DJ Eppo verlaat JA21
Goedesmorgens!
't Was nogal een eigenaardige gnuiver, deze DJ Eppo, die van vvd via FVD naar JA21 schoof. Werd vroeger altijd als laatste gekozen bij gym en mede daarom absoluut geen domme kerel, wel een windvaan. En nu waait-ie zo, floep, de geraniums in. In soortgelijke bewoordingen als Nicki Pouw-Verweij muist hij ervantussen als Kamerlid van JA21. Zonder DJ Eppo heeft die partij alleen nog DJ Jopie en eerlijk gezegd vrezen we zo langzamerhand wel voor het voortbestaan van de club. Is dat dan het Eerdmans Effect?
Social
Reaguursels
InloggenAls gewezen kabinetsmedewerker van de here Bolkestein en Kallas en oud-EP’er kan DJ vast al lang met pensioen, maar waarom zou hij stoppen? Dat deed zijn voorbeeld Brilsmurf toch ook niet?
Ja21 is niks, wordt ook niks.
Ik zag Eerdmans een keer bij de Slimste Mens op tv en toen brouwde hij er niet bijster veel van. Was het niet een winkelverkoopster waar hij het tegen verloor? Ik voelde toen op m'n klompen aan dat hij het niet ging worden.
Ik vond Eppo wel een versterking voor JA21, wat blijft erover?
NEE12
Eindelijk dat irritante stemmetje weg uit de kamer, jippie
Nou er blijven genoeg irritante stemmers over helaas......
Tjah, ergens is de opkomst van BBB jammer.
Wel een rationele 'rechtse' partij die daadwerkelijk *oplossingen* durft voor te stellen op de punten immigratie, energie, stikstof en bouw,
maar het (lijkt) ook een 1-issue partij te blijven: "(te) veel veeteelt"
.
Als JA21 klein blijft, is het minder leuk om te "concurreren" op het eerste vlak.
BBB heeft zeer grote overeenkomsten met D66, klimaat & milieu uitgezonderd uiteraard. Bezint eer ge Begint met BBB.
De politiek staat onder druk; de tijden van je stoel warm houden en goedkoop gel*l lijken even voorbij: de kiezer begint wakker te worden en wil dat er geleverd wordt, (NB, wie had dat gedacht?) met oog voor de belangen van Nederlandse ingezetenen.
Helaas hebben de sukkelige deugneuzen allerlei ondoordachte internationale afspraken gemaakt, waardoor heel het land in de 'sh*t' dreigt te zakken.
Velen lijken te beseffen dat het 'tijd is' om het vizier op elders te richten.
"Is dat dan het Eerdmans Effect?"
Klopt. Eerdmans, chef lege dozen werd hij genoemd op het stadhuis Rotterdam.
Veel geblaat, weinig tot geen wol. En partijhopper.
*CDA
*LPF
*Groep Eerdmans-v. Schijndel
Eén NL
Leefbaar Rottrerdam
Leefbaar Capelle
FVD
JA21
Het gemiddelde management van een school, ziekenhuis, zorginstelling, bedrijf of instelling jobhopt ook om de haverklap gauw weer door als de rotzooi niet oplosbaar blijkt als kun je een interim daar de schuld van geven.
Eerdmans kreeg trouwens in 2005 de Thorbeckeprijs, een prijs voor politieke welsprekendheid. Volgens het juryrapport had hij "zich ontwikkeld tot een parlementariër die de finesses van het vak is gaan beheersen en die zijn retorische gaven effectief heeft leren gebruiken. Ietwat beeldend uitgedrukt: Eerdmans heeft aan “vlerkerigheid” verloren en, mede daardoor, aan scherpte gewonnen."
Wethouder van Buurthuizen en Kinderboerderijen
Een paar jaar Brussel is nu eenmaal erg goed voor de financiële zekerheid, zeker in combinatie met nu nog efkes wat wachtgeld meepakken en Eppink kan zichzelf gepensioneerd noemen.
De man is 65 of 66 jaar oud. Mag het?
@theo-is-dood | 05-08-23 | 12:28: 64 en nee. 67 en 3 maanden is het.
Zou een frisse wind toch daadwerkelijk een kans krijgen? In ons mooie landje?!?
Eppink heeft het pad van een traditionele vvd-er gevolgd. VVD van Bolkestein, Fortuyn overgeslagen, fvd, ja21. Niets bijzonders, deze mensen veranderen niet van positie, de vvd biedt geen thuis meer. Eppink is goed ingevoerd en geeft doorwrochte analyse. Doet qua landbouw veel samen met BBB. We gaan hem missen. Ja21 gaat wel door. Zij kunnen niet dwingen dat mensen zich herkiesbaar stellen.
Het scenario van de herrijzenis van Rutte vind ik steeds minder onwaarschijnlijk. Na deze verkiezingen zal het politieke landschap zo versplinterd zijn, dat er weer veel gepolderd moet worden om een coalitie te vormen. Timmerfrans te onpopulair op rechts, dus zoekt men iemand met ervaring, die idealen en visie bij het grofvuil zet ter faveure van machtspolitiek: Rutte. Uit landsbelang, zal zijn reden zijn. En vervolgens gaan we in Nederland weer op oude voet verder.
Rome is ook niet in een dag gebouwd. Jammer dat Eppink gaat maar het heeft geen zin om iedere paar jaar iets nieuws op te richten. Omtzigt had zich dan ook beter zelf onderdeel kunnen maken van JA21.
Mona heeft zich ook afgemeld en nu dus Eppink. Heeft hij ook een eppje gehad van Pieter?
Nee.
Het verschil tussen JoostAnnabel21 en de PVV is dat allochtonen er (financieel) op vooruit zullen gaan als het partijprogramma van de PVV werkelijkheid wordt.
Iedereen gaat er dan financieel op voor uit. (Ook zonder onderbouwing).
@NLgaatnaardeklote | 05-08-23 | 10:35: Ah, gratis geld voor iedereen dus? Wat een fiscaal genie is die Wilders toch.
Minder belasting op werk lijkt mij prima.
Ook even de bezem door het oerwoud aan toeslagen en subsidies.
@Jan Laefcutte | 05-08-23 | 10:36:
Nee, juist niet. Geen gratis geld naar linkse hobby's zoals onbeperkte massaimmigratie. Volgens het rapport "Grenzeloze Verzorgingsstaat" kost immigratie komende jaren jaarlijks 30 miljard euro. Helaas gaan we daar nu al fors overheen door de noodzaak massaal cruiseschepen en hotels als AZC's in te zetten, en de noodzaak 900.000 huizen te bouwen.
@Jan Laefcutte | 05-08-23 | 10:36: Jammer van de cynische ondertoon maar om aan fiscaal/financiële knoppen te draaien hoef je toch geen genie te zijn?
Er is geld zat, de vraag is alleen hoe het te verdelen.
Op naar Omtzigt
Die moet nog met een verkiezingsprogramma komen.
Als zijn fans dat iets interesseert althans.
@Papa Jones | 05-08-23 | 10:32:
Als je niets geeft om asiel en immigratie kun je er best op stemmen.
@NLgaatnaardeklote | 05-08-23 | 10:37: Er gaat ongetwijfeld héél snel een enorme bak geld naar ouders die hun aanvraag voor een toeslag niet op orde hadden.
@Papa Jones | 05-08-23 | 10:32:
Beginselprogrammas zijn belangrijker.
@Louter Leuter | 05-08-23 | 11:00: Dat ben ik niet met je eens. Beginselprogramma's zijn verre van concreet.
Een partijprogramma is het antwoord op de vraag 'wat betekent dit concreet?'
@Papa Jones | 05-08-23 | 11:07:
Een verkiezingsprogramma is het hedendaagse antwoord waarbij het beginselprogramma de leidraad vormt. Ik weet bij voorbaat waar de SP en SGP voor staan. Rutte daarentegen belooft voor de verkiezingen het ene, en doet zonder met zijn ogen te knipperen daarna iets volslagen anders. Ook het cda was nooit voorspelbaar (we buigen niet naar links, we buigen niet naar rechts).
@Louter Leuter | 05-08-23 | 12:39: Ja goed, maar bij Rutte kreeg je dus vier verkiezingsprogramma's waarvan één regeerakkoord van gebrouwen moest worden. Dat principe hou je, dat één partijprogramma amper terug te vinden is in een regeerakkoord.
Hoog tijd voor een kiesdrempel, verbod op zetelroof en nog wat meer aanpassingen aan het Huis van Thorbecke. Die idiote versplintering van de Kamer helpt niks. 4 of 5 stevige partijen is genoeg, want de kiezer snapt er niks meer van.
Eppink stelt zich niet herkiesbaar. Eppink splitst niet af.
Vraag mijzelf vaak af of het Amerikaanse 2 partijen systeem (lees; dus eigenlijk een systeem zoals dat destijds door geïmporteerde Europeanen werd gehanteerd) nu beter zou zijn of niet.
@D-Fens_1963 | 05-08-23 | 10:30: nee. Leidt alleen maar tot onnodig extremisme op de flanken. Lekker kinderachtig elkaars verhoging van de bestedingslimiet blokkeren steeds en zo het land platleggen.
Er is al een kiesdrempel, dat heet een zetel.
En zetelroof bestaat niet. U stemt op een volksvertegenwoordiger, niet op een partij. Leest u de kieswet nog eens na.
Het parlement is begonnen met volksvertegenwoordigers, niet met partijen. Individuen zijn zich natuurlijk gaan verenigen op basis van gemeenschappelijke standpunten en belangen. De partij is zo steeds belangrijker geworden en uiteindelijk bij de traditionele machtspartijen bijna allemaal jaknikkers voor de bazen in de partij. Daar is niets democratisch meer aan.
De kamer is er niet voor het gemak van bestuurders maar voor controle op die bestuurders. Kijk naar de kamer, je ziet dat juist de kleine fracties en zeker de enkelingen, dus ook afsplitsers, wel bezig zijn met volksvertegenwoordiging. SGP is al decennia een inhoudelijk sterk clubje (max 3) op staatsrecht, SP en PVV zijn klein begonnen en al lang vaste waarde in de kamer. BBB, Omtzigt, Haga, DENK zijn harde werkers en echte volksvertegenwoordigers en ondanks alle ook gekte, is bij vlagen zelfs Simons van waarde gebleken.
Dit in schril contrast met de partijvertegenwoordigers van vvd, pvda, cda, d66, gl.
@Inferi0r | 05-08-23 | 10:45: Dusss met de kennis van nu…., op naar een 3 partijen systeem bv?
Want ja….
Waar gaat het huidige systeem ons leiden denk je?
@General Dripple | 05-08-23 | 10:57: Niet helemaal. stel een partij heeft recht op 3 zetels na verkiezingen. 80% van de stemmen (op die partij) op de lijsttrekker, 20% van de stemmen op nummer 2. Nummer 3 komt dus in de kamer zonder dat er op hem/haar gestemd is.
@Nuuk | 05-08-23 | 11:01:
Een (m.i.) waardevolle tegel, Nuuk. Zeer waardevol!
Juist met Timmermans in aantocht, wordt het toch wel zorgelijk op rechts, JA21 zit in de problemen, PVV veel kiezers, maar onzeker of deze kan gaan meeregeren, VVD misschien stabiel, maar trekt mogelijk toch rechtse kiezers aan (en er verandert dus niks) BBB gaat het ook moeilijk krijgen (is eigenlijk alleen maar een veredelde boerenpartij) Kortom bereid je voor op een links kabinet volgend jaar.
BBB schrijft 'as we speak' een nieuw programma wat veel breder gaat zijn dan "alleen maar boeren".
@pollens | 05-08-23 | 10:13: Maar laat het niet doorrekenen voor CPB, dus kan van A tot Z vol staan met onrealistische plannen.
@Jan Laefcutte | 05-08-23 | 10:18:
Wat zegt het CPB eigenlijk over de plannen van de kartelpartijen?
Onbeperkte massaimmigratie; plus een bouwstop; verplicht volledig overstappen op "groene" stroom; uit Poolse kolencentrales; zonder de benodigde bekabeling; en zonder de technici en vergunningen om dat netwerk aan te leggen, etc?
U heeft een baan in een stad met een links bestuur dan bent u de lokale bank.
Op deze manier van afvallen door kamerleden van een partij, is de stemmer tot een nomade gedoemd.
Er zijn nog maar weinig mensen met body in de kamer.
Men laat de kiezer met het bedrog zitten en dit noopt tot een kneiter linkse machtswisseling.
Paulus frenske de eerste gaat de ondergang van Nederland nog wat meer versterken.
De opdracht aan het volk, stem met uw hart maar ook met uw verstand.
Een ratjetoe van partijen, het wordt er niet beter op.
Zeker als die ook aan het afbrokkelen zijn.
Voor de eerste schifting salaris en toelagen, kosten van 140K naar max 70K, wachtgeld naar WW norm, hou je idealisten van iedere signatuur over.
Er gaat een flinke uutdunning plaatsvinden. Maar alles wordt anders als Pieter Omtzigt ten tonele verschijnt na de vakanrie en Caroline gaat ook een grote verschuiving veroorzaken. Een heerlijk vooruitzicht dat we zonder Kaag, Sylvana, Mona, Mark, Wopke, Haga en zo zullen zijn. En Femke zou wel eens vice-premier kunnen worden in het kabinet TimmerFrans I. En Jesse minister van Klimaat en Asiel. En Atje minister van Sociale Zaken. Ga eerst maar lekker op vakantie.
De laatste 2 verkiezingen JA21 gestemd maar de komende verkiezingen ga ik maar voor een andere partij. Ze hebben goede standpunten maar het lukt ze maar niet om goed te profileren. Misschien moeten ze die 2e hands autoverkoper Eerdmans maar eens vervangen door een meer charismatisch iemand.
Misschien kunnen ze Mat Herben nog eens vragen?
Ga maar gewoon terug naar FvD.
Jammer, die implosie van JA21, met de vage afscheidstwitters. Had er wel vertrouwen in, maar nu? Toch maar PVV, die partij is momenteel stabiel en zou nog weleens verrassend kunnen scoren. Als alternatief ook voor mensen die nu twijfelen aan JA21 en wellicht als vluchthaven voor die VVD`ers die -eindelijk....- tot het inzicht komen dat de VVD -ondanks rechtse pre-verkiezingspraatjes- niet meer dan een cloon is geworden van D`66.
PVV is socialisme
@theo-is-dood | 05-08-23 | 09:52: zolang het de oude definitie van socialisme is, heb ik er niets op tegen.
@AnitaDik | 05-08-23 | 10:35:
Ook de oude definitie van socialisme is fout (verschil tussen de "sociaal-democraten" en communisten is de weg er naar toe). Jou vertellen hoe jij moet leven doen ze allebei graag (onderwijl hun eigen zakken vullend).
Zitten Bruls, Timmerfr en vd Plas in 1 kamer. Zegt de ene “….” (Maak af)
"Dàt gaan we dus niet doen, heren."
'Oei, een even aantal bitterballen. Hoe gaan we dit oplossen?'
@Duwbak_Linda | 05-08-23 | 09:43: Zoals bijvoorbeeld 6?
Ik denk dat ze wel tot een eerlijke verdeling kunnen komen
@frickY | 05-08-23 | 09:58: Komen meestal met acht.
@Duwbak_Linda | 05-08-23 | 09:43: 12 per persoon. Zijn ze alle 36 op
@Kruijffje | 05-08-23 | 10:07: Lol
@Duwbak_Linda | 05-08-23 | 10:05: Zestien bijbestellen dus.
"En ik dan?" zegt Brullebak, nadat Schrans ze allemaal weggeschransd heeft met het motto "Jouw bal is mijn bal!".
JA21 is slechts een slap aftreksel van FvD. Ze hebben alles gejat, zowel qua programma als zetels. Daar gaat voor Nederland niets aan verloren.
Nou ja, ze hebben alleen het goede gejat. De wappie en nazi - verering, en de vrouwonvriendelijkheden mocht FvD gewoon houden.
Of de FvD is weggedreven van hun oorspronkelijke programma.
Dus over de hele breedte van het politiek spectrum besluiten mensen er mee te stoppen, om heel diverse redenen.
Sommigen schrijven hele epistels terwijl ze nauwelijks bekend zijn buiten een kleine kring, Epp is iets bekender maar dan ook nog eens wegens het job-hoppen tussen partijen in het verleden.
Een reaguurder vroeg zich af welke partij nu dan op rechts eens voet aan de grond krijgt. En dan niet extremistisch, maar eerder realistisch. En het antwoord is makkelijk: geen één.
Door jaren heel tactisch de media bespelen is er ter rechterzijde een versplintering ontstaan en vind je er nauwelijks politici waar je op kunt bouwen. En de reden daarvan? Ik verwijt het onder meer de media, die voortdurend op rechts schiet, en de ambtenarij die 'net even te laat' ingrijpt als rechts daadwerkelijk wordt aangevallen (Pim, maar ook Theo), en de gelatenheid als iemand voor een rechtsige partij problemen heeft.
Ik bedoel, stel dat ik morgen in de politiek stap voor de PVV of Ja21, dan denk ik dat de familie daar niet blij van wordt en direct het nummer van de politie in de telefoon gaat programmeren. Ga er maar aanstaan.
Dus voordat je dáár in stapt, denk je wel vijf keer na. En dat zorgt er vervolgens voor dat het net als met veel banen gaat; je vindt er nauwelijks nog de juiste mensen voor.
".. stel dat ik morgen in de politiek stap voor de PVV of Ja21, dan denk ik dat de familie daar niet blij van wordt en direct het nummer van de politie in de telefoon gaat programmeren .."
Dus, je laat jezelf liever terroriseren, onderdrukken, in elkaar slaan en financieel uitknijpen door (extreem) links want: dat is veiliger ???
Kijk, dat lijkt me nou dus een hele goede reden om juist wél op een rechtse partij te stemmen. Ik hoop wel dat je de VVD dan over slaat, anders komen we weer niet van die VVD af.
Volgens mij maakt het weinig uit of je links- of rechtsom gaat. Het ambtelijke apparaat zit vol met zelfgenoegzame ambtenaren die door de gelederen opgeklommen zijn en weinig behoefte hebben aan al te rigoreuze veranderingen.
Mensen zijn afhankelijk van hun baantje en als die op de tocht komen te staan dan gaan ze hun minister onder druk zetten.
Bovendien als er grote hervormingen worden doorgevoerd leidt dat tot doffe ellende, zie de belastingdienst en de reorganisatie van politie organisatie naar de KLPD.
Maw de zMs Nederland gaat richting de horizon een paar graden bak- of stuurboord van rijd tot tijd maar door die meanderende lijn kun je een rechte lijn trekken.
Er gaat pas echt een wat zichtbaardere koerswijziging komen als het echt helemaal vast dreigt te lopen of er bijna een ijsberg geraakt wordt.
En anders als er echt iets catastrofaals gebeurd.
-revolutie
-oorlog
-natuurramp.
@gaffelbaard | 05-08-23 | 09:31: Dat is wel een slimme zet, 30% van het rechtse electoraat links laten liggen. Schiet lekker op.
@gaffelbaard | 05-08-23 | 09:31: Eenzame Schizofreen had het over de passief kiesgerechtigde (iemand die de politiek in gaat) en niet over de actief kiesgerechtigde (degene die zo af en toe het kieshokje ingaat). Dat is nogal een verschil. Dat maakt je reactie niet passend.
Dat klopt E-S, voordat je het weet wordt je auto vernield en je ruiten eruit gegooid. Bekladden van je huis met verf is het minste.
De Antifascistische onderzoeksgroep
Kafka publiceert je doopceel
Het ligt er maar net aan wat je "extremistisch" noemt. Sommigen noemen PVV al extremistisch wat uiteraard lariekoek is . Getuige de laatste peiling (8 zetels) beginnen meer en meer mensen in te zien dat Baudet, die uiteraard forse uitglijders heeft gemaakt, op meer punten gelijk krijgt dan verwacht. And still running!
@daytripper | 05-08-23 | 09:58: Dat valt mij ook op ! Het is toch echt een rechtse partij die voor het bestaan van Nederland op komt. Geschiedenis enz. Dus ik blijf gewoon lid.
Eppink: “ Ik vind samenwerking op de rechterzijde erg belangrijk, en wil daartoe oproepen.”
Kan iemand me uitleggen waarom die samenwerking op rechts niet van de grond komt? (Rechts/links overigens verouderde begrippen)
sinds de "cancellation" van FVD bestaat "rechts" niet meer
Omdat er voor echt rechts beleid geen meerderheid te vinden is? Daarom heeft Wilders ook weinig rechtse standpunten. Nog los van het hoge afbreukrisico wanneer je in zee gaat met personen/partijen die niet heel stabiel zijn.
Jij neemt het letterlijk? Och, het is gewoon een sneer van Eppink. Impliceren dat "de anderen" niet samenwerken, en dat dat de reden van vertrek is. Het zijn altijd de drammerige types, die in alles hun zin willen hebben, die zo praten. Wat er ook fout gaat, het ligt nooit aan hen. En dat kunnen ze je zo netjes vertellen, dat het nog bijna gaat geloven ook.
Omdat de politiek niet meer in de 2e kamer maar in de media gemaakt wordt, liefst met ja en nee standpunten, in dit domme land kost dat jaarlijks miljarden zuur verdiend geld.
Omdat zoals Duwbak_Linda al zegt we geen echte rechtse partijen hebben en die er eventueel wel zijn, zijn ze opgericht door opportunisten die er voor zichzelf zitten en niet vanwege een “hoger doel” en dat soort types trekt naast wereldverbeteraars, dezelfde opportunisten en ego’s aan als zijzelf en dat kan alleen maar op ruzie uitlopen. Zie je trouwens bij de meeste nieuwe partijen, niet alleen op rechts.
@SpookJohn | 05-08-23 | 09:19: Nog steeds jammer!
Ik begrijp de haat tegen Joost Eerdmans hier niet zo. Van de LPF is hij de enige die geen totale mislukking is geworden. Hij discussieert beschaafd met iedereen van links tot rechts en daarom is er geen cordon sanitair tegen hem. Ok, hij is een beetje een grijze muis maar dat maakt hem w.m.b. juist zeer geschikt, vooral i.v.m eventuele kabinetsdeelname. Als u een clown in de tweede kamer wil stemt u maar op Baudet.
Veel mensen die indertijd tegen Fortuyn waren associëren hem daar nog mee . Hij heeft een stevig rechtse inborst, niks mis mee, maar is doodsbenauwd recht voor de raap te zijn. En dan krijg je een gekunstelde grijze muis.
Jammer, had goede hoop voor JA21. Er is echt vraag naar een intelligente en redelijke rechtse partij.
Wie gaat de grote verbinden worden over rechts? Genoeg vraag naar een alternatief, maar geen aanbod. Links moet het van een wanhoopspoging hebben die het enigszins sociaaldemocratische aspect op de linkervleugel volledig laat verzuipen in de intersectionele groene havermelk.
Geertje zit in de eeuwige oppositie en gaat echt niet regeren. Wil hij zelf volgens mij niet eens.
Nederland heeft nooit een echte grote conservatieve partij gehad zoals je die in andere landen ziet. Rechts was traditioneel het terrein van de confessionele. Met de ontkerkelijking is daar een vacuüm ontstaan. De VVD kruipt daar soms in, maar strikt genomen zijn liberalen per definitie niet conservatief.
Geertje zit in de eeuwige oppositie..
De SP ook.
En dierenpartij ook.
En Groen Links ook.
En de SGP ook.
En ook alle andere partijen dan VVD, CDA, D66 en ChristenUnie.
Geert heeft van al die partijen tóch in ieder geval één keer in kabinet gezeten. Net als de LPF, de politiek-geestelijke voorouder van Eerdmans. Dat kan je van de andere oppositiepartijen niet zeggen.
@gaffelbaard | 05-08-23 | 09:20: Geert heeft nooit in een kabinet gezeten met de PVV.
@Grumpy_Old_Ed | 05-08-23 | 09:15:
Nee de vvd had altijd twee bloedgroepen en drie soorten kiezers. Het was een conservatieve partij dat achter de oranje roofridders stond, en een liberaal smaldeel. Zo ook de kiezers, aangevuld met stemmers die minder belasting wilden (veel ondernemers). Ze zullen allemaal teleurgesteld zijn in 17 jaar Rutte.
@Après toi | 05-08-23 | 09:38:
Wel waar. Was u het gedoogkabinet al vergeten? Rutte I.
De VVD heeft de collectieve lastendruk laten oplopen met dertig (30) miljard.
Ofwel, van 35,5% van het Bruto Binnenlands Produkt naar 38,3%.
Bron: het Financieele Dagblad 5 augustus 2023
Wel wat flauw om dat allemaal op het conto van de VVD te schrijven. En hun coalitiepartners dan?
Maar tijdens Corona mocht niemand ontslagen worden, en werden alle salarissen doorbetaald. Dat geld moest ergens vandaan komen. Zou wel een mooi experiment zijn geweest, om o.a. alle winkels en horeca in Nederland failliet te laten gaan, een mooie schone lei.
Grootste stijging in uitgaven waren, zorg, onderwijs, cultuur en sociale zekerheid. (Bron: rijksoverheid).
Welkom in mijn land. Geen verdragen op willen zeggen (zoals die waardoor je je uitkering mee kan nemen naar Marokko of turkije). Klimaatonzin. Het goedmens-syndroom. Enz.
Zet daar een streep door en NL komt er wel weer bovenop.
Alle redenen dus om straks niet op de coalitiepartijen te stemmen.
@Cobarde | 05-08-23 | 10:19:
Hi trol, waarom probeer je me te framen? Had ik in mijn tegel ergens PVV geschreven? Nee.
Tip: als je wil weten hoe ik over iets denk, probeer het een volgende keer eens met een zin die eindigt met een vraagteken.
Lijkt wel doordat iedereen weggaat er wordt aangenomen datcTimmerfrans de nieuwe premier wordt en dat velen dit niet gaan afwachten? Ook Eppie niet. Beetje handdoek in de ring gooien. Of de Haagse merites helemaal zat? Wie zal het zeggen...
Dat die Mona overigens destijds weer is teruggegaan naar het toen al gare CDA heb ik nooit begrepen. Ga er voorzichtigheidshalve van uit dat ze met Omtzigt verder wil. Of anders?
Mona is leuk voor de gemeenteraad. Bovendien gaat die eventuele partij van Omtzigt eruit zien als een doorstart van het CDA, dat schiet toch ook niet op.
Als Frans aan de knoppen zit weet je dat er dom en populistisch beleid gaat worden uitgevoerd, want zijn ego.
Maar ook weet je dat het één grote soap gaat worden. Dat wordt een aaneenschakeling van popcorn momenten.
Dan staat ie weer met een geacteerde traan te oreren dat een of andere dode de oorzaak is van een of ander beleid waar nog onvoldoende steun voor is.
Dan verschiet ie weer van kleur omdat ie bij nieuwspoort kritische vragen krijgt en negeert ie specifieke journalisten omdat die ooit een kritische vraag hebben gesteld.
En als het echt lastig wordt of ie zijn zin niet krijgt dan gaat ie in een hoekje zitten mokken.
Serieus, dat wordt een schouwspel, een politieke spoof irl.
@SterF... | 05-08-23 | 09:06: die ouderwetse CDA van Lubbers en Van Agt? In principe het rechts dat we zoeken. Met de normen en waarden en VOC mentaliteit van Balkenende.
@ratelaar | 05-08-23 | 09:16:
Kunnen we Nederland gelijk in de kliko mikken.
@Grumpy_Old_Ed | 05-08-23 | 09:17: die hebben on de euro en de EU in gerommeld. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
@Grumpy_Old_Ed | 05-08-23 | 09:17: ... en de boevenkampjes voor de heropvoeding van gesubsidieerd gajes
@ratelaar | 05-08-23 | 09:16:
Dat gaat inderdaad een nachtmerrie worden. Maar voor onze gezondheid kunnen we het beter beschouwen als een slapstick!
@SterF... | 05-08-23 | 09:06:
Nou, ze is sterker hoor. Kritisch ook? Denk niet dat we haar zo hoeven te onderschatten.
OK einde oefening van een imploderend JA21.
Als liberaal/libertariër ben ik tegenwoordig politiek verweesd en op zoek naar een partij met een passend beginselprogramma (geen verkiezingsprogramma, dat is de waan van de dag). Wat te doen op 22 november?
Ik zeg PVV, maar je kunt ook bedenken welke partijen niet. Kijken wat er over blijft.
@VP732 | 05-08-23 | 08:54: als je dat doet kom je meestal op de SGP uit. Rechts, degelijk, stabiel, nooit gedoe.
In elk geval stemmen tegen Verenigd Links.
@Grumpy_Old_Ed | 05-08-23 | 08:56:
Maar alles behalve liberaal.
@Grumpy_Old_Ed | 05-08-23 | 08:56:
@VP732: Anti Mo standpunt mag ik wel, de rest past meer bij de SP.
@Grumpy: Die volgen streng in de leer, ook een onnavolgbaar sprookjesboek. Had ik al een probleem mee bij het cda; welke passage gebruiken ze nu weer voor hun standpunt?
@de Voorzittert | 05-08-23 | 08:58:
Graag! Wie?
@SterF... | 05-08-23 | 09:00: dat heb je 12 jaar gehad met VVD en D66. Beviel je vast niet, maar dat was een duidelijk neoliberaal economisch beleid met alle schade.
@Louter Leuter. Staan best zinnige dingen in over fatsoenlijke omgangsvormen, naastenliefde etc. Vooral dat tweede deel dan, Jezus was best een goede gast.
@Grumpy_Old_Ed | 05-08-23 | 09:08:
Ik heb op jezuïetenscholen gezeten en waardeer ze nog steeds (zijn geen vage gasten en omarmen de bèta wetenschappen volledig). Omtzigt is van de karmelieten, dat is heel wat vager (ahum. mijn nageslacht heeft ook op een Carmelschool gezeten).
Martin Bosma.
22 november valt op een woensdag. Een beetje een zwevende dag, het is net niet het einde van de week, maar ook niet meer het begin van de week. Je zou kunnen overwegen te stemmen. Ga je net als die anderen lopen dwepen met de lijst Omtzigt? Of wordt het toch weer ouderwets VVD of CDA? Of doe iets geks en stem op een splinterpartij. Je kan ook besluiten een dagje Zandvoort te gaan doen. Ik denk dat je niet veel last zult hebben van "jongeren" die daar de boel verstieren.
Gek genoeg, Groen links is een samenvoeging van onder andere de PPR.
De Politieke Partij Radikalen (PPR) was een aanvankelijk libertaire partij. Maar dat is wel erg lang geleden.
Niks mis kapitalisme en de vrije markt, maar het lijkt nogal eens te ontsporen en dat is wel ten nadele van de burger.
Competitie op kwaliteit regeert de markt niet, maar macht regelt de markt, dat is heel wat anders.
We kunnen voor 750 miljoen subsidie aan windmolens bouwen om die energie te gebruiken voor 350.000 huishoudens om onafhankelijker te worden van het buitenland -dat snapt de belastingbetaler nog, maar ze geven dan de winsten aan Vattenvall en ze bouwen er nieuwe datacenters naast die het allemaal ongedaan maakt, en we blijven achter met de kosten en de windmolens zitten.
Dat drijft mensen eerder naar het socialisme toe dan naar het libertairisme.
En aan de rechterkant gaan sommige mensen denken in termen als in big farma en big finance, het kapitaal.
Misschien dat er daarom even wat minder aandacht is voor libertarisme.
Daar moet eerst een oplossing voor komen.
Als libertariër kun je naar de Libertarische Partij of naar BVNL.
@de Jager59 | 05-08-23 | 09:34:
Dagje Zandvoort gaat het niet worden (verwacht dat ik dan in het diepe zuiden moet zijn). Nederland is het enige land dat op woensdag (voor het nepparlement van de EU, donderdag) stemt (dankzij de grrrissstenbroeders). Nope, de vvd gaat het nooit meer worden (en op het cda heb ik never nooit niet gestemd).
@AdvocatusDiaboli | 05-08-23 | 09:43: Moet u CPN en EVP niet meenemen in uw overwegingen?
Eppink sorteert voor op aansluiting bij Omtzigt. En daar heeft Omtzigt geen slechte aan.
Eens ! Vaker naar hem geluisterd en had altijd een zinnig en goed onderbouwd verhaal.
Deskundige man, geeft vaak een goed verhaal.
Eppink hopt te veel. Onbetrouwbaar.
@TonAlias | 05-08-23 | 09:01: Hij kon ook zo maar es naar de BBB hoppen
Eppo, het debiele broertje van Marleen Spaargaren. Jaren '70. Daar komt de term vandaan. Dus uit de tijd dat we een minister Vorrink hadden die zich in Frankrijk voorstelde als 'ministre de milieu'. Baas van de hoeren zeg maar. En haar zoon de prijzen van drugs meldde op de linkse VARA-radio. En ministers gewoon nog dronken waren. Vanaf toen is Nederland afgegleden naar het Kutland wat we nu zijn. Amen.
Mooi was die tijd.
Eppo was een stripfiguur waar later een striptijdschrift naar vernoemd is.
@Haberdoebas | 05-08-23 | 09:00:
Daarvoor was Eppo de Pep, naam veranderd in 1975. Het debiele broertje was ver daarvoor.
@RGV42 | 05-08-23 | 10:42: 1970, denk ik, werd mee gescholden op het schoolplein. Dat je een Eppo was.
Ja21, achterlijke populistenbende dankzij Eerdmans, en ondanks Pouw-Verweij. Het ongelooflijke polulistenidee om asielzoekers maar in op een van onze eilanden op te vangen en te verwerken was voor mij het begin van het einde. Jopie moet daar echt opdonderen, die heeft een prima idee volledig naar de kloten geholpen. En iedereen heeft het zien gebeuren. Voorts ben ik van mening dat Nanninga top is en beter verdient.
In Australië werkt het eilanden systeem prima eigenlijk - Om dat in land te komen, moet je echt iets kunnen / Geld uitgeven.
@Nederlandop1 | 05-08-23 | 08:47:
Precies! Maar ok ,voor feiten moet je wel ook iets verder willen kijken dan je neus lang is.
Ellis Island. Amerikaantje spelen is niet voorbehouden aan links.
Populist/populisme. Zelfde als wappie/boomer/racist (vergeet ik nog wat?): lege, holle termen geworden. En absoluut een minpunt om serieus in tegels te gebruiken. Doet afbreuk aan de hele reactie.
@Nederlandop1 | 05-08-23 | 08:47: Australië inkomen is ook niet voor de hand liggend aangezien het een groot eiland is in een grote plas water. Nederland grenst aan twee andere landen en die grenzen zijn nog fictief ook.
Slechte vergelijking.
@VP732 | 05-08-23 | 08:57: Nee, we moeten echt af van al die populisten in de Kamer (links én rechts) die alles lamleggen met hun onrealistische geschreeuw.
@Duwbak_Linda | 05-08-23 | 09:00: laten we hopen dat Timmerfrans zich bedenkt dan.
@intrigant | 05-08-23 | 09:32: Nou als je het over vleesgeworden populisme hebt, Frans Timmermans.
Australië met Nederland vergelijken, en mij verwijten dom te zijn. Curaçao ligt aan de andere kant van de wereld en: is bewoond! Daarnaast heeft het al 99 problems en hebben ze weinig zin in een kamp vol asielzoekers. Australië huurt een leeg eiland van een armzalig derdewereldland. Het is dus een dom en niet-reeel plan, met je populisme. Voorts is JA21 een verzamel plek voor blonde Kevins die graag beschaafd vieze luchtjes haten, een beetje zoals Ouariachi al omschreef in Herstdraad.
@The-loopy-cowboy | 05-08-23 | 09:36: nou dat overzeese gebied kan prima mensen daar opvangen er is toch constant gezeur om geld daar dus laten ze er dan maar wat voor doen ook.
In dit politiek zeer gefragmenteerde landschap valt er ideologisch niet veel meer te realiseren. Een koehandel vlak na de verkiezingen en dan zit de boel weer vier jaar op slot. Een situatie voor volhouders. En dat zijn er niet veel.
Gefeliciteerd Nederland!!
Koning Frans den 1e zal baas worden van een ultra-links kabinet.
Er gaat niets veranderen, behalve dan dat je portemonnee nóg dunner wordt.
Denk aan de voordelen: klimaat, extra ruimte voor natuur, stikstof en veel billenwassers, apothekers en raketgeleerden.
Aan de zonnige zijde: Frans d’n eerste klapt bij de eerste beste politieke tegenwind, bij kritische vragen verschiet ie eerst van kleur, dan gaat ie critici negeren en dan gaat ie in een hoekje zitten mokken.
Dan ruiken Atje, Jesse en anderen een kans en voor je het weet is de chaos compleet.
Ik heb er nu al plezier aan en het is nog maar hypothetisch.
Nou ja, het is wel zo, als je al wèèt dat er een ultra-links kabinet komt, dan kun je daar ook op voorsorteren.
If you can't beat them, use them.
Alleen al de mensenhandel en de pink- en green-washing bieden kansen genoeg lijkt me.
Hè, dat is jammer (niet).
Als twee van de drie Kamerleden een epifaan moment krijgt tijdens de sgoolvakantie dan is dat wel opmerkelijk.
Eerdmans is een soort van anti-Koning Midas, alles wat hij aanraakt veranderd in stront.
De VVD keek naar links, keek naar rechts, rommeltje hier, daar en overal. Hup de stekker eruit, en weer door als iedereen bezig is om te vertrekken, fuseren, of dralen.
Jammer. Vooral nu JA21 het zo dus niet lijkt te gaan redden. En weer zijn ‘redelijk-rechts’-kiezers de dupe.
De Bolkestein-VVD, Pim Fortuyn, de eerste periode FvD (voor Baudet de kolder in de kop kreeg) en daarop volgend JA21. De niet-confessionele, conservatieve, liberale kiezer is gedoemd tot een zwervend bestaan.
Prima samenvatting. Zo zie ik het ook.
@Chiant | 05-08-23 | 09:32:
Waar moet je je als unwoke, niet luchtfietsende, hunkerend naar consistent beleid gebaseerd op een realistische langetermijn visie Realpolitiker nu tot wenden?
Voorlopig toch JA21 in de hoop de langzame maar gestage en stabiele groei het voorland is en redelijkheid, realisme en daadkracht met sociale inborst het adagium blijven.
JA21 wel goede ideeën geen lijsttrekker die vertrouwen inboezemt, helaas, Annabel vind ik wel een kanjer.
Yep, Nanna moet lijst gaan trekken en als de bliksem zorgen dat ze de Tweede Kamer ingaat, de enige manier om het noodlot af te wenden.
Voor Annabel ging ik door het vuur, voor Eerdmans nog niet door het water, krokodillen enzo.
Nanninga is geen politica maar een zeurderig mens. Ze heeft wel vaak gelijk, daar gaat 't niet om, maar ze brengt het zo onhandig en hautain dat ze niets bereikt.
In de gemeenteraad van Amsterdam weet ze met haar opstelling ook geen resultaten te boeken. Ze wordt een beetje weggelachen en men gaat over tot de orde van de dag.
Als ze haar gelijk hebben nou eens kon omzetten in gelijk krijgen, dán was ze een goede politica.
Aan de rechterzijde beginnen in de Amsterdamse gemeenteraad is politieke zelfmoord. Alles wat je vindt sneeuwt onder en je zit ongeveer 100% van je tijd in de ergenis modus terwijl links werkelijk elk mal plan erdoorheen wegkijkt. Zo kom je bekend te staan als schreeuwtoeter die nooit wat bereikt.
@Bakkeleures | 05-08-23 | 08:56:
Hoi Femke 'kaakklem' Halsema, ook hier?
Dat Anabel geen resultaten boekt in de STopera, zegt meer over de huidige samenstelling van de bewoners van dat pand dan over Anabel.
Als ze haar standpunten dermate wijzigt dat ze gelijk krijgt, kan ze beter voor GL in de raad gaan zitten.
Ik heb het vermoeden dat zij dat niet helemaal ziet zitten.
Je leest niet. Het gaat om haar houding, niet de inhoud.
Is door de VVD-elite destijds dom weggegooid, geen dialect-accentjes in de Haagse hel svp. Eppink is een intelligente man en hoogst bruikbaar in dit land , jammer. Iets spoort er niet lekker bij die Eerdmans.
www.nee23.nl kun je nog registreren.
Lol!
Dacht dat dit 'virus' alleen linkse politici kon besmetten, blijkbaar zijn rechtse politici ook niet immuun voor wachtgeld.
Enig idee hoe oud Epping is? Die zal weinig wachtgeld vangen. Hooguit een half jaartje. Hij is ruim 65 jaar oud nu. Hij heeft meer dan zijn halve werkzame leven in Belgie gewerkt. En zal, zodra hij 66 wordt, Belgische AOW gaan vangen.
En dan wordt het wachtgeld nog van de neveninkomsten afgetrokken. Hij vangt nogal wat royalties van boeken.
Misschien moet Mosterd eens uitzoeken wat er terecht is gekomen van de jongens die als eerste gekozen werden met gym of dat dan wel zo’n goede metafoor is.
bouwvakker, overigens vele malen nuttiger dan politicus
Die werken allemaal in een damesschoenenwinkel
Over dat “terecht komen” is ook nog voldoende discussie mogelijk.
Uitsmijter, ook een eerzaam beroep.
@Wim_Kut | 05-08-23 | 08:20: no ma'am
@Wim_Kut | 05-08-23 | 08:20:
Vier doelpunten in een wedstrijd tegen ROC Wijchen.
@Wim_Kut | 05-08-23 | 08:20: Ik zie wat u daar deed.
@salonsocialist | 05-08-23 | 08:32: mooi.
@Duwbak_Linda | 05-08-23 | 08:33: en een homerun.
Eens zien waar deze politiek zwerver nu weer onderdak vindt.
Zou ook kunnen dat niet hij, maar de politieke partijen waar hij bij zat de zwervers zijn…
Jammer, vind iik een prima kerel met doorwrochte analyses. Lees zijn oude Elsevier columns maar eens.
REAGEER OOK