Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Reaguursels

Inloggen

Die Peter Hein van Millingen heeft het fout.
Als je goed naar zijn grafiek kijkt, zie je dat jongens (12-18) van niet-westerse afkomst, nu net zo crimineel zijn als autochtone MANNEN (18-25) van 15 jaar geleden.
Dat is dus wél ff wat anders.

Snoess | 17-08-20 | 17:55

geen kogels in de rug dit keer?.... valt me weer alles mee.

Y&T | 17-08-20 | 16:40

Criminaliteit daalt niet, aangifte bereidheid, aangifte capaciteit, oplossingspercentage, vervolgingen, afstraffingen, die dalen allemaal wel...

Joostmochtnietsweten | 17-08-20 | 16:20

Volgens cijfers van het CBS, dus voor iedereen toegankelijk, blijkt dat het aantal gedetineerden, dus veroordeelde misdadigers (!) m/v in de leeftijd van 18-25 jaar, met een immigratie achtergrond, 3 tot 4 keer hoger is als gedetineerden met een Nederlandse achtergrond.
Aangezien wij volgens Rutte met meer zijn, is de criminaliteit onder immigranten dus extreem veel groter als onder Nederlandse jongeren.
Peter Hein van Mulligen verspreidt dus bewust nep nieuws.

Bolder | 17-08-20 | 16:07 | 1

Onderzoek geeft aan dat de aantallen criminaliteit van Marokkanen en Antillianen c. 7 keer hoger zijn dan van autochtonen. "Criminaliteit, leeftijd en
etniciteit
Over de afwijkende leeftijdsspecifieke criminaliteitscijfers van in
Nederland verblijvende Antillianen en Marokkanen. R.P.W. Jennissen in 2009.
www.wodc.nl/binaries/ob277_volledige_...

ecologiste | 17-08-20 | 17:02

Worden misdrijven zoals inbraken nog wel allemaal gemeld t.b.v. de verzekering? Of denkt men tegenwoordig, teveel gedoe gezien de waarde en dan maar niet aanmelden bij politie en verzekering?

Of is de afname werkelijk?

Jan, Leiden | 17-08-20 | 15:39

De leeftijd is bij het bericht ook volkomen overbodig. "Jongens", "160 cm" en "Noord-Afrikaans accent" zegt genoeg. Zwaar minderjarig Marokkaans tuigh en eigenlijk is dat wel de standaard omschrijving van de daders. Verbazingwekkend vind ik nog steeds dat de politie pogingen doet de hulp van burgers te vragen. Marokkanen zullen nooit reageren en Nederlanders zien er totaal het nut niet meer van in. Het tuigh staat in no time weer op straat en gestraft wordt er zelden, afgezien van wat flutstrafjes.

Ruikbaard | 17-08-20 | 14:43 | 1

En je naam en adres staan, als open uitnodiging tot verhaal door de daders, vrienden en familie, in het strafdossier.

ZegMaarJansen | 17-08-20 | 17:13

Maakt niet uit qua leeftijd. Geestelijk zo debiel dat ze tot hun dood onder jeugd strafrecht zullen vallen.

Lorejas | 17-08-20 | 14:06

Zoals op elk terrein van bestuur het is de papieren werkelijkheid die telt, niet de echte. Papier is geduldig.

jan99 | 17-08-20 | 13:50

Altijd weer die dekselse rakkers Roderick en Diederick Jan met hun grappige op de sociëteit aangeleerde Noord Afrikaanse accent.....

VanOldenbarnevelt | 17-08-20 | 13:39

Je telt alleen mee in de statistieken wanneer je ergens schuldig aan wordt bevonden. Als je structureel de sfeer verziekt door met scooters door de wijk te racen, vrouwen/meisjes verbaal lastig te vallen, jaarlijks de helft van de speeltuinen en bushokjes op te blazen, dan sta je in geen enkel lijstje. Ik word moe van nep-statistieken waarin de criminaliteit terugloopt. Terwijl iedereen weet dat met de aangiften van fietsendiefstal niets gebeurt, is puur voor het archief, dus doen minder mensen aangifte, et voila! : er worden officieel "minder fietsen gestolen". Lang leve de papieren schijnveiligheid.

Het brein erachter | 17-08-20 | 13:37

Maar nou vraag ik me toch af wat in die statistiek bedoeld wordt met 'Nederlands'. De Deugers roepen namelijk altijd dat die Marokkaanse kutjongeren die alle rotzooi trappen ook 'Nederlanders' zijn..

Proud Infidel | 17-08-20 | 13:35 | 1

Precies. Als beide ouders in NL genoten zijn, tellen ze als autochtoon. Reken het aandeel Marokkanen en Turken in deze groep anders mee, en je weet niet wat je ziet.

Badd Pritt | 17-08-20 | 16:27

Wat is dit nou weer voor een links WC eend lijstje,
daarbij,.. 2018 ligt al weer een tijdje achter ons, dus graag een actueel lijstje presenteren, maar dat durft die wegkijker natuurlijk niet.

tsjajaja | 17-08-20 | 13:32

Tellen rellen ook mee voor de criminaliteit en worden dan alleen het aantal opgepakte immigranten meegeteld ?

Allemaal gegoochel met cijfers.

sprietatoom | 17-08-20 | 13:21 | 2

Lijkt RIVM wel.

Rallywally | 17-08-20 | 13:30

Inderdaad mijn eerste gedachte.
Zijn alle misdrijven op een hoop gegooid of is er een splitsing gemaakt in geweldadige roofovervallen tegenover het bij je hebben van een te grote hoeveelheid softdrugs of illegale prostitutie of belastingontduiking.
Om een goed beeld te krijgen dien je tegenelkaar af te zetten waar jongeren zich toen en nu schuldig aan maakten en of er verharding optreed.

Johanvb | 17-08-20 | 13:34

Wat Peter Hein van Mulligen sowieso vergeet (per ongeluk, expres?), net als Leo Lucassen dat altijd doet (alleen daarvan weten we zeker dat hij het expres doet), is dat de derde generatie bij de autochtonen wordt geteld.

Terwijl deze groep zichzelf allochtoon beschouwd (in 1e plaats Marokkaan, Turk etc.) en over dito paspoort beschikt etc.
En deze groep 'uitblinkt' op het gebied van criminaliteit.

Rekentechnisch: dit beïnvloedt zowel de teller als de deler!
Ga maar na: de relatieve criminaliteitscijfers voor echte autochtonen liggen in werkelijkheid dus lager, die van allochtonen hoger. Daarnaast is de absolute bijdrage van allochtoonse criminaliteit hoger dan de cijfers weergeven.

Hoe toevallig dat Lucassen cs (UvA enz.) hier nooit op wijst. Laat staan studie naar doen.
(degene die ooit wel een dergelijk studie voorgesteld heeft, teneinde de cijfers te corrigeren, zal zijn ongetwijfeld van universitaire grond 'geëxcommuniceerd' zijn....)

Aanvuller | 17-08-20 | 13:13 | 4

@Valse_nootjes | 17-08-20 | 13:26:
Uw reactie brengt mij op het volgende idee:
een onderzoek naar verschillen tussen verkaasden en 'traditionelen'.

Als verkaasden beschouwen we (heel eenvoudig) de groep, die door hun voormalige cultuurgenoten als zodanig bestempeld wordt.

Moet voor onderzoekers van faculteiten als Menswetenschappen van de UvA, toch een droomonderzoek zijn?
In hoeverre verschillen verkaasden van de originelen, de traditioneel geblevenen?
Op het gebied van criminaltiteit, integratie, werk, secularisme, extremisme, geloof. tolerantie, discriminatie, emancipatie, etc. etc.

Uiteraard zal regressief links (en/of de deugmensjes) zich in alle bochten om zo'n onderzoek tegen te houden. Want bang voor de (wetenschappelijke) uitkomsten.
Oproepen tot boycot zal nog het minste zijn...

Aanvuller | 17-08-20 | 14:50

@Aanvuller | 17-08-20 | 14:50: U geeft zelf al prima aan waarom de succesvolle verkaasden nooit in beeld gebracht worden; niet interessant aangezien ze het gewenste profiel niet vervullen.

Valse_nootjes | 17-08-20 | 15:39

@Valse_nootjes | 17-08-20 | 15:39:
Ik zit eigenlijk op een iets ander spoor:
stel, dezelfde groep (3e generatie) , gesplitst in wel- en niet-verkaasden. Wanneer dan zou blijken dat verkaasden aanzienlijk minder crimineel zijn, dan beweren de allochtonen dus zelf(!) dat diegenen die tot hun culturele groep behoort, aanzienlijker crimineler zijn!
Daar kan zelfs een deugredeneerder niet tegenop, of tegen in gaan.
Idem dito voor andere kenmerken.

nnelijk

Aanvuller | 17-08-20 | 17:15
▼ 1 antwoord verborgen

Kun je bij de L.O.I. ook een cursus "spreken met Noord-Afrikaans accent in 10 lessen " volgen?
Ik vraag dit voor mijn buurman, schoenpoets heeft hij al.

Simon_Ketellapper | 17-08-20 | 12:46

Wat gek, hebben de daders niet even gewacht tot de zorgverleners er waren zodat ze hun zeer zielige verhaal ("wij probeerden de portemonnee van die persoon op te rapen, en toen zij die persoon heel kwetsende dingen!!") te noteren en de schoft die ze gekwetst had mee te nemen?

"Noord-Afrikaans accent". Tsja, dat helpt niet meer, ook de roomblanke kids uit Den-Haga spreken tegenwoordig papiamocro.

Valse_nootjes | 17-08-20 | 12:21

Het zijn niet meer de goede oude rekels van Corry van vroeger.

McSnor | 17-08-20 | 12:13 | 1

Die zorgden in ieder geval wel voor "muzikale" offspring in ieder kermisdorp.... mooie tijden

grindbak | 17-08-20 | 13:28

Zwalkend stukje noninfo? Voor de oorlog werd in Amsterdam-Noord een buurt voor “onaangepasten” uitgerold. Een gated community waar het meubilair aan de vloer werd geschroefd zodat het niet uit/door de ramen kon. Rapalje is van alle tijden en dat heeft hij prima geduid. Het komt nu alleen over de grens in plaats van de brug.

De vraag of je het met dat laatste eens moet zijn, daaraan waagt hij zich helaas niet. Een gemiste kans, ik denk dat je prima vanuit linkse motieven mensen de toegang kunt weigeren. Zie wat Herman Vuijsje hierover te zeggen heeft.

Guusneus | 17-08-20 | 12:40

Leo Lucassen:
"Kortom, rellende jeugd, criminaliteit en sociale problemen zijn niets nieuws"

De extreme oververtegenwoordiging van bepaalde groepen, laat deze multiculti-propagandist dan weer onbenoemd.
Maar uit zijn 'wetenschappelijke' bijdragen elders, valt op te maken dat die extreme oververtegenwoordiging, wat betreft culturele achtergrond, volledig valt weg te reduceren. Aldus Leo.
Eigenlijk hebben we te maken met een Marokkaanse ondervertegenwoordiging...
Dus om de criminaliteitscijfers naar beneden te krijgen, is de oplossing:
meer, meer, meer naffers.

Aanvuller | 17-08-20 | 12:54

Wat een racistisch nieuws zeg. Jongeren van Noord Afrikaanse afkomst. Blank, oke, wit oke maar alle andere kleuren de waaier mogen niet benoemd worden. Want dat is stigmatiserend, racistisch en discriminatie. Wat denken die Nederlanders wel die zij zijn. Over 10 jaar moeten zijn oprotten/vluchten uit eigen land. En wel zo snel mogelijk De joden van de nieuwe wereldorde zijn de blanken. Alleen de elite zit hoog-en-droog en trekt aan de blanke/witte touwtjes. Dit is ons voorland. Wen er maar aan.

De Evangelist | 17-08-20 | 11:54

Wat een prutsdocumentje, in 2018 hadden we in Nederland 13,1% inwoners met een niet-westerse migratieachtergrond. Daaronder vallen zowel mensen die in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie), als degenen die in Nederland geboren zijn en van wie ten minste een van hun ouders immigrant was (de tweede generatie). (Bron CBS) Dat is per 10.000 inwoners dus 1310 inwoners met een niet-westerse migratieachtergrond, mannen en vrouwen.
Als ik het grafiekje van dhr. Van Mulligen moet geloven, zijn er van die 1310 mannen en vrouwen met een niet-westerse migratieachtergrond ongeveer 400 mannen tussen de 12 en 18 jaar en 700 mannen tussen de 18 en 25 jaar. Deze mannen zijn dan ook nog allemaal verdachten van een misdrijf. Dat is een score van 83,9%. Statistisch zou ik dan kunnen stellen dat alle mannelijke niet-westerse immigranten betrokken zijn bij een misdrijf.
We hebben inderdaad een probleem met de integratie van niet-westerse immigranten, maar deze cijfers lijken mij een beetje te ver gekleurd.
Ter verduidelijking, Nederland heeft per 10.000 inwoners dus 10.000 – 1310 = 8690 allochtone inwoners of immigranten met een andere (westelijke) migratieachtergrond. Onder deze inwoners zijn er 200 + 250 = 450 verdachten van een misdrijf. Dit is een score van 5,1%.

Der Doktor | 17-08-20 | 11:51 | 3

Dag Dokter. Jij redeneert dat iedere allochtoon maar 1X per jaar een misdrijf pleegt en dan ook nog zo dom is dat ie bij die eerste keer wordt gesnapt.

Je weet toch? Er zijn ook goeie 'jongeren' met hoodie en Noord-Afrikaans accent. Dat moet natuurlijk zijn: Nederlands met een Noord-Afrikaans accent.

Waarheid is dat het criminele deel van deze 'jongeren' veelplegers is. Had je ff niet aan gedacht he?

Rest In Privacy | 17-08-20 | 12:05

@Turbocharger | 17-08-20 | 12:05: Maar de methodologische kritiek blijft overeind. Op basis van deze grafiek kun je de conclusie van Van Mulligen helemaal niet trekken. Er worden absolute aantallen vergeleken met relatieve. In absolute aantallen zijn er nu net zoveel niet-Westerse verdachten als 15 jaar geleden Nederlandse. Alleen maken niet-Westerse medelanders 13,1 procent van de bevolking uit, tegen zeg 80 procent Nederlanders (en 15 jaar geleden misschien nog wel meer). De conclusie dat niet-Westerse mensen, pardon: jongens, 6 keer crimineler zijn dan Nederlandse lijkt veel logischer. En is ook een ervaringsfeit.

Benieuwd naar Van Mulligens uitleg.

Guusneus | 17-08-20 | 12:28

@Turbocharger | 17-08-20 | 12:05: Dag turbo', hier had ik wel aan gedacht. Nergens uit de documentatie uit het stuk valt echter op te maken hoeveel misdrijven de genoemde verdachten plegen. Je kwalificeert 'verdachte'als de politie denkt dat je 1 misdrijf hebt begaan. Pleeg je meerdere misdrijven, verandert er niet meer aan de kwalificatie.

Ik kan ook niet zo snel de samenstelling mannetje vrouwtje vinden van ons bevolkingsaandeel niet-westerse immigranten. Maar ik vind het wel frappant dat in de grafiek van dhr. van Mulligen het overgrote deel man is en dan ook nog verdachte. Mijn buikgevoel zegt mij dat volgens de grafiek van dhr. van Mulligen meer mannelijke verdachte zijn dan er daadwerkelijk mannen met een niet westerese immigratie achtergrond rondlopen. Daarmee is de grafiek van dhr. van Mulligen aantoonbaar prutswerk en de conclusie die hij er uit trekt waardeloos.

Der Doktor | 17-08-20 | 14:38

Noord-Afrikaans accent. Je verwacht het niet.

JackStick | 17-08-20 | 11:48 | 1

Noord-Afrikaans accent?Dat is toch dat accent waarbij alle woorden met een K beginnen?

AlexMM50 | 17-08-20 | 12:10

Ze zijn maar 2% van de bevolking en houden het hele land in hun greep.

Dit zegt toch wel hoe triest Nederland en de Nederlandse bevolking is.

Heyn166 | 17-08-20 | 11:43 | 2

Het zegt, dat wij een slap volk zijn, die onze vrouwen laten betasten, bespugen, verkrachten door holenmensen, die ons afbekken. Zoniet in Ru. en bijv. voormalig Joegoslavie, daar worden de holenmensen de tanden uit de bek geslagen.

Wienerschnitzel mit | 17-08-20 | 12:34

Je hebt zeker een punt. En een trieste slappe,bange bevolking produceert vervolgens een regering,als de het stel klunzen dat er nu zit te bazen want baasje spelen vinden ze leuk en het carrière 150 K + circuit straks ook.

hertogvanzottegem | 17-08-20 | 12:39

Kunnen wel oud zijn. Doorgaans zijn ze maar 160 cm, want die tasjes hangen haast op de grond.

wimaa | 17-08-20 | 11:38

"The only statistics you can trust is the one you falsified yourself"

merel veld | 17-08-20 | 11:35

Volgens deze grafiek, daalt de hoeveelheid misdaad in Nederland. Dan neemt niemand het toch meer serieus ? Homeopatische verdunning, door het tot Nederlander rekenen van mensen, die intrinsiek vinden dat ze dat niet zijn. Mate van aangifte-bereidheid en de bereidheid van dienders om aangiften überhaupt op te nemen. Afhandeling van gepleegde misdrijven, zoals het 'foei-gesprek'. Ook is de verzamelnaam misdrijf te breed. Zo is rijden onder invloed een misdrijf maar is moord dat ook.

In het jaar dat door Corona niemand op vakantie kon, is er één dag te duiden dat er niemand werd vermoord, aan het mes geregen of zomaar kapot werd getrapt, al dan niet door een groepje ?

Niemand die er bij stilstaat dat wangedrag uit De Schilderswijk overslaat naar Kanaleneiland en Overvecht ? Allemaal wangedrag gepleegd door moslims tegen, zoals ooggetuigen het zelf zeggen, blanken en surinamers. En dan haast de linkse goegemeente om te roepen verveling.

Het zijn dezelfde linkse racisten, die blanke mensen, bij elke mogelijkheid uitmaken voor racisten, zonder zich in enige mate te verdiepen in de oorzaak. Nee, is de in hun ogen 'dader' (lol) blank dan is de drijveer automatisch racisme. En dat is racisme.

Iemand die weet of het juridisch uitgesloten is om mensen van jouw eigen kleur racistisch te bejegenen ? De praktijk laat in ieder geval iets anders zien.

netniet | 17-08-20 | 11:25

Die Peter Hein van Mulligen is aardig op weg om van zichzelf belachelijk te maken met zijn uitspraken, doet het CBS meer kwaad dan goed. Heeft ook een beetje last van het pas ontdekte “van Dissel” syndroom.

Penus Decoratus | 17-08-20 | 11:41

Statistieken zijn racisten!

JackStick | 17-08-20 | 11:59

@Penus Decoratus | 17-08-20 | 11:41: pas ontdekte.. lol.

schijtzat | 17-08-20 | 12:00

Alle statistische gegevens kan je zo draaien dat eruit komt wat je zelf graag wil. Iets vergelijkbaars is gebeurt bij opsporing verzocht. Er werden minder zaken met "jongeren" getoond.
In bovenstaand is het vrij simpel, Ik heb het idee dat er bepaalde criminele activiteiten niet vernoemd worden. Ook is een groot aandeel "jongeren" van de tweede generatie niet gerekend tot allochtoon maar als Nederlander. Probleem opgelost. Echter is het dat de werkelijkheid andere gedachten heeft en problemen altijd bovenkomen drijven.

Gomezlopez | 17-08-20 | 11:13 | 1

Klopt, net zoals een statisticus altijd raak schiet als hij op eendenjacht gaat: 1x ervoor plus 1x erachter is altijd raak.

Penus Decoratus | 17-08-20 | 11:48

Het schijnt dat in Delfgauw een roedel van 3 bejaarden op overval-pad is.
Zij doen zich voor als 'jongeren'. Vermommen zich met behulp van hoodies. En hebben zich Naffer-accenten aangemeten...

Trap er niet in:
het zijn gewoon oudjes, die het voor al die andere goedwillende oudjes verzieken.

Aanvuller | 17-08-20 | 11:07 | 2

Zou dat vaker gebeuren? Dat zou betekenen dat bepaalde bevolkingsgroepen ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld worden. Het zijn dus die oudjes.

ChupaChupa | 17-08-20 | 11:11

Het percentage oudjes in de criminaliteit komt overeen met het percentage criminele jongeren in de republiek der zeve verenigde Nederlanden van 1790, dus best goed dat dit probleem aangekaart wordt.

Beau_Reaal | 17-08-20 | 11:39

Wat bezielt zo'n vent (nooit van gehoord overigens, linksdeugende acteur of blanke repper? Of politicus van VVD66?)) om deze nepconclusie te poneren?
Terwijl het overduidelijk anders ligt? En de afgelopen dagen weer een toonbeeld waren van wat er werkelijk speelt?
Hoe ongelofelijk debiel is die vent? Of gewoon kwaadaardig, kan ook nog.

Nuchternederland | 17-08-20 | 11:06
-weggejorist-
plastickliko | 17-08-20 | 11:06

Marokkaanse en Turkse jongens worden als Nederlander geregistreerd vandaar dat deze statistische onzin nergens meer op slaat.

jacobwillem | 17-08-20 | 11:06

De zittende politicus
Hij heeft nog nooit gedanst. Hij kent zijn doel.
Nog nooit is op zijn vale klerkensmoel
Zomaar een lach verschenen, maar die nacht,
Nadat de gek de nar had omgebracht,
Kroop hij zijn bed uit, glimmend van de pret,
En maakte hij onbespied een pirouette.
Dank, dank, riep hij, het monster is geveld.
Hij oefende het woord ‘geschokt’ voor morgen
En sliep als twintig ossen kunnen slapen.
Straks is hij, voor de camera, vol zorgen.
Natuurlijk is hij zwaar tegen geweld.
Daar klinkt verdomd weer zijn belegen lied.
Hij loopt op straat, ondragelijk rechtschapen,
En ziet nog steeds het echte monster niet.

Gerrit Komrij, dichter des vaderlands ten tijde
10 mei 2002, na de moord op Pim Fortuyn.

J.Thee.Cohen | 17-08-20 | 11:05 | 1

Dank.

Sans Comique | 17-08-20 | 20:28

Een gevalletje van; ik zuip minder dus ik wordt minder vaak bezopen, dus ik kan nu beter tegen drank dan vroeger. Zoiets?

Hiram | 17-08-20 | 11:05

Ik realiseer me opeens dat de jeugd in de grote steden in (grote) meerderheid allochtoon is. De blanke vrouw in die regio's is niet erg vruchtbaar (terwijl Ursula von der Leyen er ZEVEN heeft. Het kan dus wel), maar de Marokkaansen schommelen zwaar van de zwangerschap door de straten.
Dat betekent dat "jongeren" en "Marokkanen" in hoge mate hetzelfde is. Zo bezien is het niet zo gek dat men in de media kiest voor het neutrale "jongeren".

JvanDeventer | 17-08-20 | 11:01

Auw. Geniaal.

Graaisnaaiert | 17-08-20 | 11:17

Hij is toch niet logisch, ze zouden dan toch NIET aangevallen moeten worden als je dit zo als verwijt brengt?

Beau_Reaal | 17-08-20 | 12:21

OMG. lief zijn voor de vijand, dan doen ze je hopelijk niks. Wat een gekruip, om misselijk van te worden,

Wienerschnitzel mit | 17-08-20 | 12:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Een naffer die hier geboren is valt die onder 'Nederlands' ?

Der Schnitzeljäger | 17-08-20 | 10:58 | 3

als zijn ouders hier geboren zijn, ja. Ook al spreekt hij nauwelijks Nederlands, wollah broer.

Nuchternederland | 17-08-20 | 11:08

Een varken in een koeienstal geboren noemen toch ook kalf

Eugen Sandow | 17-08-20 | 11:53

Een hond die in een paardenstal wordt geboren is ook een veulentje.

NeedIsaymore? | 17-08-20 | 11:57

Naar aanleiding van dit soort bagger informatie zou het mogelijk moeten zijn om iemand te schrappen als wetenschapper.

Rdock | 17-08-20 | 10:53 | 1

Schrappen? Kielhalen!

DenBeert | 17-08-20 | 12:53

Jaja, naast percentage van bevolking dat niet meegenomen is, pakkans bij allochtonen veel kleiner is, waar vallen de derde generatiers onder? Wat een manipulatie van de cijfers zeg. BAH!

Hadena | 17-08-20 | 10:47 | 1

Inderdaad, onbegrijpelijk dat dit allemaal klakkeloos geaccepteerd wordt en erger... door onnozele NPO-halzen gereproduceerd.

grindbak | 17-08-20 | 10:52

"Jongeren met een niet westerse afkomst"
Hierin worden 2e en 3e generatie 'Nederlanders' niet in meegenomen. Die vallen onder Nederlanders.

Graag nu dezelfde grafiekjes nog een keer laten zien, maar dan met aparte lijntjes voor gekleurde medelanders en dan per afkomst (van de voorouders).

Moet je eens kijken wat een mooie grafiekjes dat oplevert.

ChupaChupa | 17-08-20 | 10:46 | 4

Ken niet want dat wordt niet meer geregistreerd.

jacobwillem | 17-08-20 | 11:08

@jacobwillem | 17-08-20 | 11:08: Exact. En doelbewust niet meer geregistreerd, opdat dit soort statistiekjes, nota bene van een hoofdeconoom bij het CBS, mogelijk wordt. Zegt veel over de wetenschappelijke integriteit van die instelling. Of zou "toegepast", als in "toegepaste wetenschap" uitsluitend betrekking hebben op politieke wenselijkheid?

DenBeert | 17-08-20 | 12:52

Tel daar ook een realistisch aangifte getal bij op gezien het niet ongewoon is dat de politie je weg wuift en dat veel mensen het alleen doen voor de verzekering.
De cijfers zijn met deze punten in het achterhoofd echt ontzettend bedroevend.

Shadowzz | 17-08-20 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

Doet me denken aan het vlooienexperiment. Die beestjes moesten op bevel ¨spring¨ over een hekje springen. Na elke gelukte sprong trok de onderzoeker een pootje uit. Toen ook het laatste pootje het loodje had gelegd bleef de arme vlo roerloos liggen. De onderzoeker wilde zekerheid: ¨spring, spring¨. En noteerde als conclusie dat vlooien zonder pootjes doof zijn.

squadra | 17-08-20 | 10:41 | 4

Tja, op dezelfde manier concludeerde een wetenschapper dat wormen doof zijn.

pa_niek | 17-08-20 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

In Nederland is er het volgende probleem naast de linkse 'niet aanpakken, maar praten' ideologie: zelfs als de salarissen van politie omhoog zouden worden getrokken (eerste voorwaarde om degelijk personeel aan te trekken - nu zijn het meestal zwakzinnige gevallen die nergens anders terecht kunnen), dan zijn er nog te weinig goede kandidaten beschikbaar die wet zouden kunnen handhaven.
Helemaal mee eens dat de immigranten (3e, 4e generatie) moeten worden aangepakt (echt aanpakken dit keer) maar NL-ers bestaan ook teveel uit de chersonisos-jeugd achtigen: er ontbreekt elke vorm van normen en waarden en nationale cultuur.
Probleem is dus tweevoudig - en geen makkelijke oplossing hiervoor. (De praatjeugd is niet geschikt om politie-agent te worden, de andere helft zit zelf in de aso-groep )

MaximusAurelius | 17-08-20 | 10:40 | 1

Waar je mee ogaat wordt je mee besmet. Heb je "jeugd" wel eens horen praten? Zelfde toekie-takkiegehakkel als allochtonen, ze kunnen amper een woord van drie lettergrepen uitspreken zonder dat hun tong in de knoop raakt. Maar goed, in de jaren 90 kreeg je al hoofddoekjes voor de klas, basisschool, die lidwoorden niet machtig waren. En als je daar dan wat van zei was je een racist, terwijl het mij om het niveau van onderwijs ging. Maar goed, we hebben er wel een kneiterdomme huilstruikengeneratie voor teruggekregen. Bekijk alleen die namen en de spelling daarvan al. Blanke Nederlanders die Djillano of Vanesia heten. Dat kan nog nooit een professor worden?

Graaisnaaiert | 17-08-20 | 11:14

Ben opeens heel benieuwd naar de persoonlijke financiën van econoom van Mulligen. Op grond van zijn statistische product neem ik aan dat hij op de voedselbank is aangewezen.

DenBeert | 17-08-20 | 10:40

Dit is verschrikkelijke manipulatie. 1- de cijfers zijn per aantal inwoners (dus weinig allochtonen per aantal inwoners geeft alsnog hoge criminaliteit per allochtoon) en 2- de aangiftebereidheid is over deze periode enorm afgenomen.
Dan vraag ik mij af, kan zo'n "wetenschapper" zichzelf in de ogen kijken?

nancystjago | 17-08-20 | 10:39 | 1

En dan nog dit:
ik zie twee categorieen in de tabel: "Nederlands" en "niet-Westers".
Oftewel: de Westerse niet-Nederlanders ontbreken. Dat zijn bijvoorbeeld de Marokkanen die naar Italie gaan, daar een EU-paspoort kopen (kost rond de 3000 bitterballen) en vervolgens doorreizen naar Nederland.
Cijfers kun je alles laten zeggen wat je maar wenst. Onderzoek heeft aangetoond dat 100% van de duo's met z'n tweeen zijn.

a9b2b1 | 17-08-20 | 10:52

Ik ga de politie zeker niet helpen, als ik iets te hard rijdt valt de extra belastingaanslag weken later in de bus, maar boeven vangen vinden ze moeilijk. Ze moeten ook aan teveel spelregels voldoen, terwijl de tegenpartij lak heeft aan regels. Als ze dan uiteindelijk voor de rechter staan, als meneer de rechter tijd heeft, komen ze vrij omdat er weer een spelregel overtreden is door de politie.

piet7003 | 17-08-20 | 10:37

Mijn dochter van 15 kreeg een boete voor een kapot getrapt achterlicht. NS station Krommenie wordt geteisterd door kleur. Als deze zelfde andere volken de politie controle passeren draait de politie net even weg. Geen zin in de confrontatie die altijd hoog oploopt, was het eerlijke antwoord met een knikje.

bigstone | 17-08-20 | 10:35 | 1

Tweematenrechtssysteem. Vakkundig door links geconstrueerd.

BozePaarseMan | 17-08-20 | 10:41

Volgens de excelsheet gaat het goed... De overheid regeert op basis van kille data en gaat voorbij aan de menselijke factor.

BozePaarseMan | 17-08-20 | 10:34

Mijn hemel, die tekst bij dat Twitter bericht... Kan je feiten nog verder verdraaien om het maar positief te laten klinken?! Waarom het niet noemen zoals het in de grafiek staat: allochtonen zijn drie tot vier keer crimineler dan Nederlanders (terwijl ze slechts een kwart van de bevolking vertegenwoordigen).

Bloemschikliefhebber | 17-08-20 | 10:34

Beste medereaguurders,
Ik denk u allen een groot plezier te doen met deze link waarin Leo Lucassen een poging doet het wereldrecord wegkijken te verbreken.

www.rtlnieuws.nl/economie/opinie/colu...

Nuuk | 17-08-20 | 10:34 | 4

Leo is het lezen niet waard. Zonde van de tijd.

Usumani | 17-08-20 | 11:07

Holy shit dat hij bijna honderd jaar in de tijd terug moet graven om wel 2 voorbeelden van rellen terug te vinden van autochtonen. Welke beide niet eens in de buurt komen van het dagenlange gerel van de allochtonen.

Shadowzz | 17-08-20 | 13:07

@Shadowzz | 17-08-20 | 13:07:
Het mooie is dat deze mislukte wetenschapper niets snapt van data analyseren. Hij heeft een beeld van de werkelijkheid en past daar zijn waarneming aan.
Net als die, onbekende, groen slinks juf van gisteren, is juist deze man tot in zijn diepste innerlijk, een racist. Een moslim is voor hem net iets als mensen van 100 of 50 jaar geleden. Dat er verschillen zijn in cultuur, religie, geschiedenis, ideeen over goed en fout (normen en waarden dus) ontgaat hem volkomen. Moslims, ook deze reljochies, zullen dat absoluut beamen. Zij wijzen de westerse beschaving af en vinden die van hun eigen cultuur superieur. Dat kunnen wij dan weer achterlijk vinden. Of niet, zoals deugers verbaal roepen. Het droge feit is dat dit wel zo is. Dan moet je ook aannemen dat normen en waarden, de cultuur grote invloed heeft op hoe mensen handelen. Dat doen wij westerse mensen ook dus waarom de noord Afrikaanse jungle niet?
Ik ontzeg hun de eigen cultuur niet, ik vind het echter nauwelijks te verenigen met de open en vooruitstrevende cultuur van de westerse beschaving.

Nuuk | 17-08-20 | 16:43
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom zou je eerlijk en objectief statistiek bedrijven als je ook lekker kunt trollen op twitter en ondertussen je eigen kudtboek verkopen.

Een paard | 17-08-20 | 10:33

De boodschap is weer duidelijk: gaat u maar rustig slapen.

Rationa | 17-08-20 | 10:31

In de statistieken worden juist wel “minder minder minder” toegepast.

Carryon | 17-08-20 | 10:30
-weggejorist-
RomySchmidt | 17-08-20 | 10:23

Die tweet van Peter Hein...
Schandalige en foute conclusie.
Hallo aangifte-bereidheid in de loop der jaren?
Hallo totaal aantal jongeren Nederlands vs Niet-Westers?

Papa Jones | 17-08-20 | 10:20

Zolang politiekorpsen worden afgerekend op cijfertjes uit prestatiebudgetten, waarbij dalende misdaadcijfers zaligmakend zijn, vind ik CBS-statistieken gevoed met input vanuit politie en justitie niet bepaald de meest betrouwbare bron. Uit eerdere anonieme getuigenverslagen van politiemensen blijkt immers dat de politietop reageert op dit soort 'perverse prikkels' door druk uit te oefenen op de werkvloer om de spreadsheets onder de streep kloppend te maken, met als resultaat: wegkijken, aangiftes ontmoedigen, crime-downgrading en – niet te vergeten – 'vaagtaal'. Neem het woord "opgehelderd", dat in het gewone spraakgebruik gelijkstaat aan "opgelost", maar in politie- en justitiejargon zo'n beetje wordt uitgelegd als: de feiten zijn min of meer duidelijk, maar de dader loopt nog vrij rond. Ik zou zeggen: minder spreadsheetmanagers, meer échte politierechercheurs!
[Bron: Platform Investico, "Smileys scoren, platlullen en downgraden (groene_nl, 13-3-'19)

Middenmoter | 17-08-20 | 10:06 | 1

Dank voor de 'link'. Schokkend om te lezen.

aflaatverkoper | 17-08-20 | 10:58

Deze brave Hollandse jongen heeft nogal een beetje erg weinig vertrouwen in onze Roverheid.. Goh, hoe zou dat toch komen?

Mr_Pikibelly | 17-08-20 | 10:06

De false misser in het statistiekje is dat er veel minder niet-westerse jongeren zijn dan westers/autochtone. Percentueel ligt het aantal criminelen onder niet-westerse jeugd dus nog steeds (veel) hoger.

Gerf | 17-08-20 | 10:04 | 2

Helemaal gelijk, echt iets van onze roverheid om met grafiekjes te framen c.q. te manipuleren, bah! Ze denken zeker dat de bevolking achterlijk is.

Rdock | 17-08-20 | 10:11

CBS percentage niet westerse migratie achter grond = 13.7% (grafiek)
bron:
www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asie....

Correcties

250 * (100/13.7) = 1824 per 10.000 voor 18-25 niet westerse allochtoon
750 * (100/86.3) = 869 per 10.000 voor 18-25 Nederlands

Kortom 2 x zo crimineel

Zwizalletju | 17-08-20 | 10:39

nl.wikipedia.org/wiki/Peter_Hein_van_.... Als “Cijferman van Nederland” twittert hij achtergronden bij bericht]en van het CBS.[5] Ieder kwartaal presenteert Van Mulligen in een persconferentie de economische groei van Nederland... Deze meneer zou dus in ieder geval behoren te weten hoe statistieken gelezen moeten worden. Hij kiest er dan kennelijk toch bewust voor om "gekleurd" te publiceren in plaats van objectief (rol van het CBS). Maar goed; dit gaat dan ook niet over economische groei

Romeintje2 | 17-08-20 | 09:59 | 2

Petertje is een man die uitkomsten uitspuugt al naar gelang de opdrachtgever deze wil zien en voor wil betalen. 'Dus je wilt Y uitslag? Kost je X geld en ik regel het voor je.'

GodfrietvanAviko | 17-08-20 | 10:01

Normaliter zijn dat de mindere accountants die het gewenste resultaat kunnen laten zien.

EmilioEsteves | 17-08-20 | 10:04

Vroeger schopten ze een vuilnis emmer om en nu schoppen ze opoe lens.
Crimineel en crimineel.

CalamityJane | 17-08-20 | 09:56 | 1

Nou ik vind dat niet gelijk, die opoe komt er vanzelf misschien weer bovenop maar die rotzooi op straat meneer, die blijft.

jan huppeldepup | 17-08-20 | 10:26

Dalende aangiftebereidheid, en het aanpassen van de definitie van allochtoon; zo komen we er wel!

Misschien kunnen we een drill-rapper vragen om er een mooi nummer over te maken?

TeeJee | 17-08-20 | 09:51

Er is ook een soortgelijk Duits onderzoek geweest. Daar zaten ook de misdaadcijfers van de autochtone bevolking vanaf 1933 bij. In die grafiek zien we een nog rooskleuriger beeld van de niet-Westerse jeugd.

Tiscali-2 | 17-08-20 | 09:49

Het is altijd klote als feiten de onderbuik niet voeden.

beldewouten | 17-08-20 | 09:49 | 9

Feiten geverifieerd door.......? Ohhhhhhhhhhh Petertje zelf. O man o man.

GodfrietvanAviko | 17-08-20 | 10:03

Ik zeg altijd maar zo, als er genoeg gezinnen in NL mee te maken krijgen kweek je draagkracht.

piet7003 | 17-08-20 | 10:41

Het is altijd klote als statistieken op een Sovjetcalculator worden weergegeven.

Graaisnaaiert | 17-08-20 | 11:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Vul vandaag de "wat u zegt" stelling van de Telegraaf in.

Bull-Sunnyboy | 17-08-20 | 09:48

Die CBS parasieten zijn bij mij altijd goed voor een adrenalinestoot.

uisge baugh | 17-08-20 | 09:48 | 1

Je kunt ze best iets aan doen zonder dat aangifte volgt. Zeg niet dat je het moet doen, maar zo ver zijn we in dit land afgezakt.

Watching the Wheels | 17-08-20 | 10:00

Heeft Saskia van der Elst al gereageerd? Zij verdient wel wat extra aandacht als voorzitter wegkijken.
Overigens heeft ze inmiddels, heel handig als voorstander van open data, haar eerste stukje maar weggehaald.
Wat dat betreft een echte ras-politica. Vroeger had je foto-rolletjes en wat bonnetjes, tegenwoordig moet je zelfs je twitterberichten laten verdwijnen.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-20 | 09:47

Het verweer van links wordt steeds hulpelozer. Sinds BLM is links als een kaartenhuis in elkaar aan het storten.

Gulliver | 17-08-20 | 09:44

Rechts/conservatief Nederland kan nog veel leren van links/progressief/regressief Nederland wat propaganda en framing technieken betreft. De lange mars door de instituties heeft er voor gezorgd dat definities door beleidsmakers zo worden gekozen dat er welgevallige uitkomsten worden gepresenteerd. Woorden worden zo gekozen dat je er niet tegen kunt zijn. Wie is er nou geen voorstander van 'inclusiviteit'. Daar kun je toch niet tegen zijn? Links heeft een hekel aan het benoemen van feiten omdat dit niet overeenkomt met hun idealen,

therealbraindump | 17-08-20 | 09:43 | 2

De grootste vijanden van links zijn 1: Waarheden, 2: Niet linkse mensen.

Carryon | 17-08-20 | 10:07

@Carryon | 17-08-20 | Het gaat om de ¨idealen¨. Het is altijd vaag. Dromen. Zoiets als paradijs in de vorm van klassenloze maatschappij, multiculturele samenleving, (uitstootloze) windmoleneconomie enz. Natuurlijk bestaat het niet maar toekomstdromen, daar houden ze van. En dat mag wat kosten. Geld en ellende.

squadra | 17-08-20 | 11:22

De Mulligens publiceren altijd dit soort apekool als een Marokkaan weer eens een moord heeft gepleegd, of als ze weer eens hebben lopen kloten en rellen.

Waarom zo moeilijk doen? Er zijn lieve mongolen, maar er zijn ook mongolen die hun moeder wurgen, en die sluiten we op. Gezien ons heilige gelijkheidsprincipe hoeven we geen welzijnswerkers of statistieken op dat Marokkaanse tuig los te laten. Er zitten gestoorden tussen die ronduit gemeen en wreed zijn. Sluit ze op.

Madame Poitiers | 17-08-20 | 09:42

Is het niet een idee om de definitie van Nederlander te laten afhangen van het paspoort ?Ben je een inwoner met een Nederlands en laten we zeggen een Argentijns of een Zweeds paspoort, dan ben je geen Nederlander maar een inwoner van Nederland afkomstig uit Zuid Amerika of Scandinavië. Dat zou de statistieken aanzienlijk inzichtelijker maken.

The2Amendment | 17-08-20 | 09:42 | 2

Vergelijk het met de African-American. Ik heb nog nooit ander groepen horen zeggen dat ze Britisch-American, French-American of Dutch-American 'zijn'.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-20 | 09:49

Nee, wij doen dat anders. Wij hebben tegenwoordig witte mensen, zwarte mensen en lichtgetinte minsten. Allemaal Nederlanders. En als het echt niet anders kan ben je geen Somalier maar een Amsterdammer, Bredanaar etc.

Graaisnaaiert | 17-08-20 | 11:01

Crimineeltjes oppakken en samen met de rest van de familie persona non grata
verklaren en retour sturen naar het land van hun reservepaspoort.
Kunnen ze mooi de heldhaftige strijder gaan spelen in het dorp van herkomst.

getzappad | 17-08-20 | 09:41 | 1

Non gratis is ook al goed.

uisge baugh | 17-08-20 | 09:51
-weggejorist-
Aakje | 17-08-20 | 09:39

Een bekend Nederelands spreekwoord zegt: "Al is de leugen (lees statistiek) nog zo snel, de waarheid (lees realiteit) achterhaalt haar wel"

Gies van Agt | 17-08-20 | 09:38

Ben Delft (tegen Delfgauw aan) ontvlucht vanwege de vele buitenlanders en bijbehorende criminaliteit.
Woon nu al meer dan 10 jaar in het Noorden, de hele Randstad is mi "met dank aan onze politici" niet meer te redden

Mich2007 | 17-08-20 | 09:37 | 2

Delfgauw is tegenwoordig Pijnacker.

happen_maar | 17-08-20 | 09:40

In Drente zijn ze inmiddels ook al druk bezig alle sociale huurwoningen vol te proppen met statushouders, ook in de kleinere dorpen. Woningzoekende autochtonen hebben het nakijken.

Ridde Rogter | 17-08-20 | 09:41

Dit lijkt me een toedeledokie onderzoek.
*toedeledokie*

aflaatverkoper | 17-08-20 | 09:37

He, een gecoördineerde tegenaanval van de linkse kerk. Vandaag ook al raadkalcolumn van Leo Lukassen op rtlnieuws. Hoe is die man ooit hoogleraar geworden? Bevestigt geheel het beeld dat je bij de humaniora uitsluitend hoogleraar kunt worden als je lid bent van een linkse partij. Alle “feiten” die canuit de wetenschap worden aangedragen zijn meningen. Eerlijk gezegd kun je vanuit de wetenschap alleen de ingenieurs nog enigszins vertrouwen. Een vliegtuig vliegt nou eenmaal niet op ideologische gronden

Feitenpliesie | 17-08-20 | 09:36

Als je maar lang genoeg wacht zitten alle belhamels in dezelfde statistische groep. Probleem opgelost!

de Voorzittert | 17-08-20 | 09:36

Wat een hetze weer van GS. Iedereen ziet toch dat de criminaliteit daalt dankzij ons vvd-kabinet.

lingo star | 17-08-20 | 09:35

Trouwens: wat betekent "met zo crimineel als..."?

Odin | 17-08-20 | 09:34

Ziet u wel? Het statistische bewijs dat u allemaal racistisch bent.

Odin | 17-08-20 | 09:34

En heeft ons Pietertje dan ook gekeken naar de aard van de misdrijven? Bijvoorbeeld in hoeveel procent van de gevallen sprake was van geweld en/of wapengebruik? Ik kan mij bijvoorbeeld uit de jaren '80/'90 geen incident herinneren waarbij iemand bij het pinnen door een kind werd doodgestoken.

MickeyGouda | 17-08-20 | 09:33

Lekker misleidiend dit grafiekje. Voor het gemak wordt de samenstelling van de bevolking even genegeerd. 15% van de bevolking is allochtoons. Dus 7,5% mannelijk import bezorgt meer politiewerk dan 42,5% import. Kunnen we nu eens eindelijk mensen gaan terugsturen?

1nfidel | 17-08-20 | 09:33


En de definitie van crimineel volgens Peter Hein is ?

Overigens is in dit staatje de verhouding nog gelijk. Alleen de aantallen minder. Dus graag zou ik weten wat het verschil in defintie van crimineel in 2005 is, met nu 2020. Overheden goochelen daar wel eens mee voor mooiere cijfers. Daarnaast is aangifte bereidheid ook lager (daar hoor ik ook bij, gestolen telefoon die we terug konden halen nooit aangifte van gedaan op advies agent).

BenDeLier | 17-08-20 | 09:32

1.60 m. Nee, net tekort voor weipalen.

kwark001 | 17-08-20 | 09:32 | 1

Maar misschien net lang genoeg voor heipalen.

Nivelleermarionet | 17-08-20 | 10:59

Joop Joop en Joop

Is dit nog nieuws? | 17-08-20 | 09:31 | 1

De Jeaup van haatopa Han (Wilders en Baudet moeten deaud) en de aanrander met witte onderbroek. Oplichtster en nepwetenschapper Roos Vonk is daar nog steeds een graag geziene gast. Islam is vrede en BLM zijn vredelievende mensen met een kleurtje...

eerstneukendanpraten | 17-08-20 | 09:36

De groep verdachten met een Nederlands paspoort behoort uiteraard tot de groep "Nederlands".
Als in "jongeren".....

jemagookniksmeer | 17-08-20 | 09:31 | 1

Exact dit!

Meer dan 90% van de getintiers is hierbij onder de groep 'Nederlanders' geschoven.

ChupaChupa | 17-08-20 | 10:54

Even een grafiek van de pakkans, aangifte bereidheid en alternatieve straffen zoals een gebiedsverbod of bureau halt ernaast en je krijgt een heel ander beeld.

Maar ja zolang je de leugen lang genoeg blijft herhalen dan gelooft het plebs het wel

allesofniks | 17-08-20 | 09:30

Nou wie had dat nou verwacht .dat doen ze normal nooit,maar weet je wie pas echt erg is Wilders en Baudet want die polariseren de samenleving,daar zouden ze eens wat aan moeten doen.

Loempia | 17-08-20 | 09:30

Aha een grafiek die uitlegt dat de groep wiens naam we niet mogen noemen keurig integreert in onze samenleving. Dan is het dus erger dan we dachten. PVV.

Tiscali-2 | 17-08-20 | 09:29

Mijn berekeningen en mijn statistieken wijzen steeds weer naar dezelfde uitkomst. Minder minder minder. Ingewikkelder dan dat is het niet. Slaan agent!

Nivelleermarionet | 17-08-20 | 09:28

Mooi stukje misleidende informatie.
Indoctrinatie.
Iedereen weet het, echt iedereen, maar niet iedereen wil het zien, laat staan toegeven.
Je kunt Mocro’s met een NL paspoort wel Nederlander noemen, wat zij formeel dan zijn, het zijn en blijven allochtonen van Niiet-Westerse komaf = dus gewoon Marokkaan.
In absolute aantallen staat de Marokkaan op een omstreden eerste plaats, vwb criminaliteit en dat terwijl zij in absolute aantallen pakweg 10% van de bevolking uitmaken.
Aangenomen dat oude Marokkanen en vrouwen lang niet zo crimineel zijn als hun zonen, wordt het percentage absolute daders lager, terwijl het percentage misdrijven gelijk blijft.
Dus pak ‘m ff beet....
4 % vd Marokkanen pleegt 80% van ALLE criminaliteit in Nederland. In België en Frankrijk zullen de cijfers niet veel afwijken, al hebben de mocro’s daar veel concurrentie vd Algerijnen.
Ziezo PhvM, dit is mijn conclusie.
Niet wakker, nog één oog dicht. Denk dat ik er niet veel naast zit.
En nou jij weer PietHein de PrutserT.
Een fijne dag verder allemaal.
* Bakkie leut/^! Nu!

Ruimedenker | 17-08-20 | 09:27 | 5

@fast eddy | 17-08-20 | 09:31: Het blijven Duitsers.

Carryon | 17-08-20 | 10:17

Je relaas klopt redelijk.
Alleen met "4 % vd Marokkanen" zit je er ver naast.
80% van de Marrokaanse jongeren heeft een strafblad, dus met die 4% zit je veel te laag

ChupaChupa | 17-08-20 | 10:59

@ChupaChupa | 17-08-20 | 10:59:
Marokkaanse jongens zijn 4% vd totale bevolking .... schatting hè.
Daar had idd bevolking moeten staan ipv Marokkanen.

Ruimedenker | 17-08-20 | 11:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk, grof vuil zet je de avond ná achten aan de straat.
Daar wordt op gehandhaafd.....!

J.Thee.Cohen | 17-08-20 | 09:26

Wat Mulligen's "statistiek" vooral aangeeft - los van het gesjoemel met percentages - is dat de Marokkanen steeds crimineler worden, in de 3de, 4de generatie.

Madame Poitiers | 17-08-20 | 09:25 | 2

3e en 4e generatie worden als nederlander gezien en niet als allochtoon. Uit zijn grafiek kun je dus niet veel specifieke info halen

Bataafje | 17-08-20 | 09:29

Op welke data is die grafiek gebaseerd? “Verdenkingen”? Zegt toch helemaal niets...

Canis.bonus.es | 17-08-20 | 09:32

Met 1.60 zijn ze in ieder geval wel al volgroeid.

John McClane | 17-08-20 | 09:24

Weer dat stigmatiserende racistische discriminerende 'NoordAfrikaans accent'. Ik vind dat zo oneerlijk naar Algerijnen, Tunesiërs, Libanezen en Egyptenaren.

Premier Trutte | 17-08-20 | 09:24 | 4

@Knisperende_Tissue | 17-08-20 | 09:29: Misschien heeft hij het over de Libanezen die in Mauretanië wonen. En aldaar onderwijs, gezondheidszorg, sportfaciliteiten, buurtvaders, uitkeringen, jeugdhonken en minimale straffen voor drugshandel krijgen. Zou kunnen.

Graaier | 17-08-20 | 09:37

@sioux_ | 17-08-20 | 09:37: OK jullie zijn iets beterder in Aardrijkskundige taalvervoegingen. Als feit blijft overeind dat het kwalijk is dat wanneer je Marokkanen bedoelt je heel Noord-Afrika de schuld geeft.
Zo ongeveer zeggen dat Europenaen grotendeels zwart werken, corrupt zijn, knoflook eten, lui zijn en alleen actief zijn met feesten en vreemdgaan terwijl je Italianen bedoelt.

Premier Trutte | 17-08-20 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen

How to lie with statistics.

De cijfers lijken reëel, maar,
1) Het gaat om verdachten, niet om veroordeelden. Als je verdacht wordt van een misdrijf, dan ben je niet altijd crimineel.
2) Het gaat alleen om misdrijven, niet om wat in het strafrecht "overtredingen" wordt genoemd.

Daarnaast wordt er "ergens" vandaan een plaatje getweet. De relatie tot de geregistreerde cijfers ( longreads.cbs.nl/integratie-2018/crim... ) is onduidelijk.

Daarnaast is het ook aardig om naar de trend van de aangiftes te kijken. b.v. Geweldsdelicten 2011: 40% van de ondervonden delicten werd aangifte gedaan, 2015: iets meer dan 20%. Ik geef toe dat dit uitgezocht is op het extreemste geval, maar ook bij b.v. vandalisme (rond de 15% aangiftes in 2015) is de trend duidelijk waarneembaar.

Kortom, meneer van Mulligen: u bent of a) een heel domme man en/of b) een man die met halve waarheden probeert de discussie te vertroebelen.

ParadiseLost | 17-08-20 | 09:24 | 5

Ander punt is dat de makkelijk zichtbare straatcriminaliteit makkelijker te zien is en eerder als gevaar/vervelend gezien wordt en waardoor mensen zich onveilig wanen. De middenklasse criminaliteit, fraude met uitkeringen, boektrucjes, oneerlijk verkregen subsidies, zwartwerken en noem maar op berokkend de maatschappij veel meer schade, is nog minder aangifte van, wordt een nog kleiner percentage van opgelost en wordt soms gezien als slim en terecht. De bovenklasse criminaliteit met corruptie, fraude, misleiding, witwassen, slimme constructies, geheime clubjes, bancaire zaken, belasting afspraken is als bedrag en schade voor de maatschappij vele malen groter het grootst. Wordt zelden aangifte tegen gedaan, zelden (hoog) gestraft, is voor velen de ver van mijn bed show of het zijn mijn universitaire vrienden show. Zijn niet eens statistieken van volgens mij.

Premier Trutte | 17-08-20 | 09:35

@Tiscali-2 | 17-08-20 | 09:34: Heel goed! U vergeet in dat geval nog dat de kandidaat ook een eigen antwoord erbij mag verzinnen dat op voorhand al goedgekeurd is, mits de kandidaat een 'jongere' is.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-20 | 09:53

Apart dat in het kopje Afghanen, Irakezen en Iraniers worden genoemd als niet-westerse groepen die na Antillianen het vaakst worden verdacht en Marokkanen niet. Terwijl uit de lijstjes daaronder het tegendeel blijkt. Raarrr of toch een Marokkaanse typegeit die broer, neef en oom uit de statistieken onder het kleedje wilde wegmoffelen?

Graaisnaaiert | 17-08-20 | 10:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Een agent in de huidige tijd..

Je zal maar met een nobel doel bij die club zijn aangehaakt.

Ik ken er een paar.

Sommigen houden hoop en willen echt nog wel maar tegelijkertijd mogen ze qua opsporing nog maar heel weinig.

Het heeft denk ik ook weinig zin om elke agent uit te maken voor poesje, want zo snel er geen nieuwe aanwas van juten meer komen, treedt er bij veel meer bevolkingsgroepen een mate van wetteloosheid op.

Ik stel een landelijk task force overlastgevende jongeren voor, gericht op straffen. Met verregaande jurisdictie voor opsporing.

Zijn er lijntjes tussen kanaleneiland en schilderswijk?

Eerherstel voor de diender, veiligheid voor de burger.

NumbNuts | 17-08-20 | 09:23 | 2

Daar is het al veel te laat voor. De politiek heeft alles wettelijk en met de EU als excuus zo dicht getimmerd, dat de politie inmiddels een tandeloze tijger is geworden. De mannen en vrouwen op de werkvloer zijn gedegradeerd tot schoonmaakploeg van de burgemeesters, opsporen is geen geld voor want bezuinigen, en sttistieken worden gebruikt om het te verantwoorden, terwijl de dagelijkse werkelijkheid ons aan alle kanten inhaalt en de strot probeert door te snijden.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-20 | 09:32

@EEnzame SchizofrEEN | 17-08-20 | 09:32:
Valt geen speld tussen te krijgen.

De beelden bij het onderwerp van gisteren "niet zo blankenberghe", geeft duidelijk weer dat we niet de enigen in Europa zijn, die van haar dienders actie verlangt.

Ferd is een totale lul.

NumbNuts | 17-08-20 | 09:41

Wanneer je als gewoon mens in de samenleving dus helemaal klaar bent met de negatieve sociaal-culturele ontwikkelingen, dan ga je als instituut en MSM maar gewoon verzonnen feitjes presenteren.
De burger belazeren, om je linkse agenda te pushen.

chicago river | 17-08-20 | 09:23

ieder reclame spotje op tv heeft tegenwoordig verplicht een of meer andersgekleurde/gehoofddoekte deelnemers om ons doorlopend in te peperen dat we in een multiculturele samenleving leven. Zelfs de radio wordt ingezet, ik heb alweer spotjes gehoord met een Surinaams accent. En het zijn niet de kleinste die dat doen, Unilever, Coca Cola en noem maar op. Er zijn hier voornamelijk gemengde huwelijken en de meeste grootouders hebben koffiekleinkinderen die komen logeren.

wlodek | 17-08-20 | 09:23 | 1

Het is nog wachten op de eerste reclame met een roomblank homo-stel op leeftijd, waar een kleine marokaan met witte sokken, slippers en uiteraard Gucci-tasje op de thee komt bij zijn 'opa's'.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-20 | 09:35

Even een olifant in de kamer noemen........ het zijn Marokkanen.... nou zo moeilijk is dat toch niet?

Moeimaker | 17-08-20 | 09:22 | 1

Eigenlijk is hun nationaliteit Belg, maar daar draait het niet om. Het draait om hun "ideologie" oftewel: islam.

tharealkuffar | 17-08-20 | 14:36

Activistische woke wetenschappers zijn onderdeel van het probleem.

Ivoren Toren | 17-08-20 | 09:22

Peter Hein van Mulligen = ongeloofwaardig.

watergeus | 17-08-20 | 09:21 | 2

Dat is wiskunde!

watergeus | 17-08-20 | 09:21

Stelling van Peterdietegooris.

Ruimedenker | 17-08-20 | 09:29

Wie of wat is Peter Hein van Mulligen.

Bram-Jr | 17-08-20 | 09:21 | 1

Een goochelaar.

El Rico Grande | 17-08-20 | 09:22

Volgens Leo Lucassen waren er in de jaren 60 vorige eeuw rellen in Den Haag. Om die reden zijn de rellen met allochtone jongeren niet te zien als rellen met allochtone jongeren. Het goed praten van allerlei cijfers helpt je van de regen in de drup.

El Rico Grande | 17-08-20 | 09:19 | 2

15 jaar na een wereld oorlog land was in opbouw, huidige rellen gaan nergens over.

ikdenkwat | 17-08-20 | 09:21

Heb die beelden wel eens gezien ja. Daar ging dan de bereden politie met de lange lat in de handen dwars overheen. Daarna nooit meer iets van gehoord.
Dat mocht nog toen....
Tegenwoordig danst het rapalje op het dak van je politie auto en sta je er een beetje als een Jan Lul naar te kijken en staat het hele gedoe een kwartier later op alle sociale media en op het 8 uur journaal.

Eagle0511 | 17-08-20 | 10:41

Een beroving? Welnee, deze jongens waren gewoon - gelijk jonge Masai krijgers - bezig met het doden van een spreekwoordelijke leeuw. Gewoon een normale stap op weg naar de volwassenheid, 'coming of age', 'rites of passage', and all that jazz.

Dr_Johnson | 17-08-20 | 09:18 | 2

Meer, meer, meer, dachten deze jongeren, gelijk hun held Rutte en het regeringsministerie ter vervolging van de oppositie.

El Rico Grande | 17-08-20 | 09:20

Als ze de brutaliteit hebben om het bar mitswa te gaan noemen, kunnen we niet langer toekijken.

Madame Poitiers | 17-08-20 | 09:27

1) criminaliteit is een ruim begrip. 2) er zijn veel meer autochtonen jongeren en toch scoren ze gelijk in aantal. 3) dit is een goocheltruc met cijfers en statistieken. Het is treurig om te zien dat onze gasten zoveel criminaliteit plegen en dat er mensen zijn wat krom is recht proberen te lullen.

ikdenkwat | 17-08-20 | 09:18 | 1

Goochelen met procenten, absolute aantallen en stijgingen in relatieve waarden weergeven. Zo kan ik ook covid19 doodverklaren.

Jos Tiebent | 17-08-20 | 09:21

Afgezien van het feit dat 2e, 3e en 4e generatie "jongeren" gewoon lekker bij de autochtonen worden meegeteld (en dus het staatje, net als de gevoelde realiteit HÉÉL anders uitziet als je autochtoon vs mensen met niet-westerse achtergrond gaat indelen) valt mij op dat DESONDANKS de "jongeren" nog 50% crimineler zijn als "autochtonen". Je zou het ook zo kunnen zien: er zijn zoveel niet-criminele autochtonen en tóch zorgen die paar "autochtonen met niet-westerse achtergrond" ervoor dat het verschil met de "jongeren" maar 50% .

In feite is dit gewoon een integratie KPI: op het moment dat beide lijntjes elkaar treffen is de integratie een feit (alleen niet op de manier zoals oorspronkelijk bedoeld), zijn alle jongeren even crimineel, D66 en GL tevreden en de maatschappij succesvol ontwricht. De marxistische krijgers doen de rest.

Gladiator Fap | 17-08-20 | 09:17

Tip voor de politie geef ze een stageplek zodat ze zich niet vervelen en ze komen vanzelf nar het bureau waar jullie ze een schouderklopje kunnen geven over hoe moeilijk ze het wel niet hebben in dit land waar ze hun vriendschap verzoeken niet willen.

captain-caveman | 17-08-20 | 09:17
-weggejorist-
plastickliko | 17-08-20 | 09:15

Statistiek is ook maar een mening.

chicago river | 17-08-20 | 09:13 | 1

Yep, het is maar hoe je het meet..

MoonBeebe | 17-08-20 | 09:26

Hoe zit het trouwens bij zo'n aangifte met aantallen? Stel iemand wordt door 5 personen mishandeld en meldt dat bij de politie. Wordt dat aantal van 5 dan ook in de statistieken meegenomen, of telt alleen de mishandeling (= 1)? Of kan daarmee naar hartenlust worden geknoeid, afhankelijk van wat op dat moment gewenst is?

FrankVeer | 17-08-20 | 09:08 | 1

Maakt niet uit, gaat allemaal het ronde archief in.

kwark001 | 17-08-20 | 09:09

Zijn er aselecte enquetes onder de bevolking met de vraag hoevaak men slachtoffer was van een misdaad (en door wie) ? En of aangifte is gedaan.

Nichtsneues | 17-08-20 | 09:07

Werkt Peter Hein bij het RIVM?
Goochelen met cijfers is daar tot een kunst verheven!

Fatwabuster | 17-08-20 | 09:06

De bekende rekenfout. De grafiek geeft het aantal verdachten per 10.000 inwoners. Maar van die 10.000 is 2440 niet-westers allochtoon (bron: www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asie...) Als ze in de grafiek even hoog scoren als autochtonen, moeten ze dus 4x zo crimineel zijn om dezelfde score te halen.

Dieselboem | 17-08-20 | 09:05 | 5

De grafiek ansich zal best kloppen kwa absolute aantallen. Maar de begeleidende tekst is enorm misleidend.

Leptob | 17-08-20 | 09:18

Dit dus, daarnaast worden criminelen met een niet westerse achtergrond natuurlijk minder vaak opgepakt. Dat zien we nu heel duidelijk bij de rellen van afgelopen dagen, vergeleken met de demo tegen de 1,5e meter samenleving.

JE weet gewoon dat multiculturele samenleving een belangrijk 'iets' is bij Links. Bij dit soort artikeltjes zullen gelijk alle alarmbellen af moeten gaan, omdat Links er alles aan zou doen om de multiculturele samenleving als 'geslaagd' te willen weergeven. Zodra je je iets verdiept in de data achter deze grafiekjes, kom je tot de conclusie dat de data dusdanig is 'genormaliseerd' (lees: aangepast) dat het hele grafiekje direct de prullenbak in kan.

UnderCovert | 17-08-20 | 09:20

Ik heb niet ver genoeg doorgelezen op de site. 24,4% van de bevolking heeft een migratie achtergrond, maar slechts 13,9% heeft een niet-westerse migratie achtergrond. Als het om deze groep gaat, dan moeten ze zelfs 7x zo crimineel zijn om dezelfde score te halen.

Dieselboem | 17-08-20 | 09:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Zie je, we hoeven helemaal nergens aangifte van te doen want de criminaliteit daalt vanzelf in dit gave land.

MogeWijEveOvergeve | 17-08-20 | 09:04

Volgens de Volkskrant van gisteren is dit gewoon doorgeschoten baldadigheid, en is het verder een opstapeling van racistische politie, verveling, en het feit dat men niet op vakantie kan naar Marokko. Tja, dan vraag je er wel een beetje om ook.

RickRD | 17-08-20 | 09:03 | 1

Overal worden oorzaken gezocht en wordt schuld toegekend, behalve aan de veruit belangrijkste factor: de ongelooflijke tribale kutmentaliteit van lieden die zich tot in de derde generatie nog steeds niet hebben aangepast aan de moderniteit en de normen en waarden van het land waar ze zo graag vertoeven ivm alle freebies.

Dr_Johnson | 17-08-20 | 09:15

De mocro's van dit weekend zijn volgens het CBS roomblanke Nederlanders, omdat hun ouders in Nederland zijn geboren. Waarschijnlijk kun je nu ook constateren dat er veel meer Nederlandse jongeren een laag iq hebben dan in het verleden. Dat de lengte van Nederlandse jongeren in de lagere categorie de afgelopen jaren sterk is toe genomen. Of dat Nederlanders vaker in de zon zitten dan vroeger omdat hun huid gemiddeld gezien getinter is geworden. Tja, leugens, grove leugens, statistieken.

Graaier | 17-08-20 | 08:58 | 5

@gaffelbaard | 17-08-20 | 09:04: "Iemand die in Nederland is geboren en van wie beide ouders ook in Nederland zijn geboren, maar van wie ten minste één van de grootouders in het buitenland is geboren, telt het CBS als een persoon met een Nederlandse achtergrond". Oftewel, heb je twee in Nederland geboren ouders, dan ben je Nederlander. En voor een groot gedeelte van de onrendabele jongeren in Den Haag en Utrecht geldt dat.

Graaier | 17-08-20 | 09:18

@Graaier | 17-08-20 | 09:18:
Terwijl het gewoon heel simpel is. Mensen met een dubbel paspoort/dubbele nationaliteit zijn geen Nederlander en zullen het ook nooit worden ( want ze willen of kunnen niet kiezen. Je kunt ook niet tegelijkertijd een hond en een kat zijn, het is het een of het ander ).

Graaisnaaiert | 17-08-20 | 10:46

@Graaier | 17-08-20 | 09:18: Leuk. Een citaatje. En wat staat erin de zin die erop volgt?
Precies.
Derde generatie.

Maar dat zetten er expres niet bij. Pfff man man is het zo moeilijk te accepteren als je er een keertje naast zit?

(Voor de andere lezers ... even googlen op "definitie allochtoon CBS" daar staat het gewoon)

gaffelbaard | 17-08-20 | 16:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Zie je wel. Er is niks aan de hand. Gewoon doorlopen mensen.

HoniSoit | 17-08-20 | 08:58

Helaas is 112 alleen voor urgente dingen hebben ze ons geleerd, en is 0900-tuig volstrekt onbereikbaar. Ik geloof niet in toeval, 'ze' willen zo weinig mogelijk werk.

snars | 17-08-20 | 08:58 | 1

En voor 0900tuig moet je zelfs betalen om te bellen.

Jos Tiebent | 17-08-20 | 09:17

Dat zijn grote ratten van 1.60m.
Of gewoon kleine kudtknulletjes.

Manus Olie | 17-08-20 | 08:57 | 1

1.60 ben he net geen lilliputter meer. Hebben ze al onder de schoenzolen gekeken?

Jos Tiebent | 17-08-20 | 09:16

Het zijn net kuikentjes, zodra ze kunnen lopen beginnen ze te pikken.

priwax | 17-08-20 | 08:55

Dus, als ik het goed begrijp, waren 15 jaar geleden zowat alle autochtone jongens crimineel?

Wat een merkwaardig 'onderzoek' weer.

EefjeWentelteefje | 17-08-20 | 08:54

Van Mulligen zit zijn boek te promoten! (Want het gaat zo goed in NL meent hij).

paridae | 17-08-20 | 08:53 | 1

Van Mulligen moeten ze ontslaan is een negatief mannetje praat ons de put in met zijn catastrofe praatjes, mag die man niet.

Uw Verzekeringsadvis | 17-08-20 | 09:04

Uitzetten inclusief gehele familie. o wacht

WantrouwendBurger | 17-08-20 | 08:52 | 1

Niet wachten. Schnell! Schnell! Schnell!

Calastir | 17-08-20 | 08:55

Ik denk dat ik kinderdokter word.

Poesman | 17-08-20 | 08:50 | 1

Het is een lange studie, maar succes...

SterF... | 17-08-20 | 11:16

Veel mensen weten dit niet maar als je tongriem te kort is heeft iedereen een Noord-Afrikaans slis-accent.

Conan de Rabarber | 17-08-20 | 08:50

Ik geloof hier toch echt helemaal niks van, het is lopende band werk, hoe kan dat nou dalen?

testpilot101 | 17-08-20 | 08:50

Hoop mensen met tunnelvisie.

dhrat | 17-08-20 | 08:49 | 1

Zou mooi zijn als die tunnel onder de Straat van Gibraltar liep. Dan was het zo opgelost.

marcoplarco | 17-08-20 | 09:44

En? Hebben deze krijgers al een leeuw gescoord?

postmodernismisdead | 17-08-20 | 08:49 | 1

Gedood. Volgens groen-links vrouwtje.

gaffelbaard | 17-08-20 | 09:06

Noord-Afrika...
Is dat Egypte? Libië? Zeg gewoon dat het Marokkanen zijn. Simpel. Nederlands heeft geen Egyptenaren-probleem, wel Marokkanen-problemen. Een ervan is het totale gebrek aan introspectie.

KritischeKrikker | 17-08-20 | 08:49
-weggejorist-
25gulden | 17-08-20 | 08:48

Die lijn niet-Westers daalt alleen omdat de vijfde colonne niet meer onder de allochtonen maar onder 'Nederlands' wordt geschaard. Dat, en nog het feit dat (niet-Westerse) allochtonen voorlopig hier nog een minderheid uitmaken. Goochelen met cijfers pur sang is het, alles om die multicul farce er door heen te willen drukken want oh oh, wat zijn (Noord-)Afrikanen toch een verrijking voor onze samenleving.

Le Roi | 17-08-20 | 08:47 | 2

Helemaal vervelend is dat de "zoveelste" generatie "Nederlander" nog steeds zo ontzettend slecht Nederlands spreekt. Chinese, Koreaanse, en vanuit welk land de ouders dan ook komen, spreken accentloos Nederlands. Behalve bij de Moslim kroost.

Ronnie02 | 17-08-20 | 09:18

Leugens, gore leugens, statistiek.
Ook hier gaat het weer op.
Volgende.

BekiekUtMoar | 17-08-20 | 22:24

Is politie zijn een soort Melkert baan geworden? Het is tevergeefs een signalement geven want als ze gepakt worden, staan ze binnen een half uur weer op straat.

De Pilsvogel | 17-08-20 | 08:47 | 2

Sportvissen !

Nichtsneues | 17-08-20 | 09:03

@Nichtsneues | 17-08-20 | 09:03: precies, maat opnemen, haakje eruit, leuk fotootje voor het nageslacht en weer uitzetten.

IkWilOokWatZeggen | 17-08-20 | 09:15

Vraag maar aan Saskia, die heeft er verstand van.

laatjenietkisten | 17-08-20 | 08:46

Die zijn nog redelijk makkelijk te tracen. Kan me niet voorstellen dat ze uit de Wippolder Delft komen, veels te ver lopen naar huis, en kans dat je gepakt word. Die wonen zeer waarschijnlijk in de Delfgauwse wijk Emerald. OK, Emerald is geen witte wijk meer, maar het is nou ook weer niet een Schilderswijk II. Zoekzoek.

hotnot | 17-08-20 | 08:46

Wat een rare begeleidende tekst. Het zal er wel om draaien dat er een gunstige ontwikkeling gaande is.

Leptob | 17-08-20 | 08:46

Het grafiekje van Piet Hein toont vooral aan de het de politie gelukt is om het aantal aangiften terug te brengen door politiebureaus te sluiten en op andere manieren te frustreren.

Osdorpertje | 17-08-20 | 08:46 | 2

Klopt, als je beleidsmatig wegkijkt, problemen onder de bidmat veegt, en de 5e kolonne ook volop in de eigen organisatie laat infiltreren, dan kun je vervolgens met gemanipuleerde misdaadcijfers elke conclusie trekken die je uitkomt.

OudeNederlander | 17-08-20 | 08:48

Daarnaast vraag ik me af of de misdrijven die vergeleken worden hetzelfde zijn. Iets zegt mij dat de misdrijven van autochtonen jongeren tussen 12 en 18 meer de categorie winkeldiefstel, vandalisme en fikkie stoken waren dan de huidige gewapende overvallen en steekpartijen.

Franker | 17-08-20 | 08:58

Criminaliteit daalt, aangiftes nog harder.

Stonecity | 17-08-20 | 08:45

Meneer van Mulligen vergeet erbij te zeggen dat allochtonen 14% van de bevolking uitmaken. Iedere vergelijking met autochtonen die daar geen rekening mee houdt, is misleidend.

Trekhaas | 17-08-20 | 08:43 | 3

Statistiek is altijd zo te interpreteren dat ze in het eigen politieke straatje passen.

Knisperende_Tissue | 17-08-20 | 08:46

Mijn god, excuses voor m'n grammatica. *gaat koffie zetten*

Knisperende_Tissue | 17-08-20 | 08:46

@Knisperende_Tissue | 17-08-20 | 08:46: U bent niet de enige, ik lees mijzelf wel eens terug en rolt er ook een traan over mijn wang. Ik vond trouwens Wilders ook heel sterk in zijn motie voor 'de' zorgpersoneel. Nog te horen in de kroeg van gisteravond.

Leptob | 17-08-20 | 08:53

42

Stonecity | 17-08-20 | 08:43

Zucht. En wat is het excuus deze keer?

Calastir | 17-08-20 | 08:42

Peter Hein is een fop statisticus want hij corrigeert niet voor veranderende omstandigheden zoals het feit dat er uberhaupt minder jongeren zijn ten opzichte van de totale bevolking door de vergrijzing.

Pick_a_nick | 17-08-20 | 08:41 | 2

Hangt er een beetje vanaf wat je wil laten zien. De grafiek is per 10k inwoners, en als er dan minder jongeren zijn neemt de misdaad inderdaad af. Maar dat allochtone jongeren nu net zo crimineel zijn als autochtone jongeren vroeger, dat kan je hier niet uithalen. Dan moet je het aantal misdadigers uit elke groep afzetten tegen de omvang van die groepen. Dus “x% van deze groep jongeren is crimineel”.

Muxje | 17-08-20 | 08:45

@Muxje | 17-08-20 | 08:45: Inderdaad, en dan ook nog eens corrigeren voor het aantal niet-gemelde misdaden (al kan dat niet)

Nuchternederland | 17-08-20 | 10:58

Ja, maar, kleine prinsjes mag je niet aanpakken want dan ben je een racist.

Osdorpertje | 17-08-20 | 08:40

Dat krijg je met die klote muziek (drillrap) Dan denkt de jeugd van 14 dat ze echte gangsters zijn.

RickRD | 17-08-20 | 08:40

Als je ze niet meer oppakt, krijg je dit soort cijfers, ja.

Stijlicoon | 17-08-20 | 08:40

Geloof je het zelf Peter Hein? Aangifte doen is moeilijk en wordt ontmoedigd. Zie bv recente interview met CEO van swapfiets, zijn grootste probleem is fietsendiefstal. Hem werd door de politie gevraagd te stoppen met aangifte doen want "slecht voor de statistiek".

Diederik_Ezel | 17-08-20 | 08:38

Lol.

GuusHetSchaapje | 17-08-20 | 09:42

Duidelijk....

serieusgenomen | 17-08-20 | 09:50

Tja meneer Van Mulligen, dit zegt voor mij meer iets over de handhaving tegenwoordig...

AntoniusVeenstra | 17-08-20 | 08:37 | 4

@grindbak | 17-08-20 | 08:42: En de minder onnozelen krijgen gewoon meer geld. Als u iets statistisch aangetoond wilt krijgen, is het een kwestie van betalen tot u de gewenste uitkomst krijgt. Is statistisch aantoonbaar.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-20 | 09:03

Laat me raden: 1 of andere sociale ‘studie’ aan de UvA... de zogenaamde fopprofessor...

Ali Bi | 17-08-20 | 09:03

van 18-25 wester/niet westers, 650/1300 in 2005= 2x zoveel, naar 250/700+ in 2018 = bijna 3x zoveel. Mooie daling wel.

HA BIER!1! | 17-08-20 | 14:49
▼ 1 antwoord verborgen

Jonge krijgers

geenspam | 17-08-20 | 08:36 | 4

@Annie MG 42 | 17-08-20 | 08:37: Hahaha!!!

Madame Poitiers | 17-08-20 | 08:55

Gezien de uitkeringsstatus van de meesten is 'jonge krijgers' wel passend. Dat ze dat aanvullen met 'jonge grijpers' is dan weer jammer.

marcoplarco | 17-08-20 | 09:35

@Annie MG 42 | 17-08-20 | 08:37: op de een of andere manier lopen ze dan af en toe wel met van die vechthonden rond maar kennelijk mag dat van de profeet (vrede meestal niet met hem).

geenspam | 17-08-20 | 09:56
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken