Europese landen tekenen Frans plan Europese interventiemacht "buiten NAVO én EU om"
Wat je noemt, een opmerkelijke plan uit de koker van de Jupiterkoning. Het European Intervention Initiative (EII), een militair samenwerkingsverband waarvan de intentieverklaring naar verwachting vandaag ondertekend wordt door Frankrijk, Engeland, Duitsland, Spanje, Nederland ons Vaderland, Denemarken, Portugal, België en Estland. Macron opperde het plan voor het eerst op 26 september en inmiddels is het dus uitgekristalliseerd tot een feestje dat zich buiten de NAVO, en nog spannender, buiten de EU's Permanent Structured Cooperation zal voltrekken. Nu zijn we sowieso wel voor een beetje onafhankelijkheid van de NAVO, maar dat het dan per se via de EU moest was dan weer ongelukkig. Mocht het EII van de grond komen is het eerste handigheidje is sowieso dat de Britten hier als voormalig EU-lid gewoon lekker mee mogen spelen zonder dat Mogherini loopt te zit te klagen. Enfin, zin in, al weten we niet heel goed waar precies in, maar dat hoeft ook niet, want het is zomer. Ondertussen smelten de Duitsers en Fransen onderstaand hun Leopard 2 en Leclerc MBT's om tot een braadworst op stokbrood.
Update: er is inmiddels getekend door iedereen behalve Italië, dat waarschijnlijk naar goed gebruik net op het verkeerde moment voor de verkeerde kant kiest. Minister van Defensie Ank Bijleveld: "Het gaat hier nadrukkelijk niet om een nieuwe Europese interventiemacht of een Europese structuur. Het doel is om te komen tot een meer gezamenlijke militaire strategische cultuur. Regelmatig overleg van deze landen over crisisscenario’s, inlichtingenuitwisseling en ontwikkeling van doctrines moeten hieraan bijdragen."
Reaguursels
InloggenMag ik vragen waar een defensiepact in vredesnaam een interventiemacht voor nodig heeft? Defensie doe je doorgaans op je eigen grondgebied of dat van de aanpalende agressor... Dit is meer de soort "defensie" die supermachten als VS of China aanzet tot het kopen van vliegdekschepen. Altijd handig als je een land wilt aanvallen waar je geen landgrens mee hebt en dus ook geen flikker te zoeken hebt.
We hebben net als Zwitserland gewoon een leger nodig dat een bezetting van ons grondgebied een te pijnlijke en dure aangelegenheid maakt, niet een bezettingsmacht om andere landen te onderwerpen. Voor het precisiebombarderen van vijandelijke doelen zoals (militaire) vliegvelden, lanceerinstallaties of (wapen)fabrieken in agressieve buurlanden volstaan vliegtuigen en raketten.
Geeft gelijk ook een gezond signaal af naar angstige\agressieve buurstaten: wij hebben geen capaciteit om jouw land werkelijk te bedreigen of bezetten, maar een aanval op ons wordt voor jou een even pijnlijke als zinloze aangelegenheid.
De reputatie van de Leopard 2 is behoorlijk in duigen gevallen. Koerdische milities hebben de nodige Turkse Leopards 2 tot schroot verwerkt afgelopen jaar . Met name de zijkanten en de achterkant van de koepel blijken zeer kwetsbaar te zijn voor RPG"s. en aanverwante. De Franse Leclerc , ingezet in Yemen door SA , doet het niet veel beter. In alle conflicten komt de Britse Challenger 2 qua overleven er het best vanaf maar dat komt niet het minst door de zeer zware training van de bemanningen ervan.
bron o.a. Debkafile
Ook zat uitgebrande Saoudische M1 Abrams-tanks in Jemen.
Overigens is het niet geheel verbazingwekkend dat de Leopard 2 het zo slecht heeft gedaan in Afrin. De Turken gebruikten de Leopard2A4, die in Nederland en Duitsland toch al een hele tijd niet werd gebruikt. De Leopard2A5 die Nederlands heeft gebruikt kenmerkte zich o.a. door veel moderner pantser. De Koerden gebruikten behoorlijk geavanceerde 'Kornet' antitankraketten die weinig problemen hadden met homogeen staal.
Maar bovenal kwam het omdat die tanks verkeerd werden gebruikt; tanks zijn altijd al heel kwetsbaar geweest, daarom moet je er ook altijd voor zorgen dat je met je tank ofwel in een hinderlaag ligt ofwel voortdurend in beweging bent. Anders schiet de vijand met alles wat hij heeft op je metalen doodskist. Gebruik tanks dus nooit als mobile bunker.
Hoi. De Koninklijke Landmacht krijgt weer de beschikking over tanks. Leasetanks of deeltanks waarschijnlijk, maar beter dan niks. Merci monsieur le Président
Dus ook de EU verwacht in de niet al te verre toekomst een opstand tegen de EU.
En die opstand wordt met geweld de kop ingedrukt door......
Maar.. maar... als een munteenheid al een politieke eenheid voorstaat dan hoeveel meer dit soort militaire verbonden met gezamenlijke "ontwikkeling van doctrines". Verbonden aan de heup door buitenlandse interventiepolitiek.
Ik lees het meer: als je geen eenheid krijgt door dat muntje of door de EU, dan maar een EU-v2 voor een kleiner clubje wat dan typisch Europees de zaken NOG complexer maakt want nu heb je dus eurobankbazen, EU-elite en EII-leunstoelgeneraals die allemaal macht en invloed willen en nu met elkaar moeten bekvechten over status. Klinkt echt als een verbetering (niet)!.
Zeg, hoe zit dat eigenlijk met de JSF en Trumps belastingdingetjes en zo.
Het blijft een beetje stil in die hoek.
Om de reeds gepleegde Art.93 W.v.Str. daad nu ook militair te kunnen bekrachtigen jegens rebelerende lidstaten,
Typisch beeld: EU leier brengt saluut aan "hahahaha we laten onze eigen jongens en meiden wel pang-pang roepen"
@kokkie klaphaak | 25-06-18 | 20:08
Vlad weet dondersgoed dat een oorlog (met tanks) nooit gewonnen gaat worden door moedertje Rusland.
Die gaat op een andere manier uitgevochen worden, elecronisch, biologisch, chemisch en als het niet anders kan nucleair.
Tanks zijn overigens wel prima in te zetten in allerlei staatjes ver van de westerse toekomsitge frontlinies, oh ja en natuurlijk tegen eventueel de eigen bevolking of opstandige gebeiden binnen het groot EUropeesche rijk, of daaraan grenzend (lees Turkije.)
Oh dus zo rollen we tegenwoordig in de EU. Daar hebben ze de achterkamertjes ook al geopend. Moet dit niet eerst eens even een debat punt in de TK zijn voordat een eurofiele lamstraal weer even zomaar tekent bij het kruisje. Van wie hebben ze dat mandaat gekregen? We hebben sinds WW2 nog geen enkel jaar kunnen voldoen aan onze verplichte afdracht voor de NAVO. En nu zomaar even tekenen voor een Europees Interventie Initiatief (ja lees maar gewoon Interventiemacht). En nu hebben we ineens wel geld voor een europees legertje van de potentaten in Brussel want Trump.... Komt Nederland aan met z'n F-16s en rupsvoertuigen uit de jaren 70-80. Schrapen we verder nog wat onderdelen bijelkaar om een schip van de wacht te kunnen laten varen (wel zelf je wc-papier meenemen graag) Laten ze eerst maar eens zorgen dat we onze defensie in eigen land op orde hebben voordat we ook maar denken aan een Europees legertje. Macron zit zichzelf alweer rijk te tellen want nu kan hij mooi de Franse defensie industrie promoten om alvast te zorgen dat er Frans wapentuig word aangeschaft voor dat legertje. Duitsland gaat natuurlijk de tankjes leveren en wat krijgt Nederland, Nederland heeft niets, wij mogen alleen aanschaffen. Flikker op met die EU, we willen graag zelf uitmaken wat we denken dat nodig is. Referendum maar weer
Kijk zoon, das nou een tank. Vroeger hadden we die in Holland.
Moet je naar Saoedi Arabië volgens mij die hebben ze.
Had je die vroeger in Holland, of in Nederland.??
Nooit verder geweest als noord en zuid Holland,zeker.
Gaan ze militaire dodelijke stootkracht inzetten tegen dobbernegers? Werd tijd, maar ik geloof niet dat dat het werkelijke doel is.
Het zal eerder ingezet worden tegen kritische en opstandige EU burgers ..
Niet alle tegeltjes gelezen, maar laat me raden, al het allochtone geteisem uit amsterdam met journalisten dna heeft weer lopen janken.
Tankschot.
In mijn voorlopige intentie verklaring staat dat ik niet de intentie heb hiervoor belasting geld te gaan afdragen , of de heren daar even rekening mee willen houden.
Kunnen we die Fransen niet gewoon dat Straatsburg als vaste vergaderplaats voor dat fopparlement kado doen? Voelen ze zich weer even supermacht en kan de reincarnatie van Napoleon even op zijn lauweren rusten.
Par bleu. Fransen vergaderen liever in Bruxelles dan in Straatsburg.
Dus volgens Ank Bijleveld heeft het European Intervention Initiative helemaal niets te maken met een nieuwe Europese interventiemacht. We zijn niet gek hoor Ank!
Was dat haar antwoord op een niet gestelde vraag, zo ja, dan weten we genoeg.
Inderdaad een t o t a a l bizarre uitspraak. Ze had liever gehad dat deze ontwikkeling helemaal buiten beeld was gebleven. Ze had de tekst zelf nog niet gelezen.
Ik weet t niet hoor, maar zijn er meer die onze mindef niet voor de volle 100% serieus nemen?
Het is toch lachwekkend dat Nederland al 2 decennia lang een idioot als min. Def. heeft.
Hebben ze het nog over migratie gehad?
Of vooral over Rusland?
Überhaupt over iets zinnigs?
8 November 1923, maar dan de binnenkort-versie.
Het ideetje komt dus van Macron.
De "leider" van wie bekend is dat hij aan Merkel zelfs toestemming moet vragen om zijn billen af te vegen.
Dit is dus gewoon de voorbode voor een Europees leger, uiteraard onder leiding van Duitsland, de enige echte Führer van Europa.
Alleen deze keer mogen we onze ondergang ook nog eens zelf financieren.
Een logisch gevolg van de gewoonte om te tekenen bij het kruisje.
Als het eu parlement en die maffe kliek van eu commissarissen hiermee buitenspel gezet wordt en deze club direct door de regeringsleiders wordt aangestuurd is het de eerste stap terug naar eeg achtige structuur. Als optimist zeg ik reverse trojan horse.
Jep dat is beter dan met Juncker en Timmerfrans oorlog te moeten voeren
Trumme | 25-06-18 | 23:15 |:
Die twee verraden het continent voor een fles klare en een emmer kipkluifjes.
Het Europese leger zal er zorg voor dragen dat iedereen die het waagt om: het klimaatprobleem te bagatelliseren; verschillen te duiden tussen mensenrassen; de omvolking te verwerpen; de islam niet te omarmen; patriottisch te zijn (kortom iedereen die zich tegen de Eurofiele landverraders van de EU keert). Hoogstpersoonlijk een kogel door de kop krijgt geknald.
Als het eu parlement en die maffe kliek van eu commissarissen hiermee buitenspel gezet wordt en deze club direct door de regeringsleiders wordt aangestuurd is het de eerste stap terug naar eeg achtige structuur. Als optimist zeg ik reverse trojan horse.
Wel spannend, de eerste oorlog met oculus en surround headset.
de Europese horeca viert feest : er komt een tsunami van overlegvergaderingen op ze af met catering en een eenvoudig ? diner na afloop
Kerntaak? Waarborgen van de interne "democratie"?
Het kan ook wel iets te maken hebben met het zich vastleggen op globaal beleid omdat Europese leiders bang zijn vervangen te worden door eeh... "foute populisten' is geloof ik de hippe term.
Italië ? Ik snap dat wel. Weet nog van geschiedenisles dat Italiaanse tanks 1 versnelling vooruit hadden en wel 6 achteruit.
Hahah, dan weet jij ook vast wel waar IVECO uit voortgekomen is... want vrachtwagens bouwen konden de Italianen ook al niet.
Ik blijf maar denken aan de 1e voorzitter van de EU commissie (Walter Hallstein), vanuit zijn nazi gedachtegoed is de politieke EU opgericht. www.youtube.com/watch?v=3Kub69c6Sr4
Is dit niet gewoon een plaagstootje richting het VS van Trump?
Is op eigen benen proberen te staan zo heel erg slecht? Trump heeft eigenlijk die opdracht zelf gegeven.
Langshetrandje | 25-06-18 | 21:30 |:
Dit wordt ook niet zomaar ongedaan gemaakt, behalve dan door een Trumpiaans leider.
Die zijn er niet zo veel in Europa.
Zou Europa vanaf nu ballen hebben?
Besluiten ballen te hebben maakt niet dat je ze ook ineens hebt.
Volledig eens. Macron heeft ze wel maar is wellicht tikkie overmoedig. Maar dat denk ik al een jaar en hij blijft ook binnenlands zeer goed overeind. Nu nog sterke leiders in Duitsland Italië UK en Spanje...
Hier is ie dan dus, de middel vinger aan Trump en het naderende einde van de NAVO. Napoleon gereincarneerd in Macron. De NAVO moet opgeruimd worden zodat deze niet meer aangevoer kan worden als hoeder van de vrede in Europa. De klootzakken hebben de pas versneld en marcheren nu naar een Europees leger en een Federaal Europa. Zo eventjes in de schaduw van een migratiecrisis die vooral niet gestopt kan worden doordat Khadaffi niet meer aan de touwtjes trekt in Libie. En dan g.v.d. ook nog de Leopard ontsieren met zo'n Franse LeClerq koepel. Zal je zien, krijgen we weer tanks, worden t deze lelijke dingen. Straks worden de Apaches ingeruild voor Eurocopter Tigers ook nog. En komen onze in Italie gebouwde F35 Vliegende Fyra's niet van de grond. We gaan eraan, het lijkt nu definitief.
Ha, 2 zielen, 1 gedachte.
Beter een goede buur dan een verre vriend!
Feynman, hier heb je je columnonderwerp.
Yes, please!
Is t niet meer iets voor Tamara? *lachend wegduikt en weer aan het werk gaat*
Hahaha, misschien wel een goed idee. Lachen in het goedkoopste medicijn, zeggen ze. *met virtuele pompom gooit ter zachte steniging*
Ze voelen de binnenlandse onrust en gaan zich voorbereiden, om dit te gaan gebruiken tegen hun eigen bevolkingen.
Vanwege het huidige anti EU sentiment pakken ze het zo aan. Uiteindelijk zal het resulteren in een EU defensieapparaat. Er zijn makkelijke manieren om Nederland een oorlog met Rusland of de Visegrad in te rommelen maar zo kan het ook natuurlijk.
Ach zonder de amerikanen in de navo stelt het ook geen ruk meer voor. Stelletje kneuzen in europa. de meesten hebben jarenlang de begrotings regels aan hun laars gelapt. Dit gaat ook weer zo’n daverend succes worden. Not!!!! Moet je straks maar eens kijken hoe hard ze gaan janken mochten de amerikanen besluiten om haar troepen terug uit europa te trekken. En dan over een paar decennia heb je de usa toch weer nodig... het gevaar komt momenteel echt niet uit het oosten maar uit het zuiden en intern waar de kwaadaardige gezwellen al een aardige omvang beginnen te krijgen.
Dat juist die landen met de meeste grootsheidswaanzin hiermee beginnen is wel eng.
En nu mogen we ook nog eens al een bij die 2 landen inkopen.
Is dit helemaal niet in het Europees parlement besproken?
He-le-maal niet?
Buitenlands beleid valt dit waarschijnlijk onder en dat is aan de regeringsleiders en minBZs.
Langshetrandje | 25-06-18 | 21:09 :
Ok, dat in acht genomen worden toch wel vragen gesteld door landen die wel in de EU zitten maar voor dit feestje niet uitgenodigd (of afgewezen) zijn?
Het lijkt me niet iets dat gewoon maar ongemerkt aan de EU voorbij kan gaan.
Lucky ik was er niet bij...
Maar wellicht wilden andere partijen ( nog) niet. Dit akkoord ligt er echter alvast. En marche. Voor de goede orde. Ben zelf op voorhand geen grote voorstander van deze ontwikkeling.
Dat fop parlement heef heel niks in te brengen en zit er letterlijk voor (hele dure) spek & bonen bij. Het wordt allemaal elders bekokstoofd.
Een Europese tank. Die rijdt niet naar de Middellandse Zee. Die kan eigenlijk alleen maar naar Rusland rijden. En dat onder Frans/Duits bevel?
Of richting Visegrad.
Ik geen andere doelen voor zo'n Juncker-tank.
Fransen zijn het falen van Napoleon echt nog niet vergeten.
Zijn er klaar voot,rpg staat al bij de deur
Ach, laat ik er dan maar een klassieker ingooien:
Heaven is where...
The police are British
The cooks are Italian
The lovers are French
The mechanics are German
And it's all organized by the Swiss
Hell is where...
The cooks are British
The mechanics are French
The lovers are Swiss
The police are German
And it's all organized by the Italians
Ghehehe.
Ghehehe. Basil, je guursels zijn altijd goed voor een lach. Tnx.
Goeie ouwe grap..
Golden oldie,
maar zóóó waar....
De hemel is waar vrije Nederlandse burgers de baas zijn in hun eigen soevereine land en zelf hun wetten maken en grenzen bewaken. (en daar waar men geen 'wit' gebruikt waar men 'blank' bedoelt)
Let op: dat wordt de transferunie op 'defensie-'gebied. Intern gerichte politieke strijdmacht. Zodra er een Wilders, Le Pen of de Winter het voor het zeggen krijgt wordt het een punitieve bezettingsmacht, (uiteraard op uitdrukkelijk verzoek van de politici die dan net verslagen zijn) Ze houden nog geen Rus tegen.
Dus de populairste kindertjes uit de klas hebben de meester buitenspel gezet? Benieuwd of het een test is hoe de meester reageert of dat het gelijk het echte werk is...
Meester voor de klas? Das war einmal, honeybee.
Ik heb meer het idee dat de meester een paar kinderen de klas uit heeft gegooid.
*paar rollen alufolie bestellen doet*
@workerbee: Herr Junk-er denkt dattie de meester is, hoor.
@LG: ja, dat kan ook, dat de meester zich bedrijgt voelde door de bijdante gassies, en dat die hiermee een tegenzet doen. Ik ben erg benieuwd wat er verder gebeuren gaat komende weekjes.
Ah dus die hele migratie top is niets meer dan een opzetje om het Europese Leger er snel d'r doorheen te duwen. Ik denk oprecht dat de EU elite té groot is geworden en niet meer op een democratische manier beïnvloed kan worden. Het is een absolute monarchie geworden. Dit hele EU-circus gaat door tot het volk in opstand komt. Dat worden burgeroorlogen.
.
Wat me wel leuk lijkt is als er eindelijk een tribunaal komt voor Rutte/Merkel/Macron cum suis. Ik stel voor om het dan de ene week in Straatsburg te doen en de andere week in Brussel, als knipoog naar het verleden.
Gewoon een sluwe onderhandse truuk om via een achterdeur op weg te gaan naar een offcieel EU-Politburo leger
Toch leuk als je hoort dat de produktielijnen voor de Leopard 2 gesloten schijnen te zijn.
Die zijn helemaal niet gesloten. De produktie kan in redelijk korte tijd weer opgestart worden. Het budget voor de Leo3 ontwikkeling is vorig jaar al vrijgegeven in de Bundestag. Binnen afzienbare tijd is er een prototype en warempel doet Nederland met Duitsland weer mee met de ontwikkeling. We hebben weer tanks, het budget gaat omhoog en hoera de EU heeft zelfs onze defensie gered! De Finnen (de echte!) hebben voor een schijntje onze moderne Leo2A6 gekregen, en wij mogen de nieuwe tanks kopen!
Dat speeltje van de kudtfransen is een onding. Alleen al omdat het Frans is. Remember KLM!
@Frau Merkel :
Wel grappig, die tegel met die nick...
Frau Merkel | 25-06-18 | 21:28
Juich niet te vroeg, de idioten zijn instaat ons dit afschuwelijke prototype door de strot te duwen.
Niet kunnen/willen voldoen aan verplichtingen van NAVO bondgenootschap en ondertussen andere bondgenootschappen creëren. Bad.
EU faalt, EII is talking heads en Macron is een poederdoos. DIT is een leger (laatste minuut).
www.youtube.com/watch?v=GO7WP7Cbz3E
Als er wat te ondertekenen valt is NL er altijd als de kippen bij. Een beetje nadenken over de consequenties, dat laten we over aan het volgende kabinet.
Hell yeah. Lekker oorlog voeren voor feedom and demockecy. Verhofstad zal later verklaren, we hef wun, we hef wun.
Is dit initiatief eigenlijk wel aan de orde gekomen in de TK of kan een regering dot beslissen democratische controle? Misschien, heel misschien moeten we het eens over een andere boeg gooien en juist uit al deze offensieve clubjes stappen. Alle NAVO en EU oorlogen hebben alleen maar ellende gebracht in de vorm van miljoenen doden, materiale schade voor de mensen in Noord-Afrika en het Midden Oosten. Nevenschade maken we al enkele tijden mee in West Europa. Voor zowel N-A, M-O en Eur leiden de oorlogen tot meer islam met alle gevolgen van dien.
Invading the world, inviting the world werkt niet voor Fatima en Ahmad en ook niet voor Henk en Ingrid. De elite vindt het uiteraard best want dan kunnen ze lekker centjes verdienen. Dat de hele wereld een grote grijze brij wordt zal hun wat bommen.
Het wordt tijd dat altrechts ook naar buiten komt als de enige oprechte vredesbeweging. Links heeft te lang het alleenrecht opgeeist als vredesbeweging. Maar bij het minste beetje verwarring, Obomba die net zo makkelijk oorlog voert als Bush, storte dat kaartenhuis al in. Altrecht is tegen oorlogen van zowel links als rechts. Internationale samenwerking en zelfbeschikkingsrecht voor alle volken ter wereld. Wij zijn mensenrechtenactivisten in de ware zin van het woord. Liefde voor de mensheid en de wereld is onze boodschap.
*zonder democratische controle
"Is dit initiatief eigenlijk wel aan de orde gekomen in de TK of kan een regering dit beslissen democratische controle?"
Vraag ik me ook af. Ik vrees dat laatste, er is vast wel ergens een maas in het net over nood ofzo. Als het was behandeld, had iemand het vast wel opgepikt via de stream.
einStina | 25-06-18 | 20:48 *geamuseerd kijkend dat de ene typo wel gecorrigeerd is en de andere niet*
Ja, dat is dus wel verontrustend. Bij mijn weten is dit in de verkiezingscampagne nooit aan de orde gekomen. Kritiek hierop zal wel afgedaan worden met " we hebben een mandaat voor 4 jaar gekregen van de kiezer" en nu aan de kant burger.
Ja, precies, desnoods met een smoes over urgentie. En langshetrandje schreef net ergens dat buitenlandbeleid bij minbuza/regeringsleider ligt en niet bij het parlement. Er valt een stuk minder onder de TK dan de meeste mensen denken. Ze kunnen vaak op zn hoogst achteraf vragen stellen ... wat echt zoden aan de dijk zet. Ahum.
Haha. Tsja. Ik weet veel over spelling maar schrijf zelf vaak slordig en er is ook geen pijl op te trekken welke fouten van anderen me opvallen en welke niet. Sorry ;-)
Dank voor die info. Wist ik niet.
Hehe, die andere fout is wel eentje die onze hersenen zelf opvullen ;) Laters, ik duik er zo in. Ik hoor wel van je.
De autogenocide van het Europese continent.
En wij zijn erbij.
#nowhitegenocide
Er gebeuren de laatste weken inderdaad hele rare dingen, die ik me een jaar terug nog niet had in kunnen denken. Ik ga steeds verbaasder zijn als er nu niet iets ingrijpends gebeuren gaat.
Het was na het debuut topic van einStina dat ik nog een boodschap van goede moed aan haar bracht. 'Er is verandering op komst' , 'het verzet groeit' en nog meer van die hoopvolle zooi. Maar sindsdien ben ik het extra goed gaan volgen en de moed zinkt een beetje in de schoenen. Als individuen kunnen we het niet meer keren, ik had het waarschijnlijk mis. Kennelijk ben ik beter in FIPO's.... Bubbles gaat eens even een weekje nadenken of er nog iets is dat dit schip terug op de goede koers kan krijgen. *de moed in zijn schoenen zoekt*
@Bubbles: Ik weet het nog als gisteren. De meeste kans maken we nog met een interne EU crisis, doordat wat nieuwe rechtse lijders op een gegeven moment Junky en de zijnen passeren... waarbij de burger er als derde met het been vandoor gaat.
Er gaan rare dingen gebeuren de komende tijd, maar of ze de burger zullen helpen via bovenstaande of andere manier, moeten we nog maar afwachten. En dan alsnog geldt: het moet slechter worden voor het beter wordt.
Keep it up, dear. You've got -we've got- more resilience than you think.
BlowingBubbles | 25-06-18 | 21:13 Kom op man, laat je niet gek maken. Zoals een zekere reaguurster zegt, er gaan rare dingen gebeuren. Maar die zijn wel vaker gebeurd. En ook overwonnen. Europa, het continent, krabbelt altijd weer op. Zeker, als individu is het lastig. Toch zijn we met meer / noRutte. Kijk in de comments hier, wat er nu gezegd wordt en niet gejorist wordt was enkele jaren geleden echt niet mogelijk.
En het debuut topic van Stientje is toch nog maar zo kort geleden. Bekijk het in een breder perspectief. Wie had 4 jaar geleden nu verwacht dat een nieuwe politieke, culturele stroming zich zou aandienen in de vorm van altrechts? Nu dan, die is er wel en is bezig om een logisch wereldbeeld te vormen. Dit gaat zo nu en dan met harde memes die niet iedereen kan waarderen. Toch is er een schat aan informatie vrij gekomen die door middel van artikelen en YT docus en streams met de wereld gedeeld worden. Met als de onderliggende boodschap vrede en mensenrechten voor alle volken. Zie mijn andere langere tegel. Of het victorie zal brengen is niet duidelijk. Misschien is Europa al te ver heen. Maar we gaan niet zonder strijd ten onder.
Bedankt nog voor je weet wel.
AanDiggelen | 25-06-18 | 21:48
Graag gedaan. Verder: ik was al begonnen met denken vandaag toen ik ergens dat bericht over dit onzalige plan las en over dat getoeter. Ik broed nog even verder, maar duidelijk is dat het roer om moet, om maar in vloot termen te spreken.
Even off topic: het schoppen van Marokko is zojuist begonnen...
Arme Spanjaarden. ..
Migratie problematiek buiten de EU oplossen. Militaire macht buiten de EU om regelen. Ik zie een patroontje. De EU is totaal nutteloos. Of Druncker had zichzelf buitenspel gezopen.
Estland zal flink uitpakken en stuurt een troepenmacht van 74 jonge mannen.
Ze nemen wel hun eigen playmobiel mee.
Das meer dan NL! Wij sturen wat geluidsboxjes die pangpang uitzenden en drie mannen van middelbare leeftijd die uit luiheid nog niet hadden besloten waartot ze zich om zouden laten scholen.
E-stonia Kan voor de IT zorgen.
Maar hoe gaat dat werken, zo'n europees leger? Frans sprekende generaals, duitse officieren, en vlaams en nederlands sprekend voetvolk? De Vlamingen hebben daar na 70 jaar nóg een trauma van over. Of worden er simultaan tolken meegestuurd?
Word geen soldaat, wees een vent. Zoveel jonge jongens hebben hun levens verloren bij oorlogen vér buiten hun eigen land. Wat hadden ze daar te zoeken?
Een beetje je leven geven voor enkele personen hun hebzucht en/of drang naar macht. Maar is dat mijn simpele paranoia visie.
We hebben straks 1385 admiraals voor zo'n 80 fregatten.
"Donnez huit!!"
"Donnez wiet?"
"Donner witz?"
"Donny who?"
@lucky girl:
-
Maar ze zijn tenminste wél representatief voor 27 landen, zeventien rassen, dertig huidskleuren, negen genders en na een cursus Baskisch, Fries en Sorbisch kunnen ze nog jaren mee ...
bisbisbis | 25-06-18 | 20:52 |:
Maar zijn de WC tenten wel genderneutraal?
Turkije heeft de Leopard2 ingezet tegen de Koerden in Syrie. Er schijnen diverse tanks door de Koerden uitgeschakeld te zijn.
duitslandinstituut.nl/artikel/24479/t...
Klopt. De Leo-II's hebben een ontwerpfout die ze erg kwetsbaar maakt, en die niet 1-2-3 te verhelpen is. Wat dat betreft zullen de Duitsers blij zijn als ze snel omgesmolten zijn.
Waarom denkt u dat Turkije Duitsland voordurend onder druk probeert te zetten om die dingen up te graden? (de Duitsers gaan trouwens toegeven)
Klopt. Sowieso zijn tanks uiteraard niet onkwetsbaar. Een deel van de verliezen is echter terug te voeren op puur Turks tactisch onbenul. Maar ook de kracht van anititankwapens. Wat betreft de moffen en hun buigzaamheid is het deze zomer dus echt kiezen of delen*. Je zult als land maar zo'n genocidale erfenis hebben.
Wat betreft tanks: de huidige Russisch-Oekraiense oorlog geeft een beter beeld van nut en onnut van deze direct fire krachtpatsers. Er is een reden dat de Russen hun materieel en bijbehorende doctrines in een razend tempo aan het aanpassen zijn.
* Wat nationale eenheid betreft lijken het VK, Spanje maar toch hopelijk eerst Turkije er aan te moeten lijken geloven. Wat ik niet zie is wie daar nou van zou moeten profiteren.
De turken hebben Leo2A4. De nieuwere zijn beter beschermt.
De eerste oefening gaat in de Oekraïne plaatsvinden.
Lekker provoceren om achteraf de reactie van Putin af te keuren en het nut van zo’n leger aan te praten.
Nappie, adolfie, macron, rijtje veldheren ...
Gezellig allemaal. Ze zijn lekker bezig. Iemand nog een chocolaatje?
Dit is die sprong vooruit waar gisteren over gesproken werd. Geen eu asielverzamelplekken maar wel een Europees leger. MenM dik tevreden naar huis.
Ja leuk maar tegen wie gaan we vechten, Turkije?
The enemy within.
Best lief van de Duitsers om te doen alsof ze de Fransen in hun waarde laten. Een hilarisch artikeltje: warisboring.com/ukraines-t-84-tanks-h... Toelichting: de Zweden hebben een customised Leopard 2A5 en op zich is de 4 e plek voor de Fransen een bewijs van hun geoefendheid. Hulde. Wat bewegende beelden: www.youtube.com/watch?v=Dt4PzbZSMbw
Wachten to 2035 op de nieuwe Europese MBT zie ik niet gebeuren. Op basis van het nieuwe 130mm kanon en het nieuwe reactieve pantser van Rheinmetall kan er al veel eerder wat geleverd worden. Sensoren via Thales (hoi Nederland!) een Frans vuurmechanisme en "cockpit" en een gezamenlijke krachtbron en via MBDA robuuste verdedigingsmiddelen tegen helikopters etc. Onverslaanbaar.
Maar dat Nederland tekent. Een verkenningsmissie in Mali is al niet op te brengen. Het sterft al van de Europese samenwerkingsverbanden waar Nederland zogenaamd aan mee doet. Wellicht dat we nog een aantal gepensioneerde generaals kunnen leveren tegen een aardige vergoeding. Of Rob van Wijk of zo.
Rob van Wijk? Die heeft al een veel lucratievere business, hij schijnt nu 6 cyber security centers in 1 bezemkast kwijt te kunnen.
Hij past er alleen zelf niet meer bij.
Zoals ik in mijn zojuist weggejoriste tegeltje zei;
Laat tanks bouwen maar aan de Duitsers over. Zonde om daar Franse troep aan te plakken.
Een order van 1000 tanks is makkelijker dan een van 5000 gevechtspakken. Die tanks leveren allerlei leuke nevendeals op voor politici en hun vrinden.
Dat leger komt er om EU-critici op te sluiten.
Enfin, we zien elkaar weldra in het kamp...
UE en marche. Aan de hand van de kleine keizer.
Langshetrandje | 25-06-18 | 20:12 |
En zijn moede... oh nee, da's zijn vrouw.
Geeft ook iets aan over de totale onverstoorbaarheid van de man. De hele wereld heeft het over de leeftijd van zijn vrouw en het doet hem niets. Hij bepaalt zijn koers en inmiddels niet alleen die van hemzelf. Click met Trump?
Dit gaat niet alleen buiten de EU om, het is ook bedoeld voor interventies buiten Europa. Dus jullie hebben er allebei niet zoveel van begrepen.
Storm. Prima. Als u dat zo ziet.
Daarom worden de handtekeningen ook in de marge van een eu top gezet.
Tja, als je dan toch bij elkaar bent.... kun je ook meteen even wat anders regelen. Het is vrij lastig om met meerdere mensen een datum te prikken. Dat weet iedereen. Dus als je dan toch al op een bepaalde datum samenkomt voor iets anders. Vind ik niet vreemd.
Pure symboliek. Als ze het los hadden willen zien en zo hadden willen afficheren had een separaat persmomentke sterker geweest. Dit is stilletjes in de marge getekend op een eu bijeenkomst. Praktisch inderdaad en duidelijk.
Dat kunnen de Fransen ook vrij aardig hoor. Naar verluid doet/deed die Leclerc het vrij aardig..
Frankrijk heeft in dezen buiten toestemming geen enkele uitvoerende steun nodig van deze bondgenootjes bij eventualiteiten
Kan je iets uitgebreider zijn?
Frankrijk heeft nu toch al een uitzonderingspositie binnen de NAVO om in Afrika oorlog te voeren?
Engels spreken als Fransman is al altijd meteen helemaal kudt - niet serieus te nemen. Dan hoor ik toch liever Franz Timmermans die Engels spreekt.
Je legt de grens wel erg laag. Ik snap je punt.
Alle respect voor Spartacus maar een lijviger en meer inhoudelijk stuk zou ik op prijs stellen.
Om te beginnen met de vraag of dit een EU tweepuntnulletje is of een gift van de goden.
Wat de fuck moet ik hier nou weer van denken?
Fransen rossen EU leger erdoor én dit is eerste teken dat Brexit niet doorgaat.
Langshetrandje | 25-06-18 | 20:11 |:
De guurders reageren wat lauwtjes, dit nieuws heeft toch verstrekkende gevolgen, of denk ik te dramatisch?
@LG: Nu ja, ik was evenveel in de wtf modus als jij om een gepeperde reactie te schrijven. Dat komt nog wel, gok ik, als er wat meer duiding komt.
Tja
Ik zie dingen hier in het Franse perspectief natuurlijk en het eu weekendje was voor macron erg erg geslaagd. Dit houdt ie al maanden vol en sneeuwt dolende Merkel onder én behoudt een warme relatie met Engeland (Hij wil Engeland bij eu houden), Rusland én Amerika. Raast als een dolle de wereld over (sommige slome Italianen noemen hem een psychopaat) maar heeft bv in paar maanden buitenlandse investeringen in Frankrijk met meer dan 20 procent laten stijgen. Was zelf voor de verkiezingen uiterst sceptisch maar hij heeft al meer bereikt dan Hollande en Sarko samen. Kennis uit mijn dorp wekt voor hem en die zegt dat hij nog met véél meer initiatieven gaat komen. Ook arbeidswet is al aangepakt, begrotingstekort op de norm etc etc etc. Tja. Hoe die het doet weet ik niet maar het is een feit dat dit de opmaat is voor een Europees leger.
Dat de UK erbij zit is wel een belangrijke hierin.
Dank allen, moet ik het zo zien dat nadat dit initiatief gevolg heeft gekregen het daarna in de EU geïntegreerd wordt?
En wat dan te doen met het Engelse aandeel in dat leger?
Want een Europees leger zonder EU betrokkenheid is unheard of.
Lucky. Dus?
Het was na Brexit onmogelijk om samen met de Uk een EU leger te vormen, en de UK is wel een belangrijke speler hierin, waar moeten ze anders naartoe vluchten als Europa overlopen wordt.
Langshetrandje | 25-06-18 | 21:02 |:
Dus, inderdaad, de Brexit gaat niet door.
Ik voorzie een schaarste aan Inlegvelletjes.
Even denken...
We hebben dus een eigen leger dat niks voorstelt; en een NAVO-leger dat ook niks voorstelt. Omdat vrijwel alle Europese landen te beroerd zijn om daar geld in te stoppen.
En de oplossing; nòg maar een derde legertje oprichten?
Dat klinkt toch alsof je een kapotte auto koopt omdat je andere twee auto's kapot zijn. Het lijkt me zinvoller om een van de auto's die je al hebt weer rijvaardig te maken. Maar goed; ik wordt dan ook niet betaald om Europees geld te verbranden.
En verder wat anderen al zeggen; dit gaat tegen ons gebruikt worden. In democratische landen staat het leger in dienst van de democratie. De EU is niet democratisch, en dit leger gaat boven onze landelijke democratieën staan. Dat is niet voor niks; discussies in onze parlementen over wel of niet ingrijpen in Afghanistan (of Hongarije, of Polen, of Nederland bij een Nexit) worden zo omzeild.
Aluhoedje?
Een andere, logischer verklaring kan ik niet bedenken.
Het NAVO-leger is in principe ijzersterk, met de volle Amerikaanse en de volle Britse legers erin. De vraag is echter of die bereid zijn om NL bewesten Utrecht te verdedigen.
Guido | 25-06-18 | 20:33,
Precies dat; vraag is of ze bereid zijn voor onze verdediging op te draaien, als wij dat zelf niet eens willen. Er zijn maar een paar landen die de 2% norm halen, niet voor niets maakte Trump daarvan een topic in zijn verkiezingscampagne.
De Fransen die een leidende militaire macht willen zijn. Dat maakten we eerder mee en meestal was dat geen succes. Nee jongens, dan toch echt lieverr onder Trump en opvolgers.
Frankrijk is de bakermat van die foeilelijke vrijheid, gelijkheid en broederschap, waarbij de vrijheid het verloor van de verstikkende gelijkheid der broeders van de dierenboerderij.
Intussen begreep de VS veel beter wat vrijheid betekende; het protestantisme begreep sowieso beter wat christelijke vrijheid betekende.
Dus VOOR de VS, maar tegen de Franse republiek, zelfs nu nog.
Trump wil dat EU eigen broekje ophoudt. U kunt bij problemen dus lang wachten.
Problemen materieel Defensie nagenoeg opgelost.
Dat is wat hier boven omslachtig verteld wordt.
Of dat we hiermee als burger allemaal mee geholpen zijn is een andere discussie.
Het klinkt bij mij een beetje als "All your bass are belong to us"
Maar het is in ieder geval een verandering die wederom voors en tegens heeft.
Wel raar op zich, buiten de EU om.
Als ik de gemiddelde eurofiel mag geloven zijn dit soort verdragen en samenwerkingsverbanden helemaal niet mogelijk zonder de grote onmisbare EU.
Die tank valt bij de eerste beste drempel uit elkaar. Net zo als de Duits/Franse samenwerking.
Blij toe, als Moldavië praatjes maakt, zullen we ze eens een lesje leren.
Pangue pangue!
Pøng Pøng! voor de Denen
lol
USA betaalt 75% van de NAVO. Turkije is de nummer twee qua actieve militairen. Binnen de Europa kan men praten over een Europees leger, ze kunnen plannen maken, maar ze zullen nooit de poeplap trekken of voldoende manschappen krijgen. Laten ze eerst maar aan de NAVO norm voldoen, hun eigen broekophouden, voordat ze kunnen dromen over hun eigen leger.
Cheers!
Dank voor wat duiding.
Frankrijk voldoet aan navonorm en groeit door naar kleine drie komende drie jaar
In Frankrijk zijn de uitgaven als percentage van het BBP al zeven jaar aan het dalen. www.defensenews.com/global/europe/201... Ze zitten van de rijkere EU landen wel het dichtstebij, en hun Vreemdelingen Legioen heeft tenminste de juiste mentaliteit.
Feyn het gaat niet om 2010 tot 2017 want geen beleid macron. Gaat om begroting dit jaar en verder. Ga nu geen docs zoeken want alleen kleine gsm bij de hand.
Turken kunnen wel met meer zijn qua manschappen maar zoals ze simpel tanks en ander materieel weggooien omdat ze te dom zijn om te schijten (2 Leopard 2 naar kloten omdat ze die zonder infanterie wel even een stads gebied zouden inrijden).
Weggegooid geld. Hiermee zou ook de zorg- sector en culturele sector een financiële injectie kunnen krijgen. Onbegrijpelijk.
Altijd fijn dat er nog iemand het hart op de juiste plaats heeft voor de culturele sector ;)
Ik ben er van overtuigd dat een Nederland onder een dikke laag pindakaas veel minder invasiegevoelig is en er dus ook geen leger nodig is. Ademruimte voor de zorg dus ook nog.
Parel van het Zuiden
Dus de waterlinie in een Wim T Schippers jasje.
Ik ben voor. En Bakito ook blij met een beetje cultuur.
Parel van het Zuiden | 25-06-18 | 20:06
Precies. Artillerie, infanterie en Calvérie
Berbaar | 25-06-18 | 20:01
Ah u is Oostenrijks schilder?
@Parel van het Zuiden.
Lol, waar de Pindakaasvloer van Wim T. Schippers al niet toe leidt in gedachten. Dat het al eerder tot de verbeelding en zelfs uitbeelding sprak, zal ik even aanstippen. Toen de Pindakaasvloer netjes uitgesmeerd tentoongesteld lag in het Utrechts Centraal Museum, hadden scholieren er in 1997 tijdens een museumbezoek en tijdens een wc-bezoek van de suppoost, chocoladehagelslag overheen gestrooid. De sportieve opmerking van Wim T. Schippers luidde als volgt: 'Het ziet er niet slecht uit. De hagelslag is er met gevoel voor verhoudingen en met vaardige hand aangebracht. Ik zou haast zeggen: ga zo door.' Doch hij moest ook wel oproepen tot terughoudendheid om suppoosten niet in een lastig parket te brengen.
Hoop dat deze tank ook al elektrisch is... je weet wel global warming co2 tax en verbod voor in de stad..
LOL
Even met de tank bij tanken bij een superchager. De vijand heeft het zelfde probleem, dus die wacht wel ;)
Das het enige goede aan die milieu zones, die Russische tanks komen er mooi niet in.
Harry Turtle | 25-06-18 | 20:06 |:
Genie, +1.
Hij/zij (LHBTQWERTY) is iig groen
Ik zie het al. Hier kan niks meer mis mee gaan.
Thommie Karremans. Lekker in het zonnetje, nooit verantwoording afgelegd voor zijn laffe onbenulligheid. Hij was alleen maar de pianist en die mag je niets doen .
sorry, eentje naar boven.
Laten we hier maar verder gaan Beau.
Karremans kreeg geen luchtsteun, de generaal zat ff te lunchen.....
Zoiets gebeurt in ieder geval zo ongeveer altijd met die Fransen. Geen tijd geen zin geen je ne sais quoi. Wat een ellende.
beau van rtl | 25-06-18 | 20:01,
Onzin, jij had het daar niet beter gedaan.
De witte en nauwelijks bewapende "pantserauto's" waren geen partij voor het Servische leger. Bovendien weigerden de Fransen inderdaad luchtsteun te geven, vanwege de gijzeling van een aantal Fransen door een Servische militie.
Verder had geen enkele blauwhelm zin om te sneuvelen voor moslimterroristen, die al maandenlang regelmatig de enclave Srebrenica uitslopen om Servische boerengezinnetjes te onthoofden en landmijnen te leggen. En dan snel terugrennen, en de Nederlanders met de Servische achtervolgers opzadelen.
De motivatie om daarvoor te sneuvelen was 0.
Ook de missie opzet, bemensing, ondersteuning en materieel en mandaat zijn bijzonder interessant in deze kwestie.
.
Politici die vonden dat voorgestelde voertuigen te groot en dreigend en kleinere lichtere afdwongen, dat de kanonnen te groot waren en dus maar gedemonteerd moesten worden.
.
Schenk ook wat aandacht aan de gebrekkige aanvoer van munitie, voedsel en benodigdheden. De late en vervolgens afgebroken luchtsteun.
.
Neuh. Karremans is slechts een van.
Dandruff | 25-06-18 | 20:13
Natuurlijk, eerst huilie doen over een pianospeler, daarna helpen met deporteren, daarna kreeg hij cadeautjes en en een borrel. En in Nederland werd hij onthaald alsof hij Julius Caesar was die Gallië heeft veroverd. Gelukkig waren de Nederlandse mariniers er nog die het gezichtsverlies van het Nederlandse leger nog enigszins beetje konden redden. #fuckdutchbat
Wasbakplasser | 25-06-18 | 20:52,
Je weerlegt niet de genoemde feiten.
En daar gaat het werkelijk om.
Want dat Karremans onder dwang wat minder dapper bleek dan jij zegt te zijn is jammer, maar neemt genoemde feiten niet weg.
Dandruff | 25-06-18 | 20:58 |
Ik heb in het leger geleerd om te improviseren. Ik vraag me af wat snorremans heeft geleerd.
Wasbakplasser | 25-06-18 | 21:04,
Je weerlegt wederom precies 0 van de door mij en @Parel van het Zuiden genoemde feiten.
De serie "the A-team" was geen documentaireserie.
Dat je dat even weet.
Hoe goed je ook improviseert, je kunt zonder serieuze bewapening en munitie geen heel leger tegen houden.
Dandruff | 25-06-18 | 21:17 |
Improviseren hoeft niet perse een gevechtshandeling te zijn.
Een Franse generaal die een Nederlandse eenheid op een zelfmoordmissie stuurt.
Vraag dat maar aan Karremans.
Karremans is een lul..
Ja dat Karremans destijds accepteerde dat ze met een paar geweren die missie moesten uitvoeren is niet te geloven. Joris Voorhoeve is een nog grotere lul.
Inderdaad, Voorhoeve ook zo'n typische slappe VVD lul.
Lt. Grüber's little tank erachter en knallen maar...
Nederland moet ver, zéér ver van Frankrijk en Duitsland en Engeland blijven als het om legers gaat.
1672 > "het volk redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos"
In ieder geval ver van Frankrijk en dicht bij Engeland. Alle keren dat we dat principe verlaten hebben, hebben alleen ellende opgeleverd.
www.youtube.com/watch?v=dCFkSvR1_1c
1-0 voor de EU!
Na de uitkleding van onze landmacht zat iets dergelijks er ook wel aan te komen, hoewel ik deze opzet buiten de EU en Navo om weer niet verwacht had. Blij dat ook een (aanstaand) niet-EU er aan deelneemt.
Gevolgd door een European Taxation Intervention Initiative.
The horror !
Samenwerken altijd goed.
Ik ben voor.
Hitler werkte samen met de Groot moefti....
En met Stalin. En met Mussolini. En met Anton Mussert. En met Himmler.
altijd handig om in te zetten als een ander EU land ff niet iets wilt wat Merkel en Macron wel wilt.. zoals bijv die nieuwe formatie over de migrantenunie
Altijd handig om onwillige lidstaten een beetje in het gareel te houden.
Dat kan prima door financieel de duimschroeven aan te draaien en als dat niet helpt dan trekken we het vrije verkeer in.
Staan de pleinen van Oost-Europa binnen een dag vol.
@Berbaar | 25-06-18 | 19:50
Op die volle pleinen zou een exit uit de EU geeist worden. De regeringsleiders van die landen genieten grote steun onder de bevolking. EU niet. Daarom wordt er weinig geschroefd en getrokken door de EU en andere landen. Oh ja, men schreeuwt er op los. Gaat het bij blijven.
.
Vandaar ook die top. Westeuropa staat door toenemende onvrede zwak, weet dat en probeert via “overleg” de Oosterlingen te vermurwen. Die hebben het bloed echter al geroken. Vandaar de canard die vandaag werd opgelaten. Tijd kopen.
.
U mag best even een keer uit uw rol van benevelde borrelprater stappen en iets weten of snappen hoor?
@Parel van het Zuiden | 25-06-18 | 20:03
Sorry maar U bent niet serieus te nemen met dat geneuzel gescheiden door puntjes en als afsluiter een plee-tegeltje in matig Engels.
Fijne avond verder!
Financieel duimschroeven aandraaien werkt alleen bij netto-ontvangers.
Als bij de komende crisis de pensioenpotten en spaartegoeden verdwijnen en/of nog veel harder verdampen verwacht ik in het noorden toch ook wel wat meer gemopper.
Berbaar | 25-06-18 | 20:17
Ze zouden jou eens serieus moeten nemen. Lastig he de waarheid.
Ik geloof dat je wat hebt geraakt, Parel.
@Berbaar | 25-06-18 | 20:17
Niets gelezen dus. Het borrelpratertje is weer los en het is duidelijk niet bij prosecco gebleven.
.
Kunt u eigenlijk wel engels? Mijn afsluiting was namelijk niet zo bedoeld. Vandaar het gebruik van Nederlandse woorden enzo....
@LuckyGirl | 25-06-18 | 20:23
Yup, that escalated quickly.. als u mij het gebruik van matig Engels zou willen verontschuldigen, natuurlijk.
Berbaar | 25-06-18 | 19:50 Kijk eens terug hoe 11-11-2017 er in Polen uitzag. Ja, de pleinen en straten liepen vol, met Wit/Rood en Groen. De Lugenpresse dacht het te kunnen framen met koppen als "60.000 fascisten marcheren door Warschau". Wannner de beelden bekeken worden waren het vooral gezinnen die daar lipen voor hun toekomst. Een toekomst niet bepaald door Brussel en de laatste multiculti trends. Dus laat maar komen die duimschroeven.
@AanDiggelen | 25-06-18 | 21:24
Haha appels en peren.
Als de boodschap, onverhoopt, gaat zijn: U ontvangt geen 8 miljard steun meer en al die miljoenen Polen die elders in de EU werken komen volgende maand weer terug naar huis, dan zult U wat beleven.
Maar die knakkers zijn niet dom, die lopen gewoon weer in de pas als het puntje bij het paaltje komt.
Berbaar
.
The taint of treason....
En als het er eenmaal is... geveinsde crisis, Eusurptie van mannen en materieel, en voila de commissie heeft haar zwaardmacht.
.
Doelwit nummer 1, kritische Europese autochtonen.
Moet je ook nog gewillige soldaten vinden. En dat lijkt me toch wel een probleem.
Hooguit een stelletje AFA's. Maar die komen er dan achter dat oorlog voeren werken is, dus dat houden ze niet lang vol.
@Bijtendehond | 25-06-18 | 20:31
Wat dacht je van een paar duizend kansloze Afrikanen of werkeloze Syriers. Kosten niet zoveel en zijn ideaal om lastige Europeanen onder de duim mee te houden.
Bijtendehond | 25-06-18 | 20:31,
Dat is nou juist het 'voordeel" van een gezamenlijk leger.
Nederlandse soldaten schieten niet op Nederlanders, maar wel op Grieken of Hongaren. Zo werkte de USSR ook, opstanden in Oost Europa werden door legers van "bondgenoten" onderdrukt. Ook voor het bloedbad op het Tiananmenplein in China werden soldaten uit andere Chinese regio's opgeroepen.
@Bijtendehond | 25-06-18 | 20:31
Een beetje van @dandruff, een beetje van @beefbus, een beetje van u.
@Dandruff
Bedoel je daar dit mee: www.france24.com/en/20180608-paris-att... ?
Dandruff | 25-06-18 | 20:54
Dat denk ik niet hoor. Zelfde verhaal (geloof dat het van verhofclown kwam) heeft ook al op Twitter gestaan. En de meeste reacties daarop waren om hem te laten weten GEEN interesse te hebben.
En nee, ik schiet als Nederlander ook geen Italiaan die mij niks misdaan heeft dood, omdat ik daar nu eenmaal minder affiniteit mee heb.
En zo zullen veel mede-Europeanen ook denken (we (Europeanen) zijn over het algemeen geen Afrikanen die nog in het primatenstadium zitten, maar weldenkende wezens met gezond verstand (SJW-ers uitgezonderd).
Mooi. Kunnen we Barbarossa binnenkort nog eens even dunnetjes overdoen. Is er al een datum geprikt?
Ja, er is nog een EU-top op 30 november waar veldmaarschalk Juncker naartoe moet dus we dachten te starten op 1 december. Niet verder vertellen!
Kunnen ze zonder politiek gezever nog sneller zich bemoeien met buitenlandse aangelegenheden. Zoals Irak, Syrië, Libië, Afghanistan en wat nog volgt.
Trap er niet in.
de duitsers zetten de twee eurofighters die nu operationeel zijn in. samen met de twee f-16's die nederland en belgie inzetten de backbone van de afschrikking.
Dat Europese leger moet en zal er komen van Druncker en Timmerzwans..
Dus dan weet je gelijk dat je dat als burgerT niet wil.
Slim dat ze de Fransen niet over het motorische gedeelte hebben laten gaan.
Het voordeel sowieso van een Frans-Duits hybride is dat hij maar 50% minder vaak naar de garage moet.
frans duitse hybride? duitse hoffelijkheid met franse efficiëntie.
Ze hadden de voorwaartse versnellingen van de Duitsers nodig. Zeg nou zelf, een tank die alleen kan terugtrekken is alleen geschikt voor het Franse leger.
@Parel van het Zuiden
Dat gold toch alleen voor Italiaanse tanks tijdens WO2
2 versnellingen om vooruit, 5 versnellingen om achteruit te rijden
Ah, de nieuwe Frans-Duitsche tank, de Frankenpanzer
Leopard romp met Frambozen-toren erop geschroefd
Wees gerust. Slechts een concept. Leopard 2 is veruit superieur aan die frambotank.
Met of zonder EU. Met of zonder NAVO. Deze lui zijn de laatste die momenteel een leger zouden moeten besturen/krijgen. Laat AUB 'het volk' eens beslissen wat onze toekomst wordt.
Dat is wel heel generiek. Hoe zie je het dan voor je, dat “laat aub het volk eens beslissen.”?
Bedoel je dat serieus? Volgens mij zit niemand er op te wachten dat wij andere landen aanvallen om hen 'te bevrijden'. Ook zit niemand er op te wachten dat we ons aan het beschermen zijn tegen 'het gevaar' uit rusland. Volgens mij wil men hier gewoon rustig kunnen leven. Dat kan ondertussen gewoon niet meer. Ik weet wel zeker dat gewapende leger eenheden in onze steden niet onze toekomst hoeft te zijn. Dat is niet de bescherming die ik verwacht van 'mijn overheid'.
LOL 24/7 jankeballen omdat "het volk" zogenaamd verkeerd kiest maar nu moet men ineens "beslissen"?
Over flip-floppen gesproken.
Ja doen we. Met een referendum.
@Berbaar
Ik heb me altijd voorgenomen niet eens op jou of DKS te antwoorden dus daar ga ik me maar aan houden. Je had wel een goed argument verder. props.
@Geen01 | 25-06-18 | 20:29
Geeft niks hoor, logica of een ruggengraat ontberen er velen.
Fijne avond.
Je hebt al te lang vrede ervaren als je denkt dat defensie een niet noodzakelijke kracht in het geopolitieke spectrum is.
Sorry. Ik vind het erg idealistisch en naief als je denkt dat welvaart, vrede en stabiliteit zonder een voldoende sterk militair apparaat behouden kan blijven.
Het is goed dat er geen referenda over defensie komen. En dat zeg ik als pro-referendum man. En dit is mijn nederige mening.
Ze beginnen zich te realiseren dat de EU op losse schroeven staat.
Als Vlad een gekke bui krijgt is de EU ook helemaal nergens en ik denk niet dat we op hulp uit de VS hoeven te rekenen.
Als Vlad wat wil beginnen zal hij zijn kernkoppen moeten gebruiken want als hij het conventioneel wil gaat hij zo enorm op zijn plaat.
Miko, je hebt gewoon teveel carmageddon gespeeld. Vlad doet al een tijdje niet meer mee. De rest is jouw fantasie.
Die Russen hebben altijd genoeg gehad aan zichzelf. Willen alleen graag een buffer na twee keer aangevallen te zijn in een halve eeuw. Dus het zal wel loslopen met die gekke buien van Vlad. Vergeet het nou maar dat Europa ooit zn eigen defensie zonder VS kan regelen. We zijn al heftig verdeeld over een paar vluchtelingen, laat staan in oorlogstijd kordaat optreden. Zinloos, kansloos en weer een extra splijtzam in onze geliefde EU.
Poetin is eerder een baken van rust en rationaliteit dan een bron van agressie zoals de EU en de VS onder de bezielende leiding van Obomba en Hellary.
REAGEER OOK