Bronzen Nazi-adelaar van 400 kilo toch niet omgesmolten tot bronzen Vredesduif van 400 kilo
"Der Adler des Anstoßes"
Omdat u het journaal kijkt weet u natuurlijk dat de wereld al vanaf 1945 kampt met een levensgroot probleem: het fascisme rukt op. Daar leek afgelopen vrijdag na 78 jaren in verstikkende onzekerheid eindelijk een einde aan te komen. President van Uruguay Luis Lacalle Pou had journalisten namelijk iets te vertellen over de bronzen nazi-adelaar van twee meter hoog en 400 kilo die 17 jaar geleden [dat is 2006] na een verdacht enthousiaste zoektocht van 10 jaar eindelijk van de bodem gevist werd. De adelaar, afkomstig van het onderstaande Duitse slagschip Admiral Graf Spee, zou namelijk omgesmolten worden tot "vredesduif" door kunstenaar Pablo Atchugarry.
En zo zou een "symbool van oorlog en geweld" een "symbool van vrede en eenheid" worden. Maar zelfs dat is teveel gevraagd in dit guur-rechtse klimaat. "Tegen het plan kwam veel verzet. Critici noemden het onverantwoord om een historisch waardevol object zomaar te vernietigen, zelfs als het gaat om een nazi-beeld. "Het Colosseum is ook niet gesloopt omdat daar christenen zijn vermoord", zei een parlementariër van Lacalle Pou's eigen partij." Kijk, dát zijn argumenten. "In een petitie werd opgeroepen het beeld in een museum te bewaren en van context te voorzien, zodat de wreedheden van de nazi's niet worden vergeten."
Ja ja, "de wreedheden van nazi's", opdat ze nooit vergeten in *checks notes* ZUID-AMERIKA.
Het gezonken Thuis van de adelaar: Duits slagschip Admiral Graf Spee (docu)
Wel "Der Adler des Anstoßes" uit het verhaal
Social
Reaguursels
Inloggen"Het Colosseum is ook niet gesloopt omdat daar christenen zijn vermoord". Klopt, maar het is wel half gesloopt om van de stenen een christelijke kerk te bouwen (de St. Pieter).
Die afschuwelijke docus op Nation Geographic channel, je zit anderhalf uurnaar de bombastische muziek en cliffhangers te kijken en daarna weet je nog niks.
En het had ook in 5 minuten gekund. Tijdrekken is bij dat soort kanalen tot kunst verheven.
Opnemen en terugkijken met doorspoelen is een gedeeltelijke oplossing.
Ben voor een museum voor Foute Kunst. Wil wedden dat dit een succes wordt.
Mag ik dat dan een stuk vloer volsmeren met een smeersel van ecologisch & qua kinderarbeid foute chocolade? Of is het alleen voor al bestaand werk?
@Sjors W. | 19-06-23 | 13:36:
Dat=daar, shittelefoon.
Met levensgrote prenten waar je dan je hoofd doorheen kan steken voor op de foto, zoals 'de bodybuilder' op het strand?
Ik kan me wel tentoonstellingen herinneren van Sovjet- en Noord Koreaanse propaganda en schilderijen. Niet van Duitse kunst in nazi tijd, waarbij niet alle kunst in die periode per se fout was, ik heb daar wel boeken van.
Design museum Den Bosch had een tentoonstelling over nazi kunst onder de titel “design van het derde rijk”
Ik heb de indruk dat we daar al enige jaren in leven.
Klopt. Er was hier in Den Bosch een tentoonstelling in het Design museum naast het Noord-Brabants museum een tentoonstelling over Nazi design en die tentoonstelling was volledig uitverkocht: designmuseum.nl/tentoonstelling/desig... Best interessant eigenlijk.
@Sinterbikske | 19-06-23 | 16:04: grappiger was geweest: 3e en 4e rijk.
Tony chocolony gebruiken doet.
“I consider them to be symbols and I leave symbols to the symbol minded.”
G.C.
Een goede cultus met groepsbinding heeft nu eenmaal symbolen en rituelen en vlagvertoon nodig om mensen het gevoel te geven dat ze samen iets hebben.
Vooral mensen met een gebrek aan eigenwaarde en een eigen identiteit vinden dat heerlijk.
Dat hoeft helemaal nergens over te gaan, als ze dat gevoel van samen in een groep maar hebben.
Samen achter een leider aan lopen, helpt ook trouwens.
Ook al heeft die leider eigenlijk niets zinnigs te melden.
Dat kan wel opvallen na een tijdje.
Mensen opjutten opfokken helpt dan, dan kunnen ze niet meer helder nadenken en dan gaat het nog makkelijker.
Dus eigenlijk is dit ding een symbool daarvan.
Hoe groter de massa die bij elkaar is gekomen, des te dommer deze reageert.
Je doelt op Toos Werkeloos, dat beeld in Rotterdam?
nu zijn er ook in het coloseum geen christenen gedood, dat is alleen in een film
coloseum is van later
Ik vind foute kunst, totalitaire kunst best mooi.
Zou dat beeld van die chickenwing liefhebster op nikes in Rotterdam dan eerst ook een vierhonderd kilo zware Reichs Adler geweest zijn?
Ik ben voor behouden, mits op een gepaste plek. Niet in 'vrije handen'.
Dit is ontzettend indrukwekkend. Voor jongeren die naar een museum of zelfs een concentratiekamp gaan wordt het heel echt en dat helpt om de geschiedenis goed door te geven. Als je alles wegpoetst en omsmelt, reduceer je de geschiedenis tot een papieren verhaaltje, blijft het minder goed hangen en zullen er minder lessen worden getrokken.
Goed voorbeeld. Onlangs nog ben ik weer in Westerbork geweest. Als je de ansichtkaarten leest van degenen die op doorreis waren.... sommige mensen probeerden misschien positief te zijn voor hun familie, maar sommigen hadden werkelijk geen idee dat ze richting hel gingen. Ook las je levenslessen voor familie of dat ze goed voor hun moeder moesten zorgen. Het was heel indrukwekkend.
Dezelfde barakken waar later Molukkers in werden ondergebracht... dat is nu echt niet meer voor te stellen en ik voelde mijn schaamte daarvoor.
Dit gevoel haal je never nooit niet uit een boekje .
@Roos | 19-06-23 | 12:19:
Afschuwelijk. Ik had het me nog kunnen voorstellen als dat allemaal tegen de vlakte had gegaan, maar je ziet hoeveel indruk het maakt op oude en jongere mensen. Van een andere orde; ik bekeek altijd vol belangstelling de relikwieën die mijn grootouders nog hadden. Het is belangrijk in het toch al precaire onderwijs over de oorlog. Wel in een gepaste setting uiteraard.
Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat de Arend een van de weinige dieren is die een andere naam krijgt zodra deze als afbeelding of symbool gebruikt wordt. Of misschien wel de enige.
Deze geeft misschien uitleg.
www.theologie.nl/artikelen/arend-of-a...
Na decennia van één potje levend Stratego heeft het team van 'Allo 'Allo eindelijk gewonnen van The Grubers.
De buste van 400 kilo schoon aan de haak 'London Nighthawk' is nog niet gelocaliseerd, tot hilariteit van teamleider René.
Is het schilderij van “the fallen Madonna with the big boobies” al wel terecht?
@Crankhead | 19-06-23 | 12:09:
Ja die had ik al die tijd, stinkt nog steeds een beetje naar worst.
Terwijl er in de politiek al zo'n groot te kort is aan haviken.
Gevalletje beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Gelukkig maar want een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Stel je voor dat je alle beelden uit het verleden afbreekt, dan ontneem je toekomstige generaties het zicht.
En stel dat alle uitingen van cultuur van vroeger die nu als onwenselijk worden beschouwd , zouden zijn verdwenen?
Gaan we dan verder met de schriftelijke uitingen, gaan we de geschiedenis ante-dateren?
Er zijn boeken geschreven waarin dit gebeurt en waarvan de inhoud meer en meer terrein wint...
Zonder jouw tegel te hebben gelezen iets soortgelijks gezegd. Les over de Tweede Wereldoorlog gaat leven door allerlei relikwieën. Daar hoort dit ook bij.
@letopuwzaak | 19-06-23 | 12:10: wij hebben een lijntje louz:-)
@Roos | 19-06-23 | 12:12:
En jullie verdienen een lintje.
@Roos | 19-06-23 | 12:12:
Dat hebben we wel eens;)
Een object uit een afgesloten periode. Niet vernietigen volgens de waan van de dag, maar bewaren in een museum.
Vanmorgen vloog ze nog...
Mijn oom had vroeger een Adler schrijfmachine. Komt wel erg dichtbij, zo!
Met Einfinger-Adlersuchsystem...
Had gisteren een feestje
Er zat een schreeuwende oom
Hij had het over expertise, hoefijzers en het Dunning-krugereffect
Had die oom ook een haak en kruis?
Kapitein! De functie/traditie in de scheepsbouw van boegbeelden gaat iets verder dat weet u ook. nl.wikipedia.org/wiki/Boegbeeld
Wat betreft uw oom en de adelaar weet ik niet, wat bedoelt u?
Met een SS toets? die schijnen geld waard te zijn.
Ze doen maar, go ahead.
Ondergewaardeerde grap. Hulde
Je moet maar op het idee komen om een historische vondst om te willen smelten.
Crazy.
Mijn schoonzoon komt uit Uruqua, het volk heeft jaren ontzettend geleden onder het regime, dus ik kan me wel voorstellen dat ze niets meer te maken willen hebben met spullen uit die tijd. Het land is nu socialistisch en enorme vriendelijke mensen. Maar arm. Heb genoeg verhalen gehoord over zijn jeugd, die was verschrikkelijk, mensen zijn nog getraumaniseerd.
@gato | 19-06-23 | 11:45: Het regime was weliswaar erg rechts maar had niets van doen met het nazisme. De huidige president is overigens geen socialist maar bevindt zich meer in het midden van het politieke spectrum. Een van de beste presidenten van de afgelopen decennia. Na 15 jaar Frente Amelio (Groen Links on steroids) komt er nu een hoop ellende boven water. Corruptie, vriendjespolitiek en een schaamteloze graaicultuur. Er is inderdaad nog een hoop werk te verrichten daar.
@shoarma4belgium | 19-06-23 | 11:56: * Frente Amplio
@shoarma4belgium | 19-06-23 | 11:56: Klopt, maar in de tijd van Argentinie, ging het land naar de verdommenis, De mensen haten dan ook de Amerikanen, die ze verdenken achter het regime van Argentinie.
@gato | 19-06-23 | 12:02: Pinche gringos! Ga in de loop van het jaar weer een keer die kant op voor familiebezoek. Benieuwd hoe de vlag er voor staat nu. Mooi land. Verdienen een betere economie dan ze nu hebben.
Het lijkt op die nieuwslezer van de Muppets.
Haha, die blauwe Sam.
Klassieke oorlogsfilm:
The Battle of the River Plate (1956)
www.imdb.com/title/tt0048990/
Zal nog wel ergens streaming of ergens anders op het web te vinden zijn.
De Duitse versie van "Dan liever de lucht in!"
Graf Spee was dat de opa van Lori Spee?
Klopt, ze had veel succes met een liedje over haar opa.
Maar 1 juli zal een vrije dag moeten worden. Hoe dan ook. En mijn verjaardag idem. Het Nederlandsche volk heeft daar recht op.
Zuid Amerika is dan wel het continent waar het nazisme het langst heeft overleefd in kolonies met Duitse migranten van voor de na de oorlog. Veel nazis zagen kans zich daar te vestigen. Men heeft zich lang kunnen handhaven door diensten te verlenen aan de heersende regimes. Berucht voorbeeld is Colonia Dignidad. Wiki: Colonia Dignidad ("Dignity Colony") was an isolated colony of Germans established in post-World War II Chile by emigrant Germans which became notorious for the internment, torture, and murder of dissidents during the military dictatorship of General Augusto Pinochet in the 1970s while under the leadership of German emigrant pseudo-preacher Paul Schäfer. Colonia Dignidad has been described as a "state within a state".
Veel van de Nazi propoganda dreef op infrastructuur en economisch beleid. Daar is dan weer niks van terug te zien in Zuid Amerika? Alleen maar kommer en kwel. Wat Nazi Duitsland zelf ook was.
De dictaturen in Zuid Amerika konden toch alleen bestaan bij de gratie van de VS (?)
@swapper | 19-06-23 | 12:01: die toelieten dat deze nazis de regimes hielpen met de strijd tegen de communisten. Smerige zaak die koude oorlog.
Ik moet altijd een beetje gniffelen als ik weer eens contact heb met een collega in zuid-amerika met een typisch Duitse achternaam
Maar dat is toch Duits cultureel erfgoed dat terug moet komen, net als alles uit koloniën wordt opgeëist? Of werkt dat niet zo?
Denk dat de Duitsers het zo gaan laten. Maar eigenlijk ja. Net zoals Spanje gevonden scheepswrakken met goud uit zuid Amerika op eist als ze gelokaliseerd zijn.
Maar het Brons (koper en tin) komen uit de Karpaten, gemijnd door dwangarbeiders uit Polen. Dus daar moet het naartoe.
@TurpinDick | 19-06-23 | 11:30: schip is uit 1936.
@TurpinDick | 19-06-23 | 11:30:
*gedolven
De Graf Spee was een vestzakslagschip en geen slagschip (die zijn veeeel groter, zoals de Bismarck en Tirpitz).
Een kruiser dus.
@Diotima | 19-06-23 | 11:40:
Maar dan obees.
Naar aanleiding van de beperkingen die Duitsland kreeg na WW1.
Wanneer zie je sinds Jetten nog een adelaar in het wild.
Die worden geschredderd.
Hier bijvoorbeeld bij het jeugdjournaal.
www.youtube.com/watch?v=NRnjQU5k2bo
biomassa! restwild!
Heb het boek gelezen.
Opkomst en ondergang van de Graff Spee. Is leuk leesvoer...
Hitler vond het niet zo leuk.
@Acidbrain | 19-06-23 | 11:45:
Stond ook niet bekend om zijn gevoel voor humor.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-06-23 | 11:46: Toch heeft hij vreugdedansjes gedaan in Parijs en op de Berghof
Ik ben wel eens bij iemand thuis geweest, en die had in een afgesloten ruimte, een WW2 bronzen Hitler buste staan.
Je schrikt toch wel een beetje als je dat ziet.
Hoe kom jij in een afgesloten ruimte?
Had je je loper bij je?
Een buste van 25 meter hoog.
Wellicht dezelfde persoon waar ik eens ben geweest? Ook een kamer, en als je binnenkomt hangt er een nazivlag, een model van een type VIIC onderzeeboot, en zo nog wat meer zaken.
Nou ja, het is uiteraard wel een lastige kwestie die rechtstreeks in het verlengde ligt van de vraag of je de standbeelden van al die Hollandse helden op hun sokkel moet laten staan. Die eikels van De Grauwe Eeuw (leven die nog overigens?) menen van niet.
De vraag of je bepaalde historische objecten al dan niet moet bewaren en tentoonstellen lijkt af te hangen van de vraag met welk doel je die wílt bewaren. Als het objecten betreft die vanuit het huidige historische perspectief geassocieerd worden met 'het kwaad', dan wordt vooreerst de vraag gesteld of het tentoonstellen van het object dat kwaad veroordeelt dan wel verheerlijkt. Is het eerste het geval, dan zal het behouden en het tonen van het object toegestaan en mogelijk zelfs gestimuleerd worden, is het tweede het geval dan is het omgekeerde het geval. De discussie ontstaat uiteraard daar waar zowel het één als het ander het geval kan zijn, en helemaal als men bang is dat het één, de veroordeling van het kwaad, het ander, de verheerlijking daarvan, zou kunnen oproepen.
Deze adelaar lijkt me typisch zo'n probleemgeval. Men is bang dat het bewaren en tentoonstellen van het ding de verheerlijking van det Derde Rijk in de hand werkt. De protesten tegen het omsmelten worden terzake reeds als bewijs gezien.
Als je het mij vraagt is het probleem hier de angst der deugdzamen dan onze samenlevingen er niet tegen opgewassen zouden zijn om geconfronteerd te worden met dit soort symbolische objecten, en dat het een goede zaak zou zijn om die te verwijderen, dat wij ons eigen verleden niet aan zouden kunnen als we er zo direct mee geconfronteerd worden.
Werkt niet, dat wegwerken van het kwaad. Werkt averechts. "Those who don't know their history are doomed to repeat it."
Ik vind het een rare denkwijze dat kunst gemaakt ten tijden van foute regimes dan ook maar gelijk foute kunst moet zijn. Dit geldt in het bijzonder voor Nazi kunst. Terwijl er, ook toen, gewoon prachtige dingen zijn gemaakt.
@Sieg Hein | 19-06-23 | 11:33:
Mooie films, bedoel je?
En prachtige gebouwen, waar de massa langs kan marcheren onder het feestelijk scanderen van je nick?
@Sieg Hein | 19-06-23 | 11:33:
Ja, maar da's wel een andere discussie denk ik. Zou best kunnen dat destijds een kunstenaar is aangetrokken om die adelaar te creëren, maar het gaat hier om wat de directe symbolische waarde van het object uitmaakt, wat het uitbeeldt, wat het wil zeggen, waar het de opdrachtgevers om te doen was. Die adelaar wordt hier niet als kunstwerk in twijfel getrokken, maar als symbool van een fout regime. Foute kunst bestaat niet, precies zoals 'entartete Kunst' niet bestaat. Kunst is kunst, maar de kunstenaar stelt zich al te vaak in dienst van iets of iemand anders, vrijwillig, uit nood, of gedwongen. Nagenoeg alle middeleeuwse kunst is in dienst van de Katholieke Kerk gemaakt, gewoon omdat alternatieve kunst niet toegestaan was. Interessant, maar dit terzijde, is hoe kunstenaars vaak probeerden om op subtiele wijze alsnog hun stempel op het kunstwerk te drukken.
Maar het probleem is duidelijk: wil je Nazi-kunst enkel als kunst beleven, dan is dat nagenoeg onmogelijk, ook in je eigen hoofd. Misschien over honderd jaar.
Omgekeerd, veel verzamelaars van Nazi-kunst verzamelen niet omdat ze van kunst houden, maar omdat ze geilen op Nazi-symbolen.
het verlengde ligt van de vraag of je de standbeelden van al die Hollandse helden op hun sokkel moet laten staan.
Dat heb ik me ook afgevraagd bij straatnaambordjes als Saladijnpad en de Akbarstraat, en het standbeeld van Mandela.
@gaffelbaard | 19-06-23 | 11:51:
Da's exact wat achter die discussies speelt: wie bepaalt er wat goed is, wat kwaad, en wat geëerd moet worden en wat verguisd.
Wellicht dat over honderd jaar Toos Werkeloos, dat prachtige beeld in Rotterdam dat de overwinning van Woke op het patriarchaat uitbeeldt, ter discussie staat en er stemmen opgaan om het om te smelten tot een klein beeld van een tot dader gemaakte cis-gender 'Witte' man en de samenleving dat als een bevrijding ervaart.
@Schoorsteenveger | 19-06-23 | 11:58:
Heet ze al Toos? G e w e l d i g
@Schoorsteenveger | 19-06-23 | 11:46:
Ik denk dat het militair historisch van belang is dat hij niet wordt omgesmolten en misschien is het ook een idee om hem dan te schenken aan het Imperial War Museum in Londen want het waren de Engelsen die het schip uiteindelijk hadden ingesloten in die haven, en die vinden er wel een goede plek voor in een van hun musea met geschiedkundige uitleg.
En zoals jij al schreef: "Those who don't know their history are doomed to repeat it."
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 12:22:
Bij woke gaat het om Orwell's "Who controls the past controls the future; who controls the present controls the past."
@Louter Leuter | 19-06-23 | 12:26:
Inderdaad. Eng. En ik kijk ook met argusogen naar die stupiditeit.
Overigens heb ik altijd het gevoel dat het gros van de huidige wokey's Orwell's 1984 of Aldous Huxley zijn boek Brave new world nooit hebben gelezen en dus niet eens doorhebben dat ze exact doen wat in die boeken wordt beschreven.
Trouwens bij jou om de hoek in het Imperial war Museum staat ook een Jagdpanther. Moet die dan door woke ook om worden gesmolten tot een 'vredesduif?' Laten we vooral de geschiedenis uitgummen of vormen naar wat het huidige woke platte emo narratief van de dag is dan komt alles goed. Zucht.
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 12:45:
Het wrange is dat Orwell eerst een hardcore communist werd (die overigens in Aldous Huxley's Frans klas gezeten heeft), en in Spanje pas ontdekte wat communisme werkelijk inhoudt (eerst met Animal Farm en daarna 1984). Ook is 1984 juist een reactie op de dystopie van Brave New World. Je zou ook Lord of the Flies van Golding (was ook een reactie op een utopie) er aan kunnen toevoegen - doet mij ook denken aan die ikstinkzo bende.
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 12:22:
Ach, het is allemaal gedreven door ideologie. Een verwoeste Russische tank doet het momenteel goed in het deugdzame Nederland. We denken wederom exact te weten waar het kwaad huist en waar de kloof loopt tussen goed en kwaad. Dat straalt lekker op ons af, daar worden we zelf nog béter van dan we onszelf al vonden. Een Nazi-symbool omsmelten tot een vredesduif, het is nogal aanmatigend. Dat de Nazi's niet deugden, het is erg lastig om dat gegeven de historische feiten die nu op tafel liggen te ontkennen. Maar dat degenen die die vredesduif een goed idee vinden zo vredelievend zijn, da's maar de vraag natuurlijk. "Nie wieder" is gauw gezegd en komt nog gemakkelijker uit de mond dan "wir haben es nicht gewusst".
Ik heb er moeite mee hoe de EU de negende van Beethoven gekaapt heeft en heeft gemaakt tot een strijdlied. Het was een hoop die Schiller uitsprak en een hoop die Beethoven op muziek zette, en niet bedoeld als muzikale omlijsting van een eng politiek programma.
@Louter Leuter | 19-06-23 | 13:04:
Inderdaad Orwell kwam er in Spanje achter wat het werkelijk inhield.
Nu kennen wij vooral de Duitsers, Guernica etc. die daar via via aanrommelden maar Stalin de slager deed aan de andere kant net zo hard mee en dat wordt dan als nobel gezien. Yeah right.
Wat dat betreft had communistisch links zijn pr beter op orde.
Lord of the Flies. Zeer goed.
@Schoorsteenveger | 19-06-23 | 13:06:
Toen de muur viel had je ook 13 in een dozijn Lenin beelden en meeste zijn omgesmolten of liggen ergens op een beeldenkerkhof maar ik vind het wel van belang dat er in ieder geval een aantal blijven bestaan en in musea staan. Nu is het met deze adelaar anders want stond op een historisch iconisch schip dus laten bestaan.
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 12:45:
Trouwens zo'n Jagdpanther is toch wel een mooi ding. In het VK vliegen zeker twee Messerschmitt 109G's rond (nou in licentie gebouwd door Hispano, Buchón, met Rolls Royce Merlin (Spitfire) motoren), en een 108.
Waar ik lid van het leven van ben (Shuttleworth Collection, Old Warden):
De 109: www.youtube.com/watch?v=4fxIf-_qG5I
De Catalina: www.youtube.com/watch?v=M8tGTVOMMlQ
De Storch: www.youtube.com/watch?v=keBBFK9R2Pg
Een van de weinige toestellen die de hele show voor je neus kan doen (helaas door Noren gekocht).
Zoek op Shuttleworth Collection e/o Old Warden voor meer moois (incl. 100+ jaar oude toestellen).
@Louter Leuter | 19-06-23 | 13:20:
Uit de NZZ
"Rückkehr der Warbirds: das diskrete Geschäft mit historischen Flugzeugen"
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.nzz...
@Louter Leuter | 19-06-23 | 13:20:
Catelina! Zoals je weet ben ik daar ook fan van. Geweldig ontwerp!
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 13:24:
Dat zijn 2 109's met Daimler motoren (vergelijk de uitlaat met de Buchon). In Duitsland mag je niet met een swastika rondvliegen - doen de Britten niet moeilijk over.
Ik heb een foto (op Duxford) met iirc 14 Spitfires in de lucht. In het VK zijn die dingen niet extrem selten (wel veel minder Huricanes, Shuttleworth heeft een Sea Hurricane). De 108 is een voorloper van de 109 en een 4-persoons sportvliegtuigje/trainer. Die FW-190 (en ook een Me-262) zou ik nog wel eens willen zien.
Is dat niet mooi? Of is dat niet mooi?
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 13:27:
Een prentje uploaden. Downscalen, exif strippen, lage kwaliteit opslaan:
ibb punt co slash vjxcjPq
Hoge kwaliteit en anderen zijn beschikbaar. Onze tandarts weet hoe.
@Basil Fawlty | 19-06-23 | 13:27: Geweldig mooi. Paar keer mee gevlogen toen die nog in Nederland was.
Misschien iets voor diergaarde Blijdorp in Rotterdam.
Oprukkend fascisme, oprukkende islamieten zul je bedoelen?
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Dat oprukkende fascisme is (hoop ik) sarcastisch bedoeld. En als ik de filmpjes uit Ter Apel zie, denk ik dat de islamieten naast oprukken zich voornamelijk afrukken.
The Eagle Has Landed ?
The eagles has molted.
@P-unit | 19-06-23 | 11:21: melted
@P-unit | 19-06-23 | 11:29: molten.
@Asteroid-B612 | 19-06-23 | 11:53: 'is molten' of 'has melted' P-Unit heeft gelijk.
Is er al een aflevering van roofkunst waarin de vereniging arbeiders radio amateurs de teruggave eist van deze adelaar aan Duitsland? Mooi excuus om van onze belastingcenten een keer naar Zuid Amerika te vliegen.
Dat oprukkende fascisme heb ik even gemist, die paar carnavaleske mafketels maak ik me niet zo druk om. Dat andere totalitaire gevaar, het communisme is een ander verhaal, dat zie ik regelmatig bewust of onbewust verstopt in allerlei (o.a. klimaat) beleid en wetgeving toenemen.
Ik vond het wel een goede openingszin. Lees het nog eens.
Helemaal eens.
Een wanstaltig beeld. Zet maar in een museum naast de jampotjesillustraties van Hitler.
Mooi boegbeeld.
Het hing aan de achtersteven. Het is eerder een spiegelbeeld, dus.
@Lu_Tze | 19-06-23 | 12:16:
Ja natuurlijk u heeft gelijk. Spiegelbeeld vond ik dan wel weer leuk gevonden. Ik ga nu maar eens naar mijn bootje,,
Beetje onzinnig foeilelijk ding, was vast een ander foeilelijk ding van gemaakt. Doet me denken aan het rijksmonument maken van brutalistische gebouwen bv de voormalige Amerikaanse ambassade op het Voorhout. Een van de voormannen van het brutalisme Corbusier was trouwens ietwat rechts angehaugt.
Schoonheid is geen belangrijk criterium gelukkig. En vergeet niet, heel veel gebouwen in neostijlen werden een halve eeuw geleden nog verguisd. Toch hoop ik dat prefab trapgevels die nu zo in de mode zijn geen lang leven zijn beschoren. Of die rijtjes simpele nieuwbouwhuizen die slechts onderscheidend zijn door een andere kleur baksteen.
Ah, u heeft de Nieuwsuur reportage van gisteravond bekeken. Ik kan die bouwstijl wel waarderen, zeker omdat je weet wat er in de plaats voor gaat komen ( "projecten" en "appartementen" ).
@Graaisnaaiert | 19-06-23 | 11:34:
Nee, vertel?
Vervang het hakenkruis door het symbool voor "woke", en die adelaar kan nog jaren mee.
Zo dan 卐oke
Is het schip waarmee Hitler in 1945 naar Zuid-Amerika is ontkomen al gelokaliseerd?
Je bedoelt de Titanic? ja hoor die is gevonden.
REAGEER OOK