Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TERANG BOELAN Indiëherdenking

Je mag het allemaal niet zeggen maar potver wat hebben we er wat moois van gemaakt, dat Indië. In luttele jaren van een achtergesteld half-Mohammedaans zwikkie fuckeilanden een bloeiende kolonie die in het Interbellum de wereldwijde motor was van de moderne tijd, omdat rubber en benzine, de stille krachten achter de T-Ford, daar zo lekker gedijden onder blanke hand. Mooi man, plantages: indigo voor de spijkerbroekjes, suiker voor de zoete trek en koffie om lekker wakker aan de werkdag te beginnen, alsook een koppie thee voor bij de thee. Deden we gewoon even. Niet meer een beetje aanhannesen met buffels en rijst, maar gewoon BAM hupsa de 20e eeuw insleuren. Toen kwam de Jap en toen was het klaar: de witte mensen moesten in het kamp, de lichtbruine soms ook, de gewone bruinen niet en toen de Jap weg was wegens njoeks dacht men dat men het wel zelf kon en werden de witte mensen met speren het land uitgetrapt. Dat probeerden we tegen te houden door jongens uit de provincie met een geweer de jungle in te sturen en die veranderden vervolgens in paranoïde moordmachines die hele dorpen platschoten als ze schrokken van een raar geluid. Het hielp niets en Indië was niet meer van ons. Nu hebben we als enige herinnering nog Couperus, een paar blauwe mensen die leuke muziek maken of mooie tekstjes typen over een wereld die niet meer is en kunnen we op woensdagavond lekker genieten van de blauwe hap bij de toko op de hoek. Tot zover  Indië Verloren, Rampspoed Geboren in één minuut. Herdenking bij de NPO hierrrrrrr. Tokkelen op de onlinegamelan mag met de tag #ikherdenk.

Reaguursels

Inloggen

Mijn oudoom waarschuwde zijn dochter voor koppensnellende pindas. Ze heeft de hint niet begrepen. Is er mee getrouwd..

Rietpieper | 16-08-18 | 00:19
-weggejorist-
NACademicus | 15-08-18 | 21:58

Vandaag 73 jaar geleden capituleerden de Nipponezen in de Bay of Tokyo o.a.aan de Nederlandse Admiraal Helfrich en riepen Sukarno en Hatta de republiek uit.
De Japanners overhandigden hun wapens aan de Indonesische opstandelingen en de Engelsen kwamen de Belanda's uit de concentratiekampen bevrijden. Mijn vader zat bij de KNIL luchtmacht,na de oorlog. Zijn heel wat bommetjes op de TNI en pemoeda's afgeworpen. Uiteindelijk hebben de Amerikanen ( wie anders?)ons toen de das omgedaan.
NL moest inpakken of er kwam geem Marshall-hulp meer. Ook in Nieuw-Guinea hebben de Amerikanen geen mooie rol gespeeld.
Alle koloniale rijken van de Fransozen,Engelsen en Hollanders werden ontmanteld en de Yankees(jes) hebben daar intensief aan meegewerkt om zelf de grote machtige nieuwe wereldmacht te worden...
Gelukkig zijn de banden met Indonesië weer helemaal hersteld,mede dankzij Rutte( ongelofelijk maar waar) die het uitstekend kan vinden met President Jokowi. NL is de 3e grootste investeerder in Indonesië achter de voormalige bondgenoten Japan en Duitsland.

Eendragtmaaktmagt | 15-08-18 | 17:04 | 1

Wordt ook veel werk aan Nederlandse bedrijven gegund. Ook qua baggeren doen we er erg veel.
Zit zoveel potentie in dat land... Jammer dat de bevolking zichzelf zo in de weg zit.

ilovevolkskrant | 15-08-18 | 17:58

Zit momenteel in Bandung, wat een land, prachtig hier en spotgoedkoop! Voel me nooit in gevaar, mensen hier zijn super aardig. Oordeel pas als je er geweest bent.

Paintertje | 15-08-18 | 16:22 | 3

Helemaal eens paintertje. Wel waanzinnig druk geworden op de Jalan Tol naar Bandung.
Javanen zijn heel erg vriendelijk,behalve toen ze Merdeka riepen.... en de Belanda's,wij dus,de kop afhakten. Maar dat is 69 jaar geleden.

Eendragtmaaktmagt | 15-08-18 | 16:29

Weinig bule hier en als je ze tegen komt zijn het Nederlanders. Mijn favoriete vakantiebestemming!

Paintertje | 15-08-18 | 16:39

Ik werd van Bandung echt treurig. Je ziet hoe mooi het ooit geweest is, maar is nu een vieze stinkstad. Brrr.
Yogyakarta is wat dat betreft 5 keer beter.

ilovevolkskrant | 15-08-18 | 17:59

toch nog iets wat Wilders en heilige Jesse verbindt

HetOorAakel | 15-08-18 | 15:09

Ja doei. Ik lees ook boeken. Alleen maar death and destruction gebracht. En alles onder het tapijt.. opiumregie door zie government, neuqsex met hun want thuis te preuts. Ga zo maar

mindhunter2000 | 15-08-18 | 14:53 | 1

Ook onderwijs en een betere religie.

watergeus | 15-08-18 | 16:46

G*dT, mijn collega kapitein Westerling had wel raad geweten met de pemoedas!
In een oorlog altijd meer bloed laten vloeien dan de tegenpartij;-)
*CcMed*

kapitein oosterlng | 15-08-18 | 14:36 | 1

De Kapitein Westerling zat wel eens bij mijn vader aan de keukentafel. Kleine kerel die veel rookte,kan ik mij herinneren. Commandant Korps Speciale Troepen ( allemaal Molukkers) die de TNI en de ploppers perfect bestreden. Daar vielen minder doden bij dan wanneer de Mariniers een Kampong overvielen... die schoten eerst alles plat en gingen daarna vragen stellen.
Westerling schoot eerst de Kepalah door z'n hoofd en daarna de 2e zodat de 3e in de rij precies vertelde waar de opstandelingen zaten.
Is hem zeer kwalijk genomen,na de koloniale oorlog.

Eendragtmaaktmagt | 15-08-18 | 17:14

Oma had +10 kinderen, een kokkie, een baboe, tuinman en ga zo maar door. Opa ging na z'n werk lekker jagen op free range food in de achtertuin ter grootte van de provincie Utrecht. Tondrijden in een waggie met open dak en een V12 (met 80 pk). De énige frustratie rond die tijd, was soms tijdens het avondeten, als kokkie haar werk niet goed had gedaan: godsamme alweer loden kogeltjes in het vlees. Leven was goed. Paar jaar later zat opa met voorgoed kapotgemept hoofd, apart van zijn gezin, in een Jappenkamp zo'n vijf jaar lang schaken op een verzonnen schaakbord. 'A4 naar B6 en schaakmat waarde medegevangene'. Vastgoed en bezit werd genationaliseerd. Want ja, het was eerlijk gestolen. Na de grote boem was het Jappenkamp voor de lichtbruinen de enige bescherming tegen die wild moordende opgejutte inlanders. In '45 kwam het spul met de boot en vond thuis in Friesland. Gewoon doorgaan, school/werk/bestaan opbouwen en geen woord over vroeger, behalve als het over eten ging. Opa volgde pas jaren later. Huis in Bandoeng lag buitenuit, nu middenin, maar het staat nog, vervallen en wel, eigendom van een corrupte ambtenaar. Die Indo's hebben er een goedbedoelde teringbende van gemaakt.

Veel NL-Indo's zijn dé Originele Preppers. Altijd etensvoorraad van meer dan maand in de kelderkast. En altijd één plek waar de items liggen die je in één minuut mee kan grissen 'stel dat... oorlog is coming.. misschien.. ooit...'

Bersiap heeft daar wel aan bijgedragen:Veel indo's beseffen zich tot in hun diepste wezen dat ook je lieve blanke D66-stemmende buurtjes, na het missen van 48 uur aan maaltijden veranderen in laffe babymoordenaars. Zeker als er een schreeuwende politicus is die ze aanspoort.

Prof. Hoxha | 15-08-18 | 14:03

Dan was dus eergisteren het herdenken van het verkopen van Shell-aandelen door Wilhelmina.

Alquest | 15-08-18 | 13:53

It´s true !

Jahowiseffe | 15-08-18 | 13:29

Toch heeft Soekarno ons een heel goede les geleerd die wij nu prima kunnen gebruiken: Wie niet gekoloniseerd wil worden moet de kolonisten wegjagen. Het Algerijnse FLN begreep dat ook al.

omanders | 15-08-18 | 13:21 | 1

Precies. Weg met DENK (Deze Eeuw Nederland Koloniseren).

C1000 | 15-08-18 | 13:42

Met enige weemoed het lied Terang bulan beluisterd. Een melodie uit mijn kinderjaren. Herinneringen ook aan familieleden die uit Indie kwamen en hun verhalen. De blauwe hap in dienst. Verleden tijd. Indonesie kent nu vrijheid en democratie etc.. Zoals de Amerikanen wensten. De Indonesiers bepalen nu hun eigen toekomst, hoe die er ook uit mag zien. Ik wens ze het goede...

Goedzo | 15-08-18 | 13:15 | 2

@Goedzo,
Mooi gezegd,
Ze hebben hun vrijheid en bepalen nu zelf wat ze willen, tabéh en een behouden vaart toegewenst.

kleurdoosje | 15-08-18 | 14:09

Kompleet verziekt land door moslims.

Pislinq | 15-08-18 | 16:04

Het had zo mooi kunnen zijn. Liedje erbij had natuurlijk “arm den haag” moeten zijn.

strijpsestraat | 15-08-18 | 13:10 | 1

Of een stukkie Wim Kan over de Japanse keizer...

frank87 | 15-08-18 | 15:16

Inderdaad prachtland maar helaas gaat het ten onder aan de islam sinds de harde hand van Soeharto is verdwenen.
Zoals we bij elk land zien waar de islam niet goed in toom gehouden word.

2voor12 | 15-08-18 | 13:10 | 3

Jij snapt het, Indonesië raakt steeds in een dieper moeras van Radicale Islam. Soeharto moest weg want was een dictator van Links, nu is Indonesië een hoofdleverancier van IS strijders.

Indoneesje | 15-08-18 | 13:15

Genoeg mensen daar die nu eigenlijk Soeharto terug willen hebben. Was een graaier eerste klas maar er was orde en regelmaat.

2voor12 | 15-08-18 | 13:16

2voor12 | 15-08-18 | 13:16 | Helemaal gelijk! Mijn Opa zei precies hetzelfde. Suharto was een schurk maar er heerste orde en rust. Die hanteerde gewoon de koloniale knoet als het moest.

Indoneesje | 15-08-18 | 13:23

Kom er net vandaan na een maand rondreizen over meerdere eilanden. De Indonesiers hebben absoluut geen hekel aan de Nederlanders. Aan Japanners trouwens wel, gezien hun rol in de tweede wereldoorlog.
Ze zijn zelfs trots op Nederlanders, want zo werd mij verteld: "zonder Nederlanders geen republiek Indonesië".
Het is een prachtig land waar helaas de verstikkende Islam wel een steeds sterkere hand krijgt. Dit komt door een aantal zaken, maar voornamelijk de infiltratie van salafistische organisaties op basisscholen. Dit mede wegens een tekort aan godsdienstleraren, waardoor de organisaties les gaan geven.
Wel is de islam op dit eiland heel anders dan dat ik het elders ben tegengekomen. Mensen gaan echt veel respectvoller met elkaar om. De meeste moslims zijn best kritisch als het gaat om hun geloof en doen echt hun best voor de toekomst van hun land. Helaas zijn er paar heel erg sterke conservatieve organisaties die het land een andere kan op proberen te sturen. Veel zal afhangen van de verkiezingen volgend jaar.
Het grootste probleem van Indonesie is trouwens overbevolking en afval. Allemachtig, wat maken ze er veel mensen en wat maken er die met z'n allen een bende van.
En wat waren de oude "Nederlandse" steden, zoals bijvoorbeeld Bandung, ooit mooi. Maar daar is weinig van over. Het bewaren en onderhouden van cultureel erfgoed staat nog niet hoog op de agenda daar.

ilovevolkskrant | 15-08-18 | 13:05 | 1

Salafisten komen uit de trog van d duivel, te weten de Saudies. Die sponsoren de ondergang.

watergeus | 15-08-18 | 16:54

Zentgraaff, jij kontol, met je 'blauwe'.

Conan de Rabarber | 15-08-18 | 13:03

Ik reisde een 30 jaar geleden vaker van Thailand naar Indonesië en weer terug.
Het opvallendste verschil was de hygiëne. Wat een vuiligheid en smerigheid in dat islamitische land.

pejoar | 15-08-18 | 13:00 | 1

Heb jij ook meegemaakt dat je daar in een restaurant zat en de locals spontaan 'in Holland staat een huis van je tingela tingela hop sa sa' gingen zingen?

RickTheDick | 15-08-18 | 13:12

Bij mij hangt, natuurlijk weer als enige, de vlag uit.

Mokum Kosher | 15-08-18 | 12:58

Men vergeet dat Indonesië nog steeds een vrij jonge republiek is. Daar horen veel interne en externe stribbelingen bij, ook Nederland was niet direct het koningkrijk wat het nu was. Daargelaten hebben mijn beide grootouders in Jappenkampen gezeten en 1 in een intenerings kamp omdat mijn grootvader een Oostenrijkse vader had. Hij heeft zelfs nog gediend in de TNI als instructeur na de politionele acties. Toch zie ik met veel leed en pijn de achteruitgang in Indonesië steeds harder gaan. Er heerst een voortdurende strijd van modernisering versus Islamisering. De Islamisering van de Indonesische cultuur rukt steeds verder op. Het aanbidden en offeren aan de geesten van je voorouders tot aan het dragen van moderne kleding, overal zie je de strijd tegen de wahabisten en salafisten uit Saudie Arabie. Het is echt pijnlijk om Indonesië zo zien weg te zakken. Het is een prachtig land met nog veel gevoel voor oude tradities. Neemt niet weg dat Indonesië er zelf ook schuld aan heeft door bijvoorbeeld Javanen intern te immigreren richting opstandige gebieden. Om de plaatselijke bevolking en cultuur te vervangen en onder druk te zetten. Nederlands-Indië zal nooit meer terugkomen, en misschien maar goed ook. Vroeger was niet alles beter, vraag maar aan mijn grootouders. Je kunt inmiddels de term Indië verloren, rampspoed geboren beter vervangen voor Radicale Islam geboren, Indonesië verloren.

Indoneesje | 15-08-18 | 12:53 | 13

Indoneesje, daar doel ik niet op. In het boek staat een uitgebreid verslag van de Politionele Acties en komen ook diverse Islamitische afscheidingsbewegingen aan bod. Dacht dat je het wel een interessant boek zou vinden.

Rest In Privacy | 15-08-18 | 13:38

Ik ga er van uit dat je weet waar je het over hebt, in deze, net als Poesmobiel.
Het is treurig, treurig, treurig … Maar we staan weer machteloos.

Jahowiseffe | 15-08-18 | 14:09

Beetje vreemd om de toenemende invloed van het negatieve islamgeweld te vergelijken met de toenemende vrijheden van de Bataafse republiek en daar dan hoop uit te putten.

Er was hier vroeger ene Vraagstaart aan het reaguren en die had heel wat pittige voorbeelden van de huidige situatie in ons voormalig Indië.

sockpuppet | 15-08-18 | 20:54
▼ 10 antwoorden verborgen

Daar in tegen zijn de families Soehartoe en Sukarno multimiljardair geworden dat weer wel in het moderne Indonesië waar verder volgens DKS geen corruptie is.

Jan70 | 15-08-18 | 12:51 | 2

Suharto en Sukarno hebben tenminste de communisten en de islamisten weggehouden in Indonesië. Maar dat vond de linkerkant van de wereld weer zielig, dus is Indonesië nu hoofdleverancier samen met Maleisië van IS strijders uit de Zuid-Oost.

Indoneesje | 15-08-18 | 13:12

Helaas ook Maleisië is verloren aan het salafisme.Zo zonde.

Lilia2 | 15-08-18 | 14:07

Gelukkig hebben we de ABC's nog onder ons regime.

Leptob | 15-08-18 | 12:50 | 4

Met eten en slapen heb ik niet zoveel.

Rest In Privacy | 15-08-18 | 12:56

Die eilanden leven nog steeds van de slavernij. Of de eeuwige herdenkingen daarvan. Geef die eilanden aan Venezuela, een land van eerlijk delen en tot voor kort daarom aangeprezen door al onze linkse lummels.

Jan Passant mk2 | 15-08-18 | 12:57

@Linkse allergie
Zuid Afrika hetzelfde. Bijna 25 jaar Black Economic Empowerment, en laten we voorzichtig zeggen dat de resultaten tegenvallen... Gewoon rustig door blijven sjokken. En als het echt spaak loopt gewoon even wachten op het Westen. Die komen altijd, al generaties lang inmiddels. Het zit er gewoon niet in, of het komt er niet uit. Om moedeloos van te worden. En dat de makamba´s (het zal daar anders heten) de baantjes inpikken, daar zijn ze om diverse redenen maar wát blij mee.

Jahowiseffe | 15-08-18 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

Helaas staat er een klein foutje in de tekst van hr. Zentgraaff. Ten tijde van de politionele acties was er, afgezien van mogelijke bezoekers, geen Mohammedaan in Ned. Indië te vinden.
Wij waren Febr. dit jaar nog in verschillende plaatsen in Indonesië. Mijn hemel wat een afbraak, achteruitgang en smerig; uitgezonderd Bali. Maar dat is dan ook overwegend Hindoes. Heel jammer van zo'n land.
10 jaar geleden waren we op Lombok; het was primitief, maar schoon. Maar ook hier was het nu onherkenbaar!!

andersdenkende | 15-08-18 | 12:49 | 10

Jahowiseffe | 15-08-18 | 14:43
Onder Soekarno ook niet.

aight.. | 15-08-18 | 15:18

Vooral tijdens Soekarno niet! Onder Soekarno was bersiap - de genocide op in hoofdzaak (Indo)Europeanen en Chinezen. Hoewel zijn naam daar officieel niet aan gelinkt wordt deed hij er ook niets aan en is tevens het Indonesische leger hierin niet brandschoon. De inval op Ambon (RMA) nadat die overeenkomstig de afspraken met de VN zichzelf onafhankelijk had verklaard (herinner je De Punt?) en de annexatie van Papoea dat al sinds 1901 een status aparte had. Soekarno was een machtswellusteling die zijn pas verkregen sultanaat niet wilde zien afbrokkelen en daarvoor letterlijk over lijken ging.

Pierre Tombal | 15-08-18 | 17:12

kleurdoosje | 15-08-18 | 13:44 Dat is allemaal al wat langer aan de gang. Zie wiki en.wikipedia.org/wiki/Christiaan_Snou..., niet zo lang geleden beschreven door arabist Hans Jansen.

sockpuppet | 15-08-18 | 20:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik had deze kolonie nooit moeten opgeven.

J.Luns | 15-08-18 | 12:47 | 2

Je had geen ruzie moeten maken met de Kennedy's.

Rest In Privacy | 15-08-18 | 12:58

Op Guinea na was de kolonie al vergeven toen jij aantrad.

aight.. | 15-08-18 | 13:43

De Apk van die auto is trouwens verlopen.
\autoblogmode uit

Pimp my Voortuin | 15-08-18 | 12:46

Onlangs in het Bronbeek museum te Arnhem rondgekeken. Mooie tentoonstelling. Maar kijk naar die blikken achter de breeduit beeldvullende Hollanders in tennis outfit: haat, puur verschroeiende haat. De rijstboeren werden gedwongen om tabak te verbouwen. Van rijst kan je leven. Van tabak niet. Is het een wonder dat ze er tabak van kregen?

Eeuwig..Op..Vakantie | 15-08-18 | 12:45

Mag ik, slechts als aanvulling een kleine correctie geven? In [ ]

".. dacht men [lees: de moslims Sukarno en Hatta] dat men het wel zelf kon [lees: besloten ze verder te willen zonder christelijke witte kolonisten] en werden de witte mensen [met speren het land uitgetrapt." [Lees: besloot de regering tot etnische zuivering van alle blanken en Indo's].

Jammer, want voordat NL en andere landen zoals bijvoorbeeld Portugal het koloniseerden, en nog voordat de eilanden (v.a. 12e eeuw) overspoeld en bijna compleet overgenomen/bezet werden door moslims (div. sultanaten) kende het rijke Hindoeistsche en boeddhistische koninkrijken, rijk in grondstoffen en handel.

gaffelbaard | 15-08-18 | 12:43 | 2

@gaffelbaard
Ja dat klopt, op Bali is nog Hindoeïsme.
De Borobudur op Java, vlakbij Jogjakarta, is de grootste Boeddhistische tempel ter wereld, gebouwd vanaf de 8e eeuw.

kleurdoosje | 15-08-18 | 13:28

Precies. En dat is niet voor niks dat er alleen/vnl op Bali nog Hindu's leven. Die geschiedenis periode verdient meer aandacht dan ze nu krijgt.

gaffelbaard | 15-08-18 | 14:01

Nederlands Indië was prachtig. Daar zijn op de youtube nog best wat filmpjes van te zien. Grappig zijn de Indonesiërs die in de comments opmerken hoe veel mooier het er vroegah was. Infrastructuur in orde en alles schoon. En leeg geroofd? Dat kwam later.

De Japanners hebben dat geregeld. De corrupte regeringen na 1948 - en de islam - zorgden voor de rest.

Maar goed. Hieronder is ruimte ingericht voor woedende fascisten die nu hun obligate geklaag over den koloniën moeten spuien, anders Deugen zij niet en komen niet in de linkse hemel.

Jan Passant mk2 | 15-08-18 | 12:41

Misschien toch eens wat beter de geschiedenis lezen.De blanken waren echt geen lieverdjes (niet allemaal natuurlijk). Het Westen dankt zijn rijkdom aan het leeghalen van die landen. Ik ben een Indo en ken derhalve het verhaal van 2 kanten.

RamondeM | 15-08-18 | 12:38 | 19

De Koreaanse Slet | 15-08-18 | 13:11
Dit is wat ik bedoel. Tunnelvisie stylie beuk je in op een piepklein stukje geschiedenis, die van de tijd dat NL in Indonesië zat. De vele eeuwen ervoor laat je met opzet weg.

En 'helpend the spread' betekent niet dat het de schuld van NL is dat Indonesië nu een islamitisch land is, maar dat die verspreiding van de Islam eeuwen voor NL in Indonesie al gaande was.

gaffelbaard | 15-08-18 | 13:57

Er zijn verschillende betrouwbare economische studies die aantonen dat NL nooit geld heeft verdiend aan haar koloniën. Toen de suikerbiet het suikerriet verdrong en de koloniën in de West, zoals de Antillen en Suriname, economisch waardeloos werden en alleen nog maar geld kostten, hield Nederland ze toch aan. Dat kan dus niet verklaard worden uit materieel-economische redenen, maar wel uit prestigeredenen.

The2Amendment | 15-08-18 | 13:57

Grappig is wel, de discussies lezend (interessant wel), dat Nederland vooral groot en machtig is geweest als het om negatieve zaken gaat. Terwijl de rest van de wereld helemaal niet zo wakker ligt van de "verwoestende" rol van de Nederlanders door de eeuwen heen.

Jahowiseffe | 15-08-18 | 14:37
▼ 16 antwoorden verborgen

Behalve dat Nederland Indië opgaf omdat de Amerikanen dat wilden, niet omdat we eruitgetrapt zouden zijn door de lokale oproerkraaiers.

aight.. | 15-08-18 | 12:37 | 5

@sceptische autist
Dus dat hedendaagse bashen van de Russen komt voort uit "oud zeer"?

Linkse allergie | 15-08-18 | 12:55

Just dating = just saying

gaffelbaard | 15-08-18 | 13:05

Sorry, verkeerde draadje. My bad...

gaffelbaard | 15-08-18 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Het lijkt me toch hùn land te zijn.
Wat ze er ook mee doen (of niet doen).

Carmelita | 15-08-18 | 12:32 | 5

Mag ik me aansluiten bij wat telelezer zegt?

Linkse allergie | 15-08-18 | 12:57

Maar wie is hun. De Hollandse overheersing is vervangen door een Javaanse - ik betwijfel of een inwoner van Sumatra of Borneo zich in de eerste plaats "Indonees" wil voelen. Om maar te zwijgen over Molukkers, Timorezen of vooral de Papoeas.

Guido | 15-08-18 | 13:22

Guido | 15-08-18 | 13:22
Juist. Indonesië is een Empire met een maskertje op. Geldt ook voor China en Rusland.

aight.. | 15-08-18 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Toen de Nederlanders daar nog waren kon je het water uit de kraan drinken. Moet je nu zeker niet meer doen.

halbstark | 15-08-18 | 12:31

Ik speel elke avond Kolinisten van Catan, ben ik nu een neonaziofascistico?

Kaas de Vies | 15-08-18 | 12:30 | 4

Hangt er vanaf. Geeft u sociale huisjes cadeau of moet de zwarte speler direct na start naar de gevangenis?

two ball cane | 15-08-18 | 12:37

De zwarte speler is de rover, altijd

DeBelastingbetaler | 15-08-18 | 12:42

Gelukkig bestaat dat niet meer, heeft een fatsoenlijke naam gekregen. Toen ik dat zag moest ik bijna kosten

Martexx | 15-08-18 | 13:09
▼ 1 antwoord verborgen

Hadden we een krap jaar geleden niet hele panelen vol met mensen die het zelfbeschikkingsrecht van het Catalaanse volk zo hoog in het vaandel hebben?
Vol heroïsche verwijzingen naar Alva en de spanjolen?
Misschien leuk als de mensen die daar zo'n sterke mening over hadden nu ook even vertellen wat ze van de Indonesische onafhankelijkheid vinden.

two ball cane | 15-08-18 | 12:30 | 5

Alles is de schuld van het westen en zonder kolonialisme was Indonesië een soort wakanda. Aldus dom links.

Sceptische_autist | 15-08-18 | 12:51

Wat is onafhankelijk? Geregeerd worden door een kleine club blanken in Batavia of geregeerd worden door een kleine club bruinen in Jakarta? Onafhankelijkheid heeft alleen zin als een land er beter van wordt. Dat was bij Indonesië (en heel veel andere koloniën) niet het geval. In plaats van tweederangsburgers onder een arrogant maar goed bestuur werden ze tweederangsburgers onder een corrupte en moordzuchtige regering. Bovendien bestaat Indonesië uit een grote groep eilanden met verschillende volkeren die echte onafhankelijkheid willen.
.
Kortom, de situatie is niet te vergelijken met Catalonië, dat op eigen kracht rijk is en van het Spaanse juk af wil.

vansuyle.com | 15-08-18 | 13:18

Lekker laten gaan. We hebben (en krijgen) genoeg problemen met die islamkanker in ons eigen land.

Jahowiseffe | 15-08-18 | 14:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb een keer, tientallen jaren geleden, een Amerikaanse oorlogsveteraan gesproken die geboren was in Indonesië, en die ieder jaar nog naar Indonesië op vakantie ging. Hij vertelde dat hij heel graag terug zou willen verhuizen naar Indonesië, maar dat hij dat alleen gaat doen "als de Nederlanders ook terugkeren naar Indonesië". Hij vertelde in bijna vloeiend Nederlands dat voor de oorlog in Indonesië alles goed geregeld was, alles goed functioneerde, de parken werden netjes onderhouden, het vuilnis werd opgehaald enz. enz. Na het vertrek van de Nederlanders is Indonesië ieder jaar weer een beetje minder leuk wordt.

Wladimir 1928 | 15-08-18 | 12:29 | 4

De Amerikanen hebben niet echt geholpen. Die dachten dat een Javaanse dictator beter bestand was tegen de communisten dat Hollandsche bestuurders. Want wreder.

Guido | 15-08-18 | 13:19

Voorjaarsmoe.
Dat van Shell kan je niet met zekerheid beweren. Die if-then scenario's zijn meestal weinig waard. Shell had waarschijnlijk wel op een andere manier overleefd. Zo draait de wereld.

Jahowiseffe | 15-08-18 | 14:55

De yanks zijn voor een aanzienlijk deel debet aan ons afstaan van Indië
onder het mom van dekolonisatie moesten de Europese kolonisators overal ter wereld vertrekken, was de Amerikaanse politiek
Om vervolgens zelf onze plaatsen in te nemen, met het excuus van hulp tegen het oprukkende communisme
maar in werkelijkheid vanwege de afzetmarkten voor de Amerikaanse industrie of de olie die daar onder de grond zat
De VS verving simpelweg onze aanwezigheid, zo simpel ligt het

Tobi | 15-08-18 | 15:01
▼ 1 antwoord verborgen

Deze tegel is voor mijn vader. Als 22-jarig kind erin geluisd naar Indonesië, gebroken teruggekomen. Elke nacht met nachtmerries liggen gillen en voor altijd het vertrouwen in de mensheid kwijtgeraakt.
Hij had GS wel mooi gevonden denk ik. Vooral de artikelen waarin zaken worden blootgelegd en onzin wordt ontrafeld en gedebunked.

Poesmobiel | 15-08-18 | 12:27 | 12

@Poesmobiel | 15-08-18 | 12:40
Dat waren hele andere tijden. Mijn familie was daar gelukkig al weg toen de oorlog uitbrak.
Ooit een ietwat zonderlinge buurman gehad die in het kamp had gezeten en in Korea gevochten had.
Toen de beste man overleed op hoogbejaarde leeftijd moest zijn huis leeggeruimd worden door zijn kinderen.
Bleek de beste man zich al decennia voorbereid te hebben op een volgende oorlog. Voorraden, uitgewerkte plannen tot en met wapens aan toe vond men bij hem thuis.

Berbaar | 15-08-18 | 12:56

Buurjongen die terugkwam uit Indië en zich bijna elke nacht in de sloot bij ons achter verstopte voor de Ploppers die 'm de oogleden uit kwamen snijden. Hij was dan levensgevaarlijk en zelfs z'n eigen moeder durfde 'm er niet uit te halen. Opoe pakte dan de rozenkrans en riep zachtjes 'Kom maar jungske". Dan kroop ie jankend uit die sloot en dat zo jaren lang. Defensie was blij dat ze er vanaf was en dat de buurt 'm hielp. Jaren later zag ik z'n moeder krankzinnig worden omdat z'n jongste broer in Korea was gesneuveld. Waarvoor allemaal, denk je dan, zodat de Yanken de veroverde gebieden leeg konden trekken?

Breinbrouwsels | 15-08-18 | 13:05

Breinbrouwsels | 15-08-18 | 13:05
Je zou toch denken dat er inmiddels over de hele wereld wat lessen geleerd zouden zijn. Zo godvers triest.

Poesmobiel | 15-08-18 | 13:17
▼ 9 antwoorden verborgen

In het overgrote deel van de voormalige Europese koloniën is de levensstandaard en levensverwachting op dit moment lager dan ten tijde van de kolonisatie. Volkomen mislukte landen, massamoorden, graaiende negerts die via een coup worden vervangen door andere graaiende negerts. Falend onderwijs. Falende rechtspraak. Falende gezondheidszorg. Sunny en Sylvana mogen blij zijn dat hun dit vreselijk lot bespaard is gebleven. Wellicht wordt het tijd dat de nakomelingen van de slaven een tegemoetkoming gaan betalen voor het feit dat zij nu vol welvaart in een mooi land leven terwijl de rest van de familie die niet door Arabische of Afrikaanse slavenhandelaren is geroofd nu stront vreet in een rieten hut in Toekietoeki land. Payback time bitches.

The2Amendment | 15-08-18 | 12:26 | 6

The2Amendment | 15-08-18 | 12:41

Jij durft te stellen dat het onder de Belgen beter was. Dat vind ik lef hebben.

De Koreaanse Slet | 15-08-18 | 12:48

Nee, werkelijk? En dat was allemaal niet onder het mom van zendelingwerk terwijl het de uitstroom van kapitaal naar de koloniën vergrootte en en sneller deed verlopen.
En de politionele acties waren er zeker ook om de dorpjes netjes achter te laten voor de nieuwe machthebbers?
De Westerse wereld heeft een aantal zaken geëxporteerd. Een daarvan is machtsmisbruik. Jong geleerd is oud gedaan!!

Jean_005 | 15-08-18 | 12:49

Je hebt meer gelijk dan veel mensen lief is... Maar het is zo verdómd makkelijk en verleidelijk je falen (of het nou als individu is of als land) op een ander af te schuiven. Heel getint Nederland doet niet anders. Natuurlijk zijn er verwerpelijke dingen gebeurd, maar dat is niet het hele verhaal, en zeker niet tot in de eeuwigheid een excuus. Wat een minderwaardigheidscomplex al niet met mensen doet ...

Jahowiseffe | 15-08-18 | 15:08
▼ 3 antwoorden verborgen

allemaal janken over wat je opa heeft meegemaakt

Rest In Privacy | 15-08-18 | 12:26 | 2

Ieders opa heeft wel wat meegemaakt
zoals die ene keer, bij de kruidenier op de hoek

Tobi | 15-08-18 | 14:49

Mijn vader was voor Feyenoord. Wat die man geleden heeft...
Overigens, zijn jeugd was echt zwaar kut. Maar hij bleef een opgewekte optimistische man. Je karakter zegt ook wat.

Jahowiseffe | 15-08-18 | 15:11

""Liedje zingen...""
@ Muxje | 15-08-18 | 12:15
o.k. hier dan op verzoek
youtu.be/Rp3uUh6meh4?t=211

telelezer | 15-08-18 | 12:24

Bosa bosa!

keestelpro | 15-08-18 | 12:21

Waarom gebruikt GeenStijl concequent wit in plaats van blank in zijn stukjes?

koeberg | 15-08-18 | 12:20 | 3

Da's Zent. Hij is een gelover in de linkse dogma.

keestelpro | 15-08-18 | 12:21

Dat is gutmenschen taal. Gewoon het hele stuk negeren. Als ik dergelijke onzin wil lezen ga ik wel naar Joop of de NOS. Toedels!

Frau Merkel | 15-08-18 | 12:27

Om zo een voedingsbodem voor White Power te creëren.

kaasfondue | 15-08-18 | 12:30

Vergeet de tabak en de pindakaas niet.
Jammer van de vechtscheiding.

Rommelende Onderbuik | 15-08-18 | 12:20

Terima kaassie!

keestelpro | 15-08-18 | 12:17

En niet te vergeten " De Kus" van Jan Wolkers ... geweldige sfeer

daytripper | 15-08-18 | 12:17

Selamat!

Rest In Privacy | 15-08-18 | 12:13

Ik ben er geweest. Ze zitten daar op hun hurken te roken en te klagen dat alle dingen instorten. Dat alle dingen die de Nederlanders hebben opgebouwd verloren raken. Steken zelf geen poot uit om iets daar aan te doen.

artie | 15-08-18 | 12:13 | 3

Klopt, ik ben er jaren geleden met opa & oma Berbaar geweest.
Er is nog veel uit de Hollandse tijd maar alles vervallen en vergaan.
Was mooi om die ouwetjes herinneringen uit hun tijd daar te zien ophalen.
Anyway altijd een prachtige herdenking zo naast de waterpartij.

Berbaar | 15-08-18 | 12:31

Ook bijzonder om te zien na de tsunami in 2004 dat er hele dorpen waren weggespoeld, behalve de kerk of het raadhuis oid dat de hollanders daar gebouwd hadden.

Rest In Privacy | 15-08-18 | 12:42

Las eergister nog artikeltje op BBC News
Batavia Noord glijdt zeker maar gestaag de Javazee in, de rest vd stad volgt de trend
Waarom, de bewonerts pompen het grondwater op, en er zijn geen dijken naar Neder;ands voorbeeld gebouwd
What to say, watervoorziening bewoners van elders halen zou je dan zeggen
En dijken, d.i.j.k.e.n dus. Bouwen die hap. Niet de allah-ganse dag bidden en uit je moslimneus vreten
Dat de pelopors er sinds hun fantastische onafhankelijkheid er een verschrikkelijke teringzooi van hebben gemaakt
mag soms wel eens gezegd worden heh

Tobi | 15-08-18 | 14:46

Terang Boelan... Is dat Indonesisch voor teringzooi?

BSE rundfunk | 15-08-18 | 12:12 | 6

De maan schijnt, de maan schijnt over de rivier.
Terang bulan, terang bulan di kali.
Mooie melodie

kleurdoosje | 15-08-18 | 12:53

Een soort zoete pannenkoek die daar in kraampjes op straat verkocht wordt en Rutger Hauer die heel vals zingt. www.youtube.com/watch?v=Rp3uUh6meh4

Arnold Layne | 15-08-18 | 14:09

Ajoen, Ajoen, Ajoen ..

Tobi | 15-08-18 | 14:39
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken