Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ROFLOL in Letterland: bruinies versus doosjes

Het valt niet mee, schrijven in Nederland anno 2018. Je moet namelijk niet alleen mooie dingen schrijven over de kondiesjon huumeeeen maar vooral heel erg zorgen dat je niet kapotgeschoten wordt in het circular firing squad of identity politics. In de postmoderne theorie mag je namelijk alleen maar dingen schrijven over je eigen kleur of geslachtsdeel en dat levert vermakelijke taferelen op. De laatste grote op het schild gehesen held is Murat Isik, die niet echt kan schrijven maar wel met veel bijvoeglijk naamwoorden het migrantenleven Abdelkaderbenaliet. Die moet dus het boekenweekessay schrijven. Maar! Het gaat over vrouwen, dus nu zijn de vrouwtjes (okee, Sylvia Witteman en misschien nog wat andere dichteressen van wie u nooit heeft gehoord) weer over de pis dat het geen vrouw is. Een non-verkopende tampontypiste roept zelfs op tot een BOYCOTT maar niemand weet wie Beitske was tot ze haar gebrek aan talent met activisme probeerde te compenseren. Geestig weer dit. Nouja, zo lang het literaire leven bestaat uit politiek correct elkaar de maat nemen en cultuurslopend zijn (boe gewone Nederlanders! Boe mannen! Boe die verdomde blankes!) gaat de heropstanding van de literaire cultuur nooit gebeuren - schrijvers als cultuurdragers in plaats van veilige, formulistische cultuurslopers zijn toch wat leuker voor de rest van het land. Maar goed, die policorries he. 

https://www.instagram.com/p/BkCej0-Hkraoqz1Q4rGxjWbG03p0v-esb8RPyk0/?taken-by=marijnsikken

Reaguursels

Inloggen

In principe ben ik het eens met Beitske Bouwman, maar het weer zo jammer dat ze laf wegkijkt bij het feit dat dit boek niet alleen geschreven wordt door een man, maar juist door een man uit een cultuur waar de positie van de vrouw tot een broedkip met een hoofddoekje is gereduceerd.

K. Westergaard | 16-06-18 | 12:44

Waar blijft het boek over de Volendamse scene, de afgekeurde zangers en zangeressen die hun leven slijten achter de toonbanken van Volendamse viswinkels in den lande, met keukens thuis die ouder dan drie jaar zijn, en ander onverdraagelijk leed. Over de succesvolle zingende zakkenvullers, de decadente uitspattingen, het witte goud en het onverstaanbare dialect. Dat wil ik lezen gvd !

De Briemusketier | 15-06-18 | 23:38

"Een vrouw"? Dus het maakt niet uit welke? Dan zou ik kiezen voor Princess Vitarah.

teevee | 15-06-18 | 22:22

Ik heb geen mening.

Jezus_Boeddha | 15-06-18 | 19:06

Demokratie in der Kunst ist faschismus.

postmodernismisdead | 15-06-18 | 17:18

Mijn God, Zentgraaff... "Heropstanding"? Ga je schamen..

omanders | 15-06-18 | 17:10

Ik ga me dan zelf maar schamen. Heropstanding lijkt toch gewoon Nederlands.

omanders | 15-06-18 | 17:15

Ach, er staat wel weer een Reve op, of een Cremer, iemand die op geheel eigen wijze de harde bezem pakt en de Literatuurstraat helemaal schoon veegt. Iemand die schijt heeft aan dat establishment met z'n Boiekenweek, z'n Boekenbal en vooral z'n Boekenweekgeschenk, dat gratis boekje met zinnetjes die goed voor ons zijn, die wij vooral moeten lezen, zoals we op de middelbare school ons door een verplichte boekenlijst heen moesten ploegen, gadegeslagen door de leraar Nederlands die ervoor gestudeerd had en beter wist dan wij wat literatuur is en wat niet.
Nieuwe bezems vegen schoon. Harde vegers van degelijke Nederlandse kwaliteit, gemaakt om het plaveisel te ontdoen van die dikke lagen vuil en modder, maar ook goed om dat fijne uit de Sahara overgewaaide woestijnzand tussen de smalste voegen uit te krijgen. De kinderkopjes en de klinkers moeten weer zichtbaar worden, de stoeptegels waarop we speelden en waaraan we, als we struikelden, onze blote knieën openhaalden.
Er staat wel iemand op die de bezem er doorheen haalt.

Schoorsteenveger | 15-06-18 | 16:42

Lupuslupus | 15-06-18 | 16:56 |
Nee, ik heb het over literatuur met een grote L. Holman haal in zijn column van deze week Gerard Reve aan. Die zou hem verteld hebben dat zijn werk ging over 'verlossing'. Zijn boeken waren zijn biecht, vertelt Holman. "Waarvan moet je dan verlost raken, Gerard?" had hij hem gevraagd, en het antwoord zou ik ook graag nu van iemand horen. "Van alle troep."
Er is te veel troep, middelmatigheid, treurige middelmaat, omdat alles op de morele weegschaal moet en het aantal weegschalen blijft toenemen. Dan vervlakt alles, zitten nergens meer scherpe randjes aan, kan niets zich meer verheffen.

Schoorsteenveger | 15-06-18 | 17:08

Nee hoor. Die krijgt geen platform meer.

Knufter | 15-06-18 | 17:24

W.G van der Hulst! Die ga ik weer eens opzoeken in de bieb!

letopuwzaak | 15-06-18 | 19:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Ah, circus is weer in stad. Iemand haar tampon zat overduidelijk weer eens oncomfortabel. Hebben dat soort grietjes wel vaker last van. Man schrijft iets. Muts boos. Knettergek dit.

Standvastig | 15-06-18 | 16:37

Er was een tijdje terug een film specifiek over vrouwen. Die mocht ook weer niet. Submission heet de film.

Frau Merkel | 15-06-18 | 16:36

Ehh, whores in islam. De houri die je zijnde vervolmaakte islamist tot je krijgt indien je afstand neemt van het individualisch denken.

bij gelegenheid | 15-06-18 | 16:41

Als feministen nu eens zorgen dat de islamitische vrouw gelijk wordt gesteld aan de man ben ik om, dan doneer ik zelfs aan het feminisme, nee dan wordt ik feminist.

BozePaarseMan | 15-06-18 | 16:31

De Kleine Keizer heeft er ooit, jaja ver verleden, een tocht van 100 dagen voor over gehad. 't Mocht niet baten, want doctrine via de kerk enzo.

bij gelegenheid | 15-06-18 | 16:37

Wat een zeikwijven. Alsof je als man niet een boek kan schrijven over vrouwen. Sodefellikker toch een keer op man (vrouw). En een moeder is toch echt (ondanks veel ontkenning en gezeik door feministen) altijd een vrouw. TAKE THAT!
Weet je wat pas zielig is? Dat je een boek mag schrijven omdat je toevallig vrouw bent in plaats van goed.

Omebert | 15-06-18 | 16:20

Wat een gezeik weer. Murat Isik geeft een realistisch beeld van opgroeien in een arbeidersgezin, en ja, dat geeft een ander soort boek dan wanneer de schrijver (zoals meestal) blank, hoogopgeleid en uit de betere klasse komt. Zijn boeken hebben meer dan 10 drukken in het Nederlands en zijn in verschillende talen vertaalt. Gun die man zijn prijs.
Dat geblèr van Jamal Ouariachi dat het slecht zou zijn -waar GS heet afkraken op baseert- is gestoeld op de ontleding van de eerste pagina, waar hij 'mijn smaak niet' verward met 'slecht'. Bovendien heeft hij op twitter toegegeven dat hij net 150 pag van de ruim 600 gelezen heeft. Beetje goedkoop wel, he? Wie zegt dat het niets te maken heeft met dat Murat Turk is en Jamal Marrokaan?
En waarom zou Murat niet over een vrouw, specifieker: de moederfiguur, mogen schrijven? Hier heeft GS een punt. Elke mannelijke schrijver voert vrouwelijke personages op. Bovendien gaat het niet om het boekenweekgeschenk maar over het boekenweek essay. Waarom zou de beste man geen essay mogen schrijven over moeders?
En waarom Abdelkader nog even zijdelings de grond in stampen? De man staat erg realistisch in het migratiedebat en heeft een indrukwekkend cv. Daar zou je ook blij om kunnen zijn. Misschien eens een boek lezen voordat je mensen afzeikt?
En als je dan toch wil zeiken over kunst of literatuur: kies een serieus probleem. Die zijn er genoeg.

einStina | 15-06-18 | 16:14

@schoorsteenveger: De meeste recensenten vonden het debuut veelbelovend en erg goed geschreven, en de volgende 20 boeken tussen voldoende en goed, dat is het punt nu juist. En dat het daarnaast een waardevolle toevoeging is wb thematiek en stijl.
Ik weet niet waarom je over ethiek begint, want daar had niemand het over. Het zijn romans, geen instructieboek of wetenschap of beleid. Je bedoelt waarschijnlijk 'waardevol' aan je context te merken: er is een verschil tussen waardevol en goed/slecht. Daarnaast is er een verschil tussen smaak en goed/slecht.
Heb je er eigenlijk wel een/meer van gelezen?

@knufter Ik weet het, er staat ook ergens het met twee ee's. Iets met haast en reaguren tussen het werk door. Ook nog een inhoudelijke reactie?

einStina | 15-06-18 | 17:45

Daar doe ik niet aan. Verkansie.

Knufter | 15-06-18 | 17:55

Ja ja, nu opeens. Stijlloos heur.

einStina | 15-06-18 | 18:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor vermakelijke taferelen*
Men neme deze link als voorbeeld. www.bndestem.nl/overig/vrolijke-vrouw... De Boer, Marga kan uw wensdromen in vervulling laten gaan.
Ziehier het verschijnsel vrouw door een vrouw, Marga, in hokjesdenken vormgegoten.

bij gelegenheid | 15-06-18 | 16:13

Gewoon weer Oote Oote Boe.

Non_Smoking_Gun | 15-06-18 | 16:00

Die Isik kan wel schrijven en het is ook nog een aardige, bescheiden man die niet lijdt aan slachtofferschap en islam. Beitske is gewoon jaloers. Ze is vorige eeuw ooit eens genomineerd voor een provinciaal prijsje en dat is het. Zo'n Turk wint echte prijzen en verkoopt ook nog boeken. Ongevraagd advies aan Beitske: ga eens onder de douche, eet gezond, stop met roken en loop eens wat in de zon. Dan komt neuken ook vanzelf.

menschdurfteleven | 15-06-18 | 15:54

En verder: wie denkt die roomblanke Beitske wel dat ze is, achter die moeilijke bril? Heeft ze haar witte privilege wel gecheckt, met haar “boycot” waar een zielig getint immigrantenkind de dupe van gaat worden? En heeft ze haar bezem wel goed geparkeerd?
Mijn hemel wat kunnen dat soort wijven de plank mis slaan.

Stormageddon | 15-06-18 | 15:52

Het boekenweekgeschenk... Tja... maar goed: kinderboeken alleen maar door kinderen, vrouwenboeken door vrouwen, een boek over Anne Frank alleen maar door... o wacht.

Een beetje als met de vloggende tieners: iedereen wil filmpjes maken van zichzelf, maar nie
mand kijkt ernaar omdat ze druk zijn met hun eigen filmpjes.

Dr_Prepper | 15-06-18 | 15:51

Hoezo mogen mannen niet over dit thema schrijven? Iedere man komt uit een vrouw die dan geheel toevallig ook hun moeder is. Alle mannen zijn ervaringsdeskundigen.

Risingson | 15-06-18 | 15:51

Zijn alle transgenderneutrale biseksuele schrijfsters uit Afrika met MS, kanker en dyslexie helemaal op in Nederland? Is er geen eentje meer? Zelfs niet in de kennissenkring van Sylva Nasi Mons? Nou ja!
Ik zou eerst eens goed gaan zoeken op een boot van Artsen zonder Grenzen in de mediterrannée. Misschien zit er eentje op die we zo snel mogelijk hierheen kunnen halen om het boekenweekgeschenk te schrijven, voordat we een man nemen die al dan niet kan schrijven.

Stormageddon | 15-06-18 | 15:43

Kwanita Ddobbertobber - Mijn dagen op zee, een introspect.
Als dat geen Pulitzer wordt vreet ik mijn broodje gebakken sprinkhaan op.

Graaisnaaiert | 15-06-18 | 16:00

Dus we krijgen een boek in het Nederlands geschreven. Dat geen Nederlands literatuur mag heten, want slecht geschreven. Gezien vanuit de Turkse cultuur. En door een man geschreven over moeders de vrouw. Ik ga voortaan maar buitenlandse boeken lezen. Nederlandse cultuur is in Nederland al zowat weggelinkst.

Wim Venijn | 15-06-18 | 15:43

Ik lees al jaren alleen nog maar boeken van buitenlandse schrijvers.

Lupuslupus | 15-06-18 | 15:55

De grote Nederlandse schrijvers zijn al jaren dood. Hermans, Reve, Douwes Dekker. Ome Graai houdt het bij Engelse literatuur ( en naar het Engels vertaalde kost als bijvoorbeeld Eco ).

Graaisnaaiert | 15-06-18 | 15:57

U vergeet Godfried Bomans...

Lupuslupus | 15-06-18 | 16:44

Weten deze vrouwen niet dat een Turk hoger in de slachtoffer hierarchie staat dan een vrouw? Een gehandicapte lesbische moslima is natuurlijk het beste, maar ja, zoveel heeft Nederland daar nou ook weer niet van....

DeKolonistenVanIslam | 15-06-18 | 15:42

Dat zeg je nou wel maar ga eens kijken bij het UWV. De rolstoelen en krukken zijn daar niet aan te slepen.

copywriter | 15-06-18 | 17:16

@Copywriter :
Valt nij ook altijd op. Gemeentehuis, de dokter etc. Echter, gehandicapt, moslima, en dan ook nog openlijk lesbisch? Dat lijkt nij vrij zeldzaam...

DeKolonistenVanIslam | 16-06-18 | 05:35

Ik heb eens het boekenweek geschenkje geweigerd: ."Nee bedankt, hoef ik niet". Werd dat rooie takkewijf me een partij kwaad. Ze begon er bijna mee te gooien. Kan nog wat worden met die moslim Murat Isik en zijn moedercomplex.

Pedronegro | 15-06-18 | 15:39

Het boekenweekgeschenk is 's werelds dikste treinkaartje. #feit

H. Caulfield | 15-06-18 | 15:39

Beitske Bouwman.. 'mmm gezien de bijgeleverde foto kun je daar emmers links gedraaide yoghurt in kwijt...

HAL 9000 | 15-06-18 | 15:37

Dat intellectuele brilletje maakt het inderdaad helemaal af. Vind trouwens die achternaam niet kloppen, Beitske Bouwvrouw zou beter passen.

Graaisnaaiert | 15-06-18 | 15:47

Ik zeg: Heleen van Rooyen, dan maar.

Ik lees het boekenweekgeschenk toch nooit, ik kies liever zelf wat ik lees.

Knufter | 15-06-18 | 15:31

Ik opteer voor Tofik Dibi, dat is een wijf met mannelijke kenmerken maar dan moet je wel goed zoeken...

eerstneukendanpraten | 15-06-18 | 15:28

Beitske Bouwman. Ik vind dat dus niet kunnen, qua intersectioneel dan.

Glasgow Argus | 15-06-18 | 15:24

Zeikwijven van tegenwoordig. Zum Kotzen.

Fedde71 | 15-06-18 | 15:20

Het is een herhaling van de 60-er jaren en eigenlijk is het sindsdien alleen maar erger geworden met die zeikwijven. Vroeger kregen ze tenminste nog wat tegengas maar tegenwoordig jankt (bijna) iedereen mee.

Lupuslupus | 15-06-18 | 15:47

Feministen willen straatnamen, feministen willen boeken schrijven. En feministen willen de islam volop kans geven hier haar vleugels uit te spreiden.
Waarbij ze niet door hebben dat hun eerste twee eisen dan per direct onmogelijk gemaakt worden.

2voor12 | 15-06-18 | 15:17

Dat soort vrouwtjes moet je eigenlijk tegen zichzelf beschermen. Het gaat nu echt nergens meer over.

VeelTeSteil | 15-06-18 | 15:20

Fitties horen een beetje bij de literaire wereld, net als seks, drank en drugs. Fijne subcultuur.

Bakito | 15-06-18 | 15:17

Veels te moeilijk topictekst voor mij. Ben aant vrijdagmiddagbier.

Leptob | 15-06-18 | 15:14

Allemaal luxe problemen. Wat een gezeik over geschrijf zeg.

Jorisendedraak | 15-06-18 | 15:14

Ehh.. Hij leed aan heaumeau?

marcoplarco | 15-06-18 | 15:14

Gewoon afschaffen dat boekenweek gezeur.

Lupuslupus | 15-06-18 | 15:14

Laat het schrijven door iemand die kan schrijven, gender maakt daarbij niet uit.
Functie boven vorm zeg maar...

Wijze uit het Oosten | 15-06-18 | 15:10

Dat is dus niet inclusief. U bent af.

Graaisnaaiert | 15-06-18 | 15:40

Iets kunnen is geen maatstaf meer. Het gaat om je sociale punten.

Mark_D_NL | 15-06-18 | 15:44

En dan wel graag twee punten aan de voorkant.

Leffe Blonde | 15-06-18 | 17:13

Als reaguurder voel ik mij ook een soort van schrijverT...

overVecht | 15-06-18 | 15:09

De kunst van het schrijven zit em in het weglaten.

Eierbal-is-fijn | 15-06-18 | 15:15

Klopt.

Leffe Blonde | 15-06-18 | 17:12

Is het de dag van de vrouw ofzo? Man man man.

A.U.EnLeven | 15-06-18 | 15:07

@Kwark Racist!

Mark_D_NL | 15-06-18 | 15:25

Mark... bedankt voor het compliment!

kwark001 | 15-06-18 | 15:32

Deze mensen claimen alle 365 dagen. Wen er maar aan. Altijd de dag van ikke, ikke, ikke.

Standvastig | 15-06-18 | 16:47
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken