Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Woningnood aan man. Nederland staat op straat

is container in syrie mopje hahaha

De huizen zijn op en de portiekwoningen zijn op. De appartementen zijn op en de eengezinswoningen, die zijn ook op. Daarnaast zijn de flatjes op en zijn er ook geen bovenwoningen meer te krijgen.

Er wordt te weinig gebouwd in Nederland, terwijl de bevolking maar doorgroeit. Daarom moet u nu maar liefst NEGEN JAAR wachten als u ergens een sociale huurwoning wilt krijgen. Negen jaar. Toen Emile Ratelband zo oud was had hij al een baard en zes kinderen. Maar er is nog ander slecht nieuws: een huis kopen is vrijwel onmogelijk en huren in de vrije sector is helemaal niet te betalen. Verder hebben we ook slecht nieuws over personeel in de bouw: dat is er niet. Dus gaat u maar rustig slapen als u nog een bed heeft en anders: succes. 

Reaguursels

Inloggen

Ik denk dat ze gehoopt hebben dat de vergrijzenden, sneller zouden overlijden, waardoor er weer meer huizen beschikbasr zouden komen. Tevens erg lucratief voor de overheid, al die erfenissen, want dan kunnen ze weer cashen. Maar de ouders zijn stugger.
En ze hebben woningbouwverenigingen afgeroomd, staatskas spekken, waardoor deze ook minder investeringskapitaal hebben. En het petsoneel? Ze teerden nog op de babyboomers en influx uit het voormalig oostblok. Weinig jong volk opgeleid en uitbuit salarissen voor vele flexwerkers bouw, zelfs voor de crisis van 2008, en daarna massale dumping van deze vaklui. Die nu dus betere banen gevonden hebben, waarschijnlijk. En die nu dus ok toedeledokie zeggen tegen de bouw.

Ghard Leers | 16-11-18 | 13:32

Ga ook eens werk zoeken in een ander deel van het land, waar je ook eerder een dak krijgt. Velen willen alleen maar in de Randstad wonen.

Jan Onbewoond | 16-11-18 | 00:42 | 1

Het probleem is dat je geen andere werkgever zult kunnen vinden als je toch geen werk meer hebt om wat voor reden dan ook.

O2Neutraal | 16-11-18 | 12:19

Asielzoekers krijgen nu de schuld van de woningkrapte, als ze uitgeprocedeerd zijn. Velen blijven daardoor langer in het Azc, of ze worden op straat gezet zoals in Amsterdam, waar ze jarenlang van het ene leegstaande gebouw,krot of parkeergarage (Bijlmer), naar het andere moeten verkassen.

Jan Onbewoond | 16-11-18 | 00:37 | 2

Wat een raar comment. Als ze uitgeprocedeerd zijn, inderdaad. Dat betekent dat ze geen asiel krijgen en terug moeten keren naar het veilige land waar ze vandaan kwamen. Ik begrijp uw punt niet. Wilt u suggereren dat de eerste, de beste uitvreter die hier de boel komt verzieken dezelfde rechten moet hebben als een Nederlander? (Dat staat waarschijnlijk in het verdrag van Marrakesh, of niet? En u bent in werk een gerelateerd ambtenaar of NGO-pief?) Het punt van de discussie is de voorrangspositie van een statushouder, waardoor wachttijden aan de onderkant van woningmarkt de afgelopen jaren is opgelopen (was 6-7 jaar, nu al vaak 9!). Dat betekent dat als u nu wil intreden als starter zonder kapitaal, rijke familie of vrienden, u 9 jaar extra bij uw ouders of bij vrienden zit of op een studentenkamer te wachten op een vaak lelijke woning in een wijk waar u eigenlijk niet wil wonen.

Wat betreft de statushouders. De regels worden nu zeer ruimhartig toegepast, in geval van twijfel ben je binnen. En er wordt vaak niet op gelet dat de internationale verdragen eigenlijk voorschrijven dat vluchtelingen, vluchtelingen zijn totdat het eerste veilige land is bereikt.

U begrijpt dat het volk mort. Het is overigens niet het probleem dat de vluchteling hier goed opgevangen wordt. Als je het doet, moet je het ook goed doen. Het probleem is dat een deel van de Nederlandse bevolking zich achtergesteld voelt. En dat is terecht. Sommige gemeentes zijn al bezig de voorkeurspositie van de statushouders te beperken.

Rommelende Onderbuik | 16-11-18 | 05:41

Er waren er vorig jaar toch 200.000 bij gekomen? Draag jij je woning af aan een ander? Zonder tegenprestatie, gewoon uit goedheid? Nee, dat dacht ik ook niet. Deugen op papier op andermans kosten is stuk-ken makkelijker.

BrokenTipi | 16-11-18 | 09:02

De huren gingen elk jaar omhoog. Sommigen konden het nauwelijks meer betalen.Als de huurder weg ging, dan werd het verkocht. Om de buurt netter te maken, en om een bepaald soort mensen erbuiten te houden?

Jan Onbewoond | 16-11-18 | 00:31

Ja. Ga in krimpgebieden in het zuiden en noorden wonen. Er zijn daar nog veel leegstaande huizen, of in de Bijlmer. Bouwvak personeel is er bijna niet te vinden, zelfs als er Polen komen, want velen willen liever hogerop na de lagere school.

Jan Onbewoond | 16-11-18 | 00:24

De reden dat het probleem van de altijd al krappe woningmarkt nu acuut is geworden is de instroom van asielzoekers. Precieze cijfers zijn lastig te achterhalen, maar het me niet verbazen als 50% van de woningen daarheen gaat.

Gewinflipt | 15-11-18 | 23:35

Wtf. Ga in een krimpgebied wonen. Genoeg woningen en ook nog goedkoop.

Kid_Indo | 15-11-18 | 20:41

Ik woon al 31 jaar in een sociale huurwoning in 020-Zuid.
Peter Emile | 15-11-18 | 16:03 | reageer | favorietblock
Probleem #1 mbt sociale woningbouw ja. Eenmaal in een goeie buurt wonend in een leuke stad nabij het centrum en terend op de belastingbetaler, gaat geen sociale woningbouwer ooit meer weg. Want waar ga je nog ooit in zo'n leuk stekje voor een gesubsidieerde habbekrats nog iets huren/kopen?

De laatste pakweg 10 jaar heeft een groot deel van de wijk waarin ik woon, in de steigers gestaan; tal van woningbouwverenigingen hebben hun jaren '30-woonblokken hier opgeknapt en/of deels verbouwd, waarna een groot deel van deze sociale huurwoningen is verkocht. Voor veel geld verkocht. In het blok waarin ik woon is dat niet gebeurd.
Peter Emile | 15-11-18 | 16:03 | reageer | favorietblock
Het klopt dat de woningbouw in veel steden heeft verkocht.

Maar in het geval van Amsterdam en Utrecht is het fake news dat dit het voorraad sociale huurhutten heeft verdampt. Ten eerste worden nieuwe medelanders (statushouders) massaal vanuit de AZCs in deze steden gedumpt. En itt wat de politiek beweert, krijgen ze voorrang. Ten tweede bestaat het totale woonaanbod nog altijd meer dan 50% in deze steden uit sociale woningbouw.

Laat ik het anders formuleren. In Amsterdam en Utrecht kan letterlijk de helft van de huishoudens niet zonder overheidssteun in hun eigen stad wonen.

En laat dat op u allen inzinken. Want de sociale woningbouwer die voor €300 wonen nabij binnenstad Amsterdam/Utrecht, wordt door u de kantklossend plebejer geregeld.

Graaf_van_Hogendorp | 15-11-18 | 20:33 | 2

"Ten eerste worden nieuwe medelanders (statushouders) massaal vanuit de AZCs in deze steden gedumpt. En itt wat de politiek beweert, krijgen ze voorrang"
@Graaf_van_Hogendorp | 15-11-18 | 20:33
-
Dat kunnen ze niet ontkennen. Op moment ze geen voorrang krijgen, dan gaat de provincie iets iets huren en stuurt ze de rekening voor huisvesting naar die betreffende gemeente die die medelanders niet wil plaatsen.
-
Ik vraag me alleen af wie die maandelijkse kosten ophoest. Op moment de gemeente de kosten draagt, dan is die belanghebbende dat de medelanders zo goedkoop mogelijk worden gehuisvest.
-
Betreffende huisvesting ligt het iets anders in Amsterdam: Ondanks dat de huidige populatie staat te springen om een woning, wil de gemeente zelfs nieuwe medelanders komen ophalen.
-
Je kunt het vergelijken met iemand die steeds maar katten/poezen aanhaalt. Het is een kattenmevrouw die steeds maar katten aanhaalt (omdat het zo zielig is) en ondertussen geeft mevrouw inmiddels voor 100 katten in haar woning. Menig mens ziet dat dat niet goed gaat, op haar zelf na.

Atlantis-95 | 15-11-18 | 20:42

Atlantis-95 | 15-11-18 | 20:42 | favoriet
Provincie doet bij mijn weten niets. Ja misschien quota toewijzen. Wonen gaat per woonregio's waar gemeenten binnen acteren.
Wat de praktijk is, is dat er tijdelijke woningen worden gecreëerd door snel een kantoor om te bouwen of een soort container woningen neer te zetten.

Dat zou zogenaamd de doorstroom ten goede komen (en zogenaamd ook goed zijn voor de gewone woningzoekende), maar is in praktijk vaak gewoon de volgende stap in opvang van de statushouders die daar boos om zich heen kijken, de boel half slopen en echte woningen eisen zoals "andere mensen" krijgen (ja, na een jaar of 9 als u geluk heeft).

Rommelende Onderbuik | 16-11-18 | 05:47
-weggejorist-
stroeivoei | 15-11-18 | 20:24

Ik slaap lekker in mijn grote huis en king size bed met mijn nac dekbedovertrek.

Rest In Privacy | 15-11-18 | 20:14 | 1

Was Mark Prutte niet voor NAC?

O2Neutraal | 16-11-18 | 12:21

Misschien moeten we maar eens buitenwijken in Afrika gaan bouwen voor de Nederlanders. Daar is nu ruimte genoeg. Absurd idee natuurlijk, maar net zo absurd als massa's migranten hierheen halen terwijl er voor de Nederlanders geen woningen meer te krijgen zijn.

miss error | 15-11-18 | 20:10

Ja... als er voor iedere 50.000 gebouwde woningen per jaar 60.000 kansloze immigratiers worden geïmporteerd..... los je het probleem nooit op.

Oepsie1234 | 15-11-18 | 19:19

Volgens de wetten van de vrije markt zou het salaris van medewerkers in de bouw nu de pan uit moeten rijzen. Oh gebeurt niet.

Stompe_Loeres | 15-11-18 | 19:12

Tsja, toen ik me inschreef hier was de wachttijd 3 a 4 jaar. 7 jaar en heel veel migranten verder kom ik nog steeds ongeveer halverwege de ranglijst als ik een woning wil. En dan kregen we deze week vrolijk bericht dat er nog een paar honderd zieligerds naar de stad komen die natuurlijk met voorrang gratis een woning krijgen. Wat een fijn land.

Gehaktbalmetketjap | 15-11-18 | 19:04

Wat is hier raar aan? Woningcorporaties werden gedwongen woningen te verkopen voor nop, die vijf jaar later door kopers/investeerders tegen top prijzen worden verkocht. Die komen nooit meer beschikbaar voor de lagere klasse. Je laat ja-aren lang migranten toe tot Nederland en geeft ze na een jaar met voorrang een woning, net als ook wordt gedaan met andere zwakke groepen op basis van wat dan ook. Gevolg is dat iemand die zich normaal inschrijft geen enkele kans maakt op een woning. En dan vindt men gek dat er een tekort is aan betaalbare woningen.
-
Er zijn een aantal maatregelen nodig om de prijzen omlaag te krijgen:
1.) Maximale huurprijs aan woningen op basis van een puntensysteem, inclusief voor woningen die gemeubileerd verhuurd worden. Gemeubileerde verhuur betekent nu dat ze buiten het huidige puntenstelsel vallen.
2.) Huurwoningen niet meer (meteen) toewijzen aan nieuwkomers. Als ze het echt erg in het thuisland hebben, dan vinden ze een kleine kamer prima.
3.) Op dit moment kan een hypotheek worden aangegaan voor een woning tot 100% van beide partners. M.a.w. 2 x 100%. Dan moet worden gewijzigd in een hypotheek op 100% van de eerste kostwinner en 30% van de tweede kostwinner. Dat laatste was wat tot 1995 mocht. Daarna zijn de woning prijzen als een gek gestegen. Waar een afstudeerde 20 jaar geleden een vierkamerwoning voor kocht, koopt deze nog amper een studio.
-
En deze voorstellen zal geen enkele politicus doorvoeren, zowel op links als op rechts niet, omdat ze alleen vanwege punt 1 zichzelf al in voeten schieten. Het is verbazingwekkend, gezien de prijzen, dat de problematiek zo laag op de agenda staat.

Atlantis-95 | 15-11-18 | 18:57

En wanneer flikkeren we de prinsjes het land uit die 500 huizen nodig denken te hebben om hun ego onderdak te bieden?

medusa324 | 15-11-18 | 18:48 | 1
-weggejorist-
stroeivoei | 15-11-18 | 20:32

Ze zeggen dat je in gel*l niet kunt wonen, en in dit gave land hebben we vrijwel niks anders dan dat.

Cor Netto | 15-11-18 | 18:25

Is de schuld van overheden, die hebben verzuimd nieuwe bouwlocaties te “creëren”. Er is ruimte genoeg in Nederland, maar dan moet er wel de bereidheid zijn bij overheden om bestemmingsplannen te veranderen en aan te passen aan de werkelijke situatie.

Dutch_Holland | 15-11-18 | 18:25

Tsja, misschien moet niet iedereen in 020 willen wonen. Hier in Fryslân zit ik voor nog geen 5 ton in mijn prachtige villa aan het water. Voor startende tweeverdieners (samen anderhalf modaal) zijn hier prima huisjes onder de 2 ton te vinden, geen enkel probleem. Maar nee, achter Amstelveen begint de rimboe, dus zijn we bereid mafklappertarieven te betalen voor hokjes. Malloten.

Azijnist | 15-11-18 | 18:15 | 5

Kan ik ook zondagavond om 21:45 nog ff naar de AH bij jullie? Staan er op thuisbezorgd meer dan 2 pizzeria's? En zijn die nog open om 21:00? Leren je kinderen accentloos Nederlands? (nee). En Friesland, dus van toepassing: zijn er ook kroegen waar m'n straks 18 jarige zoontjes ook kunnen gaan stappen waar de avond NIET eindigt in knokpartijen?

Ik ben het met je eens; ga niet in de randstad wonen. Maar ook ZEKER NIET in Frysland.

zik | 15-11-18 | 18:57

Op moment er genoeg werk in de omgeving is, kun je je afvragen tot in hoeverre het geen luxe probleem is. Waarom moet iedereen het recht hebben om in Amsterdam te gaan wonen. Er zijn daarbij genoeg mensen die naar of Purmerend of Almere verhuizen. Dat is ook een insteek.

Atlantis-95 | 15-11-18 | 18:59

Bezorgen Bol.com en CoolBlue wel binnen een dag? En hebben jullie ook glasvezel?

Rommelende Onderbuik | 15-11-18 | 18:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze bouwen alleen maar voor Geimporteerden die ze zelf hebben binnen gehaald in dit Land .

liegende lippen | 15-11-18 | 18:02

Al vanaf de oorlog kennen we woningnood. Vanaf de jaren 60 worden we keer op keer op keer overspoeld door grote aantallen immigranten zowel economische als "echte" vluchtelingen die vreemd genoeg allemaal direct recht hebben op een woning, een uitkering, toeslagen etc.... Er zijn hier inmiddels miljoenen mensen die een immigratie achtergrond hebben. Wat klopt hier niet?? Wanneer gaat de politiek nu eindelijk eens paal en perk stellen aan de constante stroom van immigranten? We bouwen alles dicht. De leefbaarheid komt zwaar onder druk te staan, iedere dag files, huizen zijn stervensduur en nog kunnen hele hordes mensen hier min of min ongehinderd naar binnen wandelen. Neem bijvoorbeeld de oost - Europeanen. De regering had geschat dat er rond de 20.000 zouden komen het zijn er honderduizenden geworden. Hoe kun je als overheid zulke fouten maken en vervolgens weigeren de verkeerde keuzes terug te draaien? De gevolgen worden keer op keer op de eigen bevolking afgewenteld. Voor wie zit de overheid er nu eigenlijk? Haar eigen bevolking of de rest van de wereld? Wordt er soms moedeloos van....

JP1973 | 15-11-18 | 18:01 | 4

@Eefje: omdat verkiezingen is als kiezen tussen Bassie of Adriaan. Er is helemaal geen keuze. Het is allemaal 1 pot nat. Behalve de FvD mogelijk, maar we hebben al eens een LPF gehad. Was ook geen succes.

zik | 15-11-18 | 18:58

Het kader in die partijen hebben meestal nog her en der woningen. Die gaan zich echt niet zelf in de voeten schieten.

Atlantis-95 | 15-11-18 | 19:00

zik | 15-11-18 | 18:58
Die LPF was wel degelijk een succes, kwam zelfs in de regering, maar men kon niet omgaan met de media (of de media negeren). Afgezien daarvan begrijp ik dat u teleurgesteld bent, maar verandering is nooit makkelijk geweest en zal dat ook nooit worden. Het alternatief is stemmen op een kartelpartij en kopjes koffie ophoesten tot u erbij neervalt.

O2Neutraal | 16-11-18 | 12:24
▼ 1 antwoord verborgen

Veel jongeren stemmen zelf op (kartel)partijen die het hen moeilijk maken om te wonen voor een goede prijs (om nog maar te zwijgen over de overige gevolgen). Misschien kunnen ze daar mee stoppen, dat zal helpen om de hoeveelheid overwerk in de bouw terug te brengen tot gezonde proporties.

O2Neutraal | 15-11-18 | 17:53 | 1

Een soort van zelfsabotage.

lacucaracha | 15-11-18 | 19:00

Snap sowieso niet echt waarom je zou huren ?! Echt het meest idiote wat je met je geld kan doen.

Vackman | 15-11-18 | 17:29 | 6

@Analia von Solmsch
Als u samen met uw partner en een ander stel optrekt, kunt u in bepaalde delen van de provincie Groningen nog wel een oud-boerderijtje kopen.
Moet de bank wel een oogje dichtknijpen met de opa- en omahypotheek of uw ouders bijspringen met een jubelton.

Rommelende Onderbuik | 15-11-18 | 17:52

oei, ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen, maar deze arrogantie gaat je reacties opleveren vriend. Alles voor de clicks?

JoyCee | 15-11-18 | 17:58

Zeg Vackman, als je iets niet begrijpt, moet je het gewoon vragen.

Papa Jones | 15-11-18 | 18:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Niemand heeft het erover hoe het toch komt dat er te weinig woningen zijn. De zo goed als enige reden is massa-immigratie (inclusief asielbusiness, want dat komt vrijwel op hetzelfde neer). Moeten we het daar niet eens over hebben anders?

KlunsJohannus | 15-11-18 | 17:12 | 2

Ja maar al die zielige vluchtelingen!
Die mag je niet in de kou laten staan!

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 17:44

Die vluchtelingen komen toch zelf van warm afrika naar koud europa? Eigen keus, eigen broek ophouden.

Haram_Kafir_4ever | 15-11-18 | 17:54

Het feit dat duizenden en duizenden woningen aan parasitaire nep-vluchtelingen zijn gegeven heeft er natuurlijk niets mee te maken!

moitambien | 15-11-18 | 17:04

De echte vraag is waarom worden er alleen maar dure huizen gebouwd? Waarom mag ik geen vakantie achtig huisje van 40k betrekken? Waarom moet een gemiddeld huis 2ton+ kosten?
Het antwoord is natuurlijk al het geld wat de staat bij een duur huis ontvangt.

poiuytrewq | 15-11-18 | 16:47 | 4

De projectontwikkelaars.

KlunsJohannus | 15-11-18 | 17:13

Omdat het meer geld opbrengt, net zoals hotels en kantoren.
Vroeger moesten woningbouwverenigingen bouwen voor Jan Modaal, maar ja, dat moest overgelaten worden aan de markt, bedankt vvd!

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 17:47

De overheid zèlf, die de grondprijzen kunstmatig hoog houdt, zodat de gemeentes lekker kunnen blijven cashen.

EefjeWentelteefje | 15-11-18 | 18:22
▼ 1 antwoord verborgen

Antinatalisme voor autochtonen.
Je vraagt je toch af wanneer/of de solidariteit eens op is?

bierrr | 15-11-18 | 16:33 | 1

Die was er nooit voor de groep die nu binnenvalt.

Mad Jack the Pirate | 15-11-18 | 17:52

dan roept de regering .. het gaat vreselijk goed in de economie dus we verhogen de BTW ! huh ?? wattuh ? historisch laag peil werklozen ! jaja alleen vertellen ze er niet bij dat er bijna het driedubbele in de bijstand zit . Versneld afgevoerd vanuit de WW de laatste jaren . Die mensen blijven zitten waar ze zitten en ontvangen nu net zo veel door toeslagen of een tandje minder dan toen ze nog werkten . ik dacht dat zwart geld uit de gratie was de laatste 10 jaar maar ik heb het nu weer nodig anders kan ik de tent niet runnen qua inzetbaarheid / personeel . de pest is .. ik heb het niet. m.a.w. de bedrijven die keurig werkten krijgen nu de grootste klappen. denk daar maar eens over na .. en zo zit alles op slot en prijsopdrijvend in woningen en consumptie .. de mensen en economen die in Mei riepen (weet u het nog) er zit een crisis aan te komen .. die krijgen gewoon gelijk.

Baron de laclou | 15-11-18 | 16:23

En dan zijn er nog van die mafklappers die recteatiewoningen willen vrijgeven voor permanente bewoning.

Ik kom daar voor mijn rust en ontspanning verdorie. Lekker uit de sleur. Druk druk druk doe ik thuis al, ik hoef zulke buren niet als ik aan het ontspannen ben.

Papa Jones | 15-11-18 | 16:22 | 2

Zie je ze liever in t plantsoen voor je permanente woning bivakeren?

Haram_Kafir_4ever | 15-11-18 | 17:42

Haram_Kafir_4ever

Er bivakeert niets in het plantsoen. Alleen wat zwervers in de stad, maar die vinden dat leuk en slapen bij het leger des heils.

Papa Jones | 15-11-18 | 18:30

En het allerergste is nog wel dat descheefhuurders in Nederland tegenwoordig serieus bedreigd worden. Ze proberen me gewoon mijn huis uit te jagen, maar een alternatief bieden ze niet.

VanBukkem | 15-11-18 | 16:19 | 4

Probleem? Wonen op een zeilbootje is leuk!

Papa Jones | 15-11-18 | 18:35

Ik zit wel eens te denken aan een vakantiehuisje. Een bungalootje ofzo. Maar ja goed, dat mag ook weer niet.
De verhuurder vindt het geen probleem, ik vind het geen probleem, alleen die vermaledijde overheid van ons doet weer moeilijk. Permanente bewoning van een vakantiehuisje (je valt er helemaal niemand mee lastig en er wordt niemand benadeeld) ist verboten!

VanBukkem | 15-11-18 | 19:24

Wonen op een zeilbootje is leuk!
@Papa Jones
Dan moet je niet in Nederland blijven met je bootje, want dan zit je 's winters weer met het ijsvrij houden van je boot enzo. Bovendien, zodra je ergens een tijdje wil aanmeren met je boot, moet je betalen.

VanBukkem | 15-11-18 | 19:28
▼ 1 antwoord verborgen

Vreemd. Als je 400.000 azieligzoekers per jaar opneemt.
Dat dat dan zulke problemen oplevert.
Je kan het de politici niet kwalijk nemen.
Zoiets bedenk je niet van te voren.

Rommelende Onderbuik | 15-11-18 | 16:07 | 3

Je moet ook vooral niet vergeten dat de rekenvaardigheden bij linkse politici nogal te wensen overlaat.

EefjeWentelteefje | 15-11-18 | 16:13

zijn allemaal consumenten.. daar is unilever, shell en nog wat grootkapitalisten heul blij mee.. alsmede die aandeelhouders except de buitenlandse aandeelhouders ( en koninklijke familie)want die betalen dan weer dividendbelasting daarover en kunnen dit niet via de IB terug claimen. Rutte is n ook al boos dat hij nu geen CEO kan worden bij unilever dus gaat die zich echt niets meer aantrekken van het plebs dat geen dak boven het hoofd heeft.. er zijn er nog meer die hier welkom gaan zijn.. Marrakech!

fikkieblijf! | 15-11-18 | 17:00

fikkieblijf! | 15-11-18 | 17:00 | favorietblock
Da's ook wel weer waar. Voor BV Nederland dondert het niet of ze van belastinggeld onderhouden moeten worden of dat ze de boel bij elkaar jatten. Consumeren doen ze toch wel.

Rommelende Onderbuik | 15-11-18 | 19:00

D66 tweet 6 uur geleden dat als je de schuld aan vluchtelingen geeft bij het huizentekort dat je dan kortzichtig bent en dat het onterecht is daarna zeggen ze .. als je wilt dat vluchtelingen meedoen en integreren en een baan vinden dat ze midden in de samenleving moeten wonen . een contradictie naar mijn mening en ik vraag mij af welke idioot dit durft op te schrijven achter elkaar . Een stad met formaat Hengelo is er de laatste paar jaar aan inwoners/vluchtingen bij gekomen. rest my case

Baron de laclou | 15-11-18 | 16:04 | 1

The elephant in the room.
D666 maakt het wel erg bont, door de elephant wel te noemen in een ontkennende sfeer.
Natuurlijk heeft migratie er alles mee te maken. Zij het dat het zonder migratie ongetwijfeld ook al krap was.
Overigens is gebrek aan bijbouwen een deel van het probleem. De doorstroming is natuurlijk ook flink verziekt. Een of twee gepensioneerden blijven tot aan hun 90ste vaak in hun huis wonen waar een gezin in zou kunnen - als die het zou kunnen betalen.

Rommelende Onderbuik | 15-11-18 | 17:00

Ik woon al 31 jaar in een sociale huurwoning in 020-Zuid. De laatste pakweg 10 jaar heeft een groot deel van de wijk waarin ik woon, in de steigers gestaan; tal van woningbouwverenigingen hebben hun jaren '30-woonblokken hier opgeknapt en/of deels verbouwd, waarna een groot deel van deze sociale huurwoningen is verkocht. Voor veel geld verkocht. In het blok waarin ik woon is dat niet gebeurd. Mijn 'blok' is onderdeel van een paar straten die allemaal eigendom zijn van één woningbouwvereniging. Die pakt het anders aan: op elke woning die vrij komt, wordt een ploeg werklieden afgestuurd die met gipsplaat, fancy uitziende standaard-keukentjes en ander snel-snel decor-materiaal de woning 'upgraden' naar verondersteld yuppen-niveau. Die woningen worden dan verhuurd voor een prijs die (soms méér dan) tweemaal zo hoog is als de huurprijs tot dan toe. De nabijheid van de Zuidas zorgt er dan mede voor dat zo'n woning dan binnen de kortste keren verhuurd is.

Dit proces heeft voordelen en nadelen; voordeel is dat de buurt er op vooruit gaat, want de influx van hoofddoeken alsmede van roestige schotel-antennes is daarmee gestopt, evenals de wildgroei aan 'isjlamitisje sjlagerijen', die inmiddels op één na verdwenen zijn. Ervoor in de plaats kwamen Eco-plaza's en Marqten, evenals hippe en druk bezochte trendy eetcafé's met van die olijfbomen in potten voor de deur.
Nadeel: mensen met een smalle beurs hebben het nakijken en kunnen in deze wijk, die oorspronkelijk voor hen bedoeld was, nergens meer terecht voor betaalbare woonruimte.

Hieruit blijkt, dat woningbouwverenigingen zich grotendeels hebben ontpopt in ordinaire vastgoedjongens.

Verder wordt de sociale woningmarkt grotendeels verziekt door allochtonen die op grote schaal hun woningen illegaal onderverhuren. Ik ken in mijn eigen, beperkte kennissen-van kennissenkring alleen al tal van gevallen waarin een sociale huurwoning voor woekerbedragen illegaal wordt onderverhuurd aan voornamelijk illegalen, terwijl de oorspronkelijke bewoners al jaren in Indonesië, Turkije, Marokko of elders buiten Europa wonen, terwijl ze nog steeds huur-toeslag, zorgtoeslag en allerlei andere soorten zuurverdiend belastinggeld van u & mij ontvangen.

Als dat binnen mijn eigen, beperkte kennissen-van-kennissenkring al zo vaak het geval is, dan wil je niet weten op welke schaal dit verder gebeurt; die schaal is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, huiveringwekkend groot.

Ik ken illegalen die hier vaak al meer dan 20 jaar flierefluitend rondlopen, die hier als illegaal complete gezinnen hebben gesticht, over (illegale) woonruimte beschikken, hun geld verdienen met illegaal en zwart werk, en hun kinderen gewoon op scholen hebben zitten zonder dat er ook maar ergens alarmbellen afgaan.

Vind je het dan gek dat er zo'n enorme druk op de woningmarkt is ontstaan. Complete wijken zijn inmiddels gemuteerd in Turkse, Marokkaanse of anderszins Arabische parallelle samenlevingen die ook nog eens vijandig staan tegenover de westerse samenleving waarin ze zich hebben uitgezaaid.

Het schort in dit land aan controle, handhaving en gezond verstand. Er tegenover staat een enorme hoeveelheid op linksdraaiend goed vertrouwen in de mensheid gebaseerde naïviteit. Ook nog eens gevoed door de irreële, enorme angst om van 'racisme' te worden beschuldigd.

Peter Emile | 15-11-18 | 16:03 | 8

Ik sluit mij aan bij @Kim-Jung-Un | 15-11-18 | 16:11

zwarte_weduwe | 15-11-18 | 16:59

Kim-Jung-Un | 15-11-18 | 16:11 |
Vergeet de VVD niet.

Wasbakplasser | 15-11-18 | 17:59

Kim-Jung-Un heeft helemaal gelijk. Inlijsten!

Gajus | 15-11-18 | 17:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Kijk voor de gein eens rond in een van de goedkopere sociale huurwijken, en sta ook versteld van de dikke BMW's, Audi's en Mercedessen. En ook natuurlijk die compleet oneerlijke discriminatie van onze eigen overheid, door statushouders voorrang te geven voor een betaalbare woning. White privilege my ass.

Mr. Squits | 15-11-18 | 15:58

Ik dacht 10 jaar geleden dat ik pech had met mijn generatie en dat er voor de volgende wel voldoende woningen gebouwd zouden worden.
Maar helaas, de wachttijd is in mijn woonplaats -net als 10 jaar geleden- gewoon nog steeds 11 jaar voor een huurwoning.

Je bent oneindig energie kwijt in het vinden van een inefficiente oplossing (als je zoals de meeste mensen wel graag uit huis wil) en het draagt niet bij aan je zelfstandigheid en ontplooiing.

Ik ken mensen die bijna eind twintig zijn en altijd opgehokt hebben gezeten met anderen, zij willen nu graag even ' alleen wonen' ipv settelen. Ja begrijp ik wel. Nooit je eigen plekje gehad.
Lullig dat je leeftijd en je biologische klok niet op je wacht.
Het is echt zonde, het heeft op veel zaken invloed.

letopuwzaak | 15-11-18 | 15:56

Er is geen woningnood in Nederland. De zogenaamde woningnood wordt gecreëerd. Als je elk jaar 180.000 mensen extra toelaat dan kan je daar gewoonweg niet tegenop bouwen. Ook dat is niet zo moeilijk als je gewoon je verstand gebruikt. Iets wat ze in niet doen in Den Haag.

De beste bijdrage aan een verlaging van CO2 verlaging is minder mensen in Nederland. Niet meer.

Mokum Kosher | 15-11-18 | 15:50 | 1

Een flinke oorlog in Europa en we kunnen weer opnieuw beginnen , de boel terugdraaien gaat niet lukken

Baron de laclou | 15-11-18 | 16:10

Laten we ook de positieve kant bezien. Er staan geen huizenbezitters meer 'onder water'. Dat zal de banken een zucht van oplichting geven.

JohnWalker | 15-11-18 | 15:49 | 3

Mijn huis staat helaas nog steeds onder water... dat van mn buren ook... En ik heb zomaar t vermoeden dat wij niet de enige 2 in NL zijn...

Haram_Kafir_4ever | 15-11-18 | 16:04

Raar maar waar, door overfinanciering in het verleden (hoi Rabo!) zijn hypotheken nog steeds hoger dan de woningwaarde (hallo aflossingsvrij!).

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 17:52

Wat dacht je van de enorme vastgoedbubbel op de kantoren- en winkelpandenmarkt?
Die leegstand gaat nooit meer over. Het enige van waarde daar is de grond, maar daar moet je hoge sloopkosten van aftrekken...

DeDenkerT | 15-11-18 | 18:24
-weggejorist-
D-Block | 15-11-18 | 15:42 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

"personeel in de bouw: dat is er niet"

Wel als je goed betaald. Er zijn wel meer beroepen waar je niemand kan vinden als je een karig salaris biedt...

vrijstijler | 15-11-18 | 15:38 | 1

correct, er is ook een onwil om fatsoenlijke salarissen te betalen. Denk aan de mensen in de zorg, denk aan de onderwijzers op de lagere school. En nu mag bij het niet meer kunnen voldoen aan de arbeidsvraag ongeschoold personeel ingezet worden. Gvd!, onderwijzers in een van die verplichte en belachelijke invalpoulen voor het lager onderwijs kunnen na hun studie de bek afvegen.

rieksie | 15-11-18 | 16:38

Dit wordt nog erger. De EU heeft het doel de bevolingsaantallen te laten groeien. Alleen voor Nederland plannen ze 40 miljoen inwoners. Duitsland 272 miljoen.... Dan maar bouwen zoals in Cairo en Delhi.

Der alte Fritz | 15-11-18 | 15:34 | 1

> 30 millioen = soylend green

ChatBot | 15-11-18 | 15:43

En stoppen met doorfokken want dan blijft er van Nederland niets anders over dan 1 groot Almere! En kom niet met dat kulargument dat we per sé kinderen moeten fokken omdat die later voor ons moeten zorgen en ons pensioen moeten betalen... die zorg gebeurt door robots en dat pensioen... www.youtube.com/watch?v=M_zrdvb6ujk

de dorstige | 15-11-18 | 15:33 | 3

Daarnaast: ook vers bijgefokte kinderen worden ooit gewoon oud en grijs (als ze geluk hebben tenminste). Wie gaat die kinderen dan t.z.t. verzorgen? Oftewel: als er nou iets NIET werkt tegen vergrijzing, is het wel bijfokken en kanslozenimport. Houdt het probleem alleen maar langer in stand.

Note to politicians: oudere mensen gaan gewoon dood. Probleem lost zichzelf op.

EefjeWentelteefje | 15-11-18 | 16:18

@EefjeWentelteefje | 15-11-18 | 16:18 |
Je eindigt met een omgekeerd piramidespel, zoals u al treffend aangaf. Want de groei is dan niet lineair maar exponentieel. Want al die import die zogenaamd voor onze ouderen zou moeten zorgen wordt óók oud. En dan? Nog meer mensen importeren? Je eindigt dan met een wiskundige vermenigvuldigingsformule waar je niet vrolijk van wordt. Maar politiekers schijnen een probleem te hebben met analytisch en rationeel nadenken.

En dan nog even als een zij-noot:
Toen ik pas geopereerd was aan mijn schouder had ik zorg nodig omdat ik die arm in het geheel niet mocht gebruiken. Eén van de thuiszorgzusters was een moslima. Verder een hele aardige vriendelijke meid, maar het was heel snel duidelijk dat ze me op geen enkele manier fysiek wou aanraken, want ik ben tenslotte geen familielid. Het zorgde ervoor dat ik me bijzonder ongemakkelijk voelde en ze was na twee keer geweest te zijn met de noorderzon vertrokken. En dat terwijl ik mijn private onderdelen zo goed en zo kwaad als het ging zèlf deed zodat ze daar niet mee in aanraking hoefde te komen. Dit gaat dus gewoon niet werken op de lange duur.

Sjefke7807 | 15-11-18 | 16:53

@Sjefke
Ik hoop het nooit mee te maken. Mijn nogal mondige vrouw zou haar eruit zetten.
Gelukkig is mijn ervaring tot op heden 100% positief.

toetssteen | 15-11-18 | 20:51

Met 30.000 daklozen kun je wel stellen dat Nederland een shithole is geworden,
oftewel een 3e wereld-land. Het is dus de hoogste tijd dat de meer dan € 4.000.000.000 aan ontwikkelingshulp in Nederland wordt geïnvesteerd.

HenkyPanky | 15-11-18 | 15:26 | 1

De Nederlandse burger en zijn belang is enkel in beeld bij de verkiezingen.

JohnWalker | 15-11-18 | 15:36

Als bn-er heb je zo een tweede huis in een arme wijk. No problemo. Je doet gewoon mee met geen cent te makken. Is het nieuwe speeltje van de rijken. Een maand armoedige spelen.

tweetybird | 15-11-18 | 15:25 | 1

Een aardig idee voor een nieuwe business!
Een unieke real-live armoede ervaring inclusief pitbull, nec lidmaatschap, Opel corsa uit 1995 en een huurflatje in een schotelwijk.

Beefbus | 15-11-18 | 15:31

Middenklasse uitmelken en opzetten tegen tokkies.
Tokkies uitmelken en opzetten tegen asielzoekers.
Als sociaal democraat zeecontainers bouwen om jonge mensen in te huisvesten.
Reaguren op artikelen uitzetten op populaire nieuwssites zodat protest niet zichtbaar is.
En de Russen die het uiteindelijk gedaan hebben.
Media die de cijfers opleukt.
Bovenklasse die er dik aan verdient.
Huiseigenaren die hele complexen mogen verhuren aan de eerste de beste crimineel.
AOW'er of uitkeringsgerechtigden zo hard mogelijk pakken bij samenwonen.

LinkeLotje | 15-11-18 | 15:12 | 2

En je punt is ?

Grijskijkert | 15-11-18 | 15:26

Punthoofd.

LinkeLotje | 15-11-18 | 15:32

mooi man, en over een kleine maand komt er via een verdrag nog meer urgente gevallen bij... en waarom is dat verdrag tekenen ook zo goed; krapte! nood creëren, participate, huishoudens de eigen broek samen maar ophouden, geen overheid die bijspringt met toeslagen etc etc etc

de tijd dat hele jonge stellen weer bij ouders in moeten wonen ( de overheid juicht bij voorbaat en ik kan mij er niet aan onttrekken dat dit misschien ook wel de basisgedachten is onder de participatiesamenleving introductie), (mantel)zorg gratis, geen huurtoeslag en geen zorgtoeslag, verminderde uitkering van AOW en IOW en dat soort zaken, want volwassene in huis is minder.. geen bijstand voor die jong volwassene want ouders hebben inkomen etc et cet, een huis verwarmen voor 5 is rendabel en voor milieu beter dan 2 huizen verwarmen voor 5.. etc etc
deze woningnood en de patstelling voor jong volwassene om bij de ouders te moeten blijven wonen tot hun 40e is goed voor de economie, milieu en voor de verlaging van de oetkeringen, toeslagen etc, aan de huidige bevolking van oorsprong Hollanders.
meer bevolking is weer goed voor de economie want consumenten.. dus!
meer en meer migranten deze kant op, allemaal even inschikken en participeren maar!

fikkieblijf! | 15-11-18 | 15:12 | 1

@fikkieblijft 'Meer bevolking is weer goed voor de economie want consumenten' is enkel in het belang van het bedrijfsleven omdat ze daardoor aan spotgoedkope arbeidskrachten komen en meer winst maken over de hoofden van de Nederlanders die aangewezen zijn op het sociale vangnet. Totdat het vangnet scheuren gaat vertonen. De heer Seegers van de CU waarschuwde daar recent voor.

JohnWalker | 15-11-18 | 15:32

Waarom doen we het niet zoals vroeger; vader, moeder, opa, oma en de (klein)kinderen allemaal in één woning. Heeft vele voordelen; je hebt minder woningen nodig. opa en oma kunnen op de kleinkinderen passen terwijl vader en moeder naar het werk zijn en de kinderen opvangen als te van school komen. De (klein)kinderen kunnen dan weer op opa en oma passen. Kunnen verzorgingstehuizen dicht, kunnen kinderopvangcentra en naschoolse-opvangcentra dicht. Scheelt weer een hoop geld. En dan heb ik het nog niet eens over de huurtoeslag dat dat scheelt.
Veel woningen zijn er groot genoeg voor. En anders bouwen we er stukje bij aan voor opa en oma.

Rest In Privacy | 15-11-18 | 15:10 | 13

Best, maar dan moet ook de inkomstenbelasting aanzienlijk dalen. Want waar betaal je dan nog eigenlijk voor? In boekeilanden zonder sociaal vangnet én met vrijwel non-existente belastingen is dit de norm. Maar in Nederland betaal je je blauw aan belastingen en je krijgt er ieder jaar minder voor terug (tenzij je een dobberneger bent).

DolfWeerwolf | 15-11-18 | 16:23

kweetjewatweookkunnendoen, we gaan het systeem van pleegzorg instellen voor dementerende en hulpvragende ouderen.. dan krijg je pleeggeld voor iedere oudere van boven de 70 die je in je huis gaat opvangen en verzorgen.. ik heb hier in mijn koophut 4 kamers, daar kunnen best 4 hoogbejaarden in worden opgevangen die dan uit hun huis kunnen zodat die vrij komt voor de .. migranten. en geen huur toeslagen en andere ondersteuningskosten vanuit de WMO voor pillen geven en dergelijke
ik vraag wel voor zorg en onderdak p.p. een 2.000 euro incl. da;s nog ver onder de prijs dat een verpleeghuis vraagt.
win-win situatie.. voor eenieder!
als meer 50 plussers dat gaan doen.. lossen we veel problemen op

fikkieblijf! | 15-11-18 | 17:13

Practice what u preach!

Tupsah | 15-11-18 | 17:27
▼ 10 antwoorden verborgen

Maar ik lees toch in de msn dat we het gelukkigste land in de wereld zijn? En dat we het hier zo goed hebben? We leven hier in hokken van niks en betalen een recordpercentage over wat er binnenkomt aan woonlasten. "Ja, maar we verdienen goed en we hebben niet eens de hoogste belasting" Ja, fuck. Wat hou je elke maand over en tot hoever aan je nek zit je in de schulden.

azijnseikerT | 15-11-18 | 15:07 | 7

@azijnseikerT: en dat is precies wat ik bedoel. Nederlanders denken dat ze rijk zijn, maar we worden straatarm gehouden met z'n allen. In de midden en onderklasse zit alles en iedereen diep in de schulden, geen spaargeld en in veel gevallen te weinig pensioen.

De clou is dat een inkomen van 4k niet genoeg is voor een normaal gezin om te kunnen wonen. Tweeverdieners was ooit een uitzondering, het is tegenwoordig een noodzaak.

zik | 15-11-18 | 15:43

Pensioen? Door al dat leuke flexwerk bij vele werkgevers had ik vele pensioenpotjes... kleine potjes... en die mochten dus afgekocht worden, iets wat meteen gedaan werd toen t mocht ookal wilde ik dat niet.
Resultaat; na 27 jaar werk geen enkel pensioen meer over...
Ga kijken of ik met de schamele afkoopsom iets kan kopen in Polen of Hongarije... denk dat ik daar zelfs te arm voor ben.
Thanks Balkenende, thanks Rutte...

Haram_Kafir_4ever | 15-11-18 | 16:19

zlk, daarom is allebei werken ook geen keus meer voor de jongere generaties, maar een must, en dan nog zal het de eindjes aan elkaar knopen worden, en dat wordt alleen maar erger.

negorij | 15-11-18 | 16:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Er wordt meer dan genoeg gebouwd in Nederland. Alleen door corrupte politiek en bouwbazen, bouwt men de verkeerde dingen. Er worden nog steeds nieuwe kantoorpanden gebouwd, terwijl er voetbalvelden aan kantoorruimte leegstaat (nog steeds). Of men bouwt huizen met belachelijke prijzen. De eerstvolgend op te leveren vinexwijk bij Vleuten: vanaf EUR 750.000 von. Dat zijn huizen waar de markt niet op zit te wachten. De markt heeft HUIZEN (dus geen dozen of appartementen) nodig voor rond de 200-250k. En voor dat bedrag kun je, inclusief grond, een knoert van een huis bouwen al.

zik | 15-11-18 | 15:06 | 1

Precies. De grond is veel te duur en huizen worden aan allerlei absurde eisen gesteld. Ja, goed voor de bovenlaag die al die regels moet controleren en bedenken. Waarom denk je dat Trump deregulatie boven aan zijn lijstje heeft staan. Omdat dit veel beter is voor de onderklasse. Want voor die worden de spulletjes goedkoper.

azijnseikerT | 15-11-18 | 15:10

40 jaar geleden was t niet anders.
De krapte werd toen (nog) niet veroorzaakt door voortvluchtelingen, maar door oa “arbeidsmigranten”.
nl.wikipedia.org/wiki/Kroningsoproer

Ruimedenker | 15-11-18 | 15:04

115000 asielzoekers en nareizigers tussen 2015 en 2017...
Laat dat getal eens op je inwerken.
Dat is in twee jaar tijd de gemeente Ede erbij in Nederland..

Wijze uit het Oosten | 15-11-18 | 15:00 | 2

Kom je al snel tot een miljoen, is mijn schatting. Valt me nog mee.

Rest In Privacy | 15-11-18 | 15:03

Het is om te janken. Compleet bezopen. Onze (klein-) kinderen hebben ook Mensenrechten. Wonen is een recht, riep de CPN vroeger. Het is nu een dure gunst.

Mammeloe | 15-11-18 | 15:05

Kunnen we geen sociale kazernes bouwen voor oude mensen? Gewoon iedereen van boven de zeventig in een 'sociale' huurwoning? Ze hebben hun nut al gehad toch?
Verder studenten hokken bouwen van twee bij drie, alles 'sociaal' delen. Een badkamer en keuken op twintig studenten. Kan makkelijk.
En mooie arbeiderswoningen met verschuifbare panelen. Kunnen paps en mams hun kamer opdelen als ze aan de fok gaan. Moet je kijken hoe je een een kamer appartement om kunt zetten in een vierkamer.

*rode vlag hijst*

miko | 15-11-18 | 14:54 | 2

Met hamer en sikkel

Rest In Privacy | 15-11-18 | 14:56

En gemeenschappelijke coorporative en verplichte landbouw voor de bewoners met een centrale planning in 020.

ChatBot | 15-11-18 | 15:05

In Amsterdam e.o. is dat ver boven de 9 jaar. Na 10 jaar werd ik uitgenodigd voor een kamertje van 32m 4hg achter en dat was nog voor de immigratie-invasie. Volgens mij is het nu 20 jaar. En Prins Bernhard jr is nu bezig om in Amsterdam zijn appartementen te verkameren dwz 4 huurders per appartement. Zgn ontrekkingsvergunning. Heel makkelijk te vinden op de website vd gemeente.

Badr Haary | 15-11-18 | 14:54 | 1

Wachttijd in jaren:
(van Amsterdam is niet te meten, teveel fraude en vriendjespolitiek)
BRON: RTL Nieuws

1 Wormer 29,4
2 Hoofddorp 23,8
3 Amstelveen 21,8
4 Diemen 21,3
5 Assendelft 19,6
6 Nieuw-Vennep 19,1
7 Uithoorn 18,8
8 Aalsmeer 17,5
9 Purmerend 17,3
10 Koog aan de Zaan 16,8

LinkeLotje | 15-11-18 | 15:07

Je kan ze toch laten printen tegenwoordig of prefab maken en binnen een dag neerzetten? Ik snap het probleem niet.

Simon_GS | 15-11-18 | 14:53 | 1

Bouwgrond, of liever het gebrek eraan, is het probleem.

Einde van de Domheid | 15-11-18 | 15:00

De huizen zijn helemaal niet op.. gewoon andere prioriteiten stellen. Heb ik ook gedaan. We hebben op 1 inkomen nu een vrijstaande keet van bijna 200m2 op een bescheiden perceeltje van 500m2. In de mooie Achterhoek. Met 10 minuten fietsen ben ik op mijn werk, en met 25 minuten sta ik in Arnhem of Enschede (tussen de naffers, hier is het 100% moezelman vrij). F*CK de grote steden

Tom Aatje | 15-11-18 | 14:46 | 5

Tom Aatje

Met 25 minuten in Arnhem of Enschede? Maar dan moet u dus nog een uur...

Papa Jones | 15-11-18 | 16:39

Tom Aatje: leuk, is er ook werk?!?
O ik mag mijn eigen geld meebrengen.
Dan houdt het op.

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 17:59

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 17:59
Werk zat. Tenminste, als je een fatsoenlijke studie hebt gevolgd (dus geen fopstudie's zoals vrijetijdsmanagement) of handig bent. Aan luchtfietsers en luiwammesen hebben we een broertje dood

Tom Aatje | 15-11-18 | 19:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Scheefwoonwet van Blok is de meest idiote wet van deze eeuw. De woningbouwvereniging die gewoon even een uitdraai met je inkomsten van de Belastingdienst krijgt en hoppa, huur weer met 5% omhoog. Door de rechter verboden maar soit. Effect is nihil. Doorstroom nul. Maar we gaan gewoon door met dit getreiter. En als de prijzen van koopwoningen dalen is dat ook nooit gekoppeld aan de huren. De huisjesmelkers van de VVD lachen de ballen uit de broek.

Mammeloe | 15-11-18 | 14:46 | 5

Er is niets mis met de scheefwoonwet. Wat er mis is dat mensen niet opstappen als ze niet meer voldoen aan de eisen voor sociale woningbouw.

Einde van de Domheid | 15-11-18 | 15:02

@Mammeloe
Gaat toch makelijker Hier,borg plus een maand voor uit en klaar.

Roger-Rabbit | 15-11-18 | 15:33

@Mammeloe: Heeft ook wel met de huurbescherming te maken. Want van een slechte huurder kom je bijna niet af.

Muxje | 15-11-18 | 15:36
▼ 2 antwoorden verborgen

En mijn bovenbuurman huurt een woning die hij weer verhuurt op airbnb. Daar verdient die ook nog aan. Het is toch te gek voor woorden.

CopyCat | 15-11-18 | 14:44 | 3

Je zou bijna in de verleiding komen om die ook weer onder te verhuren op HomeAway en VRBO!

ChatBot | 15-11-18 | 14:49

Van een woningbouwcorporatie? Da's illegale onderverhuur, gewoon effe NSB'en bij de WoCo.

Abject | 15-11-18 | 14:52

Heb al subtiel klacht ingediend omdat wij privé parking hebben maar er telkens andere auto's staan. Misschien gaat er een belletje rinkelen.

CopyCat | 15-11-18 | 14:56

Misschien kan men van (de) failliete ziekenhuizen (starters)woningen maken.

Rest In Privacy | 15-11-18 | 14:43

Verwachtingen tot 2040, ok.

nikolaos | 15-11-18 | 14:49

Ik laat me dochter van 10 zich nu dan al maar inschrijven bij de woningbouw.

miknic | 15-11-18 | 14:40 | 5

Ik bedoel natuurlijk : Hoofddoekster

Het leven is zwaar | 15-11-18 | 14:45

Daar zou ik nog effe mee wachten, want tegen de tijd dat ze aan de beurt is,heb je al 1 jaar inschrijfgeld, en 8 jaar verlengingsbijdrage betaald... Ook z'n lekker verdienmodelletje bij een woningbouw.passen ze ook steeds aan met verhogingen.

Welles! Nietes! | 15-11-18 | 15:01

Vanaf 18 jaar kun je je inschrijven.
Je kinderen kun je niet inschrijven.

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 18:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik woon in een dubbele woonlaag met 4 kamers 63 vierkante meter.
Aanbod aan de woningbouw om kleiner te willen wonen,en ruimte te maken voor een groter gezin werd afgewezen omdat de woning dan minimaal tachtig vierkante meter moet zijn.

Welles! Nietes! | 15-11-18 | 14:40

Sociale woning? Het woord alleen is al om te kotsen.
Wat is het volgende topic? De uitkeringen zijn te laag? De zorg moet goedkoper? Pensioen leeftijd naar beneden?
Nieuw geen stijl, in Amsterdam, waar Lenin en Marx opnieuw op een voetstuk staan,....

miko | 15-11-18 | 14:39 | 1

De term sociale huurwoning is nog niet zo oud, heette eerder woningwetwoning. Het is de overheid die altijd semantisch met termen goochelt. U huurt deze winter ook weer een sociaal chalet? Of een sociale 4-wheeldrive? Veel woningeigenaren leasen in feite ook van hun bank, met de maandelijkse sociale hypotheekrenteaftrek.

Mammeloe | 15-11-18 | 14:51

Begin maar met alle status houders terug te verschepen , dan zijn er woningen genoeg

Rest In Privacy | 15-11-18 | 14:39

Leve de open EU grenzen en krankzinnige immigratie.
De vernietiging van de EU-provincie Nederland gaat langzaam maar wel heel systematisch verder.

telelezer | 15-11-18 | 14:38 | 1

Langzaam?!?

Rest In Privacy | 15-11-18 | 14:46

Noujaaa, de huizen zíjn er wél.
Maar we weten vast allemaal wel aan wie die toegewezen worden.

Koekkeloere | 15-11-18 | 14:38

Nieuw wetsvoorstel 2022:
alle (huur)huizen en huizen ONDER de 152.000 met een kamer over
verplicht asielzoekers opnemen.

meneer Q | 15-11-18 | 14:38 | 7

Meneer Q, waarschijnlijk heeft u een glazen bol, want in faalstaat Zweden worden dergelijke voorstellen al gedaan. En die lopen een paar jaar op ons voor. Daar heeft het Zweedse Groen Links al een voorstel gedaan om woonruimten zonder compensatie te confisqueren om die aan migranten te geven. Het gaat om woonruimte van mensen die "te groot" wonen, die woonruimte over hebben omdat de kinderen het huis uit zijn, of die een tweede woning hebben.
www.infowars.com/sweden-green-party-s...

Nikki-Itta | 15-11-18 | 15:06

Dat las ik al in het boek dr. Zhivago, 1957

wijsvinger | 15-11-18 | 15:31

Zijn er nog huizen onder EUR 152.000 dan?

Ruud Hazes56616330 | 15-11-18 | 16:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Het allerergste is dat jonge gezinnen hun kinderwens uitstellen omdat ze geen woning kunnen krijgen en dat op die manier de omvolking nog harder gaat.

du Roi Soleil | 15-11-18 | 14:37 | 5

Ik geloof niet in complottheorieen maar dat is wel wat er aan de hand is ja. In de hand gewerkt door de banken. Men werkt zich het lebbetje om torenhoge schulden af te lossen en daar passen geen kinderen bij.

hoejeheette | 15-11-18 | 15:16

Zo erg vind ik dat niet. De menselijke soort is inmiddels een parasiet, een infectie voor onze planeet.

EefjeWentelteefje | 15-11-18 | 16:25

Idd, dat constateert Jan Latten, voormalig hoofd demografie van het CBS ook, geen of te dure woningen voor jonge gezinnen waardoor ze hun kinderwens uitstellen. Terwijl buitenlanders maar aanfokken.

negorij | 15-11-18 | 16:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Snap überhaupt niet dat je jezelf afhankelijk maakt van een overheid. Gewoon wat harder werken, kansen pakken en voor jezelf zorgen. Hoe moeilijk kan dat zijn. Doen mensen al miljoen jaren. En is Nederlandje niet meer betaalbaar voor je, dan kan je makkelijk 1500 km naar het oosten en vind je leuke huizen voor een fractie van wat het in Nederlandje kost. En genoeg banen, en geen mosselmannen. Ook een voordeel.

Mark_D_NL | 15-11-18 | 14:36

De huizen zijn op op populaire plekken, ja. En misschien ook bij pappa en mamma in hetzelfde stadje of dorpje. Wees eens creatief! Kijk eens 20 kilometer verder, dat is met een elektrische fiets nog steeds prima te doen. Of 'emigreer' eens een tijdje naar een andere provincie. Maar nee, de jeugd moet zo nodig persé blijven hangen, liefst niet verder dan 3 straten van paps en mams, want hun kermis is de beste kermis en hun dorpsgenoten zijn uniek! Uniek! Ergens anders aarden is onmogelijk! On-mogelijk!

Vastgeroest op hun 16e, dat zijn ze.

Joris Draaksteker | 15-11-18 | 14:35 | 9

@kleurdoosje , de opmerking was eigenlijk niet voor u bedoeld maar voor die draaksteker maar wat mij betreft mag je hem bij deze ook in je zak steken.

MoonBeebe | 15-11-18 | 16:15

@Moonbeebee: Een hulpbehoevende moeder lijkt me inderdaad een prima overweging om niet te ver weg te gaan wonen natuurlijk. Maar de spreekwoordelijke 90% van de mensen heeft lange fases in zijn leven zonder een hulpbehoevende moeder. In die periode is wat verder weg van haar wonen best een optie. En nog goed voor je eigen ontwikkeling ook. Ik bedoel, je hoeft toch niet meteen als je op je 18e het huis uitgaat voor te sorteren op de mógelijkheid dat je moeder over 30 jaar misschien hulp nodig heeft?

Joris Draaksteker | 15-11-18 | 16:52

@joris: als je eens wist waar je het over had: in een straal van 30 kilometer vind je nog geen betaalbare woning hier.

Analia von Solmsch | 15-11-18 | 18:05
▼ 6 antwoorden verborgen

wat je noemt een gecreeerde crisis op de woningmarkt.

- te weinig bouwen omdat de corporaties plotseling vennootschapsbelasting moeten gaan betalen;
- de corporatiesector moet miljarden bijdragen aan de ondergang van Vestia, gekd dat dus niet kan worden gebruikt voor nieuwbouw;
- tussen 2009 en 2016 zat de financieringsmarkt voor woningontwikkeling totaal op slot omdat de paar banken die we nog hebben voor dit soort financiering "nee" verkochten;
- intussen dwong de EU potentiele huurders met een inkomen van meer dan eur 35 k naar de particuliere sector;
- de corporaties werden opgezadeld met de opvang van honderdduizenden "asielzoekers";
- de babyboomers willen maar niet uitsterven;
- de leen-normen voor hypothecaire financieringen, met name inkomen en loan-to-value worden aangescherpt. Meer eigen geld meenemen;
- "scheefwoners" worden aangepakt met huurstijgingen van drie keer de inflatie. Jammer dat ze nergens naar toe kunnen vanwege alle concurrerende regelingen;
- nieuwbouw is nog maar op de helft van het niveau van 1995. En dat met een bevolkingsgroei tussen 1995 en nu van ca 2 miljoen, met een groter aandeel kleine huishoudingen
- fijnstofnormen zetten een rem op de bouw.

en dan maar beweren dat de overheid "beleid" voert. De ene hand weet niet wat de andere uitvoert. Beleid, in je broekje!

Glasgow Argus | 15-11-18 | 14:34 | 3

De lijst van falend beleid, of beter gezegd geen beleid is nog langer.

- Woonduur in afgeschaft. Aktief inschrijven is een nieuwe conditie geworden. Alleen inschrijfduur is nog geldig. Velen (senioren zonder internet) zijn niet meer ingeschreven.

- Geestelijke gezondheidszorg is volledig uitgekleed waardoor mensen die in een instelling zouden moeten verblijven nu thuis wonen.

- Een andere woning betrekken, ook voor de mensen die eventueel kleiner zouden willen wonen om plaats te maken voor gezinnen of voor eigen gemak gaat gepaard met een enorme huurverhoging, ook binnen de sociale woningbouw zelf. Je bent gek als je je 400 EUR huur voor 4 kamers verruilt voor 700 EURO voor 2 kamers.

- Nederland kent steeds meer alleenstaanden.

- Alle EU inwoners zijn concurrenten geworden op de Nederlandse woningmarkt. Wij kunnen ons ook makkelijk inschrijven in Polen nu. Geen idee hoe en waar, maar het kan.

- Veel woningvoorraad gaat naar nieuwe statushouders.

LinkeLotje | 15-11-18 | 15:45

En dan ook nog:

- de verhuurdersheffing, waardoor miljarden van de woningbouwcorporaties rechtstreeks in de schatkist van het rijk verdwijnen.
- gemeentes die onder het motto "krimpbeleid" of "woningcontingenten" het aantal woningen beperken. En elke gesloopte sociale huurwoning schept weer ruimte om ergens anders een vergunning uit te delen.

vrijstijler | 15-11-18 | 16:00

@LinkeLotje | 15-11-18 | 15:45

Daarbij nog toegevoegd dat onze senioren zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen, zelfs als ze niet meer voor henzelf kunnen zorgen. Mijn oma wilde dolgraag naar een verzorgingshuis, kon niet ze was te 'gezond'. Was de laatste 10 jaar van haar leven niet meer buiten geweest, omdat ze bijna blind en doof was. Ondertussen moest natuurlijk de halve familie structureel bijspringen, en kreeg ze wel 5x per week hulp over de vloer, omdat het anders niet meer ging,, lekker efficiënt weer.

DMaN | 15-11-18 | 16:05

We moeten niet doorbouwen en verder groeien, maar de bevolkingsgroei laten stagneren en gereguleerd laten krimpen naar 'normale' proporties. Tot we terug zijn op 16-17 miljoen en daar stabiliseren en de focus leggen op de leefkwaliteit, en niet kwantiteit.
Oneindige groei kan niet, dat explodeert.

Utopische worm | 15-11-18 | 14:34 | 2

Daar hebben de PVV en FvD een oplossing voor die niet door de regerende partijen ondersteund werd. Iets met EU én iets met grenzen.

Koekkeloere | 15-11-18 | 14:40

Terug naar 10 miljoen zegt de Club van Tien Miljoen (bestaat echt).

negorij | 15-11-18 | 16:16

9 jaar? In wat voor paradijselijke streek van Nederland is dat? In de bollenstreek is 12 tot 15 jaar wachttijd heel gewoon want daar gaan niet alleen de statushouders maar ook de Oost-europeanen voor die voor 3,5 euro / uur in de bollen werken. En dat aantal groeit nog met de dag. Evenals de gezinnen.

jan-lul-de-behanger | 15-11-18 | 14:33

Wacht even, we hebben een overschot aan uitkerings"""gerechtigde""" immigranten, maar tegelijkertijd bouwt het tekort zich in de bouw op? (Ja, die zin is taalkundig gezien correct). Er is altijd wel iets te doen op de bouw voor degenen die geen apothekersdiploma hebben, al is het maar stenen opperen, toch? Niet mopperen maar opperen!

JackStick | 15-11-18 | 14:33

Gelukkig heb ik in de pre historie wat mooie panden kunnen kopen welke ik al sedert jaar en dag betaalbaar verhuur aan aankomende politici en advocaten. En aangezien ik ervaringsdeskundige ben, verhuur ik deze enkel aan leuke mensen en lever ik op mijn manier bijdrage aan de woningnood voor de autochtone bevolking. Goed he! :)

TonyMontana010 | 15-11-18 | 14:33 | 4

Begon ooit met een oud hok,nu weet ik niet eens hoeveel ik er eigenlijk heb.

Roger-Rabbit | 15-11-18 | 14:39

Ja,inderdaad, in de tijd dat er nog woningen waren die niet modern waren. Zelf s'avonds wat klussen en huppakee. In vijftien jaar drie huizen.

miko | 15-11-18 | 14:50

Ik verhuur enkel aan expats want met Nederlanders heb je niets dan gezeik. Maar maak wel van 1 woning 4 studios, want de expats willen vooral klein en betaalbaar... dus dat scheelt ook weer op de woningmarkt.

Overigens: heel veel van onze huurders die wat langer blijven hangen zijn ook op zoek gegaan naar kleine koopwoningen. Zo wonen ze hier goedkoop, en als ze weer vertrekken houden ze het pand aan en verhuren het.

Daar kan je wat van vinden, maar ik blijf erbij dat het tekort aan woningen probleem nummer 1 is, en probleem nummer 2 is het feit dat de woningmarkt eigenlijk verkaveld is tussen de corporaties en de grote projectontwikkelaars. Daar moet ook eens iets aan gebeuren... de particuliere verhuurmarkt is ondanks de hausse in buy to let nog piep- en piepklein.

Muxje | 15-11-18 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Landgoed de Horsten komt binnenkort vrij. Groot stuk grond waar makkelijk 5000 prefab huisjes op kunnen. Dus lekker allemaal in Wassenaar gaan wonen die criminele gelukszoekers.

beau van rtl | 15-11-18 | 14:32 | 2

5000 woningen x 4 bewoners, biedt plaats aan 200.000 gelukszoekers, volgens de berekeningen van Jesse K.

Ruimedenker | 15-11-18 | 14:38

Nou, da's de oogst van 2 jaar. En dan kunnen we wer op zoek naar ruimte

Muxje | 15-11-18 | 15:01

Kom op jongens. Nederlanders komen gewoon aan de beurt zodra de laatste asielzoeker een huis heeft gekregen.

wapster | 15-11-18 | 14:32 | 1

Miljoenen asieleisers zijn nu bezig hun koffers te pakken naar het Land van Graties Huizen & Uitkering, dus we zullen nog even moeten wachten.
Overigens het is te begrijpen dat ze hier graag naar toe willen komen... wie wil dit nu niet?

meneer Q | 15-11-18 | 15:12

Sinds 2015 tot end 2017 ongeveer 115.000 asielzoekers inclusief nareizigers. Bron : statline.cbs.nl/Statweb/publication/?D...
Deze asielzoekers inclusief nareizigers krijgen woningen in ons klein landje.
Daar komen dan ook de tekorten aan woningen vandaan.
Grootste gedeelte van deze asielzoekers inclusief nareizigers dragen niets bij aan de Nederlandse economie (Zitten in de bijstand)
Slechts 11% van statushouders heeft werk. Bron : www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/16/11-pr...

*101# | 15-11-18 | 14:29

In mijn wijk zijn met spoed 320 appartementen gebouwd voor jonge mannen uit Syrie. Statushouders die binnen 1 jaar een woning moest worden toegewezen. Op een voormalig speelveldje met de moestuinen van de basisschool. Dan kan het dus blijkbaar allemaal wel. Het project is zelfs genomineerd voor de Nieuwbouwprijs 2018. Kostbeu heb ik er van.

Mammeloe | 15-11-18 | 14:28 | 6

Die zonnepanelen worden er af gejat en verkocht via Marktplaats of een vergelijkbare site. Belachelijk is het!! Mijn broertje van 30 woont nog thuis, hij kan geen 20k overbieden op een huis.

Badr Haary | 15-11-18 | 14:59

Die zonnepanelen worden er af gejat en verkocht via Marktplaats of een vergelijkbare site. Belachelijk is het!! Mijn broertje van 30 woont nog thuis, hij kan geen 20k overbieden op een huis.

Badr Haary | 15-11-18 | 14:59

Dus dan kan het wel. We wisten het al lang, autochtonen worden gediscrimineerd in (wat eens ) hun eigen land (was).

negorij | 15-11-18 | 16:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Aan de andere kant, als we teveel woningen zouden gaan bouwen zal de eventuele leegstand opgevuld moeten worden.
Het laat zich raden door wie.
Liever krapte ten nadele van de kaaskop ipv overschot dat opgevuld wordt door kansloze, gesubsidieerde, werkloze “ nieuwkomers”.

Ruimedenker | 15-11-18 | 14:27 | 1

Is er wat mis met leegstand dan? Ohja wel... Dan heeft de rijdende rechter geen baan meer.

Leptob | 15-11-18 | 14:35

En wat er nog over is om eventueel in te wonen moeten we met voorrang en in opdracht van de EU, ter beschikking stellen aan de z.g. vluchtelingen/asielzoekers, lees criminele gelukszoekers uit landen met een achterlijke islamitische cultuur. Nog even voor de duidelijkheid, ik ben geen racist, ik houd alleen maar van mijn land .

beau van rtl | 15-11-18 | 14:26

Persoonlijk zit ik prima, bijna afbetaalde hypotheek lage rente. Mijn oudste kan echter nergens een starterswoning krijgen, over het algemeen zijn beleggers je voor. Daarna komen de expats en weet ik wie allemaal meer. Bovendien moet je tegenwoordig een hoop eigen geld mee brengen voor de kosten koper.

Rarevogel | 15-11-18 | 14:26 | 4

Ik denk niet dat dat opschiet, dan moet hij zijn eigen hypotheek betalen en die extra van mij. We hebben diverse opties bekeken en uiteindelijk ben ik niet van plan om me weer in de schulden steken voor hem. Bovendien heb ik nog 2 kinderen waar ik de studie voor betaal en straks ook eigen huisvesting willen. Ik los af en ben over 10 jaar vertrokken naar zonniger oorden.

Rarevogel | 15-11-18 | 16:02

Rarevogel | 15-11-18 | 16:02
Schenking?? Hebben de vrouw en ik ook gedaan. Gaat wat van de erfenis af, maar hé, beter met warme hand dan met koude.
Jongste heeft hier ook een tijd ingewoond (wat makkelijk kon, want 4 kamers vrij en twee badkamers), maar hij wilde zoooo graag zelfstandig.
Grinnn, nu woont hij twintig meter verderop met vrouw en kindje op komst. Kunnen we straks babysitten :).

toetssteen | 15-11-18 | 17:08

Succes vogel, ik vertoef al 2 jaar in Thailand, met ruime tussenpozen in Nederland. Ik heb mijn 2 kinderen geholpen toen ze het nodig hadden. Kunnen nu helemaal op eigen benen staan. Maar uw situatie, helemaal legitiem. En met de andere kinderen op komst op de huizenmarkt en uw toekomstplannen logisch. De overheid heeft de lat veel te hoog gelegd met die absurde hypotheek verstrekkingsnormen. Laat die starters wat meer lenen en de eerste jaren wat extra aflossen. Bij mijn dochter die onlangs haar 2e woning kocht, was het allemaal kiele kiele. Ging maar net. Maar ze kunnen na de aankoop wel 60000 euro consumptief lenen. Wordt door hetzelfde clubje toezicht op gehouden. Wie verzint zoiets? Ja, ik weet het wel, maar daaruit blijkt toch dat ze er geen kaas van gegeten hebben.

SlimmeBelg | 16-11-18 | 06:03
▼ 1 antwoord verborgen

In onze stad wordt er best veel gebouwd wel vooral dure appartementen voor ouderen en hele dure twee onder 1 kap woningen en hele hele dure vrijstaande huizen

de winter komt eraan... en dan bedoel ik niet alleen de as winterse periode

ja-nee-misschien | 15-11-18 | 14:26

Als je het een goed idee vindt honderdduizenden mensen te laten immigreren, en de natuur wil sparen en dus geen huizen wil bouwen, dan heb je dit aan jezelf te wijten.

Niet tevereden? Wellicht volgende keer op een andere politieke partij stemmen!

Peter_K | 15-11-18 | 14:25

En ook hier weer: de Nederlandse bevolking heeft er zelf voor gekozen en blijft er zelf voor kiezen. Als je stemt zoals je altijd gestemd hebt, moet je niet verwachten dat de situatie opeens gaat verbeteren.

spanarchist | 15-11-18 | 14:23 | 1

Klopt als een zwerende vinger... kiest men niet massaal voor FvD en evt.
PVV aangevuld met redelijk wat zetels voor VVD/CU/SGP komt er helemaal niets van terecht.. beste optie is dat FvD/VVD de macht krijgen aangevuld met steun van PVV/SGP en eventueel CU en zo min mogelijk zetels naar D666/GL/PVDA/PvD/DENK wat zetels voor 50+ CDA en SP kan geen kwaad

ja-nee-misschien | 15-11-18 | 14:33

Er zitten veel ouderen in recreatie woningen maar mogen daar niet permanent wonen. Als dat wel mocht kwamen er heel wat woningen op de markt. Alleen Nederland heeft z'n vreemde regeling.

taxi888 | 15-11-18 | 14:23 | 1

Burgertje treiteren ja. Het is in het artikel ook aangehaald, maar ze snappen er ook helemaal niets van,die 'beleidsmakers'.

SlimmeBelg | 15-11-18 | 15:04

Precies mijn situatie... ik moet in de vrije sector huren. Mw overVecht en ik werken beide fulltime en hebben een iets boven modaal inkomen maar komen nog amper rond met alle kosten die aan de BSO, school enz zitten. Alleen de huur a €1400,- is al absurd.

overVecht | 15-11-18 | 14:22 | 5

Godwint: U weet niet helemaal hoe het er in de realiteit aan toegaat?

Mammeloe | 15-11-18 | 14:39

@Godwint

Wat Mammeloe zegt. Wij zijn een samengesteld gezin... staan niet lang genoeg ingeschreven bij woningnet... en verplichtn om in het dorp te wonen waar wij wonen ivm co-ouderschap... owja... een hypotheek krijgen we niet ivm geen eigen vermogen én beide geen vast contract... dus kom maar door met de gouden tip hoe dit op te lossen want ons lukt het al twee jaar niet.

overVecht | 15-11-18 | 14:45

Scheiden is lijden.

hoejeheette | 15-11-18 | 15:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp het wel. Die sociale woningen leveren niets op. Hier zijn in de jaren zestig woningen gebouwd voor vijfentwintigduizend guldens. Nu betalen de bewoners maar vijfhonderd euro huur per maand. Reataurateren zoals dubbele beglazing aanbrengen kan alleen maar uit als je fors meer huur gaat betalen.

Leptob | 15-11-18 | 14:21 | 2

€ 500,= per maand? Daar heb je hier een studentenkamer voor...

EefjeWentelteefje | 15-11-18 | 14:36

Dan zijn die woningen al 10 keer terugbetaald. En als ze nu te koop komen, betaal je een veel te hoge, niet onderhandelbare prijs. Voor die huur die ze nu vangen, kunnen ze makkelijk isolatie, zonnepanelen, warmtepompen aanleggen. Een grote schande is het. Verkoop die woningen voor 1 euro aan de bewoners en ga doen waar je voor betaald wordt.

SlimmeBelg | 15-11-18 | 15:12

Het erge is, de mensen/bedrijven/instanties die er iets aan kunnen doen, hebben zelf baat bij deze woningmarktcrisis (pandeigenaren, verhuurders, ontwikkelaars, bouwers, bouwleveranciers, overheid). Dus het blijft pappen en nathouden. Bovendien blijft de bouwproductie achter bij de groei van de bevolking. Dus komende 10 jaar blijft het ellende. En daarna ook, maar heel misschien komt er dan toch een verstandige overheid.

LaatsteAvondmaal | 15-11-18 | 14:21

Als ik zie dat een vergelijkbaar huis zoals het mijne heden ten dage blijkbaar weg gaat in € wat ik er ooit in een vorig leven in Guldens voor heb betaald, denk ik wel eens wat een waanzin.

Prof. Pim Pam Pet | 15-11-18 | 14:20 | 1

Ach jongens, dit is van alle tijden. Toen ik 45 jaar geleden mijn eerste huis bouwde, dacht ik ook dat ik te laat was, omdat dat huis eens zo duur was als vijf jaar daarvoor.

Janas | 15-11-18 | 14:26

Regeren is vooruitzien.

BrutusBosch | 15-11-18 | 14:20

Daarom ga ik ook mijn woning niet uit ondanks dat ie onbetaalbaar wordt. Ik kan nergens heen wat bij mij past en nog betaalbaar is. Doorstroming is er dus niet bij.

Geen01 | 15-11-18 | 14:20

Op funda staan momenteel 106600 woningen te koop. Hoezo huizen zijn op? Als er een wachtlijst van 9 jaar op een sociale huurwoning is, zijn er mijn inziens gewoon te veel onrendabelen in dit land. Ga daar maar eens wat aan doen. Of verplicht anders al die huizenopkopers dat 1 op 3 van hun woningen sociale huur moet zijn. Dan hebben we er alleen al dankzij prins Bernard jr. er weer zo'n 150 sociale huurwoningen bij.

Godwint | 15-11-18 | 14:18 | 2

Als jij zorgt dat ik loonsverhoging krijg beloof ik dat ik dat extra wegzet om een huis te kopen.... nu eigenlijk al niet genoeg inkomen om rond te komen.
Maar ja, ik ben dan ook zo'n eikel die maar 40 uur wilt werken omdat ik mn partner en kinderen ook wel eens wil zien behalve tijdens het vlees snijden op zondag...

Haram_Kafir_4ever | 15-11-18 | 16:26

Funda geeft 34.642 woningen aan tot 250.000 euro. Maar 20.276 tot 200.000 euro. En daar gaan de parkeerplaatsen en bergingen dan nog af. Zoek op grote steden en de aantallen zijn triest. Ja, het is zo goed als op.

Joekie22 | 15-11-18 | 18:14

Niet zo heel veel te maken met vluchtelingen/asielzoekers maar des te meer met de EU die vond tien jaar geleden dat Nederlanders oneerlijke concurrentie vormden voor andere Europeanen op de Nederlandse woningmarkt.

De EU besloot dat het Woningnet systeem oneerlijk was en dus ging het met goedkeuring van alle politieke partijen op de schop.

De woonduur werd afgeschaft. En alleen via inschrijfduur kon men nog een woning bemachtigen. Woonduur was tenslotte "oneerlijk" voor andere Europeanen.

De situatie nu is nog veel erger dan de media inclusief Geenstijl wil doen geloven. Niet alleen zijn duizenden mensen hun woonduur die altijd automatisch werd opgebouwd verloren, maar wij hebben heel EU erbij gekregen als concurrenten op Nederlandse huurwoningen.
U kunt tenslotte ook makkelijk op een huurhut in Roemenie of Polen reaguren toch?

Resultaat is duizenden, vooral senioren, zijn nu gebonden aan hun bovenwoning en kunnen zelfs na 20 jaar woonduur niet meer switchen naar een seniorenwoning op de begane grond.

In Amsterdam was dit de PvdA, SP en VVD die vooraan stonden deze wens van de EU door te drukken. Zonder iemand er van over te vertellen. De media zweeg het dood.

Samen met instroom van vluchtelingen, heel EU op de wachtlijst, mensen die ouder worden en langer thuis blijven wonen, meer alleenstaanden en een krimp van het aanbod zorgt al ruim 15 jaar voor de wachtlijsten die nu als nieuws worden gepresenteerd.

Het is allemaal veel erger dan wordt voorgespiegeld en PvdA fazant Marnix zou zelf zijn luxe bungalow moeten verrruilen voor een zeepcontainer die hij als oplossing voor het probleem ziet.

LinkeLotje | 15-11-18 | 14:18 | 5

Mamalou,
Er is tegenwoordig een soort TinderApp voor woningruil, het heet:
Huisje Huisje.
Veel woningcorporaties zijn aangesloten. Het is ontwikkeld door een vriend van mij.

kleurdoosje | 15-11-18 | 14:44

... Mammeloe...

kleurdoosje | 15-11-18 | 14:50

40 jaar geleden was de wachttijd voor een rijtjeshuisje iets van 18 jaar en een flatje een jaar of 10. Nu komt men helemaal niet meer in aanmerking omdat ze de minimale inkomenseis de maximale hebben gemaakt.

voldemort | 15-11-18 | 17:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Wilders: Van de 53.000 sociale huurwoningen die de afgelopen jaren zijn gebouwd of aangekocht zijn er 53.000 naar statushouders gegaan.
Jacobse & Van Es: Hè, dat is bijna evenveel ?!

Mammeloe | 15-11-18 | 14:18 | 1

lol

Lupuslupus | 15-11-18 | 14:20

Voor 25.000 heb je hier al een leuk huisje met een tuintje van een paar honderd vierkante meter.

Rest In Privacy | 15-11-18 | 14:17 | 6

Da's mooi.
Maar ja...... elke dag op en neer naar Rotterdam om te werken is wat lastig.

demaup | 15-11-18 | 14:32

Je moet hier wat primitieve omstandigheden en corruptie op de koop toenemen. Ook moet je niet te bang voor een spin of slang zijn.
Ze hebben hier alleen een wet die het slopen van bestaande woningen verbied waardoor je eerst moet wachten tot de boel vanzelf in elkaar stort voor je wat nieuws mag bouwen....

Rest In Privacy | 15-11-18 | 14:43

Gulliver | 15-11-18 | 14:43

Ik zie een markt voor het organiseren van house parties met gruwelijk vette bas, waarvan de frequenties worden afgestemd op de resonanties van het pand in kwestie.

OverdaanDerOnderheid | 15-11-18 | 15:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang we in Nederland 35 jaar kunnen vergaderen , bezwaren , en vooruit/afschuiven over 5 kilometer broodnodige snelweg , zie ik het voor de woningmarkt nog somberder in.
Dat krijg je namelijk in een land vol besluitloze tuthola's , te dom om vooruit te denken.

pontius | 15-11-18 | 14:17

Houten prefab woningen.

Degelijk goed spul en het staat snel. Isoleert 6 keer beter dan een stenen huis. In Limburg werden ze door een Oostenrijkse firma in alle haast gebouwd voor mijnwerkers.

Ze kosten tegenwoordig 350.000 euro.

KollenbergSittard | 15-11-18 | 14:17

Ik zit fijn in mijn koophuis, maar heb me wel ooit ingeschreven voor een huurwoning, voor barre tijden! Heb nu alweer 12jr wachttijd.
Eerlijk tov starters? mwah, kwenie.

drastic | 15-11-18 | 14:16 | 1

Ieder voor zich.

Lupuslupus | 15-11-18 | 14:21

Laatst Rutger gezien in zijn programma met de vrouw en haar dochtertje in een opvang... Triest.Ik ken iemand die goed verdiend, maar net niet in aanmerking komt voor koopwoningen omdat die nog net even niet bereikbaar is op dat salaris.. deze persoon is met een klein salaris gestart in een sociale huurkrot en kan,nu alleen nog overstappen naar een vrije sector huisjesmelker huurkrot. dat kwa onderhoud de prijs van een sociale huurwoning nog niet eens waard is.

Welles! Nietes! | 15-11-18 | 14:16

Dus mijn kinderen gaan nooit meer het huis uit?

Hart_von_Hinten | 15-11-18 | 14:15 | 4

Of Arabisch....

Lupuslupus | 15-11-18 | 14:21

Berbers, nog beter.

beau van rtl | 15-11-18 | 14:28

meteen ook de voorhuid laten verwijderen dan?

pibasso | 15-11-18 | 14:45
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom moet het pact van Marrakech er zo snel mogelijk komen!
Hoe meer zielen, hoe meer woningnood.

Croxifoxio | 15-11-18 | 14:15 | 2

Lol. Tja, meer om fe smart mee delen ofzo.

nikolaos | 15-11-18 | 14:18

Deelmocros!

Vanilla | 15-11-18 | 14:58

En dan wil de bond van verzekeraars oudere bouwvakkers er ook nog uit hebben(uit de bouw dan), omdat ze een hogere kans hebben om arbeidsongeschikt te raken.

Slootsman | 15-11-18 | 14:13

Er wordt niet te weinig gebouwd; er zijn teveel mensen.

mark1487 | 15-11-18 | 14:13 | 4

Nee, dat bedoel ik niet. En dat is een onzinnige opmerking.
Het gaat om balans. Als bevolking beseffen dat 17 miljoen wel genoeg is, en beleid inrichten op hetaximaliseren op dat getal.
Bijvoorbeeld kinderbijslag afschaffen, kinderbelasting invoeren, immigratie reguleren, etc.

mark1487 | 15-11-18 | 14:22

mark1487 | 15-11-18 | 14:22
In Singapore hebben ze een mooi systeem. Kinderbijslag kennen ze niet, maar 1 van de partners krijgt gedurende een jaar belastingvrijstelling ( max tarief ligt daar vergeleken met Nederland zeer laag).
Deze maatregel mikt dus op de max belastingbetalers en of men het nu leuk vindt of niet, zij zijn het die kinderen prima kunnen onderhouden. Wat ook weer gunstig is voor de opleiding van het kroost.

toetssteen | 15-11-18 | 16:44

Kinderbijslag afschaffen, waarom zo rigoureus? Maximaliseren op 2 keer. Maar wel bijvoorbeeld kindermishandeling verbieden en halal slachten. Wedden dat er dan veel woningen beschikbaar zullen komen.

SlimmeBelg | 16-11-18 | 06:28
▼ 1 antwoord verborgen

Goh, vreemd zeg. Zal toch niets te maken hebben met die 100 duizenden nieuwe statushouders die we er de afgelopen tijd hebben bij gekregen?

Highwoodman | 15-11-18 | 14:12 | 3

Deze uitspraak maakt je een extreem rechtse racist. Dus pas maar op, zomenteen komt '66 achter je aan!

Mark_D_NL | 15-11-18 | 14:14

De zieligheid heeft nu eenmaal voorrang volgens de EU en de Nederlandse politiek willen niet hun toekomstige broodheren tegen de haren in strijken, makkelijker om het volk ook te blijven naaien, niemand in Nederland heeft namelijk nog hooivorken thuis.

Halul gebakken | 15-11-18 | 14:20

Ik ga een nieuwe partij beginnen, de PVHU oftewel, de Partij van het Uitzetten. 20+ zetels gegarandeerd en een geld dat dat zal opleveren...

Graaisnaaiert | 15-11-18 | 14:41

Oplossing is een eu leger.

Mark_D_NL | 15-11-18 | 14:12 | 2

Toen er nog een EU leger was, was er ook nog een Ministerie van Ras en Volkshuisvesting.

Eierbal-is-fijn | 15-11-18 | 14:15

En plastic rietjes verbieden.

Mammeloe | 15-11-18 | 14:57

Klopt... ik heb 10 jaar ingeschreven gestaan voor de woning van waaruit ik dit nu typ. En bij bezichtigingen heb ik aardig wat boze nl-ers gezien die de woning mochten bekijken maar waarvan al vast stond dat het aan 'vluchtelingen 'toegewezen zouden worden

horsteknots | 15-11-18 | 14:11 | 1

Zie ook: Beste_Landgenoten | 15-11-18 | 14:06

Beefbus | 15-11-18 | 14:20

Er moeten meer regels komen in de vorm van oa inkomendiscriminatie en dus een nog grotere overheid !
Zeggen de partijen SP, D66, PVDA, GL, VVD en al dat andere linkse gespuis.
Ik kan me niet herinneren dat er geen woningnood was (40 inmiddels) en dat ondanks decennia lang links (falend) wanbeleid. En mensen stemmen daarop. Bizar !

Tha Analyzer | 15-11-18 | 14:10 | 2

Woningnood is in de jaren 80 gecreeerd door huisjesmelkers. Immers, vrije markt dus schaarste. Levert meer op dan tegen gewoon huurtarief er huurders in te zetten, want lastig, onkosten, moeilijk om ze weg te sturen als je er iets anders mee wilt, onderhoud etc. Mooi he, die vrije markteconomie.

Graaisnaaiert | 15-11-18 | 14:34

Graaisnaaiert, serieus? Dus jij wil zeggen dat het tekort ontstaat door de vrije markt? Er is krankzinnig veel vraag naar betaalbare woningen dus er is geen aanbod? Enig idee hoe zoiets werkt, een vrije markt van vraag en aanbod? Christus.

TheOneWhoKnocks | 15-11-18 | 21:34

Oh kijk nou. Aan de westkust van Friesland hebben ze er een polder tegenaan geplakt. Moet je op het linkje: "helemaal niet meer te betalen" drukken.

Red Pill | 15-11-18 | 14:09

dertig jaar wachttijd in Wormer. als je daar wilt pensioneren, moet je dat regelen als je van de Uni komt.

zeiksmurf | 15-11-18 | 14:08 | 2

Regeren is vooruitzien.

Lupuslupus | 15-11-18 | 14:23

maar dan heb je ook wel een riant penthouse in de Wollegrasstraat

skoftig | 15-11-18 | 15:35

Er valt gewoon niet tegen de echtscheidingen op te bouwen; meer dan de helft van al die gelukkige stelletjes in de nieuwbouw zijn binnen tien jaar uit elkaar. Heb je al twee huizen nodig.

james white | 15-11-18 | 14:08 | 2

2.8 mln 1 persoonshuishoudens in NL as we speak.

horsteknots | 15-11-18 | 14:12

Daar zijn ook weduwen/weduwnaars bij die geen relatie meer willen. Echtscheiding = een bewuste daad/keus, als je man/vrouw overlijdt is dat geen eigen keus. Groot verschil dus.

Lupuslupus | 15-11-18 | 14:25

Schuld van de Russen.

postmodernismisdead | 15-11-18 | 14:08 | 3

Ik dacht al; 'waar blijven de Russen', lol.

Lupuslupus | 15-11-18 | 14:26

Om Eierbal te plezieren had u een ander de schuld moeten geven..

Wijze uit het Oosten | 15-11-18 | 14:42

Ijzeren wet van Eierbal was al op 14:07 ingekopt. Godwin heb ik zelf maar even gedaan.

Eierbal-is-fijn | 15-11-18 | 14:54

Linkje 'onmogelijk' gaat ook naar artikel over huur. Even maken misschien.

VP732 | 15-11-18 | 14:08

Schuld van Trump.

Mark_D_NL | 15-11-18 | 14:07

Komt door de buitenlanders.

Beste_Landgenoten | 15-11-18 | 14:06 | 8

Komt zeker door immigranten in het algemeen, maar ook door langer in eigen woning blijvende ouderen en door de woningmarkt opjagen van psychiatrische patienten en van geestelijk gehandicapten.

negorij | 15-11-18 | 15:32

@negorij: ik denk dat het aandeel van ggz patiënten niet significant is. Mbt statushouders heb ik het getal van vijftig duizend woningen in de afgelopen twee jaar wel eens langs zien komen. Ik zou daar wel eens duidelijke bronnen over willen zien, een artikel dat de ernst van de zaak bloot legt.

NasiGordon | 15-11-18 | 16:31

negorij | 15-11-18 | 15:32

De ouderen moeten hun huis uit en in het plantsoen gaan slapen?
Zijn er dan speciale ouderenwoningen voorradig? Of bejaardentehuizen?

toetssteen | 15-11-18 | 16:34
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl