Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Doe mee. Het is ónze democratie, verdomme

Het spel is op de wagen en de teller tikt. De eerste halve ton komt in beeld maar het gewicht van de 300.000 drukt zwaar. Het is echt heel veel en zonder hulp gaan we dat niet redden.

Het publiek alhier wist snel genoeg dat we er mee bezig zijn, en heeft grotendeels ook al besloten of ze wel of niet tekenen voor een donorreferendum op referendum.nl. Ondanks de redelijke media-aandacht die we vorige week (en aan het begin van de campagne) kregen, is het een feit dat de grote meerderheid der landgenoten nog geen idee heeft dat ze dit initiatief kunnen steunen. 

Hoort, zegt het voort
Daarom dus onze oproep aan iedereen die oplet & het wel weet: hoort, zegt het voort. Vertel je vrienden, familie en collega's over dit initiatief. In 2015 was dat de sleutel van de schatkist die het Oekraïnereferendum ontsloot. Deel de website van Hart voor Democratie, spoor mensen aan om te tekenen, slinger de discussie op gang en laten we het eens met ons allen over orgaandonatie hebben, en de manier waarop we dat willen regelen in Nederland.

Ja, we weten dat iedereen een vrije keuze kan maken in het donorregister om wel of geen donor te zijn. Dat is echter niet de vraag die voorligt in een referendum. Dat gaat over de vraag of de overheid mag bepalen of je donor bent, ja of nee. Dat is een vraag die op gespannen voet staat met een aantal grondwettelijke rechten, en daarom is het een hele goede vraag om aan alle Nederlandse kiezers voor te leggen in een referendum: vinden wij het als burgers in onze democratie wel goed, of niet goed dat de overheid pro-actief besluit dat jij orgaandonor wilt zijn, als je zelf niets laat horen daarover? 

Het is jouw lichaam, dus het is volkomen logisch dat de overheid eerst om toestemming komt vragen. En ja, in een referendum kan de meerderheid ook beslissen dat ze het prima vinden om het op die manier te doen - maar dan weet je tenminste zeker dat de wet meer draagvlak heeft dan in de Tweede Kamer, waar een opstandige inval-vvd'er zijn mediamomentje wilde pakken* en een Kamerlid voor de Partij van de Dieren dat zijn trein miste* er voor zorgden dat de nieuwe donorwet met +1 zetel meerderheid per ongeluk werd aangenomen.

Als ze niet willen luisteren, herhalen we de boodschap
Kijk, we weten heus wel dat een referendum geen garantie biedt dat Den Haag gaat luisteren. Dat deden ze bij het Grondwet-referendum in 2005 al niet, en dat doen ze bij de weggestemde delen van de Sleepwet nog steeds niet. Dat word je cynisch van ja, want het bevestigt dat de polletiek doet waar het zelf zin in heeft, of belang bij heeft, en vooral niet doet wat de kiezer haar opdraagt. D66 zou het raadgevend referendum niet laten vallen, zeiden ze in hun partijprogramma. Hun eigen minister staat dat nu tóch te doen, met bloedhaast bovendien. Die anderhalf miljard belastingontwijking voor Shell en Unilever stond in geen enkel programma, en wordt tóch doorgedramd - omlijst met talloze leugens en misplaatste lachjes van Rutte's roversbende. Daar word je óók cynisch van.

Maar: no. fucking. way. dat we dat lijdzaam over ons heen laten komen. We stemmen liever keer op keer voor Jan Lul bij een referendum (zoals je ook voor Jan Lul stemt bij landelijke verkiezingen), dan dat we dat kabinet van hooghartige Haagse hufters, met haar Kukidentpremier, haar Kafka-ministers en haar corrupte penthouse-proleten, onze democratie onder onze voeten vandaan trekken. Opgeven is onderwerping aan de demofobe krachten in het kabinet. Dus we moeten door. Tegen de klippen op. En we weten zeker dat de meeste Nederlanders er óók zo over denken, want anders was er niet zo veel chagrijn over de charlatans van de coalitie. Maar dan moeten die Nederlanders wel weten waar ze kunnen tekenen voor een gecoördineerde tegenactie.

Pak je stem terug. Laat zien dat het volk de baas is in een democratie. Steun de campagne voor een referendum over de donorwet, deel de boodschap met zo veel mogelijk mensen, dwing die Haagse koekenbakkers om te luisteren en onthou dat democratie nou eenmaal niet voor bange mensen is. En de bangste mensen, dat zijn degenen in Den Haag, die onze democratische inspraak af willen pakken zonder met een gezond alternatief te komen. Maar ze vrezen voor niets, want ze vrezen een volk dat enkel en alleen af en toe met oprechte interesse naar hun mening gevraagd wil worden. Omdat het ónze democratie is.

Reaguursels

Inloggen

Ook getekend (vanuit het buitenland per brief).
Ik heb 30 jaar een donorcodicil maar dit gaat te ver.

NLInDenVreemde | 09-05-18 | 09:39

Getekend, en succes!

henkvaningrid | 08-05-18 | 23:01

Getekend. En gedeeld via social media.

schijtzat | 08-05-18 | 22:55
-weggejorist en opgerot-
little C | 08-05-18 | 19:05 | 3

Hee GS, ik kan even geen linkje vinden om aan kaartjes te komen.
Jullie hebben toch kaartjes die in brievenbussen gegooid moeten worden?

LuckyGirl | 08-05-18 | 18:22 | 3

Mail even op [email protected] met naam adres en gewenst aantal!

Van Rossem | 08-05-18 | 18:36

Van Rossem | 08-05-18 | 18:36 |:
Tnx a mil & keep up the good work!

LuckyGirl | 08-05-18 | 19:11

Daar was ik ook naar op zoek, bedankt! Mailtje is verstuurd.

Bugblatter | 08-05-18 | 19:42

Verzonden per post! Het kan een dag of 7-8 duren, maar een stem is een stem.

Koekkeloere | 08-05-18 | 17:56

al geprint, ondertekend en per post verzonden!
(Ja ik weet het oude media, maar hij telt wel!)

Marvin_NL | 08-05-18 | 17:43

"maar dan weet je tenminste zeker dat de wet meer draagvlak heeft dan in de Tweede Kamer"
Het zou toch mooi zijn als het Nederlandse volk deze donorwet een echt ruim democratisch draagvlak geeft.
[Traantje wegpinkt van ontroering bij het idee]

koeberg | 08-05-18 | 17:22 | 4

koeberg:
Ja, dat is op meerdere manieren mooi:
het referendum de nek omdraaien zal misschien ietsje moeilijker zijn als er één referendumuitkomst in het voordeel van de regering uitpakt.
Het referendum zal voor meer registraties zorgen.
En elk geslaagd referendum, nou ja, je snapt het.

LuckyGirl | 08-05-18 | 17:50

@botbot
Ik? Nee hoor.

koeberg | 08-05-18 | 17:53

koeberg | 08-05-18 | 17:53
Mooi, dan heeft u recht van spreken.

botbot | 08-05-18 | 18:19
▼ 1 antwoord verborgen

Tot nu toe aan elk!!!! referendum meegedaan en de regering koos altijd het tegenovergestelde dan waar ik voor koos.

Machoclown | 08-05-18 | 17:00 | 2

Ik ken het gevoel. Bij verkiezingen stemmen de meeste kiezers ook altijd anders dan ik, terwijl ik altijd op de beste partij stem.

JTKDM | 08-05-18 | 17:29

Daarom moeten we gewoon volhouden.

O2Neutraal | 08-05-18 | 19:55

Laatste week is key. De weken ervoor zijn leuk meegenomen. Meeste toelopp zal er zijn wanneer de middle managers en slaafjes uit de 2e kamer gaan lopen blaten om tegen te stemmen. Die zullen weer ene partij onzin over hut volk uitstrooien. En dat zal wederom verkeerd vallen bij de mensuh.
--
Pia wordt daarom ook inde schaduw gehouden. Die is vrij stom dus die laten ze niet zelfstandig meer opereren.

Mark_D_NL | 08-05-18 | 16:57 | 1

uit of in de schaduw houden... waar zijn de taalnazi's wanneer je ze nodig hebt..

Mark_D_NL | 08-05-18 | 16:58

Heerlijk als Bart zich opwindt.

_Fly66_ | 08-05-18 | 16:56

We zullen deze regering en D66 eens wat laten zien.
Op naar de nul donoren.

botbot | 08-05-18 | 16:53 | 2

Hee, dat kroontje heb je nog niet zo lang toch?

LuckyGirl | 08-05-18 | 17:40

Daar gaat het referendum helemaal niet over. Dit is uw laatste kans om zelf uw mening te laten horen in plaats van de mening van uw vertegenwoordiging in de kamer.

O2Neutraal | 08-05-18 | 19:56

Getekend, wat is het fokking moeilijk om met een muis een handtekening te zetten!

Machoclown | 08-05-18 | 16:52 | 1

Kan je nagaan wat voor het klus het zou zijn geweest als je het met een olifant moest zetten.

Klik_hier | 08-05-18 | 16:55

Ik snap niet dat het niet storm loopt. Wellicht de laatste kans op een referendum. Best jammer dat die kans niet met beide handen gepakt wordt.

kleinvrouwke | 08-05-18 | 16:52 | 4

Vakantieperiode?

kweethetooknietbeter | 08-05-18 | 17:17

Mark_D_NL | 08-05-18 | 16:59 :
Ha ik snap 'm nu pas.
Ik dacht al, da's niks voor jou om zo'n sneer te geven.

LuckyGirl | 08-05-18 | 18:20

Er zijn al bijna 50.000 handtekeningen in nog geen 4 dagen (want men begon afgelopen vrijdag om 21 uur). Als het tempo zo doorgaat (50.000 in pakweg 4 dagen) dan hebben we de 300.000 handtekeningen in 24 dagen binnen terwijl we er 42 dagen (6 weken) over mogen doen. Momenteel gaat het dus hard genoeg, het is alleen zaak om nu het tempo erin te houden! In de praktijk gaat het overigens eerder met sprongen, stel dat nu een organisatie aansluit met 100.000 leden die allemaal een oproepje krijgen, of het komt op een talkshow, of er is een incidenct, dan kan het opeens met grote sprongen gaan.

FockeWulf | 08-05-18 | 18:30
▼ 1 antwoord verborgen

"Dokters hadden weinig hoop toen de dertienjarige Trenton McKinley twee maanden geleden met spoed werd binnengebracht in het ziekenhuis. De jongen had een zevenvoudige schedelbreuk opgelopen bij een zwaar auto-ongeluk. Lange tijd balanceerde hij op het randje van de dood. Zijn ouders hadden zelfs al papieren ondertekend voor orgaandonatie. Maar dan gebeurde er iets dat niemand nog had verwacht."
bron: www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180507_035...

kweethetooknietbeter | 08-05-18 | 16:52

@VanRossem, Robin Hood zei ook nooit V.r.d.m. Die extra saus heb jij niet nodig...... ik heb al getekend

hetgingperongeluk | 08-05-18 | 16:48
-weggejorist-
AlleyMan | 08-05-18 | 16:45

Hoeveel hebben we er al?? Keep us updated!

CleanUpTime | 08-05-18 | 16:45

Een tellertje op de website zit er dit keer zeker ook niet in? Het volk dom houden zijn Haagse praktijken, weet u nog?

Klik_hier | 08-05-18 | 16:45 | 2

Er komt een teller, dat is belooft (en beloftes van GS worden nagekomen, anders moeten ze mijn voeten likken).

LuckyGirl | 08-05-18 | 17:37

Het is slim om pas een teller te plaatsen als je een substantieel aantal handtekeningen hebt. En dat heeft GS beloofd.Anders werkt het zo demotiverend. En GS meldt nu regelmatig hierboven hoeveel handtekeningen er zijn. Zondag waren er 30.000, momenteel naderen we de 50.000, zo zeggen ze hierboven.

FockeWulf | 08-05-18 | 18:13

Ben al bezig...

Wijze uit het Oosten | 08-05-18 | 16:42

Prima wet donorwet.
Dood heb je ook niks aan al die delen.
En bij leven kannibaliseren gaat mij niet gebeuren. Voor familie ook niet.
Er zit niets overbodigs in je lijf.

Raider Twix | 08-05-18 | 16:35 | 1

Moet je wel eerst echt dood zijn.... daar ligt soms nog wel eens een probleempje.

FockeWulf | 08-05-18 | 18:11

Niet dat er met de vorige edities iets gewonnen is, maar vooruit, we klimmen de barricade's maar weer eens op. Strijdt, oh Nederlander, tegen den ondemocratische, narcistische overheid.

dorstig! | 08-05-18 | 16:26 | 1

Tegen het kabinet Prutte, dus de vv(d), c(d)a en 66. CU hangt er ook nog bij, maar dat is gewoon vulling.

O2Neutraal | 08-05-18 | 19:57

Het is inmiddels zwaar gepolitiseerd, zo blijkt uit mijn inspanningen bij vrienden en kennissen.
Ook dat het initiatief bij Geenstijl ligt maakt het er niet gemakkelijker op, mat dank aan MSM.

Bolhoed | 08-05-18 | 16:25 | 1

Het is dan weer typisch Nederlands om niet inhoudelijk met het onderwerp bezig te willen gaan als de boodschapper niet aanstaat.
Erg kleingeestig.

LuckyGirl | 08-05-18 | 18:03

Straks een Lubachje eroverheen voor de laatste 100k?

Hemmenaar7 | 08-05-18 | 16:19 | 5

Mark_D_NL | 08-05-18 | 16:52 |:
Hij zei het over zichzelf in een item over het vorige referendum.
Hij is niet mordicus tegen want voor het Wiv referendum maakte hij een uitzondering.
Misschien is zijn bazin ook niet tegen referenda maar als je met Ollongren schaart moet je wel ;-)

LuckyGirl | 08-05-18 | 17:25

Lubach item hielp wel met sleepwet en imo zelfs met Oekraïne?
Bracht hij niet al die miljoenen plofkip in zijn item?

Hemmenaar7 | 08-05-18 | 17:55

Hemmenaar7 | 08-05-18 | 17:55 |:
Hmja... hij besteedde er aandacht aan maar zoals vaker onthoud hij zich van echt stelling nemen.
Maar alle beetjes helpen.

LuckyGirl | 08-05-18 | 18:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Referendum.. het allerslechtste wat je kunt verzinnen. Nee stemmers zijn namelijk standaard altijd in de meerderheid.

Moedereter | 08-05-18 | 16:14 | 6

@ LuckyGirl:
In tegenstelling tot wat de meeste mensen aannemen, dat de directe democratie de Zwitsers nu eenmaal in de genen zit, is er in de 2e helft van de 19e eeuw in Zwitserland jarenlange strijd geleverd door een coalitie van met name boeren, arbeiders en katholieken, ofwel 3 bevolkingsgroepen die werden achtergesteld in het liberale Zwitserland van de 19e eeuw. Er was in Zwitserland wel de traditie van volksvergaderingen op gemeentelijk en kantonaal niveau, maar toen het moderne Zwitserland gesticht werd door de liberalen in de 19e eeuw, wilden die aanvankelijk GEEN directe democratie op federaal niveau invoeren. Ze wisten wel hoe dat moest, want de Zwitsers hadden van Frankrijk het referendum afgekeken en op kantonaal niveau waren ze al bezig om de volksvergadering voor het referendumsysteem te vervangen. Maar op federaal nieau wilden de politici het dus niet. Toen ontstond de zogenaamde "Demokratiebewegung" die dus jarenlang harde acties heeft gevoerd, inclusief het op bepaalde momenten verzamelen van boeren met hooivorken om de geachte politici duidelijk te maken dat het nu menens was. In Amerika is het op soortgelijke manier gegaan; daar voerden ongeveer de helft van alle deelstaten een soortgelijk referendumsysteem in als in Zwitserland (vaak ook afgekeken uit CH), met name tussen 1898 en 1920. Dit was met name het resultaat van de acties van 2 grass roots bewegingen, namelijk de Populist Movement (meer landelijke boerenorganisaties) en de Progressive Movement.

FockeWulf | 08-05-18 | 18:24

Focke. Je weet veel van Zwitserland, misschien kan jij me eens vertellen hoe Zwitserland het voor elkaar krijgt om nergens aan mee te doen. 1e 2e wereldoorlog, niet in de europese unie, Navo, VN mondjesmaat, eigen munt, bankgeheim. Hoe kunnen ze toch overal neutraal in blijven. Buiten de gatenkaas en de horloges hebben ze weinig te bieden en toch zijn ze veruit het rijkste land van de wereld. Hoe doen ze dat toch.

beau van rtl | 08-05-18 | 18:44

FockeWulf:
Tijd dat jouw zwitsal verdwijnt, geweldig!

LuckyGirl | 08-05-18 | 19:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik word er zooo moe van jongens. Er is helemaal geen democratie. We mogen kiezen en zeggen wat we willen, maar daar wordt niets meegedaan. De beslissingen komen van HQ Lage Vuursche en niet anders. Wie het geld heeft heeft de macht. Dus laat maar.

beau van rtl | 08-05-18 | 16:12 | 16

Lucky Girl. Begrijp je nu wat ik bedoel. Sorry dat ik je een beetje heb meegetrokken in mijn fittie met die vervelende Baski.

beau van rtl | 08-05-18 | 17:57

Nee, Beau, ik heb me er zelf mee bemoeid.
Het is jammer dat de politieke situatie zo kan polariseren maar ik begrijp dat dat niet anders kan.
Eigenlijk kan de positie van Baudet me niet eens erg schelen, elke stem op hem of Wilders telt als positief.
Anders blijft alleen dierenpoes nog over als enigszins geloofwaardige oppositie.
Daar moet ik echt niet aan denken.

LuckyGirl | 08-05-18 | 18:10

Baski | 08-05-18 | 17:52 |:
Jullie geloven allebei ergens vurig in.
Dat siert voor mij altijd, ongeacht woorden of manier van discussiëren.
Alles beter dan meelopen.

LuckyGirl | 08-05-18 | 18:13
▼ 13 antwoorden verborgen
-weggejorist-
psycho_3 | 08-05-18 | 16:08

Noor hoe staan we ervoor!!!

psycho_3 | 08-05-18 | 16:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken