achtergrond

Geenstijl

Late Nite Tribute. RIP Keith Flint

Avantgarde trash techno & hedonistic house extravaganza met veel niet per se functioneel naakt - kon gewoon, zelfs op de Britse publieke omroep. RIP Keith, hier een kleine tribute met redactiefavs.

Neo-punk kapsels met retro cool, vlammende en ogenschijnlijk ongecontroleerde vuigheid, ver voordat Rammstein er choreografie in ramde, en een songbook waar het bloed van de straatvechtersmentaliteit vanaf droop. Prodigy sloeg een brug tussen punk, electronica en rauwe rave - en een diepe kloof tussen ouders van de jaren '50 en hun kinderen van de jaren '70 en '80. Drie noten en je wil bier. Zes noten en je wil zuipen. En na drie nummers zit de VHS van Trainspotting in de tv terwijl je alle kasten afschuimt voor andere substanties. De één z'n oortergende tiefusherrie is de ander z'n hemelse jeugdherinnering. RIP Keith Flint, koning van de dirty dance beats, toen mellow nog voor mietjes was en nieuwe muziek nog wel eens met een vies gezicht werd aangekondigd:

Pritt: 'Smack my Bitch Up, uncensored edition!'

"We're now going to see the controversial uncensored video of The Prodigy's Smack My Bitch Up, a first for British terrestrial television. It portrays violence, unconstrained consumption of drink and drugs and and attitude towards sex that can only be described as cavalier. Is this the very apotheosis of the new decadence, and if this kind of material can be used to promote a pop record what future is there for a meaningful avant-garde?" Jep, je doet echt iets goed als je nieuwe single in 1997 zo werd aangekondigd. MTV zond 'm alleen 's nachts uit, winkelketens trokken 'The Fat of the Land' uit de schappen, vrouwenclubs waren woest en zelfs de Beastie Boys deden huilie-huilie. En dat terwijl de protagonist in de verfilming van deze progressieve powerballad gewoon een vrouw is.

G-Unite: Out of Space

Raveklassiekertje van toen iedereen in het weekend nog Vicks snoof op een boerderij, en qua choreografie nog twijfelde tussen stop-motion en keihard stuiteren. Oh man de nostalgie - en struisvogels! Nog steeds een lekker after-klassiekertje trouwens, zo met die reggae-beat er onder.

Mosterd: Run with the Wolves

Van Invaders Must Die (2009), de eerste keer dat Liam Howlett, Maxim & Keith Flint weer samen op 1 plaat stonden sinds The Fat of the Land ('97), en voor dit nummer versterkt door Dave Grohl die de drumkit uit elkaar ragt.

Spartacus: Voodoo People (Pendulum remix)

Pendulum-remix uit 2004, van het origineel uit 1994. Liam Howlett deed later op zijn beurt weer productiewerk voor de Aussies, op Immunize (2009).

Van Rossem: No Good (Start the Dance)

Puber-feels bij deze Music for the Jilted Generation, van het gelijknamige album uit 1994. Big beat meets techno meets rave meets LET'S FUCK THIS SHIT UP. En daar zit je dan, op je 13e, in de provincie en geen idee waar je heen moet. Of mag. Maar dit was er. En het was vuiler dan grunge, vuiger dan punk en zonder aan boosheid in te boeten toch enorm bouncy. Aan The Prodigy heeft het in ieder geval niet gelegen dat house het goedkoopste huismerk-genre van de jaren '90 werd.

Bonus: de eerste single, Charly (1991)

(Ronaldo had geen favoriet. "Ze deden geen carnavalsmuziek, of wel? Mijn favoriete nummer van The Prodigy blijkt niet eens van The Prodigy te zijn.")

Reaguursels

Dit wil je ook lezen

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.