Kabinet verhoogt vliegtaks met 259,5 procent
Lees de kamer (niet de Tweede)
De Telegraaf bericht dat de belasting op vliegtickets vanaf januari van de huidige 7,95 euro tot 28,58 euro verhoogd wordt. Dat is een stijging van 259,5 procent, maar opiniemakers mogen dat uit tribale overwegingen afronden tot "ruim 300%". Netto komt het neer op 20,63 euro extra en dat is voor Sander Schimmelpenninck en overig Rabobank-personeel natuurlijk prima te betalen. Bovendien valt zo'n verhoging natuurlijk volledig in het niet bij de algehele inflatie en energiearmoede waardoor #ikredhetnietmeer nu trending is - en dan moet het nog echt koud gaan worden.
En toch hè, en toch. Is het wéér zo'n speldenprik, meer insult dan injury, voor de verliezers van deze tijd. Nee, het zijn nog geen drie tientjes, maar voor een gezin van vier is het toch weer 114 euro extra. En voor mensen die Hiemstra-beleidsmakers en proponenten écht niet persoonlijk kennen, is dat toch weer een extra herinnering aan dat ze aan de verkeerde kant van het spoor wonen. Opdat ze hun plek niet vergeten.
En wat te denken van ontheemde digital nomads die zo'n vier keer per jaar met Ryan/Wizz Air voor 16 euro een retourtje uit Litouwen boeken, over die stille meerderheid hoor je ook niemand!
Zomaar een idee
Looool als klokwerk
Social
Reaguursels
InloggenDe roverheid rooft ongegeneerd door. Met de hoge inflatie met toch niemand het.
Vliegen naar Spanje in de winter dus goedkoper dan gas…
Wat maakt Jan 'biograaf van de Meiland-multi-miljonairtjes' Dijkgraaf zich trouwens ineens druk over 'het plebs' (zijn woorden)??
Heel goed dat de omringende vliegvelden weer 200% groei gaan krijgen aan NLse passagiers Dusseldorf en Keulen zijn D66 dankbaar
Dus de overheid (70% aandeelhouder Schiphol) en links Amsterdam (20% aandeelhouder Schiphol) graaien ook bij de vakantieganger. Moet er niet eens iets gedaan worden aan 160K van ministers en 120K voor volksvertegenwoordigers? Gaat toch slecht in Nederland?
Mag een minister aub een fatsoenlijk salaris hebben? Enig idee wat een reumatoloog, fiscalist, notaris, accountant verdienen? En in alle voornoemde beroepen ben je meestal in het weekend vrij. En heb je geen gezeur van journalisten en Kamervragen aan je hoofd
En Rutte zal de vliegtaks wel goedkeuren want hij heeft het groene tuig nodig om nog langer op de troon te zitten en de armoe van sommige bevolkingsgroepen verder der in de grond te boren.
En die extra belastinginkostengaannaar….?
Nou uh, vervelend dan maar. Ik kan me steeds meer vinden in het ontmoedigen van vliegverkeer in het algemeen, en vakantievluchten in het bijzonder. Hoewel trouwens een groot deel van de 'werkreizigers' ook maar verveelde kantoorpikken zijn die er een keertje uit mogen.
Elitair gewauwel
Ik voorspel dat dat beetje extra vliegtaks helemaal niks uit maakt.
Wie vliegt er ook nog vanaf een Nederlands vliegveld? Veel te dure tickets, niet eens weten of er wel gevlogen wordt, uren lang in de rij staan. De Belgische en Duitse vliegvelden bieden veel meer waar voor hun geld.
Eerst naar Duitsland rijden kost tegenwoordig ook wel wat.
@miknic | 07-09-22 | 12:52: ligt er aan waar je woont. En ik rij nog liever een uur langer, dan dat ik vanaf Schiphol vertrek.
De vraag is natuurlijk of mensen - die in het kader van de gezinshereniging of even een kijkje willen nemen of de situatie in het ontvluchte land weer veilig is - het straks allemaal nog kunnen betalen.
Barbara denkt echt na: je woont met je minimum loon in een achterstandswijk in een woning met energielabel G. Je huisbaas vertikt het om jouw woning te voorzien van dubbelglas en isolatie en daardoor stook je je eigen een ongeluk. Als je toetje kan je dus ook nog CO2 rechten van iemand kopen die geld genoeg had om een nul op de meter woning te kopen.
Misschien dat deze mevrouw eens haar persoonlijke safe space moet gaan verlaten en met de mensen gaan praten die nu met hun rug tegen de muur staan omdat ze met gaan kiezen tussen de supermarkt en de energie leverancier
Ze heeft wat weg van Jody Foster in Elysium
en.wikipedia.org/wiki/Elysium_(film)
Moet zeggen dat al die besturende beter wetende dames wel heel goed worden vertolkt door mevrouw Foster. Zijn ze dan toch een soort van stereotypetjes in hun geesteskleinheid?
Dat kut vliegtuig boeit me niet, dag in dag uit gepakt worden met je benzine vind ik interessanter.
De deugkneuzen en volidioten, die menen het voor het zeggen te hebben in dit land, zijn knijtergek en knijtergek geworden. Het word tijd om de knuppel eens echt in het hoenderhok te gooien en de slapende meute wakker te beuken, door massaal, maar dan ook massaal in opstand te komen. De vraag is dan ook... hoe krijg je die vastgeroeste meute wakker?
Hoe zie je dat voor je? Een 'wij willen ook naar Chersonissos kunnen vliegen'-demonstratie?
De meute wakker maken? laat het Wiebenick maar niet horen, die wil helemaal geen debat met andersdenkenden; het is allemaal om eigen bestwil. Iets met wereldvrede of zo.
De meute wordt slechts wakker voor „Max“ op Zandvoort, voor Ajax en voor een leuke quiz met Linda de Mol.
"die menen het voor het zeggen te hebben in dit land"
Dat menen ze omdat het ook zo is... Bovendien denken ze ook nog eens dat hun paternalisme (mag ik dat woord nog wel gebruiken?) geoorloofd, nee, vereist is want "het plebs weet niet wat goed voor ze is".
Moeilijke taak, hoor - wordt je eerst verkozen en daarna gaan de kiezers dwars liggen.
Mw Barbara zit vol met ideeën en linkse dromen. Ze verteld er niet bij wat zo’n co2 registratie systeem dan wel gaat kosten, nog meer ambtenaren! En na verloop van tijd gaan die systeemkosten dan de pan uit rijzen want ja ambtenaren willen telkens meer geld en we weten allemaal: overheid en ict is kl*ten. Geweldige dromen heeft mevrouw, maar zoals meestal: dromen zijn onbetaalbaar!
Heb in het bedrijfsleven met vrouwen als Barbara te maken gehad. In de praktijk, leidde dit tot jarenlange, operationele verliezen.
Co2 emissie van het noodzakelijke datacentre moet ook in het plan meegenomen worden.
Het is makkelijk linkse dromen hebben als je zelf in een geldpakhuis woont.
Maar dat is ook het doel, er een hele nieuwe ambtenarenindustrie aan op te takelen. Als die HBO- en WO-koters van X66 en VVD-ouders zullen toch ook een bron van inkomsten op stand moeten hebben. Geen normaal wejjjukh natuurlijk, dat is voor paupers.
Dit land is zichzelf in een noodgang aan het Kafkaiseren. Iedereen een diploma, niemand die wat kan.
@Graaisnaaiert | 07-09-22 | 16:54:
En normaal werk is?
Helemaal goed, Texel of Rennesse of op de fiets naar de piramide van Austerlitz is toch ook een prima verkansie?
Texel is al net zo duur als bijvoorbeeld zuid Frankrijk!
Met die totaalbeprijzing van Nederland is elke vakantie in Azie, Zuid-Amerika of Afrika nog steeds stukken goedkoper.
Texel. Renesse. Wat moet je daar in vredesnaam?
@Graaisnaaiert | 07-09-22 | 16:56:
Wat moet je in de zomervakantie met kleine kinderen in Turkije of Spanje? Het is daar veel te warm. Aan een Nederlands strand kun je je uitstekend vermaken
Daar waar we voorheen nauwelijks tot geen belasting betaalden bij het vliegen vind ik het niet meer dan normaal dat dit gelijk wordt getrokken met andere vervoersbewegingen. Zoals Schimmelpenninck al zei, we gaan niet meer betalen, we hebben altijd te weinig betaald.
Het is een self fulfilling prophecy, want er kunnen telkens minder mensen een vliegreis betalen en dan wordt het vanzelf weer duurder.
Als we "te weinig" betaald zouden hebben, dan hadden vliegmaatschappijen hun tarieven zelf natuurlijk wel "aangepast". Ondanks bijna de hoogste belastingdruk ter wereld is Nederland tevens het enige land ter wereld waar burgers uit eigen vrije wil columns, blogs en brieven naar krantenredacties schrijven, waarin zij aangeven NOG MEER belasting te willen.
@Asteroid-B612 | 07-09-22 | 12:25: nee oelewapper, die maatschappijen hoeven geen belasting te betalen over de kero, en zitten bijna voor niks op schiphol
Wel lachen. gaan weer een hele hoop bedrijven failliet. Niet alleen 'vliegbedrijven'. Ook de aanlevering. Zal de regering de subsidie kraan voor Schiphol aanzetten. Wat een eindeloze incompetentie.
@geenjagergeenneeger | 07-09-22 | 12:40: Die airport tax ("vliegtaks") wordt betaald door de vliegmaatschappijen, en die berekenen dat door in de prijzen van hun tickets, bijv. in de vorm van 29,90 euro aan "boekingskosten" (ook al kan zou het me niet verbazen als dit, net als "loketkosten" een typisch Nederlands geldgraai fenomeen zou zijn). Kerosine is een ander verhaal, maar dat heeft op zich niets te maken met de "vliegtaks" waarover dit artikel dus gaat. Jai schnapp ? En om je gerust te stellen, meerdere Weste Europese landen hebben bij Fransje-Pansje-Kevertje te Brussel verzocht belastingen te heffen op kerosine. Dus die ticketprijzen gaan t.z.t. gegarandeerd verder omhoog. Maar dat staat verder dus los van deze "vliegtaks".
En volgend jaar weer lange rijen op Schiphol.
Of op Airport Lelystad
Ja dit was toch oa een verkiezingsbelofte van D66? Niks mis mee. Zolang Duitsland & België niet meedoen vind ik het prima als Limburger.
@die arme digitale nomade: Een paar tientjes meer, dat lijkt mij het nog steeds meer dan waard. Lekker rustig van de absolute stilte van het Litouwse bos genieten. Met een beekje. Tel uw zegeningen, en geniet van een rustige luchthaven.
Ik kan hier zonder vliegen ook van het Litouwse bos genieten. Komt verderop uit de biomassacentrale, en geloof dat de buren er ook n stukkie van door de straat verspreiden
In Nederland (maar zeker niet in alle landen) zit de vliegtaks ("airport tax") al ingebakken in de ticketprijs.(Ongetwijfeld i.v.m. de onvermijdelijke Nederlandse kruideniersmentaliteit met achterliggende gedachte "dan hebben we DIE poet tenminste alvast binnen !"). Grappig genoeg was deze airport tax oorspronkelijk juist bedoeld om de reiziger te beschermen tegen onverwachte extra kosten (security checks, belastingen wegens geluidsoverlast, olieprijzen enz). Met CO2 uitstoot had het allemaal geen reet te maken. Die airport tax verschilt per luchthaven. Als je vanuit Eindhoven airport ergens heen vliegt betaal je minder dan wanneer je vanuit Schiphol zou vliegen. Dat verschil willen ze nu dus gaan opheffen / levelen, en dan die taks drie keer over de kop gooien. Het is de vliegmaatschappij die die "airport tax" moet betalen om op die luchthaven te mogen landen en vertrekken. Dat betekent dat ook alle passagiers die alleen maar op Schiphol zijn om over te stappen OOK gaan meebetalen aan die nieuwe vliegtaks. En aangezien Schiphol de derde luchthaven van Europa is, waar jaarlijks 70 miljoen passagiers doorstromen... tikt lekker aan als je al die 70 miljoen reizigers twee tientjes p.p. aftroggelt. Toch weer mooi bijna 1,5 miljard opgehaald. Daar gaat het om. Niet om de Johnny & Anita tokkies met hun all-in verkansie aan de "Turkse Riviera". Die klimaat poppenkast is gewoon een mooi ekskuus om de tarieven te verhogen.
Zou het er toe leiden dat dit geld richting subsidie warmtepompen en zonnepanelen gaat voor de mensen die deze duizenden euro's niet kunnen betalen?
(denk het niet)
@nobodiesunmighty | 07-09-22 | 14:03: Nee natuurlijk niet. Men heft belasting onder het mom van argument A of B. En die centjes worden gebruikt om andere tekorten aan te vullen. Wegenbelasting wordt allang niet meer gebruikt om de wegen te onderhouden en de stoplichten te laten werken. Al is de infrastruktuur in NL uitstekend, dat dan weer wel. Kwartje van Kok ditto. In andere landen willen ze nog wel eens een belasting terugdraaien of afschaffen (De Deense "vleestaks" bijv.) als het niet het beoogde effekt blijkt te hebben, maar in Nederland gebeurt dat niet. No way. En het rare vind ik dat politici daar in dit land nooit op worden afgerekend. Dat kan kennelijk niet. Het gaat gewoon door.
Het zou een hele hele goede zaak zijn als die nutteloze overstappers op Schiphol wat extra gaan betalen. Wat hebben we aan een Passagier uit de VS die op Schiphol overstapt op een vlucht naar Rome? Welke hoogwaardige werkgelegenheid creëert dat?
Barbara droom verder met je idiote plannen. Als ik dus in de toekomst wil vliegen dan koop ik mijn tickets in het buitenland bij een reisbureau in het buitenland waar in het buitenland belasting over wordt betaald en ik verkoop mijn CO2 rechten aan iemand anders om mijn ticket te gaan betalen.
Dit soort ideeën en plannen is inderdaad erg stimulerend voor de creatieviteit om hier zonnig mogelijk CO2 taks te betalen
U doet precies wat bestuurders (van diverse organisaties) ook doen, al vele tientallen jaren. Aflaat op z'n 21e eeuws.
Dan vliegen we toch niet. Dat zal ze leren.
Alleen de elite moet nog WEF-pleziertjes hebben, de rest moet arm zijn.
Jetten’s ministerie mag wel extra budget aanvragen bij Kaag’s ministerie van financiën ivm met Jettens vliegfrequentie, oh hij vliegt zo graag!
Het volk wou toch de afbraakpartijen D66, VVD, CDA en CU?
Nou gefeliciteerd er komt nog heel veel meer ellende aan met dank aan de stemmers op 1 van deze partijen.
Wat is die Baarsma toch een vies vuil smerig loeder. De ouderen de schuld geven voor vrijwel alle problemen. Dat dit land o.a. word overlopen met miljoenen immigranten die overwegend netto gebruikers zijn van werkelijk alles. Maar daar hoor je die smeerpijp niet over.
Miljoenen nog wel… En het idee om hier arbeidsmigranten heen te halen in de jaren ‘60 en ‘70 en de regels rondom asiel e.d. zijn ook bedacht door vorige generaties dus alsnog de schuld van ouderen dan.
@Capt. Iglo | 07-09-22 | 11:55: Joop is al dood sinds 1987!
@Capt. Iglo | 07-09-22 | 11:55: Cf de EU kunnen er 6 miljoen bij. En gelet op het beleid gaat men daar aan voldoen. Maar ik wil het wel iets nuanceren. Zo'n 100.000 migranten per jaar komen er bij. Zo beter ? Nb. Van het verleden waar u het over heeft heeft men ook weinig geleerd.
Ja valt echt op dat ze begint met de focus te leggen op ouderen die zorg en aow duur maken en dat als voornaamste probleem te benoemen. D66 he.
@2tribes | 07-09-22 | 12:28:
De zorguitgaven stijgen met acht procent per jaar! Dat is dan inderdaad wel een punt van zorg.
En inderdaad, minder asielzoekers binnenlaten zou al wat helpen. Maar toch moet dat eigen risico omhoog. Plus een bezoekje aan de huisarts moet een tientje gaan kosten.
ja leuk, maar worden privevluchten dan ook meer belast dan de commerciele vluchten ? iets met passagier/uitstoot verhouding.
Dames en heren, even iets vrolijks. Het Nederlands dameselftal is door! Jeuhhh!!! Hup Holland hup.
Is er al belasting betaald over dat doelpunt?
3 tientjes, waar heb je het over.
Op een ticketprijs van €40 euro is twee tientjes extra een behoorlijk bedrag.
Moet het dan zo goedkoop? Dat is een andere discussie, blijkbaar kunnen maatschappijen prima uit met dat bedrag, en niet alle tickets gaan voor die prijs.
2 dagen eerder of later vertrekken is €100 euro duurder, dus valt die 2 tientjes extra inderdaad wel mee, procentueel gezien.
De vraag is eerder: Wat gaat er met die €28,58 extra gebeuren? Wie heeft er uiteindelijk voordeel van die extra belastinginkomsten?
Ik denk dat een willekeurige bezoeker van de voedselbank je dat wel kan uitleggen.
Daarnaast: wat krijg je eigenlijk terug voor die drie tientjes? Je kunt ze qua profijtelijkheid waarschijnlijk net zo goed aan de plaatselijke moskee doneren.
3 tientjes, dat is waar een deel van de bevolking een maand van moet eten. En nee dat zijn niet de mensen waarvan jij het verwacht.
Man man man wat ben ik dit land zo zat... De politiek en overheid. Dat gekakel op BNR... Gij zult dit niet, gij zult dat niet, gij zult wel flink meer belasting betalen.
BNR is ook een D66 kakelzender geworden met allemaal zeveraars en adviseurs uit stichtinkjes en BVtjes die geld rondpompen, aan de gemeenschap declareren en weinig bijdragen.
Jetten & partner, familie klaver en familie Halsema heerlijk comfortabel in een bijna leeg vliegtuig,
Vliegen is voor hen die zich het kunnen veroorloven en hun CO2-schuld afkopen met de een virtuele boom bij de aanschaf van het ticket.
Als dat vliegtuig bijna leeg is zullen ook die kosten ergens verhaald moeten worden, en dat zijn dan de weinige passagiers. Reken maar dat de ticketprijs zelf dan ook 3x over de kop gaat.
Rutte is maandag en dinsdag in Suriname. Het gaat er slecht daar. Bij de centrake bank is 72 miljoen gejat met fake overbiekingen. Bij de commerciele Hakrinbank is 104 miljien USD gejat met fake overboekingen. Bij de Staatsolie is 1,4 miljoen USD gejat met fake uren- en vracht declaraties. Met photoshop is de controle daar nog makkwlijk te foppen.
Ja maar ze moeten nog een miljard aan China aflossen.
Dat heeft Bouterse ooit geregeld 'voor Suriname'.
Eigenlijk heeft hij gewoon het land en de bevolking verkocht.
@AdvocatusDiaboli | 07-09-22 | 11:31: Da' de standaard modus van China's koloniale politiek. Grote "goedkope" leningen aan foute regeringen. Daar verdwijnt dan het geld in de corrupte zakken, en de rijkdommen van het land die als onderpand waren gegeven (mijnen, bronnen, enz) zijn van China.
Waarom verbaast mij dit niet ?
@TheEgg | 07-09-22 | 12:04:
Dit. Gewoon omdat het kan er is niemand die hen stopt.
Gaat onze MinPrez daar een slavernijmuseum openen o.i.d. of komt hij gewoon een zak geld brengen ? Ik verwacht een zeer Rutte-iaanse speech :
[Rutte stemmetje]
"De historische banden tussen onze beide landen en volkeren, onze naties, zijn, in het verleden, soms moeilijk geweest. Dat valt niet te ontkennen. Maar zoals in iedere relatie, zijn het ook, of zelfs juist, de moeilijke tijden, waar je samen beter uitkomt... En de innige banden die tussen onze beide landen en volkeren bestaan, die worden gekenmerkt door vriendschap en wederzijds respekt, worden er alleen maar sterker door... Dankuwel."
[/Rutte stemmetje]
Suriname gaat maar lekker bij het IMF in Washington om geld bedelen
Je kunt ook iets extra gaan rekenen voor de bagagemensen in plaats van een overheids-vliegtax.
Neem die mensen gewoon in dienst.
De overheid is 70% eigenaar.
"Arbeidsinspectie heeft 12 jaar niet gecontroleerd op Schiphol: gezondheidsnormen werknemers overschreden"
De inspectie mikt vanaf jaren 90 op zelfregulering, de overheid moet terughoudend zijn.
D.w.z.: zoek het zelf maar uit en van de inspectie heb je geen last.
Maar zelfregulering waar veel concurrentie is, werkt niet goed.
Dat stond 20 jaar geleden ook in een overheidsrapport trouwens.
En dat gaat dus mis.
Te weinig rollenbanen en tilhulp en er is teveel tijdsdruk om ze te gebruiken.
En dat kan uit.
Zijn mensen kapotgewerkt, dan gooi je ze weg en neem anderen om kapot te draaien.
Goed voor het bedrijf de bonus aan de comfortabele jobhoptop, niet goed voor Nederland.
reactie inspectie:
Er zijn geen meldingen zijn binnengekomen van Schiphol-medewerkers dus het is lastig was om te weten wat er aan de hand was.
Nee Inspectie, je weet wat er met klokkenluiders gebeurd.
En interne risicorapporten kun je opvragen. Moet je ze wel helemaal lezen.
Hoogleraar Van der Beek:
"Die redenering kan drie hoog het raam uit.
De inspectie moet natuurlijk niet de verantwoordelijkheid bij werknemers leggen.
De inspectie moet zorgen dat ze inspecteert."
Maar waarom doen ze dat niet dan? Wat is hier aan de hand?
Wordt het 'geregeld' ? Grijze corruptie?
En weer een stukje vertrouwen in de overheid weg.
Dus we doen het dom.
Dus een mooi voorstel : reken eens uit of je voor dat bedrag aan vliegtax ook die bagagemensen fatsoenlijk kunt laten werken.
Kost net zoveel, effect is hetzelfde, maar dan heb je geen gedonder meer ook.
Is waarschijnlijk en te eenvoudige oplossing.
Een Pvda-er mag daar de baas spelen. Dan weet je dat het goed zit, ex-politici zijn altijd zeer succesvol.
Ze doen maar. Ik dacht eerst nog dat ik mijn emissierechten CO2 aan een of andere boven mij gestelde van D66 kon verkopen.
Lekker weer, iedereen moet meer betalen, behalve zij met een privé- of regeringsvliegtuig.
Daar moet het gepeupel ook meer voor betalen.
Te weinig, ook dat weerhoudt mensen niet te vliegen. Binnen EU minimaal 150 per ticket vragen, dat helpt. Van 3 tientjes pp ligt niemand wakker voor zijn vakantie. Maar goed het is een begin..... Dat is goed.
Looking from the outside in...?
Misschien heb je ze zo nodig om te eten.
Ja want we moeten veel minder vliegen. Von der Leyen heeft het grote voorbeeld gegeven met haar vlucht van 50 kilometer. Slaap lekker
Daar gaat het ook om. Prijs dusdanig verhogen dat de consument het nog net wil uitgeven. Gevolg is zelfde aantallen mensen die samen de staatskas extra spekken.
Beste_Landgenoten | 07-09-22,
Voor u.
Ja das makkelijk, heeft u zichzelf nooit afgevraagd, dat er vroeger alleen maar een 1 verdiener nodig was voor een gezin ?!
Nota bene onder Kok, werd er besloten dat er 2 verdieners voor een gezin nodig waren, zo niet zijn.
Jonge Mensen die de ballen uit hun broek werken en toch kinderen op deze Wereld zetten.
Maar ik snap het wel wat er loos is.
Vraag komt terug, waarom geen 1 verdiener meer voor een gezin ?!
Wat er loos is, is dat kinderen geen veilige thuishaven meer hebben als ze thuiskomen.
Het moraal is weg, kinderen lopen te dolen en worden vatbaar voor criminaliteit.
Ouders raken overspannen, geweld gaat uit pure frustratie gebeuren.
Iedereen geeft de VVD van destijds de schuld, neen, het zijn de PVDAers die dit toen hebben toegelaten.
Voorts laat ik het hierbij, want wij hebben hedendagen met behoorlijke problemen te maken.
Volgens mij, 1 van de, zo niet de grootste problemen mee te maken.
Ik vul aan.
Wat weer de oorzaak en het gevolg van nu is.
De PvdA is sinds de paarse kabinetten verdwaald in neoliberale bullshit, maar sinds de Tweede wereldoorlog zijn het vooral cda en vvd die hier de kabinetten hebben gevormd. Snap niet zo goed waar jullie obsessie met de PvdA vandaan komt.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:17,
Jullie ?!
Obsessie ?!
Beste, ik kom uit een arbeidersgezin, iedereen stemde op de PVDA, ik ook, totdat ik het licht zag.
En nee, ook geen VVD.
De ene hand wast de andere hand.
En dat doen zij nog steeds.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:17: Vaag ze niet weg. Inmiddels zijn ze één met GroenLinks en sluit perfect aan op D'66 beleid. Verder opvallend dat D666 de rol binnen de NPO heeft overgenomen. Geen dagelijks optreden meer van Felix Rottenberg meer maar dagelijks klimaatgedram van Jan P. en aanhang...
@Bad - Casey | 07-09-22 | 11:22:
Oei, mensen die het licht hebben gezien. Eng volk die de mond vol hebben over wat anderen allemaal niet mogen doen.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:28,
Praat je nu over jezelf ?!
Buiten dat licht te hebben gezien dan.
Vliegtaks is onzin. BTW en accijns niet. Level playing field, keurig volgens de liberale dogma’s. Maar ze durven het niet. Want internationale afspraken en mogelijke repercussies voor de KLM. En daarom moet het OV en de trein concurreren met een sector die enorme financiële voordelen heeft.
Willen jullie méér of minder Rutte IV?
Ik wil niet 'minder' Rutte (IV). Ik wil helemaal geen Rutte.
@naglfar | 07-09-22 | 11:34:
U heeft liever een kabinet Graus-Van de Plas? (PVV & BBB)
@theo-is-dood | 07-09-22 | 17:48: je stelt voor om hierna nog 4 jaar Rutte te doen "omdat er geen alternatief is"?
Voor vliegreizen zou je sowieso per kilo moeten betalen. Dus persoonsgewicht plus bagagegewicht. Dus iemand van 120 kg betaalt hetzelfde als iemand van 80 kg met twee koffers.
Laat me raden: u heeft het silhouet van een geep.
Iemand van 120 kilo zou evenveel moeten betalen als twee personen van 60 kilo.
De vliegschaamte kroop langs de maatschappelijke ladder te ver omhoog en dat maakte met name de D66-ers best wel een beetje ongelukkig. Want ja, dat stapt toch een beetje lastig in het vliegtuig als je voor de derde keer dat jaar op vakantie gaat, naar de Dominicaanse Republiek of naar New Zealand, of als je een weekendje naar New York wilt. Dus ja, dan is het een geweldige oplossing om de vliegtaks omhoog te gooien, Dan kun je met het ticket in de hand trots zeggen dat jouw partij het voor mekaar heeft gekregen om de uitstoot van Co2 door de luchtvaart fors naar beneden te dwingen.
Hoorde vanmorgen al iemand hard roepen dat het vooral was om "die prijsvechters" de nek om te draaien.
Vliegschaamte, je zou denken dat zo'n emotie ertoe leidt dat je minder gaat vliegen, maar dat is niet zo. Vliegschaamte is een emotie die een ongemakkelijk gevoel geeft, en daarom worden er maatregelen genomen om te voorkomen dat die vliegschaamte nog naar boven borrelt.
De zelfverklaarde elite gunt zichzelf een prettig leven en koopt alle negatieve gevoelens af met aflaten. "Ach ja, het kost je wat meer, maar het is wel voor de goede zaak."
We kunnen het land ook opsplitsen in Pauperland en Eliteland. Kijken hoe dat afloopt. Geografisch gescheiden ook nog. Kijken of Pauperland in staat blijkt de staatshuishouding op orde te krijgen. Ik denk van niet. Dan zal daar toch de belasting omhoog moeten.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:09: binnen no-time is pauperland dan een wingewest, net al vroeger.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:09:
Ach ja, die deplorabelen toch!
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:09: Doen. Aan de ene kant VVD, CDA, GL, CU, PvdA en D66-stemmers, zonder vliegveld, met ontelbare belastingen, met onbetaalbare energie, met klimaatbullshit, met asielzoekers, en aan de andere kant een fatsoenlijk land waar de eigen inwoners centraal staan. Eén keer raden waar al die politici van de traditionele machtspartijen binnen de kortste keren naar toe verhuizen?
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:09: Neemt Eliteland (Randstad?) dan ook alle asielzoekers op die nu door Eliteland in Pauperland-gebied gedropt zijn?
En vergeet ook niet dat die grote gasbel in Pauperland ligt, evenals de voedselvoorziening.
Succes met je Eliteland.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:09: Maar wie gaat dan de koffers sjouwen in Eliteland? Schimmelpenninck?
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:09:
Goed idee, binnenlandse migratiestroom wanneer?
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:09: Waarschijnlijk niet, maar ze hébben tenminste een begroting en een samenleving.
Want ik zie die elite nog niet het afval ophalen, riolen schoonpuiten, daken bedekken, huizen bouwen, of wegen onderhouden(of schepen laden / lossen, baggage laden / lossen, goederen van / naar havens en distributiecentra rijden). In no time loopt zo'n samenleving vast op gebrekkig onderhoud, gebrek aan vaardigheden en/of gebrek aan mensen die kudt baantjes willen doen voor armzalig loon.
Dus ik ben voor, zeker als we die GS-gracht gebruiken als grens: Iedereen met een Master of meer(en alle statushouders) tiefen we naar de randstad, iedereen die iets met de handen kan en wil, mag ergens op 't platteland gaan wonen.
Bedenk wel even dat zo'n beetje alle fossiele brandstoffen die dit land rijk is in Limburg of Groningen liggen, bijna alle landbouw(m.u.v. glastuinbouw) zich buiten de randstand bevindt, even als de meeste energiecentrales.
De overstappers betalen die belasting niet. Laat de overstappers betalen. Dan komen buitenlandse Euro’s in de Nederlandse staatskas. Op lange termijn leveren minder overstappers minder vluchten op, de uitstoot van co2 en nox daalt. Kunnen de boeren blijven boeren.
Ja wacht eens even.
't gros van de milieubelasting van Schiphol komt van transfers, maar die laten we niks betalen, die rekening leggen we elders neer. Want zonder overstappers heeft Schiphol geen hub functie, en die hub functie is nodig.... omwille van redenen.
Dit is het bekende wandelpaadje: Een nieuwe taks invoeren en om weerstand weg te nemen, starten met een onschuldig laag tarief. De verhoging, en de kater, die komen later.
Creeping socialism!
is die kater dan weer voor Schiphol?
@starbuck280 | 07-09-22 | 11:08: voor iedereen (die er 'gebruik' van maakt), behalve de overheid.
Als de prijzen voor huishoudens en kleine zaken nu werden gecompenseerd zou dit te pruimen zijn.
Maar D66 ziet dit als een kans om de "energietransitie" door de strotten te drukken van de mensen die daar aan onderdoor gaan.
Iets met steen en ezel.
Duitse luchthavens zullen weer dankbaar zijn.
Den Uyl zei ooit dat ook de arbeider een autootje verdiende. Nu zal die arbeider, die laagbetaalde en zelfs dat modale inkomen het gelag mogen betalen en aan alle kanten genaaid worden door hun overheid. De beter gesitueerden lezen al die berichten niet eens. Die blijven gewoon lachend 3x per jaar met vakantie gaan, hun auto's met benzine vullen, hun verhoogde verkeersboetes en hun gasrekening betalen. Aan al die paupers: vooral op de coalitiepartijen blijven stemmen! Die hebben jullie nooit een rozentuin beloofd. Krijg allemaal maar de tyfus en zoek het maar uit.
Een groot deel van de paupers stemt voor dit beleid. Heb geen medelijden dus.
Ein Wagen fur das Volk!
Ik meen te hebben gehoord dat de minima er komend jaar €3000 tot €4000 op vooruit gaan. Door extra huur- en zorgtoeslag. Door een energietoeslag van €1300.
Dat mogen de mensen die hebben gespaard gaan betalen. Want de IB in box3 gaat omhoog
Zit even wat te rekenen.
Afstand hoofdsteun tot hoofdsteun 75 cm
Breedte stoel 48 cm
Dat maakt 0,36 m2 per persoon
Dat is 3 mensen per m2
Belading varkens is maximaal 235 kilo per m2
De varkens hebben niets te klagen over hun vervoer
Vorige week maar eens de trein naar Londen geprobeerd ipv het vliegtuig.
100eu duurder en een verdubbelde reistijd.
Alle issues waren op de delen van de reis die door de NS verzorgd zouden moeten worden:
Op de heenreis viel volledig uit door staking.
Ook de terugreis was een rommel door een uitvallende trein en een trein die niet volgens planning reedt.
Compleet waardeloos.
Eurostar en Thalys zijn respectievelijk grotendeels en volledig eigendom van samenwerkende overheden dus het kan blijkbaar wel.
TL;DR Belasting is diefstal.
Laatst tijdens een vervelingsmomentje via kiwipuntcom een ticket van Eindje naar Wenen geboekt: 18 euro voor een retour incl alles. Na ontvangst reservering bleek de terugreis pas 3 weken na aankomst te zijn, had ik nooit op gelet. Voor de zekerheid nog maar een extra retourticket aangeschaft voor een week na aankomst: 7 ekkies incl alles.
Ekkies? Doe even normaal joh!
Blijkbaar ben ik de enige nederlander die z'n vakantie niet een half jaar vooraf boekt want ik betaal doorgaans al 8 tientjes aan boekingskosten + het meenemen van bagage.
Alweer eentje uit de hoge hoed rovershol a/d Noordzee, whats next?
Volgende actie van Kaag is om de belastingtarieven te koppelen aan inflatie.
€16? Doe maar f16. Dat was pas vliegen.
Wat gaat volgen? De fietstaks? De belastingdruk in Nederland is al enorm. Maar volgens den Haag niet hoog genoeg. Na het tanken in een buurland, nu ook maar vliegen vanaf een luchthaven in een buurland.
eerst een kenteken , helmplicht en boetes voor rijden harder dan 25km / u voor fietsen
Ik heb zelfs nog het fietstaks plaatje uit de jaren 30 van mijn opa. Niets nieuws dus.
Zonnepaneelbelasting.
Wie zijn die mensen die denken dat een vliegtuig vol zit met mensen die 10 euro voor hun ticket betalen?
Wordt de prijs van uw fiets ook bepaalt door de kosten van een fietsbel?
Kostprijs. 1 of 2 stoelen voor 10 euro, de volgende betaalt 100, de volgende 200 etc.
Ik heb de fiets nog nooit mee het vliegtuig ingenomen. Wel in de trein. Dat kostte extra en was overigens een racefiets zonder fietsbel maar daar werd niet eens naar gekeken.
@R. Skickr | 07-09-22 | 10:52: In het vliegtuig moet hij in een speciale fietsdoos.. altijd weer een gepuzzel hoe je ergens aan het andere eind van de wereld een doos bemachtigt en op de airport krijgt zonder te fietsen..;)
Nou is die exorbitant perverse verhoging natuurlijk absurd, maar op het totaal is die meier+ te verwaarlozen.
Ga je vliegen met een gezin van 4, zoals mijn gezin, ben je al gauw €2500,-/€3500,- kwijt, dus die meier+ kan er nog wel vanaf.
Dus geen ijsje eten aan de boulevard.
Kunnen we kindertoeslag niet omzetten in kroostbelasting? En maximaal 1 kind per gezin graag.
Wie betaalt straks jouw AOW?
@Huppeldepup | 07-09-22 | 10:46: Dat geef ik er graag voor op en zo'n vaart zal het niet lopen maar bedankt voor je zorgen. Er zijn veels te veel mensen met veels te veel kinderen. Laten we daar het mes eens inzetten.
@R. Skickr | 07-09-22 | 10:49:
'.. met teveel kinderen. Laten we daar het mes eens in zetten'.
Da's strafbaar, kikker.
@R. Skickr | 07-09-22 | 10:49:
Er worden al te weinig kinderen geboren om de bevolking te vervangen. Grootste groei qua bevolking zit hem in Oostblokkers voor landbouw en bouw.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 10:52: Maar wie zegt dat het mijn wens is om de bevolking te willen vervangen? De helft zou al meer dan genoeg zijn.
Moet je tegen de Chinezen zeggen.
@Huppeldepup | 07-09-22 | 10:46: De kinderen van die nieuw komers? Het verleden zegt van niet.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 10:52:
Die Oostbloklers gaan na een paar jaar weer terug. Of anders tegen dat de sharia wordt ingevoerd.
@Dandruff | 07-09-22 | 11:14:
Dat hebben we eerder gehoord... Die Oostblokkers hebben het hier wel naar hun zin en hebben massaal hun kinderen hier op school zitten. Die gaan echt niet meer terug.
Helemaal mee eens. Er is geen recht op het krijgen van kinderen in deze overvolle wereld. Kroostbelasting lijkt mij een goed idee.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:19:
Er gaan er nu al relatief veel terug. Vraag maar na bij een willekeurig uitzendbureau. Vandaar bruto immigratie 250.000, netto immigratie 100.000 per jaar.
En als wij de islamisering uit de klauwen laten lopen, zoals gl en d66 eisen, dan blijft er hier echt geen een hangen.
@Schoorsteenveger | 07-09-22 | 11:06:
In China vergrijst de bevolking nog sneller
De vliegindustrie werkt al aan een oplossing. Alleen nog staanplaatsen en vier weken voor vertrek een verplichte vermageringskuur.
Vliegen werd en wordt van alle kanten gemakkelijk gemaakt en gesubsidieerd. Nu stijgt de taks met drie tientjes en dan is dat opeens een probleem? Zo zit er geen btw op tickets en op kerosine. Dus terwijl je als autorijder wordt uitgemolken, betaalt je als luchtvaartpassagier amper iets. Schiphol/KLM moet koste wat kost boven water worden gehouden. Het is heerlijk om naar een ver land te vliegen, maar het is niet uit te leggen dat daar amper belasting over wordt betaald en over andere manier van transport wel.
Natuurlijk maakt schertsfiguur Jan Dijkgraaf hier weer een enorm probleem van in zijn kenmerkende simpele meningen in korte zinnetjes met veel witregels. Feit is dat vliegen voor een onevenredig groot deel bijdraagt aan CO2 uitstoot en stikstof. Logisch dat daar iets aan gedaan wordt, al kan je je afvragen of deze maatregel echt zoden aan de dijk zet.
Het is niet oneerlijk dat de rest zo zwaar belast wordt, het is oneerlijk dat vliegen niet zwaar belast wordt. Oh overheid, grijp in en belast ons ook in de lucht helemaal de moeder.
Helder; geen speld tussen te krijgen.
Dus jij bent van mening dat geen accijns gelijk staat aan subsidie?
De EU kan ook zorgen dat het OV in de hele EU gratis wordt. Dan heb je een goede concurrent met het vliegen en de auto. Gratis met de trein en de bus door heel Europa heen.
Steek je CO2 en stikstof uitstoot, je bedoelt stikstofdioxide of oxide, maar waar de zon niet schijnt.
@Haberdoebas | 07-09-22 | 10:58: Geen accijns staat niet gelijk aan subsidie. als je naar de betekenis van de woorden kijkt. Maar als je naar de huidige situatie kijkt, wordt vliegen niet of amper belast en andere vormen van vervoer wel. In de praktijk wordt vliegen zo geen strobreed in de weg gelegd. Dit is gewoon beleid die je wel degelijk kan opvatten als een soort steun voor vliegen.
@bijna_raak | 07-09-22 | 10:59: Stikstof is inderdaad niet de juiste term, dit moet inderdaad stikstofoxide zijn, net zoals we het bij de landbouw over ammoniak zouden moeten hebben. Ik begrijp dat jij de uitstoot geen probleem vindt, mij lijkt het onwenselijk. Zo bestaat Schiphol voor een groot deel uit overstappers en dus verkeer dat bewust hierheen wordt gehaald. Lijkt mij onwenselijk.
Kunnen Wesley en Chantalle dan niét meer vier keer per jaar naar Torremolinos??
Misschien moet je wat vaker met je kinderen afspreken, dan kan je het ze zelf vragen.
Voel je je zo verheven Zenzeo?
Het is Chantal ;)
Maar toch: Als je ertegen bent dat sommigen meer geld uit te geven hebben dan anderen, waarom stem je dan niet voor communisme? Dat is tenminste duidelijk, iedere lul evenveel geld. Werkt fantastisch, dat weten we uit ervaring.
Even een reminder: We hebben een progressief belastingstelsel. Dat betekent niet dat iedereen evenveel belasting betaalt, zelfs niet dat iedereen het gelijke percentage betaalt, maar dat er per meer verdiende euro extra wordt geheven. Dan is er ook nog een belastingvrije voet, die nog verder in het voordeel van de laagverdieners is.
Verdien je 2200 bruto, dan houd je ruim 1934 euro over. Verdien je het dubbele 4400 bruto, dan houd je opeens 3130 euro over. Dus 270 euro belasting versus 1270 euro. En maar zeiken over die lage inkomens...
Er zijn meer kleuren dan wit of zwart.
@guldenmiddenweg | 07-09-22 | 10:43:
Er wordt al zwaar genivelleerd in dit land, dus Henk en Ingrid krijgen al heel veel kado. En dan heb ik het nog niet gehad over alle subsidies, toeslagen en andere potjes waaruit de laagverdiener kan ontvangen.
Volgens mij propageer jij hier juist "Het Moet Eerlijker!" door alles zwaarder te belasten. Ik vind het fantastisch dat een vliegtuig kennelijk kan vliegen op retourtjes van €14,-. Terwijl anderen uit hun vel knappen van woede, want dat zou niet zo goedkoop mogen zijn. Jij, jullie willen schaarste creëren. De louterende pijn van armoede.
@Duwbak_Linda | 07-09-22 | 10:47:
Ik zeg: Doe een vlaktaks, schaf hypotheek aftrek af, weg met alle subsidies en toeslagen, dat is eerlijk. Dan kijken hoe blij de laagverdiener is. Ik denk dat ze het aardig voor elkaar hebben qua inkomen.
Een bijstandsmoeder met twee kinderen krijgt inclusief toeslagen en subsidies ruim 2400 per maand. Is dat zo? Ja dat is zo. En toch is alles heel zielig blijkbaar. Quote:
"Het resultaat is een totaalbedrag van 1463,43 aan toeslagen, wat neerkomt op een maandinkomen van 2424,26 euro. Dat is zelfs iets meer dan de 2.300 euro die De Boer opperde."
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Dat progressieve belastingstelsel is fictie. De echte grootverdieners zitten namelijk niet in box 1.
"Als je ertegen bent dat sommigen meer geld uit te geven hebben dan anderen"
Is daar iemand tegen dan?
"waarom stem je dan niet voor communisme"
Dat is heel wat anders.
Communisme pakt die verschillen af.
Het gaat over wat een mens aan vrijheid heeft (liberalisme) en aan middelen heeft om die vrijheid te gebruiken inclusief een basis levensstandaard (socialisme-light), omdat je anders niet aan die vrijheid toekomt.
Dat laatste is iets waar de VVD niet uitkomt trouwens. Dan moeten ze ergens iets van gaan vinden.
Al heeft Wiegel daar wel eens iets over gezegd. Maar dat viel Rick Nieman helemaal niet op, die houdt het bij symptomen.
Te makkelijk. Het probleem wat ik met de dit huidige kartel heb zijn de vele hypocriete streken en zelfverrijking.
Belastingvrij bestaat in principe niet. Je betaalt altijd btw, accijns etc. zodra je je "netto" geld uitgeeft.
@First Contact | 07-09-22 | 10:56:
Maar als je het concreet moet maken zie ik niets. Het is een feit dat er zwaar genivelleerd wordt in dit land, veel meer dan in andere landen. En toch is het geweeklaag niet van de lucht. We zijn nu eenmaal een land van het maaiveld, alles wat erboven uitsteekt, ook al is dat op eigen verdienste, moet de kop eraf. Want elitair.
En BTW en accijns zijn feitelijk de enige eerlijke belastingen, je betaalt een vast percentage van wat je koopt. Voor iedereen gelijk. Een progressief stelsel betekent dat je bij de bakker een verschillende prijs zou betalen. Wat is uw inkomen? Ah voor u kost een brood 5 euro. En voor u maar 2 euro.
Communisme en religies verschillen niet zoveel van elkaar, de leiding van het geheel maakt er een puinhoop van. Zij doen heel vaak allerlei dingen die niet in lijn zijn met hun “ geloof”.
Kijk in dit land, 150 kamerleden, zonder ruggengraat, resultaat: veel gedoe met als resultaat een tweepartijenstelsel . Dit is niet zoals de grondwet is gebakken. Eigenlijk kan de tweede kamer afgeschaft worden
Welke belastingvrije voet? Mogelijk bedoel je dingen als arbeidskortingen etc. Enfin, veel verschil maakt dat niet. Als je meer verdient is je arbeidskorting nul. Gaaf systeem.
Verder wel met je eens. Absurd dat er niet een flattax is. Weet je precies wat je aan elke extra verdiende euro overhoudt.
En schaf dat toeslagen- en subsidiecircus gefaseerd af.
Goh, dat ik het nog mag meemaken om het in grote lijnen met B_L eens te zijn...
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 10:52:
Kan niet openen, maar 2463 per maand heb ik niet. Vlieg ook nauwelijks trouwens, dus boeien. Wat me zo enorm tegenstaat is dat rare idee alles te kunnen sturen/redden d.m.v. belastingen/ toeslagen/ subsidies.
@Duwbak_Linda | 07-09-22 | 11:02:
"Wat me zo enorm tegenstaat is dat rare idee...."
Ja mij ook. En het kost klauwen met geld dit allemaal te regelen, te controleren en te rechtvaardigen. Iedereen een flat-rate, alle subsidies en toeslagen weg. Helder, simpel en in de uitvoering heel goedkoop.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 10:59: Ik denk dat bepaalde mensen dan wel een beter gevoel krijgen van de maatschappelijke onrust die heerst. Strooien met de centen van een ander zonder zelf de gevolgen te vernemen. Gaat niet werken.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 10:47: Ik had al gereageerd toen u alleen de eerste alinea had geschreven.
De twee alinea's erna zijn al iets genuanceerder.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 11:01:
Ik zat het net te denken. Eindelijk ben ik het eens met BL.
"En maar zeiken over die lage inkomens..." Exact, dat dus. Het één heeft met het ander niks te maken. Als je minder centen hebt kun je minder uitgeven, kipsimpel. Niemand móet op een vliegvakantie, iedereen maakt keuzes. Wel interessante spin-off over belastingen, dank allen.
Er is geen belastingvrije voet. Dat is een term uit de wet IB 1964.
inmiddels hebben we de IB2001, het boxenstelsel weet u wel. En dat systeem kent zogenaamde heffingskortingen.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 10:54:
Oh? Dat is een nieuw inzicht. Als je DGA bent, dan heb je in elk geval te maken met de „gebruikelijk loonregeling“
Zoek dat maar eens op. Dan leer je nog wat
Wat pas echt goed werkt voor het milieu is het communisme. Check deze satellietfoto waarin Noord & Zuid Korea bij nacht vergelijken worden. 9gag.com/gag/awzqRZ8 We moeten Kim3 bedanken voor zijn visie en per direct stoppen met vliegen, voeding, verlichting en verwarming!
Maar wij hebben kim yung kaag
De grens tussen Elite en de Plebs wordt weer zoals voorheen ( 1900 ).
" Koop maar die huis of auto, laat de economie maar weer groeien ", herkent u nog deze woorden ?!
Knechten, afhankelijk worden, das een onderdeel van " beprijzen ".
Ik kom maar op 2 woorden, " eng " en nogmaals " geknecht " zijn wij nu bijna allen.
Er zijn bepaalde reaguurders hier, die hadden het lef om iets te doen en die kwamen daar ook goed uit, het zij hen gegund.
Maar dit gaat gewoon te ver, kunnen die slimme reaguurders in hun actie niks aan doen.
Het beleid wordt steeds zieker in mijn ogen.
Ik heb Rutte op een hoop leugens betrapt door de jaren heen, maar "koop maar die huis" heeft ie nooit gezegd volgens mij.
@Spring Bruissteen | 07-09-22 | 10:47,
nos.nl/video/577209-rutte-koop-nieuwe...
Sorry, overdreven gevraagd.
@Bad - Casey | 07-09-22 | 10:51:
Ik ken die uitspraken uiteraard. Maar u mist mijn punt blijkbaar. "Die huis" mompelt...
@Spring Bruissteen | 07-09-22 | 10:55,
Hij zegt het toch echt.
@Spring Bruissteen | 07-09-22 | 10:55,
Spring, waar het mij omgaat, als dit zulks zo doorgaat, dan gaan wij met zijn allen naar de gallemiezen.
Het beleid is slecht.
Het is niet realistisch om te denken dat alles maar moet kunnen voor iedereen.
Helaas is de nivellering in Nederland zo groot dat het wel gemeengoed is geworden.
Verschil is er en moet er blijven.
@J.Cash | 07-09-22 | 11:12:
Net zoals je bv geen verschillen in opleidingsniveaus mag benoemen.
Het blijft toch fascinerend om te zien dat de enige keer om de zoveel jaar dat al die mensen die het nu en straks zo moeilijk krijgen echt een verschil kunnen maken, toch altijd maar weer op dezelfde partijen blijven stemmen op basis van dezelfde nietszeggende leuzen en beloftes. Want Wilders is zo´n enge racistische man, Thierry is gek, Caroline wordt betaald door de grote cooperaties, van Haga is een huisjesmelker en SP-ers zijn te extreem.
En vervolgens verbaasd zijn dat ze dan opnieuw door de zoveelste "progressieve" regering genaaid worden.
Thierry is een fascist, voor de verduidelijking.
En dit pleidooi voor het aan de macht helpen van extremen - want de status quo heeft het antwoord niet - heeft nooit nergens een goede uitkomst gekregen...
Integendeel.
"Want Wilders is zo´n enge racistische man, Thierry is gek, Caroline wordt betaald door de grote coöperaties, van Haga is een huisjesmelker en SP-ers zijn te extreem."
Ja dan vat je het goed samen waarom.
@Linkse Zakkenvuller | 07-09-22 | 10:47: Af en toe een radicale verandering kan tijdelijk absoluut effectief zijn. Waarbij aangetekend dat D66 toch ook als een extreme partij gezien kan worden, met alleen maar oog voor schouderklopjes uit Brussel en een absolute minachting voor de niet tot OSM-behorende Nederlanders.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 11:06: Dus toch maar weer stemmen op sterke vrouw Kaag, groot leider en visionair Rutte, fatsoensmens Hoekstra of karaktervolle Segers. Of op de volgende door de MSM opgehemelde linkse niestsnut.
Zelfde uitkomst, zelfde resultaat.
Hoeveel belasting zat er nog maar weer op vliegtuigbrandstof? De prijs van een vliegticket is nog steeds veel lager dan wat het kost.
Want als er geen belasting op zit dan is het te goedkoop. U bent al goed geïndoctrineerd.
Alles samengevat: treiterbeleid.
Het is gewoonweg harken van de overheid. Meer niet.
Ja, Spartaks. Daar ga je. Dat wordt opslag vragen bij GS.
"... ontheemde digital nomads die zo'n vier keer per jaar met Ryan/Wizz Air voor 16 euro een retourtje uit Litouwen boeken...," hahaha
loooo Spartaks
28,58 euro is gezien de vervuiling die vliegen met zich meebrengt, niet alleen in uitlaatgassen maar ook qua geluid, een schijntje. Vliegen is veel te goedkoop.
Het is absurd dat een retourtje uit Litouwen voor 16 euro kan.
De vlucht wordt veelal betaald door de eersteklas vliegers en de vracht in het ruim. De cor&don klanten zijn stoelvulling, de fooi voor de piloten.
Ooit geprobeerd om in een schoolvakantie een ticket van € 16 te vinden... ?? Succes gewenst. Dit is geen regulier tarief maar een lokkertje waar maar een paar tickets van zijn op dagen dat normale mensen moeten werken of naar school moeten! Maar als gezin mag je wel weer extra 28,58 euro bovenop de extreme schoolvakantie prijzen betalen.
Prijs is geen mening he, prijs wordt gewoon bepaald op basis van vraag en aanbod. Je kan niet zeggen dat vliegen herrie maakt en dus duurder zou moeten zijn. Dat slaat echt als kut op Dirk.
Nou, het valt wel mee. Bv. naar Catania (Sicilie), 2 personen, 2 koffers betaal ik nu 566,=. vanuit Charleroi. Een retour, het is zo'n 400 goedkoper dan de normale maatschapijen. Okay, ik denk dat naar de Litouwen te weinig wordt geboekt en daarom zulke spotgoedkope vliegtickets.
@Thoth | 07-09-22 | 10:58:
Succes in Charleroi, een groter k#t vliegveld ben ik nog niet tegengekomen.
@Wally7 | 07-09-22 | 10:43: 25 jaar geen zomervakantie vlucht gemaakt met onze 3 kinderen, ze zijn er niet ongelukkig van geworden.
@John McClane | 07-09-22 | 10:44: Als jij een product aanbiedt dat hinder oplevert bij andere mensen dan behoort de overheid erop toe te zien dat jij je hinder:
a: minimaliseert
b: compenseert bij degenen die hinder van jou ondervinden
Of jij als aanbieder die compensatie doorbelast aan je klanten moet je zelf weten. Dat is het vraag en aanbod gedeelte.
Vliegen zorgt voor veel co2 uitstoot, en voor veel stikstof. Het is goed om ook de luchtvaart te laten bijdragen aan de reductie van de stikstof en aan de bestrijding van de klimaatverandering.
30 euro is eigenlijk nog heel weinig. de lage prijzen voor vliegtickets zijn eigenlijk idioot.
Mee eens.
En als je als migrant op familiebezoek wilt gaan? Mag dat niet?
U denkt serieus dat de mens enig invloed heeft op de klimaat verandering?
@Bataafje | 07-09-22 | 10:43: ja maar dan wel een enkele reis. Mag de overheid 28,58€ toe geven
De bestrijding van klimaatverandering, .. werkelijk?
zeeman heeft kennelijk de thermostaatknop gevonden om klimaatverandering te regelen. Gogo knul!
Er bestaat zoiets als te goedkoop?
Volgens sommige reaguurders wel.
De indoctrinatie heeft succes blijkbaar.
Om ergens een kunstmatige limiet op te zetten is de meest makkelijke manier om schaarste te bewerkstelligen en daarmee waarde te creeeren.
Als ik een product of dienst aanbied en de uitvoering daarvan geeft u overlast in de vorm van stank en lawaai, en als u dan bij mij komt met "Hou eens op!" dat ik dan zeg "Fuck you" in plaats van dat ik uw schade compenseer, nou dan kan ik mijn product of dienst lekker goedkoop aanbieden ja.
Het Nederlandse volk verdedigt met hand en tand hun belastingafdracht.
Anders hebben we geen wegen, scholen, infrastructuur.
Het enige volk ter wereld volgens mij.
Beter idee is kerosine ook te gaan belasten en CO2 plus stikstof voor vliegen mee te gaan rekenen zoals nu al geldt voor ander vervoer. Dat geeft een eerlijke concurrentie. Op zijn frans: Een level playing field. Dan nog eens kijken naar ticketprijzen en ik garandeer je: Je gaat vaker de trein nemen of de auto!
Je kunt het ook gewoon gaan verbieden. Dan is dat tenminste duidelijk.
@Duwbak_Linda | 07-09-22 | 10:38:
Nou dat hoeft niet, maar het is niet eerlijk nu. Vliegen is qua brandstof vrijwel onbelast dus zo gaat de trein het nooit winnen van de veel energieslurpender luchtvaart. Als je dan toch wil nivelleren, dan eerst een eerlijker verdeling van de belastingen.
Mss is het een nog beter idee om helemaal niets extra te belasten, maar om alle belastingen en accijnzen te verlagen.
Te financieren door alle overtollige ambtenaren te ontslaan - en dat zijn er nogal wat.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 10:40: Alsof de trein het nu wel gaat winnen. Wel eens de nachttrein genomen?
Iets zegt me dat je dan weer te maken krijgt met andere problemen, zoals: infrastructuur OV, meer files, fijnstof, onderhoud etc. En waarom zou je mensen die niks hebben, dus sowieso minder kunnen reizen, extra gaan belasten? Misschien een idee om naar ratio van inkomen te gaan belasten. Net zoals ze in Zwitserland doen met verkeersboetes.
@First Contact | 07-09-22 | 10:44: Waarom naar rato van het inkomen? Dat inkomen is door ons progressieve belastingstelsel al zwaar genoeg genivelleerd.
Zou ik liever een flattax zien. Hou je ook wat meer over als je meer gaat werken, zeker als je daarbij ook nog dat hele toeslagen- en subsidiecircus afbouwt.
Dan gaan er gewoon tussenstops gemaakt worden om te tanken in landen die niet aan de belasting op kerosine meedoen.
Al die boeren haters moeten nooit meer kunnen vliegen.
schipholwatch.nl/2022/06/14/tu-delft-...
Kutexcuus natuurlijk. Omdat Tatasteel hier de buurt vervuilt, betekent nog niet dat ik mijn afval van de MacDonald's op straat mag flikkeren.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 10:39:
Zullen we dan allebei niet doen? Geen tata-kanker-steel en geen mc Do op straat? Mooi, ook weer opgelost.
Kunnen we ons weer bezighouden met álle uitstoters en vervuilers meenemen in onze modellen en grafiekjes ipv moorddadig beleid doordrammen op basis van lulkoek en halve waarheden.
@elfenstein | 07-09-22 | 10:44:
Ben het met je eens hoor. You're barking up the wrong tree.
In de jaren 70 kreeg ik voor de vlucht naar het schip dat elders op de wereld in een haven lag een retour ticket. Ik ging heen en mijn collega die met verlof ging kreeg deze ticket voor de retourvlucht. Dat was en zou vandaag de dag nog steeds de goedkoopste oplossing zijn. Maar ja, dat was toen en nu is het nu.
Vliegen is alleen voorbehouden aan Sigrid, Sander en Dolf. Is niet voor het plebs. Schiphol is veel te druk met al die paupers.
Maar voor een tientje naar Milaan kunnen vliegen was toch ook waanzin?
Dat is ook zo. Vroeger was vliegen voor de rijken en het is helemaal niet erg als dat weer zo wordt. Jonge mensen vliegen tegenwoordig van Japan naar de States en weer terug naar Europa alsof het niets is. Maar dat valt niet vol te houden. Ik zelf reis per trein, dat mogen ze dan wel wat goedkoper maken.
Pure onzin en zeker niet wat er nu aan de hand is. Iedere boerenlul kan (buiten de schoolvakanties dan) voor een appel en een ei naar een verre bestemming. Het is niet zo zwart-wit allemaal.
@Beste_Landgenoten | 07-09-22 | 10:37: Wat is daar mis mee? Wizzair en Ryanair maken nog steeds winst. Dus wanneer ze een ticket naar Milaan Malpenza aanbieden voor E10,--, dan moet dat toch kunnen?
Waarom mag Jan met de Pet niet met het vliegtuig op reis? Of is dit slechts voorbehouden aan taxpoet vretende proleten die de hele wereld rondvliegen om te vertellen dat het plebs niet meer mag vliegen.
Lekker via Düsseldorf vliegen. Rutte (= Kaag) kan lekker opbokken met haar vliegtaks.
Precies, en nog een stuk relaxter ook.
De taks gaat pas volgend jaar in op de tickets die volgend jaar geboekt worden. Wanneer je de tickets voor volgend jaar nu alvast koopt, heb je dat probleem nog niet.
Heb vanmorgen voor mezelf maar snel 6 retours Eindhoven<-> Varna gekocht. Kan ik het hele jaar weer vooruit.
Voor mijn retour begin juni betaalde ik maar E99,98- en die van 6 aug t/m 10 sep maar E119,98.
Dus als je nog een goedkope zomervakantie wilt...
De andere retours waren rond de E70,--.
Jammer dat je geen winkelmandje op de site van Wizzair hebt. Je blijft telebankieren.
Alsof goedkoop de enige reden is om een vakantie te boeken. Je gaat toch niet voor je lol in Bulgarije zitten? Of kiest u deze bestemming om dezelfde reden als waarom "vakanties" naar Thailand worden geboekt?
@Spring Bruissteen | 07-09-22 | 10:38: Ik heb een appartement in Bulgarije.
Varna ligt heerlijk aan de Zwarte Zee.
Het is een stuk goedkoper dan Nederland. Fiscaal helemaal. Een vlaktaks van 10% maakt het leven draaglijk en betaalbaar.
Voor mijn Euro4 Diesel betaal ik maar E200,-- aan wegenbelasting per jaar. Dit is minder dan 8% van wat in Nederland zou moeten betalen.
Altijd goed om van een vreemdeling op het internet te horen hoe goed ze voor het zichzelf geregeld hebben. Veel plezier in Bulgarije!
@Spring Bruissteen | 07-09-22 | 10:38:
Voor velen is goedkoop de enige manier om een vakantie te boeken.
@Spring Bruissteen | 07-09-22 | 10:38:
Waarom zou iemand nou niet voor zijn lol in Bulgarije gaan wonen?
Ik ben er nooit geweest maar het schijnt aangenaam te zijn. Aangenamer dan Bangkok neem ik aan met dat klote klimaat.
@Schoorsteenveger | 07-09-22 | 11:08: Ik werk een deel van het jaar in Bulgarije. Als de Corona de wereld uit is (Ik hoop na deze winter), dan ga ik weer naar de Cariben.
@Haberdoebas | 07-09-22 | 10:45:
Dus u bent fiscaal een Bulgaar geworden?
Zo wordt vliegen toch weer een Ons Soort Mensen-feestje, zoals het hoort. En kunnen al die D66-ers, PvdA-ers en GroenLinksers tijdens die lange reizen naar verre oorden rustig elkaar schouderklopjes geven omdat ze zo goed bezig zijn voor het milieu.
Dat is altijd wel zo geweest. Ik ben in Machu Picchu en bij de Victoria falls nooit een tokkie tegengekomen.
Nou, dan vliegen we toch gewoon via dusseldorf of brussel... en mocht men pogen de vliegtaks via reisbureaus verplicht door de strot te douwen dan boekt men de reis ook gelijk in het buitenland.
Charleroi is nog goedkoper, alleen is dat bijna onbereikbaar.
Dortmund, Weeze en Keulen zijn er ook nog.
Bijna alle touroperators zijn in Buitenlandse handen. Of je nu in Nederland of in Duitsland boekt zal ze een zorg zijn. Alleen Corendon is nog Nederlands.
@Haberdoebas | 07-09-22 | 10:35: corendon was toch verkocht?
@Bataafje | 07-09-22 | 10:56: Dat ging niet door. De moeder van Subweb ging anders failliet. Dit had met Corona van doen.
Gaan we ook privéjets verbieden? Want dat zou ik wel begrijpen als het klimaat er echt toe doet.
Dat doet het er niet toe. Dit is gewoon weer een belasting van de kliek rutte !!
Dan bezoekt niemand Davos meer, en dat moeten we niet willen met zijn allen.
Eens, voor iedereen... behalve voor Max, die jongen doet er tenminste nog wat voor, ons land in de schijnwerpers zetten, bijna 2x wereldkampioen, werkt keihard en dus gun ik hem zijn (gehuurde) privejet.
Ja natuurlijk, wat dacht je dan? Vooralsnog de Groenen in Frankrijk, maar het zal spoedig hier ook een idee worden. www.ad.nl/buitenland/fransen-nagelen-...
@Keyboardspeler | 07-09-22 | 10:40:
Typisch dat de één een belastingvrij miljoeneninkomen wordt gegund. Terwijl op GS voortdurend wordt gezeurd over de €120.000,- voor een Tweede Kamerlid of €170.000,- voor een minister
Wat is er mis met, zeg maar eens wat, 10% van de brandstof accijns er af te halen en die voortaan op kerosine te gaan heffen? Heb nooit begrepen waarom die vliegtuig brandstof volkomen taksvrij moet zijn, zo'n eerste levensbehoefte is vliegen nou ook weer niet.
Om er voor te zorgen dat schiphol nog steeds een grote hub blijft?
@BobDobalina | 07-09-22 | 10:34: Een stikstof-, CO2- of zware metalenhub?
Yep, perfect idee.
@BobDobalina | 07-09-22 | 10:34: Het Heilige Schiphol is zoooo belangrijk dat er nooit een cent accijns op kerosine geheven mag worden?
Dat duurder maken om een probleem op te lossen blijft raar. Je lost er niets echt mee op namelijk. Je neemt mensen alleen iets af.
Je kunt dan de Bentley wel lekker midden in Amsterdam parkeren, heerlijk al die ruimte meid, lekker shoppen.
Wat zegt u, waar die andere mensen gebleven zijn? Zijn die er dan? En willen die ook hier parkeren? Waar zijn ze dan?
Dat mensen met meer poen een hogere levensstandaard hebben is prima.
Maar zodra het gaat om dingen die we menselijkerwijs moeten delen, zoals gezondheidszorg, milieu, veiligheid, mobiliteit inclusief kunnen parkeren en tegenwoordig ook iets van überhaupt een huis, behagelijke warmte, recht, verkeersboetes, dan is het blijkbaar normaal dat je dat kan afkopen.
We moeten ons beperken, inschikken en rekening met elkaar houden, maar als je poen hebt, telt dat niet, dan kun je dat afkopen.
Niet echt liberaal eigenlijk.
... men hoorde ergens ver weg bliksem en donder, veroorzaakt door de twee op elkaar treffende maatschappelijke ontwikkelingen, te weten het neoliberalisme en het turbokapitalisme (heel kort door de bocht: de ontwikkeling van stakeholder naar shareholder value, voor de economen onder ons). Niet veel later wordt het donker in de mooiste van alle werelden, die van verlichting en vrijheid.
Natuurlijk verhogen ze het maar met 'tientjes'. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat die mensen blijven vliegen want anders levert de maatregel niets op.
Als de prijzen met 10 procent zouden stijgen en daardoor zouden 10% minder mensen vliegen, levert het helemaal niets op behalve dat het rustiger wordt op schiphol.
Ik zie dauwdruppels op de blaadjes....
Het is bijna herfst....
Het is wat het is.
Het beste medicijn tegen virtue signaling, is D66 daadwerkelijk aan de macht helpen. Ook nog eens in tijden van crisis. Gratuit deugen wordt steeds minder gratuit.
Deugen zou dan ook beprijst moeten worden en zwaar gefiscaliseerd!
@ChatBot | 07-09-22 | 10:30: Dat wordt het nu imo
En dan.... na afloop vier jaar grote economische schade aan je land herstellen? D66 laat na vier jaar regeren het land met meer schade na dan de moffen na vijf jaar oorlog voeren.
@b00bs | 07-09-22 | 10:33: Ik weet het niet.
Dat zou impliceren dat D66 kiezers na verloop spijt krijgen van hun keuze. Maar het en-publique lijden en enorme offers brengen voor het mileu is voor hen juist het ultieme deugen. #milieu-masochist
@me163komet | 07-09-22 | 10:34: Gelukkig zijn we een democratie. D66 doet precies wat ze beloven. Nu voelen mensen wat dat inhoudt. Als de kiezer er dan nog steeds achter staat, prima. Maar het zal wel wat ogen openen en mensen wat beter laten nadenken over waar ze op stemmen. Marketing heeft z'n grenzen.
@ChatBot | 07-09-22 | 10:41: De harde kern kickt er misschien op. Maar een ander deel kickt op instagrammable stedentripjes :)
Die Baarsma is ook een fervent volger van: do as I say, not as I do.
Laat dit nou 1 van de weinige acties zijn waar ik 0 problemen mee heb. Van mij mag vliegen nog 10x zo duur worden. Laat Henk & Ingrid hun vakantiegeld maar lekker aan de costa del noordzee uitgeven.
Wie denkt u eigenlijk wel wie u bent om zich te bemoeien met de vakantiebestemming van anderen ?
@Stratum | 07-09-22 | 10:28: Hoho. Hij is gewoon een beter mensch.
Henk en Ingrid moeten hier blijven, maar Franck en Martijn mogen vliegen naar New York.
@Nuchternederland | 07-09-22 | 10:35: Franck en Martijn hebben de zogeheten hosmodispensatie.
@Stratum | 07-09-22 | 10:28: De voetafdrukker betaalt. Dus kinderen, non-skilled immigratie, vliegen en eindeloos de kachel hoog zetten vormen een soort kapitaalverbranding zonder doorbelasting van kosten voor de gemeenschap. Er zit zoveel vet jongen, laten we lekker dat vet even opbranden. Vette jaren komen wel weer in de nieuwe jaren '60 of zo. We hebben vergeten long term te denken in het westen. En in cycli.
@Stratum | 07-09-22 | 10:28: Een D66'er. Dat straalt er vanaf.
Misschien is suïcide voor u een optie.
Het rijke volk van 66 en de groene khmer kijkt gewoon neer op het plebs. Dat is nooit anders geweest, maar de schaamteloosheid waarmee het gebeurt zit in een versnelling.
Prijzen stijgen voor iedereen, maar het verschil is dat de middenklasse (alles er onder ga ik maar niet meer noemen, al lang afgeschreven door het regime) gedwongen wordt tot keuzes. Dat is nog over luxe, maar ja het zijn verworvenheden die eenzijdig door de elite worden afgeschaft. Die elite die zelf geen keuze hoeft te maken want de exclusieve leefstijl kan gewoon worden aangehouden met de kanttekening van wat meer geld kwijt zijn. Merken ze niet eens.
Het zou mooi zijn dat het werkvolk op Schiphol daar vertrekt en elders gaat werken. Laat het gespuis als Jetten, Kaag, Schimmelpenninck, Halsema, Groot Wassink en elke BNer op weg naar een door u met belastinggeld betaald reisprogramma, maar in de rij staan en zelf de koffer sjouwen.
In de VS noemen ze dit " to get nickeled and dimed". Wen er maar aan, of ga met z'n allen wildkamperen op het Binnenhof. Maar daarvoor hebben de meeste NL-ers het nog veel te goed.
Het is wachten op drones die een menselijk gewicht kunnen dragen (een gemiddeld gewicht, niet het mijne) dan hebben we geen vliegtuigmaatschappijen meer nodig.
Heb dat idee vorige week aan junior voorgelegd. Hij zei 'dan botst iedereen op elkaar'.
@Leptob | 07-09-22 | 10:28:
Slimme junior. Dit is precies de reden dat we nog geen vliegende auto's hebben en die ook niet gaan krijgen, totdat AI het vliegen over kan nemen.
Het is een verkeerde morele superioriteit van de overheid. Kijk ons eens met het milieu bezig zijn. We doen alles voor het klimaat! Heus waar. Feit is dat het klimaat er 0,0 bij gebaat is.
Want zakenreizen gaan er niet minder van worden, want of een vlucht nou 600 kost of 620, boeiend. Of 100 of 115. Als je al niet zeker genoeg bent van de noodzaak van de reis, dan ga je uberhaupt al niet. Althans, in het bedrijfsleven. De overheid geeft geld uit van de burgers, plus alle taks is geld wat terugkomt bij de overheid. Dus cynisch genoeg kost het hun netto natuurlijk niks.
Dan de vakantiegangers. Denk je werkelijk dat als je nu naar Turkije vliegt voor 300 euro, dat 15 euro uitmaakt? Het is zo naief.
Dus tenzij alle extra belastinginkomsten voor 100% direct ten goede komen aan klimaatverbetering (beste verbetering is overigens om energie zo goedkoop mogelijk te maken, voor iedereen; hoe gaat dat eigenlijk?). Maar dat is zo eenvoudig niet.
Maar goed. Jetten kan zeggen dat het goed is zo.
Gelukkig kan Barbara blijven vliegen. Ze gooit de verpleger of leraar wat tientjes toe en zij kan lekker over de wereld blijven vliegen. Nee Barbara, als je het vliegen wilt beperken dan beperken voor iedereen. En niet dat de ‘happy few’ wel lekker elitair kan blijven vliegen.
Echt he, het gemak waarmee ze de opvatting verkoopt dat de happy few zich niet aan die norm hoeven te houden - alle schaamte voorbij. Net als de tesla bezitters (kijk mij eens gesubsidieerd met het klimaart begaan zijn) die 4x per jaar even naar Turkije op en neer vliegen om een goedkoop jurkje te scoren voor de zoveelste pompeuze bruiloft.
Baarsma is gek
Nee, D66.
Baarsma is een slissende slang.
www.rli.nl/nieuws/2022/ad-louter-trek...
Geenstijl, wakker worden. Het strategische adviescollege voor regering en parlement op het brede domein van de fysieke leefomgeving heeft besloten om de volgende mensen om advies te vragen hoe met kernenergie om moeten gaan:
1: Greenpeace en WISE-activist Jan Haverkamp, bekend van de uitspraak dat je kernenergie moet saboteren om klimaatbeleid te redden: twitter.com/FrankVerhees/status/15673...
2: Wim Turkenburg, die voor zijn promotie al op de vingers werd getikt omdat hij zich te onwetenschappelijk in de kernenergiediscussie mengde.
3: Ad Louter, de enige die er wel neutraal instaat en net zijn functie heeft neergelegd omdat hij het een misleidend rapport vond.
Ze willen geen kernenergie. Want het gaat niet om energie. het gaat niet om het klimaat. Het gaat om een sterk anti-kapitalistische tendens. Alle grote bedrijven moeten dood, want die zijn het kwaad. Daarom is men niet gebaat bij een industriele oplossing voor energie en CO2 uitstoot die er toe leidt dat iedereen juist door kan gaan op de huidige weg. Men wil minder energie verbruiken, maar dat is zoiets als zandkastelen bouwen die de opkomende vloed trotseren. het is leuk. Je denkt tot 5 voor 12 dat je het kan winnen van het water en het water wint altijd. Het is ranzig. Het is anti-kapitalistisch. Het is levensgevaarlijk (voor de armen) en het doet totaal niets voor het klimaat.
Waarom zou je in godsnaam die dramclubjes ergens om vragen? Ongekozen en doorgaans vieze, ongewassen, werkschuwe ruifvreters.
Wat interesseert mij het oordeel van Greenpeace en dat soort clubjes en geestverwanten? Vrijwel altijd linkse troep.
Nou kernenergie kunnen we dus ook wel op onze buik schrijven. We hadden 10 jaar geleden al moeten beginnen met bouwen, maar helaas ontbreekt elke toekomstvisie in Nederland.
@BBRDWR | 07-09-22 | 10:27: Ik denk dat VVD en CDA echt wél kernenergie willen. Ik denk eigenlijk ook dat het toch gaat gebeuren, juist met de huidige energiecrisis in het achterhoofd waardoor je niet zo makkelijk met afbraakbeleid (helaas alle linkse partij w.b.t. energiebeleid) weg kan komen.
@usb stok | 07-09-22 | 10:33: Inderdaad met zo'n college samenstelling toon je je goede wil wel - not.
@2tribes | 07-09-22 | 10:51: ohnee breed draagvlak creëren heet dat...
Zoals Boekesteijn en De Wijk zeggen: de regering koopt adviezen die hen goed uitkomen.
Sorry, ik heb verkeerd gelezen, dit klopt niet. Zij zijn slechts adviseurs, de echte schrijvers zijn wél technische experts, namelijk:
Samenstelling raadscommissie
Emmy Meijers, raadslid en commissievoorzitter
Erik Verhoef, raadslid
Externe commissieleden
Behnam Taebi, hoogleraar Energie- en Klimaatethiek alsmede Wetenschappelijk Directeur van het Safety & Security Institute, TU Delft
Sabine Roeser, hoogleraar Ethiek, TU Delft
André Faaij, wetenschappelijk directeur TNO-energietransitie alsmede hoogleraar Energiesysteemanalyse Universiteit Utrecht & Rijksuniversiteit Groningen
Ik was te snel!
Niks mis mee. Vliegen is alsnog te goedkoop.
Waarom? Ben je ook tegen goedkope auto's , huizen, brood. fietsen, hoeren?
Om eerlijk te zijn zie ik vliegen ook nog steeds als een luxe (maar dan ook voor iedereen) waar je verstandig mee om dient te gaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld 'nutsvoorzieningen' die essentieel zijn om normaal te kunnen functioneren in een moderne samenleving. En voedsel uiteraard. ;)
@calamiteiltje | 07-09-22 | 10:29: Omdat vliegen schadelijk is voor de omgeving.
Reizen per auto is al zwaar belast, in aanschaf, bezit en gebruik. Vliegen is gesubsidieerd. Dat is niet in verhouding.
Motorhoofd:
www.youtube.com/watch?v=6fQc57t7VSA
30 euro extra, las ik in De Telegraaf. Een schijntje dus.
1 mixdrankje in de disco.
Voor ons eigen bestwil jongens
Wat Rick zegt.
Gewoon een niet-overdraagbaar vliegbudget per persoon. En dat staat op jouw naam. Dus ook voor je werk vliegen gaat van jouw persoonlijke budget.
En het regeringsvliegtuig naar Luxemburg nemen en leeg terug laten vliegen telt dubbel.
Hear hear! Scheelt meteen ook een hoop arbeidsmigranten en 'vluchtelingen' vliegverkeer naar het thuisland.
Shit, nu wordt het nog duurder om uitgeprocedeerde gelukszoekers terug te sturen.
Gelukkig dan maar dat we ze niet uitzetten.
Stop de verhuizing in Brussel, alle bezoekjes wereldwijd, de halve kamer zit nu met Maxima (begint haar naam eer aan te doen), in California. Dan vind ik het logisch dat ook de mensen zelf minder gaan vliegen. Betalen is daar een middel. Opbrengsten moeten dan ook naar zaken die zin hebben.
Precies, iedereen heeft lekker kunnen oefen met zoom, dus fysiek contact tussen internationale kopstukken zou ook sterk teruggebracht kunnen/moeten worden.
Dit komt vast uit de koker van DDR'66.
Gisteren vond Sigrid Kaag ook al dat huishoudens niet gecompenseerd moesten worden voor de hogere gasprijzen "Omdat dit de consumptie alleen maar stimuleert."
Ironisch is dat de meest vliegende DDR'66er minister van klimaat Robot Easyjetten is.
Al Kaag's uitspraken en lezingen samengevat in 2 woorden: "Kut plebs"
Zit wel een kleine kern van waarheid in natuurlijk: de mensen die al bewust met energie omgingen hoor je niet of nauwelijks. Het zijn de veelverbruikers in alle sociale klassen die de meeste pijn gaan voelen en voor die groepen is het prima om wat gas terug te nemen.
Het is natuurlijk een raar idee, maar de overheid zou eens de uitgaven kunnen beperken, of met het beschikbare geld betalen ipv altijd maar geld bij de burger weg te halen. Elk bedrijf werkt zo, behalve Den Haag.
3 keer niks is nog steeds niks. Die voor-de-bühne-taks zal het verschil niet uitmaken.
Populistisch gedoe om bij kleine bedragen in percentages te rekenen. Het is een paar tientjes per ticket, en dat zal Henk en Ingrid niet weerhouden van hun all-inclusive vakantie naar Turkije.
Het is dit jaar slechts een paar tientjes, het was eerst slechts een paar euro.
Wellicht volgend jaar slechts 100 euro per ticket, want inflatie (toch Desilgus? of hoe heet ze). Want we moeten het milieu redden van de klimaatverandering!
inderdaad. Vakantie van 479,- naar 499,- Dan neem je een keertje geen whopper menu op schiphol et voila.
Het draait om de som van alle prijsverhogingen. Hier een paar tientjes, daar een paar tientjes enz.
Vind dat toch wel terecht. Welke ondernemer kan z'n prijzen ongestraft verhogen met 300%, voor de lulligste dingen?
Doet me denken aan de BTW-verhoging op eerste levensbehoeften. Ging 3 procentpunten omhoog (op zichzelf klopt dat). Dan lijkt het niet zo veel.
Toch is een verhoging van 6% naar 9% een verhoging van maar liefst 50%.
Lekker denigrerend toontje weer. Volgens mij moet elke werkende Nederlander een beetje normaal op vakantie kunnen. Maar met deze inflatie valt er straks weinig meer op vakantie te gaan en moet je eerst in Excel duiken om te kijken of dat ijsje voor je kinderen er nog wel in zit. Dan mag je heel het jaar werken en in de winter kou lijden omdat Rob Jetten vind dat de verwarming lager moet. Of moeten Henk en Ingrid niet zeuren?
@Leptob | 07-09-22 | 10:20:
Weet niet of het klopt, maar volgens deze cijfers zijn er gemiddeld per jaar zo'n 35 miljoen vliegvakanties. Dus exclusief zakelijke reisjes. En exclusief de reisjes van Kaag en Jetten.
www.clo.nl/indicatoren/nl0039-deelnam...
35 miljoen x 20 euro is toch al snel 700 miljoen aan extra belastingpoet. Het aandeel zakelijk zal ws nog hoger zijn.
Ik weet zeker dat het klimaat nu gered gaat worden.
@memanta82 | 07-09-22 | 10:25:
Henk en Ingrid kunnen met hun gezinnetje lekker ouderwets gaan kamperen in het achterland, kan ook best leuk zijn. Vermoed dat Anne en Rens er geen rondje minder om de aarde door zullen vliegen, hun broertje/zusje/anders deden dat immers ook in hun tussenjaar en yolo, dan lenen ze toch nog wat meer of springen paps en mams bij. De aarde wordt wel door anderen gered.
@memanta82 | 07-09-22 | 10:25:
??? Sinds wanneer is een vliegreis naar Turkije, Florida of Thailand een mensenrecht??
Je MOET (?) een beetje normaal op vakantie kunnen?
Denk nou eens na mensen, die woningen voor asieleisers moeten ergens van betaald worden. Nou dan!
Ja raar toch, dat die budgetten eeuwig opgerekt kunnen worden en dat geld nooit eens op raakt.
Ik begrijp er sowieso niks van dat vliegen zo goedkoop kan en dat kerosine niet/nauwelijks belast wordt. Het is zo'n dikke onzin dat iedereen en zijn moeder maar de hele wereld overvliegen om in een vies resort te gaan zitten. Blijf gewoon lekker in de buurt, maak 1 of 2 mooie reizen in je leven die je voor altijd bij zullen blijven. Beter voor alles en iedereen.
Een keer naar Almelo geweest. Blijft mijn leven lang bij.
Dat bepaal ik graag zelf.
belasting op kerosine en tickets is net als uitstoot boven de 900 meter. Kan niet vanwege "internationale afspraken".
@TheBigKirth | 07-09-22 | 10:14: Ik bepaal het ook niet voor je. Ik geef alleen mijn mening
@ChatBot | 07-09-22 | 10:13: vooral dat stoplicht zeker
Eens, moet hierbij wel bekennen dat ik al best veel gezien heb (maar nog meer niet) dus dat maakt zo'n gedachtegang ook wat makkelijker. Resort is in alle gevallen een dikke min.
@deministerpresident | 07-09-22 | 10:20: Zo begint het altijd, met een mening dat mensen dingen niet moeten doen. En dan wordt het dwang.
Dus het levert minimaal 100 miljoen belasting op.
Welk milieu is daar mee geholpen?
Het milieu dat verzonnen is door links.
"when in doubt, just raise taxes"
En het gaat echt neit leiden tot minder vliegen... Want zelfs als een ticket 100 euro kostte, en nu 120 euro. Daar ga je het niet voor laten.
Zelfs als je nu naar de VS vliegt en je betaalt al 600 voor een ticket, dan maakt 615 niet uit. Dat weten ze best. maar zo kun je jezelf goed voelen over het milieu zonder er iets aan te doen.
Haha, rabarber Barbara. youtu.be/Yu1sSpcG-Gk
Goh, wat erg!
Rutte 4 kan als ze het vliegverkeer willen verminderen beginnen met een quotum van pak 'm beet 10 noodzakelijke vluchten per jaar door overheidspersoneel.
Als Kaag dan naar Niger wil mag ze dat zelf betalen. Zomaar een idee.
Tien? Maak daar maximaal 2 van. De rest kan via Teams, Zoom etc. - als dat al nodig is. Waarom zou overheidspersoneel moeten vliegen?
Er zaten een paar weken geleden nog tientallen politici het einde van de slavernij te herdenken op de Nederlandse Antillen......
Er wordt sowieso door politici e ambtenaren duizenden keren heen en weer gevlogen. Misschien leuk item om dat als GS eens te gaan wobben.
@pibasso | 07-09-22 | 10:14: Dat 'herdenken' van die onzin had inderdaad even goed in Amsterdam gekund. Daar is een slavernij-monument, kunnen ze daar hun krokodillentranen gaan uitstorten.
Als Kaag naar Niger wil, kan ze haar bezem gewoon pakken.
Zelfspot. Hou ik wel van.
Het wordt voor Jetten en consorten een stuk aangenamer zonder het pleps op Schiphol.
Heb glijk geinversteerd in touringcar bedrijven en de bouwers daarvan.
Het wordt weer 24-uur met de bus naar Spanje.
Zo was het inderdaad tot jaren 90. Pas als je een goede baan had en een eigen huis, en je had dan nog geld over, dan nam je het vliegtuig.
vanaf Dusseldorf maar weer, Schiphol is toch ook al kut.
Met hotel overnachting in de buurt is het prima te doen voor west Nederlanders.
Wat willen ze nu in hemelsnaam? Schiphol wordt uitgebreid en dat moet worden betaald met deze vliegtax? Als je de mensen minder wilt laten vliegen moet je de ticketprijs met euro 200 verhogen.
Dan vlieg je gewoon met de concurrent in het buitenland.
Vliegen was ooit voor de Happy Few.
De Jet Set, zogezegd.
Het is goed dat die tijden terugkomen.
Je gaat maar op vakantie naar de Veluwe. Op de fiets, met een tent en een primus onder de snelbinder! Maximaal vijf vakantiedagen per jaar, plus Eerste Paasdag en Eerste Kerstdag.
En de zesdaagse werkweek weer invoeren.
Zoo krijgen wij Dit Onsch Land er weder boovenop!
eerste paasdag valt altijd op zondag.
@drastic | 07-09-22 | 10:25:
Precies.
Maar waaróm dan? Gaan we er iets leuks mee doen voor het volk? Is er een bestemming voor die extra inkomsten? Nee. Het is gewoon graaien. Pakken wat er te pakken valt en wordt gewoon verbrand door de ovenheid.
Als ze van dat geïnde geld uitgeprocedeerden meteen terug naar land van herkomst zouden vliegen zou het nuttig besteed zijn.
ovenheid?
@leptob Wellicht gaan ze het gebruiken om de verbouwing van de tweede kamer te steunen. Die zal wel weer miljoenen duurder worden dan begroot!
Goedzo, vliegtickets zijn nog steeds veel te goedkoop. Sommigen lijken te denken dat vliegen een mensenrecht is.
Precies, het is slechts een eliterecht.
Ov is te goedkoop, laat mensen de werkelijke prijs maar eens betalen.
@Sinterbikske | 07-09-22 | 10:07:
Ov gratis maken is goedkoper dan de kosten voor chipkaartgelul, toegangspoortjes, controleurs en onderhoud van alles wat erbij komt kijken.
@Festen | 07-09-22 | 10:06: +veel
@elfenstein | 07-09-22 | 10:10: Ik was niet serieus, op zo’n domme opmerking van ezel kun je geen zinnig antwoord geven. Ov gratis is wat mij betreft oké.
@Sinterbikske | 07-09-22 | 10:12:
Of je nu een kaartje koopt bij de buschauffeur of er aan meebetaald via je inkomstenbelasting OV zal nooit gratis zijn.
Exact. En de nieuwe taks is nog heel laag. Henk en Ingrid kunnen nog steeds all inclusive gaan in Turkije.
@BobDobalina | 07-09-22 | 10:20: Die verhoging is dus volstrekt zinloos.
Laat het dan achterwege.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 10:23: wees gerust, dit is pas het begin. Verwacht maar gewoon een jaarlijkse verhoging.
Vliegen is overal elders wel een mensenrecht. Denk je nou echt dat ze in Azië en Afrika ook een vliegtax invoeren? En daar gaan steeds meer mensen met het vliegtuig (omdat de andere infrastructuur vaak ondermaats is). Alleen in het westen moeten wij weer de blanke redder spelen!
Ah, de maak alles duurder reflex. Waarom niet de oorzaak aanpakken in plaats van symptomen bestrijden? Er is maar 1 winnaar in dit verhaal en dat is niet het milieu.
@EenGoedBegin | 07-09-22 | 10:30: Kijk eens op flighr radar, vergelijk dan het aantal vliegbewegingen boven Afrika met die boven Europa. En herlees je plempsel eens. Ik kan het hooguit met je laatste zin eens zijn.
Vliegen kost wat het kost. En als dat weinig is, dan is het weinig en ja - dan kan Jan met de Pet dus ook naar Thailand of Zuid-Spanje. Deal with it.
@elfenstein | 07-09-22 | 10:10:
Precies! Maar wel zo fijn dat nu iedereen die per ov reist getrackt kan worden toch? Voor zijn eigen veiligheid mwaaha.
Wat gaan ze doen met de opgehaalde belasting? Hoe gaat dat geld het klimaat ten goede komen?
Niet.
Het gaat om het ontmoedigingsbeleid, de geroofde gelden zijn slechts een bonus.
Van dat geld vliegen Kaag en Jetten naar prestigieuze podia over de hele wereld.
Van dat geld wordt de bijdrage aan Brussel weer verhoogd. Brussel geeft het aan Italie, Spanje en Frankrijk zodat hun ambtenaren nog steeds met hun 58ste met pensioen kunnen.
Er is een manier om via de fiscale weg inflatie te laten krimpen. Dus deze extra belasting kan gebruikt worden voor het goedkoper maken van het OV. Blijft het geld ook nog eens voor in een gedeelte bij dezelfde eigenaar te weten de overheid, meer mensen met OV is beter voor het milieu en scheelt het in de kosten voor transport. Alleen bij de club en zekers de minister van Financiën die er nu zitten heb ik zo het idee dat hier niet voor wordt gekozen.
@Haberdoebas | 07-09-22 | 10:24:
Als je balletdanser bent, dan mag je in Frankrijk op je 42ste met pensioen. Google zelf
Hoe krijg je ongewensten het land uit met die prijzen?
Oh nee, die waren al niet weg te krijgen.
Die zitten in de coalitie.
Werd in de discussie ook al aangehaald. De Kerosine word niet belast. Maar het ticket word wel extra belast door de overheid.
Kerosine wordt nergens ter wereld belast.
Dan ben ik een van de weinigen die zich nog kan veroorloven te vliegen.
Zit ik in een leeg vliegtuig samen met Rob Jetten en de familie klaver
En Dolf natuurlijk.
En Diederik_ezel... nou gefeliciteerd...
De familie Klaver, met drie kinderen.
Wanneer gaan ze dat derde kind nou eens belasten?
Valt er nog wat te lachen tijdens de reis?
... en Dolf Jansen, op weg naar zijn buitenhuisje in Ierland.
@Nuchternederland | 07-09-22 | 10:17:
Gaat niet gebeuren .... allochtonen uit de zandbak hebben er 3 of meer
@Schoorsteenveger | 07-09-22 | 10:48:
geen probleem met die NPO factuurtjes.
@Schoorsteenveger | 07-09-22 | 10:48: lol, was hij geen lange afstandszwemmer?
@MorgenEenAnder | 07-09-22 | 10:06:
Die weegt niks, die kan ook in het bagagerek.
You'll own nothing and be happy.
Ik heb steeds minder en wordt steeds blijer. Zouden ze dan toch gelijk krijgen?
You'll own nothing and they'll be happy
Een moment stilte voor Rob Jetten lijkt me wel zijn plaats. Dit gaat hem een hoop geld kosten.
Dat wordt een camping in Bakkeveen. Kan hij daar lekkere Drentse knullen gaan ontmoeten nu hij weer vrijgezel is.
"En toch hè, en toch. Is het wéér zo'n speldenprik, meer insult dan injury, voor de verliezers van deze tijd."
Precies dat ja.
Exact.
REAGEER OOK