Marinier eerste NL'er die Kanchenjunga (8586 meter, op twee na hoogste ter wereld) beklimt
Van strandbestormer naar hemelbestormer*
Bovenstaand een nog niet eerder gepubliceerd filmpje van marinier Ariën van de Kolk (32), tijdens zijn terugtocht een dag nadat hij op 10 mei als eerste Nederlander ooit de top van berg Kanchenjunga (wiki) op 8586 meter hoogte had bereikt. Als we het goed begrijpen hielp Ariën voor het opnemen van dit filmpje twee Indiase klimmers die geveld waren door ernstige hoogteziekte, samen met sherpa-gidsen terug van kamp 4 naar kamp 3. En hielp hij ze na het opnemen van dit filmpje terug van kamp 3 naar kamp 2 op 6100 meter, de maximale hoogte van de reddingshelikopter. Nou, dan ben je een flinke.
De Peter waar Ariën het over heeft is trouwens de 62-jarige buitengewoon hoogleraar aan Wageningen University en alpinist Peter Boogaard (Insta). Hij bereikte als tweede de top, maar bepaald niet zonder tegenslagen:
"Vlak onder de top werd hij geraakt door vallend ijs, waardoor hij het zicht in één oog verloor. Hij bereikte ondanks dat de top maar werd op de terugweg wederom geraakt, ditmaal door een steen. Die beschadigde zijn helm en veroorzaakte schade aan zijn andere oog. Samen met twee sherpa’s bereikte Peter Boogaard op eigen kracht kamp 2, 2200 meter lager, daarbij steunend op de schouders van de Nepalezen. Vanaf dat punt is Boogaard met een helikopter, bestuurd door de bekende Italiaanse bergbeklimmer Simone Moro, naar een ziekenhuis in Kathmandu gevlogen. Daar herstelt Boogaard goed, loopt alweer rond en krijgt ook het zicht in een van zijn ogen terug."
Ariën ondernam zijn tocht tevens als sponsorexpeditie voor KWF Kankerbestrijding. En ondanks dat hij de top inmiddels al gehaald heeft, kunt daar natuurlijk nog steeds aan doneren. Gewoon, als een soort biertje bij teugkomst.
Goed doel
Ga er: maar aan staan
Bron: Wikicommons, Kanchenjunga early in the morning viewed from Batasia Loop Darjeeling, India
Reaguursels
InloggenHet moet eens afgelopen zijn met berg beklimmen voor goede doelen of wat dan ook. Waar gaat het over? Eerste wereld luxe zorgen - kanker en zo - en niet over veel meer doden veroorzakende ziekten door vies water of zo. Ja, kanker is shit - maar er gaat vanzelf al miljarden onderzoeksgeld naar toe zonder dat je een berg moet beklimmen. De pharma industrie ziet wel waar ze kunnen verdienen. Die zorgen wel voor de poen. Komt gewoon zonder bergen te beklimmen. Omdat de eerste wereld er het meest last van hebben en er geld naar toe smijten om het op te lossen. Een beetje kosten/baten analyse maakt al duidelijk dat - als je levens wil verlengen - zoiets als meer schoon water en een beetje onderdak zal veel meer uitmaken dan weer een onderzoek naar een kanker geneesmiddel. Altijd maar die welvaart ziekten. Onderzoek naar obesitas middelen. Waar hebben we het over? Alleen maar om mensen in de eerste wereld maar een jaar of twee langer te laten leven. Uiteindelijk om maar een paar maanden langer te leven als je - b.v. de laatste 20 jaar van je leven pillen slikt tegen een wat verhoogde bloeddruk en cholesterol. Waar is dat goed voor? Al die pillen voor een paar maanden langer leven? Misschien? Wat dat is ook niet zeker. Je kan beter goed te leren leven om goed te leren sterven.
Ik vind het raar dat iemand die kanker in zijn familie heeft meegemaakt daarom zijn leven op het spel gaat zetten.
Knap gedaan van deze visstick!
Hobby voor miljonair jongetjes die half gedragen worden door de sherpa slaven.
Gewoon aftikken op de bucketlist. Van een brug springen in een ravijn aan een elastiekje en de rest van het verhaal. Gewoon uit een soort verveling spanning zoeken en spelen met je leven omdat je toch al alles hebt en hebt gedaan. Geweldig hoor, een paar oren, vingers of ogen missen door de kou om indruk te maken. Op wie dan?
Nee, gewoon lekker als toetsenbord ridder commentaar leveren op een ieder die wel iets uit zn leven haalt
@bier(d)op | 15-05-22 | 20:33: eens dat is het allerzwaarst - achter het toetsenbord.
Balen voor Peter zeg. Een beklimming wordt gezien als succesvol op het moment dat je op eigen kracht veilig terugkeert.
Knap gedaan van deze man. Ik hou het bij de Mount Scenery op Saba. Hoogste punt van het Koninkrijk, 877m, twee weken geleden naar boven gewandeld. En vorige week de Pic Paradis op Sint Maarten, is maar 411m of zeau.
Afgelopen jaar de Vaalserberg beklommen zonder zuurstof. Met hulp van mijn auto maar toch wel een traantje gelaten om deze prestatie.
Kijk dat zijn prestaties!
Ik zie het verband niet tussen een tochtje naar boven onder begeleiding van een paar lokale begeleiders die daar vrijwel dagelijks komen en een donatie. Dat zal wel aan mij liggen. Klikje en plusje voor meneer en weer nuttige dingen doen!
Leuk voor hem. Deed the Iceman ook niet zoiets? Overigens leuk het goede doel, maar men kan ook beginnen bij gedragsverandering m.b.t. leefstijl i.p.v. bakken geld tegen onderzoek te smijten.
Heerlijk weer eens een fijn verhaal over een echte held te lezen. Nog even van de zon genieten en het overige nieuws links laten liggen tot het donker wordt.
Als de Russen de Grebbeberg bestormen weten wij wie hen daar opwacht.
Dat moet Theodorus Goldbach zijn.
Prachtig! Niets voor mij, maar respect is op zijn plaats.
Top gedaan! Laat ze lekker zeuren hieronder. QPO
Komt er nog een nieuwe tocht met blinden en slechtzienden als goede doel?
Kijktip :de eerste geslaagde beklimming van everest in kleur op netflix dat was nog eens een avontuur om alleen de voet van everest te bereiken .
Het valt me op dat de zogenaamde bucketlists tegenwoordig niet zijn aan te slepen, dat jongeren op hun 25e al de halve wereld hebben gezien (maar wel klimaat-demo's bijwonen) en dat 'uitdagingen" steeds extremer moeten, want Insta.
Ik daag deze mensen uit om eens een maand precies NIETS te doen in de vrije tijd. U hoort het goed. Ook niet gaan gamen en niet op de sociale media hangen.
Dat lijkt mij pas een uitdaging!
Roos!! Nu vraag je echt te veel hoor!
Lol @Roos. Inderdaad.
Alleen de term "bucketlist" al. Oh f*ck off met je bucketlist verwende blaag. Zijn ook te types die ergens solliciteren na hun studie en verwachten dat ze drie dagen later de ceo van het bedrijf zijn en als dat niet lukt een "bad review" op een of andere social media site want de omgeving was niet "veilig."
@Nuuk | 15-05-22 | 15:55:
:-P
Schaken mag! (Hoe is dat afgelopen?)
Op zich is het prima om doelen te stellen, daar lijkt me niks mis mee. Maar om dat vervolgens heel erg aan de grote klok te gaan hangen, staat me enigszins tegen. En daar heeft die huidige generatie natuurlijk wel een handje van.
@Basil Fawlty | 15-05-22 | 16:03: hahaha, ik deel deze ergernissen volkomen.
@Après toi | 15-05-22 | 16:04: yep.. Van de week hebben we nog kunnen zien hoe het klifspringen is afgelopen
@Roos | 15-05-22 | 16:06: Dat leek me meer een weinig doordachte impulsieve actie. De klimmer waar het hier over gaat, had zich prima voorbereid.
Ik ben hard op weg. Zelf de kat komt binnen liggen. 30 in de zon.
@Après toi | 15-05-22 | 16:04:
Doelen stellen is niks mis mee maar dat houdt niet in dat je Mount of K2 hoeft te beklimmen vanwege compensatiegedragstoornis. Ik heb meer respekt voor iemand die met een bordje eten langsgaat bij bejaarden in de buurt die slecht ter been zijn dan zo'n bergbekimnarcist.
En als je de jaaarverslagen naleest van al die goede doelen bedrijven dan schrik je ervan hoe weinig er echt wordt gebruikt. Want naast topzwaar management wil men geld aanhouden als het mis loopt? Huh?
@Roos | 15-05-22 | 16:04:
Best redelijk, maar hij was even wat teleurgesteld en was te begrijpen. De laatste dag verloren en miste de derde plek. Nu gedeelde zesde met de sterke middenmoters.
Goed gedaan door hem. Hij had als enigste alleen een jeugdrating, de rest KNSB en zelfs allemaal FIDE. 7 dagen achter elkaar een lange partij spelen was best stevig erkende hij. Stond vaak voor maar dan bv net remise.
Nu ingeschreven voor het open NK in augustus en het open NK algemeen in Utrecht. Met deze ervaring hoopt hij op meer en heeft nu ook FIDE rating en is er toch blij mee.
@Basil Fawlty | 15-05-22 | 16:16: Ik ben zelf helemaal niet zo van de goede doelen. Ook vanwege de reden die jij noemt.
En Mount en K2 moet je alleen doen als je echt goed getraind bent, en een realistisch beeld hebt van wat je te wachten staat. Dat ben ik heus wel met je eens.
Ik heb zelf een tijdje fanatiek hardgelopen. Erg fijn om te doen, hoewel ik helemaal niet zoveel talent had. Op een bepaald moment werd dat hardlopen echter bijzonder populair, en gingen ook mensen met zwaar overgewicht (of mensen die nauwelijks hadden getraind) wedstrijden lopen. Geen gezicht en een enorme inflatie van deze mooie sport. Bij de Marathon van New York (die staat op nogal wat bucket-lijstjes) werd daarom de eindtijd opgeschroefd. Je mocht er daarna geloof ik 8 uur over doen. Dat heeft weinig meer met hardlopen te maken, dat is gewoon stevig doorwandelen.
@Après toi | 15-05-22 | 16:25:
Ik heb een tijd hoofdklasse jeugd gehockeyd en 4 keer per week trainen en dus ook iedere dinsdag conditietraining. En dat begon dan met: Jongens! 5 keer complex (2.5 kilometer, maw 12.5km). Oh joy! Dus ik heb sindsdien een bloedhekel aan rennen.
@Basil Fawlty | 15-05-22 | 16:34: Verbaast me niet, hockeyers zijn over het algemeen heel fit. Qua hardlopen sla ik ze (veel) hoger aan dan voetballers (en dan heb ik het over het duurvermogen).
@Nuuk | 15-05-22 | 16:23: Hartstikke goed gedaan dus! Het was zijn eerste keer en oefening baart nog steeds kunst. Om in het kader van het onderwerp te blijven, hoop ik dat hij stijging als een uitdaging zal zien en niet door zijn huidige positie wordt ontmoedigd. Hij heeft het overduidelijk in zich!
@Après toi | 15-05-22 | 16:47:
Mooi verhaal. Toen Cruijff nog leefde en trainer van Ajax was ging hij met z'n jongens samen trainen met heren 1 Amsterdam. En die voetbal ballerinas werden er stuk voor stuk dik uitgerend tijdens de duurtesten. Maar dat was ook de bedoeling van Cruijff om te laten zien wat topsport is en dan topsporters die toen puur amateurs waren.
Lesson learned.
Ik was op eengeven moment zo fit dat ik met 2 vingers in de neus naast mijn officiele pot 3 westrijden achter elkaar kon spelen ("invallen" bij mindere teams) en dat deed ik ook omdat ik het heel erg leuk vond en na pilsen en douchen, uitgaan tot 4 uur 's ochtends en de dag erna "invallen" bij senioren teams. Op maandag nul spierpijn omdat je zo afgetrained was.
@Roos | 15-05-22 | 17:16:
Zeker, hij speurt nu naar soortgelijke sterke toernooien en weet dat hij het iets beter een voordeel weet af te maken, hij veel hoger kan eindigen.
We gaan het zien!
@Basil Fawlty | 15-05-22 | 17:34:
Er was vroeger ook een TV programma waarin sporters uit verschillende sporten een soort kamp met elkaar deden en dan waren hockeyers inderdaad heel sterk.
Dat dubbel spelen ken ik ook nog! Ik keepte als A junior op zaterdag en op zondag bij de “heren”. Als 16 jarige was dat reuze interessant en vond je spelers van 25+ gewoon oud :)
@Nuuk | 15-05-22 | 18:46:
Klopt! Dat waren veteranen!
Hoe weet u of er niet ook jongeren zijn die precies dat doen? Kent u ‘ze’ allemaal persoonlijk?
Het blijft de domste sport ter wereld, puur voor narcisten met teveel geld. Ik kan er precies 0 respect voor opbrengen.
Ben ik niet met je eens. Het zijn goed getrainde sporters, die over het algemeen heel bescheiden leven. En dat klimmen levert prachtige verhalen op, ook al loopt het soms slecht af.
@Après toi | 15-05-22 | 15:50:
Goed getrainde Sporters? Right. Dream on.
@Basil Fawlty | 15-05-22 | 15:53: De mensen die echt voor de hoge toppen gaan wel. Ik heb in mijn studententijd een paar keer meegetraind met een alpinistenvereniging. Die jongens waren over het algemeen slank maar toch gespierd, hadden een prima duurvermogen (10 kilometer in 36 minuten) en een goed evenwichtsgevoel. Ik herinner me dat er in de zaal waar we trainden een groot bord aan de muur hing, met gaten erin. Daar staken die jongens dan 2 vingers links en 2 vingers rechts in, en vervolgens trokken ze zich 30 keer op. Doe dat maar eens na, zou ik zeggen....
@Après toi | 15-05-22 | 15:59:
Tuurlijk. Proest.
"Inexperienced, unfit climbers at the root of overcrowding on Mount Everest, guide says."
www.cbc.ca/news/world/mount-everest-c...
Dus probeer het nog een keer om mij te overtuigen.
@Basil Fawlty | 15-05-22 | 16:06: Je moet je dus goed voorbereiden, Als je dat niet doet, ben je inderdaad dom. Heb jij nog ambities daar in Zwitserland? Om weer een beetje in vorm te raken.
@Après toi | 15-05-22 | 16:11:
Neu. Ik woon hier. Waarom moet ik die berg beklimmen? Dingen zijn er en kan er tegenop rijden maar heb niet de behoefte om die te beklimmen net zo min als dat ik Nederland had (nu zijn er in Nederland geen bergen behalve Dutch Mountains... Mountains. Lol!)
Nu zit ik aan de Italiaanse kant en zelfs skieen interesseert ze hier niet.
IJshockey wel, maar die bergen zijn er dus je leeft ermee. Hahaha!
OT. Club kampioen. Joheee Johoooo.
En Schreuder dus nu naar Ajax als trainer. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken (dus objectief gezien).
@Basil Fawlty | 15-05-22 | 15:40:
Ben erg benieuwd ja.
Schreuder kent Ajax natuurlijk goed maar hij bloeide op bij Club, wat toch meer een Feyenoord-achtige club is. Hij is niet zo van het achterkamertjes-gekonkel en hoewel dat natuurlijk overal gebeurt leek hij toch wel op zn plaats in het West-Vlaamse. Waar ze niet zo onder de indruk zijn van veel woorden.
@reservebelgië | 15-05-22 | 15:53:
Klopt, hij was assistent van ten Hag en net zo saai. En dat is de bedoeling. Het gaat uiteindelijk om de resultaten en wat men ook van Ajax denkt er moet gewonnen worden, dat zijn ze aan hun stand verplicht.
Overigens een zeer rijke club. Lopen stijf van het geld en kunnen gelukkig niet worden overgenomen want de meerderheid van de aandelen zijn preferent en zitten in een stichting.
Sprak een tijd geleden met een heer die echt rijk is (Amerikaan en under the radar), Ajax fan en die vond het natuurlijk een interessante club maar no go want niet te koop en dat vond hij juist mooi. Qua zakenhart had hij de neiging maar qua clubliefde niet. Hij wilde het zo houden als het is. Maar toont wel aan hoe geliefd die club is.
Oké maar heeft hij ook maar een 99 op Osrs ? Nee? Dan ben ik beter
Nooit begrepen.
(Pas) doneren omdat iemand met gevaar voor eigen leven (en dat van anderen) en enorme risico's nemend iets onderneemt.
Voor het goede doel.
Is "gewoon doneren" niet meer van deze tijd?
Moet er per se iemand zwoegen, lijden en (grote) risico's nemen voordat de knip getrokken wordt?
Gewoon doneren kan natuurlijk altijd. Hier zal het een mix zijn tussen de toch al aanwezige drive om de top te bereiken en het steunen van een goed doel.
Waardeer dat toch positief, te meer als mensen dan toch eerder de knip trekken.
Ik hoorde ooit een verhaal via een neef, schoonfamilie (oid, zal inmiddels diep in de 60 zijn) en die woonde op de top van de Alpe d'Huez en woonde daar al ver voor die over the top Tour de France hysterie. Maar op een gegeven moment had hij er genoeg van. Hij zei: "Het zijn niet alleen de Nederlanders die die berg claimen, maar ook de Fransen, Italianen, Belgen, Colombianen, Engelsen, Duitsers, Amerikanen etc. etc. etc. en ieder weekend weer een zooi debielen die voor een goed doel met hun bierpens in spandex op een te dure fiets die berg opklauteren en standaard staat boven de ambulance om die mensen van zuurstof te voorzien. Ik zit dan in de kroeg op het terras met een glas wijn en bekijk het meewarig."
Eigen kosten
Klimuitrusting € 5.000
Vliegreis Nepal € 1.000 (incl. overbaggage)
Onvoorzien €1.000
Organisatie
Reis naar basecamp € 1.000
Toestemmingsbewijs € 10.000
Logistiek klim € 1.000 (afvoer afval, aanleggen klimtouwen, onderhoud route, etc,)
Zuurstof € 1.000 - 2000
Basecamp staff (tenten, voedsel, sherpa's, medisch) € 5.000 - 10.000
wil je een westerse gids die met je meegaat, komt hier nog 20 tot 30 duizend euro bovenop. Zit je in duurste geval al op 61 duizend euro.
Bron:RTL
Tsss...
Dat is wel heel veel geld en als je het zo stelt kan je je afvragen waar het ingezamelde geld voor het doel blijft.
In een andere tegel had ik op deze actie gereageerd met de gedachte (niet wetende of dat klopt hoor) dat een “gewone” actie als bv een rondje Nederland lopen of fietsen veel minder kost, minder risico geeft, maar mogelijk ook minder aandacht genegeerd en dus minder opbrengst voor het KWF.
Het blijft gissen.
Ik wandelde vroegah nog wel eens in de Belgische Ardennen en in Luxemburg, en in Duitsland in de Eiffel, etc. Daar zijn geen bergen natuurlijk, maar wel hoge heuvels, en als je dan 'boven' was, kon ik ook echt wel van het uitzicht genieten, en een soort van 'vrijheid' ervaren.
Maar het soort klimmen wat deze Ariën van de Kolk doet, de Everest, de K2, en al dat soort ongein, vind ik onverantwoord. Het is spelen met je leven. Velen komen dan ook niet levend terug, en anderen komen naar beneden met afgevroren teentjes en/of vingertjes, en verliezen een oogje. ik denk dan altijd: man, man, man, is het je dat nou echt waard?
Ik kijk uit op 3 bergen van 1000 meter+ en in de verte 2000+ meter en alleen al de gedachte maakt mij moe.
En zelfs Italiaans Zwitsers gaan niet voor hun plezier die berg op, alhoewel, op zoek naar truffels maar dat laten ze de hondjes doen. Lol!
Maar zonder gein, je hebt gelijk.
Ja, dat is het waard. Je hebt geen idee
Nee, maar is goed voor egotripperij.
@pibasso | 15-05-22 | 15:13:
Ieder zijn ding maar ruim je dan ook je troep op?
@pibasso | 15-05-22 | 15:13: Ben ik wel met je eens. De top bereiken geeft altijd enorm veel voldoening. Dat gaat nooit zonder slag of stoot.
De mensheid als geheel is door dit soort mensen in de evolutie vaak een stukje vooruit gegaan, best wel bewonderenswaardig.
Het zijn goed getrainde mannen (en soms vrouwen). En ze weten dat ze risico's nemen. Ik vind het een prachtige sport.
Wat wel grappig is : die lijkies laten ze gewoon liggen. Kunnen niet geborgen worden. Dus dat worden een soort gemummificeerde poppetjes. Sommige liggen er al een eeuw, dat zijn echte landmarks geworden.
@Asteroid-B612 | 15-05-22 | 20:04:
Was in de oertijd al gebruikelijk, dacht ik. Zo is Ötzi nog een keer gevonden in de Italiaanse Alpen. Die lag er ook al weer dik 5000 jaar of zo. Goed geconserveerd door de vrieskou, hoor.
Dat beklimmen van die pieken is een grote hipster narcistische (pleonasme) bende geworden ook onder het mom van een goed doel. Daarnaast laten ze een berg (pun intended) troep achter en 4 lijken.
Afvalruimers Mount Everest vinden 3000 kilo troep... en vier lichamen.
www.ad.nl/buitenland/afvalruimers-mou...
Toen Edmund Hillary en Tenzing Norgay het deden was het cool. Maar nu? Te veel idioten die niet eens doorhebben dat het loodzwaar is.
Er liggen er nog 250.
@horsteknots | 15-05-22 | 15:03:
Wow! Maar wel in de diepvries. Lol!
Beoogde streefbedrag is 50.000 euro. De teller staat op dit moment op 5.050 euro.
Nog even volhouden dus.
5.050 euro. Dat verdient de directeur van het KWF dus in 10 dagen.
Dan komt hij dus net de Grebbeberg op.
Zijn deze mensen niet gewoon zwaar depressief / suicidaal?
Je moet goed kunnen afzien om zo'n klim te voltooien. En toch helder blijven denken. Het is een natuurlijke selectie: kantoorklerken en toetsenbordridders vallen al snel af.
Dat KWF, is dat weer zo'n vereniging waar de directeur meer verdiend als rutte en van de opbrengst 75% aan administratie kosten verbrand worden?
Meer verdient.
Dán Rutte.
Maar goed, de directrice verdient bijna 170K. Exlusief pensioenvoorziening en vakantiegeld.
www.kwf.nl/salaris-medewerkers-kwf#:~....
... en da's dus iemand die zich de luxe kan veroorloven om te deugen, dankzij ons. Die kan makkelijk een huis kopen waar ze wil, wat kan haar het bommen dat asielzoekers voorrang krijgen bij een sociale huurwoning.
Ik masturbeer tegen (prostaat)kanker, krijg ik nu ook een topic op Geenstijl
Ja maar niet hier, wellicht bij de vrijmilul.
Veel masturberen voorkomt prostaatkanker
Dus da's altijd een goede za(a)k
Ik ben geen arts, maar kan er eigenlijk een geneesmiddel komen tegen iets dat lichaamseigen is? Kanker is celdeling (maar dan op hol geslagen). Ik kan me niet voorstellen dat daar ooit een pilletje voor gaat komen. Behandeling (schade beperken) lijkt mij de enige optie. Maar goed, misschien zit ik ernaast.
Er is inmiddels zoiets in ontwikkeling, succesfactor 50%. Het wordt persoonsgebonden gemaakt op basis van eigen eiwitten.
Zonder sherpa's stond 80% van die hemelbestormers nog steeds beneden en 20% nog steeds boven op die berg.
In de goeie ouwe koloniale tijd had je Afrikaanse dragers die de zware kisten van de ontdekkingsreizigers droegen dwars door de jungle. En voor hen de lianen en struiken wegkapten om het pad begaanbaar te maken.
Nu met de sherpa's is het niet veel anders.
Sherpa's zijn de nieuwe negers.
@leo de pejo | 15-05-22 | 14:50: Dat denk ik niet Leo. Sherpa’s worden “gewoon” betaald voor hun diensten van onschatbare waarde.
@leo de pejo | 15-05-22 | 14:50: Ook nu kun je nog dragers regelen voor een jungletrip in Afrika. Als je maar betaalt. Net als bij de sherpa's.
Pas na de K2 gaan we serieus praten !
Hij zegt dat hij op de top is geweest niet handiger om daar een filmpje op te nemen zodat we dat allemaal kunnen zien. Je neemt een selfie ook altijd op de plek zelf
Dat zou een voortijdige ejaculatie zijn. En het kwf ea wil er ook garen bij spinnen
De hoogste piek die ik heb bedwongen was met Kerstmis.
Op het keukentrapje.
Doodeng!
Wel goed ingesmeerd, zonlicht op die hoogte is instant melanoom
Je snapt niet dat keukentrapjes nog mogen.
Zelfs een virus losgelaten op de mensheid en ondanks dat dit als dodelijk zo niet verwoestend werd gepresenteerd staat het keukentrapje nog steeds fier bovenaan in de statistieken van de ziekenhuizen.
Aanval afgeslagen, glorieuze overwinning of toch een complot?
Vragen.
Naast de doos met kerstspullen, heb ik een doos met Sherpa’s staan (niet aan SS vertellen) en die zetten de piek er voor mij in.
@Nuuk | 15-05-22 | 15:54: Ik neem daar altijd een westerse gids bij. Beetje duur, maar wel zo gezellig. En dan achter die sherpa's aan de boom in.
Een sherpa uit Nepal heeft voor de 26ste keer de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest, beklommen. Hij scherpt daarmee zijn eigen wereldrecord aan.
"Een zwarte zak" . Mooi gezegd. Op de Everest laten ze je gewoon liggen toch?
Je wordt daar als een soort Walt Disney gewoon ingevroren.
Vreemd dat je geen correcte en feitelijke cynische aantekening mag maken bij dit borstkloppen.
Dat is vanwege je tegel op 14.23 neem ik aan? Die gejorist is.
Ik wilde net reaguren.
Joris greep denk ik in omdat je rant op de mariniers niet direct te maken heeft met de prestatie van deze man. Zijn actie staat voorop, niet zijn beroep. Hij had ook bakker kunnen zijn.
Geen sneu gemekker over gejorist worden a.u.b.
@Nuuk | 15-05-22 | 14:37: sinds wanneer wordt er op inhoud gemodereerd?
Het wachten is nu op de eerste Nepalees die de Vaalserberg beklimt.
Of De Hoge Berg op Texel.
Voor een Nepalees is de top van de Vaalserberg een afdaling. En eentje van formaat.
Zoek ook Kilian Jornet eens op, deze held heeft de mt Everest 2 keer omhoog gerend en één week, zonder zuurstof en hulpmiddelen.
youtu.be/yNkiBl2prX4
@Crankhead | 15-05-22 | 14:28: Bedankt, kende ik niet.
youtu.be/kiYcQDrEHqQ
En, wat heeft u zoal gepresteerd ik uw leven behalve toetsenborden beklimmen?
voorts zijn ze bang om Zeeland bij de stad van Michiel de Ruyter te werken en wonen en zitten ze liever op het gemak in het bos bij Doorn, bij het landgoed van den Duitschen Kaiser. Eén miljard af te schrijven en nu zouden ze bij Milligen iets anders moeten krijgen dat 100-den miljoenen gaat kosten. Opheffen en gewoon de vierde Divisie heractiveren. Daar hebben we veel meer aan in deze tijd. Of gaan de mariniers wellicht de Krim bevrijden?
Easy peasy lemon squeezy of een walk in the park
Hij loopt ook gewoon over het fietspad.
Dat zie je aan de bandensporen in de sneeuw.
De rest is in dezelfde studio opgenomen als die film met Neil Armstrong.
Voor het goede doel, dat begrijp ik. Maar wordt deze expeditie dan ook betaald van de donaties? Hoe zit dat dan?
Dat is wel een beetje de vraag. Zo’n expeditie zal best duur zijn, maar goed laten we het positief zien. Deze knakker heeft wel een bijzondere prestatie geleverd. Je kan er wat van vinden, maar de wereld is mogelijk wel leuker als er mensen zijn die waaghalzen.
Wielrennen vind ik ook super, maar die jongens en meisjes zijn natuurlijk wel knettergek met die afdalingen in de bergen en kamikaze acties in de sprint.
Ik zit ook te denken dat zijn project misschien meer geld kost dan bv een actie voor kanker dmv een marathon lopen of zo. Staat tegen over dat dit project wellicht veel meer aandacht trekt en dus meer sponsorgeld.
Wie zal het zeggen?
Kanker misbruiken om je vakantie van te bekostigen. Als dat werkelijk zo zou zijn,zou ik niet eens verbaasd zijn,
Wel knap van die jongen..
Voor liefhebbers van dit soort waaghalzerij: 14 Peaks op Netflix is een aanrader.
Ah daarom is mijn premie zo hoog.
inderdaad, wanneer het er op aan komt moet de gemeenschap de zorg betalen en een uitkering bij arbeidsongeschiktheid.
Ouwe afgunstige man.
@Après toi | 15-05-22 | 14:39:
Net zo kansloos als van een klif afspringen.
@Kaas de Vies | 15-05-22 | 14:41: Onvergelijkbaar.
@Après toi | 15-05-22 | 14:48:
Dus zo'n berg beklimmen is gewoon zonder risico.
Wat een suffe prestatie.
@Kaas de Vies | 15-05-22 | 15:09: Dat zeg ik niet. Maar even een klif springen (en je blijkbaar niet goed voorbereiden) is toch wat anders dan een paar weken klimmen en klauteren in het hooggebergte.
Bevriezen en dan mekaar opeten en zo.
Schei toch uit; ik heb jaren op 800 m plus gewoond. Hoog zat.
Ik op 800 mm . Net zo eng. Gelukkig nu onder n.a.p..
800 plus is een ruim begrip, stoefer. Wat is het nou?
@horsteknots | 15-05-22 | 14:30: opgezocht 872
Hier al jaren op 588 mtr prima hoogte.
Belachelijk om zo veel risico's te nemen voor de fun.
Waarom risico's nemen?
Altijd dat gedoe "tegen kanker" "voor KikA". dan haak ik meteen af
Hoezo klim je tegen kanker? Van zulke hoogtes krijg je juist kanker door de vette dosis UV die je op je gezicht krijgt. Ik begrijp werkelijk niet waarom dit kanker zou tegengaan.
Of zijn er zieligerds die doneren als iemand zich half de dood in jaagt? Ook lekker dan,doneer dan zonder dat iemand dit hoeft te wagen. Net zo zinloos maar heb je wel een goed gevoel.
8000 meter pieken, en de hele retoriek erom heen zijn fascinerend. Heb er een kast vol van.. heb ook een van Simone Moro idd, die vooral 8000 meter pieken in de winter klimt, wat t extra gevaarlijk maakt. De dramas rondom de k2 alsmede everest waar talloze boeken over zijn geschreven zijn regelrechte thrillers. In absolute termen blijft de Anapurna de " dodelijkste" berg. Vooral Ed Fiesturs heeft prachtige boeken over deze materie gepubliceerd. Aanrader.
Ik las ooit Into thin air, van Jon Krakauer. Inderdaad een erg spannend boek. En ik herinner me een boek (titel vergeten) van een Brit, die een val maakte in de Andes en zijn been brak. Z'n klimvrienden dachten dat hij dood was en lieten hem achter. Vervolgens wist hij toch met veel pijn en moeite, en door vreselijk af te zien, kruipend het basiskamp te bereiken.
@Après toi | 15-05-22 | 14:34: ja, kraukauer, over die dag waar zijn boek over gaat is een film, en zeker 10 andere boeken... kraukauer zelf speelde ook een controversiele rol in die rampdag. Dat andere waar je over he t, iss boek en film over, voiding the gap heet het meen ik, puur horrorscenario idd. Bij de k2 zijn ook van die rampen geweest, is ook veel materiaal over. Bij een sperlde ook een nederlander een rol, wilco van rooijen. Die death zone heeft zijn eigen regels, het is absoluut medogenloos.
@Fra Lippo Lippi | 15-05-22 | 14:45: Bijna goed, ik vond hem zojuist op internet: Touching the void, van Joe Simpson. Opvallend dat veel van die (vroegere) top klimmers rookten.
Ronald Naar stief ook in het harnas, nadat hij op Groenland al een keer een neefje had moeten achterlaten in een gletsjer.
@Après toi | 15-05-22 | 14:56: hhaa, ja , lol, zat in de buurt... anyway goeie film is dat idd.
Eindbaas.
Een bikkel dus. En zonder zuurstof naar de top?
Ja hij heeft de laatste dagen zijn adem ingehouden.
Zeker, maar hij had wel 2 marsen en een blikje Red Bull bij zich.
Dure sport, met al die ziekenhuisbezoekjes.
REAGEER OOK