Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VONDST! Bijna intact 17e-eeuws Nederlands schip

Mega

Gruwelijke ontdekking van de Finse wrakmakkers van Badewanne: op de bodem van de Finse Golf tussen schiereiland Hanko en het Estse eiland Hiiumaa is een bijna volledig intact 17e-eeuws fluitschip van Nederlandse origine aangetroffen; exacte locatie op het toffe interactieve kaartje HIER en persbericht HIER (pdf). "Fluitschepen waren driemasters die hoofdzakelijk gebruikt werden voor de handel. De schepen die voeren op landen rond de Oostzee werden ook wel Oostervaerders genoemd. Hun lading bestond veelal uit hout, hennep, teer en graan." Kennelijk is de Finse Golf een fijn en rustig kerkhof voor scheepjes die niet meer voorbij varen: "Het lage zoutgehalte zorgt ervoor dat er geen paalworm (Teredo navalis) aanwezig is, maar ook de diepte, kou en gebrek aan stroming zijn ideale omstandigheden om schepen te behouden." Iedereen helemaal door het dolle en nu maar hopen dat er niet toevallig ooit een of andere zeeheld voet aan boord van het schip heeft gezet, want dan krijgen we dat gesteggel weer.

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
VanOldenbarnevelt | 28-08-20 | 16:40

Prachtig. Helaas geen Lutine, het schip boordevol goud, zilver en Spaanse matten dat bij Terschelling verging. Een aantal vissersdorpen heeft daar veel baat bij gehad.

Piet Karbiet | 28-08-20 | 09:08

Laat de Chinezen maar niet horen dat er weer wat Nederlandse scheepswrakken gevonden zijn, voor je het weet doen ze weer even een Javazeetje...

Tollebol | 28-08-20 | 08:52

Deze prachtige vondst mag niet in de msm want het lijkt erop dat Nederland rijk is geworden met andere handel dan slaven. Doorlopen mensen. Beetje biomassa op de bodem van de zee, geen nieuws. Schrap het uit de geschiedenis. Zet er een windturbine bovenop.

Cepalislam500mg | 28-08-20 | 07:28

Dit schip moet ook in Aftika geweest zijn, de kanonnen zijn eruit gejat.

Ray Skak | 28-08-20 | 07:05
-weggejorist-
Fantasila | 28-08-20 | 00:37

over 400 jaar wordt er een teslA gevonden op 100 meter diep, volledig opgeladen

Mehmet_Pamuk | 28-08-20 | 00:35

Vooral @Antiquerulant en Zwizalletju zullen nog even willen benadrukken dat de schepen uit deze tijd de periode was dat de basis werd gelegd voor onze welvaart van nu. Mooi. De VOC en Nederlandse ontdekkingen en kolonisaties daarna hebben Nederland echt op de wereldkaart gezet. De problemen die NSB- gutmenschen, zoals Sylvana S, Arie B en Airfryer er van maken snappen niet dat de herstelbetaling allang heeft plaatsgevonden, namelijk; iedereen leeft hier al heel erg lang in een vrije en veilige samenleving. Ook de nakomelingen van slaven. Smoel houden dus. Trouwens, leuk dat dat schip is gevonden. Ik hoop dat het geborgen kan worden.

polderslootje | 27-08-20 | 22:48 | 1

Dat Nederland voornamelijk welvarend en rijk zou zijn geworden door de VOC (specerijen, cacao en slaven enz.) is een mening die niet door iedereen wordt ondersteund. Volgens sommigen is basis van onze welvaart de graanhandel met de Oostzeelanden die daarom wel 'moedernegotie' wordt genoemd: de moeder van alle handel. www.trouw.nl/nieuws/nederland-rijk-do...

Ruikbaard | 27-08-20 | 23:44

Terzijde, maar als ik dictator was ranselde ik de tekst van “Wij slaven van Suriname” er bij jullie allemaal in. Tot jullie de tekst helemaal uit je stomme hoofden kenden. Iedere zaterdag naar de Anton de Kom school tot jullie de teksten beter kenden dan de eerste de beste orthodoxe Jood de Torah en Talmoed uit zijn hoofd kent.

Bigi Bana Boy | 27-08-20 | 22:18 | 5

U heeft dus iets met afranselen, begrijp ik? Geeft niet hoor, veel mannen hebben een ranselfetish. No homo.

Nivelleermarionet | 27-08-20 | 22:39

Dan ben ik blij dat je geen dictator bent, Boy.

Giraf01 | 27-08-20 | 22:54

@lingo star | 27-08-20 | 22:32: Het heeft niks (nou ja...) met mij persoonlijk te maken. Het is een gruwelijk boek. Om je kapot te schamen over die VOC/WIC.

Bigi Bana Boy | 28-08-20 | 00:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben je toch blij dat er geen paalworm in je fluit zit.

Bigi Bana Boy | 27-08-20 | 22:14 | 2

Heel blij.

Giraf01 | 27-08-20 | 22:50

Tüütüre

Gaat het niet dan? | 28-08-20 | 09:46

www.hetscheepvaartmuseum.nl/collectie...
Uit dit artikel van het Scheepvaartmuseum:
"moedernegotie
Het fluitschip werd vooral ingezet op de scheepvaartroutes naar de landen rond de Oostzee. Jaarlijks voeren zo'n 500 à 600 schepen uit onder andere Amsterdam, Hoorn en Harlingen via de Sont naar havens in de Oostzee. Het belang van de handel op de Oostzee voor Nederland was enorm. Raadspensionaris Johan de Witt zag het in 1671 als de "source ende wortel van de notabelste commercie ende navigatie deser landen". Tijdgenoten spraken daarom over de 'moedernegotie', de kurk waarop de economie van de Nederlandse Republiek dreef. Het Oostzeegebied leverde graan, hout, stokvis, koper, teer, huiden, hennep, vlas en salpeter, een belangrijke grondstof voor buskruit. Uit het Oostzeegebied werd meer graan vervoerd dan in Nederland kon worden gegeten, veel werd vervolgens via Amsterdam naar andere bestemmingen in Europa vervoerd. Omgekeerd werden wijn, zout en olijfolie uit het Middellandse Zeegebied of specerijen, thee en koffie (die door de VOC naar Amsterdam waren gebracht) naar havens in de Oostzee vervoerd."
nl.wikipedia.org/wiki/Fluitschip#:~:t....
Leuk detail uit het wiki artikel: de fluiten die naar het zuiden voeren, bezaten 'een galjoen' oftewel een uitbouwsel waarin scheepstoiletten zaten. Kennelijk hadden zeelieden die op de zuidvaart zeilden vaker last van 'de dunne' dan zeelieden die op de Oostzee voeren. Die oostzeefluiten hadden geen speciale uitbouw voor scheepstoiletten.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 21:58
-weggejorist-
Cateliana | 27-08-20 | 21:32

Finnen kunnen dus wel wat, soms...

feiten_en _cijfers | 27-08-20 | 21:29

Het is overduidelijk dat dit een Afrikaans schip is, ontwerp en makelij.

Lie #10 - Columbus discovered America.

Before Christopher Columbus was commissioned to sail the ocean blue, he was sailing the ocean BLACK. That is, he was sailing the coast of Africa in the slave trade. One person who talked to Columbus said that he sounded like “a practiced slave dealer.” It is in Africa where he probably learned about the “New World” and how the ocean currents might get him there. Africans had long traded amicably with the Indigenous peoples of America. Columbus himself found evidence during his voyages that he was not the first to “discover” anything.

Columbus was told by the peoples of Espanola (Haiti) of Black men who had appeared on the island before him and they showed him the lances that they had left there. The tips of the lances were of a metal—an alloy of gold—that was prevalent in African Guinea. Columbus visited Trinidad, where the sailors noticed the colorful symmetrically patterned cotton handkerchiefs of the indigenous Indian cultures, which the Native peoples called almayzar. They were all much the same in color, style, and use as the headscarves and waistbands used in Guinea.

The 17 Olmec colossal heads of Mexico are massive sculptures crafted from large basalt boulders. The heads date from at least before 900 BC and are a distinctive feature of the Olmec civilization. All portray men with wide African noses and full African lips in apparent honor of those travelers that had visited them. In actuality, Columbus is a latecomer to the “discovery” game. His voyages were only notable for the total destruction he unleashed upon the Indigenous peoples of Africa and America.

Sources: Ivan Van Sertima, They Came Before Columbus: The African Presence in Ancient America (1976; 2003); Nation of Islam, The Secret Relationship Between Blacks and Jews, Volume 1 (1991

Arachne | 27-08-20 | 21:24 | 3

Afrocentrisme is allang weerlegd. Ze beweren zelfs dat farao's zwart waren, uit DNA testen blijkt dit volkomen onzin.

ultraman | 27-08-20 | 23:16

So back then Africans actually achieved something, if you are to believe these books. Whatever happened?

benjeallanggek | 28-08-20 | 01:19
-weggejorist-
Ray Skak | 28-08-20 | 07:02

De commissie is niet overtuigd van het diverse karakter van de bemanning van dit fluitschip. Het feit dat er geen niet-westerse context kan worden gegeven omtrent het reilen en zeilen van deze schuit maakt dat de commissie afwijzend staat tegenover dit samenstel van hout. De commissie verordonneerd dat het object zal wordt gebruikt als biomassa, teneinde bij te dragen aan het herstel van de planeet, en gaat over tot de orde van de dag.

TonieKolonie | 27-08-20 | 21:14 | 1

Dan heb je wel een kerncentrale aan warmte nodig om dat hout te drogen.

van heinde en verre | 28-08-20 | 00:50

De Finse golf, ik kreeg hier vreemde ideeën bij.

Xaffier | 27-08-20 | 20:37 | 1

Roestbak in de sneeuw?

Rechtsdraaiend | 28-08-20 | 09:21

Benieuwd of ze de oorzaak van het vergaan kunnen achterhalen. Waarschijnlijk heeft het neefje van Padde z’n kaarsje op een vat brandewijn neergezet en is het schip ontploft.

Carlos_I | 27-08-20 | 20:25 | 2

Super mooi intact, je vaart er zo mee weg

geenhakbar | 27-08-20 | 20:30

Oostzeehandel: een van de werkelijke fundamenten van de Gouden Eeuw.

Hommel | 27-08-20 | 20:13

Heeft wel wat verf nodig zo te zien. Ik stel roze voor.

sjef-van-iekel | 27-08-20 | 19:45

Een geluk dat het schip niet in de Javazee is vergaan, anders hadden de geschutspoorten al lang als kozijnen voor een Indonesisch daglonershuisje gediend.

Graaf_Slis | 27-08-20 | 19:34 | 1

Beter dan een rituele verbranding door linkse randdebielen.

Panos88 | 27-08-20 | 20:27

Je he!! Wacht s ff, dat kan dus niet hè... Alle rijkdom werd toentertijd verdiend met slavenhandel, onderdrukking en uitbuiting van "vreemde" volken. Daar past dit niet tussen natuurlijk. Gewone handel drijven, kom nou...

sparka | 27-08-20 | 18:57 | 2

Hup, de fik er in!

Panos88 | 27-08-20 | 19:11

Klopt. We hebben helelaal niks gedaan om onze rijkdom te vergaren. Is alemaal te danken aan slaven, roofpartijen, en uitvindingen van Afrikanen die we uit hun hoofd gestolen hebben.

Kokossss | 27-08-20 | 19:24

Een platbodem of een rondbodem?

Kuifje-naar-Brussel | 27-08-20 | 18:50 | 2

Een fluitschip heeft geen zwaarden. Dus zal het een semi rondbodem zijn geweest.
Soort hele grote staverse jol qua rompvorm.

koolteer | 27-08-20 | 18:55

Niet om te mekkeren ofzo, maar het scheepstype is Nederlands. Kan ook nog van lokale makelij zijn. De Denen schijn bijgehouden te hebben welke schepen er door hun wateren voeren dus die weten misschien welke er gezonken is, als het vanuit Nederland erheen gevaren is.

Hadena | 27-08-20 | 18:50 | 2

Schijnen? Blijken! Heb voorouders die op de Oostzee voeren.

BigKnor | 27-08-20 | 19:09

Kan ook van lokale Nederlandse makelij zijn. Het is niet wijs om alles in nationale identiteit hokjes te duwen, wanneer er historisch nog helemaal geen scherp omlijnde 'nationale identiteiten' bestaan. De Oostzee-handel is voortzetting van de Hanze-handel. Er werd plat Diets gesproken, wat inderdaad het meest lijkt op Nederlands, maar ook lijkt op Duits of Deens. De Oostzee was een thuishaven van Holland, waar geen Brit of Fransoos iets te zoeken had.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 19:11

Ff opknappen die schuit en hopsa terug de driehoekshandel in.

didivos | 27-08-20 | 18:49

Nou wil ik niet de zuurpruim zijn. Maar “bijna intact” is toch meer: scheepje naar boven, schept het water eruit, je draait de sleutel om en het motortje pruttelt weer lekker. Maar ik kan niet eens de motor of schroef zien hier. Dus op zijn minst een ferme opknappert!

Magna Carta | 27-08-20 | 18:49 | 1

Als je het naar boven haalt begint het gelijk te rotten. Het water is daar ideeal om te bewaren, vrij koud etc... Er zijn een paar jaar geleden flessen champagne naar boven gehaald uit 1912. Zelfde spul als ze op de Titanic hadden. Was nog best drinkbaar, en is ook behoorlijk wat geld gegaan.

Lt-Kol Kilgore | 27-08-20 | 20:00

Nederland racisme.
Schip racisme
Gouden Eeuw racisme.

Het is hoe dan ook racisme, en slavernij.

Nuuk | 27-08-20 | 18:45 | 1

Na het 4de woord had ik moeten stoppen. Als je zandkleur bedoelt, kom er dan eerlijk voor uit. Niet alleen negeren we door 45 zandhazen te zijn bevrijd, hebben ze ons ook nog uit de grotholen gehaald. Ere wie ere toekomt en logisch dat dat ding gezonken is.

SchnauzeCitizen | 27-08-20 | 19:06

Hup... Op Marktplaats: Te Koop.. opknappertje..

WellusNietus | 27-08-20 | 18:38 | 1

markkinoilla.fi ?

EEnzame SchizofrEEN | 27-08-20 | 18:46

Maar t kissie zilverstukken is spontaan wel opgelost.

Lepo | 27-08-20 | 18:34

De handel op de Oostzee leverde in de Gouden Eeuw de grootste winsten op. Daarna kwam de handel op Oost-Indië. Slavenhandel droeg slechts zo'n 5% bij aan de winsten die werden gemaakt.
Vorige week nog een interessant interview met de historicus Piet Emmer in het AD:
www.ad.nl/binnenland/historicus-emmer...

Leon Tosti | 27-08-20 | 18:31 | 3

In het artikel waar je naar refereert staat: “ Verder droeg de trans-Atlantische slavenhandel en slavernij in het topjaar 1770 maar zo’n 5 procent bij aan onze welvaart”. Wel nam Nederlandse reders vijf procent van het vervoer voor hun rekening.

BigKnor | 27-08-20 | 19:16

Deze zich neutraal uitende hoogleraar is door de bevooroordeelde NPO verslaggever Gerri Eickhof als racist weggezet. Emmer gaat waarschijnlijk aangifte doen.

Alco-de-Holist | 27-08-20 | 19:19

Prachtig geconserveerd, jammer dat het binnen de kortste keren gebruikt gaat worden als reddingsschip om "vluchtelingen" op te halen. Zucht,

Acidstain | 27-08-20 | 18:25 | 1

Dat zal snel weer zinken als er zuurstof bij kkmt.

schijtzat | 27-08-20 | 21:59

Dat waren nog eens tijden ! Toen lagen ze niet te pijpzeiken over genderneutrale toiletten.

Motleycrew | 27-08-20 | 18:25 | 1

En als er al mensen van elders verscheept werden, dan werden ze verscheept naar ver buiten Nederland. Het waren praktische tijden.

Caesar.is.Keizer | 27-08-20 | 18:27

Toen kon men nog in de aap logeren.

Reebensteeltje | 27-08-20 | 18:19 | 2

En vechten tegen de bierkaai.

Trasnochador | 27-08-20 | 18:52

Wanneer dit fluitschip geen kanon aan boord heeft, dan is de kans groot dat de eigenaar/schipper van doperse huize was. Doopsgezinden voeren niet naar het zuiden, omdat bij Barbarije (Marokko) piraten op de loer lagen, die je alleen met wapengeweld van het lijf kon houden. Alle palen waarop A'dam is gebouwd zijn van Russische herkomst. De molens van de Zaan verwerkten bomen uit de Oostzee en de Witte zee (Archangelsk). Hennep werd verwerkt tot touw. Peter de Grote kwam naar Zaandam, omdat er tussen Zaandam en het Russische rijk zeer nauwe handelsbanden bestonden. Dankzij Nederlandse expertise (admiraal, matrozen) kon Peter de Zweden een vernietigende slag toebrengen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 18:15 | 7

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 27-08-20 | 18:29: Zweden is nooit met eugenetica praktijken gestopt. Heel Europa en het westen was in de ban de eugenetica tot na WO2. Socialisten, liberalen, vrije geesten, elite, enzovoorts.

Feitelijke heeft het westen en het Oostblok onder de communisten Hitler links en rechts ingehaald en ongeveer 75% van zijn partijprogramma tot recht verheven en wettelijk verankerd.

Arachne | 27-08-20 | 21:15

Peter de Grote kwam naar Zaandam omdat hij wilde weten hoe men een oorlogsschip bouwt. Destijds had Rusland nog geen marine, de vijand Zweden had dat wel.

glaaf | 28-08-20 | 10:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Wel mooi om te zien dat het er nog uitziet alsof het gisteren pas gezonken is.

von sokkenstopfen | 27-08-20 | 18:14

Finnen.
Best een raar volk, maar Topvolk.
Ken zelf geen ander volk overigens dat zo tot het gat gaat qua zuip.
Of het moesten Letten zijn.
Waarmee niet is gezegd dat ze er per se goed tegenkunnen.
Ontbijten met alleen een pan aardappelen, geen kruiden of sauzen niks, ernaas glazen wodka met zwarte peperkorrel erin.
Al dat noordvolk daar in die noordelijke contreien.
Rouwdouwers to the max.

chicago river | 27-08-20 | 18:14 | 1

Raikkonen als mooi voorbeeld.

Nuchternederland | 27-08-20 | 18:16

De Vasa in Stockholm vond ik qua dode bomen ook interesant om zelf gezien te hebben. Gebouwd door nederlanders voor Koning Gustaaf II Adolf

www.vasamuseet.se/nl

FLP_du_Stok | 27-08-20 | 18:12

Paalworm heb ik gelukkig nooit gehad, wel aarsmaden.

wijsvinger | 27-08-20 | 18:10

Hoeveel slaven skeletten zijn er aan boord gevonden?

SaintNick | 27-08-20 | 18:05 | 4

Slavernij is in West Europa verboden tussen 1000 A.D. en 1200 A.D. met uitzondering van islamitisch bezet Spanje. Elke Afrikaanse slaaf die per ongeluk in West Europa belandde, was automatisch vrij omdat er geen wetten waren die slavernij erkenden.
Wat werkgevers overigens niet weerhield om misbruik te maken van armoede door hongerloontjes te betalen.

petersteenkamp | 27-08-20 | 19:05

@petersteenkamp | 27-08-20 | 19:05: De pest, ironisch genoeg, zorgde ervoor dat het maatschappelijk aanzien van de werkende klasse steeg. Als 40% van de bevolking dood neervalt en de heersende klasse het werk gedaan wil hebben, geeft dat een betere onderhandelingspositie.

Arachne | 27-08-20 | 21:09

Finse slaven? Jari Litmanen werd goed betaald bij Ajax, hoor.

Giraf01 | 27-08-20 | 22:53
▼ 1 antwoord verborgen

Machtig mooi, ik zeg leegpompen en bergen.

Miezerig | 27-08-20 | 18:02

Op de bodem van de zwarte zee heersen dezelfde omstandigheden. Er liggen daar ook nog genoeg houten scheepswrakken die er goed uitzien.

cheops | 27-08-20 | 18:02

Misschien zitten er nog een paar bruikbare slaven in.

McSnor | 27-08-20 | 17:59 | 1

Ook mijn eerste gedachte. Laten liggen voor de deugers er hun handen achter krijgen. Zoals Eistina zegt, gaan we nu nog achterstallig tol betalen. Of gaat gerri punt Elckhof punt er nu punt een punt deug punt verhaal punt van punt maken.

Therapietje | 27-08-20 | 18:06

Ik neem aan dat er vanavond een reportage van Gerri Eickhof te zien is waarin historicus Piet Emmer zijn verhaal doet omtrent deze vondst.

van der g | 27-08-20 | 17:58

Is de nieuwe deugterm voor Gouden Eeuw al rond?
Hoernaal: White supremacy schip gevonden uit de Zwarte Eeuw. Fluytschepen waren handelsschepen die, in tegenstelling tot de meeste schepen uit die tijd, niet worden omgebouwd tot oorlogsschip. Daarom waren ze goedkoper. Tot 80% van de zeevloot was destijds een fluyt. Toch was het een onderdrukkend schip waarvoor wij ons moeten schamen. We beginnen een crowdfunding voor herstelbetalingen.

einStina | 27-08-20 | 17:57 | 2

Niet konden worden omgebouwd*
Kutdomfoon.

einStina | 27-08-20 | 17:59

Die fluitjes waren toen heel goedkoop, je kon er al een kopen voor 1 Cent.

Mr_Natural | 27-08-20 | 17:56 | 1

Maar die zonken nog al snel, die van 3,50 per fluitje waren een stuk beter.

Nuchternederland | 27-08-20 | 18:14

Als dat schip vanzelf gezonken is was het dus een flutschip...

Reykjavik | 27-08-20 | 17:56

Toen we nog trots en dapper waren.

Graftak | 27-08-20 | 17:56 | 2

De mannen van staal en de schepen van hout.

chicago river | 27-08-20 | 17:58

@chicago river | 27-08-20 | 17:58: Daarom is ie ook gezonken. TOPgewicht. lols

Gokmaar | 27-08-20 | 18:57

"De motor van de Nederlandse economie", zo meldt het RCE persbericht. Die Fluitschepen kregen hun peervormige uiterlijk vanwege de Deense tolheffing bij de Sont. Door het scheepsdek minimaal van afmeting en de laadruimte bij de waterlijn maximaal breed te maken konden de Zuiderzeevaarders (vanuit A'dam, Hoorn, Enkhuizen, Hindeloopen, Harlingen werd op de Oostzee gevaren) hun handel optimaliseren. Wat nog een vraag blijft, is de datering van het schip. Het ligt namelijk in de vaargeul richting Sint Petersburg en die stad bestond pas sinds 1703 (dus niet in de 17e eeuw). Vóór 1703 hadden Hollanders hier niets te verhandelen. Nederland is groot geworden dankzij het ijzer van Zweden (Louis de Geer, die wél een slavenhandelaar was), dankzij de handel met de Baltische steden, maar bovenal dankzij Sint Petersburg. Maar dat ligt politiek gevoelig. Niet ver van het wrak moet de North Stream II liggen op de Oostzeebodem.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 17:56

De schuit van Blonde Arie, eindelijk gevonden.

Mr_Natural | 27-08-20 | 17:55

Is de hennep nog te roken?

Gulliver | 27-08-20 | 17:53 | 5

Misschien kun je er een cakie van bakken.

Miezerig | 27-08-20 | 18:04

Daar word je wappie van joh.

vic_typh | 27-08-20 | 18:08

Alleen door mannen met baarden.

Kuifje-naar-Brussel | 27-08-20 | 18:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, zo ging dat vroeger. Als je geluk had kwam tweederde van de bemanning plus het schip terug. En als je pech had kwam er helemaal niets terug.
Het was volkomen geaccepteerd dat eenderde van de bemanning niet terug kwam.
Daarom was zeeman ook niet echt een gewild baantje.
Meestal was er wel geboefte te vinden die nergens anders aan de slag konden, aangevuld met avonturiers.
En om voldoende zeelieden te krijgen deelden ze gratis drank uit in de kroegen. Werd je de volgende dag wakker met een kater, bleek je getekend te hebben.
Voor de vrouwen die achter bleven was het ook niet makkelijk. Niet voor niets is een "Dutch Widow" in het Engels een eufemisme voor prostituee. en.wiktionary.org/wiki/Dutch_widow
Je moest toch wat als je man was overleden en geen centen meer thuis bracht.

Osdorpertje | 27-08-20 | 17:53 | 5

@Osdorpertje | 27-08-20 | 18:13: Uw bril is hitsig beslagen van Wein, Weib & Gesang, maar het huishouden van Jan Steen is niet de regel in het Holland van de Gouden Eeuw. Uw imaginaties passen meer bij Geert Mak's 'De eeuw van mijn vader', toen Schiedam emmers met jenever verkocht.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 18:22

De Oostzeevaart was geliefd bij Zuiderzee-zeelieden, omdat de reizen kort duurden. Men behoefde niet op de rede van Texel te wachten op gunstige wind, omdat de wind ook toen meestal uit de zuidwesthoek kwam. Voor zeelieden die naar het zuiden voeren, was de kans op wapengekletter best wel groot en voor zeelieden, die naar het noorden op walvisjacht gingen, waren de gevaren ook aanwezig. De vaart op de Oostzee was zeker, veilig, voor doetjes dus.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 19:23

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 27-08-20 | 19:23: En het eten was goed.

Arachne | 27-08-20 | 21:06
▼ 2 antwoorden verborgen

De kurk waar onze economie op dreef. Na landbouw en visserij.

botskabouter | 27-08-20 | 17:48 | 1

Nu diep gezonken.

Mr_Natural | 27-08-20 | 17:53

Nu die ijsschots nog die dat ding aan flarden heeft gereten.

Ridde Rogter | 27-08-20 | 17:48

Interesseert met verder geen fluit eigenlijk.

Gazzerop | 27-08-20 | 17:48

In de oven met die bomen, denkt Jesse Klaver, terwijl hij een aap wurgt.

RickTheDick | 27-08-20 | 17:44 | 3

Is Yassir zo close met Rob?

Frau_Ferkel | 27-08-20 | 17:55

Zag Jesse vanmiddag nog in de dierentuin, met zijn 12 kinderen.

Kuifje-naar-Brussel | 27-08-20 | 18:53

Mooie vondst!

stipjes | 27-08-20 | 17:43

Benieuwd of er nog overlevenden zijn

Kleptop | 27-08-20 | 17:43

Etten = witten

Voorhebben | 27-08-20 | 17:41

Dat wordt weer een blm demonstratie op de Dam. Want mogelijk gebruikt om slaven te transporteren.door die foute Etten.

Voorhebben | 27-08-20 | 17:40 | 4

@drs. P | 27-08-20 | 18:40:
Dat was voor ze moslim kregen.

koolteer | 27-08-20 | 19:06

@drs. P | 27-08-20 | 18:40: Het is goed dat de perzen dit niet lezen, want a) niet afrikaans, b) geen arabieren. Het is een oud volk met een respectabele geschiedenis, welke is gedocumenteerd. De perzen zijn een Indo-Europees volk.

De oude Egyptenaren waren meer Europees, niet Afrikaans.
De negers kwamen uit het zuiden (Soedan), toen Egypte uitbreidde (veroverde) naar het zuiden. U kunt zoeken op koptische christenen Egypte om dit te zien. De huidige Egyptenaren zijn Arabieren en deels Afrika.

Het Romeinse Rijk was een Middellandse Zee rijk, zoals op de kaart te zien is. Opvallend welke streken er tot het rijk behoorden. De Romeinen waren niet geïnteresseerd in donker Afrika; geen landbouwgrond (bevolking moet eten).

Arachne | 27-08-20 | 20:50
▼ 1 antwoord verborgen

Leve Hollands Glorie... Leve de VOC!

Poesman | 27-08-20 | 17:39 | 1

Hoezeee!!!

Ramses Sappie | 27-08-20 | 19:41

Astrid Kersseboom van het staatsjournaal zal wel vermelden dat er "witte" mensen aan boord hebben gezeten.

jgrotius | 27-08-20 | 17:35 | 1

Haha, inderdaad. Verschrikkelijk mens.

pjisonline | 27-08-20 | 17:48

Wauw en dan duiken op 85 meter diepte.

The Exorcist | 27-08-20 | 17:34 | 1

Daar gaan je oren flink van piepen.

Kuifje-naar-Brussel | 27-08-20 | 18:53

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

threeheadedmonkey | 27-08-20 | 17:34 | 1

woodn't know.

Nuchternederland | 27-08-20 | 18:12

Hoe verliep het ook weer met die Nederlandse oorlogsbodems die in de Tweede Wereldoorlog door de Jappen werden gezonken (in de Java zee)? Stiekem opgevist door de lokale bevolking (die sindsdien uiteraard van niets weet) en verkocht.
Kortom, is dat schip bij Finland echt wel veilig, nu alle Geen Stijl lezers weten dat het daar ligt?

ljcoster | 27-08-20 | 17:31

Hup Holland Hup.
Hanze FTW!!!
Maar gezeik krijgen we toch, want op de een of ander manier gaan de Grauwe Eeuw en andere maximaalgepimenteerden weer iets roepen dat het fout was, en hupsakee we will be in a world of shit (Full Metal jacket mode uit).

hangtiet met knoop | 27-08-20 | 17:27 | 1

Tuurlijk, altijd gezeik met/om Finnen toch?

Gazzerop | 27-08-20 | 17:37

Wie waren in de 17e eeuw eigenlijk de dobbernegers van hun tijd ?

Croisantneuf | 27-08-20 | 17:26 | 5

@Kapitein Sjaak Mus | 27-08-20 | 17:27: Dat is best wel denigrerend. In 1648 hebben we de lage landen al als soevereine staat erkend.

Frau_Ferkel | 27-08-20 | 17:50

Er waren toen nog geen uitkeringen.

petersteenkamp | 27-08-20 | 19:08
▼ 2 antwoorden verborgen

De 17e eeuw, toen waren de steden een open riool. Stinkend, ongezond, je kon beter ergens anders wonen. Wat dat betreft is het niet veel beter geworden.

Frau_Ferkel | 27-08-20 | 17:25 | 3

Op het platteland was het niet veel beter. Daar sliepen ze ook in een bedstee vol luizen, aten ze bedorven knollen, etc. etc.

Diotima | 27-08-20 | 18:44

De 17e eeuw, toen was de grachtengordel spiksplinternieuw of nog volop in aanbouw. Uw gestink kwam later, toen de reuring uit A'dam verdween.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 20:49

Doet me denken aan “Kuifje en het geheim van de Eenhoorn”

laurentius | 27-08-20 | 17:24

Prachtige vondst, het wordt alleen een drama wanneer er tijdens de berging van dit schip 70 dobbernegers gevonden worden.

Meesteres Belgie | 27-08-20 | 17:23 | 2

Of geketende slaven dan is Halalsema echt ontstemd!

Blonde Nel | 27-08-20 | 17:58

Of wanneer niets gevonden wordt. Dat is dan het bewijs dat 'witte mensen" de geschiedenis verdraaien en het bewijs verbergen/begraven.

Arachne | 27-08-20 | 20:41

Is die Finse golf dezelfde als in die trouwstoet?

FrikandellenEdje | 27-08-20 | 17:22 | 3

Vroeger leefden de Nederlanders toch in een waar paradijs: Geen Murken en aanverwante soorten in Nederland.

Tronald_dump | 27-08-20 | 17:25

Een fluitschip is natuurlijk een mooie vondst, maar een kofschip zou voor veel reaguurders nuttiger zijn.

Kapitein Sjaak Mus | 27-08-20 | 17:21 | 5

Of een kofschip met fokschaap.

Sinterbikske | 27-08-20 | 17:34

Scherp. +1, kapitein.

onfray | 27-08-20 | 17:54

Krijgdt het heen en weer.

BigKnor | 27-08-20 | 19:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Zat er nog een gepigmenteerde makker in het ruim?

Zatkniss | 27-08-20 | 17:20 | 2

Haha.

ger1306 | 27-08-20 | 17:21

ja en vastgeklonken aan z’n stoeltje...

Blonde Nel | 27-08-20 | 17:59

He Kijk. De handel waar Amsterdan rijk mee is geworden. En daarvoor de Hanze.

omanders | 27-08-20 | 17:20 | 5

Toen ze iedereen nog de moeder negotieerden.

Kapitein Sjaak Mus | 27-08-20 | 17:25

Nu zitten ze in de parkeerbonnen .

likmegaties | 27-08-20 | 17:48

Was handel toen mogelijk? Er was toch geen EU?

Blonde Nel | 27-08-20 | 18:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Fluitschepen waren driemasters die hoofdzakelijk gebruikt werden voor de handel. Daar geloof ik niets van ,want de €u was er nog niet.

ja,diedus! | 27-08-20 | 17:19

Jezus wat zijn wij blij met afgezonken afval. Over duizenden jaren vinden mensen het geweldig om begraven kernafval te vinden. We moeten historici ook aan het werk houden.

Leptob | 27-08-20 | 17:19 | 2

Over duizenden jaren bestaat de mensheid waarschijnlijk niet meer. Dat zou voor het milieu geen ramp zijn.

Frau_Ferkel | 27-08-20 | 17:29

Het is afval met een verhaal. Cultuur. Wie we zijn, waar we vandaan komen.

Diotima | 27-08-20 | 18:46

Is 'fluit' niet oud-Hollands voor 'slaaf'??

guile | 27-08-20 | 17:18 | 3

Fluit wordt in het zuiden des lands ook wel gebruikt om een vrouwmens aan te duiden.

Zatkniss | 27-08-20 | 17:19

Of gewoon biertje.

Hadena | 27-08-20 | 18:48

Oh oh dat worden weer herstelbetalingen

Trumme | 27-08-20 | 17:17 | 1

Bij AliExpress even wat kraaltjes en spiegeltjes bestellen.

Reebensteeltje | 27-08-20 | 17:46

Een beetje schuren en plamuren en hij is weer als nieuw.

Reebensteeltje | 27-08-20 | 17:17 | 2

Ligt in de buurt van Polen, dus dat komt wel goed denk ik.

Sinterbikske | 27-08-20 | 17:36

Dan kan koning Willy ermee gaan varen. Die heeft iets met bootjes.

Tietmier | 27-08-20 | 22:50

Tof !

Omhoog halen, repareren en gebruiken om die BLM idioten terug te brengen naar Afrika.

Even de slavenroute omgekeerd afleggen als terugbetaling.

Ik zeg : Doen !!

Wijze uit het Oosten | 27-08-20 | 17:17 | 4

Eerder omhoog halen zodat je goed kunt zien hoe die dingen gebouwd werden, zodat de Batavia en dat andere schip er mee verbeterd kunnen worden.

Met_baard | 27-08-20 | 17:21

Duurzaam hout voor de biomassacentrale.

impy | 27-08-20 | 17:26

Gaat niet lukken joh. Veel te weinig watermeloenen, kfc, en dronken blonde meisjes met een laag zelfbeeld in Oost-Afrika

Lonestarr | 28-08-20 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een racistisch schip!!!1 (Geen idee waarom, maar dat maakt vandaag de dag niet meer uit.)

Blote Bertus 2000 | 27-08-20 | 17:16

Maarreh... een fluitschip? Waarom fluit?

obominotie | 27-08-20 | 17:15 | 4

Het bedieningspaneel was een fluitje van een cent?

TheGreatMachine | 27-08-20 | 17:22

Historici weten niet waar de naam 'fluitschip' vandaan komt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-08-20 | 20:51
▼ 1 antwoord verborgen

Die Flinkman en Polkko kunnen binnenkort mail van Akwasie tegemoet zien.....

rode boseend | 27-08-20 | 17:15 | 1

Er gaat iets van een dankzij slaven aan de haren bij gesleept worden. Zeker. In Akwasie zijn geval slavenhandelaren voorouders.

TheseDays00 | 27-08-20 | 17:20

Het is geen fluitschip!

Einde van de Domheid | 27-08-20 | 17:14

Is een paalworm verwant aan de broekpaling?

Tronald_dump | 27-08-20 | 17:14 | 4

Volgens mij is paalworm een geslachtsziekte.

Jan Toeternuitje | 27-08-20 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

Trouwens weer een onzin bericht,een bijna intact schip,.. dan was het niet vergaan is het wel?

miko | 27-08-20 | 17:11 | 5

Bijna is niet helemaal.

TheGreatMachine | 27-08-20 | 17:24

Intacte schepen vergaan ook. Denk aan de Wasa. Een eenvoudige bedienfout en hop.

AntiZanicz | 28-08-20 | 00:08

@AntiZanicz | 28-08-20 | 00:08:

Uh ... Dacht dat het lag aan het extra dek dat de koning-van-dienst (zie elders hier) een extra dek eiste van de bouwers. Hierdoor was de balans totaal verstoord en het kapzeisde het prompt bij de eerste uitvaart.
Zoiets, dacht ik. Evocatus
.

Evocatus | 28-08-20 | 02:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Hennep? Jaja, ook toen al drugsrunners.

miko | 27-08-20 | 17:10

En gelukkig is ie van hout dus niet interessant voor chinese bergers/grafrovers.

Der Schnitzeljäger | 27-08-20 | 17:09 | 3

Wel voor de biomassacentrales.

2voor12 | 27-08-20 | 17:16

2020: hoeveel slaven werden ermee vervoerd?

kapotte_stofzuiger | 27-08-20 | 17:06 | 5

1/3 reaguursels gaan over slavernij. Het leeft dus kennelijk wel. Of het is obsessie, rancune. Dankzij BLM koppelen we dit schip uit de 17de eeuw, voor handel op de Oostzee, al aan slavernij. De BLM mensen hebben gewonnen...

Diotima | 27-08-20 | 18:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien was het schip van de Vliegende Hollander.
Weten we meteen waarom hij zo heette. #hennep

keestelpro | 27-08-20 | 17:05 | 4

Ik kwam in Ierland eens zo'n frituurwagentje tegen, dat heette The Frying Dutchman.

Mr_Natural | 27-08-20 | 18:00

@Mr_Natural | 27-08-20 | 18:00:
Haha grappig! Mocht u dit verhaal uit uw duim gezogen hebben bent u The Lying Dutchman,

keestelpro | 27-08-20 | 18:05
▼ 1 antwoord verborgen

Snel, opblazen, want slavernijverleden enzo....

Is dit nog nieuws? | 27-08-20 | 17:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken