achtergrond

Geenstijl

F1: Circuit Assen of Amsterdam Beach Zandvoort?

Heftige fittie op de stijlloze burelen over waar De Race heen moet: Circuit Park Zandvoort, of het TT Circuit Assen? Racen zit ons in het bloed, maar we komen hier niet uit.

"LOL, Prins Bril krijgt geen soepsidie voor z'n circuit. En nou zeggen sportmarketeers dat Assen de enige optie is"
"Joh de F1 praat alleen nog met Zandvoort!"
"Strategisch lekje man, niemand minder dan Jos FUCKING Vaessen zegt dat Assen nog volle bak in de race is!"
"Dude ga fietsen met je flauwe woordgrappen, Prins Bernhard heerst die shit al sinds de jaren negentig, die haal je echt niet in."
"Pfff, so what man, in Assen léven ze nog in de jaren negentig, en toen mocht je nog dromen!"
"Dromen? GOAT Bernhard tieft straks een zooi pontons voor de kust voor alle superjachten en dan is het gewoon historie snuiven op Zandvoort en geschiedenis schrijven met Max op Amsterdam Beach!"
"FUK JOU IK WIL EEN RACEFERENDUM!"

U hoort het. We komen er niet uit hier. Circuit Park Zandvoort, in de duinen van Amsterdam Beach, heeft de status en historie. Daar knalden de F1-bolides ooit al door de Tarzanbocht. Nadeel: NIMBY's, NIMBY's everywhere. Als iemand daar ook maar olie ruikt, staan de klaaglijnen al roodgloeiend. De DTM is ook al uit de duinen weggepest (naar Assen, lol), het circuit is oud & aftands en Bruno Bruins van Sportsubsidies wil niet bijleggen voor verbetering. Eén klagende GroenLinkser uit de Grachtengordel die een zeldzame vogel in Zandvoort heeft gespot en het het is klaar met de pitspoezen van Prins Bril. Heineken schijnt afgehaakt te zijn als sponsor en de financiële man van Zandvoort is ook foetsie terwijl Assen geen poenproblemen verwacht. Maar ja, Assen. Dat ligt in de Achterhoek. Ver weg van alles wat naar jetset, royalty of toeristische trekpleisters met 'Amsterdam' in de naam ruikt. Om niet te zeggen dat het circuit op een enorm knollenveld ligt, ver weg van alles wat er toe doet en zeker gespeend van enige glamour. Het ruikt er naar stront, zeggen ze, en naar de ongewassen TT-avonturen van Tom Staal. Brrrr.

OK. De stats, facts & figures

Even wat feiten op een rijtje:
- De baan op Assen (1955) telt 4545 meters, Zandvoort (1939) is met 4307 iets korter.
- Cicruit Assen is bekend van de Tourist Trophy, Circuit Zandvoort heeft een prachtig F1-verleden.
- Assen heeft als bijnaam The Cathedral of Speed. Zandvoort heeft de beroemde Tarzanbocht, het Scheivlak en verraderlijk reliëf in de baan voor Eau Rouge-achtige racetaferelen.
- Zandvoort krijgt dus geen subsidie, Assen zegt geen overheidsgeld nodig te hebben voor de organisatie van de F1.
- We willen natuurlijk het eerste WK van Max niet missen. Haast is geboden. Assen kan volgend jaar zeker een race organiseren. Zandvoort zo goed als zeker.
- Assen heeft ruimte voor 110.000 bezoekers, waarvan 60.000 zitplaatsen. Zandvoort 30, na verbouwing 60.000.
- Parkeren: "enkele duizenden" auto's op Zandvoort. 23.000 (!) parkeerplekken in Assen. Plus nog eens 25.000 voor motoren, waarvan de helft overdekt. De bereikbaarheid was al goed, is in 2018 ook nog verbeterd. Zandvoort: boemeltje naar halte strand, of bereid je voor op drie dagen kamperen in een file die over de anderhalve route dwars door Haarlem naar het circuit-park voert.
- Draagvlak: geen zeurende NIMBY's in Assen e.o., juist heel veel Noord Support voor hun Circuit Drenthe, en hunebedden kunnen bovendien veel beter tegen uitstoot dan duingebieden. Zandvoort (plus Haarlem en Bloemendaal) barsten uit hun pitbox van de vogelspottende corduroy GroenLinksers dus F1 = gezeik. Ook pitspoezen lopen in Zandvoort meer risico tot persona non grata verklaard te worden alsdan in Assen want zuur gezever over "seksisme" van strakke pitspakjes is in de jaren negentig nog helemaal geen issue.
- Zandvoort schuift racelegende Jan Lammers naar voren als sportief directeur en die is al decennialang moslim (sinds '92, "geen gril"), dus misschien kan Assen snel ff bellen met Joram. 

En nu kiezen maarrr
Al met al zijn de praktische voordelen aan de zijde van Assen, maar Zandvoort heeft meer historisch karakter. En je weet hoe het gaat. Sluitende begrotingen zijn niet belangrijk, connecties wel. Een goede chroomlaag kan alle schroot verhullen. En imago is alles. Zandvoort heeft dus niet de beste cijfers, maar wel de beste papieren. Maar wat niemand vraagt: WAT WIL DE GEENSTIJL-REAGUURDER EIGENLIJK?

F1: Circuit Assen of Amsterdam Beach Zandvoort?

Feitelijk is de keus dus Amsterdam of Achterhoek. Elite versus Volk. Grachtengordel of Geel Hesje. KIES DAN.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.