Fietsen: Levensgevaarlijk!
U kan beter de auto pakken
Dikke tegenvaller voor de verkeersclubs die nog steeds de illusie hebben dat verkeersslachtoffers volledig te voorkomen zijn en hoopten op een sterke daling door de lockdown. Het aantal verkeersdoden kwam vorig jaar uit op 610. Minder dan een jaar eerder, maar meer dan bijvoorbeeld 2014. Logisch ook, want in de file staan was nooit de gevaarlijkste verkeersactiviteit. Nee, het is op de fiets waar het echte gevaar loert. Het stalen ros dat ons land op de kaart zette, blijkt een ware moordmachine te zijn. Liefst 229 fietsers lieten het leven en daarmee is deze pedaalkrachtige tweewieler het gevaarlijkste vervoersmiddel. Die ANWB-jas dragende lockdowntrappers zijn een soort extreme sporters die elk moment geschept kunnen worden door een (ongecontroleerde) alcoholmobilist of lachgassiër. Of geschaard door een vrachtwagen, want blijkbaar hebben we dat dode hoek-probleem nog steeds niet opgelost. Op zo'n kruispunt waarvan de buurt allang weet dat het levensgevaarlijk is, maar de gemeente aanpassingen te duur vindt. Enfin, heb je het leven lief, laat die fiets dan in de schuur staan. Neem eens de auto!
In zwembroek de piste af omdat het kan
BoogelWoogel is alles wat we missen in ons leven
Moederland Rusland, waar ze gewoon met een festival (kent u misschien van vroeger) het wintersportseizoen (kent u misschien van vroeger) afsluiten. Gewoon omdat het kan (kent u misschien van vroeger). Mede mogelijk gemaakt door Spoetnik, wat de Russen al spoten toen Hugo nog op Wikipedia opzocht wat een vaccin was. Maar we dwalen af, want we hadden het over BoogelWoogel, oftewel in uw zwembroek of bikini op een snowboard staan, in de ijskou van een berg razen en daarna opwarmen aan een fles sterke drank en een fijnstofspuitende haard. Want festivals zijn leuk, maar compleet onzinnige festivals zijn leuker. Dit kan alleen in een land met de meest sexy inwoner aan de macht. Zin in wodka nu.
Perscodag met Mark en Hugo's grote goochelshow
Ontsnappingstruc uit de lockdown gaat fout
Welkom op een nieuwe perscodag waar niets is waar u op hoopt. Alle geruchten over langverwachte versoepelingen blijken een fata morgana te zijn, een hersenspin ontstaan uit onze eigen verlangens. Zodra we dichtbij komen verdwijnen de versoepelingen in het niets en happen we een extra week zand. Demissionair goochelaar Mark Rutte verschijnt vanavond op het podium en Hans Kazant de lockdown uit zijn mouw als een rij aan elkaar geknoopte zakdoekjes. Iedere keer als u denkt dat de sliert voorbij is, blijven de doekjes maar komen. Daarna is het de beurt aan Houdini de Jonge die zich deze keer zo muurvast in loze beloftes heeft geketend dat hij er niet meer uit kan komen. Dat probeert hij te verbloemen door willekeurige vaccinatieprognoses uit zijn hoge hoed te toveren, maar daar trapt het publiek niet meer in. Deze truc is al zo vaak opzichtig mislukt, dat hij nu voor een compleet gedesillusioneerd volk staat. Dit kan zelfs de charmante assistente Irma niet meer in goed banen leiden. Ondanks deze falende acts kijkt het volk vanavond om 19:00 uur weer massaal, want ergens blijven mensen hopen dat magie bestaat. Helaas kunnen Mark & Hugo ons niet langer betoveren en komt ook deze week geen konijn der verlossing uit de hoge hoed. Het is allemaal smoke and mirrors om de lelijke waarheid te verhullen: een onhoudbaar coronabeleid en falende vaccinatiestrategie.
UPDATE: Buitenschoolse opvang gaat vanaf maandag weer open, zodat ze toch iets van goed nieuws kunnen melden
Kinky Kemper onthult het NPO-vangnet
Voor al uw mislukte presentatoren
Geraldine Kemper (bekend van zweepjes in bed) harkt al sinds 2019 een vorstelijk salaris binnen bij RTL, maar dat levert de zender nog weinig succes op. Gelukkig onthult de 31-jarige presentatrice dat het niet uitmaakt als haar commerciële experiment faalt, want ze kan altijd nog terugvallen op het NPO-vangnet. "Ik kan altijd weer terug, denk ik, naar BNN. Of naar een andere publieke omroep", vertelt ze in een online interview. Dat is toch lekker, opstappen om elders meer te verdienen en als het mislukt altijd met de blote billen terug kunnen keren naar het veilige, vertrouwde belastinggeld van de NPO. Een plek waar ze nauwelijks nog talent kweken, maar vooral bekendheid in stand gehouden. Het verzorgingstehuis van uitgeblust talent bevindt zich niet alleen bij Omroep Max, want blijkbaar biedt ook het ooit zo jonge (lol, red.) en vernieuwende (dubbellol, red.) BNN zich aan als herstelplaats voor gestrande carrières. Een plek waar je met minder kijkcijferdruk de krassen uit je c.v. kan poetsen en ondertussen stiekem kan bijklussen. Welkom bij vangnet NPO!
Trump blijft Republikein. Voor nu
Kreeg weer veren in zijn reet gestoken tijdens etentje
Donald Trump en de Republikeinse partij, het blijft een moeilijk huwelijk. Aan de ene kant heeft de partij hem aan zijn felbegeerde presidentstermijn geholpen, maar aan de andere kant voelde Trump zich onvoldoende gesteund in zijn Don Quichoteske strijd tegen de verkiezingsfraude. Sinds big tech hem genadeloos van zijn praatstoel sniperde krijgen we minder mee van zijn toekomstplannen, maar een diner in Mar-a-Lago (Sly is ook lid) voor donateurs van de Republikeinse Partij toont een even strijdbare Trump als altijd. Een Trump die zijn hulp toezegt bij het terugveroveren van het Huis in 2022. Dat wil niet zeggen dat alle huwelijksproblemen verleden tijd zijn, want zowel "disappointing" Mike Pence als "dumb son of a bitch" Mitch McConnell krijgen er flink van langs. Ondanks deze friendly fire houdt het huwelijk voorlopig stand, want Trump 2024 blijft het grote doel. Of eerder natuurlijk, als Sleepy Joe het verpest. Mochten de Republikeinen Trump zijn kans op een tweede termijn ontzeggen, dan zal een scheiding ongetwijfeld alsnog snel volgen, want The Donald heeft geen tijd voor politieke spelletjes. Make America Great Again Again!
MH17: Hoeveel duidelijker wilt u het hebben?
Uitgelekte gesprekken bevestigen wat we al wisten
Dik zes jaar na de MH17-ramp is er nog steeds niemand veroordeeld voor de moord op de 298 inzittenden van het toestel. En dat terwijl het allemaal extreem duidelijk is. Dat blijkt wederom uit de afgeluisterde telefoongesprekken van Sergej Doebinski, hoofd van een spionage- en verkenningseenheid in de regio, die in handen van Nieuwsuur zijn. Uit de uitstekende reconstructie blijkt dat de separatisten een BUK-installatie uit Rusland lieten komen, ze vervolgens dachten dat ze een Oekraïens gevechtsvliegtuig uit de lucht hadden geschoten, maar dat ze in plaats daarvan de Boeing hadden geraakt, waarna de BUK weer snel het land uit werd gesmokkeld. En dat allemaal onder leiding van de Russen die de strijd faciliteerden, organiseerden en dicteerden. U weet wel, die Russen waarmee we alweer babbelen over een pijplijn. De nu uitgelekte telefoontjes vertellen ons niets nieuws, maar tonen dat er geen twijfel kan bestaan aan de gebeurtenissen die dag. Vergeet Russische rookgordijnen over Oekraïense straaljagers en Oekraïense BUK-raketten, want het is allemaal slechts afleiding. Het waren de separatisten in vuistdiepe samenwerking met de Russen. Hoeveel duidelijker wilt u het hebben?
Hoezee! Ode aan Boskalis in het StamCafé
Scheepfaals stapelen zich op. Iemand mijn container gezien?
De bergers van Boskalis (nationale helden, waar blijft dat standbeeld?) flikken het weer. Ze hebben het stuurloze probleemschip Eemslift Hendrika aan sleepboten weten te koppelen en zo controle gekregen over de rondzwalkende gigant. "We hopen vandaag een fjord binnen te mogen varen, daar is het wat rustiger. We gaan dan het schip stabiliseren, dat het weer mooi recht overeind komt te staan. Daarna afmeren en dan zit de klus er weer op." Hoppa, weer een schip gered en de biertjes aan het eind van de dag meer dan verdiend. Helaas blijft het dweilen met de kraan open, want dit lijkt het voorjaar van de faalschepen en de problemen ontstaan steeds dichter bij huis. Voor de kust van Ameland verloor containerschip Baltic Tern gisteren vijf containers en dinsdagavond liep het roer van containerschip de Escape vast voor de kust van Vlieland (lolkoers). Deze incidenten zorgen voor onrust op de Waddeneilanden. De eilandburgemeesters en Stichting De Noordzee stellen dat de regering te veel risico neemt met de scheepvaart via de zuidroute die vlak langs de eilanden loopt en onvoldoende heeft geleerd van de containerramp met de MSC Zoe. Het lijkt het een kwestie van tijd voordat het weer enorm fout gaat bij de Waddeneilanden. Den Haag die risico's in de noordelijke delen van het land negeert vanwege economische belangen... we kunnen het ons haast niet voorstellen.
Halsema wil je biertje in het park afpakken
Want het moet niet te gezellig worden
Burgemeester Halsema geeft toe dat ze niet in staat is een paar jongeren in een park rustig te houden en daarom grijpt ze naar het ultieme zwaktebod van een bestuurlijk leider: alles kapotverbieden. "De gemeente wil met een verordening de bevoegdheid krijgen om voor bepaalde gebieden en tijden alcohol, lachgas, en versterkte muziek te verbieden." Dit om de Vondelparkfeesten te voorkomen als de zon binnenkort weer doorbreekt. Blijkbaar denkt mevrouw Halsema, bekend van BLM-koffiemomentjes op de Dam, dat mensen die zich niet aan de anderhalvemeterregel houden zich plots wel aan de alcoholregel gaan houden. We mogen al niet op een terras zitten, de kans dat we kroeg in mogen is ongeveer zo groot als de loterij winnen en dadelijk mogen we ook geen pilsje meer wegtikken in het zonnetje in het park. Alleen omdat juf Halsema geen orde kan houden in haar openlucht schoolklasje. Als het zo doorgaat mogen we alleen nog thuis bier drinken naast de houtkachel. Oh nee, wacht...
Theo Hiddema keert terug in de politiek
"Er zitten geen wappies meer achter de gordijnen"
De Hiddemeister verklaart zich politiek arbeidsgeschikt en maakt wederom zijn terugkeer bij Forum voor Democratie. De man die ECHT weg was uit de politiek stapt nu plotseling de Eerste Kamer in. Hij pakt daar de zetel van oud-FVD’er Nicky Pouw-Verweij die voor JA21 in de Tweede Kamer is gekozen. Onze favoriete Kamer-dandy oordeelt dat de bruine smurrie die begin december boven kwam borrelen bij het FvD inmiddels uit de partij is geschrobd. "In dat gewoel was ik beland en ik had er geen zin meer in, want je wordt toch met die smurrie geassocieerd. Ik heb me voldoende georiënteerd en ik weet nu: er zitten geen wappies meer achter de gordijnen." Een uitstekende uitspraak om later spijt van te krijgen, al zal de knipperlicht-FvD'er in de Eerste Kamer meer afstand kunnen houden van de complotflirters in de Tweede Kamer. Ook kan hij het werk in de senaat combineren met zijn advocatenwerk. "Het is maar één dag vergaderen per week. Ik hoef niet meer mijn kostbare tijd te verdoen door naar het plafond te koekeloeren.” Welkom terug Theo, we zijn benieuwd hoe lang je deze keer blijft.
Mark Rutte inspiratiebron voor Ridouan Taghi
We kijken nergens meer van op
Wat zijn de overeenkomsten tussen de grootste crimineel van Nederland en Ridouan Taghi? Ze hebben allebei geen actieve herinnering aan feiten die hun niet zo goed uitkomen. Het legendarische fopexcuus is deze week groot gemaakt door onze demissionair minister-president en kan nu al op een eervolle vermelding door de Marengo-hoofdverdachte rekenen. "Nou om met Rutte te spreken, ik heb daar geen actieve herinnering aan", citeert Taghi vandaag in zijn rechtszaak op een vraag waar hij liever geen antwoord op geeft. Mocht iemand zich nog afvragen wat het leugenachtige gedraai van Rutte heeft gedaan met de definitie van de waarheid in de samenleving, dan is hier het bewijs. Niemand liegt meer, iedereen heeft gewoon zeer selectief het geheugen van een demente geranium. Bedankt Mark, voor deze zichtbare verloedering van de maatschappij.
