Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rechtse denktank: breng sloppenwijk terug

En jawel, there we have it: de gewone mensen zuchten onder de massamigratie, de euro en het rentebeleid van de ECB en worden daarom langzaam uit de markt gedrukt, ten faveure van speculanten en ander vastgoedtuigh. Niet leuk en koren op de molen voor de populisten, maar er zijn altijd wel weer een paar libertariërs die bij gebrek aan ervaring met de echte wereld denken dat het beter kan door "deregulering". Ofwel: de terugkeer van de sloppenwijk. Ja man, lekker bezig, Yernazzers, favela's gaan het hier echt leuker maken. Regels voor veiligheid en leefbaarheid zijn alleen maar lastig, aldus de autistjes van haatoma Ayn Rand. Hebben we godbetert anderhalve eeuw sociale strijd gevoerd om iedereen een watercloset en een douche te geven, moet het allemaal weer kapot omdat er een paar muppets wat verkeerde wikipediapaginae hebben gelezen. Zullen we voor de grap gewoon weer de sociale huur oprekken naar de middle class, uit de eypo en regels opstellen voor pandjesbazen? Ons Vaderland gaat namelijk helemaal kapot aan een gigantische vastgoedzeepbel. Okthxbai. 

Reaguursels

Inloggen

Geweldig stuk Zentboi!

Rest In Privacy | 25-07-18 | 17:57

heel veel huizenkopers hadden beter kunnen huren zij zijn te dom, doordat ze het maximale lenen. onvoorziene omstandigheden kunnen ze niet opvangen. daar er zijn: onderhoud, verzakingen, verhoging erfpacht en isoleren. als het beroep wat ze gaan doen op de overheid niet wordt gehonoreerd dan krijgen we inderdaad weer sloppenwijken.

ogeon | 25-07-18 | 10:24 | 1

Caps toets kapot of zo ? Inhoudelijk redelijk warrige tegel dit....

Grijskijkert | 25-07-18 | 11:04

Je zou verwachten dat met zoveel laag opgeleiden en kanslozen er meer sweatshops zouden onstaan zoals in de jaren 80. Waren toen mega veel van die illegale atteliers die de grote merken van kleding voorzagen e.d. Later zag ik dat ze voddebalen aan het uitstrijken waren omdat vodden een lagere invoerheffing had. Ik dwaal af. Ik dacht zo dat als hier meer laag opgeleiden meer in de kleding industrie zouden zitten er minder import vanuit India e.o nodig is. Eigen kleding eerst !!

Snertjong | 25-07-18 | 09:45

Libertariërs zijn enge mensen die maar niet willen begrijpen dat vrijheid met verplichtingen komt en dus niet gratis is. Kapitalisme in zijn meest pure vorm levert geen vrije samenleving maar een samenleving waar een groot deel van de mensen onderdrukt wordt door een klein deel, De enige drijfveer van een kapitalist is winst en daarmee rijkdom vergaren. Zonder regulatie is de kapitalist er bij gebaat zoveel mogelijk van de markt te controleren zodat er voor hem gunstige omstandigheden ontstaan. Dus maken ze samen stiekem afspraken over het laag houden van de lonen en het hoog houden van de prijzen. Hierdoor beperken ze de vrijheid van de werknemer om voor een andere werkgever te kiezen als de omstandigheden bij hun huidige werkgever niet goed genoeg zijn. De libertarische regulatie door vrijheid om te kiezen is daarmee buiten spel gezet. Libertariërs zijn voor vrijheid voor hen die hebben en niet voor hen die niet hebben.

NemesisNL | 25-07-18 | 08:49 | 6

Dat wordt een helikopter vlucht, communist

SicSeb | 25-07-18 | 13:31

Wat zou een werkgever er aan hebben om de lonen laag te houden en de producten duur?
Helemaal niets! Immers, dan kunnen de werknemers de producten niet aanschaffen en blijft de fabrikant met zijn voorraad zitten.
De lonen moeten alzo zo hoog zijn dat de werknemers de producten aan kunnen schaffen.

toetssteen | 25-07-18 | 15:08

@toetsteen
je weet dat we in een global economy opereren toch? Denk jij echt dat de kinderen die je overhemden in elkaar zetten 20 euro kunnen ophoesten voor datzelfde overhemd? Dat is daar bijna een maand salaris of erger.

NemesisNL | 26-07-18 | 13:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is wel een antwoord op het eeuwige gezeik over wonen in vakantie huisjes. Hartstikke illegaal en er is een heel ambtenaren corps om permanente bewoners op te sporen(kijken of het licht aan is, en spullen verplaatst zijn).

frank87 | 25-07-18 | 08:14

Aan de foto valt me het onderstaande op.
De huizen hebben klokgevels; beslist niet lelijk.
Bij alle huizen is de voordeur makkelijk te vinden.
Alle woningen hebben een huisnummer.
Kom daar maar eens om in een nieuwbouwwijk.

JvanDeventer | 25-07-18 | 07:53 | 2

Helemaal met u eens. In de 60-er jaren zijn er in steden als Leiden vele honderden van deze huizen gesloopt voor onder andere "cityringen", ofwel ruim baan voor de kever en Simca en architectonische staketsels.. Het zouden nu prachtige straten zijn geweest indien dit soort huizen zouden gerenoveerd dan wel gerestaureerd destijds. Maar ja , dit is nostalgie en dus bekrompen denken zegt men.

Jan Boule | 26-07-18 | 09:08

zouden ... zijn...

Jan Boule | 26-07-18 | 09:09

Het is waarschijnlijk te koud in NL voor sloppenwijken. De exoten trekken dan wel langzaam terug naar warmere plekken op aarde.

heldheino | 25-07-18 | 07:15 | 1

Jouw woning met warmtepomp.

Dirk III | 25-07-18 | 08:32

Precies! Daarom zie je in ultieme voorbeelden van vrije markt (VS 1870-1915) Hong Kong vanaf jaren 40, Singapore) ook zoveel sloppenwijken.
Oh nee, precies andersom.

Oerke | 25-07-18 | 06:03

Van het linkse antwoord - het zich zelf energie bedruipende tiny house wordt ik ook niet vrolijk.
Het D666 compromis komt in en rond de grote steden feitelijk neer op legbatterijen. Niet voor kippen die eieren leggen, maar feitelijk wel zoiets voor werkenden die belasting afdragen.

Rommelende Onderbuik | 25-07-18 | 05:52 | 1

Tiny houses zijn van mensen die zich met een hip concept om de wachtlijsten van het gepeupel konden werken dan wel niet opkonden tegen de AirBNBopkopers

Shoarmamasutra | 25-07-18 | 20:14

Denkt BoekStamNummerdragert soms dat we hier in deze gesloten instelling in een open en vrije samenleving individueren?

Als een slop uitwijkt naar het midden van het bos.
Is dat dan in strijd met het bestemmingsplan?

hallevvezool | 25-07-18 | 03:07

Denk dat Zentgraaff graag het publiek een beetje kietelt om zo wat discussie in de panelen te krijgen.
Ben via GS (dank) recentelijk op de website meervrijheid.nl terecht gekomen (stukje van Marcel Roele). Rand's Atlas Shrugged een paar jaar eerder al gelezen.
Ik denk dat deze wereld heel hard toe is aan innovatie op het gebied van staatsinrichting. De klad zit er al vele decennia in en het enige dat gebeurt is de vlucht naar voren: méér van hetzelfde, hypercentralisatie. Het dempen van de systemische scheefgroei vergt steeds zwaardere en meer onorthodoxe middelen. Uiteraard zal innovatie niet komen van de zittende macht. Het zal van onderaf moeten komen.
Ik zal niet beweren dat libertarisme, een samenleving zonder overheid, het finale antwoord is, al was het maar omdat het te radicaal is. Maar qua oplossingsrichting zullen we het wel in die hoek moeten zoeken.
Structurele verandering komt door het veranderen van de prikkels die leiden tot de huidige uitkomsten. Eén van die prikkels is geldcreatie en speculatie. Dit onderwerp heeft sinds de bankencrisis van 2008 veel aandacht gekregen. Onder andere de Stichting Ons Geld houdt zich hiermee bezig. In dit verband is de "Freiwirtschaft" van Silvio Gesell een mooi voorbeeld (mét een praktijkcasus - Wörgler Freigeld), dat overigens, niet verrassend, fel werd tegengewerkt door de centrale overheid.
de.m.wikipedia.org/wiki/Freiwirtschaf...
meervrijheid.nl/?pagina=37

Yellow_Fever | 24-07-18 | 23:19 | 6

Wat big banana zegt. Ik ben voor een pvda regime maar dan zonder import van kanslozen. De slimme Nederlanders kunnen samen met de wat minder getalenteerden een mooie maatschappij opbouwen waarbij de onderkant nog uitzicht heeft op een mooi leven waardoor ze ook gemotiveerd zijn om hun beste beentje voor te zetten. De PvdA had echter nog meer baantjes nodig voor de caroussel en is toen maar hordes kansarmen gaan importeren. En nu is het land terminaal en denk ik alleen nog maar aan mijzelf omdat het voor de maatschappij toch niks meer uitmaakt wat ik doe. En ik weet al dat het tij nooit gaat keren want anders was dat in Frankrijk of Zweden al lang een keer gebeurd. Ik moet nog ongeveer 40 jaar en tijdens die periode ga ik alvast niks geven om het milieu of welke zielige rammelmens dan ook. Na mij de zondvloed.

hustler01 | 25-07-18 | 00:28

"pvda regime maar dan zonder import van kanslozen" ... socialisme op nationalistische leest, dus. Hadden ze dat in Duitsland niet al eens geprobeerd? je kan als stroming die het van kansloze kiezers moet hebben ze importeren of ze "van hun zittende regimes" gaan bevrijden maar je kan hun toestand niet wezenlijk gaan lopen verbeteren want dan haken ze af, qua solidariteit.
denk daar eens over na?
socialisten willen altijd alles eerlijk delen met hen die meer bij elkaar verdiend hebben dan zijzelf ...

CynicalBastard | 25-07-18 | 01:02

hustler01 | 25-07-18 | 00:28

Ik kan me die reactie wel voorstellen. Moet ook nog 40 jaar werken (als het niet meer is).
Nu ben ik nooit van de linkse snit geweest maar enige drang om de wereld beter te maken zat er wel in.
Maar dat ebt langzaam weg. Lange studie gedaan, net aan het werk, met vriendin een huis gekocht in een blanke nieuwbouwwijk in een Brabants dorp nabij een grote stad. Allemaal zelf geregeld. Ik kan er niet tegen als ik volk zie dat niks zelf regelt en overal in ondersteund wordt. Bij binnenlanders erg, al geef ik toe dat sommige het niet getroffen hebben, maar bij buitenlanders die geen ambitie tonen word ik helemaal chagrijnig. Er zitten hier in de omgeving wel 100 nationaliteiten maar die werken allemaal. Aan uitzuigers hebben we niks.
Maar het gaat maar door, iedereen moet 't maar slikken, opkomen voor de juiste idealen (en die mag je claimen, want gelijkwaardigheid man/vrouw is moreel juist en godsdienstige onzindogma's zijn per definitie verkeerd) wordt afgestraft in dit weg-met-ons land, criminelen komen overal mee weg en zelfverdediging van huis&haard komt je duur te staan. Zo creëert men een egoïstische maatschappij.
Voor mij is het heel simpel, ik heb verantwoording af te dragen aan vrouw die ook fulltime werkt, en verder aan helemaal niemand. We doen nog steeds aan afvalscheiden, zijn tegenstander van onnodig dierenleed en proberen het consumeren van vlees te verminderen. Maar ik zal geen stuiver afgeven aan zielige dobberfiguren of ander gespuis dat hier naar de dagopvang komt omdat in eigen land de vrouwen in doeken gewikkeld zijn en niet leuk om naar te kijken.

Draak van de Kempen | 25-07-18 | 09:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Een klaagpost op 24 juli 2018 over een artikel uit 5 augustus 2015?

Waar gaat dit over?

Noltie | 24-07-18 | 23:00 | 2

Ik moest even scrollen voor deze tegel, maar daar is 'tie dan! Wat een onzin artikel Zent!

Spamboxxx | 25-07-18 | 07:13
-weggejorist-
Grijskijkert | 25-07-18 | 11:17

"The market desperately wants ". Deze boys zijn ver genoeg van het padje om het animistische eigenschappen toe te dichten.

GormSuil | 24-07-18 | 22:58 | 1

Het is overigens een foto van de ouden Jodenbuurt van Amstersam als ik me niet vergis

Shoarmamasutra | 25-07-18 | 20:15

Laat die Ayn Rand nerds dan maar in die geweldige sloppenwijken wonen.....

lingo star | 24-07-18 | 22:50

Een sloppenwijk ja, maar dan wel ge-Gazaficeerd naar Israëlisch voorbeeld.
Niet dat het daar zo goed werkt ofzo maar je kanaliseert het kwaad wel achter een muur.
Als uitzetten van ongewenste sujetten niet kan volgens alle verdragen dan maar zo.

Johan_Voorhaar | 24-07-18 | 22:23

Hoersoepsidie, hypotheekaftrek, megalomane gemeentes, verstikkende regelgeving en corruptie zijn de oorzaken van het totaal verziekte Neerlandse woningmarkt.

Dat het gepeupel, zwart en wit, niet in opstand is gekomen, is dankzij hoersoepsidie dus dat zal het laatste zijn wat wordt afgeschaft.

Graaf_van_Hogendorp | 24-07-18 | 22:20 | 2

Nee, de huizenmarkt in een vrije markt paradijs als Londen is gezond.

Bigi Bana Boy | 25-07-18 | 00:07

@Bigi Bana Boy Excuse me, de Londense huizenmarkt een vrije markt?

Oerke | 25-07-18 | 07:57

We blijven in de shit ronddraaien totdat we het Adagium ‘is goed voor de werkgelegenheid’ laten varen. Er is een tekort aan arbeidskrachten. Dus laten we bedanken voor alle overlastgevend en vervuilende industrie. Dat kunnen we ons permitteren. En zonder instroom van honderdduizenden komt er ook weer wat lucht op de woningmarkt, de snelwegen, de stranden en in het OV.
Meer groei is helemaal niet wenselijk, het is vooral ten nadele van de eigen bevolking. Stop er dan mee. De taak van de Nederlandse regering id primair staan voor de belangen van de Nederlandse burger. Niet voor de EU, de arbeidsmigrant, de industrieel of de VN.

du Roi Soleil | 24-07-18 | 22:09 | 2

du Roi Soleil | 24-07-18 | 22:09 |
Juist.
Zal geen plume dans ton cul stoppen, maar: chapeau. Alles wat overbevolkte zwevende kiezers-landenleiders van N-W-Europa boven hun pispot zouden moeten hebben hangen.

Echter, 1 dingetje. Het is niet 5 voor 12, het is 5 over 12.

chicago river | 24-07-18 | 23:34

''De taak van de Nederlandse regering id primair staan voor de belangen van de Nederlandse burger''

.... echter in NL zijn veel gemeenten momenteel meer bezig met de huisvesting van asielzoekers (statushouders) dan met de huisvesting van Nederlanders.
De vraag is - hoe lang wil onze overheid hiermee doorgaan?
Tot we 20 miljoen inwoners hebben met inderdaad sloppenwijken.
Elk nadenkend kind begrijpt dat je hier niet oneindig mee kunt doorgaan.
Zweden heeft vanaf 2014 een migratiestop ingevoerd - de Nederlandse overheid doet er nog een schepje bovenop.

sociaal_econoom | 25-07-18 | 04:26

Vonden jullie toch zo mooi, vrije markt, neo-liberalisme, een terugtredende kleine overheid en globalisering? Was toch zo geweldig allemaal ?

Bigi Bana Boy | 24-07-18 | 21:55 | 3

Welke vrije markt? Welke terugtredende overheid? Corporatisme is niet hetzelfde als kapitalisme, oligarchie is niet hetzelfde als democratie, cultureel marxisme is niet hetzelfde als liberalisme...

Graaf_van_Hogendorp | 24-07-18 | 22:17

Er zijn veel tekortkomingen aan de vrije markt en dit is er 1 van. Een radicaal idee zou kunnen zijn dat je alleen eigenaar van het huis waar je daadwerkelijk woont kunt zijn, behalve als sociale woningbouw vereniging. Waarom moet zo'n prins Bernard weet ik hoeveel huizen hebben via allerlei BV's ? Communistisch wellicht maar de huidige manier werkt ook niet.

sprietatoom | 24-07-18 | 23:57

Het standaard dogma van de vrije markt kerk. Werkt je markt niet? Nog meer marktwerking. Vlucht naar voren om maar niet hoeven toe geven dat je een dwaalleer aanhangt.

Bigi Bana Boy | 25-07-18 | 00:09

We hebben een inschattingsfout gemaakt... iedereen dacht dat door de vergrijzing het aantal inwoners tot 2040 zou gaan dalen - bevolkingskrimp.
We hoeven geen nieuwe woningen te bouwen want er komen steeds meer woningen leeg.

Maar wat gebeurt er...?
In 2015 kregen we een toestroom van 100.000 vluchtelingen vanuit Syrie en moslimlanden. Deze mensen hebben een woning nodig... door de drukte in de bouw komen er nu veel arbeidsmigranten vanuit Oost-Europa naar hier toe.
Ook deze mensen hebben woonruimte nodig.

Wat niemand vijf jaar geleden kon voorspellen ... dat we nu tienduizenden nieuwe woningen in Nederland moeten gaan bouwen - waarbij door de woningnood de prijzen van koop en huurwoningen de pan uit rijzen.

sociaal_econoom | 24-07-18 | 21:34 | 7

woningnood is niet van de laatste 3 jaar, er is altijd een grotere vraag dan aanbod van huurwoningen. 10 jaar geleden stond je al minimaal 5 jaar ingeschreven voor een huurwoning wat zeg ik, 30 jaar geleden zelfs.. dit is altijd zo geweest, wat het probleem echter heeft versterkt is de crisis die we hebben gehad, er werd niet meer gebouwd en inderdaad een enorme voorrangsbeleid voor migranten en vluchtelingen die vaak veel en grote huizen nodig hebben.. het is dus in feite van een krapte nog meer krapte krijgen door 2 crisissen .. en dat door een crisis op de koophuizenmarkt van 2011 tot 2015 er een enorme opkoop is geweest van o.a. rijke prinsjes en chinezen maakt de boel er niet beter op.

Rutte I en II keek erna en heeft hier totaal niets meer gedaan.. ja schreeuwen dat de economie nog harder geduwd moest worden voor de multinationals en daarvoor nog meer mensen deze kant op diende te komen om nog meer consumenten te krijgen en ja verhoging van AOWleeftijd etc etc ..

fikkieblijf! | 25-07-18 | 08:48

ik kon het vijf jaar geleden wel voorspellen dat men door moest gaan met bouwen. Het kabinet heeft een IQ van een walnoot waardoor er nu te weinig bouwvakkers zijn. en over een tekort aan verpleegkundigen maar te zwijgen. er gaan nog vele lijken uit de kast vallen door Rutte.

ogeon | 25-07-18 | 09:42

Alsof er 5 jaar geleden niemand al 10 jaar op een wachtlijst stond voor een woning. Slaap lekker verder, aso die kennelijk helemaal niets van economie snapt.

OverdaanDerOnderheid | 25-07-18 | 10:08
▼ 4 antwoorden verborgen

"koren op de molen voor de populisten", wat mag dat dan wel wezen Zentgraaff ?

Populisme is afgeleid van het Latijnse populus, het geen volk betekent. Populisme geeft de spanning tussen het volk en de besturende elite weer. Een populistische politicus kiest de kant van het volk.

Populisme is dus altijd een gevolg van gevoerd beleid. En als er een mate van populisme ontstaat, waardoor er mogelijkheden ontstaan voor politici die daar gebruik van maken dan is aan die laatste groep niets te verwijten.

Het is juist die eerste groep, die verantwoordelijk is voor het gevoerde beleid, waardoor deze situatie is zoals die nu is en die nu staat te schreeuwen dat populisme verschrikkelijk is en dat zij er tegenop moeten treden, dat is de groep die je in de gaten moet houden.

netniet | 24-07-18 | 21:25 | 1

Smakelijk Zentgraaff. Ouwe deugert.

HaatbaardKnipper | 25-07-18 | 00:17

Of ik moet een driedubbele ironische bodem ergens missen, Zentgraaff, maar 'haatoma' is bijzonder slecht getroffen w.b.t. de hyperindividueel Ayn Rand, die nu weer zoveel jaar later bij het hele rechtse spectrum op het nachtkastje ligt (en net zoveel ligt te verstoffen).

Individu Rands egoisme is net zo veelomvattend als dat hele 'rechtse spectrum', - goh, net als de nu op orde gebrachte apekooi in de oude redelijk opgeknapte gymzaal die nu alt-right heet. Of vooral door anderen snel Alt-Right gebombardeerd wordt.
Kun je niet met een paar wikipediapaginae duiden. Je zei het zelf al.
Probeer de 1200 pagina's Atlas Shrugged eerst uit te lezen ipv. al te stoppen na de zwerver met het laatste zonlicht dat de 'Spire' op het gebouw zachtgeel weerkaatst.

Volgende keer beter.

Groet,

'Autistje' van 'haatoma Ayn Rand',

chicago river

chicago river | 24-07-18 | 21:12 | 2

Tja, sinds TMG in Brusselse handen is gevallen wordt het steeds moeilijker, wordt premium-lid en hoop dat men zich vrij worstelen kan,

Abject | 24-07-18 | 23:18

@Chicago river : Mee eens

yooooh | 25-07-18 | 07:08

Ze hebben wel een punt, verschillende goede comments eronder ook.

Bijv:
It is actually pretty easy to get land: an eighth of an acre of arable land costs about £1000. What is difficult is getting land with planning permission. An eighth of an acre of that would cost £250,000 in most of South East England. That is the problem that needs to be solved. The simplest way of solving it is to scrap planning laws.

Hemmenaar7 | 24-07-18 | 21:07 | 1

Bingo. Zorg voor voldoende goedkope bouwgrond, dan komen daar als ware vanzelf wel huizen op. En dan niet lafjes mondjesmaat af en toe een perceeltje, want dan gaan de speculanten ermee vandoor. Of de projectontwikkelaars.

Het grote probleem van een overvloed aan goedkope bouwgrond is dat bepaalde liede. Er niet goed aan kunnen verdienen.

Muxje | 24-07-18 | 22:55

Omdat voorspoedige tijden slechte leiders voortbrengen en barre tijden goede leiders. We zien allemaal dat het al heul lang voorspoedig gaat en de walgelijk slechte leiders die het voortbrengt in Europa.

Sliptong | 24-07-18 | 21:04

Véél te kort door de bocht, Zentgraaff. Lezon. Schrijver pleit voor specifieke vormen van deregulering, zoals het minimaal aantal vierkante meters, niet om toiletten en douches af te schaffen.

Schoorsteenveger | 24-07-18 | 20:57 | 3

Regelt het Bouwbesluit al?

Sliptong | 24-07-18 | 21:06

De Haarlemmerolie van de liberale kerk. Loopt iets totaal fout omdat de overheid de zaak liberaliseert, eis dan nog minder regels. Alsof je een eerste Wereldoorlog Generaal het volgende offensief tegen de Duitse loopgraven hoort eisen. Waar die liberale teringlijers de moed vandaan halen? Volstrekt schaamteloos.

Bigi Bana Boy | 24-07-18 | 21:58

@Bigi
De overheid die de zaak liberaliseert??
Jij hebt zeker nog nooit aan aanbouwtje laten plaatsen? Laat staan een huis gebouwd..

benjeallanggek | 24-07-18 | 22:57

Lees even mee Kajsa Ollongren:
1. Pak de huursubsidie aan, je zult zien dat er weer kamers worden verhuurd. Laatst nog een student gesproken die bij een hospita inwoonde ? Nee ? Nou dan !
2. De Jesse's van de jaren 80 zijn verantwoordelijk voor het afblazen van de Marmerwaard inpoldering: doe dat alsnog !
3. Stop het almaar verder opkrikken van eisen aan woningen. Woningen zijn ook daardoor te duur geworden. Schaf regels af.

beniknouzoslim | 24-07-18 | 20:52 | 1

Markerwaard

beniknouzoslim | 24-07-18 | 20:53

Als ik dat plaatje zo bekijk is er best nog een leuk Penthouse van te maken.

Memek | 24-07-18 | 20:49 | 1

Uilenburgerstraat Amsterdam, jodenwijk, 1925. Kreeg idd met corruptie te maken niet lang daarna, maar dan anders.

einStina | 24-07-18 | 20:53

Oplossing voor het oplossen van het tekort:
- Dubbele nationaliteit verbieden. Straf is denaturalisatie.
- Niet Nederlanders die een misdrijf begaan moeten worden uitgezet. Indien minderjarig, ouders mee oprotten.
- Niet Nederlanders hebben geen recht op uitkeringen en toeslagen.

Musashi | 24-07-18 | 20:41 | 6

Berbaar = Berber = Marokkaans ???

Hurdy Gurdy Man | 24-07-18 | 21:16

Gaaaap daar is berbaartje weer. Nog iets inhoudelijks te melden klaploper? Nee he? Alweer niet. Hol vat.

SnartBlirdetRagnarok | 24-07-18 | 21:42

En waarom moet ik mij verwant voelen met criminele Nederlanders? Moet je die dan wél hier houden omdat hun Tokkie hoeremoer ze toevallig in Nederland uitgepoept heeft?

Bigi Bana Boy | 24-07-18 | 22:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn ouders betalen 200 euro minder voor hetzelfde soort rijtjeshuis dan de
nieuwe buurvrouw, alleenstaand met 2 kinderen en een uitkering.
Omdat zij dat niet kan betalen van haar uitkering krijgt zij huursubsidie.

Het is toch te belachelijk voor woorden en bovendien zo doorzichtig als
maar mogelijk; je kunt tegenwoordig letterlijk alles huren, en dat wordt
ook volop gedaan, niemand die iets verhuurd vraagt naar je inkomen.
Totdat je een woning wil huren. En dan wordt de huur aangepast naar
je inkomen, je word werkloos en nu is je inkomen niet meer van belang.
Het boeit niemand dat je voor de helft minder inkomen toch weer aan
het werk bent.
Zien jullie waar ik moeite mee heb?
Toen ik begon te werken was ik net zeventien geworden, en ik kreeg
iedere week cash betaald. Bij de bank waren ze blij als ik weer geld kwam
brengen, ik kreeg er zelfs geld voor terug (rente).
Lang leve de beursparasieten.

getzappad | 24-07-18 | 20:40 | 1

Betalen jou ouders minder ? Dan boffen ze maar.

Johan C. | 24-07-18 | 21:01

Kopen is aflossen dus op den duur minder mandlasten bovendien komen de stenen naar u toe.
Huren betekent steeds hogere maanlasten maar geen steen die u toekomt.

botbot | 24-07-18 | 20:37 | 2

Vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw is men het kopen van huizen gaan
forceren door belachelijke huurverhogingen en het aanbieden van
hypotheken zonder inbreng van eigen geld.

getzappad | 24-07-18 | 20:45

getzappad | 24-07-18 | 20:45
Ja precies jij snapt het en de meeste mensen die zeggen dat ze een huis gekocht is niet eens van hun maar van de bank en elk jaar maar weer opnieuw belasting betalen voor hetzelfde huis alsof dat normaal is.

Sjonie01 | 24-07-18 | 21:33
-weggejorist-
LuckyGirl | 24-07-18 | 20:36 | 3

Mooie pandjes op die foto, veel authentieke details, doen inmiddels een miljoen.

de honden blaffen... | 24-07-18 | 20:34

Inwonersaantal terugbrengen. Heb je nergens last meer van. Grensjes dicht. Maar dat is volgens links geen oplossing. Waarom zeggen ze dan weer niet waarmee ze eigenlijk genoeg zeggen.

VeelTeSteil | 24-07-18 | 20:33 | 3

Goed punt VeelTeSteil, maar dan kijk je alleen naar de woningvraag. Het woningaanbod blijft vooral achter door streekplannen en bestemmingsplannen die dicteren dat er op slechts enkele plaatsen gebouwd mag worden. Moeten we dan alles volbouwen ? Natuurlijk niet. Huursubsidie aanpakken zodat langs die weg het aanbod toeneemt. En de blunder van de jaren 70 en 80 rechtzetten: Markerwaard droogleggen.

beniknouzoslim | 24-07-18 | 20:43

@VTS Grensjes éénrichtingsverkeer lijkt me beter, en bepaalde mensen dan flink motiveren om op reis te gaan.

einStina | 24-07-18 | 20:57

VeelTeSteil | 24-07-18 | 20:33 |

Het inwonersaantal wordt al jaren terug gebracht, maar dan de autochtone inwonersaantallen, een gemiddeld gezin kan geen kinderen meer betalen vanwege opleidingen en de daarna, in het werkzame leven, verplichtingen. Daar tegenover worden 'niet productieve maar bakken vol met belasting geld kostende inwoners' (zeg ik het zo netjes?) met scheepsladingen binnengehaald. En dit is een sneeuwbaleffect, want diegenen die wel middels opleiding en werk hun kost willen verdienen, krijgen geen woning, daarmee voorlopig geen kinderen, en voilá, autochtone inwonersaantal wordt weer verder terug gebracht, het andere proces loopt onverminderd door.

GKJP | 24-07-18 | 21:01

Wake up, Zent. Dit is al realiteit. Ga maar eens naar Rotterdam Zuid of de Haagse Schilderswijk. Met dank aan links beleid.

Mahatma | 24-07-18 | 20:33 | 2

Precies. En kijk eens naar camping Oranje, tenetkampen in Calais en de vele trailer parcs in Amerika.

Baron Clappique | 24-07-18 | 20:36

Laat hem vooral zn blonde dinnetje met kort rokje meenemen,
lekker multiculturalisme snuiven in een van de Haagse kansenwijk.

Tijdvoormaatregelen | 24-07-18 | 20:38

Jahaa dereguleren! Krijg je weer huisbazen als Cees Engel op de woningmarkt, die eerst half Rotterdam en daarna een leuke familiecamping volledig liet verpauperen.

raskol | 24-07-18 | 20:25 | 1

Ja maar daar waren de reaguurdertjes in een eerder topikkie dan weer fan van want oei, oei, zeiken op de overheid heeft altijd prioriteit boven kritiek op malafide verhuurders.
De dubbele agenda is zooooo doorzichtig, humor om te lachen.

Berbaar | 24-07-18 | 20:45

In het VK in ons overbevolkte kikkerlandje is sprake van een enorm woningtekort. Deregulering gaat hier geen moedertjelief aan helpen, m.u.v. van het toestaan van het huisvesten van meerdere huurders per woning.
Minder immigratie binnen en van buiten de EU zou de druk op de woningmarkt wel kunnen verlichten.
Daarnaast is flink bijbouwen de enige effectieve remedie.

Luchtbakfietser | 24-07-18 | 20:22 | 11

@ beniknouzoslim
Volgens mij krijg je zelfstandige woningen juist makkelijker verhuurd als er recht op huurtoeslag is.

Luchtbakfietser | 24-07-18 | 20:43

Luchtbakfietser | 24-07-18 | 20:43

Makkelijker verhuurd, ja, maar één maal erin, krijg je ze er bij problemen nagenoeg niet uit wegens de met de huursubsidie gepaard gaande huurbescherming.

GKJP | 24-07-18 | 20:52

@ GKJP
Bescherming van huurders kan idd een drempel zijn om te verhuren. Staat volgens mij los van huurtoeslag, is geregeld in BW.

Luchtbakfietser | 24-07-18 | 20:57
▼ 8 antwoorden verborgen

"ten faveure van speculanten en ander vastgoedtuigh." ? nee, Zent, jij rare communist, dat is niet hoe een markt werkt.

De reden voor de oververhitte markt is GratisGeldVandeECB (van uw kosten) + massa-immigratie + geschoolde oost-europeanen + criminele arabieren/russen.

Doel daarvan was om te loonkosten te drukken (middels concurentie), maar omdat economen nu eenmaal prutsers zijn hebben ze geen rekening gehouden met variabelen zoals woonlasten, gezien die in het verleden altijd min of meer laag waren.

Lage kosten voor woningen is beter voor de economie en voor u ,
ook al zecht uw (r)overheid wat anders, want die zijn allen maar uit op uw OZB.

Dario.Maggi | 24-07-18 | 20:20 | 3

Amen!

benjeallanggek | 24-07-18 | 20:25

Je kunt de Zent wel uit de D66 halen maar niet de D66 uit de Zent.

Mahatma | 24-07-18 | 20:34

Mahatma | 24-07-18 | 20:34
Haal maar vast die D uit de naam, want die hoort er in elk geval zeker niet meer thuis.

O2Neutraal | 25-07-18 | 11:35

Ga eens voor de grap proberen je Amsterdamse appartementje van 3ton de 60 m2 te laten voldoen aan de Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD). Niks mis met wat deregulering.

dugo | 24-07-18 | 20:19 | 1

Prio 1, 2 en 3: pak de volkomen uit de hand gelopen huursubsidies aan. Je zult zien dat mensen dan weer kamers gaan verhuren.

beniknouzoslim | 24-07-18 | 20:30

Sloppenwijken kunnen ook goed dienen voor ouders om met hun kinderen doorheen te rijden en dan uit te leggen dat ze beter toch hun huiswerk kunnen maken.

tipo | 24-07-18 | 20:14

Twee ton voor een stapel stenen met grond ongeacht waar het staat is al veulste veul!

redthehaghue | 24-07-18 | 20:13 | 1

Ha, jij gaat nog van een gunstig scenario uit. Twee ton mét grond. Wat dacht je van erfpacht wat inmiddels totaal door het dak is gegaan? De overwaarde van huizen wordt straks bijna volledig afgeroomd door graaiende gemeentes en niemand doet er iets aan.

osolemio | 24-07-18 | 20:29

Niks mis met ghetto’s voor arme mensen. Lekker duidelijk, daar moet je wegblijven als 5 xmodaal. Alleen graag wel een beetje slim bouwen, met veel water en slechts 1 of 2 toegangswegen zodat eenvoudig containment kan worden toegepast in geval van opstand.

The2Amendment | 24-07-18 | 20:13

Vaatgoedbedrijven in Engeland zijn gewoon ziek. Zeer kleine miicroflats voor £ 231.000, ze lachen zich een slag in de rondte. De hele koopwoningenmarkt is niets anders dan een griezelige zeepbel van beton en steen. Eens stort het wel degelijk in, de buit voor vastgoedbazen binnen, de kopers raken op een dag van devaluatie hun huis niet kwijt en zitten op een dag met enorme restschulden.

Jan, Leiden | 24-07-18 | 20:11

Wauw Zentgraaff, lekker scherp neergezet. De strekking van zijn tekst is een pleidooi voor minder regels zodat er meer ruimte is voor diversiteit. Om zo in de verschillende wensen te voorzien. Om zo ook de onderkant van de markt beter te voorzien van keuze. Hartstikke mooi libertarische principes.

Libertarianism | 24-07-18 | 20:09

En verder ben ik het wel eens met het artikel. Regels worden maar opgeschroefd zodat men geen ruimte meer kan vinden om in te wonen zonder de hoofdprijs te betalen. Ook zou men gemeentes moeten verbieden winst te maken op grond speculatie En gronden die men aan koopt binnen een jaar moeten verkavelen.

miko | 24-07-18 | 20:04 | 2

men zou moeten verbieden om gemeentes winst te laten maken. Daar werken alleen maar omhoog gevallen minkukels.

Cobalt bomb | 24-07-18 | 20:09

Cobalt bomb | 24-07-18 | 20:09

En dat is een juist punt, de gemeente zou gewoon een publieke organisatie moeten zijn, betaald door en ten behoeve van het publiek.

GKJP | 24-07-18 | 20:25

"Begrijpend lezen", leren kinderen dat nog op school? De sloppenwijken waarom de (jonge) schrijver vraagt, zijn best wel een beetje ironisch bedoeld. Verder heeft hij een punt dat overregulering, huizen (te) duur maakt. Dus wel regeltjes aangaande brandbare materialen, maar geen (al te strenge) regeltjes over de afmeting van de slaapkamer.
Komkommertijd zeker??

benjeallanggek | 24-07-18 | 20:04 | 1

Yep dat was de kop waar de hondjes op moesten aanslaan.
Gelukt, alleen bij Zent duurde het even een jaar of 3 ;)

Berbaar | 24-07-18 | 20:15

Deregulering en meer betaalbare huizen. Kunnen we dat concept importeren naar Nederland? Ik woon fantastisch maar daar moest ik wel 9 jaar op wachten en mijn huur is de helft hoger dan de hypotheekmaandlasten van de bepalende babyboomers terwijl mijn contracten half zo mager zijn.

einStina | 24-07-18 | 20:03

Ooit van het bouwbesluit gehoord, Constanteijn?

Stormageddon | 24-07-18 | 20:03 | 1

hmm, wordt tegenwoordig overruled door een lid van de gestapo bij de gemeentes die over de openbare orde gaat.
Om de kwaliteit/kosten gaat het in ieder geval niet.

Cobalt bomb | 24-07-18 | 20:08

Wat zijn wij mensen toch rare wezens. Biologisch, technologisch, evolutionair, beschavingsgewijs, allemaal gewoon echt, best wel netjes al zeg ik het zelf, en met name de westerse wereld, doen we niet verkeerd.
Alleen hoe we dat doen is zo apart, concurrerend met elkaar - over huizen, iPhones, auto's, eten en goede banen, voor weer die huizen, iphones, huizen, auto's en eten, want dat geeft blijkbaar de beste prestaties.
Blijkbaar kunnen we natoer niet bedonderen en zal er wel altijd strijd zijn, hetzij met wapens, hetzij vermomd onder het kopje 'beschaving' d.m.v. geld.
Want hoe je het ook went of keert, er komen meer en meer en meer en meer mensen. En ze willen dingen, dingen die jij ook wilt.
Dus concurreer je.
Maar op welk punt beseffen we eens dat we in ons eigen voet aan het schieten zijn? Op welk punt had de primitieve aap - mens jager verzamelaar boer handelaar, het beter voor elkaar dan de elkaar stuk concurrerende moderne mens? Al heeft hij dan een Tesla waar hij vooral mee in de file staat?

je therapeut | 24-07-18 | 20:02 | 2

Een voor ons allen en allen voor een

Phreack | 24-07-18 | 20:07

p welk punt had de primitieve aap - mens jager verzamelaar boer handelaar... STOP! Hier ga ik je corrigeren... Het is Bakito.

Twisted_Faith | 24-07-18 | 20:35

Die zeepbel die de huizenmarkt is geworden zal wel een keer barsten tijdens de volgende crisis, die snel genoeg begint wanneer het komkommernieuwstijdperk weer voorbij is en 'Mathijs' & `Pauw' de opinie van semi-dom gender-neutraal NL weer gaan bepalen. Ook zal de 'Zwarte-Pieten-discussie' weer losbarsten en is de cirkel weer rond.

Bartel-Gaap | 24-07-18 | 19:59

Mensen die hun eigen huis niet zelf bouwen zijn mietjes.

Bakito | 24-07-18 | 19:58 | 2

In jouw geval een boomhut?

The2Amendment | 24-07-18 | 20:15

Eindelijk eens een goede tegel. Werd tijd.

SnartBlirdetRagnarok | 24-07-18 | 21:32

U heeft er weinig van begrepen Zentgraaff.
Gaat ook nog eens over de Engelse woningmarkt die totaal anders is dan de onze en minder regeltjes voor hen die een paar stenen hebben is voor iedereen winst.

Berbaar | 24-07-18 | 19:58

August 5, 2015
was het eerste dat ik las. je bent er weer lekker op tijd bij zentgraaf. Ennuh,... haatoma daar is er maar een van!

miko | 24-07-18 | 19:55 | 1

Ik weet um, ik weet um *hand opsteekt* ;)

Berbaar | 24-07-18 | 19:59

Hè Zent, dat je zelf geen huis op de gracht kan betalen hoef je niet af te reageren met een socialisme reflex. OkdooeiTx

Neta | 24-07-18 | 19:54

Het verschijnsel sloppenwijken kennen we al bijna in Nederland.
Kijk maar eens in de Sharia Driehoek, op Zuid of in de voormalige Bijlmer...

Wijze uit het Oosten | 24-07-18 | 19:52 | 5

@Berb. "in ons prachtige Den Haag ". Kots.

Boer Kini | 24-07-18 | 20:21

Berbaar | 24-07-18 | 20:07
Dat kun je wel aan onze Nieuwe Nederlanders overlaten, "grondig renoveren".
"Paarlen voor de Zwijnen" noemen wij zoiets hier in Noord-Holland....

Ommezwaai | 24-07-18 | 20:39

@Boer Kini | 24-07-18 | 20:21
Lekker weg blijven dan uit ons mooie stadje achter de duinen.
Win - win

Berbaar | 24-07-18 | 20:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat deze mensen maar niet willen begrijpen is dat weliswaar kapitalisme het enige systeem is dat vooruitgang veroorzaakt, maar dat dat ook een *tragedie* is. Immers, de vooruitgang gaat over lijken. Links begrijpt maar niet dat hun antwoord vrijwel overal tot dictatuur en moord heeft geleid. Maar de vrijemarktgelovers begrijpen maar niet dat dat gegeven geen vrijbrief is.

omanders | 24-07-18 | 19:51 | 1

Kapitalisme gaat alleen over de lijken van underperformers.... Als je links getint bent, geloof je dat ieder mens over waardevolle talenten beschikt, en dat dus iedereen iets waardevols aan de maatschappij kan bijdragen.

En nu weer niet zo'n zaadverhaal van "je zal maar invalide raken". Stephen Hawking. Nough said.

libertat | 24-07-18 | 21:27

De een noemt het 'sloppenwijk', de ander noemt het 'betaalbare woningen voor Tokkies', maar in essentie ben ik het wel met die Theo Clifford eens; er is een grote behoefte aan meer pauperwoningen.

VanBukkem | 24-07-18 | 19:50 | 2

Als je bij mij in de flat wil wonen, moet je eerst minimaal 86 jaar op een wachtlijst staan.

VanBukkem | 24-07-18 | 19:52

Ook een extra derde klas wagon c.q. cattle class aanhangen? Kunnen die prijzen van treinkaartjes ook omlaag.

El_Embajador | 24-07-18 | 20:13

In het VK barst het al van de sloppenwijken. En over deregulering gesproken: ook veel minder woningbezit in handen van woningbouwcorporaties.

Elke westerse regering heeft verstikkende regels gemaakt voor de woningmarkt. Heel simpel, omdat het beheersen van schaarste ook zekerheid van winst oplevert. Woningcorporaties bouwen op grond die de gemeente afgeeft tegen opgeblazen prijzen, oogeblazen door grond voor commerciele ontwikkeling zo schaars en duur mogelijk te maken.

Echte deregulering betekent naast versprokkeling ook meer prijsvolatiliteit. En dat willen de aan Keynes verslaafde overheden niet. Deregulering heeft niet noodzakelijk als gevolg dat de bouwproducten lelijker worden, daar is in de huidge ruimte al genoeg bewijs van.

Glasgow Argus | 24-07-18 | 19:50

Gewoon huursubsidie afschaffen. Dalen de prijzen aan de onderkant vanzelf (en hypotheekrenteaftrek natuurlijk ook afschaffen; mits vlaktax).

Mordax | 24-07-18 | 19:46 | 1

... vergeet het HWF niet

Harry Turtle | 24-07-18 | 19:55

Als je daar 4,5 ton euro voor neerlegt, dan heb je wel echt een grondige hekel aan jezelf.

El_Embajador | 24-07-18 | 20:10

There we have it.... een artikel uit 2015.

Debombdiggity | 24-07-18 | 19:46 | 1

Ik zie het ook dafuq, een artikel van 3 jaar oud.
Tendentieus, ongefundeerd, nodeloos kwetsend en met "nieuws" van een paar jaar oud!
LOL

Berbaar | 24-07-18 | 20:03

In Calais schijnen ze hier al mee te experimenteren.

Harry Turtle | 24-07-18 | 19:45

Volgens Danny de Munk, die goudeerlijke gozer uit Mokum, ontstaat dáár op driehoogachter de mooiste muziek. Dan kan Guus Meeuwis wel inpakken met z'n studentenmeuk.

kom hoe heet ie | 24-07-18 | 19:42 | 2

Ik vond het liedje : Lekker Ding, Lekker Ding, wel grappig

BosrandDirk | 24-07-18 | 20:12

Dat duet met Jelle Brandt Corstius "Het is een nacht" was ook grappig.

Patje2011 | 24-07-18 | 20:20

Ach, ach wat is dit weer een slecht stuk van Zentgraaff. Ik heb het artikel in de link gelezen en daar staat toch iets anders en heeft bovendien betrekking op de _Engelse_ situatie. Ga koken, Centgraaff.

Boer Kini | 24-07-18 | 19:41 | 2

En bovendien nog uit 2015 ook nog... Wat een ongelofelijke arremoe weer.

Ommezwaai | 24-07-18 | 20:18

Dit is inderdaad een echte vakantie vulling zeg.... geniet gewoon van het weer en schrap simpelweg een topic.

J-van-de-Bontekoe | 24-07-18 | 20:45

Sloppenwijken met lappenmannenpolitie.
-
Wat mogen wij dadelijk trots zijn op ONZE eigen banlieu,s.
-
Tijd voor Nederlandse weerkorpsen en rijksburgers.
nieuws.tpo.nl/2018/07/24/steeds-meer-...

Rest In Privacy | 24-07-18 | 19:40 | 2

Volgens mij heeft de Antifa alle rechten hiertoe al gekocht.

Cobalt bomb | 24-07-18 | 20:04

@ Cobalt bomb | 24-07-18 | 20:04
Ook de TV,film & boekrechten?

Rest In Privacy | 24-07-18 | 21:01

Als de bom (instorten huizenmarkt) valt dan zullen heel veel onschuldige beztters van woningen, die er gewoon zijn om in te leven en wonen, een enorme klap (de zoveelste) oplopen. Komt die klap, ik vrees van wel, kan alleen niet zeggen wanneer.

Memek | 24-07-18 | 19:39 | 3

Geen zorgen. Als ons kabinet er tegen die tijd nog zit in min of meer dezelfde samenstelling (en dat zal uiteraard zo zijn), dan zal zij er alles aan doen om de rekening hiervan bij de mensen te leggen die zich niet tot over hun oren in de schulden hebben gestoken. En daarvoor mogen gerustt rechtsstatelijke principes aan de kant geschoven worden, zoals dat ook in het recente verleden al is gebeurd.

jemagookniksmeer | 24-07-18 | 19:45

Ik lach me dood als de woningmarkt klapt. Had je maar niet in die gladde praatjes van die hypotheekadviseurs en banken moeten trappen. Uw bank en uw hypotheekadviseur weten drommels goed dat u een kaartenhuis koopt.

VanBukkem | 24-07-18 | 19:59

Als je er alleen in zit om te leven. Wat maakt de waarde van je huis eenmaal in bezig nog uit?

Als je je eigen woning louter als investering ziet mag je wel huilen als er een woningwaarde daling is. Maar dan ben je gewoon part of the game en moet je het nemen als een man.

Als je je eigen woning ziet voor wat het is, een plek om te wonen, woon je veel ontspanner. Zal de markt aan de reet roesten en als er eventueel een hoge prijs is kan je verhuizen altijd nog overwegen. Gewoon omdat het kan.

Trans_Fimmermans | 24-07-18 | 20:21

Misschien zelf ook eens wat lezen? Als je een filosofie niet snapt, wil dat niet zeggen dat er iets mis is met de filosofie

Buddingpuks | 24-07-18 | 19:37

Eén ding is in ieder geval zeker: het NL model met 'egalitaire' wijken helpt niet.

bisbisbis | 24-07-18 | 19:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken