Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hee! Poppetje uit Brussel spreekt zich eindelijk uit over #CatalanReferendum (maar wel tegen de EU)

Social

Hee kijk. Niet iedereen in Brussel pullt een timmerfransje en houdt zijn hypocriete muil over de Spaanse politie-armada die de Catalaanse democratie-poging uit het water kanonneert. Vlaamse Europarlementariër Bart Demesmaeker (NV-A) is in Barcelona en doet verslag in zijn timeline. Hierboven heeft de Belg (wiens conservatief-liberale partij zich ooit bijna bij Verhofstadts ALDE aansloot) een boodschap voor Juncker en Timmermans: shame on you. En terecht, want terwijl brandweermannen de Catalanen proberen te beschermen tegen politiemensen, is en blijft het oorverdovend doodstil in de ivoren torens van Brussel. En ook de premier van Spanje zwijgt. Het morele failliet van de Europese Unie: Maandenlang moeten we op de Staatsjournaals horen hoe de ongekozen Timmerfrans tekeer gaat tegen Polen en Hongarije, die zogenaamd de democratische waarden van de EU zouden ondermijnen omdat ze zichzelf tegen migratietoerisme en de islam willen beschermen. Maar op het moment dat de Spaanse politie stembussen komt sluiten stelen en daarbij vrouwen en kinderen neerknuppelt, wordt er door iedereen en z'n eurofiele polyglot in alle talen gezwegen. Geen idee hoe je rock bottom in het Spaans (of Catalaans) vertaalt, maar dat is waar de EU zich nu bevindt: op het absolute morele nulpunt. Omdat het zwijgen maar één ding kan betekenen: instemming met het harde politie-ingrijpen van een EU-gezinde regering. Bah, bah, etcetera.
UPDATE: Twitter livestream HIERRR.
UPDATE: Meer dan 300 gewonden al (bron: NOS)
UPDATE: Spaanse Vice-Premier zegt: Schuld van de Catalanen.

Social

[Sarcasmemodus] Handig zo'n digitaal sleepnet!

De Spaanse regering haalt Catalaanse verkiezingswebsites 1 voor 1 uit de lucht. Die sites hebben servers waarop stemsoftware draait. De IP-adressen waarop het draait worden 1 voor 1 geblokkeerd. Een tipgever liet ons zien dat de hosting van (een deel van de) websites in z'n geheel niet in Spanje is. Hoe kan Spanje servers in VS en UK zo snel (laten) blokkeren? Ruikt naar een staats-sleepnetje met internationale informatie-uitwisseling én dodemansknoppen voor data.. Wat de Catalanen nodig hebben, is een proxy à la FuckTimKuik.org, maar dan een FuckTimmerfrans.org. Overigens zijn ook EU-kritische accounts zoals Voice of Europe afgelopen nacht zowel van twitter als facebook gejorist. Had u al getekend voor het sleepwetreferendum? Want de democratie en vrijheid in Europa brokkelen af waar je bij staat en het gaat harder dan je denkt.
Update: Voice of Europe is terug, maar hadden wel "serious troubles."

Social
Social

Update: Belgische premier spreekt zich uit

Social

Reaguursels

Inloggen

De overeenkomst tussen een Catalaans referendum en een Nederlandse, in beide referenda heeft de roverheid schijt aan het volk.
Verschil,
Rutte lacht alles weg en laat het stiekem verdampen via de achterdeur, daar gaan ze met de knuppel over het volk heen, stiekem vs duidelijke taal, beide zijn ondemocratisch en minachtend naar de burgers.

pannekoekgezicht | 02-10-17 | 08:22

Het referendum in Catalunya gaat maar over één enkel ding: boeren en EU landbouwsubsidies. Een paar volksmenners hebben het ' debat' naar het hysterische en symbolische getrokken, in een land dat al in hoge mate onafhankelijk is. Er zitten aan de separatisten een paar hele enge trekjes. Laat ze maar lekker bij de 19 autonome Spaanse provincies blijven, want de burgers van Nederland, Duitsland en Zweden betalen het gelach.

bisbisbis | 02-10-17 | 00:35

Er zal toch binnenkort een persoon zijn die maar èèn oplossing ziet. Dit gaat fout, iedereen ziet t.

rattenvanger XL | 01-10-17 | 23:20

Zo die uniformen zijn wel van de mishandeling zeg; die ene spring vol van de trap op een man zijn kop.
Enige logische reactie is geweld, zo krijg je in no time een burgeroorlog want dit gaat over het simpel invullen van een stem, toch zo belangrijk voor de EU.
Dan moet ik Nederland nageven dat die de uitslag gewoon doodnegeren en die paar zielen die dan nog naar denhaag komen OOK negeren.
Misschien moeten we ons toch wat minder laten negeren.

28 | 01-10-17 | 22:39

Hee Timmermans, kom op geef ns antwoord. Is dat het Europa dat je zo graag wil?

Munchhausen | 01-10-17 | 21:35 | 2

deze ongekozen dictator zal wel gek zijn !!oorverdovend stil zijn dat is zijn motto en lekker aan de borrel met die andere dictator !!maar iedereen weet wat uiteindelijk het lot zal zijn van deze kliek !!

geeratz8217 | 01-10-17 | 22:31

Idd schandalig

Pedro el Negro | 02-10-17 | 02:09

Rutte nam het Oekraine referendum ook niet sereneus, dus waarom zou Madrid dat dan wel doen als mede "democratisch" land.

IndoFortuyn | 01-10-17 | 21:03

Rutte nam het Oekraine referendum ook niet sereneus, dus waarom zou Madrid dat dan wel doen als mede "democratisch" land.

IndoFortuyn | 01-10-17 | 21:03 | 1

pinokio zal ook niet reageren achter het gordijn van het torentje zal hij op fluistertoon informeren bij die zuiplap in Brussel wat te doen !!

geeratz8217 | 01-10-17 | 22:34

Wat zou El Salvador hiervan gezegd hebben, vraag ik u af...
En hoe zou het Danny vergaan...

Sans Comique | 01-10-17 | 20:07

De goede man zegt ook nog; "Is dit het Europa dat u voor ogen staat? Is dit wat u wilt?"

Waarop het antwoord volmondig ja klinkt, maar dat wisten we toch al een jaar of 15 nu? Geenstijl ontleent juist haar bestaansrecht o.a. aan de ontsporing van de democratie op Europees niveau.

Sans Comique | 01-10-17 | 19:58

Moeten we Godbeterehet helemaal naar Vlaanderen om een Nederlander met ruggegraat te vinden?

Sans Comique | 01-10-17 | 19:48

Ongeachte de (on)wettelijkheid van dit referendum, had de Spaanse regering beter vooraf een duidelijk signaal kunnen geven omtrent het naast zich neerleggen van de uitslag en over te gaan naar de orde van de dag. Het referendum had dan gewoon door kunnen gaan en er had niet g vochten moeten worden.

Door wat er vandaag gebeurd, bestaat de kans dat het percentage voorstanders van onafhankelijkheid plotseling toeneemt van 40% naar misschien wel 60%. En wie heeft er dan uiteindelijk gewonnen!

Tollebol | 01-10-17 | 18:30

Tijd voor Psalm 107.
107

steekmug | 01-10-17 | 17:59 | 3

Leer eerst maar eens klok kijken idioot.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 18:07

@Ongeblustekalk
U zit psychologisch vast aan mechanische en/of electronische tijd?

steekmug | 01-10-17 | 19:24

steekmug | 01-10-17 | 19:24
Nee, zijn biologische klok. En die geeft 2017 aan.

Sans Comique | 01-10-17 | 20:01

Vrijheid van meningsuiting, maar dan alleen de mening van de regering. En de Europese Unie zag dat het goed was.

The_Black_Knight | 01-10-17 | 17:57

Ook hier bestaat geen echte democratie, alleen al het feit dat de PVDA alle baantjes krijgt en Femke burgemeester word bewijst dat.
Europa is een grote farce.

puntjeopdei | 01-10-17 | 17:56

Ondanks al het geweld tegen de eigen bevolking lukt het de Spaanse overheid niet om het referendum te stoppen. 96% Van de stembureaus is namelijk gewoon open.

Endoxa | 01-10-17 | 17:21 | 3

Zodra de stembureau is ontruimd gaat de politie weer weg. Daarna is de stembureau weer open.. :)

Wasbakplasser | 01-10-17 | 17:43

Bijna 500 gewonden nu al. Dat is wat Spanje democratie noemt. Dat is wat de EU democratie noemt. Het is gewoon een dictatuur. En dat beseffen de mensen in Catalonië zich nu ook. Democratie gedwongen door politieknuppels en rubber kogels. Walgelijk.

Zapata10 | 01-10-17 | 17:52

Zapato 10--- Yep, als men dit in Rusland ziet, staat het NPO staatsnieuws klaar om de boel te veroordelen, die hele EU is een grote farce. Wij zitten net zo goed vast aan een nep parlement, die z'n reet afveegt aan z'n burgers. Als hier de situatie zou ontstaan als in Spanje nu, word er net zo hard op ons ingebeukt.

Wienerschnitzel mit | 01-10-17 | 20:52

Basken/Catalanen zijn geen vrijwillige deelnemer aan het Koninkrijk Spanje,

adjudant | 01-10-17 | 17:13 | 1

Fascist Franco heeft destijds de zelfstandigheid teruggedraaid. Het zijn nu de EUroscisten uit Madrid en Brussels die proberen directe democratie de nek om te draaien.

litebyte | 01-10-17 | 17:24

Ongelooflijk, je EIGEN volk zo schoppen en aan de haren trekken als ze vreedzaam zitten te demonstreren... ben je aardig van het padje af geraakt als agent... dienen en beschermen was het toch?

lovekila | 01-10-17 | 17:11 | 1

Zal hier niet anders gaan, maak je geen illusies!

Wienerschnitzel mit | 01-10-17 | 20:52

Franco is kennelijk niet dood en hier blijkt maar weer dat spanje nog steeds een dictatuur is en ook de eu is niet vies van dictatoriaal gedrag

coolgen | 01-10-17 | 17:07 | 4

dus als friesland zich ook wil afscheiden dan sturen we onze complete politiemacht om die friezen eens een lesje te leren

coolgen | 01-10-17 | 17:52

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 17:39
Wat weer zou bewijzen dat iedere overheid een roversbende is... Overigens mag je van het land genaamd de EU wel afscheiden, met 2 jaar onderhandeling. En de grondwet van Ethiopië staat, na jarenlange (burger)oorlog met Eritrea ook toe dat een lidstaat mag afscheiden (zij het met eerst 2/3 meerderheid in het lokale parlement):

"... Article 39
Rights of Nations, Nationalities, and Peoples
1.
Every Nation, Nationality and People in Ethiopia has an unconditional right to
self-determination, including the right to secession.
2.
Every Nation, Nationality and People in Ethiopia has the right to speak, to
write and to develop its own language; to express, to develop and to promote
its culture; and to preserve its history.
3.
Every Nation, Nationality and People in Ethiopia has the right to a full
measure of self-government which includes the right to establish institutions
of government in the territory that it inhabits and to equitable representation in
state and Federal governments.
4.
The right to self-determination, including secession, of every Nation,
Nationality and People shall come into effect:
(a) When a demand for secession has been approved by a two-thirds majority
of the members of the Legislative Council of the Nation, Nationality or People
concerned;
(b) When the Federal Government has organized a referendum which must
take place within three years from the time it received the concerned council’s
decision for secession;
(c) When the demand for secession is supported by majority vote in the
referendum;
(d) When the Federal Government will have transferred its powers to the
council of the Nation, Nationality or People who has voted to secede; and
(e) When the division of assets is effected in a manner prescribed by law.
5.
A "Nation, Nationality or People" for the purpose of this Constitution , is a
group of people who have or share large measure of a common culture or
similar customs, mutual intelligibility of language, belief in a common or
related identities, a common psychological make-up, and who inhabit an
identifiable, predominantly contiguous territory..."

Toch heeft tot nog toe, ondanks etnische spanningen en het feit dat de grootste minderheid, de Oromo, zich achtergesteld voelen, nog geen secessie plaatsgevonden. Hoe zou dat komen denk je...?

Wol | 01-10-17 | 17:53

Zag net een video, waar de Catalaanse politie stond te huilen. Dus de Mossos, In Spanje werkt bijna de helft van de bevolking bij de politie.

gato | 01-10-17 | 17:54
▼ 1 antwoord verborgen

Lees hier heel weinig over de rechten van de zwijgende meerderheid van Catalanen die tegen dit referendum en tegen onafhankelijkheid is. Waarom zou die mee moeten doen aan een illegaal referendum? Als ze namelijk wel gaan stemmen legitimeren ze een illegaal referendum, niet stemmen helpt de separatisten aan een, weliswaar ongeldige, meerderheid. Rajoy heeft het enig juiste gedaan door jet referendum onmogelijk te maken. Als de Catalanen onafhankelijkheid willen kunnen ze dat op legale wijze via verkiezingen en het Spaanse parlement afdwingen.

thijs4419 | 01-10-17 | 17:02 | 7

Welke meerderheid? Er mag niet geteld worden wat de Catalaanse bevolking wil, dus hoe kom jij bij een meerderheid? Welke meerderheid? Dat weet jij helemaal niet. Jij hebt ze niet allemaal gevraagd. De enige manier om er achter te komen is eh... een referendum.
Muntje valt?

Stormageddon | 01-10-17 | 19:02

@ Wol | 01-10-17 | 17:31: Als het een ongrondwettelijk referendum betreft dan gaat het niet om lui, maar een nutteloze bijeenkomst waarvan de uitslag nooit mag meetellen, wel of geen (grote) opkomst. Dit gezegd hebbende mag een overheid zich nooit op dergelijke manier tegen de bevolking keren.

mr.money | 01-10-17 | 20:11

Je kunt mensen toch niet verbieden om de klokken gelijk te zetten? Als er maar 10 man waren komen opdagen, hadden die 'separatisten' toch ook gedacht: dat leeft niet echt, laten we er maar mee ophouden. Maar zelfs dat moet dus blijkbaar met paardenmiddelen de kop worden ingedrukt. Bij de foute gedachte/mening moet dus meteen al alles uit de kast worden gehaald? In normale 1 op 1 situaties is het optreden van de Spaanse overheid een gigantisch noodweerexces, om niet te zeggen exces. Laat dat noodweer maar zitten.

Wachtmeester R | 02-10-17 | 14:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Weer die uitgekauwde sentimentele 'No pasaran' roepers, en wederom poogt men de vorige (burger) oorlog te winnen.
Of is links nu rechts wanneer het over volkssoevereiniteit gaat ? En mag dat dan wel van de internationale socialisten, U weet wel die goede nazi's.

Hensmunter69 | 01-10-17 | 16:58

we de mond vol over Assad die eigen volk helemaal de tiefus sloeg omdat ze zich wilden afscheiden.
Hier gebeurt exact hetzefde, ik vraag me af hoeveel geweld Spanje zal gebruiken als het allemaal tot het uiterste gaat.
jaren geleden had europa ook de mond vol toen in China social medie werd platgelegd, ook hier doet europa hetzelfde met haar burgers. Direct alles op internet blokkeren.
Ik begin zo de tering schijt aan de overheden te krijgen met hun schijndemocratie, wel naar de pijpen van de EU dansen. Ik heb ondertussen zo veel haat dat ik het niet meer verwerkt krijg achter het toetsenbord.

shimanski | 01-10-17 | 16:52 | 4

Da's een bijzonder gevoel hè? Dat het van binnen kookt, dat je het wel uit zou willen schreeuwen, je het liefst zo'n Spaanse fascist op zijn muil zou willen slaan, maar dat je werkelijk niets kunt doen, want je zit gewoon thuis op de bank, of achter de computer met een kop koffie en een zak boontjes on te doppen.

Stijlicoon | 01-10-17 | 16:58

Ik zie filmpjes van menen die vanuit hun flatje, over de straat heen, cat-6 kabels trekken naar het stembureau i.v.m. de DoS aanval vanuit Madrid op de IP adressen van stembureaus. Dat toetsenbord kan nog van pas komen.

W_F | 01-10-17 | 17:32

Dit smerige zootje doet het al Jaren zo ,reken maar niet dat er een reactie Komt van onze zgn democratische leiders!

geeratz8217 | 01-10-17 | 22:43
▼ 1 antwoord verborgen

Oorspronkelijk was er absoluut geen meerderheid voor afscheiding.. maar op het moment dat de Spaanse overheid de mensen v e r b o o d een referendum te houden kreeg die de totale bevolking tegen zich.
En terecht.
Nu krijgen we dus, als het tegen zit, een tweede decenniadurende stijd á la de ETA.

mallekater | 01-10-17 | 16:48

Overigens had Nederland indertijd ook niet het grondwettelijke recht om zich van Spanje af te scheiden. Benieuwd wanneer de grondwet-dwepers gaan eisen dat de onafhankelijkheid ongedaan gemaakt wordt.

obominotie | 01-10-17 | 16:44 | 3

Daar is die hele EU toch voor. Om dat "onrecht" van de Nederlandse en andere onafhankelijkheid ongedaan te maken. "Goh, we weten niet meer welk land nu wel en niet legitiem onafhankelijk geworden is, dus laten we ze allemaal op één grote hoop gooien met één regering". ;)

Wol | 01-10-17 | 17:23

Noem eens een EU land dat wel volgens het boekje ontstaan is. (en de EU lidmaatschappen zelf zitten ook wel een paar verdachte inlegvelletjes tussen.)

W_F | 01-10-17 | 17:36

Er was toen geen grondwet. Het Plakkaat van Verlatinghe is gebaseerd op het beginsel dat burgers het recht hebben om hun vorst te verlaten als die de wetten en traditionele vrijheden van de burgers niet respecteert. Van een vergelijkbare situatie in het heden is in Catalonië geen sprake.

Buerman | 01-10-17 | 20:01

Het wordt tijd dat we de EU omver gaan werpen. Een serieuze omwenteling is nodig. De EU is een gevaar voor de vrede en veiligheid in Europa.

Billendoekje | 01-10-17 | 16:40

Dit optreden illustreert ook waarom Eurofielen zo graag willen dat de Turken bij de EU komen. Die hebben veel meer know-how op het gebied van repressie, en die zal de EU de komende decennia hard nodig gaan hebben.

obominotie | 01-10-17 | 16:39

Rajoy heeft natuurlijk groot gelijk dat hij optreedt. Het Spaanse Constitutionele Hof heeft het referendum verboden. Het recht op afscheiding bestaat niet, zoals,dat overigens ook in Nederland het geval is. Als regering heb je het volste recht, zelfs de plicht, de wet te handhaven. Als CataloniE een legaal referendum wil, zullen ze dat in het Spaanse democratisch gekozen parlement af moeten dwingen.

thijs4419 | 01-10-17 | 16:32 | 6

Ik handhaaf ook graag de wet als ik die wet zelf mag dicteren en veranderen. Lekker makkelijk. Jij bent mijn slaaf en als je het niet met me eens bent moet je eerst samen met mij democratisch bij meerderheid beslissen dat het niet zo is. En ik zeg nee... Dat is exact zoals Franco die Spaanse grondwet heeft gedicteerd.

En zoals Stormageddon hieronder al aangaf: er zijn ook internationale verdragen die recht op autonomie en zelfs afscheiding geven, zelfs al houdt geen land zich daaraan. Nog afgezien van algemene morele en filosofische principes. Of gewoon logisch nadenken: als afscheiden tegen de wet in nooit mag, zou Nederland ook een illegale staat zijn. Evenals de VS, voormalig Joegoslavische en Sovjetstaten en verscheidene andere landen.

Wol | 01-10-17 | 17:20

Wol | 01-10-17 | 17:20 Je moet maar eens de moeite nemen het Plakkaat van Verlatinghe door te nemen en je dan de vraag stellen of de Catalaanse situatie ook maar bij benadering daarmede te vergelijken is (spoiler: dacht het niet)

Buerman | 01-10-17 | 19:49

Buerman | 01-10-17 | 19:49
Het gaat om hetzelfde principe, niet de lettertjes. Een overheid kan wel zeggen: dit is de wet, maar dat is slechts een menselijk construct. Een groep die onder zo'n overheid moet leven en door haar onderdrukt wordt kan net zo goed zeggen: bekijk het met je wet, wij willen een andere. Of vind jij dat een wet altijd moet worden gehoorzaamd, omdat een overheid of meerderheid dat zegt, hoe onrechtvaardig je die ook vindt? Ik denk dat je zelf wel wat voorbeelden kunt bedenken van wetten waartegen je in opstand zou komen of die je in ieder geval niet zou steunen.

Wol | 01-10-17 | 20:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Spanje kan uit de VN worden getrapt. De grondwet waarmee het referendum wordt verboden druist in tegen art. 73 van het handvest van de VN (door Spanje ondertekent en aanvaard) en resolutie 1514 over het zelfbeschikkingsrecht.

(Bronnen: handvest: nl.wikisource.org/wiki/Handvest_van_d... , resolutie 1514: en.wikisource.org/wiki/United_Nations... )
Ik gooi het er maar even in...

Stormageddon | 01-10-17 | 16:31

Duitse verkiezingen hele week dom gelul over braadworsten bij VARA. Hier niks over gehoord.

Kudzak | 01-10-17 | 16:28

Schandalig! Spanje uit de EU! Onderdrukking van eigen inwoners. Kan je je voorstellen dat dit in Nederland gebeurd?

funkyd | 01-10-17 | 16:27 | 2

Nou zeker, wacht maar af als het probleem zich aan dient.

watmagjenogwel | 01-10-17 | 16:42

Heeft Mark zijn afschuw al uitgesproken?

gato | 01-10-17 | 16:49

man man man... Ieder land binnen Europa had/heeft eigen problemen. Er volgde een financiële crisis met alle ellende van dien. Had ieder land gewoon de eigen ruimte gegeven om de problemen binnen het land op te lossen. Maar nee, wat doet een gedrocht in Brussel? Nog meer ellende verdelen over die landen. U had shit? Dan krijgt u er dit nog bij. Alsteblieft. Por Favor. Thank you. Danke schön. Obrigado. À votre plaisir. Grazi. En nu zwijgen in alle talen.
Laffe laffe laffe ratten.

JoyCee | 01-10-17 | 16:24

Krijg steeds meer respect voor de Britten. Brexit. Klaar met die politieke EU bagger. Ben voor Europa maar tege. Junker en fransje Timmermans. O ja vergeet ook niet de oplopende spanningen tussen de navo bondgenoten Griekenland en Turkije.

franck7020 | 01-10-17 | 16:19

Barcelona speelt zonder publikpek, 5 voetballers hebben een Catalaans tenue aan,

gato | 01-10-17 | 16:14

We kunnen blij zijn dat we op tijd het Plakkaat van Verlatinghe hebben geschreven als Nederlanders. Dat gun ik sinds vandaag die Catalanen ook wel, zo een verlaatbrief. Het poltiegeweld is zodanig buitenproportioneel, dat iedereen nu ziet hoe zeer zij onderdrukt worden en hoezeer hun roep om onafhankelijkheid dus legitiem is. Stop de Spaanse tirannie.

tipo | 01-10-17 | 16:13

Mocht het in NL zover komen, zouden dan ook onze militairen en politiemannen aan de kant van de regering blijven staan?

mozaard | 01-10-17 | 16:11 | 3

Wat dacht je wat?? Laat me denken, je bent nog jong, heb niet zoveel meer op school over WW2 meegekregen?
Natuurlijk blijven die aan de kant van de legale maffia staan, neem dat maar van mij aan, maak je geen illusies.

watmagjenogwel | 01-10-17 | 16:40

Ja, want het zullen mannen met baarden zijn.

Bijtendehond | 01-10-17 | 16:50

Ja, de politietop en de legertop blijven aan de kant van de regering. In ruil daarvoor heeft de Nederlandse krijgsmacht nu ongeveer 1 of 2 generaals per compagnie 'boots on the ground'. Het zijn de manschappen die betalen voor de bezuinigingen. Soms met hun leven.

Wachtmeester R | 02-10-17 | 14:26

Zou er toch een kern van waarheid zitten in het gezegde de geschiedenis herhaalt zich?

Dan kunnen we ons nu eerst gaan verheugen op een Spaanse burgeroorlog (check 1936-1939)

Gevolgd door een derde wereldoorlog, waarbij een groot Europees Rijk, de EU (check Derde Rijk), geleid door een verslaafde junk (maar nu aan alcohol ipv morfine) het tegen een eenzaam Groot Brittanie opneemt. Een Groot Brittanie, die in de aanloop van de oorlog geleid wordt door een zeer slap politicus met de uitstraling van een dweil (check, May vs Chamberlain), waardoor het Grote Europese Rijk overal mee denkt weg te komen (check, ongeremde uitbreiding richting Oosten, waar een groot deel van de bevolking aldaar niet op de EU zit te wachten (Oekraine) vs annexatie Oostenrijk, Tsjechoslowakij etc). Een Groot Brittanie, dat uiteindelijk May aan de kant zal zetten voor een botte dikzak, met een voorliefde voor sigaren en drank, maar die een goede speech in huis heeft (help, Boris Johnson vs Churchill).

Waarna uiteindelijk Rusland en de USA Engeland te hulp zullen komen, en gezamenlijk het Europese monster temmen.

Carlitros | 01-10-17 | 16:08 | 4

Duitsland /Oostenrijk mochten ook nooit samen verder als een land, dit hebben de Britten en Fransen bepaald zonder de Duitsers of Oostenrijkers te vragen, ik begrijp de Catalanen wel maar als zij dat mogen willen anderen ook weer terug naar grenzen van 1914, GB en anderen houden ook nog steeds andere gebieden bezet,

adjudant | 01-10-17 | 16:25

@ adjudant | 01-10-17 | niet alleen maar halve waarheden vertellen, trol dat je bent!

Baski | 01-10-17 | 16:50

Baski | 01-10-17 | 16:50
Die vrouw heeft slaap problemen, dus niet te gemeen tegen haar zijn. Het geweten zit in een potje.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 16:52
▼ 1 antwoord verborgen

Maar wat is het grotere plan? Ongeacht de uitkomst van dit nep-referendum is er een lachende derde. Ben mijn sympathie voor Catalaanse onafhankelijkheid volledig kwijt. Wat een smerig spel spelen die idioten.

De Koreaanse Slet | 01-10-17 | 15:49 | 6

Sinds wanneer heb jij sympathie voor onafhankelijkheid van groepen of personen? Noem eens een onafhankelijkheidsstreven dat je wel steunt of gesteund hebt?

Als je tegen deze legitieme wens voor een eigen land voor een eigen volk bent, waarom dan voorstander zijn van welke onafhankelijkheid dan ook? Dan kun je beter een Wereld-Unie starten, waar alle landen verplicht lid van moeten zijn en waar netjes en zonder de meerderheid van alle lidstaten te consulteren in de Grondwet staat "de Wereld-Unie is ondeelbaar".

We zullen hard bidden dat de al dan niet democratisch gekozen leiders en de meerderheid van het electoraat heel redelijk, rechtvaardig en vrijheidslievend zullen zijn. En geen misbruik zullen maken van demagogisch opzwepen van de kiezer en het feit dat er geen andere plek op aarde meer is of onafhankelijk kan worden verklaard om aan hen te ontsnappen. Want dat doen politici nooit en nergens. Daarom is ze een steeds groter territorium geven om over te heersen ook zo'n briljant idee.

Wol | 01-10-17 | 16:13

Leg uit Slet. Welk smerig spel spelen de Catalanen dan volgens jou.

JoyCee | 01-10-17 | 16:13

DKS, terug in je mand. We zijn je spuug- en spuugzat. Jij bent hier de idioot.

Baski | 01-10-17 | 16:19
▼ 3 antwoorden verborgen

We zijn wel hypocriet allemaal. Wanneer de Russische minderheid in de Dombass zich wil afscheiden van de corrupte en illegale regering in Oekraine kijken we de andere kant op. En gaat straks een rijke wijk van Barcelona zich weer afscheiden van de republiek Cataluna? Dan hebben ze op Mallorca- eiland - ook hun rechten: eigen taal, het Mallorquins, eigen cultuur, eiland, etc.

070 | 01-10-17 | 15:49 | 1

Je hebt dat nog steeds niet begrepen. Poetin.

De Koreaanse Slet | 01-10-17 | 15:51

Schande! Eigenlijk wilde Mark dit ook doen met het referendum, .. maar dat hoeft niet meer .. Pechtold staat al bukkend met zijn gapende gloryhole voor hem klaar.

Democratie .. laat me niet lachen!

Hetvolkspreekt! | 01-10-17 | 15:46 | 1

Markie heeft gewoon de containers na 15 maart gelijk weggeflikkerd. En na het referendum hadden ze ook gelijk kunnen zeggen: Ha losers! Maar nee dat werd een : We zullen er alles en de onderste steen aan doen om jullie wens in vervulling te doen gaan * gniffel*
Er is hier omgekeerd evenredig veel democratie als dat Markie zijn neus lang is.

Cobalt bomb | 01-10-17 | 15:55

Vervelend voor de Catalanen, maar mooi voor ons. De land- en volksverraders hebben hun ware gezicht getoond.
Reden te meer om ons tegen deze verraderskliek te keren.
Wat ook gaat gebeuren.........

pennestront | 01-10-17 | 15:46

Wilders: ‘Catalonië bewijst dat de EU anno 2017 voor geweld tegen het eigen volk is’
Ja mijnheer Wilders, ik ben niet verrast, komt volledig overeen met mijn verwachtingen van de eu. Wie wel?

watmagjenogwel | 01-10-17 | 15:46 | 2

Ben ook niet verrast, je ziet hoe iets volkomen uit de hand kan lopen door een lulligheidje en dan,,komt het Europese leger eraan,
Dat van defensie en Hennis is gewoon opgezet spel, want het komt er .. een Europees leger, doodeng.Misschien moeten we nu al een referendum daartegen houden. Zag trouwens Binnenhof met Femke, dus die wordt burgemeester van Amsterdam, zag je aan haar reactie.

gato | 01-10-17 | 16:29

De EU is de derde en eindelijk succesvolle poging van Duitsland Europa te overheersen. Dus nee, ben niet verrast dat er geweld gebruikt wordt tegen eigen bevolking.

HaatbaardKnipper | 01-10-17 | 16:32

Deze reactie van Madrid en de daarop volgende beelden gooien alleen maar olie op het vuur.
Men kan het beter laten gaan en misschien een tussenweg zoeken. Zoiets als een verenigd Spanje, met daarin aparte staten.
Ik moet er blij mee zijn, elk stukje geweld doet afbreuk aan de EU.

Schepvogel | 01-10-17 | 15:46

Nu.nl; Vice-premier van Spanje; Professioneel
Tijdens een persconferentie zei de Spaanse vice-premier Soraya Sáenz de Santamaría dat "de absolute onverantwoordelijkheid van de Catalaanse regering moest worden beantwoord met de professionaliteit van de landelijke veiligheidsdiensten".
Daar kunnen een paar prachtige foto's onder gezet worden. Om te janken eigenlijk dit. Brandweer die de bevolking beschermt tegen de politie? Beetje veel dit op een zondag. Had dat niet beter gepland kunnen worden? Eerst ons eigen feestje F1, dán Catalonië, dan dat incidentje in Marseille. Niet allemaal tegelijk ajb, kan het niet meer bijhouden.

JoyCee | 01-10-17 | 15:44 | 2

Dat gevoel heb ik ook, moet ook nog de Catalaanse kranten bijhouden.

gato | 01-10-17 | 16:00

Begin nu eerst maar eens voorzichtig met de Castiliaanse .

beau van rtl | 01-10-17 | 17:18

“... hypocriete muil over de Spaanse politie-armada die de Catalaanse democratie-poging”

Lees m nog een keertje na Rossum

Pienow | 01-10-17 | 15:40

Vanaf vandaag haat ik Spanjaarden. Niet die uit Catalunya, maar al die anderen. Wat een fascistisch kudtvolk is dat. Maar dat hadden we hier in NL eigenlijk ook niet moeten vergeten.

Stijlicoon | 01-10-17 | 15:37 | 3

Ik woon er, dus weet hoe ze kunnen zijn,

gato | 01-10-17 | 16:36

Acht jaar toch al?

beau van rtl | 01-10-17 | 17:20

Klopt, omdat mijn kleinkinderen hier geboren en getogen zijn. En ik niks wil missen van die schatjes.

gato | 01-10-17 | 18:12

Het lijkt wel een of ander moslimland! Ho maar wat ziet mijn oog? Die hoeren zijn ook niet gekleed!!
(EUSSR haalt nieuw dienstpersoneel voor EU leger op het moment nog altijd in grote getale op met de boot)

Cobalt bomb | 01-10-17 | 15:32

Benieuwd of ze daar vandaag nog enkele politieagenten omleggen. Sneu voor ze, maar je hoeft niet op het kiezersvolk in te beuken. Nergens voor nodig. Een amoreel bevel mag je gewoon weigeren. Zoals hun Catalaanse collega's bijvoorbeeld. Die zijn nu even nergens te bekennen. Hulde voor de brandweer trouwens.

Stijlicoon | 01-10-17 | 15:28 | 2

Die mensen zijn gelukkig geweldloos. Ze willen gewoon een stem laten horen en worden minderwaardig behandeld door Madrid.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 15:34

Watching the Wheels | 01-10-17 | 15:34
Bootvluchtelingen zijn ook geweldloos, maar leveren veel problemen op.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 16:55

Er ligt ook een Pe niscola boven Valencia,

gato | 01-10-17 | 16:03

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 15:40
Volgens mij niet. Laat de Catalanen of de Schotten zich lekker onafhankelijk verklaren en na hun oude meester een nieuwe meester in Brussel zoeken. Ze komen er zelf wel achter dat dat geen goed plan is en hebben alvast geoefend voor de tweede ronde referenda en afscheiding. Bovendien: hoe meer pro-EU delen van landen zich afscheiden, des te meer anti-EU worden de delen die overblijven...

Wol | 01-10-17 | 16:18

Denk het wel, hier kan ik stemmen, alleen mag ik niet, Hollander

gato | 01-10-17 | 16:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Methoden van Franco zijn terug. Dit is echt de schaamte voorbij zoals de regering van Spanje zich hier opstelt tegenover de Catelanen. Laat ze hun referendum houden en ga daarna praten. Dat ze veranderingen willen is nu wel heel duidelijk, de geest is uit de fles en daar heb je nu geen referendum meer voor nodig om dat te beseffen.

devil13 | 01-10-17 | 15:23

gewoon niet meer naar spanje gaan met zn allen , laten we er gewoon een noord korea van maken.dat zal ze leren die stierenneukers

erdogeit | 01-10-17 | 15:18 | 1

O neen. Frankrijk is al zo druk in de zomer.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 15:27

Als je je in Europa uitspreekt tegen beleid ben je een tokkie/xenofoob/fascist/.... Referenda en andere uitingen worden genegeerd of kapot gemaakt met overheidsgeweld of door de overheid georchestreerd/goedgekeurd AFA geweld.
.
De Europese gevestigde politiek vraagt dus om geweld. Ze laat geen andere vormen van oppositie toe.
.
Zoals dat in dictaturen gaat....

Parel van het Zuiden | 01-10-17 | 15:17 | 1

Yep. En de geest is uit de fles nu.

JoyCee | 01-10-17 | 16:17

Niet om ordinair een spel te promoten maar Tropico 6 komt volgend jaar uit. EU op een eiland! Hahahaha.

Basil Fawlty | 01-10-17 | 15:13 | 2

"El Presidente knows." :-)))

Basil Fawlty | 01-10-17 | 15:24

Wat mij nu opvalt is omdat dit volgens sommige reaguurders dit een "links" en "pro-EU-feestje" is, dat dit het gewelddadige politie-optreden rechtvaardigt.
Nu ben ik absoluut niet links, maar ik heb de live-stream een tijdje gevolgd, heb met eigen ogen gezien dat er met rubberen kogels werd geschoten, echter van de zijde van de demonstranten heb ik geen gewelddadigheden gezien (kan inmiddels geëscaleerd zijn, het Spaans begon me te irriteren). En ja, ik ken de tactieken van camera-ploegen ook, dus het zou buiten beeld gehouden kunnen zijn.
En hoezeer ik ook anti-links ben, ik keur dit politie-optreden niet goed en de reaguurders die dat wel doen zijn net zo erg als Antifa bij Pegida-demonstratie
Ik zeg het nog een keer: Spanje is door de EU op de vingers getikt omdat ze met rubberen kogels op een boot met "vluchtelingen" hebben geschoten.
Op eigen burgers mag het dan weer wel,
En zoals er al meer gezegd hebben, de voorbode van wat het doel van een EU-leger is. Zeer zeker niet het bewaken van de buitengrenzen.

Bijtendehond | 01-10-17 | 15:11 | 2

Maar dat is eigen volk dus is dat legitiem volgens al die volgevreten padden.Kijk maar naar anders gelovigen er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd.

flesje | 01-10-17 | 16:15

Helemaal mee eens bijtende hond !

boccelullus | 01-10-17 | 17:36

If you think peace is a common goal, that goes to show how little you know. (citaat uit liedje)

LibertasSimplex | 01-10-17 | 15:10

De overheid zegt altijd dat geweld niets oplost en dat beslissingen via stemmen moet gebeuren. Nu wordt er gestemd en gebruikt de overheid geweld.

Je mag schijnbaar een mening hebben, wel de hungezinde.

shimanski | 01-10-17 | 15:04 | 1

een van de reden dat je nooit, lees NOOIT naar de (R)overheid moet luisteren, dat is de firma List en Bedrog.

watmagjenogwel | 01-10-17 | 15:05

"UPDATE: Spaanse Vice-Premier zegt: Schuld van de Catalanen"
Goh, waar heb ik dat meer gehoord, Hennis, kom er maar in, overigens OT, kun je vannacht nog rustig slapen?

watmagjenogwel | 01-10-17 | 15:03

Nationalisme versus nationalisme. Je verwacht het niet.

Bakito | 01-10-17 | 15:02
-weggejorist-
mr.money | 01-10-17 | 15:00 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

zou Timmerfrans ook Spaans spreken?

Progresievelng | 01-10-17 | 14:59 | 2

Wat denk je, Catalaans daar in kan hij zeker de weg naar de bar vragen!

P-unit | 01-10-17 | 15:14

Nee, Timmerfrans is een Polyglot geen Hyperpolyglot nl.wikipedia.org/wiki/Polyglot of misschien toch? Hij schijnt van huis uit Limburgs en Nederlands te spreken. Daarnaast zou hij de talen Duits, Frans, Engels, Russisch en Italiaans beheersen. Spaans ... staat niet op de kaart, tijd voor een rode bal.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 15:20

De brandweer is de mensen aan het beveiligen, ondertussen 337 gewonden.

gato | 01-10-17 | 14:59

Democratie is het nieuwe racisme, of eigenlijk andersom. Als je niet je zin krijgt, roep je dat het ondemocratisch is.

nietoftochwel | 01-10-17 | 14:58

Oh ja, en geef die vette varkenskop maar aan die islamieten die hij met veel bravour heeft binnengelaten.

watmagjenogwel | 01-10-17 | 14:58

De Europese Commissie zal zich hier zo spoedig mogelijk over uitspreken.

LibertasSimplex | 01-10-17 | 14:58 | 2

Zodra ze weet wie de winnaar is en wie ze stroop om de mond moet gaan smeren om binnen de EU te blijven\komen...

Wol | 01-10-17 | 15:05

Wol | 01-10-17 | 15:05
Zodra is nog maar zo kort.

LibertasSimplex | 01-10-17 | 15:14

Rutte kan nu moeilijk opeens gaan oreren dat referenda geweldig zijn, en dat een echte democratie niet zonder kan.

Guido | 01-10-17 | 14:57 | 1

hij kan als MP echter wel het geweld afkeuren dat nu tegen burgers vanuit de overheid gaande is...

fikkieblijf! | 01-10-17 | 15:13

Heb het eerder geplembt, die timmerfrans mag van mij onder een guillotine met gehard molybdeenstaal.

watmagjenogwel | 01-10-17 | 14:56 | 1

zonde van zulk staal, een oud urinoir voldoet ook.

Cobalt bomb | 01-10-17 | 15:49

Cataluñexit, no gracias. Ieder individu heeft het recht om te kiezen om ergens wel of niet bij te horen.

Baron Clappique | 01-10-17 | 14:54 | 2

Dan hoor ik op het moment ook niet meer bij NL, stelletje losers met jullie soosjale vangnet !! .. ow .. wacht eh...

Cobalt bomb | 01-10-17 | 15:45

Nee, helemaal niet oh wacht. Ik kies voor het soosjale stelsel van hier en dan de arbeidsomstandigheden van Turkije en de regelgeving van de maan. Opgelost.

Cobalt bomb | 01-10-17 | 15:48

Hoe zouden we hier reageren als de meerderheid van de Friezen zich in een referendum wil uitspreken over onafhankelijkheid, de Hoge Raad slaafs de (grond)wet volgt (die desnoods snel even door de Staten-Generaal wordt geloodst) en zegt dat dat niet mag en vervolgens, als ze het zelf dan maar organiseren met grof geweld de ME de Friese burgerij in elkaar komt meppen die het waagt een peiling te willen houden, waarvan de uitslag nog niet eens bekend is? En hoe zouden de Friezen die nog twijfelen reageren: zouden ze meer bij Nederland willen gaan horen of minder?

Wat is nu precies het briljante plan van Madrid? Gaan ze alle Catalaanse bestuurders oppakken, de meerderheid of aanzienlijke minderheid van de lokale politie en ambtenarij ontslaan en\of arresteren op Erdoganesque wijze? Als een meerderheid of grote minderheid van Catalanen blijft protesteren, in staking gaat tot er wel een referendum komt, of vreedzaam burgerlijk ongehoorzaam wordt, de boel met geweld op andere gedachten brengen? Een volk of aanzienlijke groep mensen die zich met elkaar verbonden voelt, die niet binnen je grenzen wil blijven, die hou je niet zomaar tegen. Wetten kun je alleen handhaven als de overgrote meerderheid die steunt. Anders krijg je grootschalige overtreding of een volksopstand. Of je moet voor de genocide- of massale concentratiekamp-optie gaan, maar dat lijkt me onder nette mensen niet een acceptabele keus.

Wol | 01-10-17 | 14:54 | 10

strijpsestraat | 01-10-17 | 15:17
Die vormen niet een etnische groep (laat staan van één taal\dialect) die al meer dan honderd jaar daar woont. En als ze het per se willen: doen. Maar geen vrij verkeer van personen uiteraard. Westamsterdamistanen blijven fijn in hun eigen staat en mogen hun eigen uitkering gaan betalen. Succes...

En je kunt wel ergens een willekeurige grens trekken natuurlijk. Het resultaat zal toch wel minstens iets van de grootte van een gemeenschap moeten hebben waar een groep burgers zichzelf kan bedruipen. Plus ik zou wel wat eisen stellen over minderheidsrechten...

Overigens zijn bij Zwitserse gemeenteherindelingen echt letterlijk gewoon stukken van een gemeente bij de ene of andere aangesloten, al naar gelang de lokale bevolking dat wilde, als ik me goed herinner.

Wol | 01-10-17 | 15:29

Dy't mei kneppels siedzje mei / wachtet rike rispingsdei!

Gerard de Boer | 01-10-17 | 15:39

Gerard de Boer | 01-10-17 | 15:39
Google translate herkent wat je zegt wel als Fries (ook mijn gok), maar ik neem aan dat je iets zegt over knuppels, terwijl Google ervan maakt:

"... Wie met puppies kookt met / wekt rijke processie!..."

Wol | 01-10-17 | 15:55
▼ 7 antwoorden verborgen

En het is de stokebrand Puigdemont die hier doelbewust op aan heeft gestuurd. Hij en zijn maten hebben het bloed van "hun" volk aan hun handen. Maar de Spaanse regering had hem moeten arresteren wegens staatsondermijnende aktiviteiten en het niet zo moeten laten komen als nu. Het schenden van een grondwet is in ieder land een ernstig vergrijp.

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 14:52 | 7

Als Puigdemont eenzijdig de onafhankelijke republiek Catalonië had uitgeroepen, dan had je een punt gehad. Maar we hebben het over een referendum, waarin de vraag of de Catalanen dat überhaupt willen centraal staat. Het is natuurlijk een beetje bullshit dat een grondwetsartikel waarin het centrale gezag, gedomineerd door een meerderheid van niet-Catalanen, die geen enkel belang hebben bij een mogelijke afscheiding daarover een oordeel moet vellen. Een grondwet bewust zo geschreven door het regime van Franco, overigens.
Het is namelijk natuurlijk niet gezegd dat een referendum onder Catalanen ook betekent dat de Catalanen massaal voor stemmen. Iets dergelijks zag je in Schotland. De meeste Schotten zijn ontzettend trots nationalistisch, maar een afscheiding van Engeland zag de meerderheid ook niet onmiddellijk.
En nog even afgezien dat een referendumuitslag ook niet meteen bindend met onmiddellijke ingang betekent. Ook dat is een proces (als Brexit).
Het punt is een beetje: ben je voor zelfbeschikkingsrecht of wil je de mogelijkheid daartoe bij voorbaat grondwettelijk uitsluiten?
In dat laatste geval is de grondwet er niet voor het volk maar voor de regerende elite en is de grondwet in strijd met het charter van de VN. Als Madrid het referendum grondwettelijk wil verbieden moet het eigenlijk ook uit de VN stappen en het VN verdrag opzeggen.

Stormageddon | 01-10-17 | 16:12

Stormageddon | 01-10-17 | 16:12
Nu je het toch zegt, ik verwacht eigenlijk dat Puigdemont precies dat morgen gaat doen. Een onafhankelijk Catalonië uitroepen. En wat er dan gaat gebeuren laat zich raden.

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 17:03

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 17:03
Wat dus ook gewoon vreedzaam en in goed overleg had kunnen gebeuren. Maar één van de huwelijkspartners tremt liever zijn\haar echtgenoot in elkaar om dat te voorkomen...

Wol | 01-10-17 | 17:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Nooit verwacht dat ik dit zou zien in West-Europa.. Gemaskerde mannen die dozen met stembiljetten in beslag nemen.

Wasbakplasser | 01-10-17 | 14:51

Daar is ie dan. De burgeroorlog in Europa.

JoyCee | 01-10-17 | 14:48

Dus maling aan de grondwet hebben is democratie ? Interessant.

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 14:47 | 8

Langshetrandje | 01-10-17 | 14:59
Je maakt schieten met rubberen kogels groter dan het is, maar dat is ook tactiek. Ook weinig verbazingwekkend dat socialisten geweld tegen elkaar gebruiken en in dit geval helemaal vreemd, daar ze beide voor de eu zijn.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 15:06

Gaat niet alleen om het schieten (van "slechts" rubberen) kogels, maar over de consequenties ervan naar de toekomst toe. Domme keuze. Overheid/regeringen hadden de afgelopen jaren dusdanig beleid moeten voeren dat de kiem van deze beweging tot dit referendum kon uitgroeien. Dat die gasten een zwarte kap op de kop hebben zegt dan ook alles.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 15:12

Langshetrandje | 01-10-17 | 15:12
Klopt dat de overheid gefaald heeft. Btw die zwarte kappen zijn zonneschermen op het vizier, de gezichten van het merendeel van de Militaire Politie zijn gewoon zichtbaar, laat je niet in de luren leggen.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 15:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Snap de Spaanse centrale overheid niet.
Laat die Catalanen hun dingetje doen.
De uitslag leg je gewoon naast je neer (rutte).
En we gaan weer verder met tapa’s eten.

Kanarie_Geil | 01-10-17 | 14:46

Wat deze medezeeuw zegt:
We moeten ooit met objectieve regels komen. Referendum over afscheiding Krim vinden we fout. Referendum over afscheiding Schotland vinden we goed. Die gunnen we zelfs een tweede referendum om zich af te scheiden van de UK en aan te sluiten bij de EU. Referendum voor Catalanen? Dat vinden we weer fout. Afscheiding Taiwan van China? Dat mag weer wel. Zuid Ossetië en Moldavië die zich af willen scheiden? Fout. Groot Brittanië wat zich wil afscheiden van de EU? Referendum goed, uitslag fout. Separatisten steunen in Oekraïne? Fout. Separatisten steunen in Kosovo? Goed. Separatisten steunen in Syrië? Goed.
Ooit moeten we met objectieve regels gaan komen hierover.
Zeeuw1867 | 01-10-17 | 14:07

Rest In Privacy | 01-10-17 | 14:45

Wat een onzin. Niemand maar dan ook niemand wint als Catalonie onafhankelijk zou worden. Dit is puur sentimenteel gelul en ook al keur ik ten zeerste af hoe er wordt omgegaan met dit referendum is dit toch weer een voorbeeld van Spaans macho gedrag van je zin niet krijgen.

Kokhalsreflex | 01-10-17 | 14:44 | 3

"Puur sentimenteel gelul" ja man een volk dat helemaal gebrainwashed is over het niet hebben van een identiteit want franko en fascisme(hè waar hebben we dat eerder gehoort) mag natuurlijk nooit daarover een mening hebben.

En als het natuurlijk dan de extreme kant opgaat begint het spelletje weer van voor af aan.

Sceptische_autist | 01-10-17 | 15:11

Het gaat niet over het hebben van een eigen identiteit. Het gaat over het hebben van een eigen staat. Dit is wat ik bedoel met sentimenteel gelul. Natuurlijk is, wat er gebeurd is tijdens Franco's regime, verschrikkelijk. Neemt niet weg dat afsplitsing voor niemand een oplossing is en als het zou gebeuren iedereen zou verliezen behalve het sentiment. Dit referendum is totaal zinloos behalve het voeden van gevoelens uit het verleden waarin alleen maar verliezers zijn. Probeer het eens objectief te bekijken ipv dat kortzichtige gedrag voortkomend uit jouw haat jegens de EU.

Kokhalsreflex | 01-10-17 | 15:22

@Kokhalsreflex | 01-10-17 | 15:22
Dat vonden de Serviërs van Slovenië, Kroatië, Bosnië en Kosovo ook. Niemand zou er baar bij hebben. Maar het gezamenlijk BNP van de afzonderlijke landen is vele malen hoger dan het ooit als Joegoslavië was en geweest zou zijn. Dus, wat is je punt?
Er is helemaal niets mis kleinstaaterei. Nooit geweest ook. Het was alleen een doorn in het oog van een adellijke elite die steeds meer grond, meer macht, meer belastingopbrengsten wilden voor de familie. Game of thrones.
Maar democratische bestuurde staten hoeven helemaal niet groot te zijn (noch in grondgebied, nochnin inwoneraantal) of onderworpen te zijn aan een supranationale bond, een centraal geleide bureaucratie om toch heel succesvol te zijn.
In Europa zijn er nog steeds relieken van... Monaco, San Marino, Liechtenstein, Luxemburg.

Stormageddon | 01-10-17 | 15:52

Vermakelijk. Op Joop zitten ze in de spagaat onder het motto "Barcelona is zo leuk, liberaal, kleine Tapas zaakjes en vol met kunst." Oeps en nu gaan die mensen stemmen voor onafhankelijkheid. Dat past dus niet in hun bubbel.

Basil Fawlty | 01-10-17 | 14:43
-weggejorist-
Viva_La_Revolucion | 01-10-17 | 14:41 | 1

Hier gaat het er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe.
twitter.com/natzafarre

Wasbakplasser | 01-10-17 | 14:40

Waar is die Timmerfrans eigenlijk? Speelt Roda JC?

Watching the Wheels | 01-10-17 | 14:39 | 3

Timmermans ondergaat een klisma.

topsporter | 01-10-17 | 14:47

Timmermans ondergaat een klisma.

topsporter | 01-10-17 | 14:47

Misschien wel op een snelcursus Catalaans. Want Catalonië heeft als autonoom land meer bestaansrecht dan een Oekraïne.

Rommelende Onderbuik | 01-10-17 | 14:59

Turkije maakt het bont maar Spanje maakt het nog bonter. Ben overigens wel benieuwd wat hysterica Sargentini hier van denkt.

Basil Fawlty | 01-10-17 | 14:34 | 2

Sargentini ziet als EU groupie een pro-EU partij afgetuigd worden door een pro-EU land. Ze zal zich dus door beide partijen in haar rabbit hole willen laten nemen. Ze weet het even niet meer waar ze van houdt, dus dat is dan de oplossing onder werktijd.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 14:43

@Ongeblustekalk
Ah! De oplossing. Late zondaglunch bij comme chez soi (3 sterren) in Brussel op kosten van ons.

Basil Fawlty | 01-10-17 | 14:48

Het is wachten tot het gehele Catalaanse bestuur in het gevang wordt gegooid en Madrileense bestuurders de boel over gaan nemen.

je suis bier | 01-10-17 | 14:33 | 1

deportatie van messi naar madrid is de volgende stap

Rest In Privacy | 01-10-17 | 14:50

Europa zakt moreel en bestuurlijk snel af naar het niveau van Zuidoost Azie. Wat een beschamend tafereel daar in Catalonie! Niemand in de wereld hoeft Europa nu nog serieus te nemen als ze beginnen over democratie en mensenrechten.

apekind | 01-10-17 | 14:33 | 1

Na het referendum over de onafhankelijkheid van Koerdistan, nul gewonden. Referendum Catalunya, 337 gewonden - and counting.

Glasgow Argus | 01-10-17 | 14:49

Nou focking loosers van links: dit is nu jullie EU. Zoek je nog steeds fascisten en Nazi's om te meppen, gauw naar Spanje dan, want daar zijn ze aan de oppervlakte gekomen in hun SS-zwart. De waarheid aan het licht, Timmerfrans = NAZI, klaar om de Gestapo en SS op burgers af te sturen en het internet in no time dicht te gooien. Heil Franz, Heil Juncker! Sieg, Sieg, Sieg

Wachtmeester R | 01-10-17 | 14:31 | 1

Doe je pilletje nu maar.

sPainkill | 01-10-17 | 15:32

Timmermans: "Don't listen to them. They're from Barcelona."

LibertasSimplex | 01-10-17 | 14:30

Zie op Twitter politie werkelijk bejaarde burgers slaan met knuppels en over de grond slepen... Sorry, maar dit is volgens mij geen democratie meer, maar pure onderdrukking.

Beter hadden ze er weg kunnen blijven en het referendum i.v.m. afkeuring door de rechter niet kunnen erkennen? Wat is het nut van al dit geweld. Kijk ik hier nu ook al naar de toekomst van Europa waar protesten of recht op zelfbeschikking op deze wijze straks mogen worden onderdrukt? Werkelijk schandalig dit!

Jan, Leiden | 01-10-17 | 14:28

Natuurlijk is ut stil in Brussel.
Tis wiekend.

Kanarie_Geil | 01-10-17 | 14:24 | 2

Of ze zitten nog bij de prostituees in Straatsburg, of zouden die ook op kosten van de EU om de zoveel tijd met het circus mogen meerijzen

Progresievelng | 01-10-17 | 15:08

Ja, ze zitten allemaal in de Thalys met hun zakken vol vuile was.

kapoerewiet | 01-10-17 | 15:24

Goh, verbaasd mij een hoop steun te zien voor de Catalanen. Vraag mij af of de neuzen nog steeds dezelfde kant op zouden staan als het Friesland betrof.

Kokhalsreflex | 01-10-17 | 14:19 | 7

Als ze Willen mogen ze,ik ben geen Fries en ga er ook niet over beslissen. is hun eigen keuze...................... net zoals het hoort

Roger-Rabbit | 01-10-17 | 14:35

@Roger-Rabbit | 01-10-17 | 14:35
Dus met jouw logica kan ik zeggen, dat ik, als iemand uit Leiden, vind dat mijn stad niet bij Nederland hoort, ik mijn zin maar moet krijgen? Want jij komt niet uit Leiden dus het is mijn keuze en niet die van jou?

Kokhalsreflex | 01-10-17 | 14:50

@Kokhalsreflex | 01-10-17 | 14:50
Als de Leidenaren dat bij referedum willen, waarom niet? Ik vind de casus voor Leidenaren als een seperaat volk een dubieuze, maar als die zaak kan worden verdedigd, is er op zich niks tegen.
Wat is er intrinsiek mis aan het zelfbeschikkingsrecht voor volken? Waarom vond de EU, Duitsland voorop dat de Slovenen, Bosniërs en Kroaten onafhankelijk moesten worden van Joegoslavië? Waarom vonden we dat van de Tsjechen en Slowaken een goed idee? Waarom zou er geen Koerdistan mogen komen? Als de Friezen het willen, waarom niet? Als de Schotten het willen? Ofwel je omarmt en ondersteunt het principe van zelfbeschikkingsrecht voor volken, of niet. Nu ben ik zelf nationalist noch statist.
Ik vind primair een staat als organiserend principe voor openbaar bestuur niet de best denkbare mogelijkheid. Maar dat is een andere discussie dan het best denkbare organiserend principe voor het vormen van een staat. Dan blijkt toch dat de natie, een volk met een gemeenschappelijke culturele identiteit en geschiedenis, met een gezamenlijke taal de meest succesvolle is. Een andere mogelijkheid is de staatsvorming door verovering, vererving of huwelijk van een adellijke elite.
De nationale staat is het antwoord op het feodalisme, waarin de burgers afstand nemen van de toevallige adellijke leiders.
Die nationale identiteit is niet zaligmakend, maar het voorkomt wel dat een nationale minderheid door een andere meerderheid wordt onderdrukt. Het voorkomt dat anderen dan de eigen bevolking de zeggenschap hebben over het openbaar bestuur. Bij elk supranationaal, of zelfs internationaal of multinationaal bestuur wordt uiteindelijk een nationale minderheid gemarginaliseerd en loopt het risico te verdwijnen. Het is geprobeerd hoor... zowel in de 19e eeuw, met de Oostenrijkse dubbelmonarchie, met het Duitse Keizerrijk, in de 20e eeuw de Sovjet Unie, Joegoslavië. Om nog maar even te zwijgen van het dekoloniale Afrika en midden-Oosten. China was ooit een lappendeken van zeer diverse volkeren. In twee millennia is er niet veel van over. Han-chinezen domineren de boel. Nog een paar eeuwen zo door en niemand weet nog dat er ooit een onafhankelijk Tibet was. Ook onzin, een eigen staat voor de Tibetanen? Moeten ze zich maar onderwepen aan Peking?
Kortom... wat is je principe?

Stormageddon | 01-10-17 | 15:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat de EU oorlog zou voorkomen in Europa lijkt dus ook niet meer te kloppen.

watazooi | 01-10-17 | 14:19

Knap staaltje EU fascisme. Keiharde politie optredens om de democratie te smoren. Dit is de EU die Timmerfrans, Verhofstadt, Juncker en al die andere beroepspolitici voorstaan. Dit is nog maar het begin.

ILF2 | 01-10-17 | 14:19 | 1

Staan die van baalen en die met dat fietsenrek ook boven op de barricaden?O nee tis zondag.....

flesje | 01-10-17 | 16:20

Er komt n dag dat hier weer Duitse soldaten door de straten marcheren en de NPO zal er bij staan te juichen.

Afgeschminkte Bassie | 01-10-17 | 14:17 | 1

wat zouden de Duitsers nu nog willen hebben van de Nederlanders?

adjudant | 01-10-17 | 16:43

Beetje slap verhaal van Van Rossem. Waar gaat het nu over? Over die ene Belg? De EU of het Referendum? en waar sta jij dan in deze discussie. Voor of tegen het referendum? En mag elke provincie waar dan ook in Europa op basis van de claim ons "democratisch" recht zich zelfstandig verklaren. Zouden de Groningers in Nederland ook graag willen. Zijn ze per direkt allemaal miljonair.
Dat ter

JossB | 01-10-17 | 14:15 | 4

Dan is er nu nog steeds geen rede om fantsoenlijke mensen kapot te slaan. Terwijl er niet eens een uitslag is. Volgens mij zij de meeste Catalanen tegen maar of ze gaan stemmen is de volgende vraag.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 14:27

@JossB Na de wedstrijd gaan klagen over de regels,
dat deed die trol van Clinton ook.

NatNiks | 01-10-17 | 14:37

@Patje2011. Ben ik met je eens. Zou ze gewoon laten stemmen en ook hun onafhankelijkheid laten uitroepen. Daarna loopt het toch vast.

JossB | 01-10-17 | 15:50
▼ 1 antwoord verborgen

Kijken of vannacht de vlam echt in de pan slaat......

Oepsie1234 | 01-10-17 | 14:15

Waarom laten ze de mensen niet gewoon stemmen ? Dan veeg je daarna toch gewoon je reet af met de keuze die de burger maakt ? Aldus Mark Rutte .

bipolair,nou,en? | 01-10-17 | 14:15 | 1

Precies! het gaat dan ook om de macht te laten zien.. tegen burgers!

fikkieblijf! | 01-10-17 | 14:22

ACh Catalaanse Ezels zijn koppig. Maar wat gebeurt er met FC Barcelona ?? Dat is niet erg interessant voor ze denk ik zo.

miko | 01-10-17 | 14:14

Assenge heeft gewaarschuwd hiervoor,

gato | 01-10-17 | 14:08 | 3

En Jim Rogers (investeerder), het is hetzelfde als in 2013 youtu.be/U6CgnldrCHE?t=32

Watching the Wheels | 01-10-17 | 14:12

@Watching the Wheels
Jimmy Rogers. Mooie vent. Altijd controversieel.

Basil Fawlty | 01-10-17 | 14:36

Jim Rogers was trader bij Quantum Funds, de beleggingsfondsenorganisatie van .... George Soros

Glasgow Argus | 01-10-17 | 16:28

Interesseert ze niet of de Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging links of rechts angehaucht is: er is nog zoiets als zelfbeschikkingsrecht van volkeren vastgelegd. De taferelen van vandaag zijn walgelijk. Wie dat verdedigt moet zich nog eens achter de oren krabben, over een jaar of 6, als de EU hier ten lande dat soort praktijken toepast op een eventueel Nederlands referendum. Dan moet je ook niet janken.

Hebben Trump en/of Putin eigenlijk al de schuld gekregen?

FustViking | 01-10-17 | 14:06

En alle politieke losers in NL maar praten over Rusland en China.. oh wat erg die Chinezen, en wat is Poetin toch voor een despoot.
--
Hier is het ene stapje erger. Net doen alsof het een gaaf land is, maar ondertussen een systeem opbouwen waar de DDR jaloers op zou zijn geweest.

Mark_D_NL | 01-10-17 | 14:05 | 2

Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (proest)

Watching the Wheels | 01-10-17 | 14:10

de DDR laten ontstaan mocht ook van de Nederlanders, hebben nooit ergens steun uitgesproken voor de Ossi, waren zelfs tegen hereniging,

adjudant | 01-10-17 | 16:47

@Fontanarossa | 01-10-17 | 13:58
Natuurlijk beschermen ze het op deze manier niet. Het was een ongrondwettelijk referendum. Wat je dan doet is je laat de mensen lekker aanmodderen, zelf hun stembusjes bouwen. Daarna vecht een deel van die lui elkaar al de tent uit. En aan het einde, als de uitslag bekend is (een meerderheid van de Catelanen is tegen verzelfstandiging) neem je dat als regering ter kennisgeving aan, en gaat verder met de orde van de dag. Desnoods doe je nog wat loze beloftes en toezeggingen. Aangezien het geen enkele (grond-)wetteijke basis heeft, is het eigenlijk meer een openlucht theatervoorstelling. Behandel het ook zo.

Door op deze manier in te grijpen gaat het aantal voorstanders van onafhankelijkheid van 40 naar 70%. En je eindigt dadelijk met een burgeroorlog als je niet oppast.

TheEgg | 01-10-17 | 14:05 | 3

precies!.. laat meteen zien hoe 'bang' men is voor de mening van het eigen volk. het laat ook meteen zien dat EUvertegenwoordigers lekker zich nog eens omdraaien en zich ervan distantiëren.. Not myn problem houding..

fikkieblijf! | 01-10-17 | 14:25

de grondwet is niet door de Catalanen geschreven laat staan erkend,

adjudant | 01-10-17 | 16:49

De meerderheid van de Catalanen _was_ tegen onafhankelijkheid. Maar zoals u zelf al zegt: doordat de regering in Madrid eea. behandeld als een opstand in een gehorige provincie is de meerderheid het inmiddels anders gaan zien.

En voor de rest is er niets onwettelijks aan; het recht op zelfbeschikking voor volkeren ligt in allerlei gewichtige documenten vast: en.wikipedia.org/wiki/Self-determinat...

Opslag Medium | 01-10-17 | 17:28

Geeft een beetje gek gevoel dat reaguurders en de joopiërs het over een onderwerp ongeveer eens zijn.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 14:05 | 1

Haal de islam ertussenuit en de opinies lopen zo ongeveer simultaan.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 14:08

Hij heet gewoon Mark De Mesmaeker, niet Bart. Dank u.
Overigens gaat het om dezelfde politicus die ook de strijd van Oekraïne tegen de Russische bezetter steunt.
Dank dat u hem hier even op een voetstuk plaatst, want hij is inderdaad een fijne man, dat kan ik u persoonlijk bevestigen.

Nonkel Frituur | 01-10-17 | 14:03

Paar weken geleden nog dit soort teksten, tijdens "State of the Union", nu vooralsnog doodse stilte...

Juncker: “Europa heeft de wind weer in de zeilen. (...) Wij moeten deze kans met beide handen aangrijpen, de wind in onze zeilen vangen (en) de koers uitzetten voor de toekomst. Om het met Mark Twain te zeggen: over twintig jaar zullen we meer teleurgesteld zijn over wat we niet hebben gedaan dan over wat we wel hebben gedaan. De tijd om te bouwen aan een meer verenigd, sterker en democratischer Europa voor 2025 is nu aangebroken."

Als het niet zo tragisch was zou ik erom lachen...

Wat is? | 01-10-17 | 14:02 | 1

Waarom breiden ze de EU uit als duidelijk is dat er juist op regionale schaal dingen verwaarloosd zijn. Ze zouden toch veel beter de komende 10 jaar kunnen besteden om iedereen positief te maken over de huidige EU? Er moet juist meer ruimte komen voor lokale identiteit binnen de EU-samenwerking. Mensen willen een stukje eigen identiteit behouden, zien die EU-sukkels dat nou echt niet?

Watching the Wheels | 01-10-17 | 14:06

Schooiers, die Catalanen krijgen dezelfde behandeling als in Franco-tijd.Straks worden ze ook nog zomaar uit hun huis gehaald,
En dat alles omdat ze alleen een referendum willen

gato | 01-10-17 | 14:02

Lijkt de maagdenhuisbezetting wel.
En aan de haren trekken is vals!!

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 13:59

Als er een moslim struikelt in Israel zijn de berlijnse kereltjes in brussel niet van de social media af te knuppelen.
Maar zo begon in Polen de opstand tegen de communisten ook, geweld na een geweigerd referendum.
Het einde van de EUSSR is weer een stap dichterbij !

Winston1 | 01-10-17 | 13:59 | 1

De Europese Lente gaat nu beginnen... Mensen worden het aardig zat allemaal. Meer en meer immigranten, regels, belastingen en bemoeienissen vanuit Brussel. Een uitstekende cocktail voor een oorlog, dunkt me.

Ommezwaai | 01-10-17 | 14:07

ik heb niet veel parate achtergrondkennis over deze kwestie, maar ik denk dat de centrale regering hiermee zijn hand gruwelijk heeft overspeeld;
enge riot-control vids en pics op twitter trouwens; wordt dit ook onze toekomst?
deed me denken aan Soylent Green: i.pinimg.com/736x/20/34/77/2034779310...

r3d3 | 01-10-17 | 13:59

De guardia civil beschermt juist de democratie en de grondwet door deze vaak linkse Catalanen neer te meppen! Heel goed, deze seperatisten zijn fout bezig, hoezo 'democratie' ? Stemt heel Spanje dan vandaag mee? Nee? Dan is er toch geen sprake van democratie ?

Fontanarossa | 01-10-17 | 13:58 | 7

Blij dat sommige door het frame van activisten heenkijkt. Het is tenenkrommend hoe slecht geïnformeerde Nederlanders achter de seperatisten aanhobbelen.

strijpsestraat | 01-10-17 | 14:21

Tja, gister de Schotten, vandaag de Catalanen, morgen de moslim-meerderheden in de grote steden van West-Europa.

Abject | 01-10-17 | 14:23

Grappig hoe ontspannen Groot Brittanie met deze kwesties omgaat en de volkswens respecteert. Ze hebben de Schotten geen duimbreed in de weg gelegd. En alhoewel labour en de Torys tegen een Brexit waren hebben ze gewoon de volkswens gerespecteerd. Kijk dat zijn ware democraten. Als morgen Friesland of Groningen separaat verder willen en ze krijgen daar genoeg mensen voor op de been, so be it. Het zijn namelijk niet de landsgrenzen die de wereld bepalen maar de economische voordelen die samenwerking oplevert.
De Spaanse regering heeft zich vandaag weer van haar slechtste (echte) zijde laten zien. En waarom zou je als regio nog bij die corrupte kliek willen horen die democratie gelijk stelt met geweld?
A las barricadas Catalonië, jullie gaan dit winnen.
Zelfbeschikkingsrecht gaat boven het geweldsmonopolie.

Zapata10 | 01-10-17 | 15:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat de EU niks van zich laat horen is logisch. Die kijken het aan. Die maken een overweging: Levert een onafhankelijk Catalonië meer of minder ambtenaren, politici, lobbyisten en andere uitvreters op. Aangezien dat onduidelijk is, hebben ze ook geen voorkeur.
De Catelanen hadden zich eerst duidelijk moeten uitspreken vóór meer Brusselse bureaucratie, dan had de EU nu wel partij voor ze gekozen.

TheEgg | 01-10-17 | 13:57

voor de mensen die nog twijfelen,.. hierbij weten we dus wat er gaat gebeuren als dat Europese leger er ooit komt.. die komen dan fijn even het straatje schoon vegen in nl.. trap niet in de EU fijne mensen, we zien hierbij dat ze het geweld in Spanje gewoon goed keuren en wat dus de Europese unie misschien wel in de weg kan staan... Nexit please

woutje79 | 01-10-17 | 13:53

Met zo veel zwakke regeringen in een periode van economishe kwetsbaarheid zie ik het somber in voor de Euro. Misschien maar goed ook, hopelijk kan een flinke snoeibeurt bijdraagen aan een Europese samenwerking die wel de gehele samenleving dient en niet louter het ego van een paar partijbonzen.

Panos88 | 01-10-17 | 13:51

@ Van Rossem
Je lijkt wel wel erg op de hand van de catalaanse separatisten. Bericht ook eens over de demagogische catalaanse deelregering.
Een referendum uitroepen wat tegen de grondwet is, weten dat tegenstanders van onafhankelijkheid niet zullen stemmen, geeft uiteraard een JA uitkomst. Daarna direct de onafhankelijkheid uitroepen en weigeren je deel van de staatsschuld mee te nemen. Alle tegenstanders monddood maken en hun rechten ontnemen. Wat zou de reactie hier in Nederland zijn als een provincie dit zou flikken? Het lijkt mij dat de catalaanse deelregering bewust heeft aangestuurd op de situatie van vandaag. Zij zijn minstens even verantwoordelijk voor alle zaken zie vandaag daar gebeuren.

Caras | 01-10-17 | 13:48 | 8

Het is vrij simpel eigenlijk, referendum is absoluut ongeldig en moet als zodanig beschouwd worden en de Spaanse regering is idioot om zo te reageren. Er zijn hier wel erg veel reaguurders die het erg gaaf vinden om Catalonië onafhankelijk te zien worden en dat dan demokratisch noemen. Helaas denkt de rest van Spanje en de helft van de Catalanen!! er anders over.

sPainkill | 01-10-17 | 14:35

Precies, de Spaanse regering had gewoon de methode rutte moeten toepassen.
Laat ze lekker hun referendum doen.
Daarna gewoon terzijde schuiven.
Toch?

Kanarie_Geil | 01-10-17 | 14:41

Wat ik gisteren al zei, beide partijen liggen op ramkoers en zoals het er nu uitziet hebben ze straks in Spanje alleen maar verliezers. of het referendum het nou wel of niet haalt, of en zo ja in hoeverre de afscheiding doorgaat, dit gaat hele diepe wonden slaan en die kwast je niet zo 1,2,3 weer weg. Jammer.

Graaisnaaiert | 01-10-17 | 15:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Laten ze nou in Spanje zwarte pieten die stembussen weghalen? En het dan vreemd vinden als mensen racistische trekjes gaan vertonen. Waar is Sinterklaas als je hem echt nodig hebt?

Watching the Wheels | 01-10-17 | 13:48

Met de herverkiezing van Merkel zal de greep van Duitsland op de EU alleen maar sterker worden. Hoe dat er uit kan gaan zien? Kijk naar de geschiedenis van 1937: Franco die ook de Baskische (en Spaanse) bevolking aan zijn macht wilde onderwerpen. Het was het Duitsland van Hitler dat hem te hulp schoot door het stadje Guernica te bombarderen. Nu schiet de EU Spanje ook te hulp door te zwijgen over het geweld dat wordt gebruikt. Déjà Vu.

kunnenzedanniks | 01-10-17 | 13:48 | 2

Ze zijn echt compleet gestoord in die EU. Ze denken werkelijk dat ze in Frankrijk zo'n makeup-bankier kunnen neerplompen, Merkel kunnen laten herverkiezen met haar hakken over de sloot en dan verder kunnen gaan met schaalvergroten, uitbreiden en monden snoeren.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 14:03

het huidige Duitsland heeft geen enkele redenen om greep te willen hebben op de EU, zij hebben nooit gekozen voor deze constructie, Duitsland wilde ook geen NAVO maar moesten ook dit accepteren, de Duitse bevolking wil vrede en rust geen macht en oorlog, moeten van de VS toch miljarden uitgeven voor bewapening en iets verdedigen wat ze iet willen ,

adjudant | 01-10-17 | 17:03

De totalitaire EU-waanzin als Spanje-variant.
Google haalde overigens al op 29 september op last van de rechter in Madrid de referendum-app van het net. Grote spelers helpen andere grote spelers.
Kom maar op met die centraal-digitaal geïnde EU-belastingen.

De Vrijlansier | 01-10-17 | 13:48

Tijd dat de EUburgers massaal hun steun betuigen met andere EU burgers die neergemept worden omdat ze vreedzaam hun stem willen laten horen in deze
a-democratische EU.
Zou een doorbraak zijn om delui in Brussel het boze volk te laten zien, oorverdovend stil de straten en pleinen op! Pleister op de mond en stemformulier in de hand.

Maarja, tis zondag en ver van mijn sleepbed..

fikkieblijf! | 01-10-17 | 13:47

tja een referendum is democraties, maar ja als je ongekozen in brussel zit als zimmerfranz heb je daar natuurlijk lak aan. de spanjaarden hadden beter russische servers kunnen nemen. voor een beetje geld meer gaan die niet op zwart

Rest In Privacy | 01-10-17 | 13:47

De Spaanse regering toont met haar buitensporige optreden dat de geest van Franco nog steeds rondwaart in Madrid.
Ze gooien zo alleen maar kerosine op het vuur, terwijl ze door gewoon mee te veren de lont eruit hadden kunnen trekken.
Dit is overheidsoptreden van de slechtste soort. Wanneer je het tegendeel wilt bereiken van wat ze zelf wilt, dan moet je het echt aanpakken met veel geweld, met het inzetten van intimidatietroepen tegen ouden van dagen.
Je zou bijna gaan denken dat Madrid een escalatie zoekt, als pretext om het Catalaanse leiderschap uit te kunnen schakelen.

Glasgow Argus | 01-10-17 | 13:45

Vergeet niet dat dit iedereen kan overkomen die gebruik wil maken van een democratisch recht. Alleen om die reden al zou iedereen anti EU moeten gaan stemmen. Het is te hopen dat mensen nu wakker worden.

Barbara Drijfzand | 01-10-17 | 13:44 | 1

Paradoxaal genoeg is die afscheidingsbeweging een hele grote voorstander van de EU.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 13:53

Via dat illegale sleepnet wist Madrid ook precies waar ze 12,5 miljoen stembiljetten konden verduisteren.

Feynman | 01-10-17 | 13:43

Net zelf een boos stukje hierover getikt. De EU gaat vandaag een belangrijke morele grens over. Mensenrechten zijn alleen belangrijk als ze gebruikt kunnen worden als stokken om lastige Oost Europese landen mee te slaan. Anders geeft de EU er geen reedt om. www.saltmines.nl/2017/10/01/politiege...

Russells Teapot | 01-10-17 | 13:42 | 1

Ik hoop dat deze letter voor letter gekopieerd wordt in zijn eigen topic.

Feynman | 01-10-17 | 13:50

Wat je ook van het referendum vindt dit is gewoon schandalig. Het is weer een teken aan de wand wat onze toekomst zal worden. We moeten onze bek houden.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 13:42

W_F doet een 10.x.x.x in die trace route?

W_F | 01-10-17 | 13:42 | 1

Intri idd. Tussen FR en BE, Brussel? EU/NATO/Echelon scraper proxy, killswitch?

HdJ | 01-10-17 | 14:01

Zondag hè. Gij zult niet stemmen.

bas ooms53686289 | 01-10-17 | 13:41 | 1

Geestig. +1.

De Vrijlansier | 01-10-17 | 13:49

The EU can kiss my fonda roca.

Prof. D.A.H. Vintik | 01-10-17 | 13:39

Dit gaat niet met een sisser aflopen

shimanski | 01-10-17 | 13:39

Wel gezellig die bivakmutsen.
Net of ze beseffen dat ze fout bezig zijn maar er achteraf niet op aangesproken willen worden.

schoon-schip-maken | 01-10-17 | 13:37

... nobody expects the Spanish inquisition

r3d3 | 01-10-17 | 13:36

Beetje jammer dat jullie wikileaks er dan weer bij pakken. De beste vriend van niet-europese autocraten. Als je denkt dat wikileaks voor democratie en open samenlevingen is, ben je net zo naïef als wanneer je denkt dat de EU er voor de burger is.

aight.. | 01-10-17 | 13:35 | 2

Want hun main target, blootleggen van de schandalige praktijken van de United States of Army-Industry, is dat natuurlijk wel met hun open society NSA en deepstate controlled schijndemocratie

HdJ | 01-10-17 | 14:08

De beelden spreken anders voor zich...

Baski | 01-10-17 | 16:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl