In mei leggen alle vogels geen ei: ze gaan DOOD

Ook total champ van het briefje van 100 wordt aan z'n lot overgelaten.
Niets is meer wat het lijkt in dit land. Vanillevla blijkt helemaal geen vanillevla. Frans Timmermans valt een paar kilo af. Geert Wilders maakt een positief filmpje. Ongewenste immigrant Peter Vandermeersch weggebonjourd en het land uit gekukeld. Anouk doet Nederlandstalig album. Mark van Bommel blijkt sympathiek. En nu gaan alle vogels in Nederland Vogelland ook nog eens dood. Is natuurlijk schuld van, euhhh, het klimaat. Afgelopen zomer al flagrante mussensterfte, die vielen massaal van het dak, en nu is het de beurt aan de weidevogels. Patrijs, zomertortel, watersnip (DIE VAN 100 GULDEN), wulp, grutto. Ze gaan er allemaal aan en we laten ze allemaal verrotten. Omdat provincies geen beleid hebben. Ja hallo wat nou geen beleid. Die grutto is zelfs Vogel des Vaderlands. Als we met z'n allen de barricades opgaan om rood-wit-blauw icoon Zwarte Piet te behoeden voor de vergeteldood, dan kunnen we er ook wel voor zorgen dat ónze vogels niet zo eindigen als die slome dodo. Dus hup hup hup provincies. Schrijf eens een klein beetje beleid uit voor het behoud van onze boerenlandvogels. Want als we bejaard zijn en we willen door de natoerrr fietsen, dan moet er wel iets vrolijks te zien zijn.
Reaguursels
InloggenTen aanzien van de bodembroeders: een belangrijk aandeel hebben de duizenden herintroduceerde ooievaars, de invasie van de grote zilverreigers maar zeker ook de begrazing door de inmiddels honderdduizenden zomerganzen en nijlganzen. De inmiddels gezonde havik- en slechtvalkpopulaties doen een duit in het zakje om de zomertortels te decimeren en de sperwers rekenen langzaam af met de ringmussen. Ieder voordeel heb z'n nadeel....
Dit is nou eenmaal wat Nederland wil. Stemt al sinds jaar en dag zo hartverwarmend massaal op de VAH: Volkspartij voor Asfalt en Honderddertig.
Maak er maar de volkspartij voor demofobie van.
Ik wens de mensheid bij deze weer eensch heel veel varianten van de vogelgriep toe. Heel veel en dan nog een beetje meer... gewoon omdat IK zie dat dat goed is. H5Nmeerdan1
Tja zelf opgegroeid (van 1956)in het veenweidegebied bij heerenveen zoon van kleinboer die alle land moest bevaren met schouw en praam hoge waterstand en maaien met de zeis en latermasibalk asn de lichte trekker kieviet en grutto nog volop de boeren reden vaste mest van de mestvaalt uit met de mestverspreider goed voor de vogels en bodemleven alle boeren hooiden nog en koeien prduceerden in de winter op de grupstal vaste mest inplaats van nu constant diarree de ellende begon met het verlagen waterpeil ten behoeve van het zware materieel en de ruilverkaveling deed zijn intrede het betekende ook het einde van de weidevogel deze kon niet meer overleven in de weilanden met cyclomaaiers etc.
Soms zomers als ik door weilanden fiets denk ik nog dat ik ze nog hoor “kievit,kievit” “grutto, grutto,grutto” maar helaas ......
Logisch hè ? Als je met 20-30 ton zware landbouw strontfreezers op het land rijdt met 20 km slang achter je aan en er vanaf 15 februari t/m 15 september stront/drijmest uitgereden wordt.. elke week,dan kan er ook geen kievit of grutto overleven. 1e week april wordt het gras alweer gemaaid,dan worden alle leeuweriken en kievitten versnipperd.
Bio-industrie en de ligboxstal is de schuld van het verdwijnen van deze prachtige vogels.
Laten wij vooral geen medelijden hebben met de boeren. Zij krijgen €36K+ subsidie uit Brussel,elk jaar. Een hele grote boer kan wel €1.000K vangen + z'n melkopbrengst. Zijn millionairs.
U vergeet nog de 'nestbeschermers', te noemen, de stukken betonvlechtijzer die onze agrarische 'natuurbeschermers' zo behoedzaam en zorgvuldig over nesten met weidevogeleieren zetten - á 150,= Euro per nest, wel te ver staan.
Toch vraag ik me ook wel af wat voor invloed die 5g etc kan hebben op die beesten aangezien die beesten heel anders navigeren dan wij doen.
Heb een oude boer gesproken... die wist mij te vertellen.
Vroeger werd er in het voorjaar overal mest uitgereden op de akkers - wat je dan zag dat vogels neerstreken op de akkers om daar krachtvoer tot zich te nemen.
In de maand mei zag je dat er veel jonge vogels werden geboren--> dit is nu niet meer mogelijk.
De boeren krijgen instructies en beperkingen opgelegd van milieumensen en de overheid... je ziet gaandeweg dat het fout gaat.
Als de mens aan natuurbeheer gaat doen wordt het iha niets. Het is hier (en elders) te druk. Natuur wordt verkloot door de beschermers, de toeristen en woonwijken die overal opduiken. Er wonen gewoon te veel mensen in Nederland en elders. Begin bij jezelf dus stop netto immigratie, terug naar 12 miljoen mensen, liever 10 miljoen. Sloop de oude verkrotte wijken en schuif door naar wel geisoleerde woningen. Oude wijken worden iets parkachtigs of de grotere tuin van naburige huizen waar dan wel bloemen moeten groeien en die geen steenvlaktes mogen worden. Of vervang deels door wel geisoleerde huizen. De grondprijs kan flink omlaag als er weer veel grond vrijkomt en daarmee worden huizen flink goedkoper. Kan geen hypotheekrente aftrek tegenop. De files en veel andere problemen los je zo ook op.
Tot in de jaren 80 zat de polder bij mijn huis vol met kieviten, grutto's enzovoort. En de boeren boerden zoals ze al heel lang deden, namelijk met boerenverstand. Sinds er "beleid" op wordt gevoerd en de predatoren de overhand hebben, is het hard bergafwaarts gegaan. De boeren hebben keihard hun best gedaan en elke maatregel van de regering doorgevoerd, maar als je minder mest is er minder voedsel en dus geen weidevogel. Als je het waterpeil verhoogt is het land te nat, dus geen weidevogel. Als je het land niet meer bewerkt, wordt het zo ruig dat er geen weidevogels meer komen (zie rond het Naardermeer). Als je kraaien, kauwen, eksters, ganzen, vossen en allerlei soorten roofvogels niet in de hand houdt, heb je geen weidevogels. En doordat er steeds meer bebouwing is in de buurt van open vlaktes er steeds meer windmolens staan, vinden de weidevogels het niet meer leuk. Ik zie de overheid en het falende beleid op meerdere fronten als de grote oorzaak van het verdwijnen van onze weidevogels.
Generaties boerenverstand is óók nodig in de 2e kamer, bij het CDA lullen ze maar wat, maar geen kennis van zaken of onjuiste weergave omdat ze toevallig een boerderij hebben voor productie, .maar verre goed zijn voor de natuur.
Helaas die tijd komt niet meer terug.
Er zijn de afgelopen tientallen jaren enorme bedragen besteed aan natuurbeheer die niets opgeleverd hebben.
Woon zelf in een van de mooiste stukjes van de randstad tot ongeveer 20 jaar terug was het nog echt veenweide met koeien.
S morgens groette je de boeren die gingen melken in het land of maakte een praatje als ze de koeien gingen verkampen.
Je wist dat de lente er aan kwam als je de eerste kieviten en gruttos weer hoorde.
Nu is de polder stil en leeg geen koeien en vogels meer, er zijn enkele mega boeren overgebleven waar de dieren aan de robot hangen en ze met veel te grote tractoren met een noodgang het gras afrijden.
Het hoogheemraadschap waar ze zelf inzitten zorgt wel voor een lekker lage grondwaterstand.
Het RIVM heeft tien jaar geleden al onderzoek gedaan naar de toestand van de weidegrond en wat bleek het zit vol met antibiotica.
We moeten van de gedachte af dat er in Nederland natuur is en dat we een immigratie land is dat snel volgebouwd gaat worden.
is = zijn
Ik ben door uw stukje tekst aangeslagen. Niet vanwege de toon maar vanwege de TOTALE KOLDER. Grond zit door vee niet vol met antibiotica, RIVM is geen onafhankelijk instituut, en hoogheemraadschap zorgt echt niet voor laag grondwater, dan komt het veen droog te staan, 'verbrand' het en komt het nog lager te liggen. Ik neem u dit gebrek aan kennis niet kwalijk, het overkomt meerdere Nederlanders. U zult op andere gebieden dan de mijne expertise genieten, hetgeen ik waardeer. Groetjes
@prutsclown | 02-03-19 | 15:47: Ik ken het RIVM van binnenuit als er ergens expertise is in dit land is het daar wel dat u de wetenschap in twijfel trekt is niet vreemd in dit tijdgewricht.
De familie van mijn moeders kant heeft honderden jaren hier als boer in dit gebied een melkvee bedrijf gehad ik rij regelmatig langs de prachtige monumentale boerderij, de boel is verkocht.
Fijne dag nog.
@polderaar | 02-03-19 | 16:15:
U heeft gelijk vind ik, de schaalvergroting heeft het verprutst. En in het water zit wel degelijk antibiotica die schadelijk is voor o.a. eierschalen (kalkopbouw). Waterschappen hebben meen ik half jaar geleden nog over aan de bel getrokken!
@Jan, Leiden | 02-03-19 | 16:32:
www.rivm.nl/nieuws/zorg-over-geneesmi...
www.tno.nl/media/9740/17_06_antibioti...
Polderaar heeft gelijk.
@steekmug | 02-03-19 | 17:39:
www.google.com/url?sa=t&source=we...
www.nemokennislink.nl/publicaties/ant...
Maar hier in Den Haag heb ik ook wel tal van nieuwe soorten gespot, zoals daar zijn: de Egyptische pauw, de West-Afrikaanse raaf, de Atlasgier, de Berberhaan, veel schommelende pinguins en in het centrum veel kippen zonder kop, maar die waren er altijd al.
Wordt hier veel gespeculeerd weer.
Deze snip heeft vochtig tot zeer vochtige grond nodig, kruidenrijk land, veengebied. Afgelopen zomer was te droog. Ze trekken dan weg. Afgelopen jaar is aantal met 75% gedaald.
Wat zou moeten gebeuren:
○ Meer veenachtig gebied, nat, kruidenrijk. Meer regen heb je helaas niet zelf in de hand.
○ Boeren die stukjes nat lamd verspreid afstaan voor vogels over algemeen
○ Tellen van niet bedreigde roofdieren en deze bij overschot gecontroleerd jagen, want grotere eters (dieren) zijn er niet, behalve....
○ .... die stupide Frambozen (die van de vis klotesleepnetten die alles kapotomwoelen op zeebodem) verbieden via EU parlement nog te schieten om ze op te vreten, klotebarbaren! Bedreigd soort, blijf van onze snip af!
Uw laatste stuk tekst zegt veel. Die Fransen lopen altijd door het grotere geheel te bonjouren. Altijd en iedere keer weer. Nu weer met onze weidevogels die geen fatsoenlijke rustplaats tussen hier en Afrika meer hebben.
Daarom dus rustig doorgaan met pulsvissen. Fuck de fransen.
@Frau Merkel | 02-03-19 | 15:32:
Precies.
@Klappernoot | 02-03-19 | 15:21:
Pure emo stoorzenders af en toe inderdaad, maar in economie niet benijdenswaardig om mee te willen ruilen.
Het Nederlandse landschap is saai en de fauna stelt niets voor. Hier en daar een folly zou het uitzicht aanzienlijk verbeteren.
Het komt door de schrikbarende val van aantallen insecten op het platteland. En dat komt weer door twee dingen: De druk tot productieverhoging en sommige EU regels.
1) De druk zorgt ervoor dat steeds meer boeren gras als akkergewas gaan telen. Daartussen staan zo goed als geen bloemen meer.
2) De EU-regels dwingen boeren graan (of een paar andere gewassen) in te zaaien als vanggewas. Ooit liet men land braak liggen of zaaide spurrie in. Beiden zorgen voor akkers met een hele hoop insecten. Dit mag niet meer.
www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-onde...
O ja? Ik mis anders die kutvliegen niet. En de muggen ook niet.
@BrabantsVerzet | 02-03-19 | 15:01:
de vogels missen die 'kutvliegen' en muggen wel
De EU blijft een zegen. Zucht.
@Frau Merkel | 02-03-19 | 15:34
De regel is in flagrante overtreding van de eigen EU regel betreffende het subsidiariteitsbeginsel:
nl.wikipedia.org/wiki/Subsidiariteits...
Liever 1 snip in de hand, dan 10 in de lucht.
Als al die natuur en vogel liefhebbers nou maar eens van hun roze wolk afkwamen en eens toe lieten dat er wat gedaan werd aan de enorme overpopulatie van het roof wild, (buizerd, havik, vos etc..)) dan heeft de weide vogel weer kans..
Maar het is net als met het klimaat..
De mens is de schuld, maar de enorme overbevolking van Africa en China mag niet op de agenda..
Tja,,,,,,,,,,
Daar zou het landschap aanzienlijk van opknappen. Hier en daar een klein negerdorp, in Brabant en op de Veluwe, waarvan de bewoners een uitkering krijgen, mits zij het interessant houden voor de toerist. Ze mogen niet integreren, maar des winters mogen ze wel een jas aan. Met een bontkraagje, want om de een of andere reden heb ik het gevoel dat ze zich daar wel bij voelen.
@BrabantsVerzet | 02-03-19 | 15:05: Ga je ons nu wegzetten als reservaatvolk? Verrekte landverrader!
@BrabantsVerzet | 02-03-19 | 15:05:
Sommigen vinden dat ook
youtu.be/K0lg9KchCqQ?t=42
hadden wij die mooie tijd nog maar waar die SNIP op het papier stond...……...
Dat ze het maar ergens in een buitenland goed doen. Anders jammer.
Wat van ver komt is kennelijk veel beter..
Jonges, het is allemaal de schuld van de boeren. Zij draineren elke vierkante meter grond, waardoor alles verzakt en inklinkt. Ook maaien zij elke vierkante meter weiland voor koeievoer en dat doen ze met machines die zo groot zijn als Morgen de Hele Dag. Daarnaast spuiten zij met insecticiden die elk insect, tot in het 4e geslacht uitroeien. Dan hebben wij nog de monocultuur die oneindige vlaktes van 1 soort gewas oplevert. En tot slot nog de natuurlijke vijanden van de weidevogels zoals eksters, kraaien steenmarters en vossen die wij nog zo nodig moeten " beschermen ".
Nou, lust u nog peultjes?
wat heb jij tegen boeren
Vergeet niet dat het landschap in Nederland het RESULTAAT is van eeuwen boeren. Of dacht je dat die dennenbomen voor de mooiigheid geplant zijn?
13.41 kantje boord , U heb gelijk , het zgn. natuurbeheer is de oorzaak , de vossen enz. hebben hier de weidevogels opgeruimd Boxtel/Kampina. En wat is er nou makkelijker dan weidebeheer anno 1946 hier en daar te beginnen? Wel eerst de provinciale landschappen en natuurmonumenten omturnen en natuurwachtgroepjes. Hier was het 'werk' van het Waterschap De Dommel desastreus, net als zovelen 'overal verstand van'.
De drugslaboratoria doen anders wel hun best. Het chemisch afval wordt opzettelijk in het Brabantse bos gedumpt, zodat we straks kunnen genieten van de lichtgevende vlinder, de vos met zes poten en de schele uil.
Onze Dommel loopt wel goed. Nog niet zoals het hoort, maar het heeft weer lucht. De Dommel is een belangrijke ader en de heromturning kost tijd. Soms moet je gewoon zitten en afwachten.
Al die weidevogels worden opgegeten door vossen sinds de jacht aan banden is gelegd.
Nee, dat komt omdat er geen brommers meer zijn waar je een vossenstaart aan vast kunt maken.
Mooi, lekker rustig zonder dat getjilp
Minder pillen (laten) slikken en glyfosaat verbieden. Over medicijnresten in het water:
'In kleine rivieren zoals de Aa kan de fikse vracht medicijnresten uit de installatie in Aarle-Rixtel kleine beestjes zoals watervlooien schade toebrengen. ‘Er sterven nog geen vissen, maar van een veelgebruikte pijnstiller als diclofenac weten we dat ze kieuwen, lever en nieren kunnen aantasten’, zegt Nederlof."
'Prima dat het arsenaal zuiveringstechnieken uitbreidt, reageert Cees Buisman, hoogleraar biologische kringlooptechnologie aan Wageningen University & Research. ‘Maar het zou beter zijn als de farmaceutische industrie voor de top 10 van meest milieuschadelijke stoffen alternatieven ging ontwikkelen. Van alle nieuwe stoffen die in productieprocessen worden gebruikt, moet tegenwoordig de milieuschade worden vastgesteld, behalve voor medicijnen. Een anti-epilepsiemiddel als carbamazepine breekt totaal niet af en wordt al het nieuwe DDT genoemd.’ Dat slecht afbreekbare insectenverdelgingsmiddel dat tot de jaren zeventig in de landbouw werd toegepast, maakte onder meer slachtoffers onder roofvogels.'
Begin bij de bron van leven, water, en alles verdwijnt.
Uitstekende reactie, dank u.
Ik heb mijn hoofd niet bij het onderwerp kunnen houden door dat biljet van honderd gulden. Het zit me gelijk weer hoog dat we overgegaan zijn op die gefuckte euro. In de guldentijd was geld tenminste nog wat waard.
Zijn alle ganzen al tot kroket verwerkt dan?
www.trouw.nl/home/vergaste-schipholga...
Insecten zitten toch alleen reptielenvoer, en in vetbollen en vogelpindakaas?
Ik zie geen toekomst dat alleen in de dierentuin levende insecten te zien zijn.
meer dan 80% van de jonge weidevogels wordt opgegeten door vossen, dassen, buizerds, kraaien en reigers. er is maar 1 oplossing en dat is jagen.
Waar de mens verschijnt, de natuur verdwijnt. En andersom.
D66 laat u graag een vogeltax betalen waarna het gewoon weer vanzelf goed komt. Hoppa opgelost.
Het nu%2enl filter kan wel wat uitbreiding gebruiken. Misschien alle reaguursels met bedragen in dollars blokkeren?
BarbaraHarry klinkt als een mislukte Siamees
In EEN lijf zowel vrouwen als mannenvlees
Uw bericht draait om fake-geld
Niemand hier die zich aanmeldt
Dus stop ermee zodat ik dit nooit meer lees
Ugge ugge ugge --- nee het stikt niet meer van de mugge. Uit eigen ervaring: jarenlang rijden over de dijk Enkhuizen - Lelystad. Soms moest de auto aan de kant van de weg vanwege de viesvolgemugde voorruit. Maar de laatste twee, drie jaar geen centje last. Ze zijn bezig met de Marker wadden. Trekken de muggenzwermen nu die kant op?
www.naturetoday.com/intl/nl/observati...
@steekmug | 02-03-19 | 13:30: Dank voor uw deskundige kennis!
Je hebt bij Lelystad ook import bosmuggen.
Klopt. Volgens mij al langer, vroeger zat je hele voorruit vol. Ze zijn allemaal naar Franse campings geëmigreerd, denk ik. Ik importeer iedere zomer onbedoeld krekels, die hoorde je hier nooit 's avonds ...
@Mammeloe | 02-03-19 | 13:35:
Hmm krekelgeluiden uit een doosje,
erotische verwennerij.
Dat komt er van: CO2 afschaffen. Door die Marokkaan Yasser en de hatende DDR66.
Is er al een definitief oordeel over het verdwijnen van de bij? En hoe zit het met de massale sterfte van zeekoeten? Is daar de oorzaak al definitief toegeschreven aan iets? Gaan we allemaal dood aan zeecontainers?
Hier onderaan ons 13 hoog flatgebouw (Den Haag-west) komt al sinds een jaar regelmatig een reiger in het kleine grasperkje, op 10 meter afstand van het voorbij razende verkeer, drinken uit een bak water, die de bewoners elke dag vullen voor hem en andere vogels (mussen, meeuwen, kraaien, e.d.). Vermoedelijk is hij verjaagd uit het duingebied Kijkduin (hier dichtbij) waar de zakkenvullende projectontwikkelaars druk bezig zijn grote woonblokken (met als alibi een nieuw winkelcentrumpje erbij) uit de grond aan het stampen zijn in onze natuur, die steeds verder verkracht wordt (want meer-meer-meer woningen nodig).
Enorm triest om te zien hoe men, door steeds meer mensen dit kleine land binnen te halen, de broedplaatsen van onze dieren vernietigt en zo de natuurlijke dierenpopulatie (maar ook onszelf) langzaam maar zeker "omvolken" (homeopatisch verdunnen; hoi Thierry)
Sad. True.
Mee eens stadgenoot, het eens zo mooie Kijkduin wordt een ware gruwel, Dependance van Scheveningen.
Alles moet wijken voor het grote geld, kosten wat kost. Kijkduin is hiervan het bedroevende voorbeeld, er worden blokken flats voor anderen flats gezet die er al jaren staan, weg uitzicht, lichtinval, etcetera.
Koop een gouden dildo zou ik zeggen.
BarbaraHarry klinkt als een mislukte Siamees
In EEN lijf zowel vrouwen als mannenvlees
Uw bericht draait om fake-geld
Niemand hier die zich aanmeldt
Dus stop ermee zodat ik dit nooit meer lees
Hé Joris, doe dr eens wat aan!
Veel weides liggen er tegenwoordig zo strak bij als een kunstgrasveld. Maar dat zal er wel weer niets mee te maken hebben. Aldus de boer.
Steeds minder weides, want de koeien worden binnen opgesloten (spaart lekker weer geld-geld-geld uit) en zo mollen we de natuur (en onszelf)
Ja de gemiddelde consument (=niet de grachtengordel) wil nu eenmaal goedkoop voedsel en prijsknallers. Marges voor onze voedselproducenten zijn daardoor laag. Puoductie moet dan dus efficiënt zijn, zoals iedere ondernemer weet
@telelezer | 02-03-19 | 13:19: weidegang neemt juist toe. Verkoop geen onzin
Grondwaterstand.
@Badcoin | 02-03-19 | 13:28:
Onzin....??
www.dierenwelzijnsweb.nl/nl/dierenwel...
Laat die vogels de zenuwen krijgen. Maar o, o, o wat heb ik toch een heimwee naar de gulden.
Ja en ik naar de Ruyter en Spinoza.
@D-Fens_1963 | 02-03-19 | 13:29:
Huygens, Van der Waal...
Kan niet door de mens komen, heb ik hier geleerd. Vogels sterven al duizenden jaren uit.
De T rex is ook uitgestorven, net als het klimaat veranderd ook het leven op Aarde.
@frank4444 | 02-03-19 | 13:08:
Ik wist niet dat het verlangen van het vrouwelijk geslacht om aan de haren getrokken te worden tijdens het neuken, al begon in de pre historie.
Hoeft niet door de mens te komen zou je hier geleerd moeten hebben. Het is altijd jammer dat de wat meer simpele mensen met de juiste informatie toch een onjuiste conclusie trekken.
Sinds de agrariërs in Nederland door de Groene mafia dierlijke mest verplicht moeten injecteren, wat overigens in de meeste landen verboden is, worden de weidevogels (nesten) gewoon uit elkaar gerukt
Probleem is dat ze teveel mest produceren voor dit klein landje.
Komt allemaal door de boeren, die verzieken het hele klimaat.
Ja laten we stoppen met eten.
Ik ben even palingtrekken.
Broekpaling?
@Dutch_Holland | 02-03-19 | 13:03: Zeg.
Nu ben ik ook benieuwd ...
@Analia von Solmsch | 02-03-19 | 13:12: nl.wikipedia.org/wiki/Palingoproer#Aa...
Eerst pieren steken
@Dutch_Holland | 02-03-19 | 13:03: lijkt mij niet zo fijn gevoel als mammeloe je broekpalinghuid eraf trekt.
Lijkt mij te wijten aan de insecten wie ook achteruit gaan. En maar deugen met het klimaat beleid en janken over het co2 gehalte. Maar ondertussen wel gewoon pesticiden toelaten en vervolgens alle bermen maaien. Loop zelf graag in de natuur en fotografeer insecten maar als de bermen zijn gemaaid is alles weg. Wie verzint dit? Welk oud wijf vind dat alles er strak en schoon moet bij liggen? En waar komt de arrogante houding vandaan dat wij de natuur moeten helpen?
Ha ha, goeie.
De bermen bij kruisingen graag wel regelmatig maaien, zodat kleine fietsjes beter zichtbaar zijn.
@W_F | 02-03-19 | 13:46: En in een stad staan huizen waarbij je ook niet om de hoek kan kijken. Rij gewoon zachter als je geen overzicht hebt.
Al het levende op aarde verspreiden ziektekiemen....(lees feces.) Het gaat ook niet om de ziektekiemen, het gaat om de weerstand die levende wezens ervoor opbouwen
@frank4444 | 02-03-19 | 12:45 |
Dat het slecht gaat met de insecten komt door de landbouw.
@Wasbakplasser | 02-03-19 | 13:01:
Dan zijn er in Mongolië waarschijnlijk erg veel insecten.
@frank4444 | 02-03-19 | 13:05:
Landbouwgif is gemaakt om insecten op grote schaal kapot te maken.. Minder insecten = minder vogels.
@Dutch_Holland | 02-03-19 | 13:08:
Geen flauw idee..
@Wasbakplasser | 02-03-19 | 13:01:
Door het gif wat er in oa. de landbouw gebruikt wordt sterft bijna alles .....!
@JI-HAAT | 02-03-19 | 13:13:
Het zit dan ook in ons vreten en zorgt voor allerlei ziektes, als k.k, enz.
De kop van dit artikel maakt doet niet vermoeden dat de redactie deze ontwikkelingen serieus neemt. Insecten verdwijnen, er komen minder vlinders, nu weer de weidevogels die geen toekomst meer hebben. Natuurlijk ligt de schuld hiervoor niet bij alle burgers (in de grote stad heb je hier weinig invloed op), maar beleidsmakers (ook mensen) kunnen wel degelijk het verschil maken. Kennelijk lukt het het CDA, toch de plattelandspartij, niet een goed natuurbeleid te realiseren. Daarom is het goed dat GroenLinks meer invloed krijgt. Let wel: wat mij betreft alleen voor dit onderwerp.
Groenlinks wil meer mensen binnenhalen die ook ergens zullen moeten wonen ten koste van de weidevogel. Zelfs met dit onderwerp geen optie dus deze links radicalen.
@sprietatoom | 02-03-19 | 12:48:
Het is natuurlijk wel zo dat Groelinks wat sneller van de bejaarden af wil zijn.
Mr.Crowley | 02-03-19 | 12:53 |
Ook dat nog, en eigenlijk ook van de klimaathype-sceptici die men graag wegzet als egoïstische tokkies.
GroenLinks heeft al veel meer invloed dan goed is voor dit land.
Groenlinks heeft helemaal geen oog voor de natuur, alleen voor het leven van burgers zo lastig mogelijk maken. Kies dan PvdD en in ieder geval #stemzeweg.
Joh het nieuws was op op deze mooie zaterdag
GroenLinksers hebben niets met het echte Nederlandse landschap - dat door boeren gevormd is - en alles met een fictief bij elkaar verzonnen landschap. Ik vermoed dat die lui in hun jeugd hoofdzakelijk Disney hebben gekeken. Eenmaal volwassen zijn en blijven ze teleurgesteld dat dieren niet kunnen praten. En dat is de schuld van de boeren.
Vissen hebben het ook moeilijk door het te schone water.
De snoek houdt er van.
Geen probleem. Als ik een stukje ga fietsen, zeik ik altijd even in het water.
Zero fucks given.
In het Wilhelminapark broedt een kroet!
En in de struiken achter het Ekoplaza zit een polifinario verstopt!
Als je maar lang genoeg tussen de blowende hangjongeren wacht, kun je hem zien.
Mevrouw Loofhutjes.
@frank4444 | 02-03-19 | 12:57: De struikvogel? De struikrover woont in het Torentje. Waar leeft de struikvogel?
@frank4444 | 02-03-19 | 12:56: Als ze dat proberen, trap ik ze flink tegen hun 'vogeltje'.
Maakbare natuur net zo'n farce al's de maakbare samenleving. Sukkels.
Het gaat om het lekkere gevoel van macht en waardering en respect en liefde dat je voelt wanneer je anderen vertelt wat die moeten doen of laten, omdat jij nu eenmaal unieke informatie en inzicht hebt, en die gehoorzamen!!! Dát smaakt naar méér.
Wanneer wordt het cremeren verboden? Of is dat tegenwoordig ook al CO2 neutraal.... dan heb ik uiteraard niets gezegd.
Ik wil namelijk geen crematieschaamte hebben naast de al opgelopen vliegschaamte..... de sessies bij de klimaatpsycoloog zijn al duur genoeg.
Op mijn leeftijd ben je hiervan gewoon op de hoogte.
Resoneren (in vloeistof)
Elektrisch cremeren (zonnepanelen of windmolen)
Op de composthoop (nog geen bedrijf gevonden dat dit wil doen)
Doe er uw voordeel mee!
@Tilburgse bluf | 02-03-19 | 12:45: resoneren moet natuurlijk Resomeren zijn (dikke vingers)
Altijd maar die onzin over luchtkwaliteit. De grootste reden is het verplichte gebruik van mestinjecteurs, die al het leven verwoest. Hand in eigen boezem steken, milieufreaks.
Hier krijg ik gevogeltestress van.
Ik heb liever euro's als ik wagenwijdbeens voor de webcam moet zitten. Is dat ook mogelijk?
Kneus die Barbara. Je bent de punt vergeten voor yz. Die moet je ook niet meekopieren. Maar ja, ieder zijn kunne he.
Hoerrr!
BarbaraHarry klinkt als een mislukte Siamees
In EEN lijf zowel vrouwen als mannenvlees
Uw bericht draait om fake-geld
Niemand hier die zich aanmeldt
Dus stop ermee zodat ik dit nooit meer lees
Dat weten wij nog niet. Eerst straks maar vragen aan die vogels of ze zich man of vrouw VOELEN. Want dat is het criterium, schijnbaar.
Hoe meer mensen er in Nederland wonen, hoe minder plek er nog is, voor die paar vogels.
Maar al die 8 miljard sooo sielluge mensen mogen we toch niet in de steek laten, dan werken we wel door to we 80 zijn
Krijg je van al die debiele windmolenparken. Volstrekt overbodig en nou krijg je ook nog eens die jankballen van GL erbij die boehoe doen over dat de vogels weggaan. En wegblijven.
Zeg nou zelf, als het tocht op een terras naast de keuken waar de koks met messen gooien ga je er toch ook niet zitten? Dan zoek je een andere plek, of een ander café/restaurant.
Ga voor de lol eens kijken naast de windmolens en dan zie je wat voor slagveld dat is voor vogels.
Nee, dat krijg je niet van windmolenparken. Ook al heb ik daar een hekel aan. Oorzaken liggen voornamelijk in afname van geschikt broedgebied, te veel en te vroeg maaien, teveel gras zonder kruiden en dus insecten. De rest (vossen, kraaien, etc) is secundair. Windmolens schijnen op populatieniveau niet zoveel invloed te hebben.
@Hommel | 02-03-19 | 12:43: een hardnekkige mythe, dat vogels massaal tegen de wieken vliegen maar niets is minder waar. Die beesten blijken er verdomd goed mee om te gaan, een verdwaalde brokkenpiloot uitgezonderd. Als je gaat kijken in de weide bij een windmolen, zul je geen kapotgemepte vogel tegenkomen,
@Bakkeleures | 02-03-19 | 13:07:
Als een zwerm vogels opvliegt, kijken ze alleen naar elkaar, niet naar molenwieken. Vogels zouden niet in zo'n zwerm kunnen vliegen zonder tegen elkaar aan te botsen als ze de gehele omgeving in de gaten moeten houden. Precies zo gaat het in een school haring. "Volg een ander" is de enige opdracht die ze hoeven uit te voeren. Als er één vogel tussen de wieken doorvliegt zal de zwerm volgen, wieken of geen wieken. En dat zijn echt wel slachtingen. Wist je trouwens dat boven grote velden met zonnecollectoren de vogels spontaan in de fik vliegen?
auto corr en te snel tupen ip mobiel!
Mensen gaan ook allemaal dood. We moeten de natuur minder in de weg staan en gewoon haar gang laten gaan.
Is er al eens een kritische geschiedenis van de Nederlandse 'milieubescherming' geschreven? Op Texel is de overlast van ganzen rechtstreeks terug te voeren op 'milieubeschermers' die ze zo lief en broodnodig vonden om hun hobby ongecontroleerd uit te laten dijen, dat voor de bestaande weidevogels niets meer te vreten overbleef. Eksters zijn ook zo'n pest. Waarom zijn die kuikenrovers beschermd? De hele Veluwe wordt omgewoeld door wilde varkens, geen paddestoel (mag je niet aanraken, maar everzwijnen wroeten alles de vernieling in) blijft over. Die hele biologenzooi heeft er zelf een vette vinger in waarom het met de Nederlandse natuur zo beroerd gaat. (Oostvaardersplassengrazerspsychose, zeehondenpsychose enz.) Laten ze de hand eens in eigen boezem steken: ze zijn melaats.
Vergeet die geschifte heks van een lenie 't hart niet met die zeehonden van haar. het complete ecologische systeem in de Waddenzee is naar de stront gegaan daardoor, maar iedere wetenschapper die daarover melding maakte is doodgezwegen of vernederd.
@RenHoek | 02-03-19 | 12:35:
Door haar continue in leven houden van zwakke exemplaren die zich vervolgens voortplanten is de hele populatie genetisch verzwakt en compleet afhankelijk van de mens geworden.
@RenHoek | 02-03-19 | 12:35:
Laten we weer knuppel tochten organizeren. Kunnen we nog aan verdienen.
Oud hollandsch hand geknuppeld bont.
Ganzeoverlast is voornamelijk terug te voeren op de wijze waarop weilanden worden beheerd. Teveel eiwitrijk gras is goed voor koeien maar net zo goed voor ganzen. Weidevogels eten insecten en ganzen gras. Mand, en dergelijken.
@2voor12 | 02-03-19 | 12:39:
""Door haar continue in leven houden van zwakke exemplaren die zich vervolgens voortplanten is de hele populatie genetisch verzwakt""
@ 2voor 12
Oh, sorry, ik dacht even dat je het over het naieve NL volk had dat zichzelf laat omvolken door "zwakke exemplaren"
@Hommel | 02-03-19 | 12:45: Ganzenoverlast is voornamelijk terug te voeren op het jachtverbod. Sta de jagers toe om eksters en vlaamse gaaien naar hun grootje te helpen en u zult zien hoe snel de natuur herstelt. Idem dito voor wilde varkens en die knotsgekke wolvenmanie. Biologen leven in een bubbel, ze zijn van het padje af.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 02-03-19 | 12:53: Klopt, sinds er een jachtverbod is gekomen op al die predatoren zag je de vogelstand afnemen. Een beetje jammer dat al die milieuclubjes dat niet willen geloven want jacht = slecht...
Minder mensen. Dat is het enige.
Mooi, hè? Die Natuur. Of moeten wij, De Mensen, sinds we een geweten hebben nu ieder soort dat op het randje staat in stand houden en Evolutie aldus een halt toe roepen? Is dat nobeler?
Hou maar op, ik voel hem al aankomen. WIJ zijn verantwoordelijk voor de Klimaatsverandering dus ook verantwoordelijk voor ieder soort dat vanaf nu uitsterft.
Als je jaarlijks honderdduizend afrikaanse sprinkhanen importeert waar dat weer grote vinexwijken voor gebouwd moeten worden blijft er inderdaad weinig land voor weidevogels over.
Kan je als bejaarde dus alleen nog maar naar die sprinkhanen kijken. Wel op afstand want ze zijn vaak agressief.
""Als je jaarlijks honderdduizend afrikaanse sprinkhanen importeert""
@ 2voor12
Honderdduizend..? In 2017 alleen al bijna een kwart miljoen (235.000); dat dan wel inclusief hun gezinshereniging. En die moeten allemaal huizen hebben dus steeds minder plaats voor de natuur, onze vogels (en onze kinderen)
Zolang die weidevogels geen belasting betalen moeten ze hun bek houden.
Als ze wel belasting betalen ook.
@PieterPassant | 02-03-19 | 12:40:
l.o.l.
Goed nieuws vanuit de polder, met de zilverreiger gaat het fantastisch.
De zilverreiger was altijd een zeldzame verschijning, maar de afgelopen 2-3 jaar is er een zeer duidelijke groei.
Duidelijke groei als in: ze worden steeds langer?
@2voor12 | 02-03-19 | 12:27: Ja het waren eerst kleine zilverreigers, en nu zijn het grote zilverreigers, nou goed?
nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_zilverre...
nl.wikipedia.org/wiki/Grote_zilverrei...
@Foolonthehill | 02-03-19 | 12:30:
Zolang ze maar onder de 3 meter blijven vind ik het goed.
Vanuit de polder??? Toen ik begin jaren 90 in Amsterdam ging wonen, Uylenstede, was de reiger een bezienswaardigheid in de sloot van Kalfjeslaan. Nu zie je ze gewoon binnen de grachtengordel (wat ze daar te zoeken hebben is me een raadsel, misschien voelen ze zich thuis tussen die andere vogels). De ene soort sterft uit , een ander past zich aan, en weer een ander ontstaat als nieuw.
En ook met de ooievaars gaat het crescendo! Door onnatuurlijke fokprogramma's van natuurknuffelaars neemt de populatie toe. En wat staat er op het hoofdmnu van die zwart witte klepperaars? Juist, lekkere weidevogel kuikens. Bedankt natuurbeschermers
Zag vorige week een dodo bij de vijver in mijn tuin
@Sans Comique | 02-03-19 | 12:40: Uylenstede is geen Amsterdam, Okeaniet.
@Sans Comique | 02-03-19 | 12:40: De zilverreiger zal je beslist niet in de stad zien, ze zijn enorm schuw. Ze vliegen al weg als je zo'n 200 meter bij ze vandaan bent.
De blauwe reiger is inderdaad een veel geziene stadsvogel geworden.
Ik zou liever niet te vroeg juichen. Een zilverreiger is een geavanceerde moordmachine. Het is een roofvogel. Wiedevogels zijn niet zo. Dat zijn geen killers en gaan er dus allemaal aan. Als hier een Reiger verschijnt, dan schieten we die af, want er blijft niks over als ze hun gang mogen gaan.
@Sans Comique | 02-03-19 | 12:40: U doet niet aan vissen of natuur aanschouwen. Een reiger rooft alles weg dat beweegt. En dan gaat er hier iemand de zilverreiger lopen ophemelen. Je zet ook niet een isiskind naast je dochter op school.
@Klappernoot | 02-03-19 | 13:02: Nou nou, rustig meneer Klappernoot. Ik noemde dit geval vooral om tegengas te geven aan de stelling van het artikel. Ik ben geen lid van de pro-zilverreiger vereniging, hoewel het fantastisch mooie beesten zijn.
Eerlijk gezegd wist ik niet wat zilverreigers eten. Je ziet vaak langs de sloot zitten, maar net zo vaak halverwege in een veld. Ik besloot maar dat ze wormen etc eten. Ik heb nooit kunnen aanschouwen dat ze zich op een prooi storten (je ziet ze alleen vliegen om van A naar B te komen), maar dat is fijn om te weten. Dank.
@Klappernoot | 02-03-19 | 12:57:
Dat heet nou evolutie. De ene soort verdringt de ander. Waar de mens verschijnt sterft de ene soort uit, de ander vindt er een nieuwe niche. Zo is het altijd al gegaan.
@Klappernoot | 02-03-19 | 13:02:
U wilt alles bij het oude houden? Maar dat is geen natuur. Alleen in stand houden wat wij mensen jammer vinden wanneer het zou verdwijnen is parkbeheer. Géén Natuur.
Tenzij u met "natuur" alleen alles zonder de mens bedoelt. Dus de Mens niet als onderdeel van de Natuur. Dat is dan taalvervuiling. Want De Mens is nog steeds onderdeel van "The Tree of Life" en zijn technologie een "Fruit of the Tree of Life", net zoals een termietenheuvel of een beverdam. Alleen op grtere schaal. De neiging om De Mens daar los van te zien duidt op een sterk sentimenteel geromantiseerd Natuurbeeld en een hekel aan de (mede)mens.
@Klappernoot | 02-03-19 | 13:02:
'een reiger rooft alles leeg'
Wat een onzin, al deze predatoren kunnen zich ophouden en voortplanten vanwege overvloed aan voedsel. De nederlandse sloten en vaarten zijn al jaren niet zo zuiver en visrijk geweest vandaar de toename van reigers,ooievaars en andere viseters.
De weidevogels gaan er aan vanwege drogere weides, minder koeienstront en bodemleven kortom voedselaanbod.
Dat zijn gewone reigers die van het chemisch afval gesnoept hebben. Ik heb al een gele reiger gezien.
@Klappernoot | 02-03-19 | 13:02:
Die reiger zal dus niet uitsterven. Wat is dán uw probleem? Dat die reiger andere soorten verdringt? Maar man, DAT is Natuur. En reigers zijn niet irrationeel religieus gemotiveerd, dus die vergelijking gaat ook mank. Wordt dit de nieuwe Godwin? Alles wat je niet aanstaat met ISIS vergelijken?
@Sans Comique | 02-03-19 | 14:18: Ja, evolutie is mooi, maar wel bij een ander. Wat heb ik eraan dat ik morgen een derde been heb, omdat dit een voordeeltje geeft. Maar ik snap u helemaal. U heeft stiekum gewoon gelijk. Kijjk, dat is ook evolutie. Tijd voor bier en friet, en dan Carnaval.
Dat werd al voorspeld toen men met de mestinjectie begon... Maar ja dat stonk niet zo dus kon het de goedkeuring van randstedelijk links milieubewust Nederland wegdragen...
www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/07/06/...
@Desolator | 02-03-19 | 12:27: aha vandaag dat de boeren in limburg zo lachen op het land,komt door lachgas.
Meer, meer, meer weidevogels.
Ik houd erg van vogels, echt waar!
Maar ben best bereid om voortaan rund te eten..
Vogels stoten ook een hoop CO2 uit. Goed voor het klimaat dus dat ze dood gaan.
Vandaag ergens gelezen:
Mooi comment gevonden uit het buitenland: Throughout history the warmer the Earth the better human beings do. Earth had a cold snap back in the Middle Ages and everything went bad all kinds of diseases and there wasn't enough food for everybody to eat. Now that the Earth has warmed up some a lot of Farmers plant two crops instead of one.
En dat is nog waar ook. Helaas: twee oogsten per jaar betekent ook twee keer per jaar bemesten. Maar gelukkig zakt de grondwaterspiegel, dan duurt het langer voor de vervuiling optreedt.
Hoe hoger de gemiddelde temperatuur hoe groter shithole een land is. Zie de wereld.
Check dit linkje even.
youtu.be/5eteSZpCCyQ
Insecten en vogels kan je beschermen door er belasting over te heffen. De regering weet heel goed dat dit een foute oplossing is. Maar helaas is het ambtelijke brein niet bij machte om een betere oplossing te verzinnen. Dus, Nederlandse kafirs. Draag uw kruis zonder klagen, Klaver en die robot komen de poten onder uw stoel uitzagen.
Nederland is een grote vogelshredder geworden met al die windmolens!
Kunnen ze daar de meeuwen heensturen?Daar barst het helemaal van.En dan nog die ziekte verspreiders genaamd de duif.Ook in de shredder ermee.
We hebben echter vreemde vogels genoeg in dit land en er blijven er maar steeds meer binnenvliegen.
Ook de struisvogel beleeft een grote opkomst, de Tweede Kamer zit er al vol mee en ook in de grachtengordel zijn ze zwaar oververtegenwoordigd...
Koekoek.
Sinds je schadelijke dieren niet meer schadelijk mag noemen krijg je overal rare bijverschijnselen die door de struisvogels dankbaar in het hokje "klimaat" gestopt worden.
Win win voor de nare rare vogels in het steeds engere bos, zeg maar.
ik zat giantisch te lachen om deze bijdrage tussen mijn iets met toiletbezoek
De ekster moet van de lijst beschermde vogels af. Zijn krengen voor andere vogels en daarbij kunnen ze niet eens fatsoenlijk fluiten. Zeg maar krijsen.
En oh ja, schiet die meeuwen af!
Juist, eksters zijn de Marokkanen onder de vogels.
3 a 4 koppels eksters hebben wij in onze kleine woonwijk die bestaat uit 4 straten.
Altijd op de loer naar nesteieren en kattenstront.
Ik heb er ook last van. Vroeger bestierde een ekster de buurt. Afgelopen voorjaar zaten er 12 in een boom. En dan gaan ze massaal 's ochtends om 6 uur lopen krijsen. Gewoon omdat het kan. Moet je nagaan dat het eigenlijk zangvogels zijn. Over Kauwen ga ik het niet hebben. Die slimme beestjes zijn verduizendvoudigd de afgelopen 10 jaar. Zij zijn de echte heersers van de wijk.
En weg met de aalscholvers.
Timmermans viel een paar kilo af?
Niet zo moeilijk als je kijk naar de opeenstapeling van onzin..
Gewoon verkeerd geteld ...
Geen paniek !
www.umass.edu/newsoffice/article/urba...
botany.natur.cuni.cz/skaloud/soubory/...
www.heraldsun.com.au/leader/north-wes...
www.umass.edu/newsoffice/article/urba...
Steeds maar weer méér dan verwacht. Ik geen geen ene cent om handmatige tellingen die ideologisch bijgestuurd kunnen worden of worden uitgevoerd om stellingen te onderbouwen, niet om nieuwe stellingen voor te stellen.
Hij wacht op een nexit, dan is hij zo weer terug.
Het stikt van de vossen, die lusten ook wel eens een vers weidevogeltje.
Wolven zijn er ook weer, naar het schijnt. Omdat dit zo Deugt zullen het wel vegetarische wolven zijn. Klimaatneutraal ook.
Vossen hebben op populatieniveau niet zoveel invloed. Maar boeren maaien al vroeg in de broedtijd, waardoor nesten kapot worden gemaaid met kuikens en al. Daarnaast maaien sommige boeren om de nesten heen. Waardoor elke kraai in de omgeving weet waar hij zijn kuikens kan halen. Tot slot leven er in de monocultuur van het moderne weiland veel te weinig insacten. De primaire oorzaak van de teloorgang van weidevogels is aldus de wijze waarop het weiland beheerd wordt. En dat is uiteindelijk te danken aan de consument die niet wat meer voor de melk wil betalen. Kennelijk.
Ligt dat nou weer aan mij? Ik heb Mark van Bommel nooit onsympathiek gevonden.
Gek toch als je alles asfalteert en overal subsidiekassen neerplempt en de overgebleven gebieden voor wateropvang en recreatie bestemt.
Vergat de VINEX-wijken nog even.
En windmolens.
Is er nou echt geen enkele dag meer dat het niet over dat fucking klimaat gaat....
Ik ben een beetje klimaat allergisch aan het worden. Krijg er jeuk van.
Komt ook door het klimaat...
Wen er maar aan, ze zijn pas net begonnen.
Neem eens een holistische massage.
Word (deels)vergoed.
Dit heeft helemaal niets met het klimaat te maken. Kijk 's avonds eens voor de gein op uw kentekenplaat. In een gezonde wereld zou u een massagraf op dat ding hebben. Kijk, als we toch over klimaat gaan soebatten, dan ook het vernietigende effect van u en mij op de omgeving erbij trekken. Dat zie je dus nu bij de weidevogels gebeuren. Dat heeft geen ene flikker met het klimaat te maken. Dat zijn wij. Daar moet het over gaan.
Ik heb een massagraf op dat ding. 2 zonnige dagen en het massagraf is al begonnen. In de zomer zie ik na 1 rit de lak nauwelijks meer zitten laat staan dat de CJIB nog weet waar de boete heen moet. Ik ben nogal dol op mn XC90 T8, dus die kut insecten kosten me klauwen aan geld in de was straat. Daarnaast heb ik een eik in de tuin stampvol met die leipe rupsen. Ook is die eik goed voor 1000 miljard luizen poepers die mn auto onderschijten. Die zoetstof is dan weer goed voor 1000 wespen en vliegen die op mn auto komen voeden. Maar goed. Alles is morsdood en de vogels hebben niks te vreten. Ik nodig ze van harte uit in mijn tuin! En dan ben ik die klote muggen nog vergeten!!
@Klappernoot | 02-03-19 | 13:45:
Hoezo kan het klimaat "vernietigd worden"? Het klimaat IS. Het is wat het is, niets meer en niets minder. Uw woordkeuze duidt op een zeer conservatieve insteek, met een stuitend onbegrip van wat 'Natuur' eigenlijk inhoudt
Dit onderwerp wordt ingezet om de provincies toch nog enig nut te laten schijnen. Gaap.
Wat een gelul, hier in Den Haag zijn er meer reigers dan authentieke Hagenezen. Het gaat prima met de vogelstand, die floreert net zo goed als de import zandbakvogels, die we jaren geleden en masse hier hebben binnen gehaald en niet meer weg te krijgen zijn.
Hou anders eens alle meeuwen op jullie strand daar, die veroveren ook t halve land
@Shoarmamasutra | 02-03-19 | 12:10:
Het zijn echt de kleine kwetsbare herbivoortjes die je steeds minder ziet. Meeuwen zijn ook roofvogels.
@Shoarmamasutra | 02-03-19 | 12:10:
Die meeuwen slachten inderdaad ook al dat kleine spul.
De bomen zitten hier vol eksters, dus het gaat inderdaad prima met de vogels.
Hahaha ja het gaat prima met de eksters. Kudtvogels. Vliegende orca's zijn het! Eksters zijn hoogst persoonlijk verantwoordelijk voor het verdwijnen van mussen, meesjes en roodborstjes. Misschien moeten we dit jaar ipv een tuinvogeltellingsdag een eksterjachtdag inlassen. Dan komt het snel weer goed met onze kleine kwetteraars.
Het barst hier van de vossen en roofvogels die aan alle kanten vertroetelt worden.
De gevolgen laat zich raden.
Ach,die stand word bepaald door het aantal prooien.Bovendien zijn roofvogels ook vogels .
Heeft alles met de vogelteldagen te maken. De menschen kunnen niet meer tellen en rekenen. Met dank aan....
Friese boeren slaan netjes een paaltje bij een nest zodat ze er niet overheen maaien. De rest van de boeren raggen er gewoon overheen zodra gras hoog genoeg is. koeien eten ook vlees... oh wacht
De Friesland promotie van NPO doet zijn werk zie ik.
Koeien vangen liever hazen, al weet niemand hoe.
De weidevogels hebben gebrek aan weiden. Dat is niet zo vreemd aangezien de meeste weiden voor gemeente en provincie financieel stukken interessanter zijn als er 35 blikken dozen worden neergepoot met een bordje "industrieterrein De Wulp" erbij. Die olievlekken van blikkerende golfplaat en dufgrijze baksteen zie je overal in weilanden uitbreiden.
Ja maakt U vooral druk om het mondiale klimaat, en vergeet dat in Uw eigen achtertuin straks een vlinder een exotische verschijning zal zijn. Denk aan de wereld die na U komt, voor Uw kinderen, en vergeet dat zij straks mogen leven in een stad ter grootte van Nederland, met hier en daar een stukje groen park, alleen toegang met maandkaart. Kijk zoon, dat was toen er nog bijen vlogen. Kijk dochter dat was nou een vogel, die zaten vroeger gewoon in de dakgoot bij opa en oma. Leuk pap, wat hebben we daar nou voor terug gekregen, voor al die vernietiging van mooie dingen? Geld schat. Geld. Verder niks? Nee niks. Alleen geld.
Economische groei gaat in hand in hand met ecologische krimp. Dat vonden mensen toen wel een goed idee.
'Economische groei gaat in hand in hand met ecologische krimp'
Die kan zo op een delfblauw tegeltje.
Economische groei is de haard van het kwaad. Maar zonder economische groei gaan de beurzen en banken failliet... Denk daar eens goed over na.
Niet to the point, het gaat om bevolkingsgroei. Die drukt de natuur weg. Op naar de 10 miljoen!
@keestelpro | 02-03-19 | 12:11: Ik snap de patsstelling zeker. Eeuwige groei is onmogelijk, dat is Sjakie en de bonenstaak, op een keer dondert het in elkaar. Maar een oplossing heb ik ook niet, hoogstens dat ik vaak denk dat de maatschappij wat meer verantwoordelijkheid zou moeten nemen voor haar eigen achtertuinen, en wat minder voor die van anderen.
Door o.a. de Vogelbescherming is inmiddels (h)erkend dat m.n. de intensieve akkerbouw & veeteelt vooral debet zijn aan de achteruitgang van flora & fauna. Mest injecteren ipv ruwe mest strooien (voedingsbron voor planten -> insecten -> vogels), veel vroeger in het jaar met machines het land op (doei jonge kuikens en nesten, maar oooh wat was die nazorg door eierrapers schadelijk), een overheid die (wederom) bij de EU een excuusbriefje voor het gebruik van giftige pesticiden heeft weten te bemachtigen, en tot de dag van vandaag gemeenten die geen toezichthouders hebben omdat ze simpelweg Flora & Fauna niet in de APV hebben opgenomen.
Natuur en dieren staan al decennia op de laatste plaats in NL. Dat gaat echt niet veranderen, tenzij op het laatste nippertje. En daarom het NL gezegde met kalf & put, want dan is het te laat.
Want landen met een mindere economie doen meer aan natuurbeheer? Niet dus. Milieubeleid staat gewoon hoog in de Maslow-piramide. Eerst eten, drinken, onderwijs, gratis wi-fi, en pas als laatste gaat de mens eens kijken naar milieu. Kortom: een goede economie is noodzakelijk voor de natuur.
@Sitting_targets | 02-03-19 | 12:13: If only. Dat zou minder consumenten betekenen en dat betekent minder geld. We gaan eerder naar de 20 miljoen. Politiek praat zo graag over 'de toekomst' maar dan alleen de lusten. De lasten worden niet benoemd. Denk aan de generaties na ons! Dat doe ik dan. En dan denk ik aan wat men wil; meer economische groei, meer mensen, meer bedrijvigheid dus minder natuur, minder stilte, meer stress. Terwijl stilte, rust, een donkere nacht ipv vol lichtvervuiling, natuur, allemaal essentiële zaken zijn voor menselijk geluk. En dat is wat "we" na gaan laten aan de generaties na ons. Minder natuur, minder van alles. Het enige wat wij hen gaan geven is heel erg veel mensen die op een kluitje moeten leven. Dat is geen mooie toekomst. Alleen die mag niet benoemd worden.
@Dutchbeaurouge | 02-03-19 | 12:46: Het thema van bevolkingspolitiek is een tijdje geleden benoemd door Paul Scheffer. Nu hoor ik er niets meer over. Bij links vinden velen dat als je de bevolking niet tot 30 miljoen wil laten groeien, je een racist bent.
Blablabla
Ik heb niks aan dollars in euroland
BarbaraHarry klinkt als een mislukte Siamees
In EEN lijf zowel vrouwen als mannenvlees
Uw bericht draait om fake-geld
Niemand hier die zich aanmeldt
Dus stop ermee zodat ik dit nooit meer lees
Kwestie van minder wentelwiekjes plaatsen en de boeren wat meer ruimte geven ipv belachelijke milieuregelgeving die alleen maar averechts werkt.
Ach, de ene vogel verdwijnt, en de andere neemt zijn plekje weer in. Zo gaat dat al miljoenen jaren.
De patrijs, de wulp en de watersnip verdwijnen dan misschien (lees: hebben een beter plekje gevonden om te wonen) we hebben er onder de nijlgans voor terug gekregen. Ook een hele mooie vogel.
Mijn favoriete vogel is trouwens de gierzwaluw; de beste vliegers ter wereld, met een topsnelheid van 171 km/uur.
Geniet er maar van. We hebben hier stadsvernieuwing. Het deel dat al klaar is, is Gierzwaluw vijandig. Wat is het gevolg? Vroeger had je drie grote groepen in de wijk. Met koninginnedag kwamen ze en na drie maanden gingen ze weer weg. In 2018 liep ik te juichen dat ik 4 Gierzwaluwen in gevechtsmodus zag vliegen. Ronduit schokkend, want via die snelheidsduivels heb ik het weer leren lezen. Het gaat echt niet goed.
Het barst hier wel van de parkieten en papegaaien, maar nu is diversiteit ineens weer niet goed? Eigen vogels eerst?
Wie wel eens de balts van de watersnip heeft bekeken (de mannen vliegen met veel bombarie en herrie langs de vrouwtjes) weet dat het een groot gemis is als deze vrolijke snuiters verdwijnen.
Dat geldt eveneens voor grutto, tureluur en kemphaan.
En de polifinario en de kroet
@Die nare vent | 02-03-19 | 12:03: En de fluitpijper.
En de konartel!
En de vinkete... euh, teringvink.
@Kapitein Stijlvol | 02-03-19 | 12:23:
schijtlijster,hoewel die nog niet bedreigd is. Ow en de koekoek, die vogel die parasiteert op andere.
Hoewel, daar zit het land vol mee.
@miko | 02-03-19 | 14:01: Ah, de sijs en drijfsijs,
En laten wij ook vooral de knijsterbek en het rood boezempje niet vergeten.
Aan de andere kant gaat het steeds beter met de verwarde vogels stand.
We hebben met spoed een vogelakkoord nodig in dit land.
Iedereen verplicht van de kat af en een warmtevolière!
Minder gif strooien helpt tegen de afname. Minder windmolens helpt. Minder volbouwen helpt. Minder mensen helpt helemaal.
Voor Fl.100 kon je vroeger nog leuke dingen doen.
Als je het briefje op een bepaalde manier vouwt dan staat er “hoeren”. Dat vonden we vroeger grappig...
Een hele avond zuipen met nog naar de shoarmazaak p.p .
Toen hoefde je nog niet voor te drinken in een keet of thuis.
@Die nare vent | 02-03-19 | 12:02:
Voor 100 gulden mocht je twee keer.
Een meier tss daar had je hier zo vier geeltjes voor. Dat waren tijden.
Meer mensen,minder natuur.Hoe moeilijk is dat.
Afrika.
Das Endspiel ist ein Totalorgie.
Tja, mest uitrijden was slecht. Dus injecteren. En dat is een soort ploeg die over alles heen walst. Doei vogels.
Leve de koeien in de weide.
Ik loop al een jaartje of tien regelmatig met mijn golftas door de Nederlandse weiden. Jullie moeten de groeten krijgen van de vele weidevogels die daar niet aflatend aanwezig zijn. Wel veel roofvogels als eksters, haviken & valken trouwens. Misschien de volgende keer een luchtbuks in mijn golftas meenemen.
https://youtube.com/watch?v=hBQZpmOaubE
Je moet toch wat als niemand meer met je neukon wil.
Geen weidevogel te zien haha!
Ja Youp die kennen we nu wel. Een echte golfvrouw doet alleen een golfer.
Een vogel in de hand is dood.
Had gisteren nog een dode vink in de hand.
Tegen de raam gevlogen.
Mevrouw steekmug was weer iets te vlijtig geweest met het ramenwassen...
Een vogel in de hand is deaud. En dan die lucht...
REAGEER OOK