Weerbericht. Verhitte gesprekken DES DOODS over de zomerhitte in Europa
Jongens het wordt wel kolderiek hoor
Kijk nou die Hans Laroes. Kennelijk ook al viroloog meteoroloog, en dan Maarten Keulemans verwijten dat die het níet is. Corona er bij halen, "populisme" roepen, een De Vliegerwin maken - het moet en zal allemaal overal superheet des doods zijn omdat de planeet kapot gaat, en waag het niet om dat te bagatelliseren met feitelijke meetpuntjes die een beetje nuance geven bij wat wel degelijk een behoorlijk hete zomer is. [Feitelijk n=1 meetpuntje op 2 uur rijden van Sevilla: het is al sinds vrijdag niet boven de dertig geweest en al drie dagen bewolkt, maar volgens de weerkaartjes op RTL Nieuws en in het AD is het hier niet donkerrood maar DIEPZWART DES DOODS.]
Kijk, wij zijn natuurlijk ook geen meteoroloog of viroloog, laat staan normale wetenschapsjournalisten. Maar dat absurde alarmisme met weerkaartjes waar temperaturen boven de 35 nu al in zwart worden weergegeven, roept inderdaad herinneringen op aan de permanente urgentie en paniek die ook de corona-retoriek voortstuwde. Als ironische uitvinders van de [WEERSOMSTANDIGHEID] DES DOODS-topics weten wij bijvoorbeeld - meetbaar feit! - dat niets zo goed klikt als dramatische weertopics*, zelfs tiet0n niet. Dus vermoeden wij dat de DPG Botfarm en RTL Clickheet primair sturen op uitkomst: opwarming van hun beurswaarde. Gedragen op de vleugels van hypegevoelige paniekvogels als Hans Laroes, die ongetwijfeld zelf op de A12 zou gaan zitten als zijn corduroy ribbroek daar niet zo vies van werd, is de extreme uitzondering steeds vaker de norm.
Zodoende gaan hysterische kaartjesmakers die niet in Zuid-Europa zijn, vertellen dat mensen die wél in Zuid-Europa zijn hun bek moeten houden omdat hun waarneming niet geldig is, en gaat Hans Laroes aan Maarten Keulemans verwijten dat ie doet waar ie tijdens corona juist zoveel lof mee scoorde: hysterie checken op nuance. Enige dat wij hieraan schouderophalend toe te voegen hebben, is dat de "het weer is geen klimaat!11!"-krijsers ineens heel erg het weer gebruiken voor hun klimaatpaniek, als ze er dieprode Weerkaartjes des Doods bij kunnen tonen, die zijn gemaakt op basis van weersvoorspellingen. Het is allemaal erg koddig, met een gepast averechts effect. Zo. Tijd voor een verkoelend ijsje.
*Voor de factcheckers: Onze Jaar Top 25's verschonen we van alle meteotopics omdat niemand eind december nog wil terugblikken op het weer in maart, juni of september
Is er nog een lijn tussen activisme en journalistiek?
Kip/ei Klimaatjournalistiek
Social
Hans Laroes past enorm in dit plaatje
Social
Klimaat = het nieuwe Covid
Social
EN DAN NU: Het weer voor Europa, vandaag om 16u
Bron: een weerkaart met relatief normale kleuren.
Reaguursels
Inloggenyoutu.be/o1gC8qWh2Hs
Goed, het is dus warm in de zomer begrijp ik? En dan in Zuid Europa nog veel warmer dan in NL? Wat ben ik blij dat wetenschappers dit duiden, ik probeer dit vraagstuk al 53 jaar lang een plek te geven.
1999, 2 weken vakantie Italië. 2 weken dagelijks 38c. Toen al...
Alle opgelegde klimaat regels tot nu toe is geneuzel in de kantlijn. Of te wel, gata helemaal niet om stikstof, CO2 etc. Gata om geld verdienen en burgers bang maken om controle te kunnen verkrijgen.
Het gemiddelde container schip verbruikt per 24 uur omme na bij de 200.000 liter stookolie. Waarvan er tig varen vanuit China om de meest onzinnige goedkope plastic troep te verschepen wat bij de Bazar en Action in de schappen komt te liggen.
Chemoers wat zooi uitstoot, Tata Steel niet veel beter en nog maar te zwijgen wat op de Maasvlakte de lucht in gaat.
Dat zijn de plekken waar je klappen kunt maken als het om CO2 en stikstof uitstoot gaat om terug te dringen.
De gemiddelde burger zal echter niet geneigd zijn om Bazar, Action, enz. te mijden en duurzame producten te kopen - of zelfs overbodige producten helemaal niet te kopen.
Er zijn zo veel handelingen die mensen niet willen laten omdat het duurder is, meer moeite is, hun plezier in de weg staat, enzovoorts.
Dat zijn heilige huisjes geworden en daar mag niet aan getornd worden. Derhalve krijg je schijn-maatregelen zodat men toch het idee heeft dat er iets gebeurd - en dat het geoorloofd is om domweg door te gaan met gemak en plezier.
Dan heb je ook nog de klimaat-aflaten (pardon, carbon offsets) voor de gevallen waar men zich anders schuldig zou voelen over de (al of niet vermeende) gevolgen voor "het milieu".
El Niño op komst?
30 maart 2023
In de loop van dit jaar wordt weer een El Niño verwacht. Tijdens een El Niño warmt de tropische Stille Oceaan sterk op met gevolgen voor het weer wereldwijd. De laatste sterke El Niño was in 2016. Mede daardoor is 2016 wereldwijd het warmste jaar tot nu toe. Als El Niño inderdaad doorzet, zal 2024 waarschijnlijk warmer worden dan 2016.
Blijft anders verder verdacht stil, terwijl dit toch gewoon op de site van het KNMI staat. Kortom dit jaar is niks nieuws voor moedertje aarde dat het warmer is dan normaal.
nos.nl/l/2481732
Wisselvallig en koel weer de komende 14 dagen hiero. Nog maandje geduld en dan eindelijk naar het zuiden.
Types als Hans Laroes willen gewoon de wereld zien branden om hun gelijk te halen. Pure zendingsdrang.
Best gevaarlijk wat deze ophitsers doen want vroeg of laat zal iemand willen afrekenen met dat volk...
www.ventusky.com/?p=37.32;13.86;8&...
De massa moet klaargestoomd worden voor een Europees co2 paspoort
De maatregelen richten zich steeds meer op (een beperking van) mobiliteit. In Nederland zie je dat iets minder omdat het zo klein is, maar in grotere landen wordt dit steeds duidelijker.
Dat betekent automatisch dat mensen van het platteland naar de steden (moeten gaan) verhuizen.
Stedelingen zijn veel meer afhankelijk van overheidsvoorzieningen dan mensen die op het platteland wonen, wat ertoe leidt dat stedelingen naar links neigen op het politieke spectrum.
Let wel: ik zeg niet dat de regelgeving als doel heeft om een verschuiving naar links te bewerkstelligen vanwege de resulterende bevolkingsconcentraties.
Op termijn zal dit echter wel een gevolg zijn van die regelgeving.
@Anomiemus | 19-07-23 | 15:31: Mooie bijkomstigheid is dat alles wat in de steden woont veel meer afhankelijk gata worden van de overheid mbt voedselvoorziening
Project Veritas heeft ook opnamen van een gesprek met iemand van CNN waar wordt gezegd dat ze de beelden van Joe Biden waarin hij actief is (met zonnebril, natuurlijk) steeds weer laten zien, terwijl het maar eenmalige actie was. Er werd duidelijk aangegeven dat het doel was om te communiceren dat Biden nog heel vitaal is.
Overigens doen de conservatieve media hetzelfde door steeds dezelfde beelden te laten zien van Biden die de trap op struikelt, verdwaasd om zich heen kijkt op podia (lijkt overigens geen uitzondering te zijn), enzovoorts.
Ik kan me niet herinneren of dit hetzelfde gesprek was met Charlie Chester, maar het was wel CNN.
Dat weerkaartje doet me denken aan voorbeelden uit het boek "How to lie with charts".
De laagste temperatuur op de schaal is -20°C, maar die temperatuur is nergens gemeten en blauwe gebieden komen dan ook niet voor op de kaart.
Dat houdt in dat de schaal niet automatisch wordt aangepast op basis van de hoogste en laagste gemeten temperaturen, maar dat het met de hand is gecreëerd.
Door deze spreiding (-20 tot 35) te gebruiken kleurt de kaart automatisch behoorlijk rood.
Moment meten is niet gemiddeld, het weer is niet het klimaat. Gaat over gemiddelde opwarming. Pieken gelijk toewijzen aan opwarming van de aarde is populisme simpen. Jee bij feiten houden. Ja de aarde warmt op. Heeft niets met het weer te maken nu in Zuid-Europa. Eind van het jaar kraakt het dat het vriest hier en dan zeggen zie je wel de aarde warmt niet op nou goed!
Zit hier in Zuid Frankrijk aan de kust, tot gisteren op Weeronline code oranje, ruim 38 graden zou het worden (niet heel gek in dit gebied), oppassen, paniek. Momenteel 29 graden... warmer wordt het niet vandaag.
Her zijn de werktuigen van de elite. Alles is zo uitgedacht, voorbereid en ingekocht. Alles is op elkaar afgestemd van politieke tot media omdat ze uiteindelijk allemaal dezelfde grootste aandeelhouder hebben. Je kan klimaatverandering niet in beeld brengen zoals een vliegramp of een aardbeving. Dus werkt men met de kracht van herhaling uitgevonden door een zekere Duitser. Elke kleinigheidje gaat onder een vergrootglas en word breed uitgemeten en het begint steeds meer te werken, mensen murw beuken totdat ze het accepteren. Tegengeluid de wind uit de zeilen nemen wat steeds meer enge vormen aanneemt. Maar goed teveel mensen willen gewoon genieten en steken hun kop in het zand. Als dit project klaar is zijn we slaaf van het Digitale tijdperk en dan is er niks meer te genieten door de luie zielloze houding van teveel goedgelovige mensen die anderen voor gek verklaren zonder zelf onderzoek te doen en kritisch te zijn. Bedankt daarvoor alvast door jullie korte termijn denken op basis van genieten mag straks niemand meer genieten.
Nee hoor, niets aan de hand.
www.telegraaf.nl/nieuws/1309390516/in...
ik ga het voelen over 2 weken, dan ben ik daar.
Had niet verwacht het ooit te zullen zeggen, maarrrrrrr #TeamLaroes
Alles moet en zal een negatief weerrecord zijn en als dat hier niet is zal er ergens op de wereld wel een plekje te vinden zijn waar we iets van zouden kunnen vinden.
Of we nu wel of niet een droogterecord oid. halen maakt niet uit, alleen het nieuwsbericht dat we dat eventueel zouden kunnen halen blijft hangen.
Binnenkort allemaal bloeden voor 0,000000037*C minder temperatuurstijging.
In plaats van overwinteren in Spanje en Portugal ga ik reizen organiseren in de zomer naar IJsland, noord Noorwegen enz. Ga ik noemen: overzomeringsreizen. Wie wil investeren in mijn nieuwe bedrijf?
Ik wil wel boeken alvast. Ik denk dat je ook migratiebegeleiding mee moet nemen bij deze dienst. Koeler klimaat, een koeler denken, hopelijk dan.
Ik doe mee! Genoeg die erin trappen.
Goed idee. Laat die lappen wat hotels neerplempen.
Het Europees warmterekord dateert van 1913.
Mediahysterie heeft twee verklaringen:
1. Teveel gelijksoortige media, overbieden elkaar in angstporno, clickbait en daardoor meer advertenties. Gelukkig is er GS;
2. 2030 wordt -uiteraard, voorspeld- niet gehaald dus wordt er toegewerkt naar een nieuwsclimax dat ‘ongekende ingrepen en maatregelen rechtvaardigt’. Uit te spreken door wenspremier Timmermans die binnenkort kan plaatsnemen in het Torentje nadat voordeur en bureaustoel wat zijn verbreedt.
Als men de temperatuur vergelijk maakt vanaf de middeleeuwen is de gemiddelde temperatuur gezakt met 4 graden. Gemeten vanaf 1850 is het een stijging van minder dan 1 graad.
Iedereen voelt toch aan dat klimaat activisten aan het stoken zijn, pure manupilatie van die Laroes. Het is vierentwintig uur per dag in het nieuws, alsof de wereld in brand staat. Ik was vijftig jaar geleden in Genua, was doen veertig graden!
Evolutie: climaatprimaten.
Gewoon het klimaat verbieden. Scheelt erg veel geweeklaag.
Waar ik ben is het de hele week al koud. Een week lang 29 graden, terwijl het gemiddeld 38 graden moet zijn. Europa geef ons onze hitte terug!
Zit al twee weken in Dalmatië, al twee weken boven de 33 graden. Heerlijk kan ik je zeggen. Geen Kroaat in paniek , geen angstporno in het nieuws. De paniekknop staat hier gelukkig uit. Koud biertje bij mijn energieslurpende jacuzzi. Paar cervaci ( of zo iets ) in een schaaltje , bbq aan. Heerlijk
2 weken geleden week dubai, zeewater 35 schaduw 36 tot 48 hoppa
Wat is het "meest officiële weerstation"? Is daar soms een keurmerk voor?
Bij de meeste voorspellingen worden maximum en minimumtemperaturen gegeven. In de versimpelde weergave bij de NOS volgens mij alleen de maximumtemperatuur en dat lijkt me de juiste keuze, nu de minimumtemperatuur niet zo heel interessant is. Ze zullen dus waarschijnlijk uitgaan van de weerstations waar de temperatuur het hoogst ligt en niet van het weerstation op die ene berg van 1500 meter of vlak aan de kust. Ik ben uiteraard geen expert, dus hoor het graag als mensen er meer van weten.
Maar goed, het is natuurlijk wel een groot complot.
@BobDobalina | 19-07-23 | 12:51:
Nou ja, complot, gewoon clickbait 'journalistiek'.
Een statische uitbijter pakken geeft een spannender kop voor je klimaatartikel dan als je je op een gewogen gemiddelde baseert.
@ZonderNaam | 19-07-23 | 13:00:
*statistische
@BobDobalina | 19-07-23 | 12:51: In Engeland is er een meetpunt vlakbij de startbaan van Heathrow. Dat wordt continu opgewarmd door de condens van opstijgende vliegtuigen. Laat de BBC nou juist dat meetpunt als referentiepunt gebruiken voor metingen die de opwarming van de aarde zouden moeten aantonen.
@BobDobalina | 19-07-23 | 12:51: Niks geen complot. Gewoon debiele media. Als er morgen kans is dat het in 1 windstil dal in zuid limburg 35 graden wordtt, dan is dat het nieuws van vanavond. Het wordt morgen wellicht 35 graden!! Paniek! Klimaatverandering!
Dat het op 100 andere plekken in Nederland niet eens 30 graden wordt krijg je niet te horen. Dat is het debiele van de media tegenwoordig.
@Eagle0511 | 19-07-23 | 14:16: dat is niks meer dan propaganda. Maar dat gebeurt natuurlijk niet in het westen omdat ze zogenaamd hebben geleerd van het verleden. Ze hebben zeker geleerd van het verleden, vooral hoe het beter moest die propaganda.
Ik ben pas tevreden wanneer het overal 80 graden is, want dan wordt mijn koffie nooit meer koud. Koffie of het klimaat? Tja, koffie natuurlijk!
En wat Sicilie betreft:
twitter.com/DieTukkerfries/status/168...
Het werd ook daar veel warmer dan 45 graden - 46,3 zelfs. Oftewel dat record had eraan kunnen gaan.
Oftewel, GS is ook aan het shoppen in de data. Maar de opwarmingsontkenners zijn weer gevoerd.
Dus i.p.v. 0,00001 procent is het nu 0,00010 procent warmer? Jemig. En wie gaat er even met China en India bellen? Of met dat gekke Amerika? Want ja, de pisvlek op de wereldkaart die wij Nederland noemen, zal het verschil zeker niet gaan maken! En hebben Timmerfrans en al die klimaatridders ondertussen al bedacht dat het bespreekbaar maken van veel minder kinderen krijgen misschien méér zoden aan de dijk brengen dat dat stompzinnige gelul over innovatie. Ik zal even één punt in detail uitleggen, misschien dat je dan snapt wat mijn probleem is: Van Brussel moeten wij energiezuiniger worden. Onze stofzuigers mogen daarom geen 1400 Watt meer zijn. Ze zijn nu 600-800 Watt. En wat doet Nederland? Flikkert gewoon een paar datacenters in de polder die meer energie slurpen dan een stad als Amsterdam. En weet je, verpak anders losse paprika's ook meteen in plastic. Wordt het milieu een stuk vrolijker van! Echt, wat moet ik zeggen zodat jij gaat begrijpen dat je het nog honderd keer over opwarmings- en klimaatontkenners kunt hebben, maar dat niemand in machtsposities het over de échte oorzaken wil hebben. Want la la geld. Nou, was gezellig. Fijne middag Bob!
Weet je, exporteer anders gewoon dieselvoertuigen zonder roetfilters naar ontwikkelingslanden. En maar janken over het klimaat tegen burgers die er toch geen fuck aan kunnen doen. Nou, ik ga lekker zwemmen in de PFAS van Chemours. (en waarom bestaat dat kutbedrijf eigenlijk nog?)
Tja, als je de hoogste uitbijter pakt dan is het 46 graden, maar dan kan ik ook de laagste uit het kaarten pakken en zeggen dat het maar 27 graden.
Lijkt me het meest zuiver om het gewogen gemiddelde te pakken. Kijkend naar het kaartje denk ik dat je dan nog onder de 40 graden uitkomt.
@VBO_B_Niveau | 19-07-23 | 12:57: heb je mijn reaguursel gelezen of doen ze daar niet aan op het vbo?
Nou Bob volgens mij leren ze op het VBO beter redeneren en logisch nadenken dan dat jij dat doet. Op wat voor schooltje zat jij.
De we denken dat we voor God kunnen en moeten spelen mensen voelen zich weer in hun eer gekrenkt door de realisten... We baseren alles op een hele kleine dataset die nog geen 10% van de geschiedenis verslaat, maar nemen beslissingen die voor 110,% zekerheid door moeten gaan. Wat een naïviteit. Één voorbeeld in de stad is het gemiddeld vijf graden warmer dan op het platteland, tja als ik mijn metingen daar niet op aanpas kan ik het heel makkelijk heel dramatisch laten lijken. Urbanisatie is een groot probleem als we de klimaatdrammers moeten geloven, echter heb ik ze deze nuance nog nooit uit horen spreken.
F o
Ja dat filmpje met die Chester van CNN. Geen Kerona angst meer om te pushen maar lekker klimaat angst inboezemen en meneer denkt dat lang te gaan uitmelken. Kom er maar in Timmerfrans.
Gaat niet om de feiten maar om het narratief.
"Feitelijk n=1 meetpuntje op 2 uur rijden van Sevilla: het is al sinds vrijdag niet boven de dertig geweest en al drie dagen bewolkt, maar volgens de weerkaartjes op RTL Nieuws en in het AD is het hier niet donkerrood maar DIEPZWART DES DOODS"
Volgens meteoblue schommelt de max temperatuur daar de afgelopen dagen tussen de 35 en 45 graden. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de temperatuur daar onder de 30 is gebleven (ja misschien op meer dan 1000m boven zeeniveau in de Sierra):
www.meteoblue.com/nl/weer/archive/yea...
Dus ik ben wel benieuwd naar de n=1-meting van GS.
Hier in Z.Vl. heb ik zojuist een fliessie aangetrokken.
Bijsluiter van je linkje gelezen? Ik licht dit stukje er even uit:
" Houd rekening met het volgende:
Het weerarchief toont simulatiegegevens, geen gemeten gegevens, voor het geselecteerde gebied.
De gegevens worden niet vergeleken met gemeten gegevens van een weerstation (omdat op meer dan 99% ovan de plaatsen op aarde geen metingen beschikbaar zijn)"
@ZonderNaam | 19-07-23 | 13:22: Ik pretendeer niet de juiste gegevens te hebben, ik probeer alleen te achterhalen wat de basis voor de stelling is geweest dat het in Sevilla niet boven de 30 graden kwam.
Deze site claimt wel daadwerkelijke meetdata te gebruiken voor het historische overzicht en daaruit komt hetzelfde beeld naar voren: 35-45 graden.
www.timeanddate.com/weather/spain/sev...
@BobDobalina | 19-07-23 | 14:54: gooi het er dan niet op, ei
@BobDobalina | 19-07-23 | 14:54: Heeft wel wat te doen als gewaarde confrere? Altijd maar aanwezig!
Wat je ook steeds vaker ziet is dat ze de temperatuur-regenboog aangepast hebben. Gebieden die een paar jaar terug nog gewoon groen waren bij een gemiddelde gematigde temperatuur zijn nu opeens oranje of rood en wat eerder als rood en donkerrood werd aangegeven is nu grijs en zwart. Denken ze soms dat we een stel idioten zijn?
Ja.
@Louter Leuter | 19-07-23 | 12:34: Hint, verkiezingsuitslag.
Regenboog is plus 1 voor de letterbak-karavaan.
Ja, ze denken dat we een stel idioten zijn. Wat ook zo is, want de meeste mensen trappen er in.
Yep ! Wij misschien niet , maar velen wel.
Hoe zit eigenlijk met de ozon laag?
Zit een groot gat in.
Goed! Die herstelt nadat we massaal andere drijfgassen en koelmiddelen zijn gaan gebruiken (CFK-vrij).
Die is laag.
En de zure regen dan?
en de club van Rome?
@StijllozeBurger | 19-07-23 | 14:57: gisteren nog geproeft, heerlijk 3n mijn pepers zijn er gek op!
De ongemakkelijke waarheid of de gemakkelijke leugen?
ik woon sinds 15 jaar (deels) op Malta en ja, het is deze week wat warmer dan normaal. Dat gebeurt echter elk jaar en volgende week is het weer een aangename 32/33 graden.
NOS Journaal ging gisteravond ook al helemaal los op het warme weer in Zuid-Europa. Op zich boeit het mij voor geen meter maar ik krijg steeds meer het onzalige gevoel dat ze hier bezig zijn met ons voorbereiden op nieuwe, bizarre klimaat-maatregelen. We worden alvast voorbereid op klimaat lockdowns, vliegverboden, vleesverboden en nog veel meer van die gekte. Ronduit scary!
De volksgezondheid is ernstig in gevaar door die MSM paniekschoppers.
Aanhoudende angst is zeer slecht voor je gezondheid, zeker als de remedie voor het afwenden van gevaar buiten je bereik ligt.
Maar daar hoor je die NPO / RTL / DPG kliek niet over.
Als de huidige temperaturen nu extreem zijn maar in de toekomst normaal, dan kunnen die gemanipuleerde dieprode kaartkleuren ook wel wat fletser gemaakt worden.
Wat nou 'Global Warming'.... het wordt gewoon de hele week kutweer volgende week.
In Zuid Europa zijn ze jaloers op ons weer.
En daar hoor je nooit wat over van de msm.
@Nietgek | 19-07-23 | 11:59: Daarom gaan wij op vakantie in Zuid-Europa, maar komen ze in Zuid-Europa niet voor het weer hier heen.
Kutweer is toch alleen warm en vochtig.?
@inCol | 19-07-23 | 12:02: Nee, dan wordt het "weer ≠ klimaat" tegeltje weer afgestoft.
Knijpers halen gaat
Opvallend dat je niets hoort over "zomerse dagen" in Nederland.
In augustus gaan de klimaatidioten weer los. De hooimaans is traditioneel warm/heet en droog, past prima in hun klimaatsprookje. Juli is wel vaker zwaar kudt met veel regen en nauwelijk de 22 graden aantikkend.
In China is het ook al zo heet/warm...... ik was daar o.a. 6 weken in 2002, daar is toen een artikel over geschreven door onze communicatieafdeling die ik toevallig recent weer tegenkwam in ons digitale archief, in het artikel werd uitgebreid stil gestaan bij de "zware" arbeidsomstandigeden omdat het iedere dag rond de 40 was....... aan de temperatuur is blijkbaar weinig veranderd, de manier we er naar kijken wel.
In heel Zuid Europa kan je live via webcams volgen hoe het daar is. Van Sardinië tot aan Cyprus. Nog geen verkoolde mensen gezien. Wel veel mensen op terrasjes of op het strand. Maar niet dat de lijken hoog opgestapeld liggen.
Dat was tijdens ... u weet wel. Kut media
Is de MSM bezig ons voor te bereiden op de grote verlosser Timmerfrans?
Ja. De manipulatieve propagandistische hel gaat losbreken als Timmerfrans besluit de linkse walm te gaan leiden.
Sinds Hans Laroes in 1991 een mes in zijn rug heeft gekregen, gedraagt hij zich alsof hij permanent een zonnesteek heeft.
Ik heb wel een oplossing: we steken gewoon 100 miljard in windmolens en zonnecellen, te bouwen op het gigantische oppervlak van Nederland, en we demoniseren iedereen die tegen kernenergie is.
Bij Maarten Keulemans vraag ik me altijd af waarom hij een debat over corona-statistieken met Prof. Ronald Meester nooit heeft aangedurfd, ondanks de diverse uitnodigingen van laatstgenoemde.
Ik kijk er nog naar uit,!
Simpel, kijk ff op windy dot com en zoom ff in, zucht, stukkie verder is het koeler (dat noemen ze 'cherry picking).
Gisteren gaf de auto 31c aan in Spanje.
Gister gaf mijn auto 90 graden aan in Rotterdam.
Bij lagere slaat de motor af.
@EEnzame SchizofrEEN | 19-07-23 | 11:53: iets bijvullen miss? Haha
Hier in Zuid Spanje is geen wolkje aan de lucht. Heerlijk!
Even in den ollanda, kut weer.
Het is jammer voor de NPO dat er geen extreem weer is bij de Tour. Gisteren 30 graden in de Alpen. Dat is normaal.
Ik ben daar zeker al 20 jaar niet geweest, maar 30 graden voor de Franse Alpen is gewoon koud.
Actuele situatie en voorspelling via Windy, ik zie daar een 43 max
voorbijkomen helemaal in het binnenland. En die 43 meet ik ook achter het huis na een paar dagen hittegolf. Tegels 60 graden, achtermuur 53 graden, zonnepanelen 66 graden.
www.windy.com/nl/-Temperatuur-temp?te...
Ik kijk ook even op Windy en zie het maximum in e.g. Palermo is vandaag 35 graden ipv 45. Het wordt tijd dat Windy geblockt wordt want dergelijke relativerende getallen kunnen we natuurlijk niet gebruiken.
Nog maar een keer dan, een nummer van acht! jaar terug die het al heeft over Pfizer, het klimaat, en de bedrijven die daar een slaatje uit willen slaan.
m.youtube.com/watch?v=GNHOUrYFj70&...
Klimaatlockdowns, Klimaatavondklok, de nieuwe machthebbers verzinnen wel iets.
Misschien wat minder op twitter zitten of andere sociale media.
Ik heb ook wel het idee dat mensen in die Corona-shit zijn blijven hangen, de tandjes
Een normale journalist zou geen Hans Laroes heten.
Ik vertoef momenteel in Thailand. Nul elektrische auto's. Alles diesels en dikke benzines. Het is hier nu kouder dan normaal. Maar niemand hier die zeurt over het weer of het "klimaat". Laat staan dat ze hier ooit van klimaatactivisme of dat soort woke hebben gehoord. En laat staan dat ze hier honderden miljarden uitgeven aan "klimaat". In NL zijn we echt gekke henkie geworden. En o ja: de natuur groeit en bloeit als immer en als nooit tevoren. Van stikstof heeft überhaupt nog niemand gehoord hier. Laat zich nog een glas ijskoude Singha inschenken.
Ik zou graag een studie zien over de correlatie tussen protestantisme en klimaatschuld, per land.
'als nooit tevoren' - je woont al decennia in Thailand? Global warming heeft weer weinig te maken met de vraag of de natuur 'groeit en bloeit'.
In Thailand hebben ze ook nog nooit van resistentie gehoord en kun je op de hoek van de straat je antibiotica halen bij de drogist zonder recept. Als er niet over gesproken wordt dan bestaat het ook niet. Heerlijk.
Wat bedoel je precies Bobo?
@skoftig | 19-07-23 | 11:30:
Lol! Als toevoeging calvinisme.
Sang Som met cola drinken doet. Geniet van Siam Boeddha18.
@Boeddha18 | 19-07-23 | 12:51: bobo een keer positief ?
@BobDobalina | 19-07-23 | 12:38: op bali ook, heerlijk
Het is wel waar dat media, alle media, gebaat zijn bij permanente rampen. En als de ramp er niet is, dan wordt ie wel gemaakt. Zou graag een onderzoek vanuit de massa-psychologie zien waaruit blijkt dat het mensen op een gegeven moment niet meer interesseert. Zoals je ziet met klimaatverandering. Die is er m.i. maar er wordt geen ene fuck meer gegeven door "het volk", wel door de media natuurlijk.
En vergeet niet dat er bij deze "ramp" goud geld te verdienen is. Een Vattenfall doet bijvoorbeeld of het een energieproducent is, maar is in feite gewoon een subsidiespons.
En de echte "grap" We verwoesten de natuur door al die zogenaamde klimaatvriendelijke dingen (van open lithium mijnen tot een met giftige windmolens volgeplempte Noordzee)
Oh ja, en we veranderen het lokale klimaat. Dankzij die windmolenparken op de Noordzee verandert het klimaat in Nederland van een zeeklimaat in een landklimaat.
Het enige dat me interesseert is de gekte die anderen ervan maken, niet het klimaat, daar gaat het prima mee. Vooral die blinde volgzaamheid en het elkaar willen overtreffen is heerlijk om naar te kijken.
Gewoon doen wat je altijd doet, je eigen leefomgeving een beetje netjes houden en vooral blijven lachen om de gelovigen van de groene kerk.
@TheEgg | 19-07-23 | 11:27: inderdaad, gisteren heel verhaal! Molens giftige verf op zee... helaas niet op het npo en rtl.
In de zomer van 1987 was ik als 17 jarige slungel op interrail in Athene. 35 graden 's nachts, 45 graden overdag. Toen was het pas heet.
1977 10 jaar zelfde leeftijd . Hete zomer . Strand en koude winter 4 mnd in de schuttersput. Of er geschaatst is weet ik niet.. 12 steden dan he..
Er is een woord voor: Massahysterie.
Opzettelijk gecreeerde massahysterie.
Walgelijk vind ik het.
Alhoewel, je hoeft er niet aan mee te doen.
@ChalinaRosa | 19-07-23 | 11:35:
"je hoeft er niet aan mee te doen."
Was het maar waar.
Betalen zal je!
En wellicht gaat het in de toekomst nog verder.
Ze hebben al geëxperimenteerd met lockdowns en ze zijn er mee weggekomen.
@keestelpro | 19-07-23 | 11:59: Ik weet het. Die Lautenbach in Duitsland (minister van Gezondheid e.d.) begon er ook al over. Hij wordt erom verguisd dat dan wel weer.
@ChalinaRosa | 19-07-23 | 12:24: Beter !
Qua temperatuur kan het al enorm verschillen per stadswijk. In de versteende en dichtbebouwde wijken in 020 was het vorig jaar zomer al 5 graden warmer dan bijvoorbeeld de wijk IJburg, aan het water met meer wind en ruimte.
Ja. En als je dan meeneemt dat sommige weerstations, vroeger opgezet in onbebouwde plekken, tegenwoordig ingekapseld zijn in nieuwbouw, industrie terreinen, etc. en nog steeds metingen doorsturen die "aantonen" dat het klimaat opwarmt
@viejohuevon | 19-07-23 | 11:20: KNMI in De Bildt is daar een mooi voorbeeld van.
@pendajo | 19-07-23 | 11:31: klopt, toen ik daar in 1970 ging werken lag het midden in de weilanden. Nu in de bebouwde kom.
Net als boven de zonnepanelen. Bedenk ineens, Smoelensmid zorgt voor opwarming van de aarde! Grapje smid
Wij zitten tussen Juli en september al sinds jaar en dag in Griekenland en zover mijn herinnering terug gaat is het dan altijd zo tussen de 38 en 43 graden. Normaalste zaak van de wereld dus. Oh en die bosbranden (ze zijn ze natuurbranden gaan noemen want dat klinkt ernstiger) worden over het algemeen aangestoken om nadien een bouwvergunning los te kunnen peuteren. Zolang er 3 en een halve inheemse boom op je stuk grond staat krijg je geen bouwvergunning.
Kijk es daar... waarom heeft Hans Laroes geen lokale getuigen geïnterviewd, naast de lokale gemeenten, regels doorgenomen, enz. enz. enz. Dan kom je toch wel in de buurt van de professie journalist. Of wacht, dat heet al enige tijd 'onderzoeks' journalist. Een journalist onderzoekt dus niet meer.
Duidelijk.
Nee, niets aan de hand. Gletsjers smelten niet, de ijskap op de Noordpool wordt steeds dikker en bosbranden zijn steeds gemakkelijker onder controle te krijgen omdat ze zo gering in aantal en omvang zijn. De watertemperatuur in de Atlantische Oceaaan daalt met het uur en die 27.000 klimaatrapporten zijn gebaseerd op hysterische aannames. Zonder uitzondering.
@ Ridde Rogter zo dat lucht op of niet. Ga nu eerst maar een vliegvakantie boeken.
@Ridde Rogter | 19-07-23 | 11:20:
Ja het zijn aannames want het komt volgens al die wetenschappers en experts allemaal door "man made climate change" zoals tegenwoordig iedere klimatologische scheet door "man made climate change" komt. Pleurt toch een eind op achterlijke paniek zaaiende beeldvormers.
En nee daarmee zeg ik niet dat er niets aan de hand is, ik zeg dat veel van wat nu gebeurt ook was gebeurd als we allemaal nog met in de ene hand een knuppel en de andere hand de blonde lokken van het zojuist veroverde mokkel van de rivaliserende stam rond liepen.
@Ridde Rogter | 19-07-23 | 11:20:
Tis vreselijk allemaal. Zo, nu maar even loltoeren met de 4wd diesel, zolang het nog kan.
Klimaat is al miljoenen jaren altijd aan veranderingen onderhevig geweest. Niets nieuws onder de "zon".
wat bent u extreem rechts zeg!
@Ridde Rogter | 19-07-23 | 11:20: Gletsjers smelten al sinds de laatste ijstijd tot een einde kwam. Ze smelten nu veel sneller dan een paar honderd jaar geleden inderdaad. Maar laten we vooral de overbevolking niet benoemen. 8 miljard inmiddels en tot 2050 komen er nog eens 2 miljard bij. Dat is nog eens 25% meer dan er nu al zijn.
Wat denk je zelf: gaan we die gewenste Co2 reductie halen?
Ik geef je het antwoord alvast: NEE
En daarmee wil ik dan niet zeggen: zie je wel, het heeft allemaal toch geen zin dus waarom zou je 28 miljard stoppen in een "plan" dat toch niet gaat werken? Ik zou die 28 miljard verstandiger gaan uitgeven. Ik zou het uitgeven aan zaken die de gevolgen van hogere temperaturen beter behersen.
@Eagle0511 | 19-07-23 | 14:30: precies adaptatie dit is tevens de mens sterkste eigenschap. Voor goed spelen klinkt leuk, maar is niet haalbaar.
@Ridde Rogter | 19-07-23 | 11:20: Hou toch eens op met je onzin, Rob
@Eagle0511 | 19-07-23 | 14:30: dijken , inderdaad. En de rest voor de Nederlanders. Ow.. Dat gaat hem niet worden denk ik.
Diep rood voor 30 graden (lekker warm, niet heet) is de nieuwe covid crisis.
Er was nooit een corona crisis en er is ook geen klimaat crisis.
Alle crises zijn een wetenschapscrisis.
Een 'hoogopgeleiden' crisis (lees: linksopgeleiden crisis)
De tyfus met deze instituten.
'Never waste a good crisis en verzin er desnoods eentje.'
@zwenkwieltje | 19-07-23 | 11:21: Dit is wat BlackRock jaarlijks eist. Een verzonnen crises zodat muntjes hun kant op komen.
Wijze woorden, u lijkt wel een pro!
"Een normale wetenschapsjournalist zou zich afvragen.."
Dit.
Is zo'n vervelend trucje. Voeg je bij ons, anders val je buiten de geaccepteerde groep. Laat je eigen denken los en volg het script. Get with the program!
Een journalistiek tegengeluid is zogenaamd 'niet normaal', waarmee wederom wordt gezegd dat er niet meer nagedacht mag worden. Erg religieus allemaal.
De enige 'normale' wetenschapsjournalist die zich met de klimaatonzin bezig houdt is Marijn Poels. rumble.com/vmzr09-head-winds-21-docum...
@4HoogAantWater | 19-07-23 | 11:24: Dank u!
Wat ? Wordt er geruzied op twittert ?
Stop de persen.
Als er binnen de NPO nu een fittie ontstaat over de inhoud van het nieuws, krijgen we dan minder nepnieuws of nieuws dat is aangeoast aan de journalistieke visie van de NPO zoals die Word Cloud van Nieuwsuur?
Kijk, daarom houd ik van GeenStijl. Gewoon simpelweg wat contrasterende meningen publiceren zodat ik de mijne kan toetsen. Dank, jongens/meiden/mensen!
Is het weerkaartje rood geel groen, dan s het tijd voor een Reggae gerelateerd muziekje.
Flash Mob Jazz - Sun Is Shining (Bob Marley cover)
www.youtube.com/watch?v=rhgT8dEgwAY
Het nieuws dit jaar samengevat u gaat GRUWELIJK VRESELIJK DOOD aan: klimaat, drugoorlog, Rusland, nieuwe ziekte, super mega extreem recht, slavernij verleden, racisme etc
Wanneer hebben we weer iets positiefs?
Rutte is weg. Kaag is weg. Klaver is weg ... Best positief toch?
We kunnen lachen wegens u allen?
@Usumani | 19-07-23 | 11:06: Ja. En in ruil krijgen we Timmermans, Bikker, Jetten en een Koerd.
Positieve dingen leveren geen geld op, althans niet voldoende.
En in Engeland is het kutweer
Pas als het vijf graden is komen we weer in de veilige groene zone.
Naar wie moet ik mijn geld overmaken?
Viel me gisteren wel op bij NOS journaal: helft was klimaatgerelateerd. Beetje is leuk, maar me dunkt dat er toch wel meer nieuwswaardige items te maken zijn.
En de rest over trans gezeik
Het valt best nog mee dat er slechts 100k Nederlanders geloven in een kwaadaardige elite, want valt dit allemaal nog te rijmen met een gezonde en functionerende democratie? De vorige verkiezingen was het Kaag die de eerste vrouwelijke MP van Nederland moest worden, dat is haar met dank aan miljoenen euro's en gratis zendtijd/aandacht bijna gelukt. Nu gaat het een klimaatpaus worden die volgens 'onafhankelijke/objectieve' journalisten/media het kartel moet gaan leiden.
En dan is men ook vergeten dat het een El Niño jaar is. En dan is er die golf in de straal stroom die u aan klimaat verandering gelinkt is. Zie artikel van noaa uit 2017 toen er minder gehypt
www.climate.gov/news-features/feature...
Gemiddeld wordt het warmer en er komen steeds meer weerextremen voor. En dat is een trend die bijzonder goed onderbouwd wordt met feiten. Dus soms zegt het weer (of het nou erg koud, erg warm, erg droog of erg nat is) wel wat over het klimaat. Dus een hittegolf zegt op zich niks, wel dat dit al de derde is dit jaar en al helemaal als je het aantal hittegolven van de laatste jaren vergelijkt met 30 jaar geleden. Zo moeilijk is het allemaal niet; het wordt wel wat ingewikkelder als we naar de oorzaken van het veranderende klimaat kijken.
De grote vragen zijn:
Hoe erg is dit?
Hoe groot is het aandeel van de menselijke activiteit, ten opzichte van bijvoorbeeld stand van de aarde, afstand tot de zon, output van de zon, enz.
Dat er meer weerextremen voorkomen is gewoon niet waar. Zelfs de IPC zegt dit.
@van_Zelfsprekend | 19-07-23 | 11:09: Ook mijn waarneming. Het is gewoon niet waar.
@van_Zelfsprekend | 19-07-23 | 11:09: Ach, zo zie je maar weer. Is het toch moeilijker dan ik dacht. Uit de berichten die ik lees is dat wel duidelijk wereldwijd de trend (en natuurlijk gemeten vanaf dat er weermetingen gedaan worden (paar honderd jaar), maar ik erken dat dit onderwerp te complex is voor korte soundbites. Maar ja, anders wordt reaguren echt een dagtaak...
Chantal Janzen had een programma 'Oh wat een jaar'. Daar ging het een keer over het jaar 1973. Daarin lieten ze per ongeluk zien dat het een hele hete zomer was met veel geel gras. Toen ook al!
@rederijker | 19-07-23 | 12:03: Er wordt niet een paar honderd jaar gemeten. Maak er 150 jaar van. En hondervijftig jaar geleden werd er, vergeleken met nu, op selchts 10 plekken op de werled iets gemeten (met apparatuur die niet te vergelijken is met de huidige).
Serieus meten doen we sinds de mid jaren 70 vorige eeuw. Dus ongeveer 50 jaar. Vanaf die tijd zijn we weersatelieten gaan gebruiken.
Heb het al eens eerder gepost, maar nog maar eens dan.
Stel je de leeftijd van de aarde (4,5 miljard jaar) eens voor als een lineaal, waarbij iedere 100 jaar, 1 mm op de schaal is. Dan krijg je een liniaal van 45 km lang.
Wij meten pas temperaturen in de laatste 2 mm van die 45 km. En serieus meten doen we pas in de laatste (halve) mm.
Maar we gaan wel vertellen dat het nu allemaal naar de klote gaat. Hoe dan? Als het nu te warm is: wat is dan het ideaal beeld? En waar op die liniaal is dat ideaal beeld precies terug te vinden? En als dat ergens terug te vinden is: wie heeft dan bepaald dat dat precies het ideaal was?
Ik heb nieuws voor je: Er bestaat geen ideaalbeeld voor wat betreft het klimaat. In al die 4,5 miljard jaar is het continu aan het wijzigen geweest, zonder dat de aarde ooit bij 1 van die wijzigingen heeft aangegeven: Dit is het ideaalbeeld!! Alles wat in de toekomst hier van afwijkt is reden tot paniek!
@Eagle0511 | 19-07-23 | 14:40: vooral die mid jaren 70 is belangrijk. Kijk naar onstaan club van Rome en thema woorden die ze sinds hun oprichting verzonnen hebben. Eco is één van de stokpaardjes omdat ze toen al wisten daarmee wetten van landen te kunnen overrulen.
@Eagle0511 | 19-07-23 | 14:40:
Hear hear, prima tegel!
Ja maajr, ja maajr er is een thermostaat en wij kunnen die terugdraaien! Naar waar vraag ik dan altijd? Wat is voor jou de ideale temperatuur? 35 graden als je met je dikke arrogante Hollandse reedt in Thailand of Bali zit om te "chillen" of op Sicilie aan de Aperol Spritz (iedere local drinkt die! Nou nee alleen de toeristen die een poot worden uitgedraaid. Locals drinken wijn en bier domme muts (m/v/x)) met 35 graden in de zomer? Oh! dan hoort het er opeens bij? Right.
Proest.
@rederijker | 19-07-23 | 12:03: vraag cugel
@Eagle0511 | 19-07-23 | 14:40:
Ideaal was, voor mensen althans, de periode waarin mensen landbouw ontwikkelden. Nu, met het verbranden van fossiele brandstoffen, zijn we dat ideale klimaat om zeep aan het helpen. Die migratie, waar rechts zo op tegen is, maakt rechts onvermijdelijk door het zoveel mogelijk tegenwerken van klimaatactie. Gelukkig zijn niet alle rechtse mensen dom. Maar het is al te laat:
www.nrc.nl/nieuws/2023/07/19/dichtbev...
‘Un sol de justicia’, zeggen ze weleens in Spanje: de zon van rechtvaardigheid. Die uitdrukking komt voort uit middeleeuwse martelpraktijken waarbij misdadigers urenlang in de brandende zon moesten staan als straf. Of ze de zon in Spanje nu nog steeds zo rechtvaardig vinden valt te betwijfelen.
Bosbranden, watertekorten en mislukte oogsten: het zuiden van Europa wordt steeds droger. Door klimaatverandering verschuiven de grenzen van klimaatzones, zoals het steppeklimaat, het poolklimaat en het woestijnklimaat, dermate snel dat de leefbaarheid voor planten, dieren en mensen in veel regio’s op de proef wordt gesteld.
„India ligt bijvoorbeeld nu al op de grens van leefbaarheid”, stelt Marten Scheffer, hoogleraar complexe veranderingen aan Wageningen University (WUR). „Het is er vaak extreem warm en de omstandigheden worden alsmaar moeilijker voor mensen om in te gedijen.”
Rederijker heeft dus helemaal gelijk en al die mensen in dit draadje die hem bekritiseren zijn dus te dom om te poepen.
Die tweet van Eddy Terstall slaat de spijker op de kop. Het is inderdaad allemaal copieergedrag. Ze praten elkaar allemaal na, om erbij te horen en zodoende sociaal-economisch vooruit te komen.
Koopieergedrag ook, getuige VanMoof. Allemaal aan die gehypte hipster-rommel om er maar bij te horen.
Al in de jaren 70 hadden we weken lang heet droog weer met temperaturen rond de 30 graden. In 1998 reden we Frankrijk rond en kregen we 39 graden op de snelweg. in 2002 41 graden op Kreta. in 2019 41 graden in Nederland. Het is zomer en het kan erg warm worden op sommige plekken. Op andere plekken weer niet. Dat noemen ze weer. Deze zomer hebben we de airco nog niet aangehad. Alleen als blower, niet om te koelen. Mensen constant ergens bang voor laten zijn is een uitstekende manier om te manipuleren. Of het nu ziektes zijn, andere ideologieën, kans op oorlog, andere rassen. Hou jij ze arm dan hou ik ze dom en houdt hij ze bang.
U snapt het.
Laroes is een anagram van solare, toeval?
Wtf hier ben je echt iets op het spoor!!
Nou, door al die hitte-berichten ga ik nog meer achter het klimaatplan van Rob Jetten staan
Vroegah was het nog veel warmer. Ik herinner me mijn wandelingen in de zomer in Toledo: 50 graden. En mijn zolen smolten.
O ja, en ik ben journalist, wetenschapsjournalist, oosteuropa deskundige, celebrity deskundige, professor, klimaatpsycholoog, wichelroedemangnetiseur klasse 15 (hoogste klasse), verslaggever, deioniseringswapenexpert, liefdesgoeroeloog, fantasticakenner, hacko en gehakt specialist (uiteraard gecertificeerd) en idiotica-speurder. En ik kan nog veel meer en ik heb nog veel meer titels. Maar dat past niet op één tegeo. Dus zwijg! Sukkels. O ja vergeten: en dus weet ik het beter dan Hans Laroes.
Maar wat is nou je vak? Daar zeg je dan weer niks over.
@Schoorsteenveger | 19-07-23 | 11:04:
Ik meen monteur bij Renault.
@Schoorsteenveger | 19-07-23 | 11:04:
Jij hoeft iig niet bang te zijn voor jouw business.
@Schoorsteenveger | 19-07-23 | 11:04: fervent onwetende, onbezoldigd.
Eén van de problemen met de klimaatdiscussie is dat er mensen aan deelnemen die van het weer al totaal geen ene moer verstand hebben, laat staan dat ze iets over het klimaat zouden kunnen zeggen.
Als Hans Laroes de deur uit gaat, weet-ie nog niet eens uit welke hoek de wind waait, of welke route hij zou moeten nemen op de fiets, om zo weinig mogelijk tegenwind te hebben bij winderig weer.
En zo is het met het gros van de mensen.
Ze praten alleen maar na wat ze voorgekauwd krijgen door de media. En wat 'dus' de politiek-correcte mantra van het moment is.
Moet je er dan per sé verstand van hebben?
Of moet je gewoon eens lezen en begrijpen wat je ziet?
In dit geval is het namelijk zo dat die paniekgrafieken gebaseerd zijn op de voorspelling (op zondagavond) van een weermodel (GFS) voor dinsdag.
Ga je vervolgens kijken wat er daadwerkelijk gemeten is, zie je dat het bij lange na niet zo heet is geweest als voorspeld (gôh).
Dan mag je toch zeker zeggen dat mensen die met deze grafieken strooien paniekzaaiers zijn, of niet soms?
@Onkel Bratwurstbude | 19-07-23 | 11:14: Natuurlijk mag dat. Sterker nog, dat moet.
Het punt is, dat dat hele klimaatgedoe een pure religie is geworden, een soort massahysterie, met het eind der tijden als doemscenario aan de horizon.
Het mensdom lijdt al millennia aan eindtijdkoorts, die op gezette tijden volop losbreekt. We zitten nu weer in zo'n fase.
Het kan natuurlijk best zijn, dat het klimaat verandert. Dat doet het namelijk al miljoenen jaren regelmatig. De vraag is of wij daar iets aan kunnen veranderen.
@Onkel Bratwurstbude | 19-07-23 | 11:14: Die weermodellen zitten steevast aan de hoge kant tegenwoordig. De eigen bias is doorgesijpeld in de modellen.
Bonus voordeel: Als je voor morgen voorspelt dat het Heel Erg Heet gaat worden, dan blijft dat bericht hangen, zelfs als iedereen de volgende dag zijn ijsmutsje op moet.
Yep, modieuze ijdeltuiterij,als verbloeming en projectie van de eigen onzekerheid, noem ik dat zelf. Dat hysterische boos worden is ook iets van de tijd dat we gedwongen werden dat inclusiviteit als 'kracht' wordt gezien.. Voor jezelf opkomen is goed is het dogma en dat wordt kennelijk beter als dat op een primitieve (lees authentieke) manier wordt vorm gegeven want het is immers een oer-emotie, en dus goed! In de praktijk krijg je echter onwerkbare situaties want een ieder gaat bovenop zijn eigen zuil zitten. en niemand wil nog een centimeter toegeven. Het debat( met feiten) is weg, in plaats daarvan bedient men zich van one-liners die op dat moment in de mode zijn. Hoe hysterischer hoe beter, terwijl men voorheen ook wel met emoties sprak maar die was met humor en van mijn part, doorspekt met zwartgallige sarcasme maar dat lijkt men niet meer te kunnen hanteren , want beledigd , in de eer aangetast etc.
Iedereen valt over iedereen op Twitter. Goh!
Twatter is het perfecte riool om sjit te deponeren.
Wat gaan de mensen over x jaar doen als er een ijstijd voor de deur staat? Gaan ze dan massaal weer olie verbranden en megastallen openen? Minister Jetten de 8e kondigt aan dat voor 19334 miljard de temperatuur met 0,00034 graad kan stijgen.
De media is sinds de "val" van het kabinet wel flink bezig met die klimaat hysterie. Het lijkt net of zo het doorgedrukte miljarden kostende klimaatakkoord moeten goedpraten voor ons schapen.
Hans Laroes zou zulke berichten ook gewoon wegmoffelen. Want het past niet in de klimaathysterie.
19 graden hier en bewolkt, fris windje en regen nu. Het goevedoemme Juli.
Dat is een vrij normale temperatuur voor Nederland in juli. Als je het hoger wil emigreer je maar naar Spanje of Italië.
@Mbovenka | 19-07-23 | 11:00:
Een graad of 4-5 onder het gemiddelde. 19 graden is eerder een vrij normale temperatuur voor de maand mei.
@Gualtiero | 19-07-23 | 11:05:tja , ik heb het koud. 25 perfect
Het meest genuanceerd zou zijn om een overzicht te geven van hoeveel procent van de temperaturen hoeveel procent van het jaar hoeveel tienden van graden hoger zijn dan - zeg - het 50-jaarlijks gemiddelde. En dan niet alleen meetstations nemen op vliegvelden en uitdijende betonjungles, maar ook meetstations in een plattelandsomgeving waar al decennia geen veranderingen in de omgeving zijn opgetreden.
Gisteren op de radio ging het erover dat er in de Italiaanse media nauwelijks aandacht is voor het hete weer en dat we ons er hier meer druk over maken dan dat ze daar doen. Daar werd natuurlijk schande van gesproken. We zijn dus al zover dat wij menen te moeten bepalen hoe erg een Italiaan het moet vinden hoe heet het in Italië is.
Overigens valt me op dat elk bericht over het weer tegenwoordig eindigt met: "dat komt door klimaatverandering", het lijkt een soort "amen" te zijn geworden.
"In de naam van de Vader, de Zoon en het Heilige Klimaat."
Yep en dat we de aanpak "met zijn allen hebben afgesproken'''. Die natuurwet werd maar nipt aangenomen in het EU parlement. Met het conservatieve Spanje als komende EU voorzitter wordt het afwachten met al die luchtfietserij,
@knutsel_ | 19-07-23 | 10:56: "In de naam van de vader, Timmermans en het Heilige Klimaat"
Zojuist nog effe bij de buren op de site van Corriere della Sera gekeken en idd niks over het weer omdat het gewoon normaal zomerweer is.
www.corriere.it/
Wel over een lokaal zomerstormpje in Zuid Tirool en wat gedoe met kabelbaan. Tsja het is zomer dus kan je dat soort weer 's avonds en 's nachts verwachten.
32 graden thans in Milaan. Nou, nou, poe, poe. Paniek paniek bij de weermannetjes in Hilversum. Ik zou mij eerder zorgen maken als het daar nu 15 graden zou zijn.
En hieruit kan je opmaken dat we als land één van de leiders zijn die uitdragen wat een select groepje mensen voor de hele planeet in petto heeft. Dir land is goed de weg kwijt.
Gauw nog even op het orgel, en een paar idiote maatregelen er door drukken.
Voordat de massa in de gaten krijgt dat ze er in getuind zijn.
Treffende observatie van Edyy Terstal.
Twee stemmen op Bij1. Wie lopen hier te poll fucken?
It wasn't me
youtu.be/T_x6QmuJdms
Een polemiek? Op Twitter? Over het meest besproken onderwerp altijd ooit? Nou breekt m'n klomp!!
Kijk regelmatig op www.windy.com/nl/-Temperatuur-temp?te...
Inderdaad nog geen 48 C gezien in Sicilië. Maar heet is het wel ja, brr!
Brr! Is voor koud. Huuh! Voor warm.
@VP732 | 19-07-23 | 10:47:
Dacht dat de wetenschappelijke term poee poeee was
@Barkruk2 | 19-07-23 | 10:49:
Nou nou.
@Barkruk2 | 19-07-23 | 10:49: ja, wetenschappelijk wel. Maar in de volksmond is het gewoon Huuh!
Alle niet normale weersomstandigheden, waar ook ter wereld, zullen door de activisten en door degenen die hen welgevallig zijn stante pede worden uitgelegd als "bewijs" van de stelling dat het klimaat verandert, en wel door mensenhand.
Sterker nog, ook weer dat statistisch gezien helemaal niet uitzonderlijk is zal zo worden geduid.
En, als klap op de vuurpijl, er zullen allerlei dwarsverbanden (noem het de 'intersectionaliteit binnen het klimaat) worden gelegd die eveneens als bewijslast worden opgevoerd.
Nog niet eens zo lang geleden werd een hitte-record als iets positiefs ervaren, gewoon omdat een hete, tropische dag verwelkomd werd als iets speciaals, als een extra gelegenheid om naar het strand te gaan en een ijsje te eten. Als de klimaatwetenschappers gelijk hebben was toen die klimaatverandering al volop aan de gang, maar niemand die zich zorgen maakte. En als er weer eens tig hectare bos in de hens ging, ach, toeval, blikseminslag of iemand die vuurtje had gestookt. De blik was anders.
Ja, maar toen waren we er ons niet van bewust, zou je kunnen zeggen, we zagen het niet, of we wilden het niet zien, en nu zien we het wél.
Goed, laten we dit aannemen, dat we ons er nu meer bewust van zijn. Maar dan mogen de klimaatwetenschappers mij verklaren hoe het kan dat een bewustzijn plots tot een veelheid van records leidt. De planeet heeft geen weet van waar wij ons bewust van zijn, laat staan dat er een causaal verband bestaat tussen bewustzijn en fysieke verschijnselen.
Het is als met het waarnemen van ufo's. Als één persoon een ufo ziet, dan is de kans groot dat een ander ook een dergelijke waarneming heeft, en als het tipping point bereikt wordt ziet iedereen in het gebied ufo's, en die dingen zien er dan steevast heztzelfde uit ook. De ufu's die in de vijftiger jaren van de vorige eeuw rondvlogen zagen er heel anders uit dan die van nu.
In België was ooit zo'n collectieve waarneming van ufo's. Het bleek dat die buitenaardse wezens precies wisten waar de taalgrens lag, want ze volgen er nooit overheen.
Wie wil een foto van 37 graden?
Gesigneerd!
Ik! Vergeet je niet de flitser aan te zetten?
Dat is een beste hoek!
In aantrekkelijk Celcius of laf Fahrenheit?
Ik , linker onderhoek aub
Rechts: klimaat is onzin, net als corona, voor Poetin en Trump en Brexit en Orban: rechts is achterlijk, behalve op het gebied van de economie maar daar hebben we het al vaak over gehad, dus doe me een lol en bespaar me commentaar. Gaan we allemaal wat nuttigs met de dag doen.
Denk om je hart Cugel. Denk om je hart.
@Louter Leuter | 19-07-23 | 10:49:
Maak je niet ongerust: net als de meeste gematigd linkse mensen leef ik erg gezond: flink lichaamsbeweging en gezond, merendeels plantaardig voedsel. Mijn moeder werd 101. Ik waarschijnlijk ook. Maar bedankt voor je zorgen ;)
Het gaat allemaal om nuance.
Daaraan hebben activisten een broertje dood.
Lekker makkelijk wereldbeeld heb jij.
Wil je beweren dat links ook niet zwaar overdreven reageert op het klimaat? Zie bijvoorbeeld die weerkaartjes met alleen maar enge kleuren. Ik heb een weerkasrt gezien waar een groene kleur alleen mogelijk was bij temperaturen beneden nul. In hartje zomer!
Links heeft altijd gelijk (denken ze en als het niet zo is zijn ze boos en mokken ze)
Klimaat is onzin. Hier moet ik even over nadenken hoor.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Krakatau_(vul...)
Ik heb je gisteren gevraagd om eens over de Krakatau te lezen.
Je reageerde hierop, op een manier die suggereert dat je of, niet gelezen hebt, of totaal geen verband kunt leggen tussen gebeurtenissen nu en toen.
Veel vervuiling in de lucht betekent een koudere planeet.
@Andersdenkend | 19-07-23 | 11:24:
Of in 1815 de Tambora - hardere knal dan de Krakatau - en geen zomer en mislukte oogsten en hongersnoden hier aan de andere kant van de aardbol, en de VS in 1816 en de jaren daarop (en voor Cugel, de Ierse hongersnood van 1816-1819).
Ook voor Cugel. De uitbarsting van de Laki op IJsland in 1783 tot in 1784, wordt vanwege de misoogsten en hongersnood, verantwoordelijk gehouden voor de Franse Revolutie.
@Andersdenkend | 19-07-23 | 11:24:
Klopt, dus je raadt meer dieselschepen of een vulkaanuitbarsting aan? Is het toch geen goed idee om eerst maar eens te zien hoever we komen met het afbouwen van fossiele brandstoffen? Of wilde je daar helemaal niets aan doen?
@zwenkwieltje | 19-07-23 | 11:11:
Dat kan nooit kwaad ;)
@Slough | 19-07-23 | 11:06:
Ik denk op het gebied van klimaat wel. En met dat mokken valt het best mee.
@lekgoot | 19-07-23 | 11:00:
Het is mogelijk. Maar vindt jij niet dat rechts altijd een reden vindt om er maar niets aan te doen?
@Mr.Maloonigan | 19-07-23 | 10:57:
Wel, op mijn weinig invloedrijke plaats in de maatschappij is het ook niet nodig veel meer details aan te brengen. Als ik een paar rechtse mensen met oogkleppen kan bekeren is het al genoeg. In feite is dat waarschijnlijk onmogelijk en vervuil ik alleen maar de planeet door te zitten typen op een smartphone.
@Papa Jones | 19-07-23 | 10:57:
Wel, als rechts inziet dat er door mensen veroorzaakte klimaatverandering is en dat we moeten kijken wat we daaraan kunnen doen ben ik al tevreden. Hopelijk is dat voldoende nuance.
@Louter Leuter | 19-07-23 | 11:45:
Goede punten. Maar stel je voor gewoon door te gaan met fossiele brandstoffen? Toch niet hè? Ja, we kunnen inderdaad zo maar weer een grote vulkaanuitbarsting krijgen. Yellowstone bijvoorbeeld. Dat zou een hoop veranderen.
Waarom hebben links leunende mensen zo vaak de neiging de ander dom of achterlijk te noemen? Gebrek aan inhoudelijke kennis en ervaring denk ik.
Vwb klimaat, wat is jouw bijdrage?
De paniek en het alarmisme van de dominees neem ik met pakken zout, want mijn huis, zelf met mijn eigen blote klauwen gebouwd, is bio-based. Terwijl we aan het bouwen waren hebben we 2 jaar in een sta caravan geleefd ik kan je vertellen, dat was afzien, vooral in de winter.
Inmiddels zit ik in mijn bijna afgebouwde huis met een houten constructie van ruim een eeuw oud (duurzaam), muren van stro en stucwerk van modder (leem) 42 zonnepanelen en saldering zorgen dat mijn energie rekening vrijwel 0 is.
De douche recirculeert water, een van onze auto’s is elektrisch, de duurste occasion die ik ooit heb gekocht.
Nu zit ik in Noorwegen, de tweede keer sinds jaren dat we op vakantie zijn, zo basic en eenvoudig mogelijk. We hebben hier een stukje grond en een klein tijdelijk hutje om te verblijven om op termijn een klein permanenter hutje te bouwen.
Mijn ervaring is dat de grootste hysterici en alarmisten precies weten te vertellen wat er allemaal mis is en wat er zou moeten gebeuren om het klimaat te redden. Maar als puntje bij paaltje komt moeten anderen gedwongen door een regering dat doen.
Uit ervaring kan ik vertellen dat er nogal wat haken en ogen zitten aan het groen linkse idealisme. Heel kort door de bocht, op het moment dat mijn energieverbruik het hoogst is in de koude winter met korte dagen wek ik geen stroom op, op de momenten dat ik die het hardst nodig heb. Accu’s zijn niet echt een optie omdat die ongeveer 10 jaar meegaan en duur zijn en dus niet erg duurzaam vwb hun levensduur. Wat onze ev auto doet gaan we met de tijd ervaren. En in men hutje ben ik aan het experimenteren met zo autarkisch mogelijk leven, zonnepanneeltje accu opslag, houtkacheltje (ook om op te koken) regenwater opvangen dat werk.
Daarom kan ik diegenen die vanuit hun stadse omgeving en hun 13 in een dozijn levensstijl anderen de maat nemen niet erg serieus nemen.
Ik zou zeggen: begin eens te leven wat je preekt.
@ratelaar | 19-07-23 | 11:49:
Daar heb ik bewondering voor, maar dan leef jij dus eigenlijk op een manier die links voorstaat. Pritt bijvoorbeeld verkondigde een aantal keer dat als het waterschap zei dat we het zuinig aan moesten doen met water, dat hij dan juist vond dat we het zwembad lekker bij konden vullen. Plenty rechtse mensen die in een dikke SUV rijden. Ik ben niet zo van zelf een huis bouwen, maar reken maar dat ik behoorlijk weinig vervuil. Ik bestrijdt juist de geestelijke vervuiling hier op GS door ongenuanceerde rechtse opinies. Maar als ieder rechts mens leeft zoals jij heb ik daar niets op aan te merken. Ik moet zo de deur uit, een half uur lopen langs de rivier met een zus van mijn vrouw, dan ruim een half uur in de bus om mijn vrouw met Alzheimer op te zoeken. Daar zou ik best zelf voor willen zorgen, maar de rechtbank in Ierland heeft haar Ward of Court gemaakt, zodat ze er niet uit mag. Al met al leef ik zo zuinig mogelijk.
@cugel | 19-07-23 | 12:06:
Mijn kritiek op links is dat ze met hun wilde ideeen en morele gepreek nogal de neiging hebben de realiteit uit het oog te verliezen.
Plannen moeten wel uitvoerbaar zijn. Een concreet voorbeeld, als het elektriciteit netwerk wordt overbelast en stroomstoringen voor komen heb ik in de winter een probleem.
Als de bevolking harder groeit door migratie als dat er huizen beschikbaar zijn dan moet je misschien over je schaduw heen stappen en nee verkopen.
Hoe dan ook, wandelze!
@cugel | 19-07-23 | 11:49:
Zoals ik eerder deze week heb opgemerkt ben ik voor isolatie, isolatie en isolatie. Had ik al isolatie genoemd? Wat je niet verspilt hoef je niet aan te vullen (ik heb al in 1990 in mijn eerste huis in Nederland de ramen vervangen door HR++ ramen en vloerisolatie aangelegd, daarna in mijn tweede huis ook). Maar veruit de belangrijkste bedrage die we als mensheid kunnen leveren is het reduceren van de omvang van de mensheid. Flora en fauna zullen daarvan profiteren.
Een kleine herhaling. Het einde van de Kleine IJstijd werd achteraf rond 1900 vastgelegd op 1850 toen de gletschers in de Alpen het langst waren. Sindsdien krimpen ze en warmt het uiteraard op. Niet dankzij ons. Fossiel begint pas belangrijk te worden na 1950, honderd jaar later, en dan vooral in de VS, en later ook bij ons.
ourworldindata.org/grapher/global-ene...
De mens draagt wel bij aan klimaatverandering maar is er niet de hoofdverantwoordelijke; denk ook aan verstedelijking/snelwegen, recht trekken van rivieren, afleiden van water uit de Taag en voor katoen (Aralmeer), het kappen van oerwouden (voor cobalt en soja), en zo voorts. Als je niet eerst de reductie van de mensheid bepleit, moet je niet over het klimaat beginnen. Wij zijn met teveel. Vraag maar aan de orang oetans, gorillas, jaguars, tijgers, walvissen, tonijnen, pandas, beren en wolven.
Overigens. ALS Yellowstone gaat, dan is de VS weggevaagd (ook economisch) en hebben we gigantische problemen, waarbij er meteen daarna een ijstijd komt. Alsof er een schakelaar omgeflipt wordt. Daar kan je beter niet op hopen. De Pinatubo in de Filipijnen was in (meen ik) 1991 was hier al merkbaar.
Aangezien ik niet voor nucleaire energie ben (en kernfusie is een illusie), is er mijns inziens geen andere optie dan voorlopig spaarzaam door te gaan met gas. Kijk naar de Georgian, Victorian en Edwardian terraced housing in het VK en Ierland (of in NL, Duitsland, België). Zonder geschikte isolatie en renovatie, krijgt de klasse waarvoor jij wilt opkomen, het zwaar te verduren. Vind eerst maar de mensen en de materialen om te isoleren in plaats van klimaatminaretten in de Noordzee te plempen.
@Louter Leuter | 19-07-23 | 12:28:
De procreatie van mensen blijkt van nature af te nemen als ze rijker worden. Nog een reden om de welvaart eerlijker te verdelen. Jij leeft dus groen, maar je kunt niet ontkennen dat dat aangekaart is door links en dat rechts heel lang ieder initiatief in die richting getorpedeerd heeft. Zowel een eerlijker verdeling van de welvaart als groen zijn redenen om in ieder geval gematigd links te stemmen. Gematigd, groen, rechts heb ik ook niets op tegen. Het is waar dat linkse mensen soms wat dom kunnen zijn, maar ze hebben wel het hart op de rechte plaats. Extreem rechts is gewoon dom en heeft niet eens het excuus dat ze het goed bedoelen.
Overigens heb je gelijk dat voorlopig spaarzaamheid de beste oplossing is.
@ratelaar | 19-07-23 | 12:27:
Ik ben het met je eens dat rechts vaak realistischer is. (Ik type dit overigens in een gruwelijk hobbelende bus)
He cugel ? Pas op he.. tjongejonge
@cugel | 19-07-23 | 10:53: dat hoop ik niet, moet er niet aan denken om u nog 5 jaar hier te zien tegelen!
@cugel | 19-07-23 | 11:49: Dat uw buren u nog niet ...
@cugel | 19-07-23 | 13:38: Extreem rechts heeft u nog steeds niet uitgelegd? Wie dan? D66
@Hetiswathetis | 19-07-23 | 16:37:
Voor mij was de VVD altijd deftig rechts. Uiteraard waren zij voor de rijken. Ik groeide op in de jaren '60, dus links zijn is voor mij normaal. Maar nu ik het bedenk: op mijn lagere school betekende VVD veel vrije dagen, dus waarschijnlijk groeide ik op tussen kinderen van VVD stemmers, de gegoede klasse. Hoewel mijn vader chemisch ingenieur was, Delft, specialisatie metaalkunde, waren mijn ouders tamelijk links, Algemeen Handelsblad, VN, VPRO etc. Misschien door mijn moeder die yoga gaf.
Nu zijn arme mensen rechts, rancuneus ivm immigratie, en ze worden nog rancuneuzer gemaakt door de rijken die niet willen dat mensen links stemmen om de rijkdom eerlijker te verdelen. Of, horror, groen: dan moeten we onze oude auto opgeven en de chemische en raffinage industrie moet weg uit Nederland. Extreem rechts zijn dus de partijen rechts van de VVD. D'66 is inderdaad, volgens mij een centrumpartij, maar volgens jou elitair links.
En nee, mijn buren heb ik geen problemen mee. Ik ben een tamelijk vriendelijk mens. Hier op GS krijg ik veel meer naar mijn hoofd, maar Joris houdt dat een beetje in toom. Overigens zijn er hier ook mensen waarmee ik het goed kan vinden, maar je hebt gelijk: mijn linkse mening maakt me hier niet populair. Maar ik heb tot nog toe nergens anders een politiek discussie platform gevonden waar het klikte. Dacht je trouwens dat ik 96 was, omdat je bang was dat ik hier nog 5 jaar zou tegelen? Dan heb ik slecht nieuws voor je...
@cugel | 19-07-23 | 18:13: hedendaags links heeft geen alternatieven voor arme mensen. Het is voor rijken. Met migranten als het nieuwe proletariaat en het klimaat als klasse strijd. Arme mensen realiseren zich dat zij de grootste slachtoffers zullen zijn van dit beleid. Hun banen naar lage loon landen die veel zwaarder vervuilen dan hier. De sociale voorzieningen slopen door eindeloze import. Het zijn de arme die de prijs betalen. Hier en over de hele wereld. Dat is wat het huidige links beleid voorstaat. Het is superioriteitsdenken wat slechts sloopt. Wat ooit klassiek links was wordt nu rechts genoemd. Voor de gewone burger. Vrije meningsuiting, anti racisme. Sociaal en eerlijk. Gelijkheid. Links zoals jij bedoeld bestaat al lang niet meer. Maar dit heb je niet door. Zoveel is wel duidelijk uit al je tegels.
@P-unit | 19-07-23 | 18:55:
Waar is de partij rechts van de VVD die radicale economische gelijkheid preekt? Die is er niet, hè? De PVV is economisch links, maar stilletjes. Omdat ze het genant vinden om links te zijn. Wil je eerlijke, uitgesproken economische gelijkheid dan moet je bij de SP, GL en de PvdA zijn. Wil je realisme over het klimaat: weer bij die partijen en vooral bij de PvdD. Wil je geopolitiek realisme dan moet je bij Volt zijn. Wil je gezeur over immigratie, woke en gender dan moet je bij nieuw rechts zijn. Alles om maar af te leiden van het feit dat ze niet echt voor economische gelijkheid en het klimaat zijn.
"anti racisme. Sociaal en eerlijk. Gelijkheid." bij nieuw rechts??? Laat me niet lachen!!
Ik woon 5+ jaar in Portugal en ik kan je zeggen dat het ieder jaar merkbaar warmer wordt. Wil bijna verkassen naar Zwitserland. Daar is het mooier, koeler en denk ik aantrekkelijker (maar wel prijzig).
Zo!
N=1 meting over een periode van vijf jaar!
Hier wordt tenminste wetenschap beoefend!
Dus je kwam in 2018 in Portugal?
www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/onwa...
@Kapitein Sjaak Mus | 19-07-23 | 10:44: Volgens mij was het 2 jaar terug dat het warmte en hitterecord in Portugal verbroken was - met zo'n 47.6 graden als ik me niet vergis. Ook vorig jaar hadden we de eerste fik goed gaande in de buurt van Lissabon. Ook in spanje zijn de branden steeds intensiever. Ook de boeren hier in Portugal klagen over steevast de aanhoudende hitte + droogte. Zeggen dat het niet bestaat is als 2 drumstokken in je oren steken en lalala roepen terwijl het ieder jaar toch sporadisch erger aan het worden is.
Want 1 tot 2,3 graden stijging merkt u echt?
www.sulinformacao.pt/en/2023/06/tempe...
Volgens mij was het altijd al te warm in de zomerpiek en gemoedelijk in voorjaar-herfst-winter? Maar goed, als u mee wil in de klimaathysterie dan kunt u inderdaad Zwitserland overwegen en bovenal flink lang over twitteren vantevoren!
Ik kan mij niet meer herinneren hoe warm 30 graden aanvoelde op 19 juli 2018 ten op zichte van de 31 graden vandaag de dag. Laat staan dat dat merkbaar is.
Maar Zwitserland is zeker een mooi en prijzig land!
Springt in het zwembad , nu 29 graden en neemt een biertje. Goed te doen in Andalusie , ook in Portugal denk ik zo.
@Telaat123 | 19-07-23 | 10:45: branden komen niet door de hitte dat snapt u wel he? Stukje glas , aansteken, doet wonderen.
hoezo past hans laroes in het kopieergedrag plaatje. juist het omgekeerde.
Het gaat Hans erom dat De Vlieger niet juicht. De Verkeerde Mensen mogen niet winnen! De Verkeerde Mensen moeten pijn hebben!
Je zou er zo'n verkeerd ondertitelde Hitler-bunker scene van moeten maken. Ga een baan zoeken, Hans. Eentje waarbij je echt moet werken.
Ieder jaar terugkerend fenomeen:
Weerburootjes die over elkaar heen tuimelen om de rampspoed te proclamerem....
Wat is de doelstelling?
G E L D !
Een soort van binnenharken van soepsidie, cash donerende 'investeerders' resp. NGO's om te krijsen: hallooo wij zijn er ook nog, met klima-gedram, dus storten maar uit de PostKloteLoterij pot.
Hoe dan ook 't draait om doekoe graaien op de meest makkelijk manier; angst.
"Kleuren in kaartjes dienen met evenveel scepsis te worden beschouwd als assen in een grafiek"
- Aeolis
Weerfilosoof, Alexandrië, 134- 97 VC
En het wordt helemaal dolletjes als het een dubbellogaritmische grafiek betreft.
Zelfs de weerkaarten worden gemanipuleerd laat staan de weermodellen. Alles voor de opwarming van de aarde. De weerman (of weerkaartlezer) zegt het is 40+ graden waar jij bent en zelf meet je 10 graden minder, en dan gaat de weerman jij-bakken, top!
Zit nu op een kanaaleiland, 18 graden maximaal en lichte regen…
Veel plezier in Utrecht.
De zwartekousenklimaatzeloten dag in dag uit in de media, met op de achtergrond, u gaat met z'n allen een beetje armer worden! Strak plan commercieel eauk winwin lang leve het regenwoud!
Gek, ik hoor de laatste dagen over hitte des doods in het zuiden. Maar dhr Toeja en vrouw gingen in de jaren 90 van de vorige eeuw talloze malen op vakantie in Andalucie en elke keer als wij daar waren gaven de de thermometers die op straat staan steevast 40+ graden aan. Van Nerja tot Algeciras tot Grenada tot Sevilla. En niet die ene dag maar gewoon de hele vakantie en toen gingen we nog 3 weken.
Dus waarom nu die hype? De NPO kan toch ook even googlen wat de temperaturen waren toen? Ze doen alsof het nu voor het eerst is dat het warm is het zuiden. Het lijkt wel of het erin gedramd moet worden...... Hahaha
Ik had gisteren een gesprek met zo'n klimaatmens, en gaf hetzelfde argument. Haar antwoord; ja maar 40 nu is erger dan 40 toen, want smog. Hoppa, argument doodgeslagen. That's it, Ik ga de discussie niet meer aan, want ze willen geen gesprek of je argumenten aanhoren, ze willen hun gelijk en hebben. Niet te doen
Ach het mag natuurlijk niet gemeld worden maar doe het toch maar. In Rome werd een nieuw warmterecord gemeten. Het werd 41,8 graden in de Italiaanse hoofdstad. Het record, uit 2007, stond op 40,5 graden. Past niet in de ontkenning.
Want u relateert dat zelf wel direct aan de opwarming van de aarde door de mens?
Volgens mij worden weerrecords helemaal niet ontkent als zodanig. Hoewel ze een enorme vlucht hebben genomen sinds weerstations commercieel gegaan zijn en zéér welwillend staan ten opzichte van clickbait. Het gaat in deze discussie volgens mij om verschil AD-deskredactie vs boots-on-the-ground op de locatie zelf. Enorme verschillen.
IN Rome. Ja, temperaturen moet je vooral in steden meten, liefst in een smalle straat vlak boven het asfalt.
@bergsbeklimmer | 19-07-23 | 10:47: Hoe weet u dat daar de meting is gedaan? Welke straat in Rome, welke plek graag met bronvermelding.
@bergsbeklimmer | 19-07-23 | 10:47: Als je vorige recordmeting *voor Rome* daar ook was, maakt het natuurlijk niet uit, he?
@bergsbeklimmer | 19-07-23 | 10:47:
Rome is 33 graden op dit moment zal oplopen tot 37 in de namiddag. Niks vreemd dus. In de stad zal het inderdaad nog warmer zijn want smalle straten.
Hier zal het oplopen tot 32 op vliegveld en idd in de stad dan een graad of 10 warmer want smalle straten. Weet je en pas je je op aan.
Dat is het met records.. die worden wel eens verbroken..
@bergsbeklimmer | 19-07-23 | 10:47: Dat dus. Plemp het hele land vol met meetapparatuur en er is altijd wel een station dat een record voor die dag meld. Zelfs in een klein land als Nederland kan het in zuid limburg 33 graden zijn en aan de kust waar ik woon komt het kwik dan niet verder dan 25 graden, Maar in de nieuwsberichten uitsluitend de 33 vermelden uiteraard.
Geldt dus ook voor Italie. Ergens IN rome zal het best bijna 42 graden zijn geworden. Op andere plaatsen in Rome waarschijnlijk niet en buiten Rome al helemaal niet. Maar als je uitsluitend die 41,8 naar het gepeupel blijft schreeuwen, dan gaat het gepeupel het misschien wel geloven.
@de Voorzittert | 19-07-23 | 10:38: Nee, 1 meting zegt niets over de opwarming van de aarde. De wetenschap werkt iets anders. We doen metingen en zien een patroon. In Venus is de temperatuur aanmerkelijk hoger dan verwacht mag worden en men gaat er nu vanuit dat dit wordt veroorzaakt wordt door broeikasgassen. Op aarde zien we zowel een toename van de gemiddelde temperatuur wereldwijd en toename broeikasgassen. Ook is er een samenhang tussen die twee gevonden. Deze theorie staat tot er metingen worden verricht die niet verklaard kunnen worden en de theorie verworpen kan worden. Denk bijvoorbeeld dat de aarde plat is. De meeste wetenschappers gaan er nu vanuit dat die rond is (beetje ovaal). Uiteraard zijn er ook wetenschappers die uitgaan van een platte aarde (flat earth society). Ik kies vooralsnog uit van de eerste en vind het prima dat er een FES is en wens hen alle succes bij het verwerpen van de heersende wetenschappelijke theorie.
@Eagle0511 | 19-07-23 | 11:02:
Genau! Ik kan mij nog herinneren toen ik in Amsterdam woonde. In de stad een graad of 25 en in Zandvoort 15 graden want mist. Dacht je een dagje gezellig aan de zee te gaan zitten bij Tijn Akersloot. Nou, dus niet. Lol!
Overigens best wel een briesje hier zie ik. Uitstekend zeilweer voor de smurfen met hun optimisten vanmiddag op het meer.
Daar zijn meerdere dingen op te zeggen. Ten eerste: klimaat is geen weer. Om diezelfde reden geloof ik ook niet dat het in Rome nog nooit boven de 42 graden is geweest. Dat zou echt heel onlogisch zijn voor een stad die zo zuidelijk ligt.
Wat betreft de records, een ander probleem is dat oude temperaturen actief bijgesteld worden naar beneden. Zie bijv de actie van het KNMI, waarbij de temperaturen tot 1950 stevig verlaagd werden.
Door datzelfde beleid: ("Aaargh, klimaatpaniek") is het bijna onmogelijk om nog fatsoenlijke gegevens te vinden. Historische gegevens zijn er niet, of worden gewoon gewijzigd. Dus u kunt al die klmaatrecords bewaren bij alles van soortgelijke waarde: de vuilnisbak
@Ds_Dre | 19-07-23 | 11:04:
Op Venus heerst inderdaad een broeikaseffect, maar die planeet staat ook een stuk dichter bij de zon dus het is daar sowieso warmer.
Qua empirische wetenschap zijn we nog niet verder dan een statistische correlatie tussen broeikasgassen en opwarming, een direct causaal verband is nog aangetoond. Vandaar ook onze huidige rekenmodellen het zo slecht doen als het gaat om het voorspellen van de toekomst.
Maar nu gebruiken we toch deze rekenmodellen om miljarden belastinggeld te steken in een energietransitie welke alleen maar CO2 uitstoot zal verplaatsen naar andere plaatsen in de wereld, en dus mondiaal niets oplossen. Zelfs al was er een keihard bewijs voor een directe causale relatie, dan nog zal het enige effect van de voorgestelde klimaatmaatregelen alleen economisch zijn (als in economische zelfmoord voor het Westen), qua uitstoot verandert er niets.
@ZonderNaam | 19-07-23 | 12:53: Niet helemaal waar. Van CO2 is wel degelijk wetenschappelijk bekend dat er een maximum op het broeikaseffect zit. Bij dat punt kun je ongelimiteerd CO2 de lucht inspuiten zonder dat het enige effect meer heeft op de temperatuur. Helaas wordt deze kennis uit de geologie/paleontologie niet meegenomen in de klimaatmodellen. Timmerfrans zou dan zelfs door zijn goedgelovige Amsterdamse hipster achterban uitgelachen worden.
@Grachus | 19-07-23 | 13:17:
Heb je een link naar de studie die dit aantoont?
Ben eigenlijk alleen maar benieuwd of dit met daadwerkelijke empirische experimenten is aangetoond of dat ook dit het konijnenhol van statistiek en rekenmodellen ingaat?
@ZonderNaam | 19-07-23 | 12:53: Je beseft hopelijk wel dat op Venus de concentratie CO2 in de atmosfeer 96,5% is en op aarde 0,028% ?
Ik zou effecten van Co2 op het klimaat van Venus nou niet direct gaan vergelijken met dat op Aarde....
@Eagle0511 | 19-07-23 | 14:56:
Ik bracht het argument 'Venus' niet in, ik reageer er alleen maar op
@Ds_Dre | 19-07-23 | 10:55: Ik weet dat dus als je bergen beklimt dan heb je daar ook ervaring in.
@Ds_Dre | 19-07-23 | 11:04: u bent ook dr
@ZonderNaam | 19-07-23 | 13:26: Ik weet niet meer waar. Was stuk van Fred Singer.
Het is gewoon een feit dat er 50 jaar geleden niet om de 10 km een weerstation stond over de hele wereld. laat staan 100 jaar geleden. Op de oceanen al helemaal niet. De hysterie op de journaals was gisteren weer helemaal compleet. BraND in ZWitSeRLAnD !! Ja, en?
Op de oceanen al helemaal niet? Je had toen al wel lichtschepen en daarop werd wel gemeten. Maar inderdaad niet veel.
Los van het feit dat de omgeving verandert (het KNMI lag vroeger eenzaam, ver weg van Utrecht, tegenwoordig is het bijna een wijk en de Heat Island Utrecht heeft een invloed) en wat heeft de vegetatie gedaan? Bovendien veranderen meetinstrumenten (dus nauwkeurigheid en respons veranderen) én de locaties en hoogtes ook nog eens. Dus wil je een meetreeks doortrekken vanaf het begin van het KNMI dan kan dat alleen in De Bilt (als ik mij niet vergis), en je moet gaan interpreteren en interpoleren. Kortom de nauwkeurigheid wordt er niet beter op. Er was een dingetje bij het KNMI toen ze een "historische meetreeks" corrigeerden waardoor in één klap veel ‘oude’ hittegolven uit de statistieken verdwenen. Et voilá, daar hebt U de nieuwe records!
@Louter Leuter | 19-07-23 | 10:43: In Innsbruck is er een officieel meetstation op een plat dak. Warm hè www.uibk.ac.at/archive/public-relatio...
Er zijn wel meer van dit soort stations.
@Louter Leuter | 19-07-23 | 10:43: Zeker. Er is net een zeiler gered die 5 weken met zijn hond op een boot heeft rondgedobberd. Daar in de oceaan varen dus verdomd weinig boten.
Is in Wallis. Hier heeft het ongelooflijk veel geregend de afgelopen maanden in de nacht dus geen problemen. Afgelopen nacht weer onweer en regen zag ik vanochtend. Natte straten en in de ochtend motregen. Nu overigens weer strak blauw. Ja dat is het seizoen en slechts 27 graden.
Over Wallis.
"Waldbrand im Wallis: «Da sagten die Beamten, dass sie sonst die Türe eindrücken würden»"
www.nzz.ch/schweiz/waldbrand-in-bitsc...
Teneur van artikel is dat het weer onder controle is en Wallis heeft nauwelijks bosbranden gehad de afgelopen 10 jaar dus statistisch wordt de kans dan groter. Duh!
@bergsbeklimmer | 19-07-23 | 10:51:
Die anemometer meet in ieder geval verkeerd (te hoge snelheden). Ik heb zakelijk ook met Oostenrijkse meteorologen te maken en veelvuldig discussies met ze over waar en hoe _zinvol_ te meten. Wat niet bepaald eenvoudig is in de Alpen.
Invloed van de omgeving is terug te vinden op anemometers (in een paar woorden, het kan en zal de turbulentie verhogen en daarmee wordt de gemeten windsnelheid lager). De effecten kunnen van kilometers verderop komen. Komt de wind uit een iets andere hoek, en de gemeten snelheid wordt weer anders.
@Piet Karbiet | 19-07-23 | 10:55:
Lichtschepen lagen op een vaste plaats, die voeren niet. Zie bijvoorbeeld:
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
@Louter Leuter | 19-07-23 | 10:58:
Geen peil op te trekken het weer hier. Ene uur bloedmooi en een uur later onweer en regen om daarna weer bloedmooi weer te hebben. Maw weer wordt hier in de bergen gemaakt. Cosi e la vita. Iedereen weet het en niemand die er paniekerig over doet behalve de komkommertijd pers.
@Piet Karbiet | 19-07-23 | 10:55: Herstel. hij dobberde drie (3!) maanden op de Stille oceaan. En hoeveel lieden wel langer die niet gered worden? Ik moet er niet aan denken.
Laroes ging naar de 'School voor Journalistiek', een soort MBO waar ze je leren hoe je een verhaal tekstueel opbouwt, waar een komma moet staan... hij leerde tijdens zijn studie dus nooit wetenschappelijk denken en ik vrees dat hij het ook niet anderszins heeft opgepikt.
Hans is een letterboer.
Is het heel erg als ik nog nooit van Laroes en Keulemans heb gehoord? Of is Keulemans die van het biljarten? Geen tv sinds 1999, ik ben gezegend!
Keulemans weet alles van driebrandenspel.
Persoonlijk ben ik meer van het ankerkader.
Ook al verander je de kleuren van een weerkaart, de opwarming blijft een feit.
Is er overigens een internationale standaard voor welke kleurtint bij welke temperatuur hoort?
Nee
Langer antwoord. In Groenland (heet overigens niet voor niets Groenland in meerdere talen) heb je een ander spectrum nodig dan in Madrid, in Singapore of in Death Valley.
@Louter Leuter | 19-07-23 | 10:33: ja warm in Death Valley; dat was vroeger nooit........ Waarom heet het eigenlijk Death Valley?
@Toeja | 19-07-23 | 10:37:
Tussen bergruggen, geen wind en 68 m onder zeeniveau. Een snelkookpan.
Geen paniek. In de winter koelt het gewoon weer af.
ik zou het allemaal niet weten , wat ik wel weet dat het in Dubai vorige week 52 aantikte in de schaduw . Maar daar geen uitzondering , dus ?
Op het werk doe we niet zo moeilijk.... Hooguit 4 dagen.. dan gaat het de vuilnisbak in, of mee voor diegene die er iets aan heeft...
Kick ass fleece deken... Omdat het niet warm is ...
Hans gaat over La Rouge.
Vind het anders momenteel maar erg fris in Nederland voor half juli.
Dat past niet in het geldende narratief. De a12-zitters zullen bij de eerstvolgende tropische dag wel weer gaan schreeuwen. Ook al is dat pas eind augustus weer.
Jaren geleden was ik in Guadix, tikte toen ook de 40 graden aan. We waren de enigen op straat en de mensen woonden daar vroeger niet voor niets in grotten.
Ik beklom de heuvel Coimbra bij 40 graden en in volle zon. De jeugd moet maar eens wat harder worden.
Over paniektemperaturen had ik ook al gelezen. Toch maar even gekeken op windy.com, en toen bleek het allemaal toch een stuk minder spectaculair.
ik zou het allemaal niet weten , wat ik wel weet dat het in Dubai vorige week 52 aantikte in de schaduw . Maar daar geen uitzondering , dus ?
Zit in zuideuropa en krijg continue paniekerende appjes van het thuisfront. Collega’s, familie, buren - allemaal compleet opgefokt door de DPG-media klimaathysterie. Ze zitten er zo’n 12 graden naast maar helemaal opfokt en gekgemaakt. De NPO doet lekker hard mee natuurlijk. Het is warm ja maar het is zomer.
Klopt helemaal. Mijn zoon was op vakantie in Griekenland. Ik een aapje sturen of het allemaal nog uit te houden was daar, want in het nieuws hier werd nog net niet afscheid genomen van een groot deel van de bevolking in de landen rondom de middellandse zee.
Kreeg een appje terug: Valt allemaal best mee, maar ik zit momenteel dan ook niet in Athene.
De tendens is dan ook: alle meetstations in grote steden geven absurde waarden aan: Madrid, Sevilla, Rome, Athene. De hoogste temperqaturen worden in steden gemeten. En dat is niet verwonderlijk. Veel asfalt, dat warmte absorbeert. Weinig groen, waardoor je geen verkoeling middels verdamping hebt. Hoe groter de steden worden, hoe groter dit effect wordt.
En als de media alleen maar deze hoogste temperaturen op de kwelbuis gooit, dan krijg je dus paniekvoetbal.
Als die Laroes dan met cijfers van een ander weerstation zou komen, heeft hij een punt
Dat doet hij niet, hij gaat discussiëren en haalt om onduidelijke redenen een ander onderwerp cq Corona erbij.
Dat zegt alles.
Laroes is nog nooit op objectieve berichtgeving betrapt. Dus echt een verrassing is het niet.
Alsof 38 graden op Sicilië zo extreem is. Komen die mensen nooit ergens?
Precies. Wij komen al sinds jaar en dag zeer regelmatig in zuid Italië en daar is 38 graden in juli en augustus eerder gebruikelijk dan een uitzondering.
Het is zomer..... Dan is het weestal warm.
Als het kudtweer was dan hadden de klimaatdrammers het ook aangegrepen om hun punt te maken.
Ja, ze zien in alles een bevestiging van de eigen ideeën. Daar is een woord voor, maar dat ben ik even kwijt.
Kijk eens naar buiten, het is al bijna een maand KUTweer.
@Trekhaas | 19-07-23 | 10:26: "Confirmation bias"
@TheEgg | 19-07-23 | 11:07: Yes! Dank!
REAGEER OOK