Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Compleet museum op de knieën voor 1 klager

Complete "zwarte gemeenschap" weer eens als één groep geprofileerd

Social

Opent een expositie in het Afrika Museum in Berg en Dal... Die zin alleen al is het begin van een matige grap, maar OK. Wat er vervolgens gebeurde, zal echt niemand hier nog verbazen: de "zwarte gemeenschap" werd woedend. Het museum heeft een expo over Ghana, en maakte daar een spotje bij met de tekst 'Samen een dagje in Ghana. Lekker ver weg, in eigen land!' Audio in clipje onder. Daarop reageerde een zwarte activist-die-zich-artiest-noemt (ze zijn onderhand een specifiek subgenre in de samenleving op zich) in verontwaardigde verbijstering, want sja: als je zwarte activisme een hamer is, is iedere blanke uiting een spijker. En tóch weten ze er dan steeds net naast te meppen: het spotje is fout (want "witte mensen"), en Richard Kofi verwijt het museum dat er in de expo niets wordt verteld over de slavenhandel die Nederland er aan de Goudkust in Ghana op na hield. 

Uiteraard gaat het museum meteen diep knielend door het stof en kopt De Gelderlander dat "kritiek vanuit de zwarte gemeenschap" de aanleiding is. Nee: kritiek van 1 Instagrammende activist en een paar van zijn volgers is de aanleiding. De "zwarte gemeenschap" is geen eenduidige groep van mensen die over alles hetzelfde denken. Het is zelfs een tikje racistisch om dat wél te suggereren. En natuurlijk zwijgen zowel het museum als de krant over het feit dat ALS je slavenhandel in Ghana zou benoemen in een expositie over het land, dat je dan niet alleen de Nederlandse rol daarin moet benoemen, maar ook die van de Ashanti-voorouders van Akwasi en Joffrey Airfryer, nazaten van stammen die hun eigen volk verkochten. Maar het is al weer te laat, het museum knielt, goedwillende GroenLinks-boomers met identieke toerfietsen kunnen niet meer richting Ghana Berg en Dal peddelen voor een expo in eigen land. Knielen, bukken, excuses, sorry en we gaan wel weer gewoon naar de wereldwinkel, kijken of er nog leuke houten oorbellen of een multicultureel-kitscherig trommeltje voor de lege plek in de hal tussen kamerplant en kapstok te vinden is.

Slavenhandel. Je kan er de vinger niet op leggen....

Nazorg: Nuchter en noodzakelijk tegengeluid

Social

Reaguursels

Inloggen

Als die "Aktivisten" de taal graag willen veranderen om "inclusief" te zijn... mag ik dan opperen om het werkwoord "kwetsen" uit de dikke vandale te halen?

mazel_tov | 31-07-20 | 00:05

Beleggingstip: vaseline gaat nog heel groot worden

Patatter | 30-07-20 | 22:56

Men moet ook geen linkse / Social Justice / gender confused mensen in een museum bestuur plaatsen.

echtpaul | 30-07-20 | 22:39

In Ghana kwamen de tot slaaf gemaakten meestal uit het binnenland. Ze waren bijvoorbeeld gevangen genomen door het machtige volk de Ashanti. De Ashanti-koningen verkochten hun gevangenen en met dit geld voerden zij oorlog tegen andere volkeren. Lang niet alle vorsten waren hier voorstander van. Maar de Nederlanders zagen de Ashanti als belangrijke bondgenoten. Ze waren afhankelijk van hen voor de goudhandel en slavenhandel.
Bron: SamSam, burgerschap voor Nederlandse kinderen.

squadra | 30-07-20 | 19:19

Het is tijd voor kabinet Wilders 1.
De enige hoop die er nog is voor ons land.

wolftour | 30-07-20 | 15:15

Ziehier hoe de Ghanezen hier in Nederland hun eigen geschiedenis ontkennen en een schrijnend gebrek aan zelfreflectie laten zien. Tenenkrommend gevalletje wegkijken. Geschiedvervalsing in extremo.
www.youtube.com/watch?v=sZuGifSy2bA

Schoorsteenveger | 30-07-20 | 15:06

Waarom noemt de NOS blanken tegenwoordig "wit"? Omdat "blank" volgens NOS directeur Gelauff "te positief" klinkt.
Waarom "wit" en geen ander woord? "Wit" is een lelijk Anglicisme, een letterlijke vertaling van "white" als in "white person", en past bij de intersectionele ideologie die op grote schaal de Amerikaanse universiteiten en in toenemende mate de rest van Amerika overspoelt.
In de intersectionele ideologie zijn blanke christelijke heteroseksuele mannen onderdrukkers, en hoe meer je afwijkt van blanke christelijke heteroseksuele mannen, hoe meer slachtofferpunten je krijgt. En hoe meer slachtofferpunten je hebt, hoe meer speciale rechten je mag opeisen.

petersteenkamp | 30-07-20 | 14:53 | 1

"Te positief"???? En daarom mag je het niet gebruiken?? Wat komt er straks? Mag je het dan alleen nog maar over facisten hebben als je een willekeurige blanken personen wilt omschrijven? Waar kan ik mijn lidmaatschap van de NOS opzeggen?

EenGoedBegin | 30-07-20 | 19:36

Als alle witten zichzelf nou tot racist bestempelen is het probleem opgelost.

Nehemia | 30-07-20 | 14:23 | 1

OK. Ik ben een racist. Mag ik nu zonder gezeik verder met mijn leven?

squadra | 30-07-20 | 19:22

Ik vermoed dat er weinig mensen van kleur dit museum bezoeken (want: niet gratis). Die Richard Kofi is publiciteitsgeil en genereert hier wat aandacht voor zijn Insta-account. Is overigens erg matig en staat helemaal in het teken van BLM en dit uitmelken voor subsidie. Blanke bezoekers, die wel betalen, zouden het museum kunnen boycotten totdat het afgelopen is met deze malligheid. Deugen betaalt geen salarissen.

Toos Bevergeil | 30-07-20 | 14:11

En zo worden blanke autochtone Nederlanders gedwongen om racist te worden. De enige manier om nog een beetje zelfrespect te behouden.

Here's Freddy | 30-07-20 | 14:10

Ach,

Je kunt deze Afrikanen van alles aan houtsnijdende argumenten tegenwerpen, en hen erop wijzen dat zij en/of hun ouders VRIJWILLIG naar Nederland zijn geëmigreerd vanuit een straatarm pauperland (niet op ONZE uitnodiging, wij wilden hen hier namelijk helemaal niet hebben!), zoals vrijwel al die paupers die met hun bootjes de Middellandse Zee over varen richting Europa. Maar uiteindelijk heeft dat geen enkele zin.

Deze mensen zijn namelijk slechts uit op geld. Zij zien Nederland als een soort pinautomaat waar je domme blanken van alles kunt wijsmaken om een (misplaatst) schuldgevoel te creëren en vervolgens hen daarmee naar gelieve kunt chanteren.

Belangrijker is de groep blanke mensen eens goed onder de loep te nemen die hier zo gretig aan meewerken.

Wie zijn die blanken? Politici van links? Beroepsactivisten? Of andere subsidievangers, zoals mensen in de asielindustriemaffia die pogen blanke mensen een vals schuldgevoel aan te praten, teneinde ons geld af te kunnen troggelen?

Graaf je door, dan kom je erachter dat de meeste blanke mensen die hier aan meewerken een verborgen financiële agenda hebben. Een echte naïeve randdebiel daargelaten. En bovendien een zeer kleine minderheid onder de blanken vormen.

Want kijk maar eens om je heen. Hoeveel blanke mensen in jouw directe omgeving zijn het met deze onzin nou werkelijk eens? In mijn omgeving letterlijk niemand, en ik leef echt niet in een bubbel. Dus wie vertegenwoordigen dit voornoemde groepje blanken dan eigenlijk, behalve zichzelf?

BLM en alles eromheen (zoals KOZP dat meelift) is gewoon de zoveelste sociale mediahype, gehyped door een stelletje beroepsactivisten en mensen die rotzooi willen trappen en chaos willen creëren.

Zodra de shitstorm van de coronacrisis pas echt over dit land gaat razen, en die enorme wereldwijde recessie eraan komt, dan hebben de mensen in dit land wel wat anders aan hun hoofd. En verwaait de aandacht voor BLM als sneeuw voor de zon.

Hopelijk dat alleen niet de aandacht voor de asielindustriemaffia, die direct en indirect verantwoordelijk is voor de aanwezigheid van dit soort “nieuwe-Nederlanders”, verwaait.

Want het wordt eens tijd om hun door de Nederlandse staat gefinancierde hulplijnen definitief af te snijden. En als we toch bezig zijn: kijkt u eens wie u financiert/sponsort met uw deelname aan - bijvoorbeeld - de Postcodeloterij (waarin je sowieso geen flikker mee wint). Het kwartje moet bij iedereen gaan vallen.

Dankzij dit soort “hulpverleners” zitten wij dus nu permanent met dit soort klagend Afrikaans tuig opgescheept!

Kompromat | 30-07-20 | 14:03

Ik vind een tentoonstelling over mensen zonder Neanderthaler DNA sowieso niet kunnen. Het verheerlijkt de genocide die homo sapiens, afkomstig uit Afrika, heeft aangericht. In die zin zijn er heel wat meer herstelbetalingen nodig van vele millennia onderdrukking van de Neanderthaler door de volbloed sapiens. Tijd dat we daar wat aan gaan doen. Ik stel voor geheel Afrika te onteigenen als eerste stap. Oh, dat hebben we gedeeltelijk al gedaan? Let’s call it even dan.

Feitenpliesie | 30-07-20 | 13:39 | 1

En dan ook nog eens de slavenhandel door de Ashanti en de hedendaagse slavenpraktijken van de Afrikaanse landen in de volgende link niet noemen:
en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_cont...
Waardeloos museum.

SIogra | 30-07-20 | 14:01

Typisch weer. De mensen die het hardst klagen zijn vaak ook de mensen die het minst bijdragen.

Greetjee | 30-07-20 | 13:39 | 2

Klopt. Maandag is de vakantie voorbij en moet ik weer gewoon werken en belasting afdragen.

Here's Freddy | 30-07-20 | 14:17

@Here's Freddy | 30-07-20 | 14:17: Er blijven straks na die coronasloopkogel weinig loonslaven meer over om alle borden in de lucht te houden.

Nehemia | 30-07-20 | 14:25

Al die authentieke beelden uit het Afrika van vroeger zijn ook wel héél erg stereotype en pijnlijk voor de hedendaagse Afrikaanse bevolking. Ik denk dat ze er goed aan doen ze allemaal te verbranden.
Wat vindt Oboema hier eigenlijk van?

A la snackbar | 30-07-20 | 13:38 | 1

We kunnen die zooi opstoken in een centrale, win-win.

Het brein erachter | 31-07-20 | 00:02

Zo moet in elke reisfolder over Duitsland de holocaust en de tweede wereldoorlog uitgebreid behandeld worden.

Avin | 30-07-20 | 13:38

Nu moet ik wel bekennen dat ik nog nooit van een Afrika-museum had gehoord, dus of ze nou bukken, failliet gaan of in brand vliegen heeft voor mij persoonlijk niet zo veel gevolgen. Ook nu ik van hun bestaan weet heb ik geen aandrang om op bezoek te komen.
Maar wat mij weer wél de moeite waard lijkt is een negermuseum. Waar je echte, ouderwetse negers kunt bezichtigen. Dat zou mij wel 7 euro 50 waard zijn.

JvanDeventer | 30-07-20 | 13:34 | 3

Doet me aan Eddy Murphy denken: "A bush-bitch coming out of the woods on a zebra".

BASinnic | 30-07-20 | 13:37

Je bent er waarschijnlijk binnen 10 minuten uitgekeken, dus vind ik € 7,50 wel wat veel.

Here's Freddy | 30-07-20 | 14:20

@Here's Freddy | 30-07-20 | 14:20:
Ho, ho. De neger in al zijn verschijningsvormen, ontwikkeling en cultuur via Dr. King, Mandela, We Are Here, Gloria Wekker tot en met het eindstadium (Airfryer en Kwakasi); daar heb je wel meer dan 10 minuten voor nodig.

JvanDeventer | 30-07-20 | 14:31

ik heb nog nooit een zwarte gezien, dus ga ik ervan uit dat er geen bestaan

Zyprexa20mg | 30-07-20 | 13:27 | 2

Met de intocht heb ik er een aantal gespot.

Nehemia | 30-07-20 | 14:41

Die van de intocht zijn nep.

Het brein erachter | 31-07-20 | 00:04

Jacobse en Van Es hadden daar in 1980 al een praktische oplossing voor. Iedere club zijn eigen stukje Nederland.
youtu.be/K0lg9KchCqQ

Beste_Landgenoten | 30-07-20 | 13:23 | 1

Geniaal. Ze liepen echt 40 jaar voor. Ook die sketch over dat homostel dat eigenlijk gewoon een saai burgerlijk leven wilde hebben

BASinnic | 30-07-20 | 13:27

De Chinezen hier in Nederland zullen wel denken. "Wat loopt die Kofi nou te klagen? Wij hebben niet eens een eigen Azie museum. Wij moeten zelfs met Jan en Alleman samenhokken op notabene 3 verschillende locaties: Tropenmuseum, Museum Volkenkunde en het Wereldmuseum. Maar goed, mijn pauze loopt af ik moet weer werken"

BASinnic | 30-07-20 | 13:21

Negers kijken kan je ook gewoon in de stad doen, daar heb je geen Afrika-museum voor nodig.

Punksmurf | 30-07-20 | 13:20

Wat is er aan de hand met die mensen? Is het een toneelstuk? Een stoornis? Groepsdruk? Een wetenschappelijk onderzoek waardig.

SIogra | 30-07-20 | 13:18 | 2

Just follow the money. Meer lawaai maken = meer subsidie

BASinnic | 30-07-20 | 13:22

Hier hadden we in de duistere middeleeuwen, adel, clericaal geboefte en horigen en lijfeigenen en de derde stand, vrije burgers. Veel conflicten gaf de opkomst vd derde stand ten koste vd almacht vd adel en kerk, o.m. hoekse en kabeljauwse twisten. Daarna werd in W europa de slavernij afgeschaft en na de verlichtig werd die afschaffing zeer geleidelijk uitgebreid.

bijna_raak | 30-07-20 | 12:55

Wat was nou precies de kritiek? Dat ze te weinig slaven in dienst hebben?

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 12:55

Allemaal leuk en aardig dat Black Lives Matters en alles wat met de strijdt van zwart tegen blank maar ik hoor en lees nergens iets terug over de onderdrukking in eigen land van Katholieken door de Protestanten medio het jaar 1550. Katholieken werden in deze periode nml. onderdrukt - mishandeld -afgeslacht en hadden geen enkel recht vanwege het Katholiek zijn. De Protestanten hadden het namelijk in Nederland voor het zeggen. Denk dat excuses en schadevergoeding voor de nabestaanden wel op zijn plaats is. Is er reeds een beweging opgericht waarbij ik me kan melden voor excuses en een (ruimhartige) schadevergoeding voor het leed dat mijn voorouders allemaal is aangedaan en waar ik nog steeds dagelijks de naweeën van ondervindt? :-)))

Draaideurgekte | 30-07-20 | 12:43 | 1

Ja, ik wil ook wel eens zielig zijn en geld krijgen. Moet toch kunnen?

Here's Freddy | 30-07-20 | 14:23

De enige reden waarom deze ontwikkeling gaande is en wordt ondersteund is omdat de oligarchen, en de technocraten in Brussel, nog veel verder willen gaan met de Afro-Arabisering van Europa. Wij houden ons bezig met de sociale motieven, maar de werkelijke motieven zijn van materialistische aard.

Caesar.is.Keizer | 30-07-20 | 12:42

Was te verwachten dat het Afrika museum een keer aan de beurt zou zijn. Als ze een eerlijk beeld over het slavernij verleden willen tonen van west Afrika, komen de Afrikanen er zelf niet goed uit. Een tentoonstelling over de Ashanti die aan de lopende band oorlogen begon bij nabij gelegen slaven om ze aan Europeaanse bedrijven te verkopen bijvoorbeeld, waardoor de hele kustregio van Ghana en Ivoorkust heel veel welvaart opleverde. Of alle slavernij die tot op de dag van vandaag nog steeds in Afrika bestaat, de vele slaven heden ten dage op de cacaoplantages bijvoorbeeld.

Fijn_dat_je_er_bent | 30-07-20 | 12:36 | 1

Misschien moeten ze een keer een tentoonstelling maken over die paar zwarte B17 bemanningen in de tweede wereld oorlog en het zo spinnen dat deze mensen eigenlijk een zeer doorslaggevende rol hadden in het verslaan van Duitsland. Dat zal het beeld over onze zwarte Nederlanders positief beïnvloeden. Ze hebben het ook bij Marrokkanen gedaan en kijk een hoe dat geholpen heeft. Oh, wacht...

BASinnic | 30-07-20 | 13:26

Ghana en Ghanezen. In het verleden leverde de ene bewoner de andere uit aan slavenhandelaars en in het heden vakantieoord voor overrijpe vrouwen op zoek naar de jonge one-eyed black-mamba.

Ruikbaard | 30-07-20 | 12:36

Het wordt wel erg ongeloofwaardig al dat gezeur.Je zou als beroep maar zeurder geworden zijn. Hebbie geen opleiding voor nodig waarschijnlijk.Je hoeft alleen maar zwart te zijn.Pfff, mafketel.

Tishetnetnie | 30-07-20 | 12:35

Er bestaat een virus erger dan Corona. Hoogst besmettelijk en een antidote lijkt nog ver weg.

Acidstain | 30-07-20 | 12:30

Ooit in een grijs verleden eens met school het Afrika museum bezocht. Als dit museum Afrika vertegenwoordigd, dan begrijp ik wel dat onze gekleurde vrienden verspreid over de wereld zijn. Wat een deprimerend museum is dit zeg......

Draaideurgekte | 30-07-20 | 12:26

Drie keer links is rechts.
Als je te ver doordraait de ene kant op, eindig je daar waar je niet naar toe wilde.

Timide_Aso | 30-07-20 | 12:21 | 2

In mijn universum ben ik dan terug op het startpunt.

KlauwnBassie | 30-07-20 | 12:25

En nadat de reclamecampagne afgelast werd, ging de hele "zwarte gemeenschap" massaal juichend naar het Afrikamuseum, blij dat het overleg zo goed had uitgepakt. Het enige probleem was nog de wachtlijst om naar binnen te mogen....

... en als je dat gelooft, geloof je alles.

Giraf01 | 30-07-20 | 12:20 | 2

Ik geloof het.

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 12:29

Inderdaad, want die waren van plan om met hun gezin op de Stella daar heen te gaan.

Tashtego | 30-07-20 | 13:00

Wordt er in het museum ook aandacht besteed aan de Afrikaner cultuur ? Vraag ik me af.

KlauwnBassie | 30-07-20 | 12:18 | 1

Lijkt me wel terecht want de Afrikaners zijn tegenwoordig de l*l.

Acidstain | 30-07-20 | 12:31

Goh.

Insterseciontele identy politics stopt mensen mensen in hokjes met etiketjes en dat vinden ze dan niet intrinsiek racistisch, seksistisch...

En dan komt ee zo’n intersectioneel woke (en wit) vrouwtje Robin DiAngelo met een boekje “White Fragility”, waarin ze zegt dat Witte Mensen de eigen groep zouden moeten onderzoeken daar vandaan zouden moeten reflecteren op de maatschappij...

Neo-nazi’s be like: Interesting... Go on! Tell us more... you’re on to something.

Stormageddon | 30-07-20 | 12:13

Er is nogal wat te doen rondom het onderwerp ‘racisme’.
Het is een hot item, het is een zeer beladen issue, het is volledig uit de hand gelopen discussie.
De discussie gaat ook al lang niet meer over het punt dat racisme verkeerd is en ieder gelijk hoort te zijn.
De discussie is veranderd is een gekibbel tussen kampen van veel te snel gekrenkte zielen.

De kwetsende stereotypering door het beeld van zwarte pieten is veranderd in een excuus om alles wat kleur bekend, ter discussie te stellen.
De gaper boven de apotheek is racistisch en kwetsend, ja hoor. We trekken standbeelden van hun sokkels, omdat de persoon in een tijd leefde waarin slavenhandel helaas nog bestond en er mo-ge-lijk ook aan mee heeft gedaan. ‘Black lives matter’ is ook racistisch is zijn kern, daar moet ‘all lives matter’ staan..
En iedereen die er wat van vind krijgt ook een podium, iedere gekrenkte ziel heeft een virtueel platform of kader in een krant of tijdschrift om met iedereen te delen hoe gekwetst zij zijn.
Dat is ook typerend in democratische landen, iedereen moet een mening mogen hebben en moet deze mening mogen delen. En zodra dit gedaan is, staat er weer een groep op die zich gekwetst voelt en dit op hun beurt dan ook weer wil twitteren, tweeten en posten. En zo gaat het maar door, houdt het nooit op.
De hele discussie heeft al lang niets meer te maken met het issue, racisme is verkeerd.

Misschien moeten we maar eens discussiëren over een nieuw issue, gekwetst zijn is verkeerd!?
......

steenslijper | 30-07-20 | 12:11 | 3

Wellicht is het juist het feit dat mensen te snel gekwetst zijn en dat hun tere zielen wat eelt moeten krijgen.
Is het misschien zo dat de snel gekrenkte zieltjes de boosdoeners zijn in deze discussie? Het punt dat er altijd wel iemand gekwetst is door wat-dan-ook, zorgt dan we er nooit uitkomen in een dergelijke discussie. Maar wat als we hysterische gekwetsten af en toe een klap in het smoelwerk geven en ze aan de schouder uit hun hysterie schudden. Doe eens normaal joh! Haal je schouder op als iemand iets anders vind dan jij en laat het daarbij…Draai je om en loop weg! Accepteer dat er verschillen zijn en laat je niet zo makkelijk kwetsen. Het is niet asociaal om je mening te geven, maar het is juist asociaal om je door andermans mening te laten kwetsen. Een verplichte weerbaarheidstraining voor alle tere zielen in de samenleving zou wellicht een snel eind maken aan de zinloze discussie die nu gaande is.

steenslijper | 30-07-20 | 12:12

Door de hedendaagse polarisatie is er geen discussie meer mogelijk. Óf je bent een linkswappie en hebt dus altijd gelijk, óf je bent realistisch denker en hebt dus per definitie ongelijk, bent een racist, klimaatontkenner, facist, bruinhemd of wat dan ook.
Linksdenkend Nederland heeft elke vorm van dialoog overboord gezet.

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 12:17

Het is geëscaleerd, dat zeker. Maar dat zijn golfbewegingen. Als je terugkijkt naar de jaren 60/70 en dan naar de preutse jeugd (en wereld) van nu. Het aantal topless mensen op de stranden zal weer toenemen, het extremistische en hysterische racisme-gelul waait ook weer over. Ik wil iedereen die NL diep-racistisch vindt graag aanraden een week of wat in Oost-Europa of Rusland of China of het zuiden van de VS te gaan wonen. Kom daarna terug, en ervaar het aangename NL!

Het brein erachter | 31-07-20 | 00:14

Ik ben een tijd terug naar het Fries museum geweest. Waar zijn de klagende Friezen?

Koekkeloere | 30-07-20 | 12:09 | 3

Zijn er die niet klagen ?

KlauwnBassie | 30-07-20 | 12:13

Die zijn gewoon aan het werk.

JanVergoor | 30-07-20 | 12:15

Was jij dat? Schande!

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 12:36

Waarom vergeet iedereen dat er in de wereldhistorie MEER blanken in slavernij zijn geweest dan zwartjes ? En waar hebben de "Slaven" of Slavische volkeren hun naam vandaan gekregen ?

In Europa was ooit het "lijfeigenschap" wat ook slavernij inhield. Er was een overeenkomst tussen de kerk en de adel, de ene hield het volk dom, en de andere hield het volk arm. Tot het kinderwetje van Van Houten in 1874 waren kinderen ook slaven van hun ouders.

Van geschiedenis moeten we leren, om het goede te herhalen, en fouten te voorkomen. Helaas vinden grote bedrijven en de overheid een "geheugen" maar lastig. De ene wil het slechte product opnieuw verkopen, en de ander wil opnieuw hetzelfde beloven.......

M13 | 30-07-20 | 12:07 | 2

Het is heel simpel. Wij zijn rijk en behept met een protestants / calvinistisch schuldgevoel waardoor er, door het drukken op de juiste knoppen, geld te halen valt.
Singapore is van oorsprong Maleisisch maar de oorspronkelijke bevolking is nu een minderheid tov de Chinese meerderheid. Maar ik zie daar niks van dingen als "native Singaporeans" of "First Nation" en al die bullshit. De vier bevolkingsgroepen hebben dezelfde rechten en plichten. Je mag best zeuren en klagen, maar als je een wet overtreedt dan daalt er "een ton of bricks" op je neer

BASinnic | 30-07-20 | 13:35

Misschien omdat de blanke slaven meteen gecastreerd werden en de blanke slavendrijvers NIET zo wreed waren. Daardoor hoor je niets van nakomelingen van blanke slaven maar wel van honderden miljoenen zwarte.. Een soort van blanke slavengenocide dus, die hoor je niet, dus die zijn er niet.

Sneerpoets | 30-07-20 | 19:34

Als er geen liefde is, en alleen maar haat.
Moet je uit elkaar gaan.
Ik zeg, Vaarwel en tot nooit.

bigstone | 30-07-20 | 12:04

Ik zou weleens precies willen weten bij welke uitslag van de belichtingsmeter je van kamp moet wisselen.

McSnor | 30-07-20 | 12:03 | 2

In de VS was dat traditioneel de bruin papieren boodschappen zak, meen ik me uit een ouwe film te herinneren. (geen idee welke)

KlauwnBassie | 30-07-20 | 12:16

Oorlog in subsidieland. Mooie titel voor een film (subsidie), boek (subsidie), krantenartikel (subsidie). Om met de Afrikaanse culturen kennis te maken hoef je tegenwoordig ook helemaal niet meer naar een museum. Die komen je al tegemoet zodra je de deur uit stapt of, als je pech hebt, wanneer je gewoon thuis ligt te slapen.

drs. P | 30-07-20 | 12:01

Altijd dat gezeik, altijd dat gezeur, nou dan vereeren we toch helemaal niks meer van Afrika. Dan verwijderen we toch alles wat maar met zwart cultuur te maken heeft.

Maar ja dan krijg je weer het gejank dat we te weinig doen aan andere culturen.

Dit soort gedram zal nooit stoppen als je je rug niet recht houdt.

Ins0mnia | 30-07-20 | 11:58
-weggejorist-
M13 | 30-07-20 | 11:58

Ik begrijp dat het het museum exposities geeft over de hedendaagse praktijk in Afrikaanse landen, dus de enige slavernij die je zou kunnen benoemen is die daar vandaag de dag nog plaatsvindt.
Hoewel veel slavernij op het Afrikaanse continent in het teken staat van de winning van goud en diamanten, en ik weet niet of de met bling overladen hiphop artiesten daar op gewezen willen worden.

ZonderNaam | 30-07-20 | 11:52

(OK, vandaag maar het woord 'gekleurden' gebruiken, met respect bedoeld)
.
1 - Als je onaardig bent over gekleurden ben je een racist, ook wanneer het terecht is.
2 - Als je je niet mengt in de discussie ben je een verderflijke wegkijker en houd je 'institutioneel racisme' in stand.
3 - Als je extra aardig bent voor gekleurden, doe je aan 'cultural appropriation' en discrimineer je al snel niet-gekleurden en andere minderheden.
.
Je doet het altijd fout dus.
Ik houd me persoonlijk zoveel mogelijk bij optie 2, kleur niet mee laten spelen in overwegingen en keuzes. Dat is best moeilijk in het huidige politieke klimaat.
En ik schuw zeker 1 niet wanneer van toepassing,
gelijk monnikken, gelijke kappen...
.
(oei, een spreekwoord vanuit religie irt kleur, nu is er vast iemand boos)

hotmint | 30-07-20 | 11:57

Sluit die tent maar definitief. Er valt geen eer meer aan te behalen.

Pimp my Voortuin | 30-07-20 | 11:44

Wederom kunt U nu weer eens constateren in wat voor Nederland we door die minderheid aan linkse activisten te recht zijn gekomen. Ze zijn in staat een Nederlands museum te sluiten? Zwarte piet moet in zijn gezicht geschopt worden al men er een ziet in november. Hoe kon dit allemaal gebeuren ?
Natuurlijk is Nederland een te links bestuurd, tolerant, land, dat is de oorzaak.Laffe politici traden nergens tegenop en de links NPO hersenspoelde ons. Alleen Geert Wilders verdedigde de Nederlandse geschiedenis en waarden!
Wat hebben hun acties te maken met discussies over geschiedenis en vrijheid van leven en meningsuiting? Niks !
Hoe lang accepteren wij nog deze grove anti-Nederland houding ?
De regering zou een wet moeten maken, dat op dit soort gedateerde meningen en intimidatie een straf komt te staan. Immers iemand is nu nog verantwoordelijk voor wat 300 jaar geleden in de wereld is gebeurd.
Aan die activisten zou ik willen zeggen: "wij zijn echte allochtone Nederlanders en als het je hier niet zint, woon je hier in een heel vrij land, waaruit je nog morgen kan en mag vertrekken naar elders, waar het dan wellicht voor jullie beter is ".
Wij blijven Nederland en zijn jullie intimidaties meer dan zat.

outdoor | 30-07-20 | 11:35 | 2

Laffe meebuigers zijn de brandstof voor intimidaties, en de NPO blaast stokerig mee.

klön | 30-07-20 | 12:09

Nederland zoals wij het kennen is volgens onze bestuurders al voorbij, als mensen dit nou eens zouden begrijpen dan zouden ze pas echt de ernst van de zaak zien. Maar nee, velen denken nog dat Nederland en de Nederlanders een entiteit zijn waar de politiek ooit (weer) rekening mee gaan houden. Elk jaar wordt dit (nog) onwaarschijnlijker want 'de' Nederlanders zijn nu al in de minderheid tegenover de internationale massa die ons bestuurd en zullen dit straks binnen eigen grenzen (als die er nog zijn) ook zijn. Er moet echt een wonder gebeuren willen we kunnen voorkomen dat we uit de historie geschreven worden ben ik bang.

Caesar.is.Keizer | 30-07-20 | 12:48

De enige manier waarop dit museum ooit nog iets kan doen is door het te hernoemen naar Whites-are-Evil-museum.

Mr. Happy | 30-07-20 | 11:31

Ghana je eigen land.

knutsel_ | 30-07-20 | 11:20 | 2

Hier kan niemand iets tegenin brengen!

Bolder | 30-07-20 | 11:36

mooi in elkaar geknutseld!

Acidstain | 30-07-20 | 12:33

Blanke mensen die een tentoonstelling over Ghana organiseren zonder de 300 jaar handel van 12,5 miljoen mensen als slaaf te noemen, is als Duitsers die een tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog organiseren zonder de holocaust te noemen.

Een tentoonstelling over Afrika organiseren zonder mensen uit Afrika in de organisatie is een tunnelvisie presenteren van alleen je eigen witte Groenlinkse visie.

Ikbeneenzelfbouwer | 30-07-20 | 11:07 | 5

Fout van U. Een museum is geen politieke zaak of instrument. Die mogen in dit land in een museum zaken laten zien die men wil en belangrijk vindt.
Bent U ook L activist?

outdoor | 30-07-20 | 11:39

"Een dagje in Duitsland/Ghana, lekker even ver weg in eigen land". Gaat over hedendaags Duitsland/Ghana , prachtig vakantieland. Om daar nou de 2e wereldoorlog, laat staan concentratiekampen bij te halen... Kortom: je vergelijking slaat als kut op Dirk.

BenPakdee | 30-07-20 | 12:02

De toeristen die Amsterdam bezoeken worden wel elke keer Anne Frank voorgehouden. Maar dat de Stad Amsterdam voor eenderde deel meedeed in de slavenhandel en de slavernij wordt nergens vermeld aan de toeristen.

Ikbeneenzelfbouwer | 30-07-20 | 12:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Al deze Afrikaanse failed states hebben onafhankelijk gekregen waar zij om vroegen, waarom lopen er nog steeds zoveel van hun rond hier. Hup terug naar je roots om daar dingen op te bouwen zie je ook meteen nagenoeg geen blanke mensen meer die je triggeren.

The Russian | 30-07-20 | 11:07

Je ziet nauwelijks zwarten in musea. Meestal mensen uit de middenklasse. Dat zijn mensen die hele subtiele manieren hebben om mensen die sociaaleconomisch anders zijn uit te sluiten. Waaronder zwarten, want die zitten ook vaak in die groep.

Diotima | 30-07-20 | 11:06 | 2

Hele subtiele manieren als: entree betalen, de tentoongestelde zaken bekijken op een rustige wijze (zodat niet het hele museum jou of je kinderen hoeft te horen), de afwezigheid van afstompende muziek of de bereidheid iets te leren ipv alleen vermaakt te willen worden.

JanVergoor | 30-07-20 | 12:11

Net zoiets als veel allochtonen zien tijdens de Dodenherdenking.

Caesar.is.Keizer | 30-07-20 | 12:51

Ik snap het wel als er niets gezegd wordt over de ghanese slavenhandel van akwasi. Dat moet prominent in het museum komen want anders klopt het beeld niet.

Eddy67 | 30-07-20 | 11:06

Nooit gehad een hekel aan mensen met een andere kleur dan blank maar ik krijg steeds meer een hekel zwarte mensen. Misselijkmakende lieden.

De Evangelist | 30-07-20 | 11:05 | 2

Vroeger dacht ik dat "Nationalisten" mensen waren die in bruine overhemden met hun rechterarm gestrekt liepen en daarbij trots op hun vlag waren.
Tegenwoordig denk ik daar genuanceerder over en voel ik mij meer en meer nationalistisch.

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 11:17

Waar kan ik terecht voor een cursus om te leren om mijzelf stelselmatig gekwetst te voelen?

Brabeaulander | 30-07-20 | 11:05 | 2

Bij mij kan dat.
Ik kneed uw ziel zodanig dat u voor elke neger knielt, kotst op uw voorvaderen, u zichzelf leert met een krawats te tuchtigen en mij daarvoor ruimhartig van pecunia voorziet.

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 11:22

Zijn is zien.

BBmetR | 30-07-20 | 11:05

Ik wens het museum een spoedig faillissement.

Stijlicoon | 30-07-20 | 11:04

East is East, and West is West, and never the twain shall meet.
Vervang East door negers en West door blanken en het klopt als een zwerende vinger zoals we vroeger zeiden.
Op de omroep ONS laten ze vaak oude Polygoon filmpjes zijn en potverdrie wat verlang ik terug naar die tijden van rond 1960.

BBmetR | 30-07-20 | 11:03 | 1

Denk dat die filmpjes binnenkort ook wel verboden gaan worden wegens te weinig zwarten

geenspam | 30-07-20 | 21:35

Brenda Stoter Boscolo zegt in het AD:
"Gelijkheid bereik je niet door uitsluiting. Dat doe je samen".

Die zuurpruim Maarten van Rossum doet in het programma De Slimste Mens niet anders dan al die mensen uitsluiten die een andere mening hebben dan hij. Dus als Brenda bedoelt dat je ook met Geert en Thierry moet samenwerken, dan keijg je eindelijk een normale niet gesplitste opgefoktw samenleving.

Ikbeneenzelfbouwer | 30-07-20 | 11:00

ls bedrijfsuitje lang geleden dit museum bezocht. Mooi museum en mooie Afrikaanse kunst. Je gaat erheen uit waardering voor Afrikaanse culturen, maar blijkbaar is dat niet voldoende.

Dr.Platypus | 30-07-20 | 10:59

De kruiperigheid van zo'n museum is misselijkmakend. Besteden ze trouwens ook aandacht aan hoe zwarten onderling soms met elkaar omgaan? Is er aandacht voor de genocide van Tutsi's door de Hutu's?

halbstark | 30-07-20 | 10:57 | 1

Zie bijvoorbeeld de televisieserie Shaka Zulu. Wordt nu niet meer uitgezonden en is alleen nog op DVD te krijgen.

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 11:00

Ik ben ook ‘artiest’ en wordt gediscrimineerd op leeftijd.Ik eis subsidie

lingo star | 30-07-20 | 10:55 | 1

En dan woon je ook nog eens in het ghetto van B. subsidie alleen kan al dat leed niet verzachten.

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 11:01

Lijkt me een overbodig museum nu half Afrika hier zit. Ik zie en ervaar hun cultuur dagelijks, blijkbaar is dat wat ze zo uniek maakt. Laten we het daar eens over hebben. Hutu's Tutsi's anyone? Is geen blanke aan te pas gekomen.

Stonecity | 30-07-20 | 10:55

Wat een stelletje sneue lafbekjes bijelkaar. Zowel dat museum, als die klaagnegers.

klön | 30-07-20 | 10:48 | 2

Ik ben benieuwd of er één BN'er (Bekende Neger) is die geen klaagneger is.

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 10:58

Onze musea zijn net van die kruidjes roer me niet die dichtslaan en draaien zodra er iemand me een vinger wijst. Blijkbaar is het verhaal dat ze ons willen vertellen ontzettend plooibaar en afhankelijk van wie de grootste bek heeft. Wat hebben we er dan aan?

Blauwpetje | 30-07-20 | 10:41

WAAROM kan een museum niet een leuk dagje uit bieden en mensen de cultuur van een vreemd land laten zien zonder dat daar ook de zwarte bladzijden opgedrongen moeten worden? Moeten bij de sushibar ook foto's van jappenkampen aan de muur? Geen Oktoberfest zonder Auschwitz? Waarom wordt er zo gedramd om die slachtofferrol door te drukken? Omdat ze het als wapen gebruiken, daarom. Het slachtofferschap wordt gebruikt als wapen van racistische agressie door een kleine groep mensen. Het is een breekijzer voor subsidie en een knuppel om mee te slaan. Deze fascisten hebben maar één agenda: de onderwerping van de witte mens.

Trekhaas | 30-07-20 | 10:39 | 2

De onderwerping van de blanke mens, niet de witte mens...

halbstark | 30-07-20 | 10:55

Oh ja en wat is hier nou zo gevaarlijk aan? Het is toch maar één keer toegeven? Mensen willen deel uitmaken van een beweging, dingen veranderen en zich associeren met macht. Iedere keer dat wordt toegegeven aan onredelijke eisen om gezeik te voorkomen, winnen deze groepen aan aanzien en worden aantrekkelijker, groter en machtiger. Met deze toegenomen macht zetten ze nog meer in beweging, worden daarmee nog aantrekkelijker en de vicieuze spiraal draait verder. De bestorming van de Bastille die de Franse revolutie inleidde kwam niet omdat de mensen honger hadden, maar omdat ze het gevoel hadden dat ze dingen in beweging konden zetten, dat ze aan het winnen waren. Vanaf het moment dat er toegegeven wordt aan eisen, hoe klein ook, is de sneeuwbal aan het rollen en wordt steeds moeilijker te stoppen totdat het een allesvernietigende kracht geworden is.

Trekhaas | 30-07-20 | 11:07

Okay. Gewoon terug naar Afrika. De Nederlandse gemeenschap betaald voor ze. En, iedereen is gelukkig.

Thoth | 30-07-20 | 10:39

Niemand had ooit van dat museum gehoord en nu staan ze even op de kaart. Geen aandacht aan geven dan verdwijnt het vanzelf.

Claude Jacque | 30-07-20 | 10:37 | 1

Precies, naar de stort met dat museum.

ritter vn hüpfburg | 30-07-20 | 11:19

Als ik zijn IG goed begrijp stond deze "artiest" op de planken met iemand van MDRA. Die Amsterdamse verzameling subsidieharkers die onder leiding van een ik-predik-waar-u-mij-vet-voor-betaald yup. Niks geen ideale motieven, gewoon aandachtsgeil en gericht op doekoe.
Die club waar ze met zijn allen duiken op die paar meldingen van niet-lief-tegen-zwart per jaar, dus daar werken artiesten. Geen onderzoekers? Geen statistici?

Gelukkig hebben we het verder niet over het merendeel Nederlandse vrouwen en minderheden die door andere minderheden worden lastiggevallen, uitgescholden, nagefloten, vastgegrepen, etc.
Bedankt Neefjes van Oom Tom dat ik jullie vanaf mijn 12e al niet vertrouw en ontweek op straat. En hoe mooi dat daar de Noorderlingen uit jullie continent bij zijn gekomen. Weet je wel, die finnen, die ook zo lief zijn tegen vrouwen.
Fijn, zo'n verrijking voor mijn land.

vigilanta | 30-07-20 | 10:32

Goed. Dan gaan we nu maar even consequent door volgens de BLM rassenleer:
Witte mensen kunnen natuurlijk geen goed Afrika museum inrichten en beheren vanwege hun ingebakken/aangeboren racisme en white privilege. Het huidige Afrika museum doen we dus dicht. Verder vermijden we als witte mensen alle uitingen over Afrika, en eigenlijk alle uitingen over de zwarte gemeenschap en over mensen van kleur. Want witte mensen kunnen daar per definitie niets zinnigs over zeggen, vanwege hun racisme etc.
We scheiden de cultuur (toch hoofdzakelijk bestaande uit racisme) van de witte mensen van de vlekkeloze cultuur van kleur. We noemen dat natuurlijk geen Apartheid want dat was een witte term. En zo gaan we samen/ apart verder.
Zo goed, mevrouw Wekker?

Schmalz | 30-07-20 | 10:32

Wat 'n laffe kruiperige en onderdanige houding tegenover negers en andere zgn. minderheden.
Dat volk moet ons (terecht) diep verachten.
Symptomatisch voor de politiek en bestuurders in dit land.

meneer Q | 30-07-20 | 10:31

Het Afrika-museum, zucht. Ik moest er ruim dertig jaar geleden naartoe met schoolreisje. Het enige wat ik ervan geleerd heb, is dat Afrikanen hutjes maken van koeienstront.

The_iron_boar | 30-07-20 | 10:30 | 1

Ik leerde er dat wij niet van ons mooie landje een soort Afrika moesten gaan maken.... met de kennis van nu.... oei:

Lorejas | 30-07-20 | 10:46

Waar het is misgegaan staat in hetzelfde artikel: 'Kofi studeert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen algemene cultuurwetenschappen. "Ik wil mij bezighouden met multi-etnische vraagstukken en problemen. Ik ben geïnteresseerd in intercultureel contact. Ook daarom was ik graag naar Amerika gegaan. Ik zou daar een vergelijkbare, vierjarige studie kunnen volgen. Multi-etnische vraagstukken zijn in Amerika een hot issue." Einde citaat.

grietmetgroenefiets | 30-07-20 | 12:28

"Er zouden meer Nederlanders in de NBA moeten spelen. Maar dat wordt een lastig verhaal. Het niveau is daar zo hoog."

En dat is dus het nadeel van quota's voor van alles en nog wat........

Johannes Wardenier | 30-07-20 | 13:02

@grietmetgroenefiets | 30-07-20 | 12:28: Denk dat je daar wel een punt hebt. Vind maar eens eens een 'normale en productieve' baan waarbij dit diploma gevraagd wordt. Die is er niet. Dus dan wordt je professioneel actievoerder, klager, slachtoffer, bestuurder van huilstruik stichting. Alles voor subsidie en aandacht.

der Schmutz | 30-07-20 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Het museum had ook gewoon kunnen zeggen: er is niets racistisch aan onze uitingen, wij halen daarom niets weg. O sorry, was even vergeten dat het 2020 is.

The Green*Machine | 30-07-20 | 10:30

Als ze nou echt een rechte rug hebben dan houden ze een grote expositie over de *huidige* slavenhandel in de wereld, de vrouwenonderdrukking en christen vervolging in landen en welke rol Nederland heeft gespeeld in de geschiedenis in het *tevergeefs* proberen uit te bannen van deze praktijken in de wereld. Maar dat er in landen als sauodie arabie en talloze islamitische en Afrikaanse landen deze praktijken, ondanks het heen sturen van duizenden miljarden, nog steeds op het niveau van voor 1600 voort gaat. Maarja he... Dan moet je niet van pis gemaakt zijn, geen rubberen stoeptegel me t spite hebben, geen last hebben van een aangeboren schuldcomplex, geen rubberen ruggengraat hebben. En dat hebben ze allemaal wel. Dussss....

peterdh | 30-07-20 | 10:30

Ik ga die kneus niet eens googlen. Ongezien de tyfus.

Tom Hagen | 30-07-20 | 10:29

Beter voorkomen dan Ghanezen.

schedewindje | 30-07-20 | 10:28

Ghanezen? Dat zijn toch de nazis van Afrika?

Ali Bi | 30-07-20 | 10:27

By the way, wordt Akwasi eigenlijk nog vervolgd wegens bedreiging? Justitie was wel heel vlot toen Wilders het Marokkaanse ras beledigde en toen de Blokkeerfriezen het recht op verzieken van een kinderfeest... sorry: demonstratie ondermijnden. Waarom duurt het dan nu zo lang?

MAD1950 | 30-07-20 | 10:25 | 2
-weggejorist-
Frau Merkel | 30-07-20 | 11:17
-weggejorist-
Frau Merkel | 30-07-20 | 11:17

Altijd weer die verdomde Ghanezen. Oproer kraaiers.

der Schmutz | 30-07-20 | 10:24

Wat een lafhartig volk is dit toch, met de staart tussen de benen afdruipen. Excuses en mea-culpa's, het is gewoon lachwekkend aan het worden.

lanexx | 30-07-20 | 10:24 | 1

Ja een plaatsvervangende schaamte....
negers en andere culturen in dit land moeten ons nu wel diep verachten, terecht!

meneer Q | 30-07-20 | 10:35

Is die naam Kofi wel goed gespeld? Moet het geen Koffie zijn?

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 10:24 | 1

Zwart graag. Geen suiker.

Ali Bi | 30-07-20 | 10:28

Ik ben vooral benieuwd wat er met de handelswaar gebeurde toen de Hollanders niet meer kwamen. Kun je volgens mij best een aardige film van maken.

happen_maar | 30-07-20 | 10:22 | 1

Die zijn elkaar vervolgens gaan afmaken, en die film heet Shaka Zulu. Mooie filmserie, dat dan weer wel.

Alco-de-Holist | 30-07-20 | 10:32

Het probleem is niet de klager maar de reactie ontvanger. In andere tijden waren zij machthebbers. Het leverde 5 jaar knaken op. Die mentaliteit heeft een culturele achtergrond. Na afloop Spaanse inquisitie was de grondslag gelegd en verdween nooit meer. Angst is voor hun de raadgever.

biltong | 30-07-20 | 10:18

Het failliet van multiculti. In brede kringen worden Ghanezen trouwens als "de NSB-ers onder de zwarten" gezien, en niet alleen vanwege hun rol in de slavernij van toen, maar ook vanwege hun rol in diezelfde handel nu....

Nederlanddraaitdoor | 30-07-20 | 10:13

Keek gisteren naar docu over George Michael. Stukje ging over een periode dat hij awards binnenhaalde in de "zwarte" categorie. Hij maakte zwarte soulmuziek en stond op 1 in de zwarte Amerikaanse hitlijsten. Dacht toen nog, vervang dit eens letterlijk naar witte hitlijsten en de poep zou de ventilator raken.

MichelDenHaag | 30-07-20 | 10:11 | 3

Vanuit bepaalde kringen was veel kritiek op George Michael dat hij zwarte soulmuziek maakte en zo ver kwam. Hij had volgens hun alleen maar het voordeel omdat hij wit is. Anders was hij niet zover gekomen was de redenatie. Ik weet niet of we zelfde documentaire gezien hebben maar de reactie van Stevie Wonder over deze kwestie was geweldig.

Xbitt | 30-07-20 | 10:26

@Xbitt | 30-07-20 | 10:26: het gaat erom dat expliciet gesproken wordt over zwarte hitlijsten

MichelDenHaag | 30-07-20 | 11:45

Dicht dat museum.
Geen cent naar een instelling dat zich vrijwillig laat censureren en zo een gekleurde boodschap overbrengt.

botbot | 30-07-20 | 10:10 | 1

Klinkt goed Botbot.

CalamityJane | 30-07-20 | 10:26

Men hanteert dezelfde tactiek als de boze of verontwaardigde Saraceen. 1 merkt iets op, en spreekt onmiddellijk voor de hele gemeenschap. Terwijl de gemeenschap niet bestaat. Dit is hetzelfde clubje waar Dipsaus bij zit. En dan ben je met een 20 m/v klaar.

Shortganger | 30-07-20 | 10:10

Ik vind dat Afrika terug moet naar zijn oorspronkelijke staat. Per direct alle waterputten dempen. Wegen afbreken. Scholen sluiten, ziekenhuizen ook. Medicijnman in ere herstellen. Grenzen binnen het continent weg halen. Mogen ze zelf gaan bepalen waar grenzen liggen. Geen medicijnhulp meer. Geen voedselhulp meer. Geen wapens meer leveren of munitie. Gewoon met rust laten en over 100 jaar eens gaan kijken, Bouw het hele continent op zoals men het blijkbaar graag wil. Maar stop met hierna toe komen en vervolgens te gaan bashen op dit continent. Dit gejank is zo 20ste eeuw. Verzin iets nieuws. Mankracht genoeg daar

moetnoggekkerworden | 30-07-20 | 10:08 | 2

Goed plan, maar dan ook een hek er omheen.

bigstone | 30-07-20 | 11:49

Alle grondstoffen zijn door de westerse landen reeds geroofd. Ahummmm...

Reaganmania | 30-07-20 | 11:55

"Werkten samen met de Nederlanders". Bedoelt Aknazi niet "Werkten samen met een ieder die geld of wapens hadden". En als je zelf mensen als slaven verkoopt, hoe durf je dan te beweren dat "ze niet wisten dat ze als goederen en slaven verhandeld werden" terwijl je eigen volk de wortel van het probleem is? Zonder aanbod geen handel. Ongelooflijk achterlijke kletspraat van een onbenul.

verxus | 30-07-20 | 10:07 | 4

Woordkunst-moneys, subsidies enz.

verxus | 30-07-20 | 10:14

Het historisch besef bij Akwasi is echt... gewoon afwezig!
Een loepzuivere 'wir haben es nicht gewusst'.
En ze weten het nog stééds niet blijkbaar.

Papa Jones | 30-07-20 | 10:24

@verxus | 30-07-20 | 10:14: Nou ja hij lacht zich de ballen uit zijn broek en zijn voorouders ook. Eerst werd zijn familie rijk van het vangen en verkopen van zijn medelanders en nu wordt hij rijk van het klagen over de slavernij. En velen lopen achter deze malloot aan, niet door hebbende dat hij compleet verachting voor hen heeft.

moetnoggekkerworden | 30-07-20 | 10:57
▼ 1 antwoord verborgen

Afrika bestaat niet meer.
Stop met geld storten, totdat ze lief zijn geworden.

bigstone | 30-07-20 | 10:07

Weer zo'n subsidie kunstenaar....

laatjenietkisten | 30-07-20 | 10:03

De rol van Black Guilt slavenhandelaarnazaat Akwasi mag dus niet benoemd worden?

Fijnstoffer | 30-07-20 | 10:02 | 1

Neen, ze wisten niet dat die arme mensen, die zij met geweld tot slaaf gemaakt hadden, verhandeld zouden worden als slaven, zegt hij. Dus move along, nothing to see here...

verxus | 30-07-20 | 10:11

'We hebben niet de juiste keuzes gemaakt'. Wat ben je dan voor slappe hap. Je stelt een tentoonstelling toch met een gedachte/idee samen. Dan is dat haast nooit een verkeerde keuze - maar een andere keuze.

Fervent | 30-07-20 | 10:02

Net of ze wat te verbergen hebben, ik weet bijv uit betrouwbare bron dat ze vaak de kraan open laten staan bij het afwassen en geen sopje maken.

Papierversnipperaar | 30-07-20 | 10:02

Ik vind het zo bizar dat die klagers zoveel macht hebben. Net zoals die discotheek in Amsterdam die de deuren sloot waarover De Volkskrant een ontzettend blank hatend artikel heeft geschreven www.volkskrant.nl/cultuur-media/hoe-w...

Te ziek voor woorden. Te weinig mensen van kleur etcetc. Mensen zijn echt gek aan het worden

dk-- | 30-07-20 | 10:02 | 2

Dit is echt een bizar artikel.

Rohin | 30-07-20 | 10:16

@dk-- | 30-07-20 | 10:02 |
Al deze zotten schijnen nog steeds niet te beseffen dat Nederland/ Europa van oorsprong blánk is. De inheemse inwoners van dit continent zijn blank, dus ja, dan zie je héél veel blanke mensen overal. In disco's, winkels, op TV etc..

Ik ga me ook niet verbazen dat, wanneer ik naar Afrika zou migreren, daar alles Afrikaans is. De regering, de TV reclames, de winkels en disco's etc.. Ik ben daar namelijk in Afrika en heb mij als gast gewoon aan te passen en te voegen naar de aldaar heersende mores. Indien ik dat om wat voor motiverende redenen dan ook niet wil of kan, dan is Afrika misschien niet het beste continent om op te wonen voor mij. Dan verhuis ik, maar het zou niet in me opkomen om de boel daar dwingend te veranderen zodat ik me thuis zou kunnen voelen. Dat doe je niet als goede gast. Maar dat hier willen doen schijnt allemaal wel dikke prima te zijn.

Sjefke7807 | 30-07-20 | 10:19

Vroeger kreeg zo'n zweefteef/kunstenaar de keuze tussen een lollie accepteren en er blij mee zijn of een schop onder zijn waardeloze uitvretershol.

Ploertendodert | 30-07-20 | 10:02

Het continent met de meeste verkrachtingen en dat al eeuwen.
Benieuwd of blm het daar over wil hebben.

pejoar | 30-07-20 | 09:59 | 1

Komt door de witmang. Door de onderdrukking hebben ze nooit geleerd lief te hebben. Of zo.

Rubberfetisj | 30-07-20 | 10:06

Afrika is geen grap. Daar gebeuren vast wel leuke dingen, maar daar kan je nog niet over denken zonder een inval van de gedachtepolitie en gramme beroepsnegers te moeten vrezen.

Nee. Tragisch continent, komt alleen maar boosheid vandaan. Maak van dat museum snel iets anders.

Jan Passant mk2 | 30-07-20 | 09:58 | 5

@John McClane | 30-07-20 | 10:03:
Ik doe afstand van mijn Afrikaanse roots. Schaam mij er diep voor. Bij deze excuses voor alle giften die ik vrijwillig en onvrijwillig naar dat hellhole stuurde.

Jan Passant mk2 | 30-07-20 | 10:07

Omdat er een paar Afrikanen raar doen in ons land, wil dat niet zeggen dat alle Afrikanen zo zijn. Een tragisch continent lijkt mij een wat voorbarige conclusie. Of heeft u wellicht het Afrikaanse continent vaak bezocht, dat kan natuurlijk ook.

Usumani | 30-07-20 | 10:08

@Usumani | 30-07-20 | 10:08: Het zijn er niet een paar die "raar" doen. Afrika is Afrika omdat de Afrikanen er een Afrika van maken dat in het teken staat van geweld.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 10:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Ineens voel ik mij uitermate gekwetst door het bericht dat er een Afrika Museum bestaat. Het Marokkaanse ras wordt daardoor helemaal gelijk getrokken met het Ghanese ras en dat klopt natuurlijk niet: black lives matter most. Ik voel ook dat dit museum wordt gesubsidieerd met belastinggeld en dat voor zo'n racistisch museum. Institutioneel racisme mogen we niet toestaan met ons allen.

Ik ga ze even een mailtje sturen en op al mijn sociale media posten, de vriendelijke vraag of zij hun bestaan willen beëindigen. Het resterende deel subsidie mogen ze als schadevergoeding op mijn rekening storten. Ow, ik heb ook nog een boek geschreven 'de goede Nederlander': koop dat boek.

Mensdier | 30-07-20 | 09:56

Defund BLM...

Odin | 30-07-20 | 09:56

Ghana daar werden toch vroeger door bepaalde Zwarte stammen slaven gevangen en verkocht op de zwarte markt.

Hiesjes | 30-07-20 | 09:56 | 1

Ja, maar volgens sommigen is dat ook de schuld van de blanken. Negers worden kennelijk te dom gevonden om ergens voor verantwoordelijk te worden gehouden, dus moet het wel de schuld van anderen zijn. Anders dan dat kan ik de beweegredenen van die zogenaamde anti-rascisten niet interpreteren.

kunstliefhebber | 30-07-20 | 10:04

Ach, als de taal los staat van de werkelijkheid en elke waarheid geconstrueerd is en vervangen kan worden door welke andere waarheid dan ook, als de taal gereduceerd kan worden tot een machtsinstrument en betekenis de inzet en het resultaat is van een machtsstrijd, wat is een excuus dan nog waard?
Je kunt als museum duizend excuses maken zonder aan macht te verliezen. Sterker nog, je kunt terwijl je je zelf uitput in het maken van excuses je strategie aanpassen en je beleid wijzigen en dapper besluiten om te doen wat van je gevraagd wordt. Je kunt het ware verhaal gaan vertellen van Ghana, van hoe de slavenhandel destijds in zijn werk ging, hoe o.a. de zwarte Ashanti te werk gingen om de Hollandse slavenhandelaren aan zwarte slaven te helpen, hoe zwarten zich verrijkten aan het verhandelen van zwarten.
Black lives matter, moeten die Ashanti destijds gedacht hebben, black lives matter a lot, they make us rich, they bring us guns and rifles, they give us power.

Schoorsteenveger | 30-07-20 | 09:53 | 3

Spijker > Kop.

verxus | 30-07-20 | 10:01

Wat de klagers hebben bereikt, is dat iedereen nu van de zwarte slavenhandel weet, van de Arabische slavenhandel van 14 eeuwen, van de Ottomaanse slavenhandel en van de slavenroof uit Europa door Barbarijse Zeerovers en Ottomanen.
Dat is winst.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 10:05

@Madame Poitiers | 30-07-20 | 10:05:
Dat is zeker winst, maar je moet er wel gebruik van willen maken. Je kunt je, naar aanleiding van dit soort gedram als museum opnieuw uitvinden en vóór de troepen uit lopen. Dat vereist intelligentie en vereist moed, maar het kan. Je moet geen politieke strijd willen voeren, maar je mag wel de ruimte creëren waarbinnen heroriëntatie mogelijk wordt.
Hier een potsierlijke poging van Ghanezen om hun schuld eventjes voor een paar zilverlingen af te kopen. Met nog een groteske poging om al het leed alsnog af te schuiven op de westerling.
www.youtube.com/watch?v=Jw2f7IRcTrM

Schoorsteenveger | 30-07-20 | 10:17

Ik ken het woord artiest als mensen dat over zichzelf beweren alleen als uiting van verbeelde krankzinnigheid in speel/tekenfilms.

Zoltan | 30-07-20 | 09:50 | 1

Nou, ik heb ook van die asbakkenkleiers in mijn kennissenkring gehad die zichzelf beeldhouwer noemden.

uisge baugh | 30-07-20 | 09:54

De musea in Amsterdam zijn beter, daar kun je 'Verlangen naar Mekka' en 'What a genderful world' zien, met financiele steun van de gemeente Amsterdam.

Einde van de Domheid | 30-07-20 | 09:47 | 3

Dit verzin je toch hè.

uisge baugh | 30-07-20 | 09:50

@uisge baugh | 30-07-20 | 09:50: Nee, maar je kunt ook nog naar "Heden van het slavernijverleden' als de vorige titels je niet aanspraken,

Einde van de Domheid | 30-07-20 | 09:52

@Einde van de Domheid | 30-07-20 | 09:52: Fuck.

uisge baugh | 30-07-20 | 09:55

Ondernemers zonder ruggengraat. Je kunt zo'n drammer ook gewoon "Nee" verkopen; er is iemand altijd wel iemand die ergens aanstoot aan zal nemen heden ten dage. Het moet maar eens afgelopen zijn met altijd maar naar de pijpen dansen van de grootste huilebalken.

Le Roi | 30-07-20 | 09:47 | 1

Echt ongelooflijk, het totale gebrek aan ruggengraat daar in Havana aan de Waal. Maar ja ja, misschien zijn ze ook gewoon bang voor ingegooide ruiten, vernielingen in het museum zelf, bedreiging en intimidatie van staf en personeel, kortom de geijkte actiemetoden van antifa en BLM.

5611 | 30-07-20 | 10:05

In Ghana verhandelden zwarte slavenhandelaren zwarte slaven die zeer slecht behandeld werden.. Dat is iets wat best verteld mag worden in het museum.

IJStengel | 30-07-20 | 09:46 | 4

En nog laten ze zich leegroven voor 'spiegeltjes en kraaltjes' daar in Congo bijvoorbeeld. Hebben ze niet geleerd van ons koloniale verleden.
Daar zijn ze blijkbaar niet toe in staat. Daarom komen ze hierheen om via een uitkering te genieten van eigen grondstoffen.

CalamityJane | 30-07-20 | 09:55

@CalamityJane | 30-07-20 | 09:55: Ze krijgen er geld voor, alleen is er geen verdeelsysteem. Het verdriet van Afrika is dat de rijkdom slechts bij een klein groepje blijft zitten.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 10:03

Dit zoals het niet hoort Madame, hoort toch ook bij leren?
Ik begrijp u wel hoor!
Wij hier bewegen terug richting bananenland en zij blijven wat ze waren. Vooruitgang is een ilussie.

CalamityJane | 30-07-20 | 10:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ha, lekker dagje Ghana, daarvoor wandel ik gewoon door het vondelpark en hoef ook geen entree te betalen.

jan huppeldepup | 30-07-20 | 09:45 | 1

Beter loop je door het Bijlmerpark.

oldandwise | 30-07-20 | 09:46

Klaagnegers zijn altijd iets "cultureel blablabla" van beroep. Nooit waterbouwkundige of ingenieur.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 09:43 | 3

Ja, zwarte én blanke gasten die bijv. in de haven werken hebben geen tijd voor dit achterlijke gezeik.

uisge baugh | 30-07-20 | 09:48

Ook nooit loodgieter, vuilnisman of bakker ofzo, eigenlijk altijd een non-beroep. Zijn dan ook afhankelijk van subsidies en hebben er alle belang bij om groepen tegen elkaar op te zetten. De kunst is daar gewoon niet in te trappen. Zo deed de Efteling het een tijdje geleden goed, kortweg "jammer joh, wij veranderen niets", hoor je nu niets meer over, het kan dus wel als je gewoon resoluut bent.

R.F.Pickering | 30-07-20 | 09:52

@R.F.Pickering | 30-07-20 | 09:52: Als organisatie moet je gewoon keihard uitstralen dat er bij jou niets te halen valt, dan gaat dat parasitaire uitschot het elders bij een zwakkere broeder proberen. Vooral niet meebuigen met de hysterie, kijk naar die inclusieve club De School in Amsterdam hoe je eindigt.

5611 | 30-07-20 | 10:08

Gewoon opheffen dat museum. En de subsidie besteden aan bejaardenzorg. Trouwens een prima plan voor veel van dit soort goed bedoelde onzin: als de Negerts in Amsterdam zich gekwetst voelen door referenties aan alles wat zwart is, stop dan gewoon met iedere referentie... geen subsidie meer aan multiculturele dansgroepen, musea, exposia, buurthuizen, cursussen etc. He-le-maal niks meer subsidiëren. Laat "ze" hun eigen zaakjes maar inrichten (en bedruipen) zoals de BLM dat zelf graag ziet. En besteed het vrijgekomen subsidie geld aan behoeftige bejaarden en hun zorg.

Voor zover ik het zie hebben bejaarden hun leven lang bijgedragen aan onze maatschappij en kunnen ze niet meer voor zichzelf zorgen. BLM activisten daarintegen....

Odin | 30-07-20 | 09:43

neem aan dat het kwaku festival vanaf nu ook een complete slaven afdeling krijgt? Want zomaar een cultuur dingetje doen zonder daar uitvoerig bij stil te staan kan niet meer. Anders verbieden. heerlijk, dit soort apartheid v2.

Shortganger | 30-07-20 | 09:43 | 1

Dit hele gebeuren gaat nog zo keihard als een boomerang teruggekaatst worden. Heerlijk!

Reaganmania | 30-07-20 | 12:56

Over 50 jaar is Nederland 1 groot Ghana, dus het komt wel goed.

Sitting_targets | 30-07-20 | 09:43

Maar hoe denkt Willie Wartaal hierover?

ZwengelMeister | 30-07-20 | 09:42 | 2
-weggejorist-
oter | 30-07-20 | 09:57

"ik heb een beker voor je (sip it, sip it)"

Watching the Wheels | 30-07-20 | 10:08

Ik wist niet eens dat het bestaat. Ik weet ook niet waarom het bestaat. Overbodige gesubdidieerde zooi.

doskabouter | 30-07-20 | 09:42

Het is écht het verhaal van de kleren van de keizer.

Lewis | 30-07-20 | 09:42

Dus die 'artiest' wil het graag hebben over de Ghanese slavernij en slavenhandel... Die al sinds mensenheugenis aan de gang was daar... Die de blanken in een relatief kort tijdsbestek hebben afgeschaft... Ok...

Antiquerulant | 30-07-20 | 09:41 | 1

En daar zijn ze nog steeds boos over.

Crankhead | 30-07-20 | 10:30

Heel mijn leven als tekenaar/ontwerper gewerkt maar mezelf nooit artiest genoemd, wel altijd hard moeten werken.

uisge baugh | 30-07-20 | 09:40

Maak van het Afrika Museum gewoon het Europa Museum en je bent overal vanaf. Oh nee...

Dubbelepunthoofd | 30-07-20 | 09:39

Hoppa Suriname weer een olieveld erbij de derde dit jaar al, grote investeerders staan in de rij. Daar hoor je ze niet zeiken over kolonisatie en de voormalige expansie drift van Nederland. Die zitten er warmpjes bij.

ikdenkwat | 30-07-20 | 09:37 | 1

Laat Nederland die velden dan ook exploiteren. Net een berg coronahulp weer die kant op gegaan. Voor wat hoort wat ;-)

Reaganmania | 30-07-20 | 12:58

Die ene “kunstenaar” vertegenwoordigd niet de gehele zwarte gemeenschap, het gros van die groep is dit gedram inmiddels ook meer dan beu. Maar... als activistisch Nederland er lucht van krijgt dat zo’n “wit” instituut het waagt om de klacht van een kleurtje naast zich neer te leggen, dan gaan ze landelijk vol op het orgel hierover. Reken dan maar op acties voor de deur en wellicht het intrekken van subsidies, want de commissies die daar over gaan zitten vol met hetzelfde soort deugvolk. Dit is cancel culture in actie.

Muxje | 30-07-20 | 09:37 | 1

Een zwarte Surinamer wil misschien een dagje roots doen. Naar de expositie over Ghana dus. Maar nee, dat gaat niet door.

Sitting_targets | 30-07-20 | 09:51

Vanochtend op Radio2, anderhalve minuut of zo voor zes. Het programma van dat moment sluit elke ochtend af met een reeks bellers, die de flauwste moppen vertellen. Naast een tenenkrommende presentator, die tijdens het spreken elk woord aan het andere vastplakt. Super-irritant. Maar nu komt het: de laatste moppentapper begon met "Er zat een neger aan de bar..." Nou, binnen een fractie van een seconde begon de sidekick van de dj stuipen te krijgen. Ook weer zo'n linkse slappe trut. Mensen, het is een mop, er is vrijheid van meningsuiting, moppen over welk onderwerp dan ook zijn goed, want ze relativeren. Nee, maar werkelijk, op elk slakje wordt zout gelegd. We zijn verloren.

Graeme Reaper3779 | 30-07-20 | 09:36

Fuck die activisten!
Een mooie metafoor, zoals het in ons land (en daarbuiten) met alles gaat.
Deze gekte zal wel weer overgaan, dat kan niet anders.
-

Bernhard de II | 30-07-20 | 09:35

In dat artikel in DG wordt ook weer gesproken over een "wit" stel.... Waar komt toch die malligheid vandaan om dat idiote BLM vocabulaire over te nemen???! Bah ende burk.

Geil Kippetje | 30-07-20 | 09:35 | 1

En ook nog heteronormatief. Bah Afrika Museum!

_pacman_ | 30-07-20 | 09:38

maar als je die kapitalist nu geld biedt komt hij de expositie zelfs nog openen... Hypocriete zak tabak dat t is...

surffee11 | 30-07-20 | 09:34

Maar hij roept dus niet op om meer aandacht te besteden aan Ghanezen die andere Ghanezen verkochten en daarmee hun eingen positie wisten te verstevigen.

Cum infamia | 30-07-20 | 09:34

De leuke redelijke zwarten lijden hier ook onder. Moeten blanken niet vóór en met hen gaan demonstreren?

CalamityJane | 30-07-20 | 09:33 | 9

5611. Ik gebruik mijn laserogen. Ik ben geen vechter. Omdat ik altijd het onderspit delfde heb ik geleerd de mens goed aan te kijken. Dat is mijn verdediging.

CalamityJane | 30-07-20 | 10:18

Watching. Heb zo een gekend. Hele leven arbeidsongeschiktheiduitkering. Woont mooi, autootje, Gezin ervan grootgebracht maar liever klagen dat hij zijn jongste de bergen niet kon laten zien. Verzin hier wat joh, wees creatief. Maar liever klagen . Altijd boos.

CalamityJane | 30-07-20 | 10:25
▼ 6 antwoorden verborgen

De Europese schepen kwamen voor het eerst in Afrika aan wal, en vonden daar volkjes die geen boten konden bouwen, geen vuur konden maken, in hutjes woonden, primitief leefden, en verwikkelt waren in voortdurende stammenstrijd met de buurtjes, waarbij men het niet schuwde de ander tot slaaf te maken. Die slaven werden voor drie knikkers en een kraaltje verkocht aan de blanken. En de afstammelingen daarvan lopen nu te gillen en te krijsen dat de witmensch aan alles de volledige schuld heeft. De hele dag zijn ze druk met hun kleurtje bezig, driftig zoekend of ze zich weer eens ergens boos om kunnen maken of dat iemand zich hun cultuur heeft toegeëigend. Tsja.
Iedere keer als ik een persoon met donkere huidskleur zie die kleding draagt, in de supermarkt winkelt en kan lezen en schrijven word ik zelf altijd vreselijk boos vanwege de culturele appropriatie. Immers, zij zouden naakt in een modderhut in Ghana met zand tussen de bilspleet speren naar het naastgelegen dorp moeten staan gooien. Maarja, daar hoor je dan weer niemand over.

Ceristimo | 30-07-20 | 09:33

STICHTING NATIONAAL MUSEUM VAN WERELDCULTUREN (Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde)

Totaal eigen inkomsten € 6.448.000
Totaal structureel subsidie OCW € 17.846.000
Totaal structureel gemeente € 205.000
Incidentele publieke subsidies € 473.000

AntonJansen | 30-07-20 | 09:32 | 1

Dus zonder dit museum zou de OCW ook 17,8 miljoen aan bijvoorbeeld leraren kunnen besteden?

Sneerpoets | 30-07-20 | 20:30

Het spotje hoorde ik op de radio en dacht al, "dat gaat gedonder geven".
En verdomd...

Kapitein Sjaak Mus | 30-07-20 | 09:32

Swarte Afrikaanders terug naar Afrika en de wit man blei om te wees op zijn eie plek, nie meer geknetter nie... :-)

surffee11 | 30-07-20 | 09:31

Heel goed, alles verbieden, nou de negers nog. Heerlijk zo'n "vrije" samenleving.

Watching the Wheels | 30-07-20 | 09:31

Stel ik weet niet zo veel van Afrika, want afrikaanse (dagelijkse) cultuur sijpelt niet zo door naar de rest van de wereld. Ik stel mn geest en inlevingsvermogen open om wat te leren van de wereld. Op internet tik ik eens wat in als "Afrika Museum" en yes, er is er een. Dus ik plan een dag om er heen te gaan maar - MAG NIET VUILE RACIST WAT DENK JE WEL NIET!!!!! -

Schwanzeleber | 30-07-20 | 09:31

En dan is er Kofi,Kofi Anan.

oldandwise | 30-07-20 | 09:31 | 2

Bizar als je die oude beelden ziet, nog helemaal geen Marokkaans scootertuig op de tribunes. De hele sfeer van gemoedelijkheid is verziekt en weggegeven aan mensen die vrijheid en gemoedelijkheid niet waarderen en liever met gangs door de straten lopen.

Watching the Wheels | 30-07-20 | 09:39

"Vandaag kwam een lang gekoesterde wens uit. Ik maakte foto's vanuit het perspectief van een Ashanti slavenhandelaar, bij een fraaie rap van woordkunstenaar Akwasi, met wie ik naar Ghana reisde."

Schoorsteenveger | 30-07-20 | 09:30 | 1

Ghanese woordkunstenaar: geen taalpurist maar taalpuree.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 09:31

TAFKAR

azijnseikerT | 30-07-20 | 09:30

Op die groene excuustegel zijn ze het woord HEBBEN vergeten.

Jos Tiebent | 30-07-20 | 09:29

'Samen een dagje in Ghana. Lekker ver weg, in eigen land!'

Lijkt mij een volslagen, maar dan ook helemaal totaal 'onschuldige' expositie, die slechts tot doel heeft bezoekers op neutrale, onbevooroordeelde - hooguit 'enthousiasmerende' - wijze over Ghana te informeren.

Eén geborneerde, domme zeikerd van kleur (of hooguit een handjevol) is er tegenwoordig slechts nodig om musea, instellingen, nachtclubs, universiteiten, tv programma's, etc, etc, zich te laten gedragen als bange, laffe honden, die zich op hun rug rollen om hun kwetsbare buik te tonen, en daarmee hun onschuld, onderdanigheid, hun toegeeflijkheid, hun schuldbekentenis bij voorbaat, en hun algemene 'weg-met-ons' grondhouding.

Het zou om te lachen zijn, als het niet zo in- en in-treurig was.

Dr_Johnson | 30-07-20 | 09:28

Ach ja... dat waren nog eens tijden. Toen speelde je gewoon met elkaar buiten op de speelplaats: bruin, zwart, geel en rose. Met elkaar. De enige fittie die er speelde, was tussen de "Openbaren " en de "Christelijken", waarbij de "Katholieken" voor de Openbaren waren. Dat was nog eens spannend: drie scholen tegen elkaar in één buurt.

antonconstandse | 30-07-20 | 09:28 | 1

Hahaha, kan ik me nog herinneren. Zelfde schoolpein voor twee kleuterscholen. De ene openbaar en de andere christeijk. niet tegelijk pauze want dan sloegen de kleuters elkaar inelkaar. Waarom was ons niet duidelijk dat was gewoon zo. kortom in de pauze gilden de christelijke 4 en 5 jarige, "Openbare stinkcigaren" naar ons raam en de openbaren gilden tijdens de pauze " Gereformeerden kunnen niet leren". Tjonge jonge. Was echt oorlog op straat tussen de kindertjes. En allemaal hetzelfde spierwitte kleurtje in noord Nederland. Kortom hou nou eens op met dat gezanik over slavernij. In de tijd van slavernij leefden de meesten in Nederland nog in plaggenhutten op op een kamertje met 10 mensen. Alsof dat zo'n feest was. Kunne de afstammelingen van horigen ook nog aankloppen bij de families. Laten we wel wezen, veel afstammelingen van die rijken van vroeger maken nog steeds de dienst uit hier. Kortom kan de gewone Nederlander die nog steeds lager op de trap staat vanwege dat zijn voorouders niets hebben kunnen opbouwen en zijn vernederd als horige ook ergens aankloppen. Ook Turkije mag wel eens over de brug komen wat betreft jatten van kindertjes in hun Ottomaanse tijd. zo kan je nog wel even doorgaan met de wedstrijd wie is het zieligste. die is nooit te winnen. Leid je leven op de beste manier voed je kinderen op, en blijf met je poten van een andere en andermans spullen af. Is dat nou zo moeilijk?

moetnoggekkerworden | 30-07-20 | 09:54

Verschil in kleur zit in 8 genen. Verschil in mentaliteit zit overal in je lijf. zullen we het daar eens over hebben.

moetnoggekkerworden | 30-07-20 | 09:28

Het komt zover in Nederland dat het open lucht museum in Arnhem niet meer mag.

de uitbater | 30-07-20 | 09:28 | 2

Of het tropenmuseum in Amsterdam.

Lupuslupus | 30-07-20 | 09:34

Te blank. Yep!

CalamityJane | 30-07-20 | 10:28

Opa Han wordt recalcitrant. Die wordt binnen afzienbare tijd gecanceld.

Schoorsteenveger | 30-07-20 | 09:33

Het stukje van Van der Horst - 'De kritiek op het Afrika Museum is absurd, vergezocht en schandalig' - zou op de GS niet misstaan.

grietmetgroenefiets | 30-07-20 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kom niet meer buiten en ik laat mijn boodschappen bezorgen. Want ik voel me erg schuldig over mijn gebrek aan pigment. Daar krijg ik steeds gezeur over. En in de zon zitten helpt niet. Dan word ik niet zwart of bruin, maar oranje en dan krijg ik de anti-oranjebeweging op mijn nek.

Nivelleermarionet | 30-07-20 | 09:26

Ik sla de afrikaantjes in de tuin met water geven maar even over.

Miezerig | 30-07-20 | 09:24 | 2

Dat zal ze leren!

ger1306 | 30-07-20 | 09:31

De afrikaantjes hebben al genoeg over zich heen gekregen de afgelopen eeuwen, mooi dat u ze even hun rust gunt.

Binkoo | 30-07-20 | 10:35

Dat het museum meteen de "zwarte gemeenschap" benoemt, dus als geheel, dus ALLE zwarten (terwijl het een paar online klagers zijn), is echt HARDCORE racisme.
Ze snappen er echt niets van daar in Berg en Dal.

Omnisofos | 30-07-20 | 09:24

Ik mag hopen dat ieder weldenkend museumbestuur bij geplande exposities die ook maar iets aan "zwart" of "Afrika" in zich hebben, zich een paar keer achter de oren krabben of ze de expositie wel door moeten laten gaan. Er vanuit gaande dat vaak de veilige weg gekozen wordt en niet iets dat in de kiem gesmoord wordt, omdat dat simpelweg geld kost wat in musea niet tegen de plinten klotst, zullen er minder exposities komen over eerder genoemde onderwerp. Zo bereikt "de zwarte gemeenschap" juist datgene dat ze niet willen: doodgezwegen worden het land waarin ze wonen.

Mesjoggah | 30-07-20 | 09:23

zwarten zijn nu op een soort van strafexpeditie, omdat hun voorouders zo'n zes generaties terug onder de slavernij hebben geleden.
Zoals de zonden van de toenmalige regenten overerfbaar zijn naar ons gewone mensen, is het ook blijkbaar hun slachtofferschap overerfbaar.

Earl_of_Doncaster | 30-07-20 | 09:21

Zou het ook ontwikkelingshulp krijgen ? want Afrika, zielig.

laatjenietkisten | 30-07-20 | 09:21

Ik boycot Afrika al heel lang, dus ook dat museum.

Hadena | 30-07-20 | 09:19 | 1

Eens.

Lupuslupus | 30-07-20 | 09:39

Tja Han, wat je zaait is wat je oogst.

Selassie | 30-07-20 | 09:23

goed verhaal. Hoeveel zwarten zouden dit lezen en niet meteen afhaken?

small_town_dude | 30-07-20 | 09:24

Hoe lang Han? Hoe lang word je nog getolereerd bij De Witte Onderbroek? Wanneer word je gecanceld? Of omgekeerd, wanneer ben je zo verstandig om bij die club te vertrekken? Ik weet dat je Thierry haat en dat van Jole het fantastisch vindt dat je de ene na de andere vileine rant uit je pen laat vloeien, maar dat kan toch niet genoeg zijn om je daar lekker te voelen?

Schoorsteenveger | 30-07-20 | 12:45
▼ 1 antwoord verborgen

Merk bij donkere mensen die ik door sport e.d. al jaren ken iets van een toenemende 'wij zwarten versus jullie blanken' houding. Door dat clubje BLM extremisten en types a la Sylvana wordt er een duidelijke tweedeling gecreëerd en das niet goed voor de toekomst. Tijd dat er iemand met de vuist op tafel gaat slaan.

AntonJansen | 30-07-20 | 09:18 | 2

De Kabel. Weet u nog?

Madame Poitiers | 30-07-20 | 09:21

@Madame Poitiers | 30-07-20 | 09:21: De kabel is al lang ge-debunkt.

small_town_dude | 30-07-20 | 09:26

Ik had graag gezien dat ze er een paar witte helpers bij hadden gezet die zichzelf geselden en de voeten van alle zwarte bezoekers kusten.

Selassie | 30-07-20 | 09:18

waarom heeft die klager niet gewoon even de directeur gebeld. H'e, als je nog een keer zoiets organiseert, denk dan even aan dit of dat. Zoiets via twitter melden is wel heeeel laag.

small_town_dude | 30-07-20 | 09:17 | 3

Scoren voor de buhne is u onbekend?

ger1306 | 30-07-20 | 09:33

@ger1306 | 30-07-20 | 09:33: Zo ben ik niet opgevoed, of is dat dan weer wit privilege? Het was trouwens instagram (nog erger)

small_town_dude | 30-07-20 | 09:42

De klager is een voormalig medewerker.

grietmetgroenefiets | 30-07-20 | 10:27

Idd. Als museum ontkom je er niet aan om het hele verhaal te vertellen.
De slavenhandel in Afrika was in handen van lokale stammen en moslims(uiteraard).
Westerlingen durfden/konden in die tijd het oerwoud niet in, wegens te gevaarlijk.

watergeus | 30-07-20 | 09:17

Het volgende dat kapot en besmeurt moet worden is natuurlijk het missionariswerk. Want dat is ook het werk van de boze blanke onderdrukker. Dat de Islam veel meer missiewerkers en geloofsoorlogen heeft gevoerd hebben we het effe niet over. Nooit niet.

PureYak | 30-07-20 | 09:16

Deze artiest heeft 3459 volgers op instagram. Stop er gewoon maar mee.
Stop met alles en ga op de grond liggen. Dan kun je ook niet vallen.

Dikke_Tammo | 30-07-20 | 09:16 | 3

maak hem dan maar meteen minister van cultuur.

small_town_dude | 30-07-20 | 09:19

Als 'artiest' heeft hij nauwelijks succes vandaar dit nieuwe verdienmodel, of liever, toucheermodel.

Der Schnitzeljäger | 30-07-20 | 09:23

Alleen nog ruimte voor veilige cabaret, veilige kunst en veilige exposities. Prikkelende maatschappijkritiek kan alleen nog als het over witte cis-genders of christendom gaat.

Dikke_Tammo | 30-07-20 | 09:38

van mij mogen ze vaker klagen. tijd, geld en energie kan beter besteed worden dan dergelijke museumdagen.

timmert12 | 30-07-20 | 09:16

Brenda Stoter... is dat een 'artiestennaam?'

hotbrasil | 30-07-20 | 09:16

They named the area the Gold Coast. There was already a domestic slave trade when they arrived, Amarteifio said, although slavery didn’t mean what it came to mean in America. Enslaved people had some rights and opportunities.

Still, “The system already existed,” Amarteifio said. “The Europeans saw it. And thought: ‘Ah, we can try these people in our lands in the New World.’”

Is dit nog nieuws? | 30-07-20 | 09:15

ja, verdiepen Nederlanders zich eens een keer respectvol in een andere cultuur. Is het weer niet goed. Dit is gewoon bewust zoeken naar spijkers op laag water. Ik weet zeker dat als het museum een slavenboot had gebouwd met 100 kermende figuranten en een Ghanese handelaar het land te klein was. En als dat museum je niet bevalt: Ga er dan niet heen.

small_town_dude | 30-07-20 | 09:14 | 1

Het mag vast niet, maar "100 kermende figuranten" werkt bij mij op de lachspieren.

MickeyGouda | 30-07-20 | 09:20

Ben daar weleens geweest vanwege een 'leuk' personeelsuitje. U weet wel, blanken die ongemakkelijk want geen ritme op een trommel moeten slaan en achteraf goor vreten waarvan ze je wijsmaken dat het Afrikaans is. Dat hele museum ademt GroenLinks, op zich leuk dat zij nu ook de deksel op de neus krijgen. Al die klaagnegers zijn net junken: het.is.nooit.genoeg.

_pacman_ | 30-07-20 | 09:14

We moeten eens af van het idee dat "als kwetsend ervaren" voldoende reden is om iets niet (meer) te doen. Er is altijd wel een jankert met lange tenen die iets kwetsend vindt.
Er zijn vast mensen die alles wat Akwasi zegt als kwetsend ervaren. Moet hij dan voor altijd zijn mond houden? Ik hoop van niet, ondanks dat hij volgens mij vooral onzin uitkraamt.

duProgue | 30-07-20 | 09:14 | 2

Dat zou ik nu wel helemaal niet erg vinden....

Bijtendehond | 30-07-20 | 09:29

We moeten niks.

Is dit nog nieuws? | 30-07-20 | 11:06

Bijlmer is voor de Japanse toeristen een Afrika museum.

K. Westergaard | 30-07-20 | 09:14

Ik ben ervoor ook meteen te gaan klagen bij het Nederland museum in Ghana.

Het is toch van de zotte dat daar drommen zwarten in rijen komen staan om de expositie "9 to 5" te komen bekijken. De afdeling met foto's van files is gewoon stigmatiserend. En de replica's van blauwe enveloppes zijn omgekeerd koloniaal.

Knufter | 30-07-20 | 09:13 | 1

Lol.

MickeyGouda | 30-07-20 | 09:19

Die klaagneger krijgt in zijn eentje meer voor elkaar dan heel blank Twitter samen.

Valsloeder | 30-07-20 | 09:13 | 1

Negers kun je niet negeren klaarblijkelijk.

jemagookniksmeer | 30-07-20 | 09:22

Terecht.
Het gaat om gevoel....

Is dit nog nieuws? | 30-07-20 | 09:12

Alles is de schuld van blanke mannen.
Bent U tot een andere conclusie gekomen dan bent U een racist.
Had dit museum maar niet de feiten er bij moeten betrekken.

Osdorpertje | 30-07-20 | 09:12

Waarom subsidiëren we uberhaupt een "Afrika Museum" in Nederland? Wat is de meerwaarde hiervan?

Odin | 30-07-20 | 09:12 | 5

Als je een Afrika-museum opent, moet je het wel volledig doen. Dan moet je ook de slavenhandel door de Ashanti en andere volkeren belichten. Je zou de Afrikanen tekort doen als je deze verhalen wegliet.
Laat een museum eens volledig zijn en dit gewoon doen, dan krijgen we misschien eindelijk eens de discussie op gang over wie nu wat ooit heeft misdaan en dan komen we tot de conclusie dat ween honderd jaar geleden over de hele wereld dingen deden die we nu allemaal verafschuwen. Iedereen, van elke kleur, deed er aan mee of had er last van.
Er is maar één groep die ik hoor klagen, klagend in rijkdom verkregen door slavenhandel. Ik weet wel wie zich eigenlijk koest zou moeten houden...

Busverhuur | 30-07-20 | 09:28

Een Duitsland museum lag nog gevoeliger.

Dubbelepunthoofd | 30-07-20 | 09:35

Dat komt nog uit de tijd dat negers een bezienswaardigheid in dit land waren en we ze eigenlijk alleen maar kenden van de zilverpapieracties voor de missie. En natuurlijk de nu foute boeken en strips.
Heb altijd moeite met musea die buigen voor kritiek. Het doel van musea is juist om mensen te laten leren over andere tijden, genruiken en inzichten. Als je dat allemaal gaat whitewashen/zwartlakken blijft er helemaal niets meer van dat idee over. Maar goed, de identiteit van dit land is toch allang te grabbel gegooid, kan dit ook nog wel bij. Wachten is op de volgende afbraakpoging.

Graaisnaaiert | 30-07-20 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze hebben hun zin. Ik mag ze steeds minder.

Poesman | 30-07-20 | 09:12 | 1

Blijf onderscheid maken.
Genoeg zwarten die heel de blm-hysterie ook gewoon bullshit vinden.
Ondanks dat de activisten beweren Alle Zwarten te vertegenwoordigen.

obi1 | 30-07-20 | 09:24

Activisten zijn bloedirritant, maar degenen die er voor buigen zijn eigenlijk nog erger.

Crusher | 30-07-20 | 09:12 | 1

En degenen die er aandacht aan geven zijn het ergst.

jemagookniksmeer | 30-07-20 | 09:22

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik helemaal niets meer te maken wil hebben met Afrika. Dus personeel ontslaan, en legaal de fik erin. Geen geld meer naar Afrika. Klaar.

bigstone | 30-07-20 | 09:12

Ik heb een collega uit Ghana, vrolijk en beleefd. Hij woont al dertig jaar in Nl. Noemt zichzelf een neger. Hij heeft een tweede huis in Ghana. Hij zegt dat hij daar volop gedicrimineerd wordt. Blandas ( Henk, Ingrid en ik) daarentegen wordt door een ieder aldaar allervriendelijkst geld afgetroggeld. Mooi toch dat het ook zo kan.

H. Drievuldigheid | 30-07-20 | 09:12

Black lives matter
This doesn’t mean
That they’re better
White lives scatter
The town is clean
When the latter
Help to shatter
Statues and ween:
All lives matter!

Angélica de Sancé | 30-07-20 | 09:12 | 1

#BlackLiesShatter

Binkoo | 30-07-20 | 10:25

Ik vind het helemaal geen rare campagne en bijbehorende slogan, maar goed ik maak ook geen gebruik van mijn recht om gekwetst te zijn.

Keutels | 30-07-20 | 09:11

Dit soort drammers hebben op mij een averechts effect. Door al dat polariseren krijg ik een bloedhekel aan dat volk. Maar dat zal wel weer aangeduid worden als 'discriminatie' en zo is het cirkeltje rond en het verdienmodel gered. Want dit soort figuren hebben geen enkele baat bij oplossingen. Als Nederland een arm land was zonder subsidies en podia voor dit soort mafkezen was het snel afgelopen.

Der Schnitzeljäger | 30-07-20 | 09:11 | 2

Ik ben van tolerante Nederlander in een jaar of 20 omgekat naar volbloed racist. Ik ga verder niet schrijven wat ik van dit graftakkenvolk denk want Joris ligt op de loer.

marcoplarco | 30-07-20 | 09:35

Uitstekend verwoord!!!!

Lenco | 30-07-20 | 11:20

Uiteraard is de klager 'artiest'. Dat staat in Nederland immers garant voor subsidie en gegarandeerde publieke adoratie, zelfs al bestaat je act uit het leggen van een drol op een podium.

MickeyGouda | 30-07-20 | 09:10 | 6

@Enter Yeti | 30-07-20 | 09:42: Waarbij werken niet betekent dat het zweet op je voorhoofd moet staan. Het betekent vooral open staan voor kansen.

Als je je 18 jaar hebt ondergedompeld in je eigen etnische bubbel waarin ondernemers zeldzaam zijn, is het niet vreemd dat je geen netwerk hebt om een stageplek te regelen. Zonder netwerk sta je achter op de tiener die zich heeft bewezen als enthousiaste teamspeler bij een sportclub.

H. Caulfield | 30-07-20 | 09:53

Enter. Ook niet speciaal getalenteerde blanken moeten genoegen nemen met hun niet kunnen. Dat zijn de meesten.

CalamityJane | 30-07-20 | 10:32

@Enter Yeti | 30-07-20 | 09:42:

Ik ben zelf als kind uit een arbeidersgezin ook gediscrimineerd op de basisschool. Ondanks een VWO-cito score kreeg ik, net als velen uit mijn wijk, een laag schooladvies. Ik heb het mijn verdere schoolcarrière bij me gedragen en er inspiratie uitgeput om een academische opleiding te voltooien onder het motto *Echt niet!"

MickeyGouda | 30-07-20 | 13:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Jammer, het is een leuk museum, maar zo'n knieval boot de wokies lag op de loer.

De Eierbal | 30-07-20 | 09:10

Oktoberfesten in Nederland hebben ook allemaal aan de wanden aandacht voor wat de Duitsers ooit eens hebben geflikt. Bier trinken soll nur Woke und Bewusst passieren.

Leptob | 30-07-20 | 09:09

wakker worden GS, die commotie creëren ze zelf

hork | 30-07-20 | 09:09 | 1

De publiciteit middels dit stukje zal wel voor een aanwas bij de klagers zorgen. Uiteindelijk zit men hier de vinger aan de pols te houden om onmiddelijk de bandwagon te joinen.

MaarFeitelijk | 30-07-20 | 09:24

Zo, hup, bulldozer over dat terrein en de bomen terug. Geen toegevoegde waarde dat "museum". Veel te mooie omgeving daar bij Groesbeek.

Makemyday! | 30-07-20 | 09:09

Oke, maar de subsidie m.b.t. deze expo was toch wel al binnen, met deze zwaarwegende bezwaren zit het met terugstorten wel goed doorlopen!!

william7055 | 30-07-20 | 09:09

Opent een expositie in het Afrika Museum in Berg en Dal..
... geannuleerd door toedoen van een kwal...

kwark001 | 30-07-20 | 09:08

Ben ik nou zo klein van geest door te denken dat je op deze manier wel een hekel krijgt aan (een specifiek type) negers?! Die activisten maken hun eigen vijanden.

Digikluizenaar | 30-07-20 | 09:08 | 2

Een tegengeluid vanuit de zwarte gemeenschap (als die er al is) zou wenselijk zijn. Maar net zoals dat uit de marokkaanse gemeenschap blijft dat uit met het gevolg dat alles steeds meer over één kam geschoren wordt.

Der Schnitzeljäger | 30-07-20 | 09:17

Sowieso begin ik een beetje een hekel te krijgen aan een groot deel van het kunstenmakersgilde, of ze nu rood, geel, groen of paars zijn. Zelf alleen maar lekker subsidietrekken en verder alles en iedereen die niet denkt zoals zij de maat nemen. En daar moet ik dan maar respect voor hebben. Heb ik niet, ik vind het sukkels.

Enter Yeti | 30-07-20 | 09:18

Dat wordt binnenkort een expositie daar door 1 van de drammers puur op slavernij gebaseerd en dan deugt het museum weer

Achterhooker | 30-07-20 | 09:07 | 2

Het lijkt me geweldig om een historisch correcte expositie over slavernij in Afrika te zien.
Wat zal dat confronterend zijn voor alle "zwarte activisten-die-zich-artiest-noemen".....

WatMoetJeNu | 30-07-20 | 09:09

@WatMoetJeNu | 30-07-20 | 09:09: Wha ha ha! De kans dat het een historisch correcte expositie gaat worden is kleiner dan de kans dat ik bij de volgende verkiezingen op Pinokkio ga stemmen.

Wladimir 1928 | 30-07-20 | 10:28

Goeie reden om er NOOIT meer naar toe te gaan.

Alt | 30-07-20 | 09:07 | 2

Naar Ghana of het museum?

Dezenaamhier | 30-07-20 | 09:34

@Dezenaamhier | 30-07-20 | 09:34: Uiteraard nooit meer naar het museum zolang de totaal doorgedraaide Groen Links leiding daar niet ontslagen is. En in plaats van een vakantie naar Ghana adviseer ik een mooie reis naar De Krim (onder Oekraïne): vele malen mooier, vele malen veiliger, veel beter klimaat, zeer vriendelijke bevolking enz.

Wladimir 1928 | 30-07-20 | 10:22

Racismefobie is een besmettelijke ziekte geworden.

Gulliver | 30-07-20 | 09:06 | 1

En dat racismefobie is een fobie die wel degelijk bestaat, in tegenstelling tot die andere (verzonnen) fobie, u weet wel...

The7thGuest | 30-07-20 | 13:12

Website.Meteen.Offline.Gezet

Achterhooker | 30-07-20 | 09:04 | 3

Een land dat voor tirannen zwicht...

Calastir | 30-07-20 | 09:21

@Calastir | 30-07-20 | 09:21: ... zal meer dan lijf en goed verliezen.
Maar het land zwicht niet, het zijn enkele subsidieslurpende clubjes zoals een museum die op kousenvoeten lopen om de geldstroom veilig te stellen.

Busverhuur | 30-07-20 | 09:22

@Busverhuur | 30-07-20 | 09:22: Vergeet de hele NPO en veel andere gesubsidieerde dan wel commerciële media niet!
De softe media vormen zo een heel eigen universum dat niet meer denkt zoals de bevolking wie ze zouden moeten bedienen.

Aristotalloss | 30-07-20 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken