Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video's. Laatste Amerikanen vertrekken, Taliban nemen Kabul Airport + Afghaanse luchtmacht over

Daar gaan ze

Gisternacht vertrokken de laatste drie Amerikaanse C17's met aan boord de laatste evacuees en de 82nd Airborne van Kabul Airport, waarmee de Amerikaanse aanwezigheid definitief ten einde is en het bewind van de Taliban definitief begonnen is. Minuten na het vertrek namen de Taliban het vliegveld in, en dat leverde gisternacht en vanochtend bij zonsopgang historische beelden op. Het laatste vliegtuig vertrekt met poppende flares terwijl de Taliban met tracers vreugdevuur de lucht in schieten.

Bovenstaand zien we hoe Taliban de hangar betreden waar de CH-46 Sea Knights (niet te verwarren met de CH-47 Chinook) van het Amerikaanse MinBuz staan die (net als in Saigon) gebruikt werden voor de evacuatie van ambassadepersoneel. Volgens een woordvoerder zijn de bovenstaande helikopters onklaar gemaakt. Onderstaand de Taliban bij hun nieuwe C-130 Hercules die niet helemaal waterpas ligt. De Afghaanse luchtmacht had er in totaal vier, maar we zien er vooralsnog maar 1 langskomen in de videos, dus het is niet uitgesloten dat de Amerikanen er drie gebruikt hebben voor hun eigen evacuatie of zo. Er zijn naar verluidt nog 250 Amerikanen en tienduizenden visum-gerechtigden Afghanen achtergelaten.

Enfin, na de breek een hele sloot beelden van de inname van het vliegveld en diens voormalige toestellen van de Afghaanse luchtmacht. De eerste Black Hawk vloog gister al over Kandahar, dus de eerste overheids-piloten zijn waarschijnlijk al overgelopen.

Update: ook zes aanvals-propellorvliegtuigjes zijn onklaar gemaakt voordat de Amerikanen vertrokken. Waarschijnlijk geldt dit voor de meerderheid van de achtergelaten voertuigen. Ook beschikt de Taliban (nog) niet over genoeg onderhoudspersoneel. Filmpje van veel onklaar gemaakte MD530-heli's hier.

Taliban bij (een van de vier?) C-130 Herculessen

Even voorstellen: de Taliban Airforce

De nieuwe Super Tucano en MD530 vloot

De inname van het vliegveld gisternacht

C17 flares en Taliban vreugdevuur met tracers

Social
Social
Social
Social
Social
Social

Eerste Black Hawk gister al operationeel. Waarschijnlijk overgelopen piloot

Social

Daar gaan ze

Vreugdevuur

Social

De eindstand na 20 jaar (middelste zijn Taliban)

Reaguursels

Inloggen

www.nrc.nl/nieuws/2021/08/30/vele-mil... >>Dit jaar zou volgens verwachting de omvang van het Afghaanse bruto binnenlands product (bbp) in harde valuta zo’n 17 miljard euro bedragen. Het land, met een inwonertal van 36 miljoen en het oppervlak van Frankrijk, heeft daarmee een economie die niet groter is dan die van de stad Den Bosch.

Sinds 2001 is daar een vloedgolf aan geld aangespoeld. Allereerst is er de officiële ontwikkelingshulp, die in 2019 4,3 miljard dollar bedroeg. Dat is een vijfde van de economie. Maar rond 2011, toen de overwegend Amerikaanse troepenmacht op zijn hoogtepunt was, besloeg de hulp soms de helft van het bbp.<< Een ontluisterend artikel dat ook de automatische D66 maatregel om NL serviele Afghanen een NL paspoort te geven beter in perspectief plaatst. Er is niets gedaan aan duurzame opbouw van Afghanistan. Allemaal corruptie.
>>Zelf verdienden de Taliban de afgelopen jaren tussen 300 miljoen dollar en 1,5 miljard dollar per jaar met tolheffing op wegen, landbouwproductie, mobiele telefoonmaatschappijen en elektriciteitsbedrijven, volgens een rapport van de VN-Veiligheidsraad eind vorig jaar.<<

Eeuwig..Op..Vakantie | 31-08-21 | 18:47 | 2

Alles wat corrupt was, is hierheen gevlogen. Zij zijn nu zielig.

Sytsevandekameleon | 31-08-21 | 19:08

En de cocaïne productie is hierin meegenomen?

TheseDays00 | 31-08-21 | 19:38

Volgende oorlog is de difficulty level daar een trap hoger omdat ze nu allerlei nieuw materieel hebben zoals night vision goggles, Stingers en moderne assault rifles.

sioux_ | 31-08-21 | 16:34

Je kunt zien dat ze goed getraind zijn door de US. Vingertjes netjes uit de trekkerbeugel, wapen in juiste positie, goede kleding en materieel. Netjes.

Tribion | 31-08-21 | 15:47

En ze konden die vliegende dingen niet zelf meenemen?

Santtulainen | 31-08-21 | 15:43 | 1

Rekensom door 'n accountant: meenemen is duurder dan onklaar maken en achterlaten.

AmbtenaarInFunctie | 31-08-21 | 15:47

Het Chineese leger zal vast erg blij zijn met 1 van elk van die vliegtuigen en helicopters. Als het niet is om de technologie te stelen, dan toch in elk geval wel om de zwakke punten in kaart te brengen.

Chuck the plant | 31-08-21 | 14:55 | 2

Allemaal oude meuk. Niets wat ze niet al weten.

Vula | 31-08-21 | 15:09

Het is nou niet bepaald het toppunt van techniek wat daar nog staat. Op veel technische gebieden is China qua ontwikkeling al veel verder.

PolderTaliban | 31-08-21 | 15:11

Zie die middeleeuwers paraderen in hun militaire pakjes dan. Hun voornaamste training bestaat uit bidden en iets met geyten. Over die vliegtuigjes zou ik me niet teveel zorgen maken. Ik neem aan dat de meeste onderhoudsploegen wel weten hoe ze zo'n ding eenvoudig naar de klote kunnen helpen, los van dat die geytenexperts niet weten hoe ze ermee om moeten gaan, laat staan hoe ze die dingen moeten onderhouden. Voor nu ben ik vooral benieuwd hoe lang hun economie het redt. Denk dat het niet heel lang gaat duren voordat de stroom uitvalt.

wapster | 31-08-21 | 13:49 | 2

Ze hebben wel gewonnen

du Roi Soleil | 31-08-21 | 15:19

@du Roi Soleil | 31-08-21 | 15:19: niet door te vechten

sioux_ | 31-08-21 | 16:30

Approval ratings Biden dalen, 9 van de 5 Biden-kiezers zegt dat ze er spijt van hebben op hem gestemd te hebben (pun intended, in werkelijkheid zijn het een staggering 18%, laat dat even op u inwerken...) en binnenkort -als het zo doorgaat- verliezen de Democrats "the house", waardoor Biden niet alleen seniel, maar ook vleugellam wordt. Tenminste, áls hij het tot 2022 redt, want zowel qua gezondheid (de man is een demente bejaarde) als met het oog op zijn absolute blunder in Afghanistan, waarvoor hij vrijwel zeker impeached wordt (en dit keer niet omdat zijn tegenstanders hem niet mogen, er zijn ook geluiden uit het Democrats-kamp dat ze nu al genoeg van hem hebben), gaat waarschijnlijk de ergste nachtmerrie voor iedereen die met gezond verstand tégen racisme, tégen fascisme, tégen terrorisme en onderdrukking is, een feit worden: I predict you President Harris 2022, waarbij Biden de eer aan zichzelf houdt. En zo komt dan een vrouw met een pleister op het achterhoofd (van het omhoogkomen onder het bureau van de baas), die extreem-links-racistische zichtwijzen heeft, door en door corrupt is en zelfs door haar eigen partij niet gepruimd werd in de pre's (ladies and gentlemen, here are the results of the democratic vote: Harris 0 (zero!) votes), op het stoeltje van het machtigste ambt ter wereld landen. Het kan verkeren. Ik hoop dat de republicans de vertegenwoordigheid van geest hebben een moderaat-conservatieve kandidaat te presenteren in `24, maar wel één die korte metten maakt met woke-aktivisme, identiteitspolitiek, het racisme van BLM, het fascisme van Antifa, de indoctrinatie van rassenleer in het schoolsysteem en het belonen van slachtoffergedrag van vermeende slachtoffers. Kunnen we weer verder waar we een aantal jaren geleden zijn blijven staan.

Gladiator Fap | 31-08-21 | 13:25 | 5

@Gladiator Fap | 31-08-21 | 13:48: Ach, ben je er zo een.

wapster | 31-08-21 | 13:54

@wapster | 31-08-21 | 13:54: Als je bedoelt "een mens met een kritische blik" dan zeg ik volmondig ja. Als je bedoelt "een wappie" of een "complottheorie-aanhanger" dan zeg ik volmondig dat ik niet gediend ben van fascisme. Bovendien was het een grap (zie wat er meteen achter staat tussen haakjes). Ik volgde gewoon de (misschien foutief aangenomen door mij?) ironie in uw reactie.

Gladiator Fap | 31-08-21 | 14:05

'9 van de 5 Biden-kiezers'

Really?

PolderTaliban | 31-08-21 | 15:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Kwarts genoeg in Afghanistan om in carters van motoren te gieten.

steekmug | 31-08-21 | 13:01

Mooi zo, weg uit de zandbak.
DIt onbezonnen avontuur van de republikeinen heeft lang genoeg geduurd en al te veel doden gekost.
Goed gedaan Biden, jij begreep het!

panthoseen | 31-08-21 | 12:58 | 4

@DoeMaarNietOke | 31-08-21 | 13:58: Vooruit, ik doe maar een duit in het zakje: misschien was het de hoop van de Democrats dat het een fiasco zou worden, maar dat ze dat dan in de schoenen van Trump kunnen schuiven teneinde een succesvolle re-run 2024 te verhinderen, maar dat dat nu volledig en met medewerking van ISIS-K (waar staat die "K" nu ineens voor, heb ik iets gemist?) backfired in de grootse clusterfuck van een POTUS sinds Bush jr.?

Gladiator Fap | 31-08-21 | 14:13

Als je dat meent begrijp je er zelf niks van.

culture_vulture | 31-08-21 | 15:07

@DoeMaarNietOke | 31-08-21 | 13:58:

Nee hoor het is de puinzooi afghanistan die Biden heeft geerft van Trump. Gelukkig trekt Biden de stekker uit deze republikeinse hoop ellende.

panthoseen | 31-08-21 | 17:08
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland heeft de Taliban de weg gewezen.
Een troepentransport vliegtuig voor de onderdelen samen met een troepentransport vliegtuig voor de troepen.
"Ohhh, moet dat zo", zeiden die Taliban.

Godderwrake | 31-08-21 | 12:55

Jajaa, een radicale terreur groep met serieze firepower,
what could go wrong?
Ik vond en vind de terugtrekking nog steeds een slecht idee,
ten eerste van Trump, maar gehandhaafd door Biden.
.
Ja blijven kost internationaal een paar centen,
maar 100 duizend vluchtelingen plus aanslagen(preventie) kost ook wat.
.
Maar zodra de Taliban deze vliegtuigen buiten de grenzen inzet,
heeft de VS weer een goede reden om de boel terug te "managen".

hotmint | 31-08-21 | 12:45 | 2

Die apparaten vliegen niet meer. Daarnaast heeft de Taliban geen onderdelen en geen kennis om ze vliegend te krijgen of te onderhouden, en geen kennis om ze te vliegen. Verkopen is de enige optie die ze hebben.

AmbtenaarInFunctie | 31-08-21 | 15:50

Vraag me bij het kijken van die filmpjes af, zou je daar nou aan het eind van de dag een meer voldaan gevoel hebben dat je iets bereikt heb, dan wanneer je een dagje op kantoor hebt gewerkt?

Wybe Wabes Abbema | 31-08-21 | 12:38

Wanneer is de release van de nieuwe Billy Joel single? Videoclip hoeft ie niet meer te maken, dat kan gewoon de twitterfeed van afgelopen nacht zijn.

san-taa-tum | 31-08-21 | 12:20

33 blackhawks? Da's een aardige legermacht al. Krijgen ze dat kado? Een hele snelle Google leert me dat 1 exemplaar tussen de 5 en 10 MILJOEN kost. Ik mag hopen dat ze heel erg "onklaar" zijn gemaakt, of nog beter, zodanig zijn "gemodificeerd" dat ze tijdens de eerste vlucht uit de lucht sodemieteren bovenop de anderen. Ik had liever gezien dat ze de hele teringzooi in de fik hadden gezet. Had ook beter gestaan naar de buitenwereld ipv van wat flares voor de zekerheid.

CoffeeDick | 31-08-21 | 12:16 | 3

Ho, ho, het milieu, niks geen fikkie stoken! De Amerikanen en inmiddels ook de Taliban hebben innige banden met Kaag, ze zou pislink worden van die uitstoot van gevaarlijke stoffen!

BadPatNL | 31-08-21 | 12:21

Joh je trekt een zooitje bedrading uit de cockpit en die dingen vliegen niet meer. Succes met dat te repareren als je de kennis niet hebt. Die vliegtuigen en heli's zijn alleen nog goed voor de schroot.

usb stok | 31-08-21 | 12:47

Zou het goodwill van de VS naar de Taliban zijn? Nu hoeven die achtelijken niet meer homo’s al die trappen van een flatgebouw op te zeulen. Nee gewoon in de helicopter en dan met het hoofd omlaag er uit.

Zo zie je maar weer dat die Taliban best wel moderner worden.

Nuuk | 31-08-21 | 17:48

Die Taliban op het eerste filmpje, die onder toeziend oog van die verslaggever de hangaar in lopen om het te bekijken...

Je zou bijna denken dat het Amerikanen waren die daar lopen, tot je ze van opzij ziet en de huidskleur niet past.

Maar goed zouden dit nu die door de westerse coalitie opgeleide, en even voor de overname gedeserteerde, Afghaanse troepen zijn?

Dit zijn toch geen losgeslagen woeste Talibanstrijders, deze soldaten lijken mij toch net iets te veel professionaliteit uit te stralen voor bewapende schapenherders, en ook hoe ze dat tenue en die wapens dragen alsof het ze gegoten zit.

BadPatNL | 31-08-21 | 12:11 | 3

Waarom zou de Taliban geen goed opgeleide elite troepen kunnen hebben? De mooie wapens en outfit kunnen ze over hebben genomen van het voormalige Afgaanse leger.

de_gevlekte | 31-08-21 | 13:07

Taliban heeft ook SOF. Ik geloof dat ze Badri 313 heten of zoiets.

AmbtenaarInFunctie | 31-08-21 | 15:52

@de_gevlekte | 31-08-21 | 13:07: Ik durf er een twee kratten bier op te zetten dat betreffenden in het bovenste filmpje oud leden zijn van het voormalige Afghaanse leger. Overgenomen, voor een gedeelte klopt dat, een groter gedeelte heeft het waarschijnlijk tijdelijk in de kast gehangen om het naderhand weer aan te trekken.

BadPatNL | 31-08-21 | 17:23

Maandenlang zie ik strijders op sandalen in soepjurken met kalashnikovs en technicals. En plots lopen er getrainde soldaten in gevechtstenue uitgerust met nachtkijkers in beeld.

masahide | 31-08-21 | 12:08 | 3

Haha, je was me net voor! Het valt op toch, bijna 1 op 1 Amerikanen die daar lopen?

BadPatNL | 31-08-21 | 12:12

Omdat ze een beter pakkie aanhebben zijn ze ook meteen getraind?

Sessine | 31-08-21 | 14:09

@Sessine | 31-08-21 | 14:09: Je kan toch zelf wel zien dat die Taliban daar in het eerste filmpje er nu niet bij lopen als geradicaliseerde geitenherders, waarvoor ze al jaren moeten doorgaan. Deze Taliban lijken net even te sterk op door de coalitie opgeleide eenheden van het voormalige Afghaanse leger.

BadPatNL | 31-08-21 | 17:28

Kostenpost is beter op te schrijven.

Naall | 31-08-21 | 12:00

Ondertussen in Nederland........

"Defensie houdt de komst van familieleden van Afghaans-Nederlandse medewerkers tegen."
"Demissionair minister van Defensie Ank Bijleveld blijft echter vasthouden aan de IND-norm van het kerngezin. Veel van de familieleden die in gevaar zijn, zijn daardoor niet op de evacuatielijst gekomen."

En dit gaat het tigste voorbeeld worden van 'mission creep'. Was er aanvankelijk slechts sprake van enige tientallen tolken die geëvacueerd zouden worden, de Tweede Kamer besliste al snel dat de evacuatie uitgebreid moest worden tot fixers, chauffeurs, koks, etc. kortom, iedereen die wel eens ''Do ist der Bahnhoff'' tegen een Nederlander had gezegd.

Die mochten met hun gezin naar Nederland komen.

Met hun 'kerngezin', dus echtgenote en kinderen. Nu wordt er kennelijk alweer gediscussieerd over het ook laten overkomen van leden van de 'extended family' die niet tot het kerngezin behoren. En ik ben bang dat ook weer 'gewoon' gaat gebeuren.

En daarna? Tsja, ook de buren van de eitjesbakkers menen dat hun leven onder de Taliban niet zeker is, want ze woonden naast een eitjesbakker en zeiden regelmatig 'goedemorgen' tegen elkaar. Ook dat is een vorm van collaboratie met het verdorven westen. Dus ook de buren moeten ingevlogen gaan worden. En ook die buren hebben 'extended families'.

Dr_Johnson | 31-08-21 | 11:52 | 4

@Wattman | 31-08-21 | 12:00:
-
Eind 2025 zullen er plusminus éénmiljoentweehonderdwintigduizend moslims in Nederland wonen. (met inbegrip van onze oudingezeten Turkjes en Marokkaantjes).
-
Als daarvan slechts één op de honderdduizend zou 'radicaliseren' - en dan hebben wij het hier dus even niet over de vermenging van criminaliteit en voorgegeven islamisme, maar over het zuivere modelletje enkeling baardmans met bomgordel- dan gaan wij dat als samenleving dus alvast niet trekken.

bisbisbis | 31-08-21 | 12:22

@bisbisbis | 31-08-21 | 12:22:

"Eind 2025 zullen er plusminus éénmiljoentweehonderdwintigduizend moslims in Nederland wonen."

Nee, veel meer. Het aantal dat jij noemt hebben we hier nu al:

PEW Research schatte onlangs dat er 1,2 miljoen moslims (7,2% van de bevolking) in Nederland wonen.

Dr_Johnson | 31-08-21 | 12:44

@bisbisbis | 31-08-21 | 12:22:
Dat is nog exclusief de vele duizenden niet geregistreerde, ongedocumenteerde, dus niet meegetelde moslimse illegalen die soms al tien, twintig jaar hier flierefluitend rondlopen, op kamers wonen in illegale huisjesmelker-pensionnetjes, illegaal onderverhuurde sociale huurwoningen bezetten of illegaal inwonen bij al dan niet illegale familieleden.

Allemaal heel gewoon in een land dat zijn eigen wetten niet serieus neemt, en dan verbaasd is dat anderen dat ook niet doen.

Peter Emile | 31-08-21 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe kan het eigenlijk dat de Taliban nu zoveel Amerikaans oorlogstuig in handen heeft? Is dat allemaal netjes voor ze achtergelaten? Is dat onkunde, stupiditeit, of zit er een strategische gedachte achter? Ik snap er niks van.

Ramsesz | 31-08-21 | 11:51 | 3

Dat is rekenen op de standvastigheid van het ex-regeringsleger, gecombineerd met westers optimisme over het goede in de mens. Zowel onkunde als stupiditeit als verregaande naïviteit, dus,

bisbisbis | 31-08-21 | 12:24

Niets gebeurt zonder reden

@WiN™ | 31-08-21 | 12:36

Het kost te veel geld om voertuigen, vliegtuigen, heli's etc weer mee terug te nemen. Dus dan is onklaar maken en achterlaten makkelijker. Is in andere oorlogen ook gebeurd.
En dan heb je nog de kleding, vesten, vuurwapen, etc. wat eigenlijk voor het Afghaanse leger was bedoeld en simpelweg gratis is overgenomen door de taliban.

usb stok | 31-08-21 | 13:49

Herman Kuiphof zou gezegd hebben: ¨Zijn we er toch ingetuind.¨ En ik vraag me af: hoe vaak nog?

squadra | 31-08-21 | 11:50

Ach ja, je moet er wat voor over hebben. Ja waarvoor ga je eigelijk het leger in? De voordelige arbeidsvoorwaarden? Lekkere lange vakanties in exotische gebieden? Je bent hartstikke gek in mijn ogen. Vroeger vocht je nog, zeiden ze voor de vrijheid van je land. Tegenwoordig gaat het alleen maar om de wapen industrie te pleasen.

Rest In Privacy | 31-08-21 | 11:44 | 3

We zouden beter een leger hebben voor onze eigen mensen. Inderdaad, om de vrijheid en veiligheid van de burgers, de Nederlanders, te waarborgen. De Marechaussee zou daartoe grondwettelijk bevoegd zijn.

squadra | 31-08-21 | 12:03

@squadra | 31-08-21 | 12:03:
-
De Marechaussée? Pardon? Sinds wanneer is dat iets anders dan een uitvoerende overheidstak?

bisbisbis | 31-08-21 | 12:25

Met 58 pensioen en de maanden op uitzending worden netto & dubbel uitbetaald

theo-is-dood | 31-08-21 | 15:49

West Point kan je ondertussen ook wel opdoeken.

Steiner66 | 31-08-21 | 11:42 | 1

Waarom? Militairen voeren slechts de opdracht van de politiek uit, met een door de politiek verstrekt budget, en met door de politiek opgelegde restricties...

Nederlanddraaitdoor | 31-08-21 | 12:52

Dat die sukkels überhaupt nog iets intact hebben achtergelaten getuigd van hun stupiditeit.

WatZalIkErvanZeggen | 31-08-21 | 11:42 | 1

Hoezo intact? Zonder kabelboom of printplaat gaat er niks werken.

AmbtenaarInFunctie | 31-08-21 | 15:54

In elk geval helder waar een groot deel van dat budget naartoe is gegaan: De Amerikaanse wapenfabrieken. Soort vestzak-broekzak pecunia van de Amerikanse belastingbetaler naar deze bedrijven.

Beste_Landgenoten | 31-08-21 | 11:40

Ik wil niet stoken maar ik weet wel zeker dat bij minimaal 90% van alle Moslims wereldwijd, dus ook in een NL, een gevoel van triomf heerst bij het zien van deze beelden.
Die gehate en bemoeizuchtige westerlingen zijn er wederom niet in geslaagd om Moslims te knechten. Game over!
De vermeende superioriteit van die westerlingen is geweest.
Wat dit doet met de Acmeds, Ali's en Kadisha's in onze straten moet nog blijken...

Amsterdamsko | 31-08-21 | 11:40 | 3

Ze gaan nog meer en langer sissen.

bisbisbis | 31-08-21 | 12:26

Wel laten we het er nog even bij melden dat het Westen vocht en verloor volgens de regels van de Geneefse conventies. De volgende keer dat we daar naartoe gaan zou wel eens een stuk bloediger kunnen gaan. Voornamelijk omdat als je vijand zich niet aan de regels houden, jij dat ook niet hoeft te doen.

heldheino | 31-08-21 | 12:35

@heldheino | 31-08-21 | 12:35: De USSR heeft het ook bloedig geprobeerd en gefaald. Ook een genocide plegen is nog niet zo makkelijk als het lijkt.

de_gevlekte | 31-08-21 | 13:09

Nederlandse en andere landen gesneuvelden onder kopje "others",
Want niet noemenswaardig ofzo?
Moe van text typen?
Kut...

steekmug | 31-08-21 | 11:34

Joe Biden wordt gepiepeld door de legertop. OK, dus jij wil op deze manier weg uit Afghanistan? Dan gaan wij ervoor zorgen dat het er zo slecht mogelijk uitziet op de beelden.

Zuurteregelaar | 31-08-21 | 11:29

Op radio 1 wist men te melden dat elitetroepen van de taliban het vliegveld hadden overgenomen. Elitetroepen van de taliban! Die hebben zeker nachtkijkers op hun 5e hands AK47.

Kaal-dik-en-lelijk | 31-08-21 | 11:28 | 1

Nou, laat het tribale elkaar afslachten en opknopen maar weer beginnen. Zo ongeveer het enige waar die mensen echt goed in zijn.
/care

Graaisnaaiert | 31-08-21 | 11:24 | 3

Dat was juist door de Taliban gestopt net als het telen van opium.

Cobarde | 31-08-21 | 11:37

@Cobarde | 31-08-21 | 11:37: Taliban heeft vast al afspraken gemaakt met China (en Rusland?) voor het delven van allerlei grondstoffen. Die worden schathemeltjerijk, het land zelf blijft in armoede natuurlijk. Hebben ze genoeg centen om (proxy)oorlogen/aanslagen uit te voeren en om lekker te ontspannen in een of andere golfstaat. Ik denk dat ze 20 jaar oorlog ook wel een beetje zat zijn.

Hersenletsel | 31-08-21 | 12:23

So Long, and Thanks for All the Fish!

wezen | 31-08-21 | 11:22

May Afghanistan rest in pieces. Hek eromheen en ze de boel zelf maar op laten lossen. Schijnbaar willen ze dit gezien de snelheid waarmee iedereen overloopt naar de 'vijand'. Voorlopig zit het met het defensie apparaat wel goed. Maar nu de boel onderhouden wat ze ingenomen hebben. Neem aan dat de Amerikanen het achtergelaten materiaal dusdanig onklaar hebben gemaakt dat het niet meer te gebruiken is.

clockandhammergame | 31-08-21 | 11:19

Dit is de tijd om naar Afghanistan te gaan. Lekker helicoptertje vliegen. De komende dagen zullen de taliban zich voelen als kleine kinderen met kerst. Overal kadootjes van ome Joe Biden. Joe Biden: Build Taliban, Isis and Al Quaida back Better!

Mika6101 | 31-08-21 | 11:16 | 3

Sleepy, sloppy Biden.

Al zal een gebrek aan onderhoud gecombineerd met veel zand, wellicht roet in het eten gaan gooien.

Nederlandop1 | 31-08-21 | 11:27

@Nederlandop1 | 31-08-21 | 11:27: Voor elke taliban zijn er minstens 8 vuurwapens achter gelaten. Die vergen niet zoveel onderhoud. Uiteraard zal het groter materieel onderhoud nodig hebben. Maar ze hebben alles toch gratis. Ik bedoel, van twee kapotte helicopters kan je wel weer een werkende in elkaar schroeven. Dat onderhoud argument geld alleen als je alles in de lucht wil houden. Tot dusver hebben ze meer gratis speelgoed gehad, dan dat ze poppetjes hebben. Die die paar taliban poppetjes hebben meer dan genoeg om mee te spelen ;-)

Mika6101 | 31-08-21 | 11:33

@Mika6101 | 31-08-21 | 11:33: als je uit iedere heli de computer sloopt, kun je niet van 2 kapotte 1 werkende bouwen. Ook niet met Chinese onderdelen.

AmbtenaarInFunctie | 31-08-21 | 15:57

Leuk al dat moderne spul.
Ik geef het 6 maanden en dan is alles onbruikbaar.
Het magische woord : onderhoud

Het leven is zwaar | 31-08-21 | 11:11 | 2

Die zijn allang onklaar gemaakt door essentiële onderdelen te verwijderen of onherstelbaar te beschadigen. Er gaat niet 1 heli de lucht in.

AmbtenaarInFunctie | 31-08-21 | 16:00

@AmbtenaarInFunctie | 31-08-21 | 16:00:
Dat maakt die Taliban niets uit. Zo'n heli heeft vier 'vleugels' aan z'n propeller dus kunnen ze 4 homo's tegelijk opknopen.

Godderwrake | 31-08-21 | 17:25

De halalhamvraag blijft: Hebben ze ook parachutes buitgemaakt ?

Hopelijk niet.........

J.Thee.Cohen | 31-08-21 | 11:09 | 1

Kwartje viel pas laat: ham is niet halal?

bastemeijer | 31-08-21 | 12:10

dus de Amerikaner leidde de mujahedin op in strijd tegen de Russen met wapens en stingers, uiteindelijk leidde dat tot een complexe operatie met veel voorbereiding als de twin towers. Vervolgens wordt een Afghaans leger van 300.000 bewapend en getraind met meer materieel dan Benelux bij elkaar. Uiteindelijk zie je Taliban op straat lopen net zo tactisch gekleed en walk the walk alsof ze getraind zijn door de VS. Dankjewel VS en Nato

HetOorAakel | 31-08-21 | 11:03

Doet me denken aan de Nederlanders in Atjeh. Waar ze een groep moslims bewapenden met het nieuwste wapentuig om mee te helpen een andere groep moslims uit de weg te ruimen.

In plaats van dat te doen, schopten ze de Nederlanders er uit met hun nieuwe wapentuig. Haha!

kleybeuker | 31-08-21 | 11:01 | 2

De Nederlanders zijn gewoon een beetje dom. De Nederlanders die door de SS getraind en bewapend zijn hebben geen seconde getwijfeld om de andere Nederlanders voor de Duitsers in check te houden. Men heeft inderdaad verwacht dat Moslims in Atjeh de bezetter zou bijstaan net als de groep Hollanders voor dat gedaan heeft voor de Duitse bezetter.

Cobarde | 31-08-21 | 11:44

@Cobarde | 31-08-21 | 11:44: Ware het niet dat de Atjeh oorlogen met Van Heuts 50 jaar voor WO2 plaatsvonden.

Mokum Kosher | 31-08-21 | 14:32

Maakt u zich geen zorgen! Immers mevr Kaag is onderweg..

aardv@rk | 31-08-21 | 10:59

Het leger en de burgerbevolking lijkt me nogal dociel ; men geeft zich zomaar gewonnen aan de vijand. Zal een hele verandering voor ze zijn als ze hier aankomen en merken dat ze het hier voor het zeggen hebben .

Koning BongoBongo | 31-08-21 | 10:59 | 1

Wie heeft ooit bepaald wie de vijand was/is? Waren het de westerlingen of de Afghanen? Ik weet het niet hoor.

Amsterdamsko | 31-08-21 | 11:43

Het is wachten op de photoshop van Biden, die aan het haar van een Talibanstrijder ruikt.

Usumani | 31-08-21 | 10:58 | 1

Misschien een les voor de volgende keer. Niet meer proberen “hearts and minds” te winnen maar gewoon alles platgooien tot het geitenhok aan toe.

Transgender-Airlines | 31-08-21 | 10:57 | 3

VOC-mentaliteit?

Usumani | 31-08-21 | 10:59

Wel die geiten tevoren waarschuwen graag..........

J.Thee.Cohen | 31-08-21 | 11:11

Neen, gewoon niet mee bemoeien!

Amsterdamsko | 31-08-21 | 11:44

Hadden de Amerikanen niet beter een 51e staat kunnen maken van Afghanie ?

Koning BongoBongo | 31-08-21 | 10:54

Een baard en een machinegeweer dat is de meest bekende verschijning van de religie der liefde en vrede.

Broadsquire | 31-08-21 | 10:50 | 1

Lol... u heeft een punt.

Amsterdamsko | 31-08-21 | 11:45

Die regio gaat veel plezier beleven aan dat wapentuig. En als het klopt dat onderhoud te lastig is voor Taliban moet het de komende jaren gebeuren. Of ze worden overlopen en alles wordt afgeslacht en afgepakt. Of ze gaan zelf huishouden in die noordelijke landjes.

bodyhair | 31-08-21 | 10:49 | 6

Ik ga ervan uit dat er elk jaar wel een paar naar beneden komen vallen.

CamaroHans | 31-08-21 | 11:03

Absurd als ze werkend spul achtergelaten hebben.

Wattman | 31-08-21 | 12:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik niet begrijp is hoe de taliban heeft kunnen winnen. Ze zijn namelijk niet erg woke of divers. Ik zie geen blanken, geen zwarten, alleen een onbestemd kleurtje er tussen in. Geen regenboogvlaggen of milieuactivisten. Ze lijken dezelfde normen en waarden te delen. Dat zal ze toch niet succesvol hebben gemaakt???

Pje911 | 31-08-21 | 10:48 | 3

Ze waren zo enthousiast over de regel 25% vrouwen in het parlement dat ze daar zo snel mogelijk deel van willen uitmaken.

bodyhair | 31-08-21 | 10:51

Het is niet de bedoeling dat u zulke nuchtere constateringen openbaart.

squadra | 31-08-21 | 11:31

Iedereen die zich afvraagt waarom alles niet is opgeblazen voor vertrek. Ik denk dat de vs(en de rest) de dreiging niet groot genoeg achten als ze dit laten staan. Ik kan me wel voorstellen dat als je zelf nog bezig bent met vertrekken je niet alles op gaat lopen blazen, ik heb zo’n idee dat de taliban dan wellicht minder geduldig hadden afgewacht. Dus wellicht hebben ze het afgewogen.

Tristoe | 31-08-21 | 10:47 | 5

Ik denk dat al dat spul binnen 14 dagen weer aan de grond staat. Het zijn geen Opel Kadettjes die je met een hamer en schroevendraaier kunt onderhouden. Logistiek is een enorm deel van elk leger.

ole guapa | 31-08-21 | 10:58

@Tristoe | 31-08-21 | 10:52: Ik denk dat ze juist onderdelen eruit halen die je alleen via de 'leverancier' kan kopen. Maar misschien dat het inderdaad ook wel via alibaba te koop is. Ik had denk ik een blik piloten opengetrokken en ze even over de grens gevlogen.

Sessine | 31-08-21 | 10:59

@ole guapa | 31-08-21 | 10:58: Ik denk ook niet dat het appeltje eitje is, maar ik denk dat alles(lees: veel) te koop is, als je maar genoeg geld hebt en de juiste connecties. Dus daar hadden ze naar mijn idee waarschijnlijk wel een oplossing voor kunnen kopen. Maar goed, wat ik zeg, we speculeren.

Ze zullen het vast hebben afgewogen, als de dreiging echt te groot zou zijn zouden ze uiteraard niet hun eigen graf graven hiermee.

Het over de grens vliegen had een optie geweest inderdaad, maar dan kom ik weer terug bij de afweging, blijkbaar niet de moeite waard.

Tristoe | 31-08-21 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

En geen enkele krant of nieuwszender die Biden in de grond trapt.
Trump, letterlijk elke 10 min. kwam er een negatief bericht voorbij, terecht of onterecht.

Conclusie is dan ook, de enige waarheidsbevinding krijg je door verschillende media incl. alternatieve te doorzoeken en zelf je conclusie te maken. Er is gewoon geen objectief nieuws meer, toch jammer!

allesofniks | 31-08-21 | 10:45 | 6

@allesofniks | 31-08-21 | 10:45 |
Biden zou met pek en veren het Witte Huis uitgejaagd moeten worden voor deze moeder aller clusterf*cks. Zelfs bij het verwelkomen van de lichamen van de door de bomaanslag omgekomen troepen kon hij zijn fatsoen niet houden. Stond gewoon doodleuk op zijn horloge te kijken. Alsof hij elders dringend een afspraak had of zo. Buitengewoon gênant:

- nypost.com/2021/08/30/biden-ripped-fo...

Trump werd 4 jaar lang weg gezet als de devil incarnate, maar onder zijn presidentschap werden er geen nieuwe oorlogen opgestart. En schandelijke nederlagen zoals nu in Afghanistan hadden er ook niet ingezeten, want Trump pakte namelijk wèl door waar Biden het toonbeeld van zwakte is.

Biden heeft niet alleen het aangezicht van de USA wereldwijd zwaar beschadigd, maar ook het vertrouwen naar de NAVO bondgenoten toe beschandaliseerd. O.a. China en Iran liggen nu over de grond te rollen van het lachen. Wat ze ook doen, ze weten dat ze van de VS niets te vrezen zullen hebben. E.e.a. zou de gehele westerse wereld enorme zorgen moeten baren.

Sjefke7807 | 31-08-21 | 11:01

@Sjefke7807 | 31-08-21 | 11:01:
De hegemonie van de westerse wereld brokkelt in razend tempo af. Doorgeschoten feminisering, weekhartigheid, politieke correctheid, verkeerde (en kostbare) prioriteiten, decadentie en een verbeten cultivering van zelfhaat hebben de weerbaarheid van het westen gesloopt.

Peter Emile | 31-08-21 | 13:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Geen zorg. Kaag stelt straks orde op zaken.

Schriever | 31-08-21 | 10:42 | 3

God mag weten wat die in de komende weken in die shithole landen gaat doen. Puur voor het ego, even interessant en internationaal doen. Totaal geen eindresultaat voor ogen of concrete sturing. 5ster hotel in - uit, paar etentjes met oude vriendjes, eerste klas vliegtuig in, nieuw land, eenzelfde verhaal.

Er is geen 1 journalist die naar haar toestapt en vraagt; wat ga je in die landen doen, wie ga je spreken en welk eindresutaat verwacht je.

allesofniks | 31-08-21 | 10:50

@allesofniks | 31-08-21 | 10:50: Allemaal PR. 2 weken geleden zat ze er nog totaal niet op te wachten, hield zich liever bezig met de formatie. Maarja je moet wel een beetje popi blijven he, bij het gewone volk...

CoffeeDick | 31-08-21 | 10:58

@allesofniks | 31-08-21 | 10:50: mijn vermoeden is dat het eindresultaat van haar trip zal zijn dat nederland er nog een vracht afghanen (die in die omliggende shithole landen zijn ingevlogen en opgevangen) bij zal krijgen.

ko uit groningen | 31-08-21 | 11:11

In Nederland probeert men elkaar in de politiek met baantjes, geld, en soms met woorden te overtuigen tot er ergens een meerderheid voor is. In dat land komen er nog wat wapens bij. Toch ook een soort democratie.

Hadena | 31-08-21 | 10:39 | 2

In Nederland komen er ook wapens bij als alle andere methodes niet helpen.
Pim Fortuyn.

jemagookniksmeer | 31-08-21 | 10:42

Nederland zit vol wapens. Allemaal in criminele handen.

Graftak | 31-08-21 | 10:55

Ik denk dat eigenlijk 1 iemand dit hele verhaal goed samenvat. En dat is de Britse member of parliament en tevens Afghanistan veteraan Tom Tugendhat.
www.youtube.com/watch?v=chhy1Tdne_Q
En hij heeft groot gelijk als hij zegt dat Biden zich shameful heeft uitgelaten.

Old_Spice | 31-08-21 | 10:39

Tja, de Biden - Harris administration hadden de plannen van hun voorganger weggegooid en de adviezen van leger en inlichtingendiensten genegeerd omdat men besloten had toch op 9-11 een mooi media moment te hebben met het beëindigen van de Afghaanse bezetting. Dus een geforceerde terugtrekking zonder afspraken. Mensen en heel veel materiaal (wat the fuck?) achterlatend en alle partners overvallen met deze tijdlijn. Dit is nog maar het begin. Op deze manier zijn we binnen een jaar weer in totale oorlog daar. Wat een clusterfuck. Politiek gaat dit in de usa nog een heel lang staartje krijgen. Het congres gaat dit tot op de laatste letter onderzoeken. Men is niet blij.

P-unit | 31-08-21 | 10:38 | 5

@BobDobalina | 31-08-21 | 10:42:
Nou ja wat Trump zelf al zegt, eerst de mensen eruit (diplomaten, burgers etc), dan het materieel, en dan pas je militairen. Daarna bombardeer je de 3 basissen die er nog waren plat, en je hebt een redelijk succesvolle exit strategie volgens mij. Biden heeft het wel echt verneukt en dat zeggen niet de minste mensen.

Old_Spice | 31-08-21 | 10:46

@BobDobalina | 31-08-21 | 10:42: misschien moet je de voorwaarden daarvoor eens doorlezen zoals het openhouden van de luchtmachtbasis om de Afghanen te steunen en dat de Taliban de regering niets respecteren via specifieke voorwaarden ook stonden er duidelijk sancties aangegeven. Nu zijn de sleutels gewoon overgeven het land overgenomen en staat Biden op zijn horloge te kijken als de kisten met dode mariniers uit een vliegtuig komen. Dit is zijn nekslag, knap binnen zeven maanden. Wat een teringzooi een totale afgang. Het aftreden van de door Biden aangestelde generaals wordt door het leger geeist, die gaat nog jaren door.

P-unit | 31-08-21 | 10:47

@Diederik_Ezel | 31-08-21 | 10:45: Biden is drie maanden later hij heeft niks van Trump zijn plan uitgevoerd. Dit is zijn terugtrekking hij is de commander and chief zijn call, zijn val dus.

P-unit | 31-08-21 | 10:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Haten alles wat westers is maar oh oh oh wat hebben die talibanjurken een lol met hun westerse telefoontjes.

Conan de Rabarber | 31-08-21 | 10:36 | 4

Die telefoontjes komen net als de jouwe gewoon uit China hoor.

Quantum Suicide | 31-08-21 | 10:48

@Quantum Suicide | 31-08-21 | 10:48: Die haten ze net zo erg denk ik, want ongelovig enz.

CoffeeDick | 31-08-21 | 10:59

@Quantum Suicide | 31-08-21 | 10:48: Zak in de stront, flapdrol.

Conan de Rabarber | 31-08-21 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

En die zgn afspraken die ze met de landen gemaakt hebben om burgers te laten gaan? Vergeet het maar. De amerikanen zijn weg dus taliban heerst. De vakantiegangers uit eu landen zitten muurvast. Maar dat hadden ze kunnen weten. Als je ooit gevlucht bent uit je land om doodangst dan ga je nooit meer terug.

haatsmurfin | 31-08-21 | 10:35 | 2

Ook wist iedereen al lang dat de amerikanen zouden vertrekken dus gewoon hun eigen schuld dat ze veel te lang hebben gewacht te vertrekken naar het land-van-hun-uitkering-Nederland.

2voor12 | 31-08-21 | 10:41

@2voor12 | 31-08-21 | 10:41: ik denk dat de meesten het niet zo heel erg vinden dat ze daar "vast" zitten.
Zolang de uitkering uit Nederland maar wel gewoon doorloopt.

jemagookniksmeer | 31-08-21 | 10:45

Niet alleen veel wapens......... maar zelfs de goed opgeleide en dure service honden zijn achtergelaten.

De service honden zijn losgelaten in de straten van Kaboel en moeten nu zichzelf zien te redden.

twitter.com/WorldAnimalNews/status/14...

Swieberj | 31-08-21 | 10:32 | 1

Je kan van Biden dan ook geen medelijden verwachten bij deze service dogs als hij bij 13 dode Mariniers geen traan laat.

Godderwrake | 31-08-21 | 13:14

Tienduizenden doden, Tientallen miljarden verder, het land in een nog slechtere staat achterlaten dan hoe je het want to find. Knap. Tijd voor de volgende oorlog, Iran ofzo...

Fijn_dat_je_er_bent | 31-08-21 | 10:30 | 2

@Feynman | 31-08-21 | 10:39:
In Nederland willen ze zo'n bedrag besteden aan Klimaat maatregelen.
Je weet wel, waarmee je 0,000007 graden minder warmte veroorzaakt.

Godderwrake | 31-08-21 | 17:44

Wie zijn die mensen ! Met “onze” ministers op defensie en buitenlandse zaken die hun kinderen onbespoten houten speelgoed geven, geen enkele ervaring in de krijgsmacht hebben ondergaan, maar wel hun happy People cursus hebben ingevuld, wordt het ook niks. Zet je schrap het wordt een hobbelige tijd.

Dreeke | 31-08-21 | 10:29

Mark Wahlberg is zich al aan het voorbereiden op de film. "Leaving Kabul in 20 days"

small_town_dude | 31-08-21 | 10:27 | 5

@priks, nou dat gaat wel erg ver. Er zijn bijvoorbeeld ook nog een Chevy chase, Will Ferrell, Adam Sandler

Wim_Kut | 31-08-21 | 10:45

@Conan de Rabarber | 31-08-21 | 10:38: "maar wel met een grotere dick dan the Hedgehog". Wauw, waar is je zwitsal icoontje?

Quantum Suicide | 31-08-21 | 10:51

@Quantum Suicide | 31-08-21 | 10:51: Dat zit in je stinkreet, achterlijke klootviool.

Conan de Rabarber | 31-08-21 | 11:03
▼ 2 antwoorden verborgen

@* Il Principe * | 31-08-21 | 10:46: De Amerikaanse aanwezigheid in Syrië vergelijken met de Amerikaanse aanwezigheid in Afghanistan is misschien wel de domste vergelijking die je kan maken. Syrië is een hele andere oorlog, namelijk een overblijfsel van Obama en Hillary's poging om de Russen en Assad daar weg te krijgen door rebellen te financieren en bewapenen. Vervolgens is dat keihard gebackfired en zijn die rebellen vrij rap samengesmolten tot ISIS, die vervolgens ook grote delen van Irak onveilig hebben gemaakt. Toen kon de VS dus gaan strijden tegen de rebellen die ze paar maanden daarvoor nog bewapend hadden. Uiteindelijk zelfs schorvoetend in samenwerking met de Russen, Assad en Turkije. Dat was dus zeker een fuck up van Obama en Hillary, maar een hele andere situatie om je minimale aantal troepen die de VS daar had weg te halen. ISIS is uiteindelijk verslagen door de Russen en Assad, minimaal door Turkije en voor een groter deel door de Irakezen. Het heeft ook geen gevolgen gehad dat Trump het totaal niet van belang zijnde aantal Amerikanen daar weghaalde. En ook absoluut niet te vergelijken met Afghanistan, wat een gigantische fuck up is van Biden met gigantische gevolgen en het waardeloos maken van 20 jaar werk, doden en kosten.

Old_Spice | 31-08-21 | 10:55

@Old_Spice | 31-08-21 | 10:55:
Ik vergelijk dan ook niet de aanwezigheid maar het vertrek. Waarbij de beslissing van Trump om bondgenoten in de steek te laten eigenlijk door eenvoudig gemanipuleer van Erdogan werd getriggerd.

* Il Principe * | 31-08-21 | 11:21

@* Il Principe * | 31-08-21 | 11:21: Ja en ik leg uit dat die vergelijking scheef is. Terugtrekken uit Syrie is zonder gevolgen geweest omdat er geen significante aanwezigheid van Amerikanen was, noch een regering die afhankelijk was van de Amerikanen. Dus je vergelijking klopt niet, wat je probeert is het geblunder van Biden te bagatelliseren door een compleet ander verhaal erbij te halen en te doen alsof Trump elders hetzelfde heeft gedaan. Wat dus niet zo is.

Old_Spice | 31-08-21 | 12:12
▼ 3 antwoorden verborgen

"De eerste Black Hawk vloog gister al over Kandahar, dus de eerste overheids-piloten zijn waarschijnlijk al overgelopen."

Zou zo maar kunnen, inderdaad. Ik lees ook dat het vliegveld van Kabul vanaf gisteren met onmiddellijke ingang niet-operationeel is geworden, want de luchtverkeersleiding was in handen van de Amerikanen, en die islamitische schooiers van de Taliban kunnen nog net de trekker van een kalasjnikov overhalen, maar daar eindigt hun 'kennis en kunde' wel ongeveer. Qatar gaat waarschijnlijk gekwalificeerd personeel sturen.

En op de voorpagina van de Volkskrant vanmorgen dit:

"Europa 'vastbesloten' Afghaanse migranten tegen te houden"

En hoe wil de EU ze dan gaan tegenhouden?

"De EU wil nauw samenwerken met de landen in de buurt van Afghanistan om de migranten daar 'waardig en veilig' op te vangen."
"Verder wordt in de ontwerptekst gepleit voor actieve informatiecampagnes onder Afghaanse vluchtelingen de reis naar de EU vooral niet aan te vatten."

Mooi hoor, en allemaal tot je dienst, maar als niet tegelijkertijd keiharde 'ontmoedigings'-maatregelen worden genomen - hekken plaatsen op de landsbuitengrenzen, en pushback acties op de zeegrenzen - zullen straks toch honderdduizenden Afghanen de EU binnen sneaken op weg naar Duitsland, Zweden, en Nederland, exact zoals die Syrische exodus in het Wir schaffen das jaar 2015.

Dr_Johnson | 31-08-21 | 10:25 | 5

De Turken gaan waarschijnlijk het vliegveld regelen.

Hadena | 31-08-21 | 10:32

@Hadena | 31-08-21 | 10:32: Nee, dat willen ze (alles voor de eer!), maar de Tallis bedankten er vriendelijk voor.

Bigaroque | 31-08-21 | 10:51

De EU, zucht….
Hadden ook zo’n briljant plan om Libische vluchtelingenstroom tegen te gaan: een verbod op export van rubberen bootjes naar Libië.
Heeft ook goed gewerkt…..

buicksquad | 31-08-21 | 11:00
▼ 2 antwoorden verborgen

We staan erbij en kijken er naar. Wat een zinloosheid. Wat een treurnis. Wat een beroerde stand van de mensheid. Maar naar België wil ik ook niet…

superb_de_lux | 31-08-21 | 10:24 | 3

Wel mooi fietsen.

Rest In Privacy | 31-08-21 | 10:32

Gevoel voor dramatiek en publiciteit hebben ze wel: de Taliban. Ik mag dat wel.

Amsterdamsko | 31-08-21 | 10:23 | 2

Ben je de goed gemaakte horrorfilmpjes van Isis vergeten?

Graftak | 31-08-21 | 10:51

Niet dat ik het verschil zie, maar de Taliban en ISIS schijnen niet hetzelfde te zijn?

CamaroHans | 31-08-21 | 11:09

Kaag zal wel met wat miljoenen gaan strooien zodat de zandbakmensen hulp krijgen hoe ze met dat Amerikaanse materieel moeten omgaan.
Overigens de Russen en Chinezen lachen zich de ballen uit de broek door de vernederende afgang van de Amerikanen.

meneer Q | 31-08-21 | 10:21 | 1

Een oorlog waarbij de burgerbevolking massaal voor de vijand is kan je ook gewoon niet winnen.

2voor12 | 31-08-21 | 10:22

Die sea knights waren helemaal opgevlogen, gestript en bewust achtergelaten. Goeiekoper dan verschepen. Die Blackhawk beelden zijn al van langer geleden en waren al buitgemaakt in de eerdere opmars. Verder lijkt me de (zware) wapens, moderne uitrusting en ammunitie die ze hebben buitgemaakt een stuk vervelender dan wat heli's en turbopropjes.

Gen. Maximus | 31-08-21 | 10:20 | 1

Die C-130's kan je mooi ombouwen tot superaffengeile gunships; Ghostriders in the sky

De vraag is natuurlijk of ze de toestellen in de lucht kunnen blijven houden - onderhoud is zo'n dingetje...

Louter Leuter | 31-08-21 | 10:42

Mooi, nu nog hier en daar wat voedsel droppen, wat herstelbetalingen regelen en dan zijn we daar weer vanaf.. ehm..

photto | 31-08-21 | 10:19

Alle piloten van het Afghaanse Nationale Leger zullen overlopen.

De keuze is met of zonder pistool tegen het voorhoofd.

Feynman | 31-08-21 | 10:18 | 1

En tegen het voorhoofd van hun familie.

2021 sla ik ff over | 31-08-21 | 10:27

Kaag gaat ze nog even een lesje leren. Let maar op.

Deflatiemonster | 31-08-21 | 10:18 | 2

Ja, dat het anders kan.

small_town_dude | 31-08-21 | 10:20

Gaat ze Kabul terugpakken?

Usumani | 31-08-21 | 10:22

Eentje van de Taliban special forces , in de achtergrond heeft naast de Amerikaanse uitrusting ook de woke spirit overgenomen. Hij knielt voor de Black Lives Matter, zo te zien

batvoca2 | 31-08-21 | 10:18

Militaire top of flop?

laurentius | 31-08-21 | 10:18

Ik snap het gewoon niet. USA hebben of hadden genoeg explosieven daar lokaal in huis, om ALLE "assets" op te blazen of te vernietigen. Ze zeggen wel dat meeste "assets" onklaar zijn gemaakt, maar vergis je niet, we dealen nu met de Taliban 2.0. Die zijn beter, slimmer en vriendelijker en je kan er zelfs mee onderhandelen! Maar waarom laat de USA zoveel werkend materiaal achter voor deze Talban-Nazi's ?

Omnisofos | 31-08-21 | 10:17 | 5

Opblazen viel nogal op en zou de Taliban naar het vliegveld doen snellen. Je kunt beter essentiële en moeilijk verkrijgbare onderdelen vernielen.

druipsmurf | 31-08-21 | 11:59

@druipsmurf | 31-08-21 | 11:59: we zien zoveel beelden van vliegende Black Hawks helikopters, werkende Humvees, raketwerpers, M4's, M16's etc.etc.

Omnisofos | 31-08-21 | 12:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom blazen ze zo'n loods met helikopters niet op met explosieven....

TRUMP | 31-08-21 | 10:15 | 2

Ze zijn nu ineens vriendjes met de taliban. Ze delen zelfs lijsten met mensen die doorgelaten (en in praktijk waarschijnlijk gestenigd) moeten worden en als bedankje geeft de Taliban de kentekens van gezinnen door die met drones door de Amerikanen naar de eeuwige jachtvelden gestuurd worden. Die taliban zijn niet gek, het lijkt erop dat ze de US hun eigen mensen op laten blazen. In die auto die opgeblazen is met die drone zaten 6 of 7 kinderen. Weer een reden voor de US om nog sneller te vertrekken. Foutje bedankt.

Watching the Wheels | 31-08-21 | 10:19

@Watching the Wheels | 31-08-21 | 10:19:
"In die auto die opgeblazen is met die drone zaten 6 of 7 kinderen."
Wat een klets.

druipsmurf | 31-08-21 | 12:00

Ooit blies je bij terugtrekking al je wapentuig op... dit is echt een nep scenario, het geopolitieke spel is weer eens heel duidelijk hier.... US willen Taliban in Afghanistan. Geeft druk op China met Oeigoeren probleem. Die dachten islamitisch Turkse minderheid binnenslands met wortel en tak te kunnen uitroeien. Maar Chinezen worden nu met ‘tuin vol overwaaiende radicaal islamitische zaadjes’ bij de buren geconfronteerd….

Smoelensmid | 31-08-21 | 10:14 | 2

Denk je dat die Oeigoeren iemand kunnen schelen? De grootste vijand van een moslimgroep is een andere moslimgroep want die ene moslimgroep zijn ongelovigen. U denkt te westers.

Knufter | 31-08-21 | 10:16

@Knufter | 31-08-21 | 10:16: Ja. China gaat vrienden worden met de Taliban. Koopt alle lithium op die daar in de grond zit. De hotels zitten volgende week alweer vol met westerse CEO's om deals te sluiten.

Rest In Privacy | 31-08-21 | 10:36

Je kan vinden van de Taliban wat je wilt. Maar verdomme, wel strak georganiseerd. Ze zijn op tijd begonnen met heroveren en zijn er strak op tijd mee klaar. Wellicht ongepast om complimenten te geven maar als je alles uitzet op een tijdlijn, valt alles precies perfekt uit voor de Taliban.

Leptob | 31-08-21 | 10:14 | 3

Met medewerking van zo goed als de hele bevolking met uitzondering van een aantal die zich verhuurden aan het westerse bezettingsleger voor een paar centen.
Die loopt het nu dun door de broek uit angst voor bijltjesdag.

2voor12 | 31-08-21 | 10:18

De terugtrekking van de VN stond al lang vast, ondergronds hebben ze jaren voorbereidingstijd gehad. En het voordeel is dat er geen machtsvacuum is ontstaan. Voor hetzelfde geld kwam er een IS warlord op het idee om en staatsgreep te doen. Know your enemy, know his sword.

small_town_dude | 31-08-21 | 10:24

Hoe komen de Taliban aan die uniformen?
Die zien er niet uit of ze in een grot van een paar dode schapen zijn gemaakt.

Rest In Privacy | 31-08-21 | 10:14 | 4

Er zijn 300.000 Afghaanse soldaten die ze waarschijnlijk liever niet thuis hadden liggen en op de kazerne hebben achtergelaten.

Blauwpetje | 31-08-21 | 10:27

Gekregen van ANA, betaald door de USA.

2021 sla ik ff over | 31-08-21 | 10:33

Hugo Boss?

Arnold Layne | 31-08-21 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Het is toch ook een parasitaire cultuur ten top, alles draait op westerse high tech en uitvindingen uit de westerse verlichting van disproportioneel veel witte mannen en Joden :-)

Galois256 | 31-08-21 | 10:13 | 1

Je kunt maar het beste hopen dat het allemaal vol met explosieven en afluisterapparatuur zit. Maar ga er maar niet van uit.

Knufter | 31-08-21 | 10:14

succes met het onderhoud aan al het vliegend spul....

Satria | 31-08-21 | 10:12 | 3

Het is inderdaad wel aardig om over een jaartje, misschien vijf jaar, eens te weten wat allemaal nog functioneel is. Geweren houden het volgens mij lang vol maar een vliegtuig...

Knufter | 31-08-21 | 10:15

Dat dacht ik ook al. Binnen een paar maanden valt alles vanzelf uit de lucht of staat het defect langs de kant. Hoe dan ook had je het beter kunnen vernietigen. Of zouden ze een paar onderdelen eruit gepakt hebben net voor vertrek?

HornoxNL | 31-08-21 | 10:16

Kan ook niet wachten op de filmpjes waar deze grotbewoners in zo’n vliegtuig gaan vliegen.

PSYx | 31-08-21 | 10:18

Nou, dan kunnen de Pashtun het nu wel schudden.

SaintNick | 31-08-21 | 10:12

Ik geef ze weinig kans.
In die zandbak moet dergelijk materiaal zowat elke dag onderhouden worden.
Oh, en 60% van die baardmensen is analfabeet.

Eduardo- | 31-08-21 | 10:12 | 2

Nou, in dit land is ook een hoop functioneel analfabeet hoor. Face it, de wereldbevolking wordt in een gierend tempo dommer. Kan ook niet anders met dat passieve vermaak, het wegvallen van traditionele sociale structuren en het opkomen en opgroeien van generatie Swipe.

Graaisnaaiert | 31-08-21 | 11:10

Let op! Zij van kaag gaat alles regelen daar!

Henri | 31-08-21 | 10:12 | 1

Ja want ze spreek ABA. Algemeen beschaafd arabisch

deministerpresident | 31-08-21 | 10:52

Zo'n hekel hebben aan het Westen, maar wel graag willen profiteren van alle techniek en voorzieningen. Waar kennen we dat van?

De vries, Henk. | 31-08-21 | 10:11 | 1

Van alle volken buiten het Westen?

MaarFeitelijk | 31-08-21 | 10:24

He, kijk, daar heb je Kaag. Net gearriveerd daar.

Knufter | 31-08-21 | 10:10 | 1

die is daar helemaal niet

MaarFeitelijk | 31-08-21 | 10:51

Volgens mij hebben de Amerikanen al hun voertuigen onklaar gemaakt, denk dat de het een soort Taliban-pretpark wordt o.i.d.

Comablower | 31-08-21 | 10:10 | 5

Zou best wel eens kunnen dat er in veel voer- en vliegtuigen allemaal spyware zit.

Lochos | 31-08-21 | 10:32

Een Paintballbaan? Oh nee vermaak, leuke dingen mogen niet van de taliban

Wim_Kut | 31-08-21 | 10:38

Ze hebben de eigen makkelijke spullen opgeblazen. Alleen de C-RAM hadden ze toch beter meegenomen. Wat er nu staat is natuurlijk van iemand anders en kon men niet zo maar opblazen.

MaarFeitelijk | 31-08-21 | 10:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe lang zal het duren voordat dat tuig dat wapentuig niet meer kan gebruiken? Als ze het überhaupt aan de praat krijgen!

deministerpresident | 31-08-21 | 10:09 | 1

Een mooi moment om de spullen op te kopen en met een grote Antonov op te halen. Nu is alles nog in de beste staat. Die Herculessen zullen wel ter plekke gerepareerd moeten worden.

MaarFeitelijk | 31-08-21 | 10:24

DE VS grossieren in mislukte interventies, vaak gebaseerd op verkeerde informatie.

oldandwise | 31-08-21 | 10:09 | 3

Precies. Kijk maar naar WO 1 en WO 2

Lievewitteman | 31-08-21 | 10:38

@Lievewitteman | 31-08-21 | 10:38: Wo2 moesten ze Engelsen redden daar ze anders hun leningen niet meer terug zouden krijgen. Wo2 is Adolf natuurlijk zo dom geweest om de US er bij te halen. Anders waren ze er hier ook niet ingekomen. Overigens hebben ze de Russen de kastanjes uit het vuur laten halen en hebben die feitelijk gewonnen. Hier en in Japan ook de doodsteek gegeven.

MaarFeitelijk | 31-08-21 | 10:50

En we hebben dan ook exact helemaal niéts bereikt in Afghanistan.

Wijze uit het Oosten | 31-08-21 | 10:09 | 7

De bevolking is verdubbeld in 20 jaar. Dus misschien was het niet allemaal ellende.

Barre_de_k | 31-08-21 | 10:28

@Dezenaamhier | 31-08-21 | 10:18: de bevolking zel fis flink gemoderniseerd. het wordt nog lastig voor de talibs om de geest weer in de fles te krijgen. maar ja, Kim doet het ook en de Loekasjenko ook.

MaarFeitelijk | 31-08-21 | 10:47

@Barre_de_k | 31-08-21 | 10:28:
Is godsdienst, het hele midden-oosten zou je als plaag kunnen aanmerken door hun reproductie cijfer.

Rest In Privacy | 31-08-21 | 10:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Waterpas licht?

Lerp | 31-08-21 | 10:08 | 6

Gelukkig doet de reaguurder-spellingcheck het altijd.

Nuchternederland | 31-08-21 | 10:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar het waren 20 geweldige jaren

kapotte_stofzuiger | 31-08-21 | 10:07 | 1

Ook dank voor die jaren namens de families van die omgekomen soldaten!

kapt.Jerkoff | 31-08-21 | 10:10

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl