Zorgpremie stijgt weer: 78 euro per jaar hoger
Vierde dinsdag in september: premie hoger dan beloofd op de derde dinsdag in september
Iedere derde dinsdag van september jubelt het kabinet een heleboel lekken uit een houten koffertje, iedere vierde dinsdag van september valt de realiteit weer terug in het lood als DSW de nieuwe zorgpremie als eerste bekend maakt. De premie stijgt met 6,50 per maand (= 78 euro per jaar) naar bijna 1500 euro, bijna een derde per maand hoger dan de 60 euro die het kabinet op Prinsjesdag beloofde. DSW noemt het "slecht nieuws" en "een forse premieverhoging". Ter vergelijk: slechts vijf jaar terug was de basisverzekering nog onder de 1200 euro. Het Gallische dorpje tussen de Romeinse roversbendes probeert de zorgpremiekosten altijd zo veel mogelijk te drukken, onder andere door uit de eigen reserves te putten. Dit jaar niet meer, zegt (nieuwe) directeur Aad de Groot: de reserves zijn op. Andere verzekeraars moeten uiterlijk 12 november hun premie bekend maken, maar DSW is wars van concurrentie-afstemming en is liever eerlijk (2 euro van de premie komt omdat anderen hun premie niet betalen, geven ze ook gewoon toe). Minister van Ark (wie?) geeft DSW dit jaar bovendien gelijk dat collectiviteitskorting een sigaar uit eigen doos is: in 2023 wordt ie afgeschaft, aldus een kabinet dat in 2021 zelf vervangen wordt.
Reaguursels
InloggenEr zullen wel nog meer verborgen zorgkosten stijgen. of Bep. Behandelingen worden geschrapt. En wel de premie verhogen. Één duurdere uitgeklede verzekering daar zijn ze goed in.
Tering. OZB omhoog. Ziektekosten. Afvalheffing. Damn. Moet ik vier dagen in de week aan de slag ofzo?
Sterker nog, denk dat je een betaalde baan moet zoeken!
Ik vraag me af waar die rekenpremie van het VWS op is gebaseerd.
De verhoging van de uitkeringen?
Minder zorg leveren en meer betalen. De zegeningen van “de markt”?
Nou, de zegeningen van de gedwongen winkelnering dus.
“Bakker, mag ik 1 bruin vloer van €2,00, 6 krentenbollen voor €1,50 en een lekker warm saucijzenbroodje voor nu direct opeten van €1,00?”
“De krentenbollen zijn op, de saucijzenbroodjes bedorven. En ik heb alleen nog bruin knip, maar die kost slechts €1,50.”
“Jammer.... Doe me die bruine knip dan maar”
“Dat is dan €7,50, alstublieft.”
“Maar dat is diefstal”
“Dan gaat u toch naar bakker Jansen?”
“Ben ik net geweest en die heeft ook geen krentenbollen en geen vloerbruin, en geen saucijzenbroodjes”
“Tja... we hebben zelfde inkoopcentrale en we hebben prijsafspraken gemaakt met alle bakkers in de buurt zodat iedereen een eerlijke boterham kan verdienen”
Dat noemt u eerlijk?
Verzekeraars vinden dit dus heel gewoon.
Goed voorbeeld
Je zou maar Jan Modaal zijn en proberen nog twee ras hollandse kindjes op te laten groeien met je partner.
Kopje onder ga je
Als u tenminste 3 maanden of langer naar het buitenland gaat, dan moet u zich uitschrijven bij de GBA.
Eenmaal terug na 3 maanden schrijft u zich weer in de GBA en de zorgboeren laten u met rust. Echter bent u dan niet verzekerd, maar dan krijgt u ook geen maandelijkse brieven met dwangsom van de zorgverzekering. Dat scheelt toch al gauw een leuk bedrag per jaar waarvan u in België gewoon naar een van de betere klinieken kunt.
Jaarpremie basisverzekering standaard eigen risico
2010 1089
2011 1198
2012 1204
2013 1205
2014 1031
2015 1140
2016 1185
2017 1296
2018 1290
2019 1344
2020 1416
2021 1494
Ziekenfonds was 2 tientjes in de maand. 250 gulden per jaar zonder eigen risico.
Blijkbaar kon dat uit, want dat systeem heeft decennia prima gefunctioneerd. En er waren meer ziekenhuizen per 100.000 inwoners, huisartsen hadden kleinere praktijken, en er waren veel meer van, met veel minder inwoners. Die hadden allemaal een prima bestaan, woonden in de grootste huizen van het dorp, reden in de duurste auto’s. Moest ook wel, want ze kwamen nog bij de mensen thuis... visites rijden was een normale dagtaak.
Je vraagt je wel eens af: Where did it all go wrong?
@Stormageddon | 22-09-20 | 13:55: De werkgever betaalde de rest.
Het tekort werd aangevuld door Particulier verzekerden en de belastingpot.
@Stormageddon | 22-09-20 | 13:55: 25 gulden betaalde ik toen ik 18 werd. Alles vergoed. Jaarlijkse controle van de kno-arts, die ik de rest van mijn leven zal moet afnemen, kost mij nu €98,80. Voor 3 minuten in die stoel.
De schoften.
@Stormageddon | 22-09-20 | 13:55: Privatisering
@Uw Verzekeringsadvis | 22-09-20 | 15:55:
Dan had je de ziekenfondsgrens rond fl.36000 bruto pj. Dan ging je van t ziekenfonds naar een particiculiere verzekering.
Gaf de mens een soort status:
“hij verdient meer dan de ziekenfondsgrens”
Was laatst in het ziekenhuis en minstens de helft van de bezoekers was allochtoon. Het stroomt maar binnen, mag overal gebruik van maken terwijl er nog nooit aan is meebetaald ...
Ja want migranten selecteren op potentieel economische kwaliteiten is natuurlijk discriminatie en dat moeten we niet willen met z'n allen.
Dat is al vele jaren zo. Kom er weinig maar je kijkt je ogen uit. Ze spugen op de Westerse samenleving maar de weg naar de zorg weten ze altijd prima te vinden.
De zorgkosten kunnen omlaag als we direct stoppen met de Covid19-teststraten. Testen alleen met een verwijzing door de huisarts!
Zorg kosten kunnen zo ie zo omlaag want er werd niet behandeld vanwege covid.
Ach in de troonrede worden ook altijd dingen verteld waar nooit iets aan gedaan wordt of werd
Neem n u de troonrede van Juliana in 1950
door BOB SMALHOUT
Nederland is barstensvol!
Koningin Juliana zei het al in haar troonrede van 1950, toen ons land nog geen tien miljoen inwoners telde. Zij herhaalde dat in 1979: "Nederland is vol, ten dele overvol." Zij werd daarin bijgevallen door vele vooraanstaande Nederlanders zoals de econoom prof. dr. Jan Pen en oud-ministerpresident dr. Jelle Zijlstra, die in 1997 nog schreef: "Nederland is vol, vol, vol".
We zijn nu 70 jaar verder en nu zitten we op 18 miljoen ingezetenen en elke dag dat de grens open staat komen er 100den bij.
Wanneer gaat de regering daar eens iets aan doen?
Ze zijn traag maar dit slaat alles.
"Wanneer gaat de regering daar eens iets aan doen?'
Helemaal niks. De massa-immigratie is bewust beleid.
De troonrede is een politiek feestje. Niks met realiteit te maken. Kijk er naar als naar de intocht van de sint. Kom je minder bedrogen uit.
Deugerts die graag afgeven op blanke tokkies vanwege slechte voeding, uitkeringen of zorgkosten.... maar wel voor open grenzen zijn en binnenhalen van allochtone tokkies waarvan een veel groter percentage werkloze, obesitas, crimineel en vooral financieel onrendabel... raar de je je eigen volk wantrouwt en kennelijk wel blind vertrouwen hebt in volk waar jezelf nooit wat mee van doen hebt gehad.
Helemaal mee eens.
En graag stoppen met het gratis uitdelen van scootmobiels via de WMO.
Elke hoofddoek in mijn wijk boven de 50 rijdt in zo’n ding. Vanzelfsprekend zware obesitas. Zeg maar BMI>35
Waarom moet de belastingbetaler voor ongezond leven betalen?
Op naar de 3.000.000 kansloze en dus 20.000.000 inwoners waarvan een flink deel alles gratis.
"2 euro van de premie komt omdat anderen hun premie niet betalen, geven ze ook gewoon toe" ... we gaan 10 jaar terug in de tijd naar Ab Klink (CDA): www.parool.nl/nieuws/zorgpremie-45-eu...
Zou me niets verbazen als dat al die economische goudzoekers zijn die hier alleen maar uit de ruif komen vreten in plaats van uitvreten en meebetalen.
@CaseyForPresident | 22-09-20 | 10:59: Klink is ook een goudzoeker, kon nergens terecht heeft VGZ hem opgenomen als directeur, gevolg VGZ heeft dit jaar een paar dikke boetes gekregen om dat ze stelselmatig te laa zijn met aanleveren van informatie, zluite/sloten verzekeringen af zonder dat men kon checken welke zorgverleners er onder de dekking vallen.
Noot: stelt u zich maar niks voor van het nieuwe Zorgsysteem het zijn nog steeds 4 oude Ziekenfondsen die de dienst uitmaken, Menzis,CZ,VGZ en Achmea.
Zijnstraks weer een maandje druk en kunnen daar na weer lekker verder slapen en vergroenen van uw centen, waarom omdat de gemiddelde NL-er nooit is over gestapt.
ZIjn ze te bang voor, +/- 6 % overstappers jaarlijks, zijn veelal dezelfde lieden die wel durven.
@Uw Verzekeringsadvis | 22-09-20 | 11:11:
Daarom DSW, een vd weinige onafhankelijken met een eerlijk verhaal en goeie ideeen zoals bijv. het eigen risico naar nul.
Gevolg: lagere premies voor iedereen.
Maar de grote vier staan dit niet toe.
En dan betalen we ook nog eens voor het reclame circus om circa 1 miljoen overstappers te krijgen die allemaal administratief verwerkt moeten worden en waarvoor dus ook kosten gemaakt moeten worden...
En dan te bedenken dat die circa 26 labels van slechts eeen 5 of 6 tal partijen zijn :)
Oh wacht, daar hebben we ook nog eens verborgen kosten voor zorgverleners die met elk van de labels apart een overeenkomst moeten sluiten...
De manier hoe we de zorg onder de noemer van privatisering hebben geregeld in Nederland om meer "concurrentie" te krijgen in het systeem is gewoon een geldverslindende aanfluiting.
Ach Appie Klink. 10 jaar geleden met Tamiflu. 36 miljoen stuks niet-werkend vaccin door de plee. Ook CDA.
Wanbetalers kon niet meer volgens nieuwe systeem was het Utopia
Van 45 euro naar 24 euro per jaar. Met inflatie meegerekend ruimschoots gehalveerd dus. Best netjes.
@boerzoektscheet | 22-09-20 | 12:00: hoefde toch ook niet te werken? Maakt toch niet uit wat je slikt, altijd Gods wil.
Ik heb de prijs van mondkapjes schorten handschoenen zien vertienvoudigen sinds corona. China past zijn prijzen doodleuk aan de vraag aan die ze zelf gecreëerd heeft. Die prijzen zijn nu weer wat aan het dalen, maar hier zal toch wel een fors deel van de kostenstijging in zitten.
nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekering...
In 2006 bij de start varieerde de premie voor het basispakket tussen de € 990 en € 1122, de jaren daarna is de premie niet wezenlijk veranderd, terwijl er toch belangrijke wijzigingen zijn geweest in het takenpakket.
Maar vergeet de inkomensafhankelijke bijdrage niet.
Voor de komst van de Euro was de jaarpremie 1.000 gulden, 440 Euro.
Moest je wel een kind premie van +- 20 Euro extra betalen.
Heb het over Particulier, Ziekenfonds was een paar tientjes rest voor de wekgever een % of 6 over het loon net zoals nu, hoewel nu naar 7 %.
In 2006 verdrievoudigde netto mijn ziektekostenverzekering in een klap.
Krankzinnig. De zorg heeft maanden volledig op zn gat gezeten. De declaraties zijn dus volledig door gegaan? Hoe dan?
Personeel. Ruif. Eten.
Die bonus voor jan en alleman in de zorg vanwege corona wellicht?
Als je aan de bedden van corona patiënten hebt gestaan prima, maar voor bijv planners of managers is het toch wel onzinnig in mijn ogen. Ik lever op werk ook regelmatig een extra inspanning omdat de situatie daarom vraagt.
De laatste zin geeft hoop en hoop doet leven in een krankzinnig geworden wereld waar gezond verstand ongewenst is geworden.
Volstaat applaudisseren op het balkon ook als betaalmiddel?
Ik heb alleen een Frans balkon, telt dat ook als een balkon?
Vraag me af wie AL die andere niet
betalenden zijn.
Personen die eigenlijk niet correct politiek benoembaar zijn
Maar Pia Dijkstra stopt ermee, omdat ze 65 wordt. Ze stopt NA de verkiezingen in 2021.
Ha mooi zo, kunnen ze haar direct ontleden ;))
Pia is al 65. Btw, volgens mij krijgt ze pas AOW als ze 66 en nog wat maanden is, toch?
@CaseyForPresident | 22-09-20 | 10:58:
Zal Pia aan haar muisje jeuken met die zakkenvuller naast haar op de bank.
Rupjes nooit genoeg eten altijd Nibbit.
Doe je lekker lang mee.
Laat ze wel haar organen achter?
Eeuwig pensioen voor een TK-lid gaat in na 12 jaar kamer lidmaatschap
In de Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA) is de zorg omschreven waar asielzoekers
aanspraak op kunnen maken. Voor alle zorg geldt dat aanspraak bestaat op zorg zoals
zorgaanbieders die plegen te bieden en die conform de stand van de wetenschap en praktijk
is. Het grootste deel van de aanspraken onder de RMA komt overeen met de aanspraken in
het basispakket van de zorgverzekeringswet. Daarnaast valt een deel van de zorg die onder
de Wmo en de Wlz valt, ook onder de RMA.
Voor asielzoekers geldt geen eigen bijdrage en geen eigen risico. RMA Healthcare verrekent
deze kosten met de zorgaanbieder. Asielzoekers kunnen aanspraak maken op zorg in natura.
Daarnaast geldt voor minima hetzelfde. Sterker nog, die krijgen tegen gereduceerd tarief (15 euro) een aanvullende verzekering met een pakket waar je angstig van wordt zo uitgebreid. Die 15 euro wordt uiteraard verrekend met de zorgsubsidie, en deze mensen zijn dus voor een 80 euro per maand voor alles verzekerd, nieuwe bril, steunzolen, het gebit zit er uiteraard bij in, want iemand die de hele dag sjaggies zit te paffen en blikken bier loopt te killen moet natuurlijk wel het systeem zo zwaar mogelijk belasten. Dit zelfde geldt overigens ook voor statushouders, aangezien dit altijd minima zijn, los van hoeveel centen ze in hun thuisland nog op de bank hebben staan.
@Localhero | 22-09-20 | 10:46: want vermogen checken in het buitenland is etnisch profileren. Tuigh is het.
@Localhero | 22-09-20 | 10:46: Vandaar dat je die lui ook allemaal met hun dikke reet in een scootmobiel ziet zitten.
@R.F.Pickering | 22-09-20 | 12:08: Nee, dat komt dan vaak weer uit het PGB van desbetreffende dikke reet.
Als die salarisverhogingsschreeuwers voor de zorg hun zin hadden gekregen was deze premieverhoging nog eens verdubbeld. Niet zeuren dus.
Misschien een idee om alle belastinginkomsten in een aparte premie op te delen, weten we precies wat we overal aan kwijt zijn.
Kunnen we nog meer doordachte keuzes maken; asielpremie weer fors omhoog.
@sprietatoom | 22-09-20 | 10:26: Dit is al een keer voorgesteld, maar afgeschoten door het partijkartel. Want dan zou het iets te duidelijk worden dat een stevig gedeelte van je premies naar zaken gaan waar geen weldenkend mens voor kan zijn.
@vanOeffel: maar wel de salarisverhoging van de mensen in de zorg in Italie en Spanje betalen. Zet die oogkleppen eens af!
Managers die managers managen die dan weer gemanaged worden door managers, dat mag ook wat kosten van Oef.
@Nolleeder | 22-09-20 | 11:16:
In de 90 jaren in verpleeghuis gewerkt
Directie gang bestond uit 4 kamertjes zonder computers.
Nu 3 gangen en 12 kamertjes met managers en vergeet al die assistent (kudtvolk) PZ nog erger , niet,
Dat er jaarlijks zo een 160 duizend (premiebetalende) Nederlanders verkassen uit Nederland is ook niet echt bevorderlijk om de prijs te drukken.
Dit vond Roger van Boxtel destijds van kritiek op de zorgwet.
En dit vind ik van die zorgwet. En van Van Boxtel.
www.standaard.be/cnt/dmf22092005_023
Excuus Roger...... was Hans Hoogervorst. Gevoel blijft hetzelfde.
Van Boxtel die krullebol, is geen onsympathieke vent. Wel richting naief en drang om aan de goede kant te willen staan, wat die dan ook moge zijn. Van Oef sprak hem ooit uitgebreid in Riga.
@piloot47 | 22-09-20 | 10:16: Van de VVD
@van Oeffelen | 22-09-20 | 10:22:
Helaas verkeerde partij. Dus zowieso af. Gaat om de inhoud en niet om zijn krullen.
Gelukkig ,ook zij worden goed verzorgd
Tweede pakket miljarden steun aan KLM (bijna) onvermijdelijk
www.welingelichtekringen.nl/economie/...
Prima plan. Hoe sneller alles naar de verdommenis gaat hoe eerder er wat nieuws kan komen. Hoe meer schulden we hebben hoe minder de Zeuronen kunnen claimen.
Nog geen week voorbij. Waarom noemen ze Rutte eigenlijk Pinokkio?
Werd die niet ooit eens opgevreten door een walvis?
Omdat hij altijd de waarheid spreekt.
Zelfs met groeiende neus kon de echte Pinokkio een stuk beter liegen dan de gehele VVD samen (+Kuifje).
Ik moest (weer) denken aan die € 65.000.000 dwangsom geld naar asielzoekers.
Zouden die ontvangers wel eigen risico hebben?
@Santoku | 22-09-20 | 10:12:
Eigen door verkrijgen is hun credo.
Hun risico was / is / wordt het onze.
Was zo, is zo en zal zo blijven.
Wen er maar aan.
Geachte Fritz Lang-adept,
Dit soort zinloze geldsmijterij te moeten vernemen is slecht voor mijn rikketik.
Godegeklaagd! Evocatus>
maar wel doorlopend 400/500 per week laten binnen komen. geld verbrassing, u mag betalen
Ah, Rutte heeft beloofd dat mijn koopkracht enorm verbeterd. Dit soort verhogingen kan ik dus makkelijk betalen en er blijft genoeg geld over om leuke dingen van te doen.
Of is Rutte hier een jokkebrok en ga ik er straks weer op achteruit?
Van €1000 erbij naar €1000 in de min.
Rutte = een pathologische leugenaar.
Sowieso is geld the root of all evil, een religie die ieder in wurggreep houdt.
En nu zijn we ook nog verwikkeld in psychologische oorlogsvoeringen.
Soms hoop ik dat die zon eens gek gaat doen en alles plat legt.
Als je 100k of meer verdient, dan heb je die 1000 euro allang gehad met de belastingkortingen. Dank je, Rutte!!
@All_Anonymous | 22-09-20 | 10:10:
Kunnen we meteen al die verschrikkelijk zonneparken gaan slopen. Vervolgens een paar jaren volledige windstilheid om die kudt windmolens af te gaan breken. Das ware schöne Zeiten.
2023!? Dat heet over je graf heen regeren van Ark!
Die 100 miljard die de zorg nu kost uit de collectieve middelen is bezopen, dit jaar lag de reguliere handel in de ziekenhuizen 6 maanden stil, de totale kosten zijn blijkbaar door "corona"nog hoger... Nou dan hebben die 6000 (-3000 in verpleeghuizen) gehemelde coronadoden per persoon een prijskaartje waar je veel huizen van kunt bouwen.....
De gelukszoekers die hier elke maand onophoudelijk binnenkomen betalen wij ook voor en ook voor die goedkope Polen die een speciale premie betalen voor dezelfde zorg.
Tijd voor een regering die wel voor ons opkomt maar blijkbaar is de bevolking in overgrote meerderheid tevreden.
Een verzorgingsstaat gecombineerd met open grenzen, dan krijg je dit. Uiteindelijk zal het onhoudbaar blijken. Dat kan een kind voorspellen.
Er is natuurlijk ook een wildgroei aan verschillende tarieven in de ziekenhuizen. Transparantie is een groot probleem.
Als de zorg dan ook zo geweldig was in Nederland. Maar dat is niet zo!
Ik weet uit ervaring dat in bijvoorbeeld Mexico het niveau van zorg stukken beter is dan hier, met name de kennis.
In Duitsland is er veel meer en uitgebreidere zorgaanbod (bijvoorbeeld met Kurorten etc.)
Als je aan een Duitser uitlegt wat wij aan belastingen, zorg, hypotheek, voeding en auto betalen dan snapt die niet eens hoe we kunnen leven!
"Uit ervaring". Ik houd van dit soort mensen. Hun hele beeld bepalen op wat zij zelf meemaken. Onderzoeken en studies maken niets uit, want deze meneer is ooit eens goed geholpen in Mexico. Om te gieren.
@Erikjan79 | 22-09-20 | 10:05: Onderzoeken en studies zijn betaalde opdrachten waarvan de opdrachtgever een bepaalde uitkomst wil.
@MooseNL | 22-09-20 | 10:10:
De WHO betaalt om Nederland in de top 10 te zetten? Met welk doel?
@All_Anonymous | 22-09-20 | 10:17:
Weer zo'n goed argument, ouwe linkse rakker van me.
Een Duitser bezoekt gemiddeld 16 x per jaar een arts, een Nederlander 3 x.
Zomaar een feit.
Duitsland heeft 660000 daklozen , nee geen vluchtelingen die worden beter verzorgt.
Elektriciteit is de duurste van Europa
De aow (rente) is erg laag 300 euro minder dan hier.
Betalen ook nog steeds luister en kijkgeld, aan die Merkel paniek zenders.
En en en .
Serieus weggejorist? Op gronde waarvan! Wat is er mis met jullie.
In Duitsland wordt eerst de familie ingeschakeld voordat er extra overheids thuiszorg verkregen kan worden.
Als je refo bent daar wordt er 10% van je inkomen extra belast de zgn kerkbelasting
Er zijn vast nog meer zaken.
Simpele rekensom:
Verwachte kosten zorgbonus € 1000,- netto = € 1.440.000.000
Verwachte kosten zorgbonus € 500,- netto = € 720.000.000,-
Totaal € 2,16 miljard.
Totaal aantal zorgpremiebetalers 13.5 miljoen, dus per premiebetaler kost dit € 160 euro per jaar. Hierbij is niet eens rekening gehouden met de wanbetalers en het gegeven dat een groot deel van de premie via zorgtoeslag (dus ons aller belastinggeld) wordt opgebracht.
Maar volgens velen is de bonus een schijntje en een schoffering van het zorgpersoneel en moet er veel meer bij.
Ik vind het allemaal prima, maar ga dan als er afgerekend moet worden ook niet lopen mauwen.
En dit is nog maar peanuts als je kijkt naar die 8,5% salarisverhoging die vorig jaar is afgesproken. Voor 2021 gaat er nog eens een miljard extra naar loonsverhogingen. Meer geld naar de zorg is meer een verkiezingsdingetje ipv realistisch.
Geen premie betalen, geen zorg. Jongens! Is dit nu zo moeilijk?
Uhm jij bent geboren na een periode van particulier of ziekenfondsverzekerd zeker???.. alles is uit de klauwen gelopen en wij betalen het gelach.. het houdt niet op niet vanzelf. Even ter info voor het geld wat je nú neertelt had je vroeger voor minder 24/7 een prive arts paraat.
Ik heb al 20 jaar premie betaald en daar 0,0 van gebruikt. Zelfs de verplichte(!) medische keuring voor het verlengen van mijn 75+ rijbewijs: 50€, heb ik zelf moeten betalen.
@All_Anonymous | 22-09-20 | 09:50:
Vroeger wat een zak patat 0,25 gulden, wat is precies je punt? Dat prijzen stijgen?
Betalen onze nieuwe immigranten ook de verhoging of is voor hen de medische zorg nog gratis.
Nee dat het totaal uit de klauwen is gelopen en de gehele overheid verheven is tot een poppenkast waarin wij het publiek zijn die dit gadeslaan en net als generatie’s voor ons dit over ons heen laten komen.
@Erikjan79 | 22-09-20 | 09:54: Daar krijg je in euro's omgerekend tegenwoordig nog geen eens een klodder fritessaus voor. De tijden veranderen.
Erikjan79, volgens mij zie jij het geheel niet echt helemaal.. kan jij ook niks aan doen ik vergeef het jou
@All_Anonymous | 22-09-20 | 10:03:
Dank je, tegen dit soort argumenten kan ik niet op.
@All_Anonymous | 22-09-20 | 09:50: Inderdaad, ff de cijfers: 25 jaar geleden toen ik begon met werken, ziekenfonds verzekerd: 45 euro per maand, geen eigen risico. Nu 110 euro p.m., eigen risico 385. Het is om te janken! Lang leve de 'marktwerking' (ga eens kijken wat er onder de vlag van Achmea valt, wat niet op de NL site staat uiteraard, maar op de engelse (www.achmea.nl/en/our-brands) ; CentraalBeheer, Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO, Avero Achmea, Inshared, Syntrus, DeFriesland, Hagelunie. Follow the Money. Interessant ook; in het Bestuur van Verening van achmea zit ook Hirsch Ballin . Over 2019 een resultaat na belastingen van 292.020.000 . Voorzitters zijn Kees van der Waai (Unilever) en Irene van den Broek (TNO). Begint er al een plaatje te onstaan?
@Luke0wner | 22-09-20 | 10:08:
Eng hè, dat kapitalisme.
@Erikjan79 | 22-09-20 | 09:54|
Het punt van @All_Anonymous | is dat ik ten tijde van het Ziekenfonds voor Fl. 60 p/m volledig verzekerd was, inclusief goede tandarts en fysio dekking. Nu betaal ik per maand EU 179,56, wat omgerekend maar liefst (2.2 x 179,56 =) Fl.395,03 (!) is, en heb nog niet de helft van de dekking die ik toen had. Tel daar het eigen risico van EU 385 (= Fl. 770) en de eigen bijdrage van medicijnen nog bovenop, dan zou ook u moeten kunnen zien dat we er gruwelijk tussen genomen zijn met die hele privatisering. De belofte van Hoogenvorst was dat de Zorg beter en goedkoper zou worden door die zo geroemde marktwerking. Niets is echter minder waar! De enigen die er op vooruit gegaan zijn, zijn de Particulier verzekerden. Die lachen zich de penis uit de pantalon. De vroegere Ziekenfonds verzekerden zijn gillend achteruit geboerd sinds die tijd. Zéker wanneer je chronisch ziek bent o.i.d..
@LukeOwner : ik heb ooit in dat hol van de leeuw gewerkt.. laat ik het zo zeggen ik werkte had niet de indruk dat een ander om me heen dat echt deed. Maar de verhalen die ik toen al onder ogen kreeg van de verzekerden, geloof mij als je daar droge ogen bij kon houden soms. Ik was er ook bijzonder snel klaar mee had eigenlijk toen al alles in de fik moeten steken.
@Sjefke7807 | 22-09-20 | 10:12:
Nergens meld je wat er met je salaris gebeurd is, of hoeveel je huis in waarde is gestegen. Je hebt toch niet alleen kosten?
De premie werd vroeger automatisch ingehouden van je salaris en/of uitkering. Nu moeten mensen zelf de premie overmaken en is er een hele rompslomp met zorgtoeslagen. Volgens mij is dat ook een belangrijke factor voor de wanbetalingen.
@Luke0wner | 22-09-20 | 10:08:
Daarom DSW
@Erikjan79 | 22-09-20 | 10:15: huis in waarde stijgen? Is dat een voordeel? Hogere woz en gemeentelijke belastingen heeft dat tot gevolg. Salaris is achter gebleven bij de inflatie.
@Sjefke7807 | 22-09-20 | 10:12: Voor 2006 was ik particulier verzekerd. Uit mijn hoofd, premie iets meer dan € 100, werkgever droeg de helft bij, daarover betaalde je IB. Netto kosten 70-75 per maand. Per 1-1-2006 verdubbelde netto in een klap mijn ziektekosten. Preme nog steeds € 100, verplichte (!) werkgeversbijdrage iets van 6% van 18.000, en daar betaalde je weer dik 40% IB over. Resultaat netto kosten € 150 per maand. Waar jij het vandaan haalt dat de particulier verzekerden zich de ballen uit de broek lachten, begrijp ik niet. Dat waren vooral de ziekenfonds, voor wie de zorgtoeslag bedacht werd.
Saillant detail: de Tweede Kamer regelde direct voor zichzelf een extra compensatie voor hun gestegen ziektekosten.
@Sjefke7807 | 22-09-20 | 10:12: Hansje kots Hoogervorst zou voor dat zorgstelsel van hem juridisch vervolgd moeten worden wegens grootschalig bedrog.
@Hollandse_blauwe | 22-09-20 | 11:58:
Correctie, JOUW salaris is achtergebleven. ga klagen bij je baas.
@Erikjan79 | 22-09-20 | 12:30: over algemeen zijn alle cao’s achtergebleven en daarmee het vrij besteedbaar inkomen verder doen afnemen. Jij Erik zal daar ongetwijfeld geen last van hebben op je zolder wonend bij je ouders...
Zorg moet onder de Staat vallen. Zorg gaat om leven en dood. Dat mensen meer premie moeten betalen kan ik accepteren. Maar waar ik moeite mee heb is dat Zorg uiteindelijk draait om financieel gewin.
Niet alleen de zorg.. huisvesting, energievoorziening en water, alles had onder de staat moeten blijven..
@All_Anonymous | 22-09-20 | 09:51: Zeker weten. De privatisering is een vloek ipv een zegen gebleken. Een zegen voor de graaiers en een vloek voor de rest van Nederland.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 09:54: Een zegen voor de graaiers,VVDers bedoel je?
@All_Anonymous | 22-09-20 | 09:51:
Marxist alert!!!!
@SpicyMchaggis | 22-09-20 | 10:03: Nee, de zorgverzekeraars. Winst over zorg zou verboten moeten worden.
Erikjan79: haha serieus.. man ik ga geen woorden meer verspillen aan jou als jij de teloorgang niet aanschouwen kan zegt dat meer over jou morele waarden.dat je spiegel niet in stukken spat zodra je erin kijkt is me een raadsel.
@All_Anonymous | 22-09-20 | 10:23:
Op een rechtse site je sterk maken voor communisme, je moet het maar durven.
@Erikjan79 ik wens u eeuwig jeuk aan de binnenkant van uw anus toe
Ach, de wanbetalers betalen gewoon maar via incasso en deurwaarders tuig, met vele extra kosten en daarnaast nog aan het cjib een extra bedrag totdat het totale bedrag is ingelost en zodra ze afgemeld worden stopt het extraatje voor het cjib. Ze varen er allemaal wel bij hoor. De grootgraaiers.
Een oneindig doorgaande stijging van de kosten is inherent aan dit model. Bedrijven willen winstmaximalisatie dus proberen steeds meer geld aan de verzekeraars te onttrekken met steeds duurdere produkten (hint: die nauwelijks werken). de verzekeraar trapt erin omdat er iemand een jaar langer mee kan leven. de verzekerden worden op geen enkele manier gemotiveerd om zuinig met zorg om te gaan, want ze betalen hun (in hun ogen veel te hoge) premie en mogen daarmee consumeren wat ze willen. ze willen hun zorgpremie er uiteraard uithalen. vergelijk het met de regering die geld beschikbaar stelt aan een stichting (zorgverzekeraar) om een all you can eat te exploiteren. cateraars staan in de rij om hun eten aan te bieden en willen daar zo veel mogelijk mee verdienen. consumenten betalen hun deel en vreten zicht zo vol mogelijk want betaald.
de kosten zullen met dit systeem blijven stijgen. zie hiervoor ook de VS, waar dit volledig uit de hand gelopen is.
Wat ik aan zorgkosten maak interesseert me geen biet. Ik hoop dat die gedwongen winkelneerders annex schofterige oplichters annex irritante radiotv-vervuilers verlies op mij draaien.
Des te groter de import van onrendabelen, des te hoger de zorgkosten. Rutte regelt het allemaal.
Spijker kop.. mede mogelijk gemaakt door uw (r)Overheid
Hoeveel kost eigenlijk een geslachtsverandering en wie betaald dat?
wordt gewoon betaald door verzekeraar. ziekenhuizen verdienen er goed aan. Psychiaters en psychologen ook aardig.
Ik begreep dat een groot deel van die genderdysforie wordt vergoed.
@Nehemia | 22-09-20 | 09:41: Krankzinnig.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 09:55: Dat is het zeker. Temeer omdat die hele genderdiversiteit bewust gepropageerd wordt.
"betaalt" ;)
Ligt eraan of je Nederlander bent of asielzoeker
@Nehemia | 22-09-20 | 10:04: Volgens vreer krijg je maar 1 geslachtsverandering per jaar vergoed en is dat uiterst onrechtvaardig.
@5611 | 22-09-20 | 12:35: Zeer zorgwekkende ontwikkeling temeer omdat sommigen zich de ene maand vrouw voelen en de andere maand weer man. Ze zouden eigenlijk een soort hybride geslachtsorgaan moeten ontwikkelen.
In 2022 wordt het nog duurder.
We gaan naar Amerikaanse toestanden.
Zou voor ons rechtse mensen niet eens heel gek zijn toch? Betalen voor gebuik en meer niet.
@Erikjan79 | 22-09-20 | 10:13:
Welke gek betaald voor iets wat hij niet gebruikt?
Hebt u al eens uitgerekend wat u betaald hebt aan zorgpremie en hiervoor werkelijk aan gebruikt hebt?
@Mr.Crowley | 22-09-20 | 10:22:
Dat doe je ook voor onderwijs, wegennet, politie, brandweer, enzovoort. Misschien een prepaid kaart voor alle overheidsdiensten?
Willen jullie meer of minder immigratie (van mensen die onevenredig vaak van de gezondheidszorg gebruik maken)?
Helemaal geen.
Plus nog bijna 4000 euro bijdrage Zorgverzekeringswet. Dit land is volkomen gek. Voor het geld wat ik nu kwijt ben om hier te kunnen wonen en werken, kan ik in een normaal land als een prins leven en krijg ik minstens net zulke goeie zorg (alleen allemaal net wat chiquer). Het wordt steeds lastiger concurreren zo, voor Nederland.
Tot ziens!
Maar onze ziekenhuizen hebben wel allemaal een stafafdeling diversiteit, een stafafdeling Communicatie, een stafafdeling Acquisitions & Mergers, een koepel met een heus College van Bestuur, stafafdeling Kwaliteitszorg (met heel veel administratie voor de uitvoerenden), stafafdelingen voor Klimaat, stikstof, milieu en duujjjzaamheid, gastvrouwen bij de ingang enz. Dat hebben die ziekenhuizen in Duitsland met al hun ICs mooi allemaal niet.
een paar jaar geleden verklapte een VVD kamerlid (ik weet niet meer welk) dat van iedere €1 die naar de werkelijke zorg gaat er €1,70 aan overbodige bureaucratie wordt besteed.
Wat een baarlijke nonsens.
misschien andersom?
Met al die 'managers' in de zorg - die vet betaald worden en alleen de verpleegkundigen tot waanzin drijven - klopt dat zeker wel.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 09:57: Daar kon mijn moeder die een groot deel van haar leven verpleegkundige was over meepraten. Het verdient aanbeveling om de hele laag er zoveel als mogelijk uit te snijden.
@Nehemia | 22-09-20 | 10:22:
Je kan ook even kijken naar de cijfers. In 2014 waren er nog 31.000 managers in de zorg. Nu nog maar 21.000. Dat is een flinke daling. Dus goed gedaan van het kabinet neem ik aan?
@Erikjan79 | 22-09-20 | 10:42: die 31.000 zijn ooit door de staat aangesteld zodat deze hier enkel iets van zijn eigen troep opruimt
@Erikjan79 | 22-09-20 | 10:42: Als ze dat beleid doorzetten komen we nog ergens.
Het is vrij simpel: de kosten stijgingen zijn al sinds 2009 gemiddeld 5% per jaar of meer. Dit blijkt ook uit de premie groei.
De asset inflation ligt nog hoger.
10 jaar Rutte heeft de middenklasse arm gemaakt en de onderklasse en gepensioneerden nog armer als ze al waren.
Alles om de Euro en de Eu te redden
Klopt. Zo wordt landelijk beleid omgezet naar Brussels beleid. Geld overhevelen van Noord naar Zuid, dat doe je op deze manier.
Waarom steigen de kosten? Vanwege meer gebruikers of vanwege de hoeverre lonen van alle grootverdieners (chirurgen, ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen?)
Stijgen omg..., I stand corrected
Klinkt gewoon als rechts beleid, toch?
Boven je stand leven, omdat er een grote aardgasvoorraad onder Groningen zit.
Het hele sociale model moet op de schop.
Je hebt 400 werkers nodig om een gezin in grote welstand te laten leven.
Dat is uitgerekend voor de senaat in het oude Rome. En meermaals hierna.
(De definitie van luxe en grote welstand was vast niet constant.) Maar telkens was het antwoord dezelfde verhouding.
Mechanisatie van de voedselvoorziening heeft vast en zeker verschil gemaakt, maar de verhouding geldt nog steeds. Alleen hoef je niet meer tussen horigen en slaven te leven, maar importeer je welstand (voedsel en goederen) uit den vreemde.
Interessant. Zou hier wel meer over willen lezen. Kunt u iets aanraden?
Inflatie door import van illegalen en in omloop brengen van nog meer van de valse valuta dat we de euro genoemd hebben. Ze kunnen ook zogenaamd niet rekenen, voorliegen dat wel. Keer op keer weer.
Vraag... Waarom moet er voor elk kwaaltje een behandeling of medicijn beschikbaar zijn?
Waarom mag je niet gewoon overlijden als je lichaam zegt dat het genoeg is geweest?
Waarom mag ik dit niet denken van veel mensen?
Iemand een antwoord?
Dat is uw recht. Of u er gebruik van wilt maken is een tweede.
Ethische vragen. Met gelovige partijen in het kabinet zal dit issue nooit besproken worden.
Dan moet je bij de opperwezentjes zijn die de meeste breinen van mensen besturen... Je mag niet zomaar zelfstandig de stekker eruit trekken,want dan speel je voor God, en alleen God bepaalt wannneer het tijd is om te gaan.... Maar het bizarre is dat als je ziek wordt en dus eigenlijk geroepen wordt door je Godje,dan mag je ineens wel behandelt worden... je speelt dan eigenlijk ineens wel voor God,maar dan mag dat weer wel...... helder toch!
@Erikjan79 | 22-09-20 | 09:25: Dat is grote onzin. Toen de abortuswet er doorkwam - babies in de moederschoot vermoorden - werd het hellende vlak al ingezet. Daarna kwam de euthanasiewet - incl. 'levenseinde-kliniek' en ging men verder op het hellende vlak. De paar christelijke partijen zullen de verdere ontmenselijking niet kunnen tegenhouden.
In de VS kunnen zelfs babies vlak voor de bevalling 'geaborteerd' worden.
Wat een vreselijke wereld is dit geworden maar God zij dank is het einde in zicht.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 10:04:
Haha, kijk deze idioot. Niet alles geloven wat je op rechtse VS wappie sites vindt. Maar we weten in ieder geval dat je zo'n gristengekkie bent, goed voor de beeldvorming.
Hoe meer premievrije gelukzoekers hoe meer premie voor NL-ers.
JvanG.. je moet de overheid hiervoor aankijken niet die gelukszoekers.. de overheid faciliteert dit.
Zorg paradijs
Italië?
Door in 2006 te kiezen voor een systeem waarbij zorgpremie geheven wordt die van netto loon betaald moet worden, lift de overheid lekker mee op de geïnde premies; er is immers eerst al inkomstenbelasting over geheven.
De eenverdiener van een gezin met twee volwassen kinderen moet op deze manier bijna 10.000 Euro per jaar aan bruto inkomen genereren enkel en alleen om de zorgpremies te kunnen betalen. En dan hebben we het nog niet gehad over de eigen risico's...
Luister naar “Een oorlog reeds verloren” Hulleman met diverse artsen o.a. Marije Berkelaar en tandarts Herman van Nouhuys.
Die met mevr. Berkelaar heb ik gisteren gezien. Heel goed.
Zorgpremie....80 miljard van de overheidsuitgaven gaat naar de zorg. Reken maar eens uit hoeveel dat per voltijd-werkende nederlander is gemiddeld. Hint: ietsjes meer dan 1500 pj
9 miljoen werkenden gemiddeld 31 u. Oftewel 7 miljoen FTEs op basis van 40u. Maw 11,500 euro gaat naar de zorg per voltijdwerkende nederlander gemiddeld...
U kunt zo solliciteren bij Jesse Klaver met dit gegoochel met cijfers. Uitgaande dat de 80 miljard juist, is dat op een beroepsbevolking van 9,2 miljoen mensen (bron: CBS) zo'n 8.700 Euro. Inderdaad, ietsjes meer dan 1.500 per jaar. U gaat echter uit van voltijd-werkende mensen. Dat zijn er zo'n 4,5 miljoen. Dan komt u uit op 17.500 EUR p.p.
@_pacman_ | 22-09-20 | 09:24: linksom of rechtsom. Volgens mij maken we t zelfde punt?
Breng de ziekenfondsen maar terug en zet Hoogervorst in de bak. Hij verdient er nog steeds goed aan.
Inderdaad... en schaf het tuig van Menzis en het hele circus eromheen af.
@daytripper | 22-09-20 | 09:29: Helemaal met beiden eens.
Menzis zie ik als een slechte garage en met een beetje teveel kosten als een autokerkhof. Daar moet je geen premie aan willen betalen. Bijna zelfmoord is dat.
Dat je miljarden steunt geeft vanwege volledig onzinnige coronamaatregelen. Je de economie volledig om zeep helpt. Dat moet ergens terug betaald worden. Je had natuurlijk ook voor een andere strategie kunnen kiezen: joop.bnnvara.nl/nieuws/pandemie-in-zw...
En verwijzen naar de Joop. Dan ben je af.
Kuifje. Ga lekker naar buiten. Het is mooi weer
@SinisterNL | 22-09-20 | 09:18: hij heeft wel gelijk.
En hoe zou dat toch komen, met al die nieuwe doktoren , apothekers etc etc die werkelijks met honderden stilletjes het land binnen komen... Oh wacht.
* Wekelijks.
Loop een gemiddelde huisartsen praktijk binnen en zie wie daar allemaal zitten. In de randstad lijken dat voornamelijk geïmporteerde kansenparels te zijn. Krijg sterk het idee dat NL slechts interessant is vanwege de voorzieningen, de rest interesseert ze helemaal niets.
Klopt is ook aangetoond dat allochtonen 30 tot 50% duurder zijn in de zorg dan een Henk of Ingrid. Maar goed dat telt ook voor uitkeringen en bijstand zo. Echt een aanwinst hoor. Los nog van al dat huftergedrag, intimidaties, criminaliteit en terreur valt het allemaal best wel mee.
Precies, niet meedoen niet kijken wat je kunt doen voor het nieuwe land maar kijken wat je allemaal kunt halen en nemen.
En wat te denken van al die zelf- en door de marxisten uitgenodigde ongedocumenteerde illegalen, wie betaald daarvoor de eigen risico en maandelijkse premies?
Vaak complete families om de huisarts onder druk te zetten.
@Hollandse_blauwe | 22-09-20 | 09:12: en dat zou dan komen doordat iedereen in die groep een sociaal economische achterstand heeft.
Mooi he, die multicultuur. Ook met kerona maakt dat onze hele maatschappij kapot. Hoe komt het dat monoculturele naties al lang weer tot de orde van de dag over zijn, terwijl wij de ene na de andere draconische maatregel moeten nemen? Omdat we geen zicht hebben wie er onder ons zijn, terwijl we in allerlei sociale interacties (bv school) wel met al deze groepen geconfronteerd worden.
@Hupkeneuke | 22-09-20 | 09:27: een autochtoon met een sociaal economische achterstand is ook een ongewenste tokkie waar een linkse deugert niks mee heeft en het liefst op de trein zet richting het oosten... dus wat is uw punt?
@Hollandse_blauwe | 22-09-20 | 09:12: Een asieleisers kost alles bij elkaar € 30.000 per jaar. Week in week uit komen er 4-500 nieuw binnen, die niets kunnen en niets willen. Nareizigers erbij, vervolgens 4-5 kinderen waar ook weer amper iets mee te beginnen is en die het onderwijs onderuit halen, reken uit je winst.
Ben benieuwd of mijn tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten ook omhoog gaat. Heb een kleine 700 euro aan extra kosten per jaar waar ik zelf voor opdraai. Eigen risico :’) ‘had je maar geen kanker moeten krijgen’
4g !
Wellicht ook eens het moment om her en der te besparen op zorgkosten? Medici verplicht economie in hun studiepakket laten hebben. Een KPI op kosten zetten: minimaal drie kostenbespaarvoorstellen per jaar laten doen die we dan structureel doorvoeren. Dat werk. Hup deltaplan kostenbesparing zorg.
Goed idee. Gaan specialisten te lastige patiënten weigeren aangezien ze hun KPI dan niet dreigen te halen. Goedkoopste patiënten eerst!
dom schaap
Wat een ongelooflijk dom idee. Schoenmaker blijf bij je leest. Een zorgverlener, wil zorg verlenen, en wij zouden moeten zorgen dat hij/zij zorg kan verlenen.
Iemand die denkt dat geld aan een boom groeit (EU, Bomenknuffelaars, zieligemensen industrie) zou een lesje economie moeten volgen.
Je kunt je geld maar een keer uitgeven, en je kunt niet meer uitgeven dan er binnen komt.
Deze twee zaken zouden op macro niveau meegenomen moeten worden.
Stop met mensen binnenhalen die alles kosten maar niks opleveren.
Stop met het megalomane EU project waarin wij betalen maar niets ontvangen.
Stop met onrendabele energie meuk en kijk wat wel oplevert en zelfs geld bespaard.
Het is allemaal niet zo moeilijk, het Nederland van eind vorige eeuw had er heel wat beter voorgestaan als er iets meer aan ons zelf was gedacht en iets minder aan deugen.
@mr_awesome | 22-09-20 | 10:13: helemaal gelijk! Allemaal cursus boekhouden en economie.
@mr_awesome | 22-09-20 | 10:13: Vooral management en administratie wegsnijden.
De Troonrede en de Rutterede. Alles nur Lüge. Het gerucht gaat dat boze burgers Rutte hebben aangemeld bij de fraudehelpdesk.
Hoppa, al die idiote percentages per gezinssamenstelling de prullenbak in. Kunnen ze die begroting voortaan niet beter de derde dinsdag van november doen? Gebaseerd op werkelijke getallen. Zolang alles duurder wordt en niet goedkoper.
Nee want dan klopt het de 4e dinsdag van november niet meer....
En dan ook nog de collectiviteitskorting afgebouwd.
Obama ObamaCare op z,n Nederlands, dan weet je het wel iedereen wordt er beter van behalve de beoogde.
De handdoek wordt langzaam uitgewrongen tot de laatste druppel. Maar wel bakken met geld naar de knoflookbelt en de gelukzoekers.
Ik dacht altijd dat zorgkosten op basis van solidariteit was, in de zin van we betalen allemaal een x-bedrag, zodat iedereen die zorg nodig heeft het kan krijgen. Maar waarom wordt er dan eigenlijk per persoon berekent/bekeken wat de zorg/behandeling hem/haar/x kost?
Man wat een vraag, best wel beetje dom. Neem een cursus economie.
@Zeiss: hij stelt toch een legitieme vraag? Zo te horen heeft u het antwoord.... ik ben ernaar benieuwd!
@Zeisss | 22-09-20 | 09:35:
Ik stel de vraag niet duidelijk genoeg, denk ik. Mijn fout.
Waarom moet een persoon na een behandeling een rekening krijgen, waar eerst weer moest worden berekend of het wel of niet verrekend moest worden met die persoon zijn/haar/x eigen risico? Of dat persoon wel of niet voor verzekerd was? Waarom is dat allemaal nodig? Waarom die idiote per-persoon-bureacratie?
Ik bedoel; stel je hebt met 50 man een feestje, en aan het eind van het feestje komt de rekening. Dan deel je die rekening gewoon solidair door 50 en ieder betaald zijn deel. Dan is het onbelangrijk of de een 2 biertjes had en de ander 4 wodka's?
Steeds meer werknemers kunnen (of willen) hun premie niet betalen, met als gevolg dat de werkgever (ik) dit moet inhouden, waarbij het risico dus volledig bij de werkgever komt te liggen. Ik ben toevallig net met een briefwisseling naar het CAK bezig. Mooi hoor, die eigen verantwoordelijkheid.
En daar bovenop ben ik in één klap de eigen bijdrage al kwijt bij een bezoekje van 10 minuten aan de reumatoloog.
Je betaalt niet voor de 10 minuten, maar voor de jaren dat de reumatoloog er over heeft gedaan om jou 10 minuten te zien.
In de VS betaal je zo'n $10k voor een beetje bevalling in een ziekenhuis. Nederlanders die klagen over de eigen bijdrage moeten dankbaar zijn dat die zo extreem laag is, en de volgende keer wat meer geld gaan sparen.
@Festen | 22-09-20 | 09:19: Dus omdat de VS een totaal niet werkend systeem hebben moeten we 6000 km verderop blij zijn in Nederland? Dat is een nogal zwakke onderbouwing dunkt mij.
De jaarlijkse premiestijging is een spelletje. Het draait niet om noodzakelijkheid. Het draait om het lef.
‘Slechts’ 26% van de rijksbegroting gaat naar de zorg.
En daar wil ik het bij laten.
Vraag: hoeveel procent gaat er naar Brussel/de EU? Ok. We krijgen er een hoop voor terug, dat is zo.
Vergeet niet, dat komt dus bovenop de geïnde zorgpremies en eigen risico's.
En het grootste gedeelte naar de AOW en andere uitkeringen, zo'n 45-50%. Onderwijs is derde.
Tja.. ook omdat we als Nederland verslaafd geraakt zijn aan eeuwige levensverlenging en hoge levensstandaard. Blinden moeten kunnen zien, kreupelen moeten kunnen lopen en ouder worden is niet gewenst.
Grote medische ingrepen en onbetaalbare experimentele medicijn-trajecten zorgen ervoor dat de curatieve zorgkosten exploderen. Tijd dat we in Nederland de ratio terugbrengen.
Uw ratio is dat ze allemaal kapot mogen vallen omdat het te duur wordt?
Inderdaad. Elke papzak krijg een maagverkleining en elk kind met iets te grote oortjes kan gratis worden hersteld. De zorg is doorgedraaid.
IDD, medicijnen die vele miljoenen per patiënt kosten en amper werken is niet goed te praten.
De patiënt wordt er niet rijk van. Degenen die de gezondheidszorg in hun klauwen kregen geworpen van de overheid worden er rijk van. De patiënt wordt alleen behandeld, hij/zij betaald daar voor. Iedere maand. Gezonde mensen betalen ook, iedere maand. Op zich geld te over dus voor genezing en onderzoek.
@Erikjan79 | 22-09-20 | 08:58:
Gratis oorcorrecties. Wacht maar tot de Ferengi dat horen.
Logische verhoging die nog meevalt in het licht van Corona. Wordt wel eens tijd iets aan de wanbetalers te doen ....
Dat zijn geen wanbetalers, ze krijgen het gesponsord. Net zoals die veul te dure Miele wasmachine.
Ach, als je moet kiezen tussen eten of je geld in een bodemloze put smijten zou ik het ook wel weten.
Collectiviteitskorting gaat er per 2023 ook vanaf, want zielig voor de zorgvreters. Daarnaast gaat uw pensioenaanspraak aanmerkelijk versoberd worden met een verdere stijging van de premies. Veel plezier met uw 0,08% koopkrachtstijging in dit gave land!
Ja en als ondernemer ook nog de bijdrage Zvw van 5,45% over de winst (met een max van 3119 euro. )
Als Zzp-er bedoel, als echte ondernemer mag ik 6,5% Zvw betalen.
Als loonslaaf draag je ook inkomensafhankelijke ZVW af. Meestal betaalt de werkgever dit maar dat maakt voor het over te maken bedrag niet uit.
@_pacman_ | 22-09-20 | 08:56: De werkgever betaalt dit verplicht en over die bijdrage betaal jij weer inkomstenbelasting.
Migratie, klimaat en EU, daar is heel veel geld voor nodig.
Ja daarom betaal je zorgpremie aan je zorgverzekeraar. Lul toch niet zo dom man.
@Capt. Iglo | 22-09-20 | 08:52: Zo dom is dat niet hoor. Het is een verkapte belastingsheffing. Of denkt de Capitein dat de zorgverzekerraars geen belasting hoeven te betalen?
@Atheist-Priest | 22-09-20 | 08:54: dit gaat allemaal op aan pr, management en de zorgkosten van declaranten natuurlijk. Ja die lui betalen ook belasting maar daar komen deze kosten helemaal niet vandaan. Heeft niks met eu, klimaat of migratie te maken.
@Capt. Iglo | 22-09-20 | 08:56: Migratie heeft wel een redelijk negatief effect op de zorgkosten of beter gezegd; de kosten van de zorg. Ook door officiële instituten zoals het CBS is berekend dat dat de kosten van de zorg voor deze groep gemiddeld hoger ligt en dat de premie bijdrage gemiddeld lager ligt (nog afgezien van de grotere groep die ook nog zorgkosten vergoeding/subsidie krijgen)
@Capt. Iglo | 22-09-20 | 08:52: Migratie, meer patiënten die zelf niets bijdragen. Klimaat, verduurzamen, kost geld. EU, gemeenschappelijke doelstellingen behalen, kost geld. Daarnaast moet er belasting betaald worden door de zorgverzekeraars. Zo dom is het niet lul.
Op enig moment komt er natuurlijk een kantelpunt dat grote aantallen mensen het niet meer kunnen betalen.
Moest gelijk weer denken aan die verdachte van een misdrijf in 't noorden van ons landje, is al weer even geleden. Een bewoner van een AZC werd aanvankelijk als verdachte aangemerkt, maar die bleek 'gewoon' even in Nederland te zijn voor een opname in 't ziekenhuis. Was een of andere war-lord uit Afrika staat me bij.
Kom kom. Dit is slechts een inflatie-correctie.
Hey, wacht eens even!
"Geen loonsverhoging voor het zorgpersoneel anders gaat de premie omhoog"
Ze rende er zelfs voor de Tweede Kamer uit om een stemming onmogelijk te maken.
En dan gaat de premie toch omhoog?
Wat was dan het nut van het wegrennen?
En heeft de premier gelogen op Prinsjesdag?
De paling spreekt zelden tot nooit de waarheid.
Apart dat dat als argument wordt gebruikt,omdat de zorgtarieven omlaag gaan. Zorgorganisaties krijgen dus minder, maar moeten wel meer leveren.
@Nolleeder | 22-09-20 | 08:47: De paling bepaalt de zorgpremie alleen niet. Hij heeft er hooguit wat invloed op door bepaalde toevoegingen of uitsluitingen qua dekking in de basisverzekering wettelijk te regelen.
premie gaat sowieso ieder jaar omhoog, alleen was die, als de loonsverhoging voor de zorg geëffectueerd was, nog veel meer omhoog gegaan met ongeveer €10,00 per maand. Dan was dit was een nog veel zuurder klaagstuk geworden.
@_pacman_ ik reageer op de laatste zin
Zeik niet zo. Is toch logisch, hogere zorgkosten is hogere premie, die in dit land nog steeds belachelijk goedkoop is. Met de premie betalen we slechts een fractie van de werkelijke kosten. De rest komt bij mensen die wat meer verdienen vandaan. Premie zou nog veel hoger moeten zijn.
Vraagt u om aandacht?
Mensen die heel veel verdienen betalen meer? Voor deze groep mensen hoeft ook geen premie te betalen voor hun kroost tot 18 jaar. Begin daar dan mee.
De meeste kosten komen op conto van bureaucratie.
@Hollandse_blauwe | 22-09-20 | 08:49: Ja, want dat is 'het eerlijke verhaal' natuurlijk. Iedereen die iets meer heeft op het loonstrookje dan u met uw kutbaantje helemaal kapot belasten.
Goedkoop !!!
Is juist peperduur en waardeloos,meeste snappen dat niet omdat ze niets anders kennen.
@_pacman_ | 22-09-20 | 09:00: ik betaal ook al bovengemiddeld belasting,,, het gaat mij om die miljonairs van NL...
Die 1miljoen huizen extra gaan er komen.. waar dan? Nou de boeren worden uitgekocht of weg gepest.... prachtige lappen grond kunnen bouwrijp worden gemaakt en waar eerder vee door de wei liep , weidevogels, flora en fauna worden nu volle woonwijken vol met migranten. Of denkt u dat al die huizen voor de autochtonen waren? Ik zal u alvast uit de droom halen, want autochtonen krijgen simpelweg te weinig kinderen, we houden onszelf niet eens in stand, laat staan dat je van groei kunt spreken. Eigenlijk toont dit exact aan dat de klimaat maatregelen gewoon dikke onzin is in ons land. Gezeur over de invloed van boeren op de natuur... wat doet 1 miljoen nieuwbouwwoningen dan met de natuur? En dan die 3 miljoen extra inwoners in NL? De plannen zijn duidelijk, kabinet wilt groeien qua inwoners dankzij de massa immigratie. En elke burger in NL mag aan dit zwarte toekomstbeeld vrolijk meebetalen.
De een denkt: hee, landbouwgrond!
De ander denkt: hee, land! Bouwgrond!
In een normaal land zouden twee, nou vooruit, drie voorwaarden gelden voor immigratie:
1. Gij zult uw eigen broek ophouden
2. Gij zult geen problemen veroorzaken
3. Er is genoeg ruimte.
In Nederland wordt aan geen deze drie eisen voldaan, vandaar dat het een grote puinhoop is. Sterker nog, hoe kanslozer en onaangepaster, hoe harder we eraan trekken om ze binnen te hengelen.
Prima toch. De zorgmogelijkheden nemen ieder jaar toe, dus logisch dat daar een prijskaartje aan hangt.
Ook voor de mensen die daar geen gebruik van maken? Ik heb al 15 jaar geen ziekenhuis of huisartsenpraktijk van binnen gezien.
@JJMS | 22-09-20 | 08:39: Ik ook niet maar geloof me, na je 65ste maak je die premie die je je leven lang betaald hebt alsnog op.
@JJMS | 22-09-20 | 08:39: Dat heet solidariteit. Het is geen prestatie van jou dat je het geluk hebt niet door iets naars getroffen te zijn tot nu toe. Op een dag ben je blij dat anderen ook premie betaald hebben om jouw ziekenhuiskosten te kunnen financieren.
Net zoals ons pensioen bedoeld u?
Ja heel blij dat ik nu mn pik kan laten omtoveren op jullie kosten.
Eerst iets beloven. Dan vervolgens die belofte niet nakomen en dat dan weer goedpraten. Ja dat is inderdaad de VVD.
@Vleespet96 | 22-09-20 | 08:47: volgens mij zit die ene hersencel van jou daar ook ,kijk maar uit dat ze die niet per ongeluk raken
@JJMS | 22-09-20 | 08:39: komt vanzelf don,t you worry
Inderdaad. Die extra corona-maatregelen (zoals mondkapjes) die er niet kwamen voor de verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen, die hebben flink wat gekost.
@Hunter S. Thompson | 22-09-20 | 08:43: Klopt wel. Het leeuwendeel van de zorgkosten wordt gemaakt in de laatste levensjaren. Daarom is het ook onzin dat een gezonde levensstijl minder zorgkosten oplevert. Je verschuift ze hooguit naar achteren. Voor het hele sociale systeem is het het beste als je op de dag van pensionering plotsklaps doodvalt.
Volgens mij zag ik vorige week koopkrachtplaatjes die beloofden dat ik er een paar Euro er op vooruit zou gaan...
Na deze aankondiging fiets ik dus al weer achteruit.
Alweer een leugen.
Vroeger noemden ze cliënten een patiënt.
Geen winstmaakobject, maar een mens.
Alles moet vermarkt worden. Zelfs onze ziel.
Vroeger had je lange wachtlijsten. En volle zalen in het ziekenhuis, voor het klootjesvolk.
@Kuifje-naar-Brussel | 22-09-20 | 08:38: wat is vroeger?
@Kuifje-naar-Brussel | 22-09-20 | 08:38:
Tegenwoordig krijgt dobbervolk voorrang boven klootjesvolk.
@Kuifje-naar-Brussel | 22-09-20 | 08:38: vroeger ( paar jaar geleden) konden asielzoekers zelfs cosmetische ingrepen laten uitvoeren, borst implantaten, complete nieuwe gebitten, bruggen enz allemaal op kosten van de belastingbetaler. Idd voor het klootjesvolk allemaal onbetaalbaar
@Kuifje-naar-Brussel | 22-09-20 | 08:38: Die wachtlijsten waren er pas vanaf het moment dat we cliënten werden. Daarvóór hadden we een afspraak. En die was in acht van de tien gevallen op tijd. De zorg is een industrie geworden, met veel overtollige banen. Want we moeten er toch ergens mee naar toe. Een deel van die premie is dus een verkapte ww uitkering.
Rutte cs.: Uw welzijn zal ons een zorg zijn.
Basis verzekering portugal? 10 euro. rofl. Ik bel nu en kan zometeen al terecht bij de "huisarts".
Maar de afgelopen 5 jaar al niet eens gehoeven. Ben zelf gezond!
Weet u dat zeker die huisarts van 10 euro, is dat niet het tarief van de schoonmaker?
@Bolder | 22-09-20 | 08:38: schoonmaker of tuinman kost 50 euro per dag.
Dokters in Estonia verdienen 1100 e per maand.
Beetje jammer dat je er ook als een zwerver betaald wordt...
En u denkt dat van die 10 euro alle zorgkosten worden betaald? U betaalt zich blauw, meneer Krachtkoe. Alleen u ziet het niet.
@Hollandse_blauwe | 22-09-20 | 08:41: is dit in- of exclusief medicijnen?
Wat verwacht je als je elk jaar 100 000 mensen een gratis abonnement op onze zorg geeft echt wtf had je verwacht?
Idd! En wat dacht je van alle corona gekkies?
En dan hebben we het alleen nog maar over de zorg.Nog niet eens over huisvestingsproblematiek,veiligheidsproblematiek ,uitkeringen etc.
We wandelen met open ogen richting het einde..
Veel over die lui te zeggen maar die hebben in mn optiek 100x zoveel recht op goede zorg dan Ali de apotheker uit Aleppo die eigenlijk uit de Congo komt.
Laten we vooral nog meer mensen importeren die zelf niets kunnen betalen. Daaaaaaaag verzorgingsstaat.
'verzorgingsstaat
Dat is toch een vies woord van vroeger?
Als je niet rendabel bent snel dood gaan a.u.b.
Dan wringt de begrafenisondernemer er nog wat geld uit en de urnenverkoper en mocht je dan nog wat overhouden dan komt er nog wat erfbelasting overheen en dat was dan het leven.
Het lijkt een beetje op de Matrix. De mens als batterij. Maar dan in geld. En intussen houden we in je een droom vast met reclame en hoe je moet leven en waar je achteraan moet rennen zodat je geld maakt voor aandeelhouders en ceo's.
@kloop... Je mag niet te snel dood gaan want de verzekeraars, ziekenhuizen, fysiotherapeut moet eerst ook nog wat verdienen....
De financiële wal zal het migratieschip uiteindelijk doen keren met alle gevolgen van dien. Be ware.
Moeten die linkse kneuzen eerst door krijgen dat onze sociale voorzieningen niet te handhaven zijn als we 400 hand ophouders per maand er bij krijgen.
@Barkruk2 | 22-09-20 | 08:30: Was het maar 400 per maand, het is per WEEK.
@rob007 | 22-09-20 | 08:37:
Dat bedoelde ik.. Ik ga nog even een bakje koffie tappen.
Deze zorg kent 3 problemen waar het uiteindelijk ten onder aan zal gaan:
- teveel culturen die overal "zorg" voor willen geïmporteerd. De "dokter" als statussymbool om de familie iets te laten zien.
- perverse prikkels voor "private verzekeraars" om de inkomsten te maximaliseren en de kosten te minimaliseren. Grotere directiekosten en mooiere panden.
- de bizarre bureaucratie om "controle" op kosten te kunnen houden. Volstrekte schijnwereld aan DBC's en andere admins. De dokter administreert in plaats van patiënten genezen.
Dit wordt een tweede woningmarkt-clusterfuck. Want het aloude adagium "iedere markt waar de overheid op ingrijpt, raakt onherstelbaar verstoord" blijft ook hier gelden.
Je derde punt klopt, de eerste twee zijn te makkelijk.
Die allochtonen maken voor de premie niks uit, druppel - plaat.
Er valt veel kritiek te leveren op verzekeraars, maar ze opereren op het scherpst van de snede. Als ze dat niet doen moeten ze of de premies verhogen of sommige zorgverleners buitensluiten. Op termijn is dat funest. Veel zorgverzekeraars zijn trouwens coöperaties. Ik mag geen namen noemen, maar u kunt ze opzoeken.
Waar de zorg aan ten onder gaat zijn de exploderende kosten. Steekwoorden: nieuwe technologie, vergrijzing, assertiviteit. Concurrentie is er vrijwel niet. Want vertel eens, op basis waarvan kiest u uw ziekenhuis? Wel een probleem is de wijze van financiering. Die moedigt vaak aan om maximale zorg te verlenen. Leuk voor de patiënt, minder leuk voor de premie. Want het moet toch érgens van betaald worden. Ook de loonsverhoging in de zorg, die Geert zo graag ziet.
Het begin vd Sloopkrachtvermeerdering.
Weten jullie hoeveel ik in Brexit Engeland betaal aan zorgpremie? Helemaal niks. Ook geen eigen risico. En voordat Kuifje komt roepen 'ja maar belastingen': ik hou met hetzelfde loon per maand omgerekend 400 euro meer over dan in NL. Werk ze jong0ns!
De zorg is echt niet beter.... kwaliteit van een land is ook deels af te lezen aan het gebit.... de meeste Engelsen onder als bovenklasse hebben een gebit dat er niet uitziet.
Zit in de genen daar, maar op een eiland heb je nou eenmaal eerder inteelt.
Volgens mij heb je hier ook verhoudingsgewijs gezien ongeveer het laagste vrij besteedbare inkomen. Zitten we niet in de top qua gemiddelde woonlasten tov gemiddeld inkomen? Gaaf land.
@Hollandse_blauwe | 22-09-20 | 08:25: dat halen we nog wel in hier!
OscarWilde | 22-09-20 | 08:20
Weet jij waar dat regeltje "national insurance" voor is op je loonstrook?
@J-van-de-Bontekoe | 22-09-20 | 08:33: Een hele tijd geleden kwam hier een plaatje van seven voorbij met de koopkracht per regio. Wij zaten net boven Oost-Europa, ver beneden bv Noord-Italië.
@ditotje | 22-09-20 | 08:37: ja hoor. Uitkeringen. Zoek het even op zou ik zeggen. NI wordt trouwens van je loon afgehaald dus die dikke + onder de streep blijft staan. Nog voordat ik dan nogmaals premie zou moeten betalen. Nederland is een socialistische dictatuur wat inkomen betreft.
Engeland. Don't get me started.
Als je érgens niet ziek moet worden is het in het VK. De NHS is failliet, technisch, logistiek en financieel. Op vrijwel alle gezondheidsindicatoren scoort de NHS ergens op het niveau van Roemenië. De NHS drijft op buitenlandse dokters en verpleegsters, die overigens massaal vertrekken en terecht.
En inderdaad, belastingen. Kunt u de Brusselse bot er wel bij halen om dat bommetje op voorhand te demonteren, maar u betaalt gewoon, net als wij nog altijd de NPO financieren na het "afschaffen" van het kijk- en luistergeld. Alleen zien we niet meer hoe astronomisch veel dat is. En dat het VK minder belastingen heft is maar relatief. De crappy terraces in deplorabele "garden towns", met voordeuren van karton en vijf kliko's en een kapotte trampoline in de tuin zijn nog onbetaalbaarder dan hier. De wegen in België zijn nog beter. Er is geen infrastructuur voor fietsers of voetgangers. Het straatbeeld bestaat uit tieners met kinderwagens. Intussen wordt het land overspoeld met moslims en zijn de universiteiten safe spaces aan het worden.
@OscarWilde | 22-09-20 | 08:44:
www.kingsfund.org.uk/projects/nhs-in-...).
@J-van-de-Bontekoe | 22-09-20 | 08:34: ja, je zult ook hier een afname gaan zien van kwaliteit, en dat is maar goed ook. Ik vind ook dat niet alles voor iedereen beschikbaar moet zijn. Helaas veranderd ons land in een nivelleer land waarin iedereen een beker moet krijgen na een wedstrijd.
Lol, krijg maar eens een ongeluk of heb maar eens acute zorg nodig in Engeland. Voordat de ambulance er is, ben je een uur verder.
Of ga eens naar het ziekenhuis met een botbreuk of wat dan ook. Dan zit je 4 uur in de wachtkamer van de pijn te verrekken voordat je een keer aan de beurt bent.
@Highwoodman | 22-09-20 | 09:53:
Klopt. Een huisarts die na 3 dagen plek heeft, geldt als snel. De A&E's zijn (net als hier overigens) enorm uitgedund. Het kwaliteitsverschil tussen de ziekenhuizen is immens. Je hebt toptenten als Great Ormond Street, maar ook heel veel knoeiers, zoals de meeste Trusts bij kleine steden. De meeste van mijn Nederlandse kennissen die noodgedwongen in Londen werken (waar ze overigens gemiddeld anderhalf uur op weg zijn naar hun werk in een overvolle trein/bus/metro en dat met goeie banen) gaan naar Nederland voor hun planbare zorg.
@De echte Stolwijker | 22-09-20 | 10:15: Je projecteert hier Londen op de rest van het land. Dat is alsof je bijvoorbeeld Maastricht op een lijn zet met Amsterdam. Maar laat je gelimiteerde ervaring 'van kennissen' maar fijn je wereldbeeld bepalen.
Ja hallo, ik zou er wel €13 per maand op vooruit gaan!
Tja. de gratis zorg voor migranten moet toch ergens vandaan komen.
Zo is het.
Idd, die krijgen alles onvoorwaardelijk en voor niks. Trouwens de zorg voor asielzoekers, qua dekking is een aardig duur pakket hoor, is echt niet een minimaal basispakketje
@Hollandse_blauwe Dat klopt ze krijgen zn beetje wat vroeger voor iedereen was inbegrepen.
Onvoorstelbaar, of eigenlijk ook niet. Op Prinsjesdag werd ons verteld dat wij erop vooruit zouden gaan, 1 week later weer dit bericht. Maar goed, iedereen wist al dat we genaaid zouden worden, met Rutte voorop.
U lijkt verbaasd? Dit is onderhand onderdeel van de traditie.
Ja voor deze traditie staat de (gekleurde) ‘Nederlander’ natuurlijk te springen.
was toch vorig jaar ook zo met de energierekening?
Zorgkosten stijgen. Hoe komt dat? Iets met een grotere vraag, door onszélf?
@De echte Stolwijker | 22-09-20 | 08:36: Dat lijkt me ook. En duurdere, want geavanceerdere, behandelingen.
@Odin | 22-09-20 | 08:26: De mokerslag van de energierekening moet nog komen. Mochten de energieprijzen niet spontaan de pan uitrijden dan verzint D666 wel weer een nieuwe ecotax, waarvan vervolgens Mark Rutte ons gaat vertellen dat we daar beter van worden.
@De echte Stolwijker | 22-09-20 | 08:36: Of komt het door het uurtje factuurtje van alle stakeholders? Want winst moet er wel zijn. Nu dat gelieg over corona, terwijl er gewoon ziekenhuizen leeg zijn geweest. Omdat mensen niet wilde komen. Kankerpatienten niet geholpen zijn, mensen met problemen welke uiteindelijk weer tot gehele amputatie heeft geleid. De grote vraag is gewoon bullshit. Niet betalende onrendabele dat is een probleem.
@De echte Stolwijker | 22-09-20 | 08:36: Spreek voor jezelf
@Atheist-Priest | 22-09-20 | 08:42:
Die laatste zin: bekijk eens een jaarrekening van een door u uitgekozen ziekenhuis. Tenzij u die ook niet gelooft, dan houdt het op.
De coronatijd valt buiten de normale dynamiek, dat is waar. En schrijnend. Het uurtje factuurtje klopt in die zin dat medisch specialisten als zelfstandig ondernemers worden aangemoedigd om zoveel mogelijk te doen. En vaak vindt de patiënt dat best.
@Makemyday! | 22-09-20 | 09:00:
Doe ik ook. En met mij veel anderen. En daar betalen we met z'n allen voor. Als iedereen z'n eigen zorgkosten - kostendekkend - voor de volle 100% moet ophoesten, vrees ik met grote vreze voor uw toorn als u straks 70+bent.
Hoeveel van het rendement van die reserveren van verzekeringen en pensioenfondsen komen eigenlijk bij de verzekerden terecht en hoeveel in de zakken van CEO's en aandeelhouders en andere bonussen of wordt gebruikt voor de bouw van een weer nieuw gebouw ergens.
Door je eigen bijdrage naar het maximale te schroeven bespaar je aardig per maand. Als je dat spaart tot je een keer ziek wordt.. dan zet je het daarna het eigen risico weer lager.
Het woord zegt het al: risico. Gebroken been ok, kanker niet ok.
Eigen risico? Je kiest er toch niet voor om ziek te worden?
Alsof je dat risico vrijwillig aangaat.
Mensen moeten gewoon een goede gezondheidszorg krijgen.
Dat eigen risico-verhaal is marketing-onzin en mensen vreten het ook nog.
@knutsel_ | 22-09-20 | 08:16: Maximale wat je dan kwijt bent is je eigen risico van € 860. De rest wordt keurig vergoed door je verzekering. Dus, zorg dat je dat bedrag ergens hebt staan of liggen en je bespaart de rest van het jaar flink op je maandpremie. Zo doe ik het al jaren en zit, tot nu toe, onder de € 100
Ik heb het jaren gedaan. Heeft me toch aardig geld bespaard tijdens en na m'n studententijd.
Het is een risicoafweging die je moet maken. Ben je gezond en zijn er geen kosten te verwachten kan je het prima doen. Wel zorgen dat je het verhoogde eigen risico kan betalen, het blijft een klein risico.
Op een zeker moment kreeg ik wat problemen met een van m'n knieën, toen weer wat meer premie gaan betalen.
Sowieso goed om kritisch te zijn om het pakket dat je neemt. Zo is een tandartsverzekering bij de meeste verzekeraars totale bullshit. Rond de 250 euro premie per jaar, om vervolgens max. 70% van de kosten met een maximum van 500 euro uit te keren. Het is een zeldzaamheid dat je zulke kosten maakt bij de bekkenbeul.
Heeft u gehoorapparaten of een bril? Wissel ieder jaar van verzekeraar en je mag jaarlijks een nieuwe uitzoeken.
Oh, en veel verzekeraars bieden de mogelijkheid om de totale premie in een keer te betalen. Scheelt vaak tussen de 1,5 tot 3% aan totale premie. Tientjeskwestie, maar voor ieder tientje kan je weer een krat bonuspils halen.
@van_Heutsz | 22-09-20 | 08:22: Exact dit ja. Maar aan de ene kant goed dat niet veel mensen dit doen en weten want dan zouden ze dat natuurlijk ook weer duurder maken.
@van_Heutsz | 22-09-20 | 08:22: Dat eigen risico is natuurlijk ook ontzettend oneerlijk dus dat is waarschijnlijk het volgende dat afgeschaft gaat worden, na de collectiviteitskorting.
Met mijn kennissen in Italië veel verlagingen en geen verhogingen gaat het heel goed ze bedankten me nog voor de onze goedheid en met name Rutten.. Om ons te steunen kochten ze een bosje Tulpen uit Nederland.
Briljant. Laten we ook doen zoals Italië.
@De echte Stolwijker | 22-09-20 | 08:35: goed idee!! Wanneer stoppen we dan met werken? 60e? Of zo?
@J-van-de-Bontekoe | 22-09-20 | 08:52:
Werken? We beginnen er niet eens aan. Eerst maar eens even een zoet ontbijt met een lading cappuccino. Dan een uitgebreide lunch die naadloos overgaat in een copieus diner aan een tafel zo groot als een startbaan. De momenten tussendoor gebruiken we met heel hard naar elkaar schreeuwen over voetbal en onze moeders.
Grootste fout die men ooit gemaakt heeft: van de zorg een verdienmodel maken. Maar vooral VVD blijven stemmen mensen!
Dat is inderdaad een enorme fout geweest want er was niets mis met 'ziekenfonds en particulier'. Het was een prima systeem.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 08:16: Hier in Finland is dit systeem nog aanwezig. Ik betaal nul ziektekosten per maand.
Elke privatisering vanuit de overheid is mislukt. Leve de commercialisering van de maatschappij. Als manager/directeur bij een van de vele zorgverzekeraars is het lekker verdienen.
En los van de kosten, het niveau glijdt ook serieus af. Met mijn schoonmoeder weer een paar Kafkaëske situaties meegemaakt die echt hemelschreiend zijn.
Was vroeger alles beter? Nee, maar zeker de zorg!
@halfvolle glas | 22-09-20 | 08:19:
Hoe komt Finland eigenlijk aan zijn poen? Hebben ze daar gas of iets dergelijks?
Kijk maar naar hoe het nu met de testen gaat.
Waarom kiezen ze (ja, wie eigenlijk) voor de kleine testen in Nederland en niet voor de bulktesten?
Volgens Follow the Money omdat dat meer geld oplevert.
Gaan er dan mensen aan dood vanwege te weinig testen?
Zou zo maar kunnen.
Boeit ze dat?
Zou zo maar kunnen van niet, blijkbaar.
En wat wist Hugo hiervan?
www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10420701...
Dat verdienmodel bestaat al decennia en heet "de specialist als zelfstandig ondernemer". Verdiep je maar eens in het fenomeen vrijgevestigd medisch specialisten in een maatschap.
Er wordt te veel misbruik van het zorgsysteem gemaakt. Niet betalen, wel zorg krijgen. Vanuit het buitenland komen er veel die ineens overal last van hebben, met spoed worden opgenomen en betalen ho maar. En dan nog de reguliere wanbetalers, dat zijn er heel veel. Waarom niet de premies incasseren via de werkgever of het UWV? Dat is een veel efficiënter systeem!
zoals vroeger bedoel je Maar dit was toch veel beter
Hoe doen die reguliere wanbetalers dat dan? Toen ik ooit 1 maand achterstand had kwam er meteen een dreigbrief.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 08:12: die dreigbrieven zijn er nog steeds en ook de opgelopen premieachterstand is wel degelijk een schuld aan de Zorgverzekeraar die je moet betalen maar kennelijk kom je er niet voor in de gevangenis. Dat is voor velen een reden om een loopje te nemen met ons op zichzelf prima en sociale zorgstelsel.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 08:12: dat zullen u en ik dus niet begrijpen, zolang je netjes staat ingeschreven bij de instanties zoals hoort als brave burger betaal je wel.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 08:12: Of ze halen het van je AOW af.
@J-van-de-Bontekoe | 22-09-20 | 08:17: Dat klopt. De meesten van ons hebben geen 'laat maar waaien wat kan het mij schelen' instelling.
@lupuslupus: en die heb jij betaald en zij niet, en daarna nog een keer niet en nog een keer niet, ... en toen bleek dat ze niet uit de zorgverzekering gegelazerd worden en alleen de schulden oplopen door incassoprocedures, e.d. Uiteindelijk komt de handel bij het CJIB. Maar ja, zolang je niet betaalt...
@gato | 22-09-20 | 08:19: Dat kan ook nog ja.
"Vanuit het buitenland komen er veel die ineens overal last van hebben"
Zg medische asielzoekers. Iets mankeren is dacht ik ook al een criterium geworden om uitzetting te frustreren.
Niet echt verrassend toch? Dit faalkabinet roept maar wat en doet maar wat..
Was dat maar waar, ze voeren een consistent beleid uit wat ingezet was onder Blubbers en waarschijnlijk onder die jodenhater van 8 en wellicht nog daarvoor. Afbraak van de nationale (verzorgings) staat ter ere en meerdere glorie van das Neues Reich de EUSSR.
@Graaf_van_Hogendorp | 22-09-20 | 08:09: Jetzt nur noch die neue Sprache lernen
@Trekhaas | 22-09-20 | 08:12: Hoeft niet, we moeten onze bek houden.
We hebben het met zijn allen voor elkaar dat een ziekenhuis een commerciële onderneming is geworden met als ‘product’ een ziek mens. De zorg voor een behoeftig mens en het welzijn van de zorgverlener is van ondergeschikt belang. Het zakken vullen van een select groepje manipulators is prioriteit nummer één. De Groote Chroonische Pinokkio zag dat het goed was...
Op de dag dat de zorg geprivatiseerd werd, zijn alle Powerpoints automatisch aangepast.
Zoekterm: "Beter maken"
Vervang door: "Winst maken"
Grote woorden, maar er zit een kern van waarheid in. Er bestaan in de ziekenhuizen teveel "prikkels" om meer te doen in plaats van minder. Met name de specialisten die als zelfstandig ondernemer in het ziekenhuis werken, hebben geen enkel belang bij terughoudendheid, want als ze minder doen, mogen ze het jaar daarop minder zorg verlenen.
En de bevolking vindt het allemaal prachtig. Want owee het ziekenhuis dat aan de patiënt vraagt: zullen we die mri maar eens een keer niet doen, want het voegt niets toe. Dan voorzie ik de nodige schuimbektopics hier.
Dat is wat "Jullie gaan er dit jaar allemaal op vooruit" betekent.
Hij heeft nooit bij gezegd wat hij onder jullie verstond. Hij bedoelde met jullie inwoners... van knoflooklandië en achter het ijzeren gordijn. """Vluchtelingen""". En zijn vrindjes bij multinationals, consultancies en NGOs.
Denkfout. Dit is een kwestie van vraag en aanbod. Als de Urker vis twee keer zo duur wordt omdat die Urkers meer brood zagen in coke dan in vis, klaag ik ook niet "dat we er toch op vooruit gaan". Zorg wordt duurder omdat er meer kan en er meer mensen vaker gebruik van maken. Er is ook nog de vergrijzing.
Maar u mag pleiten voor decollectivisering zoals in de VS. Dan kunnen de meeste PVV-stemmers de zorg niet meer betalen. U mag ook pleiten voor fiscalisering, zoals in het VK. Dan betaalt de middenklasse alles.
@De echte Stolwijker | 22-09-20 | 08:28: de pvv zou en moest weer eens genoemd worden. Vraag en aanbod ... laat me niet lachen. Ons zorgsysteem is een verdienmodel geworden met graaiers aan de top.
@ET007 | 22-09-20 | 09:34:
De PVV noemde ik niet als kritiek, maar om aan te geven dat PVV-stemmers vaak degenen zijn die in de vuurlinie staan. Of het nou het verdwijnen van banen is, of de lasten van de immigratie.
Wat ik met vraag en aanbod bedoelde is dat we met ons allen steeds meer zorg vragen. Omdat er meer mogelijk is, omdat we ouder worden en omdat we alleen genoegen nemen met de beste behandeling. Dat is de "vraag"kant. Aan de aanbodzijde wordt de zaak door de overheid bewust klein gehouden. Er zit helaas een plafond aan het aantal op te leiden dokters of het aantal ic-bedden (o ja!). Nu mag je je als huisarts niet zomaar overal vestigen. Misschien moeten we juist méér concurrentie zoals in België. Daar zijn artsen genoeg.
Mark Rutte : "Gewoon je bek houden en betalen!"
En dan hebben we de gemeentelijke belastingen nog niet op een rijtje.
"We gaan er bijna allemaal op vooruit..."
Wie was ook weer die Pinokkio in Den Haag??
Ben al bang hoe mijn woz-waarde eruit gaat zien.
Maar we gingen er toch op vooruit? Toch? Dat hebben ze beloofd!
Maar we gaan er toch ook op vooruit? We mogen meer betalen, da's toch ook een soort van vooruitgang.
Vooruit, richting afgrond.
Wie volgt dat Prinsjesdag-geneuzel nou nog? Wensdenken door een stel incompetenten, gebaseerd op onzin. Elke keer weer.
Komt nooit, maar dan ook nooit, uit.
je moet je ook omdraaien !
Ach, dat is een zorg voor later.
Ziek land, zieke mensen, dat mag wat kosten. Ook wil iedereen continu de lonen omhoog gooien voor mensen in de zorg, dus die 100 miljard per jaar gaan we vroeg of laat aantikken. En zo is het om te leven in een land dat langzaam tenonder gaat. Helemaal zo slecht niet.
Ik wil de korting weer als je van geen zorg gebruik maakt. Dit was een prima systeem.
Graag met 10 jaar terugwerkende kracht. Nou ja, 5 jaar mag ook, net zoals bij de belastingdienst. Het door u genoemde systeem heeft helaas slechts 1 jaar bestaan, het was te duur want teveel mensen maakten er gebruik van. Maar je zou toch zeggen dat het zijn nut zou hebben, nu met 2e golven, overstromende ic's en zo.
@Lupuslupus | 22-09-20 | 08:10:
Goed idee. Dat als je ineens wel gebruik gaat maken je de korting tot 10 jaar terug mag betalen.
Bestaat gewoon. 260 euro korting in ruil voor 500 euro extra eigen risico.
Koopje. Voor 1500 euro per jaar heb je recht op zorg die als een van de beste ter wereld geldt.
En ja, via de achterdeur van uw inkomen betaalt u ook mee, maar de grootste klagers betalen die inkomensafhankelijke bijdrage het minst.
1500+385 (eigen bijlage)
En dan nog een zorgtoeslag van onze overheid, als je het niet kunt betalen...
Precies, mag ook best het dubbele kosten, of drievoudige.
De Nederlander heeft netto , na alle (gemeentelijke) Belastingen toch nog genoeg over.
Krijg beetje het gevoel dat ik mee betaal aan heel veel gelukzoekers..
@Nuchternederland | 22-09-20 | 08:09: yup, gelukkig hebben we hier veel meer eigen vermogen als bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italië of zo....
Ehhhhhh, oh nee, dat was precies andersom toch?
1500 + 700 (aanvullend) + 3100 (iab) = 5300 als alleenstaande. Probleem is wel dat je dan maar 9 keer of zoiets naar de fysio mag, ze vergoeden steeds minder.
@SanderEvers | 22-09-20 | 08:03: In Duitsland mag je maandelijks meer dan 400 euro aftikken voor de zorgverzekering, dus zo slecht gaat het hier niet. Toegegeven, de zorg is daar ook beter.
Dat zeg je verkeerd : die op papier het beste lijkt. Dat is wat anders dan de werkelijkheid. De rangschikking is vooral gebaseerd op klanttevredenheidsonderzoeken, needless to say dat men die niet doet na een slechtnieuwsgesprek. Bovendien wordt zorgpersoneel duidelijk geïnstrueerd hoe men tot hogere scores kan komen aangezien die klanttevredenheidsonderzoeken op vaste vooraf aangekondigde momenten gehouden worden. Zo kan je een uitkomst makkelijk sturen.
@Ome_BW | 22-09-20 | 08:15: En dat doet men in andere landen niet? Daar zijn het allemaal gekke Henkies?
@Watching the Wheels | 22-09-20 | 08:13: Van die 3100 merk je niks, want dat wordt door je werkgever ingehouden. Blijft over 2300. Een heel ander bedrag dan 5300.
@SanderEvers | 22-09-20 | 08:03:
Dat klopt, voor 1885 euro verzekerd. Nog steeds een koopje. Een "gratis" coronatest bij de GGD heeft al een prijs van 110-150 euro.
12x een wattenstaafje in je neus laten zetten en je hebt het al terugverdiend. Nog een paar keer langs de huisarts (ook "gratis") en men maakt winst.
@Enter Yeti : in andere landen had men dat inderdaad niet door. Nederland is veel sluwer en doortastender op dat gebied. De landen die het inmiddels ook ontdekt hebben zijn ons ondertussen voorbij gestreefd.
@Ome_BW | 22-09-20 | 08:37:
De zorg in Venezuela, helemaal gratis, is immers veel beter.
@van_Heutsz | 22-09-20 | 08:27:
Onzin, ben zzp'er.
Je vergeet wat ik via mijn belasting betaal. En mijn werkgever betaald ook nog eens 3834 euro. Die betaal je overigens ook zelf als je niet in loondienst bent.
Dus dat is al zo'n 450 euro per maand.
Belangrijker is natuurlijk, dat die premie vooral bepaald wordt door wat de regering uithaalt aan fratsen. Die lagere belasting die zo leuk verkocht wordt op de 3e dinsdag wordt vervolgens langs allerlei derde partijen dubbel en dwars uit onze eigen portemonnee terugbetaald.
@van_Heutsz | 22-09-20 | 08:27:
Kan er nog aan toevoegen dat van elke factuur van 121 euro die ik stuur ook nog eens ongeveer 70 euro naar de belastingdienst gaat.
@van_Heutsz | 22-09-20 | 08:27: Dat mocht je willen. Die 3100 die je werkgever geheel onvrijwillig afdraagt wordt gezien als inkomen voor jou en daar betaal je dus nog een keer inkomstenbelasting over. Bij 40% over de top van je inkomen is dat dus nog een keer € 100 per maand netto. De vieze boeven.
REAGEER OOK