Financiële markten laten waanzin goed zien
GeldBlog
Toen ik als aandelenanalist begon was het juli 2000 ten tijde van de dot-com crash. Daarna kwam de kredietcrisis en nu corona. Eigenlijk is het een continuatie van één en dezelfde crisis, want alles draait om te veel slechte schulden. Sindsdien hebben overheden, bedrijven maar vooral centrale banken de financiële markten zo geperverteerd, dat er de gekste dingen gebeuren. Als je met een DeLorean terug kon gaan naar 2000 en je had de toekomst wereldkundig gemaakt, dan had de goegemeente je al 20 jaar terug in het gesticht laten opnemen. En dan hadden ze je een dienst bewezen, want de echte gekte vindt dus buiten het gesticht plaats.
Zo ging de olieprijs in 2020 negatief. Jawel, als je vaten olie zou hebben gekocht, dan kreeg je geld toe! Er was een groot tekort aan opslagruimte, dus konden vele partijen de geleverde olie nergens kwijt en/of doorverkopen (corona-vraaguitval), wat tot de (tijdelijke) ineenstorting leidde van de olieprijs.
En dat was niet de enige prijs die negatief ging, want enkele landen kregen al geld toe als zij staatsobligaties uitgaven. Duitsland en Zwitserland bijvoorbeeld. Deze trend heeft zich niet alleen voortgezet, maar ook verbreed. Minder dan 15% van de wereldwijde schulden hebben nu een yield van meer dan 2%!
Voor de leek is dit wellicht moeilijk te plaatsen, dus nu volgen wat voorbeelden ter context. Italië, het land waar de schuldquote (overheidsschuld/BBP) over de 160% zal gaan dit jaar (saillant: eurozone regels stellen dat dit 60% dient te zijn of in die richting moet bewegen), die kan nu geld lenen voor 10 jaar vast tegen 0,55%. Iedere leek met een beetje gevoel voor risico-rendementsverhoudingen weet dat dit nergens op slaat.
Maar het kan nog gekker, een land wat al failliet is gegaan binnen de eurozone kan nu voor 3 jaar vast tegen negatieve rente lenen! Het land wat al in crisis verkeerde voor corona, waar nu de corona-maatregelen enorm veel ellende veroorzaken (toerisme is groot gedeelte van de economie), dat land kan kort lenen en geld toe krijgen! Wie zijn die gekken dan die dit staatspapier kopen? Wel, dat zijn de Griekse banken, want die kunnen dit als onderpand gebruiken om bij de ECB tegen negatieve rente te lenen. Kom ik later nog op terug, maar iedereen die zich de kredietcrisis nog kan herinneren weet dat de doom loop voortaan moest worden voorkomen.
Die doom loop, de incestueuze verhouding tussen banken en overheden (als banken in de problemen komen, komen overheden in de problemen) die moest en zou doorbroken worden. Wel, nu wordt deze doom loop dus gewoon in de verdubbelaar gegooid door het ECB-beleid!
Dit betekent dus ook dat de ECB deze Griekse rommelleningen aanneemt als onderpand, waar de eurolidstaten dus garant voor staan. Mocht het eurohuwelijk ooit klappen, dan wordt het een hele dure scheiding. Dit is dan ook de macht die dit soort landen binnen de eurozone hebben. En die gebruiken ze! Waar de ECB eerst een kopie was van de uiterst solide Duitse Bundesbank, is het nu meer geschoeid op de Latijnse leest. De nadruk van het beleid ligt op de eurolidstaten die een hoge schuldenlast hebben.
Maar hoewel de eurozone zo haar eigen dynamiek kent, is het schuldenprobleem helaas een wereldwijd probleem. Overal zijn er te veel (slechte) schulden en hebben overheden en centrale banken moeten ingrijpen (lees: pappen en nathouden). Zo becijferde Morgan Stanley dat 8 van de G10 landen gezamenlijk USD 304 miljard aan financieel waardepapier zullen opkopen, PER MAAND, om het schuldgedreven piramidespel niet te laten instorten.
Zoveel liquiditeit gaat nooit ongemerkt de financiële markt voorbij natuurlijk. De effecten zijn duidelijk te zien in de S&P500 (zie hieronder).
Alhoewel correlatie niet hetzelfde is als causatie (en met de twee verschillende y-assen is het een beetje iffy), durf ik in dit geval de claim van causatie wel aan. Maar waar de aandelenmarkt er een flinke boost van heeft gekregen, blijven de grondstoffen flink achter. Zoals hieronder te zien valt, is de ratio tussen aandelen en grondstoffen nu historisch laag.
De voornoemde onzinnige omstandigheden (en de vele andere die ik niet heb aangekaart), zouden de aandelen/grondstoffen ratio uiteindelijk naar een meer normale verhouding moeten brengen. Voor beleggers wellicht interessant om naar aandelen van bedrijven zoals Barrick Gold, Rio Tinto (koper en zilver dus groen groen groen!), en Royal Dutch Shell(transformeert naar groen en goedkoop op groene multiples) en dergelijke te kijken of, als u wat meer ervaren bent , direct te beleggen in grondstoffen futures.
Maar het gevaar met ratio’s is dat ze relatief zijn; wellicht gaan de grondstofprijzen niet omhoog, maar de aandelenprijzen omlaag. Iemand die hier op heeft gehint is Brkan een kleine vermogensbeheerder. Volgens Brkan is een overschot aan liquiditeiten bij bedrijven vaak een teken dat de top nabij is. Ik neem aan dat deze vermogensbeheerder doelt op feit dat als bedrijven steeds meer liquiditeiten hebben, zij blijkbaar de toekomst vrezen, anders hadden ze het geld wel geïnvesteerd. Dus wie heeft er gelijk? Is het grondstoffen omhoog? Aandelen omlaag? Of combinatie van beiden? Of grondstoffen omlaag maar minder omlaag dan de aandelen? Wie het weet mag het zeggen.
Zolang de liquiditeit wereldwijd blijft toenemen, kan de financiële waanzin nog doorgaan (in nominale termen zeker), maar zodra deze stopt (stoppen van liquiditeitstoename is genoeg), is het ieder voor zich. Voor beleggers die niet long-short gaan, is beleggen nu ook een soort van stoelendans geworden. De belegger die inderdaad weet wanneer de muziek stopt en dus wanneer hij op de stoel moet ploffen, zit goed (pun intended). Helaas denkt iedere belegger dat hij/zij daartoe in staat is…
Reaguursels
InloggenAl met al is het wel prettig dat de rente zo laag is, of zelfs al negatief geworden, als het gaat om het financieren van alle lock-down maatregelen. Geld sparen en bezuinigen kost tegenwoordig geld. www.youtube.com/watch?v=EBo0B3Kvj2s
Bert Slachter heeft ook hier zijn ideeen over.
"Als instituties vooral met zichzelf bezig zijn. Als ze de waarde van je geld uithollen. Als ze je niet meer als mens behandelen.
Dan kun je in opstand komen. Je kunt ze ook links laten liggen en uiteindelijk irrelevant maken.
“Individuals are leaving institutions”"
twitter.com/bslagter/status/134569716...
Hij is ook een bitcoin gelovige.
"Vandaag is het 12 jaar geleden dat bitcoin begon. Bestaat al best lang voor 'gebakken lucht, een piramidespel, een hype!'"
twitter.com/bslagter/status/134571876...
Is dat de reden dat het Red Team zulke extreme voorstellen doet?
Bertje Slagter profileert zich bij de alfa's bij NPO en polletiek als wiskundige maar faalt erin om zoiets simpels als het exponentiele verloop te beschrijven in geval R < 1 (de afname ging net als de groei ook steeds sneller volgens Bertje...). Bertje is echter nooit afgestuurd in de wiskunde, kwam ik achter, maar wel een handige prater. Het is een soort Rian van Rijbroek.
@Joris Beltsin | 04-01-21 | 09:49:
Ik denk dat je gelijk hebt. Hij komt nooit met data. Stel hij zou een grote positie hebben in bitcoins dan heeft hij belang in het ondergraven van het vertrouwen in onze monetaire instituten. Niet dat de ECB zijn hulp nodig heeft, die ondergaaft zelf het vertrouwen van de mensen in hemzelf.
Er is een wereld van verschil in helicoptergeld voor individuen, of helicoptergeld voor staten.
Is dat niet een beetje heel erg vreemd?
Begon het gelazer niet in 1971 met de dollar, door Nixon ? De goud-inwisselbaarheid ging er aan en landen verlieten al Bretton-Woods. Vervolgens explodeerde de hoeveelheid geld, er hoefde niet meer een hoeveelheid goud afgerekend te worden voor dollars uit het buitenland door de VS.
Nu is het helemaal krankzinnig. Europa vond de dollar niet goed en dus kwam de euro. Daar zijn we dus veel mee opgeschoten.
Het is ook een aanjager voor de economie en welvaart geweest dus het is niet alleen maar slecht nieuws. En Europa vond vooral de nationale munten niet goed.
@Joris Beltsin | 04-01-21 | 00:30: Mijns inziens was het meer de aanjager van schijnwelvaart, een maatschappij vol met schuldenaren en een steeds grotere financiële instabiliteit. Nep welvaart, daarom blijft de inkomensgroei van de gewone werknemers al decennia lang ver achter bij de zogenaamde economische groei.
@Vuurspuger | 04-01-21 | 11:05:
Deels. Die twee auto's voor de deur kun je aanraken en van de drie vakanties per jaar heb je de foto's nog. Bedenk eens met hoeveel meer échte producten en diensten we ons zijn gaan omringen vanaf de jaren 70 terwijl de schulden alleen maar papieren constructies zijn.
Overheden zitten aan de knoppen bij de ECB. Net als iemand bij jou geld leent en hij mag zeggen hoeveel rente hij je gaat betalen. Iemand een gokje?
Ik was geloof ik de eerst in NL die in bitcoins ooit stapte, en ik vertel u, het is een piramidespel. ja leuk dat mensen winst maken,maar ze snappen zelf niet hoe en waarom, het zijn een paar partijen die de prijs bepalen.
ik steek mijn geld liever in zilver/goud
En dan ook dat minen. Maar zolang er instappen gaat het goed. Zelfs grote bedrijven op dit moment. En dan te bedenken dat het ineens foetsie kan zijn. En wie mag er dan weer dokken? Spaarders en pensionados?
Als bitcoin een piramidespel is dan is goud en zilver dat ook.
Lol, als je echt 1 van de eersten was, dan moet je een rendement van 10.000en procenten hebben. En dan nog zeuren dat het een piramidespel is. I call bullsh*t.
@UpdateAvailable | 03-01-21 | 21:35: iets met uitstapmoment
Als je erover nadenkt .. dan is de beurs ook een pyramidespel
@UpdateAvailable | 03-01-21 | 21:35:
Velen van het eerste uur zijn hun private key kwijt geraakt want het was allemaal maar een geintje.
@einz | 03-01-21 | 21:34: niet bij fysiek goud en zilver. Je kunt geen goud/zilver bij maken. Je moet het vinden in de grond, echt mijnen. Bitcoin is lucht, je hebt niks fysiek in handen. Hetzelfde met geld als er geen onderliggende waarde is. Momenteel drukt men gewoon geld bij, daar zit het probleem, er is geen gegarandeerde waarde meer. Het is gewoon papier met de waarde wat iemand ervoor geeft. Zodra iedereen dat doorheeft klapt het hele financiële systeem.
@Gandalph | 04-01-21 | 00:23:
En waar zit de intrinsieke waarde van fysiek goud dan precies in? Een klomp AU-atomen in een metaalbinding waar ik verder helemaal niet zoveel mee kan. Ik kan het niet eten of erin wonen en het heeft uiteindelijk ook maar de waarde die mensen er om speculatieve redenen aan geven.
@Joris Beltsin | 04-01-21 | 00:40: De waarde zit em in de zeldzaamheid. Goud, zilver het is maar beperkt beschikbaar. Je kunt het niet maken. Zodra je bijvoorbeeld lood in goud kunt veranderen zou goud een stuk minder waarde worden. Land, huizen, voedsel heeft ook waarde, geld is eigenlijk gewoon papier. Vroeger vertegenwoordigde geld een bepaalde hoeveelheid goud, uit praktische redenen zijn waarde papieren verzonnen, die hadden een onderliggende goud waarde. Die goud standaard is los gelaten. De intrinsieke waarde van geld, is de papier waarde, dus verwaarloosbaar. Goud, zilver, diamanten zijn altijd waardevol geweest omdat het zeldzaam is en makkelijk mee te nemen. Het is lastig om een brood te kopen met een stuk huis.
@Gandalph | 04-01-21 | 01:00:
Schaarste creëert van zichzelf nog geen waarde, denk aan asbest. Goud was vanwege haar specifieke eigenschappen en die schaarste ooit handig als betaalmiddel maar volstaat inmiddels allang niet meer als geld. En toch blijven we er in deze tijd aan vasthouden. Dat heeft minder 'intrinsiek' met dat goud zelf te maken dan met de mensen die erin blijven geloven. Net als Bitcoin eigenlijk.
@Joris Beltsin | 04-01-21 | 00:40: goud is zeldzaam, kan niet bijgemaakt worden en wordt o.a. toegepast in elektronica
@Gandalph | 04-01-21 | 01:00: Fout, huizen hebben ook waarde, de grap is juist... De Markt bepaald waarde. Hoe meer er van iets is hoe minder het "waarde" heeft en andersom ;D hoe minder er van iets is hoe meer mensen er iets voor over hebben
@Joris Beltsin | 04-01-21 | 00:40: Bij goud, gekoppeld aan onze geld voorraden, ging het om de zeldzaamheid van het betreffende edelmetaal dat daardoor via het geldsysteem kon worden gebruikt als een betrouwbaar financieel-economisch controle middel. Door dat principe te verlaten, zoals Nixon deed met het afschaffen van de goud-standaard (goud feite te vervangen voor de US dollar) pleegde de VS voorzijn rijkste bovenlaag financieel-economisch een wereldwijde coup. Alleen daarom al verdiende Nixon vervolging wegens ultiem hoogverraad. Nixon en consorten zette de deur wagenwijd open voor wat je de grootste pseudo legale valsemunterij zou kunnen nomen. Vooral toen ook nog eens in de financieel-economische rechtse waanzin de private banken zelf met hun tengels aan de virtuele geldpers mochten komen. Sociaal economische linkse politiek verwijten dat deze niet zuinig genoeg is maar zelf 1000 keer erger zijn als het ten koste van vrijwel alles en iedereen om Sinterklaas spelen voor de rijkste kinderen in de wereld gaat is het toppunt van politieke hypocrisie. De gevolgen voor de mondiale economische-financiële stabiliteit van dat alles, nu geld in feite compleet waardeloos aan het worden is, draaien uit tot een ongekende mondiale ramp. Nu we geen betrouwbare maatstaf meer hebben om de economie mee te managen resteert steeds meer chaos met een reële kans dat de mensheid zichzelf vernietigd.
@Geenjoris | 04-01-21 | 11:28:
Slecht een fractie van het goud wordt gebruikt voor electronica en de rest ligt ergens in een kluis.
@Vuurspuger | 04-01-21 | 11:31:
Te gemakkelijk dit. Er zijn meer diepgaande studies en discussies op internet te vinden over de gevolgen van het loslaten van de goudstandaard. U somt alleen de nadelen en risico's op maar een feit is ook dat iedereen heeft kunnen meeprofiteren van een versnelling van de welvaartsgroei. De koek is veel groter geworden voor iedereen en misschien voor de een wat meer dan de ander maar alleen een socialist kan daarover kniezen.
@Joris Beltsin | 04-01-21 | 11:56: Ik zeg weleens, hoe dieper gaande (nodeloos ingewikkelder) de studie, des te meer misleidende onzin er kan worden uitgekraamd. Verder heb ik al geschreven dat die zogenoemde economische groei tijdens de laatste halve eeuw grotendeels nepgroei blijk te zijn.
@Vuurspuger | 04-01-21 | 12:05:
Die is ook weer veel te gemakkelijk en vooral zonder inhoud.
@UpdateAvailable | 03-01-21 | 21:35: je vergeet dat er 100en altcoins zijn wat de bitcoin niet zo uniek maakt als goud
@einz | 03-01-21 | 21:34: je vergeet dat er 100en altcoins zijn wat de bitcoin niet zo uniek maakt als goud
Gezien het grote aantal leipsijzen hier vermoed ik dat de Quote er over een paar jaar compleet anders uitziet.
Bescherm je geld en koop activa:
Huizen
Goud
Bedrijven (aandelen)
OK boomer
@RRMerlin | 03-01-21 | 20:03: Jij mag ook je ouwe Donald Ducks bewaren.
Huizen - mooi als je de stenen koopt. Alle verdere toegevoegde waarde is lucht en zal bij een depressie ook lucht blijken.
Goud - het grootste deel van de goudwaarde is speculatie. Gelukkig een goede hedge tegen devalueren van de euro of dollar, maar als je het niet fysiek in bezit hebt, loop je risico. Heb je dat wel, loop je ook risico als de helft van Nederland op je vermogen uit is.
Bedrijven - succes daarmee als de helft omvalt.
Gewoon blijven investeren, dit jaar was weer prima, ASML en MSFT allebei >+40% dit jaar. ASML was ooit maar een paar euro per aandeel en nu 400euro. Jong beginnen, regelmatig kleine beetjes geld wegzetten en de rest gaat vanzelf.
Toen ASML lang geleden kantje boord stond werd het personeel in aandelen betaald.
De met 1600 miljard euro gevulde nederlandse pensioenpot voor 25% omzetten in BTC, wie durft?
Ik
Hiervan is 910 miljard obligaties. Als de zeepbel barst dan gaan de pensioenfondsen en dus wij dat op een verschrikkelijke manier voelen. Zelfs als de rente maar 1 of 2 procentenpunten stijgt.
statistiek.dnb.nl/dashboards/pensioen...
Overheden doen aan onbezonnen mafkezerij.
Het echte gevaar is als het gebrek aan vertrouwen (is er nu) in Deutsche wordt geactualiseerd in reele effecten. Dan breekt de pleuris uit.
En die overheid van ons laat het straks aan Simons en Hiddema. Lachen joh.
Aanrader: gesprek tussen Gali, van “Hyperchange” en Michael Saylor, de man die $600ml. in bitcoin investeerde, over o.a. de echte inflatie!
die bepaald zeker of bitcoin op of neer gaat
Vrij groot verhaal om duidelijk te maken dat de volledige economie inmiddels een piramidespel is.
Kan je jaren economie studeren, bij banken werken.
Uiteindelijk: Van gelul kan men niet leven.
Gewoon doorinvesteren, zeker met deze lage rentes.
@van Oeffelen | 03-01-21 | 18:50: uiteraard, maar dat begrijpen ze hier niet. Voor de spreiding zou ik sowieso wat grondstoffenbedrijven (hark je ook nog wat dividend binnen) en grondstoffenfutures in de portefeuille opnemen.
@Graaf_Slis | 03-01-21 | 19:10:
Grondstoffenfutures zijn lottery tickets in deze tijden. Dat kan voor het avontuur maar als belegger zou ik het op grondstoffenbedrijven houden.
@Joris Beltsin | 03-01-21 | 19:19: dat ben ik met je eens. Echter, ik heb een bepaalde visie op wat soft commodities, die, naar ik aanneem, dit jaar wel eens behoorlijk zouden kunnen herstellen. En zeker: gegeven dit tijdvenster is dat speculatie. Als je je daar maar van bewust bent.
Zet vanavond m'n complete vermogen in op Anderson. Na foute inzet op van Gerwen en Chisnall moet 3 x scheepsrecht zijn.
Gaat lekkker!
Willem Middelkoop roept al minstens 10 jaar dat de goudprijs naar 5000$ per troy ounce gaat. Het zal me benieuwen. Hup Willem!
14 jaar om precies te zijn.
100% kans. Door inflatie zal het zelfs 6k worden. Maar wat koop je ervoor?
Ja logisch, dat is zijn broodwinning.
Zolang de rente absurd laag blijft, en dat blijft het anders gaan er echt hele volksstammen failliet, zullen de aandelen blijven stijgen.
Simpelweg omdat er geen alternatief is, behalve de al genoemde grondstoffen en bitcoin.
Grondstoffen zou iedereen belegger standaard in zijn portfolio moeten hebben, al was het maar omdat het tastbaar is.
Bitcoin staat nog niet eens aan het begin van de bull run die nog komen gaat.
De waarde zal door het dak gaan, de jongere generatie heeft helemaal niets met fiat geld.
Totdat de Centrale banken hun eigen crypto munt zullen gaan beginnen.
Maar zelfs dan zal er een markt zijn en blijven voor Bitcoin.
Daarnaast stenen.
Er zijn teveel mensen op de wereld, en te weinig huizen.
Daarnaast willen de meeste mensen daar wonen waar het goed en veilig wonen is, zie alleen al de instroom van asielzoekers elke week naar Nederland.
Dat op zich zou al betekenen dat Nederland, even ruwweg, 250 woningen per week moet bouwen.
In 2019 werden er gemiddeld 1365 per week gebouwd, volgens het CBS.
En nog is er een woning tekort.
Er schijnt een prins te zijn in Nederland die dit wel in de gaten heeft.
1365 per week?
De lage rente en de interventies van de centrale banken zorgen voor een niet te missen aandelenklimaat.
De lage rente heeft een zeer positief effect op schulden en een zeer negatief effect op spaargelden. Onze pensioenen, de beste ter wereld, gaan eraan om slechte keuzes te "belonen"
Voor mij is het nieuwe jaar financieel gezien heel slecht begonnen.
Weer niet de staats- en postcodeloterijen gewonnen. Ik ga ze maar een boze brief schrijven dat ze de boel blijkbaar oplichten.
Tijd voor een stichting. Ferdy Roet lijkt me wel jofele vent daarvoor. Hij heeft daardoor ook R.R. in de garage staan.
Ik 'win' elk jaar €7,50 of €10,00. Ik ben benieuwd wanneer ik die €15,00 nu eens pak!
@VBO_B_Niveau | 03-01-21 | 18:45: A-sociaal. Max 1 miljoen per winnaar, maak je veel meer mensen blij. Wat mot je met 30 miljoen?
Kijk, als jullie Joris nu eens een wekelijks dingetje laten schrijven over computers, dan kan ik óók eens laten zien wat ik allemaal wél weet. Joris mag ook wel eens de aandacht!
*zich dom voelen doet bij het lezen van zoveel economisch geweld*
#TeamJoris
Vertaling. Iedereen leeft van gratis geld, maar ooit moet iemand de rekening gaan betalen....
Mijn idee. Vreemd dat mensen zo slecht op de hoogte zijn van onze huidige economische situatie. Alsof ze het niet willen weten. Als het voor hen tegenzit is het niet enkel inflatie maar stagflatie.
Bitcoin gaat naar grote hoogtes.x3, x5 x10, dit jaar nog, zo in het begin van een nieuwe bull cyclus. Mensen blijven naief vergelijkingen met tulip manias en zeepbellen trekken. Geen intrensieke waardes, Op niets gebasseerd, pyramide scam, etc. Intussen blijkt het een perfect digitaal ontworpen gesloten hedge tegen fiat met een ideaal inflatie rate en schaarste in aanbod . Het nieuwe goud, maar dan zonder nadeel van goud. Vooral niet durven instappen en blijven afgeven op mensen die maandsalarissen op weekbasis nahouden. Gelukkig weten er een hoop mensen wel beter.
@quatro32 | 03-01-21 | 18:27: Ik weet wel beter. De techniek is goed, alleen je kunt er (nog) geen drol mee. De techniek staat ook los van de BItcoin zelf.
je hoeft er vooralsnog dan ook zeker niets mee in praktische zin behalve als vermogensgroei tov een renteloze spaarrekening. Niet onbelangrijk. De rest volgt vanzelf.
@quatro32 | 03-01-21 | 18:27:
Ik durf wel in te stappen maar puur vanwege het principe 'hope to find an even bigger fool that pays more than I did'. Het concept block chain is geniaal maar met Bitcoin kun je helemaal niks. Het slechtste en traagste betalingssysteem in deze moderne tijden tenzij je het acceptabel vindt een uur te moeten wachten en voor een transactiewaarde van $100 ongeveer $15 fee aftikt. Feit is wel dat er een hele grote groep bigger fools aan het toetreden is en dat er nog veel aan te verdienen is. In dollars of euro's wel te verstaan wat behalve de hard core hodlers wordt niemand echt blij van bitcoin zelf, maar alleen wat het in fiat geld opbrengt.
@Joris Beltsin | 03-01-21 | 18:56: Ik durf wel in te stappen maar puur vanwege het principe 'hope to find an even bigger fool that pays more than I did'. Het concept rare materials is geniaal maar met goud kun je bijna helemaal niks. Het slechtste en traagste betalingssysteem in deze moderne tijden tenzij je het acceptabel vindt naar een stad te moeten reizen om het te kunnen verkopen, en probeer het eens aan je oma in Nieuw Zeeland te geven. Feit is wel dat er een hele grote groep bigger fools aan het toetreden is en dat er nog veel aan te verdienen is. In dollars of euro's wel te verstaan wat behalve de hard core juweliers wordt niemand echt blij van goud zelf, maar alleen wat het in fiat geld opbrengt.
@einz | 03-01-21 | 21:40:
Ja, mag ook. Bitcoin is praktischer dan goud maar zit inderdaad in dezelfde categorie waar je 'bigger fools' voor nodig hebt omdat het geen economische waarde vertegenwoordigt. Andere beleggingscategorieën zoals bijv. aandelen en onroerend goed vormen het bezit van productiefactoren waarmee welvaart gecreëerd wordt. De échte economie van producten en diensten want van Bitcoins of goud valt niet te leven als je er niets mee kunt kopen.
Het zijn rare tijden. 2020 is mijn beste beleggingsjaar ooit en ik doe ook maar wat. Ik voorzag alleen maar dat Corona een beurskrach ging veroorzaken, stapte twee weken van tevoren uit alle aandelen en ben na een maand weer stapje voor stapje gaan terugkopen. Achteraf op het dieptepunt van de crash leek het me wel spannend om Bitcoins in te slaan voor ca. $5k per stuk en zelfs de gevreesde klap voor mijn onroerend goed bleef uit. Netjes de huren verhoogd, geen cent wanbetaling gehad en in 2020 nog maar snel wat bijgekocht ivm hogere overdrachtsbelasting en een procentje of 10 waardevermeerdering over de rest gehad. Prima geboerd, als ik zo terugkijk. Maar ik heb toch een knagend gevoel dat er fundamenteel iets niet helemaal lekker zit.
Fundamenteel zit het inderdaad niet al te lekker, maar verder prima belegd zo te horen. Ik zou me maar niet te veel zorgen maken, let alleen wel een beetje op wat die Bitcoins doen.
Economie draait om waarde.
Wat is de echte waarde van al die duizenden miljarden valuta op de financiële markten?
Wat is het, waar de economie werkelijk op draait in een tijd waar we over een basisinkomen voor iedere burger praten?
Het kan toch niet zo zijn dat je naar de supermarkt gaat en gewoon alles meeneemt zonder daar voor te betalen? Want dat is gewoon de definitie van een basis inkomen. Dat krijg je iedere maand en er staat geen werk tegenover. Integendeel het kost geld zoals het uitprinten, verzenden, rondpompen en dan weer ontvangen.
Het werkt niet. Basisinkomen zal een nieuwe herwaardering geven van de nieuwe ondergrens. Daarmee zal alles net zo duur of belast worden dat je exact niks extra kan doen met dat inkomen. Alles wat eventueel positief kan uitpakken zal altijd worden misbruikt door banken.
@Denkhetnjet | 03-01-21 | 17:50:
Het draait allemaal om waarde.
Een basisinkomen betekent dat iemand helemaal niets hoeft te doen als tegenprestatie om in zijn levensonderhoud te voorzien.
Alleen al het feit dat economen hier serieus over spreken geeft aan dat we in een heel vreemde situatie zitten.
@Mr.Crowley | 03-01-21 | 17:59: Toch niet de piketty's he. Een basisinkomen is goed, zolang het minder dan een uitkering is en het deze vervangt. Helaas hebben de grote voorstanders van het basisinkomen idee bedragen gelijk een netto modaal maandsalaris in gedachten. Dat gaat natuurlijk nooit werken.
@Grachus | 03-01-21 | 18:35:
Iets voor niets gaat helemaal nooit werken.
Hoe hoog zou u dat basisinkomen willen laten zijn? Het is altijd te veel.
@Grachus | 03-01-21 | 18:35:
Laat ik het zo zeggen, dat ik het frappant vind, juist in deze tijd van financiële waanzin over een basisinkomen gesproken wordt.
Toekomstige winsten vormen de waarde.
@Mr.Crowley | 03-01-21 | 18:45: Wat ik al schreef een basisinkomen kan nooit hoger dan een uitkering zijn en dient dan ter vervanging. Zijn we in ieder geval van de kosten van dat hele administratieve circus af.
@Mr.Crowley | 03-01-21 | 18:49: Dat zijn vaak dezelfde mensen die het over de 'Great Reset' hebben. In April hadden in de Volkskrant ongeveer 200 mensen, waarvan het merendeel mensen uit de 'kunstwereld' een brief/manifest geplaatst dat dit het moment was om onze economie te hervormen. "Goede" bedrijven moesten worden beloond en "slechte" bedrijven gestraft. Dat zijn de tijden waarin wij tegenwoordig leven. Mensen die geen idee hebben hoe het in de werkelijkheid werkt, braken een soort neo-communistische onzin uit en worden als Deughelden bejubeld.
Zolang iedereen er vertrouwen in blijft houden gaat het goed. Maar het komt verdomd vaak te voet en gaat...
Allemaal heel mooie, ingewikkelde termen. Als eenvoudige techneut gaat me dit ver boven mijn pet. Zoals mijn moeder altijd zegt, als ik op deze manier een huishoudboekje zou houden, zou ik binnen twee maanden op straat staan.
Ofwel, ik krijg steeds meer het gevoel dat dit allemaal smoke and mirrors is om de normale man en vrouw op straat een poot uit te draaien.
Maar goed, zal wel aan mij liggen; de burger werkt zich de pleuris, de bankdirecteur lacht zich de ballen uit de broek en die strijkt een dikke bonus op omdat'ie die burger weer een poot heeft gelicht.
Ik maak bezwaar tegen de term ´eenvoudige techneut´. De meeste economen zijn ook maar sociologen die een beetje kunnen rekenen en hebben verder geen idee maar wel een mondvol woorden. De meeste techneuten zijn echt slimmer.
@Joris Beltsin | 03-01-21 | 18:10: Wellicht te veel eer!
Het vervelende is dat deze techneut wat geld betreft altijd een sul zal blijven en zijn zuurvediende centjes alleen maar op een rekeningetje kan zetten, terwijl die sociologen simpelweg techneuten inhuren om het werk uit te laten voeren.
Ergens volet dat heel oneerlijk.
@Joris Beltsin | 03-01-21 | 18:10: het probleem met de studie economie is het ‘ceteris paribus’ en de menselijke psycho-sociologie. Bv stemmen op partijen die een fictieve windhandel starten ihkv milieu en dan echt denken dat de quota geld waard zijn. We zouden beter af zijn met veel minder overheid in de handel.
@Nichtsneues | 03-01-21 | 22:42:
Niks heeft van zichzelf waarde. Waarde zit altijd 'in the eyes of the beholder' en is in feite windhandel. Er is in die zijn geen verschil tussen goud of CO2-emissierechten. Minder overheid is inderdaad altijd meerwaarde.
Zolang er geld gaat naar kunstobjecten en schilderijtjes van tig miljoen kun je gerust geld bijdrukken
En 500 nieuwe tandartsen en raket wetenschappers per week
Dat hele oliegebeuren is nog niet klaar en gaat een grote staart krijgen. Grote investeringen blijven uit want teveel risico (steeds verder en dieper op zee), aanbod is nog steeds groot en vraag zou kunnen verminderen, zie bv de Corona maanden. Zonder die grote investeringen gaat het een keer spaak lopen.
Oftewel koop gerust een bak RD Shell en dat geouwehoer over dividend zal u worst wezen.
De beste remedie tegen een tekort aan geld is een vrouw met een bulldozer.
Mijn vrouw zorgt juist voor tekort aan geld. Wat nu?
@ruudvangeelen | 03-01-21 | 17:33:
Nieuwe vrouw nemen. 1 zonder handen.
Grondstoffen met name olie gaat straks sky high omdat mensen straks gewoon 3x met het vliegtuig op vakantie gaan of ze rijden zich suf met hun fossiele auto naar de camping etc. Olie bedrijven stoten veel raffinaderijen af (sluiten en slopen ze) waardoor straks de prijs van kerosine en benzine etc. door het dak gaan.. De super majors pakken dan hun giga winsten en kopen dan om de groene gekkies tevreden te houden wat zonneparken en nog wat wind parken.. De prijzen hadden ze nog kunnen stutten in de crisis als Rusland en SA niet de markt hebben overspoeld met olie maar straks komt er zoveel vraag dat men straks weer 2.50 voor een liter moet betalen. Dit doe je natuurlijk lachend als je RDS in je bezit hebt..
Gelukkig kan NL de EU redden door al het geld af te geven en onszelf flink in de schulden te steken voor die feestvierende zuid luiwammesen.
Ik bestel morgen een Tesla maar betaal 'm niet. Mijn schuld verkoop ik aan mijn bank en dan krijg ik geld toe? Leg mij eens uit waarom mij dat niet gaat lukken en die mislukte EU wel.
Omdat jij niet de eigenaar bent van die schuld. Dat is de Tesla-dealer.
Maar goed, de Tesla-dealer kan ook niet bij de bank een lening krijgen tegen negatieve rente, met jouw lening als onderpand. Dat is trouwens een veelgenoemd probleem met al die maatregelen, doorverkopen van schulden, negatieve rentes en bijdrukken van geld. Wie profiteert? Tot nu toe heeft de consument en de kleine ondernemer er weinig direct profijt van gehad. Tijd voor helikoptergeld: euro’s drukken en die aan de bevolking uitdelen.
Als rente negatief is, moet je nog steeds bijna de gehele hoofdsom terugbetalen. Voorbeeld. Je sluit een 4 jarige lening af van 50.000 euro met een negatieve rente van 0,5% per jaar. 0,5% van 50.000 is 250 euro. Dus als ik het een beetje lelijk versimpel, moet je 49.000 euro terug betalen in 4 jaar, dus in plaats van 12.500 per jaar is het nu 12.250 per jaar wat je moet terugbetalen.
Het geld is NIET gratis. Je hoeft alleen een fractie minder terug te betalen.
Dus koop gewoon een tweedehands Corolla ofzo. :-)
@Hedieho | 03-01-21 | 17:46:
Van aflossen word je niet armer en is dus niet hetzelfde als kosten. In uw voorbeeld heeft u 1.000 aan opbrengsten genoten.
@Hedieho | 03-01-21 | 17:46: Het geld is dus WEL gratis. Ik hoef immers helemaal niets te betalen voor het huren van een bepaalde som.
Een kleine zijsprong, maar o, wat een acteerprestatie! www.youtube.com/watch?v=acbnyagl8jo&a...
Kan ik niet een simpele samenvatting in 1 zin krijgen?
Ja hoor, de economie is stuk. Kapot. Morsdood. Is al decennia zo. Er wordt geld verdiend met geld en geld weer met gebakken lucht. En nu is de gebakken lucht slecht. Zoiets.
@VBO_B_Niveau | 03-01-21 | 17:32: Dank u. Dit is een stuk makkelijker te begrijpen.
Journalisten krijgen per woord betaald. Het al nu erg weinig. Vandaar geen 1 zin. Dan past een krant op een A-5je.
Dat de Duitsers particuliere rekeningen van niet Duitsers willen leeg halen is toch een enorme risicobeperking.
En met de aanstaande ECB euro-bitcoin worden alle euros, inclusief de Nederlandse pensioenen, digitaal in Duitsland bij de ECB opgeslagen.
En Nederland marcheerd braaf mee, zoals we helaas in Maart weer zullen zien.
Uw eerste zin.... waar staat dat?Bron,svp?
Zolang niemand zijn schuld komt opeisen is er niks aan de hand. Schulden zijn de nieuwe rijkdom.
Daar draait heel de dollar op en ook de economie van Noord Korea
Begrijp er geen reet van. Futures. Long-short. Liquiditeit versus grondstoffen. Wat betekent dat nou allemaal? Als je het mij vraagt als extreme leek op dit gebied denk ik dat alles staat of valt met het vertrouwen van de burgers (want die trekken uiteindelijk de knip) in de financiele hotsemetots. Zo lang als dat vertrouwen er maar is, maakt het volgens mij geen ene fluit uit hoeveel schuld er uitstaat, hoe duur de olie is en waarom Tante Betje haar lening niet aflost. Maar zodra dat vertrouwen weg is, flikkert de hele rotte schuldenbende als een kaartenhuis in elkaar. Tot die tijd pompen de lepe geldjongens allerlei handigheidjes aan elkaar door in een poging de piramide af te romen. Maar wat zeg ik? Mijn kennis is nul.
Er is totaal geen vertrouwen in de financiele hotsemetots. Er is blinde graaizucht en men denkt de dans te kunnen ontspringen. YOLO.
Met nul kennis toch maar mooi de essentie te pakken hebben.
Futures, long-short e.d. hebben allemaal te maken met het toekomstige aanbod en vraag van een bepaald goed en de dan bijbehorende prijs naar de verwachtingen van alle individuen actief op die markt. Als ik denk dat olie over een jaar meer voorradig is dan nu tegen een lagere prijs en jij denkt het tegenovergestelde kunnen we een transactie in de toekomst plaatsen. Ik verkoop jou op een bepaald moment in de toekomst olie tegen een vooraf vastgestelde prijs. Bij het sluiten van het contract zijn we beiden blij. Wanneer uitoefening plaatsvindt echter één van ons niet.
Geld=vertrouwen. Als geld ingewisseld kan worden tegen iets van waarde, bv goud, gaan burgers dat doen als er te veel briefjes in omloop komen omdat bv de regering weer te veel aan het lenen is geslagen. Dan corrigeert zich dit vanzelf. Geldt ook voor grote verschillen in import en export. Nu we allemaal in 1 euro hebben vervalt dit automagische regelmechanisme. Politici en centrale banken kunnen zich zoals bekend niet beheersen, banken nemen graag risico’s als die elders geparkeerd kunnen worden. Overheden staan dit allemaal toe en je weet dat het fout gaat aflopen. Men kan al niet meer terug.
Net een drie pallets met witte bonen in tomatensaus gekocht. Als straks de boel klapt zijn uw dochters welkom!
Alleen maar witre bonen?
Racist.
Animal Spirits. Ban je niet uit. Probeer er je voordeel mee te doen.
Laat maar klappen die bende..... ik zit in Plan B.
www.youtube.com/watch?v=43CNzte_Alw
www.youtube.com/watch?v=NITqK_fKv5o
Ik wil ook een yield.
Kan iemand mij dit in gewoon Nederlands uitleggen?
Henk en Ingrid worden keihard voorgelogen en in de zeik genomen .
Kees de Kort kan dat wel
Een schuld doorverkopen. Alleen economen kunnen zoiets begrijpen. Nu even terug naar de reële economie:
VBO-B: Hallo kassameisje.
Kassameisje: Hallo spetter.
*bliep bliep*
Kassameisje: Dat is dan €5,99 lekker ding. Wil je pinnen?
VBO-B: Nee, ik wil graag mijn boodschappen betalen met schuld.
Kassameisje: Dat kan helemaal niet, mafkees!
VBO-B: Ja, maar.. Alexander zegt van wel, en die weet écht wel een hele hoop van economie!
*head-desk*
Ik probeer het nog een keer, want ik kom er niet uit!
VBO-B: Hallo kassamevrouw.
Kassamevrouw: Hoi knullie. Zin in een beschuitje?
VBO-B: Nu even niet! Ik moet snel weer naar huis, want Kuifje was net iets aan het vertellen.
Kassamevrouw: Pfft. Oké. Jammer hoor!
*bliep bliep*
Kassamevrouw: Dat is dan €5,99 knullie. Wil je pinnen?
VBO-B: Nee, ik wil graag mijn boodschappen tegen rente verkopen aan de filiaalmanager, maar dan wel jullie boodschappen mee naar huis nemen als onderpand.
Kassamevrouw: Zeg, wappie, voor de rest alles goed?
VBO-B: Ja, dikke prima.
*head-desk*
Dat van die ´spetter´ vind ik wel ver gezocht in uw verhaal. Maakt het toch minder geloofwaardig.
Ik moet altijd wel lachen om die analisten: dan is het ieder voor zich. Alsof het ooit anders is op de beurs.
Tis weer eens 5 voor 12, mensen. Voor de zoveelste keer. Gaap.
Het is 5 over 12, iedereen spoed zich al richting de uitgang. Heb je het al door hoe rustig het om je heen word?
Zo lang het volk koffie blijft drinken.
Hoor je mij niet klagen.
Als kind waren wij de tijd ver vooruit. Zoal de EU nu werkt is precies hetzelfde zoals we als kind vroeger monopoly speelden. Dan ging er ook nooit iemand failliet omdat we het sneu vonden als iemand niet meer mee kon doen. Waar ik nog op wacht is dat we geen belasting meer hoeven te betalen. Die kaartjes gooiden we er bij voorbaat al uit omdat dat zoveel gedoe was.
U komt wel in de aanmerking voor de prijs van de schoonheidswedstrijd?
Onderling binnen de EU concurreren heeft niet veel zin inderdaad. We moeten zorgen dat we met de wereld concurreren. Welvaart vanuit Amerika en China hierheen halen dus eigenlijk.
@Continuum | 03-01-21 | 17:08: dat heeft heel veel zin. Zo stimuleer je ontwikkelingen en valt er wat te concurreren met buiten de EU.
SP500 ging op de hoogste stand het jaar uit. Alle doomsday voorspellers hadden ongelijk. Die tip voor Shell had oveirgens wel iets eerder mogen komen. Eind oktober stonden ze onder de 10 euro!
Was inderdaad een mooi koopmomentje voor Shell. Ik wilde ze toch al hebben, bij die prijs waren ze ook voor het dividend interessant, zelfs met het gereduceerde tarief.
Ik heb nog een zooi KO gekocht voor € 17,42.
Uitzitten maar.
@J.Cash | 03-01-21 | 17:22: Komt wel goed.
In de economie bestaan geen natuurwetten en er valt helemaal niet te bepalen wat de maximale schuld voor een economie is. In oude studieboeken staan ratio's van 40% debt/gdp als in steen gebeiteld maar zonder te melden dat het een arbitrair getal is. Uit welke wiskundige vergelijking komt die 40% rollen? Geen een, het was de simpele projectie van de economie van een huishouden naar de macro-economie. Maar op macroniveau spelen hele andere zaken ook een rol, zoals vertrouwen, geldschepping en relatieve verhoudingen. Japan zit meen ik nu op 240% en het land draait nog steeds.
Vuistregels. Wel handig.
Vorig jaar bij aanvang van de crisis goud en zilver ingeslagen. Ben ik nu een winnaar?
Je kunt pas winnen als je een nagenoeg levenslange mogelijkheid op onbeperkt en ongerantsoeneerd eten hebt weten te verwezenlijken.
Dat ligt er aan hoeveel je hebt. Die paar grammen zijn peanuts, maar als je wat meer middelen en/of lef had wat mij betreft zeer zeker!
En zilver en goud is niet-eetbaar, dus u is vooralsnog geen winnaar.
Nee. Ik heb Bitcoins gekocht in februari en ben vandaag echt spekkoper.
Wellicht, maar ik zou ook lithium overwegen. Dit ivm de toenemende vraag naar opslag van energie in batterijen en accu’s. Dit laatste als gevolg van de zucht naar duurzaamheid en de zorgen over het klimaat.
Maar heb je werkelijk de baren goud en zilver?? anders is het nog steeds papiergeld.
@Knokloof | 03-01-21 | 17:06: Dan zou ik nog eerder gaan voor grafeen.
Mwah, valt mee.
En terwijl de grote jongens als drie jaar roepen dat btc een scam is zijn ze stiekem al hun centjes aan het omzetten in de cryptomunt. Helaas heb ik er zelf maar eentje.
Past u wel op met dit soort meldingen qua belastingdienst? Ik bedoel: wel netjes aangeven, hè, ze lezen mee.
Scams kunnen enorm veel geld opleveren hoor. Alleen niet voor de meerderheid en dat zal blijken bij de volgende dip.
Een van de mooiste dingen is wel dat voor een eeuwigheid is vastgelegd wat iedereen verloor...
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 17:04: Iedere cyclus gaat hoger dan de vorige. Conclusie: je verliest past iets als je verkoopt. Iedereen die geduld heeft gehad met zijn bitcoin sinds 2017 staat in de plus.
@OpperGek | 03-01-21 | 17:29:
Iedereen stond vanochtend met bitcoin op winst want een all-time high die bijna $35k aantikte. Edoch dat elke cyclus hoger gaat is geen wet natuurlijk. Het feest kan ook eens voorgoed over zijn.
Maar goed dus dat de eurozone altijd zal blijven bestaan. Zie de komende verkiezingen voor de zoveelste keer.
“Dit betekent dus ook dat de ECB deze Griekse rommelleningen aanneemt als onderpand, waar de eurolidstaten dus garant voor staan.”
Ja.. en wat is die garantie waard denk je? Garanties naar jezelf toe zijn makkelijk. Garanties naar anderen toe worden gewoon niet nageleefd, of hergewaardeerd.
Uiteindelijk is het onze eigen schuld.. letterlijk en figuurlijk. En als je die schuld zelf print, dat is het hele circus gewoon een maatstaf voor je eigen economie.
Het is een beetje als in de zandbak een stel kleuters een stel knikkers naar elkaar overrollen maar uiteindelijk er gewoon achterkomen dat het om het zand gaat.
Ah jij snapt hem. Garanties dat je spaargeld tot 100.000 euro gegarandeerd veilig is bijvoorbeeld is leuk en aardig, maar wat als iedereen failliet gaat ?
@Suncatcher | 03-01-21 | 16:47: juist.. die garanties worden wel gegeven, maar niet ingewilligd. Ja.. met max. 1000 euro per maand.. ofzo.
Heet een corralito en de Argentijnen weten er alles van.
Ja normaal zou je valuta keihard in elkaar donderen bij dit beleid maar de euro stijgt alleen maar verder tov usd. Omdat alle andere landen dezelfde kunstgrepen aan het uithalen zijn. Ik ben blij voor alle mensen met een huis en met schuld maar ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de generatie na mij me met fakkels uit mijn huis komt trekken.
Nederlanders zullen hoe dan ook toch wel dolgraag gaan kromliggen om die garanties in te lossen. Duitsers waarschijnlijk ook. Dat weten investeerders, Rutte en de hele corrupte eurokliek, en daarom kan dit nog een poosje blijven doorgaan.
@hustler01 | 03-01-21 | 16:53: de euro daalt minder snel dan de dollar. Leg de waarde vd dollar maar eens over elke Amerikaanse noodpakket dollar dump dit jaar.. de EU noodpaketten waren gewoon kleiner.. en meer gericht wellicht.
@obominotie | 03-01-21 | 16:58: uiteindelijk wordt alles uit belastingen betaald.. dat klopt.
Maar.. dat uiteindelijk betalen we belasting aan onszelf.
@Suncatcher | 03-01-21 | 16:47: Wanneer straks een brood tot €100.000 is geïnflateerd is het makkelijk bijpassen.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 17:01: En aan Griekenland, en aan Italië, en aan Spanje.
@obominotie | 03-01-21 | 17:39: ja.. en daar krijgen we dan invloed, politieke macht of, gewoon, een haven voor terug.
Ergens heb ik altijd het idee dat het niet een kwestie is of de haven van Rotterdam die van Piraeus bestuurt, maar op welke manier dat afgedwongen wordt.
@BP Richfield | 03-01-21 | 17:10: je pensioen is dan in totaal een paar broden waard. Spaargeld ook, overheidsgarantie op je rekening ter waarde van 1 brood.
Er treedt op een gegeven moment een psychologische factor in werking en dat is dat de liquiditeiten waarmee de overheid de markten overspoelt niet meer voor serieus genomen worden. Er gaan dan ernstige twijfels over de waarde van het geld rijzen en het geld zal gemeden worden.
Dit proces is in feit nu al aan de gang en de enige assets die binnenkort harder gaan stijgen dan de door hyperinflatie geteisterde markten zijn goud, zilver en bitcoin. Zet daarom zo snel als mogelijk al je positieve saldi in die assets om en sluit anderzijds zo hoog mogelijke leningen om goederen/ diensten te financieren die in waarde gaan afnemen (nieuwe auto enzo).
Nee hoor, het enige dat nog over blijft als wettelijke betaalmiddel is een digitale euro, dollar of wat dan ook die gelinkt zijn aan elkaar. De testfase is al voorbij. You Will own nothing and you Will be happy.
Goud, zilver en bitcoin worden ook gewoon in fiat geld uitgedrukt. Goud en zilver hebben als enige nog intrinsieke waarde en zijn ook gewoon functioneel inzetbaar ( slechts 8% van het goud is baar of munt, de rest sieraad of in electronica in gebruik, en nog 5% overig)
Wat belangrijker zal zijn is wat je kunt. Wat je maakt.. wat je doet. Wat geld oplevert. Assets zijn belangrijk.. waaronder baar geld overigens,
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 16:46: Worden in $ uitgedrukt omdat dit nu nog de reserve world currency is. Zou over een tijdje zomaar eens BTC kunnen zijn.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 16:46: niet al het goud is fysiek hoor. Ik denk dat alle derivaten met goud als onderliggende waarde veel meer waarde hebben.
@hustler01 | 03-01-21 | 16:55: dat heet gewoon luchtgoud. Dan kun je net zo goed papier drukken met lucht getallen erop.. is ook wat draagbaarder..
@Suncatcher | 03-01-21 | 16:44: ik denk dat baar geld een veel langere levensduur heeft dan een overheid zo even kan opdringen, omdat er gewoon opstanden komen als dat niet zo is. In Turkije wordt nu bijvoorbeeld nog de DM gebruikt omdat de Lira nog steeds onbetrouwbaarder is. En die DMs zijn nog steeds in te wisselen in Euro’s.. tot 2040 ofzo.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 17:09: Turkije inderdaad. Cash geld is iets voor landen met weinig vertrouwen in de samenleving en in de overheid.
@Zonen-van-Kuifje | 03-01-21 | 17:38: ons voorland dus.
Voor de corona crisis stond de boel al op instorten. Ik meen in september 2019, toen de repo markt begon te stotteren, als zand in de motor. De Amerikaanse FED heeft de corona crisis gretig gebruikt om de repomarkt weer wat medicijntjes te geven zodat de economie nog een paar jaartjes mag leven. Ik geloof dat ze in februari vorig jaar iets van 26.000 miljard hebben bijgeprint. Kan gewoon joh, net zoals een digitale munt in de cloud ook vandaag de 28000 euro aantikt.
De vraag is: in hoeverre kunnen wij onze overheid verantwoordelijk houden als straks al onze spaarpotjes leeg zijn, de pensioenen op en opeens de sociale voorzieningen niet meer betaald kunnen worden.
Niemand. De kiezer. Sowieso is Nederland gek dat we nog aan begrotingsbeleid doen. Het loont, net als bij valsspelen, niet de enige te zijn die niet vals speelt. Als je merkt dat het gebeurt, moet je mee doen anders doe je jezelf te kort.
Ik ben er dan ook voor gewoon heel veel geld bij te drukken, de staatsschuld zsm op 160% te brengen en van de opbrengst alle Nederlandse hypotheken af te kopen. Dan zijn we een beetje Italië qua regeling.
Daarna de zondvloed afwachten.
Verrassing.. De overheid, dat zijn wij.
Elke overheid kan, en wil, lenen tegen een toekomstperspectief dat beter is. Als morgen de bank klapt zal dat niet beter zijn, dus dat wordt koste wat kost verboden.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 16:48:
Daar denkt Rutte inmiddels heel anders over.. De overheid, dat is hij denkt deze sujet immers.
De banken donderen straks vanzelf om. Dat begint bij de FED in de VS, dan gaan het IMF en de ECB vanzelf mee. Daarmee stort het hele kaartenhuis in elkaar en bestaan banken niet meer.
Als je mazzel hebt komt je hypotheek daarmee dan ook te vervallen.
@Ommezwaai | 03-01-21 | 17:00: hij krijgt hoogstens elke 4 jaar een mandaat, en dan klopt dat dus ook. Daar kiezen we zelf voor, overigens.
@Mastermattie | 03-01-21 | 17:05: alleen daarom al niet. De schuldenberg is veel te groot, en de belangen zijn daarmee te groot. Dus gaat niet gebeuren. En werkelijk niemand heeft er belang bij, want iedereen zit aan iedereen vast op de een of andere manier.
Dit kan gewoon doorgaan totdat er bepaalde offers zijn gebracht.. maar die zullen beperkt zijn tot bepaalde groepen.
Het worden zware tijden voor mensen die niet (meer) veel kunnen... net als altijd overigens...
@Mastermattie | 03-01-21 | 17:05: Zorg ervoor dat je spaargeld bij dezelfde bank staat als je hypotheek, dan kun je die tegen elkaar wegstrepen als die bank omvalt.
Maar heb je een (hypotheek-) schuld bij de ene bank en spaarbedrag bij de andere, dan heb je pech als net die spaarbank omvalt. De schuld blijft dan staan.
Garantstelsel voorbehouden, maar als de grote banken omvallen hebben we aan dat hele garantstelsel geen ene reet.
@Mastermattie | 03-01-21 | 17:05: Ik durf te stellen dat zo een bank dan wordt gesplitst, uw hypotheek overgaat aan een durfinvesteerder.
De failliete boedel aan de rest van de samenleving.
jammer, betalen amigo!
@geen koning | 03-01-21 | 19:01: ja, zo doen bankiers dat. De overheid bedingt dan voor u 1% korting en gouden bergen over 10 jaar.
Ja, hoe gaat het eigenlijk met Kim Dotcom? jeetje, Megaupload enzo, wat heb ik daar veel muziek weggeplukt. Hoe is het met Kim? Is tie nou al uitgeleverd aan de VS of woont hij nog steeds in zijn extravagante mansion in Australia?
Tegenwoordig ook in bitcoin, dacht ik.
Prostopleer is ook al verdwenen. Niets vergelijkbaars meer over. Jammer. En wat K.D. betreft, Hier kim.com/ zit nu in de Crypto.
Er is maar 1 uitweg om uit deze financiële drama uit te komen, en dat is door monetaire verruiming. Er zal nog meer geld in markt gepompt worden, zodat de landen hun schulden makkelijker kunnen aflossen (lees: schuldenberg neemt af, afgezet tegen groei in GDP). Dus je kunt hier tegen bewapenen met investeringen die je niet kunt produceren, zoals Bitcoin.
Wat een gelul. Iedereen Kan Bitcoin 2 ontwerpen, of Bitcoin 3. Niet kunnen produceren my ass. Waar denk je dat de huidige Bitcoin vandaan komt ? Een pot goud in de grond ?
Nou Rene. ga jij maar weer liedjes zingen.
@Suncatcher | 03-01-21 | 16:43: Nou dat is dus geprobeerd: Bitcoin Gold, huidige waarde $8, Bitcoin SV $160 en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Uiteindelijk zal inderdaad schuld worden verbrandt ten koste van spaargeld. Maar ja.. welke sukkel heeft nu nog spaargeld?
@Suncatcher | 03-01-21 | 16:43: ontwerpen is niet nodig.. een kopie en een geleegde blockchain volstaat
@UpdateAvailable | 03-01-21 | 16:47: wat denk je dat er gebeurd als de 21 miljoen Bitcoins zijn gemined? Gaan dan die energievretende miners transacties verwerken obv alleen transactiefees? Even los van de vraag van welke niet geminde BTC dan de ‘winnaar’ wordt die de transactie bepaald...
Of gaan ze een andere munt minen?
Het is dit, niet deze.
Helicoptergeld was de laatste zet waarvan de dubieuze werking nog enig uitstel heeft gezorgd. Nu worden er alleen nog meer helicopters ingezet om het geld nog sneller uit te dwarrelen over de notoire schuldenlanden. De pijn zit zoals bekend bij de weinige landen met assets, zoals NL met de 2.000 miljard in de pensioenpot. Uiteindelijk klapt de boel en kunnen we net als vroeger voor 200 miljard reichsmark nog geen oud brood kopen.
Ik beleg ook dagelijks.
Boterhammen.
Belegen kaas, altijd lekker.
Ruilhandel.
Klopt. Maar heeft wel hele hoge transactiekosten...
Ik wil een abonnement op jouw website voor 3 kaarsen per maand. Van de HEMA.
@Zonen-van-Kuifje | 03-01-21 | 17:13:
Even nadenken, da's in principe akkoord als ik ook een keer per maand je vrouw mag lenen voor vertier in de privé sfeer. ;-)
@keestelpro | 03-01-21 | 17:16: Met haar dansen bedoel je?
@Zonen-van-Kuifje | 03-01-21 | 17:39: Ja, de horizontale Lambada.
Het kruikje gaat zolang te water tot het breekt .
bitcoin.
Goud.
Tulpen.
De opmaat van bitcoin is ook te verklaren vanuit een overschot aan liquiditeit. Als je van de gekkigheid niet meer weet wat je met je kapitaal moet, dan is BTC een interessante belegging met hoog risico en hoog rendement. Weet alleen wel tijdig uit te stappen.
Overigens neemt het volume van BTC trading nauwelijks toe terwijl de prijs door het dak gaat. Das geen goed teken.
Pak Litecoin en BitcoinCash erbij,
Zeer binnenkort verhandelbaar en als betaalmiddel bij Paypal.
Samen met Ethereum( 5x zoveel waard!) de hardste stijgers sinds Maart.
condooms.
Asielzoekers.
Lekker pumpen en dumpen.
@Ruimedenker | 03-01-21 | 16:44: Paypal is gewoon creditcard maatschappij voor bitcoin.. dus nog meer schuld.. of anders transactietijden van een week en 50 dollar transactiefee? (net als in 2017) ?
Bitcoin is nu wel een risico. Verwacht dat 'ie nog een keer omlaag valt voordat 'ie opnieuw gaat pieken.
Ik heb jaren geleden al wat bitcoin gekocht, daar een deel van verkocht om mijn inleg er minimaal uit te halen, een deel in andere crypto's overgezet en nu is mijn wallet al meer waard dan 2 jaar geleden. Van mij mag 'ie nog 10x over de kop gaan, ik heb m'n inleg er al uit, de rest is speeltuin...
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 16:55: hoge transactionfees horen bij een bullmarket. Maakt het trouwens echt uit als je investering 3-7X zoveel waard is? Al die winst verpest door eenmalig 50 euro te betalen.. Tjonge
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 16:55:
Ik zie Paypal toch echt meer als een doorgeefluik met 26 miljoen “winkels” waar je straks met crypto kunt betalen.
Ik maak geen schulden bij Paypal.
@OpperGek | 03-01-21 | 17:07: ja dat maakt uit als je wilt dat het als betaalmiddel gebruikt wordt. Die belofte is officieel de waardering, want verdere doelen heeft het niet.
Net zoals Facebook gewaardeerd wordt op advertentie inkomsten (= informatie over gebruikers). Het aandeel Facebook en dus de waarde van het bedrijf wordt daarop bepaald.
Stel dat morgen adverteren verboden wordt.. of iig.. het bestaat niet meer... dan bestaat Facebook overmorgen niet meer.
Die kans is nihil natuurlijk.. maar Bitcoin kan niet gebruikt worden waarvoor het bedoeld is... tot dat besef indaalt zal het pieken en dalen .. en dus kunst is alleen het juiste moment van uitstappen te vinden.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 17:21: Iedereen die zich een beetje bezighoudt met crypto weet dat Bitcoin als betaalmiddel m nooit gaat worden. Store of value zoals goud, dat is realistisch. Overigens heeft die usecase ook veel meer waarde dan een payment network.
@Ruimedenker | 03-01-21 | 17:13: Paypal kan dat niet, want Bitcoin kan nog geen 0,5% van de Paypal transacties aan. Dus ze zullen hoogstens garant staan voor een latere verwerking, maar echt niet op hun risico.
Je betaald dan een transactie fee bij Paypal ( Paypal is nl geen stichting) en er zal worden afgerekend op transactiedatum, die *ver* in de toekomst kan liggen, wat in beide gevallen ongewenst is.
( als BTC daalt, dan moet je meer betalen dan gedacht, als BTC stijgt dan heb je al teveel betaald, want je had het goedkoper kunnen kopen)
Het belangrijkste is natuurlijk dat PP naar geld kosten ook het idee van een echte cryptomunt onderuit haalt; je wilt nl een transactie tussen 2 partijen, niet met een derde ( PP) willen af kunnen handelen.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 17:31: en BTC is dan wel de stomste munt die je kunt bedenken, want een van de meest inefficiënte, maar wel een die volledig autonoom kan bestaan ( die voorwaarden horen bij elkaar).. en wellicht is ook wel 1% van de gebruikers volledig autonoom ermee bezig.
@OpperGek | 03-01-21 | 17:26: store of value zonder fysieke aanwezigheid is gewoon 100% fiat. (Lucht).
Dan is baargeld en baar goud, of gewoon.. assets.. veel meer waard.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 17:36: ja totdat ze het komen ophalen bij je. Maar goed nu krijgen we de BTC vs goud-discussie, en die wordt al jaren gevoerd. Ondertussen worden de mensen die in Bitcoin zitten daadwerkelijk echt rijker :).
@OpperGek | 03-01-21 | 17:42: dat ligt er nog steeds aan wanneer ze zijn ingestapt. Degenen die het spel gestart zijn iig wel.... ben benieuwd wanneer die gaan cashen.. en dan nog hoelang het spel doorgaat..
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 17:49: Tjah modellen voor deze cyclus voorspellen minimaal 100K per coin. Ik zit erin sinds de winter van 2018, dus ik heb ruimte genoeg voordat een eventuele crash wat doet.
@OpperGek | 03-01-21 | 17:42: Bitcoin is voor 99,9% van de gebruikers net zo makkelijk op te halen.. alleen beseffen ze dat niet. En niet echt ophalen.. virtueel ophalen... Dus ze leggen beslag op je huis ter waarde van je Bitcoins..
Ze kunnen dat doen zonder enige fysieke aanwezigheid...
Mine je zelf? Op een server die niet naar jou te traceren is? En elke transactie op een nieuw adres?.. nee? Dan ben je traceerbaar.
Wat nog erger is is dat overheden Bitcoin wel degelijk de toegang tot Bitcoin heel moeilijk kunnen maken.. In China is dit een reeel gevaar.
@Epistulae_Morales | 03-01-21 | 18:04: Klopt, en om die reden is Bitcoin ook niet mijn favoriete crypto-investering en ook niet de grootste.
@OpperGek | 03-01-21 | 17:53: modellen? Er bestaan geen modellen voor ‘greed’ en de domheid van mensen, anders dat die onbegrenst is. Het kan ook een miljoen zijn.. maar ook 1000.. binnen een week. Het kan ook goed zijn dat als ie de komende week met 3000 daalt, dat de mensen die hem dan verkopen (cashen) er nog slechts 3000 voor krijgen... bummer...
Het ligt in de nabije toekomst vooral aan het volgende steunpakket in de VS
Een dat staat wel vast.. de hype zal zeker big groter gemaakt worden dan de bubbel zelf...
@OpperGek | 03-01-21 | 17:07: hoge transactiefees horen bij een overvraag op de capaciteit. Vraag en aanbod. Houdt overigens ook in dat je wallet met minder dan de transactiefee erin onbruikbaar is...
@Ruimedenker | 03-01-21 | 16:44: eth/btc gezien? Gewoon dramatissch hoor.
REAGEER OOK