Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Doodeng Chinees horrorfilmpje is doodeng

En het is nog echt ook luitjes.

Social

Even voor iedereen die niks te verbergen heeft een filmpje uit een land dat een hoop te verbergen heeft. In China weet de overheid alles van de burgers . Denk daar maar aan, de volgende keer dat de Belastingdienst camera's ophangt om uw rijgedrag te controleren. Denk daar maar aan als staatssecretaris Blokhuis zijn betuttelmaatregelen niet ver genoeg vindt gaan. En denk daar nog maar eens even goed aan als u in de voetbalkantine alleen nog maar kunt pinnen. Dit is wat er gebeurt als iedereen denkt dat burgerrechten een soort vouchers voor de McDonalds zijn. En dit is wat er gebeurt in een samenleving die niet verscheurd, richtingloos en decadent is en geloof heeft in de toekomst. Nou. Als dit de toekomst is. Doet u ons dan nog maar een portie heden. 

Reaguursels

Inloggen

Het is zeker 20 jaar geleden.
Een bedrijf had een medewerker tijdens de pause 5 flessen bier genuttigd
Moet bij zijn baas komen voor verantwoording.
de man verdedigde zich meneer ik was jarig en heb mijn collega,s getrakteerd
Deze praktijken gaan steeds verder je krijg steeds meer een strop om je nek die verder aangehaald wordt.
Automatisering ontneemt het werk maar de schakel de robot de mens is nog niet ontwikkeld maar zal steeds meer gebeuren.
Je bent een nummer 0,1 maar er komen steeds meer nullen voor.

soledad | 01-11-18 | 10:21

Wat daar in die train gemeld wordt is precies wat er in Nederland ontbreekt en vooral niet gehandhaafd wordt. En waarom ik nooit openbaar vervoer gebruik.

Wekkertje | 01-11-18 | 06:30 | 1

Vertrek lekker vandaag nog naar China. Er vertrekt een vlucht om 14:10.

priks | 01-11-18 | 06:44

Ik merk dat bij iedere x dat ik hier post mijn hypotheekrente een tiende punt stijgt

Bohse Koempelz | 01-11-18 | 05:48

Daar hebben we hier de deugpolitie voor. Da's nog enger, want computers redeneren/handelen op feiten

Mark van Leeuwen | 31-10-18 | 05:49

In China hebben HSL-treinen die 350 km per uur gaan.
Bijvoorbeeld van Xi'an naar Chengdu... 643 km in 3 uur tijd.

Op het moment dat ze iets ontdekken of als je je niet correct gedraagt... dan wordt je verzocht om tijdens het rijden de trein te verlaten.

sociaal_econoom | 31-10-18 | 04:45 | 2

Zat vorig jaar in deze trein... het valt op dat langs deze spoorlijn vrij veel wolven te zien zijn - nu begrijp ik waarom.

sociaal_econoom | 31-10-18 | 04:52

En beren

ikdenkwat | 31-10-18 | 07:44

Pffff.... big deal. Niks nieuws. Als katholiek jongetje in de jaren 50 kreeg je vanaf je vierde of vijfde jaar al te horen dat god alles zag en je had altijd 24/7 een onzichtbare ¨engelbewaarder¨ aan je zij die je permanent in de gaten hield. OK, lulkoek maar als kind trapte je er in. Eens per maand moest je klassikaal naar de kerk. Daar werd elk kind door een engerd in een jurk in een donker stinkend hokje aan een kruisverhoor over je vermeende zondigheid van die maand onderworpen waarna je boetedoening op je knietjes moest plegen.Dat heette biechten. Het was nogal drukkend maar alles went en leerde ik toch allengs om me onbekommerd kapot te zondigen. Een vrije geest is niet te vangen. En de hierboven geschetste brave new world die er aan komt... Ha! Voor die tijd ben ik de pijp uit. Mij hebben ze niet.

drs kwenie | 30-10-18 | 23:37 | 3

Heb jij ook de Catechismus van buiten moeten leren?
''Waartoe zijn we op aarde? Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.''

Ik t/m de derde klas van de lagere school.... in de vierde klas (1964) werd de Catechismus afgeschaft. Dit vond ik jammer, want meestal haalde ik een 8, 9 of 10 bij de overhoring van de catechismus.

sociaal_econoom | 31-10-18 | 04:33

Daarom durfde ik pas te rukken vanaf mijn zestiende

Bohse Koempelz | 01-11-18 | 05:49

Van een "god" heb ik niets te vrezen. Van onze overheid daarentegen...

priks | 01-11-18 | 06:46
-weggejorist-
VrijdenkerDavid | 30-10-18 | 22:25

Tja, sommige landen zijn ook wat te groot en te onoverzichtelijk om het gepeupel maar hun gang te laten gaan.

GormSuil | 30-10-18 | 22:07

Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp.
Men roept hier om, wat wij bij wet op schrift stellen wat er allemaal niet mag, maar in de praktijk toch niet kunnen of niet willen handhaven. Aso's bepalen bij ons de sfeer in het OV.
Het gaat om aanpakken van aso gedrag.
Nu gaat geenstijl ons voor handhaving waarschuwen. Dat doen de NPO en de deugmedia toch al.

G.M.I.M. Pet | 30-10-18 | 19:58 | 3

Dat filmpje in twitter, daar gaat het om, niet om simpele handhaving; kijk maar eens goed naar dat deel over de credits.

In China wordt tegenwoordig van iedereen een lijst bijgehouden van dat, wat hij VOLGENS DE REGERINGSVOORSCHRIFTEN (dat hoeft helemaal niets met ASO-gedrag te maken te hebben) niet goed doet, Als je voldoende negatieve punten hebt, krijg je b.v. geen bouwvergunning meer, wordt je op de gezondheidswachtlijst gezet en alle medische noodzakelijkheden op onbepaalde, maar in elk geval echt lange termijn verschoven, je krijgt geen huurvergunning meer in andere dan de meest miserabele wijken, geen firma wil je meer werk aanbieden omdat dan zij benadeeld zal worden enz. enz.

Zou jij het leuk vinden om in een land te leven, waar D66 jouw gedrag volledig kan bepalen en je kan afstraffen zodra je de partijnorm ook maar even overschrijdt?

issieookweer | 30-10-18 | 21:04

Tsja, niet alleen in het OV wordt men daar in de gaten gehouden. Ik zag laatst dat er bij voetgangersoversteekplaatsen met verkeerslichten, camera's hangen met gezichtsherkenning software. Wel met hele grote waarschuwingsborden er bij, dat je in de gaten gehouden wordt en dat je strafpunten krijgt als je door het rood loopt. En wij maar denken dat we voor lopen op die Chinezen.

Peerkeoud | 30-10-18 | 22:28

Twee jaar geleden wilde de Chinese overheid camera's van mijn bedrijf kopen met gezichtsherkenning, boven onder links rechts en overal rondom. Een delegatie Chinese overheidsfunctionarissen in legergroen wandelde bij onze zakenpartner binnen en de normale sfeer veranderde meteen in een gespannen situatie. Ze wilden op ieder kruispunt zo'n ding en mensen kunnen volgen door de hele stad Shenzen. We waren stomverbaasd over de eisen die ze stelden en de enorme order die ze voorstelden. Het werd hem uiteindelijk niet en dat is maar goed ook.

De Chinese overheid is op weg naar een totale controlestaat. Iets wat we nog nooit eerder gezien hebben gaat daar de komende vijf jaar gebeuren. Mensen worden een nummer met een gekoppeld social credit wat alles gaat bepalen. De ranking op die schaal wordt het belangrijkste in het leven van bijna alle Chinezen.

Beste_Landgenoten | 30-10-18 | 23:14

intrigerend filmpje. Ergens vanaf 4:40 gaat het over 'the weaker muslim... etc.'. Vervolgens meer bedekte gezichten (hoofddoek, tulband/sjaal, boerka).. ineens een 'pleidooi' voor volledige gezichtsbedekking? Intrigerend. Wie heeft hier baat bij? Wie heeft baat bij dit filmpje? Want is media. En media doet niks zonder baat.

JoyCee | 30-10-18 | 19:55

"ethnic minorities"
Oeigoeren die hun eigen kalifaat willen.

Er zijn vanaf 1990 enkele tientallen aanslagen gepleegd door Oeigoerse organisaties, gevolgd door repressie van de Chinese overheid. De achtergrond en oorzaak van die spanningen heeft voor een deel te maken met beperkingen op religieus gebied. Personen in overheidsdienst kunnen geen islamitische kleding dragen. Personen onder de leeftijd van achttien jaar kunnen als individu geen gebedsdiensten in moskeeën bijwonen. Koranstudie is slechts toegestaan in daarvoor door de overheid bepaalde scholen.

Willen jullie meer of minder .....

Is dit nog nieuws? | 30-10-18 | 19:53 | 1

Chinese doen het zo gek nog niet. Wij leggen de booslims in de watten en trakteren ons op aanslagen.

Jacktheflipper | 30-10-18 | 20:10

Over een paar jaar uitgerold in west en noord Europa. Maybe Canada too. Uiteraard krijgen EU ambtenaren en politici dispensatie, alsmede iedereen met een bankrekening boven de paar miljoen want die mogen het afkopen.

Graaf_van_Hogendorp | 30-10-18 | 19:38 | 2

Toch zou het voor geenstijlers wel fijn zijn als criminele dan voortaan aangepakt worden, mocro's niet meer de disco in mogen etc.

Alleycat | 30-10-18 | 19:46

En demense die echt gevolgd moeten worden anders dicriminatie

Jacktheflipper | 30-10-18 | 20:06

Waar het communisme g r o o t in is: het achtervolgen, vervolgen en volgen van de eigen burgers!
Steevast het kenmerk van het communisme: u bent als burger eigenlijk verdacht en u dient ver- en ge- volgd te worden opdat de Grote Partij Die De Enige Waarheid Heeft, direct een sturende vervolgende corrigerende en opvoedende werking kan activeren.
China zet helemaal in op gezichtsherkenning via computers. Als u in de openbare ruimte 4 keer een fout heeft gemaakt, heeft de computer u herkend en plaatst de computer u op een zwarte lijst. Die zwarte lijst wordt door de computer herkend, waarna u financieel een gevangene bent geworden omdat de computer u weigert bij uw transacties.
FIJN! Die gecomputeriseerde arbeiders-heilstaat!

marjen | 30-10-18 | 19:27 | 1

China is toch kapitalisme met dictatuur. Itt het westen kapitalisme met democratie. Voor communisme moet je in zuid amerikaanse gebieden zijn volgens mij.

Alleycat | 30-10-18 | 19:32

eigenlijk vind ik het niet verkeerd. maar dan ook belonen bij goed gedrag. bijvoorbeeld een basisinkomen. Maar bij slecht gedrag word het minder.

Alleycat | 30-10-18 | 19:22

Ach niets nieuws onder de zon, in de jaren 80-90 luisterden ze massaal alle telefoongesprekken af.

vanhetvarken | 30-10-18 | 19:00

vanaf 2020 in NL.

Cor Netto | 30-10-18 | 18:58 | 1

Cursus 'hoe ga ik ondergronds' zou niet voor zijn tijd zijn.

vanhetvarken | 30-10-18 | 19:02

Ik wil een anoniem abonnement op Geenstijl............ (crickets).

vanhetvarken | 30-10-18 | 18:55

Waar blijft de digitale oplossing voor overmatig gegevens verzamelen door de 'instanties' ? Moet toch markt voor zijn ?

Blockchain, VPN, ETC.

Kijk, mensen die door willen geven wat voor kleur ze gescheten hebben, vallen niet te helpen.......

vanhetvarken | 30-10-18 | 18:52 | 1

^middels een selfie

vanhetvarken | 30-10-18 | 18:58

Maakt uw borst vast nat, dit is wat ons te wachten staat als Juncker en Timmerfrans hun zin krijgen.
Zie ook de docu van Ruben Terlou: m.facebook.com/story.php?story_fbid=1...

Bolder | 30-10-18 | 18:47 | 1

Nee eerder niet. Die lui opereren zelf graag in het geheim. Met dit systeem pak je ook een heleboel criminele migranten op. Dus te mooi om waar te zijn.

Alleycat | 30-10-18 | 19:27

Waar gezichtsherkenning gebruikt wordt om toegang te geven (onder het mom van “gemakkelijk” toch?) kan het ook gebruikt worden om toegang te blokkeren, bijvoorbeeld tot overheidsgebouwdn, ziekenhuizen, openbaar vervoer. Hetzelfde geldt straks als er geen cash geld meer bestaat. De overheid controleert dan alles.

Leffe Blonde | 30-10-18 | 18:29 | 1

Dus geen vechtmarokanen meer in de disco. Mooi toch.

Alleycat | 30-10-18 | 19:33

Hier krijgt de EU ook echt een boner van jewelste van. De natte droom van iedere anonieme, ongekozen corporate eurocrat. Ook fainting couch feminists, hogepriesters van de linkse kerk en de pertinent verontwaardigde menigte moraalridders zowel ter linker als rechterzijde, kortom: de moralisten en zedenpredikers staan vast te trappelen bij dit soort "maatregelen" om de "orde te handhaven" en gewenst gedrag af te dwingen. Ik vind het maar ongeoorloofde inmenging in en schending van privacy, scheiding der machten etc. Maar je ziet het dus ook op o.a. het web, met Gab ... Alex Jones - you name it. Ze willen je baan op de tocht of kwijt, je bankrekeningen en betaalsystemen opgezegd en je accounts banned. Want verkeerde mening, die men ook nog eens durft te uiten. Ongehoord.

liggend_streepje | 30-10-18 | 18:25 | 1

Echt niet. EU verandert nooit in een politiestaat. Hongarije zal hier een boner van krijgen. Maar EU niet. Die pampert criminelen.

Alleycat | 30-10-18 | 19:34

Het is maar wie er aan de knoppen zit. En daar zit ook het probleem.
De "Blueprint of a Slave Planet" wordt werkelijkheid.
Het is wachten op de robot die je bij de schouder grijpt.

Rest In Privacy | 30-10-18 | 17:57 | 1

Mooie benaming. Die ga ik onthouden.

Alleycat | 30-10-18 | 19:29

En wij maar bang zijn voor de islam of onze eigen god die ons als zondaars ziet maar tenminste nog vergeeft. Hij die alles ziet en onmiddellijk straft is morgen geen god maar een Chinees.

Premier Trutte | 30-10-18 | 17:26 | 1

Maakt u zich vooral geen zorgen. Islam en EU dictatuur aka NWO zullen elkaar naadloos overlappen en aanvullen.

Bolder | 30-10-18 | 18:50

De toekomst overal. Sciencefiction wordt werkelijkheid.
Alleen een gebeurtenis die de hele wereld - al dan niet letterlijk - op z'n kop zet, kan dit soort ontwikkelingen tegenhouden.

SamV | 30-10-18 | 17:10

Goed idee. Een beetje orde-und-netheid kan helemaal geen kwaad.

SoepKip | 30-10-18 | 16:52 | 2

Berbaar?

Ramsesz | 30-10-18 | 17:56

Ik ben het met soepkip eensch.

Alleycat | 30-10-18 | 19:36

Black Mirror

MoonBeebe | 30-10-18 | 16:47

Als ik bij aankomst op sommige vliegvelden in China achterin de rij voor de immigration aansluit, zie ik soms een groot een lichtbord met 'welcome to China, Mr Bisbisbis!' - en het enige wat mij daaraan ergert, is dat ik twintig meter verder bij de lokethond achter z'n pantserglas ALSNOG mijn duimen op die scanner moet leggen. Wat maakt het mij uit, op welke manier en op welk moment ze weten dat ik in het land ben?
-
Zullen wij ons in NL niet maar liever eens druk maken om het ongebreidelde vrije spel dat de Turkse en de Iraanse inlichtingen diensten hebben in dit land? En waar wij niets, maar dan ook he-le-maal niets aan doen?
-
Wat is griezeliger?

bisbisbis | 30-10-18 | 16:27

Oftewel: wie zich asociaal gedraagt komt op de shitlist. Goed idee, lijkt me.

Goldfinger | 30-10-18 | 16:19 | 5

Aha.... overlast. Juist....

SterF... | 30-10-18 | 17:43

Kritiek op de leider is ook asociaal

Joffri | 30-10-18 | 19:20

@joffri er zal weinig kritiek zijn op een leider die gespuis wel gewoon aanpakt.

Alleycat | 30-10-18 | 19:47
▼ 2 antwoorden verborgen

De wereld uit de film Demolition man..

Ton8695 | 30-10-18 | 16:11
-weggejorist-
Alt | 30-10-18 | 16:02

Waar in Nederland een welgestelde eikel met zijn auto overal heengaat, ben je in China angewezen op de hoge snelheidstrein. Zo heb je verkeershufters in de trein die zich misdragen. Ze hebben geld genoeg, dus een vette bekeuring is alleen maar stoer. Door ze ze bij zware overtreding de mogelijkheid af te pakken, nog een treinkaartje te kopen, leren ze dat wel af. Het zelfde als in Nederland, 3x overtreden rijbewijs kwijt. Een hele goede zaak dus en in China door de hele bevolking geaccepteerd. Het gaat om aanpakken van hufters dus. Net als een puntensysteem in vele landen.

Ray Skak | 30-10-18 | 15:54 | 2

Door de hele bevolking geaccepteerd? Moest ik wel even hardop om lachen, lol!
Oh, en trouwens, gezichtsherkenning werkt niet bij moslim-vrouwen (en mannen die verkleed gaan als vrouw)

Panzuulor | 30-10-18 | 15:59

@panzuulor, dus zal dat wel verboden worden. mooi toch!

Alleycat | 30-10-18 | 19:49

Tja, die tanks op het Tianmenplein heeft men inmiddels helemaal niet meer nodig in China, slim zijn ze wel.

watmagjenogwel | 30-10-18 | 15:34

Alle opsporingsambtenaren in China krijgen binnenkort een VR bril met gezichtsherkenning. Dan is het toezicht compleet en wordt iedereen langzaam in een modelburger veranderd. Een kritische eigen mening en slechte eetgewoonten worden uitgebannen.

SjonnieC | 30-10-18 | 15:24

In China is vrijwel alles gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer - of je nu een afspraak bij de dokter hebt, je een kaartje koopt voor de metro, afrekent bij een tolweg of belasting betaald. Ook je openstaande boetes en eventuele schulden zijn allemaal te herleiden via je mobiele telefoonnummer - zegmaar een soort BSN maar dan uitgebreider.

Geef het nog een jaar of 5 en dan ook bij u in NL - het grote verschil met China is dat in NL dit alleen maar nog fouter en nog vaker misbruikt gaat worden dan in China.

litebyte | 30-10-18 | 15:23

Dus iedere keer als je negatief krediet krijgt , moet je extra deug panelen op je dak leggen ? Zoiets?

Ghibli | 30-10-18 | 15:17 | 1

Nee, andersom. Je krijgt geen lening meer waardoor je geen deugpanelen kan kopen. Dit soort maatregelen zijn altijd erg effectief in het creeeren van een neerwaarste spiraal.

WammesWonder | 30-10-18 | 16:30

wacht maar totdat er opeens heel veel Chinezen een negatief credit hebben
wie weet worden ze dan heel snel wat wijzer
en trekt men de stekker uit het creditsysteem.... ik laat het aan U op welke wijze

mainman | 30-10-18 | 15:09

Ja, maar het verschil met NEEDDRland is, dat ze, de roverheid, het nog aan het opbouwen zijn.
Dus wacht maar af, uw beurt komt er ook aan.

watmagjenogwel | 30-10-18 | 15:09

's Ochtends al gezien op twitter. 's Middags op Geenstijl. Dat kan ik ook! Zoekt Geenstijl nog redactieleden?

vrijstijler | 30-10-18 | 15:06

Die chinezen hebben vast een kopie ontvangen van A brave new world.

New Quacka | 30-10-18 | 14:55

Had ergens gelezen dat het systeem zo ver gaat dat mensen mogelijk niet meer met je willen omgaan als je score te laag is. Want hun eigen score gaat dan ook omlaag. En met lage score is het bijvoorbeeld lastiger om een hypotheek te krijgen. Op die manier zullen mensen met een lagere score echt alles kunnen verliezen, inclusief sociale contacten. Mogelijk alleen met mensen om kunnen gaan die ook een lage score hebben.

DolfWeerwolf | 30-10-18 | 14:51 | 3

Dat heb je op Netflix gelezen... Black Mirror S03E01 "Nosedive"

BillyVetnippel | 30-10-18 | 15:26

Inderdaad ja, Nosedive! Fantastische aflevering en eigenlijk ook horror dus.

Panzuulor | 30-10-18 | 16:05

@BillyVetnippel | 30-10-18 | 15:26

Ik heb geen Netflix, maar zat te denken dat het mogelijk een aflevering van Tegenlicht was waarin ik dit had gezien.

DolfWeerwolf | 30-10-18 | 17:45

En niet vergeten, klikburgers belonen. Dat hoort bij dit systeem..

Kouwe Kees | 30-10-18 | 14:48

Kunnen ze dan ook Cameras hangen onder bruggen en op de gewone straat dan kan je alle graffiti gasten filmen oppakken en beboeten , daarnaast kan je ook alle criminelen vinden en berechten. Ik vind het wel goed, een ieder staat ook gewoon op elke camera bij het station als jij daar binnenkomt, of bij een warenhuis of waar dan ook. Alles, maar dan ook alles is (bijna) terug te zien en vastgelegd op een camera. Wat wel vervelend is dat die Marokkaanse brommergastjes en diefjes en treinverstoorders altijd vrij uit gaan, ondanks die camera's. Dat is inderdaad wel opvallend.

AMX pri | 30-10-18 | 14:48 | 1

En automobilisten met laag suikerspiegel

boerk | 30-10-18 | 15:06

De door derden downloadable VOG is een begin. Die zal nog worden uitgebreid met medisch dossier, belastingopgave en al hetgeen nodig voor de ontwikkeling en het in stand houding van de OB (oppassende burger).

isitsoornot | 30-10-18 | 14:47

Wat die man op laatst ook zegt, overheidsmensen worden niet gecontroleerd (en kunnen dus alles doen wat ze willen).

Zeer eng, maar ook in het Westen zijn we aardig op weg. Het meest problematische is dat je al snel als een complotdenker wordt weggezet als je hier bang voor bent. De meesten (ook zeer weldenkende burgers) vertrouwen imho teveel op het 'goede' van de overheid. Niet zelden sta je al bij voorbaat in het verdachte bankje als je tegen meer controlerende maatregelen bent. Want, als je niets fout doet heb je niets te verbergen (en dat is dus het probleem - iedereen mens doet weleens iets wat fout is). Je bent mens bij de gratie dat je mag falen. Wanneer dat niet meer mogelijk is, probeer je eigenlijk robots te creëren die enkel doen wat jij (de overheid) zegt. Doodeng.

nostyle-still-alife | 30-10-18 | 14:43

Wat erg zeg, je moet een kaartje kopen voor de trein en geen stennis schoppen. Dit is 1984 all over again.

Jodocus Pratensis | 30-10-18 | 14:41 | 2

Ja het is onbegrijpelijk. Je moet je gewoon gedragen! Hoe kan het bestaan?

BeunDeHaas | 30-10-18 | 14:42

Mij was altijd beloofd dat ware vrijheid inhoud dat je in het verkeer altijd voorrang hebt, in de trein Nr#1 bent en dat de overheid je geld toe geeft.
Helaas, ik ben geen asielzoeker.

28 | 30-10-18 | 14:55

Die hele serie is trouwens briljant

eightfour | 30-10-18 | 15:19

Laat dit nou niet zien, anders krijg Fransois Timmermans nog ideen.

Badr Haary | 30-10-18 | 14:38

En wat dacht je hoe de gemiddelde Chinees zich zal uitleven als ie in het vlije westen londloopt, waalr geen camela's hangen die aan het cledit systeem zijn gekoppeld? Die gaan hemelaal los, want het geeft toch geen consequenties vool hun scole. Daal gaan we nog flink last van klijgen.

Theo Reet | 30-10-18 | 14:35 | 1

Maak je maar klaar voor een flinke gele rochel in je bami van de lokale Chinese muur. Want vrijheid.

BeunDeHaas | 30-10-18 | 14:36

Zou Grapperhaus dit draadje lezen? Dan zit hij vast te kwijlen van jaloezie. "Een individueel kredietpuntensysteem, dat wil ik ook!"

MAD1950 | 30-10-18 | 14:32

En ene Kasja kwam klaar...

Zwezerik | 30-10-18 | 14:27 | 4

Rob Jetten had een premature ejaculatie en had een schoon broekje nodig, volgens de overlevering. Maar dat heeft niks met social points te maken, maar met ongemakkelijkheid.

BeunDeHaas | 30-10-18 | 14:35

Weet je toevallig ook of Rob Jetten al heeft gereageerd op dat klaarkomen van Kasja.. ?

HAL 9000 | 30-10-18 | 14:32

Robje is net in overleg met de fractie over dit onderwerp.

ScumbaggusMaximus | 30-10-18 | 14:36

@HAL 9000
Jazeker, Kasja is in de fractie al uitvoerig over de tong gegaan. Maar dat was niet duurzaam. Er is nog geen standpunt bepaald, daar gaan ze het morgen over hebben. Maar het is goed dat zulk soort zaken besproken kunnen worden. (hoe vaak begint een speech tegenwoordig niet met "Het is goed dat...")

Sans Comique | 30-10-18 | 15:05
▼ 1 antwoord verborgen

Doodenger is dat binnen 50 jaar de A.I. het allemaal in handen kan hebben.

impy | 30-10-18 | 14:25 | 1

Binnen 25 jaar krijgen mensen bij geboorte nanobots geinjecteerd. Niet lang daarna nemen die je hele hersenen over.

Lafayette | 30-10-18 | 18:36

13:37 indeed.

E-Burke | 30-10-18 | 14:23 | 2

leer?

rifraf | 30-10-18 | 14:35

leet? typo

rifraf | 30-10-18 | 14:35

1984 was een waarschuwing. Geen handleiding.
Overigens zal Orwellongren zitten te soppen bij het 24/7 Big brother idee.

Graaisnaaiert | 30-10-18 | 14:23 | 1

Skynet komt eraan

miknic | 30-10-18 | 14:38

Och ja. Daar hebben ze wat gedoe met burgerrechten, hier hebben we vooral problemen met burgerplichten. Het is altijd wel wat.

Ik zou trouwens wel eens een top drie willen horen van landen buiten de EU of EEA waar onze reaguurders denken dat het beter is dan hier. Voor het gemak laten we ook de VS, Canada en Australië buiten de pool.

Dus roept u maar. Waar is het beter dan hier?

De Koreaanse Slet | 30-10-18 | 14:21 | 15

Alaska

Rallywally | 30-10-18 | 15:08

Is dat dan een reden om de boel hier naar de klote te laten gaan? Eerste ziekenhuizen failliet, aangifte tegen mishandeling die na een week opgenomen kan worden, voor de rechter moeten verschijnen voor een overtreding die je links en rechts (zeg maar alleen links) door anderen gemaakt ziet worden die ongestraft blijven, zo kan ik nog uren doorgaan, we zijn al heel hard op weg.

Sans Comique | 30-10-18 | 15:09

Jij denkt, kom ik ga eens een totaal onzinnige en off topuc vergelijking roepen, kijken wie er reageren?

MarcS | 30-10-18 | 17:37
▼ 12 antwoorden verborgen

Chinezen zijn volgzaam en bovendien gericht op de groep in plaats van op het individu. Daarom werkt zo'n systeem daar wel en hier niet.

BrabantsVerzet | 30-10-18 | 14:20 | 5

Uiteraard, en ze lijken ook allemaal op elkaar.

dyslexieman | 30-10-18 | 14:29

Als je moslims in de vergelijking opneemt, werkt er niets meer.

BrabantsVerzet | 30-10-18 | 14:32

Als je 5 keer langs de slimme camera door rood oversteekt wordt je in sommige zuidelijke steden al uit t bevolkingsregister van de stad geweerd. Zie prigramma Ruben Terlou op vpro.nl

Shoarmamasutra | 30-10-18 | 14:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Helaas is het nodig dus +10 ... Andere oplossing is de mensch opnieuw in de bakkerij.

daytripper | 30-10-18 | 14:20

Reaguren is minder credits. Toen ik eens opmerkte te reaguren kreeg ik te horen dat ik een reactionaire racist ben.

El Rico Grande | 30-10-18 | 14:20 | 1

Is het tegendeel waar dan?

De Koreaanse Slet | 30-10-18 | 14:22

Het werkt anders wel.

Albert K. | 30-10-18 | 14:13 | 2

Mwa. Ik ken China niet. Ben er drie keer geweest, uitsluitend Hong Kong. Onbeschoft kutvolk is mijn conclusie. Japanners zijn van een andere discipline. Maar dat is mijn ervaring.

De Koreaanse Slet | 30-10-18 | 14:26

Staan ze om bekend, Chinezen om hun ongeschoftheid. Zijn boekjes over verschenen ( o.a. door Bettine Vriesekoop ), hoe te dealen met chinezen, zowel zakelijk - onderhandelen - als in het dagelijks verkeer. Echt een must als je in China niet als een lulletje lampekatoen wil overkomen.

Graaisnaaiert | 30-10-18 | 14:41

En dan lopen wij maanden te zaniken over die sleepwet.

HoerieHarry | 30-10-18 | 14:11 | 1

Beter dan zaniken wanneer het te laat is, HoelieHally. Jij hebt niets te verbergen, zeker?

sinaasappelpap | 30-10-18 | 16:00

Aah in begrijp het. Dus dan toch maar de vraag. Willem jullie van inelkaar geslagen conducteuren af of niet?

Dit is de onvermijdelijk toekomst. En als je dit goed inricht kan dit in redelijke anoniemiteit.
Wat denken mensen tegenwoordig hoe vliegen gaat? Dat is al van hetzelfde niveau als deze trein.

Trans_Fimmermans | 30-10-18 | 14:09 | 4

En in China word handhaving deels geautomatiseerd en krijgen straffen andere consequenties.

Begrijp mij niet verkeers. Men moet waakzaam zijn voor de valkuilen.

Maar als ik zeg, camera’s met gezicht herkenning die alle kopschoppers meteen met BSN nummer kan herkennen. Zou dat moreel juist zijn?
Dus niet preventief. Van he BSN nummertje zoveel heeft nog een betalingsachterstand. Maar, gevecht geregistreerd, functie gezichtherkenning activeren.

En nogmaals. Probeer je maar eens flink te misdragen op een vlucht. Succes met je sociale status bij die vliegtuigmaatschappij in de toekomst of grensbewaking land x.
Dit filmpje. Andere vrucht van dezelfde reeds bestaande boom.

Trans_Fimmermans | 30-10-18 | 14:19

WTF! Bij dit soort posts denk ik waar is je verstand Mafkees! En dit soort mensen mogen nog stemmen ook! Mijn hemel wat een plempsel!

mood | 30-10-18 | 14:20

Trans = troll of dom. Als je je drukt maakt om figuren die zich in het openbaar ( of OV ) gedragen, doe als in het land van mijn betere helft. Zet gastheren en -vrouwen in in het ov die mensen helpen, gezanik in de kiem smoren, water etc. rondbrengen, passagiers die pitten op tijd wakker maken etc. etc. En dat is op buslijnen en dat zijn commerciele maatschappijen. Kan allemaal prima maar hier verwacht men met zo min mogelijk kosten op basisbehoeften zoveel mogelijk winst voor directie + aandeelhouders te maken en ja, dan krijg je excessen. Mooi he, Paars en en de gevolgen daarvan. Mooi he, die VVD?

Graaisnaaiert | 30-10-18 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

Met een burka heb je geen last van die camera’s.

Kanarie_Geil | 30-10-18 | 14:08 | 2

Burka's zijn verboten in china

miff | 30-10-18 | 14:14

Alle Burka's zijn inmiddels overleden.

Pelforth | 30-10-18 | 14:21

Volgens mij doen ze hier niets anders en weten ze letterlijk alles al van ons alleen doen ze het niet in het openbaar. Ik heb met schrik de artikelen in Wired gelezen hoe de NSA uit de US toegang heeft tot extreem veel data. Ook, of juist, die van u en mij via samenwerkingsverbanden met onze geheime diensten.
Als ze daarnaast uw google data zoals zoektermen op werk-interesses, hobbies en guilty pleasures koppelen en de familie en vrienden via facebook achterhalen dan weet u dat u niets meer te verbergen heeft.
Via algoritmes wordt u vervolgens in een kamp geplaatst.
Hetero, homo, links, rechts, oud, jong, lelijk, knap you name it.
Ze kennen uw seksuele voorkeur door alle pagina's die u online bezoekt van po rno sites en dan bedoel ik niet allen dikke tieten of een handje vol maar echt de vrouwen die je eruit pikt om nader te bestuderen. Kijk bijvoorbeeld naar de film Ex-machina waar de hoofdpersoon erachter komt dat de robot-vrouw waar hij verliefd op wordt gemaakt is naar het evenbeeld van zijn porno surfgedrag...
Geenstijl werkt ook hard mee met het openbaren van uw politiek voorkeur door gebruik te maken van Google Analytics. Ik snap heel goed dat je als web-ondernemer deze data wil kunnen inzien maar naast GS heeft Google en dus ook de Amerikaanse overheid en dus ook de NL inzichtendiensten deze data. Ze weten precies als je zonder proxies of vpn werkt dat jij Bert bent die altijd thuis via ip 123.11.22.34 en via je telefoon op weer een ander ip GS regelmatig bezoekt.
Het zou GS dus sieren als ze de privacy van de bezoekers waarborgen en bv Google analytics in de ban doen en vervangen door een onafhankelijke partij die het zelfde doen of een open source oplossing gebruiken.
Ok, ik ga weer ff verder met geld verdienen voor het bekostigen van de wakende overheid.

Dirk III | 30-10-18 | 14:07 | 2
-weggejorist-
Analysis | 30-10-18 | 14:22

Ja, de overheid weet alles van mij. En is tot de conclusie gekomen dat mijn leven volslagen oninteressant is. Dat wil ik ook. Als ik een interessante gedachte ontwikkel, doe ik dat toch zwart.

BrabantsVerzet | 30-10-18 | 14:22

Social points, dat is dus vergelijkbaar met deugpunten in Nederland. De Claudia de Breij-norm, iedereen die daar onder scoort is af en wordt uit de linkse deugkring verbannen.

spanarchist | 30-10-18 | 14:06 | 1

Wie niet aan de CdeB-norm voldoet moet een Geert Wilders ster op zijn jas, en valt voortaan in een hoger BTW tarief van 50% waarvan de baten de asiel- en islamiseringindustrie ten goede komen.

De Briemusketier | 30-10-18 | 14:39

check op YouTube; China's total surveillance state video's.

schoenmaker | 30-10-18 | 14:05

Zouden ze hier al ingevoerd moeten hebben voor mensen die in aanraking zijn geweest met Justitie. Vooral dat lichtgetint kut volk kunnen ze zo prima beoordelen en op afstand uitschakelen.

Commonlogic | 30-10-18 | 14:02 | 1

Misschien is het wel gewoon een verdeel en heers tactiek waar ze juist deze mensen voor nodig hebben. Ik vraag het me wel eens hardop af.

Dirk III | 30-10-18 | 14:10

Gezichtsherkenning van Chinezen, knap, dat lukt mij nou nooit.En dan hebben ze ook maar een paar honderd verschillende achternamen voor anderhalf miljard Chinezen. Dus elke achtnaam komt 15 miljoen keer voor. Hoe houden ze dat allemaal uit elkaar?

Mr_Natural | 30-10-18 | 14:02 | 2

Dat zullen zij weer bij Europeanen hebben want dat is een kwestie van gewenning van je hersenen.

Simon_GS | 30-10-18 | 14:08

Racist! Zo, weer 2 punten in de plus.

BrabantsVerzet | 30-10-18 | 14:23

Ollongren heeft al gereageerd: dit is allemaal nep nieuws. Burgers in +31 hoeven zich geen zorgen te maken want u krijgt helemaal geen krediet. Sociaal niet en financieel ook niet.

ScumbaggusMaximus | 30-10-18 | 14:02

Hier hebben we eauk zo'n systeem in de maak,
dat heet: EU
(aiaiai, dat kost me punten....)

vliegende knorrepot | 30-10-18 | 14:01

Rijden wel op tijd en lekker hard, die Chinese treintjes. Maar op z’n Hollands conducteurtje pesten of zwart rijden is er inderdaad niet bij.

Azijnist | 30-10-18 | 14:00

Het was allemaal voorzien door Ira Levin blijkbaar, want in dit boek wordt beschreven hoe dat gaat, zo´n totalitaire data-maatschappij en.wikipedia.org/wiki/This_Perfect_Da...

Zum_Fotzen | 30-10-18 | 13:58 | 1

Dit was het thema van een aflevering van StarTrek; the Orville.
De ultieme conclusie daarvan was dat je dus ook gewoon uitgeschakeld kan worden als je te ver in de min gaat. NIet genoeg selfies gepost? Vindt niemand je meer leuk en wil er niemand meer dat jij nog bij de club bent?
Zap. Dood..
En ja, de breinen van de volgende generaties zijn al zo bedraad door het gebruik van social media.

elfenstein | 30-10-18 | 13:58 | 3

Ik maak me ook zorgen om deze generaties, de hele dag met zo'n telefoontje kan idd niet goed voor je koppie zijn. Ze voorspellen al dat ze jong gaan dementeren!

Rallywally | 30-10-18 | 14:06

Het zijn al zombies.

laagvliegert | 30-10-18 | 14:15

Zeker.

Lupuslupus | 30-10-18 | 14:17

Bij ons is het (nog) niet eens de overheid die je sociaal dood wil maken, maar journalistieke hufterwijven die adverteerders gaan bellen.

Vod Kanockers | 30-10-18 | 13:56 | 1

Ook ja.

Lupuslupus | 30-10-18 | 14:24

etnisch profileren mag niet in NL, wordt dit puntencreditsysteem hier doorgevoerd komen dubbele nationaliteiten bij bepaalde vergrijpen zoals kleine criminaliteit, bijstands en uitkeringsfraude als een kloppende puist in een heatmap naar boven. VVDers scoren als van oudsher goed in de witteboordencriminaliteit. Hoeveel punten zou Rutte al hebben verzameld met geitepaadjes, vertragen, achterhouden, onderste stenen en met de kennis van nu

HetOorAakel | 30-10-18 | 13:56 | 1

Rutte gaat zo ver de min in dat we hem in een lekke roeiboot naar Groenland sturen. En dat is de humane oplossing.

BeunDeHaas | 30-10-18 | 13:59

Hadden ze hier in Nederland maar een dergelijk puntensysteem gemaakt. Had een hoop drama gescheeld. Dus nee, China laat maar weer eens zien dat zij de dienst uitmaken in eigen land en dat zij niet van onfatsoenlijk gedrag in het OV houden en zeker niet tolereren. Go China

SlimmerAlsJij | 30-10-18 | 13:56 | 3

Vind je het dan OK dat je rating bij de Chinese BKR daalt als je een paar keer op buitenlandse nieuwssites hebt gekeken ?

SjonnieC | 30-10-18 | 14:02

Onze SlimmerAlsJij snapt niet dat de verzamelde data beschikbaar kan worden gesteld aan wie dan ook. En dat dat net zo goed tegen je als voor je kan werken. Mensen zouden eigenlijk standaard met op een "need to know" basis met hun persoonlijke gegevens moeten omngaan maar ja. Facebook, "nee" zeggen is ook zo lastig want je wilt aardig gevonden worden etc. etc. Naief volk.

Graaisnaaiert | 30-10-18 | 14:33

Koekwaus,
Als je nu eens zou lezen.
Verkeerde sites bezocht, geen binnenlandse vluchten meer. In jouw situatie, GeenStijl bezocht? Afgesloten van internet.

MarcS | 30-10-18 | 17:33

Gaat nooit werken, alle chinezen lijken op elkaar...

Ad Hominem Tu Quoque | 30-10-18 | 13:55 | 2

Racist! En weer twee punten in de plus. Ik gloei onderhand van politieke correctheid.

BrabantsVerzet | 30-10-18 | 14:25

@ BrabantsVerzet | 30-10-18 | 14:25
Deugniet! ;)

Rest In Privacy | 30-10-18 | 14:33

Valt nog mee wat ik hoor, ik had "Chinglish" verwacht.

Johan_Voorhaar | 30-10-18 | 13:55

Straks zijn die Chinezen in eigen land zo 'braaf', dat wanneer ze op vakantie naar het buitenland gaan zo compleet los gaan. Zoiets als 18-jarige Amerikanen in de Caribbean. Of toeristen in Amsterdam met drugs. Of elke puber die uit de greep van strenge ouders vlucht.
Leuk, 1,4 miljard losgeslagen toeristen.

Winter_is_coming | 30-10-18 | 13:54 | 1

Die hebben we nu ook al, alleen niet uit china.

elfenstein | 30-10-18 | 13:59

De enige oplossing is je massaal misdragen zodat niemand meer social credits heeft. Dan klapt het systeem

deministerpresident | 30-10-18 | 13:54 | 1

Prisoner's dilemma: uiteindelijk kiest men toch voor zichzelf.

Winter_is_coming | 30-10-18 | 13:55

Werkelijk doodeng! Zowel overheid als bedrijfsleven verzamelen zoveel mogelijk gegevens over ons en houden ons in de gaten, zowel fysiek als digitaal. En allemaal onder het mom van vriendelijke, goede bedoelingen en preventie. Maar uiteindelijk zullen we eindigen als domme sukkels die niks meer kunnen en niks meer mogen.

Gezwel | 30-10-18 | 13:53 | 2

Wat doe je dan ook in China?

BeunDeHaas | 30-10-18 | 13:57

BeunDeHaas
Kwestie van tijd, dan wonen we in ons eigen "Hemelse Rijk"

Gezwel | 30-10-18 | 14:26

Hoop dat het grootste deel van de bevolking zich nu toch is achter hun oren gaan krabbelen.

pianist | 30-10-18 | 13:53

Veiligheid mag wat kosten.

SlimmeBelg | 30-10-18 | 13:52

Enige oplossing: alle computers, telefoons, slimme meters en draadloze shit de deur uit. Maar ja denk dat 90% het stadium verslaafde heeft bereikt.

Rallywally | 30-10-18 | 13:51

Ik kom daar al zeer regelmatig een jaar of vijftien. Aantal camera's op straat is inderdaad huge wat ook een zekere mate van veilig gevoel oplevert. Wat echter nog scarier is, is dat je beste vriend, collega, whatever wie ook credits kan verdienen door jou als Chinees te verlinken mocht je even buiten de lijntjes kleuren. Het fenomeen "klokkeluider" krijgt in China een nogal wrange bijsmaak.

de directeur | 30-10-18 | 13:50

Een soort kudosysteem dus?

DrumPiet | 30-10-18 | 13:50 | 1

Alleen dan niet enkel voor reaguurders in fapbunkers maar voor Jan met de Pet op straat. Al zullen er weinig echte Jannen in China rondlopen, me dunkt.

BeunDeHaas | 30-10-18 | 13:54

Lijkt wel wat op de Black Mirror-aflevering Nosedive, op Netflix.

Pieter Breydel | 30-10-18 | 13:50

Een formidabele prestatie, die gezichtsherkenning. Want het probleem is dat alle Chinezen op elkaar lijken.

Nivelleermarionet | 30-10-18 | 13:50 | 4

Nivelleermarionet | 30-10-18 | 13:50
Ja het kan wel zijn dat ze dat vinden, maar het is toch niet helemaal waar: zo hebben westerlingen bijvoorbeeld nog verschillende kleuren haar of krullen.

Rest In Privacy | 30-10-18 | 13:56

Is dat zo: chinezen hebben allemaal zwart haar, niet krullend. De blanke heeft rood, gembet, blond, alle soorten bruin, zwart, krullend in variaties, steil. Dat maakt het makkelijker.
Maar type I en type II fouten zijn nog steeds erg hoog bij dit soort gezichtsherkenning. Scary

Winter_is_coming | 30-10-18 | 13:58

Oooh. Racist! Huppekee, plus twee punten.

BrabantsVerzet | 30-10-18 | 14:26
▼ 1 antwoord verborgen

Is dit niet al een tijd een groot ding in China, social points? Dat je op basis daarvan compleet afgeserveerd kan worden omdat je door rood hebt gereden bijvoorbeeld?

BeunDeHaas | 30-10-18 | 13:48 | 3

China heeft wel altijd een attitude gehad van; elke inwoner hier doet mee, als mieren in een mierennest. Niks individualiteit.

Carmelita | 30-10-18 | 13:56

Als je door rood loopt bij een zebra wordt dat ook verwerkt en krijg je ergens op een server een minpuntje. Maar waarschijnlijk wordt goed gedrag ook beloond met extra kansen op de arbeidsmarkt, eerder een woning etc.. Voor asielzoekers zou ik het nog niet zo gek vinden maar ja dat is in strijd met de grondwet.

Simon_GS | 30-10-18 | 14:13

Daar ga je dan als Beun=de-Haas. Zaterdag met de bus van je baas een arbeiders wijkje in om wat raampjes af te lakken, aan de deur je zakje muntjes innen. vervolgens via facerecognition eruit gepikt worden en tijdens je 'belasting-in- vullen' voor eind April een pop-up krijgen met foto's, om extra belasting af te tikken. hahahaha

mood | 30-10-18 | 14:28

Maar je ziet ze nooit in Opsporing Verzocht, die Sjines0n

Verderkijkert | 30-10-18 | 13:48 | 1

Nee , inderdaad ... want niet zo'n verrotte mentaliteit als het gros ( niet iedereen dus : Hoi msm ) van de lichtgetintiërs waar 50% van de Nederlanders nog steeds dol op is .

daytripper | 30-10-18 | 14:23

Dat doen we toch al? Als ik me misdraag in een vliegtuig kom ik op een zwarte lijst. Maak ik me strafbaar in een trein dan zal er wel een notitie bij mijn naam komen bij de politie. Probeer ik mijn verzekering op te lichten kom ik ook op een zwarte lijst. Etc etc. We worden al van alle kanten in de gaten gehouden en geregistreerd.

namensmijnhond | 30-10-18 | 13:48 | 1

Verschil is dat als je je misdraagt in het vliegtuig, je niet uit de trein geweerd wordt of een lagere hypotheek krijgt. Een dergelijke straf moet (volgens onze rechtsprincipes) passen bij het vergrijp.

Muxje | 30-10-18 | 13:56

denk maar niet dat wij eraan ontkomen. Gezichtsherkenning is er al bijv. op Schiphol, paspoort wordt gecontroleerd en je moet je gezicht laten scannen waarna je het land in kunt. Aan je gezicht hebben ze veel meer dan aan bijv. jouw vingerafdruk.

Fedde71 | 30-10-18 | 13:48 | 2

En nog zo weinig misdrijven oplossen?

SlimmeBelg | 30-10-18 | 13:53

Je vergeet de wifi en bluetooth tracking op zowel Schiphol ern grotere NS stations

Northup | 30-10-18 | 16:25

Was al bekend van de - overigens zeer interessante - VPRO-documentaires van Ruben Terlou.

Desalniettemin; zeer foute zaak.

Rico Tampeloerus | 30-10-18 | 13:46

Er bestaat toch ook al een puntenrijbewijs? Kwestie van tijd dat het onder Ollongren wordt uitgebreid met een verplichte opvoedcursus na een drietal bekeuringen wegens burgerlijke ongehoorzaamheid.

RenHoek | 30-10-18 | 13:46

Power corrupts and absolute power corrupts absolutely.

Nichtsneues | 30-10-18 | 13:45

In Sjina hebben ze geen barbaren zoals de marekanen en de toerken?

salonsocialist | 30-10-18 | 13:45 | 2

Oeigoeren hebben ze in China, maar die zijn op kampweek.

Glasgow Argus | 30-10-18 | 13:46

salonsocialist | 30-10-18 | 13:45 | reageer

De grootste Chinese provincie is Xinjiang (qua landmassa). Xinjiang staat ook wel bekend als Oost-Turkestan of Oeigoeristan .
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese...

"De Oeigoeren zijn een Turks volk uit de Chinese autonome regio Sinkiang (Xinjiang). Met ongeveer 8,82 miljoen (2003) personen vormen de Oeigoeren 45% van de bevolking van dit gebied. Hun taal, het Oeigoers, behoort tot de Turkse talen. Het grootste deel van de Oeigoeren leeft in het Tarimbekken, het zuidelijk deel van de provincie en hun traditionele woongebied, waar zij met ruim 80% van de daar wonende bevolking nog steeds de meerderheid vormen."
nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoeren

koter | 30-10-18 | 13:55

Net een aflevering van black mirror

Rallywally | 30-10-18 | 13:45

dystopische boeken als 1984 en Brave New World waren verplichte kost op middelbare scholen in mijn tijd.

Verbijsterend dat de toenmalige lezers de waarschuwing uit die boeken hebben opgevat als een recept voor maatschappelijke ordening.

Glasgow Argus | 30-10-18 | 13:45 | 6

"So long as they (the Proles) continued to work and breed, their other activities were without importance. Left to themselves, like cattle turned loose upon the plains of Argentina, they had reverted to a style of life that appeared to be natural to them, a sort of ancestral pattern... Heavy physical work, the care of home and children, petty quarrels with neighbors, films, football, beer and above all, gambling filled up the horizon of their minds. To keep them in control was not difficult."

Glasgow Argus | 30-10-18 | 13:54

Die boeken waren geen waarschuwing. Dat zijn handleidingen. En decstudenten van toen hebben dat goed begrepen en implementeren deze nu ze in de diverse regeringen zitten.

Winter_is_coming | 30-10-18 | 14:05

Mooi verwoord, helaas wel de werkelijkheid ja, vooral “Some pigs are more equal then other pigs”.

J-van-de-Bontekoe | 30-10-18 | 14:08
▼ 3 antwoorden verborgen

In Portugal vrijwel geen enkele camping waar je kunt betalen met bank kaart. Alles cash. mensen moeten vaak contant geld gaan 'tanken' op km's afstand bij langer verblijf.. Deze campings hebben allemaal WiFi en telefoon, dus het zou wel kunnen ......

EvertsNL | 30-10-18 | 13:45 | 4

In Portugal accepteert men ook gewoon een 200 Eur biljet. In NL ben je al een outcast/potentiele crimineel bij 50 biljetten.

Winter_is_coming | 30-10-18 | 14:07

Winter_is_coming | 30-10-18 | 14:07
Waar haal je in Nederland in hemelsnaam een 200 euro biljet vandaan?

lsimon | 30-10-18 | 14:35

De bank. Moet je wel speciaal aanvragen, moeten ze bestellen, net zoals de 500 eurobiljetten. Briefjes van 100 euro pinnen is sinds kort ook niet meer mogelijk. Alles moet namelijk wijken voor het totale inzicht in de geldstromen van die vervelende kudtburgers, he?

Graaisnaaiert | 30-10-18 | 15:30
▼ 1 antwoord verborgen

Black Mirror?

Rest In Privacy | 30-10-18 | 13:45 | 3

Haha tegelijk

Rallywally | 30-10-18 | 13:48

Geweldige serie trouwens.

Rest In Privacy | 30-10-18 | 13:51

Zitten een paar hele goede afleveringen bij, waarvan je ook denkt; we gaan het nog meemaken.

Rallywally | 30-10-18 | 13:54

Juncker, Verhofstadt en Timmerfrans krijgen een stijfje bij het zien van dat filmpje.

Crusher | 30-10-18 | 13:44 | 1

Een stijfje ?
Die zitten shocking klem onder hun bureaux nu..

Wijze uit het Oosten | 30-10-18 | 14:04

Ik wil dit niet.

PijlVader | 30-10-18 | 13:43 | 1

Maar die trein kart tenmiste wel lekker door.

Lochos | 30-10-18 | 16:01

Obey or you will be shot.

Rest In Privacy | 30-10-18 | 13:43

Eng.
Vooral dat ze kijken wat je op internet doet.

hotnot | 30-10-18 | 13:43

Ik vind het wel een goed plan. Te veel anti-socialen en paupers overal.

Snorkle | 30-10-18 | 13:42 | 3

Je realiseert je dat je als reaguurder waarschijnlijk sowieso een zwaar negatieve score gaat krijgen indien dat systeem hier ook zou komen?

jip_86 | 30-10-18 | 13:44

Daarom reageren de meesten hier ook anoniem.

Met zo'n systeem zou Nederland ook vrij snel van de Mocro en Antilliaanse criminaliteit verlost zijn, maar wij modderen graag verder met tienduizenden slachtoffers per jaar.

Zware Guy | 30-10-18 | 14:24

Kan je dat uitleggen Zware Guy?

Geen01 | 30-10-18 | 14:28

Overheden zijn zieker dan de burgers.

Geen01 | 30-10-18 | 13:42

Zolang we niet eens een EPD kunnen doorvoeren in dit land geloof ik het allemaal wel...

IAKSAKKAK | 30-10-18 | 13:41 | 2

Ghehehe, dus u denkt dat dat mislukt is?
Voor u, de patient wel ja.

elfenstein | 30-10-18 | 13:50

Het elektronisch patiëntendossier is voor iedereen veilig behalve voor de patiënten zelf: "Bij de ontwikkeling van het landelijk EPD is onderzocht of ook patiënten zelf via internet toegang konden krijgen tot over hen uitwisselbare informatie. Dat bleek om veiligheidsredenen niet haalbaar. De bestaande authenticatiemogelijkheid DigiD biedt onvoldoende zekerheid voor het via internet beschikbaar maken van medische gegevens.".
Maar uw data is safu by us.

Geen01 | 30-10-18 | 14:04

daar was al een leuk artikel over bij de Staatsomroep. Ging over zebrapaden met camera en gezichtsherkenning. Door rood lopen = kudo's inleveren

scary...

zeiksmurf | 30-10-18 | 13:39

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl