Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fokke en Sukke verstoppen zich in een dode boom

Stomme vogels worden bange hazen

Jean-Marc van Tol, geestelijk vogel van Fokke & Sukke, heeft dezelfde turnlessen genomen als Diederik Ebbinge en beschikt daarom ook over de lenigheid om angst en lafheid te vermommen als een verwijt aan anderen. De tekeningetjes van Van Tol, dagelijks in NRC te bewonderen, komen in 2021 minder vaak online, want daar vallen ze maar in de verkeerde handen. 'We verspreiden ons werk alleen nog in eigen huis, anders gaan de rechtsextremisten er mee aan de haal', is wat Van Tol hierboven claimt in een kerstinterview met een Belgisch krantenconcern (clandestiene pdf met gescande dode boom, niet online anders komt het bij het verkeerde publiek terecht). Alsof alleen mensen met een NRC-abonnement over de intellectuele capaciteiten beschikken om zijn satire te begrijpen. Alsof Fokke & Sukke zich überhaupt ooit aan bijtende spot schuldig maken. De volgende stap is om andere mensen onverantwoordelijk te noemen wanneer die wél hun nek uitsteken voor satire, ironie en broodnodige beschimping van groteske ideeën of gevaarlijke ideologieën. Omdat Van Tol (en ook Ebbinge) kiest voor veilige behaagzucht in eigen bubbel. Met zulke geestelijke lenigheid had je zelfs in de oorlog nog satire zou kunnen bedrijven, spotvogel.

We moesten aan deze denken (uit januari 2015)

Reaguursels

Inloggen

Het moet gezegd: ik vind werkelijk geen reet aan die eenden met hun witte plassertjes. Eenieder die er wel wat aan vindt doet net alsof.

Willibald von Klúúúk | 29-12-20 | 15:57

Als je moet kiezen tussen persvrijheid of vermoord worden is dat niet moeilijk hoor.

Patatter | 29-12-20 | 13:40

Tja, de app van F&S doet het ook al niet meer en ik vind het best vreemd allemaal. In mijn ogen was F&S nou niet zo vreselijk kritisch, maar als dit niveau al reacties oproept van de gebruikelijke verdachten dan is de situatie in Nederland behoorlijk triest.

Verbandmeester | 29-12-20 | 10:17

Opfokken. Met hun wc-kalender zitten ze er ook al het hele jaar naast.

Piet Karbiet | 29-12-20 | 10:17

Wat bedoelt hij nou met 'werkelijk bizar en vreselijk' in verband met Charlie Hebdo? Betreurt hij iets? Hij zegt niet ronduit wat. En dat hij met de redactie van Charlie Hebdo zou hebben getafeld op een festival, daar geloof ik geen biet van. Ik vind Charlie Hebdo prima. En ze zijn zeer links. Het tegenovergestelde van Geenstijl.

Jezus_Boeddha | 29-12-20 | 09:07 | 1

Grappig,
volgens het grootste deel van de LInkse Goegemeente, kun je helemaal niet links zijn wanneer je ageert tegen het islam-facsisme....

Laat staan dat je dan "zeer links" zou zijn.
Dat per definitie rechts zijn wanneer je je tegen het islam-fascisme keert, kenmerkt regresseif links.
En de praktijk is dat links tegenwoordig grotendeels bestaat uit regressief links (GL met Kauthar, PvDA met jarenlang een DENK-achterban. En deels Nida + zelfs een beetje BIJ1).
Iemand die CH neerzet als "zeer links" neerzet, valt zelf blijkbaar niet in de categorie mainstream (dus regressief) links.

Zonder er verder een waardeoordeel over te vellen:
óf je bent rechts, óf je bent niet-regressief links (VrijLinks, deel vd SP etc.).
Ik vind CH ook prima. En schaar ze in het linker gedeelte van het politieke spectrum. Maar zie CH dus zeker niet hardcore als regressief links...

michelpen | 29-12-20 | 10:06

Fokke en Sukke zijn de Freak de Jonge van cartoonland. Zelfs Flappie is relevanter in 2020 dan zij. Sad.

Graaf_van_Hogendorp | 29-12-20 | 09:02

Beter dit dan dat de humor op mijn wc-kalender wordt gekuist. Ik lees sowieso geen online NRC.

Jippie | 29-12-20 | 08:43

Het zijn niet alleen de islamietjes waar je volkomen terecht bang voor moet zijn.
Denk maar niet dat je van de overheid enige support krijgt op het gebied van VvMU.
Remember Gregorius Nekschot...

Stoned Hengst | 29-12-20 | 08:16

Ja hij is bang. Wij niet. Wij reaguurders gebruiken geen nick. Wij komen openlijk voor onze mening uit. Gelukkig maar.

strawdog | 29-12-20 | 07:06 | 2

Scherpe tegel.

Cepalislam500mg | 29-12-20 | 07:22

Dus hun echte namen zijn Fokke en Sukke?

Piet Karbiet | 29-12-20 | 10:19

Hans Teeuwen is de laatste der Mohikanen. Respect.

MickeyGouda | 29-12-20 | 05:44

Op zich jammer dat deze cartoonist niet ronduit toegeeft dat hij gewoon bang is. Dat zou een beter signaal afgeven dan deze excuses.

Beste_Landgenoten | 29-12-20 | 02:03

Teeuwen heeft natuurlijk gelijk. En het is dapper dat hij geen blad voor de mond neemt. Toch kijkt hij ook uit hoe hij de islam op de hak neemt. Als ik cartoonist was zou ik ook bang zijn voor doorgeslagen fanatici, vooral omdat je nooit weet wanneer en hoe er wraak wordt genomen. Je moet altijd rekening houden met een aanslag op je leven, overal, altijd. Je hebt veel moed nodig om desondanks aan je principes vast te houden dat alles bespot mag worden. Er zijn er nog maar weinig die zoveel durf hebben een dat is veelzeggend. En triest.

Beste_Landgenoten | 29-12-20 | 01:59 | 2

Teeuwen verstaat zijn vak...
Hij kan iets zeggen zonder woorden te gebruiken.
Hij gooit het heel veel op het falen van de westerse maatschappij.
Dat maakt het vaak heel ironisch en juist veel zeggend..

Jemaintiendrai | 29-12-20 | 02:16

Ronduit toegeven: 'Ik wil niet op straat worden doodgeschoten door een humorloze hufter', is toch anders dan dit gekronkel..

Williz | 29-12-20 | 08:57

Ik snap ze heel goed. Het is zo ontzettend makkelijk daar kritiek op te hebben vanachter een anoniem profiel. Ga lekker zelf zitten krabbelen als je er zo’n last van hebt.

neejijzuigt | 29-12-20 | 01:49 | 1

Niet iedereen begrijpt satire. Maar exact dat publiek willen mijden of ontzien maakt je spot minder sterk. Voor eigen publiek is het ongevaarlijk grappen maken.

Beste_Landgenoten | 29-12-20 | 02:02

Kritiek ist verboten. 1984.

Toverkol | 29-12-20 | 00:17 | 1

Zo ook humor.
Socialisme.

jemagookniksmeer | 29-12-20 | 08:16

Ik lees nog maar zelden een Fokke en Sukke cartoon. Maar ik begrijp dat ze tegenwoordig wat vaker de islam op de hak nemen. En dat intelligente mensen daar wel om kunnen lachen, maar mensen van Mohammedaanse persuasie een stuk minder. En dat die cartoons dus beter niet te veel in handen kunnen vallen van die laatste tribale sujetten. Zoiets toch?

benjeallanggek | 28-12-20 | 23:36 | 1

Best wel een trieste bedoeling natuurlijk

LekkerScherp | 29-12-20 | 00:14

Wat een heerlijke rant van Hans Teeuwen. Ik neem aan dat veel van zijn collega’s dit op een of andere manier wel onder ogen, en in de oren, krijgen. Dan vraag ik mij af wat die mensen denken. Vooral als ze alleen zitten en zonder deugend gemurmel om zich heen dit op zich kunnen laten inwerken.

Nuuk | 28-12-20 | 23:26 | 2

Die vinden hem een vieze enge racist.
Om nog meer aandacht voor hem te voorkomen negeren ze hem..
Dwz zijn 'Act".

Jemaintiendrai | 29-12-20 | 02:19

@Jemaintiendrai | 29-12-20 | 02:19: ik denk dat er zeker collega’s zijn die het stiekem eens zijn met hem maar uit angst voor de deug polizei dat niet zullen zeggen.

Nuuk | 29-12-20 | 18:32

Net even eerste aflevering jaaroverzicht Promenade gekeken, die voor de hoogopgeleiden en mensen uit de Randstad. Morgen ga ik die voor laagopgeleiden en onze vrienden uit de provincie bekijken. Die wordt wat laagdrempeliger. Met Diederik Ebbinge.

grietmetgroenefiets | 28-12-20 | 23:15

Ik weet niet of Jean=-Marc familie is van Jacques van Tol, maar iemand met dezelfde achternaam zag zich in de periode 40-45 ook genoodzaakt om zijn werk aan te passen aan de tijdgeest. Daarnaast produceerde Jacques wel meerder pareltjes, maar zijn bereidwilligheid om met de wolven mee te huilen heeft hem wel 3 jaar cel opgeleverd.
nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_van_Tol...

Arnold Layne | 28-12-20 | 23:12

NRC lezers en satire snappen… juist ja.
Verkeerd publiek en vrijheid van meningsuiting zijn een groot verschil.

boerenvla | 28-12-20 | 23:01

Vooral dat "verkeerde publiek" niet benoemen. Doe dat dan verdomme een keertje.

Zwizalletju | 28-12-20 | 22:50

Een vooroordeel over bijvoorbeeld kwinsie en kwaasie is dat ze van die enorme lange euhh... Nou ja, je begrijpt het. Feit is dat je ze alleen op hun pik kunt trappen als ze zitten. Dat geldt niet voor de volgelingen van Roverhoofdman mohammed. Die lui zijn, of beter voelen zich, altijd, en ongeacht de positie waarin ze zich bevinden, op hun pik getrapt.

Flavius Titus | 28-12-20 | 22:50

Moslims hebben zeker wel humor, zie ze zo rond de 20 ste vd maand altijd keihard lachen. Geen idee wat de grap is.

D.Onderop | 28-12-20 | 22:37

Cultureel Landverrad, zou dat geen onderwerp zijn om voor te leggen aan De Rijdende Re..... owwwwwlaatookmaar.

Lepo | 28-12-20 | 22:33

On Topic: Is er al iets bekend geworden over die poederbrieven ? Ik dacht ik vraag het hier even.

gebochelde | 28-12-20 | 22:19

Jean-marc van tol is echt een topvent en ik snap em wel. De nederlandse staat heeft onze satire, onze homo's, zwarte piet en eigenlijk ook onze rechtstaat vogelvrij verklaard door allerlei importtuig maar naar binnen te laten en niet onze normen en waarden te leren. Vrijheid is wat waard maar als je kop eraf gehakt wordt heb je vrij weinig aan je vrijheid.

brawler | 28-12-20 | 22:18 | 1

Maar hij noemt dat giflam-importtuig keurig, en dus heel laf, ‘verkeerd publiek’.

Verderkijkert | 28-12-20 | 23:11

"Creatief, zorgzaam, betrouwbaar, humoristisch, betrokken, best snel boos, maar ook wel weer gauw tevreden"
Aldus Van Tol, over zichzelf.

'betrouwbaar': blijkt zeer relatief te zijn.
'betrokken': zeer selectief
'snel boos, maar ook wel weer gauw tevreden': inderdaad, met islamfascisme...

michelpen | 28-12-20 | 22:17

Satire is niet besteed aan de meeste moslims?
Misschien dat hij dat bedoelt?
Beetje vaag allemaal

laurentius | 28-12-20 | 22:14

"veilige behaagzucht in eigen bubbel" lijkt me nogal overdreven. Er zijn nog volop kritische geluiden te horen in de wereld van cabaret en cartoons.
En alsof Hans Teeuwen niet inmiddels ook de nodige voorzichtigheid betracht. Dat kun je laf noemen, maar ook gewoon weloverwogen.

Spring Bruissteen | 28-12-20 | 22:13

Ik zou een duimpje up willen geven voor

Professor Superhirn | 28-12-20 | 21:28 | 1 | reageer | favorietblock

Komen er ooit nog kudo's?

Knufter | 28-12-20 | 22:03

Maar het Christelijke evangelie beschimpen, dat koste ze geen enkele moeite. Dan mocht iedereen het zien en horen, bij elke beschikbare gelegenheid werd er op de van Tol-borst geklopt, de loftuitingen in ontvangst genomen. Zieke lulletjes.

Normpje | 28-12-20 | 22:02 | 2

Sterker nog : het kon niet grof genoeg. Alles werd uit de kast getrokken om Christenen - die niemand kwaad deden - de grond in te trappen en af te branden. Dat werd "tegen heilige huisjes schoppen" genoemd. En als die mensen zich gekwetst voelden was dat juist leuk ! Dat bewees alleen maar hoe achterlijk en bekrompen ze waren.

Asteroid-B612 | 29-12-20 | 01:08

Doe mij maar Rik Ringers.

Lorejas | 28-12-20 | 22:01 | 5

Zijn nu zelfs inmiddels 4 "Nieuwe Avonturen van..." uit. Ook best prima.

Lorejas | 28-12-20 | 22:25

Heb vorig jaar nog een hele stapel "Rik Ringers" verkocht aan een verzamelaar. Heb nu alleen nog Kuifje, Guust Flater, Klepzeiker, Blake & Mortimer en Astérix staan. Met nog wat andere, meer bijzondere albums.

Peter Emile | 28-12-20 | 23:34

Ric Hochet. Staat in Brussel groot op een muur geschilderd.

Zonen-van-Kuifje | 28-12-20 | 23:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben vorig jaar van de Volkskrant overgestapt op Nrc-next en heb er al een tijd spijt van. Niet in de laatste plaats omdat de Fokkes en Sukkes eigenlijk zo nietszeggend bleken te zijn geworden, terwijl Gummbah toch in zeker de helft van de gevallen op zijn minst voor een glimlach zorgde..

Frits_Binkestein | 28-12-20 | 22:00 | 1

Van de regen in de drup. U had de kogel maar koos voor de strop. Foute boel. Ik heb mijn laatste krant (Volkskrant) al in 1999 opgezegd.

goedverstaander | 28-12-20 | 22:03

Eigenlijk zegt Jean-Marc van Tol dat hij niet meer relevant is.

Deflatiemonster | 28-12-20 | 21:59 | 2

Dat is hij ook niet, het is eigenlijk dus een goed ding dat hij daar blijkbaar zelf ook achter begint te komen.

zwellevertje | 28-12-20 | 22:04

@ Deflatiemonster | 28-12-20 | 21:59 |
U plempt het helderste, meest rake en bondigste zinnetje van alle reaguursels hier.

Peter Emile | 28-12-20 | 23:39

De angst zit er goed in. Voor 1980 hadden we dit probleem niet. In de 80-jarige oorlog, ja toen wel. Maar dat kwam door buitenlanders.

Sitting_targets | 28-12-20 | 21:57 | 1

Hardop lachen om deze. Hulde.

LekkerScherp | 29-12-20 | 00:17

OT: technisch dingetje @GS. Is er zoiets mogelijk als een knop 'alles uitklappen' voor de hele pagina? Zodat je niet elke maal de verborgen comments tevoorschijn hoeft te klikken. Ik herinner me zo'n mogelijkheid jaren geleden, bij startpagina punt nl. Dank.

goedverstaander | 28-12-20 | 21:55 | 4

Daar is al eens eerder om gevraagd. Onbegrijpelijk dat die optie niet gegeven wordt, dat moet softwarematig toch een peuleschilletje zijn en het maakt het lezen veel makkelijker, omdat je niet iedere keer hoeft te vragen om de verborgen commentaren te laten zien (maar wel de reacties daarop, kan het onzinniger?). Van een overheids-IT-systeem kun je zoiets verwachten, maar toch niet van GS?

Argyronauta | 28-12-20 | 22:21

@Argyronauta | 28-12-20 | 22:21: Lijkt mij ook niet zo moeilijk. Mochten ze het niet voor elkaar krijgen dan zetten ze dat cijfer dat nu op '3' staat (aantal getoonde comments) maar op '100', dan vind ik het ook goed.

goedverstaander | 28-12-20 | 22:30

Precies dat.
Bijkomende ergernis is dat de meeste comments doorgaans reacties zijn op de onvermijdelijke tegel van Kuif, die altijd als eerste binnenkomt en daardoor dus onzichtbaar is. Zodat je nooit meteen kan zien op wat voor betoog nou precies wordt gereageerd.

Peter Emile | 28-12-20 | 23:49
▼ 1 antwoord verborgen

We zullen ze missen....

Roehm | 28-12-20 | 21:52

Als hij zijn leven ervan kan bekostigen is het top.
Leeft hij van subsidie of uitkering dan is het rommel.
Simpel

enra | 28-12-20 | 21:50

Laf? Ik weet het niet. Te veel te verliezen misschien. Niet eens zelf zo bang dat hij de hoogste prijs moet betalen, maar wellicht wel zijn dierbaren. Ik durf te wedden dat hij zelf ook jaren lang op het establishment heeft gestemt. Dan ben je mede verantwoordelijk aan de situatie waar we nu in zitten. Hij zal zijn schaapjes op het droge hebben inmiddels. Ik stel mezelf in dienst om zijn opvolger te worden. scherper dan het scherpste Japanse mes, alerter dan een drugshond in Helmond, en gevatter dan een vat whisky uit de Laphroaig distilleerderij. 4800- EU bruto in de maand graag. Iedere dag een tekst of tekening. Al ben ik geen illustratoren of tekstschrijver. Ik ben een part time reaguurder en een full time bedrijfsleider van een florerende onderneming tegen wil en dank. Liever was ik muzikant geworden op de Spaanse gitaar ofzo. Diepe dalen heb ik gekende maar daar ga ik verder niet over ouwehoeren. MBO+ nu. HBO denkvermogen zonder diploma. That's it. Het leven bracht me op dit punt. Geen onderwerp zal ik schuwen. Van uit huis lever ik mijn werk aan. Ik zal de eerste maand gratis werken om mijn kunnen te tonen. Geboren in '78 dus Fokke en Sukke vond ik sowieso al om te janken. De humor is kapot en ik wil 'm repareren. Rembo & Rembo, Hans Teeuwen in zijn vroege jaren, Jiskefet, en heden ten dagen Daniels Arends nu als grote uitzondering op het hele stand-up zooitje wat zich de laatste 15 jaar profileert. Dat is mijn humor. Laurel & Hardy, Tommy Cooper, tijdloos. Dan ben je goed. Bud Spencer, Andre van Duin, Louis de Funes, Freek de Jonge. Ooit van genoten maar ingehaald door de tand des tijds. Humor moet kietelen, soms knellen en tot denken aanzetten. Beledigen ook, om vervolgens te relativeren. De maatschappij heeft een schop onder zijn jankerige verwende reet nodig GOD-/ Allah-/ Chrisna-/ Vliegend spaghetti- en "weet ik veel wat voor 'n tyfus"- monsters. Og meer, verredomme!! Fuck, volgens mij zit ik op de verkeerde site voor deze open sollicitatie...

PeterMills | 28-12-20 | 21:47 | 6

@PeterMills | 28-12-20 | 21:57: Maak je niet druk of tikfouten. Het gaat juist om de emotie. Dus alleen maar goed. Zonder emotie geen kunst. Want dat is het in feite.

goedverstaander | 28-12-20 | 22:01

LOL @ 4800 euro pm. Gevierde buitenlandse cartoonisten en striptekenaars kunnen 5000 euro advance krijgen op de uitgave van een BOEK. "recoupable", zoals dat heet in contract-jargon. Dat wil zeggen dat uit de verkoop eerst de druk- en andere kosten worden betaald, en als uiteindelijk winst wordt gemaakt, wordt eerst die 5000 euro verrekend, en daarna krijgt de auteur een percentage van de uitgever. In de muziekwereld is het allemaal nog veelen veel beroerder, daar krijgt de artiest helemaal niets.

Asteroid-B612 | 29-12-20 | 01:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij bedoelt ie allebei.
“Mensen die satire niet begrijpen”= moslims.
En “mensen die cartoons gebruiken om op te hitsen” = niet - moslims.
En vd niet moslims heeft niet iedereen de bedoeling om per se te hitsen, maar om louter aan te tonen hoe vvmu werkt.
Maar goed, waar lul ik over.
Zo leuk en pakkend zijn F&S niet.
Nee, eigenlijk geen bal aan, maar waarschijnlijk begrijp ik satire niet.

Ruimedenker | 28-12-20 | 21:44 | 3

Ik vond dit toch best een goede poging.

Sinterbikske | 28-12-20 | 21:48

De satire van Fokke en Sukke vereist een zeker denkniveau. Niet noodzakelijkerwijs het hoogste.

goedverstaander | 28-12-20 | 21:50

Fout. “Mensen die cartoons gebruiken om op te hitsen” = OOK moslims.

OverdaanDerOnderheid | 28-12-20 | 22:04

Foroud & Sukhan kalender 2021

Acidstain | 28-12-20 | 21:37 | 3

Ik ziet het al voor me. Net iets kortere piemeltjes.

keestelpro | 28-12-20 | 21:42

Niet-NRC-lezers zijn het verpleeghuispersoneel onder de krantenlezers, of waarschijnlijker, niet-krantenlezers, zeg maar.

Francieux | 28-12-20 | 21:36 | 1

Helder :}

goedverstaander | 28-12-20 | 21:37

Ben toch meer een Gumbah man

the brush | 28-12-20 | 21:35 | 4

Gummbah in gesprek met Hans Teeuwen over taalverloedering.
Is daar een filmpje van?

keestelpro | 28-12-20 | 21:42

@goedverstaander | 28-12-20 | 21:42:
Ja helemaal mee eens. Kijk het heet hier geenstijl maar ook aan stijlloosheid zit een grens. Die grens heeft Bandirah gevonden en is er keihard vanaf gedukeld.

keestelpro | 28-12-20 | 21:44
▼ 1 antwoord verborgen

Nooit gedacht dat dit bijna 15 jaar na dato nog zo actueel zou zijn...
m.youtube.com/watch?v=jvkshYLyi1k&...

Vat overigens meteen alles samen wat er over vvmu en satire te zeggen valt.

Rhayader | 28-12-20 | 21:30 | 2

Een klassieker. Meiden van Halal waren ook sportief.

goedverstaander | 28-12-20 | 21:32

Had u dan echt gedacht dat de Islamproblematiek opgelost zou zijn in een miezerige 15 jaar?

coitus reservatus | 28-12-20 | 22:20

Als een bepaald publiek satire niet begrijpt dan zou dat hun probleem moeten zijn Jean-Marc, niet het jouwe.

Het kwalijke is dat jij, door de verantwoordelijkheid voor dit probleem op je te nemen en deze weg te nemen bij de onverdraagzamen, op landelijke schaal bijdraagt aan de acceptatie van onverdraagzaamheid.

Professor Superhirn | 28-12-20 | 21:28 | 1

Satire is bedoeld om de incrowd te confronteren met ingesleten denkbeelden, niet om een specifieke groep te agiteren met alle gevolgen van dien. Ieder vrij om zelf te bepalen hoe zichtbaar iemand wil zijn en hoe ver iemand wil gaan. Van kritiek van een klein groepje mensen die behoorlijk anoniem op een niet nader bekende locatie haar digitale gal spuwt zou ik me als met naam en toenaam bekende cartoonist niet zoveel van aantrekken.

Binnenbaan | 28-12-20 | 21:38

Grappig, al die reaguurders die hier onder een alias even de lafheid van een cartoonist veroordelen.

DrumPiet | 28-12-20 | 21:26 | 12

@DrumPiet | 28-12-20 | 22:10: Dat moge inmiddels wel duidelijk zijn, als jij denkt de anonimiteit op GS te kunnen gebruiken om in een vergelijking tussen die beroeps "opiniemaker" inzet als argument om in bedekte termen reaguurders die niet zoveel op hebben met meneer FokkeSukke zelf van een zekere lafheid te beschuldigen voel ik mij geroepen dat even recht te zetten .

zwellevertje | 28-12-20 | 22:26

en vergeet de website staf niet.

AntiZanicz | 29-12-20 | 11:12
▼ 9 antwoorden verborgen

Verbaast!? Die man ging ook al huilend en met heimwee weg na 1 aflevering ‘Wie is de Mol’

MeneerGuggenheimer | 28-12-20 | 21:25 | 1

verbaasd!

AntiZanicz | 29-12-20 | 11:12

Zo kun je een concentratiekamp goedlullen.

Geef er maar geen ruchtbaarheid aan, dan kunnen de geallieerden het niet gebruiken voor hun propaganda. Zoiets?

Hiram | 28-12-20 | 21:22 | 1

Je mag een concentratiekamp wel goedlullen maar het bestaan niet ontkennen.

goedverstaander | 28-12-20 | 21:26

Onder het motto "Let's do it to them before they do it to us" heb ik ze vorige maand preventief op al m'n twitteraccounts geblockt.

Prof. D.A.H. Vintik | 28-12-20 | 21:22

Ik zal wel naïef zijn, maar ik dacht, toen ik dit las, dat mensen die satire niet begrijpen moslims zijn en dat die de tekeningetjes misbruiken. En dat de krant te laf was dat gewoon op te schrijven.
Overigens stond er in dezelfde krant een indrukwekkend interview met Fabio Jakobsen. De moeite van het kopen van de krant dubbel en dwars waard.

nietoftochwel | 28-12-20 | 21:20 | 2

Precies wat ik ook dacht.

koudvuur | 28-12-20 | 21:30

Zo las ik het ook, maar ja zal wel door dat racistische brein van mij komen.

A.I. van Dee | 28-12-20 | 22:16

Vermoeiend, dat gezeik op mensen die bang zijn om kapot gemaakt te worden. Niet iedereen is de dappere, feilloze ridder van het ware woord...
En soms worden mensen geblokt op Twitter omdat ze reete irritant zijn. Sterker nog: die kans is vrij groot bij mensen op Twitter. Van die mensen die waarde hechten aan wie wie blokt.

beldewouten | 28-12-20 | 21:19 | 20

@Zonen-van-Kuifje | 28-12-20 | 21:40: Als het als een uitdaging klinkt moet je er gewoon vol voor gaan vind ik. Een niet benutte kans is sowieso een verloren kans.

Sinterbikske | 28-12-20 | 21:45
▼ 17 antwoorden verborgen

Ik kan nog steeds genieten van Kamagurka, Het ruikt hier naar onzin, uit 1978, mijn eerste stripboek. Ik begreep er toen maar de helft van, maar hoe ouder je wordt, des te beter het wordt.

Sinterbikske | 28-12-20 | 21:16 | 1

Briljante strips inderdaad.

Muxje | 28-12-20 | 21:28

Wopke en Snufke, ook een mooie titel voor een cartoon. Alleen komt de realiteit wel erg dichtbij.

Sinterbikske | 28-12-20 | 21:19

Eén van de weinig goede cartoons van Nekschot.

goedverstaander | 28-12-20 | 21:20

Haha, eens kijken of die laffe honden mij ook weigeren als volger en blokken, dat zou duiden op discriminatie, en dat is toch iets wat je als deuger niet op je geweten wilt hebben.

zwellevertje | 28-12-20 | 21:12

Als iedereen het zo veilig vind om achter zijn of haar dode boom te schuilen dan begrijp ik niet waarom het zo slecht is afgelopen met ons Anne.

Sarcastica | 28-12-20 | 21:12

Het is inderdaad een heel kromme manier om de eigen lafhartigheid te maskeren. Doen alsof de vijand in de andere hoek zit.

Schoorsteenveger | 28-12-20 | 21:11 | 1

"Alleen deugende mensen achten wij geschikt voor onze cartoons."

knutsel_ | 28-12-20 | 21:26

Linkse mensen hebben nog minder gevoel voor humor dan Duitsers.

Gulliver | 28-12-20 | 21:10 | 1

Met linkse mensen bedoel je ook die op nr.9 bij GL?

Acidstain | 28-12-20 | 21:25

Nou, nou, nou! "Om angst en lafheid te vermommen als een verwijt aan anderen". Dat is makkelijk gezegd in je stukje...

We leven in een wereld/land waar de overheden niet in staat zijn gebleken om bescherming te bieden tegen hele boze en vooral ook daadkrachtige 'mensen' die je keel doorsnijden als ze het niet met je eens zijn. Ergo: ernstige uitwassen van de islam van te voren aan te pakken lukt niet en dus lijkt het me logisch dat je even niet alles over dat geloof plaatst. We hebben hier zelfs met een Europa te maken dat juist nog veel meer van dit soort vrijheidvanmeningsuiting-strijders aantrekt. Ik zou, als ik in de schoenen stond van cartoonist of cabaretier, ook even niet meer en plein publiek met naam en toenaam de profeet beledigen. Daar komt niets dan narigheid van.

Aan het einde van de dag wil je gewoon lekker met je dochter, zoon, hond en vrouw samen op de bank gelukkig zijn. Dan is het maken van een spotprent, ook al is die nog zo waar, misschien even niet zo belangrijk.
Ik vind het ontmaskeren van een geloof dat hier absoluut niet hoort in extreme (en vaak zelfs al milde) vorm een taak van de overheid. Niet van die zogenaamde persona non grata voor moslims en linkgekkies. Dus schrijver van dit stukje dapperheid, ik zou mijn pijlen maar eens gaan richten op de echte lafaards, en dit onvermogen niet willen schuiven in de schoenen van mensen die graag gewoon oud willen worden.

koudvuur | 28-12-20 | 21:09 | 1

Je laatste zin verdient een correctie: "... en dit onvermogen niet willen schuiven in de schoenen van mensen die graag gewoon oud willen worden en de schuld liever aan Wilders, Baudet en Trump geven."

Professor Superhirn | 28-12-20 | 21:15

Buigen voor de islam. Omdat je niet door een van de vele dolle moslims op straat wilt worden aangevallen of vermoord. Okee, niet best, maar ook niet onbegrijpelijk.

Maar intussen wel zo laf zijn om dat niet te erkennen. Te laf om het kwaad dat de vrijheid van meningsuiting bedreigt, het kwaad waarvoor je zelf buigt, te benoemen. Nee, dan liever een verholen sneer naar 'de' xenofoben, populisten en racisten.

Wel zo veilig he, Jean-Marc van Tol.
Wel zo veilig he, Diederik Ebbinge.

Professor Superhirn | 28-12-20 | 21:09 | 1

Laffe cartoonisten onthoofden, stenigen, of met het hoofd omlaag van flats werpen is ook geen optie hè? Dan houden we geen cartoonisten meer over.

Oh wacht...

OverdaanDerOnderheid | 28-12-20 | 21:56

Fokke en Sukke: heffen zichzelf op.

Sinterbikske | 28-12-20 | 21:06 | 1

Bravo!

konjodebonjo | 28-12-20 | 21:10

Joop kan nog wel maar import mag je alleen als superman of -vrouw afbeelden. De rest is racisme.

Grachus | 28-12-20 | 21:32

Ik snap ze wel. Op zeker moment is het intellectueel niveau binnen een samenleving - al of niet als gevolg van de moedwillige import van primitieve culturen - dermate gedaald dat hun cartoons in feite parels voor de zwijnen zijn als ze ongefilterd in het publieke domein terechtkomen. Ter vergelijking, aan frikandellen-eters is de haute-cuisine immers ook niet besteed. En waarom zou men zich überhaupt moeten blootstellen aan de primaire reacties van potentiële psychopaten louter omwille van het etaleren van heldendom.

isitsoornot | 28-12-20 | 21:03 | 2

De angst snap ik ook wel. Maar om dan niet eerlijk te zijn over de redenen van die angst, en om anderen dan de daders de schuld van de angstcultuur te geven, dat is dubbel laf.

Muxje | 28-12-20 | 21:07

Dat van die rechtsextremisten haal ik er niet uit. Ik dacht eerder aan beroepsmoslims in Pakistan.

Ivoren Toren | 28-12-20 | 21:02 | 4

@Acidstain | 28-12-20 | 21:23: Eerder doodscorrect. Dat je bang bent als cartoonist kan ik me wel voorstellen. Maar zelfs dat niet kunnen adresseren, dat is de ziekte van het policor denken.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 21:26

Dat zijn toch ook rechtsextremisten?

A.I. van Dee | 28-12-20 | 22:10
▼ 1 antwoord verborgen

'Een publiek waarvoor het niet is bedoeld, een publiek dat satire niet begrijpt.'
Nou ja, als je maar tevreden bent met jezelf. En zo te lezen zit dat wel goed.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 21:02

Tuurlijk jongens. Als wij dan nu eens allemaal 15 tekeningetjes maken en dan onder persoonlijke titel een expositie openen bij onszelf thuis of op kantoor, wel aankondigen op een vindbaar medium. Als dat is gebeurd kunnen we die twee vogels weer afzeiken vanwege onmetelijke lafheid.

kokkie klaphaak | 28-12-20 | 21:02

Ik stel voor dat als we online een krant of strips willen lezen, dat we daar gewoon weer voor gaan betalen. Net als vroeger. Toen had je ook een abonnement op krant en of de Donald Duck. Ja, losse edities kopen kan ook natuurlijk. Dat gratis lezen op internet heeft de goede journalistiek naar mijn persoonlijke mening geen goed gedaan. Voor niets gaat alleen ze zon op, als ze hem niet blokkeren, tenminste.

kweethetooknietbeter | 28-12-20 | 21:00 | 1

Zegt de pipo zonder kroontje.

Normpje | 28-12-20 | 21:50

Ebbinge is een rat die nu kleffe reclames voor de Aldi inspreekt. Want hoewel de Aldi bekend staat als uitzuiger van het eigen personeel, is het dan niet zo belangrijk om te deugen. Wél als je als een onderdanig hondje op je rug gaat liggen om je in kunnen schrijven bij de moderne kultuurkamer van de SJW'ers.

Hommel | 28-12-20 | 20:58

Zo bang dat ze niet eens foutloos meer kunnen schrijven. Plaatsten in plaats van plaatsen in de laatste zin. Schijthazen! /taalnazi

goedverstaander | 28-12-20 | 20:56

Reid, John Reid.
Tsssss

austinhealey | 28-12-20 | 20:52 | 2

1 die leuk was van ze ja over de rijdende rechter

oldskoolhollander | 28-12-20 | 21:03

Hij is een van de bedenkers

austinhealey | 28-12-20 | 21:21

Was mij al opgevallen. Nou ja, dan komt er volgend jaar geen "Het afzien van 2021 met Fokke en Sukke" uit. Kunnen de tekenaars met pensioen naar een tropisch eiland waar de dames van plezier net zo veel kosten als een cocktail en ze je huis al overvallen voor een rijstkoker maar waar je geen last hebt van de Islam.

Osdorpertje | 28-12-20 | 20:52

Dirk en Desiree waren veel leuker.

Gulliver | 28-12-20 | 20:52 | 1

Allebei overleden aan de kerona...

Binnenbaan | 28-12-20 | 21:10

Dit soort blokkeert iedereen die het niet met hen eens is. Zo houden ze alleen gelijkgestemden over en creëren ze hun eigen applausmachine. Interessant detail is dat het altijd links deugrapaille is. Rechts kan doorgaans prima kritiek verdragen danwel wegwuiven. Links blokkeert, intimideert, verraadt bij je werkgever. Je zou bijna zeggen dat het fascis.... Oh wacht

PikinhetBlik | 28-12-20 | 20:50

De hofnar bestaat bij de genade van zijn vorst. Het is die genade.

De eerste onder zijn gelijken (met de klemtoon op lijken) die de cartoonproblematiek tot doctrine wist te verheffen. Een eigenbenoemd liberaal.

Dat land. Vlaamse vodjes en al.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 20:49

Vreselijk.
En zo gaan we ten onder.

De Droit | 28-12-20 | 20:49

Laffe deugende honden.

Je wenst niemand toe wat er bij Charlie Hebdo gebeurde. Maar sommigen verdienen dit bijna wel, zo laf, deugend en wegkijkend als ze zijn. Bah.

Goofy Goofball | 28-12-20 | 20:49 | 1

Degenen die vonden dat Charlie Hebdo het enigzins aan zichzelf te danken had, werden op dit blog AFGEBRAND.

Als u werkelijk voor de vrijheid van meningsuiting bent, zou u beiden moeten verdedigen tegen aanvallen.

Arachne | 29-12-20 | 01:01

Bukke en Slikke.

Dr.Mabuse | 28-12-20 | 20:48 | 1

Ik heb altijd een bloedhekel gehad aan de dubbelzinnige titel van het programma 'Spuiten & Slikken'. Nu HeT vAcCiN er aan komt krijgt die titel een nog grimmiger randje.
www.youtube.com/watch?v=IkZwgjVnHZU&a...

keestelpro | 28-12-20 | 21:08

Vroeger graag gelezen, maar de laatste tijd veel te linksig geworden imo.

Trekhaas | 28-12-20 | 20:48 | 1

Eens, ze zijn als schimmel op de penning

Hemmenaar7 | 29-12-20 | 06:12

Het is geeneens lafheid, de 'durf' vraag zijn ze niet eens aangegaan, het is conditionering, bang om uit de gratie te vallen, adverteerdersbellen, deplatformen en cancellen, alles wat het brood uit de mond stoten kan in deze sjw-tijden.

Abject | 28-12-20 | 20:47

Fokke en Sukke altijd zwaar kudt gevonden. Ik denk, ik zeg het maar even.

skoftig | 28-12-20 | 20:47 | 10

Inderdaad, dit is zó waardeloos, van die gezochte melige grappigheid die totaal niet grappig is, het woord "cartoon" niet waard. Een cartoon moet iets spits, iets puntigs hebben, of desnoods van dik hout planken zagen, maar dit soort moeizame bedenkseltjes kunnen beter achterwege blijven. Slechts geschikt voor elitaire nrc-lezertjes, ha ha!

Argyronauta | 28-12-20 | 21:34

haha, altijd leuk die figuren die achteraf verklaren dingen nooit luek hebben gevonden. koot en bie niets, fokke sukke niets. enz.

AntiZanicz | 29-12-20 | 11:10
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar Fokke & Sukke, wat zegt jullie moeke daarvan?

Poesman | 28-12-20 | 20:47

Ik vond eigenlijk alleen Garfield interessant.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 20:46

Daarom.
Het gevaarlijkste van de islam zijn de ongelovige die het goedpraten

en waarom kan ik godverdomme geen spatie typen zonder dat er een filmpje afspeelt?

LaminaireStroming | 28-12-20 | 20:46 | 2

Hetzijndegrotemysteriesvandezetijd.

keestelpro | 28-12-20 | 20:47

Rete-irritante bug!

Hemmenaar7 | 29-12-20 | 06:11

Volgens mij meent Hans Teeuwen helemaal niets van wat hij zegt in dat filmpje.

keestelpro | 28-12-20 | 20:46

Diep kunnen bukken is een gave!
Diep willen bukken is een keuze.

TijdelijkOptimist | 28-12-20 | 20:45 | 1

Diep moeten bukken is een lot. En in het ergste geval je eigen schuld.

Veepert | 28-12-20 | 21:50

Zelfcensuur gaat nog groot worden.

Calastir | 28-12-20 | 20:45 | 1

Ach, hier is de hele redactie anoniem en is er geen echt redactie adres. Dat is een flinke drempel voor een impuls boos kromzwaard.

AntiZanicz | 29-12-20 | 11:08

Laten we het zekere voor het onzekere nemen en die vogels voorgoed jorissen.

de Voorzittert | 28-12-20 | 20:42

Voor mij zijn die tweets niet leesbaar. Dat is onze toekomst. Alles wat niet 100% in de komende tijdgeest, kan je alleen in een speciaalzaakje kopen, waar het onder de toonbank ligt. Zoals vroeger de Thora.

Feynman | 28-12-20 | 20:42 | 3

*past naar Feynman werpt*

keestelpro | 28-12-20 | 20:46

Het afschaffen van "heilige boeken" is toch een van de doelstellingen van GeenStijl?

Arachne | 29-12-20 | 00:59

Bange neuk- en zuigvogels!

keestelpro | 28-12-20 | 20:40 | 3

Jij gaat komend weekend met een cartoon met Mohammed over de Dam lopen? Bravo man!

IJsbrekert | 28-12-20 | 20:48

@IJsbrekert | 28-12-20 | 20:48:
Nee want ik Kees Tel, niet anoniem reaguurder en liefhebber van alle mensen, zie moslims niet als dader maar als slachtoffer.
En als we niet opletten zijn wij straks allen slachtoffers van onderdrukking.
Het kan goed zijn dat als over 100 jaar een kind aan zijn moeder vraagt waarom iedereen een mondkapje draagt zij het antwoord schuldig moet blijven.

keestelpro | 28-12-20 | 20:52

Ga jij de vanaf nu de Fokke&Sukke iedere dag scannen en op je Twitter account gooien?

GekkePietje | 28-12-20 | 21:23

Tja, best effectief zo lijkt het?

O.H.Dennenboom | 28-12-20 | 20:36

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino