Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE! Zaterdagvoetbal met het RIVM

U kent de regels van het spel: Als Jaap stopt met kuchen, heeft Nederland geen griep meer.

Nederland gaat op die vlakkere cuve komen, we hebben opeens zo'n gevoel dat we op die vlakkere curve gaan komen! Met het balbezit voor Mark Rutte. Mark Rutte, speelt de bal, heel goed, naar Jaap van Dissel, Jaap van Dissel, Jaap van Dissel neemt de bal aan! Jaap van Dissel! Jaap van Dissel!! Jaap van Dissel!!! Jaap van Dissel!!!! Jaap van Dissel!!!! OOOOOOOOOOAWWOOOHOOOH!!!! MARK RUTTE SPEELT DE BAL NAAR JAAP VAN DISSEL, DIE NEEMT DE BAL FEILLOOS AAN EN DIE SCHIET DIE BAL ERIN. WE SPELEN NOG OFFICIEEL TOT 20 MEI JAAP VAN DISSEEEEEEL!

UPDATE: 120 doden

Reaguursels

Inloggen

Ik dacht eerder dat Nieuw Zeeland een slachtveld zou worden vanwege de obesitas epidemie daar. Maar het tegendeel is waar.

Zo blijken harde grenzen toch nog ergens nuttig voor.

Steeds meer mensen gaan toch weer samenkomen merk ik sinds dit weekend. Even kijken of over 2 weken er weer een piek komt.

En wat de NL cijfertjes van vandaag betreft, ik wacht dinsdag wel af.

sjef-van-iekel | 26-04-20 | 00:35 | 1

2e alinea gaat over NL trouwen. Was het maar zo'n feest dat ik in Nieuw Zeeland was.

sjef-van-iekel | 26-04-20 | 00:37

Waarom heeft de WHO de definitie van een pandemie gewijzigd?

Flentyx | 25-04-20 | 20:35 | 1

Omdat covid19 een scam is en de mortaliteit te vergelijken is met influenza. Alles voor een verhoging van geldstromen en vrijheidbeperking van jan modaal

kudjens | 26-04-20 | 13:28
-weggejorist-
Papa Jones | 25-04-20 | 19:42 | 1

De VN heeft bij monde van Antonio Guterrea een COVID-19 Global Vaccination Panel aangekondigd.
Deze wordt geleid door Emmanuel Macron & Melinda Gates.

Flentyx | 25-04-20 | 18:53

Ik was net bij de Hubo voor een grastrimmer, maar dat is dus echt niet te doen he, 1,5 meter.
Je kunt elkaar geeneens passeren, in de gangpaden.
Volgende keer wat geduldiger en lekker laten bezorgen door bol.com

Papa Jones | 25-04-20 | 17:08 | 1

Je had grastrimmer even aan moeten zetten.

zoalsikhetzeg | 25-04-20 | 17:26

die van Dissel is de ideale "fallguy" die man leeft nu in een droom, maar hij realiseert zich niet dat hij de eerste is die door rutte voor de bus gegooid gaat worden en neem maar van mij aan dat er meerdere voor de bus gegooid gaan worden.

isotope 465 | 25-04-20 | 15:42 | 2

Klopt. Ook zijn kledingstijl is aanpast op zijn “finest hour”. Van het bekende baggy biologen kloffie, naar Italiaanse maatpakken en dito schoenen. Het kan verkeren.

Kwelbeller | 25-04-20 | 16:41

Nope, was altijd al stijlvol, is dan ook geen bioloog maar een arts

Feitenpliesie | 25-04-20 | 20:10

Karel van Wolferen van Café Weltschmerz flikt het hem weer. Een prima en genadeloze analyse van de situatie waarin we ons nu bevinden. Oordeel zelf met een kritische en open geest.
'Propaganda en het Nederlandse falen bij de wereldpaniek'
www.youtube.com/watch?v=tnbV7IY9uq0

Nehemia | 25-04-20 | 15:41 | 2

Hij is heel erg goed.

gespierdespijkertje | 25-04-20 | 15:45

Half uur durende goede analyse van de Corona onzin.

Flentyx | 25-04-20 | 20:33
-weggejorist-
LuciaEpps | 25-04-20 | 15:06

Vreemd dat het rivm het heeft over 100 nieuwe ziekenhuisopnames, terwijl op Omroep Brabant staat dat in Brabantse ziekenhuizen alleen al 120 nieuwe patiënten met Corona opgenomen zijn.
www.omroepbrabant.nl/nieuws/3194351/F...

Sinterbikske | 25-04-20 | 14:58 | 23

@Zijl5824 | 25-04-20 | 16:57:
En ik zal het nog erger maken: volgens uw link baseert het RIVM zich op cijfers van de GGD. Waneer iemand positief is getest, maar pas later in het ziekenhuis is opgenomen, dan telt dit niet mee bij het RIVM. Ook wanneer iemand doodziek in het ziekenhuis ligt, maar er is geen test gedaan, dan telt dit niet mee bij het RIVM. De GGD heeft die cijfers gewoon niet blijkbaar.

Papa Jones | 25-04-20 | 17:31

@Papa Jones | 25-04-20 | 17:31: Er staat "Aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten". Wat begrijpt u daar niet aan?

Zijl5824 | 25-04-20 | 17:51

@Papa Jones | 25-04-20 | 17:19: Ik zal het uitleggen aan de mensen hier die gebrek aan intelligentie compenseren met misplaatste arrogantie.
*
De discussie begon met deze opmerking: "Vreemd dat het rivm het heeft over 100 nieuwe ziekenhuisopnames, terwijl op Omroep Brabant staat dat in Brabantse ziekenhuizen alleen al 120 nieuwe patiënten met Corona opgenomen zijn."
*
Maar dit is een verkeerde lezing van het RIVM. Het RIVM heeft het niet over nieuwe ziekenhuisopnames maar over "een stijging van 100 in het ziekenhuis opgenomen patiënten". Het RIVM heeft het dus over het totale aantal COVID-19 patiënten in het ziekenhuis opgenomen.
*
Nu denken er mensen dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen positief geteste personen en verdachte personen. Maar dat is niet het geval. In deze grafiek van Brabant www.nazb.nl/nieuws/coronavirus-update...
worden alle personen (positief & verdacht) als "Nieuwe COVID-19 opnamen" gerapporteerd. Dezelfde terminologie die het RIVM gebruikt. Daar zijn er 120 van, en dat zijn zowel positief geteste als verdachte personen. Als je kijkt naar de onderste grafiek dan zie je dus dat er 106 personen zijn ontslagen uit het ziekenhuis. Hierbij wordt ook wederom het onderscheid gemaakt tussen positief getest en verdacht. Waarbij, idem als bij de nieuwe opnames, het aantal verdachte personen ver in de meerderheid zijn.

Zijl5824 | 25-04-20 | 18:23
▼ 20 antwoorden verborgen

Hoeveel gevallen van gewone griep zijn er dit seizoen geweest?
En hoeveel mensen zijn er dit seizoen aan de gewone griep overleden?
Zijn die cijfers er en zo nee waarom niet?

Flentyx | 25-04-20 | 14:57 | 12

@ azijnseikerT | 25-04-20 | 15:36 |
Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
De PCR testen kijken maar het RNA van het virus. Ontzettend specifiek dus. Naast SARS-CoV-2 wordt er in mijn ziekenhuis ook getest op influenza A en B, adenovirus, parainfluenza, humaanmetapneumovirus, rhinovirus, enterovirus en het coronavirus (het type dat geen SARS geeft, maar milde verkoudheid)

Aart4888 | 25-04-20 | 15:54

@ azijnseikerT
Oh en nog iets: andere SARS virussen in onze samenleving?
Het is niet dat we ieder jaar verrast worden door gekke virussen die een ARDS beeld geven (zoals SARS 1 en 2). Dus je slaat onzin uit, of je bron slaat onzin uit, of je snapt er geen ene fuck van.

Aart4888 | 25-04-20 | 15:59

@Nehemia | 25-04-20 | 15:23:
Er zijn geen exacte griepcijfers. Patiënten met ernstig onderliggend lijden gaan dood aan griep. Vaak thuis soms in het ziekenhuis met wel een PCR.
De de cijfers van CBS laten wel een beeld zien wat de jaarlijkse impact van influenza is adh oversterfte. Ook dit jaar zie je dat er een piek was in de oversterfte, nog voor de covid.

Aart4888 | 25-04-20 | 16:04
▼ 9 antwoorden verborgen

Even een positieve noot: in ieder geval is het aantal besmettingen omlaag, dat is heel lang boven de 1000 geweest.

Lupuslupus | 25-04-20 | 14:53 | 3

Ja, als je zelf de getallen mag invullen, kun je het laten lijken op wat je graag wilt zien

niet_oke | 25-04-20 | 15:09

Of er wordt minder getest. Jammer dat het RIVM haar geloofwaardigheid verspeeld heeft.

Papa Jones | 25-04-20 | 15:22

Als er bij grofweg 3% van de bevolking antilichamen zijn geconstateerd. Dan is het aantal besmettingen 500.000? Waarvan 7.000 dood, dus 1,5%?

Nicolas Arcissus | 25-04-20 | 14:53 | 7

@FLP_du_Stok | 25-04-20 | 15:33: Ja ik weet dat het al veel eerder gemeld was, maar nu zegt de WHO het dus ook. Als dit echt zo is dan heeft dat nogal wat consequenties.

yacoda | 25-04-20 | 15:43

@yacoda | 25-04-20 | 15:16: dat er geen bewijs voor is, betekent nog niet dat het onwaar is. Sterker nog, het is waarschijnlijker dat het klopt dan niet. De WHO verspreid alleen maar desinformatie. En van twee individuele gevallen vallen geen algemene uitspraken te doen. Zeker niet als het om Chinezen gaat en je niet wat er zich heeft afgespeeld. Eerst maar eens afwachten hier in Europa. Verder wordt in buitenlandse studies overal een percentage gevonden tussen 0,3-0,7%. Wat betreft aantallen geïnfecteerden. Daar zal een goed onderzoek naar gedaan moeten worden. Zoals prof dr Streeck doet in Duitsland.

azijnseikerT | 25-04-20 | 15:46

@azijnseikerT | 25-04-20 | 15:46: Alle antwoorden zijn te verdraaien. Feit is en blijft dat er kei harde voorvallen zijn dat mensen het een 2de keer hebben gehad en er dood bij neervielen.

Als vervolgens iemand over Groepsimmuniteit begint, heeft die bij een bijzonder groot deel de bevolking zijn geloofwaardigheid verspeeld.

Zeker gecombineerd met dat er geen vluchten rechtstreeks uit Wuhan waren en caravan in kleine groepjes dus de kans was Nihil.

Dit zijn bijzonder duur betaalde clowns die wat mij betreft strafrechtelijk vervolgd dienen te worden wegens grove nalatigheid.

BSE, Varkenspest en de Q-Koorts, en nu Corona. Faal op Faal op Faal.

Ik heb in mijn begin dagen op de arbeidsmarkt wel eens om minder geen contractverlenging gehad en toen naar huis gestuurd.

FLP_du_Stok | 25-04-20 | 15:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Afgelopen weken verschillende verhalen gelezen van mensen die met Corona op de IC kwamen, het daar zwaar hadden, maar het toch hebben gered, en nu revalideren. Maar nooit de voor de hand liggende vraag of zo iemand ook rookt(e). Laat staan of zo iemand overgewicht had.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 14:52 | 16

@pjisonline | 25-04-20 | 15:06: Ik ben wel nieuwsgierig hoe de gezondheidstoestand van die geïnterviewden was voordat ze heel ziek werden. Vandaag in de Telegraaf een verslag met het hoofd van de Sportredactie die behoorlijk ziek werd van Corona. Maar die ook vertelt astma te hebben. Relevante informatie, lijkt me.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 17:23
▼ 13 antwoorden verborgen

Hartstikke leuk die dagelijkse updates, maar de rekening kunnen we pas opmaken aan het eind van het jaar. Mijn voorspelling is dat ook dit jaar weer tussen de 120.000 en 130.000 mensen overlijden. Niet meer of minder dan andere jaren.
Een overlijdensgeval springt er echter wel uit dit jaar, en dat is onze economie.
RIP economie.

VanBukkem | 25-04-20 | 14:52 | 4

Tussen de 120.000 en 130.00 is minder dan andere jaren.
2017 150214
2018 153363
2019 151793

Edwin_su | 25-04-20 | 15:07

Klopt. Dan hoor je bij gerenommeerde topvirologen als Streeck en Bakhdi. Dat zijn nl ook ontkenners. Ja, ze hebben wel honderden publicaties op hun naam staan. Hebben belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen gedaan. Maar ja, ontkenners hé. Je weet wel. Iemand die nog niks gepresteerd heeft, niet zelf dingen leest. Maar lekker de MSM volgt. Ontkenner. Niet serieus te nemen.

azijnseikerT | 25-04-20 | 15:54

@pjisonline | 25-04-20 | 15:07: Onbegrijpelijk. De hele wereld en zijn mallemoer in paniek maar "het is maar een griepje". Hij heeft wel gelijk dat we pas achteraf zullen weten hoeveel doden er zijn gevallen door deze pandemie. Best wel groot inzicht.

DebraCadabra | 25-04-20 | 17:20
▼ 1 antwoord verborgen

Als de kroegen weer open mogen wordt hier het eerste fust gratis leeg getapt.
Mogelijk gemaakt door een ludieke actie van stamgasten.

de uitbater | 25-04-20 | 14:44 | 2

Neem aan dat ik als niet stamgast ook mag aanschuiven bij gratis bier, immers, samen staan we sterk. Heb rutte zelf gezegd.

piet12345 | 25-04-20 | 15:04

@piet12345
Natuurlijk Piet.

de uitbater | 25-04-20 | 15:12

120 doden zegt me niks. Ik wil zgn "individuele verhalen", dus iemand die niet naar de begrafenis van zijn oma kon wegens corona, of een 16 jarig meisje in Frankrijk wat ook aan corona is overleden, of eimand interviewwen die zegt "Als je bij een IC werkt piep je wel anders". Dat ik dus weet waarom de economie gesloopt wordt en wat de macht van politiek, media en internet is (en zelfs inclusief reaguurders). Ratio hebben we niets aan in deze tijden, drama's wil ik horen, waarna algehele lockdown.

skoftig | 25-04-20 | 14:42 | 2

Ik heb 2 familieleden werken op de IC. Die moeten verplicht vrije dagen opnemen... (Brabant)

Kleiduivenmoordenaar | 25-04-20 | 14:45

Wie zegt dat het meisje aan Corona is overleden ? Is er obductie gedaan en de doodsoorzaak vastgesteld?

azijnseikerT | 25-04-20 | 15:57

www.volkskrant.nl/columns-opinie/domm...

Na de domste vraag, komt het domste hoofdredactioneel commentaar. In kleine stapjes, met pijn, uiteindelijk, helemaal uit kunnen lezen. Gruwelijk om te zien hoe deze hoofdredacteur zichzelf zo kan ontmenselijken.

Sitting_targets | 25-04-20 | 14:38 | 2

En dan de grootste na oorlogse crisis met Bert Maaldering en Nederlandse sporters vergelijken.

Trumme | 25-04-20 | 14:45

Ach, de ene journalist verdedigt de andere. Blijkbaar mogen ze roeptoeteren en vals nieuws verspreiden, maar als ze zélf kritiek krijgen dan is het hek van de dam.

Papa Jones | 25-04-20 | 14:57

Jaap Aap en de Corona Crisis. Gaap. Slaap.

Betterworld | 25-04-20 | 14:38

Hoorde net op het nieuws dat er veel ruimte in Brabant is gekomen in de verzorgingstehuizen en dat niemand zich meer meld voor eventuele verzorging .
Dank je de koekoek ,dat snap ik wel want wie stuurt er nou zijn vader of moeder naar een locatie waar zich een verkapte genocide plaatsvind .

leo59 | 25-04-20 | 14:37 | 5

@Bill le Koek | 25-04-20 | 14:45: er zijn wachtlijsten voor schoonmoeders!

Kleiduivenmoordenaar | 25-04-20 | 14:46

Nou ja de meeste hebben al zelfgenocide gepleegd door of te roken of te weinig bewegen/ongezond te leven. Die hadden geen 80 en een beetje kunnen worden. Maar onze genen stellen ons in staat over de honderd te worden. En daar kunnen nu in de laatste fase wat maanden vanaf gehaald worden. Totaal onnodig dat wel. En het is een grof schandaal. Maar alles in perspectief om je druk over te maken.

azijnseikerT | 25-04-20 | 16:03

@azijnseikerT | 25-04-20 | 16:03: Ja want niet sportende rokers halen never nooit de 80, en mensen met gezonde leefstijl halen minimaal de 80. SImpele ziel.

Binnenbaan | 25-04-20 | 16:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaap van Dissel is een lul eersteklas samen met die latente heaumeau Rutte! Over die de Jonge zal ik het maar niet hebben want die trekt bijkans geen volle zalen! #mondkapjes

Man-Bijt-Hond | 25-04-20 | 14:37 | 2

Het zijn altijd de homo's die als eerste een homo herkennen.

Erikjan79 | 25-04-20 | 14:41

@Erikjan79 | 25-04-20 | 14:41: ze zijn ook ontzettend moeilijk te herkennen kijk maar naar die Meiland z'n vrouw had het pas door toen hij er zelf mee kwam.

likdoorn | 25-04-20 | 14:52

Ik heb trek om te chinezen.

Poesman | 25-04-20 | 14:36 | 1

.. lekker, een nr. 19 Wuhan laboratoriumschotel.

Jan Passant mk2 | 25-04-20 | 14:38

.. geloof niet zo in die vlakke curve.
Corona bleek zodanig handig als globalist gereedschap, dat het ons niet snel zal verlaten. Zeker niet voor november 2020.

Jan Passant mk2 | 25-04-20 | 14:32 | 1

Denemarken heeft al gezecht dat ze rekining houden mwt 1 tot 2 jaar 2 meter afstand economie.
ze doen daar 2 meter opv 1,5

Edwin_su | 25-04-20 | 15:10

120 doden. Ze hebben nu genoeg capaciteit om in het weekend ook goed te tellen.

Sitting_targets | 25-04-20 | 14:30

Die 764+ doden van de huisartsen tellen we maar niet mee.

deoudererijperevrouw | 25-04-20 | 14:28 | 1

Wel goed dat ze die nu ook gaan vermelden toen het er nog een dikke 2500 hoorde je ze nergens over

likdoorn | 25-04-20 | 14:55

Nog steeds weinig testen en toch nog op 665 positief geteste personen komen is best wel knap. Nog steeds onvoldoende mondkapjes voor de zorg, terwijl in België en Duitsland mondkappen voor iedereen in het o.v. verplicht zijn. En het Noorden schittert nog steeds met relatief weinig corona, niet dankzij Rutte/Van Dissel, maar omdat wij hier volgens de Duitser Alex Friedrich een betere aanpak hebben. www.lc.nl/friesland/Vier-misverstande...

jochum1980 | 25-04-20 | 14:27 | 2

Het Noorden zat ook in de positie om een andere aanpak te kiezen he. Maar heel goed van Friedrich inderdaad, om af te wijken van RIVM (wan)beleid.

Papa Jones | 25-04-20 | 14:34

Goede zet

civilian | 25-04-20 | 14:54

Volgens mij zijn veel virologen tevens vinologen.

Mr_Natural | 25-04-20 | 14:26 | 1

Oenologen.

Binnenbaan | 25-04-20 | 16:16

Jack van Gelder stem: oh nee nee toch Rutte, Rutte in eigen doel, Rutte hoe krijgt hij het voor elkaar. Van af de middellijn, wat doet hij nou, kijk de herhaling, hoe, nou Rutte, Rutte, het is onmogelijk maar hij trapt hem zo het eigen doel in.

P-unit | 25-04-20 | 14:26

Jaap gaat naar de zomerstop transfervrij naar de WHO

JP-the-Pope | 25-04-20 | 14:23 | 3

Dat zit er dik in. Die krijgt een erebaantje

Trumme | 25-04-20 | 14:34

Als stagaire van Tedros. Dat gaat helemaal goed komen.

Nehemia | 25-04-20 | 15:04

Wacht op schwalbe van Trump.

Itastijl | 25-04-20 | 14:21

Gelukkig geen tekort aan lintjes.

Mr_Natural | 25-04-20 | 14:20 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Maurice de Hond e.a. citeren vaak deze studie (Influenza Virus Transmission Is Dependent on Relative Humidity and Temperature) die heel goed van toepassing zou kunnen zijn op de verspreidingsgraad van Covid-19:
journals.plos.org/plospathogens/artic...

De stippellijn geeft de verspreidingsgraad met de bijbehorende relatieve luchtvochtigheid. Boven de 80% luchtvochtigheid maken griepvirussen geen schijn van kans maar dat is de luchtvochtigheid niveau sauna's en nu actief in bijvoorbeeld Phuket, Thailand op dit moment.

Ideaal voor ons is dus een luchtvochtigheidsgraad van rond de 50%. Dat is binnen een gebouw beheersbaar.

Gezien de hoge concentratie en besmettingsgraad van kwetsbaren in bejaarden- en verzorgingstehuizen, zou men daar niet moeten streven naar een vochtigheidsgraad van 50% om de besmettingen te minimaliseren? Dus actief be- of ontvochten?

Geeft ook aan dat je vooral griep in de winter krijgt door droge lucht. Griepvirussen en verspreide deeltjes zweven dan veel langer door de droge lucht.

Virologen kijken hier niet naar (of noemen het niet) en dat is gek. Ik krijg niet het gevoel dat we alles doen met de beschikbare kennis die er al is. De Hond wordt nergens uitgenodigd om zijn verhaal te doen, naar eigen zeggen.

Overnijd | 25-04-20 | 14:18 | 10

@Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 14:36: nee Rutte ook niet daarom zou je verwachten dat ie wat meer naar z’n achterban zou luisteren maar GL en D’66 moeten tevreden gehouden worden dus zijn klimaatmaatregelen nu belangrijker dan z’n achterban.

Trumme | 25-04-20 | 14:48

@Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 14:23: Iets meer verstand dan een gepubliceerd onderzoek? Dus dat onderzoek is gefalsifieerd door {x} met het bewijs [Y]? Graag X en Y hier even posten/aanleveren. Geen quotes van zwamneuzen zonder onderbouwing. Dat is de hele dag al in de media.

Verder een zware voorkeur voor onthouding van gelul over VVD-benoemde goeroes die 'dus' per definitie de waarheid verkondigen. Feitjes met bewijs.

Overnijd | 25-04-20 | 16:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Last van cabin fever Van Rossem?

Super Vaagstra | 25-04-20 | 14:17

Klein weekje geen nieuws gevolgd. Dat doet wonderen.
Even de geest leeggemaakt van de rest van de wereld en even weer de focus op het eigen leven. Door een roze bril verschuift je visie. De corona blijft toch nog wel een tijd onder ons en we zijn allemaal machteloos. Ja, de regels. Ja, de eigen verantwoordelijkheid. Maar het geheel? We weten allemaal niets.
De cijfers tellen allemaal niet op en zijn slechts de sturing van het volk, zoals al jaren in Nederland de religie genaamd democratie wordt uitgevent en de overlevering aan de continentaal-fascistische EU wordt doorgedrukt. Niet te stoppen revolutie en evolutie. Wat moet je ermee als individu? Als gezin? Ondergaan, meer niet. En blijven genieten van en met elkaar, als geliefden.
Het Rijksinstituut voor VolksManagement is nog politieker dan het Centraal Bureau voor Staatspropaganda. Alle overledenen ten spijt, het volk wordt voorgelogen en in toom gehouden. Dat stopt een keer en pas dan begint de echte ellende.
Wij gaan ons er hier niet meer teveel mee bezig houden. We houden ons aan de regels voor ieders en eigen gezondheid, maar trekken de grens bij het beleid van voorliegen, apps en 'experts'. Aankomende week wordt weer een nieuwsvrije week. Wij zijn bezig met liefde en de roze bril is nu eenmaal leuker dan de valse cijfers van donkere tijden. Prettig weekend aan u allemaal.

Mensdier | 25-04-20 | 14:17 | 3

Hier beneden, in een van de eerste reacties, een arts die uitlegt hoe het met doorgeven van de cijfers zit. Lees dat eerst maar eens.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 14:22

Dat noem ik geen roze bril, dat noem ik kop in het zand steken.
Maar ik kan me voorstellen dat het prettig voelt.
Zolang u niet geveld wordt door corona.

Papa Jones | 25-04-20 | 14:30

Dus je hebt gemist dat we 540 miljard aan de spaghetti landen geven en zelf 90 miljard tekort komen. Succes

Trumme | 25-04-20 | 14:37

Tot nu toe hebben ze er toch steeds flink naast geschoten. Wel een legendarische goal van Bergkamp. Mooi.

pivotal | 25-04-20 | 14:16

Verpleeghuizen in Brabant en Limburg beschikken nu over vele lege plekken. Ze bellen de wachtlijsten af, maar niemand wil naar het verpleeghuis...

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-04-20 | 14:15 | 1

Hebben ze het COA dan niet gebeld? ;)

kweethetooknietbeter | 25-04-20 | 14:19

Wordt nog zwaar voor Jaap en Prutte. Te vroeg gepiekt, de verkiezingen zijn nog ver en de parlementaire enquête hard.

Trumme | 25-04-20 | 14:15

Toch jammer dat Rutte partijgebonden is, anders.........................

Theo 7933 | 25-04-20 | 14:15 | 2

Nou sinds dinsdag heeft ie definitief afstand genomen van z’n achterban lees; ondernemers.

Trumme | 25-04-20 | 14:16

@Trumme | 25-04-20 | 14:16:
Dat zet pas zoden aan de dijk wanneer die ondernemers afstand nemen van Rutte....!

demaup | 25-04-20 | 14:27

Iedereen loopt achter het RIVM aan en achter el minister mark roete die ook nog eens 8 zetels (peiling) erbij kreeg ,onkunde is ook een wetenschap maar dat dit kabinet vreselijke fouten heeft gemaakt en de VVD bejaarden opruim dienst is wel ruimschoots bewezen dit zal nog wel een staartje krijgen

witchmaster | 25-04-20 | 14:14 | 2

Die wekelijkse peilingen zijn net zo betrouwbaar als de dagelijkse RIVM cijfers.

Trumme | 25-04-20 | 14:17

Uiteraard maar ik geef hier gewoon aan hoe de staats tv+ radio de mensen constant op de verkeerde voet zet

witchmaster | 25-04-20 | 14:19

Het was pas de tweede golf van de Spaanse Griep (en de derde golf) die veel slachtoffers maakte over alle leeftijdsgroepen. De eerste golf was relatief mild. Gelukkig is een coronavirus geen influenzavirus en is de kans dat een virus muteert naar minder schadelijke vormen groter dan andersom.

Binnenbaan | 25-04-20 | 16:21
▼ 11 antwoorden verborgen

In een druppel zeewater zitten al meer dan 10 miljoen virussen, aldus micropia. Daar wint de mens nooit van.

Piet Karbiet | 25-04-20 | 14:12 | 1

Precies laten we ebola ook importeren, winnen doen we toch niet

bcsk | 25-04-20 | 14:30

Kan iemand mij vertellen waarom, als je op de website van RivM naar COVID-19 in grafieken gaat en dan kijkt naar de grafiek met overleden per dag. De cijfers daar elke dag veel lager zijn dan wat het bericht dagelijks meldt. Kijk ik ergens overheen??

Bijvoorbeeld dinsdag: de dag van de persconferentie met verlenging maatregelen. In het bericht stond 165 doden, in de grafiek staat 106 doden.

DokterKoplamp | 25-04-20 | 14:10 | 5

@Fries23 | 25-04-20 | 14:14: Ja ik zal wel weer complotdenker zijn ofzo, maar ben gewoon benieuwd. Ik dacht zal een week vóór die persconferentie: opzeker dat je op die dag ineens een hoog dodental voorgeschoteld krijgt..

DokterKoplamp | 25-04-20 | 14:20

@Fries23 | 25-04-20 | 14:43: Ja ik zag het je had mijn bericht niet goed geleden, geeft niet als dit allemaal voorbij is gaan we bier drinken komt goed. Maar ik begrijp het nog steeds niet. De bijschriften van die grafieken zijn ook zo onduidelijk. Als ik dingen zo slecht toelicht in mijn werk wordt mijn contract niet verlengd.

DokterKoplamp | 25-04-20 | 15:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Het aantal ziekenhuisopnames gaat blijkbaar over de mensen die er op dit moment ook echt liggen. De stijging in het saldo is dan 100 in de afgelopen 24 uur maar het aantal opnamen van de afgelopen 24 uur ligt veel hoger dan dat.

stipjes | 25-04-20 | 14:10

Wat is het aantal doden op 24 april de afgelopen 15 jaar? Beetje perspectief nodig om 120 dode mensen per dag nog erg te vinden.

de Voorzittert | 25-04-20 | 14:08 | 11

@Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 15:00:
Dan heb je vorig jaar (en al langer) niet opgelet. Alle macro-economische indicatoren lieten in 2019 al een vertraging van de wereldeconomie zien. Maar veel meer nog de onderliggende problematiek van een nog steeds niet opgeloste schuldenberg na 2008, de handelsoorlog VS-China, de handelsproblematiek rondom Brexit, TTIP, TTP en daarbovenop een aantal jaren van verstoorde agriculturele opbrengsten, verschuivende weerpatronen, met een chaotische markt van commodities futures. De lijst is nog langer. Het wachten was heus al op een big bang. Corona is die big bang, die onvoorspelbare black swan. En er komt nog meer achteraan. Als je had opgelet de afgelopen jaren, dan verbaast het je allemaal niet wat er nu gebeurt.

Stormageddon | 25-04-20 | 15:16

@Stormageddon | 25-04-20 | 14:58: Ik zoek me gek, maar ik kan nergens de actuele cijfers van het aantal griepdoden vinden. Weet u waar die staan? Op het RIVM kon ik ook niks vinden.

Nehemia | 25-04-20 | 15:18

@Nehemia | 25-04-20 | 15:18:
En wat is het belang daarvan? Wat zou je daar mee willen aantonen, bewijzen of vertellen? Welk narratief wil je daarmee vormgeven? Het zijn retorische vragen, ik weet wel wat je er mee wilt zeggen. Het is maar een griepje, we stellen ons aan, het is niet erg, die hoeveelheid doden hebben we elk jaar, blablabla.
Hetzelfde geneuzel, elke fokking dag weer, elke dag weer dat gereutel.

Het. Doet. Er. Niet. Toe.
De hoeveelheid doden is volstrekt oninteressant en elke vergelijking met elk ander virus, en elke andere pandemie is zinloos, nutteloos, en gaat mank. Ook de verschillende noodmaatregelen in verschillende landen vergelijken en daar conclusies aan verbinden is volkomen nutteloos.
Het dient geen ander doel dan jezelf iets wijsmaken, jezelf voor de gek houden, en weigeren te aanvaarden dat dit jaar voorbij is, dat “de heilige economie” kapot is, dat het dagelijks leven is veranderd en voorlopig niet meer naar “normaal” terugkeert. Ik snap de hoop en wanhoop, en de verwarring en de frustratie, en de boosheid en het onbegrip. Wordt het allemaal niet anders van. En de vergelijking met griep en de absolute getalletjes en relatieve getalletjes en alle modelletjes: het wordt er niet anders van. Echt niet.

Stormageddon | 25-04-20 | 15:33
▼ 8 antwoorden verborgen

De cijfers bekijkende denk ik:

5 mei is een mooie datum om de lockdown volledig op te heffen. Geen enkele reden om nog langer de vrijheid van de burger in te perken.

kweethetooknietbeter | 25-04-20 | 14:08 | 10

@kweethetooknietbeter | 25-04-20 | 14:54:
Dat is wel 't slimste ja..
Waarom een virus rond laten gaan als je niet weet wat 't effect gaat zijn?
Er zijn gewoon nog een hoop vragen die belangrijk zijn..

Als maar 3% besmet is zoals onderzoek van 't rivm aantoonde zal dat al een enorm verschil maken met als 't 60% is die besmet is..
Als we 3 maanden immuun worden, maakt dat weer een enorm verschil met 1a2 jaar, of voor de rest van je leven...
Zelfde met als 't vaccin beschikbaar is over enkele maanden, of jaren... of misschien werkt een vaccin wel helemaal niet.. ook dat is niet onmogelijk.

Stel je voor, we laten 't wel rond gaan en komen er dan achter dat we niet lang immuun blijven, een klein deel pas besmet was, er ook nog mutaties rond gaan en we geen vaccin krijgen..

Dan zit je dus met een enorm probleem opgescheept
We moeten gewoon testen en achterhalen waar 't virus is... en dan zorgen dat je via contact onderzoek mensen preventief in quarantaine zet... opstenminst totdat we meer informatie hebben over 't virus..
We kunnen de tijd niet terug draaien als dit zo blijkt te zijn.
En dan kan de binnenlandse economie tenminste wel door draaien.
Zo kon 't anders nog wel eens lang gaan duren en kan 't zijn dat we meerdere lockdowns nodig gaan hebben.

bcsk | 25-04-20 | 15:05

Jouw bericht lezende, denk ik: ga jij maar gauw even je ogen uit je kop schamen voor het schaamteloos tentoonspreiden van zoveel domheid.

pjisonline | 25-04-20 | 15:10

@bcsk | 25-04-20 | 15:05:
Nou, dan doen we het op jouw manier en blijven we nog wel een even jaartje, anderhalf, twee jaar in lockdown. Gaan we daarna pas uit de lockdown. Moeten we wel hopen dat tegen die tijd er niet weer een virus uitbreekt, bijvoorbeeld de influenza, die weer doden maakt...

kweethetooknietbeter | 25-04-20 | 15:17
▼ 7 antwoorden verborgen

Jaap IJdeltuit komt weer met cijfers. Nog steeds wordt niet het aantal herstelde patienten gemeld. Dit moeten toch 18000/19000 inmiddels zijn (ik vergelijk met Zwitserland en Canada). Geregistreerd moeten er dus nog maar ca. 14000 zieken zijn. De netto afname is op dit ogenblik ongeveer 1000. Ik zie een extra ingelaste persconferentie rondom 5 mei. Of wordt het herstelcijfer bewust niet vermeld door RIVM?

Fries23 | 25-04-20 | 14:07

Ah, het " klootjesvolk moet in paniek blijven" topic.

Mark_D_NL | 25-04-20 | 14:06

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 25-04-20 | 15:04: Weet ik, maar Zapata vergeleek Corona met de Vietnam-oorlog. Dat vond ik geen goede vergelijking.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 15:14

@Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 15:13: Nou beste Kuifje, bijvoorbeeld Gettysburg staat in de geschiedenis van Amerika beschreven als een dieptepunt en bloederigheid vanwege het aantal dodelijk slachtoffers. 7000 wel te verstaan.
Dat valt dus in het niet bij het aantal doden in Amerika ten gevolge van deze pandemie. Om zaken in perspectief te blijven bekijken. En daarom is jouw maanden lange downplayen ook zo belachelijk.
Klaarblijkelijk is dit virus heel wat dodelijker dan een minie ball of canister.

Zapata10 | 25-04-20 | 15:38
▼ 9 antwoorden verborgen

Jaap van Dissel, saai in handelen en uitzien, maar doet het beroepsmatig als adviseur van de regering gewoon keigoed!

panthoseen | 25-04-20 | 14:05 | 6

@VanBukkem | 25-04-20 | 14:11: Maar waarom moeten we dan volgens Jaap nog steeds geen hoogwaardige mondkapjes dragen?
In landen waar dat wel gebeurd - samen met meten, meten, meten - gaat het allemaal veel beter!

Aristotalloss | 25-04-20 | 14:16

Kan je alleen maar zeggen als je de RIVM-faals in de afgelopen weken niet bijgehouden hebt, of in ieder geval geprobeerd hebt. Ik ben er halverwege mee opgehouden omdat mijn papier op was.

Binnenbaan | 25-04-20 | 16:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach ja Jaap met zijn mooie beeldspraken ter verduidelijking van hemzelf.
Nee ik mag de man niet.
Als niet gekozen bepaald HIJ het beleid.
Hij zal blijven zeggen dat er nog steeds mensen besmet worden als zijn het er 10 dan nog adviseert hij de 1.5m des doods van de economie en kabinet neemt het een op een over.
Open de samenleving voor 50 min'ers daarvan gaat maar 0,0014% dood.

Miezerig | 25-04-20 | 14:04 | 6

@Mark_D_NL | 25-04-20 | 14:13: beter idee iedereen onder de 50 gewoon besmetten met covid alleen als je tot de risicogroep behoord ben je vrijgesteld.
Hebben we binnen een maand de zo gewenste groeps immuniteit.
Ik ga er vanuit dat jij als eerste gaat om het voorbeeld te geven.

likdoorn | 25-04-20 | 14:45

@osolemio | 25-04-20 | 14:29: Ik moest gisteren even boeken halen die ik op MP gekocht had, aan de andere kant van mijn woonplaats. Nou ik kan u verzekeren dat het net zo druk was op de weg als voor dit drama.

Lupuslupus | 25-04-20 | 14:51
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
levensgenieter | 25-04-20 | 14:14

Omdat daar het epcentrum is?

ruudvangeelen | 25-04-20 | 14:14

Die 100 ziekenhuisopnamen in 24 uur klinkt heel misleidend. Er zijn er honderden meer per dag. Alleen verlaten ook honderden mensen per dag het ziekenhuis en dat halen ze dan eraf.

stipjes | 25-04-20 | 17:06

One hundred and twenty. Japie you require much less than one hundred.

Watching the Wheels | 25-04-20 | 13:59

Kennis is geen macht.

Turbulentie? | 25-04-20 | 13:53 | 3

Ben bang dat het hier is 'Geen kennis is toch macht'

Henk-de-Boer | 25-04-20 | 14:02
-weggejorist-
levensgenieter | 25-04-20 | 14:14

Toegepaste kennis is macht.

Nehemia | 25-04-20 | 15:26

Iemand enig idee of Nederland nu al op de 60% besmettingen zit?!

VP732 | 25-04-20 | 13:52 | 6

Hoe meten ze dat eigenlijk aangezien er amper op corona word getest en al haast helemaal niet op lukraak mensen ? Dan moeten ze er toch wel enkele tienduizenden testen over het hele land .

Castor12 | 25-04-20 | 14:09

@Castor12 | 25-04-20 | 14:09: Dat is een onderzoek geweest onder 10.000 bloeddonoren. Daar bleek 3,6% het gehad te hebben.

osolemio | 25-04-20 | 14:21

@Castor12 | 25-04-20 | 14:09: De testen die er zijn zijn niet 100% betrouwbaar. Bij een lage besmettingsgraad (bv 3%) en een testbetrouwbaarheid van 95% heeft een bevolkingsonderzoek op dit moment nul toegevoegde waarde. Niet alleen krijg je veel valse positieven, je krijgt ook net zoveel valse negatieven. 95% lijkt veel maar als je de rekensom doet snap je de houding van het RIVM irt testen.

Binnenbaan | 25-04-20 | 16:30
▼ 3 antwoorden verborgen

als Jaap begint te neuzelen krijg ik altijd een beetje slaap, maar ben tegelijkertijd blij dat het virus het land uit wordt gemodelleert.

Euriool | 25-04-20 | 13:52

@Trumme | 25-04-20 | 14:42: Italië al in januari. En ook veel grootschaliger dan men dacht. Virus verspreidt zich vrij onopgemerkt.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 14:47

@Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 14:16:
Die voorjaarsvakantie (die Friedrichs zelf ook noemt) is maar een klein deel. Testen, opsporen en isoleren is de gouden standaard van alle landen die relatief succesvol door deze eerste golf zijn gekomen. Je kunt niet blind een brand blussen en vervolgens ook nog accepteren dat de brandende panden de buurhuizen aansteken. Maar dat is wèl wat de knoeiers van het RIVM hebben gedaan en (erger nog) tot op de dag van vandaag verdedigen.
Ik zal je vertellen hoe de stemming nu in het noorden is: opgelucht, vrij relaxed en met het gebruikelijke meewarige oog kijkend naar de puinhoop in de overvolle randstad en de zogenaamd "gemoedelijke" mestprovincie. Maar er is vooral dankbaarheid dat we hier beschermd worden door echte wetenschappers en niet door beleidsmedewerkers.

De echte Stolwijker | 25-04-20 | 14:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Zolang Jaap geen buitenspel staat, vind ik alles best...

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 13:50 | 7

Tikkie terug Jaap?

Graaisnaaiert | 25-04-20 | 14:10

@overVecht | 25-04-20 | 14:03:
Je weet dat Utreg in de bekerfinale stond. Desondanks mogen ze niet Europa in volgend jaar. Van Seumeren gaat dat aanvechten met advocaten. Het is niet de eerste keer dat Utreg bestolen wordt in de beker. In 2008 of zo werd een goal van Wamberto aan het eind van de wedstrijd goedgekeurd meters buitenspel.

Watching the Wheels | 25-04-20 | 14:53

@Watching the Wheels | 25-04-20 | 14:53:

Jeps... en vandaar ook een behoorlijke woede alhier!

overVecht | 25-04-20 | 15:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is weekend dan wordt er lekker nonchalant geteld.

keestelpro | 25-04-20 | 13:48 | 7

Gewoon over de week middelen, dan heb je dat gedoe over het weekend ook niet.
Een normaal mens hoef je dat niet uit te leggen.

RandyBiel | 25-04-20 | 14:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Jaap van Dissel is rijp voor een wissel .

Minus Richels | 25-04-20 | 13:47 | 9

@Jos Tiebent | 25-04-20 | 17:11: ndma, dikkevingerfout.

Jos Tiebent | 25-04-20 | 17:13

@Jos Tiebent | 25-04-20 | 17:13: Dat probleem schijnt inmiddels verholpen te zijn, Valsartan in Nederland is niet meer licht carcinogeen.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 17:28
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken