Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vijf Porsches 911 die beter zijn dan de nieuwe

Meh

Heugelijk nieuws in autopornoland. Porsche heeft de nieuwe 911 onthuld en die ziet er precies zo uit als de vorige.

PC Hooft-diggers en autoliefhebbers zullen meteen zien dat dit een compleet nieuwe 911 is. Met bredere schouders, groter lichtmetaal, meer pk's en een dikke lichtbalk in de derrière. Tegelijkertijd is de rubberentegelmentaliteit sterk toegenomen met de optionele WET-modus die water detecteert en de auto daarop instelt, evenals de warmtedetectiecamera's waarmee je diep in de nacht kan kijken. Ja, zelfs fatsoenlijk doodgaan in een eenzijdig ongeval wordt ons anno 2018 al bemoeilijkt. Omdat we fan zijn van oud spul, en de 911 een belachelijk dure maar waardevaste investering is, hebben we na de lees verder vijf stijlvolle alternatieven voor de nieuwe 911 (992).

5. Ongeveer alles van Singer
Restauratiebedrijf Singer kijkt naar alle generaties 911, kiest daaruit de beste elementen en laat dit alles samenkomen in een ZGAN klassieker die beter klinkt en voelt dan wat ze zelf bouwen daar in Zuffenhausen. Achterlijk duur spul, maar als u de kans krijgt om een berg zwart geld weg te zetten, doe het dan in zo'n juweeltje (meer bij Jay Leno).

4. Porsche 911 Carrera RS 3.0 uit 1974
Een doorontwikkeling van de Carrera RS 2.7. Een homologatie-modelletje om de raceversie goedgekeurd te krijgen. Een zescilinder jongensdroom op Fuchs-wielen. Kosten: noordelijk van een miljoen. Maar hierin bochtjes nemen is wel het teken dat u leeft en geen bankaardappel met zuur bankwijf bent geworden. Wel een beetje ambitieus blijven hè.

Porsche 911 Carrera RS 3.0 uit 1974

3. Porsche 911 R
De Porsche 911 GT3 van de vorige generatie, maar dan met 4,0 in plaats van 3,8 liter motorinhoud. Ook de PDK-versnellingsbak (de Rob Jetten onder de automaten) werd omgeruild voor een oudschoolse handbak. Niet dat dat beter is ofzo, Duitse automatisering is immers vrij efficiënt, maar zelf schakelen in een opgevoerde 911 is toch een beetje alsof je terug in de tijd gaat en je hand op Norma Jeane Mortensons achterwerk mag leggen, qua gevoel. 

Porsche 911 R

2. Alles van de 996-generatie
Bijna alles aan de Porsche 996 was volkomen kut. Onooglijke koplampen, goedkope materialen, geen luchtgekoelde blokjes meer en hadden we al iets gezegd over die oogherpes-veroorzakende koplampen? Begeef u een keer onder Porsche-liefhebbers en u zult merken: het is hip om de 996 te haten en daarom zijn ze relatief goedkoop. U bent gelukkig een GeenStijl-lezer en u geeft niet om vooroordelen. Dit betekent dat u voor een prikkie al een 996 kunt bezitten. Want het mooie is: hij rijdt wel gewoon als een 911. Dus met fantastische wegligging en in tegenstelling tot Zuid-Europese meuk gaat het niet spontaan stuk. Meer argumenten hier.

1. De eerste generatie Porsche 911 S
Dit was de eerste keer dat de Duitsers een sportversie van de 911 maakten. Motorvermogen ging van 130 pk naar 160 pk, de remmen remden beter en de Fuchs-velg deed zijn intrede. Sindsdien is het in algemene zin toch allemaal bergafwaarts gegaan dus een terechte nummer 1 wat ons betreft, einde discussie.

Aanvullingen mogen in de comments.

Reaguursels

Inloggen

Het blijft toch een ordinair merk. Liever een Jaguar. Heeft meer klasse dan zo'n brulbal voor het 'nieuwe geld'.

Giotto | 30-11-18 | 11:20

Wie heeft in godsnaam dit artikel geschreven. Als je iets van 911- 'jes weet dan staat met stip als meest betrouwbare (indestructable & bullit proof) de 911 Carrera 3.2 bj 87-89 bekend. Een paar exoten opnoemen kan ik ook...

jacobhk123 | 30-11-18 | 10:43

Doe me dan maar een 964 Turbo, zoals in de Bad Boys film.

Peter1985 | 30-11-18 | 10:25

als je mag kiezen :
Griffith 5,0 1993 , 996 GT3 Cup , M5 E39 , Alfa GTV 3,5 met throttle bodies .

Baron de laclou | 30-11-18 | 02:10

vind alle genoemde alternatieven volledig ruk .maarja ik rij zelf dan ook in een opgevoerde mazda ,dus wat weet ik er ook van .

bowlfabriek | 29-11-18 | 22:54

Evolutie is soms niet verkeerd. Ik vind het een toffe bak.
Wat voor hem spreekt is dat het design vrij clean is. Daar waar ieder boodschappenautotje of 7 persoons gezinsbak tegenwoordig vol zit met nep koelgaten, diffusers en nep uitlaten ter dikte van een riool, heeft de sportwagen die deze zaken echt nuttig zou kunnen gebruiken ze gewoonweg niet.
En dat dames en heren, noemt men klasse.....

Andersdenkend | 29-11-18 | 22:01

“2. Alles van de 996-generatie“

Fucking hell. Serious?!
Een Porsche zonder heupen die gebouwd is obv kostenbesparingen en meer Boxster dan 911 was. Manmanman.

Over smaak valt overduidelijk niet te twisten. En dat noemen in een rijtje met daarin Singer en een RS...

Noltie | 29-11-18 | 21:22 | 1

996 is helemaal niks mee. Heb 6 jaar met extreem veel plezier met een Carrera 2 gereden. Het enige nadeel was de automatische versnellingsbak, die een te hoge versnelling koos.

Libertinowitz | 30-11-18 | 09:43

Jezus van Rossum, je vergeet gewoon de 993 in je overzichtje... prutswerk

Moltie | 29-11-18 | 21:13

De 964 is voor mij nog steeds de mooiste, liefst als Targa. Maar eigenlijk is alles wat luchtgekoeld was prima, daarna werd het namaak voor mensen met geld.

Spiderman1 | 29-11-18 | 21:00

Ik heb de 911 3.0 coupe die ik in1980 als 16jarig jochie al geweldig mooi vond,exact uit hetzelfde jaar en in nederland nieuw gekocht door kennis vd vader van een vriend van mij... wat wil je nog meer....

Crump | 29-11-18 | 20:37

Ik hou persoonlijk meer van dikke 8 cylinders die enkel maar hard van hun plek kunnen gaan en geen bocht kunnen nemen...

TonyMontana010 | 29-11-18 | 20:20 | 1

een Viper , die ga ik nog eens kopen

Baron de laclou | 30-11-18 | 02:06

Als ik in een ander land zonder krankzinnige BPM zou wonen, zou ik er eentje kopen. In Nederland tik je zoveel af aan de staat dat het niet leuk meer is om zoiets te kopen.

Vespukki | 29-11-18 | 20:17

Zojuist een parkeerneger gezien met z'n vette BMW.

McMarx | 29-11-18 | 19:52 | 1

bmw is a blackman's car.
Porsche is a whiteman's car.

grapjasz | 29-11-18 | 22:26

Maakt niet uit met welk automerk je in de file staat.

isitsoornot | 29-11-18 | 19:47

0-0_/ .**
broem
en het brengt u van a naar b
wow

Is dit nog nieuws? | 29-11-18 | 19:17

Mijn opa had een Porsche in 1969... mijn vader had een Porsche van bouwjaar 1996... sorry, ik heb geen Porsche.

sociaal_econoom | 29-11-18 | 19:16 | 1

je vader is niet je vader.

ZwartedeZwarth | 29-11-18 | 19:56

ik vind mijn stagea ook mooi hoor.

rifraf | 29-11-18 | 19:14

vindt ze niet zo mooi en heb daarom een BMW 640i cabriolet, zelfde prijsklasse maar gewoon wat ruimer... en minder playboy-achtig.

skoftig | 29-11-18 | 19:01 | 1

Ik vind juist de 640i cabrio een: proletenbak en ordinair. Koop dan een 540i Touring dan ben je netjes. Een Porsche 911 is zo wie zo standing. Ik heb die nog niet maar komt hopelijk.

AMX pri | 29-11-18 | 21:30

Toch een knap merk neergezet die ouwe Tsjech

Roger-Rabbit | 29-11-18 | 18:38

Porsche !

Baron de laclou | 29-11-18 | 18:38

Ik rijd een 997 Carrera 4S en lach iedereen uit. Op de autobahn big smile, very big smile.

Blonde Nel | 29-11-18 | 18:32 | 5

Veel plezier! Heb mijn 993 4S veel te vroeg verkocht voor eur 45mille. Kan er nog om janken.

Swoop | 29-11-18 | 19:35

#Swoop, ja dat kan ik me goed voorstellen. Sterkte ermee!

Blonde Nel | 29-11-18 | 20:23

Humm fijn zeg zo een 997, ik ben er mee bezig, hopelijk komt ie binnenkort ook.

AMX pri | 29-11-18 | 21:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Porsche is het net niet.
Wat dacht je van de Koenigsegg Agera,lekker snel.

pejoar | 29-11-18 | 18:31 | 1

Een auto zonder ziel. Net als Pagani en alle Lamborghini’s na de Countach. Voor pooiers, Arabieren en voetballers met kleine piemels.

Die nare vent | 29-11-18 | 19:35

F.ck off met die Duitse teringzooi. Ze gaan Marrakesh tekenen. En die auto's rijden nooit in de woestijn, waarom komen die gladjakkers naar Europa omdat wij die wegen sinds God en AH verhard hebben. Oh sorry Porche is cultuur?

Uilenspiegel | 29-11-18 | 18:26 | 1

Porsche 959 reed wel in de woestijn en won Parijs-Dakar.

ZwartedeZwarth | 29-11-18 | 18:40

GT3 RS..... achterspoiler gelijk een dinertable met vleugels, geen overbodige meuk en vrouwen frutsels binnenin behalve natuurlijk wat steigerbuizen achter de twee hardcore Recaro zitjes.....

de directeur | 29-11-18 | 18:20

De 911 die nu uitkomt is volgens mij de 8e generatie. Gestart met de 911 in 1963 - 1973, dan het G model tot 89, dan komt een hele mooie 964 tot 1994, vervolgens de 993 tot 1998 en dan die met grotere koplampen en met de eerste watergekoelde motoren de 996, vervolgens de 997 (dat vind ik zelf de mooiste) dan de 991 die ik minder vind en dan deze nieuwste.
De 997 staat bij mij op verlanglijstje en ik speur wel vaak op mobile.de voor een goed exemplaar en dito prijs. Alleen nog steeds te duur voor mij. Blijft een enige en mooie wagen. Hopelijk voor mijn 60e nog te realiseren haha.

AMX pri | 29-11-18 | 18:18

Het blijft een kever.

RenHoek | 29-11-18 | 18:17 | 1

Renhoek.
Vind en vond de kever ook heel mooi voor zijn tijd, ook al was het een totaal andere prijsklasse. (de oude kever dan)
Bovendien was dat ook een prima karretje, ging nooit stuk.

snapal | 29-11-18 | 18:23

Waarom zijn (bijna) alle Porsches altijd zo verdomd mooi om te zien en bijvoorbeeld alle Chinese auto s zo spuuglelijk?
Een miljard Chinezen en zelfs de gejatte ontwerpen zien er niet uit. De nep straalt er altijd vanaf.
Doen die Duitsers toch iets heel goed.

snapal | 29-11-18 | 18:11 | 1

Ik vind het maar lelijke auto's, dan vind ik een BMW 7-serie veel leuker, ook veel ruimer dan zo'n krappe sportauto.

Wolkbreuk | 29-11-18 | 18:18

Maar hoe duur kost zo'n Porsche nu?

Rest In Privacy | 29-11-18 | 18:07 | 3

Oef, geef dan mijn Porsche maar aan Fikkie...

Rest In Privacy | 29-11-18 | 18:39

@Nacho
Wat fijn: eindelijk geleerd hoe ik moet googlen. Mijn dank is groot!

McMarx | 29-11-18 | 19:50

Maar hoe duur kost zo'n Porsche nu?

Rest In Privacy | 29-11-18 | 18:06

Voor een midcentury design liefhebber als ik gaat er natuurlijk helemaal niets boven die klassieke originele 911 (al dan niet 's'), zeer terecht hier op nr. 1.
Wat een beeldschone vormgeving, sierlijke belijning, gewoon helemaal top.

Die latere versies? Nah... teveel uitstekend plastic, sowieso teveel uitsteeksels, te grof, te ordinair. Een te hoog voetballers- en cafébazen-gehalte.

Maakt niet uit, ik heb niet eens een rijbewijs.

EefjeWentelteefje | 29-11-18 | 18:03 | 2

Porsches rijden sowieso niet plezant. Vooral als je in z’n 1 doortrekt naar de 200 roken ze ontzettend en maken ze ook nog een hels kabaal.

Nacho_Vidal | 29-11-18 | 18:05

@Nacho_Vidal
Ik geloof je direct. Voor mij is zo'n klassieke koets gewoon een kunstvoorwerp, dus ach...

EefjeWentelteefje | 29-11-18 | 18:16

Een 996 is geen echte 911.

dz5b604587 | 29-11-18 | 17:58 | 1

Wel een Porsj, maar dan welhet zwarte schaap van de familie. Met adaptertjes leken de lichtjes weer op de 993.

Swoop | 29-11-18 | 19:32

Auto's waren tussen 1995 en 2005 op hun hoogtepunt.
Doe mij de laatste luchtgekoelde 911 mét optioneel origineel xenonlicht, de 993

Mijnbescheidenmening | 29-11-18 | 17:54 | 2

Die xenon in de 993 is net zo slecht als de gewoone verlichting. Maar dat is helemaal niet erg. Het gevoel en geluid van de 993 maakt alles dubbel goed.

Het leven is zwaar | 29-11-18 | 18:07

Een Boxter ( dameskapperporsj), een vierdeursporsj, eenelectriese porsj en nu ook nog een Suv. Echt jammer dat Porsche de oorspronkelijke gedachte zo verloochent. Triest.

Swoop | 29-11-18 | 22:31

Die achterkant te breed,en Koplampen lelijk.

Torquemada | 29-11-18 | 17:51

Is dit nu reclame? *verward zijn is*

Is dit nog nieuws? | 29-11-18 | 17:51

Victoria, de zus van Max Verstappen heeft ook zo een porsche te koop staan, die is nog uitgebreider, want Max wilde hem sportiever. Leuk dat Max hem aan zijn zusje heeft gegeven, maar zal wel teveel power voor haar zijn.

gato | 29-11-18 | 17:46

Nou, mooi hoor. Wat moet je er mee in Nederland. Land van drempels, files, flitskasten en trajectcontroles. Kunt er nauwelijks boodschappen in kwijt, laat staan je golftas. Doe mij dan maar de Multipla.

Rest In Privacy | 29-11-18 | 17:45 | 5

@Dick Luyenlomp | 29-11-18 | 17:48
alsof je op openbare bergweggetjes 400pk volledig aan kunt spreken zonder jezelf en je medeweggebruikers in gevaar te brengen. aan meer dan ca 200-250pk heb je niet heel veel op de openbare weg, ja, om je penis te verlengen misschien.

geenspam | 29-11-18 | 17:53

Je hoeft niet perse volgas, he.
Ik rijjd zelf (sport) motor, en het is gewoon heerlijk om door de bergen te toeren, met flink wat gang. En dat kan ook gewoon onder de 200 km/h.
Maar lekker optrekken, afremmen, insturen, uit accelereren is gewoon lekker en kan prima op tempo zonder meteen levensbedreigend te zijn. Zowel op een motor als in een auto.

Dick Luyenlomp | 29-11-18 | 18:08

@Dick Luyenlomp | 29-11-18 | 18:08
Ja, met een motor valt er op de openbare weg veel meer te sturen omdat de weg relatief breder is en omdat je bochten relatief minder hard kunt nemen. Tuurlijk kun je snel rijden in een porsche in de bergen, maar zo'n ding daar op de limiet rijden is gewoon idioot.

geenspam | 29-11-18 | 18:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Lol, die 996en op Marktplaats zijn nauwelijks serieus. Als je er trouwens 1 gaat kopen, let dan wel op de motor. Vanwege een probleem met de middenmotorlager kunnen die blokken spontaan klappen. Veel eigenaren hebben die lager al vervangen, maar is wel een dingetje.

Of koop een 996 twin turbo, uiteraard handgeschakeld, met de onverwoestbare Mezgermotor. Volgens velen (behalve luchtkoelingsfetishisten) de beste motor die Porsche ooit gemaakt heeft. Maar als je die nog goedkoop wil hebben ben je te laat, want de Porscheliefhebbers gaan - ondanks de koplampen - ook al een tijdje achter die dingen aan. Die van ons is in een paar jaar meer dan verdubbeld in waarde.

Muxje | 29-11-18 | 17:43 | 3

Ik bied 17.500

Nacho_Vidal | 29-11-18 | 17:47

Ah nu zie ik de rest op Marktplaats ook, ik zag eerst alleen de eerste entries
"zonder motor" etc.

@Nacho_Vidal: Voor 3x dat mag je hem een keer komen aaien.

Muxje | 29-11-18 | 17:53

Voor 42.500 euro wil ik er een scheet op laten. Niet dat ik het een lelijke auto vind.

Ik wil gewoon in de krant; ‘Man betaald 42.500 euro om scheet op Porsche te laten’.

Volgende dag op Twitter;

‘Twitter ontploft omdat man scheet liet voor 42.500 euro!’

Nacho_Vidal | 29-11-18 | 17:56

911/964 C2 is toch echt wel mijn darling (uit 1991). Mooie doorontwikkelde 3.6 liter 6 cilinder luchtgekoelde boxermotor. Mag er graag elke week in rijden tot de laatste gang wat mij betreft. Top techniek in een bijna onverwoestbare pretmachine, zolang je er goed voor zorgt. #lucky_me

Repelsteel | 29-11-18 | 17:43

993.

Lutsers.

KollenbergSittard | 29-11-18 | 17:43

Er is maar een 996, en dat is de Ducati 996.

Dick Luyenlomp | 29-11-18 | 17:42

Heb onlangs BMW en Audi een mail gestuurd.

De reden dat ik dit deed was uit pure bezorgdheid. Ik reed namelijk vorige week op de snelweg en constateerde dat bij het invoegen en links en rechts afslaan de knipperlichten het niet deden.

Het vreemde was dat het om vrijwel altijd nieuwe modellen ging. Bovendien had ik nergens over een terugroep-actie gelezen.

Enfin, toen ik dit bij de bestuurders duidelijk wilde maken door naast ze te gaan rijden en een ‘knipperlicht’-gebaar maakte reageerden ze laconiek en soms met opgeheven middelvinger.

De onwetendheid mensen! Die arme bestuurders toch! Ik snap het niet, allemaal een mooi pak aan, soms met een Bluetooth oortje, die moeten toch verstand van techniek hebben!?

Nacho_Vidal | 29-11-18 | 17:39 | 10

spanarchist | 29-11-18 | 17:44
Volgens Nacho geldt het niet alleen voor BMW. Lees nog eens...

McSplutter | 29-11-18 | 18:08

geenspam | 29-11-18 | 17:44
Ik vraag me ook af welke knurft dat heeft verzonnen. Heb wel eens in zo'n hok gereden en zag dat de koplampen brandden, dus zal wel goed zijn; tot iemand me attendeerde op het feit dat ik zonder achterlichten reed. Voor de volledigheid: was dienstauto die ik niet zelf gekozen zou hebben.

McSplutter | 29-11-18 | 18:13

Nacho, u maakt mij lachen. En hoofdschuddend realiseren dat de kans groot is dat u berbarretje of drumpieterje op hun fouten wilde wijzen. Dat is namelijk de bmw doelgroep. Hoogstwaarschijnlijk een 1 serie maar toch. Trots op hun leasebakje. Het zijn namelijk heel vaak engertjes in dat soort auto’s .

De musso linie | 29-11-18 | 19:01
▼ 7 antwoorden verborgen

911 RSR ?

Steve1234 | 29-11-18 | 17:36

Ik ken 5 Nederlanders die beter zijn dan 1 nieuwe.

Maar daar schrijven jullie dan weer niet over.

Kaas de Vies | 29-11-18 | 17:36 | 3

Da's niet fair; daar schrijft GS héél regelmatig over. Toch?!?

McSplutter | 29-11-18 | 18:22

Racist!

Kaas de Vies | 29-11-18 | 19:13

Kaas de Vies | 29-11-18 | 19:13
Ik gooi het hier op uitlokking, waarde heer De Vies!

McSplutter | 30-11-18 | 14:34

Leuk: een - Ingezonden mededeling - waar we op kunnen reageren. Hou dat vol GS.
Doe mij maar een rode. Zonder kip graag.

McMarx | 29-11-18 | 17:36 | 2

Wel met winterbanden? The Hoxha edition.

Kaas de Vies | 29-11-18 | 17:36

Haha Hoxha met z'n winterbandentopic. Daarna niet veel meer van hem vernomen op GeenStijl. :-)

keestelpro | 29-11-18 | 17:41

959. Niks beters

TheseDays00 | 29-11-18 | 17:36

Otoporno...?

Kanarie_Geil | 29-11-18 | 17:35

Weet je wie ook gek was op Porsches?

Mr_Natural | 29-11-18 | 17:34 | 9

chicago river | 29-11-18 | 18:40
Vanaf min. 03:10.

chicago river | 29-11-18 | 18:41

Ja, Bart vergeet de ultieme Porsche : de Maus. 188 ton. 900 kw diesel! Had ook geen last van drempels.

drs kwenie | 29-11-18 | 21:48

drs kwenie | 29-11-18 | 21:48
Bruggen waren weer wel een probleem, dat wel.

J-van-de-Bontekoe | 29-11-18 | 23:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Hebben ze al een electrische versie van deze platgeslagen kever?

Glasgow Argus | 29-11-18 | 17:33

Die nieuwere modellen doen mij helemaal niets maar #1 en #4, mooi hoor, tijdloos, klassiek ontwerp. Schitterend.

Graaisnaaiert | 29-11-18 | 17:33

Dit soort mooie lage sportieve auto's passen niet meer bij deze tijd. Je rijdt je hele onderkant naar de galemiezen met al die kudt drempels tegenwoordig.
Snappen die linkse lutsers niet dat juist door al deze maatregelen succesvolle mensen in een vervuilende slurpende S.U.V. gaan rijden?

keestelpro | 29-11-18 | 17:32 | 5

Ze waren een tijdje terug in m'n buurt bezig een drempel in het wegdek aan te leggen. Ik ben op de mannen afgestapt, en heb gevraagd op welke wijze zij hun instructies krijgen. Werkplan, tekeningen, hoe moet het ding eruit gaan zien, vorm en hoogte. Ze stonden me een beetje schaapachtig aan te kijken, maar haalden uiteindelijk de straatklinkers er weer uit. Er ging 10cm hoogte af. Idioten.

hotnot | 29-11-18 | 18:20

gato, je moet helemaal niet praten met arbeiders als je in een glamora rijdt. Ik heb nooit last van gaten in de weg. Ik rij luxe auto’s.

De musso linie | 29-11-18 | 18:26

Valt reuze mee, die 11 jes met 4wiel aandrijving komen zelfs in het terrein nog best ver.

Lucifer | 29-11-18 | 18:48
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken