Aangespoeld: Wopke Hoekstra en Stef Blok gebruiken superjachten als bliksemafleider
Aangespoeld in de mailbox, flessenpost van een bij ons bekende voormalig nautisch journalist
Galactica, honderd miljoen euro, Heesen Yachts voor Poetinvriendje Vagit Alekperov, paste onlangs niet onder een brug
Met veel bombarie stuurde minister Wopke Hoekstra vorige week maandag een brief over sancties tegen Russen aan de kamer. Tegenover een horde microfoons lichtte hij het gedeelte over in Nederland gebouwde superjachten daarna toe: “"Ze [zestien in aanbouw zijnde jachten, red.] zijn de facto aan de ketting gelegd." Dat dat helemaal niet waar is, drong bij bijna niemand door. 'Niet waar' is eigenlijk een understatement, het is zelfs complete nonsens, er is namelijk geen enkel jacht in Nederland aan de ketting gelegd. Nul. Hoekstra, en in zijn kielzog de sanctietsaar Stef Blok, gooien een hele sector voor de leeuwen om hun eigen gezicht te redden.
Het echte verhaal is anders. De jachtenwerven, waar in Nederland meer dan 12.000 mensen werkzaam zijn, staan altijd in nauw contact met de douane. Ze leveren immers grote dure spullen af aan - doorgaans - buitenlandse afnemers en daarbij komt nogal wat fiscaal werk kijken. Denk alleen al aan de mogelijke BTW op een product van 50 miljoen euro. De werven hebben dus zelf gemeld welke schepen in aanbouw zijn en welke mogelijk aan Russische afnemers geleverd kunnen worden. Dat gebeurde al jaren. Vanaf het moment dat de kiel van een jacht gelegd wordt, weet de overheid van het bestaan van een jacht en begin maart meldden de werven nogmaals welke schepen ze in aanbouw hadden en voor wie. Belangrijke kanttekening daarbij is ook nog dat een jacht-in-aanbouw eigendom is van de werf die het schip bouwt. Pas als een jacht helemaal klaar is voor levering, wordt het ook daadwerkelijk geleverd, en dan gaat de eigendom over van de werf op de afnemer. U hoeft geen advocaat of notaris te zijn om te kunnen concluderen dat er dus helemaal geen jachten in Nederland aan de ketting zijn gelegd: ze zijn niet van Russen. En met de huidige exportregels gaan ze dat ook niet worden.
Dat laatste lijkt misschien een gevalletje van sofisme, maar dat is het niet. Linksom of rechtsom komen de jachten nooit in handen van personen die op een sanctielijst staan, dus laten we nou niet een hele maakindustrie, een van de weinige die we nog hebben in Nederland, afschrijven als boevenbende.
Volgens brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) was er aan het begin van 2022 een jarenlange wachtlijst voor het kopen van een Nederlands (super)jacht. Wie nu een schip bestelt kan pas in 2028 varen. Mochten er dus Russische kopers uitvallen, dan staan er sowieso genoeg anderen te springen om snel een jacht af te nemen. Een interieurarchitect zal een nieuw design maken en dan is het een kwestie van de vloerbedekking en wandbekleding aanpassen voor de nieuwe koper.
Project 817 van Royal van Lent, een superjacht van 94 meter lang van een Amerikaanse miljardair
Herverdeling van geld
Mocht u nou niet overtuigd zijn door bovenstaande, dan gooi ik het nog even over een andere boeg: eerlijke verdeling van rijkdom. Een idee dat ik niet zelf bedacht, maar dat ik voor de gelegenheid overneem van de Engelse columnist Rory Jackson van SuperyachtNews. Zoals u weet is de Nederlandse overheid niet zo van het nivelleren van geld in de maatschappij. Althans, voor de bühne uiteraard wel, maar in praktijk niet. Nederland heeft het niet voor niets onmogelijk gemaakt om te zien wie er nou precies achter een BV zit. Enfin, dat wist u, want u bent boos over de kopers van superjachten.
Laten we het eens van een andere kant bekijken: alle miljardairs kopen geen superjachten meer, en ze kopen helemaal geen rare dure dingen als ruimteraketten. Ze zetten hun geld in investeringsfondsen of in onduidelijke BV’s in verre oorden. Lekker als appeltje voor de dorst. Dat geld staat vervolgens stil en er wordt geen cent belasting over betaald (denk maar aan de uitspraak van de Hoge Raad onlangs over de Box 3-heffingen).
Een miljardair die hier voor 50 tot 500 miljoen euro (ja, dat is een flinke range) een superjacht koopt, gooit dat geld niet in een shredder naast de werf. Van dat geld worden de grondstoffen gekocht. Aluminium voor de romp, houten betimmeringen voor het interieur, motoren en technologie. Die spullen komen niet uit de lucht vallen, maar worden door zeer specialistische Nederlandse bedrijven gemaakt. Daar werken mensen. Sterker nog, bij een beetje een superjachtwerf zijn zeven dagen per week ruim duizend mensen aan het werk.
In totaal werken er in de industrie ongeveer 12.000 man/vrouw. Als we technisch zeer gespecialiseerde werknemers nou een gemiddeld een modaal salaris uitkeren dan hebben we het al over 420 miljoen euro aan brutojaarsalarissen. Een werkgever weet dat hij ongeveer hetzelfde bedrag rechtstreeks naar de overheid kan overmaken in de vorm van allerlei verzekeringen en heffingen: nog eens 420 miljoen euro. En dan hebben we het alleen nog maar over het directe personeel van die werven en niet over alle mensen die bij de toeleveranciers werkzaam zijn.
Laten we daarnaast ook niet vergeten dat op elk superjacht dat wordt afgeleverd een stuk of 6-25 personeelsleden werken. En ook die komen regelmatig uit Nederland. Daarnaast worden veel van de koelingen in de jachten gevuld door Nederlandse levensmiddelenhandelaren. Allemaal geld dat in een grote kluis opgeborgen had kunnen blijven staan rolt daardoor van hand naar hand en dat is goed voor de economie.
Het is hoe dan ook beter voor de economie dan het cultiveren van brievenbusfirma’s. En zo kom ik terug bij de eerste alinea: Wopke en Stef gebruiken de duizenden technische vaklieden die bij jachtwerven aan de slag zijn om de echte ellende mee uit het zicht te houden. Op de Zuidas wordt het geld verstopt. En dat is niet verstopt in superjachten, want die joekels zijn echt niet klein genoeg om te verbergen.
Superjacht bij een scheepsbouwer in Albalsserdam
Reaguursels
InloggenHet zou me niet eens verbazen als Woppert eerst nog even Putin heeft gevraagd welke jachten hij als symboolmaatregel aan de ketting zou mogen leggen.
En na de politieke carriere zie je hem ineens als commissaris voor Gazprom of zo.
Nonsens. Als de kiel van een schip wordt gelegd, wordt er een registratienummer ingebrand door het scheepvaartregister en wordt het schip ingeschreven als onroerend goed in het kadaster. De eigenaar is degene die de vooruitbetalingen doet voor materiaal en arbeidsuren door de werf. De werf is geen eigenaar meer van alles dat aan de kiel is gemonteerd maar wel de eigenaar van het zg. " registergoed". Op deze wijze voorkomt de toekomstige bezitter van de complete boot dat de curator het schip met de boedel van de werf kan verkopen als de werf onverhoopt failliet zou gaan. Het registergoed, dwz de boot in aanbouw, kan door justitie "aan de ketting gelegd" worden.
de koper kan er ook voor kiezen om gedekte refund guarantees door te laten lopen tot het eind van de bouw tijd. En de overdracht zo laat mogelijk te laten plaatsvinden, met risico voor de werf. Maar goed, lijkt me lastig voor de Russen om die garanties nu trekken.
Beetje ongelukkig geformuleerd: De werf is geen eigenaar van het schip in aanbouw, maar de opdrachtgever. De laatste is eigenaar van alles dat de werf aan de kiel vastgezet heeft. De werf is eigenaar van de aanbetalingen.
“Superjacht bij een scheepsbouwer in Albalsserdam”…
Mijn autisme speelt op..
An astounding two-thirds of these super-rich emissions are created by their superyachts.
www.dw.com/en/superyachts-symbolize-c...
Als de schepen doorverkocht worden ben ik wel benieuwd wat er met de Russische aanbetalingen wordt gedaan….
De aanbetalingen zijn door de werf geind en daartegenover staat het bezit van een boot in aanbouw door de eigenaar. De boot in aanbouw staat als registergoed geregistreerd in het kadaster. De werf heeft definitief zijn geld en de eigenaar is definitief eigenaar van het registergoed, tenzij justitie het confisqueert of de eigenaar het doorverkoopt.
"Pas als een jacht helemaal klaar is voor levering, wordt het ook daadwerkelijk geleverd, en dan gaat de eigendom over van de werf op de afnemer."
Maar voor die tijd heb je als afnemer al betaald lijkt me? Of op zijn minst een deel? De sanctie lijkt me dan dat je betaald hebt en niet geleverd krijgt omdat je intussen op een lijst geplaatst bent. Dat 'aan de ketting leggen' noemen geeft misschien een verkeerd beeld, maar die Russische miljardairs gaan wel degelijk het schip (ghe) in voor het bedrag dat ze al betaald hebben. Dat het die miljardairs niet echt pijn doet zal wel kloppen maar is toch een andere kwestie.
Inderdaad wordt een deel tijdens de bouw betaald. De zgn ‘instalments’. Vaak 5 betalingen, bij voorkeur cash flow neutraal. Zoals in mijn tegel boven ben ik benieuwd wat er daarmee gaat gebeuren..
@Nietdanjatoch | 17-04-22 | 18:21: Vraag ik me ook af inderdaad. Teruggeven kan niet, want dan is er geen sanctie. Neemt de overheid het in beslag dan benadeel je de werf, hoewel die de jachten toch wel verkocht krijgen als we de auteur mogen geloven. En als de werf het mag houden, hoe voorkom je dan dat ze een nieuwe afnemer niet gewoon het volle pond rekent?
@Nietdanjatoch | 17-04-22 | 18:21: Niets. De werf heeft het geld van de aanbetalingen en de eigenaar is eigenaar van een half afgebouwd schip.
@Hendrikjandezeeman Dom dom dom, een dergelijke kwetsbare branche had natuurlijk allang moeten regelen om jaarlijks in Den Haag "beschermgeld" af te tikken. Doen de vastgoedbazen en de Zuidasmaffia ook....
Goh, dat hoor je eigenlijk nooit.
Een liegende politicus.
Dat ik dat nog mag meemaken.
Zeldzaam..
Een liegende politicus, komt bijna nooit voor.
*Gillend wakker worden doet..*
Ze (Wobke en consorten) hadden helemaal niets hoeven zeggen, dan was het ook goed. Maar uiteraard is er weer voor gekozen om wel voor de Kamer en camera te liegen, waarschijnlijk enkel voor de beeldvorming.
Wie is er boos op de eigenaren van die jachten dan?
Dat soort linkse mensen ken ik niet. Iedereen lacht toch om die onzinnige beslagleggingen? Er is geen miljardair die er ook maar een broodje minder door eet.
Ja hier raakte ik het verhaal ook even kwijt. Volgens mij zijn “we” boos over laffe, ruggengraatloze symboolpolitiek. Dat achterlijk rijke mensen achterlijk grote boten kopen is van alle tijden.
Als een gemiddelde Afrikaanse warlord er 1 wil bestellen is dat uiteraard geen enkel probleem.
Mits cash of in bloeddiamanten betaald, uiteraard.
Ben in het Noorden des lands wel eens aanwezig geweest bij de tewaterlating van een schip in het kanaal. Aan de overkant van de werf veel zandzakken voor de deur vanwege de hoge golf. Doet Maxima nog wel eens zo'n doop met een fles champagne? Of doet de vrouw van de burgemeester dat tegenwoordig?
Wat gebeurt er eigenlijk met al die in beslag genomen bootjes?
En welk land heeft “recht” op de centjes als zo’n boot wordt geveild?
Of gaan de schepen weer terug naar de Russen?
Vraag maar raak.
Interessante vraag... iets met eigendomsrecht en de vraag of iets of iemand morgen mag bepalen dat je een 'fout vriendje' hebt en dat daarmee jou vermogen afgepakt mag worden.
Ik noem het glad ijs. Vandaag zijn het de Oligarchen, morgen ben jij aan de beurt omdat de wereld het zo vindt?
Ze zijn niet. Ik herhaal niet “in beslag” genomen.
Hoogstens heeft de uiteindelijk gerechtigde niet de volledige beschikkingsmacht.
Er is géén sprake van inbeslagneming van vijandelijke eigendommen. Nederland is niet in oorlog met Rusland
Zie: “ Duitsers die in Nederland of in de Nederlandse koloniën zoals Suriname of Indonesië woonden, werden na de oorlog tot vijandelijk onderdaan verklaard en onteigend@
duitslandinstituut.nl/artikel/38577/m...
Die krengen zijn geen reedt meer waard zodra ze het water raken.
Bootjes met verkoopprijs 200M gaan 7 jaar later voor nog geen 20% van die prijs van de hand.
@Schwanzeleber | 17-04-22 | 17:32:
-
www.bloomberg.com/graphics/2018-super...
@DatInternetDingetje | 17-04-22 | 16:48: Een jaar terug was het opeens geaccepteerd en woke dat mensen dood mochten, niet meer deel mochten nemen aan het openbare leven, buitengesloten moesten worden van zorg wanneer ze niet wilden voldoen aan de eisen van groepjes dwingelanden.
Nu is er eigenlijk ietwat hetzelfde aan de hand wanneer je niet openlijk stelling neemt tegen Rusland, of anders op zijn minst niet een Oekraïense vlag op je bakkes geschilderd hebt, en/of Oekrainers in huis neemt.
Je weet maar nooit wat er volgend jaar op de agenda staat?
Misschien wel de Teslarijder die alles afgenomen mag worden, anders wel de dieselduivels...
Die Russen blijven eigenaar van hun (half afgebouwde) boten. Ze mogen er alleen geen gebruik van maken binnen Nederland en de territoriale wateren. Met andere woorden, ze kunnen er voorlopig even helemaal niks mee. Zolang de werf de betalingsvoorschotten nog niet heeft opgemaakt, blijven ze gewoon doorbouwen tot het geld op is. Daarna stopt het en zitten ze in de maag met een half afgebouwd karkas op hun terrein. Ze mogen het half afgebouwde ding ook ergens anders neerleggen of opslaan, maar wie gaat dat betalen? Slopen of doorverkopen mag niet, want de Rus blijft eigenaar van het ding.
Even bijna off-topic. Mag ik nog wel 10 minuten een eitje koken voor gevuld ei of gebruik ik dan teveel gas uit Rusland?
Jij bent D66-fan, toch? Dus nee, jij mag niet koken op gas.
Ach jeetje! Toch zeker geen Russisch gevuld eitje?! Gij duivel... (Wink, wink.)
Een superjacht dat in Nederland bij een werf ligt voor onderhoud of een belachelijk dure upgrade kan gewoon in beslag worden gelegd.
En de beslaglegger is dan verantwoordelijk voor het onderhoud en draait op voor alle andere kosten.
Uiteindelijk wij dus.
En een Turkije dat zo graag lid wil worden van de EU laat nu toe dat al die Russische superjachten in Turkse havens geparkeerd mogen worden, zonder ze ook maar iets in de weg te leggen.
Ja, ze moeten wel, want als zij de Russen teveel triggeren, dan worden zij als eerste aangevallen. Daarnaast hebben zij ook een chronisch energietekort (daar komt hun 61% inflatie vandaan) en als Rusland de gaskraan dichtdraait, dan breekt er waarschijnlijk een revolutie uit.
Turkije heeft al wel iets gedaan toch, bosporus afgesloten zodat er niet meer Russische schepen van de middellandse zee naar de zwarte zee kunnen.
Je zet er gewoon een katvanger tussen iemand uit de keurige democratieen als Saudie-Arabie of de VAE. Met die landen heeft onze overheid geen enkel probleem.
De hypocrisie is stuitend te noemen, inderdaad.
Zo’n bootje staat op naam van een rechtspersoon uit Bermuda, Bahama’s of BVI. De aandelen en bestuur zijn ondergebracht bij Mossack Fonseca, of een van de tientallen andere service providers: www.offshorecompany.com/trusts/panama...
“En ook die komen regelmatig uit Nederland.”
Yachties, leuke mensen. Kun je wel op een feestje hebben.
Het hele “enteren!” beleid is natuurlijk vooral symbolisch.
En inderdaad hier en daar schadelijk voor eigen economie, maar dat moeten “we” er blijkbaar voor over hebben.
Iemand nog een vodkaatje jus? Proost
80% van de 'sancties' raakt ons zelf harder dan welke Rus dan ook.
Ja lekker, gooi nog maar 'n keertje vol.
Als ´we´ nou hopke en blok zouden zijn, of het kabinet in totaliteit zou ik het er wel mee eens zijn. Alle andere we´s vind ik onzin.
Schande dat een of andere zoetwatermatroos mijn nick durft te verhaspelen. Duizend bommen en granaten.
Kent u een zee met zoet water?
Vond het wel mooi gevonden.
@JJMS | 17-04-22 | 15:59:
Baikal?
@reservebelgië | 17-04-22 | 16:06:
Botanische Golf
@JJMS | 17-04-22 | 15:59: De grote meren in Amerika zijn ruim 5 keer zo groot als Nederland.
Ik hoor van mijn kat dat er dit weekend een heel interessant artikel in het NSB handelsblad dat superrijke Russen hun geld al jaren via Nederland witwassen en dat de Nederlandse overheid bewust een oogje heeft toegeknepen en nooit heeft ingegrepen.
Mijn kat las dit terwijl hij op de kattenbak op een verse NRC zat te schijten.
www.nrc.nl/nieuws/2022/04/15/hun-roeb...
Natuurlijk verdienen die Nederlandse trustkantoren er goed aan en als de Russen hun geld niet bij ons kunnen witwassen, dan doen ze dat wel ergens anders.
Ik laat mijn kat gewoon in de tuin van de buren schijten, stuk goedkoper. Maar dan loop je blijkbaar het risico af en toe wat interessante informatie mis te lopen. Toch eens een abonnement overwegen.
Witwassen is een term die te pas en onpas wordt gebruikt. En aan ernstige inflatie onderhevig is.
Want witwassen is een strafbaar feit.
U dient te beseffen dat Rusland géén rechtsstaat is. En dat uw bedrijf dat u zelf heeft opgebouwd u kan worden ontnomen door een corrupte overheid. Vandaar dat rijke Russen hun geld graag BUITEN Rusland onderbrengen.
In plaats van witwassen zou ik het kapitaalvlucht noemen
@theo-is-dood | 17-04-22 | 16:32:
Het ging meestal om geld van oligarchen die na de val van de Sovjet Unie staatsbedrijven voor een schijntje hebben kunnen kopen omdat ze bevriend waren met de toenmalige regering en hun bijeengeroofde geld het land uit moesten brengen. En omdat de Roebel niet erg waardevast was.
Nou,met slechts enkele aanpassingen kun je dit soort redenaties gebruiken om welke industrie dan ook te rechtvaardigen, tot aan slavenhandel aan toe. We moeten toch zonodig honderdduizend huizen per jaar bouwen? Laat die mensen dat dan gaan doen, in plaats van het produceren van tientallen meters lange kunstpiemels voor over het paard getilde schurken.
Effe terzijde. Weet je wat het is? Die ontwerpen van die schepen zijn vaak zo spuuglelijk. Vooral als die overgewaardeerde Franse nitwit Philippe Starck (geliefd bij Linda de Mol glossy vinex mutsjes) er zijn handen op lag.
Mijn god wat is dat ding lelijk. Maar het cliche, more money than brains wordt weer eens bevestigd.
9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/...
Wil je echt varen dan heb je zoiets. Briljant mooi.
claasenshipyards.com/wp-content/uploa...
Heeft inspiratie opgedaan aan de Antlantik-Wall ?
www.google.nl/search?q=luxe+motor+woo...
Of zoiets. Ook Nederlands erfgoed!
Valt wel mee.
De Superyacht A wint het van hem.
www.boatinternational.com/yachts/edit...
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-22 | 15:54:
Lijkt wel een U-boot.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-22 | 15:54:
Motor Yacht A that is.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-22 | 15:54:
Au!
@Basil Fawlty | 17-04-22 | 16:00:
Die Starck heeft ook een leuk zeilbootje getekend, de Sailing Yacht A
www.boatinternational.com/yachts/edit...
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-22 | 16:13:
Verkeerde link.
Moet zijn:
www.nobiskrug.com/fleet/sailing-yacht...
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-22 | 16:15:
Ja die ken ik. Zag ik ooit een paar jaar geleden voor de kust van Positano/Capri (2019 oid, speeltuin daar voor die proleten) en dacht mijn god, wat is dat ding lelijk. Ik weet overigens niet wie de eigenaar is.
Lag toen naast Oracle Larry Ellison sloep.
Heb dat jacht van Jobs een keer zien varen bij Portofino, vind het toch een stuk smaakvoller dan waar die Russen en Arabieren van houden.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-22 | 16:15: ook die heb ik een keer zien varen bij Bodrum, bizar lelijk dat ding.
Nee zo'n zeiljacht hangt de hele tijd scheef en je moet maar wachten tot het waait. Het is een beetje kortzichtig om een van de laatste maakindustrien in Nederland om zeep te helpen voor de buhne,
Goed nieuws allemaal. Met een beetje mazzel tik ik er straks een stuk of zes op de kop voor een spotprijs. Je wilt per slot van rekening ook niet het hele jaar op dezelfde schuit zitten, dat gaat snel vervelen.
Prijzen beginnen gemiddeld bij een miljoen per strekkende meter.
Heeft u er één van ongeveer 2 millimeter voor mij?
Stel dat je Rus bent en op de sanctielijst staat. Jouw schip in aanbouw is eigendom van een rits bv’s en ligt bij een werf. Je denkt, laat ik dat schip maar weghalen voordat ze definitief weten dat dat schip van mij is. Dus je rekent het schip af bij de werf, schrijft de eigendom over op de volgende BV en je laat het wegslepen. Dat kan nu dus niet meer. Er zullen wel afspraken gemaakt zijn met de werf, de havenmeester, politie enz.
Klik: home.kpmg/mt/en/home/industries/shipp...
De allerbeste adviseurs : “ KPMG Malta Ship Registration Team
KPMG’s Ship Registration Team provides advisory services to individuals and legal persons wishing to register ships under the Malta Flag. KPMG’s Malta Shipping Team gained the trust of ship owners’ who decided to register their ship under the Malta Flag. Our Shipping Team assists ship owners with the registration of ships as soon as their keel is laid by drafting and submitting documentation required by Maltese Authorities and providing tax efficient solutions aimed at maximising the particular needs of the ship owner. ”
We kunnen het onze MinFin toch niet aanrekenen dat zij geen benul heeft wat werken voor geld inhoudt. Het arme kind zou zich in wanhoop afvragen wie toch die mensen zijn.
Wopke Wopke, gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. Je bent Kaag niet.
Het wordt nog leuker als je beseft dat de opdrachtgever voor de bouw van het jacht op de foto, de Galactica, meneer Alekperov heet. Meneer Alekperof is via een aantal bv's en trusts eigenaar van de werf waar het jacht gebouwd wordt (Heesen in Oss).
(Bron: de Volkskrant 16 april 2022)
@Rederijker, wil je in het vervolg wat trager tikken, ja?
@Kapitein Sjaak Mus | 17-04-22 | 15:22: ha, ha, mooie timing idd! Great minds think alike (or fools seldom differ...)
Alekperov is geen poetinvriendje, maar eerder een poetin-gedoger; zoals bijna alle oligarchen, want anders kun je geen zaken doen in Rusland. Hij is grootste aandeelhouder van Lukoil, een van Rusland's grootste oliebedrijven. Hij staat nog niet op de EU-sanctielijst, maar dat zal binnenkort wel gebeuren. Hij koopt niet alleen jachten bij Heesen, hij is ook eigenaar. Dus binnenkort kan niemand meer een jacht kopen daar en hij kan Heesen niet meer verkopen. Het einde van een de mooiste jachtenbouwers in Nederland?
Gewoon nationaliseren
@Risingson | 17-04-22 | 15:36:
U is liefhebber van Russische methodes?
@Risingson | 17-04-22 | 15:36: U bedoelt Alekperov nationaliseren?
Het feit dat geen journalist aan Wopke vraagt wie de eigenaar van jachten in aanbouw is, is net zo erg als de minachting waarmee VVD en D66 liegen over alles wat ze aanraken.
Journalist van de kartelmedia moet ook gewoon alleen opschrijven wat verteld wordt.
Is wel zo.
Ik had er zelf ook een gekocht, tweedehands, gewoon voor de lol. Had nog een hoop restauratiewerk, dus halverwege de werkzaamheden maar weer doorverkocht. Met winst, dat dan weer wel.
Wat doet zo’n Kip-caravan tegenwoordig?
@JJMS | 17-04-22 | 15:21: Ja, viel tegen. Maar ,zoals ik zei, toch een klein slaatje uit geslagen.
@Forex | 17-04-22 | 15:25:
Van de winst kun je misschien wel een mooie nieuwe voortent kopen?
@JJMS | 17-04-22 | 15:27: Moet ik wel eerst die caravan... Sorry, dat schip weer terug kopen.
De overwegingen ten aanzien van de eigendom van een schip in aanbouw, dat de eigendom pas overgaat bij feitelijke levering, is veel te kort door de bocht. Schepen in aanbouw kunnen bijvoorbeeld geregistreerd worden en als registergoed geleverd worden. Ook IPR overwegingen kunnen een rol spelen.
Veel buitengewoon schimmige constructies van voorschotten, werkkapitaal, vele bv-tjes, separate bankrekeningen en dergelijke.
Vooral dat IPR kan nog een leuk dingetje worden voor Wopke/Blok. Laat ze maar eens bewijzen dat de eigenaar een Rus is.
Weer twee hele hoge lichtmasten die maar bitter weinig licht geven… Nederlanders sanctioneren (lees: de belastingbetaler) kunnen ze dan wel weer als de beste. Dorpsidioten zijn het.
Dan komt de vraag op: was de volledige koopsom dan al wel betaald of zijn deze schepen nog volledig van die scheepswerven op een aanbetaling na?
Lijkt me dat er deelbetalingen gedaan worden al naar gelang wat er al gebouwd is.
Ik ben helemaal niet boos over kopers van superjachten. Ook nooit geweest. Hoe komt u daarbij? En dat geld moet rollen weten we allemaal.
Vroeger kwamen Russische heersers gewoon naar Nederland om schepen te leren bouwen.
Tsaar Peter inderdaad.
@Ommezwaai | 17-04-22 | 15:14:
De Grote (2,04m)
(Karel de Kale had wél haar.)
Die werd hier in Zaandam binnen de kortste keren de stad uitgejaagd. Die lijpsijs had hier niets te zoeken.
@Arnold Layne | 17-04-22 | 15:28: Zijn logeeradres is er nog en het beeld op de dam ook.
Oud zaankanter.
Welke werven het zijn leert een snelle google search. Je kunt ze op de vingers van 1 hand tellen. Oceanco, Feadship, Heesen.
Een laffe onbetrouwbare "current thing" deugdaad voor de buhne van de regering.
Hier zijn duizen-den nederlanders direct en indirect voor werkzaam.
Arm en een beetje gelukkig...
( Hoeveel vrouwschoon er vandaag weer over straat loopt...!! Poeh...)
U kijkt uw ogen uit.
NRC artikel: "Hun roebels wegsluizen, dat deden Russische oligarchen via Hoofddorp"
Witwas-onderzoek via Nederland stelden rijke Russen hun vaak schimmig vergaarde vermogens veilig. Rechercheurs brachten dit nauwkeurig in kaart. Met de kennis gebeurde niets.
Witwassen is een term die te pas en onpas wordt gebruikt. En aan ernstige inflatie onderhevig is.
Want witwassen is een strafbaar feit. Door zomaar iemand van een strafbaar feit te beschuldigen maakt men zich schuldig aan smaad.
U dient te beseffen dat Rusland géén rechtsstaat is. En dat uw bedrijf dat u zelf heeft opgebouwd u kan worden ontnomen door een corrupte overheid. Vandaar dat rijke Russen hun geld graag BUITEN Rusland onderbrengen.
In plaats van witwassen zou ik het kapitaalvlucht noemen
Kan/mag er een beslagname zijn buiten de rechter om?
Altijd, zolang het OM er niks mee doet omwege niet kunnen, niet willen, systeemfout, lekker weer, ijsje eten, enz.)
@nobodiesunmighty | 17-04-22 | 15:09: vind dat dan erg verontrustend. Een overheid kan dus ondemocratisch bezit afpakken. Straks komen ze voor ons.
@salonsocialist | 17-04-22 | 15:25: of voor onze woningen om er statushouders in te zetten. O wacht! Daar is al wetgeving voor.
Precies dat vraag ik me ook af.
wat is de juridische basis die wordt gebruikt om boten van Russische eigenaren aan de ketting te leggen?
Poetin is een Rus en jij ook, dus jouw boot is nu van ons? Of alleen vriendjes van Poetin? Ben je dan automatisch schuldig?
Nou ja, ik begrijp het niet.
Neen!
Goed zo GS!
REAGEER OOK