Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GS Corona Leesclub: The Problem of Dirty Hands

Even uw kop naar buiten laten 

handen wassen!

Het is zaterdag. Het coronavirus heeft geen weekend, maar u wel. Tijd voor reflectie. Tijd om te beseffen dat we met zijn allen geen zeventien miljoen virologen zijn, maar wel zeventien miljoen burgers. En dat die zeventien miljoen burgers recht hebben op een mening over de beslissingen die de door ons gekozen politici nemen. Maar En die mening kunnen ze het best vormen door te beseffen voor wat voor keuzes politici staan. Wij gaan daarom even met zijn allen The Problem of Dirty hands (pdf) van politiek filosoof Michael Walzer lezen. Geen tips over handen wassen, maar een naar onze bescheiden mening doorwrocht stuk over wat het betekent om als politicus beslissingen te moeten nemen die  verstrekkende gevolgen hebben voor een grote groep mensen. Let wel: u hoeft van ons echt niet te juichen voor Rutte, zeker niet. Maar u doet er wellicht goed aan te beseffen dat in deze crisis misschien iedere keuze wel de foute is. Kom er maar in, Walzer: "The actual topic was whether or not a man can ever face, or ever has to face, a moral dilemma, a situation where he must choose between two courses of action both of which it would be wrong for him to undertake." U snapt. We gaan hier niet opschrijven dat het tijdloze 'The Problem of Dirty Hands' vandaag actueler is dan ooit, maar het is wel zo. 

Reaguursels

Inloggen

Na het vrijgeven van de lockdown onmiddellijk weer oplaaien in Singapore. Groepsimmuniteit in het dichtst bevolkte land van Europa (4x Europees gemiddelde) misschienniet zo’n slechte keuze. Duivelse dilemma’s, dat wel.

Rest In Privacy | 22-03-20 | 07:53

Zo'n beetje heel Europa in lockdown - en Nederland moet zo nodig opnieuw het wiel uitvinden.
-
Proefdieren worden in dit land op alle mogelijke manieren beschermd - burgers niet.

bisbisbis | 22-03-20 | 01:08

We zouden met een referendum digitaal (met DigID) kunnen stemmen wat we eigenlijk willen. Een makkie in deze tijd.
Ware het niet dat Ollongren dit handig om zeep geholpen heeft 2 dagen voor kerst als iedereen druk is met andere zaken. Dank u oh D66! Dank u! Na de aktie van Pia Lijkstra kon dat er ook nog wel bij.

Tuinhekje | 22-03-20 | 00:55

Natuurlijk zijn sommige keuzes uitermate moeilijk! Maar er zijn ook makkelijke keuzes. Bijvoorbeeld: Er is een virus uitbraak in Azië, moet ik extra beschermende kleding voor het zorgpersoneel kopen ja of nee? Het zou kunnen zijn dat je die spullen voor niks koopt. Dan sla je ze netjes op en verkoop je ze later weer. Of je gebruikt ze zelf over een langere periode. Dat kost wellicht een paar miljoen. Als je ze niet koopt dan wordt een deel van het zorgpersoneel ziek met als gevolg dat ze geen andere mensen meer kunnen helpen, met extra doden tot gevolg. Dat lijkt mij geen moeilijke keuze! De volgende mantra's van het RIVM kan ik werkelijk niet begrijpen: "Dit virus komt niet naar Europa", "Mondkapjes hebben geen zin", "Testen op het virus heeft geen zin" en tenslotte "Carnaval viert men vooral in besloten kring". In mijn ogen heeft het RIVM de grenzen van het misdadige overschreden en zou de top vervolgt moeten worden voor dood door schuld.

EenGoedBegin | 21-03-20 | 20:45 | 1

Ik kom vanmiddag nog een vrouw tegen in de super die naar mijn mondkapje staarde. Met droge ogen beweerde ze dat ze dat niet nodig vondt, want ze was niet ziek en dus niet besmettelijk. Ik legde haar uit dat je al 2-4 weken besmet kunt zijn en het kan overdragen voor je zelf ziek wordt. Ze gaf me geen gelijk. Het RIVM had namelijk gezegd dat de carnavalsvierder gerust kon feesten omdat hij toen nog niet ziek was en niet besmettelijk. Het RIVM is "de overheid" in de ogen van die vrouw. Ik liet het maar zo. Maar je ziet hoe de wereldvreemde houding van het RIVM uiteindelijk voor veel meer doden gaat zorgen dan nodig.

Tuinhekje | 22-03-20 | 00:43

Een lockdown is onafwendbaar, anders gaan er duizenden doden vallen. Dan kunnen we beter nu meteen met die lockdown starten.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 20:19 | 5

Klopt. Allerlei onnozelaars zijn nog dagelijks bezig om de veenbrand van de verspreiding in stand te houden. Vermoedelijk zitten we zomaar een week of 2 - 3 langer aan de beperkingen, en de schade, door dit 'lekker vrije dag' gedrag.

Harry.Langezwaal | 21-03-20 | 22:16

Ab Osterhaus dringt via alle kanalen op een lock-down aan. Ab Osterhaus die NL in 2009 voor 700 miljoen euro aan vaccins verkocht waarvan tevoren al bekend was dat ze niet meer zouden werken. Bovendien werden ze een jaar te laat geleverd. 700 miljoen. En raadt eens wie er voor een behoorlijk deel mede-eigenaar was van GSK, het bedrijf dat de vaccins leverde? Dat was Ab Osterhaus. Nooit van mijn leven zal ik die man weer vertrouwen. Dus als hij nu een lock-down aanbeveelt zal het tegenovergestelde absoluut de minst slechte keuze zijn.,

Tuinhekje | 22-03-20 | 00:45

@Tuinhekje | 22-03-20 | 00:45: Osterhaus mag van de buis verdwijnen en het RIVM met hem. Elke uitspraak van beide partijen zal net zo hard gewantrouwd worden als pRutte, Verhofstadt en Drunckers bij elkaar, met een vleugje Pechtold er bovenop.

Frau Merkel | 22-03-20 | 01:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ga inderdaad niet juichen. Wanneer je de gevolgen van een exponentiële functie niet begrijpt, ben je ongeschikt om een land te leiden. Ongeschikt om een instituut voor volksgezondheid te leiden. Ongeschikt om telkens als ‘expert’ aan te schuiven bij Nieuwsuur. En ongeschikt om een of meerdere ziekenhuizen te leiden of begeleiden.
Wie die mensen via de MSM een beetje heeft gevolgd, kan dat slechts beamen of snapt zelf de gevolgen van een exponentiële functie niet. (Eigenlijk ben je als journalist natuurlijk ook gewoon ongeschikt als je exponentiële functies niet begrijpt.)
Binnen 10 dagen hebben we namelijk tekort aan die 1050 IC bedden. Terwijl bovengenoemde personen steeds vertellen dat we zo goed zijn voorbereid en er ontzettend goed wordt samengewerkt. En we niet de curve van Italië volgen.

benjeallanggek | 21-03-20 | 19:49 | 4

@sjef-van-iekel | 21-03-20 | 20:07:

Op 28 januari vroeg Baudet een spoeddebat over Corona aan. De volgende dag nogmaals. Alle wegkijkpartijen vonden dat niet nodig. Er is een hele reeks van falen door politiek en RIVM. En zoals gezegd, snapt men het (de exponentiële groei) nu nog niet. Maar dat krijg je wanneer een land geleid wordt door geschiedenisleraren en juristen.

benjeallanggek | 21-03-20 | 20:24

Rutte maakt het spannend opdat hij weer kan wordn gekozen bij de volgnde verkiezing als redder des vaderlands

Schemerlamp | 21-03-20 | 20:41

Zijn ze al klaar in het Medisch Noodhospitaal te Utrecht met het ombouwen van de IC installaties? 300 IC bedden staan daar die "24/7" beschikbaar zijn voor rampen. Het duurt nu al 8 dagen dat ze met het ombouwen bezig zijn. En er staan nog 500 gewone bedden.
Werkeloos.

Tuinhekje | 22-03-20 | 00:49
▼ 1 antwoord verborgen

Rutte stampvoetend: als jullie niet willen luisteren gaan jullie alsnog in de lokdown hoor, stelletje.... hebben jullie nou je zin.

vertdemisere | 21-03-20 | 19:30 | 1

Hij heeft via slinkse bewoordingen voor elkaar gekregen, dat het publiek een lockdown is gaan zien als 1 van de ergste dingen, die we kunnen doen.
Tevens beweert hij, via dezelfde door zijn afdeling public relations uitgekookte toespraak, dat mensen blijvend immuun kunnen worden door het virus te krijgen.
Is redelijk gevaarlijk ook voor jongeren , en het is niet bewezen dat mensen blijvend immuun worden, of niet opnieuw besmet kunnen worden.
Hij gooit daarvoor wel 70% van de bevolking voor de Coronabus, met schrikbarende sterftecijfers.
Het buitenland denkt inmiddels, dat wij hier gek geworden zijn, met onze open grenzen, en onze drukke markten, en volle plantsoenen.

Roadblock | 21-03-20 | 19:47

Ik zie dat Koning Willie weer op bezoek is in een land waar de mensen hun gat afvegen met hun handen en daarna hun handen wassen om de poep er af te krijgen. Wel fijn dat je dan er een doekje bij krijgt om je handen af te drogen.

Osdorpertje | 21-03-20 | 19:27 | 2

U komt zeker niet vaak wat verder weg in de wereld?

Roadblock | 21-03-20 | 19:48

Hij zou het goede voorbeeld moeten geven en het thuis blijven serieus moeten nemen. Als hij het al niet doet, wie dan wel? Of hij vertrekt nu alvast naar Canada, dan hebben we dat alvast gehad.

Frau Merkel | 22-03-20 | 01:04

A dirty hand is a joy forever.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:18

Ik ga eerst eens lezen voor ik jullie met mijn wijsheid ga verblijden. 22 kantjes, in het Engels, tering. Maar mooie stof.. Wel jammer dat het gros van de reaguurders niet meer dan 3 zinnen kan verwerken.

beldewouten | 21-03-20 | 19:10 | 7

Ik ben er niet eens aan begonnen.

EenGoedBegin | 21-03-20 | 20:49

Je kunt het laten. Het is amerikaans gebazel, zo rond een bachelor niveau.

Frau Merkel | 22-03-20 | 01:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Dirty hands krijgen hoort bij verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, die beroepspolitici die wij hebben zijn meer van de lusten en vallen om (hallo Bruins) als ze de lasten moeten nemen.

van heinde en verre | 21-03-20 | 19:07

Peter_K | 21-03-20 | 18:44
Het was vanaf het begin een illusie dat dit nieuwe virus geen bedreiging zou zijn.
Het enige wat ik dusver van ons overheidsbeleid heb moeten berijpen, is dat vanwege de liberale structuur (het vrije Westen) geen draconische maatregelen konden nemen, omdat men en masse in paniek zou raken.

Liever stapsgewijs laten wennen aan toch opgelegde leefregels, dan subiet ingrijpen. Op die manier nekt onze vrije wereld zichzelf ook - juist door die vrijheid.
Wat hier echter hét cruciale verschil had moeten zijn, is dat overheden NIET zo vrijblijvend hadden moeten achterover leunen, tegen de adviezen van deskundigen.

Dat is al wat men deed. Compleet regeringsbevoegdheid overlaten aan externe partijen, waarbij crisismanagers zelfs ook met hun handen in het haar zaten - ohjee, de economie...

Hier hebben aantoonbaar al die vrije politici gefaald dmv. laksheid.
Gebrek aan wijsheid om better safe than sorry te zijn.

Dit geconcludeerd hebbende, wat nu?

Kudtkip | 21-03-20 | 18:58 | 6

Prioriteiten van de EU:
- open grenzen
- gelukzoekers
- Albanie
- 1000en miljarden voor klimaat.

5611 | 21-03-20 | 20:13

En Syriërs met 38,6 graden koorts worden door Erdohan de Bosporus over gejaagd.

Tuinhekje | 22-03-20 | 00:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Zonder deugdelijke PBM's zijn de oudjes in de verzorgingstehuizen niet veilig voor hun eigen verzorgers, decimeren we onze zorgprofessionals en kun je een lock-down niet handhaven tenzij elke ongehoorzame mogelijk besmette als een hond wordt afgeknald.

Laat dit een les voor de toekomst zijn.
Voor vitale voorraden mogen we nooit meer afhankelijk van het buitenland zijn.

Ben-Bataaf | 21-03-20 | 18:57 | 1

Lieten de D66 rechters niet gewoon ziekenhuis na ziekenhuis failliet gaan de laatste jaren? IC apparatuur per veiling verkocht aan bananenlanden? Kostbare kennis verkwanseld omdat mensen toch een andere baan nodig hadden? Dank u oh dank u.

Tuinhekje | 22-03-20 | 00:53

Rutte heeft zich niet ingelezen, en heeft (om electorale redenen? bah!) niet de ballen die nu nodig zijn.
Leest eenieder zich in svp, alvorens te tegelplemplen.

medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-th...

SaintNick | 21-03-20 | 18:57 | 2

Deze kan niet vaak genoeg geplempt worden imho

de visser | 21-03-20 | 19:47

Uiterst interessant artikel. Leesvoer voor onze politici en het RIVM.

5611 | 21-03-20 | 20:53

Rutte is geen leider maar een volger. Hij kijkt naar onvermijdelijke ontwikkelingen en roept dan dat dat zijn beleid is. Zie de sluiting van de scholen, Af en toe gaat dat mis, zoals met het afkondigen van de "groepsimmunisatie" als verpakking van niets doen. De echte maatregelen komen nu vanuit de samenleving zelf.

Schmalz | 21-03-20 | 18:56 | 1

Klopt.

Cepalislam500mg | 21-03-20 | 19:47

Ik wens het immuniteitsleger van Rutte en Jaap veel succes toe met de revalidatie van hun beschadigde longen. Deze jongen zit mooi ondergedoken op zijn zolderkamertje met genoeg eten en drinken voor de komende maanden.

Schemerlamp | 21-03-20 | 18:56 | 3

Maak daar 18 maanden van...

canis lupus | 21-03-20 | 19:04

Prima, ieder zijn/haar ding.
Ik ga morgen lekker het water op met de familie.
Even genieten samen.

Berbaar | 21-03-20 | 20:26

Onthoudt dat stuurboord gaat voor bakboord en houdt u aan de 1,5 m afstand. Ik wens u een goede vaart en vergeet de schippersbitter niet.

Schemerlamp | 21-03-20 | 20:47

Er zijn meer "dirty-hands" beslissingen dan alleen het de gekozen aanpak tegen het corona virus. De massa immigratie, geldt voor alle Europese leiders. Het weten dat een groot deel van de bevolking, (hoe groot?) dit niet wil. Regeren volgens democratische waarden, (kuch), en dan toch die massa immigratie laten doorgaan, jaar na jaar na jaar, want verdragen. Welke afwegingen zijn daarmee gemoeid vraag ik me af. Tot nu toe hele vieze handen bij dit besluit. Op welke manier worden die handen dan vies, wanneer men een ander besluit zou nemen? Bijvoorbeeld bij hele strenge regels rond migratie. Alleen echte vluchtelingen toelaten, etc.

lezeres | 21-03-20 | 18:49

De keuze was tussen tienduizenden dode Nederlanders of een economische crisis. Rutte koos eerst voor het geld en toen voor de levens. Nu gaan we beide verliezen.

Blasfemie | 21-03-20 | 18:44 | 2

Oh? Heeft hij voor levens gekozen? Waarom zijn de grenzen dan nog open?
Waarom geen reisbeperkingen uit besmette gebieden? Waarom..... laat maar.

Roadblock | 21-03-20 | 18:50

Nou, je hebt ze allebei.

arlen | 21-03-20 | 18:51

Onze regering en de EU hebben in ieder geval geen dirty hands gehaald door het personen vliegverkeer met China plat te leggen toen daar een epidemie aan het woeden was. Door die labbekakkerige houding zitten wij nu in een situatie die makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Ook het afgelasten van Carnaval had veel ellende kunnen voorkomen.
Het testen van zeer veel personen die wel eens besmet kunnen zijn is achterwege gelaten, en wordt nog steeds niet genoeg gedaan.

Nee, onze bestuurders hebben geen vuile handen, want ze doen te weinig, en wat ze doen, doen ze te laat.

Peter_K | 21-03-20 | 18:44

In al m'n mismoedigheid over het hoe, hòe dan kun je bijdragen aan het grotere geheel, kwam ik slechts op:

Fair Plee.

Een soort spijtretouractie zoals van wapens bij de politie, maar dan voor pleepapier. Maar ja, dat creëert alleen maar meer risico, omdat dan dat hersenarme hamstertuig drie dubbelop de verspreidingsfactor verhoogt.

Verdommes, die categorie is toch eigenlijk te dom om te poepen!?!

Kudtkip | 21-03-20 | 18:43

Ja onbegrijpelijk. Dubbeltje op de eerste rang gaat het niet worden. Dus dubbele bieden + fooi voor het brengen.

schillenboer | 21-03-20 | 20:35

Hij zal vanuit Brussel wel de marsorder gekregen hebben om het volgens die fantastische Europese aanbestedingsregels te doen. Scheelt maar een jaartje bureaucratie. Leve de EU!

5611 | 21-03-20 | 20:57

Oh wat geweldig dat ons land dankzij de werkelijk ontelbare zegeningen van de EU handels akkoorden heeft om de vingers bij af te likken!
Ok nu zijn we dringend wat katoenen lapjes met 2 elastieken nodig en wat gezichtsomhullende zuurstofmaskers en nu kunnen we niets krijgen....

Tuinhekje | 22-03-20 | 00:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou kreeg ik toch echt de indruk dat we met zijn allen wel voor Rutte (hij doet het uitstekend(!?) moesten juichen.
Ook van GeenStijl.
Ik heb een andere mening:
www.wyniasweek.nl/rutte-kiest-voor-gr...
www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16/spoed...
Een politieke draaikont, die weigert naar de mening van het WHO, de Italiaanse artsen, en de resultaten van landen die het goed aanpakken te kijken, omdat hij uit politieke redenen Wilders (De grenzen dicht) niet gelijk wilt geven.
De Duitsers hebben ons de dienst aangezegd:
Wij veranderen onze aanpak, of ZIJ gooien de grenzen met Nederland dicht.
www.tubantia.nl/enschede/duitse-polit...

Roadblock | 21-03-20 | 18:35 | 2

Wat een geweldig artikel van Syp Wynia. Ik heb het bij mijn favorieten gezet, altijd handig voor later. Hartelijk dank voor de link, Roadblock.

Lupuslupus | 21-03-20 | 19:03

Lockdown is nodig, weet ook Rutte, maar er is geen handhaving. De maatschappelijke onrust kan de politie helemaal niet aan. 0031 is stelselmatig uitgekleed (zorg, openbaren orde, defensie, etc) Dat is de reden waarom er geen lockdown uitgevaardigd wordt. Simpel.
Dus doormodderen op de voor 0031 zo bekende wijze. Zie ook het volk: toppunt van onverschilligheid.

HoerenSloep | 21-03-20 | 18:32 | 5

Als je het leger ook inzet, is lockdown wel uitvoerbaar, als je 't persé wil...

canis lupus | 21-03-20 | 19:05

@jesjort | 21-03-20 | 18:35:
Welk leger?
Die 39.000 militairen?
1/3 1/3 1/3 = 13.000 in te zetten.
De politie?
49.000 1/3 1/3 1/3 = ongeveer hetzelfde.

Roadblock | 21-03-20 | 19:34

@canis lupus | 21-03-20 | 19:05: Dan moeten onze soldaten eerst naar Duitsland om om reserveonderdelen te gaan bedelen en naar Engeland om om kogels te gaan bedelen. Oh ja, en naar de legershop in Lommel om fatsoenlijke kledij te kopen. En kan iemand ze een lift geven want de jeeps staan ook in de garage.

5611 | 21-03-20 | 21:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik dacht gisterenavond, dat we weer een testbeeld hadden, maar... dat was onze koning.

Vitale-Reaguurder | 21-03-20 | 18:30

Als die Rutte graag zou zien dat we nu allemaal achter zijn besluiten gaan staan, had hij de afgelopen 8 jaar niet steeds weer een drol op de hoofden van het volk moeten kakken. Fuck die man, in voor- en tegenspoed.

TmC | 21-03-20 | 18:22 | 8

Die charlatan heeft 9 jaar staan liegen, gegrossierd in niet nagekomen beloften, geitenpaadjes, inlegvelletjes en zich geen lor druk gemaakt om de bevolking en al helemaal niet om de nu ontdekte kritieke beroepen. Hoe dan ook, onder geen enkele omstandigheid is hij mijn leider en hij hoeft ook niets van mij te verwachten.

5611 | 21-03-20 | 21:18

De burger gelooft de overheid niet meer. En daar hebben ze het zelf naar gemaakt.

Tuinhekje | 22-03-20 | 01:01
▼ 5 antwoorden verborgen

De NOS durft weer een item over het milieu in het journaal te stoppen. Nu een knmi meneer die vertelde dat het voorjaar 2 graden warmer is geworden sinds 1950. Tussen 1900 en 1950 warmde de aarde ook op maar dat kwam door een paar vulkaanuitbarstingen aldus het knmi.
Hij hoopte verder dat deze crisis snel voorbij is want voor de CO2 uitstoot maakt het niets uit en dan kunnen we over een jaar weer verder met de plannen voor alternatieve bronnen.

Trumme | 21-03-20 | 18:19 | 4

Ik zag van de week een presentatrice bij Op1, die uit pure dommigheid zei, dat er nu 800.000 mensen minder stierven, door de meer zuivere lucht, als gevolg van de Corona crisis, en of het wel nodig was al die industrieen, en luchtvaart na afloop (volgende week of zo) opnieuw op te starten.
Mijn God.

Roadblock | 21-03-20 | 18:42

@Stormageddon | 21-03-20 | 18:32: lolzzzz ik kijk al 12 jaar geen NPO meer en ben beter op de hoogte van wat er speelt op de wereld dan de gemiddelde burger. Wat voor onderwerp dan ook, ik ken mijn dossiers. De NPO versuft je brein en je speurzin.

Tuinhekje | 22-03-20 | 01:07
▼ 1 antwoord verborgen

793 doden vandaag in Italië. Blijft maar stijgen. Ondanks dat effecten lockdown nu zichtbaar zouden moeten worden...

jesjort | 21-03-20 | 18:15 | 7

Een gemiddelde dag aan het front in Stalingrad gaf minder doden. Wij zijn nog steeds niet in lockdown, Nog steeds luitjes die er een gezellig fietsdagje van maken met vrienden en met de kids of voordringen bij de bouwmarkt. Leuk de kids samen laten voetballen. En hoe in vredesnaam als er een lockdown komt willen ze het handhaven? Kansenwijken lockdown? Dan moet je het leger inzetten. Oh ja... welk leger.

Zapata10 | 21-03-20 | 18:40

Mja iets met 14 dagen.
Wat u wel kunt zien is wat het effect van te late maatregelen is.
Wij hetzelfde over 14 dagen dus.

Roadblock | 21-03-20 | 18:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik kom hier voor bevestiging dat het rivm en rutte de grootste faalkneuzen ooit zijn. Van van Rossem hoef ik het niet te hebben deze week. Gelukkig zijn de medereaguurders wel scherp.

hustler01 | 21-03-20 | 18:12 | 2

Jep een zeer juiste constatering! Moest wel even lachen mag dat?

Roadsurfer | 21-03-20 | 18:20

Je komt hier voor bevestiging? Waarom? Is dat geil?

beldewouten | 21-03-20 | 18:56

Ben benieuwd of de verspreiding van de corona patienten over het land vanuit Brabant een goede actie zal blijken te zijn voor de gebieden die nog maar weinig last hebben.

watazooi | 21-03-20 | 18:11 | 4

Nee natuurlijk niet... in ieder zh in NL heerst nu corona, al voordat in andere gebieden de toestroom van zieken op gang komt. Je verspreid het probleem en zorgt voor instant landelijke capaciteitsproblemen door de boel niet plaatselijk te regelen. Maargoed: het is sowieso dweilen met de kraan open.

foetgoud | 21-03-20 | 18:38

Dat is nou wat Rutte bedoelde met 'gecontroleerde' besmetting.

Roadblock | 21-03-20 | 18:54

@foetgoud | 21-03-20 | 18:38: ze zijn in Brabant al 10 dagen bezig met ‘plaatselijk’ regelen snakken nu naar hulp en die is er gelukkig.

Trumme | 21-03-20 | 18:55
▼ 1 antwoord verborgen

Zie je wel, daar staat Trump weer met z'n team maatregelen aan te kondigen.

polgroningen | 21-03-20 | 18:10

Over lezen gesproken: het toneelstuk van Jean Paul Satre met de titel Les Mains Sales.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 18:08 | 1

O, SaRtre. Ooit nog eens gelezen voor mijn lijst. Viel erbij in slaap.

wijsvinger | 21-03-20 | 18:42

In een crisis is elke beslissing de foute?
Klinkt een beetje na "Honey, it is not what it looks like."
Smoezenbakkerij van het fijnste.

Niet de intentie telt, maar het resultaat.
En als je het knap vind dat NL in de toptien van lijst met coronadoden zit, moet dat zelf weten, maar ik vind het dan toch minder.
Vooral, zolang je in deze lijst zit, worden er foute beslissing genomen.
Dat is toch geen rocket science?

MistaRazista | 21-03-20 | 18:07 | 1

De Rutte-goed-praat force is strong in this one.

Roadblock | 21-03-20 | 18:55

De Italianen hebben iedere dag een gebarentolk.

polgroningen | 21-03-20 | 18:06 | 1

Ik dacht even te lezen ieder dag een ANDERE gebarentolk.

Roadsurfer | 21-03-20 | 18:09

Hitler zou niets gedaan hebben aan Corona, sterker nog, hij had het kunnen uitvinden, de Entlosung van de onrendabelen.
Tegen zijn Hitlerjugend zou die schreeuwen dat zij zo "stark wie Kruppstahl" moeten zijn. Nur die alten Menschen gehen tod.
Zelf zou die een maand lang vrijwillig in isolatie gaan, wachtend in zijn bunker tot het virus is uitgewoed.

snapal | 21-03-20 | 18:00 | 3

*tot

Badd Pritt | 21-03-20 | 18:23

Zo kun je het ook zeggen.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 18:30

Dat kiezen tussen twee kwaden (in dit geval grofweg: je economie helemaal slopen middels een lockdown of je zwakkeren en bejaarden voor de voortdenderende corona-bus smijten) is inderdaad moeilijk. Maar het punt in dit dossier is nou juist dat die moeilijke keuze vermeden had kunnen worden door in een eerder stadium voor veel mindere kwaden te kiezen. Geen mensen meer uit China laten inreizen. Reisverbod of zelfs maar negatief reisadvies voor Italië. Geen carnaval laten vieren.

Divergente_Integraal | 21-03-20 | 17:56 | 3

Plus betere voorbereiding, meer testcapaciteit, meer bedden in quarantaine, meer beademing etc.

witwas | 21-03-20 | 18:16

Precies, er had heel veel gedaan kunnen worden en het rivm heeft bewust de zaak aan het schijten gebracht want niemand is stom als de tweets van het rivm en zeker de experts van het rivm niet. Kan alleen maar opzet zijn. Geen mogelijkheid dat het rivm echt dacht dat dit virus niet besmettelijk kon zijn. Het is gewoon een welkom welkom verhaal om de betaalbaarheid van de AOW te verhogen. Rutte wil het ook niet uitroeien. Hij wil dat de rendabelen immuniteit opbouwen zodat het virus ieder jaar de onrendabelen kan komen collecten. Zonde om zo'n tool verloren te laten gaan door het uit te roeien.

hustler01 | 21-03-20 | 18:17

Heel simpel, in Noord-Italië werken al 15 jaar 300.000 Chinezen in de kledinghandel/maakindustrie, besmetting na nieuwjaar/opstart fabrieken logisch.

grindbak | 21-03-20 | 17:56 | 2

Interessante opmerking. Als het klopt, is dit mogelijk een verklaring.. Maar was de uitbraak in China niet vóór het Chinese nieuwjaar? Was het daar toen al niet afgesloten? Ik ben de tijdslijn kwijt.

Lentehaas | 21-03-20 | 18:05

FEIT is dat we in 2009 massaal en dus wereldwijd accepteerden dat er tientallen miljoenen(!) mensen geïnfecteerd werden met het (H1N1)pdm09 virus en dat er wereldwijd honderdduizenden mensen zijn gestorven. Geen quarantaines, geen lockdowns nul komma nul van dat alles. Is de huidige situatie dus massahysterie van politici/media die medische nono's zijn..... Want wat doen we als dit Coronavirus onder ons blijft - en die kans is groot - gaan we dan elk jaar alles op slot gooien??? Een vaccin zal heus zijn werk doen maar dit virus veranderd en dan ben je altijd te laat met een nieuw vaccin en begint het liedje weer van voren af net als met het Influenzavirus. Hadden we meer geïnvesteerd in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van virussen/vaccins dan hadden we nu veel meer geweten en kunnen doen. Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek is onder Rutte compleet naar de gallemiezen geholpen terwijl dit permanent ondersteunde wetenschappelijk onderzoek juist door De Overheid gefinancierd moet worden. Ik zeg het maar weer opnieuw: Mark Rutte is een knettergekke idioot die thuis hoort in een gesloten inrichting. De man weet niets, kan niets en is extreem DOM! En wij Nederlanders zijn echt totale Gekke Henkies dat we ons door deze idioot laten regeren!!!

Roadsurfer | 21-03-20 | 17:55 | 8

@Wol | 21-03-20 | 18:42: Ik zou zeggen verdiep je eerst eens in wat nou precies Fundamenteel Wetenschappelijk onderzoek is. Investeren daarin is namelijk de reden dat wij allemaal nog leven beste Wol! Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? Snap je dan ook waarom Rutte zo extreem DOM is?

Roadsurfer | 21-03-20 | 19:46

@Roadsurfer | 21-03-20 | 19:46:
Wat is je punt precies? Ongeacht of het toegepast of fundamenteel onderzoek is, hoe wou jij de overheid laten bepalen wat de juiste hoeveelheid geld daarvoor is? Een miljoen? Honderd? Een miljard? Tien, honderd miljard? Tien procent van jouw inkomen, de helft, of alles wat je niet nodig hebt om te overleven? Kunnen we vast hele mooie dingen mee doen.

Er zijn een oneindig aantal nuttige en leuke dingen om geld aan te besteden en relatief schaarse middelen daarvoor. Ik heb toch liever dat je als mens zoveel mogelijk zelf bepaalt waar het resultaat van jouw schaarse arbeid of investering naartoe gaat. Doe maar een collecte of sponsoring, en maak duidelijk aan degenen aan wie je het vraagt hoe belangrijk het is. Maar verwacht niet dat iedereen je onbeperkte hoeveelheden geld gaat doneren of dat de overheid even een willekeurige graai in andermans (en jouw) portemonnee doet.

Wol | 21-03-20 | 21:59

Waarom heeft NL geen BSL-4 lab eigenlijk?

Tuinhekje | 22-03-20 | 01:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vind Rutte gewoon een prutser. Één van de slechtste "leiders" van NL ooit. Hij verkwanselt onze soevereiniteit aan de EU, laat het land vollopen met mensen die het niveau op álle vlakken omlaag trekken (economisch, cultureel, respect voor gelijke rechten en vrijheden, etc.), houdt zich bezig met non-problemen en relatieve problemen (nepnatuur, stikstofmest, onvermijdelijke klimaatverandering) en verergert daarmee echte problemen (woningnood, voedselvoorziening, mobiliteit).

En wat betreft Corona is het prutsen in het kwadraat. Geen quarantaine ingesteld op reizigers uit landen die geen quarantaine instelden op personen uit China toen het nog kon. Niet preventief zorgen dat er in NL voor welke crisis dan ook voldoende voedsel, water, brandstof, mondkapjes of nog beter gezichtsbedekkende gasmaskers beschikbaar zijn. Niet zodra het virus hier aankwam 60+ en\of ziek manen om zich te isoleren, geen verbod op Carnaval en andere samenscholing, geen scholen voor de zekerheid sluiten (gewoon lekker gokken dat het wel meevalt met besmettelijkheid). Waar dan die voorzorg zoals bij klimaat of lachgas?

En straks ongetwijfeld pas een lockdown en dichte grenzen als de IC's reeds vol liggen, wachtend op de grotere golf patiënten die dan nog moet komen. Niks "problem of dirty hands", er kleeft longvocht aan zijn handen. Maar volgens sommige psychopaten of narcisten is potentieel tienduizenden doden wel prima voor hun welvaart en comfort, want wat oud en ziek is moet maar gewoon dood...

Wol | 21-03-20 | 17:55

Ooit tomaten geplukt. Elke tomaat zocht ik met liefde uit. Als de werkdag voorbij was liet ik me soms in de kas opsluiten om maar door te kunnen plukken. Uit liefde voor het vak, de tomaat zelf, het genot van de consument. Ik kreeg er geld voor, maar daar kocht ik dan wel tomaten voor. Over de keuzes waar je voor staat als tomatenmattie heeft de moraalanatoom Jonathan Be nee ik haatte mijn baan. Zoals een ambtenaar.

RickTheDick | 21-03-20 | 17:54 | 2

Prachtig relaas maar die laatste 2 zinnen snap ik niet.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:12

Ging er iets verkeerd? Is het boeiend en toen.... testbeeld. Maak het zelf wel af.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:14

Artikel uit 1973. Niks nieuwers te vinden wb politicologische artikelen?
Artikel gaat over iets moreel afkeurenswaardigs te doen om een grotere ramp te voorkomen; bijv je offert nu een mens op om zo de rest te redden.
Heeft weinig met onze politici en kiezen tussen niks doen / middelmaat maatregelen / volledige lockdown te maken nav experts-adviezen.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 17:53 | 1

Heb geen zin om als een soort Atlanticwal te dienen. Mooi werk voor de stoertjes.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 18:41

De Zuid-Koreanen hebben hard gewerkt.

polgroningen | 21-03-20 | 17:52

Mensen zitten heel de tijd met hun vingers aan hun gezicht; daarom:
Iedereen moet zo'n kap over hun hoofd die honden krijgen als ze schurft hebben aan hun ballen.
Ziezo, probleem opgelost. Wie gaat er mee naar buiten, lekker BBQ-en in het park?

King of the Oneliner | 21-03-20 | 17:51

Kan hij geen baan op de Efteling krijgen?
Die hebben een schitterend bos daar!

Aardappelplantje | 21-03-20 | 17:51 | 1

En daar geloven ze nog in sprookjes. Sterker nog: ze vinden ze uit.

Leffe Blonde | 21-03-20 | 18:03

Hardstikke moeilijk al die keuzes, behalve als t op bommen smijten aankomt of andermans geld uitdelen aan t bedrijfsleven

DinkyToy | 21-03-20 | 17:48 | 1

Of als je PVDA-er bent en bonussen moet verhogen die je als MP al te hoog vond.

Duivelse dilemma's zijn dat.

Knufter | 21-03-20 | 17:51

Burgemeester Bergamo: Het echte dodental is veel hoger, er wordt longontsteking als doodsoorzaak genoteerd, omdat niet in alle gevallen op 2019-nCov getest wordt.

Feynman | 21-03-20 | 17:48 | 2

Noch op de griep of welk ander virus dan ook.. Bergamo is aan t voorsorteren op de subsidiepot

DinkyToy | 21-03-20 | 17:50

Die krant met 10 pagina's rouwadvertenties in plaats van de reguliere 1,5 zegt alles.

5611 | 21-03-20 | 21:31

Maar we hebben de pensioenpotten toch om iedereen morgen een mooi basissalaris te geven en de huidige zorg wat op te krikken?

Mark van Leeuwen | 21-03-20 | 17:47 | 2

Wil je wel even van MIJN uitgesteld salaris afblijven!!!!

Leffe Blonde | 21-03-20 | 18:01

@Leffe Blonde | 21-03-20 | 18:01: Jouw uitgestelde salaris is al omgezet in Miele's, Iphones en dat soort shit.

Tuinhekje | 22-03-20 | 01:22

Pierre van Damme, vaccinatie-expert en vice-decaan geneeskunde en gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. ‘De eerste vier à zes weken moet je zo’n virus goed in de gaten houden’, zegt Van Damme. ‘Eerst weet je niet hoe besmettelijk en gevaarlijk het is. Maar op een bepaald moment moet je ook kunnen beslissen om maatregelen wat terug te draaien. Dat moment is met het coronavirus zeker bereikt: de maatregelen zijn ondertussen erger dan het virus zelf.’

Bolder | 21-03-20 | 17:47 | 3

U citeert uit een artikel van 17 februari. Ondertussen heeft Pierre van Damme zijn mening zeer genuanceerd. Ik ben van mening dat het citeren van oude opinies om zijn gelijk te krijgen in deze zaak , crimineel van aard is. En gestraft zou moeten worden.

Plofkap | 21-03-20 | 17:59

Compleet achterhaald dus, en dat vergeet je er bij te vermelden. Wat een verachtelijke poging, bah.

Nuchternederland | 21-03-20 | 20:43

Het gaat niet over beslissen tussen kwaad A en kwaad B, maar het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor beslissing A of beslissing B. De huidige wijze van regeren sluit bewust niet aan bij het klassieke adagium 'regeren is vooruitzien'. Nee, men (de regering) laat de volgende dag en het kwaad van die dag op zich af komen en 'beslist' dan naar de imperatief van de gegeven situatie. Oftewel: de noodsituatie van de dag dicteert, wat er moet gebeuren en er zelfs geen mogelijkheid meer om vooruit te zien. In China werd met vooruitziende blik een ziekenhuis uit de grond gestampt. Dat voorbeeld volgt Rusland nu in Moskou. Maar wat doet Nederland? Iedereen weet dat het straks helemaal mis gaat met het overwerkt raken van ziekenhuispersoneel. Wat wordt er nu aan gedaan?

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-03-20 | 17:45

Eh... Hebbie hem ook in het Duits? Dat leest toch een stuk makkelijker weg

Mark van Leeuwen | 21-03-20 | 17:44

Dat doorwrochte stuk is helemaal niet zo doorwrocht. Ik stel voor dat de redactie zich met andere dingen gaat bezighouden. Het is gebaseerd op amerikaans gezever over campagnes en politici en komt uiteindelijk neer op een al dan niet gebrek aan een ethisch kader. Als je dat eerst eens helder maakt is de rest een invuloefening. pRutte heeft een gebrek aan visie. Een kader kun je dan helemaal wel vergeten. Nuff said.

Frau Merkel | 21-03-20 | 17:44 | 4

Niets aan toe te voegen. Misschien een idee om een lezer eens een goed doorwrocht artikel (met de visie die pRutte zo mist) te laten schrijven?

Roadsurfer | 21-03-20 | 18:26

Zeker !

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:16

@lezeres | 21-03-20 | 18:23: Het is graag gedaan. Mocht de lockdown echt lang gaan duren, en je hebt het internet uit, kun je het overwegen. Naar mijn idee kun je het laten.

Frau Merkel | 21-03-20 | 19:49
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou NIET een totale lock-down willen in Nederland, want denk ik niet uitvoerbaar. Maar wel:
Een duidelijke instructie (misschien op komische manier) via reclame-spotjes, radioboodschappen, etc.
Want echt iedereen, is nu buiten aan het chillen. Precies hetgeen wat ik ook voorspelde, het lijkt wel of Nederland is opgebouwd uit Tokkies.

Overal de drukte opzoeken, geen handschoentjes aan (makkelijker te regelen dan mondkapjes) en ook ouderen die boodschappen gaan doen in de drukte.
Doe Dit Nou Niet.
En zoals ik al voorspelde, het virus is nu ook binnengedrongen in het verpleeghuis waar ik werk.
Jawel. Dus nu worden veel verpleegsters besmet, die besmetten weer ouden van dagen, en het wordt een vicieuze cirkel.
Het was ook niet te vermijden, of je moet een soort militaire discipline hebben, en alles en iedereen ontsmetten bij binnenkomst, en weggaan.
Het gekke van dit virus is, dat kinderen tot 10 jaar in feite nergens last van hebben, en ouderen van 70/80/90 daar is het een doodsvonnis voor.
Misschien met een paar uitzonderingen. Daarom denk ik ook niet dat dit virus een biologisch wapen is, maar het is wel degelijk een economisch wapen.
Wat de totale economie aan het verwoesten is.
En ook, zoals bij de overleden patiënten, is er in de economie sprake van onderliggend lijden.
De banken van Duitsland en Italië stonden al op springen.
En nu moeten wij als Nederland, heel slim gespeeld, verplicht steun gaan bieden aan deze omvallende reuzen.
Dit verdrag is er al een aantal jaar geleden doorheen gerommeld.
WTF?
Mijn pensioen?
Ik ben hier niet blij mee.
En dan ben ik nog maar een simpel zolderkamer reaguurder type zonder aanmerkelijke belangen.

King of the Oneliner | 21-03-20 | 17:44 | 2

Elke Nederlander zou verplicht Geenstijl MOETEN lezen.

Gokmaar | 21-03-20 | 17:50

Waarom doet iedereen of er 2 keuzes waren? De track and trace strategie die in het begin nog mogelijk was had ervoor kunnen zorgen dat we met beperkte maatregelen het virus onder controle zouden hebben. Wanneer realiseren mensen zich eens dat het hele fiasco waar we nu in zitten voorkomen had kunnen worden?!

Walter E. Kurtz | 21-03-20 | 17:43 | 1

Ik roep dat al een tijdje en ben het dus geheel met je eens. Wie er anders over denkt is een domme lul want je kunt het gewoon zien in zuid Korea en Singapore.

hustler01 | 21-03-20 | 18:28

Ik heb het nog niet helemaal gelezen. Mocht ik de strekking van het verhaal volledig missen dan lees ik het vast. Politici staan staan zeker voor moeilijke keuzes. En dan heb je twee soorten politici:
1) Rutte. Naar mijn idee vind hij dit allemaal heel kut voor iedereen. En die snelheidsverlaging vindt hij ook heel kut. En ik denk zelfs, dat hij zich misschien wel een klein beetje schaamt.
2) Klaver. Naar mijn idee vindt hij het geweldig om vieze handen te krijgen bij mensen die hij niet mag. En als ze niet vies genoeg worden, gaat ie nog een stukje dieper. Klaver schaamt zich niet. Klaver vindt het lekker om mensen kapot te maken.
Voor de een zijn dirty hands een last, voor de ander zijn dirty hands een kick.

Leptob | 21-03-20 | 17:43

Dat hameren op afstand houden is een wanhoopspoging om toestanden zoals in Italie te voorkomen.
Daar moeten we ons wel aan houden, iedereen die te dicht bij me staat, spreek ik nu vermanend toe met: afstand houden, ben snipverkouden. (is zo)
Zie ze opveren, ze schrikken zich de pleuris.
Net goed.

snapal | 21-03-20 | 17:43 | 3

Tot ie zegt, ik ook.

Gokmaar | 21-03-20 | 17:55

@Gokmaar | 21-03-20 | 17:55:
Denk dat ik alleen maar kwaad wordt dan, doe me uiterste best om die anderhalve meter te handhaven.
Wacht zelfs in de supermarkt, als ze in de weg staan waar het vreten staan.
Moet wel, corona wordt vast mijn dood, ben ouder dan de jongste slachtoffers.

snapal | 21-03-20 | 18:12

@snapal | 21-03-20 | 18:12: Gewoon blijven doen @snapal, echt! Zelfbehoud gaat hier voor beleefdheidsvormen. En er zijn ook mensen die wat ouder zijn die er prima doorheen komen. Zelfs mensen die al niet helemaal gezond waren. (filmpje van ouder echtpaar in ziekenhuis Japan).

lezeres | 21-03-20 | 18:31

Catch 22

Superior Bastard | 21-03-20 | 17:42 | 1

Nu wel ja. Als je maar lang genoeg niks doet komt dat moment vanzelf.

hustler01 | 21-03-20 | 18:29

Haha, NL, normaal het beste jongetje van de klas is ineens het lachertje van Europa met z'n anderhalve meter afstand houden in de kapsalon, maar ga vooral niet in lock down in één van de drukbevolkte deltas ter wereld "want sielug/ vrijheidsberoving/economie" maar ondertussen wel niet vergeten dat bv België NLers al 4000 euro boete geeft, mochten die stiekum komen tanken voor minder dan 1 euro per liter.
De hele wereld is gek natuurlijk, behalve NL.

zwellevertje | 21-03-20 | 17:41 | 7

@zwellevertje | 21-03-20 | 17:52: dank je. Succes met je paniekaanval. Je gaat niet in op de inhoud en wil alleen meedoen met de massahysterie van andere landen.

fail | 21-03-20 | 17:57

@fail | 21-03-20 | 17:57:
Alle landen massa hysterie-Wij Nederlanders houden ons hoofd koel dankzij onze geweldige Rutte.
Right.
Ik spreek u over een week als de gezondheidszorg hier ook in elkaar gezakt is.
Wat zegt u a propos over al die jongeren die blijvende longschade hebben als zij 'hersteld' zijn?

Roadblock | 21-03-20 | 19:05

En in je elleboog hoesten en geen handen schudden, maar met je elleboog... *zucht

authentic | 21-03-20 | 19:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach mens, je gaat (nog) niet dood. Alleen, nou ja, vooral, als je 65+ bent en\of hart- en longkwalen hebt en op stervens na dood bent. Of de pech hebt als alle IC's en beademingsapparaten bezet zijn.

Verder slechts die favoriete opa\oma, oom\tante, die net de kinderkens op bezoek hebben gekregen die besmet werden op school. En die paar leerlingen die toch uit Italië hoestend op school zaten, dat maakt niet uit, want "dat is geen risicogroep". Nee en die kennen ze ook niet natuurlijk. Die leven in splendid isolation en een eigen (plastic dan wel filter)bubbel zoals elk kind.

Pater.Koekkoek | 21-03-20 | 17:40

De grote vraag is of de kiezer op dezelfde manier doorgaat met het benchmarken van de prestaties van de politicus aan de hand van zijn en beloftes en hun eigen normen en waarden, of zoals vrijwel altijd aan de hand van hun portomonnee...

Het antwoord mag zich natuurlijk raden..

Dauthi | 21-03-20 | 17:40

Rutten wil doen wat hij het beste kan: wachten zonder echt een beslissing te nemen, want handel, Ondertussen hebben meerdere landen hun grenzen gesloten voor Nederland, want liever geen handel als COVID-19. Misschien was het beter geweest als we een soort overkoepelend orgaan hadden gehad dat beslissingen had genomen op Europees niveau. O, wacht ...........

bergsbeklimmer | 21-03-20 | 17:39 | 4

@Roadblock | 21-03-20 | 19:08: Uit Trouw:
"In Italië zijn zelfs de meest Europees gezinde figuren gaan twijfelen. De Italiaanse president Sergio Mattarella vraagt Europa om meer solidariteit en adjunct-hoofdredacteur Gianluca Di Feo van La Repubblica, het belangrijkste linkse dagblad van Italië, schreef gisteren: “Wij, Italianen, zijn alleengelaten: de Europese Unie heeft ons geen enkele arts en geen enkel mondkapje gestuurd, en heeft geen veldhospitaal gebouwd. In deze meest dramatische situatie sinds haar geboorte, is de EU onverschillig gebleken voor de problemen van haar burgers. Ze is een bureaucratische entiteit die niet in staat is concreet op te treden. Er is geen solidariteit geweest en ook geen toezicht. Een trieste les, die we niet zullen vergeten wanneer de epidemie voorbij zal zijn".

5611 | 21-03-20 | 21:38

Zolang je maar niet UIT de EU wil zoals het VK en Catalonië. Die leiders moeten nog 12 (!) jaar brommen in de lik omdat ze een referendum hielden.

Tuinhekje | 22-03-20 | 01:25
▼ 1 antwoord verborgen

Feit is, op de economische realiteit na deze crisis hebben we als zeer open economie veel minder invloed op dan op het verloop van deze pandemie binnen onze landsgrenzen. People before profit, dat zou nu de lijn moeten zijn. De economische troubles moeten we gewoon als leuke kans en uitdaging zien voor de komende 10-15 jaar.

Binnenbaan | 21-03-20 | 17:38

Heb het idee dat het artikel gaat over goede en slechte morele keuzes, en niet over het moeten kiezen tussen twee alternatieven die beide niet moreel afkeurenswaardig zijn. Vuile handen krijg je als je als politicus keuzes maakt die moreel laakbaar zijn, die niet te rijmen zijn met de moraal die je uitdraagt. Op argument moeten kiezen tussen alternatieve strategieën die door virologen worden aangedragen is toch iets anders.

Schoorsteenveger | 21-03-20 | 17:38

Ok, nu is het echt mis. @Ronaldo gaat relativeren. We gaan allemaal dood.

Ignatius J Reilly | 21-03-20 | 17:38 | 1

Niks aan de hand, Ronaldo heeft simpelweg een Tweetje gevonden en besloot die te gebruiken voor dit artikel.

BubbelWater | 21-03-20 | 17:44

Handen wassen, prima,
Maar de werkelijke besmetting vindt plaats als je met besmette handen aan je gezicht (ogen, neus en mond komt).
(ik heb begrepen dat de huid beschermt tegen de corona indringer.)
De gewoonte om aan je gezicht te zitten kun je bijna niet afleren (onbewust zo'n 32x per uur).
Een soort brace rond de elleboog zou kunnen verhinderen dat je je gezicht kunt aanraken.
Met een bewegingsvrijheid tot maximaal een hoek van zo'n 90 graden tussen boven en onderarm kun je niet bij je gezicht komen, en kun je toch nog met je armen redelijk bewegen.
Wel moet je dan met bestek eten, i.p.v. met de handen, wat op dit moment sowieso beter is
Op deze manier zou je je gezicht aanraken wellicht kunnen verhinderen.

.

Kijkeensaan | 21-03-20 | 17:37 | 3

Wat let je om patent aan te vragen en slapend rijk te worden?

BubbelWater | 21-03-20 | 17:46

Mensen zitten heel de tijd met hun vingers aan hun gezicht; daarom:
Iedereen moet zo'n kap over hun hoofd die honden krijgen als ze schurft hebben aan hun ballen.
Ziezo, probleem opgelost. Wie gaat er mee naar buiten, lekker BBQ-en in het park?

King of the Oneliner | 21-03-20 | 17:51

Of een soort baseball/ijshokky masker, of zelf wat printen met je 3d printer

ritter vn hüpfburg | 21-03-20 | 21:45

Gek toch, leefde ik maar zoals mijn grootvader in 1918, toen er nog geen media was maar wel de Spaanse griep, 100 miljoen plus mensen gingen er dood maar niet mijn opa, daarom loop ik hier nu rond. Gek toch?

Rest In Privacy | 21-03-20 | 17:34 | 7

Toch even gekeken hoe het echt was. "20 tot 100 miljoen doden". In pakweg 2 jaar tijd. Scheelt nogal. Alleen al aan roken verliezen we nu 6 tot 7 mio mensen wereldwijd per jaar.

Ignatius J Reilly | 21-03-20 | 17:43

Maar het gekke is dat jullie voorouders het ook overleefd hebben, hoe vet is dat?

Rest In Privacy | 21-03-20 | 17:48

@Ignatius J Reilly | 21-03-20 | 17:43: ik zou het niet 'verliezen' noemen...

canis lupus | 21-03-20 | 17:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Een keer een film/docu gezien over een vliegtuig dat gekaapt was, en vermoedelijk een vol stadion in ging vliegen. F16 piloten moesten toen de keuze maken tussen wel neerhalen en niet neerhalen. Een keuze tussen twee ( mogelijke) kwaden. Niemand heeft de waarheid in pacht nu.

Sinterbikske | 21-03-20 | 17:34 | 4

Ik lees net dat de verantwoordelijke een ziel moet hebben, dan kan er hoop zonder problemen.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 17:50

@Gokmaar | 21-03-20 | 17:43: ik zeg allen dat ik ooit een film/docu gezien heb. Mijn persoonlijke mening heb ik niet genoemd.

Sinterbikske | 21-03-20 | 17:56

@Gokmaar | 21-03-20 | 17:43: ik zou ook levens opofferen om meer levens te redden. Maar als puntje bij paaltje komt is het zo makkelijk toch nog niet lijkt mij.

Sinterbikske | 21-03-20 | 17:58
▼ 1 antwoord verborgen

"The problem of dirty hands."

Tja, zonder pleepapier krijg je zulke toestanden.

threeheadedmonkey | 21-03-20 | 17:31 | 2

paperless society

litebyte | 21-03-20 | 17:32

Het probleem is juist dat hij geen keuzes gemaakt heeft, laat staan moeilijke.
Beetje doormodderen, polderen, lachen en de rit uitzitten werkt normaal heel goed. Een virus heeft daar geen boodschap aan.

Harry Turtle | 21-03-20 | 17:31 | 5

@Koning Willy | 21-03-20 | 17:33:
Het is vooral een tacktiek, als je geen keuzes maakt kan je er ook niet op afgerekend worden.
Kom je toch in de problemen omdat de werkelijkheid je inhaalt slachtoffer je gewoon een van je ministers.

Harry Turtle | 21-03-20 | 17:44

@Harry Turtle | 21-03-20 | 17:44:
Scherp gezien.
Of je roept op de juiste momenten iemands naam:
Jaap van Dissel bijvoorbeeld.

Roadblock | 21-03-20 | 19:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Een paaldans-act van Maxima of Petra Stienen zou mijn humeur danig verbeteren.

arlen | 21-03-20 | 17:31 | 4

Eindelijk een zinnige comment. Niet sarcastisch bedoeld.

keestelpro | 21-03-20 | 17:42

Godver daar zeg je wat. Maxima aan de paal.

Ignatius J Reilly | 21-03-20 | 17:45

En hoe zou de doventolk het uitbeelden?

arlen | 21-03-20 | 18:58
▼ 1 antwoord verborgen

Het is nu alleen nog maar kiezen uit kwaden. De grootste inschattingsfouten zijn weken geleden gemaakt. Alles wat nu gebeurt, vloeit daar onvermijdelijk uit voort.

MickeyGouda | 21-03-20 | 17:28 | 19

Alles beter dan Wilders en Baudet hun gelijk te gunnen. Politiek bedrijven in crisis kan zomaar dodelijk zijn.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:21

Makkelijk hoor Kuifje om het fouten festival zo af te doen. Zok kun je altijd 'feesten'. Op krediet. Die toch onafwendbaar eens op is.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 20:50
▼ 16 antwoorden verborgen

Er zijn voor de corona crisis ook beslissingen genomen, die zijn nog dodelijker dan de corona beslissingen.

Boerenlogica | 21-03-20 | 17:28 | 4

Weet je wie ook dodelijke beslissingen nam?

Nuchternederland | 21-03-20 | 17:31
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom zijn psychopaten ook de beste politici of CEO. Geen geweten.

RickRD | 21-03-20 | 17:26 | 2

Psychopaten in pak.

BrutusBosch | 21-03-20 | 17:30

Ik heb onderstaande vraag aan Rijksoverheid gesteld.

Het is mij als burger volstrekt onduidelijk het onderscheid te maken tussen wettelijke verboden en geboden die zijn opgelegd ivm de corona epidemie, en dringende adviezen die de overheid geeft.

Bijvoorbeeld, is het een verbod om minder dan 1,5 m tussen de mensen te houden?

Is het een advies om mijn ZZP yogagroep te stoppen?

Is het een gebod om thuis te werken? Of slechts een advies?

Is het een gebod om thuis te blijven en niet
met de familie in het bos te gaan wandelen?

Is het een advies om mijn horeca gelegenheid te sluiten?

Is het een verbod om nu de vliegtuig naar Spanje te nemen om onze familie te bezoeken?

Is het een verbod om mijn niet-stervende oma in haar verzorgingshuis te bezoeken?

Het is mij volstrekt onduidelijk. Zelfs na 15 minuten zoeken en googlen. En het verandert ook nog van dag tot dag.

Graag zie ik een toegankelijk en heldere webpagina waar bovenin in het rood staat welke nood verboden en geboden wettelijk van kracht zijn (en dus bij overtreding beboetbaar) en vanaf welke datum en tot wanneer, en daaronder in een ander dringende kleur welke dringende adviezen worden gegeven.

Ik zal niet de enige zijn. Sterker nog, ik vertegenwoordig 95% van de bevolking.
Dit heb ik in mijn omgeving gepeild.

SaintNick | 21-03-20 | 17:25 | 33

@Berbaar | 21-03-20 | 17:49: Dat kunt u ook niet Berbaar. U levert zich helemaal aan de onfeilbare Rutte over. Dat is makkelijk, je verklaart jezelf tot absolute volgeling en zie daar... je hoeft zelf niet meer te denken.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:24

@zwellevertje | 21-03-20 | 18:54:
Nee gewoon verantwoordelijk handelen.
Plus het was een obligate verjaardag, goed excuus om niet te gaan ;)

Berbaar | 21-03-20 | 20:23

De burger gaat zijn eigen koers volgen. Mark my words.

Tuinhekje | 22-03-20 | 01:27
▼ 30 antwoorden verborgen

www.nytimes.com/2020/03/20/world/asia...

Deze mensen wasten allemaal hun handen. En gezicht. En? Het heeft niks geholpen!

Tegen mijn mede-Nederlanders wil ik dit zeggen.
Denk niet dat je geen Corona kan krijgen omdat je je handen 5x per dag wast. Denk niet dat je geen Corona kan krijgen omdat je gelooft en bid. Denk niet dat je geen Corona kan krijgen omdat je geen "vieze Nederlander" bent. Denk niet dat je geen Corona kan krijgen omdat je koeienplas drinkt. www.rtvoost.nl/nieuws/327824/Koeienpl...

Iedereen kan het krijgen.
Op religie of cultuur gebaseerde vooroordelen kunnen ervoor zorgen dat u niet alleen het virus toch krijgt, maar ook dat u onbedoeld, ongewild vele andere mensen weer besmet.

gaffelbaard | 21-03-20 | 17:24 | 1

Ik denk dat de "vieze Nederlanders" juist een betere weerstand hebben opgebouwd dan al die hygiëne steriel Nederlanders voordat Covid-19 hier voeten in de aarde kreeg.

Kinderen die veel buiten spelen en dagelijks onder het vuil en blubber thuis komen hebben ook een veel betere weerstand dan binnenblijf tablet spelcomputer tv kindertjes met hun bleke huidjes.

authentic | 21-03-20 | 19:17

Grenzen dicht, korte lockdown, zsm 17 miljoen mensen testen, geïnfecteerden een maand in quarantaine en de gezonde mensen weer rustig de maatschappij op gang helpen. Probleem zal die restcapaciteit zijn..

Stevo365 | 21-03-20 | 17:24 | 11

@hadstikkemooiman | 21-03-20 | 17:41:
Dat er in de zomer virussen minder besmetten heeft vooral met omgevingsfactoren te maken en niet zo zeer de temperatuur op zichzelf. In de zomer hebben mensen een betere weerstand, zijn minder op elkaar gepakt, meer buiten enz.

Influencer | 21-03-20 | 17:55

@canis lupus | 21-03-20 | 17:52: en dus is er geen oplossing? En moeten we binnen blijven tot er een vaccin is?

Stevo365 | 21-03-20 | 18:09
▼ 8 antwoorden verborgen

Ach die arme Rutte, wat ziet ie er slecht uit nu.
Zo verschrikkelijk druk met top overleg over de Eurozone, Bankenunie, Eurobonds en de nakende systeemcrisis.
En dan toch nog tijd vinden voor een PR momentje in een supermarkt en een speech voorlezen.

Harry Turtle | 21-03-20 | 17:24 | 2

Kwam er poep uit zijn mond?

Dutch_Holland | 21-03-20 | 18:00

@Dutch_Holland | 21-03-20 | 18:00:
Waarom dacht u dat Nederlanders toiletpapier hamsterden?
Er komen nog veel meer toespraken van Rutte aan.

Roadblock | 21-03-20 | 19:24

“iedere keuze wel de foute is” in Nederland worden nooit keuzes gemaakt maar een slap aftreksel om iedereen (on)tevreden te houden
Maar in dit geval doet Rutte het redelijk goed al had hij beter achterwege kunnen laten dat uiteindelijk iedereen besmet raakt. Want daarmee zeg je eigenlijk indirect tegen mensen: thuisblijven heeft geen zin want ik raak toch wel besmet. Een leider moet eerst begrip tonen en zeggen dat hij het ook heel erg vindt en vervolgens krachtige maatregelen afkondigen.

Dutch_Holland | 21-03-20 | 17:23 | 2

Rutte en krachtige maatregelen, hahahahaha

Nuchternederland | 21-03-20 | 17:28

Whahahaha, dat hele open blijven van die scholen had als bedoeling dat het virus dan eerder verspreid zou worden.
Die Jaap van Dissel vindt het nog steeds erg jammer.

Roadblock | 21-03-20 | 19:25

Nalaten is ook doen.

Piet Karbiet | 21-03-20 | 17:23 | 1

Niets doen kan ontzettend vermoeiend zijn inderdaad.

keestelpro | 21-03-20 | 17:39

Ach, politiek filosoof is zoiets als wetenschappelijk theoloog: een hoop gezwam, weinig wol. Het loopt zoals het loopt, naar de efficiënte van de aarde.
Wie wat wanneer welke beslissingen neemt is totaal irrelevant, want een pandemie gaat over de wetten der grote getallen en iets dat we evolutie noemen.

Mensdier | 21-03-20 | 17:21 | 3

tja en in Duitsland zitten we op 49 doden bij 22.000, in Italië al 4000 dood op dat aantal, iets klopt hier niet, zelfs Nederland is 4x hoger dan Duitsland

grindbak | 21-03-20 | 17:26

@grindbak | 21-03-20 | 17:26: Deutsche Grundlichkeit. Testen testen en nog eens testen, en een bevolking die wel gewend is dat Befehl Befehl ist.

Binnenbaan | 21-03-20 | 17:48

Op dit moment word je tot aan je oksels vies. Voor een deel vanwege de nonchalance van de afgelopen weken, voor een nog veel groter deel vanwege het beleid van de laatste 20 jaar.

Poesmobiel | 21-03-20 | 17:21

Ik blijf het schandalig vinden dat we niets van Philips "we maken geen gloeilampen of huishoudelijke apparaten meer" horen.

Flutbedrijf. Dumpen die aandelen, blijkbaar kunnen ze niks.

Knufter | 21-03-20 | 18:01

... en dan zo'n bedrijf voor het dilemma stellen 'leveren aan trouwe klanten' of 'leveren aan eigen land terwijl de overheid nog de offerte niet getekend heeft'.

Vorder ze dan gewoon tegen marktprijs.

Ik ben blij dat het geen oorlog is. Met het huidige kabinet zouden we het niet redden, ze slaan nog geen deuk in een pakje boter. Wel 60 miljard vrijmaken voor de economische gevolgen maar niet een paar miljoen voor die apparaten. Tekenen. Ongezien. Kloothommels.

Knufter | 21-03-20 | 18:07

@Knufter | 21-03-20 | 18:01: Philips is een systeemhuis geworden. Alles uitbesteedt en niets meer zelf doen. Alle fabricage is naar het buitenland. Het wordt uiteindelijk een ambtenarenconsortium en sterft uit omdat je er niets meer van de grond krijgt. De expertise om nieuwe ideeën op hun merites te kunnen beoordelen is weg en dat heb je niet snel terug. De echte innovatie gaat elders plaatsvinden. Philips is passe.

Frau Merkel | 21-03-20 | 19:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Het klopt inderdaad wel dat het moeilijk is om het goed te doen en dat het allemaal met nog foutere keuzes nog erger was geweest.

Maar om nu een liegende faalhaas credits te gaan geven, dat gaat me ook wat te ver. Hij liet natuurlijk Bruins lekker onderuit gaan, terwijl hij zelf een deugspeech aan het schrijven was om eindelijk weer eens wat te scoren.

De verwarde man | 21-03-20 | 17:20

Onzin. Natuurlijk is er een duidelijke slechte keuze, en een duidelijke goede keuze.
Slap beleid gaat de verspreiding verergeren.
Daar moet je voor bij Rutte en zijn vrienden zijn.
Liever een maand in lock down met het leger in de straten, en daarna geleidelijk weer terug naar normaal, dan uiteindelijk iedere week een zwaardere maatregel nemen omdat de vorige toch niet voldoende waren.
Dit kan iedere nuchtere persoon ondertussen zien aan o.a. Italië.
Ik kan er echt niet bij dat er nog steeds mensen proberen dit alles te "relativeren"
Corona wordt een hel.

Nuchternederland | 21-03-20 | 17:19 | 5

@CalamityJane | 21-03-20 | 19:00:

De eerste reacties waren dat Nederland wel verschoond zou blijven van Corona/Covid-19, het gaat u maar rustig slapen praatje om vervolgens carnaval door te laten gaan in Brabant en omstreken waar hij nu dus de grootste besmettingshaard van Nederland heeft gekweekt, hier valt niets aan te relativeren, ons land word aan alle kanten de laatste 20 jaar al kapot gerelativeerd en genuanceerd.

authentic | 21-03-20 | 19:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoogste tijd om eventjes wat Corona hysterie in perspectief te bekijken:

In Nederland overlijden elk jaar ruim 150 duizend mensen door wat wij ‘natuurlijke sterfte’ vinden, namelijk allerlei ziektes. De verdeling van die sterfte over de leeftijdscategorieën is grosso modo hetzelfde als de sterfte door Covid-19: de meesten hadden al jaren een slechte gezondheid, driekwart is ouder dan 65, een kwart is ouder dan 80.

Dus als de corona-epidemie volledig uit de hand loopt, veroorzaakt die in 2020 een toename met iets minder dan de helft van de natuurlijke sterfte. Daarna is de epidemie uitgewoed. De resterende bevolking is dan gemiddeld iets jonger en gezonder, zodat de natuurlijke sterfte in de jaren daarna juist lager zal zijn dan 150 duizend. Na een jaar of vijf is de bevolkingssamenstelling al weer bijna hetzelfde, alsof de epidemie nooit had plaatsgevonden.

Bolder | 21-03-20 | 17:18 | 19

@0112358 | 21-03-20 | 17:56: Maak daar een groot gedeelte van. In Italië heeft 99% van de corona gevallen al een andere ernstige ziekte.
De sensatie pers én overheid maakt daar dan een corona stervensgeval van. Terwijl, als je het goed bekijkt, is de longontsteking e laatst nagel in de doodskist.
De longontsteking is voor de meeste mensen de genadeklap.

watergeus | 21-03-20 | 18:38

Gaat u hand en spandiensten verlenen in Uden? U bent de juiste persoon.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:02
▼ 16 antwoorden verborgen

Elke maatregel, hoe streng ook, zal achteraf altijd te weinig, te laat en hopeloos inadequaat blijken. En dat is een wetmatigheid in vrijwel elke crisis.
(Dus mocht iemand nog illusies hebben over de mensheid. Niet doen.)

Stormageddon | 21-03-20 | 17:18

pRutte heeft in elk opzicht gefaald als minister-president toen hij het referendum eruit rotzooide. De EU heeft ons al meer gekost dan dit virus ook zal gaan kosten en daar heeft hij niets aan gedaan.

Frau Merkel | 21-03-20 | 17:18 | 1

Het gewoon door laten gaan van carnaval in Brabant en omstreken was al een enorme faal van Rutte, stront eigenwijs mannetje vind ik het.
Reactief in plaats van preventief is levensgevaarlijk en onverantwoord met dit soort virussen en heeft hoogstwaarschijnlijk mensenlevens gekost die wellicht voorkomen hadden kunnen worden.

Maar ja wat wil je met een zichzelf overschattende Unilever manager die New York als zijn favoriete stad heeft en eigenlijk niets met Nederland heeft behalve dit politieke avontuur als opstapje te gebruiken met het EQ van een worm de slogan "economie first !"

authentic | 21-03-20 | 19:02

Bij crises als deze wordt het wat duidelijker dat je geen politiek kúnt bedrijven zonder vuile handen te krijgen en is het ook een stuk duidelijker over wat voor soort vuil het gaat.

Schoorsteenveger | 21-03-20 | 17:16

Ik juich wel voor Rutte als niet VVD'er.

Geloof oprecht dat op lange termijn dit de meest verstandige keuze is.
Alleen het ontbreken van medisch materiaal, dat is wel een dingetje.....

Toetsenbordcomplex | 21-03-20 | 17:15 | 7

Ik stel voor dat Rutte en z'n regering (inclusief de koning), alle mensen van het RIVM en iedereen die 'vóór' de 'groepsimmuniteit'-strategie is het goede voorbeeld geven en naar de locale IC gaan en zich even stevig in de bek laten hoesten! En wel op zo'n wijze dat je 100% zeker besmet bent. En niet lafjes je vooraf met het bekende TBC-vaccin laat beschermen.......
Het liefst vandaag nog, dan zijn we binnen twee of drie weken van dit hele COVID-19-probleem af!

Aristotalloss | 21-03-20 | 18:15

@Toetsenbordcomplex | 21-03-20 | 17:26:
Kunt u mij vertellen, hoe de overheid bereikt dat de besmetting gefaseerd en vooral 'gecontroleerd' is?
Dat heb ik nog niet helder.

Roadblock | 21-03-20 | 19:30

@Roadblock | 21-03-20 | 19:30: Al die maatregelen - handen wassen, afstand houden, etc - zijn er alleen om ons niet allemaal tegelijk ziek te laten worden. Maar uiteindelijk helpt het niets. Het is de bedoeling dat uiteindelijk tenminste 60% van de mensen ziek wordt. En reken maar uit hoeveel mensenlevens dat kost. ...
NL (minder dan 20 miljoen inwoners): ±70.000 doden.
China (meer dan een miljard inwoners): vooralsnog zo'n 7 duizend doden.

Aristotalloss | 21-03-20 | 19:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Wij worden slechter behandeld dan honden. Honden worden namelijk wel uitgelaten. Ik zit nu een week binnen want ik mag de golfbaan niet op waar ik nauwelijks in contact kom met andere mensen maar in de bossen, parken en supermarkten wemelt het van de mensen. (met honden) Erg scheef.

keestelpro | 21-03-20 | 17:15 | 12

Ik wist niet dat het tegenwoordig zo druk was op de golfbaan dat je geen 1,5 meter afstand kan houden.
Blij dat ik niet golf.

watergeus | 21-03-20 | 18:39

Ieder huis een boskamertje voor de hond.

Rest In Privacy | 21-03-20 | 19:05

Ah, Uw keuzemogelijkheden bestaan uit binnen blijven, of de golfbaan.
Goh...

Roadblock | 21-03-20 | 19:32
▼ 9 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland