Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuwe Ilja Leonard Pfeijffer is de ironie voorbij

Gelukkig hebben we de Donald Duck nog niet opgezegd

Ilja Leonard Pfeijffer, bekend van ondraaglijke lichtheid en het napraten van Baudet, heeft een nieuw boek, Alkiblabla of zoiets. In een allesomvattende twiet van AJ Boekesteijn is de openingszin al vintage en tevens magistraal, en de NRC-recensie irrelevant. De Vlaamse Meubelfolder vond de roman namelijk helemaal niks, maar wat weten die nou, die hebben in tegenstelling tot AJ geen "boek" in hun naam en verkopen alleen de koffietafels en wijnglazen om de periferie van een boek mee te kunnen decoreren, voor als je een foto wilt twitteren dat je bent 'begonnen in deze, nu al magistraal en vintage!' De oplettende lezer bemerkt misschien al dat we zelf nogal om de literaire brij heen draaien in dit topic, maar dat komt omdat wij zelf niet zo belezen zijn. Wij trachten ironie als levenshouding na te streven en dat is problematisch. Maar allez, toch even de leesbril afzetten (Grootvader Boekestijn heeft zijn Kobo op font-standje Hollywood Sign staan), en die zin eens lezen. Nou kán het aan ons liggen, maar het eerste woord is meteen een literaire doodzonde ('Ik'), en volgt daarna nog tien (!) keer voor we bij de eerste punt op adem mogen komen. Twee keer 'schaamte' plus eenmaal 'schaamde' voelt ook niet heel vintage. En nogmaals hè, wat weten wij nou - we moesten 'satyrkop' zelfs nog googelen. Dus we laten het oordeel aan u maar weet wel: dit is zin 1 in een roman van 900 pagina's. We horen al die arme koffietafels in gans het grachtenland zuchten onder hun magistrale last.

Pfeijfferpoll

Als u deze LITERATUUR zou moeten samenvatten, zou u dan zeggen:


Poll is Verlopen.

Pfeijfferpoll

Als u deze LITERATUUR zou moeten samenvatten, zou u dan zeggen:

Echt eerlijk nu, wie gaat dit lezen?

Reaguursels

Inloggen

The Boss

AgnesK | 30-05-23 | 08:18

Pfeiffer is een drama queen avant la lettre en hij mag blij zijn dat die Italiaanse vriendin nog bij hem blijft

Rene strijland260746 | 30-05-23 | 08:01

Ik vond "Grand Hotel Europa" toch aardig, en een mooie waarschuwing dat we met z'n allen in Europe onze tradities zullen verlogenen om wat centjes van rijke Aziaten bij elkaar te schrapen.

De vent zelf is walgelijk, zelfs als hij het allemaal ironisch bedoeld heeft.

Expat_Abroad | 30-05-23 | 04:01

Maar… zet Ilja met zo een immens lange zin niet tegelijkertijd de nieuwe Nederlanders en de dochters van Kaag buitenspel? Vragen, vragen.

Dr. Worstenbroodje | 30-05-23 | 00:37

Ik heb ooit 2x De Slinger van Foucault van Umberto Eco gelezen.
Zou ik nu niet meer kunnen. Ik vind een filmpje van 30 seconden tegenwoordig vaak al te lang.

Bootsjunge | 29-05-23 | 23:40

Deze man is een groot poseur en vooral een waardeloze schrijver.

donkeyman | 29-05-23 | 23:35

Geef mij maar de Bob Evers boeken.

meneer Q | 29-05-23 | 23:11

De bovenstaande openingszin is even langdradig als de ijdele haardracht. Dat belooft wat.
Ik vrees de kale uitsmijter.

Ernst Oosters8389 | 29-05-23 | 23:10

Onleesbaar proza. Maar ik ben dan ook een simpele ziel.

poepaanmijngaatsie | 29-05-23 | 23:06

Ik heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering Grand Hotel Europa gekocht, omdat ik vond dat ik ook non-fictie moest lezen. Ik word al moe als ik ernaar kijk.

de IJsman | 29-05-23 | 22:48 | 2

Op Marktplaats schijnt het boek nog enige waardering te ondervinden. Maar wellicht heeft u een open haard ?

LD69 | 29-05-23 | 22:56

@LD69 | 29-05-23 | 22:56:
Tenzij het een cynische grap is, boeken nooit verbranden LD69! Laten verstoffen in de boekenkast of weggeven aan een 2e hands boekenverkoper. Heeft iemand anders er plezier van. Proest.

Basil Fawlty | 29-05-23 | 23:36

Opgepast! Waarschuwing voor potentiële kopers. Volgens de auteur zelf beschrijft hij in deze roman de heer Wilders maar dan als mythologisch figuur. Een verwijzing naar populisme dat we niet willen met z’n allen. U bent gewaarschuwd. Dan weet u weer wat u plaats is.

Tiscali-2 | 29-05-23 | 22:44

Ah het gaat natuurlijk om de literatuur...! I see.

Beste_Landgenoten | 29-05-23 | 22:41 | 1
-weggejorist-
Graaisnaaiert | 30-05-23 | 00:19

Flauw. Ik ga het lezen. Vind het niet zo goed als een - om maar wat te noemen - Voskuil, of zelfs een A.F.Th van der Heijden, maar ik ga het wel lezen... Nu weet ik wel, de modale reaguurder van GS is anti-literatuur, en pro blut und bodem en zo, maar weet wel: Ook jullie zijn lammeren Gods.

m@rkus | 29-05-23 | 22:38 | 3

Kun je één concreet voorbeeld geven van;
- een reaguurder die zich uitsprak tegen literatuur;
- een reaguurder die zich uitsprak voor Blut und Boden?

Ben benieuwd.

Dandruff | 29-05-23 | 22:43

Lees eens de reacties hieronder? Mensen die quasi-grappig met Karl May komen aandraven, of de man afbranden op verschijning, en qua blut und boden verwijs ik naar de plempsels bij onderwerpen over de steekpartij bij een Urban festival - en daarvoor.

m@rkus | 29-05-23 | 23:05

@m@rkus | 29-05-23 | 23:05:

Geen concreet voorbeeld dus.
Duidelijk.
En hieronder lees ik naast zowel kritiek als lof op Pfeijffer ook waardering voor andere schrijvers zoals Hermans en Reve.
Kennelijk is lezen niet uw ding.

Dandruff | 30-05-23 | 00:31

Lastig om dit boek te beoordelen enkel aan de hand van deze openingzin. Op zich houd ik wel van dit soort boeken, maar ik moet eerst een paar bladzijden lezen om te weten of het verhaal en de schrijfstijl mij aanspreken.

lekgoot | 29-05-23 | 22:37

Nederlandse literatuur is zo godsgruwelijk saai niet doorheen te komen, begon bij Camera Obscura en is daarna verder afgegleden.

bijna_raak | 29-05-23 | 22:26 | 4

@Basil Fawlty | 29-05-23 | 22:44:
Literair angehaucht bruxisme. Tandenknarsend, kaakklemmend geweeklaag, Maar godzijdank werd Hermans erkend als één van de grootsten. Helaas werd die Cuba-Communist ook ingedeeld, volledig onterecht naar mijn idee.
De grote drie ? Natuurlijk, met respect ! Maar dan wel zonder die ondergeschoven onderkruiper Mulisch.

LD69 | 29-05-23 | 22:53

@LD69 | 29-05-23 | 22:53:
Mulisch, de neus, was zeer gelukkig met zichzelf, en het stenen bruidsbed is zeker te doen. Tegenlicht was al minder en de aanslag was echt een verheerlijking van diep communistisch naïef meisje die echt dacht dat (de mega slager) Stalin fantastisch was. Wederom wat ik hier vaker zeg. Het was in haar geval niet goed(zij, communiste)/fout(NSB) maar fout(zij, communiste)/fout(NSB). Beide stromingen zaten politiek (buiten rassenleer) zo dicht bij elkaar. Maar de overwinnaar mag de geschiedenis schrijven en bij links calvinistische/protestantse zonde inborst Nederland deed inderdaad dat linkse en dus ook Schaft het goed.

Basil Fawlty | 29-05-23 | 23:26

@LD69 | 29-05-23 | 22:53:
Zoals mijn Goede Vader altijd zei:
Mulisch, dat is Vullis. Reve, da's pas Leven!

Graaisnaaiert | 30-05-23 | 00:20
▼ 1 antwoord verborgen

Als je zegt dat je "niet" de reputatie hebt, kun je dan in dezelfde zin beweren dat je "deze" reputatie vaker gevoed hebt dan ontkracht? Ik bedoel, als je een reputatie niet hebt kun je hem ook niet voeden of ontkrachten. Naar mijn idee had hij moeten zeggen "Ik heb de reputatie niet snel geneigd te zijn tot schaamte..." in plaats van "Ik heb niet de reputatie snel geneigd te zijn tot schaamte...". Maar ja, dan was-ie nóg pedanter overgekomen.

Schoorsteenveger | 29-05-23 | 22:26 | 2

Dat kan. Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: "Ik heb geen grote hond, terwijl ik mijn hond vaker heb volgepropt dan op dieet gezet."

lekgoot | 29-05-23 | 22:40

Sowieso de gedachte dat half NL zich bezig zou houden met Ilja Pfeijffer.
"Wist je dat onze Schrijfgod niet tot schaamte geneigd is?"
"Nou, er zijn wel voorbeelden die allah Iljas reputatie ontkrachten."
Best sneu als je voor jezelf een reputatie gaat verzinnen. En dan ook echt serieus, niet als geintje.

Dandruff | 29-05-23 | 22:41

Over smaak valt niet te twisten, en dat maakt het zo leuk erover te twisten.

Zelf ben ik compleet weerloos tegen Ilja zijn boeken, en zal deze ongetwijfeld met veel plezier tot mij nemen.

bakker023 | 29-05-23 | 22:16 | 1

Over wansmaak valt niet te twisten.

Schoorsteenveger | 29-05-23 | 22:26

Ik ergerde me aan zijn haast communistische collumns in de NRC next. Zijn stukjes over Genua en de coronatijd las ik dan wel weer graag.
Ik heb wel een zwak voor.mensen.met een zwak voor de fles. Dat soort zelfdestructie zie je vaak.bij menswn met een groot brein in een kleine wereld. Wel is het vaak zo dat na een tijd de kwaliteit stokt. Ze vinden de liefde en worden gewoon of de verslaving wint uiteindelijk van het brein of zelfs van het lichaam.
Al kan iets dramatisch dan wel weer tot.meestwerken leiden, zoals bii A.f.t.h van der Heijden met requiem.

Shoarmamasutra | 29-05-23 | 22:10

Leestip; het Groot Baggerboek van Pfeiffer. Had (destijds) de meeste scheldwoorden.
(Maar puur daarom is het geen aanrader, gewoon heel leuk boek)

Rico Tampeloerus | 29-05-23 | 22:02

Dat boek zal ik niet lezen. Komt bij voorbaat al over als een grote hoop dampende pretenties.

Hommel | 29-05-23 | 22:00

Ik was een tijdje terug een week in Genua en we zaten bij een (door locals getipt) restaurant, in de achteraf straten (weg van de verschrikkelijke snelweg dwars langs de haven die deze vern***t) waar je Genua kunt voelen, blijkbaar in de buurt waar hij woonde, of tenminste waar één van z'n favoriete restaurants was. We zaten er aan het voorgerecht en toen kwam hij aangewandeld, ook in de zomer in een net jasje, en hij schoof 2 tafels links achter ons aan, bij vrienden. Daarna hen ik toch maar eens Grand Hotel Europa gelezen, mooi boek trouwens.

Caparzo*Inc | 29-05-23 | 21:53 | 1

"mooi boek trouwens."
Nee.
Een compleet over het Cavallo getild gedrocht.

LD69 | 29-05-23 | 22:58

Als je niet belezen bent, beveel ik het boek "de geluiden van de eerste dag" aan

de visser | 29-05-23 | 21:46 | 1

Dan moet je wel kunnen lezen

de visser | 29-05-23 | 21:48

Lange zinnen gebruiken is een voorkeur van zowel lezer als schrijver, als je er niet van bent dan lees je gewoon wat anders. Dit is ook niet de eerste dikke pil geschreven in de geschiedenis. Lord of the Rings, Oorlog & Vrede om maar twee te noemen. Hoe grootser de wereld is die je beschrijft, hoe meer je voor de lezer moet verklaren en hoe meer je dus neer moet pennen. Anderen lezen liever Sylvia Witteman.

Boerhoektvrouw | 29-05-23 | 21:43 | 5

@Schoorsteenveger | 29-05-23 | 21:57: Jef Geeraerts heeft een kort verhaal geschreven bestaande uit een zin over tig pagina's. Allemaal nevengeschikt door en te gebruiken doodvermoeiend lezen.

bijna_raak | 29-05-23 | 22:33

@Schoorsteenveger | 29-05-23 | 21:57:
Proust (proest), feministische zeer linkse tante (gzmh) van mij was er dol op zo ook de Beauvoir en Sartre. Niet doorheen te komen die bevlekkende rommel.

Basil Fawlty | 29-05-23 | 23:02

@Boerhoektvrouw
Lord of the Rings. Hahaha! Sorry dat ik moet lachen (onbeleefd van mij), dat zie ik niet als literatuur maar stripboek geneuzel, verder niks mee voor de liefhebbers (en dat zijn er veel) maar zit bij mij in dezelfde categorie als Harry Potter. En Oorlog en Vrede heeft veelal korte zinnen.

Basil Fawlty | 29-05-23 | 23:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Diervriendelijk isoleren. Openingsthema van Nieuwsuur. Echt?

Phantomas | 29-05-23 | 21:39

It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of light, it was the season of darkness, it was the spring of hope, it was the winter of despair, we had everything before us, we had nothing before us, we were all going direct to heaven, we were all going direct the other way–in short, the period was so far like the present period, that some of its noisiest authorities insisted on its being received, for good or for evil, in the superlative degree of comparison only.

Charles Dickens: A Tale of Two Cities.

King of the Oneliner | 29-05-23 | 21:37 | 1

Niet elke lange openingszin is lelijk of onleesbaar. Dit voorbeeld is eerder een doorgeschreven gedicht, een opsomming van tegenstrijdigheden. Dickens kon wel vaker op deze manier beginnen, zo begint Oliver Twist ook met een lange monsterzin. Verder valt er veel aan te merken op Oliver Twist, niettemin is het een boek dat ik talloze malen (al sinds ik op de lagere school zat) heb gelezen.

Nou zullen de prachtige illustraties van Cruikshank ook daartoe bijgedragen hebben. Net zoals Doré bij de Ancient Mariner, Riou/Hildibrand bij Jules Verne, Tenniel bij Alice en. Thole bij het insectenboek. Die oude tekeningen en gravures blijf ik het mooist vinden. Het ergst vind ik foto's uit "de film naar het boek", gruwelijk. Maar ik dwaal af.

Argyronauta | 30-05-23 | 02:05

Normaal gesproken is een boek dat een negatieve recensie in NRC krijgt het lezen meer dan waard. Die Pijper is echter een drankzuchtige, morsige oudehoer die zichzelf als de grootste cultuurdrager sinds Erasmus beschouwt.

gestoptmetroken | 29-05-23 | 21:35 | 1

Was hij niet stevig geminderd en tegenwoordig beetje chique gekleed ipv het oude morsig, sinds hij met die italiaanse wetenschapster is?

Shoarmamasutra | 29-05-23 | 21:57

“Ik heb niet de reputatie dat ik snel geneigd ben tot schaamte en hoewel ik begrijp dat ik deze reputatie met mijn daden vaker heb gevoed dan ontkracht...“

Nu dacht ik even dat we weer een topic over Asha ten Broeke te pakken hadden, toch knap op het verkeerde been gezet?!

BadPatNL | 29-05-23 | 21:35

"Ik Jan Cremer"... vintage en soepel neergependt... rukze..!

grapjasz | 29-05-23 | 21:34

Een KUTopeningszin.
Mag ik dat zeggen en schrijven?

Verderkijkert | 29-05-23 | 21:31
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 29-05-23 | 21:31 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

"Vroeger, als ik me goed herinner, was mijn leven een groot banket waar alle harten opengingen en alle wijnen vloeiden."

Openingszin Arthur Rimbaud: -Een seizoen in de hel-

King of the Oneliner | 29-05-23 | 21:29

Wauh, zo'n beetje alle klassiekers komen voorbij. Van Knut Hamsun tot F. Scott Fitzgerald.

Après toi | 29-05-23 | 21:56

De portier is een invalide.

Après toi | 29-05-23 | 21:28 | 5

@King of the Oneliner | 29-05-23 | 21:32: Lol. Je leest in elk geval goede boeken.

Ichneumonidae | 29-05-23 | 21:44

@King of the Oneliner | 29-05-23 | 21:32: de liefde voor WFH delen we hier

Roos | 29-05-23 | 21:54
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 29-05-23 | 21:28 | 3

Ilja heeft zich nooit geschaamd. Hij heeft zich nooit hoeven schamen, want hij maakte het in zijn leven geen enkele keer mee dat hij geconfronteerd werd met zijn eigen ontoereikendheid. Ilja is toereikend, méér dan toereikend en daarom ook naar alle waarschijnlijkheid de eerste en de enige op deez' aard die het intellectuele en kunstzinnige niveau haalt om de grootsheid van Alkibiades te zien en te beschrijven en het voltooide werk aan te bieden aan al die vele ontoereikenden onder hem.
Wie of wat zouden wij, de ontoereikenden, zijn zonder Ilja Pfeiffer, de toereikende, de gene die de brug vormt tussen de gewone stervelingen en dat ene genie aan wie zich tot nu niemand durfde te spiegelen.

Schoorsteenveger | 29-05-23 | 21:23 | 4

@Basil Fawlty | 29-05-23 | 22:08: Dat ik sterfelijk ben, is nog nooit bewezen.

Après toi | 29-05-23 | 22:29

@Après toi | 29-05-23 | 22:29: Even geduld.

Kowalski11 | 29-05-23 | 22:43

@Après toi | 29-05-23 | 22:29:
Lol! De dag dat jij voor het laatst je ogen sluit is het bewezen. En die dag zal komen. 1 seconde tiktaktiktaktiktak geluid op de achtergrond.

Basil Fawlty | 29-05-23 | 22:52
▼ 1 antwoord verborgen

Allemachtig wat een kutopeningszin. Te lang en gekunsteld. Geen uitnodiging om dit schrijfselbte gaan lezen.

Randall3.0 | 29-05-23 | 21:20

Ilja is niet voor iedereen. Net als mijn lerares Nederlands waarschuwde dat de boeken van Nootenboom dun waren, maar niet om door te komen. Toen ik uiteindelijk toch een boek van hem les was dat een openbaring, zo mooi. Ilja heeft dat in sommige boeken ook. Veel tierelantijnen en krullen, maar als je daar mee om kunt gaan betovert het. Het gekke was, toen ik die openingszin las dacht ik, serieus? Dit is niet eens mooi geschreven, het rammelt en de melodie ontbreekt. Maar bij herlezen kwam de lichtvoetigheid alsnog naar boven, de stijfheid werd een uitnodiging om te dansen. Of je als lezer wilt dansen met de auteur is een tweede, sommige mensen vinden zelfs Hemingway nog te breedsprakig. En die heeft het wegbeitelen van elk overbodig woord tot kunst verheven.

Salutis Humanae | 29-05-23 | 21:19 | 4

Schrijven is schrappen.

Ichneumonidae | 29-05-23 | 21:27

@Après toi | 29-05-23 | 21:21: Ilja was bezig zich dood te zuipen, dus hij heeft toch nog wat overeenkomsten met Ernest. En toen kwam hij zijn muze tegen en is tot de conclusie gekomen dat een zeer theatraal leven voor hem wel werkt. Hij dost zich op als een 17e eeuws edelman en zijn badritueel is nog excessiever, en zie plots heeft hij voldoende houvast om zich niet meer te (willen) verliezen. Nuchter is hij daarnaast ook opeens coherent genoeg om grote romans te schrijven die een opvallend goed gelezen worden. En dat allemaal vanwege een vrouw. Het leven is best een avontuur als je weet waar je moet kijken.

Salutis Humanae | 30-05-23 | 00:20
▼ 1 antwoord verborgen

Pfeijffer is een geleerde vent, maar dit soort zinnen laat ik liever aan mij voorbijgaan. Kennelijk probeert hij Alkibiades als een antieke auteur te laten klinken, die schreven ook nogal eens in van die complexe samengestelde zinnen. Ik zal het hoogstwaarschijnlijk niet lezen.

Tashtego | 29-05-23 | 21:19

Heb een boek van hem gelezen, Grand Hotel Europa. Was een mix van literair doen met stukken wikipedia. Ik heb het uitgelezen maar manmanman. Deze Alkidinges ga ik dus niet doen.

Risingson | 29-05-23 | 21:18

Gisterochtend bij Buitenhof stond de camera even gericht op Ilja, die keek met een wanstaltige blik naar VVD-Kamerlid Ruben Brekelmans. De laatste werd aan de tand gevoeld door presentator Pieter Jan Hagens over de asielcrisis, dat Rutte zich niet aan zijn belofte houdt om de instroom te verminderen omdat de cijfers het tegendeel bewijzen.
Nadat Ilja zelf aan tafel mocht plaatsnemen om z'n boek te pluggen, kwam al snel de naam Wilders over z'n links-extremistische lippen waarna hij zich richtte tot Brekelmans en hem toesnauwde dat politici denken alles naar hun hand te zetten waarna Brekelmans hem rustig af serveerde door te schermen met de Turkijedeal. Hoe anders ging het eraan toe met voormalig Buitenhofpresentator Paul Witteman. Hij zei indertijd tegen een tegenhanger van Ilja, tafelgast Sid Lukkassen die z'n boek omhoog hield: 'Dit is geen boekenprogramma!'

drs.Nee | 29-05-23 | 21:15 | 1

Ik heb het ook gezien. Het is populisme om minder instroom te beloven volgens Pfeijffer omdat je daar als Nederland geen invloed op zou hebben. Toen Brekelmans rustig uitlegde dat het sluiten van de Turkijedeal de instroom met een factor tien omlaag bracht stond Pfeiffer met zijn mond vol tanden. Pieter Jan Hagens greep meteen in door eroverheen te zeggen 'Goed, jullie worden het hier niet over eens'. Toch wel een beetje een afgang voor Pfeijffer, die ik overigens op sommige vlakken wel bewonder.

Tashtego | 29-05-23 | 21:28

“Echt eerlijk nu, wie gaat dit lezen?” Met enige gêne moet ik bekennen dat ik het boek gekocht heb. En ook van plan ben het te gaan lezen. Ik ben gefascineerd door deze periode. En de hoofdpersoon was ook echt een bijzonder figuur. (Ik draag overigens geen “moeilijke bril” - zie commentaar 20.47)

JayJay | 29-05-23 | 21:07 | 2

Veel leesplezier. Ik zelf lees veel historische boeken. Maar afgezien van naslagwerken koop ik niet heel dikke boeken, want dan weet ik dat ik daar niet doorheen kom.

thanseeuwen | 29-05-23 | 21:15

Misschien heb je die boeken al gelezen, maar Fik Meijer kan heel leuk en inzichtelijk over de antieke oudheid vertellen.

thanseeuwen | 29-05-23 | 21:27

1000 bladzijden? Dan kun je ook het complete werk van Elsschot lezen en hou je nog tijd over...

J.P.Drapeau | 29-05-23 | 21:04 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 29-05-23 | 21:10: Juist. Jongens waren wij...

Ichneumonidae | 29-05-23 | 21:18

@Après toi | 29-05-23 | 21:22: Laten we maar een keer afspreken op de Nesciobrug (020). Je fietst je de tyfus, maar met een VanMoof is het goed te doen.

Ichneumonidae | 29-05-23 | 21:25
▼ 1 antwoord verborgen

American Psycho.

Rattus | 29-05-23 | 21:03 | 1

Top

Risingson | 29-05-23 | 21:14

Als de boeken in 10 tot 17 hoofdstukken uiteenvallen, zou ik een betere boekbinder zoeken.

Met_baard | 29-05-23 | 21:02 | 1

Haha! Of goede nietmachine aanschaffen!

Lorejas | 29-05-23 | 21:04

"Ik legde de lege cahiers die ik had meegenomen links op een stapel, met mijn vulpen ernaast. Het potje met mijn favoriete zwarte inkt plaatste ik binnen handbereik. Ik haalde mijn MacBook uit zijn etui en legde hem rechts op het bureaublad. Ik sloot de netwerkvoeding aan op het stopcontact."

Totaal overbodige informatie. Hij deed de stekker in het stopcontact. Ja, dat doe ik ook wel eens, maar hoor je mij daarover?
Daarnaast, als je je cahiers en je vulpen (godbeterehet) links legt, dan is het idd wel handig om je Mac rechts te leggen. Waarbij je je nog kunt afvragen wat je zo nodig met cahiers en een vulpen moet als je een Mac hebt.

Totaal gelul, kortom. Maar... ook wel weer humor: Ik sloot de netwerkvoeding aan op het stopcontact, haha.
Nee, stop die stekker in je reet man.

Uit Grand Hotel Europa, pagina's 18-19.

Ichneumonidae | 29-05-23 | 20:56 | 6

Zo’n antieke vulpen met een balgje waarmee je de inkt kunt opzuigen, ken je uit tekenfilms, als ze zo’n pen leeg spuiten op een tegenstander.

Analia von Solmsch | 29-05-23 | 21:22

@Met_baard | 29-05-23 | 21:17: Ach ja, mss bedoelde hij een kroontjespen. Wat ook wel weer leuk is, is dat hij zijn 'favoriete' zwarte inkt had.
Nou ja, ouwehoer eersteklas dus, krijgt kennelijk per letter betaald, al dan niet met favoriete zwarte inkt geschreven op z'n MacBook.

Ichneumonidae | 29-05-23 | 21:22

Ik zie het nu pas. Als je zo'n opstel op school inleverde, in de jaren 80 tenminste, kreeg je het terug met allemaal doorhalingen, omdat je elke zin met Ik begon. Dat is zo'n beetje als "en toen, en toen, en toen".

Voor wat de MacBook betreft, misschien heeft hij er een handscanner bij. Of hij schrijft zijn onzin, maakt er een foto van met zijn iPhone, stuurt die via Bluetooth naar zijn MacBook en zet het daar om naar Arial italic, grootte 15.

Met_baard | 29-05-23 | 21:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik liep door de Amsterdamsestraatweg en haastte mij vlug door het rode licht naar de overkant van de straat, allengs sneller huppelend voor het naderende gemotoriseerde verkeer, richting de supermarkt met de boodschappentas stevig onder mijn arm geklemd, terwijl ik mijn jas dicht deed - hoewel het al mei was wilde het maar geen lente worden - checkte ik nog even mijn boodschappenbriefje opdat ik niets zou vergeten: melk, halfje wit, halfje bruin, chocopasta, natuurazijn, boter, komkommer en een Microgids; ja ik had alles, althans dat dacht ik terwijl ik de vierennegentig woorden aantikte.

Duwbak_Linda | 29-05-23 | 20:55 | 12

@Après toi | 29-05-23 | 21:13: Het is 2023, opa.

Duwbak_Linda | 29-05-23 | 21:21
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik lees alleen nog rekeningen.

pollens | 29-05-23 | 20:54

ChatGPT vatte het boek in één woord samen en het had iets met het vrouwelijke geslachtsorgaan te maken.

tectonicos | 29-05-23 | 20:54 | 3

Oeh, vulva dus! Dat klinkt wel opwindend!

Monkey Cabbage | 29-05-23 | 21:17

@Monkey: viespeuk. Het woord was "zeepje"....

Lorejas | 29-05-23 | 21:30

Als de rest van het boek net zo langdradig is als die eerste zin, dan wens ik de lezer veel sterkte. Breiwerk, geschreven door iemand die intellectueel wil overkomen, maar dat niet is. Dan wordt het al gauw treurig.

wapster | 29-05-23 | 20:52

Ilja Pfeijffer is voor mij een held sinds hij het vertikte om voor de Universiteit Groningen een lezing over Nederlandse poëzie te houden, in het Engels! Pfeijffer wilde het in het Nederlands doen, en anders gewoon niet.

Barend Braakbal | 29-05-23 | 20:51 | 1

Dat zou eigenlijk de norm moeten zijn.
Het is raar dat het kennelijk heel bijzonder is om in Nederland in het Nederlands over de Nederlandse poëzie te spreken.

Dandruff | 29-05-23 | 21:14

De term vintage geeft me altijd zo een naar gevoel in mn bek. Hipstermamas uit de grachtengordel die vintage kleding en vintage troep kopen. Walgelijk. Maar des te meer omdat ze in France de term Millésime hier en daar vervangen door vintage voor de commercie.

brawler | 29-05-23 | 20:51 | 3


net als mafkezen die ineens in mode lopen vn tig jaar geleden . kijk mij eens bewust zijn.

miko | 29-05-23 | 20:56

Crocs. Das pas erg.

Lorejas | 29-05-23 | 21:01

@Lorejas | 29-05-23 | 21:01: nog enger zijn de mensen die met droge ogen beweren dat die slappe zweterige plastic ietsen beter zijn voor je voeten door die paar gaten. Het zal leer zijn of het zal niet zijn. Niks is zo lichaamseigen als de huid van een ander dier.

Shoarmamasutra | 29-05-23 | 22:01

Voor mij maar een schrijver in de boekenkast: Arnon. Meer heb je als mens niet nodig.

Lorejas | 29-05-23 | 20:49

Schrijven is schrappen, Ilja.
Die eerste zin heb ik alvast voor je ingekort.

"Altijd als ik hem tegenkwam, voelde ik mij een lul."

Kijk.
Zó kan het ook.

Kapitein Sjaak Mus | 29-05-23 | 20:49 | 12

Prachtige zin Kapitein!
Literatuur voor gevorderden, die beseffen dat het leven te kort is voor overbodige woordenstamppot.

*klapt*

Dandruff | 29-05-23 | 21:21

@Kapitein Sjaak Mus | 29-05-23 | 21:07:
Ha, maar castraat zingt als een nachtegaaltje hoor! Misschien wel onverbeterlijk! ;P

Jan, Leiden | 29-05-23 | 23:02

Ik kijk nu al uit naar je verzamelde werken. Hou ik ook nog een hoop tijd over om wat nuttigs te doen na een ochtend zware literaire kost.

Bootsjunge | 29-05-23 | 23:36
▼ 9 antwoorden verborgen

Je hebt van die boekjes bluff your way in. Niemand gaat voor zijn lol zo'n pretentieus dik boek lezen. Dit doen alleen "kenners" die daarbij ook nog moeilijke brillen dragen.

thanseeuwen | 29-05-23 | 20:47 | 1

Vroeger had je Michael Zeeman, van de Volkskrant. Verschrikkelijk erudiet, als je interviews met hem las. Totdat een criticus vilein opmerkte dat Zeemans boekbesprekingen altijd gebaseerd waren op -citaten uit- de eerste dertig pagina's van zo'n boek.

Après toi | 29-05-23 | 20:51

Tijdens de Corona-jaren mocht deze overharige Cultbobo zijn totalen klaagliederen spuien. Onder andere in HP/De Tijd. Als ik ergens wel de schurft aan heb is het dat volwassen mannen hun geëxtrapoleerde leugens voor waarheden mogen verkopen en vervolgens nog applaus ontvangen.

LD69 | 29-05-23 | 20:47

Dit boek heb ik onlangs gelezen: geschiedenis-winkel.nl/p/de-miserabel.... Veel dikker nog, en met veel meer noten, maar wat een geweldig boek was dat! Ilya zal dit nooit evenaren hoe lang hij zijn zinnen dan ook maakt.

Pieter Breydel | 29-05-23 | 20:46

Een openingszin van meer dan honderd woorden wijst niet alleen op een angst voor punten, maar is ook gewoon een waardeloze schrijfstijl. Ilja is voor mij een Ilnee.

Albert61 | 29-05-23 | 20:45

Ben na Karl May gestopt met lezen, daarna begonnen ze namelijk met Kick Out Winnetou& Old Shatterhand of ben ik nu weer in de war met de Hut van weet ik veel wie.

william7055 | 29-05-23 | 20:43 | 1

De Jeneverhut van Oom Tom?

Après toi | 29-05-23 | 20:52

Een kennelijk wat kinderlijk opstel van wel 900 pagina's.
Gelukkig zijn het uiteindelijk maar 1800 zinnen.

Dandruff | 29-05-23 | 20:42 | 1

Lol. Ben ooit één keer aan een boek van hem (Grand Hotel Europa) begonnen. Want ik verkeerde in (zelfbenoemde) Culturele Kringen waar ik toch wel van onder de indruk was.
Zowel de titel als het aantal pagina's waren drie keer teveel. Wat. Een. Blabla.
Dus na een 180 pagina's heb ik de pil aan de kant gelegd.
Maar ondertussen schrijft hij wekelijks voor HP/De Tijd, net als Artur van Amerongen. Ben wel benieuwd naar hun wederzijdse verhoudingen.

LD69 | 29-05-23 | 21:00

Je eerste zin van je boek beginnen met "ik" en daarna in de eerste zin "ik" nog tienmaal herhalen. Nee, dan heb je bij mij al afgedaan. Is het een autobiografie?

Met_baard | 29-05-23 | 20:39 | 1

Ik heb geen idee, want ik heb het boek niet gelezen. Mocht ik dat alsnog gaan doen, dan kan ik je er meer over zeggen, ik kan je in deze echter niks beloven.

Hier laat ik het bij.

Nuuk | 29-05-23 | 20:50

De laatste 6 woorden getuigen van goede zelfkennis.

Wattman | 29-05-23 | 20:38

Hij maak wenig schreiffouten maar zn verhaal is vet saaj..

Geilbaard | 29-05-23 | 20:37

Boekestijn en De Wijk waren wel goed op dreef in hun theatercollege. Ik heb er wel wat van opgestoken en het was onderhoudend. Maar als historici eenmaal succes hebben, dan willen ze over alles hun mening geven. (Maarten van Rossem bv)

thanseeuwen | 29-05-23 | 20:37 | 4

@Après toi | 29-05-23 | 20:45:
Dat was toch die alwetende die op de avond voor de inval in Oekraine bij hoog en bij laag beweerde dat Poetin dat nooit zou doen?

Graaisnaaiert | 29-05-23 | 21:26

@Graaisnaaiert | 29-05-23 | 21:26: Ook. Na 09/11 beweerde hij glashard dat de aanslagen in de VS geen enkele invloed zouden hebben op de Amerikaanse buitenlandpolitiek.

Après toi | 29-05-23 | 21:31

@Après toi | 29-05-23 | 21:31:
Niet slecht voor een zelfverklaard Amerikakenner ;)

Graaisnaaiert | 29-05-23 | 21:50
▼ 1 antwoord verborgen

Nou Ilja, een reality-check: jij kwam ooit één man tegen maar ik kom dagelijks vrouwen tegen die evident superieur zijn aan jou. Om te beginnen omdat zij hun haar beter verzorgen.

LD69 | 29-05-23 | 20:37

Hoogdravend klein burgermannetje! Ik word een beetje moe van al die mensen die zich groter , beter en mooier voor willen doen komen dan dat ze werkelijk zijn! Be the person you want to meet. Verder, wees je bewust van de ploert, de huichelaar , de bedrieger etc. die ook in een ieder zit. Je zult het moeten doen met je perceptie , de tijd die je krijgt met de locatie die je is toegewezen en met je lichaam kan je daarin verplaatsen , zoveel meer is er gelukkig niet , maar het is genoeg!

Cunucu | 29-05-23 | 20:36 | 1

Leuk preekje. Waar kan ik me zondag melden?

Ichneumonidae | 29-05-23 | 21:30

Sja, het is natuurlijk geen Herman Koch met dat flutboekie "Het Diner" of weet ik veel wat voor moderne onzin er nog meer gedrukt wordt. Ronald Giphart en dat soort pulpmakers dus.

Graaisnaaiert | 29-05-23 | 20:35

S. En wat verstaan we onder die volmaaktheid?
A. Het hoogtepunt van menschelijke bekwaamheid.
S. Bekwaamheid waarin?
A. In het vervullen van een taak natuurlijk.
S. Wat voor taak? De verzorging van paarden soms?
A. Neen, neen.
S. Want dan zouden we bij paardenkenners in de leer gaan, hè?
A. Natuurlijk.
S. Bedoel je dan het werk van een zeeman?
A. Neen…..
S. Want dan zouden we bij zeelieden in de leer gaan, niet?
A. Zoo is het.
S. Welke taak bedoel je dan? Wiens taak?
A. Die van de vooraanstaande Atheensche burgers.

En dick boeck vergt nu eenmaal lange reachuursels

Duwbak_Linda | 29-05-23 | 20:34 | 6

@Après toi | 29-05-23 | 20:38:
Colleges ethiek. God wat ontzettend saai was dat.

Duwbak_Linda | 29-05-23 | 20:39

@halfvolle glas | 29-05-23 | 20:36: Sorry was quote

Duwbak_Linda | 29-05-23 | 20:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Gek dat de jeugd in Nederland hun plezier in lezen kwijtraken.

halfvolle glas | 29-05-23 | 20:33 | 1

kwijtraakt.

Northman | 29-05-23 | 20:39

Met de kanttekening dat ik een kloppende lange zin wel kan waarderen, moet ik zeggen dat dit specifieke voorbeeld qua leesbaarheid de grenzen opzoekt. De vraag is dan waarom de schrijver hiervoor kiest

MickeyGouda | 29-05-23 | 20:32 | 20

@Basil Fawlty | 29-05-23 | 22:28:
Dat moeilijke kijken neem ik hier sowieso van mee, Basil. Gewoon faken dus? Dat kan ik!

MickeyGouda | 29-05-23 | 23:22

@MickeyGouda | 29-05-23 | 23:22:
En als je een leesbril hebt, die afnemen en uiteinde brilarm in je mond nemen, moeilijk kijken dus en: "Aha, zekers, aheu, maar natuurlijk" zeggen. Scoor je altijd mee bij die nitwits.

Basil Fawlty | 29-05-23 | 23:31

@Basil Fawlty | 29-05-23 | 23:31:
Lolol!

MickeyGouda | 29-05-23 | 23:37
▼ 17 antwoorden verborgen

900 bladzijdes? Die eerste zin zou gelijk de laatste zin zijn dat ik zou lezen.

halfvolle glas | 29-05-23 | 20:31

Wat een teringlange zin zeg. Net even te hard geprobeerd. Valt mee dat er op zijn Sierd de Vos niet een verre oud-tante, die vroeger in het huis links van de pastoor, die altijd zondagochtend op de koffie kwam, woonde, bij wordt gesleept.

HA BIER!1! | 29-05-23 | 20:29

Ik heb nog nooit van Ilja Leonard Pfeijffer gehoord. Ik dacht dat ze die wijnboer bedoelden, maar die schijnt Gort te heten. Heb ik veel gemist?

FrankVeer | 29-05-23 | 20:29 | 3

Ja, Hotel Europa bijvoorbeeld

Sieg Hein | 29-05-23 | 20:47

Nah, die wijnboer is wel een gezelligerd.

vrijblij | 29-05-23 | 20:47

@Sieg Hein | 29-05-23 | 20:47:
*Grand* Hotel Europa, cultuurbarbie !

LD69 | 29-05-23 | 21:23

Heeft iemand nog een tip voor een goed boek?
Ik heb nog een boekenbon liggen.

Roos | 29-05-23 | 20:29 | 33

@Après toi | 29-05-23 | 22:15:
Après toi, tja weet je, ik was destijds sneller met mijn oordeel klaar, jong, onbezonnen en hij was voor mij een redelijk oude lul. Dus was ik wss reeds met mijn oordeel klaar en gaf hem eigenlijk geen kans. Vast had hij dat door.

M'n partner en ik dachten dat we hem bij het ontbijt wellicht in een andere mood zouden ontmoeten maar die ontbijtzaal was werkelijk reusachtig groot en we hebben hem nooit meer gezien.
Geen probleem hoewel ik er nu anders over denk.

Maar los daarvan, of hij kon afzien is een interessante vraag, wellicht ben je eens in de gelegenheid.

LD69 | 29-05-23 | 22:24

@Shoarmamasutra | 29-05-23 | 22:23: Bob den Uyl heb ik met een lach en een traan gelezen. Erg humoristisch, terwijl de schrijver in wezen een nogal triest figuur was. Maar er is een literaire prijs naar hem vernoemd.

Après toi | 29-05-23 | 22:33

Het vergeten paradijs, van Hylke Speerstra.
Boek over de Nederlandse emigratie na WO II, die vanuit de Nederlandse regering werd aangemoedigd, omdat Nederland " vol" was.

Breeveertien | 29-05-23 | 22:48
▼ 30 antwoorden verborgen

Wel fijn dat die Pfeiffer totaal niet bombastisch is. Ga voor de grap eens Hotel Europa lezen, na een paar pagina's gooi je het al in de glasbak.

Ichneumonidae | 29-05-23 | 20:28 | 3

Ik ben er al niet eens aan begonnen....

Après toi | 29-05-23 | 20:33

Nog nooit iets van hem gelezen maar dat soort boeken boeien me ook niet ( als het tenminste is wat ik denk wat het is, namelijk hoe de schrijver/verteller ( die me niet interesseert ) een veranderend Europa ervaart.
Booooring.

Graaisnaaiert | 29-05-23 | 20:39

@Après toi | 29-05-23 | 20:33: Heet overigens 'Grand Hotel Europa'. Was dat 'Grand' vergeten.
Goed dat je er niet eens aan begonnen bent.

Ichneumonidae | 29-05-23 | 20:43

Een LOI-basiscursus 'Begrijpelijk Schrijven Zonder Gekunstelde Zinnen' zou al een hoop schelen.
Genant, alsof je per ongeluk het poessie-album van een getormenteerde 13-jarige openslaat.

obi1 | 29-05-23 | 20:28

Ik wacht op de film, die is toch beter.

miko | 29-05-23 | 20:27 | 2

Achteneenhalf uur.
Zonder pauze.

Kapitein Sjaak Mus | 29-05-23 | 20:50

@Kapitein Sjaak Mus | 29-05-23 | 20:50:
Optimist. Make it double and still be happy.

LD69 | 30-05-23 | 01:09

Doe maar duur, Boekestijn, met je Englies.
vintage (adj): denoting something >from the past< of high quality, especially something representing the best of its kind.

J.P.Drapeau | 29-05-23 | 20:25

Pfeijffer zou eens naar de kapper moeten, en naar het badhuis.

Après toi | 29-05-23 | 20:23 | 5

Après toi 20:23;
Vorm gaat vóór inhoud. Daar ben je dan wel weer consequent in.

der_feldwebel | 29-05-23 | 20:45
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland