Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland tot op bot verdeeld over prangendste kwestie sinds De Patatse en Frietse Twisten

deze voor je brussel

Ja mensen. Nu heeft de Brusselse elite u precies waar ze u hebben wilt. 

De Nederlander weet het niet meer. Het volk, dat eensgezind ten strijde trekt als het op zaken als gezelligheid (voor), trammelant (tegen) en Boer Zoekt  Vrouw (toch voor) aankomt, is in tweeën gespleten door een slinkse list van Jean-Claude 'Als ze inspraak willen kunnen ze het krijgen' Juncker. We weten het niet als het om het afschaffen van de zomertijd danwel/of hetzij de wintertijd aankomt. 44 procent is voor de zomertijd. Maar! 38 procent is voor de wintertijd. Aan de ene kant zijn wintertijdfans allemaal nazi's, aan de andere kant zijn zomertijdfans stuk voor stuk terroristen. Dus daar zit je met je goede genuanceerde gedrag. Kunnen we anders Unilever niet gewoon laten beslissen?

Reaguursels

Inloggen

Dus referendum na referendum wordt genegeerd, maar een enquete is ineens bindend ofzo?

zwarte_weduwe | 15-10-18 | 15:44

Dit is een bijzonder belangrijk onderwerp!
Tijd, lengte, gewicht en vergelijkbare eenheden zijn fundamenten van onze hedendaagse maatschappij. De tijd discussie kun je voeren vanuit verschillende standpunten, vandaar dat meerdere antwoorden goed zijn. Biologisch gezien heeft de lengtegraad argumentatie met meerdere tijdzones de voorkeur. Sociaal gezien maakt het uit of je veel interactie met werkenden hebt en wat je in je vrije tijd wilt doen. Macro economisch is het handig als je met het buitenland op een lijn ligt, en welk buitenland kies je dan? Het vervelende van Juncker is dat hij deze achtergronden en de discussie daarover niet publiekelijk laat uitdiepen, zodat de meeste mensen reageren zonder deze argumenten af te wegen. Voor een goed referendum is het belangrijk de kiezer te informeren en de discussie te entameren. Of dit een gevolg van een dubbele agenda van Juncker is of de laatste stuiptrekking van zijn termijn is mij niet duidelijk. Goed voor referenda in het algemeen en deze discussie in het bijzonder is deze aanpak niet. Als afleidingsmanoeuvre en om referenda ik een kwaad daglicht te stellen is het wel handig.

Stil_Haben | 15-10-18 | 12:55

Graag afschaffen, ik heb een kuthorloge met lastig kleine knopjes en dat gelazer ieder jaar ben ik zat.

drastic | 15-10-18 | 09:18

Het kan me oprecht geen moer schelen wat ze hiermee doen.

Het afschaffen van de zomertijd maakt mijn werk makkelijker, maar het is slechts een kleine ergernis als het blijft bestaan.

Uiteindelijk drukt men er toch wel weer een stuk beleid doorheen dat nergens op slaat en er vooral op gericht is om de dagelijkse praktijk zoveel mogelijk te saboteren.

Ik zou het echter wel een geweldige stunt vinden als wij gewoon in de hele EU UTC+3 in zouden voeren als standaard-tijdszone. Dan lopen we direct gelijk met de Arabieren en de Russen en is het signaal "o.d.t. en ijk de gehele maatschappij maar opnieuw" ook weer duidelijk. Dan komen we misschien eindelijk eens van die 9 tot 5 mentaliteit af.

Tel Aziaat | 15-10-18 | 09:15

In plaats van het oplossen van problemen die te groot zijn voor 1 land alleen (dat is waar we de EU voor hebben opgericht) zoals het immigratie vraagstuk of een uniform Europees belastingstelsel houdt men zich in Brussel liever bezig met futiliteiten als het ausradieren van plastic zakjes, gloeilampen, zomer/wintertijd en het bedenken van nieuwe namen voor benzine. Tot het oplossen van echte problemen is men niet in staat. Ik zeg terug naar de kern of stoppen met die waanzin!

Mark zit te Dutten | 15-10-18 | 09:07

Over zaken die er toe doen moet de burger z'n bek houden, maar voor totale non-issues zoals zomer/wintertijd mag het volk ineens meebeslissen? Feit is dat een zeer groot deel van de Europese bevolking kritisch staat tegenover de EU, ook in Nederland. De algemene opinie is dat er al veel te veel bevoegdheden zijn overgedragen en dat dit eigenlijk teruggedraaid moet worden. Dat weet men in Brussel heel goed en daarom probeert men ook grip te krijgen op sociale media (wat m.i. kansloos is) om de kritische geluiden de kop in te drukken. En dit soort afleidingsmanoeuvres moet dan de schijn ophouden dat er naar het volk wordt geluisterd. Ik doe hier niet aan mee!

kunstliefhebber | 15-10-18 | 08:51

We kunnen als compromis de klok ook een half uurtje verzetten. Noemen we het herfsttijd.

Ibu | 15-10-18 | 08:50 | 4

Waarom geen lentetijd? (Hooivork uit het vet haalt).

Franciscus Borchwerf | 15-10-18 | 09:08

@sociaal_econoom. Er zijn wel meer tijdszones met halve uren hoor.

Shoarmamasutra | 15-10-18 | 12:04

Wintertijd (Praag-tijd) is al een compromis tussen zomertijd (Kiev-tijd) en GMT.

vrijstijler | 15-10-18 | 15:19
▼ 1 antwoord verborgen

Nu we de opwarming hieraan vastkoppelen wordt dit een zeer belangrijk onderwerp.
Permanent zomertijd---> het wordt hier warmer dat begrijpt zelfs een kind van dertien.
Met de wintertijd wordt de opwarming gestuit doordat het dan een uur EERDER donker is - hetgeen meer afkoeling in de nacht betekent.
In de zomer is het nu om half elf (22.30 uur) pas donker - als we de wintertijd invoeren dan gaat de zon om half tien (21.30) al onder... zodat we meer afkoeling krijgen in de nacht.
Invoering van de wintertijd is essentieel.

sociaal_econoom | 15-10-18 | 08:17 | 4

Dat ze dat niet eerder bedacht hebben he

kloopindeslootjijook | 15-10-18 | 08:30

Wordt het met de wintertijd dan ook geen uur eerder licht, waardoor het eerder opwarmt? Misschien kunnen we 's nachts de klok 4 uur vooruut zetten waardoor de nachten héél lang duren en het lekker lang koud is.

*sarc. mode off*

Binkoo | 15-10-18 | 09:49

Feitelijk is zomertijd vanuit milieuoogpunt beter.
Immers later donker, langer de zon nog in huis: Later lampen aan, later verwarming (harder) aan ('s ochtends heb je minder verwarming nodig).

New Quacka | 15-10-18 | 10:49
▼ 1 antwoord verborgen

DronkenKloteJan zullen we toch missen, één linkje doe ik, maar er zijn vele filmpjes op utube/Het Net waar dit misbaksel dronken ondersteund moet worden.
Daarom één hilarisch filmpje van die dronkenklotejan;
www.youtube.com/watch?v=XPgiI46FCDU

Theo-Pim-Riv | 15-10-18 | 08:08

boeiend onderwerp.
<Gaaap>

zeiksmurf | 15-10-18 | 07:57

Het valt op... tot 1977 hadden wij in Nederland de wintertijd.
In 1977 hebben wij de zomertijd ingevoerd en vanaf die tijd zijn de winters minder koud en is het hier warmer geworden - dit jaar is dat duidelijk waarneembaar.
Het zou best kunnen dat de opwarming van het klimaat in West-Europa hiermee te maken heeft?

Derhalve is het beter dat we de wintertijd gaan invoeren.... in de avond is het een uur eerder donker zodat de nachten dan kouder worden.
Wellicht dat hiermee de temperatuur in 2040 een of twee graden lager zal uitkomen.
Als je de zomertijd invoert dan weet je zeker dat het fout gaat.

sociaal_econoom | 15-10-18 | 07:56 | 2

Want de haan kraait voordat de zon opkomt, dus zon komt op, omdat de haan kraait?

kloopindeslootjijook | 15-10-18 | 08:31

Ik had zaterdag een klok met een lege batterij, bleef 's ochtends staan op 4 uur dus is het bij ons de hele dag niet warmer geweest dan 13 graden! Was flink balen, daar ging mijn zomerse dag...

Stierenpeop natuurlijk, het weer houdt zich niet aan tijd. Met de zomer- en wintertijd krijg je hooguit dat het warmste/koudste moment van de dag/nacht een uur verschuift, het heeft geen effect op de temperatuur.

Binkoo | 15-10-18 | 09:45

De vraag "heeft u last van de uur overgang" is niet volledig, iedereen kan daar best last van hebben maar nog steeds bedoelen MINDER last dan als het een half jaar te vroeg donker of te lang lacht is, dan is je bioritme een half jaar in de war. Gaat de EU ook vragen heeft u last van de jaarlijkse EU belasting afdracht? En als dan meer dan 50% ja zegt die afschaffen?

een_mike | 15-10-18 | 07:50 | 2

lacht = licht

een_mike | 15-10-18 | 07:51

een uurtje overgang per jaar. Veel vrouwen zouden dr voor tekenen.

zeiksmurf | 15-10-18 | 08:09

Zullen we anders in de winter gewoon allemaal een uur minder gaan werken.
Misschien tijdelijk wat minder salaris, maar past wel beter bij het mindere daglicht. En kun je de spits een beetje uitsmeren.

kloopindeslootjijook | 15-10-18 | 07:40 | 1

Alleen bij de handen aan het bed in de zorg en blauw op straat gaat dat niet werken natuurlijk. Maar kwebbelbanen met stropdassen vast wel.

kloopindeslootjijook | 15-10-18 | 07:42

Zullen we dan maar allemaal een uur later of eerder naar het werk ? Effectief hetzelfde, maar dan heb je dat voor sommige mensen verwarrende gehannes met die klok niet meer.
Bij sommige beroepen kunnen mensen met een bioklok van beton een kwartier per dag verschuiven. Maat dat kunnen ze nu ook.

kloopindeslootjijook | 15-10-18 | 07:30

Erg grappig dat avondmensen blijkbaar massaal voor zomertijd zijn. Dat wordt nog wat als ze 's winters voor hun gevoel midden in de nacht op moeten staan!

Wintertijd is uiteraard enige juiste keuze. Dat is al een compromis als je GTC niet als keuze meeneemt, want het middaguur valt dan al gemiddeld om 12.40. Dus al die avondgenieters hebben dan ook al 40 minuten extra.

Dit zijn 2 extreem goede wetenschappelijke draadjes voor de geïnteresseerden:
twitter.com/Marco_Langbroek/status/10...
twitter.com/Marco_Langbroek/status/10...

theplunger | 15-10-18 | 07:22 | 2

Jij hebt er weinig van begrepen. Avondmensen die voor zomertijd gaan kunnen 's winters een uur uitslapen.

Jorgensen | 15-10-18 | 07:35

@Jorgensen: iedereen kan altijd een uur langer slapen. Kom je alleen wat later op je werk... Kan andersom trouwens ook...

vrijstijler | 15-10-18 | 12:35

Jean Claude Juncker...
we weten inmiddels dat hij af en toe niet goed kan zien hoe laat het is - op dat moment ziet hij alles dubbel.

Wat veel mensen niet weten, de heer Juncker is lui en gemakzuchtig.
Hij heeft er een hekel aan om 2 keer per jaar zijn horloge en klokken thuis een uur vooruit of een uur achteruit te moeten zetten.
Eerlijk gezegd heb ik daar ook een hekel aan.

sociaal_econoom | 15-10-18 | 07:21 | 1

Goed om te zien dat 100% ‘t niet weet dan wel geen antwoord heeft.

Isnogaanhettype..... | 15-10-18 | 07:17

Een heerlijk non-onderwerp vanuit de EU. Geef 'de EU burger' iets om over te morren, dan kunnen 'wij boven hen gestelden' vrolijk verder met handjeklap en handel onder de tafel. Wat mij opvalt is dat de EU tenminste de vraag nog enigszins goed heeft opgesteld; ik had verwacht dat ze de vraag als volgt hadden geformuleerd: "Wilt u de tijd afschaffen?"

EEnzame SchizofrEEN | 15-10-18 | 07:09 | 1

Slim van Juncker - wij vergeten nu over zwarte piet te zeuren.

Terwijl wij nu een half jaar over de tijd (en het weer) gaan bakkeleien... kan Brussel in alle rust de Brexit tot een goed eind brengen.
De Britten zijn altijd een eigenwijs volk geweest... je zult zien zodra wij de klok niet meer een uur gaan verzetten dan blijven ze dat in Engeland wel doen.
Op zich is dit een geldige reden om Engeland uit de EU te gooien.

sociaal_econoom | 15-10-18 | 07:32

Onze twee homo´s en twee anti-homo´s zullen wel voor ons beslissen, daar hebben wij vast geen stem in.

Of voor één keer een referendum als teken van goede wil (lees middelvinger, wil niet weten waar die geweest is) van Olongkreng

bergsbeklimmer | 15-10-18 | 05:48

Sinds we ontdekt hebben dat we zoiets als een biologische klok hebben die een beetje ontregeld kan raken tijdelijk zijn er ook opeens mensen die verschrikkelijk onder lijden en gebukt gaan onder de zomertijd. Wat een leven heb je als je overal begint te kraken en te piepen en depressief raakt van een uurtje tijdverschil. En dat twee keer per jaar, oh the humanity.

Buckle up, zou ik zeggen.

Sans Comique | 15-10-18 | 01:53

Misschien een nieuwe peiling? De EU afschaffen in de wintertijd, of de EU afschaffen in de zomertijd?

PS. Schaf die wintertijd nou maar af, zit toch op kantoor dus dat het nou licht wordt om 9 uur of 10 uur dat maakt echt niks uit.

Maar als werkende loonslaaf om 16.45 thuis komen en dat het alweer donker is is ook niks.

Met de zomertijd heb ik in de winter ff de tijd om doordeweeks de hond uit te laten, even snel me dakgoten leeghalen, even de bladeren van het erf swiepen. Gewoon ff 5 uur per week extra licht zodat ik al die zooi niet in mijn kostbare weekend moet doen.

Dat maakt het leven praktischer, handiger, BBQ zomer blabla allemaal mooi.

Schraapmaad | 15-10-18 | 00:40

Je kunt het ook simpel oplossen door het ene jaar zomertijd in te voeren, en het jaar erop wintertijd. Iedereen half tevreden.

JackStick | 15-10-18 | 00:35

Ze zoeken het maar uit en mijn mening geef ik alleen nog maar ongevraagd.

MistaRazista | 15-10-18 | 00:12

Ze vragen niet of je langer licht 's ochtends of 's avonds wilt, ze vragen of je eerder donker 's avonds of langer donker 's ochtends wilt. Zeker Maurice de Hond van de PvdA die dat allemaal verzint?

Watching the Wheels | 14-10-18 | 23:34

Nu is het om 7 uur donker... maar over over 2 weken als de klok wordt verzet (wintertijd) dan is het om 6 uur / half zes al donker.
Dat is niet prettig.

sociaal_econoom | 14-10-18 | 23:34 | 2

Mee eens, dan is het ineens winter.

Watching the Wheels | 14-10-18 | 23:35

Ik vind het altijd wel gezellig als het in de winter met etenstijd donker is. Kaarjes aan enzo. Echt winter.

vrijstijler | 15-10-18 | 12:37

Je kan toch gewoon een half uur er precies tussenin gaan zitten. Is dat nou zo moeilijk om te bedenken?

Omebert | 14-10-18 | 23:20 | 1

Of de klok elke nacht om 3 uur 'consequent 2 uur terug zetten en dan lekker lang uitslapen tot een uur of 6 's ochtends als het licht is.

Watching the Wheels | 14-10-18 | 23:38

Anders neem je even de tijd voor. Net als dat halve belbundelzooi. Duurde even.. de rest is praatjes, en zakken vullen.

rattenvanger XL | 14-10-18 | 23:19

Ik ben voor de lentetijd.

Pislinq | 14-10-18 | 23:17 | 1

Erg dierlijk van je

rattenvanger XL | 14-10-18 | 23:20

Als we onszelf nu afschaffen als EU, kunnen anderen hun licht hier ooit over laten schijnen toch ? Doen zeg ik. Geen tijd voor deze bull.

suscrofa | 14-10-18 | 23:14

Beetje in comments gekeken Toen het eerst in het nieuws kwam. Ruwweg gezegd zij. De scheidingen de scheidingen. Stadsmensen / vrijgezellen voor langer licht in de zomer want langer (zomertijd) op terras. Dorpen / mensen met kinderen. Vroeger licht in de winter want veiliger voor de kinderen die naar school fietsen ( wintertijd) plus mensen die meer een zonne ritme hebben zoals ik ook wintertijd. Ik pas me niet echt aan. Tijd. Dus in de winter begin ik rond 9 uur en in de zomer rond 10 uur. Want geografisch gezien hoort hier de wintertijd.

Snap_het_ook_niet | 14-10-18 | 23:02 | 1

Ik heb liever vroeg donker én laat licht én het hele jaar door zomerse temperaturen. Dat is veel beter voor m’n hangovers.

BLR | 14-10-18 | 23:14
-weggejorist-
Datkanjenietmenen | 14-10-18 | 22:50 | 1

Een uur meer of minder op jaarbasis daar gaat een beschaving niet dood aan maar aan ongebreidelde immigratie van mensen uit middeleeuwse samenlevingen dus wel. Laat Brussel ons daar maar wat meer inspraak geven. Heeft het allemaal nog enige zin voor ons aller toekomst. Jan Kloot Joenker zuipt zichzelf toch het leplazarus dus wat zal mij zijn geneuzel over de tijd aan me reet roesten. (Sterk slot)

suscrofa | 14-10-18 | 22:49

Als de tijd hetzelfde blijft kun je toch gewoon winter en zomer werktijden instellen?

Hadena | 14-10-18 | 22:48

Heb toch voorkeur voor altijd zomertijd. 's-Winters wel met donker naar kantoor maar eenmaal onder de tl-balken maakt het geen reset meer uit of het nou om 9 of om 10 uur licht wordt. Wel heb je dan na het werk nog een uurtje licht om wat te doen. Vervelend vind ik juist met donker starten en met donker pas weer stoppen

Ben Hetzat | 14-10-18 | 22:35 | 4

Dat. En dan ben ik ochtendmens. @Bluray. Hoezo non-discussie. We worden gewoon het Duitse model ingerommeld door Rutte en de EU.

kaasfondue | 14-10-18 | 22:53

@fondue, zou mooi signaal naar Brussel zijn als we ons bij de Engelse tijd aansluiten. Daar horen we geografisch toch al bij.

Ben Hetzat | 14-10-18 | 23:51

Je kan ook gewoon na werktijd lekker de tl-balken aandoen. Ik wordt niet wakker van tl-balken. Wel van daglicht.

vrijstijler | 15-10-18 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou het heel jammer vinden wanneer ik in de zomer een uur minder op het balkon of in de tuin zou kunnen zitten

Sans Comique | 14-10-18 | 22:28 | 2

Vroeger opstaan. Ochtenstond heeft goud in de mond. (als het niet regent toevallig)

suscrofa | 14-10-18 | 22:55

@suscrofa
Ik ben dol op slapen en daarmee ben ik nog niet een uur eerder thuis van mijn werk.

Sans Comique | 15-10-18 | 01:46

Tijd is toch ruimte?

Kanarie_Geil | 14-10-18 | 22:14 | 1

In relatieve zin wel.

suscrofa | 14-10-18 | 22:51

We hebben al permanent 40 minuten zomertijd omdat we in de verkeerd zone zitten.

"Het verzetten van de tijd was voor mij niet zo'n probleem , zij het dat het voor Nederland overbodig was omdat we al ca 40 minuten 'zomertijd' hebben het gehele jaar door. Het is hier al veel langer licht 's avonds dan eigenlijk hoort.
Kijk naar 21 maart , dag en nacht ca 12 uur. Zon komt op om 06:40 en gaat onder 18:56 . 21 september op 07:25 en onder 19:41 terwijl dat eigenlijk zo rond 6 uur moet zijn in beide gevallen.

We vallen volledig in de GMT zone en zijn in mei 1940 bij de Middel Europese Tijdszone getrokken.
En dat is de tijd die hoort bij 15 gr OL, de Pools-Duitse grens.

Permanente zomertijd heeft grote negative consequenties voor met name de winter als dat besloten zou worden, voor de westelijk gelegen landen waaronder Nederland en Frankrijk

Op 21 december gaat de zon in Amsterdam pas op om 09:48 in Madrid om 09:34 maar in Berlijn om 09:14 en Warschau om 08:42, Parijs om 09:41

En London , met zijn GMT om 08:03, onder om 15:53.

Dus als er iets besloten wordt kan dat niet anders zijn dan terug te gaan naar de wintertijd. Spanje gaat hier sowieso niet mee akkoord. In Noordwest Spanje is het nog veel meer uit het lood . In Coruna gaat dan de zon na 10 uur pas op ."

Zwizalletju | 14-10-18 | 21:57 | 1

Dat we dezelfde tijd als Duitsland zouden moeten hebben slaat nergens, op. Hoog tijd om de gelijkschakeling van mei 1940 ongedaan te maken. Wij zitten geheel in de GMT zone , niet in de Poolse zone.
In de USA zijn zo'n 10 staten die de zones zelfs dwars door hun staten hebben lopen. Dus als het daar kan, kan het hier ook.

Zwizalletju | 14-10-18 | 22:02

Na het lezen van de comments concludeer ik dat het onder de reaguurders wemelt van de Oostblokkers en Turken. Of mensen die denken dat het het hele jaar door zomer is als we voor zomertijd kiezen.

vrijstijler | 14-10-18 | 21:46 | 1

Het is veel erger dan ze ons willen doen voorkomen. We bevinden ons in de eindtijd.

suscrofa | 14-10-18 | 22:53

Tot nu toe komen alle onderzoeken op één punt tot dezelfde conclusie: als de EU-landen hun talen niet zouden coördineren, zou dat nadelig zijn voor de interne markt vanwege hogere kosten bij handel met andere landen, ongemakken bij transport, communicatie en reizen en een geringere productiviteit van de markt voor goederen en diensten. Geeft u de voorkeur aan Frans of Duits?

dugo | 14-10-18 | 21:39 | 3

Gezien de opbouw van de EU stel ik 3 officiële talen voor. 1 Romaanse, 1 Germaanse en 1 Slavische. Dat scheelt een boel kosten op vertalers t.o.v. de huidige situatie.

koeberg | 14-10-18 | 21:45

koeberg | 14-10-18 | 21:45
Goed plan. Braziliaans, Frysk en Russisch dus.

W_F | 14-10-18 | 21:51

Braziliaans is binnen de EU beter bekend onder de naam Portugees.

koeberg | 14-10-18 | 22:26

Ik laat dit over aan de beroepsgroepen die baat hebben bij danwel last hebben van een aanpassing.

MickeyGouda | 14-10-18 | 21:37

Kunnen we niet gewoon GMT aanhouden? De nulmeridiaan loopt praktisch door Nederland en de Engelsen kunnen als enige EU lid onpartijdige beslissingen nemen over de toekomst van de EU.

W_F | 14-10-18 | 21:35 | 5

Ja dat is het beste.

Zwizalletju | 14-10-18 | 21:58

Juncker kan ook de Chinese oplossing toepassen: officieel is heel China dezelfde tijdzone maar elke provincie gebruikt in de praktijk stiekem toch een zelfgekozen tijdzone.

W_F | 14-10-18 | 22:06

vrijstijler | 14-10-18 | 21:52

Vier uurtjes rijden. En dan zit dat uur varen er ook nog bij.
Dat is dan wel vanuit Zeeuws-Vlaanderen en in Duinkerken oversteken

Bijtendehond | 14-10-18 | 23:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is gewoon een goedkope truc van Brussel. Een onbelangrijk item "vrij" geven om de verschillende landen daarover een uitspraak te laten doen. Dat wordt dan een zooitje, omdat het tamelijk vervelend is als verschillende landen verschillende beslissingen nemen en verschillende tijd gaan aanhouden. Dan blijkt de oplossing: Europa moet zelfs zoiets onnozels regelen, anders wordt het een puinhoop.

Janas | 14-10-18 | 21:30

Ik geef geen neuq, maar die smaak is klaarblijkelijk uitverkocht.

jemagookniksmeer | 14-10-18 | 21:30

"Aan de ene kant zijn wintertijdfans allemaal nazi's"

Want wintertijd = Duitse tijd. Ja dat klopt. Maar zomertijd is Bulgarije/Roemenië/Baltische tijd. Dan ben je pas helemaal de weg kwijt. Nederland zou gewoon GMT moeten aanhouden. Zie dit kaartje: pbs.twimg.com/media/DnFOV_eXoAU-rPE.j...

vrijstijler | 14-10-18 | 21:22

Compromis :
Op de even dagen zomertijd en op de oneven dagen wintertijd.
Iedereen blij.

artie | 14-10-18 | 21:22

Frietisten zou men het land uit moeten zetten met hun rare taaltje en vreemde luchtjes. Frietisten zijn parasieten die vanuit Brussel worden aangestuurd. Een culinaire vijfde colonne is het.

atheïstisch stemvee | 14-10-18 | 21:21 | 1

Ik krijg ineens zin in patat.

koeberg | 14-10-18 | 22:28

Wintertijd is de echte tijd op basis van de stand van de zon. Van mij mag de zomertijd best blijven maar als er één afgeschaft moet worden dan deze, want de andere is gewoon de ‘echte’ tijd.

Reaganmania | 14-10-18 | 21:20 | 1

"Wintertijd is de echte tijd op basis van de stand van de zon."
Hangt er vanaf waar je bent.
GMT is de echte tijd op basis van de zon in Greenwich.
Wintertijd (GMT+1) is de echte tijd op basis van de zon in Praag.
Zomertijd (GMT+2) is de echte tijd op basis van de zon in Kiev.
Nederland ligt dichter bij Greenwich dan bij Praag. Dus Nederland zou GMT moeten aanhouden. Tenminste, zolang we beweren dat tijd iets met zon te maken zou hebben.

vrijstijler | 14-10-18 | 21:26

Zomertijd klinkt een stuk warmer, dus ja die maar.

BozePaarseMan | 14-10-18 | 21:13 | 3

En lekker lange zonnige avonden na werktijd.

kaasfondue | 14-10-18 | 21:37

De Zomertijd is ook de oorspronkelijke tijd hier, voordat er een wintertijd werd geïntroduceerd in Nederland. Nederland doet nog niet zo lang mee aan die idioterie, het land draaide prima door 's winters, zonder wintertijd. We waren een van de laatste landen die hieraan meededen, volgens mij ergens in de jaren 70. En nu wil men er alweer vanaf?

prakkie | 15-10-18 | 00:17

Lees net dat de wintertijd de oorspronkelijke "standaard"-tijd is. my bad.

prakkie | 15-10-18 | 00:26

Laten we eerst maar eens in kaart brengen wie beledigd is door welke tijd, vorm van tijd, tijdsuitdrukking. Voor je het weet heb je blokkeerfriezen nodig.

Parel van het Zuiden | 14-10-18 | 21:02

Voorstanders wintertijd: "met altijd zomertijd is het in de winter pas om 10 uur licht."
Voorstanders zomertijd: "met altijd wintertijd is het in de zomer al om 4 uur licht."
Ik: "Ehh ja, daarom hebben we ook zomertijd en wintertijd."

koeberg | 14-10-18 | 20:58 | 1

koeberg | 14-10-18 | 20:58
Maar wintertijd bestaat eigenlijk niet want dat is de normale tijd. Zomertijd is verzonnen door mensen die iets wilden en dat konden doordrammen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-10-18 | 21:09

Kantoorvolk dat om half negen aan het bureau moet zitten na een uurtje forensen en de kids naar school brengen etc. Usw. moeten om 6 uur eruit. Dan is het dus gewoon donker in oktober, november, december, januari en februari, ongeacht of het GMT+1 of GMT+2 is.
Dus dat gelul van langer donker ‘s ochtends... pish.
Wat werkelijk de hel is, vooral in December, is dat het dan al om 4 ‘s middags donker is, met wintertijd. Als we dat gewoon een uurtje kunnen uitstellen: graag.

Oh, enne... het is patat.

Stormageddon | 14-10-18 | 20:56 | 4

Ik moet zeggen dat je me wel 's nachts wakker kan maken voor friet.

knutsel_ | 14-10-18 | 21:10

Onzin.

Zwizalletju | 14-10-18 | 22:03

@Zwizalletju U bent frietzegger?

koeberg | 14-10-18 | 23:11
▼ 1 antwoord verborgen

Wat interesseert mij het nou wat voor tijd het is. Ik leef niet op de tijd. Tijd is voor onrendabelen die het OV moeten halen.

poisonivy | 14-10-18 | 20:52 | 6

@Kartelmaster2000 | 14-10-18 | 20:54
Ik distantieer mij alvast van de tijd, want voor je het weet heb je een aanslag "eigen bijdrage zonsopgang" op de deurmat liggen.

poisonivy | 14-10-18 | 21:04

Totdat een zeis tegen jouw voorraam tikt. Dan weet je dat je de tijd niet moet beduvelen.

suscrofa | 14-10-18 | 23:05

Hier blijft altijd een klok op winter/normale tijd staan.

Muuke | 14-10-18 | 23:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Portugal heeft West-Europese tijd. Spanje Centraal-Europees.
En toch hobbelen die Spanjaarden en Portugezen zo de grens over.

Bijtendehond | 14-10-18 | 20:51 | 7

@koeberg
Nee, de grens

Bon-sens | 14-10-18 | 21:13

Bijtendehond | 14-10-18 | 21:11
Dat is leuk en aardig en dat geldt ook voor Ons en de Duitsers. De Portugezen gaven niet in en wij deden dat wel! En dan nu er nog een blijvend uur extra Merkel bovenop dan?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-10-18 | 21:24

Vond ik ook altijd raar tot een Portugees me uitlegde dat dat te maken heeft met de Azoren.

Muuke | 14-10-18 | 23:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Maakt het nog uit wat mijn voorkeur is? De eurofiele elite doet toch wat ze wil.

Freezzz | 14-10-18 | 20:51

.. aardig wel dat de Opperste Sovjet net doet of de mening van burgers invloed zou hebben op hun besluitvorming. Bij belangrijker zaken, zoals hoeveel miljard u morgen moet bijvullen in de gouden trog mag alleen een select gezelschap ja-knikkers op een knopje drukken.
Wel het goede knopje graag, dat wordt gecontroleerd.

Jan Passant mk2 | 14-10-18 | 20:51

Ik lees het nog eens na en jawel hoor: ik ben een nazi want voor de wintertijd.

de visser | 14-10-18 | 20:49 | 1

Ik ben terrorist.

koeberg | 14-10-18 | 20:53

Is het al bijna cartoontijd?

knutsel_ | 14-10-18 | 20:46 | 1

Doorlopend. Gewoon de televee aanzetten.

einStina | 14-10-18 | 21:22

Gewoon laten zoals het is en uiteraard ongezien de tyfus voor de euSSr.

WayneGretzky*99* | 14-10-18 | 20:45

Met de wintertijd is het makkelijk om 3 uur 's nachts licht. Dan is het logischerwijs ook heel vroeg warm buiten. Hoe wil je dat werklieden aandoen? Ze moeten nu al vroeg beginnen.

Kartelmaster2000 | 14-10-18 | 20:45 | 8

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-10-18 | 21:00
Natuurlijk, maar ik denk dat de samenleving meer negatieve effecten zal ondervinden van pas 10 uur licht in de winter / al om 3 uur licht in de zomer dan om of het nou om 4/5 uur donker is in de winter of 9/10 in de zomer.

Kartelmaster2000 | 14-10-18 | 21:05

Kartelmaster2000 | 14-10-18 | 21:05
"... meer negatieve effecten ..."
Weet jij wat? Vraag het Scheefbek legacy.gscdn.nl/archives/images/longm... ! Die komt uit Brussel en kan jou precies vertellen hoe het zit.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-10-18 | 21:17

Werklieden zullen sowieso moeten wennen aan hogere temperaturen. Ik was onlangs in Indonesië en daar wordt ook gewoon gewerkt als het 35 graden is. Op het dak. Met een lange broek.

vrijstijler | 14-10-18 | 21:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat een vraagstelling. Waarom niet gewoon “wilt u zomer- of wintertijd.

Dutch_Holland | 14-10-18 | 20:43 | 1

Kut ambtenaren.

Dutch_Holland | 14-10-18 | 20:43

En gewoon nu even wat feitjes: Wintertijd is de gewone tijd. En in Nederland is de wintertijd feitelijk al zomertijd: media.scoutwiki.org/images/8/88/World... . En in Brussel bemoeit men zich nu ook al met hoe laat u dient op te staan en te gaan slapen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-10-18 | 20:41 | 1

Nee, wintertijd is Berlijntijd. De mof heeft ons 40 minuten gestolen, samen met de fietsen en Philipsradio’s.

Stormageddon | 14-10-18 | 20:58

Als de klok verzet wordt verzet ik uit verzet de klok niet. Da's heerlijk want dan heb ik bijvoorbeeld om 09:00 een afspraak met een klant maar ga ikzelf pas om 10:00 naar m'n werk. De klant heeft niet door dat ik een uur te laat ben omdat hijzelf al wel in de wintertijd leeft. :-)

keestelpro | 14-10-18 | 20:41 | 1

En dan zeker ook een extra uur declareren, boef die je der bent.

Peerkeoud | 14-10-18 | 20:47

Zucht, nog een de Hond peiling:

Weghalen van IAMsterdam

Ja 23%
Nee 66%
Weet niet/geen antwoord 11%
https://www.noties.nl/v/get.php?r=pp184105&f=Onderzoek+IAMsterdam.pdf

AntonJensen | 14-10-18 | 20:40

In de zomer is het 's ochtends eerder licht dus ligt het voor de hand om in de zomer een uur eerder naar je werk te gaan dan in de winter. Daar zouden ze eens iets voor moeten verzinnen...

koeberg | 14-10-18 | 20:36 | 1

Ooit een paar jaar in Spanje gewerkt. Van half 8 tot half 4, naar huis, eten en voor je gevoel in de middag vrij. Was even wennen, daarna echt ideaal.

Muuke | 14-10-18 | 23:37

Durf te wedden dat mensen zoals S. Simons en J. Afriyie geen duidelijke mening hebben in deze: In Afrika gaat de zon immers altijd op rond dezelfde tijd.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-10-18 | 20:36

Ik ben werkende en ik ben toch voor zomertijd als we niet meer aan zomer/wintertijd doen. Waarom? Simpel, met wintertijd ga ik 's ochtends weg in het donker en kom op het donker aan op het werk. Als ik klaar ben met werken is het (alweer) donker.

Met zomertijd: Als het pas 's ochtends 10 uur licht is, boeiend, verandert niks voor mij. Maar als ik klaar ben met werken is er nog net een beetje daglicht om naar huis te gaan. Kortom: Winst voor mij.

Maar heel eerlijk: ik vind de klok voor- en achteruit zetten ook geen enkel probleem. Hele gemekker is gerommel in de marge.

Joker1977 | 14-10-18 | 20:33 | 1

Ja, maar je mag van de EU wel meebeslissen over dit voor Jan Hik Kloot heel erg belangrijke onderwerp. Een hele eer voor zijn Klootjesvolk hoor. Dus niet zo denigrerend met je gerommel in de marge.

Peerkeoud | 14-10-18 | 20:49

Ik wil wat Chris Klomp heeft besloten in de mediaraad.
Dat #mediaoverleg weet wat goed voor mij is.

Verder denk ik dat die 2 miljard van de dividendbelasting het beste naar het bedrijfsleven moet gaan, en dan met name de kranten.

Bon-sens | 14-10-18 | 20:30

Weeer die discussie.
Wilt u het zwart of eerder wit hebben qua daglicht.
Bah.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:29

Verdelen ( en heersen ) , de missie statement van de EU.

enorme sukkelzak | 14-10-18 | 20:27

Jaja dat gefrustreerde dwergje met dat snorretje die in 1940 op bezoek kwam en niet meer weg wilde gaan. Uit de NuRC. www.nrc.nl/nieuws/2009/05/05/sinds-me... Verdammt!

Basil Fawlty | 14-10-18 | 20:26 | 2

Ome Alf vond het blijkbaar lastig om telkens de ovens opnieuw te moeten opstoken.

Oprisp | 14-10-18 | 20:35

Cynische ghehehe.

Basil Fawlty | 14-10-18 | 20:53

Als iedereen nou gewoon de tijd aanhoudt die hij of zij het prettigst vindt, scheelt dat een hoop files.

Rheia | 14-10-18 | 20:25 | 1

Zeker. Maar het geeft wel wat onrust 's ochtends in het klaslokaal van mijn zoon.

koeberg | 14-10-18 | 20:39

Een Wag-the-dogje pur sang

BASinnic | 14-10-18 | 20:25

Brrrr Denk prognose 7 zetels. Bizar.

franck7020 | 14-10-18 | 20:25 | 2

Allemaal mensen die ons willen overheersen met islamitische wetten en ons weg willen hebben. Leuk he! Cadeautje van links.

Rheia | 14-10-18 | 20:29

Als je naar de partij standpunten van allen kijkt qua het migrantenprobleem,dan zie je de tweedeling van Nederland.
Denk en andere linkse partijen zijn voor. De rest tegen.
Verdeel ende heers.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:43

Ik ga voor een half uur.

Hollandmix | 14-10-18 | 20:23 | 1

Knap. Hou je het lang vol op die leeftijd.

suscrofa | 14-10-18 | 22:58

Tijd is een illusie. Maar dan toch liever zomertijd. Met neuqseks.

Geil Kippetje | 14-10-18 | 20:23 | 3

Veel plezier met je neukseks bij -10

Zapata10 | 14-10-18 | 20:24

Ik heb liever -10 en wel neuqseks dan -10 en geen neuqseks.

koeberg | 14-10-18 | 20:41

Volgens mij ben jij klaar voor zo'n pop. Die zeurt niet hoe laat het is.

suscrofa | 14-10-18 | 22:59

Er is nog een tweedeling in Nederland.
Die van voor of tegen "vluchtelingen" immigratie.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:22

"44 procent is voor de zomertijd. Maar! 38 procent is voor de wintertijd."

Misschien zou je het dan wel allebei moeten hebben: ergens eind oktober overschakelen naar wintertijd, en ergens eind maart overschakelen naar zomertijd. Dan heb je m.i. al gauw 82% tevreden mensen.

Dr_Johnson | 14-10-18 | 20:21 | 3

Daar is de minderheid van 18% het niet mee eens. Die wil aandacht.

A.U.EnLeven | 14-10-18 | 20:26

Wauw. Wat een briljant idee! Moeten we gaan invoeren.

koeberg | 14-10-18 | 20:27

Soms is de humor echt wel te vinden hier. Bedankt voor de glimlach reaguurders boven dit dankplempsel.

Peerkeoud | 14-10-18 | 20:52

Als compromis dan herfsttijd doen?

Als het mag van Jeffrey afrifrifri of hoe heet die natuurlijk. Wie weet refereert de tijd aan een plantage of zo.

Knufter | 14-10-18 | 20:21 | 2

Doe dan lentetijd. Het hele jaar door verliefd!

keestelpro | 14-10-18 | 20:38

Jeffrey huppeldepup eist dat de nacht afgeschaft wordt want als het het donker is zie je hem niet.

Gravin v Kippenbouth | 14-10-18 | 22:19

Waarom is dit uberhaupt een discussie ?
We liggen met dit landje in tijdzone +0
Maar omdat het makkelijker is voor de spoorwegen en om gelijke tijd te hebben met omringende landen op het Europese vaste land is het makkelijker om met z'n allen in tijdzone +1 te zitten.
En dankzij Hitler en een oliecrises hebben we temaken met zomertijd +2 en dat is eigenlijk gewoon Oekraïnse tijd.
Waarom zou je in hemelsnaam ..... ach laat ook maar. Volstrekt zinloos om BBQ tokkies zoiets uit te leggen. Winter is kudt, koud, donker en saai. Zomer -> lekker warm -> langer licht -> BBQ.
DUS doe maar zomertijd !

RugOp81 | 14-10-18 | 20:19 | 4

@Zapata10:
Nou we zijn goed op weg, ik zit heerlijk buiten.
En over 3 weken ook nog.
Beetje meer licht op dit tijdstip in oktober kan ook geen kwaad.

Bon-sens | 14-10-18 | 20:25

Inderdaad, een beetje meer licht als je in de ochtend op moet om centjes te verdienen voor uitkering trekkend Nederland

Zapata10 | 14-10-18 | 20:27

Maatregel van Hitler dient ongedaan gemaakt te worden

Zwizalletju | 14-10-18 | 22:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, ik werk al 43 jaar, (jawel schlemiel) en heel wat jaartjes heb ik de terreur van de zomertijd idioten moeten ondergaan. Ahh dan kunnen we in de avond langer buitenzitten en fijn barbequen. Niet weggelegd voor de schlemiel natuurlijk die er de volgend dag weer vroeg uit moet en dus alvast moet gaan slapen in de vroege avond.
Maar ik hoef nog maar een jaar of zeven dus dat red ik ook nog wel. En daarna interesseert me het geen drol meer welke tijd u nu wel of niet kiest. Ik hoef dan namelijk geen wekker meer te zetten.
Dan mag u lekker zelf met zomertijd in de winter om een uur of 5 ( de mazzelaars 6 uur) op om te genieten van het nachtelijke duister wat dan nog drie uur duurt.
Veel plezier er mee.

Zapata10 | 14-10-18 | 20:18 | 8

Beste Berbaar, inderdaad met 15 jaar begonnen met werken. En mijn studies, 2x bachelor eentje in informatica en eentje in geschiedenis in de avonduurtjes gedaan. En zelf betaald.

Zapata10 | 14-10-18 | 21:07

@Zapata10 | 14-10-18 | 21:07
Daar kan men niet anders dan respect voor hebben.
Ik hoop dat U straks nog jaren van het leven zonder wekker mag genieten.

Berbaar | 14-10-18 | 21:21

@ Berbaar,
ook al ben ik links? (libertair) ;-) Welk een mooie dag! (out, nog effe filmpje kijken)

Zapata10 | 14-10-18 | 21:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon wintertijd. Moet er niet aan denken tot 10 uur donker in de ochtend. Trouwens, dat is de vroegere tijd, in m'n jeugd nooit mee gezeten.

Muuke | 14-10-18 | 20:17 | 2

Ik sluit mij hier volledig bij aan

joris12345 | 14-10-18 | 20:19

Ijstijd. Ik mis de winters van weleer..

suscrofa | 14-10-18 | 23:00

Misschien is het raar, maar ik leef mijn eigen tijd. Ongeacht de klok.

A.U.EnLeven | 14-10-18 | 20:16 | 3

Bent u van Occupy?

VanBukkem | 14-10-18 | 20:28

Gezegend zijn zij met een leven zonder wekker.

keestelpro | 14-10-18 | 20:37

U vergeet uw biologische klok. Misschien loopt die wel op tijd.

suscrofa | 14-10-18 | 23:01

Ik ben gek op zomer dus als het in de winter ook zomertijd is heb ik er geen probleem mee.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:13 | 3

Je hebt dan alleen geen zomer temperaturen en het wordt pas om 10 uur licht. Natuurlijk geen probleem voor uitkeringstrekkers en langslapers maar wel bezwaarlijk voor het werkende gedeelte van Nederland.

Zapata10 | 14-10-18 | 20:23

Of ik rij in het donker naar mijn werk of ik rij in het donker naar huis. Beide waardeloos.

Rest In Privacy | 14-10-18 | 20:31

@justtheblues. Eens

koeberg | 14-10-18 | 20:33

40 + 57 + 2 = 100 ?
Ik weet niet geen antwoord 100 % ?

Denlelie | 14-10-18 | 20:13 | 2

als het 40.3, 57.4, en 2.3 was wordt het naar beneden afgerond en komt het toch op 100% uit. Vrij simpel lijkt me.

joris12345 | 14-10-18 | 20:20

als het 40.3, 57.4, en 2.3 was wordt het naar beneden afgerond en komt het toch op 100% uit. Vrij simpel lijkt me.

joris12345 | 14-10-18 | 20:20

Je zult maar met een groot leger voor Patatland staan en het uur is verzet.

Oprisp | 14-10-18 | 20:10

Ik wil het hele jaar door meer licht. In allerlei vormen. Waar kan de natuur omgekocht worden?

einStina | 14-10-18 | 20:09 | 5

Wat heeft u gerookt? :)

VanBukkem | 14-10-18 | 20:29

Dat werkt niet het hele jaar he.

einStina | 14-10-18 | 20:43

Ah, wat Keestelpro zegt. Maar het is daar wel erg koud.
Wat ik rook? Vrije zuurstof. ;)

einStina | 14-10-18 | 20:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Aangezien minderheden in dit land toch altijd de dienst uitmaken wordt het dus: 'weetniet / geen antwoord' en 'geen antwoord'. Deze uitslag past weer naadloos in het plan van brussel.

pa_niek | 14-10-18 | 20:06

Als we nou eens gewoon met mekaar afspreken dat als de zon opkomt, dat we dan aan het werk gaan.

VanBukkem | 14-10-18 | 20:03 | 9

Wat nu als het gegent en de lucht helemaal betrokken is. Dan zie je die zon toch niet opkomen? Vrije dag?

Bijtendehond | 14-10-18 | 20:50

*regent

Bijtendehond | 14-10-18 | 20:50

En dan ''szomers om 3 uur beginnen, nee dank je.

Ben Hetzat | 14-10-18 | 22:09
▼ 6 antwoorden verborgen

Technisch gezien wordt dit moeilijk. Alle computersystemen moeten dan aangepast worden. Dit kan wel eens goed misgaan en een enorme IT ramp veroorzaken.

Mark_D_NL | 14-10-18 | 20:02 | 5

Ja net als Y2K.

Niet, dus

de visser | 14-10-18 | 20:17

Jajaja, net zoals die millenniumbug.

VanBukkem | 14-10-18 | 20:25

Klopt. Heb ik eens film over gezien. Skynet. Armaggedon. Computers zijn het dan beu en nemen het over. Gelijk hebben ze trouwens.

suscrofa | 14-10-18 | 23:10
▼ 2 antwoorden verborgen

NL valt in de zone van GMT, maar hanteert de Midden Europese Tijd (Wintertijd). Met een permanente zomertijd belanden we in Oost Europese Tijd:
www.dvhn.nl/Meningen/56v7s4-TijdinEur...

Ronathan | 14-10-18 | 20:01

De werkelijke tijd ('wintertijd') van of Amsterdam of London of Berlin ligt voor de hand.
De EUSSR kennende zal het wel Canberra tijd worden.

Groenstrook | 14-10-18 | 20:00

Waarom niet beginnen met een kwartiertje voor of achteruit? Tapering heet dat.

Botte Hork | 14-10-18 | 19:59 | 3

Is op zich helemaal geen gek idee. Met die smart-watches van tegenwoordig hoef je ook niet meer zelf iedere keer de tijd bij te stellen, dat gaat vanzelf, dus hee, je merkt er eigenlijk niks van.

VanBukkem | 14-10-18 | 20:08

Of 5 minuten per week. Heb je een smooth transition in 10 weken. Iedereen blij! Of minder ongelukkig! (doorhalen wat niet van toepassing is)

Botte Hork | 14-10-18 | 20:18

Te soft. Met minderen raak je niet van het roken af. Cold turkey is beter.

suscrofa | 14-10-18 | 23:12

Als we al wat gaan veranderen opteer ik sowieso voor een overgangsregeling. En vind daarbij dat de minima ontzien moeten worden middels een tijd-toeslag. En verder werp ik alle kritiek verre van mij.

Pedronegro | 14-10-18 | 19:59 | 2

We hebben al een overgang: in de winter wintertijd en in de zomer , zomer. Lekker houden zo dus.

echtpaul | 14-10-18 | 20:10

Iedereen zelf kiezen. Ik ben voor.

Ben Hetzat | 14-10-18 | 22:07

Wil de redactie niet eerder terugkomen op dit onderwerp tot 28 oktober a.s.? Alvast dank!

Jan, Leiden | 14-10-18 | 19:57

FYI. Koning Schultenbrau treed in 2021 af.

Mark_D_NL | 14-10-18 | 19:54

Pommes Frites blijft de franse vertaling voor gebakken aardappelen, maar dat terzijde

de visser | 14-10-18 | 19:53 | 1

*slaat de schakelaar van de Princess maar weer eens aan!

redthehaghue | 14-10-18 | 19:55

Ah de zomertijdsdiscussie! Dat breekt de zwartepietendiscussie een beetje.

keestelpro | 14-10-18 | 19:52 | 8

Die is er toch al lang? Bepaalde kostuums zijn zwaar racistisch volgens sommigen.

knutsel_ | 14-10-18 | 20:27

Het is heel simpel knutsel: als zwarte piet een karikatuur van een neger is dan zijn alle carnavalskostuums dat ook. Daarom kan ik niet wachten tot de carnavalsdiscussie in alle heftigheid losbarst zodat op een bepaald moment het kwartje toch moet vallen bij de beroepsgekwetsten dat zij niet de enige zijn die wij in onze cultuur op de hak nemen.

keestelpro | 14-10-18 | 20:34

Ach Kees, dat kunnen we wel een miljoenmiljard keer uitleggen maar daar gaat het die koewetsies toch helemaal niet om?

knutsel_ | 14-10-18 | 20:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon afschaffen. We schaffen tegenwoordig toch al alles af dan dit ook maar. Ik wil er geen gezeik meer over horen. Ik vind het overigens een erg racistisch onderzoek omdat moslims en donkere mensen niet expliciet naar hun mening is gevraagd.

Rheia | 14-10-18 | 19:52

Dè vraag is: wat vindt P. Rudolf de Vries ervan? En zolang Sylvana S. er geen racisme in ziet, zou de donkere wintertijd geen probleem moeten zijn.

Jodelahie | 14-10-18 | 19:51

Ik weet niet wat ik vind. Om hoe laat is het acceptabel om aan het bier te gaan in de nieuwe tijd?

Knisperende_Tissue | 14-10-18 | 19:51 | 1

Ook gewoon als de 5 in de klok zit. vijf voor twee of zo.

Peerkeoud | 14-10-18 | 21:01

Niveautje weer hoor eu club....... #Nexit graag!

Mark_D_NL | 14-10-18 | 19:51

Het vraagstuk zomer- en wintertijd zal Juncker zeggen laat zien dat de elite in Europa alles moet beslissen, het klootjesvolk in Europa zelf kan er zelf niet uitkomen.

Jan, Leiden | 14-10-18 | 19:50

Zeg NEE tegen GMT+2!

Wedstrijdkrokodil | 14-10-18 | 19:49

Over zo iets makkelijks zoveel gelazer weer.

horsteknots | 14-10-18 | 19:47

Compromis : klok half uur voor en achter uit.

AntonJensen | 14-10-18 | 19:47

In de zandbak lopen ze pakweg 600 jaar achter..... en de EU maakt zich druk om een uurtje.... Prioriteiten liggen niet helemaal goed als je het mij vraagt

Fatwabuster | 14-10-18 | 19:47

Heeft u last van de halfjaarlijkse discussie over een uurtje tijdsverschil?

RandyBiel | 14-10-18 | 19:45 | 1

Ja, gezeik.

Jan, Leiden | 14-10-18 | 19:47

Wat wij als wintertijd hebben is de gewone tijd, Als er 1 tijd is is dat 'm

de visser | 14-10-18 | 19:45 | 6

De cijfers, een tijdzone is 360/24= 15 graden. De 0 meridiaan loopt door Greenwich. De tijdzone is 7,5 graden ten oosten hiervan tot 7,5 graden ten westen. Het meest oostelijke punt van Nederland is 7,4 graden oosterlengte ergo.........

Ben Hetzat | 14-10-18 | 21:45

@ben het zat
Dus zou het hier nu 20:56 moeten zijn.

toetssteen | 14-10-18 | 21:57

Yep, zonder zomertijd zelfs nog een uur vroeger

Ben Hetzat | 14-10-18 | 22:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Hele jaar door Komkommertijd!

Mark_D_NL | 14-10-18 | 19:45 | 1

Ik ben voor afschaffing van de komkommertijd. In plaats daarvan zou ik graag de invoering van de pruimentijd zien.

keestelpro | 14-10-18 | 19:50

Zo gek is die dronken schaamluis blijkbaar niet, want over echte onderwerpen hoeven we dan weer niet mee te denken.

Verdeel en heers!

benjeallanggek | 14-10-18 | 19:45

Over zo iets onbenulligs willen ze dan de mening hebben van het volk, flikker toch op. Intussen geeft de EU weer ff bijna een half miljard uit om wat snelwegen aan te leggen in Slowakije, want goed voor toerisme. Van mij mogen ze allemaal stikken in het Brusselse kaviaar.

XaleX_2 | 14-10-18 | 19:44 | 1

Let wel. Dit is niet iets onbenulligs. Dit is eigenlijk heel erg belangrijk. Het lijkt onbenullig en daarom zal de opkomst heel erg laag zijn. Zie je wel dat je het volk niets moet vragen is dan de conclusie. Alle D66-ers en aanverwant EU gespuis ook weer gerustgesteld.

Peerkeoud | 14-10-18 | 21:03

Als er geen tweederde meerderheid voor verandering i, alles bij het oude laten. Dat zou bij alle referenda moeten gelden.

JTKDM | 14-10-18 | 19:43

O, wat fijn dat we ons democratisch mogen uitspreken over zo iets van levensbelang als de zomertijd. Over een verdrag van Marrakesh dat de grenzen nog wijder openzet voor immigratie en ons honderden jaren terugzet in de tijd mogen we dan weer niks zeggen. Daarover beslist onze superieure regering zonder inspraak van het volk. Met een draagvlak van 50 zetels volgens de laatste peiling is dat natuurlijk wel heel democratisch.

Nikki-Itta | 14-10-18 | 19:42 | 2

Je kunt de zetels van Groenlinks en PvdA daar gewoon bij optellen hoor. Die willen eerder meer dan dat ze tegen zijn.

JTKDM | 14-10-18 | 19:45

Verdrag van Marrakesh - Nederland draagt volledige soevereiniteit over aan de VN, NWO....

Mark_D_NL | 14-10-18 | 19:54

Ik dacht meer aan een compromis van wintertijd +28 minuten. Poldertijd.

BP Richfield | 14-10-18 | 19:42

Als we ons daarmee en met Zwarte Piet bezig houden valt het wel mee met de moeilijkheden van Nederland.

lingo star | 14-10-18 | 19:41

Vraag 2 : 100% geen mening /antwoord.

Doe es een nieuwe fake-diagram maken.

Jos Tiebent | 14-10-18 | 19:40

Typisch de EU, je wil willen opleggen maar zelf niet de hete kolen uit het vuur willen halen.

Fedde71 | 14-10-18 | 19:40

windows past toch de tijd automatisch aan

Rest In Privacy | 14-10-18 | 19:38 | 1

Maar dat is ingeprogrammeerd. Haal je die overstap weg, dan is er misschien minder kans op storing.

Synecdoche | 14-10-18 | 23:54

3 miljoen heeft gereageerd op dat EU onderzoek. Wow, 3 miljoen. Dat is minder dan 1% van de Europese bevolking. Totaal onzinnig om dat iets uit te concluderen. Toen ruim 30% van de Nederlanders tegen het Oekraïne verdrag stemde, vond de EU dat niet genoeg om de uitslag te respecteren. Los die migratie problemen eens op ipv dit soort zwakzinnigen te behandelen

Mokum Kosher | 14-10-18 | 19:38 | 2

U houd geen rekening met de zwijgende meerderheid!

Botte Hork | 14-10-18 | 19:55

En voornamelijk Duitsers.

koeberg | 14-10-18 | 20:51

Boeie !
Op mijn zolderkamer zie ik toch geen daglicht.

Wijze uit het Oosten | 14-10-18 | 19:37

Lastig, ik moet sowieso van mijn moeder binnen zijn als de lantaarnpalen aan zijn.

Patje2011 | 14-10-18 | 19:36 | 5

Wij bonden de lantaarnopsteker vaak vast in de straat voor de onze. Het duurde meestal wel een uur voor hij bevrijd werd.

artie | 14-10-18 | 21:09

artie
Nice, dan kon u vast nog even lekker met uw tol of hoepel spelen!

Patje2011 | 14-10-18 | 21:24

Als wij vroeger bij een vriendje Dappere Dodo hadden gekeken, dan liepen we naar huis en trapten we ook ieder lantarenpaal uit. Met als laatste redmiddel een steen door het lampje.

annevance | 15-10-18 | 14:59
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Datkanjenietmenen | 14-10-18 | 19:35 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Kunnen we niet een uur extra per etmaal krijgen?
En dan het liefst in de ochtend.
Als we de CO2 reductie kunnen reguleren moet het afremmen van de aardrotatie een eitje zijn. Zeker voor de bollebozen in Brussel.

keestelpro | 14-10-18 | 19:35

Ik wil gewoon zomer en wintertijd houden!

kommabijmebinnen | 14-10-18 | 19:34 | 3

en de gulden terug!

wood_zor | 14-10-18 | 20:10

Kunnen we er geen lentetijd en herfsttijd van maken?
Dat zijn de fijnste seizoenen.

keestelpro | 14-10-18 | 20:27

Hadden de Duitsers toch uitgevonden ? Kan klopt t niet.

rattenvanger XL | 14-10-18 | 23:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken