'Het idee van kunst als vrijplaats is afgeserveerd'
"Het is strontvervelend als kunstambtenaren, met welke agenda dan ook, hun tenten opslaan op jouw veldje"
In 2015 verwijderde Festival Noorderzon een standbeeld na ernstige bedreigingen door twee randdebielen die gekwetst waren door vrije kunst, en schreef vervolgens met droge ogen op dat ze heus niet gezwicht waren voor intimidatie en dat het een "klein incident" was (de twee probeerden het beeld te vernielen en dreigden terug te komen met benzine...). De kunstenares in kwestie, Harma Heikens, voelde zich enorm in de steek gelaten door zowel het festival als de kunstsector.
Doorspoelen naar 2023. De kunstsector is inmiddels morsdood gewhitaballsonwalls'd door "inclusiviteit", "diversiteit" en andere zelf- of van hogerhand opgelegde normen die vrije kunst herverpakken als vooraf afgestempelde dogma's - niet zelden zelfs met een diep racistisch smaakje (zie video onder). De belagers van het kunstwerk in 2015 waren vermoedelijk bekrompen conservatiefrechts, de huidige kunstvernielers zijn voornamelijk bureaucratisch deuglinks. Maar doet het er toe uit welke hoek het komt, als niemand het voor de vrijheid van de kunstenaar opneemt?
Heikens sprak na jarenlange stilte met Vrij Links, want: “Ik wilde toch weer spreken over wat het met je kunstenaarschap doet als je zo gemakkelijk voor de wolven wordt gegooid. Want als ik nou de enige was, dan was het niet zo relevant. Maar je ziet het veel vaker, en niet alleen in de kunst. Dat vind ik zorgwekkend.”
"[Kunst is] een experiment waarvan de uitkomst niet bij voorbaat vaststaat. Als er gevraagd wordt om naar een bepaalde uitkomst toe te werken, als van tevoren al vaststaat waar het wel of niet over kan gaan, dan is het geen vrije kunst meer." Amen.
Bosma (PVV) tegen Uslu (D66): 'Stop met die rassenwaan'
Eveneens een amen
Dit standbeeld, Toys in the Attic, werd in 2015 weggehaald omdat twee kunstontkenners er op agressieve wijze aanstoot aan namen, en het zelfs wilden vernielen. Het beeld stelt kindermisbruik aan de kaak, maar dat snapte dus niet iedereen. Alhier in de panelen ook niet, gokken we op voorhand alvast maar, want wij als erkende uncultured swines trekken natuurlijk gelijkgestemde lege geesten naar onze stal.
Reaguursels
InloggenDie arme Uslu. Het lijkt wel Rico Verhoeven tegen Badr Hari.
Heb vanzelfsprekend de naam van kunstenares Harma Heikens even opgezocht incluis haar kunstobjecten. Aanstootgevend vind ik het niet, wel intrigerend en kenmerkend voor haar belevingswereld. Zie het probleem dan ook niet zo...
Een beetje kunstenaar of schrijver heeft natuurlijk maling aan criticasters en vinger wapperaars. Als er dreigementen komen, dan had festival Noorderzon twee Neanderthalers moeten inhuren om de orde te bewaken. Of bijsluiter voor de container plaatsen: ‘niet geschikt voor frustraten’.
De spotprent van Cortés bij dit artikel is misschien wel de beste die ik heb gezien van hem.
Love you Van Rossem, je krijgt die kunstprincipes steeds beter in het snotje.
Harma Heikens, het beste wat Nederland de laatste decennia heeft voortgebracht wat de kunsten betreft.
Bosma is een top vent niks meer niks minder.
Hoeveel kunstambtenaren waren er in de Gouden Eeuw?
Als het beeld 'kindermisbruik aan de kaak stelt', dan is het geen kunst (Want géén 'experiment waarvan de uitkomst niet bij voorbaat vaststaat'), maar een aanklacht tegen kindermisbruik. Waarvan akte.
Het betreft geen aanklacht maar een ‘kijkje achter het gordijn van fatsoenlijkheid’. De uitkomst betreft twee boze hotemetoten, dus variabel en daarna fixed door Noorderzon.
Zie jij dit essentieel verschil?
Het meest opvallend vind ik de uitstekende voorzitter Mohandis. De staatssecretaris kan wat dingetjes opnoemen die kennelijk belangrijk gevonden worden door ambtenaren met een bullshit job, maar een helder antwoord op de meer dan terechte vragen blijft ze schuldig. Als het toch gaat om artistieke kwaliteiten, kan dat schedelmeten ook wel weg, zou je denken.
Uitstekende voorzitter? Komt niet uit zijn woorden, valt wel Bosma aan op het stellen van een vraag en Uslu kan non-antwoorden geven tot de vergadering in slaap valt.
Kunst is in principe gewoon een hobby. Nu zijn er af en toe uitzonderingen die van hun hobby hun werk kunnen maken, maar de meesten betalen hun hobbies gewoon uit eigen zak. Waarom zou dat met kunst anders moeten zijn?
De discussie over de kunst op Noorderzon 2015 ging over meer dan de vrijheid van kunstenaars. Het ging ook over de openbare ruimte. Het bracht mij tot de volgende ingezonden brief (die is geplaatst in het Dagblad van het Noorden)
Sign, de kunst & Noorderzon
De reactie van Galerie Sign op de ophef over de beelden op Noorderzon vertegenwoordigen precies datgene wat mij in het (beeldende) kunstwereldje zo tegenstaat. Die onuitstaanbare onaantastbaarheid van kunst en de bijbehorende zelfingenomenheid van de kunstenaars en kunstbestuurders.
Kunst in de openbare ruimte, waar je ongevraagd naar moet kijken, moet een grote meerderheid van passanten aanspreken en het moet zeer zorgvuldig bekenen worden of het bevolkingsgroepen kan schokken. Het werk van mw. Heijkens voldoet niet aan beide criteria. Voor kunst waar je niet ongevraagd mee geconfronteerd kan worden, in musea of besloten tentoonstellingsruimten (galeries enzo) kunnen m.i. de criteria veel ruimer zijn.
Niet alle kunst is belangrijk genoeg om het heel erg principieel en tegen hoge kosten te verdedigen. Ik geef Noorderzon groot gelijk dat ze de keuze maken dat ze hun grote festival belangrijker vonden dan het openbaar tonen van (bedenkelijke) kunstwerken.
De kunst die Sign tentoonstelde op Noorderzon is voor een groot deel dermate onbegrijpelijk dat ik mij eraan erger. Dat Sign na de ophef haar kunst terugtrok is dan ook geen verlies. Weg met die rommel uit de openbare ruimte/het festivalterrein. Stel het tentoon in je galerie, dan hoef ik het in ieder geval niet te zien.
Groningen, (naam)
Het betrof geen openbare ruimte maar een container op een festival terrein waar je vrijwillig in en uit kon stappen..
Hierdoor leer ik dat boze briefschrijver een hypocriete zeikstraal betreft. Openbare ruimte is het sculptuur van slonzige mevr. op nike’s voor CS Rotterdam.
Uslu is een racist. En staatssecretaris.
Dus er gebeurt niets, racisme is algemeen geaccepteerd (blijkbaar) als je maar bij de juiste, deugende club hoort.
Daar maak ik me al lang niet meer druk om.
Het is alleen zo jammer dat ik met mijn Indonesische roots niet het juiste kleurtje heb om aanspraak te maken op allerhande subsidies.
Moet ik verdorie nog werken voor mijn geld.
Het hele interview met Heikens is van begin tot einde hamer-spijker-kop, maar dit vond ik toch het beste weergeven waar de wortel van al het kwaad zit:
“Het is strontvervelend als kunstambtenaren, met welke agenda dan ook, hun tenten opslaan op jouw veldje. Ze hebben daar niks te zoeken – zelf maken ze niks. Ze slaan zelfs de piketpaaltjes om het terrein. Binnen die kaders mag je dan je ‘kritische’ kunst maken. "
Ik denk dat deze jongen toch maar eens een kleurtje gaat laten aanmeten en een 2e paspoort. Daar kun je rijk mee worden. Ik noem mezelf kunstenaar, woordkunstenaar, nazaat van een tot slaaf gemaakte, asielzoeker, kansarme en hatseflats de subsidies klotsen tegende plinten op. Dit wordt het beste verdienmodel aller tijden. En dan met name in Nederland, nergens zijn ze zo gestoord als hier. Denk dat ik die bitcoin beleggers heel snel ga uitlachen
''Maar doet het er toe uit welke hoek het komt, als niemand het voor de vrijheid van de kunstenaar opneemt?''
Exact. Dit is typisch zo'n vraag die bijna niemand stelt als er maatschappelijke debatten worden gehouden over dit soort incidenten, helaas omdat politici en politiek gekleurde media framing óók tot kunst hebben verheven.
Kwint is een radicale, provocerende gewiekste proleet.
Ik heb die Kwint normaliter hoog zitten, maar als ik zie hoe hij iedere keer dat
Bosma het woord heeft zn telefoon pakt en schijnbaar ongeïnteresseerd een beetje gaat zitten scrollen verschilt hij niet echt van be onze MP die precies dat doet als hij vindt betere dingen te doen te hebben dan debatteren.
De telefoon pakt om berichten te lezen die zijn medewerker(s) voor hem opzoeken tijdens het debat.
Denk jij dat die 150 kamerleden die daar zitten al die gegevens paraat hebben/
Daarvoor hebben ze medewerkers die hun bijstan tijdens debatten, die opzoekwerk doen.
Nu doen ze dat met telefoon, vroeger ging dat anders, heb ooit een rondleiding gehad in de tweede kamer, toen werdt daar uitleg over gegeven.
Kwint ziet er uit als een bouwvakker die tijdens een rookpauze even zit te appen, maar nee, meneer zit in de politiek!
@VW, precies. Kwint heerst. En Bosma is dit betoog ook, maar dat doet ie wel vaker als het om kunst gaat.
Iemand typt "domrechts":
"Ja maar links doet altijd..."
En alle variaties daarop.
Allemaal mensen van gisteren en/of met extreem korte termijn geheugen. En extreem slecht historisch onderlegd.
Is ook niet veel anders dan die recente Fidan Ekiz interview met (fuck, hoe heet ze ook alweer) waarin de geinterviewde toch vooral wilde benadrukken dat alle ellende altijd van rechts komt.
Tja...
Het maakt mij niet echt uit of iemand domrechts, domlinks of domcentristisch is, want domme mensen hebben nu eenmaal óók voorkeuren. Maar waar ik soms ook wel een beetje moe van word zijn mensen die zichzelf helemaal debiel hebben gestudeerd en hun kaders compleet hebben dichtgetimmerd. Je kent ze vast wel, van die types die gestopt zijn met nadenken over hun eigen denken, en bij elk wissewasje iemand anders citeren of er te pas en te onpas één of andere wetmatigheid uitkramen die zogenaamd overal op toegepast kan worden. Meestal wel hoor! Maar soms ook wel eens niet hè? Tja, en dán wordt het al snel irritant.
Kunst en de kunstenaar vinden de weg wel... of niet.
Als "iets" er zich mee gaat bemoeien wordt het kanker en gaat het dood. Die "bemoei-ietsen" hebben hun eigen baantjes uitgevonden en zijn vermoedelijk parasitair... weet het wel zeker.
En toch moet ik het Uslu nageven; heel knap wat zij doet, petje af. Constant nietszeggende vage antwoorden geven, zeggen dat je geen vraag hoort en zo van 5,4,3,2,en naar de laatste interruptie toewerken zonder een enkel zinnig antwoord te geven en je blijven verschuilen achter allerlei vaagheden.
Ik zou het niet kunnen. Maar ja Dedain66 he, meesters in nietszeggendheid als het ze uitkomt.
We moeten ons denk ik eerst verdiepen in de werkelijke betekenis van de interessante punten die u nu naar voren brengt.
Draai het een keer om. "Ik hoor geen vraag"
- "En ik hoor geen antwoord"
Het is helaas een artefact van wat in de kamer voor debat moet doorgaan. Blijven herhalen, en de bekende dooddoeners. "Het is veel breder" is er ook zo eentje.
Het zijn daar in de Kamer allemaal Spoken Word Artists, en sommigen zijn zelfs van kleur !
@Muxje | 30-06-23 | 22:07: Dat is me echt iets te kort door de bocht.
Ik gun deze mevrouw een betere spindoctor, een die haar kan influisteren hoe ze kan uitleggen dat selectief racisme, meelopen met een foute trend en deugen voor de bühne iets positiefs is.
Die Bosma is best een slimme man. Zou eigenlijk Kamervoorzitter of premier moeten zijn.
Ik hoopte eigenlijk dat hij het beestje gewoon bij de naam zou noemen. Geen rassenwaan, maar racisme. Want dat is het.
De staats gaf trouwens een prima antwoord op zijn vraag. Ik ga dat ook gebruiken als de onvermijdelijke dag komt dat ik van racisme beschuldigd wordt: "Laten we mijn uitspraken niet verengen naar kleur, het is veel breder"
Premier weet ik niet, kamervoorzitter wel. Daarin heeft hij zich bewezen.
@Muxje | 30-06-23 | 21:51:
"Laten we mijn snelheidsovertreding niet verengen tot een boete, het is veel breder"
@LD69 | 30-06-23 | 22:10: ha ha. Moet ik even opschrijven voor als oom agent me weer eens staande houdt
@LD69 | 30-06-23 | 22:10: "Oh? U bent ook onder invloed van alcohol?"
Michelangelo in gesprek met opdrachtgever De Paus over artistieke vrijheid:
https://youtu.be/sbbBV0I2lA0
Toys in the Attic stelt net zo goed kindermisbruik aan de kaak als Cuties.
Ja maar 'Cuties' is dus ook kapotbedreigd, want mag niet van reptielenbreinrechts.
@blikjegrolsch | 30-06-23 | 21:35: woosh
@blikjegrolsch | 30-06-23 | 21:35: Hemeltje, helemaal kapotbedreigd?
De grootste vijand van het fascisme, socialisme, christendon, islam en het wokisme: Vrijdenkers.
Overigens, ook mevrouw Uslu gaf weer geen antwoord op de gestelde vragen, net als haar partijgenoot Tjeerd de Groot, die ook niets anders deed dan duiken en draaien.
De fascisten zullen zich anti-fascisten noemen, zei Churchill al.
En de racisten noemen zich anti-racisten, voorstanders van diversiteit en inclusiviteit.
En ze blijven maar hameren op de huidskleur, want die is héél belangrijk. Ben je 'wit' dan ben je een bevoorrechte koloniaal, ben je 'gekleurd' dan ben je een zielige underdog.
Kunst & cultuur zijn al decennia lang geclaimd & ingekapseld door 'links'. En sinds onder de paraplu van 'links' de woke-sekte zo goed kon gedijen, zijn de kunst & cultuursectoren bij uitstek de beddingen waarop het giftige onkruid van het omgekeerde racisme, de blanke zelf-haat en de gender-waanzin zo lekker kan woekeren.
exactement, ik had het niet beter kunnen zeggen.
Zoals Bosma had kunnen verzuchten. Waar moet het heen met de wereld als de rechtsen de hoeders van de vrije kunst worden?
En rechts heeft al zoveel te hoeden in de gekwordende wereld van domlinks.
In mijn vorige beroep was ik modelmaker. O.a. voor musea op gebied van mens en dier. Ik kan een levensechte walvis op schaal maken, bijv. een meter lang, maar bijv. ook een levensechte weps van een meter. Ook maakte ik hele leuke modellen voor pretparken en reclame bureau's.
Ik denk dus dat ik wel wat kan, en toen had je nog geen 3D printers.
Ik heb veel directeuren meegemaakt die graag hun eigen "artistieke oog" wilden terug zien in mijn werk.
Ik heb ook werk gemaakt voor kunstenaars, die iets gemaakt wilden hebben wat ze zelf niet voor elkaar kregen. Het is een wereldje van klungelaars en prutsers. Geen vaklui.
Wat een prachtig beroep. Terstond jaloers.
Leuk stukje 'inside information', directeuren en kunstenaars die het zelf niet voor elkaar kunnen maken, maar wel willen meeliften op de prestaties van anderen.
Hoe typisch!
@Duwbak_Linda | 30-06-23 | 21:23: ben gefascineerd door SNAFU's verhaal en door jouw reactie.
De productie uitbesteden deden de grote schilders vroeger ook.
Mooie inside information! Bedankt voor de inkijk.
Toch nemen die directeuren en kunstenaars die het zelf niet kunnen het initiatief tot iets nieuws. En jij niet.
Dat is maakt verschil tussen kunst en vakmanschap.
Ik vind dat niet perse iets negatiefs. Frustrerend als je een idee hebt maar je mist zelf de vaardigheden om dat uit je handen te krijgen. Dan is een modelmaker toch ideaal?
Schitterend beroep overigens.
Cool beroep SNAFU!
Off Topic: Mag bij de moeilijke poll vandaag toch nog een keuze worden toegevoegd:
Harakiri!
Dat maakt een keuze toch beduidend minder moeilijk cq. onmogelijk.
Die keuze laat ik graag aan anderen.
In Belgie is commotie ontstaan omdat een lid van Vlaams Belang benoemd is in de Raad van Bestuur van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel. Openlijk wordt gesteld dat het VB nimmer een plek mag krijgen.
www.demorgen.be/snelnieuws/filip-brus...
Zo schrijft hij in de Vlaams Belang-brochure over cultuur van 2021: “Wij pleiten voor een culturele heropleving, een renaissance die een halt toeroept aan hen die onze identiteit dreigen op te lossen in hun stinkende en vooral smaakloze kosmopolitische eenheidsbrouwsel.”
Hoe durft zo'n bruinhemd! Het heilige eenheidsbrouwsel weigeren!
Inclusiviteit en diversiteit alleen voor degenen die wij erbij willen hebben!!!!1!!
@At_Dawn_They_Sleep | 30-06-23 | 21:30: Jammer is dat. Beter zou zijn 'Het zijn bruinhemden maar wel onze bruinhemden'
Wat een niveau die staatssecretaris. Wat een holle frasen. En wat verdient dat per jaar? Een slordige € 120.000,00?
Dom wijf. Uit haar antwoorden blijkt dat ze totaal niet weet wat er speelt.
Het is stuitend, vooral hoe ze hakkelt om geen antwoord te geven. Ze kent zelf het hele rapport niet en begrijpt ook het tegenstrijdige niet.
@Normpje | 30-06-23 | 21:25: Precies. En dan zeggen dat PVV'ers als Bosma geen inhoud hebben. AT en Anti in 1,2,3....
@Normpje | 30-06-23 | 21:25: "Ze kent zelf het hele rapport niet en begrijpt ook het tegenstrijdige niet." 't Wordt aan- en in elkaar gebreid door haar '66 en GL etc
ambtenaren samen met uurtje factuurtje externe figuren van idem geïndoctrineerdheid en domheid (kortom wokeheid)
Wie betaalt bepaalt. Vrije Markt.
Wij hebben dus geen vrije markt, het geld van iemand anders uitgeven hebben we tot kunstvorm verheven.
@W_F | 30-06-23 | 21:22: Dat is ook wel een beetje waar. Maar gesubsidieerde kunst is nou eenmaal gebonden aan de wensen van subsidieverstrekker
Dit is hoe echte kapitalistische kunst eruit hoort te zien
https://magazine.art21.org/2009/04/29/for-the-love-of-god-the-artist-as-capitalist/
Laten we de loonbelasting voor werkende gehandicapten verdubbelen, zodat alle kunstenaars de wel full-time aan hun hobby kunnen werken. Dat is waar we naar toe gaan. Het deel van de bevolking dat naar het werk van een loodgieter kijkt en denkt " dat is mooi gemaakt!" is groter dan het deel van de bevolking dat musea bezoekt.
Gelukkig kent de cultuursector haar prioriteiten en worden we doodgegooid met keti koti en het slavernijverleden.
Dat tikkietokkie festival is ook 1 groot wegzapfestijn geworden.
In de kunst gaat alles om verhoudingen. Zo maakte die Amsterdamse troela eens een handtas van haar dode kat en iedereen had het erover. Geïnspireerd door dit verhaal heb ik hetzelfde gedaan met een half dozijn dode olifanten maar de kopers voor deze handtassen stonden helaas niet in de rij.
Misschien zoek Asha nog een slaapzak?
Wie denkt dat censureren 'typisch iets voor links is' begrijpt er weinig van. Links en woke zijn uiteraard gek op cancelen en censureren ('te kwetsend', 'niet inclusief genoeg'), maar dat hebben ze geleerd van conservatief rechts ('kinderboekenschrijvers over transgenders moet je bedreigen', 'sowieso boeken moet je verbieden want Jezus'), en dat versterkt elkaar. Zie Florida: na het aanhoudend cancelen van alles wat niet Critical Race Theory genoeg was door domlinks worden nu hele bibliotheken gecensureerd door DeSantis stemmende Karens die liever niet hebben dat hun Kevin junior zomaar boekjes leest over softdrugsgebruik. Feit is sowieso dat de religieuzen er ooit mee begonnen zijn, censureren, sinds de uitvinding van boekdrukkunst zo'n beetje. Want: hoe minder mensen lezen, hoe dommer ze zijn, hoe makkelijker ze in een achterlijke ideologie blijven geloven. Zie de reacties op deze tegel voor dergelijke domheid in de praktijk.
De bezuinigingen op de GGZ worden pijnlijk zichtbaar :)
Mijn domheid in de praktijk is dan dat ik cancellen gewoon stom vind. Armoedig, gemakzuchtig en contraproductief. De pen is machtiger dan het zwaard.
Beide kruistochten van links en rechts zijn schadelijk voor de vrije cultuur.
Ja, zo'n DeSantis kan ook weer veel te ver gaan in zijn antiwoke kruistocht. Ik denk ook zeker dat op een plek als Florida het gevaar uit die hoek nog altijd groter is dan uit de woke hoek, zie ook zijn ruzie met Disney. Het verschil is voornamelijk dat we dit soort dingen gewend zijn vanuit rechts-conservatieve hoek. Op links is het een tamelijk recente ontwikkeling (de Soviets etc even buiten beschouwing gelaten). Vrij Links is natuurlijk onder andere een reactie op die ontwikkeling.
Van de hak op de tak wat raaskallen en op voorhand iedereen die er op reageert voor dom uitmaken. Chique...
@Tashtego | 30-06-23 | 21:13: Het enige wat DeSantis tot nu toe doet is de enorme privileges die Disney Corp in Florida genoot wat terugschroeven.
"Kevin junior zomaar boekjes leest over softdrugsgebruik. " waarom zou je je kinderen niet mogen beschermen , als kind hé !!!, tegen de gevaren van softdrugs? ( Die de opstap zijn naar véél en véél erger, en naar de shit waarin de USA zich nu bevindt)
Jezus was niet pro-censuur. Dat de mensen en instituten die zijn erfenis beheren (en levend houden) daar wel voor kiezen is niet de schuld van Jezus.
@funda | 30-06-23 | 21:26: Ik weet dat er ook een andere kant aan dat Disney verhaal zit inderdaad. Maar totdat Disney zijn beleid ging bekritiseren heb ik DeSantis nooit over die privileges gehoord (het kan zijn dat ik wat gemist heb natuurlijk).
Censuur is natuurlijk van alle tijden, een tool van zowel rechtse als linkse totalitaire bewegingen.
Wat wel opvalt is het contrast tussen de vrijzinnigheid van de progressieve linkse beweging vroeger en de bekrompen regressiviteit op links van tegenwoordig.
Het is verder triest dat de polarisering vooral de 1% elite in de kaart speelt - al het gedoe rondom inclusiviteit, een soort veredelde rassenstrijd, komt hen beter uit dan klassenstrijd.
@Tashtego | 30-06-23 | 21:35: Het waren vanzelfsprekende, stille 'gewoonterechten' voor een geliefd bedrijf voor de hele familie. Disney voerde de facto zijn eigen stadsbestuur in dat enorme pretpark.
Het ging pas mis toen Disney opeens aktief politiek beleid begon te voeren en politieke statements te maken in de hoop de schreeuwende wokies te plezieren.
Toen volgens de ouders hun kinderen werden heropgevoed is DeSantis daarin gesprongen.
@funda | 30-06-23 | 22:05: Dat klinkt wel ernstig, maar zoals ik schreef, ik kan iets gemist hebben.
Ander topic.
Vermaak me prima. Nog even wachten.
@Duwbak_Linda | 30-06-23 | 21:19: Het was een mea culpa voor een post op een ander onderwerp.
Wat een stomme muts die staats dinges. En natuurlijk ga ik niet uitleggen waarom dit het toppunt van hypocritie is.
Iedereen moet maar zelf bepalen wat hij of zij mooi vindt. Dat is geheel persoonlijk. Ik heb dan ook helemaal niets met kakkineuze luitjes die al moeilijk kijkend "kunst" ophemelen of afkeuren. Jij maakt niet uit wat ik mooi moet vinden, zo simpel is het. Zo vind ik Mondriaan, Appel en van Gogh niet om aan te zien. Nooit zal ik iets van die mensen aan de muur willen hebben. Maar als anderen dat prachtig vinden? Veel plezier er mee. Het is niet aan mij om dat te beoordelen.
Precies dit ↑
Ik krijg bij dat soort kunst altijd aan de Nieuwe kleren van de Keizer denken. Maar goed, het is inderdaad een non-probleem.
Wat een wijsheid zeg, tering.
Nou gaat Moderne Kunst niet over wat mooi is of wat iemand er mooi aan vindt. Het idee, het concept, de oorspronkelijkheid en de context etc. is vele malen belangrijker dan de eventuele esthetiek.
Dit is overigens niet mijn idee maar ik ken wat mensen in dat wereldje en die zijn van mening dat de waarde 'mooi' van ondergeschikt belang is. Vooral museumdirecteuren en kunstcritici vinden dat.
Gelukkig zijn genoeg mensen die galeries bezoeken die 'mooi' nog steeds van belang vinden.
Alleen een goede kunstenaar heeft zijn eigen museum.
Vraag me al mijn hele leven af wat de relatie is tussen afstuderen op een kunstacademie en een ware kunstenaar zijn. Alsof het één, de opleiding, als vanzelf leidt tot het ander, de kunstenaar. Geldt overigens ook voor een opleiding filosofie. Levert die nou filosofie(des)kundigen op, of echte filosofen?
Binnen de kunst is duidelijk geworden dat alle groten nimmer een kunstacademie van binnen gezien hebben. Dali had een bloedhekel aan kunstacademici bijvoorbeeld. Een waar kunstenaar wordt je niet, dat ben je. En als je de kunstacademie wilt volgen dan doe je dat maar als hobby. Je hebt het niet nodig om groots te zijn/worden.
@IdeasAreBulletproof | 30-06-23 | 21:05:
Da's dus exact wat hier mis is. Die hele subsidiewereld draait rond een verwrongen kijk op wat een kunstenaar is. Aan de ene kant heb je degenen die zich kunstenaar wanen omdat ze een of andere opleiding hebben gevolgd die beweert of suggereert kunstenaars af te leveren, en aan de andere kant een elitaire club van zelfverklaarde kunstkenners en kunstenaar-herkenners die de macht hebben om de subsidies te verdelen over die lui met een kunstenaars-diploma. Dat is een circus dat zichzelf in leven heeft geroepen en de arrogantie en pretentie heeft om over kunst te gaan. Dat circus is nu Woke geworden, de kunst zal dat nooit worden, want de kunst laat zich niet vangen. Degenen die dat circus runnen denken van wel.
"Levert die nou filosofie(des)kundigen op, of echte filosofen?"
Volgens Mülisch in een verhandeling getiteld "Waar is de ware filosofie? Vijftien discussiepunten" levert dat vooral 'filosofologen' op. Er valt in mijn ogen wel iets op af te dingen, maar het is een aardige beschouwing.
Jaren terug hoorde ik al van een jonge vrouw, die de Rietveldacademie had gedaan, dat je daar vooral veel linkse praatjes moest verkopen en zeggen dat je een boek van Marcuse had gelezen. Of je een potloodje of een kwast kon vasthouden, deed niet terzake.
Ze deed er nog een andere opleiding bij, om werkelijk iets te leren. Ben vergeten welke dat was, misschien de Rijksacademie of iets dergelijks. I.i.g. een opleiding waar de studenten nog wat bijgebracht werd.
@Tashtego | 30-06-23 | 21:23: Mulisch was een poseur.
@Tashtego | 30-06-23 | 21:23:
Nou, van de afgestudeerde 'filosofen' die ik in de loop der tijd ben tegengekomen waren er maar een paar van wie ik dacht 'die kan een beetje nadenken'. Zoiets merk je meteen in het gesprek, het verschil tussen lieden die al te snel gemeenplaatsen over deze of gene filosoof od filosofische stroming ophoesten om maar indruk te maken en degenen die zelfstandig denken en al te vaak juist niet meteen hun antwoord klaar hebben. Een docent filosofie, een stokoude geestelijke, zei, lang geleden, tot ons, jonge honden de wijze woorden "als je ooit één originele gedachte hebt, koester 'm dan, want het zou wel eens de enige kunnen blijven". Hij vertelde er niet bij waaraan je een originele gedachte kunt herkennen.
@Schoorsteenveger | 30-06-23 | 21:35:
Ik had ooit eens een kwartester een module filosofie. Van een belezen, bedachtzame grijsling. Heerlijke lessen, ging er graag heen, maar het bijbehorende huiswerk was ruk. Aan het einde natuurlijk ook een toets. Heb niks ingevuld, wel een heel verhaal op de laatste blanco bladzijde geschreven over hoe ik levensbeschouwelijk nadenk over tal van onderwerpen.
Eindresultaat, een 8.
@KeesBruin | 30-06-23 | 21:33:
"Mullis is vullis.
‘Mullis is vullis. Nee Reve, dat is pas leven!’
- G. Reve
@KeesBruin | 30-06-23 | 21:32:
De Rijksakademie is een hogere kunstopleiding en is een internationaal platform voor startende kunstenaars.
Afgestudeerde kunstenaars (bijvoorbeeld van de Rietveld) kunnen zich daar inschrijven en als ze geluk hebben (25 op 1400 inschrijvingen per jaar) volgen ze een tweejarige opleiding. Daarna is hun kostje wel gekocht want dan neemt iedereen in de Kunstwereld hen wel serieus.
@KeesBruin | 30-06-23 | 21:32:
Huisgenote van een maat destijds deed de kunstacademie.
Erbij.
Naast haar studie economie.
@Kapitein Sjaak Mus | 30-06-23 | 21:52:
Raven is leven!
Uitstekend interview met Harma Heikens ook.
Haar kunst zegt me weinig maar ze heeft haar gedachten prima op orde.
Racisme zit inmiddels diep verankerd in onze samenleving. Bosma stelt dat maar eens mooi weer even aan de kaak. Laten wij onze kettingen verbreken.
Ik zat net toch maar even het filmpje te kijken en inderdaad; prima vragen, heel helder gesteld wat een waanzin het circus van subsidies in de kunst is geworden.
De reacties van Uslu zijn echt beschamend slecht. Geen enkele inhoud maar gehakkel, ge-eh-eh-eh en dan vaagheden als “gelijkwaardigheid is belangrijk, daar streven we naar en ja eh….dat is belangrijk. In dit soort debatten zie je ook vuile trucs, zoals bv Rutte doet, door veel te praten en dan niks te zeggen, keer op keer. Dat kan je dan nog zien als een gehaaid optreden, maar Uslu weet gewoon niet wat ze moet en staat in haar hemd.
Echt iemand van de die partij met de zesjes.
De staatssecretaris zegt aan het eind; "Het gaat om de kunst". Flikker dan gewoon dat hele rapport in de vuilnisbak en vraag je geld terug van die flut onderzoeksbureautjes, tuthola.
Als Toys in the Attic kindermisbruik aan de kaak moet stellen zie ik niet zo gauw in waarom de belagers destijds perse “vermoedelijk bekrompen conservatiefrechts” geweest zouden moeten zijn.
Omdat bekrompen conservatief geen enkele boodschap heeft aan wst kunst moet voorstellen, maar uitsluitend reageert vanuit hun emotie. Meestal zijn het ook mensen die meteen in de verdediging schieten als iemand suggereert dat hun achterlijke ideologie verantwoordelijk is voor censuristische kunsthaat. Bekrompen conservatiefrechts is dan ook meestal bedoeld voor onzekere en bange mensen zonder identiteit.
@blikjegrolsch | 30-06-23 | 20:59: U lijkt heel veel te weten van een groep mensen die u bekrompen conservatief rechts noemt. Zo veel dat ik vermoed dat u er zelf deel van uit maakt. Toch lijkt u er ook weer tegen aan te schoppen. Zit u in een identiteitscrisis? Of vergis ik mij en weet u er eigenlijk helemaal niet zoveel van af maar rijgt u wat willekeurige begrippen aan elkaar in de hoop dat er iets zinnigs uit zou komen? Ik ben bang, of eigenlijk ik weet zeker, dat dat niet gelukt is. Ik heb zelden een zo vooringenomen maar ook onsamenhangend verhaal gelezen.
@blikjegrolsch | 30-06-23 | 20:59:
Dat zijn een hoop aannames over miljoenen mensen waar je precies niks van afweet.
En stel dat er in die groep iemand rondloopt die bijna net zo onzeker, bang en identiteitsloos is als jij bent, is dat dan een groot probleem?
Het zijn maar meningen, net als jouw scheldpartijen.
Het echte gevaar zit in censuur die door overheden, relschoppers en moordenaars wordt afgedwongen. En die *echte* censuur komt altijd uit links-islamitische hoek.
Nu een grote bek over vrije expressie maar oh wee als een kunstenaar werk maakt van, noem eens iets, naakte en zelfbeschadigde transgenders of, noem nog eens iets, een drie meter lang standbeeld voor Rotterdam Centraal. Je moest eens zien hoe de vrijheidsstrijdertjes dan tekeer gaan als hongerige baby's. Zelfs als je er letterlijk bij vertelt wat de boodschap is van de kunst (zoals bijvoorbeeld dat Netflix-vehikel tegen de commerciele seksualisering van jonge kinderen waarin commercieel geseksualiseerse kinderen waren te zien) begrijpen ze het niet en gaan ze helemaal FvD-retoriek. Ik durf gerust de stelling aan dat degenen die in 2015 dat kunstwerk hebben kapotgecensureerd (ze dreigden medewerkers en bezoekers in de knieën te gaan schieten als het niet werd verwijderd) ook GS-reaguurders zijn. Wat dat betreft kun je lullen over woke wat je wil, de hardste en kwaadaardigste kunsthaat komt toch echt consequent uit de domrechtse, conservatieve hoek. Types die Ongehoord Nederland kijken en FvD stemmen, Eva Vlaardingerbroek aanhangers, Briefje van Jan lezers en ander roestbruinig gespuis. Nee, daar kan geen woke tegenop.
Aangezien je jouw tegel hier plaatst denk ik zeker dat die types GS-bezoekers als jijzelf waren. Wat een litanie aan agressieve, vooringenomen en onbewijsbare onzin.
Het recht op bekrompenheid is gelukkig niet hetzelfde als het recht op censuur.
Wat een gelul. De gemiddelde inwoner van Nederland geeft geen kut om kunst. Die zien wel eens een abstract kunstwerk op een rotonde of het meisje met de parel als bbq schort. Die haten geen kunst, maar het interesseert ze niet. Die halen ook hun schouders op als een kunstwerk vernield wordt. Dat gebeurt ook wel eens met hun fiets, brievenbus of auto.
"Briefje van Jan lezers " nou, nou, nou, hoe "Bruin" je wel niet als je een Briefje van Jan leest? U weet het kennelijk en heeft ook een Briefje gelezen.... en bent nu een hele of vooruit halve Nazi.
Briefje van Jan roestbruinig? Goh vent, schreeuw nog wat zelfoverschattend, ADHD-erig in een microfoon.
@Kaal-dik-en-lelijk | 30-06-23 | 21:14: Zoals ik bijvoorbeeld.Zal mij een zorg zijn of de nachtwacht vannacht afbrand of zoiets.Lig er beslist niet wakker van. Maar ja, ik ben een cultuurbarbaar zullen we dan maar zeggen. Wat moet je allemaal me die ouwe zooi. Alles wat kunstenaars vandaag de dag maken is alleen maar ijzer en oud roest. Kijk maar eens wat er tegenwoordig bij rotondes, langs de wegen en in de bossen staat.
Volgens mij is uw tegel het excrement van heel wat meer dan één blikje Grolsch.
Bosma kan nog 10x meer gelijk hebben dan hij nu al heeft maar er zal toch echt wat meer moeten gebeuren, gelijk hebben is leuk maar gelijk krijgen beter en zelfs dan, als er dan nog niks gebeurt schiet je er nog helemaal niets mee op . Maar goed, ik las hier vandaag al die zelfgenoegzame reacties van "wat een kutland Frankrijk wel niet is" nu met die rellen daar maar wacht maar tot die 1000 "asielzoekers " per week in NL eenmaal hun uitkering mogen genieten, dat gaat nog veel plezier opleveren.
Precies, je moet Nederland als een soap of realityserie beschouwen, dan is er best nog wat plezier aan te beleven. 'Next week in Soap...'
@funda | 30-06-23 | 21:10: De remake van de Truman Show. Nu met 18 miljoen deelnemers.
De kunst zit hem tegenwoordig, maar in vroegere tijden ook al, in het zo politiek mogelijk binnenharken van geld.
In een ver verleden werkte oma schizo in een groot, gerenommeerd museum, waar deze schizo jaren lang als klein schizofreentje élke middag moest wachten. Dus liep schizo er altijd rond, genietend van de oude kunstenaars. De moderne kunst, dat sprak niet aan, wat niet erg is. Wat wel erg was, was dat schizo gaandeweg ontdekte dat die 'moderne kunstenaars' vaak best wel rommelige spullen kwamen dumpen en dit dat kunst noemden... om er vervolgens een ontzettende smak geld voor te krijgen. Denk aan een Christo, die een ingepakte fiets kwam tentoonstellen. Dat ding was onbetaalbaar. De grappige jongeman die vervolgens ook een ingepakte fiets aan het museum wilde 'verkopen', om aan te tonen hoe vreemd dit alles eigenlijk was, kreeg nul op rekest.
En dit was het kantelpunt; we merkten dat de moderne kunstenaar vooral goede praatjesmakers waren. Brugman was er niets bij. Wat ze verkochten, was 'snake-oil', ware het niet dat die olie nog iets inhield.
En de staatssecretaris doet er keihard aan mee; kunst in verworden tot een politiek spelletje, waarin de leugenaars, haaien en ratten het meeste gemeenschapsgeld wegzuigen. Het gaat om de duiten. Meer niet.
Plus dat kunst een middel is geworden om politieke propaganda te zijn voor de gevestigde orde. En dat is best kwalijk aangezien kunst vrij zou moeten zijn en juist de gevestigde orde een spiegel moet voorhouden.
Er stond eens een interview in de krant (voor internet) met een mevrouw die zichzelf kunstenaar noemde. En, ze vond dat geweldig. Gebruikte ook heel veel lastige woorden en combinaties daarvan om heel moeilijk uit te leggen hoe fantastisch ze het allemaal vond.
Ze was al vijftien jaar kunstenaresse.
In al die vijftien jaar nóóit iets verkocht.
Dan ben je volgens mij iets anders.
Ja maar ze zei er heel goede dingen over. (vrij naar Koot en de Bie uit de tijd dat ik nog jong was)
Zie mijn tegeltje. Zal maar niet zeggen wat ik van zo'n elitaire mevrouw vind.
Overigens heb ik ook in die tijd veel 'conservatoren' mogen meemaken. Die hadden het lef om, toen oma schizo eens vroeg waarom die kunst van de moderne kunstenaars zo duur werd aangekocht terwijl schizo het voor een fractie van de prijs had kunnen maken (en wat ik ook wel eens heb gedaan), te antwoorden: 'Nee, Anna, jij begrijpt het niet.' Meer niet. 'Je begrijpt het gewoon niet'.
Nou, oma Schizo begreep het echt wel, en wij hier ook denk ik zo.
hoezo? ze maakt kunst dus zij is kunstenares. Succes is niet per se nodig.
@AntiZanicz | 30-06-23 | 21:33: Is wel nodig, want nutteloze subsidieslurper.
Ik ben blij en dankbaar dat ik die korte periode van ongekende vrijheid heb mogen meemaken. Nu is een andere tijd aangebroken. Een tijd waarin geen plaats meer is voor vuurkorven en gezelligheid, is een tijd waarin geen plek meer is voor vrije kunst. We moeten berouw tonen. Kunst moet dienend en opvoedend zijn.
Mwoah, de vuurkorf gaat komende zomer nog wel een paar keer aan. Onder andere met het hout van de Kerstboom.
Geluk is een klein melkpannetje verse friet met een likje mayo.
Belerend en betuttelend ook. Kunst moet schuren, moet je wat doen, moet emoties oproepen of je moet gewoon erin opgaan, die lijnen, de sfeer bewonderen.
Ja, deze domrechtse reaguurder is gek op kunst.
Je hoort in haar stem dat ze weet dat Bosma 100% gelijk heeft en dat ze geen antwoord weet om hem ongelijk te geven omdat D66 geen andere manier weet te bedenken om meer zwarte kunstenaars en inclusi etc te verkrijgen voor een evenwichtige samenstelling van de groep. Ook gisteren bij De Groot.
80% van de reaguurders is totalitair domrechts en kunnen hun emotie beslist niet de baas als het gaat om iets wat ook maar een beetje te maken heeft met 'pedo', 'seks met kinderen' of noem het maar op. Dan zijn ze helemaal pro-censuur, zoals domrechts en conservatief rechts dat telkens is als iemand gebruik maakt van dr vrijheid van expressie en dan iets doet wat niet mág van domrechts (pedo, seks en kinderen). Dat het dan kunst is en een boodschao heeft, tsja, dat doet er niet toe. Domrechts en conservatief rechts is, simpelweg, gewoon te dom voor kunst. De ironie dat uitgerekend Geenstijl dit op de kaart zet zal ze dan ook wel weer volledig ontgaan.
Ben jij soms premium reaguurder bij de vrienden van de aanrander met de vieze witte onderbroek? En ik ben behoorlijk rechts, heb een IQ van boven de 130 maar houd vooral van figuratieve kunst zoals Helmantel. Ben ik nu dom?
Ontgaat mij even hoe u in het links-rechts verhaal staat. Maar dat zal vast genuanceerd zijn. Maar het cancelen van de vrije vorm, op welke wijze dan ook, lijkt toch wel een linksige aandoening. Wat ik mij afvraag, baart u dat geen zorgen?
Dat zijn nogal wat boude stellingen en aannames. Zelfs voor Geenstijl nogal ongenuanceerd.
Kunst hoort niet gesubsidieerd te zijn. Als je er niet van kan leven zoek je werk. Ik word ook niet betaald voor mijn hobbies.
@WasHetMaarMakkelijk | 30-06-23 | 20:58: Klopt maar het is wel zo. Zodra het over "'pedo', 'seks met kinderen'" gaat krijgen velen een rode waas voor ogen (niet alleen op GS overigens). Dat is best wel eng om te zien.
Aldus de eigenaar van de TPO die dit over z'n eigen website durft te schrijven:
"Objectief, kritisch, scherp, zonder moralisme, pulpnieuws, uitleggerige oplossingsgerichte journalistiek, woke-taalgebruik, politiek-correcte verslaggeving, journalisten die op je neer kijken of, ideologische agenda’s of verregaande infantilisering."
Want daar moet eigenlijk met een beschouwelijk, filosofisch oog naar gekeken worden?
@LD69 | 30-06-23 | 21:07:
s omhoog gooit
@LD69 | 30-06-23 | 21:07:
Hoho, schelden is het belangrijkste "argument" van links. Althans, in landen waar nekschoten en killing fields verboden zijn.
De scheldpartijen van Schimmelpenninck zijn echt niet zo bijzonder. Dat "domrechts" zie je bij menig D66-er, zowel in de tweede kamer als op GS.
En vooral ook vaak bij Peter "identiteitsfraude om joden aan de kaak te stellen moet kunnen" Breedveld. Die gebruikt "domrechts" bijna als lidwoord, als hij even geen vals account van een jonge studente aanmaakt om haar van racisme te kunnen beschuldigen.
Nog erger dan Schimmelpennink dit!
@LD69 | 30-06-23 | 21:07: Ik ben gejorist, het zou zo maar kunnen.
Zelf ongewenste kunst van de Keti Koto-brigade wordt illegaal geplaatst in Vlissingen:
nos.nl/collectie/13918/artikel/248087...
En de gemeente zal niet optreden. Moet jij eens een schuurtje op je eigen grond 10 cm te hoog bouwen, en een leger ambtenaren staat klaar om het op jouw kosten te verwijderen.
1863 werd de slavernij afgeschaft. Als die mensen daar allemaal nog last van heb ik een goed advies: zoek hulp of pleeg zelfmoord. Dat laatste is natuurlijk cynisch bedoeld.
Tja, dat ding in Vlissingen... Het eerste wat ik dacht toen ik dat ding zag: Urinoir. Netjes zo gemaakt dat mannen van allerlei lengtes het kunnen benutten.
Sorry.
@gatij | 30-06-23 | 20:52:
Meer een pot waarin blanken worden gekookt door kannibalen.
@gatij | 30-06-23 | 20:52: Urinoir voor pygmeeen.
Haha, ja enorm ingewikkelde vraag. Antwoord simpel, ja stop ermee. Wat een treurigheid.... ken beroeps steuntrekkers met meer inhoud..
Kunst, wat is dat?
Een woord dat tot de verbeelding spreekt met 2 letters teveel.
Vraag aan Kaas!
@Flightless bird | 30-06-23 | 20:47:
Kaas is kolonel, die is niet geïnteresseerd in koenst. Maar wel in Leopard 2A2…
Zorg als kunstenaar er eerst voor dat je onafhankelijk wordt van subsidie. Zoek bijbaantjes om je kunst te kunnen bekostigen. Ga daarna lekker los in je kunst. Wat is mooier om de huidige verstikte kunstkliek te shockeren met je kunst.
“Als de sociaal-economische positie van kunstenaars niet zo miserabel zou zijn en er echte kansengelijkheid was; als het om competenties zou gaan en niet om netwerken en machtsposities, dan zou diversiteit vanzelfsprekend zijn. Als de kunstwereld echt open minded, progressief en nieuwsgierig was, dan was die diversiteit er al lang geweest. Al lang.”
-Uit het gelinkte interview
Het is een symptoom van een groter probleem namelijk de totale terreur van een groepje humorloze en totalitaire activisten die alles in een keurslijf willen dwingen van inclusie, diversiteit, klimaat, racisme.
Overheden en media zijn ongekend laf en buigen diep voor de terreur en geven die gekken nog legitimatie voor hun daden.
Heel goed gezegd, vooral de rol van overheden is onvoorstelbaar laf en contraproductief. Schandelijk ook, omdat ze door de burgers betaald worden.
Met stomheid geslagen zit je naar zoiets te kijken. Je denkt, dit is toch voor een weldenkend mens toch klip en klaar, hoe kan dit überhaupt een optie zijn. En toch.... het gebeurt gewoon. Hoe stop je deze waanzin?
Overheden en media geven inderdaad legitimatie voor dat extremisme.
En erger nog; heel veel subsidies.
NL zou er veel beter aan toe zijn als we alle meningen-subsidies per direct zouden afschaffen. En niet alleen omdat al die miljarden per definitie altijd naar linkse meningenclubjes gaan. Maar gewoon, omdat meningen helemaal geen subsidies nodig hebben.
GS bestaat zonder subsidies, en wordt massaal bezocht door mensen die na hun werk hun mening geven. Gratis.
Deugen is een ziekte.
Vrije kunst. Vrije markt. Mooiste resultaten.
Eerst een vakopleiding om op terug te kunnen vallen, voor het geval je kunst pas over 100 jaar in de mode raakt.
@W_F | 30-06-23 | 21:26: Het is geen wetenschap en wat zou het beroep zijn? 'Kunstenaar'? Ik zou voor een ouderwets gildesysteem zijn. Succesvolle kunstenaars die leerlingen aannemen. Geen HBO met overheerlijk overheidsgeld.
Bosma - Uslu: 10 - 0
Die andere dame van d66 ging zelfs emotioneel Knock-out
Kunst. Geen idee waarom de overheid zich daar bezig mee moet houden. Ik zou zeggen succes ermee kunstenaars. Thats it. Geen opleidingen. Geen subsidies.
de overheden bemoeien zich al eeuwenlang met "kunst:. Denk aan de untartete Kunst
Vooral geen subsidies! Kan je van je kunst leven? Prima! Kom je om van de honger omdat niemand je kunst wil hebben? Dan zoek je maar een baan.
@staat het bier koud? | 30-06-23 | 20:36: Dát dus. Rembrandt klooide ook niet zomaar wat. Broodschilder. Maar zó goed dat hij zich tevens een eigen stijl veroorloven kon.
@staat het bier koud? | 30-06-23 | 20:36: Je kunt ook nog een mecenas zoeken, net als vroeger, maar dan houdt het ook op.
@staat het bier koud? | 30-06-23 | 20:36: "ik wordt niet begrepen" kan men ook interpreteren als "je hebt geen talent" of "de markt heeft geen vraag naar jouw product", dus exit.
@staat het bier koud? | 30-06-23 | 20:36:
Dan gaat iedereen kunst maken die gewenst is. Nooit vernieuwing, nooit de grens opzoeken, kunst zal saai zijn en doodbloeden, geen nieuw talent.
Subsidie is noodzakelijk voor kunst. Maar daar zal ook wel ergens criteria voor moeten zijn zodat er geen tonnen naar Pindakaasvloeren en Muurbananen gaan.
@HA BIER!1! | 30-06-23 | 20:51:
Subsidie noodzakelijk voor kunst?
De mooiste kunstwerken kwamen eeuwenlang zonder tot stand. Kunstsubsidies kwamen op met de totalitaire samenlevingen; Stalin, Hitler, Mao. Die regimes wilden de kunsten controleren zoals ze ook media, onderwijs, wetenschappen, etc controleerden. Maar bij mijn weten heeft dat geen noemenswaardige kunst opgeleverd.
Sindsdien doen veel Westerse landen aan kunstsubsidies, zonder serieuze resultaten. Museumdirecteuren en andere kunstpausen hebben thuis echt geen pindakaasvloer of rottende banaan aan de muur. Dat ze miljoenen verspillen aan dergelijke onzin is puur omdat het hun eigen geld niet is. En ook niet hun eigen huis of bedrijf.
Muziekscholen, toneelverenigingen, teken- en schilder- lessen, etc mogen best een beetje gesubsidieerd worden. Maar kunstenaars moeten echt zichzelf bedruipen. Net als banketbakkers of bierbrouwers; als niemand je spul koopt zal er wel geen markt voor zijn. Blijf gerust als hobby taartjes, biertjes of taartjes fabriceren maar doe dat na je werk.
@Dandruff | 30-06-23 | 21:11: Vrije markt zonder subsidies komt er niet. Zelfs wie 'beleid', ook aankoop- en verkoopbeleid, voert, wordt/ís politiek.
@HA BIER!1! | 30-06-23 | 20:51: Hoezo nooit vernieuwing? Niemand houdt je toch tegen om in je vrije tijd en op eigen kosten van alles en nog wat te scheppen?
Verwacht alleen niet dat wij dat gaan betalen voor je.
@Dandruff | 30-06-23 | 21:11:
Precies wat ik zeg, subsidie houdt de kleine muziekverenigetjes maar ook de kleine kunstenaar aan de gang. Die elite moet je aanpakken met hun bananen en huidskleurregeltjes. De excessen moeten eruit, niet de kunstenaar die nou eenmaal wat excentrieker in het leven staat.
rechtse geweldplegers gelijkstellen aan kantoorvolk die ook ergens voor zijn.
REAGEER OOK