Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vreselijk. Het zit erop voor veel vissen & vogels

Niet meer zomaar plonsjes maken in het water

Opgepast! Door de combinatie van hitte des doods en regenval des oranjes is er in onze wateren sprake van zuurstofloosheid uit de hel, en dat in combinatie met verstikkend rioolwater en botulisme maakt dat er momenteel veel vissen, watervogels, zeemeerminnen en andere watermakkertjes uitchecken bij de balie. En dat is momenteel zo heftig, dat als Maarten van der Weijden weer eens zo'n zwemommetje maakt die wij hem (waarschijnlijk) niet nadoen, die badmuts van 'm fungeert als ijsbreker voor de dooie beesten. We waterscooterden eens een rondje door de regiomedia en het gebeuren neemt genocidale proporties aan. Zeeland: negatief zwemadvies bij toeristenspot Kamperland wegens dode vissen en krabben. In de Berkel bij grensplaatsje Rekken: "Massa's dode vissen." De Oudegracht te Weesp: "Veel dode vissen." De Hulsbeek te Oldenzaal: "Dode vissen en eenden." Het Witwaterbos bij Kollum: "Er dreven dode vissen in het water." Het Amsterdamse Oosterpark: "Meerdere dode vissen." De wijk Jol in Lelystad: "Meerdere meldingen over dode vissen." In de Oostvaardersplassen: "Honderden brasems dood." De Wijdewormer en het Jisperveld bij Oostzaan: "Meerdere dode watervogels en dode vissen." Vijvers in Drachten: "Meerdere dode eenden en zeevogels." En dan dit hartverscheurende nieuwsbericht: "In de Haelensebeek tussen Haelen en Neer zijn veel vissen gestorven." Gestorven, slik. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar dat doen we niet, want we zijn hartstikke verdrietig.
UPDATE: Baarn: "Zes zwanen uit een gezin dood"

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
FreeMarco | 18-08-20 | 18:56

Het gevolg van dit heerlijk zomerse weer heeft als resultaat dat Nederland verandert in een woestijn. Over een aantal jaren zal deze slechts nog bevolkt worden door kamelen en liggen er crocs op de bijna verdorde rivierbeddingen.
Alleen een enorme kapitaalinjectie in de noodlijdende waterschappen zou ons kunnen redden van verdere uitdroging.

crk | 18-08-20 | 16:22

Waarom draagt regenval bij aan zuurstofloosheid? Vallende druppels nemen toch juist zuurstof mee en geven beroering aan het wateroppervlak?

KokkieBalboa | 18-08-20 | 14:38 | 1

Dacht ik ook. Nepnieuws joh.

gaffelbaard | 18-08-20 | 18:48

Hoeveel vissen zouden er nou in zo’n Wuhan zwembad des doods nog leven?

Feitenpliesie | 18-08-20 | 13:10

"Dode vissen worden uit het water gehaald en direct ingevroren"
Morgen de vissticks weer in de aanbieding.

tsjajaja | 18-08-20 | 13:00

Als we verder opwarmen kunnen we longvissenuit andere oorden introduceren.

Dr.Platypus | 18-08-20 | 12:48

Geen dooie Amerikaanse rivierkreeften? Curieus.

happen_maar | 18-08-20 | 12:28

Je betaalt je blauw aan het Hoogheemraadschap maar wat zij met dat geld doen is een raadsel. Of eigenlijk niet.
Het wordt iig NIET besteed aan het op diepte houden van sloten, kanalen etc.. In mijn regio zijn sloten niet dieper dan 50cm a 70cm; karpers zwemmen met hun rug boven water. En dan verbaasd zijn dat na 2 weken warm weer het water teveel is opgewarmd, overwoekerd door algen en waterplanten (flap) dat alle zuurstof onttrekt en dat de vissen massaal sterven en botulisme alle watervogels vermoord.

Toeja | 18-08-20 | 12:21 | 4

Maar bel je ze dan ook?

minnenman | 18-08-20 | 13:43

Beter is je plaatselijke hengelsport vereniging te bellen bij vissterfte. AHV hier in Amsterdam doet mega goed werk. Ook qua visstand beheer en uitzetten. Amsterdamse bos is kweekvijver.

Lorejas | 18-08-20 | 15:32

Baggeren is zo goed als onbetaalbaar geworden omdat het slib per definitie zwaar vervuild is...

Lompiedompie | 18-08-20 | 18:06
▼ 1 antwoord verborgen

Natuurlijke selectie..

MooseNL | 18-08-20 | 12:05

Dit gebeurt elk jaar in de zomer tijdens een hete periode.
Maar vandaag zal dit vast de schuld van de boeren zijn omdat ze hun dieren geen veramrd voer willen geven zodat de bouw weer doorkan.

JanVergoor | 18-08-20 | 11:48

Voor de aluhoedjes, dit is 5G pulsvissen.

Ray Skak | 18-08-20 | 11:45

Vanaf een watertemperatuur van 27° is er minder zuurstof en gaan vissterfte en botulisme hand-in-hand. You can't change the laws of physics.
Wil je wat aan vissterfte doen, moet je er of voor zorgen dat het water minder warm wordt en/of genoeg zuurstof heeft.

PisFinger | 18-08-20 | 11:40

Laatst op de visafslag van Urk... daar hebben ze pas een dooie vissen-probleem... zoveel zie je er niet vaak bij elkaar. En toch is het daar best koud. In die visafslag dan, hè. Op Urk alleen op zondag. Krijg altijd de rillingen als ik er op zondag kom.

GWB | 18-08-20 | 11:31 | 4

@Glasgow Argus | 18-08-20 | 11:34:
Kennelijk is een lijntje coke per dag het perfecte anti-corona middel.

JanVergoor | 18-08-20 | 11:43

@Glasgow Argus | 18-08-20 | 11:34:
De inbreng van Maurice volgende kun je logischerwijs bedenken dat de aangehaalde aerosolen zich met name via luchtverplaatsingen bewegen. Heb je weinig hinder van wanneer de te verhandelen vis zelf met ijs wordt gekoeld, toch?

bij gelegenheid | 18-08-20 | 11:46

Van Urk hebben we over jaar of 10 geen last meer. Vloot Volendam ligt ook voor deaud al. Als er nog wat van over is. Zelf leeg gevist dat IJsselmeer. Kutdorp.

Lorejas | 18-08-20 | 15:33
▼ 1 antwoord verborgen

Tot zover het watermanagement.

piet7003 | 18-08-20 | 11:18 | 4

@Slurfje | 18-08-20 | 11:29:
Tuurlijk. We mogen vast niet weten dat het eigenlijk veroorzaak wordt doordat 'sommige groepen' badgasten vrolijk in het water schijten.

JanVergoor | 18-08-20 | 11:45

@Slurfje | 18-08-20 | 12:00:
Wat is je punt? Dat niet alleen de Telegraaf een copy/paste machine is van ANP berichten?

JanVergoor | 18-08-20 | 12:01
▼ 1 antwoord verborgen

Darwin?

V-styn | 18-08-20 | 11:16

We hebben een vissenprobleem.

Koonkluk Huis | 18-08-20 | 11:13 | 1

Idee: vissenvoer van maken. Al dan niet gefermenteerd.
#oplossingsgerichtdenken.

bij gelegenheid | 18-08-20 | 11:16

In Haarlem staat op de grote markt ook een kraam vol met dooie vissen...

Vozz023 | 18-08-20 | 11:10

Eigenlijk een soort Watercovid-20
Vaccineren met zuurstof?

Vozz023 | 18-08-20 | 11:09

Van de week is er ergens in een verpleeginstelling in Nederland een anonieme bejaarde roemloos heengegaan door een simpele blaasontsteking. Mijn onderbuik denkt dan meteen aan de combinatie van die aandoening met extreem weer en een gebrek aan vochtinname. Als je dit zelf even niet kunt, moet namelijk iemand even de tijd en moeite nemen (en hebben) om jou te laten drinken. Over zo'n onnodig einde hoor je dan weer niemand, want 'dor hout' en niet zo mediageniek als dooie vissen en vogels.

MickeyGouda | 18-08-20 | 11:08 | 4

@bij gelegenheid | 18-08-20 | 11:15:

Onderbezetting, zeker in vakantietijd, en onvoldoende gekwalificeerd personeel.

MickeyGouda | 18-08-20 | 11:19

@MickeyGouda | 18-08-20 | 11:19:
Terwijl de inname zó simpel kan zijn.
‘ORS is een veilig medicijn. Werken uw nieren minder goed of heeft u diabetes? Let dan op hoeveel glucose (druivensuiker) en zout er in ORS zit.’
www.apotheek.nl/medicijnen/ors#belang...

Of het verzorgingstehuis waar u naar refereert dit niet instrueert naar het personeel, geen idee.

bij gelegenheid | 18-08-20 | 11:26

@bij gelegenheid | 18-08-20 | 11:26:

Ik sla deze tip in ieder geval zelf op in mijn permanente archief, met dank.

MickeyGouda | 18-08-20 | 11:35
▼ 1 antwoord verborgen

Botulisme in het water. Krijg je bij warm zuurstofarm water. Ook gevaarlijk voor mensen.

zeeman73 | 18-08-20 | 11:06

Tja, baggeren gebeurt bijna niet meer dus die prutsloten zijn allemaal zo snel opgewarmd...

Lompiedompie | 18-08-20 | 11:04 | 3

inderdaad. Uitbaggeren is goede aanpak. Zorg voor diepe sloten.

zeeman73 | 18-08-20 | 11:08

Hoe denk jij dat die zwarte blubberranden (in West-Friesland heet dat skotwal) ontstaan die je ieder najaar langs de sloten kunt zien liggen?
Wee de boer die zijn sloten niet heeft geschoond als het Waterschap komt schouwen.

Kapitein Sjaak Mus | 18-08-20 | 11:17

@Kapitein Sjaak Mus | 18-08-20 | 11:17: jaja... Helaas is het zo dat de boeren al honderden jaren de sloten elk jaar uitbaggerden en de bagger als een walletje op de oever deponeerden zodat het waterpijl hoog kon zijn... Sloten waren helder en een meter diep soms... Dat baggeren door de boer mocht niet meer want vervuild slib... Resultaat : totaal verlandde sloten met 10 cm water en dus bij een beetje warm weer meteen ellende....

Lompiedompie | 18-08-20 | 18:11

Die honderden brasems in de Oostvaardersplassen is een vreemd verhaal omdat het louter om Brasem gaat. Niet bekend om de grotere kwetsbaarheid als andere vissen. Dus dit is vooralsnog een raadsel. Zuurstof genoeg in het water.

dijkbewaker | 18-08-20 | 10:52 | 3

Ik vermoed dat de biologische balans aldaar niet helemaal ideaal is... Roofvis gaat als eerste eraan dus blijkbaar zaten die daar niet.. Betekent teveel witvis die daardoor lekker doodgaan....

Lompiedompie | 18-08-20 | 11:06

@Lompiedompie | 18-08-20 | 11:06:
Voor de duidelijkheid: de witvis: blankvoorn, ruisvoorn, winde etc. gingen NIET dood, het was louter brasem. En roofvis waaronder baars zit nagenoeg in elk water soms klein soms groot. Ook daarvan geen doden te betreuren.

dijkbewaker | 18-08-20 | 12:23

@dijkbewaker | 18-08-20 | 12:23: een snoek of baars is vele malen gevoeliger dan een brasem. Er heerste daar dus een brasem monocultuur...

Lompiedompie | 18-08-20 | 18:13

LOL limburg. Ieder jaar hetzelfde, vraag me af waarom menn niet in staat is om deze ( en meerdere ) vijvers mooi en gezond te houden. Met alleen al mijn verplichte bijdrage aan het waterschap zouden ze een heel end moeten kommen.

dubbeltjeopznkant | 18-08-20 | 11:55

Naar mijn mening kan er veel aan worden gedaan. Met eenvoudige en goedkope middelen kunnen kanalen en grachten in de steden worden voorzien van extra zuurstof door het plaatsen van beregeningsinstallaties. Ook denk ik dat het mogelijk is om met een compressor extra beluchting door het water te laten gaan waardoor dit ook weer zuurstofrijker wordt. Het werkt in een aquarium, waarom zou dat in het groot niet lukken?

vanhetgoor | 18-08-20 | 10:50 | 2

Zuurstof komt in het water door planten die overdag CO2 omzetten in zuurstof. 's nachts andersom. Een pompje heeft daar maar een hele kleine invloed op.

kwark001 | 18-08-20 | 10:59

"Eenvoudig" en "goedkoop" in een verhaal waarbij u blijkbaar verwacht dat de lokale overheid het gaat regelen?
MOEHahahahahaha.
Daarnaast heeft u blijkbaar geen enkel benul van de omvang van zulks een onderneming? Er zit nogal een verschil tussen een aquarium van een paar honderd liter en een aaneengesloten waterwegsysteem ter grootte van een heel land? Bent u stiekum Water Fraanse?

elfenstein | 18-08-20 | 11:00

Vroeger werden ze doorgegeven als de Waterstanden

DAN volgen nu de waterstanden
van hedenmorgen:
Konstanz 388 dode vissen (plus 8);
Rheinfelden 299 dode vissen (plus 9);
Straatsburg 340 dode vissen (plus12 >;
Plittersdorf 489 dode vissen (min 2);
Steinbach 300 dode vissen (min 1);
Kaub 329 dode vissen (plus 29);
Ruhrort 518 dode vissen (plus 200);
Lobith 600 dode vissen (plus 500);
Nijmegen: 567 dode vissen (plus 500);
Rhenen 700 dode vissen (plus 689);
Amerongen 31 vergiftigde koeien
(plus 30);
Culemborg 37 vergiftigde koeien,
328 vissen (plus 2);
Wijk bij Duurstede: 389 vergiftigde
vissen (plus 50).

Dag In, Dag uit Volkskrant 26-6-1969

www.delpher.nl/nl/kranten/results?que...

Zwizalletju | 18-08-20 | 10:50 | 2

OK. +veel.

bij gelegenheid | 18-08-20 | 10:58

Waar is Grave beneden de sluis gebleven?

Lu_Tze | 18-08-20 | 15:34

Vroeger, kinderen, in 1976 was het net zo erg, ik ruik dat water nog, botulisme hier en botulisme daar en het einde van de wereld en niet meer in de slootjes met je bootje, maar uiteindelijk werd het weer herfst en er was niks aan de hand. Geboorte, ziekte en dan dood. Is de natuur, zo heet dat. Al raken we er steeds meer van vervreemd.

jan cioran | 18-08-20 | 10:47

Heb de hele tuin betegeld op dringend advies van Vitens blijken vissen helemaal niet te kunnen lopen!

Piet Karbiet | 18-08-20 | 10:47 | 1

Wacht maar af, in het verleden hebben vissen dat trucje al eens uitgehaald.

elfenstein | 18-08-20 | 11:02

Hebben vissen ook last van coronavirus, daar er nog heel wat coronavirus in rioolwater zit en ik vraag U af of dat er wel goed uitgefilterd kan worden. Zeker in Amsterdam zal nog rioolwater genoeg in "open" water terechtkomen.

Hallalieheliaal | 18-08-20 | 10:45 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Survival of the fittest.

duProgue | 18-08-20 | 10:43 | 1

Precies.
Hadden ze indertijd maar aan land moeten kruipen, net als onze voorouders

Kapitein Sjaak Mus | 18-08-20 | 11:05

Waterpompjes starten in open water. Doe ik ook in mijn aquarium. Nederland is tenslotte één grote tuin, dus je mag best kunstmatig ingrijpen

Dr.Platypus | 18-08-20 | 10:42 | 3

Terwijl bij de visvijverliefhebbers, denk aan die Koikarpers al jaar en dag een filter met uv lamp ingebouwd is en de vis poliepvrij, virusvrij weet ik niet, maar algvrij is. Terwijl de vissen blaken van gezondheid.

Hallalieheliaal | 18-08-20 | 10:47

Aquariumliefhebbers van bepaalde soorten, zoeken altijd uit op welke dag in de maand het waterbedrijf in hun regio de leidingen "schoonspoelt", chemisch uiteraard, daar de aquariums niet op die dag van nieuw/"schoon" water voorzien worden. Kunnen vissen aan onder door gaan.

Hallalieheliaal | 18-08-20 | 10:50

Mijn ervaring met aquaria zegt dat de nitraat en fosfaat te hoog is in Nederland en dat schaduwplekken bij water ontbreekt. De combi is voordelig voor organismen die het laatste restje zuurstof uit het water trekken. Alweer de boeren het probleem.

Dr.Platypus | 18-08-20 | 10:55

Hoe fris die ook is...

Pluisbaard | 18-08-20 | 10:41

Komkommernieuws.

EefjeWentelteefje | 18-08-20 | 10:41

Dooie vissen? Men neme een garnalensleepnet en strandzin. Combineer de opbrengst met het spul wat en masse het loodje legde. Een maand of 12 laten fermenteren et voilà een huisgemaakte onovertroffen trassi udang/ikan. Eet ze.

bij gelegenheid | 18-08-20 | 10:39 | 6

@Kapitein Sjaak Mus | 18-08-20 | 11:02:
Volgens mij komt daar de hedendaagse uitdrukking "Gare Lucht" nog vandaan.

elfenstein | 18-08-20 | 11:04

@Kapitein Sjaak Mus | 18-08-20 | 11:02:
Nou .., die op de Orkneys zijn ook geen lieverdjes met hun Puffins ;)

bij gelegenheid | 18-08-20 | 11:11

@bij gelegenheid | 18-08-20 | 10:55: Dat is petis udang, trassi wordt anders gemaakt

Lu_Tze | 18-08-20 | 15:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Is bijna elk jaar zo. Hitte, dode vogels, dode vissen en dode oudere autochtone Nederlanders. Pas nu is dat een probleem, want Corona en geen stageplekken. De regering adviseert u om water te drinken als u dorst heeft.

Nivelleermarionet | 18-08-20 | 10:37

De Uni van Wageningen heeft recent berekend dat door de windmolens in ons land de vogelpopulatie met 20% zal dalen. Die Punica Oase van Groenlinks begint steeds meer te stinken.

Piet Karbiet | 18-08-20 | 10:35

Polen.
Ooit een mocro met een hengel gezien?
Voor mij vis je op zeevis.
Hell, desnoods zoekzoek habibi mossels, oesters, krabben, scheermessen, alles schaal.
Baggerslootvis is voor Polen.
Moddersmaak to the max.
Maar kurwa!
Kurwa!
Honger maakt zoetwatervissen zoet.

chicago river | 18-08-20 | 10:35 | 3

Is het niet wat vroeg voor MDMA?

elfenstein | 18-08-20 | 10:38

Ga s’avonds eens naar de pier in Hoek van Holland, en je ziet honderden hengelende mocro’s

Nappa | 18-08-20 | 10:51

@Nappa | 18-08-20 | 10:51: Op alle pieren, Hollanders staan inmiddels achter op de pier of white flight.

ger1306 | 18-08-20 | 11:39

Bij de visboer liggen ook heel veel dode vissen.

loser | 18-08-20 | 10:32

Wat moeten de Polen nu eten?

RickTheDick | 18-08-20 | 10:31 | 2

De Vinnen?

elfenstein | 18-08-20 | 10:33

Die kunnen ze nu makkelijk pakken en meenemen toch?

Hollandse_blauwe | 18-08-20 | 10:34

De voedselbanken doen weer goede zaken.

Tishetnetnie | 18-08-20 | 10:30

Door onze wijk lopen veel sloten. Ook in mijn jeugd dreven daar bij extreme warmte dode vissen in. Het probleem van deze tijd is dat niemand meer kan omgaan met de realiteit van het leven.

MickeyGouda | 18-08-20 | 10:29 | 2

Herkenbaar, augustus is ook de maand van de 'blauw alg', dan mocht je niet meer in dat water zwemmen en stond dit op de voorpagina van het plaatselijke sufferdje.

Jenny_L | 18-08-20 | 10:34

Klopt. Wij van vroeger weten dingen. Sneeuwvlokjes en millennials daarentegen liggen rillend van angst onder hun bed omdat ze denken dat de wereld vergaat. Daarvoor moeten ze echt in therapie. Maar dat is lastig, want Corona hè.

Nivelleermarionet | 18-08-20 | 10:55

Of is dat toevallig daar waar er veel drugs in het rioolwater zit.

kloopindeslootjijook | 18-08-20 | 10:28

Hadden die vissen maar een kieuwkapje moeten dragen, eigen schub dikke blub.

elfenstein | 18-08-20 | 10:28 | 1

Voor de visueel ingestelden onder ons: lol.

MickeyGouda | 18-08-20 | 10:31

Altijd weer lastig om problemen/symptomen/oorzaken/gevolgen etc. goed te benoemen. We hebben gewoon te weinig rei(ni)gers.

Leptob | 18-08-20 | 10:28

Een mens sterft of overlijdt; een dier gaat dood.

nee_toch? | 18-08-20 | 10:26 | 3

Psssttt: 'vissterfte'?

MickeyGouda | 18-08-20 | 10:45

Dus er zijn helemaal geen diersoorten die uitsterven.
Da's een hele geruststelling.

Kapitein Sjaak Mus | 18-08-20 | 10:57

Probleem is denk ik dat veel vissen zijn uitgezet. Combineer dat met een slechte snoek- en snoekbaars stand en je krijgt dit.

Nappa | 18-08-20 | 10:23

Zag net een mevrouw met haar smoelwerk in de sloot.
Toen ze omhoog kwam zag ze er 10 jaar jonger uit, maar wel een kop als een eend.
Botulisme is gratis Botox.

Ruimedenker | 18-08-20 | 10:21 | 1

Nog die Duitse meneer gezien met een hand water uit de sloot drinkend ?

F. Jacobse | 18-08-20 | 10:34

Vandaag hier op de markt ook geen veel dode vis.

Bierum | 18-08-20 | 10:20

Overheid doet al heel wat jaren om vissterfte te voorkomen. Tegenwoordig zit er amper vis in sloten/vijvers en kanalen. Dus kan er ook weinig dood gaan nietwaar? Oorzaak? Geen fosfaten, geen onderhoud, aalscholvers en Polen die alles in plastic zakken stoppen en meenemen.

Hollandse_blauwe | 18-08-20 | 10:16 | 3

Probeer eens ander aas.

Burdon | 18-08-20 | 10:20

@Burdon | 18-08-20 | 10:20: leuk bedacht maar 20 jaar geleden zaten er in de vijvers, kanalen en rivieren echt veel meer vis dan nu. Voorheen konden er nog goed viswedstrijden worden gehouden waar ikzelf overigens ook aan deel heb genomen.... helaas is dat tegenwoordig niet meer mogelijk.

Hollandse_blauwe | 18-08-20 | 10:33

@Hollandse_blauwe | 18-08-20 | 10:33:
Het hele ecosysteem is gesloopt met als gevolg een gekelderde biodiversiteit. Naast de oorzaken die jij noemt: gewasbestrijdingsmiddelen, te veel steile oevers, kanalisering van eens meanderende sloten, dempen van sloten, aanleggen van dammen etc. Weer voor een groot deel de landbouwlobby, het is niet anders.

De echte Stolwijker | 18-08-20 | 10:57

Gisteren bij de poelier hetzelfde.
Alleen maar dode kippen en kalkoenen.

Ruimedenker | 18-08-20 | 10:15

Bliek Lives Matter

Mr_Natural | 18-08-20 | 10:14 | 2

Brasem Lives #too

Gaat het niet dan? | 18-08-20 | 10:16

Blei Lives Matter
Wijting Lives Matter
Aal Lives Matter

Geen_Wens | 18-08-20 | 10:22

Moet je nog langer suf gaan zitten wachten tot er een vis aan je hengel hangt.
Mooi toch.

kloopindeslootjijook | 18-08-20 | 10:12 | 3

Je kunt ook gaan vissen zonder haakje. Ben je toch lekker buiten.

kloopindeslootjijook | 18-08-20 | 10:13

@kwark001 | 18-08-20 | 10:14:
Dat netje is om het bier onder je bootje te hangen voor koud?
Kan je ook gewoon een koelkast gebruiken die werkt met drijfgassen en op stroom uit een biomassa centrale.
Veel beter

Flightless bird | 18-08-20 | 11:05

In Amsterdam dode vissen goh? Belasting niet betaald.

TheseDays00 | 18-08-20 | 10:12

Het is best wel treurig dat lokale overheden niet in staat zijn dit toch wel eerder plaats gevonden hebbende nogmaals te verwachten en maatregelen klaar te hebben. Iedereen in de ambtenarij zit thuis, is met vakantie of gaat gewoon naar huis wanneer het fluitje lijkt te gaan.

AntiZanicz | 18-08-20 | 10:08 | 4

Verwacht u dat die ambtenaren systemen bouwen om water op te vangen boven Nederlandse wateren of zo? Rare opmerking.

Jan, Leiden | 18-08-20 | 10:20

U heeft nog vertrouwen in uw lokale overheid?
die krijgen hun opdrachten en bijbehorende centjes van de centrale overheid,
zoals bijna alles in Nederland, is dit een probleem wat de vissen onderling maar moeten oplossen!

TijdelijkOptimist | 18-08-20 | 10:48
▼ 1 antwoord verborgen

En sommige boomsoorten die van oudsher voorkwamen hebben het ook moeilijk: eiken, kastanjes en wanneer goed onthouden: beuken. Heb toch het idee dat er wat aan het veranderen is?

Jan, Leiden | 18-08-20 | 10:08 | 2

Vroeger rond 1960 hadden veel stadsbomen een waterpijpje en de gemeente reed tijdens droogte rond om alle bomen water te geven. Tegenwoordig zijn ze de simpele, maar effectieve oplossingen van vroeger gewoon vergeten. En wat erger is, het gemiddelde IQ is gedaald dus ze komen niet meer op hetzelfde idee. Ook al omdat planten vies zijn en omdat hout stinkt.

Nivelleermarionet | 18-08-20 | 10:47

@Nivelleermarionet | 18-08-20 | 10:47:
Iedere inheemse boom kan hier prima overleven, ook in een droge zomer. Die waterpijpjes waren nergens voor nodig.
Maar nu is het grondwaterpeil gedaald door intensievere landbouw (boerenlobby om met steeds zwaardere machines op het land te kunnen rijden) en toename watergebruik (iedere tokkie wil 'n 8kuub zwembad in z'n tegeltuintje).

De echte Stolwijker | 18-08-20 | 10:51

Gisteren bij vishandel “de Volendammer”, allemaal dode vissen.

Vroeger op de MarT kon je nog levende palingen kopen.
Tegenwoordig is alles dood.

Ruimedenker | 18-08-20 | 10:08

Dat is de natuur.Dor hout zeg maar.

van stampij | 18-08-20 | 10:08

Als ervaren aquariumhouder weet je dat een drinkbakje hoogst noodzakelijk is.
Anders krijg je dit.

kwark001 | 18-08-20 | 10:07

"Life finds a way"
(Jeff Goldblum's Dr. Ian Malcolm in 'Jurassic Park')

MickeyGouda | 18-08-20 | 10:07

Fish life matters.

McSnor | 18-08-20 | 10:07

CSI Rekken: de vissen worden tijdelijk ingevroren om de doodsoorzaak te onderzoeken. Elk leven telt. In Amsterdam schijnen de vissen enorm grote pupillen te hebben.

Leptob | 18-08-20 | 10:04

Dat gebeurde 40 jaar geleden ook wel een, zag je overal dode vissen.
Daar maakte men toen niet zo'n probleem van.
Sinds die tijd zijn er alleen maar meer vissen in Nederland.

Burdon | 18-08-20 | 10:04 | 2

Ja, daar maakte men juist wel een probleem van en daardoor kwamen er sindsdien alleen maar meer vissen in Nederland.

De echte Stolwijker | 18-08-20 | 10:49

Nee, oelewapper, sinds die tijd heeft de aalscholver zich als een horde Mar****nen over ons land verspreid en is het IJsselmeer inmiddels bijna leeg.

eerstneukendanpraten | 18-08-20 | 11:23

Die vissen "are sleeping with the humans"

BASinnic | 18-08-20 | 10:04

Om iedereen voor te zijn: Zo is natoer... en: Nature, uhm... will find a way

Ad Hominem Tu Quoque | 18-08-20 | 10:04 | 1

Dat vinden ze vooral op Dumpert erg leuk.

Burdon | 18-08-20 | 10:10

Ik was van de week in Spakenburg. Het Auschwitz van de visstand. Maar daar hoor je niemand over.

Glasgow Argus | 18-08-20 | 10:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken