Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Warmtepompen zijn meer gelijk dan ander lawaai

Warmtepomp. Met de W van Orwell

Als je in Amsterdam zonder vergunning (1) een tegel voor je gevel uit de grond trekt om er een plantje voor in de plek te zetten, heb je de BOA's al aan het blaffen. Maar hang twee warmtepompen op de eerste en tweede verdieping aan je buitengevel, en de rechter roept boven de lawaaihinder uit dat het HELEMAAL PRIMA is. Terwijl stikstofhippies het ganse land stil zetten en de woningnood dus niet geledigd kan worden, is omgevingslawaai uit de milieunormen geschrapt en aangezien het hier Amsterdam betreft, kan het hilarisch zure klaagkanaal @schipholwatch dus een binnenstedelijke spin-off beginnen: @WarmtepompWatch. De rest van Nederland zou zich eens over het manifest van de heer Wynia kunnen buigen, want de klimaathaast neemt kolderieke vormen aan en er kleeft steeds meer negatieve energie aan de gewenste transitie. Hebben we nog inspraak, of moeten we die - zoals de boeren van plan zijn - zelf komen halen?

Social

Reaguursels

Inloggen

Wellicht zou het meer sieren als de retailers (met name supermarkten) gewoon nederlandsche waar zou verkopen. Nederlandsch vleesch voor een goede prijs, ipv 90%exporteren en 110% importeren.

boerk | 16-09-19 | 07:31

Aksie, ik vind het meestal niks. Maar de boeren gaan actie voeren en dat vind ik helemaal OK. Het is toch werkelijk gestoord dat zulke hard werkende mensen steeds maar weer gecriminaliseerd worden door het linkse uitvretersvolk. De meeste boeren hebben hart voor de zaak en houden er goede beginselen op na. Ze hebben heel veel gedaan intussen, maar nog steeds plakt een D666 ze een crimineel stickertje op het voorhoofd. Lieden van doodscultus 66 die alleen maar hun comfortabele binnenkamers kennen, maandelijks voorzien van belastinggeld.

arie-hoax | 16-09-19 | 04:34 | 1

Populisme ipv realisme, schijnt wel vaker voor te komen in Den Haag

boerk | 16-09-19 | 06:33

Zodra de muljeu-types beginnen te oreren over het vrachtverkeer, zonder daarbij AdBlue te noemen (toevoeging tegen stikstofoxide-uitstoot, al enige jaren) denk ik dat ik met dwepers te maken heb. Niet met kenners.
Overigens hoorde ik een advocate muljeu, die wel bereid was een uitzondering te maken voor het zware verkeer dat de windmolens moet transporteren.

arie-hoax | 16-09-19 | 03:58 | 2

AdBlue zet dus de stikstofoxides om in elementair stikstof (niks fout aan) en water.
Nooit hoor ik dit noemen bij al die dwepers.

arie-hoax | 16-09-19 | 04:05

@arie-hoax | 16-09-19 | 04:05: enige dat wordt gedaan is elkaar hysterisch na schreeuwen. En alles op 1 hoop, de wereld vergaat vast ook van stikstof.
En straks van al dat AdBlue, want chemische toevoeging, natuurlijk...

boerk | 16-09-19 | 06:36

Die publieksconsultatie is wel erg matig hoor met maar 9 vragen in de meest ingewikkelde bewoordingen wat neerkomt op "wij gaan dit doen, nog vragen?"

Je kan de reacties op de consultatie publiekelijk lezen en op zich is het wel grappig om te zien wat anderen als antwoorden hebben gegeven.

GroetenVanUrk | 16-09-19 | 00:57 | 3

Als je de reacties zo diagonaal doorleest dan kun je de conclusies van oze regenten al voorspellen:
- er is meer hersenspoeling nodig
- verbied uitingen van klimaat ongelovigen
- er is meer dwang nodig.

5611 | 16-09-19 | 05:21

@5611 | 16-09-19 | 05:21: want de mense snappen ons niet. Wij weten het beter als bestuurslaag en moeten de rest behoeden voor zichzelf. Ofzo..

boerk | 16-09-19 | 06:37

@GeenStijl redactie, maak maar goed veel mirrors van de reacties op de consultatie. Ik kan me goed voorstellen dat zodra de reactietermijn is verstreken, de site offline gaat. Onze democratische overheid zal toch nooit zo veel goed onderbouwde kritiek op hun beleid op hun eigen site laten staan? Laten we goed in de gaten houden wat er 05-10-2019 gebeurd.

Timide_Aso | 16-09-19 | 07:42

Geothemische warmtewinning in Duitsland.
Zie hier de gevolgen:
Zerstörungen in Staufen bei Freiburg:
youtu.be/Dmz2Ctf6pfU?t=1

donjon | 15-09-19 | 22:46 | 2

Dank je voor de link!

Atlantis-95 | 15-09-19 | 23:17

Goeie dag. Daar zijn die scheurtjes in Groningen niets bij!

5611 | 16-09-19 | 05:26

Dat is niet wat de rechter zegt, maar maakt niet uit - het moet natuurlijk wel in het stukje passen.

BoutrosBoutrosBleh | 15-09-19 | 21:35

Ik vind het nu vooral triest dat Nederland op slot zit door die stikstofuitspraak van de rechter. De uitgestoten hoeveelheid stikstof is na 1990 meer dan gehalveerd. In plaats van een compliment, wordt alles stil gelegd. En dat voor normen die al helemaal nergens op slaan. Biodiversiteit neemt toe, we krijgen steeds meer soorten planten die terug komen. Stikstof is een soort meststof, dus we krijgen straks ook minder dieren en insecten, omdat de natuur schraler wordt, gelijk in de Middeleeuwen. Want op dat niveau zit de luchtkwaliteit op dit moment. Je ziet nu al dat het aantal vissen in de Nederlandse wateren afneemt, doordat er minder voedsel voor ze is vanwege het lagere stikstof en fosfaatgehalte in water. Dat krijg je ook met insecten en vogels en dat zie je nu al. Dus geen effect van meer vervuiling, maar juist van de afname.

mok | 15-09-19 | 19:22

Windmolens verliezen met drie jaar hun efficiëntie door delaminatie van de leading edge. Wind energie is veel duurder en minder efficient dan ooit aangegeven.
www.youtube.com/watch?v=og2H7ZxkiMA

Flappie2006 | 15-09-19 | 18:52

Geenstijl, niet zo kortzichtig. De rechter (voorzieningenrechter) heeft alleen een streep gezet door het verwijderingsbesluit. Het is onredelijk dat de eigenaar ze moet verwijderen voordat is onderzocht of ze niet alsnog met omgevingsvergunning kunnen blijven hangen (legalisatieonderzoek). Standaard praktijk binnen handhaving. Je laat ook niet een te legaliseren schuurtje eerst afbreken voor je vergund.

KingForADay | 15-09-19 | 18:27 | 1

Nee, daar dien je van tevoren een vergunning voor aan te vragen, anders mag het wel verwijderd worden.
Daarbij luistert, helaas, de rechter naar het argument van klimaat. Als u zonder vergunning een garage aan uw huis bouwt, of een verdieping extra bouwt, wordt het verwijderd, op uw kosten

Olleke | 15-09-19 | 22:54

1. De energietranstie hoeft de komende decennia niet.
2. Als je die toch wilt dan moet je het goed doen: volgende stap is kernenergie met uitfasering van aardgas over een periode van een jaar of 40.
3. Het vastgestelde beleid is waanzin:
- het gepropageerde doel komt niet naderbij
- grote milieuschade
- buitengewoon duur
- zeer onzekere elektriciteits
voorziening, al bij 20 procent invoering van het beleid.

jan99 | 15-09-19 | 18:11 | 3

En 4: Het is onbekend of alle maatregelen leiden tot het beoogde doel, mede omdat het nog nooit eerder is uitgevoerd. Tests op kleine schaal zijn nutteloos, aangezien het niet een mondiaal effect nabootst. Wellicht gooien we met z’n allen straks 1,5 biljoen het riool in en zitten we met een schuldenlast ter grootte van een wereldramp.

Eagle_Eye | 15-09-19 | 20:34

@Eagle_Eye | 15-09-19 | 20:34: Op moment de eerste projecten worden uitgevoerd worden deze geëvalueerd. Immers er komt heel veel lawaai op moment woningen niet meer war te krijgen zijn. Vanaf dat moment komt er heel veel weerstand.

Atlantis-95 | 15-09-19 | 23:29

Die publieksconsultatie is trouwens wel een "internetachtige constructie".

Chiant | 15-09-19 | 18:00 | 2

@Kinkfactor | 15-09-19 | 20:04: O ja, waarom is dit gedoe weer eens angstvallig stil gehouden? Dit stinkt verdacht veel naar die heks Orwellonkreng.

Dus Telegraaf, kan er even iemand opgezet worden bij jullie, zodat deze rare gang van zaken ook via de dode bomen aan de buitenwacht meegedeeld kan worden? Anders is het straks weer te laat. Bij voorbaat dank en groeten.

Kinkfactor | 15-09-19 | 21:48

De reacties lezend onder de consultatie bij het klimaatakkoord, weet ik nu al zeker dat het rapport met de uitkomsten geheim zal blijven.
@redactie: begin maar vast mirrors te loggen en een WOB voor te bereiden.

Chiant | 15-09-19 | 17:51 | 4

n

Hoorneslaan | 15-09-19 | 22:13

Ik heb ook mijn zegje gedaan. Wel mooi om te lezen al die reacties inderdaad. Voelde me wel thuis. Leek net dit gezellige roze blog.

Timide_Aso | 15-09-19 | 22:20

Ik heb hem ook ingevuld. Ik ben benieuwd hoe ze gaan spinnen dat de bevolking middels deze bijna geheime consultatie als een man achter de klimaathysterie staat. Ik denk inderdaad dat het voor GS interessant is om dit te gaan vlogen en ik hoop dat Thierry ook meeleest.

5611 | 15-09-19 | 22:33
▼ 1 antwoord verborgen

Stikstof het nieuwe CO2. Laat me niet lachen. Kneuzen.

c02JEuk | 15-09-19 | 17:41

Ondertussen in 020,

"De gemeente publiceert niet meer standaard alle vergunningsaanvragen die horecabedrijven doen. Op Twitter reageren veel Amsterdammers verbaasd, net als de ChristenUnie en PvdA"
www.at5.nl/artikelen/196759/verbazing...

Jan Leul | 15-09-19 | 16:55

Geniaal! "Ook moet worden onderzocht of de twee warmtepompen niet binnen kunnen worden opgehangen." Dit is het einde van de warmtepomp.

Marvin_NL | 15-09-19 | 16:51 | 1

In 2020 mag een warmtepomp niet meer geluid maken dan 40 dB. Waarom woningen boven een winkel wel de ventilatoren moeten dulden met meer lawaai is mij onbekend. Daarbij, 40dB is nog teveel en door psychologen en weet ik wat allemaal wordt al gewaarschuwd voor problemen.

www.consumentenbond.nl/warmtepomp/gel...

Atlantis-95 | 15-09-19 | 20:02

Ben even naar die Staatsenquete-site geweest. Ongelofelijk, reacties gevraagd op blijkbaar voldongen feiten, meningen had u maar eerder moeten ventileren, toen het ook niet mocht of u niet gevraagd werd, bijvoorbeeld.

Bespaar u de moeite, aan het eind wordt uw emailaddie gevraagd plus alle personalia, anoniem reageren mag natuurlijk ook al niet.

Met andere woorden: ambtenaren stellen stilletjes een vragenlijst op waar geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt en als u 'em dan toch vindt bedenkt u zich wel tig keer als blijkt dat u kunt gaan zitten wachten op de deurbel.

Nederland, "democratie", 2019.

Kinkfactor | 15-09-19 | 16:41 | 2

Ik heb eerder (paar dagen geleden) al zeer beschaafd en inhoudelijk gereaguurd op deze consultatie. Onder IRL naam en mailadres. Als ik daar ooit gesodemieter mee krijg, dan vraag ik elders asiel.
Maar je weet het niet, in tijden dat politici strafrechtelijk vervolgd worden en democratische verworvenheden ondemocratisch worden afgeschaft...

Chiant | 15-09-19 | 17:56

@Chiant | 15-09-19 | 17:56: Ikheb het ook beschaafd gehouden maar wel duidelijk gemaakt dat ik het hele proces op basis van volstrekt ondemocratisch handelen afwijs. Ik ga ervan uit dat als Groen Links aan de macht komt, de deurbel wel een keer bij mij als klimaatongelovige gaat.

5611 | 15-09-19 | 22:37

In Duitsland zijn ze gasleidingen aan het aanleggen dat ze uit Rusland betrekken, steek de koppen bij elkaar en maak in dikke gasleiding die doorgelegd kan worden naar Nederland. Alles op gasgebied zit al in de grond.

Hein7261 | 15-09-19 | 16:35 | 1

Dat individuele gekloot met warmtepompjes en zonnepanelen is zóóó 1830.

Hein7261 | 15-09-19 | 16:40

Hang twee herriemakende warmtepompen aan je gevel naast een GroenLinkse buurman met het uiterlijk van zeg een Volkert van der Graaf en aan wie je een tyfushekel hebt en kijk wat er gebeurt.

Rest In Privacy | 15-09-19 | 16:26 | 1

Nou dat is voor Pim wel duidelijk

The2Amendment | 15-09-19 | 16:55

Zoals met alles wat je aanschaft geld dat ook voor warmtepompen. Koop je een warmptepomp bij een Action dan zal dat kreng wel een hoop herrie maken. Koop je een warmtepomp van een gerenommeerd merk die al decennia lang die dingen maakt en daar een hoop R&D aan heeft besteedt dan maakt dat ding bijna geen geluid. Met een AC verwarm jij echt geen heel huis helaas of je woont echt in een kippenhok.

clockandhammergame | 15-09-19 | 16:21 | 3

Hang jij maar 2 ac's van 12kw per stuk aan je gevel en je verwarmt zo een huis van 200m2

The2Amendment | 15-09-19 | 16:57

@The2Amendment | 15-09-19 | 16:57: 12 maal 2 is 24 kW. Dat is dus een 100 A-zekering. Zeg dat hij 150 dagen gemiddeld 8 uur per dag draait dan heb je het dus over 26.400 kWh. Kom je al een heel eind in de richting van klimaatmoordenaar pur sang Al Gore, die nog eens 10x zo veel verbruikt.

5611 | 15-09-19 | 22:42

Veel respect voor de heer Wynia, en hij moet vooral doorgaan. Een helder nuchter rationeel geluid in een zee van onzin roepende klimaatgekkies en klimaatprofiteurs. Maar die publieksconsultatie van Rutte&Ollongren is natuurlijk complete onzin; een fopspeen. De belangrijke keuzes zijn al gemaakt. Men mag alleen nog aangeven HOE men genaaid wenst te worden.

Fijnstoffer | 15-09-19 | 16:01 | 2

Het hoe is ook al bekend. Het gaat er nu om hoe lang en hoe hard, en wat je ervoor moet gaan betalen.

Leffe Blonde | 15-09-19 | 20:51

Precies dat. Democratie volgens onze regenten is dat wij mogen meepraten en ook niet meer dan dat of je 120 of 130 op de A2 mag. De echte beslissingen worden buiten de verkiezingscampagnes gehouden.

5611 | 15-09-19 | 22:45

Als men zegt dat we met teveel mensen op de Aarde zijn dan moeten de overheden natuurlijk wel in de gelegenheid gesteld worden om een flinke crisis en daaruit voortkomende chaos of zelfs burger- of wereldoorlogen te laten ontstaan om de opmaat naar technologische singulariteit te vervullen.

steekmug | 15-09-19 | 15:29

Nou ben ik geen bèta, dus net als de politiek en milieulobby niet gehinderd door bovenmatige kennis op dit gebied, maar waarom niet gewoon airco's installeren i.p.v. warmtepompen? Zelfde principe, je kunt er met vele ook zeer efficiënt verwarmen met een COP boven de 4, en je kunt er, ongeacht of het nu warmer wordt door mens of natuur, je huis ook mee koelen.

Scheelt weer wat dode bejaarden en andere gevoelige organismes. De prijs is ook nog eens véél lager dan de getallen die ik langs zie komen voor een warmtepomp, en het is een al decennia bestaande techniek. Wordt wel een aanslag op het energienet in de zomer wellicht, maar neem aan toch niet meer dan de aanslag die een warmtepomp doet tijdens de winter?

Wol | 15-09-19 | 15:28 | 10

@Ronnie uit Helmond | 15-09-19 | 18:27: en zo heb ik het ook. Split systeem, 9 panelen die nu al 3000 kWh aantikken in 9 maanden en huisisolatie. Bij elkaar 10k.

Ronnie uit Helmond | 15-09-19 | 18:28

@The2Amendment | 15-09-19 | 16:59: Veel succes met je zonnepanelen hartje winter als die airco staat te loeien om je huis te verwarmen.

De combinatie airco en zonnepanelen en airco om in de zomer is daarentegen wel een heel goede match. Die zal de meeste energie nodig hebben als de zon volop schijnt.

5611 | 15-09-19 | 22:48

@5611 | 15-09-19 | 22:48: uiteraard loeit de gasgestookte verwarmingsketel in de winter ;-)

Ronnie uit Helmond | 16-09-19 | 12:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Goed initiatief, zo'n burgermanifest. Benieuwd of de poppetjes in Den Haag het zullen lezen (vast niet).

Soort van OT: (K)wiebes gisteren:
www.rtvnoord.nl/nieuws/213239/We-hadd...

threeheadedmonkey | 15-09-19 | 15:26 | 1

Helemaal niet. Too little too late. Wij mogen meepraten over de vraag of het eindrapport een blauwe of oranje omslag heeft.

5611 | 15-09-19 | 22:52

Een warmtepomp is voor de leeghoofdigen.

Cor Netto | 15-09-19 | 15:26

Het ophangen van een warmtepomp is 'helemaal prima' zolang je hem niet aanzet. Als je hem aanzet heb je wel degelijk een probleem. Er is geen omgevingsvergunning voor nodig, maar wel een ontheffing van het APV in Amsterdam:
"Artikel 5.5 Hinder van toestellen, machines, e.d.
1.
Het is verboden toestellen, geluidsapparaten of machines in werking te hebben, of anderszins handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving hinder wordt veroorzaakt of toe te laten dat deze handelingen worden verricht.
2.
Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen.
3. (...)
De boete is 140 Euro bij elke overtreding: decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvd...
Probleem is, dat de gemeente Amsterdam geen maximale geluidswaarde aangeeft die objectief gemeten kan worden, waarboven sprake van hinder is. Amsterdam levert dus weer eens amateurbestuur op.

tipo | 15-09-19 | 15:25 | 2

Moet vrij van de gevel op een betonnen sokkel met dubbele rubberen poten geinstalleerd worden in de grond. Dat geeft de minste vibratie en geluidsoverlast van de fan.

clockandhammergame | 15-09-19 | 16:41

Activiteitenbesluit milieubeheer

KingForADay | 15-09-19 | 18:24

Syp probeert het dapper, maar als het niet lukt, is Nederland het kalf in put van het klimaatbeleid.

smdyasc | 15-09-19 | 15:23

Wat Sypp Winia allemaal vindt boeit me niet echt. Wel de feitelijke inspraak. Dus ook van mijn kant de link: www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

De timing is curieus want voor zover ik weet is het PBL nog druk aan het rekenen met de voorstellen en het Klimaatakkoord zelf is zo onduidelijk, dat er zelfs voor een Asperger als ondergetekende geen touw aan vast te knopen is.

Maar die inspraak is er dus en maak daar gebruik van! Niet geschoten is altijd mis!

Hetkanverkeren | 15-09-19 | 15:20

Er zijn natuurlijk warmtepompen en warmtepompen, de één maakt 10x meer herrie dan de ander. Als je de radiator en ventilator groot genoeg maakt is een laag toerental voldoende en maakt het nauwelijks geluid en is het rendement nog hoger ook. Een DC schroef compressor met een goede toerenregeling, gemonteerd op rubber voetjes zou je ook niet moeten kunnen horen.
(Kan zelfs met een Amsterdams huis van 123 jaar oud: polderhuis.org/ )

Of je kiest een lekker goedkope compacte uitvoering, met een veel te klein "design" roostertje, waardoor de ventilator heel hard moet draaien om nog een beetje lucht door het radiatortje te persen, met een lekker goedkope (maar niet zuinige) plunjer compressor uit een overmaatse koelkast.

Amsterdammers moeten zowiezo niet zeuren en nog heeeeel lang 2,50 euro/m^3 voor hun gas betalen.

W_F | 15-09-19 | 15:19 | 5

@NiCeY | 15-09-19 | 15:22: Mensen hebben ook geen geld voor steeds duurder gas. Niemand neemt een warmtepomp voor het klimaat, het is uiteindelijk gewoon voordeliger dan stoken op gas, helemaal als je zelf een deel van de stroom opwekt.

W_F | 15-09-19 | 15:28

@W_F | 15-09-19 | 15:28: Klopt, daarom heb ik vorig jaar ook besloten om niet verder te gaan in m'n leuke jaren 30 woning maar om een nieuwe energieneutrale woning te bouwen. Maar wel door mensen die hier al decennia lang ervaring mee hebben waardoor je dus al die bovenstaande problemen met geluid niet hebt.

clockandhammergame | 15-09-19 | 16:45

@Trumme | 15-09-19 | 15:24: Het zwakzinnige broertje in een gezin krijgt altijd wat meer aandacht.

Realism Is All | 15-09-19 | 18:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom sluit Wynia zich niet aan bij de FvD, die man heeft charisma en kan zaken, kort en helder onder woorden brengen.

Fatwabuster | 15-09-19 | 15:15

Tja, als de rechter het al niet weet.
Hang maar een airco buiten, dan ineens weet ie ‘t weer.

Ruimedenker | 15-09-19 | 15:14

Wat ik mis in de hele CO2 en stikstof discussie is het immigratie beleid. Mensen zijn toch ook verantwoordelijk voor die uitstoot. Zet daar ook een rem op.

Kopuithetzand | 15-09-19 | 15:11 | 4

Dat is de No Go Area. Dat mis je ook bij de woningbouw discussie.

Trumme | 15-09-19 | 15:26

U denkt te logisch, dat is Verboten bij de Linkse Klimaathysterie-kerk.

EefjeWentelteefje | 15-09-19 | 17:58

De Omvolkskrant had weer een heel verhaal over dat het hele land verbouwd moet worden voor CO2 en stikstof terwijl we tot 2030 ook nog een miljoen extra mensen moeten huisvesten.

Links gaat er bij immigratie van uit dat dit een gegeven is terwijl het heel simpel is om aan de knoppen te draaien. De belangrijkste is: zorg dat hier niks te halen valt: geen uitkering, geen woning, geen hereniging en geen zicht op Nederlanderschap. Ik voorspel je dat binnen een kwartaal de immigratie gedecimeerd is.

5611 | 15-09-19 | 22:58
▼ 1 antwoord verborgen

ik had haar nog nooit live gezien maar wat een schatje die Shirin.

yeps | 15-09-19 | 15:10 | 1

Lieve dappere vrouw.

EefjeWentelteefje | 15-09-19 | 15:14

Heeft het NOS Journaal eigenlijk wel melding gemaakt van de genoemde uitnodiging van het kabinet aan het volk om commentaar te leveren op hun plannen in de vorm van een publieksconsultatie? Zo nee, waarom niet? In ieder geval NIET tijdens het NOS Journaal van 20:00 op 24 augustus jl. nos.nl/uitzending/43757-nos-journaal....

De *mogelijke* toekomstige inzet van de driehoeksmossel in de strijd tegen blauwalg in het Paterswoldsemeer, waar men dit jaar juist *geen* overlast heeft, haalde het nieuws ondertussen wél.

OverdaanDerOnderheid | 15-09-19 | 15:02 | 3

Burgerconsultatie? Helemaal niets van gehoord inderdaad, en ik luister dagelijks naar Radio 1, volg diverse nieuwssites, etc.

Muxje | 15-09-19 | 15:04

Was toch ook een leuk onderwerp voor Jinek?

Trumme | 15-09-19 | 15:27

Ik hoor het ook via hier. Het lijkt wel zo ongeveer een geheime consultatie.

5611 | 15-09-19 | 23:00

Blij dat ik niet in Amsterdam woon.
Maar er zijn meer rare mensen.
www.ad.nl/binnenland/groep-7-wil-stre...
Waarom de oproerkraaiers niet naar huis sturen en gewoon doorgaan met de les? Laf beleid is belangrijk!

pejoar | 15-09-19 | 15:00

Het klimaatbeleid van deze regering ontbeert een rationele benadering. Waarom in godsnaam burgers zwaar huizen laten isoleren wat zich vertaalt in een hogere huur of een hogere hypotheek terwijl maar 21% van de CO2 uitstoot wordt veroorzaakt door deze gebouwde omgeving? De te nemen maatregelen qua CO2 rendement zijn juist in deze sector peperduur. Waarom wordt er niet veel meer gekeken naar de effectiviteit van de te nemen maatregelen? Het lijkt wel of de dames en heren politici, bijna zonder uitzondering gezegend met een alfa studie, denken dat het budget onbeperkt is waarbij de juiste ideologie en vooral deugen belangrijker is dan de technisch economische feiten.

therealbraindump | 15-09-19 | 14:57 | 9

Waarom moet er ‘meer Europa’ op veel onderwerpen maar hoor bij het klimaat beleid louter Nederlandse ingrepen?

Trumme | 15-09-19 | 15:29

@Trumme | 15-09-19 | 15:29: en dat vooral van partijen zoals groen links en d66, de wereld op zijn kop.

therealbraindump | 15-09-19 | 16:52

@therealbraindump | 15-09-19 | 16:52: En sterker nog: ook op lokaal niveau. Dus eerst heel hard roepen dat we een internationaal verdrag moeten tekenen omdat we een globaal probleem alleen globaal kunnen oplossen (en daar hebben ze op zich toch eigenlijk wel een puntje), en dan op gemeentelijk niveau bepaalde vervuilende voertuigen verbieden. Pas als ze met plannen komen om kolencentrales in China te bombarderen of iets dergelijks kan ik ze weer enigszins serieus nemen.

OverdaanDerOnderheid | 15-09-19 | 16:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Misschien een idee om een referendum te houden over het doorgeslagen klimaathysterie met de daarbij horende gevolgen. Wat zou het volk zeggen?

Brabeaulander | 15-09-19 | 14:57 | 3

Een referendum waarover? warmtepompen zijn niet verplicht en een referendum over de verlaging van belasting op gas is vrij kansloos. (referenda over belastingen en het koningshuis waren in de oude referendumwet al verboten)

W_F | 15-09-19 | 15:42

Lijkt me trouwens een prima besluit van die rechter. Niet meteen de spullen van de muur af rukken, maar rustig kijken wat de wettelijke kaders en normen precies zijn. Waar bij de rechter terecht opmerkt dat die kaders wellicht nog vastgesteld moeten gaan worden.

Ik verwacht nog een hoop juridische pret rond die warmtepompen.

Muxje | 15-09-19 | 14:51 | 1

Blij dat ik stadswarmte heb. Het feestje van geluid van warmtepompen gaat aan mij voorbij.

Atlantis-95 | 15-09-19 | 20:12

Er zit een hele industrie omheen gebakken....... Diederick Samson, Ed Nijpels, Doekle Terostra.... Allemaal profiteren ze mee. En het wordt straks opgelegd via verplichte nering. Dat zijn hele grote maffiapraktijken.

kotelet | 15-09-19 | 14:50 | 2

Samson is toch het knechtje van Timmermans geworden......... een dik betaalde EU baan waarvoor je niets hoeft te kunnen en zelden iets hoeft te doen.

Fatwabuster | 15-09-19 | 15:17

De Hoge Heren uit Den Haag ! Met al hun kennis over hoe de burgers hun energiebehoeften moeten inrichten.zonder daar echt onderzoek naar te hebben gedaan. Zolang ze maar goeie sier maken in Brussel. Ik weet bijna zeker dat onze Kwiebes hier nooit van gehoord heeft:
www.bbc.com/news/science-environment-...

annevance | 15-09-19 | 14:47

In het Engels heet dit een 'racket'. De manier hoe dit 'klimaatbeleid' tot stand is gekomen, riekt naar maffiapraktijken. Voor de verkiezingen is er nooit een letter over geschreven, nooit ook maar gewag gemaakt van dat er iets met gas was, en ineens werd het offensief ingezet en door een keiharde campagne van media en politiek zijn de eerste slappe theezakjes al om.
Het heeft qua aanpak wel raakvlakken met MH17, ook daar wordt vanaf dag 1 een verhaal opgehangen dat rammelt aan alle kanten maar je mag het absoluut niet in twijfel trekken. Zo ook dit gasverbod en nu weer die stikstofhype. Geen kritische vragen, meteen klakkeloos alles aannemen wat uit het grootste leugenkabinet van de afgelopen 100 jaar is gekomen.
Wil je weten hoe betrouwbaar het verhaal van het gasverbod is? Kijk dan naar wie erachter staan. Rutte, Klaver, Samson, Nijpels, Jetten en de rest van dat leugenachtige gajes. Dan weet je als burger al genoeg.

Datsun_Cherry | 15-09-19 | 14:45 | 2

Het is veel erger dan racketeering: de overheid kan en gaat alle maatregelen verplichten.
Daar is ook een woord voor.

Stormageddon | 15-09-19 | 14:51

Ik denk niet dat er echt een sinister masterplan achter zit. Het is een initiatief dat vanuit idealisme gestart is, waarna er op typisch Nederlandse wijze over gepolderd is. Met de verwachte uitkomst... en dat heeft niets met politiek te maken, ik heb het zo vaak gezien in brainstormsessies in het bedrijfsleven. Daar waar er geen duidelijk pad naar een goede oplossing ligt, verwatert het gepolder tot naïeve clichés, idealistische stokpaardjes, en "oplossingen" die vooral bedoeld zijn om het belang van de indiener of zijn vriendjes te dienen.

Muxje | 15-09-19 | 14:56

Het is "nood lenigen", niet "ledigen".

Muxje | 15-09-19 | 14:45 | 2

Bij hoge nood moet je toch wat ledigen?

Gulliver | 15-09-19 | 15:02

Ondertussen krijgt een huishouden in Duitsland ruim €800,- subsidie als je een aardgasaansluiting neemt....

jappertje | 15-09-19 | 14:42 | 5

en niet goedwerkende wind energie

geenhakbar | 15-09-19 | 14:56

@geenhakbar | 15-09-19 | 14:56:
Ja, de opbrengst van die windmolentjes (waar zowat heel Duitsland vol mee staat) schijnt nogal een ietsiepietsie tegen te vallen... iets wat mensen die kunnen rekenen allang berekend hadden.

EefjeWentelteefje | 15-09-19 | 15:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Een warmtepomp kan best binnen, maar ja... dan maakt het binnen zo’n lawaai hè? En als je goed geïsoleerd bent met 3-dubbelglas (wat nodig is om de warmte uit die dingen ook binnen te houden) dan heb je er geen last van als die krengen buiten hangen.
Tweede nadeel als je ze binnen plaatst: het gaat dat ten koste van verhuurbare vierkante meters. En dus huuropbrengst. Een paar vierkante meter in hartje Amsterdam levert toch al gauw een paar meier extra per maand op en daarmee kun je de investering van de isolatie en warmtepompen er makkelijker uithalen.

Wat wel weer jammer is, dat die investering in het stadsgebied teniet zal worden gedaan door verplichte aansluiting op het aan te leggen warmtenet, dat de overtollige warmte van de vuilverbrandingsinstallatie gaat benutten. Verplicht ja, want dat gaan de gemeente, provincie en corporaties heus bepalen in de RES, omdat zo’n warmtenet alleen maar rendabel is als iedereen wordt aangesloten (en dus iedereen meebetaalt).

Wat je weet kun je voorspellen. The clusterfuck begins.

Stormageddon | 15-09-19 | 14:42

Hup boeren!, hup Syp! Groot gelijk. Ik zal daar graag voor in de file staan, misschien zelfs aan bijdragen. Ik heb geen tractor, maar mag wellicht wel meerijden tegen het facisme van de klimaatdrammers.

Ook leuk: met tractors de banen op Schiphol blokkeren, zodat die frequent flyer socialisten van D’66 en groen slinks niet op vakantie kunnen.

Nuuk | 15-09-19 | 14:39

Lijkt me dat dat ding door een beunhaas is geplaatst.
Ik was laatst bij een kennis die reeds op de warmtepomp is overgeschakeld en hij heeft er eoa kast omheen die het ding fluisterstil maakt.

Berbaar | 15-09-19 | 14:33 | 2

Je hebt de keuze uit een beunhaas of het zelf doen. De overheid heeft technisch onderwijs vervangen door linkse pretstudies. Een vakman is onbetaalbaar en heeft de komende jaren geen tijd.

W_F | 15-09-19 | 15:47

Helemaal niet nodig zo'n kast, ligt aan de ventilator in dat ding. Als die maar groot genoeg is en op lage toeren kan draaien is die kast helemaal niet nodig.

clockandhammergame | 15-09-19 | 16:55

Onklaar gemaakte warmtepompen. Nep warmtepompen. Twintig jaar in een jutezak op zolder verstopte warmtepompen. Ambtelijke willekeur.

Normpje | 15-09-19 | 14:32

Van het gas af gaan betekent geen aardgasbaten meer voor de overheid. Van 2011 t/m 2014 was dat nog bijna 13 miljard per jaar gemiddeld. Nu is dat 3 miljard, dat verklaart ook waarom u niet profiteert van de economische groei. Er is 10 miljard weg uit onze economie. En dat moet ergens vandaan komen, en wel uit uw portemonnee dus iedereen aan de warmptepomp, stikstofbelasting, CO2 belasting en er gaat nog meer komen. En dat wordt u opgelegd, geen inspraak over mogelijk.

vlotterik | 15-09-19 | 14:31 | 2

"Burger van het gas af" en "stoppen met gas winnen" zijn twee verschillende zaken.

Mogwai | 15-09-19 | 14:46

In 2014 was het nog ruim 60 miljard m^3, dus die aardgasbaten zijn maar 5 cent per m^3.

W_F | 15-09-19 | 15:51

Ik heb de consultatie in zijn geheel ingevuld. De vragen gaan geheel uit van het feit dat je de 'transitie' en 'het beleid' helemaal ziet zitten. Een ongehoorde manier van consulteren. Welke vormen van subsidie en plannen ik nog meer zou willen adviseren e.d.
Ik heb op alle vragen MIJN visie ingevuld. Opzouten met die ongein daar in de ambtenarij!

Hojo24 | 15-09-19 | 14:31 | 3

Heel goed, ik heb hetzelfde geconstateerd en eveneens mijn visie gegeven. Duidelijk is dat die consultatie is geboren uit een besef dat ze niet goed weten hoe dit aan te pakken, en dus suggesties willen van de NGO's en naïevelingen die dit beleid onderschrijven.

Datsun_Cherry | 15-09-19 | 14:39

Ook ingevuld maar ik ga ervan uit dat dit louter windowdressing is. De kwaadaardigheid van de overheid kent op dit gebied geen grenzen.

5611 | 15-09-19 | 23:08

De link(en) zijn niet goed volgens mij.

Lt. Hubert | 15-09-19 | 14:30 | 1

Inmiddels is het probleem verholpen!

Lt. Hubert | 15-09-19 | 14:42

Ik ben o zo blij dat ik een fluisterstille cv heb. Resultaat van jarenlange doorontwikkeling.
Ik zou hoorndol worden van een buurman met een warmtepomp. Je doet geen oog meer dicht 's nachts. Hebben ze wel eens doorgerekend hoeveel mensen gaan doordraaien en niet meer hun werk kunnen doen dat concentratie vereist?

Papa Jones | 15-09-19 | 14:26 | 1

Dat gaat nog groot worden.

Atlantis-95 | 15-09-19 | 20:14

Een van de allergrootste problemen is het ontbreken van wetenschappers in de hoogste politieke regionen. Die zitten vol met veilingmeesters, politicologen, sociologen etc. Dat betekent dat uw belastinggeld terechtkomt bij de beste lobbyisten, zoals vriendjes van Nijpels etc., zonder dat er ook maar enige toetsing is aan het succes van deze klimaatmaatregelen.

skoftig | 15-09-19 | 14:22 | 4

@kwark001 | 15-09-19 | 14:23:
Joh, die zit er al vuistdiep in!
'Sinds 1 februari 2017 is Terpstra voorzitter van Techniek Nederland, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel'.

gestoptmetroken | 15-09-19 | 14:32

Zeker, een Nijpels, Samsom en Timmerfrans geven exact aan wat er mis is.

BozePaarseMan | 15-09-19 | 14:32

Inhoudelijke kennis wordt binnen de politiek als minderwaardig beschouwd. Veel belangrijker is je netwerk (van andere, soortgelijke nitwits) en dat je weet hoe de hazen lopen. Commissies of projecten zijn ideale dumpplaatsen voor overbodige politici met een netwerkje.

5611 | 15-09-19 | 23:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb in mijn huis reeds een geldrondpomp verwarmingssysteem geïnstalleerd.
Het werkt als volgt: Ik werk, en betaal daardoor gigantisch veel belasting en premie over mijn inkomen. Onder mij woont een gezin, rechtstreeks overgedobberd uit Somalië. Het gezin ontvangt van de staat, doordat hun corebusiness bestaat uit onrendabel en zielig te zijn, een dikke 2000 Euro aan bijstand, toeslagen en kinderbijslag.
Het gezin zet hun verwarming altijd op sub-Sahara achtige temperaturen met de ramen open om aldus dat typische sirocco effect te verkrijgen, waardoor ze zich nog beter thuis voelen.
Hun overtallige warmte sijpelt omhoog naar mijn woning, zodat ik er altijd warmpjes bij zit.
Qua temperatuur.
Qua geld moet ikzelf bijna aan de zuurstofpomp.
Maar vooralsnog werkt deze geldrondpomp verwarming perfect.

King of the Oneliner | 15-09-19 | 14:18 | 4

Maar goed, dat is nog op gas allemaal?
Ik had ook ooit zo'n huis, een flatwoning met om mij heen allemaal stokende bejaarden die hun thermostaat op 25 graden hebben staan. Ideaal. Ik hoefde nooit de verwarming aan.

Papa Jones | 15-09-19 | 14:29

Ik heb hier normaal zo`n achthonderd woorden voor nodig.

Feynman | 15-09-19 | 14:37

@Feynman | 15-09-19 | 14:37: LOL, maar wel hele fijne woorden. Heb door uw nick me eens verdiept in de natuurkundige Feynman. Wat een man, wat een genie. Echt een man die buiten de box dacht. Hijzelf zou waarschijnlijk zeggen: What is a box? What is outside exactly. Can you give me a definition of outside? lol.

King of the Oneliner | 15-09-19 | 15:39
▼ 1 antwoord verborgen

Maar dat zijn feiten, en die vindt Groel-Slinks vies...

Wijze uit het Oosten | 15-09-19 | 15:04

Overal windmolens, zonnepanelen, warmtepompen, oplaadstations voor de Lexus en de halve veestapel naar de slager.
Ben ik nog iets vergeten?

kwark001 | 15-09-19 | 14:10 | 3

Een Lexus hoeft niet op te laden dat zijn geen plug-in hybrides. Tesla's rijden elektrisch.

voldemort | 15-09-19 | 14:31

Per racezeilboot naar Amerika.

Kapitein Sjaak Mus | 15-09-19 | 14:48

@Kapitein Sjaak Mus | 15-09-19 | 14:48: En dan een 8-mans crew in laten vliegen voor de terugweg (uiteraard gaat de originele crew ook per vliegtuig terug)

Lonestarr | 15-09-19 | 19:04

Leuk stuk van die Wyp. Maar ik ben gestopt bij geothermie. Wat hij daar schrijft klopt helemaal niet. Je kan geothermie niet vergelijken met aardgaswinning. Bij aardgas haal je er alleen wat uit. Bij geothermie stop je het gewonnen water er ook weer in. Dat die drinkwaterbedrijven voor verontreinigingen bang zijn, klopt. Maar ze zijn zeker niet tegen geothermie mits ze maar niet door hun reservoirs boren. Bv door schuin te boren. Dat is technisch geen enkel probleem.

Controllos | 15-09-19 | 14:10

De woningnood gaat zeker niet geleDigd worden....

T. Rammel(l)an(d)t | 15-09-19 | 14:09

Een grote lobby niets meer niets minder.

professorinopleiding | 15-09-19 | 14:09 | 1

Gelardeerd met wat extra gratis onsjes deugen klimaatgeloof en de rampspoed komt over u. Ik laat glimlachend van de week weer een vrachtwagentje eik/berk gemengd binnenrijden voor extra handig stookplezier. Toitoitoi daar bij de onnozelen.

Langshetrandje | 15-09-19 | 14:27

Burgermanifest zal niet aanslaan. Komt door de beladen term ‘burgerman’ dat voor ifest staat.

RickTheDick | 15-09-19 | 14:06

Je kunt net zo goed een electrisch kacheltje per te verwarmen kamer kopen. Scheelt niks in electriciteit maar wel in kosten.

Jos Tiebent | 15-09-19 | 14:05 | 8

@Crusher | 15-09-19 | 14:19: let u maar eens op wat de elektriciteitsprijzen komende jaren gaan doen.

Langshetrandje | 15-09-19 | 14:29

@Langshetrandje | 15-09-19 | 14:29: De overheid zal ons altijd blijven naaien, daar ben ook ik vast van overtuigd. Maar altijd net iets voor de meute uit blijven lopen geeft een voordeel. Nu bv. zonnepanelen nemen drukt flink op je energiekosten. Straks gaan ze dat natuurlijk weer afromen, maar dan is eigen energieopslag weer goedkoper geworden, etc. Ik heb een kleine set zelf gelegd, niet omdat ik zo'n groene jongen ben maar omdat een berekening leerde dat het meer oplevert dan een spaarrekening.

Crusher | 15-09-19 | 14:37

@Crusher | 15-09-19 | 14:37:
"Maar altijd net iets voor de meute uit blijven lopen geeft een voordeel."
Yeah right, en al doende ondersteun je dan fout overheidsbeleid, waar dan later al je medeburgers financieel voor op kunnen draaien.

Ravian | 15-09-19 | 17:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zie door de belangengroepen het bos niet meer, maar ik weet wel dat de warmtepomp die naast mijn woning staat fluisterstil is. Als dat ding niet zo verschrikkelijk lelijk zou zijn, zou ik niet weten dat hij er is. Ik snap dan ook niet zo goed waar al die geluidsoverlastärger vandaan komt...

Eelre | 15-09-19 | 14:05 | 5

@Eelre | 15-09-19 | 14:12: Ja, dat slaat nergens op natuurlijk. Maar in de winter zelfde verhaal...

Eelre | 15-09-19 | 14:13

Het is een pomp, en na een paar jaar gaan pompen altijd iets aan lopen. Ben benieuwd of dat ding dan nog steeds stil en trillingsvrij is.

Herr Inspector | 15-09-19 | 17:08

@Herr Inspector | 15-09-19 | 17:08: Hij loopt nu twee jaar als een zonnetje, maar dat mag ook wel. We zullen het zien, ik ben ook benieuwd.

Eelre | 15-09-19 | 18:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Link onder HELEMAAL PRIMA werkt niet.

Zwizalletju | 15-09-19 | 14:04

GeenStijl is als het weerbericht. Geldt alleen voor Amsterdam. Dat die stad nog bestaat. Dat er nog mensen vrijwillig heengaan. Zoiets als jezelf in de stront laten zakken en dan klagen dat het naar poep ruikt.

Axelvon | 15-09-19 | 14:02 | 2

Of dat het "stinkt naar kont" in je door jezelf "betrokken" woning.

chicago river | 15-09-19 | 14:07

Kan GeenStijl er iets aan doen dat de stroom gekkigheid daar niet ophoudt.

Langshetrandje | 15-09-19 | 14:30

Warmtepomp is rommel, je energierekening gaat door het dak vanwege de elektriciteit die dat vieze ding vreet.
En die elektriciteit wordt dan weer opgewekt met de fossiele brandstoffen die we ermee beweren uit te bannen.

In de centrale warmte op wekken om om te zetten in elektriciteit zodat we die elektriciteit kunnen gebruiken om water rond te pompen in de grond zodat we ons huis heel traag een beetje warmer kunnen maken.
Je moet wel zo'n achterlijke linkse mafklapper zijn om te denken dat het een goed idee is.

Maar dat zelfs voorheen redelijk weldenkende partijen als VVD en CDA mee gaan met die onzin is zum kotzen.

happen naar de baas | 15-09-19 | 14:01 | 7

Een water/water warmtepomp dus met een gesloten bron van +/-150 meter diep werkt perfect, overige warmtepompen zijn inderdaad rommel.

Dutch_Holland | 15-09-19 | 15:43

@Dutch_Holland | 15-09-19 | 15:43: Je reactie vind ik enigszins ongenuanceerd. Mijn ervaring met onze l/w warmtepomp is -na twee jaar- erg positief. Geen lawaai, energiezuinig en heerlijk warm in huis. Tenzij dat ding op korte termijn ermee uitscheidt, kan ik het niet met droge ogen rommel noemen. Integendeel eigenlijk.

Eelre | 15-09-19 | 18:45

@Eelre | 15-09-19 | 18:45:

Je hebt gelijk ik heb alleen van horen zeggen, maar hoe zit het dan met het geluid? Mijn water / water warmtepomp zit op 28 decibel= niks en ziet er uit als een designkoelkast.

Dutch_Holland | 15-09-19 | 20:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor het Groen-Linkse ideaal mag rechtvaardigheid geofferd worden.

kapotte_stofzuiger | 15-09-19 | 13:57 | 1

Voor dat ideaal moest Pin sterven...

eerstneukendanpraten | 15-09-19 | 14:01

Het gaat er toch wel allemaal komen...

nope | 15-09-19 | 13:55 | 3

Nope want uitslag volgende verkiezingen

Tobi | 15-09-19 | 14:47

@Tobi | 15-09-19 | 14:47:
Jij denkt dat het nl-volk dit onthoud?
NOPE, gewoon weer dezelfde partijen die aan de macht blijven/komen....

nope | 15-09-19 | 15:02

@nope | 15-09-19 | 15:02: Klopt.... helaas. Zal nooit veranderen vanwege het coaltie(kartel) gebeuren en het chronische geheugenverlies van driekwart van de Nederlandse bevolking,

Koning BongoBongo | 15-09-19 | 18:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken