Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Supergoed geïnformeerde VPRO-presentatrice slaat Eric Wiebes om de oren met harde BTW-info

Groente en fruit vallen in Nederland onder het lage BTW-tarief. Vlees ook. Dat tarief gaat van 6 procent naar 9 procent. Geen rocket science.

Social

Behalve als je Marcia Luyten heet, bij de VRPO werkt en de prestigieuze pretentieuze in zichzelf gekeerde wauwelsessie die ze Buitenhof noemen presenteert. Je hoeft dan maar twee (2) feiten uit je hoofd te kennen: Wilders is een nazi en Baudet is een nazi. Al de rest is bijzaak en als je drie procentpunt meer belasting betaalt maakt het toch allemaal niet uit want die komt uit je broekzak via je salarisstrook en het gesubsidieerde schnabbelciricuit toch wel weer in je borstzak terecht. En maar klagen over fact free politics!

Social

UPDATE: LOL

Social

Reaguursels

Inloggen

Wat mij vooral intrigeert is hoe Wim T. Schippers het heeft kunnen schoppen tot Minister van Economische Zaken.

Novanex | 04-06-18 | 13:19 | 1

Misschien getipt door formateur Edith Schippers?

Shoarmamasutra | 05-06-18 | 09:02

Eat oil, billions of cars can't be wrong.

cat22 | 04-06-18 | 11:16

Het is kwalijker, dat er niet voor iedereen compensatie plaats vind.

ogeon | 04-06-18 | 10:27

Wiebes is incompetent om de belastingdiensten te vereenvoudigen.
Maakt het steeds ingewikkelder zelfs en gaat in dat heilloze disaster-proces het personeelsbestand daar inkrimpen? Het moet, het kan alleen maar het beste andersom:
Tot 18 mille inkomsten p.p. niemand meer lastig vallen met blauw, OOIT!
Bruto is netto dan.
AOW eerste zuil opbouw in stand houden, de pensioenfondsen tweede zuil afschaffen, en de vrijwillige derde zuil stimuleren, maar “vrijwillig” ten allen tijden.
Tot anderhalve ton inkomsten na aftrek van kosten om die inkomsten te kunnen vergaren, 35% vlaktax, daarboven wellicht 45%. Terug naar de schoenendoosadministratie.
BTW uiteraard afschaffen. Er is geen “toegevoegde waarde”, er is alleen maar “waarde”.
Hoezo de rendementsheffing gebaseeerd op gefingeerde 4%, terwijl hun eigen staatsobligaties bewezen geen drol doen? Hypocriet....
Kan je ALLE toeslagen, subsidies en andere bezopen nivelleerprojecten stoppen, een administratieve moloch, want iedereen kan gewoon weer alle rekeningen betalen.
Voor kinderen krijgen kunnen (moeten) dan ook ouders zelf weer voor 100% opdraaien, zoals het hoort. Komen er mischien minder = weer goed voor het klimaat.
Kan je de overheid decimeren, kunnen de peperdure adminstratiekantoren, de dan nutteloze “papierfabrieken”, worden ontmanteld.
Kan de nieuwe vrijgekomen Nederlandse working force van witte blanke christelijk/joodse Nederlandse Nederlanders weer vol ingezet worden i.p.v. Bulgaren, Polen, Roemenen en de “hoogeleerden harde werkers” uit Arabie, en kunnen ze terug naar hun land om het DAAR eens echt op te bouwen, zodat ze mischien ooit eindconsument worden van Nederlandse weer goedkoper te maken produkten. Dan heb je mischien nog ooit IETS aan de Europese “single market”, die nu zelfs destruktief remmend werkt. Dan kan je de economie weer gezond krijgen zoals het in de jaren na de oorlog tot ongeveer de jaren 80 door de echte Nederlandse Nederlanders uitstekend is (was) geflikt, en welke nu in EU politiek is vernietigd in een gedevalueerde Staatsschulden- en gedwongen private schuldeneconomie.
DAAR moet Wiebes eens op insteken...
Maarrrrr....... Feynman heeft het denk ik correct dat de dividend-cadeau-winsten van de Unilever junkhap gefinancierd worden met groente en fruit.... politiek.

Katoentje | 04-06-18 | 07:09 | 2

Nee joh, das te makkelijk en veel te logisch om het zo te doen.

MooseNL | 04-06-18 | 08:39

👍

Argesus | 04-06-18 | 09:40

Dat een figuur als Wiebes ondanks zijn mega gepruts met (o.a.) de wet DBA toch minister kan worden zegt veel over de bloedarmoede onder politici.

Wekkertje | 04-06-18 | 06:00 | 1

Laag suikerspiegel, veel verwarde mensen in de politiek.

boerk | 04-06-18 | 08:46

Niet een man van mijn richting , maar sinds Witteman is verdwenen is Buitenhof een kleuterklas geworden met ex-havo scholieren die graag de interviewer uithangen.
Wiebes deed wat hij moest doen : de domme teutebel negeren.

daytripper | 04-06-18 | 04:11

Wij worden altijd weer blij door de fouten van anderen.
Zit in ons ingebakken.

Wie beweert ten diepste goedbedoelend te zijn, negeert dit verschijnsel.
Ik vind het ten diepste heerlijk, als ik anderen fouten zie maken.
Dat bedoel ik zowel elitair gegund, alsook tegenovergesteld; de ander neerhalend.

Der Paulie | 03-06-18 | 23:20 | 1

Deze VPRO-presentatrice had natuurlijk nog de topic van "Tamara Rot op met je schoonheidsideaal"in d'r achterhoofd.
Kijk, 't juffie zal ongetwijfeld voor inspiratie bij de grote vijand "GeenStijl" koekeloeren en gespioneerd hebben. En toen ze gelezen had, dat de meeste reaguursels die arme 'Tamara' bekritiseerden, moet dit juffie hebben gedacht: "Oh, maar als die rechts-rabiate GeenStijlers het helemaal oneens waren met deze Tamara, 'dan', oh dan, heeft die Tamara natuurlijk helemaal gelijk."
En zo komen de sprookjes als vaststaand in de troela-mono-denkerdjes verankerd: ze zien iets bij de vijand, keren de boodschap om, en danken daarna de wijsheid in pacht te hebben.

Der Paulie | 03-06-18 | 23:35

door die enorme neus hoef je er niet eens een zwart vierkantje onder te zetten

coolgen | 03-06-18 | 23:03

Ze neaukt auwk in hauwg tarief, schat ik zo in.

Tjemig | 03-06-18 | 22:30

Het laatste interview van het programma was een psychedelische belevenis. Over hoe niet de mens, maar het kapitalisme de planeet vernietigt. We hebben nog 30 jaar als het zo doorgaat. Toon berouw, zondaar, het einde der tijden is nabij!

Hoe toepasselijk toch, de kreet 'linkse kerk'.

DebraCadabra | 03-06-18 | 20:59

Op zich wel een goede interviewster. Terwijl Wiebes haar heel populair met "jij" aansprak, bleef zij door hem met "u" aan te spreken afstand houden. De vergissing met de BTW is natuurlijk pijnlijk. Misschien is ze fan van de Partij voor de Dieren, die het vlees wel naar 21% wil hebben.

Mannes | 03-06-18 | 19:58 | 1

Een goede interviewster ha ha ha

Trumme | 03-06-18 | 23:22

Ik zag het live en geloofde het niet. Als je dat hoort denk je toch meteen dat dat niet kan kloppen: groenten in het hoge tarief! (Fruit kan barsten). Dat ze het zelf ook maar 1 seconde geloofd heeft, dan denk je niet helder.

RenJeRotter | 03-06-18 | 19:38

Dit is helaas een reactie van iemand die misschien wel beter weet, maar tóch aan het twijfelen wordt gebracht door de stelligheid van de presentatrice. Dat zegt heel wat over het vertrouwen van Wiebes in zijn eigen dossierkennis. Er is echt geen andere reden te bedenken waarom hij deze dame niet gewoon corrigeert. Een onzeker en onmachtig type, deze Wiebes - en dat is zorgwekkender dan een domme presentatrice bij de publieke omroep.

LaPetite | 03-06-18 | 19:37

Aan haar stem te horen stemt ze zelf vvd

trottle | 03-06-18 | 19:35

Nee Buitenhof, niet genoeg! Ontslaan die te domme muts. Stijlvol gereageerd Wiebes. Laat dat afbranden maar aan ons, hier aan de roze zijde, over.

Disaronno | 03-06-18 | 19:07

De meeste boven ons gestelden doen nooit zelf hun boodschappen en hebben geen idee wat alles kost.

Geevee | 03-06-18 | 18:16

Ik heb het met verbazing aangekeken. Wat een dom wezen, hoe komt ze aan die baan, ergo hoe komen we er vanaf. En dat op prime time op zondag.

Drake1950 | 03-06-18 | 18:04 | 2

De trut heeft in Afrika gewerkt ,spreekt achterlijk goed idioot Engels ,nog erger dan de Queen herself, en woont op een eilandje, letterlijk en figuurlijk.

Zwizalletju | 03-06-18 | 18:23

Ik kon die muts amper verdragen. Dat betuttelende toontje. En dan ook nog je huiswerk niet hebben gedaan. Echt NPO op zn allerergste. Ik vond de reactie van Wiebel wel sterk overigens.

Munchhausen | 04-06-18 | 03:26

Ach.... Wat maakt het uit wat ze zegt? Ze heeft een leuk koppie, dus de rest is niet zo relevant.

vanFleppensteijn | 03-06-18 | 17:40 | 1

oei

Drake1950 | 03-06-18 | 17:59

kwiebes heeft de belasting ook al naar de klote geholpen nu dit ook nog eens man man man

jajalekkerhoor | 03-06-18 | 17:06

Fact free journalism.

lingo star | 03-06-18 | 16:50

En ondanks deze onkunde wil de NPO nog meer geld.

Jee-dee | 03-06-18 | 16:48 | 1

Logisch. Ontslagvergoeding en aannemen capabel personeel.

Shoarmamasutra | 03-06-18 | 20:20

Volgens mij hadden ze allebei geen idee hoe het zat.

NV_2017 | 03-06-18 | 16:47

Het goede nieuws in de grensstreek is.....bij de Duitsers blijft het groente, fruit en vlees net zo goedkoop als voorheen. Tuf ik wel weer heen en weer.....gelijk benzine halen.

Oepsie1234 | 03-06-18 | 16:42 | 3

En bier.

Jee-dee | 03-06-18 | 16:51

Ik koop hier niks meer. Haal alles in D. Ff met de leaseskôda heen en weer om de paar weken.

De Rennende Rukker | 03-06-18 | 16:56

En, insider tip, Robby 54% rum van de aldi-nord. Briljant spul voor in de baco's aan 7 euro de fles. 54% klapt toch net ff harder erin dan de suffe 38% fopbacardi hier ten lande. Gaat standaard een doosje of wat van mee als ik er ben.

elfenstein | 03-06-18 | 16:57

Leuke vrouw om te zien maar uiteindelijk toch gewoon een domme kut

Ervaringsdeskundige | 03-06-18 | 16:18

als ik types als deze Luyten zie, denk ik met weemoed aan echt goede TV makers als bv Brecht van Hulten. Die zag ik gisteren in Kassa met een special over ITF waanzin bij de overheid en identiteitsfraude. Een zinnig topic en voor zo ver ik kan beoordelen vrij degelijk in elkaar gezet. Die dame weet over het algemeen wel waar zij het over heeft als zij aan tafel zit met gasten. Durft ook stevig door te vragen als de geïnterviewde geen antwoord geeft, dan wel mistgordijnen poogt op te werpen. Laat Brecht los op onze politici en het " deskundige". BNers circus.

Nuuk | 03-06-18 | 16:11

Wiebes denkt: hoe zit het ook alweer? Laat ik maar niks zeggen, want weet het even niet.

Carmelita | 03-06-18 | 16:10 | 1

Dit inderdaad.

LaPetite | 03-06-18 | 19:39

Ach, die lichtgewicht interviewster maakt een foutje,
en Wiebes laat het er even even bij.
.
Die 2e vind ik veel erger. In antwoord op een feitelijk staatje, waarin aangetoond wordt dat in NL slechts 2% van de ouderen onder de armoede grens zit, zegt ene Lex van Drongelen:
"Ach, altijd maar weer die cijfers. Het gaat om het gevoel! @Luyte @geertwilderspvv @HenkKrol @conradhackett"
.
En wie is deze Lex van Drongelen? :
Rector van het Pax Christi College te Druten (Land van Maas en Waal). Voorzitter Stichting Jonah te Ede (Evangelische Gemeente).
.
Dus een reli waanzinnige, die NL kinderen feitenvrije reli-waanzin voedt.
En daarnaast ook andere reli-gekken daartoe mobiliseert. (Hij is rector.)
.
Mag hij morgen ontslagen worden graag, wegens aangetoonde incompetentie?

hotmint | 03-06-18 | 16:04

De laatste keer dat ik Marcia Luyten zag was het moment waarop ze haar bereisdheid ten toon spreidde door Máli op z'n Frans uit te spreken als Malííí. een minieme pauze in lassend, het hoofd even te heffen en de trots van haar wereldkunde op te zuigen. Ja mensen, dat is de staat van onze intelligentsia.

bodemloos | 03-06-18 | 16:04 | 3

Ze is in Afrika geweest en dat mag de wereld weten.

lingo star | 03-06-18 | 16:59

tsja, het begon met Maartje van Wegen, uitvindster van het triomfantelijke laterale hoofdgebaar, waarmee ze een non-verbaal "zie je nou wel, dat had ik je toch eerder al verteld" toevoegde aan haar zorgvuldige geselecteerde Gutmensch nieuwsitems (voornamelijk Mandela en de Palestijnen).

ChatBot | 03-06-18 | 16:59

@bodemloos Dat zal ze ongetwijfeld van Timmerfrans hebben overgenomen. Timmermans kan heel namelijk heel goed Maaa Liiii zeggen.

Heiner | 03-06-18 | 17:22

Respect dat Wiebes haar niet afzeikt maar slechts een minachtende glimlach toont

Reaguurst | 03-06-18 | 16:03 | 1

Je kan natuurlijk ook concluderen 'het subtielste dedain ooit', en dan heeft-ie nog gelijk ook.

EefjeWentelteefje | 03-06-18 | 19:37

Wat sneu. Dit maakt op mij meer indruk dan een vrouw die over haar heen laat pissen.

Leptob | 03-06-18 | 15:59

Iedereen valt over die 21% fout maar dat is niet eens t enihe in die korte zin.
Ze beweerde ook het in de supermarkt al te zien.
Misscjien moet ze naar n andere supermarkt want het gaat pas in 2019 in.

Shoarmamasutra | 03-06-18 | 15:51

Wat een vrouw, indien geen gelijk heb, heb ik wel gelijk.

franck7020 | 03-06-18 | 15:41

Dat gesprek van die twee antropologiese sociologen was ook prachtig in alle treurigheid. Het duurde even, maar het kwam toch allemaal door uitbuiting en het kapitaal, mense! Kapitalisme was de oorzaak van alle ellende in het antropoceen, met muljeuschade, armoede dat het allemaal kut was. Al die uitvindingen, al die CO2 en al het moderne gemak was allemaal uitbuiting van natuur en andere mensen. En dus fout. Alleen communisme kan ons redden.
Het was mooi. En het NPO kipje maar knikken en het heel erg eens zijn met die twee witte mannen die het ook heel erg eens waren. Westerse witte kapitalisten zijn de schuld. Nou, daar is natuurlijk iedereen het mee eens. Toch?

Stormageddon | 03-06-18 | 15:34 | 4

Aangezien zowel het communisme als kapitalisme ook hun destructieve kanten hebben, zal het wel door iets anders komen dat de soort mens er zo'n kolerezooi van weet te maken, vooral voor elkaar.

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 15:42

Het is dat westerse witte mannen CO2 ontdekt hebben, anders had niemand er ooit van gehoord, en was er ook geen probleem geweest.
Stuur die npo kip het bos in zonder katoenen onderbroek, eens kijken hoe dát bevalt.

De Briemusketier | 03-06-18 | 18:59

Het meest wonderlijke was nog dat beide "geleerden" niet 1x de ongekende bevolkinggroei van de laatste 100 jaar benoemden.

simplesimpie | 04-06-18 | 04:33
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft Marcia Luyten al tweet laten waaien ergens hierover?

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 15:30

Dat (krankzinnige) mens lijkt mij uitermate geknipt voor Zomergasten. Hebben ze daar al iemand voor gevonden?

pissebed | 03-06-18 | 15:23

Hij is bij de VVD omdat zijn naam begint met Wie.
Vroeger had je een VVD die een kleine overheid wilde,een normale belastingdruk en ook dat het individu zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar beslissingen.

pejoar | 03-06-18 | 15:17 | 1

En als het individu negatieve invloeden moet ondergaan door andermans beslissingen?

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 15:21

Erik Wiebes beseft ineens waarom hij staatssecretaris is en de meeste andere mensen niet. Sterkte meneer Wiebes.

Hetkanverkeren | 03-06-18 | 15:15 | 1

Wiebes is minister .....

Wekkertje | 04-06-18 | 06:06

Ach, na het opeisen van je organen is het volstrekt normaal om aan de eettafel van je medeburger te schuiven en je daar ook eens flink mee te bemoeien. Want nederigheid, zelfrelativering en grondrechten dondert het oh zo wijze Nederlandertje niet hè.
En zo hoef je niet naar je eigen armetierige leventje te kijken....
.
Ik zie trouwens uit naar de maatregelen. Ook in dit paneel weer veel van die vegetarische zuigertjes. Wat zal ons land opknappen als iedereen met zo’n vaal bleek huidje over het biafra-lichaampje rondloopt. Toonbeeld van gezondheid ja.

Parel van het Zuiden | 03-06-18 | 15:00 | 1

Ik weet wel een bevolkingsgroep die er dan nog blakend van gezondheid, zelfs een tikkie overgewichtig bijlopen. Vaalbleek zullen die evenwel niet zijn.

elfenstein | 03-06-18 | 17:00

Wiebes is niet zeker van zijn zaak en zwijgt. Omdat ie bang is dat ie zichzelf belachelijk maakt met het geven van foutieve info.

beniknouzoslim | 03-06-18 | 14:58 | 2

Ja, precies.

Carmelita | 03-06-18 | 16:08

Nou ik ken hem toevallig persoonlijk uit mijn studententijd en er valt vanalles over hem te vertellen, behalve dat hij dingen niet weet resp. slecht met getallen is.

Disaronno | 03-06-18 | 17:23

Mijn vrouw was ook altijd een keer in de maand de kluts kwijt.

DitjaarkrijgikAOW | 03-06-18 | 14:55

Presentatrices -presentatoren heb ik op de publieke omroep al tijden niet gezien- lezen toch alles op van autocues/papiertjes, en als er geen vooraf vastgestelde vragen zijn is hen in ieder geval een inleesverhaaltje aangereikt. Was heel de redactie op vakantie, of bestaat de hele redactie uit pantoffeldiertjes?

einStina | 03-06-18 | 14:55 | 4

Haha, maar volgens mij is een simpele google-uitdraai zelfs beter ginformeerd dan dit... met haar 'groente en fruit zijn luxeproducten'. Zoveel domheid is ook een vorm van talent, denk ik.

einStina | 03-06-18 | 15:12

einStina | 03-06-18 | 15:12
Kan je nagaan inderdaad. Ze zegt ook nog 'echt waar'.
Its True. We have the greatest BTW in the world. It's enormous. Nobody builds BTW better than us. Ever.

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 15:24

It's great. It's true. BTW first! Brains second!

einStina | 03-06-18 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

Ik neem aan dat quinoa, tofu en dergelijk naar de hoge categorie gaan? Vanwege de zware wissel die dat gesleep met goederen over de hele wereld op moeder Aarde trekt.
.
Ik zou ook willen pleiten op het heffen van brw per tweet. Dragen die openrioolzwemmers ook eens positief bij aan ons land.
.
Voor Apple producten zou trouwens een buitencategorietarief moeten zijn. Het milieu vernietigen, kinderarbeid bij grondstof en assemblage, de lijst is eindeloos.

Parel van het Zuiden | 03-06-18 | 14:53 | 4

@Risingson | 03-06-18 | 15:05

Dat is bij veehouderij ook het geval. Alleen dan zonder kinderarbeid. Om maar even de selectieve verontwaardiging aan te halen.
.
ALLE menselijke bedrijvigheid is op een of andere manier schadelijk voor mens en natuur. Het bevreemdt mij altijd als ik dat gezwatel over vlees zie van mensen die vervolgens niet meer los te zien zijn van hun iphone. Die dus op zn minst zoveel leed voortbrengt.

Parel van het Zuiden | 03-06-18 | 15:35

Mooie wraakinvoerheffing naar de Muricans. 200 euro op n EiPhoney.

Shoarmamasutra | 03-06-18 | 15:39

Een batterij vervangen van een smartphone zoals van een Iphone 8 is voor veel mensen niet weggelegd. Het is voor een leek moeilijk en daarom slecht voor het milieu en je portemonnee. Vroeger had je het probleem dat een losse oplader duur was en uniek. Nu kan je vaak de batterij niet zelf vervangen. Dat is te moeilijk en je hebt speciaal gereedschap nodig.
www.ifixit.com/Guide/iPhone+8+Battery...

Mark Bouwman | 03-06-18 | 15:54
▼ 1 antwoord verborgen

Schijnt dat Wiebes ook gezegd heeft dat mensen met een koophuis de komende 30 jaar 0,5% van de waarde van hun huis moeten besteden aan vergroening, maar dat merkt de huizenbezitter niet want de salarissen gaan ook 0,5% omhoog. was zijn redenering. Als hij dat echt heeft gezegd dan wordt het tijd dat hij leert rekenen.

osolemio | 03-06-18 | 14:53 | 8

flame_me | 03-06-18 | 15:45 Inderdaad, manke vergelijking.

osolemio | 03-06-18 | 16:13

Ja, maar je huis wordt ook meer waard (sowieso), die overwaarde is ook te gebruiken, en door de vergroening gaan je energielasten omlaag en komt er nog meer waarde bij.
Maar de salaris redenatie van Wiebes was kul, inderdaad. Tenzij je net zoveel verdient als je huis waard is, maar meestal woon je nu juist in een huis dat 3 of 4x dat bedrag is, maar een sraisverhoging is meestal ook geen 0,5% maar het viervoudige.
Het belangrijkste punt is dat de vergroening niet onbetaalbaar is. Dat is het ook niet. En als dat voor jou wel zo is, dan woon je te duur of leef je op te grote voet. Of allebei.

Stormageddon | 03-06-18 | 17:32

Stormageddon | 03-06-18 | 17:32 |
Zou gauw je maximaal je bezit vergroend hebt, komt de overheid langs om ervoor te zorgen dat je wederom te duur woont. Met zonnepaneelbelasting of zo. Lijkt me typisch iets voor GroenLinks, om mij te komen vertellen dat ik onevenredig veel voordeel heb van het zonlicht en dat ik daarvoor moet dokken.

Schoorsteenveger | 03-06-18 | 18:48
▼ 5 antwoorden verborgen

het is een kwestie van tijd dat vlees belast wordt met een accijnsverhoging die te vergelijken is met de accijnzen op tabak. En terecht. Meer terecht dan tabak zelfs.

canis lupus | 03-06-18 | 14:46 | 2

Ook een kwestie van tijd voor watergebruik belast zal gaan worden, wordt je groente en fruit duurder.

Zoon van Boer | 03-06-18 | 14:50

In tabak zit nog allerhande schadelijke rotzooi die in de electrische dampers niet zit -nicotine is het probleem niet- en daar raken de regelgevers al van de war want waar damp is, zou vuur zijn.
Straks hebben we kweekvlees -een Nederlandse vinding, vlees zonder dieren.
Gaat dus niet om vlees, maar om de diertjes. Je weet wel, baasjes die op dierendag hun poes gemalen paard kado doen. En nu lopen ze in Nederland weer achter de feiten aan. Kan nog leuk worden.

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 14:57

Ha, je ziet 'em kijken van; 'moet ik hier serieus op ingaan, moet ik me hiertoe verlagen?

canis lupus | 03-06-18 | 14:44

Maar ze had een leuk regenboogjurkje aan, dat dan weer wel.
Vergissinkje dat geheel wegvalt tegen de hufterige wijze waarop Wiebes probeert weg te lullen dat de maatregelen die nu, veel te laat, genomen worden om alsnog aan de milieu-doelstellingen te voldoen het karakter van ad hoc paniekmaatregelen hebben, en volledig worden afgewenteld op de individuele burger. Hier worden de kosten als gevolg van het dichtdraaien van de gaskraan nog eens bij opgeteld. "U wordt door ons genaaid, u moet als u niet in de kou wilt zitten en uw potje wilt blijven koken een forse investering doen, en u ziet maar waar u het geld vandaan haalt" is de vrije vertaling van "ik wil me hier niet bemoeien met het individuele spaargedrag van de Nederlander".

Schoorsteenveger | 03-06-18 | 14:42 | 3

Jurkje was heel leuk, waar zou ze die gekocht hebben.

gato | 03-06-18 | 14:50

Natuurlijk worden de kosten op de burger verhaald dat is in alle gevallen zo. Of het nu de overheid is die belastingen verhoogt of verzint. Of het bedrijfsleven welk de financiële effecten doorberekent in de kosten van de dienst of het product.

normanius | 03-06-18 | 14:55

normanius | 03-06-18 | 14:55 |
Maar de ene wijze waarop je die kosten op de burger verhaalt kan sterk verschillen van de andere. De individuele huizenbezitter wordt plots voor het feit gesteld dat hij zijn gasgestookte verwarmingsketel niet meer mag vervangen, en dat hij op eigen rekening voor een alternatief energiesysteem zal moeten zorgen. Dat is heel wat anders dan een algehele belastingverhoging en komt in de cijfers van het CPB ook heel anders terug. "U moet die investering over dertig jaar uitsmeren" is wrang als je die investering vandaag, afgedwongen nog wel, moet doen.

Schoorsteenveger | 03-06-18 | 15:16

Er moet een belasting komen voor gelovigen, ongelovigen krijgen korting. Die reli gekkies kosten ons klauwen vol met geld namelijk.. Daar mag wel iets van terug gaan komen.

Mark_D_NL | 03-06-18 | 14:41 | 3

Er moet een belasting worden geheven op dik worden en een verbod op afslanken. Als morgen heel Nederland gaat afslanken, zal dat een enorme extra CO2 uitstoot tot gevolg hebben.

Schoorsteenveger | 03-06-18 | 14:43

Forfetair voordeel uit god. Zelf aangeven hoeveel. Niets aangeven is niet geloven.

Knufter | 03-06-18 | 14:44

Schoorsteenveger, ga je met afslanken dan meer winden laten?

simplesimpie | 04-06-18 | 04:41

En daarmee verschuift de grens om in het buitenland te gaan inkopen van Utrecht naar Leiden.
Volgens mij is de hele exercitie een verkapte ophoging van het budget van Brussel. Hun inkomsten komen direct via de BTW.

Frau Merkel | 03-06-18 | 14:40 | 1

Ja... De eu club wilt meer, meer, meer geld.. Maar ja UK eruit dus wat nu. De enige mogelijkheid die ze hebben is een eigen belasting heffen en dat gaan ze, proberen te, doen op plastic... Ze noemen het geen belasting maar een premie oid dacht ik. eu clubje is knettergek.

Mark_D_NL | 03-06-18 | 14:42

Konijnenvoer valt onder het lage tarief en caviavoer onder het hoge.
Want konijn is vee.
Terwijl de cavia (guinea pig) als levend vlees per galjoen hier is gekomen.

Als je het vitaminegebrek in konijnenvlees wilt opvangen tegen scheurbuik moet je de ogen ook eten.

Maar wat kan dat nog schelen als we van A tot Zink tabletten hebben....

Ben-Bataaf | 03-06-18 | 14:39

Wie Deugt heeft gelijk, bij de VPRO wordt op topniveau gedeugd.

Jan Passant mk2 | 03-06-18 | 14:35 | 2

Ze waren anders wel de enige die een docu over Wilders durfden te maken. Alleen Geert wilde er niet aan mee werken. Best jammer eigenlijk.

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 14:45


Alleen Geert wilde er niet aan mee werken. Best jammer eigenlijk.

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 14:45
Niet echt. Greet is voorstander van het afschaffen van de publieke omroep.
Zou een beetje hypocriet zijn als-ie dan ineens wel mee wil werken aan zo'n docu.

jemagookniksmeer | 03-06-18 | 15:34

Zo lang een kapper 6% btw rekent en bijvoorbeeld een medisch pedicure 21.5% btw vind ik niets anders meer gek.

doskabouter | 03-06-18 | 14:30 | 3

Reken voor lol eens uit wat de farmacie van onze verzekeringspremie opeet en wat dat zou zijn als het gewoon alleen productiekosten waren.

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 14:36

*kuch21.5kuch*

Pedronegro | 03-06-18 | 14:40

Ik herinner me nog dat die kapper btw naar 6% ging. Midden jaren 90. Die centen gingen direct in de pocket van de barbier. Niemand die zijn prijzen verlaagde

Reaguurst | 03-06-18 | 16:07

30 procentpunt. Geen 3.

snokkertje | 03-06-18 | 14:24 | 8

kloopindeslootjijook | 03-06-18 | 14:34 |
Zoon van Boer | 03-06-18 | 14:35
De heren hebben volkomen gelijk. De onderbuik borrelde iets te hard. Excuses.

Litsehimmel | 03-06-18 | 14:37

Zoon van Boer | 03-06-18 | 14:35
"het product zelf, wordt 3% duurder"

Onjuist. Het product wordt 2,83% duurder bij een BTW stijging van 9% naar 6%: (109-106)/106 = 2.83%. Wanneer producten 3% duurder maken de winkeliers dus precies misbruik van de situatie zoals u al schetst.

Ares | 03-06-18 | 15:36

Ares | 03-06-18 | 15:36
Andersom dus. Bij een stijging van 6% naar 9%.

Ares | 03-06-18 | 15:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja meer belasting, mooi man.

Kaas de Vies | 03-06-18 | 14:22

Ik had liever gezien dat groenten en fruit naar 0% zou gaan en vlees, zuivel en eieren naar 9% of wellicht hoger. Dat zou een stuk eerlijker zijn geweest want je hebt die zaken niet nodig om te overleven maar ze veroorzaken wel veel dierenleed en schade aan het milieu.

Vrouwtje_haram | 03-06-18 | 14:20 | 12

Vrouwtje_haram | 03-06-18 | 14:43
Dierenproducten veroorzaken geen leed. De mens die hem niet humaan slacht, die veroorzaakt het leed. Of dat nu uit geloof of winstkenmerk is, maakt niet zoveel uit.

lovekila | 03-06-18 | 15:00

lovekila | 03-06-18 | 15:00
Humaan slachten bestaat niet. Het blijft doden en daar komt lijden bij kijken.

Vrouwtje_haram | 03-06-18 | 15:08

70 liter water voor een fles Coca Cola. Schep 2 eetlepels suiker in uw koffiemok, laat afkoelen en proost. Wel zo milieuvriendelijk.

Hetkanverkeren | 03-06-18 | 15:11
▼ 9 antwoorden verborgen

Domme doos. Man, man, man.. We hadden vrouwen nooit stemrecht moeten geven.. toen ging alles bergafwaarts.

Mark_D_NL | 03-06-18 | 14:19 | 5

En Pol was Pot, ik bedoel maar.

Croxifoxio | 03-06-18 | 14:43

@Renhoek: en de ander ligt blijkbaar in de Albert Hal.
Lol.

Baski | 03-06-18 | 16:09

En Ollongren veroorzaakt WOIII.

artie | 03-06-18 | 16:57
▼ 2 antwoorden verborgen

"Echt waar" haha. Was een latertje gisteren denk ik. Vlees mag trouwens best naar 21%, dat mag je gerust een luxeproduct noemen wat we niet dagelijks hoeven te eten en waarvoor miljoenen dieren per jaar onnodig sterven én wat een ontzettend grote aanslag pleegt om het milieu. Ik ben geen vegetariër, maar er vallen veel teveel producten onder het lage tarief, vlees is daar zeker een van. Als dat ertoe leidt dat meer mensen ipv 7 dagen in de week nog maar 3-4 dagen in de week vlees eten dan wint iedereen.

Ardbeg | 03-06-18 | 14:19 | 10

Is natuurlijk precies de verkeerde 'oplossing': maak vlees duurder door de leefomstandigheden van dieren verplicht veel sneller te verbeteren, wat nu geldt als drie sterren voor het dierenwelzijn zou gewoon de standaard moeten zijn. Laat vervolgens de markt het oplossen door dit bewuste vlees zo voordelig mogelijk te produceren.
En maak vlees niet duurder door de staatsmoloch met nog meer belastingen te voeren. Dan gaan Nederlandse vleesproducenten hun goedkope vlees meer exporteren, en wordt er geen dier beter van.

Zware Guy | 03-06-18 | 14:36

Hoorde gisteren van een Zwitser, die 7 keer een niersteen had, om geen rundvlees meer te eten, had zijn arts gezegd.

gato | 03-06-18 | 14:55

Ik vraag me bij Aardbei wel eens af wat voor groene groenten hij nu precies eet. Sinds wanneer is vlees eten een verslaving? Dat aten we heel vroeger al gecombineerd met rauwe groenten. Of is het ach jee, de mens is maakbaar?

lovekila | 03-06-18 | 14:57
▼ 7 antwoorden verborgen

De afschaffing van dividendbelasting op de zoute, vette en suikerrijke producten van Unilever wordt betaald met een extra belasting op verse groente en fruit. Binnenkort ook een belasting op frisse lucht.

Feynman | 03-06-18 | 14:17 | 2

En zo is het maar net. Draai de middenklasse een loer en verlaag de belastingen op topinkomens nog maar een keer.
Nivelleren blijft een feest.

Dzjengis-Somebody | 03-06-18 | 15:28

Tsja, had het onderwijs maar gefocust op kennis, redeneren, rekenen en taal in plaats van te compenseren op opvoeding omdat er groepen ouders in Nederland zijn die daar te beroerd voor zijn. Dan had de meerderheid zo door die onzin geprikt.

Parel van het Zuiden | 03-06-18 | 15:39

Dan is het de verantwoordelijkheid van Wiebes om er wél wat van te zeggen.

Zenzeo | 03-06-18 | 14:16 | 2

Dat wordt gênant. Hij laat heel chique een uitweg. +1 voor Wiebes

Pedronegro | 03-06-18 | 14:35

Politicus en verantwoordelijkheid. Nuff said.

Frau Merkel | 03-06-18 | 14:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken