achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

DEMISSIONAIR kabinet steekt MILJARDEN in klimaataanpak

Doorpakken zonder legitimiteit

Het demissionaire kabinet is nog beter in het negeren van de eigen demissionaire status dan van noodoproepen uit Afghanistan en presenteert op Prinsjesdag een begroting waar het 6 tot 7 miljard euro extra investeert in de bestrijding van CO2-uitstoot. Want 'op de winkel passen' betekent tegenwoordig blijkbaar 'de complete franchise runnen'. Terwijl de nieuwe groene formatiehybride is vastgelopen in smerige linkse fusiemodder tuft Rutte met de vlam in de pijp verder in de oude kabinetsdiesel. U weet wel, die machine vol mankementen die we 227 dagen geleden afgedankt aan de kant van de weg dumpten in de hoop hem in te ruilen voor een nieuwe glanzende zakensedan waarmee we onze reis kunnen vervolgen. Niets van dat, want dat oude afgedankte wrak sukkelt onverstoord door, terwijl die nieuwe motor al enkele maanden met een Hamer wordt bewerkt zonder dat het enig resultaat oplevert.

Zo strooit een naar huis gestuurde regering met miljarden in de richting van de groendoeners in de hoop een nieuwe liefde aan boord van het oude barrel te krijgen nadat de ChristenUnie een paar kilometer terug aan een boom is gebonden. Een paar klimaatmiljarden die Mark maar al te graag betaalt om nog eens vier jaar op de bestuurdersstoel plaats te nemen. Met Kaag zonder gordel op de passagiersstoel en de rest van de coalitiekinderen op de achterbank die daar de illusie houden dat ze net zoveel invloed hebben op de koers. En mocht de overstap naar een nieuw kabinet niet lukken, dan sukkelen ze gewoon verder met dat afgeschreven wrak, want ondanks dat de APK al lang is verlopen, is er niemand die ze tegenhoudt.

Great news! Dit is Europa's best verkochte auto

Wat een beest!

Er zit een nieuwe koning op de troon, een nieuwe alfa op de apenrots, een nieuwe knikkerkeizer op het schoolplein. De best verkochte auto van Europa is niet langer de veel te voorspelbare Volkswagen Golf (laatst weer vernieuwd, maar nog steeds hetzelfde) of de emotieloze Renault Clio. Nee, Europa luistert eindelijk eens naar de wijze woorden van Captain Slow en is massaal voor de Dacia Sandero gegaan. Liefst 20.446 exemplaren reden in juli de Europese showrooms uit (waarvan slechts 338 in Nederland) en daarmee is het de best verkochte auto van ons werelddeel. Logisch ook, want als u geen interesse in auto's heeft doet de Dacia exact hetzelfde als die andere vierwielers, maar dan voor veel minder euro's. En als u zich op een weekenddag met gevaar voor eigen leven tussen het kleinkindbezoekende verkeer begeeft, zult u al snel tot de conclusie komen dat een groot deel van de samenleving geen moer om auto's en fatsoenlijk autorijden geeft, dus de potentiële afzetmarkt is enorm. En aangezien het aantal ongeïnteresseerde bejaarden de komende jaren alleen maar stijgt, breken er gouden tijden aan voor de Sandero. Zo ziet u maar weer dat de Top Gear-boys hun tijd ver vooruit waren. Lang leve de Sandero, de nieuwe koning van het asfalt!

Seks op wielen

Seks op wielen

Vakjury! Julia Sinning is Nederlands mooiste

Niet geschoten is altijd Miss

Het was een zware avond vleeskeuren, maar na urenlang vrouwen beoordelen op hun ""karakter"" zijn de cijfers binnen en is de 24-jarige Julia Sinning uitgeroepen tot de nieuwe Miss Nederland. Deze Amsterdamse studente aan de Film Actors Academy is schijnbaar het mooiste wat dit polderlandje te bieden heeft. Niet alleen krijgt ze zo'n vreselijk kitsch kroontje op haar kop, maar ook staat ze in december met een Nederland-lintje wederom in een lichaamsbeoordeling, maar dan op Universe-niveau. Gezien deze verkiezingen meer draaien om het visuele aspect dan de inhoud: meer plaatjes na de breek en bediscussiëren waarom die vleeshomp die naast u op de bank ploft vele malen mooier is dan deze Julia in de reaguursels.

LIVE. Racen op nat Spa met Max op pole

Zin in

Racedag op het mooiste circuit van de kalender: Spa-Francorchamps. De laatste stop voor het Prins Bril-festival (wat we geen festival mogen noemen). Op dat zeven kilometer lange lint door de Ardennen valt de regen al het hele weekend en ook vandaag verwateren de massaal aanwezige Nederlandse fans, dus werkelijk alles is mogelijk. Dat is ook te zien aan de startopstelling, want Max op pole is geen verrassing, maar die Williams van Russell naast hem is zeer ongebruikelijk. Fashionista Hamilton positioneert zich achter Verstappen op P3, maar bowlingbal Bottas staat veilig ver naar achteren op P13. De belangrijkste speler deze middag is echter de regen, die voor de race al Pérez uitschakelde. Zowel Max als Lewis voelen zich thuis in de nattigheid, maar dat geldt ook voor ervaren rotten als Alonso en Vettel. Mindere teams zoals AlphaTauri en Alfa Romeo kunnen bij een eventuele opdrogende baan een risicootje nemen door eerder naar droogweerbanden te stappen en zo nog voor een verrassing te zorgen. Of keihard in de banden te klappen natuurlijk. Dus we schenken nog een Kwak-biertje in en gaan even goed zitten voor een mogelijk spektakel. Om 15:00 uur is het lights out and away we go. Go Max! 
UPDATE: And nowhere we go! Start uitgesteld tot 15:10 15:15 15:20 15:25 uur later.
UPDATE: Meer regen, nog steeds geen race.
UPDATE: Het is het jaar 2089. Alle bezoekers van Spa zijn inmiddels overleden. Raceleiding: *Next weather update in 5 minutes.
*UPDATE: Race will resume at 18:17!
UPDATE: Zucht... Na een paar safety car-rondjes weer een rode vlag. Stelletje mieten!
UPDATE: Dat was het. Ze trekken er de stekker uit. Geen enkele ronde op snelheid gereden en het is klaar. Treurig dit. Halve punten voor de top 10.

MAX PAKT POLE OP MACHTIG MOOI SPA!

Met constant kans op regen

De Formule 1 is terug. Over een week is het tijd voor het prinselijke spektakelstuk op Zandvoort, maar nu krijgen we eerst de generale repetitie in België. Van oudsher het Nederlandse bolwerk op de F1-kalender voordat de zandhagedis en rugstreeppad hun eigen race in de duinen kregen. Zonde natuurlijk, want dat 7 kilometer lange asfaltlint in de Ardennen vormt een fantastisch mooi circuit waar dat verbouwde duinenbaantje nog een puntje aan kan zuigen. De legendarische Eau rouge/Raidillon zijn in de F1 geen grote-ballen-bochten meer, want simpel vol gas, maar als de regen valt kan dat natuurlijk zo veranderen. En kans op regen is er dit weekend volop. Gisteren leverde dat al een monstercrash in de WSeries op en ook vandaag bevochtigt moeder natuur het asfalt. Dat kan goed nieuws zijn voor Max die niet vies is van een beetje water. Mercedes is snel in België, maar zal in ieder geval niet de complete voorste startrij kunnen claimen, want de jarige Bottas krijgt nog vijf plekken straf voor zijn bowlingactie in Hongarije. Het komende uur zien we wie zich het beste kan aanpassen aan de snel wisselende omstandigheden en wie morgen de belangrijke eerste race na de zomerstop start vanaf P1. Gas erop! 
UPDATE: Iets te veel regen, dus we starten iets later. 
UPDATE: Rode vlag in Q3 na snoeiharde klapper van Norris. 
UPDATE: MAX PAKT POLE! En Russell in zijn Williams (!) op P2. Hamilton P3.

Vergisontvoerders bombarderen Alblasserdam

Omdat ze nog steeds flutcriminelen zijn

We adviseerden de amateurboefjes die een lading coke kwijtraakten, vervolgens de verkeerde man ontvoerden en hun daadwerkelijke doelwit naar de politie zagen stappen, al om een andere carrière te kiezen, maar blijkbaar willen ze niet luisteren. Afgelopen nacht waren ze actief met explosieven in het immer gezellige Alblasserdam. Bij een woning aan De Boezem ging een bom af en op de Merelstraat werd een knaller veiliggesteld. De explosie was duidelijk bedoeld om een signaal af te geven, want de betreffende woning is van het naar de politie gestapte doelwit en was al op last van de burgemeester afgesloten en dus verlaten. Een onnodige aanslag ook, want het eerder afgegeven signaal door het bedrijfspand van dezelfde man in de fik te steken is heus wel ontvangen. Ook het niet ontplofte explosief lag afgelopen nacht bij een huis dat al gesloten was door de burgemeester en gezien het extra cameratoezicht van de politie namen de bommenwerpers veel risico, waaruit we afleiden dat ze erg bang zijn dat het doelwit zijn tong laat wapperen tijdens de politieverhoren. Het voelt als een wanhoopsactie van criminelen die duidelijk de grip op de situatie al lange tijd terug zijn kwijtgeraakt. Dus we herhalen ons advies nogmaals: zoek een ander beroep, want dit ligt jullie gewoon niet. 
UPDATE: Het houdt niet op. Een huis in Hendrik-Ido-Ambacht van een familielid van het ontvoeringsdoelwit is beschoten.

Verrassend: Qatar meldt niet dat slaven sterven door belabberde werkomstandigheden

Dat zag echt niemand aankomen

Schokkende onderzoeksresultaten van Amnesty International. De mensenrechtenclub concludeert dat het land dat zichzelf de organisatie van het WK voetbal in handen fraudeerde, ver achterloopt op het gebied van mensenrechten en moderne slavernij in stand houdt, niet heel goed controleert waar hun slaven aan overlijden. Dat is een onverwachte conclusie waar we even van moeten bijkomen. Wie had gedacht dat als slavendrijvers zelf de dood van hun slaven mogen onderzoeken, ze niet eerlijk melden dat het door de arbeidsomstandigheden komt? Logisch ook, want eerlijkheid bouwt geen stadions en oliebaasjes willen niet dat de inkomende stroom kansarme arbeiders opdroogt in de verzengende hitte van slecht nieuws. Maar hoop gloort aan de horizon, want de KNVB stuurt secretaris-generaal Gijs de Jong naar Qatar. Dat maakte de voetbalbond ""toevallig"" bekend vlak voordat het rapport van Amnesty uitkwam. Gijs mocht eerder al namens de KNVB het Qatarese blazoen schoonpoetsen in de Nederlandse media, maar gaat nu op het vliegtuig naar de bloedrode zandbak om daar bij een kopje thee te vragen of het toch niet wat minder kan met die stadiondoden. Hij krijgt de taak om de Qatarese autoriteiten niet voor het hoofd te stoten, maar ondertussen wel zo hard foei te zeggen dat Oranje volgend jaar met een zuiver geweten kan voetballen op het massagraf van goedkope arbeidskrachten. Succes Gijssie!

Nederlandse stel in Portugees kopschopdrama van dit weekend had trouwplannen

Broer van dader spreekt

Het Portugese relatiedrama, waarbij de 21-jarige Nederlander Damien Mierop zijn 20-jarige vriendin Martine net zo lang sloeg en trapte tot ze buiten bewustzijn raakte en later overleed, blijkt nog net iets dramatischer dan het al leek. Het duo was niet alleen al twee jaar bij elkaar, maar was ondertussen ook al enige tijd verloofd, zo laat de broer van de Damien aan GeenStijl weten. De trouwplannen van het stel verdwenen zaterdag in een geweldsuitbarsting waarvan de aanleiding nog steeds niet bekend is. De T. sprak met de manager van het stel en die verklaarde dat Martine 'geregeld met blauwe plekken op het werk' kwam. "We hebben vaker hulp aangeboden maar ze bleef nee zeggen." Broer Jason herkent dit beeld niet. "Ik belde haar regelmatig om te checken hoe het gaat en ze heeft me altijd verteld dat alles goed ging met ze, dus waar dit allemaal vandaan kwam weet ik ook niet." En dat zegt hij niet omdat hij in team Damien zit, want in een reaguursel onder het eerdere bericht (zie hierboven) geeft hij al aan dat hij zijn broer het liefst lange tijd in een Portugese cel ziet verdwijnen. Dat lijkt voorlopig ook wel te gebeuren, want direct na de geweldsuitbarsting is Damien in de boeien geslagen en sindsdien kijkt hij tegen Portugese tralies aan.
UPDATE: Damien werd door de Nederlandse politie al onderzocht voor huiselijk geweld na meldingen van Martine.

Pssst. Drie miljoen aan edelmetalen gezien?

Deel buit wildwest-overval Amsterdam-Noord nog zoek

Vandaag is de rechtszaak begonnen tegen de AK-knallende waardetransportovervallers die op 19 mei Amsterdam-Noord in een Jerry Bruckheimer-productie veranderden. U weet wel, die reallife actiefilm waarbij ze al schietend over de straten scheurden en door een tuin knalde om uiteindelijk troosteloos in een weiland te eindigen. Eindscore: één dode door politiekogels, zes man in boeien en drie verdachten nog spoorloos. Het waardetransport was een uitstekend doelwit, want die vervoerde op de betreffende dag zo'n 67 miljoen euro aan edelmetaal en geld. Daarnaast werd bij Schöne Edelmetaal ruim twee miljoen euro aan buit meegegapt. Van het waardetransport keerde ruim twee miljoen niet terug en ook de helft van de Schöne-buit is nog foetsie. Ergo, er zwerft nog zo'n dik drie miljoen euro aan buit bij de vermiste overvallers. Genoeg geld om lange tijd buiten beeld te blijven. Zeker gezien dit geen amateuruurtje was. De zaak werd grondig voorbereid in een appartement in Antwerpen, het team was voorzien van voldoende auto's, wapens en kogelwerende vesten en van te voren hebben sommige boefjes de locatie verkend. En hoewel het OM stelt dat politie en justitie er nog alles aan doen om de gevluchte verdachten alsnog in de boeien te slaan, wordt de kans daarop elke dag kleiner. Ze moesten er wat collega's voor opofferen, maar ze zijn wel mooi op vrije voeten met een paar miljoen op zak. Lekker gewerkt boys!

Kamerkunst: Twee ton voor stenen aan de muur

Kunst omdat het moet

Dingen van uw belastinggeld waar u niet op zat te wachten: kunst in de Tweede Kamer. Dat babbelhok voor overbetaalde ego's wordt momenteel verbouwd en daarom vergaderen de volksvertegenwoordigers de komende 5,5 jaar in een vrijwel identieke plenaire zaal in het voormalige ministerie van Buitenlandse Zaken. Alleen die gekleurde panelen op de achterwand konden niet meeverhuizen, want de nieuwe zaal is daar niet hoog genoeg voor. Oplossing: nieuwe kunst inkopen. Kosten: tweehonderdduizend belastingeuro's. Resultaat: een paar stenen aan de muur. Van de Zeeuwse kunstenaar Jos de Putter die weliswaar een bevlogen verhaal ophangt over de relatie tussen de mens en de planeet en het zware werk van klei laten drogen, maar daarmee verbloemt dat hij mooi twee ton bijschrijft voor het bevestigen van een paar stenen aan een plank. En dat allemaal voor een tijdelijk onderkomen van de Kamer. Nu denkt u misschien: kunnen ze dit geld niet ergens anders aan uitgeven? En het antwoord is helaas: nee. Het Rijksvastgoedbedrijf is verplicht om bij verbouwingen boven de tien miljoen euro een half procent van het budget plus 120.000 euro aan kunst te verspillen. De verbouwing van de tijdelijke Kamer kostte zo'n 161 miljoen euro en dus moet er ruim negen ton in kunst worden gestoken. Wij zijn dus even wat boomtakken aan een plank spijkeren, een slap lulverhaal verzinnen en daarna een half miljoen euro innen. Ze moeten het geld toch kwijt.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.