Live - Technische Briefing Koopkrachtapocalyps
CPB komt uw lege boodschappenkar uitleggen
Goedemorgen. Hoe kunnen we het politieke boekjaar beter beginnen dan met een technische briefing over uw poeplap? De augustusraming van het Centraal Planbureau plofte vorige week dofknallend hard op de keukentafel van Nederland. Maar liefst 6,8% KOOPKRACHTDALING, hetwelk voor veel Nederlandse gezinnen betekent dat de maand op de 17de alweer voorbij is, er nog maar 2 minuten (koud) onder de douche mag worden gestaan en voortaan nog maar 1 plakje schuifkaas op de wekelijkse boterham. Hup Azarkan. Hup Omtzigtman.
Koopkrachtplaatje
Reaguursels
InloggenErgens zit nu een klein clubje mensen dat over de rug van "de gewone mens" enorm rijk aan het worden is... Wie zouden dat zijn?
Het kabinet regelt dat aardgas onbetaalbaar wordt. Ze creëren kunstmatige tekorten door aardgaswinning in Groningen te beperken.
@van_Zelfsprekend | 23-08-22 | 13:07:
ik weet niet of dat bewust is gedaan - de gasprijs is toch vooral afhankelijk van de wereldmarkt -, maar het komt de groene khmer wel verdomd goed uit. Het lijkt er niet op dat de overheid veel haast maakt om het leed te verzachten, of een deel van het Nederlandse gas rechtstreeks voor de burger beschikbaar te maken, zonder tussenkomst van de markt.
De Belastingdienst, leuker kunnen ze het niet maken...
Dagprijs gas 3,56 m3 zonder winst. Gaat lekker.
ik vond mijn 1,75 per m3 in april al veel.
Tot maart 2024 nog 0,71 per kuub. Daarna ga ik schrikken waarschijnlijk.
@Het brein erachter Je heb dit niet van mij hè. Maar geef zowel voor de jaarafrekening van 2023 en 2024 wat extra gasverbruik op.
Mits je uiteraard niet in zo'n "slimme"meter getrapt bent.
Ik denk dat eenmalige uitkeringen juist het verkeerde effect zullen hebben. Door eenmalige uitkeringen, of het nu aan consumenten of de industrie is, zullen we de rekening (met hangen en wurgen) kunnen betalen. Dus is de kans groot dat de prijzen juist zullen stijgen en dus inflatie kunnen aanjagen. Ik ben meer een voorstander van prijsplafonds, belastingkorting, etc
belasting omlaag en btw omhoog. Gebruik belasten ipv inkomen.
Prijsplafonds niet = communisme, belasting verlaging wel, dat is eerlijk.
Prijsplafond is nooit een goed idee. Als energiebedrijven moeten blijven inkopen tegen en hoge prijs, zullen die alleen maar failliet gaan. Belasting verlagen wel een goed idee, dan krijg je nog steeds genoeg binnen.
@small_town_dude | 23-08-22 | 10:55: een laag inkomen wordt al nauwelijks belast. De lonen zijn gewoon te laag.
'Prijsplafond' door middel van variabele accijns zou enigszins kunnen helpen.
Hogere kale energieprijs, lagere accijns. Maar ja, ook dan kom je op een gegeven moment op het punt dat de consumentenprijs (excl. belasting) het gestelde plafond doorkruist.
Maar het geeft in ieder geval verlichting voor de consument. De enige die er op dat moment slechter van wordt is de overheid. Maar die moet ook maar eens leren bezuinigen.
Klopt, daarom zou de HRA ook per direct afgeschaft moeten worden.
Overheid en bezuinigen. Ik waardeer uw optimisme maar toch hahahaha.
Vandaag in De Tijd (het Belgische financiele dagblad): koopkracht Nederlandse gezinnen -6.8% in 2022, in Duitsland -4.2%, in Frankrijk -0.9% en in Belgie +0.3%.
Belgie gaat vroeg of laat de prijs betalen voor de automatische prijscompensatie die daar nog steeds van kracht is. Frankrijk en Duitsland zorgen in ieder geval beter voor hun burgers dan Rutte4. Hopelijk betaalt Rutte4 vandaag de rekening hiervoor..... maar mijn onderbuik zegt dat het weer een glas, plas, jas verhaal wordt en ze morgen gewoon weer verder gaan met het verheffen van de nederlandse bevolking tot de bedelstaf.
Zorgen beter voor hun burgers...“Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country”.. misschien ook een optie??
Vreselijk tabelletje. Maar helaas gaat België hiervoor de rekening niet betalen, die zijn altijd al netto ontvanger van de EU en dit zal ook wel weer door de EU gecompenseerd worden. En Nederland, de beste leerling van de klas, laat de burgers bloeden en wij betalen straks ook nog mee aan de Belgische rekening.
Blij met mijn 2e woning in Belgie, (belasting-)voordeel in beide landen meepikken. Dat is het mooie van de EU, vrij verkeer van mensen en werk. En ik snap niet dat niet meer mensen daar gebruik van maken.
Lastig profiteren van je 2e woning in België, als je bv in Amersfoort woont, of je geen 2e huis kunt veroorloven.....
@small_town_dude | 23-08-22 | 11:00:
Heb je echt een huis in België? Ik wel namelijk en ik merk niks van dat EU verhaal als emigrant. Moet van alles op papier aanleveren, verklaringen voor ziekenfonds, uitschrijven gemeente etc. Bovendien wordt een tweede huis in België behoorlijk hard belast.
Zoveel belastingvoordeel is er ook niet. Behalve de hypotheekrente aftrek van je Nederlandse inkomen op je Belgische huis. Maar dat krijg je ook niet op een tweede huis.
Ik heb even een paar stukjes van de video zitten kijken en bij allemaal was de te horen tekst "uh". Hoeveel keer "uh" is er in die 56 minuten wel niet geuit? Kan niemand meer een presentatie houden zonder gesteggel?
Dat komt omdat ze nergens een bal verstand van hebben en alles moeten voorlezen van een dictaat dat hun ambtenaren hebben geschreven.
Om 11 uur het TK-debat over de uitspraken van Hobke Woepstra. Probeer je tenen een beetje recht te houden.
Kaag is er niet bij, ziek.
Zoals wij dat vroeger noemde, schoolziek. Geen zin. Dat mevrouwtje Kaag
vroeger werd er bij twijfel direct de bedrijfsarts gestuurd voor spoedcontrole aan huis....
Kan toch via teams? Deed ik ook toen ik covid had en thuis zat in quarantaine met koets. Want the show must go on.
Kaag zit hard in de menopauze. Dan zijn vrouwen vaak ziek en kramen ze ook veel onzin uit.
Ze heeft kiespijn.
Hoezo ziek? Complete minachting dat is het.
@small_town_dude | 23-08-22 | 10:56: Joh, die heeft de menopauze al een jaar of 15 geleden gehad. Die probeert altijd een soort imago op te houden van een jonge moeder met kinderen thuis enzo, maar 't is gewoon een oma.
@Eminent Dat is ook een ziekte. Nog chronisch ook. Al heeft zij daar zelf niet zoveel last van, maar haar omgeving des te meer.
Wat ik zo mis als burger is een krachtige minister president die als een goed vader het land toespreekt dat we de broekriem aan moeten halen maar dat hij daarna ons leed zal verzachten met toeslagen en belastingkortingen. Wat ik nu hoor is alleen maar grote stilte en een CDA die stuiptrekkingen doet vanwege totale leegloop.
Mijn conclusie is dat de regering ons aan ons lot overlaat, zeker met een heks als Sigrid Kaag die het grensoverschrijdend gedrag van Frans van Drimmelen bij herhaling maar niet wilde zien, zekfs als het slachtoffer haar persoonlijk belt.
En celebrities als Kim Kardashian mogen met hun privéjets blijven vliegen en 687x meer CO2 in de atmosfeer pompen dan wij eenvoudigere reaguurders.
Dus ik doe het vokgende, dat ik als burger het maar zelf moet oplossen. Ik stook lekker houtkachel met gratis wegwerppallets en de cv-ketel staat uit. 6 dagen halen, zagen, tassen is 6 maanden gratis stoken. Ik moet wel, want ik kan nu al het gas niet betalen.
En nu ik zonnepanelen heb ga ik inductiekoken en een elektrische boiler nemen. Ik moet mijn meterkast dan verzwaren naar 3x25A want volgende week gebeurt. Maar dan kan ik van het gas af en gaat mijn zuurverdiende geld niet in rook op.
Tevens bespaar ik wel 4600 kilo CO2 per jaar omdat ik geen gas stook. En kachelhout stoken is alleen maar recycle CO2. Ik ben in maart begonnen met wegwerppallets verzamelen en in stukken zagen. Ik heb nu al genoeg hout voor twee jaar stoken. Zo makkelijk is het.
Kijk dit bedoel ik. Zelf proberen het probleem aan te pakken. Goed bezig jij. Op mijn werk is er al "ruzie" over het hout... maar dat ter zijde. Alleen dit wordt weer niet gewaardeerd wat jij doet door onze milieu freaks... jammer genoeg... maar goed bezig en volhouden..
Zoohwhee, wat goed van jou!
Echt, super veel enorm respect.
Boiler kost ook 2000 kWh per jaar. Wat je betaald bepaalt dus een hoop. Bij 60 cent = 1200 euro’s. Daar kun je vaak van douchen met gas mits kort.
Dank jullie wel, hartverwarmend. Die 2000kWh voor een elektrische boiler is bij ons 500kWh en die is op de zonnepanelen aangesloten. We hebben een overschot van 1500kWh.
@VolgendjaarkrygikAOW | 23-08-22 | 10:49: In dat geval, goed bekeken.
Hoe ziet de rekensom er uit als de zon niet schijnt? Want als je geen batterij opslag hebt en de zon schijnt niet dan gaat je elektra meter toch echt wel verbruik registreren. Je kunt er dan ook voor kiezen om niet te koken en naar de hamburger tent te gaan natuurlijk.
Hopelijk gaan ze de salderingsregeling opnieuw verlengen. Anders kun je het beste een bestemming verzinnen voor dat overschot. Airco?
@Rdock | 23-08-22 | 11:02: je electra meter gaat als er geen zon schijnt zeker verbruik registreren. In mijn geval wellicht een aantal maanden waarin ik meer gebruik dan opwek met mijn panelen (zeg oktober tot maart). In de overige maanden (april tm september) wek ik veel meer op dan ik gebruik. Mijn tekort in oktober tot maart compenseer ik door mijn overschot in de overige maanden. Waarna de rekening 0 of zelfs een negatief bedrag is op jaarbasis. Enige voorwaarde is dan wel dat je ruim voldoende panelen neemt zodat je een groot overschot creeert in de zonnige maanden.
Het is ook nuttig om een manier te zoeken het verschil uit te middelen tussen piekuren voor opwek in de middag en uren dat je wel veel verbruikt maar niks opwekt in de avond/nacht. Overall speel je vanaf maart ongeveer quite, maar zonder thuisopslag of salderingsregeling moet je alsnog best wat bijbetalen.
En zo wordt de stroom weer duurder voor de mensen zonder panelen.
Kaagflatie in Ruttes economie. We ar f*****.
Ik mis eigenlijk de tegels een beetje die stellen dat mensen denken dat het allemaal best mee zal vallen omdat ze denken dat het allemaal best mee gaat vallen.
Misschien zakt de geloofwaardigheid ervan harder dan de koopkracht?
Enfin, dan is er altijd het 'Afrika-argument' nog, en 'het moet eerlijker'.
Ben benieuwd wie de VVD op dit hoofdpijndossier naar voren zal schuiven (lees; een kans gaat bieden in de partij promotiecarrousel).
Op asiel is dat blijkbaar, tot m'n 30-ste gestudeerd en daarna in 7 jaar 5 baantjes (waarvan 1 succesnummer "creatief met asielcriminaliteitscijfers"), Brekelmans.
Inflatieverwachting Engeland richting fe 18,6% door energieprijzen.
www.independent.co.uk/news/business/u...
Kwestie van tijd dat de energieprijzen gaan doorwerken in produktprijzen. Het restaurant heeft ook de verwarming aan en in distributiecentra gebruiken ze ook stroom....
Oma, wat is echte kaas?
- Dat is iets wat ze maakten van melk. Dat kwam uit koeien. Vooral in Amerika zat het overal overheen en doorheen. Best lekker.
Nederland maakte ook kaas he?
- Ja, hele goede zelfs. Maar dat is helemaal verdwenen. Niemand kan het meer betalen. Eerst exporteerden we het nog maar naar rijke mensen in China, maar die maken het nu na. Er bestaat alleen nog synthetische kaas-smaak van de Woke-kaas-printfabriek.
Oma, wat is vlees?
Jantje, niet praten tijdens het eten. Eet eerst je bordje sprinkhanen leeg.
@First Contact | 23-08-22 | 10:21: En niet zo veel praten Jantje, want opa is al 75 en opa is moe van het werken en doen alsof hij blij is dat hij met pakketbezorging zijn AOW van E600,- mag aanvullen. Beetje rustig Jantje. Opa moet zo even dutten en dan kun je daarne weer druk doen.
In Amerika zit "kaas" in een tube. Weinig echts aan denk ik.
@First Contact | 23-08-22 | 10:21: Jantje vroeger was bezit iets moois. Nu je niets meer bezit ben je nog gelukkiger.
Als de inflatie aanhoudt dan gaan mensen voorraden aanleggen om zo snel mogelijk van hun waardeloze geld af te komen en prijsstijgingen van goederen voor te zijn. Verbaast me eigenlijk dat dit nu al massaal gebeurt. Dan kom je dus snel in een situatie van hyperinflatie terecht omdat het een zelf versterkend effect heeft.
Eigenlijk een soort van bankrun maar dan op fysieke spullen in plaats van cash geld.
nu al = nu al niet
Je contante geld omzetten in waardevaste dingen (edelmetaal, goederen enz) is in deze tijden zeker een goed idee. Ik begrijp ook niet dat dat niet, al was het maar voor een deel van je geld, nog niet wordt gedaan.
Het kan aan mij liggen maar ik merk er nog niets van. Als ik nu een croissantje koop moet ik dan onthouden hoeveel dat kost en dan volgende maand gaan klagen? Geen idee hoeveel alles vorig jaar kostte eerlijk gezegd.
Nee, beter maar gelijk klagen, er is geen tijd te verspillen!
@small town dude
Tuurlijk weet je dat wel. Je ziet toch wat je aan de kassa afrekent als je een pak koffie koopt?
Mooi man zo een opmerking. Toen ik vroeger een raket ijsje kocht van 0,25 guldencent (0,1134 eurocent) merkte ik er ook niks van . Moet ik dat onthouden hoeveel dat gekost heeft vroeger. En zal ik dan nu gaan klagen dat een raketijs bij de ijscoman 1 euro 50 kost.(3 gulden 30). Zolang alles netjes in gelid blijft en je regelmatig je "inflatie' correctie krijgt is er niks aan de hand... maar dit kan je niet bijhouden en dat gaan we nog jaren lang voelen... want ja kerstballen zijn nu ook niet in de aanbieding toch....
@Gravin v Kippenbouth | 23-08-22 | 10:13: ik heb geen idee of een pak koffie 2 euro is of 6 euro. Ik koop alleen Nespresso capsules en dat is al jaren ongeveer 100 euro per kwartaal. En dan nog, ik koop niet altijd hetzelfde dus vergelijken met andere maanden of jaren is moeilijk
@small_town_dude | 23-08-22 | 10:19: Dat klopt wel 100 euro per kwartaal, maar je krijgt voor die 100 euro steeds minder Nespresso capsules. Het schijnt zo te zijn dat ze dat inflatie noemen.
Tja, als je nog bij je moeder woont merk je er weinig van. Je moeder kan niet meer naar haar bridgeclubje maar wat zal jou dat uitmaken. Alles is in orde zolang ze de was doet en er om 18u een prakkie op tafel staat.
@johnyl | 23-08-22 | 10:26: ongeveer 100. Soms zit er een doos chocola bij, soms koop ik meer dure ristretto, soms is het een pakje minder. Ik merk niet dat het de afgelopen jaren van 90 - 100 - 110 - 120 is opgelopen. Dat is wat ik zou verwachten inderdaad.
Ik was benieuwd naar de verhogingen, merkte er weinig van,
maar eens bestelafschriften van thuisbreng-appie naast die van januari gelegd,
sommige artikelen zijn even duur,
andere zijn rond de 15% duurder geworden zag ik.
Je zal een klein inkomen hebben en wat hongerige kinderen in huis,
dan gaat het hard, denk ik, nog afgezien van de energie-ellende.
Ik zou lekker wachten tot het wel pijn in je portemonnee doet en dan pas klagen. En me niets van de deze tendens aantrekken. Klagen kun je beter doen als het te laat is! Succes!
@small_town_dude | 23-08-22 | 10:30:
U leeft enkel van Nespresso capsules?
Ook niet de huizenprijzen gezien?
'Ik eet er een biefstukje minder om.'
Mag ik dan bij jou....
Het gaag toch wel over hertenbiefstuk hoop ik?
Laat me raden, u bent vegetariër?
Wagyu?
Het meeste opvallende voor mij is dat het CPB zegt dat producenten de gestegen kosten door kunnen berekenen in hun prijzen en de winstmarge op peil blijft. De consument accepteert die prijsverhoging dus en kan m kennelijk (nog) betalen. De oplossing is minder kopen, zodat er druk op de prijzen komt.
Rutte heeft bezwaar tegen term 'armoede' in Nederland
Premier Mark Rutte maakt bezwaar tegen het gebruik van de term 'armoede' in Nederland. Dat zei Rutte vandaag in een debat met Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van de SP over de sociale staat van Nederland. Karabulut wil dat het kabinet wat doet aan wachtlijsten bij voedselbanken en tegen honger in ons land.
In het jaar 2011...
Wat was er in het jaar 2011? Of zei hij dat in het jaar 2011?
Wat de heer Rutte persoonlijk als armoede ziet is niet relevant.
Hij wil de glijdende schaal niet zien.
Ach ja, VVD. Ze kijken alleen naar de winnaars. Ook als die winnen met oneerlijke competitie ten koste van anderen . Wat eigenlijk niet echt liberaal is.
Vergis je niet: mensen en kinderen moeten met honger naar werk of school in Nederland. Kinderen missen schoolreisjes, volwassen hebben geen sociaal leven.
Daarom is er ook veel armoede Nederland onzichtbaar is.
Rutte is toch liberaal?
Dan zou hij dit eens moeten lezen:
Onderzoek hersenontwikkeling kinderen in armoede.
https://www,stimulansz,nl/hersenontwikkeling-bij-kinderen-in-armoede/
En, 1 op de 9 kinderen groeit op in armoede in Nederland (2019).
Een beetje gênant is dat wel, eigenlijk.
@AdvocatusDiaboli | 23-08-22 | 10:29: Prima dat je dit constateert maar je gaat mij nu niet vertellen dat er geen oplossing voor deze mensen is... je kan op dit moment ook gaan werken... met zijn 2 ... in ploegen zodat je allebei voor het gezin kan gaan zorgen... Want het kan niet alleen aan de regering liggen... toch... En wat kinderen in armoede betreft. Als je dat zo zegt dan klinkt het inderdaad k#t maar wat doen beide ouders eraan???? Iets m et dikke walrus op de bank met smartphone...
@AdvocatusDiaboli | 23-08-22 | 10:29: De VVD, en Rutte voorop, ziet mensen met aan laag inkomen als paupers die niet goed genoeg hun best doen. Het lager betaalde werk moeten asielzoekers maar doen in zijn visie.
Wel een vraagteken bij de enorme hoeveelheid personeelstekort, en armoede. Kunnen al die mensen echt geen enkele baan aan?!? Ook niet 1/2 dagen per week... in letterlijk elke sector is er tekort.
@Bello de Hond | 23-08-22 | 10:33: if you can't feed them. don't breed them !
@grietmetgroenefiets | 23-08-22 | 10:13: in het jaar 2011 zei ome Mark dat. Oude koeien, maar hoe actueel
Grotendeels dankzij hogere energiekosten. Gebrekkige energiepolitiek kost meer dan je lief is. De Germanen hebben een dozijn kerncentrales gesloten dankzij een luidruchtige activistenclub en lobbyende politici. Emoties over Chernobyl winnen het van rationeel, berekenend eigen belang. Met zulke tekortkomingen verdienen we het om te bevriezen.
En dan de miljarden die betaald zijn (of nog worden) aan de uitbaters van steenkolencentrales die op een lager pitje moesten draaien. De verkwanseling gaat maar door, het is om te huilen. Gedwongen sluiting, gedwongen uitkoop, allemaal belastinggelden die in een zwart gat worden gegooid als offer voor een ideologische strijd.
We moeten per direct stoppen met het idee dat we moeten bijdragen aan globale idealen, het draagt werkelijk nergens aan bij en duwt ons elke dag sneller richting de afgrond.
Realpolitiek is de enige optie. Emotie brengt slechts instabiliteit en armoede.
Elk jaar verdampt er ca. 6 miljard euries. Niemand weet waar het is gebleven, niemand wil weten waar het is gebleven. Er zullen vast mensen zijn die uit dank elk jaar weer op de gulle gever, de partij van de premier op dat moment, zullen stemmen. En dat is het dan wel zo'n beetje.
Mooi he? En als je dan een keer de moeite neemt om je een klein beetje in te lezen over het hoe en waarom in Chernobyl weet je ook dat de ramp daar feitelijk is ontstaan omdat de kameraden geen centjes meer hadden, maar niet onder wilde doen voor de westerse wereld, dus bouwen maar!
De constructie zoals gebruikt in Chernobyl is nergens anders gebruikt (dus alle andere centrales kennen het probleem niet), maar laten we vooral alle kerncentrales sluiten want gevaarlijk....
Zucht.
De sluiting was het gevolg van het ongeluk in Fukushima (Japan). Maar blijft overeind: als je ècht van mening bent dat CO2 moet worden gereduceerd, kun je niet heen om kernenergie. Misschien ook wel nadelen aan, maar bijna 0 uitstoot CO2 en niet afhankelijk van Rusland. De ongelofelijke domheid van het snel dichtgooien van die centrales is niet te begrijpen.
Ik zou zeggen laat de voorstanders van sluiting van kerncentrales meer aan gas betalen
Mijn idee: deze koopkracht crisis komt ons fijne kabinet prima uit! Accijnzen op alles waar energie in zit als een wilde omhoog, algehele prijsstijgingen op alles, dus meer BTW inkomsten.
Ze moeten toch dat gaatje dichten wat Hugo en zijn lutserbrigade heeft geslagen tijdens de corona crisis?
Zou eens beginnen met heffen van echte belasting van grote bedrijven en multinationals. Geen dealtje dat af te kopen is maar echt serieus. Daar zit nog heel wat ruimte en ongelijkheid naar mijn smaak.
Gaat niet gebeuren zolang Rutte er zit. Rutte verkiest het bedrijfsleven boven de burger. Dus wil je echte verandering, stem dan niet op Rutte.
Met de VVD? Kom, die zijn er niet voor de burger. Ook niet als je er op stemt in de hoop nieuwe vrienden te maken
Iemand al bijdehand bitcoin geroepen?
Bitcoin!!
Wat heb ik gewonnen?
Een paar bijdehandschoenen?
Ethereum en Cardano gaan binnenkort ook sky-high.... of niet....1 van de 2
Veel burgers leren het nooit. Ze gaan wel naar peperdure festivals de Hele zomer, maar geld opzij leggen voor reparaties of dierenarts, enz. ho maar. Dan gedraag je je precies zoals ze willen. De consument moet leren waar de eigen prioriteiten liggen. Je moet de emoties die het bedrijfsleven je aansmeert laten vallen en uitgaan van je eigen behoeften. De zomer is niet saai zonder megapodia met muziekjes en dansjes en andere fantasy acts. Plak een nee-sticker op je brievenbus, negeer reclames op internet en tv. Zet. Geld. Op. Een. Spaarrekening. en ga naar de supermarkt voor voedsel, niet voor een smaakbeleving. Het lijkt wel of iedereen nog steeds in de hausse van de jaren negentig zit, ook degenen die pas daarna geboren zijn. Kom van die wolk af en confronteer je met de grauwe jaren 20. Anders doe je nooit het juiste voor jezelf en je omgeving. Het lijkt alsof het domweg te eng en te moeilijk is om aan te pakken wie ze zijn van GL tot VVD en dat slaat nergens op.
Idd dit is het hele probleem. Die russen hebben nu veel minder geklaag omdat ze dit gewend zijn.
@MrTee | 23-08-22 | 10:09: Nog een voorbeeld. Nederlandse studenten worden vaak gedwongen een dure buitenlandse stage te doen. In deze tijd nog!? De introductiedag voor HBO en uni is een feestweek geworden. En dat terwijl je nog alles moet lenen. Maar niemand neemt een initiatief om gezamenlijk Nee te zeggen. Dat is raar.
Maar het advies om geld op een spaarrekening te zetten lijkt me nu ook niet zo een goed plan. Ben je aan het sparen tegen de inflatie in en dat hou je niet vol.
@Bello de Hond | 23-08-22 | 10:19: Je zult toch geld moeten hebben voor onverwachte grotere uitgaven. Al leg je het achter de plint. Al moet je je iedere luxe ontzeggen voor dat potje: de wereld wordt in rap tempo hardvochtiger als je niet meteen kunt betalen.
@zeurmachine | 23-08-22 | 10:24: Okay leg mij uit wat een onverwachte uitgave is... wasmachine ??( 359 euries bij de wehkamp??) moet je daarvoor geld achter de hand hebben ??
Auto naar de garage... grote beurt 4 banden en apk en distibutieriem vervangen 1250 euries???
Kijk als je deze basis behoeftes niet kan betalen dan moet je ze ook niet bezitten. Maar goed vertel mij a.u.b nog een aantal zaken die "onverwacht" zijn.. ben benieuwd en dan ook de kosten ongeveer ervan.
@MrTee | 23-08-22 | 10:09: Juist want die zijn dit al jaren aan het voelen ...
@Bello de Hond | 23-08-22 | 10:28: Ja, daar hebben veel mensen geen geld voor. Of door te weinig inkomen of door die all in turkije vreetschuur/zwembad beleving. Heel wat lui bedelen om geld bij ouders en grootouders en staan in het rood en hebben leningen. Nederland zit vol schulden.
@zeurmachine | 23-08-22 | 10:39: Ik wacht nog steeds dat de huizenmarkt klapt omdat veel mensen met buitensporige bestedingen het niet meer redden; maar telkens worden ze weer door de overheid gered (die weer staatsleningen uitschrijft daarvoor)
Gelukkig krijgen de grootverbruikers van energie waaronder Tata Steel mogelijk 835 miljoen euro korting. Dus het kabinet kan echt wel daadkrachtig optreden, hangt gewoon af van het lobbyclubje wat zich ermee bemoeit.
Precies, de burgers van NL zijn zo uit elkaar gespeeld dat die "lobby clubjes" meer hebben.
Ik begreep dat dat geld uit Brussel komt. Weliswaar indirect dus ook uit Nederland maar toch.
@Sqbar | 23-08-22 | 10:38: Verkeerd begrepen, Brussel heeft de steun alleen goedgekeurd zie ik nu.
Geld méér dan genoeg...
Kijk naar het COA, kan hotel kopen en cruiseschepen huren alles compleet met verzorgend personeel.
Verzorgend personeel, en daar waren toch zoveel te kort van? Wordt er rijkelijk beloond op die cruiseschepen?
@davidhasseltoff | 23-08-22 | 10:02: Lekker op een cruiseschip, beetje werken, beetje luieren, 's avonds langs het all-you-can-eat-buffet en daarna een showtje bezoeken. Overdag tussen je diensten een frisse duik in het zwembad, rondje jeudeboullen of naar het casino. En elke dag een andere havenstad met excursies... oh wacht...
Gemiddeld gaat iedereen er 6,8% op achteruit.
Gemiddeld.
Maar ja, percentages, dus vaag.
Het zegt namelijk niets over de impact.
Sommige mensen kunnen wat minder, andere klappen op de rode nul-lijn, weer anderen zakken eronder en komen in de problemen.
Tweeverdiener, 2 x voltijd op minimumloon, 2 kinderen. Hoeveel % gaan die er op achteruit met de huidige energiekosten? Belangrijker: wat zijn de gevolgen daarvan? Want kom je nog rond?
Alleenstaande op een leuk advocatensalaris. Wat zijn de gevolgen van de huidige energiekosten? Een keertje niet uit eten?
Rob Jetten, Kaag, Wilders, Klaver, Rutte, Baudet, Ankie. (SP levert salaris in, dus is niet duidelijk). Wat zijn de gevolgen voor hun met de huidige inflatie? Merken ze het überhaupt?
Kaag merkt het niet in ieder geval. Die is zo kil, die heeft nooit een kachel aan
www.binnenlandsbestuur.nl/carriere/ca...
+7.5% + EUR 75 p/m + EUR 900 incidenteel.
Voor elke tweeverdiener (gezin met 2 kinderen) is dit toch verschillend en bijna niet uit te rekenen. Bijvoorbeeld: hoe hoog is in je inkomen, heb je hoge hypotheek of bijna afgelost, woon je in dure randstad of platteland ? Moet je veel reizen met de auto naar je werk of kan je lopend of met de fiets, zitten je kinderen op een dure sport ? Kortom het koopkrachtverlies is voor iedereen hetzelfde maar het ligt aan je uitgavenpatroon en wat je maandelijks overhoudt of dit een groot probleem wordt.
Jeetje niet uit eten, scheelt al.
@johnyl | 23-08-22 | 10:05: Omdat het bijna niet uit te rekenen is:
- algemene belastingkorting voor iedereen
- asielstop nu
- massa ontslag ambtenaren
- 0-lijn overige ambtenaren
All quiet on the taxfarm.
Als men de inkomstenbelasting nu verlaagt heeft iedereen meer geld. Kost werkgevers niks; geen loonhprijs spiraal. Kost overheid ook niks als ze het verruilen voor vermogensheffing. Koopkracht direct hersteld. Maar wie gaat de rijken hiervan overtuigen?
The business-end off a shotgun?
Hoezo vermogensheffing?
waarom moet daar opeens meer over betaald worden?
Over vermogen is al heel veel belasting betaald, nog meer is gewoon diefstal en communisme.
Welke rijken? Die hebben hun vermogen echt wel buiten het bereik van de belastingdienst verplaatst. Misschien heb je het over lui in de (semi)overheid met hogere inkomens, zoals bijvoorbeeld Kaag.
De rijken? Bedoel je mensen die zo maar <poef> rijk geworden zijn van gratis geld, zonder daarvoor te werken?
Ik heb nieuws, daar zijn er niet zoveel van, iig niet voldoende om jouw communistische modelletje te laten werken.
@Nuchternederland | 23-08-22 | 09:55:
Omdat het deadweight loss met zich meebrengt.
Dit lijkt me een geweldig idee. Dat Lenin hier niet zelf aan heeft gedacht hè.
Als je een beetje vermogen hebt ben je de laatste tijd aardig wat krijtgeraakt door inflatie en beursdaling. Dus zo eerlijk is dat misschien ook niet.
Goed plan, behalve die vermogensbelasting. Voor het belasten van de werkelijke winst over vermogen valt nog iets te zeggen, maar om dat extreem te verhogen ben ik ook geen voorstander van. Laat ze het gat maar dichten door iets aan de uitgavenkant te schrappen, i.p.v. de inkomsten te verhogen. Denk aan asiel, stikstof, ontwikkelingshulp. Dan heb je zo een paar miljard bij elkaar.
Een Whopper kost inmiddels € 8,95. Ter compensatie kreeg ik er een zakje lauwe ballen bij, met daar in een soort gele en groene kots. Zelfs de duiven konden er niks mee.
Ga naar een echte snackbar zonder marketingonzin en dure vestigingen in het centrum van een stad.
Lauwe ballen zijn sws niet lekker.
En hoeveel mensen staan hier nog steeds voor in de rij ? Beter die whopper niet meer kopen dan worden bedrijven gedwongen prijzen aan te passen.
'een zakje lauwe ballen' 'met daar in een soort gele en groene kots'
Toch wel heel nieuwsgierig nu..
Krijg nooit lauwe ballen in een zakje. Heel benieuwd welk restaurant je was.
En als daar dan de vettax op gezet wordt zijn we eruit. Jij en vele anderen gaan toch wel voor zo'n bal vet
Beter een dubbele cheeseburger met extra bacon. Mag je op het terras bij de King nog wel roken...?
Hoop dat het kabinet niet vergeet dat er ooit een boel kinderen uit huis zijn geplaatst t.g.v. een kutsituatie thuis t.g.v. geldproblemen.
Rutte zal zeggen 'dan doen we wat meer geld naar jeugdzorg'.
Weet je waar je kinderen helemaal gelukkig mee krijgt?
Een doosje TicTac. Of Wybertjes.
Denk in oplossingen!
@Papa: 1 Twix is 2 gelukkige kinderen.
Toch is er een voordeel, iedereen straatarm zodat zelfs het vreten niet meer te betalen is...
het gevolg is dat de sprinkhanen-asiel-plaag stopt; er valt hier niks meer te halen.
Het is wel belangrijk dat we onze armoede wereldwijd etaleren. Want in hun reclamefolders staat immers dat Nederland ze luid zingend binnenlokt.
Fout: Er is geen plan om die geldkraan te sluiten. Indien nodig gaat die gewoon nog een beetje verder open; moet van 'Europa' zeggen ze dan.
Mag ik het met u heel even over Zwitserland hebben ? Zwitserland heeft weinig last van inflatie (iets meer dan 2%), heeft lagere gezondheidskosten, een duurzame mix van energieverbruik (waterkracht en kernenergie) en de dure Frank houdt de inflatie laag.
En ook niet onbelangrijk: Uitgeprocedeerde asielzoekers kunnen twee jaar worden opgesloten en krijgen geen financiële bijstand meer. Bovendien maakt de nieuwe immigratiewet het voor mensen van buiten de EU veel moeilijker om in Zwitserland te wonen en te werken. Alleen mensen van buiten de EU, die Zwitserland economisch nodig heeft, mogen het land in.
Wij moesten zo nodig in de jaren 50 het vluchtelingenverdrag ondertekenen.
Of over Singapore? Heeft in 50 jaar tijd Nederland ingehaald qua BNP. En ze begonnen de facto als ontwikkelingsland.
Het is inderdaad vrij prettig om hier te wonen en heel treurig om van een afstand te zien hoe de lage landen zich opheffen.
@meneer Q | 23-08-22 | 09:50: Dat verdrag opzeggen. Is lastig maar dat was de maanlanding ook.
Hebben zij ook ongebreideld CHF bijgeprint tijdens de covid pandemie?
Heel prettig land, kom er graag. Wel schofterig duur geworden de afgelopen 20 jaar.
@BASinnic | 23-08-22 | 09:52: Mede dankzij een Nederlander
@BASinnic | 23-08-22 | 09:52: Singapore is echt niet een fijn land om te wonen met haar autocratisch regime en robot politie honden... maar ga je gang als je er gelukkig van wordt! Ik houd je niet tegen!
@BASinnic | 23-08-22 | 09:52: Per hoofd van de bevolking, dan.
Grappig, ik zat gisteren nog aan Zwitserland te denken als voorbeeld waar het dus niet fout is gegaan.
Niet dat ik er zou willen wonen (gecultiveerde klik cultuur) maar ze hebben het financieel economisch kwa geldelijke middelen een stuk beter voor elkaar dan die hele ranzige EU club.
@Nuchternederland | 23-08-22 | 09:58:
Dat was zo maar met de huidige prijzen in Nederland is het verschil niet eens meer zo gek groot. En als je in de supermarkten (Lidl, Aldi, Migros, Denner) een beetje op de aanbiedingen let, is het goed te doen.
Zwitserland zit niet in de EU, kan zoveel mogelijk een eigen koers varen. En voert een verstandig beleid t.a.v. asielzoekerij.
Vergelijk dat even met Nederland, de grootste Eurofiele lakei, en je ziet het verschil én de oorzaak: slecht bestuur, slechte ideeën en EU.
Het zou wel interessant zijn om te weten hoeveel extra aan belastingen en accijnzen de overheid binnen gaat krijgen door prijsstijgingen van energie. Die extra inkomsten kunnen zonder problemen direct ingezet worden om de prijs van energie te verlagen.
Gigantisch veel. De staatsschuld daalt dan ook van 60% naar 50%, en raadt eens hoe dat komt...
De extra inkomsten (door de hoge energieprijzen) voor de overheid wordt voorzichtig geschat op meer dan 5 miljard.
@johnyl | 23-08-22 | 09:52: Das goed nieuws voor Hugo. Die was nog 5 miljard kwijtgeraakt tijdens corona.
@Nuchternederland | 23-08-22 | 09:49:
"Meevallertje van €50 mrd
De staatsschuld daalt dankzij de inflatie nog sneller dan het tekort, naar 47% van het bbp in 2023. De oude schulden worden immers afgezet tegen de omvang van de economie die, mede door de inflatie, in euro's is gegroeid. Het is de laagste schuld sinds 2007 en het is 6 procentpunt lager dan het CPB nog maar een half jaar geleden raamde. In euro's scheelt het ongeveer €50 mrd"
Lees het volledige artikel:
fd.nl/politiek/1449071/volop-ruimte-i...
@Zwizalletju | 23-08-22 | 10:12: Een lagere staatsschuld betekend een grotere leenruimte toch? Overigens is inflatie sowieso een effectieve manier op staatsschulden neer te leggen bij het volk.
@Sqbar | 23-08-22 | 10:42: Ja ,maar daar wakker je de inflatie mee aan.
Je moet juist bezuinigen hoe vervelend ook, of er moet langer of meer gewerkt worden , dat drukt de loon prijs spiraal die dreigt te ontstaan.
@Zwizalletju | 23-08-22 | 11:05: Die prijsspiraal is wel een gevaar ja.
"Het Westen" doet me nog het meest denken aan het "Suicide Squad" in "The meaning of life".
Wat een gemekker hier zeg. 6,8% koopkrachtverlies. Das 1000 euro per maand. Nou, voorlopig kan er nog gewoon gedoucht worden in huize koekoek. En we gaan ook gewoon op vakantie of uit eten. Dat gezeur allemaal. Hebben mensen dan helemaal niks over voor het milieu of de Oekraïne? Wie zijn toch die mensen die zo egoïstisch zijn?
news.ycombinator.com/item?id=13293070...
Ik mis Theo echt..!!
Elon! So nice to see you here!
Ik!
Hoe gaat het trouwens met onze huizenprijzen-weddenschap?
@neonreclame | 23-08-22 | 09:46: Theo?
@NLgaatnaardeklote | 23-08-22 | 09:53: Ja, reaguurder Theodorus Goldbach. Zit in de kerkers van GS nu.
van Oeff?
@ChatBot | 23-08-22 | 09:58: Nee, @Kleautsaek.
@Nuchternederland | 23-08-22 | 09:52: Super. Tot nu toe 16% stijging in juni. Jouw voorspelling was 20% daling tov vorig jaar. Ik zie de weddenschap met vertrouwen tegemoet.
Dat is hetzelfde CPB dat niet de tijd/kans kreeg om het regeerakkoord van Rutte IV door te rekenen. Wel is Sigrid Kaag minister van Financiën. Als je het historische rijtje langs gaat is zij de minst gekwalificeerde bewindspersoon ooit op deze post.
En dat in deze tijden: hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar?
Nee, Wim krijgt weer eens helemaal niets. *mimimi*
@Duwbak_Linda | 23-08-22 | 09:43: 3 kinderen? Slecht voor het milieu, u moet worden gestraft.6 kinderen? 2 x zo slecht, nog harder straffen aub.
Hangt er vanaf of Ahmed ook in de metaal sector werkt. Als productiemanager.
Kom op zeg.
@BoerKoekoek | 23-08-22 | 09:45:
Ik pleit al jaren voor een kinderbelasting. Want weg met kinder. Met hun luiers en hun fietsjes. Bah.
www.youtube.com/watch?v=Vqbk9cDX0l0&a...
Shout out naar @ Eenzame....
Ik ga douchen.....
OK, er zijn twee dingen heel vreemd aan deze cijfers. 1. Iedereen, maar dan ook iedereen, gaat er 6,8% op achteruit. Hoe dan? Waarom kan het CPB niet differentiëren naar verschillende groepen? en 2. Zou deze crisis echt erger zijn dan 1973? En 1982? Ik zie het niet.
Omdat differentiatie niet te doen is. Daarom berekent het CPB alleen de statische koopkracht. Er kan veel veranderen in verschillende groepen (denk aan ontslag of loonsverhoging, verhuizen, huur etc.) Uiteraard is 6,8 % voor iedereen hetzelfde maar komt dit voor de minima veel harder aan als voor de hoge inkomens.
Dus weer een hele dag bla bla en open deuren intrappen. Allemaal zinnen spreken die zowel voor of tegen en ja of nee beduiden kunnen naderhand. Daarna wordt de opositie weer overstemt en geen gas, plas en blijftzo als het was. Ik pas.
"We all got a liile bit poor, the less just a little bit more" en daar laat ik het vandaag maar bij.
Energie, voedsel en FX gaan de inflatie verder stuwen.
Energieprijzen schieten omhoog vanwege de onbekookte transitieplannen, een ongekend risicovol project waarvan de echte problemen nu pas aan de oppervlakte komen: veel te grote afhankelijkheden van leveranciers, veel te lage investeringen in olie en gas, de inzet op inefficiente energietransmissie door middel van solar, wind en hydro. Chickens coming home to roost.
Voedsel is een afgeleide van energie: de trekkers rijden niet op wind en kunstmest is een bijproduct van gas. Tel erbij op wat men aan het doen is onder het mom van natuurbeheer en ook hier wordt vreten duur.
En dan FX. De US Dollar mag dan minder gebruikt gaan worden in de bilaterale handel tussen Rusland, China en India, het is nog steeds de belangrijkste munt in internationale financiele markten. Unwinding van deze positie gaat hele rare bewegingen me tzich meebrengen. Bijvoorbeeld omdat veel bedrijven en overheden zich gefinancierd hebben in dollars en nu zien dat hun eigen munt wordt afgewaardeerd. Wat doen ze dan? Dollars kopen, zolang die nog te vinden zijn - met als voorspelbaar gevolg dat de dollar nog meer in waarde stijgt.
Dit is een perfect storm.
De energietransitie en daardoor belachelijke gasprijzen heeft ook nog eens tot gevolg dat mensen hun gas-cv uitzetten en massaal elektrische kachels aanzetten, komende winter. Er is al maanden een run op die kacheltjes. Leuke stresstest voor het electriciteitsnet. Is geen senseo die 1 minuut 2Kwh trekt he, die kachels staan de hele dag aan.
Wat een onzin dat de verarming alleen maar aan de onderkant plaatsvind. Energierekening is met 400 euro in de maand omhoog, de boodschappen zijn niet te betalen en als je iets had gespaard voor je oude dag dan is dat ook niks meer waard. Dit betreft niet alleen de onderklasse.
Pak Havermout 75 cent , dat valt toch weer mee.
Simpel, lekker en gezond.
Sperziebonen 59 cent pond .
Haute cuisine bij jou, havermout met sperziebonen. Zal mij benieuwen welke wijn je er bij schenkt.
Vissticks: van euro 2,09 in één klap naar euro 2,45. Het zal.
@Hetkanverkeren | 23-08-22 | 09:44: De vis wordt duur betaald is toch het spreekwoord
AH jonge kaas. Euro 12,29 de kilo.
Gewoon bij Albert Heijn!
Brood (grof volkoren) was vorig jaar 1,39 en nu 1,49... valt nog steeds mee..
€ 10.000 per gezin naar stikstof, geen probleem
Huizen onbetaalbaar geen probleem
De horigen moeten gewoon harder werken.
Ik zal het zo mijn slaven in het veld vertellen.
De asielinstroom kost Nederland 30 miljard. Per jaar. Dat is 1667 euri per persoon.
Elk jaar maar weer
Ik gok dat de minima gecompenseerd gaan worden ten koste van de middenklasse en up.
Ik denk het ook. De middenklasse is de laagste klasse met nog wat geld.
maar straks ook niet meer, maar dan is in ieder geval het klimaat in oekraine gered, of zo iets.
Nou vooral tot drie keer modaal betaalt meestal de rekening. Daarboven heeft men allerlei manieren om belasting te ontduiken....
"Het moet eerlijker!" werkt meestal maar één kant op inderdaad
Hoorde net een helicopter. Ik denk 'einnndelijk!' Ik heb niks gevangen.
Dan is het wachten op die regenboog.
Wacht op het Zweedse wittebrood!
De tiet gaet kom'n dat alle Nederlanders veur bruune bon'n gaen bidd'n.
Diverse elkaar opeenvolgende gebeurtenissen in de wereld hebben recentelokl toegeslagen in ons bestaan. Covid en de oorlog in Oekraïne om maar wat te noemen. Los van dat alles is het onverantwoordelijke beleid van de ECB de primaire oorzaak waardoor de uit hand gierende inflatie is ontstaan. Debet rente op sparen en credit rente op lenen, het is een gruwel. Nu de rente langzaam aan is opgelopen (en hopelijk nog verder stijgt) wordt duidelijk dat het ECB beleid niets heeft opgelost maar juist heeft verergerd. De prijs (rente) van geld wegpoetsen is des duivels oor kussen. Dan hebben we een kabinet dat gruwelijk met geld smijt naar een klimaat doelstelling, waarvan we nog maar moeten zien of dat werkt en wat dat tot stand brengt. Want als die vele miljarden op zijn en de temperatuur met 0,003 graden is gezakt dan houdt die geldsmijterij nooit meer op. Het klimaat is niet te koop.
Het wordt nog interessanter als de ECB gedwongen wordt de rente substantieel te verhogen, zodat onder meer Italië niet meer aan haar verplichtingen, waar wij garant voor staan via allerlei vage constructies, kan voldoen
@de visser | 23-08-22 | 09:36: Het kost ons hoe dan ook altijd geld. En de banken lopen weer nauwelijks risico....
Ben benieuwd hoe we er na de winter in 2023 bij zitten. Kan me niet voorstellen dat de (energie)prijzen gaan dalen naar het niveau van 2021. We moeten er rekening mee houden dat we met z'n allen een stap terug moeten doen. Al zou er een totaal ander kabinet komen, zal er niet veel veranderen, misschien wijzigingen in de stikstofcrisis en asielcrisis, maar inflatie en koopkrachtverlies is toch een stuk hardnekkiger.
Een stap terug , is eigenlijk niet eens zo gek nog niet.. toen ik gisteren langs Maastricht airport reed en dat hele veld met middenklassers op het Cor en Don parkeerveld zag staan dacht ik minder minder minder. Eigenlijk van de gekke aan de ene kant klagen dat douchen zo duur is en dan in een energieverslindend vliegtuig stappen om een eind verderop all inclusive net zo lang te gaan douchen als je maar wilt.
@Smoelensmid | 23-08-22 | 09:34: Beetje kort door de bocht. Als je op een zomerdag over het Leidseplein loopt lijkt het ook net of de hele wereld altijd maar vakantie heeft en er dus helemaal niemand werkt.
Schijnt zo te zijn dat dat niet klopt.
@Smoelensmid | 23-08-22 | 09:34: Eigenlijk wel met je eens. Echter....
1] Onze 'leiders' zullen daar zeker niet aan meedoen... dus een stapje terug is alleen voor het plebs....
2] Het leven is brood en spelen (anders revolutie). Dus het wegnemen van spelen (aka goedkope vluchten naar all in turkije etc) zal grote onvrede met zich meebrengen
3] de echt rijken (zie punt 1) lachen zich de ballen uit hun broek.... dat steekt me echt...
Daar wringt wmb nou juist de schoen, stap terug geen probleem, maar niet voor knoflooklanden,stikstof en Asielzoekers.
@Smoelensmid | 23-08-22 | 09:34: U wordt cynisch. Cheer up !
@Smoelensmid | 23-08-22 | 09:34: Eigenlijk van de gekke dat je aan de ene kant altijd zo opschept dat je het zo goed voor elkaar hebt en aan de andere kant altijd naar Duitsland gaat voor de boodschappen, toch?
Trouwens, denk je er wel aan de oude i3 op tijd bij te laden?
@Smoelensmid | 23-08-22 | 09:34: inderdaad, vliegen is voorbehouden aan de rijken. Het proletariaat gaat gewoon naar de camping 5 kilometer verderop een mag weer gewoon dromen over verre oorden. Terug bij af ten tijde van de industriële revolutie.
@D-Fens_1963 | 23-08-22 | 09:44: Niets geks aan, de kwaliteit is zoveel beter in Duitsland, vlieg mangos vlieg ananassen echte vanille vla ipv cmpina meuk en 250 producten Demeter bio dynamisch, kom daar hier eens voor in een Nederlandse super.. De i3 is altijd vol als ik wegrijd mag dan alweer 9 jaar oud zijn maar doet het prima die gaat nog wel een tijdje mee zo..
Doomsday preppers: moet ik al wc-papier inslaan? Zonnebloemolie?
Nee want dat is te duur geworden.
Ik zou in een AK47 investeren.
Te laat te laat zei Winetou, het stroomde al naar binnen toe. Daar had u al in december 2020 Raps moeten kopen, daar was namelijk een slechte oogst. Of zonnebloemenolie in januari 2021, toen was het nog 0,89 cent bij Lidl.
Jeu, een "technische" briefing. Je zou bijna naar Jaap van Dissel terug verlangen.
Snappen ze in de 2e kamer niet, maar kort samengevat: jarenlange kwantitatieve verruiming leidt tot meer geld dat schaarsere goederen najaagt voor meer mensen.
U bent keihard en opzettelijk verneukt door het "onafhankelijke" EU-instituut de ECB.
In Frankrijk zeggen velen : de 30 laatste dagen van de maand zijn het moeilijkste (Ooit eens gezegd door een populaire komiek-Coluche).
In Frankrijk is februari onbekend?
@Ichneumonidae | 23-08-22 | 09:29: Als ze Macron onder het scheermes slepen heet het weer Ventôse.
@Zapata10 | 23-08-22 | 09:33: Nooit van gehoord, leuk dat je dit soort dingen weet.
Hoop dat men even bij de feiten en de inhoud blijft. Alles valt en staat met de prijs van de energie.
- Gasprijs stijgt al vanaf september 2021 (ruim voor de oorlog). De oorlog krijgt wel heel makkelijk de schuld.
- Prinsjesdag 2021 - 'gemiddeld gaan we er beetje op vooruit'. Over voortschrijdend inzicht gesproken. Ze zagen het blijkbaar totaal niet aankomen en overzien het blijkbaar nog niet.
- Sancties - de sancties hebben blijkbaar een omgekeerde werking. We hebben liever dat heel Europa in een recessie wordt getrokken dan dat we de pijn in de Oekraïne laten (en die gericht gaan steunen).
Over voortschrijdend inzicht gesproken. Ze zien het blijkbaar totaal niet aankomen.
Duurzame energie kan ons land niet voorzien in de energiebehoefte. Daarnaast is het energienet nog niet bestand tegen alle teruglevering etc. Zorg voor alternatieven als kernenergie (is te laat - en duurt lang - maar begin iig met bouwen). Later kun je daar dan weer stapsgewijs vanaf.
Tot die tijd, haal gas uit de grond in Groningen onder de verplichtende voorwaarde om alle huizen in het bevingsgebied te vervangen door bevingsbestendige huizen en compenseer de Groningen ruimhartig. Met de huidige (en in de nabije toekomst) gasprijs zijn de opbrengsten vele malen hoger dan de kosten van het repareren van de huizen.
Daarnaast: maak een site met daarop de prijsstijgingen van de afgelopen periode. Afgelopen week - 2 pondspakken DE koffie, € 10,50 (aanbieding). Een paar jaar geleden was dat nog € 8,00 tot € 8,50. Dat is wel iets meer 7% inflatie.
Robijn vloeibaar wasmiddel bij Albert Heijn was vorig jaar nog rond de 7,00 euro. Nu kost een fles met minder inhoud 10,99 euro !
Ik geloof helemaal niets van het huidige inflatie percentage .
De energierekening is met zo'n 180% omhoog gegaan, boodschappen met 18,5%, benzineprijzen 25%, dan vraag ik mij af wat de inflatie drukt tot ongeveer 10% .
Kernenergie is volgens de EU groen en dus duurzaam. Het kan prima, gewoon ff 4 kerncentrales bouwen bouwen bouwen Hugo
De sancties tegen Rusland zijn als een boomerang op ons teruggekomen.
Rusland levert vrolijk olie aan China, China gebruikt het als energie en grondstof die het vervolgens weer duurder (want inflatie) aan ons verkoopt.
Maar wat voelen we ons goed, hè.
Duurzame energie kan ons land niet voorzien in de energiebehoefte...... snap je nu waarom ze spreken van inflatie ongelijkheid... de energie komt hier bij mij als manna gratis uit de hemel op mijn dak vallen .. huis tuin en auto worden er mee voorzien.. En wie drinkt er nu nog DE, dan weet je toch dat er ergens iemand genaaid wordt .. ken je de origin van die koffie, de boon en het land waar ie vandaan komt? Of neem je genoegen met een smakeloos anoniem brouwsel.. Mijn Ethiopische BIO Sidamo Arabica bonen light roast van Tchibo is al sinds jaar en dag 4.99 per half pond en wordt niet duurder. dus is dat waarschijnlijk dan een eerlijke prijs. Dan weet je wat je drinkt waar ie vandaan komt en heb je een van de allerbeste koffies die er in de super markt aanwezig is.... Voor 8 euro de kilo drink je geen koffie maar rommel. Echt goede koffie heeft zo zijn prijs zelfs ook als ie buiten de multinationals om geleverd kan worden het is werk van mensen en geen slaven tegenwoordig dat plukken roosteren en verkopen.. www.heerlijkkoffie.com/winkel/spring-...
@Nuchternederland | 23-08-22 | 09:43: De politieke idealisten in NL worden de nagels aan onze doodskist.
Alle tweede kamerleden verdienen ca. 120K per jaar. Tel daar de extraatjes op van de 'overige bestuursfuncties'. Dan hebben we het nog niet een over de exorbitante zelfverrijking in Brussel. Als ik de omvang de omvang van Timmermans zie, zie ik een foute balans tussen inname en verbranding. Ik schat zo in dat Franske - gemiddeld 15 tot 20 keer buiten de deur eet. Dat tellen we het ontbijt, de lunches en alle diners mee. Hoeveel vlees zou hebben laten staan?
Kaag, Jetten, Samson, Timmermans.
En de media houden de huidige beleidsmakers in het zadel. Wat zou ik graag een nieuwe politicus zien die het 'juiste' verhaal houdt op de juiste toon en op de inhoud.
Dromenland .....
@Smoelensmid | 23-08-22 | 09:55:
Hallo Loekie de Leeuw?
@meneer Q | 23-08-22 | 10:07: asjemenou! ;)
Je eerste punt komt omdat Rusland al een jaar eerder begon met afknijpen.
Nou eens kijken waar we het geld weg gaan halen! Ik denk bij lange termijn dingen om de korte termijn gaten te dempen. Want zo werkt dat met de politiek. Wie dan leeft wie dan zorgt.
Ik zou zeggen, begin eerst eens bij D66 hobby's. Dat is tenslotte ook allemaal korte termijn plezier.
Alles valt en staat met de enorme belastingdruk.
Lagere loonbelasting, lagere BTW, lagere vermakelijkheidsbelasting doet wonderen.
@KlaagGraag | 23-08-22 | 09:34: Dat is de normaalste zaak van de wereld (letterlijk gezegd). In andere landen worden de meeste dingen verlaagd. In Nederland? Uitgesteld en dan verhoogd. Kut land is dit ook.
@Zapata10 | 23-08-22 | 09:24:
Je bedoelt onderwijs, defensie, milieu, vervoer en huisvesting?
"Kaag: we moeten beseffen dat we samen stukje armer zullen worden"
Ze houdt woord, topwijf!
Met 'we' bedoelt Kaag waarschijnlijk 'jullie'.
Waarschijnlijk? Dat is wel zeker.
Die palli-bitch kan zich dat veroorloven, maar voor het volksdeel dat al in armoede leefde en verder achteruit gaat heeft ze geen oog.
5 huizen waren het toch?
De enige die het goed doet in dit kabinet is de Minister van Armoede, de armoede is enorm gestegen dus chapeau.
Zo lang een deel van de bevolking het eenvoudig verdomt om te werken voor hun geld blijft het tobben. Al die vacatures, en tegelijkertijd al die honderdduizenden werkloosheids- en bijstandsuitkeringen. (600.000 bij elkaar)... De grote pot wordt door een steeds kleiner deel van de bevolking gevuld. En daar gaat het mis. Daarnaast: 800.000 mensen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen waarvan de helft wegens "psychische problematiek". Zullen we daar eens wat kritischer naar kijken?
De koopkracht is in het verleden ook wel eens gedaald, maar nu toch voornamelijk te wijten aan het onzinnige beleid van de regering rond klimaat, stikstof, asiel en sancties ivm een oorlog die niet de onze is.
Dat kun je de kabinetten-Rutte toerekenen. Kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je er op al deze dossiers zo'n puinhoop van maakt.
Rutte is niet iemand die een crisis oplost. Laat staan zes crissisen tegelijk.
Meest trieste is nog dat het kabinet ze zelf veroorzaakt heeft.
@Papa Jones | 23-08-22 | 09:21: Het kabinet is zelf een crisis dat wij als volk moeten oplossen.
@DeAapUitDeMouw | 23-08-22 | 09:52:
Spot on. Zodra dat door gaat dringen kunnen we pas op weg naar een oplossing.
@Papa Jones | 23-08-22 | 09:21: "crissisen" ....., is dat een nieuwe bloemensoort?
Het is niet mogelijk om dat geld weg te halen bij de stokpaardjes van D'66 waren 20 miljard voor gereserveerd is. Dat is bij het regeerakkoord zo afgesproken en Sigrid Kaag heeft niet voor niets 9 maanden dwarsgelegen om dat geld nu zo maar op te geven om de koopkracht te repareren.
Mark Rutte zal hier in mee gaan want voor hem is regeren belangrijker dan iets voor het volk te doen.
De armen en de middenklassen mogen de energietransitie betalen midden in een koopkrachtcrisis.
Het idee dat het vvd faalbeleid alleen aan d66 zou kunnen liggen moet je eens loslaten.
@Analia von Solmsch | 23-08-22 | 09:23:
De Lachende Leugenaar die al 12 jaar alle problemen weglacht en verder niet ingrijpt is net zo schuldig.
@Analia von Solmsch | 23-08-22 | 09:23: Inderdaad, het hele kabinet is schuldig. Ze wilden allemaal aan de macht blijven, koste wat het kost.
En zie hier de rekening. Niet voor hen, maar voor het volk.
Ik steun de hooivorkenbeweging.
Ik ben een professionele prepper! Heb nergens last van! En nu gaat iedereen en z'n moeder huillie huillie doen, sorry maar dan ben je 12 jaar telaat! Success met dat lachebekje in het Torentje in Den Haag.
Ooit komt er een dag dat je wat gaat hebben aan die 1000 blikken ravioli. Denk alleen niet dat je dan nog leeft. Tot die tijd zijn preppers een beetje sneu.
2013 was een uitstekend koffiejaar. Doet u mij maar een bakkie.
@BobDobalina | 23-08-22 | 09:17: Kijk, dat wist ik dan weer niet, dat je ravioli in blik kunt kopen. Is er ook kip in blik;)?
Hoe lang is de verse melk houdbaar?
Het probleem voor preppers is heel simpel. Je moet wel een ontzettende egoist zijn om op je eigen stapel vreten te blijven zitten temidden van de honger en ellende, je moet je kop houden, liefst ook in dezelfde lompen gaan lopen en meedoen met de meute anders val je op. Hoe komt die vent aan zo'n dikke pens en een bak vreten op tafel? Eens je je cover opgeeft ben je niet meer dan de laatste supermarkt waar nog wel wat te halen valt, en dan houd je ze niet meer tegen. Amerikaanse preppers hebben nog de luxe dat ze wapens in huis mogen hebben, dat is een absolute noodzaak om je eigen voorraad te beschermen in tijden van nood maar het betekent wel dat je uiteindelijk op je buurman staat te schieten. Moet je tegenkunnen maar fraai is het niet.
Preppen is wensdenken. Het begint enigIns rationeel, maar als je het punt bereikt dat je huis afgetopt is met gevriesdroogd voedsel, aspen brandstof en waterzuiver installaties. Dan hoop je op die dag dat alles naar de ratsmodee gaat.
Ik heb nog genoeg blikvoer uit het voorjaar van 2020.
@Ichneumonidae | 23-08-22 | 09:22:
U kent de oude tv serie "Ravioli" niet? Arm gezin met uitvinder-faalvader die aan het eind van iedere aflevering, na pa's zoveelste faal, alweer aan de ravioli uit blik zitten die onder de trap staat.
@elfenstein | 23-08-22 | 09:26: Ken ik niet, ws ook geen ramp als ik het zo lees. Death of a salesman ken ik dan weer wel.
maar op een gegeven moment is de hond op, toch? Of heeft u zo'n Berner Senner?
@elfenstein | 23-08-22 | 09:26: Waren die ouders niet weg, en hadden de kinderen alleen Ravioli te eten? In Berlijn staat me iets van bij. vaag belletje, ergens....
@elfenstein | 23-08-22 | 09:26: yep. Gefilmd in Pipi Langkous stijl met een vleugje Emil Lonneberga.
@elfenstein | 23-08-22 | 09:26: Ik dacht dat die serie over een stel kinderen gaat, wiens ouders zonder hen op vakantie gingen. Kregen ze geld om eten te kopen was dat na twee dagen al bijna op, konden ze alleen nog maar ravioli in blik kopen. Of zoiets.
@elfenstein | 23-08-22 | 09:23:
Hoe zo egoïstisch, mij lijkt het vrij normaal , om dingen op te slaan in de tijd dat er veel van voor handen is , dat doen wij met groenten , graan gast in silos, de boer maakt hooi en kuilt zn mais in.
Om een bepaalde standaard te garanderen in magere tijden.
Prepping kost geld , tijd en moeite.
Dus waarom is dat oneerlijk , ergens over te beschikken, waar je tijd geld en moeite hebt zitten?
Als u uw budget en tijd anders had ingedeeld, zou u nu ook op een bult voer en andere benodigdheden kunnen zitten.
Het wordt weer een lange zit waarbij ze over elkaar heen struikelen om te zeggen hoe verontwaardigd ze zijn en dat de onrendabelen bovenmatig douceurtjes toegestopt moeten krijgen. U dacht als werkende middenklasse ook een puntje van de door uzelf betaalde pizza te krijgen? Hahaha.
Ze willen de lage klasse koest houden. Af en toe wat brokken toewerpen helpt.
@J.Cash | 23-08-22 | 09:16:
Klopt...
Manipuleren is een kunst....!!
@neonreclame | 23-08-22 | 09:22: Manipuleren kan je leren
@KlaagGraag | 23-08-22 | 09:23:
Zeker waar....
Nederland moet er aan gaan wennen dat er een groep arme mensen is ontstaan. Nog een geluk, voor die groep dan, dat er een toeslagencircus is anders zou de ware staat van dit “welvarende land” zichtbaar worden.
Dit zal alleen maar erger worden door de toestroom van kanslozen, de luie aard (even generaliseren) van de jeugd die de toekomst heeft, en het verwende gedrag van ook de armen.
Roken, drinken, terwijl je het niet kunt betalen. Niet efficiënt kunnen koken. Huisdieren. Dure gsm’s, abonnementen. Het doelloze shopping gedrag op zoek naar meer troep.
Het wordt er niet beter op.
Wen er aan.
‘Vroeger’ was de jeugd net zo lui en tegendraads. Alleen likten ze toen aan LSD, gingen kraken of lagen als junk achter CS vanwege de heroïne-boom. Vroeger was niet alles beter, wel overzichtelijker en vooral rustiger in NL.
En wat te denken van de tattoo-shop, de nagelstudio, de kapper en de plastisch chirurg?
@wijsvinger | 23-08-22 | 09:21: beetje botox voor dezelfde snavel als Katrien Duck.
Met de influx van kansarme asielzoekers, migranten ets uit Jemen, Syrië, Hoorn van Agrika, Afghanistan, Pakistan, etc etc is er een race naar de bottom. De lagere klasse in Nederland komen meer en meer vast te zitten. En de lagere klasses bestaan straks ook uit de middenklasse. Mark my wordt dat er straks weer een nivileer feestje gaat plaatsvinden. Klaver lijkt zijn vingers er al bij af. Andere topic, hebben we Samson, Klaver, Greenpeace en milieudefensie al bedankt voor hun bijdrage aan deze crisis. Geen kernenergie, gaskraan Groningen dicht etc. VVD, PVDA, D66, CDA idem ..
@Briver | 23-08-22 | 09:27: Agrika. Wat is dat nu weer?
Je zou niet moeten wennen dat er in Nederland arme mensen bestaan en dat er voedselbanken nodig zijn. Of ouderen die komende winter in de kou zitten of niet og nauwelijks verzorgd worden. Of bijstandsmoeders die geen geld voor een schoolreisje hebben voor de kinderen. In de jaren '70 bestond het woord solidariteit en idealisme nog. Heden ten dage is dat ver te zoeken en is de "ik" cultuur ingeburgerd. En ja koopgedrag dat alleen maar is gericht op consumeren kan wel een stuk minder... maar dan voor ons allemaal !
@_pacman_ | 23-08-22 | 09:16: Waren toen nog wel onze "eigen" junks....
@Piet Karbiet | 23-08-22 | 09:39:
Agrika is wat de boeren tegemoet zien met het huidige politieke beleid.
Het zal me niet verbazen dat secreet Siegfried Kaag met een decreet komt om niet alleen alle mestvarkens en alle vleesvarkens maar ook alle spaarvarkens te confisceren.
Siegfried. Had ze maar één baardhaartje talent van hem.
Kaag en haar jacht op wat volgens haar haram is.
De voorspelling van de Citi banken was 18% inflatie begin 2023 in het VK. Dat kan zo overwaaien. Aan de andere kant, de wereld is onvoorspelbaar geworden. Kan hoger of lager uitpakken.
Never trust a banker
@KlaagGraag | 23-08-22 | 09:25: Je kunt bankiers gerust vertrouwen, alleen in dingen waarvan je eigenlijk al wist dat ze 'onbetrouwbaar' waren.
Volgens de grafiek is de koopkracht sinds 1968 dus niet eerder zo drastisch gedaald.
En dat zal deze herfst en winter nog wel erger worden, vrees ik.
Enfin, Rutte verzint wel weer een paar leugens, dan nog een paar typische VVD-oneliners er overheen, flinke praat over asielzoekers etc, en de meute stemt bij de Statenverkiezingen gewoon weer op de VVD.
Of toch niet? Zouden ze ein-de-lijk wakker worden?
Kamerleden moeten duidelijker worden in hun vraagstelling (ja/nee), en Rutte moet maar eens een vraag beantwoorden met ja/nee.
@Jos Tiebent | 23-08-22 | 09:14:
Politici beantwoorden vragen nooit met ja of nee.
@Jos Tiebent | 23-08-22 | 09:14: zo storend inderdaad dat ze nooit ergens normaal kort antwoord op kunnen geven.
Vorige PS verkiezingen is FvD de grootste geworden. Zo volgzaam zijn kiezers dus niet altijd. Bij ongewijzigd beleid ziet het er nu positief uit voor BBB.
Maar landelijk gezien zal het wel weer dezelfde kliek worden. Desnoods met 8 partijen als dat nodig is om een kabinet te vormen. Je kunt je afvragen of de EU ruimte geeft voor een ander type politieke dominantie op landelijk niveau.
@Mr_Natural | 23-08-22 | 09:17: om een kort verhaal lang te maken: nietszeggend mevrouw de voorzitter
@Mr_Natural | 23-08-22 | 09:17: klopt. Vooral Rutte beantwoordt standaard met ja én nee.
Gelul.DE invoering van de euro heeft ons 10% inkomen gekost.
Koopkracht is al sinds de euro dalende, maar nu is het een probleem? Ps: minder kopen bij de action, begin daar eens mee. Wacht maar tot water misbruikt wordt om mensen te sturen, de rapen zijn nog lang niet gaar… dat gaat nog komen
Dat is simpelweg niet waar. Bijna +30% in 1999-2019 volgens het CBS. Dat dat mogelijk in uw situatie anders is, zegt niets over de euro.
@BobDobalina | 23-08-22 | 09:11: De introductie van de Euro leverde meteen een koopkrachtverlies op, vanwege de te lage wisselkoers die berekend was.
En met de Euro heeft men ons een transferunie in gerommeld. En via de Euro zijn wij gaan betalen voor het redden van de Franse en Duitse banken. Dus ja, die Euro is klote.
@BobDobalina | 23-08-22 | 09:11: nuance mijnerzijds “ Besteedbaar inkomen: verloren decennium
Met de koopkracht gaat het dus langzaam weer de goede kant op, na jaren van stagnatie. Maar kijk je naar het absolute niveau van het besteedbaar inkomen van huishoudens dan is er sprake van een verloren decennium. Huishoudens gemiddeld nauwelijks meer te besteden gekregen, terwijl de economie wel is gegroeid, schrijft Rabobank in een vrijdag gepubliceerd rapport.
Illustratief is deze grafiek, die laat zien dat het besteedbaar inkomen per hoofd van de bevolking (blauwe lijn) tot het niveau van begin deze eeuw was teruggezakt. Vergeleken met de piek van 2007 zijn Nederlanders nog altijd een stuk armer.”
Gelukkig krijgt Tata steel bijna een miljard subsidie om de hoge gasprijs te compenseren. Niks aan de hand dus. www.telegraaf.nl/financieel/191142567...
Hee, zijn dat niet die lui van die rode stikstofvlek boven Nederland?
@Jos Tiebent | 23-08-22 | 09:11:
De grootste vervuiler van Nederland.
www.ad.nl/klimaat/onderzoek-rivm-tata...
Het was de zomer van '69 toen iedereen genoeg geld had voor genoeg bier. Misschien kan ik er een liedje op bedenken. In het Engels ofzo.
Toen dronken we tot we zonken.
@Mr_Natural | 23-08-22 | 09:08: www.youtube.com/watch?v=le6uFnLwqYU
Kan wel eens een hit gaan worden.
Ik vraag het even aan Ryan Adams. Love is Hell?
Wat is een poeplap? Klinkt Russisch.
Doe's "Jacobse & van Es" goegelen.
@Grijskijkert | 23-08-22 | 09:10:
Gevonden. www.ensie.nl/betekenis/poeplap
@Grijskijkert | 23-08-22 | 09:10: "Vader!"
Koopkrachtplaatje. Suf geneuzel. Voor een half miljoen Nederlanders klopt het, voor 16,5 miljoen niet.
Wat heb je daar dan aan?
Het klopt voor niemand, maar geeft een richting aan
Dat is ook zo. Uw inflatie is de mijne niet.
Nog voor het CBS ooit bestond, spraken we al over de tering naar de nering zetten, niets meer en niets minder is dat nu ook zo . Het feit dat ze het hebben over het begrip inflatie ongelijkheid bevestigt dit alleen al voor mij.
Heb inmiddels een kettingzaag gekocht en de oude houtkachel weer uit het tuinhuisje gehaald. Met een gasprijs van drie euro per kuub laat ik me afzetten door onze roverheid…
Dat wordt nog wat straks. Iedereen flikkert weer slles in de allesbrsnder straks. Ik weet nog in de jaren tachtig als kind waren we bij een hippiegezin. Die hadden net het nieuwste model. Alles ging erin. En dat werd toen als ecologisch beschouwd.
Houten schutting diefstal gaat nog een dingetje worden met die kachels.
4,19 euro per m3 gas inmiddels. Bij Vattenfall.
@NLgaatnaardeklote | 23-08-22 | 09:18: ik woon naast een plukbos en ik heb een motorzaag.
@Papa Jones | 23-08-22 | 09:20: Ik zit tot zomer 2023 nog op 80ct per M3, want heb het 2 jaar geleden vast laten zetten voor 3 jaar, puur mazzel natuurlijk... maar hoef mij deze winter nog niet echt druk te maken.
En ik hoop dan maar dat ze (de regering) over een jaar inmiddels wel maatregelen hebben genomen... of dat we hopelijk een heel ander kabinet krijgen.... eentje met de SP en PVV erin bijvoorbeeld, dat zijn de enige 2 partijen die zich druk maken om de gewone man/vrouw.
En nu maar hopen dat je energieboer niet failliet gaat.
@Bakkeleures | 23-08-22 | 10:06: Budget Energie heb ik, stonden (staan?) bij de MM met een stand, kreeg in 2020 nog een waardebon ook waarvan ik een redelijke mobiele telefoon kon kopen.... maar gestel dat zij onverhoops failliet gaan, wat dan... gelden die contracten dan niet meer die je afgesloten hebt?
@Keyboardspeler | 23-08-22 | 10:17: wat denk je zelf?
@Keyboardspeler | 23-08-22 | 10:17: BE vraagt ondertussen 800 euro per maand aan mensen met een variabel contract. Van 200 naar 800 opslag in een maand.
3 euro is een koopje als consument als je een variabel contract moet afsluiten. 3.43 euro per kuub bij budget energie en electriciteit 0.90 euro per kWh. Stoken electriciteit in de winter bij een cop van 4 is ongeveer even duur als gas. Zonder zonnepanelen en salderen kan je beter bij gas blijven. De elektriciteitsprijs schiet omhoog in de winter samen met gas.
Nederland gaat failliet. Hopelijk schrikken mensen wakker als ze kou lijden, geen eten kunnen kopen en maandelijks dieper in de shit komen. Waardering moet er komen voor onze infrastructuur, natuurlijke bronnen en voedselvoorziening. Men denk dat het wel allemaal anders kan en snel, helaas dat gaat niet. Tijd om meer ruimte te geven om te voorzien aan onze primaire levensbehoeften en de rest op een laag pitje te zetten.
Mijn werkgever heeft iets van compensatie gegeven (meer salaris en extra uitkering) om medewerkers te helpen. Daarmee ben ik voorlopig geholpen, tenzij het nog gekker wordt. Mijn werkgever heeft geen geldboom en kan niet alles.
Ik ben voor verduurzaming en beter omgaan met milieu, maar wel zodanig dat het betaalbaar blijft en niet ten koste van onze maatschappij.
@Met_baard | 23-08-22 | 10:37: als mij dat overkomt kan ik de schuldsanering vast gaan bellen.
Hup Azarkan?
Geheel offtopic, maar een +1 voor je nick. Poëtisch.
@Ceristimo | 23-08-22 | 09:03: Ik had er dan Cunts en Clits van gemaakt... gemiste kans
Ja, Hup Azarkan, Omtzigt (en Renske Leyten mag ook wel worden genoemd).
Als je zoals ik al 7 jaar met pensioen bent en dus nogal eens debatten kan bekijken op politiek-24... had je kunnen weten dat ook Azarkan van DENK zich behoorlijk druk heeft gemaakt om mensen die het minder goed hebben, alleen spreekt hij natuurlijk vooral voor de allochtone gemeenschap, maar maakt niet uit want de politiek maakt geen verschil qua uitkeringen.
REAGEER OOK