BETALEN, BURGERLUL! Rekeningrijden versneld ingevoerd door Kwaadaardige Elite
Het landsbestuur radicaliseert in steeds sneller tempo en heeft derhalve stapels nieuwe stasibanen bij de Blauwe GedragSturingsBrigade
Het kabinet staat op klappen, misschien is het al wel gevallen zelfs, en nu komen ze ook nog geld tekort voor al hun snode, wrede en burgerziekende plannetjes. Dus voordat de hele flikkerse bende alsnog & onvermijdelijk implodeert, proberen vvd en D66 nog snel zo veel mogelijk lasten te verhogen. Dat rekeningrijden bijvoorbeeld, dat in 2030 moet worden ingevoerd? Dat wordt dus zo snel mogelijk vervroegd, want het levert miljarden op. RTL houdt het slagje om de arm dat het "op tafel ligt bij begrotingsonderhandelingen", maar wij zagen op LinkedIn al een dag eerder een vacature voor een belastinggeile burgerhater die de gedragssturing juridisch dicht kan timmeren vanuit schaal 11:
“Klimaatverandering treft ons allemaal. Dit vraagt ook iets van hoe we ons belastingstelsel in richten. Het beprijzen van ongewenste effecten en gedrag kan een bijdrage leveren naar een duurzame economie en een beter klimaatbeleid. [...] Wil jij graag meewerken aan het verduurzamen van onze economie via het slim inzetten van belastingen? [...]
De afdeling Milieubelastingen en Accijnzen (M&A) is verantwoordelijk voor het adviseren over en het voorbereiden, opstellen en toelichten van beleid en wetgeving op het gebied van milieubelastingen, autobelastingen, accijnzen en mogelijke gezondheidsheffingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het beperken van suikerinname. Wij werken aan actuele maatschappelijk relevante dossiers, zoals de verdere vergroening van het belastingstelsel en CO2-heffingen. [...]
Actuele dossiers zijn bijvoorbeeld het stimuleren van energiebesparing via de energiebelasting, het introduceren van betalen per gereden kilometer (betalen naar gebruik) voor alle automobilsten in 2030. We maken consumenten bewust dat vliegen negatieve externe effecten heeft, via een vliegbelasting en proberen ongezond gedrag zoals roken te ontmoedigen via tabaksaccijnzen."
Als deze knellende schoen voor ándere mensen je goed past, word dan vooral Beleidsmedewerker Milieubelastingen en Accijnzen bij de Kwaadaardige Elite.
Social
Reaguursels
Inloggen"Kwaadaardige Elite": mooi om te zien hoe GS het vertrouwen in onze regering bevordert!
"Het landsbestuur radicaliseert in steeds sneller tempo en heeft derhalve stapels nieuwe stasibanen": wie zou er hier nu eigenlijk radicaliseren?
Ik vind het zo mooi dat idioot Akerboom, overduidelijk vertegenwoordiger van de kwaadaardige elite, met zijn overzichje het concept kwaadaardige elite heeft benoemd. En nog mooier dat iedereen nu met de term aan de haal gaat. Je hebt veel meer kans om door incompetent rijksbestuur (ernstig) gedupeerd te raken dan door terrorisme in Nederland, of het nou Jihad, links of rechts terrorisme is.
Muntautomaten in de gemeentehuizen?
Koffieautomaat, Eurootje.
Binnenlopen, Eurootje.
Poepen, Eurootje
Uit het raam staren, Eurootje
Psst coalitie, als jullie dan toch bezig zijn, kijk dan nog eens naar het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, is veel makkelijker te regelen en levert elk jaar toch nog zo'n vier miljard op!
Ah, de benzinemotor moet eruit van de EU, dus ‘snel’ maar even een nieuwe inkomstenbron verzinnen. Benieuwd hoe dat gaat met auto’s op buitenlands kenteken, gehandicapten, beroepsvervoer.
Schijnbaar was het plan dat alle gereden kilometers betaald worden door nederlanders. Dus ook je km's die je in het buitenland maakt. Die zouden dan met de APK gecontroleerd worden en navenant krijg je dan een rekening. Maar volgens mij mag dat van de EU niet. Maar dat zullen ze in Den Haag ook wel even voor het gemak vergeten en toch invoeren.
@brie-de-penis | 22-04-23 | 20:31: Dat zou wel een nog op te tuigen, duur en privacy schendend systeem van portalen op snelwegen en tracker boxes in auto schelen...
Gewoon elke APK of overschrijving de km-stand noteren en daarop factureren.
Dus waarschijnlijk krijgen we een duur en privacy schendend systeem van portalen op snelwegen en tracker boxes in auto. en dan meteen een hoge heffing, want die shit moet zichzelf wel terug verdienen zodat er gespaard kan worden voor het klimaat.
Ik denk dat een proces op basis van de AVG weleens heel kansrijk kan zijn. Net als met stikstofuitstoot van een bedrijf, waarvoor via het voorzorgsbeginsel absolute zekerheid wordt ge-eist dat uitstoot niet kan leiden tot schade. Ik wil absolute zekerheid dat mijn privacy geborgd gaat zijn, met andere woorden: toedeloe rekeningrijden via de rechter.
Hm. Met die tarieven die werden genoemd in een vorig topic, maak ik mij toch wel redelijk zorgen. Het zou dan om iets van 2500-3000 euro op jaarbasis gaan, voor een klein model auto met >20.000 km per jaar.
Voor mijn werk rijd ik 3-4 dagen per week zo'n 150 km per dag, puur woon-werkverkeer. Best een afstand, maar ik heb er tot nu toe mijn vrede mee. Mijn werkgever zit in een buitengebied, waardoor het met het OV nauwelijks te bereiken is (een verdubbeling van de reistijd, waarvan je minstens een half uur moet lopen ivm bushalte die ver weg ligt). Ik heb er wel aan gedacht om wat meer in de buurt te gaan wonen, maar als single starter in deze tijd is dat gewoonweg geen optie.
Hoe verwacht het kabinet realistisch dat ik mijn gedrag aan zou (kunnen) passen als deze maatregel er versneld doorheen wordt geduwd? Dit gaat mij echt gigantisch veel geld kosten.
Het gaat daadwerkelijk ook niet om gedrag aanpassen maar om de schatkist te vullen! Net zoals alle andere belastingen/accijnzen en de midden inkomens worden het hardst geraakt. Hoe lang zal werken voor een midden inkomen nog lonen?? Zoals Emsarrev aangeeft wil die wel zijn gedrag aanpassen maar gezien zijn woonplaats irt zijn werkplek gaat dat zo niet gebeuren. De werkende burger blijven plukken voor oa 76.000 mieles en verblijfplaatsen die onze eigen kinderen verder op woonachterstand jagen. Waarom zou je ook rekening houden m'n et de Nederlandse jongeren die ook wel eens een gezin zouden willen stichten met een eigen woning?
Gedrag aanpassen is secundair, betalen is het primaire doel.
Klimaatplannen en asielzoekers zijn niet gratis.
Overheid en rekenen, en wie moet die miljarden dan betalen? Die burger heeft dan gewoon weerinder te besteden, waardoor dan ineens blijkt dat de btw inkomsten miljarden minder zijn. Oh wacht, dan gewoon de btw verhogen?
niet alleen minder te besteden, maar nog minder succes met het kopen van een (tweedehands) elektrische auto. We hebben al een van de oudste wagenparken van de EU en dat wordt zo alleen maar erger lijkt me
En diezelfde burger kan dan dus ook minder verduurzamen aan z'n hut, geen panelen betalen, of z'n auto inruilen voor een EV.
De vvd, d66,cu en cda zitten er voor de hele rijken.
Brandstof prijzen, rekeningrijden, etc leuk voor de mensen die vervoer nodig hebben voor hun werk..
Wat willen ze nu eigenlijk stimuleren? 1 grote thuiswerk maatschappij?
Zorg via teams of zoom? Timmermannen die op afstand jouw commando’s geven hoe je je huis verbouwt?
En pensionado's hebben nu eenmaal geen woon werk verkeer, dus die kunnen het wel lijden.
"Het beprijzen van ongewenste effecten en gedrag".. Dus dat je naar je werk of klanten/patienten/familie wil rijden is "ongewenst" gedrag? Moet je je maar met het regeringsvliegtuig verplaatsen vieze kutburger! Vuile belastingbetaler dat je er bent, met je kudtsalaris en 4e hands auto. Ik voel er veel voor om BBB heel groot te maken en al die elite eruit te trappen.
Van de BBB hoef je het niet te hebben hoor, die tekenen gewoon bij het kruisje als het niet om de boeren gaat. Nee, BBB gaat ons niet bevrijden. Die tweede B staat daar wel leuk, maar ze doen er niks mee.
@HGL | 22-04-23 | 18:12: ok wie gaat het dan regelen?
Dit dus, behalve BBB. Ik denk idd niet dat je op hun kan rekenen.
Ongewenst gedrag = CO2 uitstoten, stikstof verbindingen produceren, racistische, misogyne, transfobe of islamofobe uitspraken of handelingen verrichten, kritisch of logisch nadenken en op basis daarvan vragen stellen, veiligheid voor de kinderen en ouderen van dagen willen, tradities, normen en waarden, voldoende woonruimte voor de starters, einde inflatie believen, etc. etc.
Ik geef BBB wel een kans. Zij zijn er voor redelijkheid, en buiten de randstad is mobiliteit heel belangrijk juist, vanwege schraal ov. BBB gaat hier voor iedereen met een auto beter zijn dan de huidige coalitiepartijen, snap de huiver niet zo. Als BBB zich echt alleen hard maakt voor boeren en verder niks, dan zijn ze binnen de kortste keren weer klein, juist in hun belang dus om breed voor de middenklasse op te komen, zodat ze de macht hebben om ook dingen voor de boeren te regelen.
Gelukkig is onze overheid te incompetent om dit soort dingen daadwerkelijk in te voeren.
Hahaha, dat zou een mooi stukje karma zijn.
Komt het er dan eindelijk van, rekeningrijden. Meest logische maatregel.
Zou ik ook zeggen als ik 80 was.
Sadist!
Dat grote groepen het water inmiddels aan de lippen staat en nu zelfs het fundament van de maatschappij, te weten de middengroepen, tot op het bot worden uitgeknepen vind jij prima. Je moet je de vraag stellen of het failliet van grote delen van de maatschappij op termijn niet de ineenstorting van het geheel zullen veroorzaken. Die prijs zal dan weleens veel en veel te hoog kunnen zijn.
Maar ja, na jou de zondvloed. Staat je fraai.
Ik vind rekeningrijden wel een goed idee, maar dan als dat in plaats van wegenbelasting komt, maar dat is dus niet zo, rekeningrijden komt bovenop de wegenbelasting. En waarom moet in in het buitenland gemaakte kilometers ook in nederland betalen? En waarom betalen buitenlanders niks in nederland? Ik denk dat ik een bedrijf in belgie ga beginnen waar mensen kunnen komen werken en allemaal een auto van de zaak krijgen. De kosten van de auto zijn geheel voor de gebruiker en ik geef ze allemaal een nul urencontract. Dan rijd heel nederland op een gegeven moment op auto's van de zaak en hebben twee banen
In het huidige systeem betaal je al per gereden kilometer en wordt je ook nog eens beloond door een .7 Suzuki Alto te rijden ipv een 4 liter Ramvan. 't heet accijns & wegenbelasting.
Het enige dat die kilometerheffing doet is de kosten nog verder opjagen en 24/7 je locatie bijhouden....
@ReyNemaattori: goed punt. Privacy is echt in het geding, waarom moet de overheid naast al mijn OV reizen, ook mijn autoritjes kunnen zien?!?
Even kijken welke slijmerds het bericht op LinkedIn liken. Verstop je daar vooral niet...
De staat als vijand nummer 1 van de bevolking gaat nog eens héél groot worden, zeker onder Rutte en D66.
Vooral D66 is werkelijk een karikatuur van zichzelf geworden. Dat was de partij die vóór democratie en bestuurlijke vernieuwing was! Nu de regentenpartij met ijzingwekkend dedain voor de gewone man bij uitnemendheid.
Nee hoor. Helemaal niet. Alleen in het zieke hoofdje van sommige van de realiteit ontsnapte idioten.
Weet je waarom ik dat weet?
Omdat mensen veel liever voor Kaag of Rutte gaan stemmen dan voor een zooitje minkukels.
En daarom verlies je altijd, keer op keer, altijd en komt er nooit een greintje winst voor je.
Als je aan een GroenLinks stemmer vraagt. Je moet kiezen. Rutte of Baudet.
Dat zegt hij Rutte. Ik haat hem. Maar dat is de enige en beste optie.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 16:57: Bullshit! Weer zo'n vals dilemma. "Rutte of Baudet" is niet de enige keuze, er zijn méér politieke partijen, nietwaar?
Hoewel ik direct toegeef, dat ik niet één partij zie die mij écht aanspreekt. Maar Rutte of Baudet zijn wat mij betreft allebei volledig buiten de orde.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 16:57:
Rutte (Miele), er is geen betere...
Jaja, als we het nooit proberen weten we het nooit. Duitsland bestaat nog steeds zonder Merkel aan het roer.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 16:57:
Ahh, het is weekend. Mag je weer op het internet?
Wat een dedain. En dan niet eens een fatsoenlijk onderbohwd stukje kunnen schrijven.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 16:57: omtzigt, leyten, Haga, kan er nog wel wat opnoemen die ik een betere leider vind.
Hou ook maar rekening met 10% uitvoeringskosten. Heb de voorbereidingen bij de vorige poging van dichtbij meegemaakt. Is een hele dure vorm van belastingheffing.
Rekeningrijden is toch helemaal niet zo'n gek idee in een overbevolkt land waarin de ruimte extreem schaars is? Het is niet meer dan het sturen van het gedrag van de hardleerse autorijdersmeute (ne-gen komma zoveel mil-joen).
Je hebt weinig keus als je de auto nodig hebt voor je werk. Denk je dat mensen voor de lol in de file gaan staan ?
Is gewoon om meer geld binnen te harken. En ze kunnen de kilometers zo duur maken als ze willen met één druk op de knop.
Betalen per kilometer is gewoon niet eerlijk, ver buiten de randstad betaal je dan per uur minimaal 2 keer zoveel.
Als je alle staatsinkomsten gerelateerd aan autogebruik bij elkaar optelt is het op dit moment een kostendekkend systeem. Privé rijd ik weinig, zakelijk ongeveer 25.000 km per jaar. Was tegenstander van dit systeem, het zou wel eerlijker zijn. Motorrijtuigenbelasting en accijns op brandstoffen zouden dan wel afgeschaft moeten worden. Probleem is wel dat als je met je auto de grens overgaat je ook voor die kilometers gaat betalen, dus onderweg op een Franse tolweg naar je vakantiebestemming betaal je ook nog eens Nederlandse kilometerheffing. En dan nog het stukje privacy. En dan ook het punt of auto’s met een buitenlands kenteken hier ook kilometerheffing moeten gaan betalen.
Maar in Nederland is het rekeningrijden, BPM, CO2 tax en hoge accijns/belastingen op benzine en elektriciteit.
@Sinterbikske | 22-04-23 | 16:23:
'Probleem is wel dat als je met je auto de grens overgaat je ook voor die kilometers gaat betalen, dus onderweg op een Franse tolweg naar je vakantiebestemming betaal je ook nog eens Nederlandse kilometerheffing.'
Ben je zeker ? In België hebben de vrachtwagens een kastje die registreert hoeveel kilometers er op belgische wegen is gereden via satellietcommunicatie.
@Wattman | 22-04-23 | 16:57: Dan ga je aan de EU betalen.
Geen gek idee? Het is nu al absurd duur om op je werk te komen, dat wordt nu nog erger. Logisch dat docenten weigeren om extra te werken. En voor zover je vindt dat ze dan maar het OV moeten nemen, laat maar dan.
Je zegt al overbevolkt land misschien moeten we daar es wat aan doen..
Overbevolkt, niet als oorzaak toch de wilde vermeerdering van ons zelf ? Ruimte door de achterlijke pakjes opslag centra ? En vergeet het schone koelwater van de Data centra ook niet! Waar stoppen we als eerste mee?
@Sinterbikske | 22-04-23 | 16:23: haha, motorrijtuigenbelasting en brandstof accijns zouden dan wel mogen worden afgeschaft. In welke vacuüm ziet u momenteel? Dat gaat in Nederland natuurlijk nooit gebeuren! Nee, de kilometerheffing komt erboven op!
Rutte verwacht wel deals te kunnen maken in de coalitie. Deals, is dat Ruttiaans? Maak ik nog mee dat er hier eerdaags een staatsgreep wordt gepleegd? Dat d666 krijgt toch echt communistische eigenschappen, zover ze die nog niet haddan. En die Rutte en zijn VVD zijn zo belust op macht, dat ze alles, maar dan ook alles er voor over hebben om deze te behouden. Kost wat het kost. Regeringsverantwoordelijkheid heet zoiets, tot in den dood. Rutte, Rutte, Rutte. Maar D666 levert de dirigent.
Omdat Rutte zo'n plezier in zijn job heeft mag het volk daarvoor opdraaien. D66 maakt de dienst uit in de praktijk.
Wat heeft de Staat er in godsnaam mee te maken hoeveel suiker ik vreet???
Omdat we met elkaar oa de zorgverzekering betalen, en als fatso's 300 kilo wegen, dan gaat mijn premie omhoog.
Van suiker word je moddervet, en dan beland je in de wao en mis je één of twee onderbenen op het moment dat je van je pensioen denkt te kunnen genieten, best wel kut.
Wil je het echt weten... www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&a...
@Papa Jones | 22-04-23 | 15:59: pensioen, hahaha. Vanaf je 80e ja.
Omdat de staat de AOW leeftijd weer omhoog moet schroeven als we gezonder gaan eten.
Zeg, wilt u niet zo polariserend doen zo rondom het suikerfeest.
Het beprijzen van gedrag??????
WTF!
Is dat nieuw ofzo?
Accijns is dit toch ook?
Gewoon old school communisme.
„Betalen BurgerLul! Rekeningrijden versneld ingevoerd door Kwaadaardige Elite” Hoe bedenk je het!!!
Wat weer een ongenuanceerd stukje, wat voor de schrijver zo lekker egotrippend weghapt. Maar beste schrijver, decennia lang onder een steen geleefd? Want er is totaal niets nieuws onder de zon. Dus alle termen als ‘lasten verhogen”, „burgerziekende plannetjes” en misschien duikt ergens ook nog een complottheorietje van de „elite” ergens op, zijn zo gedateerd en al jaren uitgekauwd. Misschien vergeten dat we iedere dag meer en meer (onnodige) files hebben?
Zou je dan niet beter de wegen kunnen verbreden?
Het wordt tijd het zinkende europese schip te verlaten.
Ik was 15 jaar geleden al van NL naar D verhuisd, maar hier worden we inmiddels ook door 'Vollidioten' geregeerd. En ik heb geen hoop dat het in enig ander EU land anders wordt dan het nu in NL & D is.
De VS zijn net zo hard aan het aftakelen en het resterende alternatief wad ik in gedachte had - Nieuw Zeeland - heeft zich door keronâh ook ontpopt als totalitair.
Dus beste reaguurders, welke alternatieven zijn er in de rest van de wereld?
Drenthe?
@Duwbak_Linda | 22-04-23 | 15:45:
Doa proat'n ze zo roar
Terug naar de EEG!
@Warhead | 22-04-23 | 15:58:
Nah. Gewoon verplichte volksverhuizing voor alle mensen die Nexit willen doen. Zat landen in de wereld die niet in de EU zitten en op die talenten zitten te wachten.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 16:23:
Is wel een echte liberale oplossing; mensen met een andere mening de grens over zetten.
@Duwbak_Linda | 22-04-23 | 16:24:
Het gros van de reaguurders is al met pensioen en genieten van hun gal spuwen over de clickbaits vanuit het buitenland.
Als je in Nederland wil wonen dan zou je toch echt met alle bevolkingsgroepen het er het beste van moeten maken. Zit ik te wachten op Naffers of anders? Nee. Zit ik te wachten op gefrustreerde boertjes uit het achterland? Nee. Maar we moet het maar samen oplossen. Als geen onderdeel van de oplossing bent...
Chili, Bulgarije, Hongarije, Polen, Panama, Costa Rica, diverse staten van de VS
In Denemarken en Oost-Europa doen ze nog wel normaal, geen cultuurverijkkiërs ook. Wellicht ook Luxemburg, daar hoor je nooit iets van wat een gunstig teken is. Volgens mij ook met een gezonde handelsgeest, in tegenstelling tot hun socialistische buren in Frankrijk en Wallonië.
Hongarije? Zit al een hele Duitse kolonie aan het Balatonmeer.
En ja, de coalitie die er nu zit in Duitsland is ongelooflijk. Zo slecht heb ik het nog niet gezien in Duitsland. En ook die Merz vertrouw ik voor geen cent.
Geen idee, gewoon even wachten. Hoe oud ben je? En er is altijd nog plaats in Rusland. Daar zoeken ze nog echte mannen.
@Warhead | 22-04-23 | 15:58: eens.
@nobele wilde | 22-04-23 | 16:47: Zoals gezegd, ik heb er geen fiduci in dat er in de toekomst niet één plekje binnen de EU anders is dan wat we nu in D & NL zien. De wurgende greep van het Brusselse monster zal onvermijdelijk zijn.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 17:07:
ik hou je niet tegen om naar je 'secret lover' Putin te gaan.
Gewoon Griekenland. Zeggen ze ja, doen ze nee qua EU. Heerlijk onbezorgd leven.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 16:23: Laten we die mensen al vaak tekort komen, en mensen met een bullshitbaan of uitkering ten overvloede
Ik zou Denemarken doen. Wel EU, maar niet in de euro en migratie goed geregeld. Gezien hoe goed Deense voetballers Nederlands spreken, lijkt mij de taal ook goed te doen. Daarbij is het het niet heel erg ver van uw huidige stek, Duitsland. Win-win-win-win.
Bedrijf in NL. Woon in BE. Belastingtechnisch de meest ideale oplossing. Scholen nog wat strakker, gezondheidszorg wat efficiënter. Alles buiten de driehoek Antwerpen, Turnhout en Breda is een ramp.
Klinkt aantrekkelijk. Waarom buiten die driehoek de ramp? Ben wel benieuwd.
“mogelijke gezondheidsheffingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het beperken van suikerinname.”
Zou dit dan ook van toepassing zijn op leden van een bepaalde religie of worden die -zoals gewoonlijk- op gronde van vrijheid van godsdienst vrijgesteld?
Met nieuwjaar poedersuiker het land in smokkelen.
Het is dat je hier niet mag opruien, want dan wordt je tijdelijk gecanceld, maar anders … het gaat met teveel mensen nog te goed en die blijven die elite in het zadel houden door op ze te blijven stemmen.
Hier is de overheid toch helemaal niet voor bedoeld. Haal de snufferd toch eindelijk eens uit al die bijreeten! Inkrimpen tot de kerntaken, boeven.
Dat wordt dus dubbel dokken: een hogere benzineprijs en daar bovenop het rekeningrijden. De burger en de overheid zijn steeds dieper in een kat-en-muisspel verwikkeld geraakt.
En een hogere aanschafbelasting. Zo makkelijk kom je niet van de Staat af ventje.
Kat en muis spel wil zeggen dat de muis ontsnappingsmogelijkheden heeft. De burger in Nederland heeft die absoluut niet, het is een ongelijke strijd.
Rekeningrijden vind ik an sich een meer rechtvaardige en meer logische belasting dan BPM en wegenbelasting. Ik heb het Nederlandse belastingstelling altijd ontzettend ingewikkeld en onlogisch gevonden en dit zou een logische vereenvoudiging kunnen zijn. Maar de ervaring leert dat het meestal op een lastenverzwaring uitdraait. Daarnaast ken ik overheid goed genoeg om te weten dat ze op termijn ook niet uit de data snoeppot kunnen blijven die inherent aan rekeningrijden is. Want weet iemand nog waar het SOFI nummer uiteindelijk op uitgedraaid is? Je kunt nog net schijten zonder BSN nummer, maar neonlamp nog is de vraag.
Neonlamp = ‘hoe lang’
In Amsterdam is het ook geen probleem. In Lutjebroek wel.
@Bigi Bana Boy | 22-04-23 | 15:18:
haha wat een aparte typo. Was dat auto-aanvullen of gewoon een epische dwaling der vingers?
"Maar de ervaring leert dat het meestal op een lastenverzwaring uitdraait."
Dit dus. Het wordt eerder en en. Dus dikke nee.
Eerlijker? Ja, maar het probleem is de techniek die dit mogelijk maakt. Het continue volgens van jouw bewegingen en de mogelijkheden die dit de bezitters van de data geeft.
Rechtzaken, spionage, 1984-stijl onderdrukking. En dadelijk mogen verzekeringen, parkeerwachters en (private)lease bedrijven ook meekijken. De data is er toch al, dus waarom niet controleren of jij nog strak in het keurslijf zit.
Het systeem mag van mij alleen ingevoerd worden als het 'analoog' (lees: niet geautomatiseerd) gecontroleerd wordt. Dus via bijv. garages verplicht doorgegeven worden, opgeven bij je belastingaangifte enz. Niet automatisch!
Leg mij eens uit wat het toevoegt ten opzichte van accijns.
(behalve dan 9 miljoen registratiekastjes, satelieten die mij moeten gaan volgen, een joekel van een bekeuringenpakhuis dat iedere Nederlander maandelijks een gespecificeerde factuur moet sturen)
@wapster | 22-04-23 | 16:14: Niks.
@Warhead | 22-04-23 | 15:30: PRecies, bij iedere APK of overschrijving km stand doorgeven aan RDW en je bent er ook. Scheelt ook nog eens miljarden aan portalen en kastjes.
Heb het nooit begrepen, dat rekeningrijden, "betalen per kilometer" dioen we al, letterlijk, via de accijnzen op benzine en diesel, een ook nog eerlijk als het gaat om het brandstofverbruik per kilometer.
Laatst sprak ik met een vriendin die maatschappelijk werk doet voor het wijkteam hier. En dat is best heftig en loodzwaar en vooral ondankbaar werk. Maar zij heeft dus cliënten die tot over hun oren in de schulden zitten, van de bijstand leven en naar de voedselbank moeten om eten te halen maar ook een auto hebben, in de stad, een giga breedbeeldtelevisie, splinternieuwe iPhone en Playstation 5 en roken en drinken als een idioot en regelmatig in de kroeg te vinden zijn.
Tsja... Daar vind ik wat van.
Brandstof is niet duurder tijdens de spits. Dat is het enige dat ik kan bedenken. Verder helemaal met je eens.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:19: Daarom dus wérken voor je centen, en weg met al die uitkeringen en woud aan toeslagen. En stop ze maar in een opvangkamp als ze de huur niet meer kunnen betalen. Dan komt de woning vrij voor iemand die wél bijdraagt aan de maatschappij. Geef mensen met werk maar voorrang. Ja ik ben daar vrij rigoureus in hoor.
Er komen steeds minder auto's met een verbrandingsmotor en naarmate het aandeel EVs stijgt, nemen de accijnzen af.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 15:36: want electra is vrij van belastingen en opslagen? Komt gewoon een En/En model.
@Zack Hooi | 22-04-23 | 15:23: Alsof mensen voor hun lol in de spits staan.
@NUik | 22-04-23 | 15:46:
Tja. Kennelijk is het idee elektra ook per kilometer te gaan beprijzen om de burger te nudgen en dat mag dus ook weer veel geld kosten.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:19: Onlangs woonde je nog in Friesland.
@Zack Hooi | 22-04-23 | 15:23: Niemand staat voor z'n lol in de spits, de vertraging is voldoende motivatie om 'em te mijden als dat kan.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:19: andkdotisch. Bewijs en off topic imo.
Weer een voorbeeld van de kloof tussen randstad en regio. In een dorp waar buslijnen door overheidsbeleid al steeds kariger ingevuld worden, is de auto het belangrijkste vervoermiddel.
In Amsterdam of Utrecht kennen tram en bus een zeer goede dekking. Daar is de auto niet van belang. Dat D66 met zo’n plan komt, snap ik dan ook wel. De VVD heeft hiermee inderdaad het contact met de provincies verloren.
Maar is dat wel zo? Ik was 2 of 3 jaar op "vakantie" in zo'n middle of nowhere gebied en de dame en ik wilden op stap gaan. We hadden twee keuzes. Taxi of "belbus". Want we wilden gaan zuipen. Heen kregen we de belbus wat feitelijk een taxi was en kostte geen kut, biertje was duurder. Terug was ietsjes lastiger.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:14:
Leuk als je relaxed op vakantie ergens een biertje wil drinken, maar stel dat het ook voor je woon/werkverkeer, dagelijkse boodschappen, enz., geregeld is?
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:14:
En nu wil u even snel een boodschap doen. Probeer het dan nog een keer met de belbus.
Shit, geen schroefjes meer. Even naar de bouwmarkt. Belbus?
Etc, etc,
Probleem met de klimaatdiscussie is dat de Westerse mens al zo'n 2000 voorgeprogrammeerd is om in een aanstaande Apocalyps te geloven. Christenen uit elke voorafgaande eeuw hebben geloofd dat het eind der wereld aanstaande is en dat zij de gebeurtenissen uit het boek Openbaringen nog gaan meemaken.
En ook na de ontkerkelijking is er altijd een massaal heersend narratief geweest dat we in het Eind der Tijden leven. Men dacht in 1916 al dat de oorlog die toen gaande was de Last Great War was en toen was de atoombom nog niet eens uitgevonden.
Aan de ene kant zijn er zeker rationele risico's te identificeren hoe wij als mensheid een gevaar voor onszelf en onze planeet vormen (zie atoombom), maar we verpakken dat altijd in een soort religieus doodscultus narratief.
Rare stelling. Dus omdat er religieuze gekken zijn kan een klimaatramp niet bestaan? Wat is dat voor logica..
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 17:09:
Dat er existentiële bedreigingen aan onze ontwikkelingen zitten betekent niet dat we gelijk moeten overschakelen naar apocalyptische dogmatiek.
Het is gewoon een keuze. Of we ruimen de ellende later op voor de driedubbele prijs of we doen het nu het nog enigszins kan voor een betaalbare prijs.
“ Klimaatverandering treft ons allemaal.”
Nee heb nergens last van.
Moet typfout zijn. Het is “Klimaatbeleid treft ons allemaal.”
Kan ik dan eindelijk eens doorrijden als ik vanuit Maastricht naar Amsterdam moet, zonder een uur extra kwijt te zijn aan files. Prima idee!
Nee, er wordt alleen anders gefactureerd, de files blijven gewoon.
De VVD als liberale partij, hahaha.
VVD: links lullen, links zakkenvullen en vooral het land compleet links laten liggen.
United Russia of voor jou beter bekend als Vserossíyskaya politícheskaya pártiya is meer jouw smaak. VVD is rechts-liberaal. En weet je wie een hekel hebben aan mensen die liberaal zijn?
VVD -- het zijn smerige verraders.
Voor de verkiezingen stemmers trekken met valse beloften die blijken keiharde leugens te zijn. En dan dit....
De vraag is hoelang we dit moeten accepteren voordat we de democratie met harde hand moeten gaan redden.
Zelfs met mijn 75 jaar krijg ik radicale gevoelens, want het schofferen van dit zooitje incompetente plucheklevers houdt niet op.
Ik denk dat FvD, dat ik nooit serieus heb genomen, toch gelijk heeft.
Tribunalen zijn onafwendbaar als dit zo doorgaat.
Eng mannetje.
Tribunalen is einde rechtsstaat en einde democratie. Ik had van een rechtsfilosoof beter doordachte plannen verwacht.
-weggejorist-
@Bollux | 22-04-23 | 15:01:
Want?
@Duwbak_Linda | 22-04-23 | 15:03: De huidige rechtsstaat laat ook wel wat te wensen over hier en daar, met rechters die voor het leven benoemd zijn, lid mogen zijn van een politieke partij (D'66 is oververtegenwoordigd), zich mengen in politieke zaken en de politiek sturen met vonnissen en het insinueren dat mensen met een bepaalde politieke voorkeur maar een beroepsverbod moeten krijgen.
Het kan inderdaad erger, maar het kan ook heel veel beter, alleen moet er voor dat laatste toch echt gezorgd worden voor integere mensen op de juiste plekken, en de huidge groepen (politiek en gerechtelijk) gaan echt niet naar zichzelf wijzen als schuldige.
@Dezenaamhier | 22-04-23 | 15:57:
Dat steeds vaker beleid wordt aangescherpt door rechters is toch echt een politieke keuze (of het laf ontbreken daarvan). Dat de rechtszekerheid niet functioneerde voor slachtoffers toeslagenaffaire, ook. Maar ik ben dan ook al lange tijd van mening dat de opeenvolgende kabinetten Rutte enorme schade hebben aangericht. Al hebben we wel mooie wegen.
En binnenkort worden ook je ecologische voetafdrukken belast, iedereen verplicht een ecologische voetafdrukkenteller die verbonden is met de belastingdienst. Elke ecologische voetafdruk wordt automatisch van je rekening afgeschreven in real time.
Hier in Vlaanderen gebeurt alles 25 jaar later. Dan ben ik 90. Kortom: het zal mijn tijd wel duren. (Net nog een prachtig tochtje gemaakt door de Vlaamse heuvels. Met het waggie natuurlijk. Gewoon omdat het kan.)
"Kwaadaardige Elite"
Ga strakjes op een mooie zomerdag eens naar het Bloemendaalse strand. Wacht tot het zonnetje ondergaat. Zoek een strandtent uit waar Bloemendalers een feestje hebben. Ga in de buurt zitten en wacht tot ze dronken zijn. Duurt niet lang. Luister. En je krijgt precies te horen hoe de "kwaadaardige elite" over je denkt. Tipje van de sluier: het is erger dan je denkt, ze haten je! En dan hebben we het alleen nog maar over de 'gewone' kakkers. Enne, mocht je naar het strand gaan, kom niet met de auto hoor!
Bloemendalers zijn vaak bedaagde oude mensen in dure oud geld villas die zul je niet zo snel in een hippe strandtent aantreffen.. Heb zelf een deel van mijn middelbare school jeugd in Wassenaar doorgebracht, op het strand daar kwam je gewoon niet dat was volks;) De grootsteedse Yuppen die gaan naar het strand en vertonen een partygedrag van uitbundige consumptie. Als de kwaadaardige elite niets voor je is probeer het dan eens bij de nieuwe Elite;) www.bol.com/nl/nl/f/the-sum-of-small-...
In haar uitstekende column vraagt Nausicaa Marbe zich af of er wel sprake is van boze opzet. Deze twee indicatoren: nl.wikipedia.org/wiki/Sadistische_per... en en.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_de... Beide zijn wel degelijk ronduit kwaadaardig en ik zie te veel raakvlakken om kwaadaardigheid niet te veronderstellen.
Denk dat het totaal verschillende werelden zijn die steeds verder uit elkaar groeien. Ja of het zijn toch reptielen. Dat kan ook.
Van ' folie à deux' is ook een Nederlandse wiki pagina.
nl.wikipedia.org/wiki/Gedeelde_psycho...
@keestelpro | 22-04-23 | 14:56: Die vond ik minder duidelijk dan de Engelstalige pagina, vandaar.
@Duwbak_Linda | 22-04-23 | 14:48: Het is in ieder geval reptielengedrag.
Is er een Europees land dat het rekeningrijden al heeft draaien zoals NL het wil hebben? Of spelen we weer het slimste jongetje uit de klas?
Tuurlijk, want "we moeten het goede voorbeeld geven"
Terwijl Nederland een onmeetbaar kleine ecologische voetafdruk heeft op wereldschaal, dus wat we ook doen, voor het klimaat maakt het geen donder uit.
Dat goede voorbeeld geven gaat ons echter wel ontzettend veel miljarden kosten, ten koste van u en ik.
Zeg ik ook altijd tegen de Belastingdienst, van mijn salaris kan ons BNP niet betaald worden dus dit jaar betaal ik niks, oke?
Vooral die verhoging van de tabaksaccijns met 150 miljoen euro zal velen tot stoppen met roken dwingen. Dan wordt het toch wel duur dat sigaartje in het weekend.
Nederland heeft een kolonel nodig.
Want die grijpt de macht.
Een Legerleider of desnoods een Junglecommando. Dat vind ik zo gaaf aan Suriname, legerleider Bouterse en Junglecommando Brunswijk. Dat is toch net een film?
Hallo.
Hahaha, precies. Zoiets misschien?
youtu.be/0J448fXXVFI?t=6
WA die op zijn koningschap gaat staan. Die de Commandant der Strijdkrachten letterlijk een bevel in naam der Koning geeft om de regering te arresteren (enkelband is genoeg. We gaan niet middeleeuws doen). Omtzigt waarnemend premier maken die zelf zijn team ministers kiest. Verkiezingen uitschrijven en het huidige kabinet later voor een parlementaire enquêtecommissie verantwoording laten afleggen.
@Verbandmeester | 22-04-23 | 14:43: Ik kan me niet herinneren dat De Generaal nou zo'n groot aantal successen had met het grijpen van de macht.
De Maarschalk deed het beter.
@Dezenaamhier | 22-04-23 | 15:59: Nee, dat ging maar bar weinig goed inderdaad.
Nog 3 jaar en dan kan ik stoppen met werken als ik 60 ben. Dan als de sodemieter weg uit dit kutland, wat ooit eens een fijn land was. Wat hebben die gekken in Den Haag de boel volkomen verkloot. Weg hier !
Ik ook, ik ben nog vrij jong, maar we hebben allebei een goede baan en over een jaar of 5 moet dat wel lukken.
Weg uit dit land, naar zonniger oorden waar de overheid je niet continu wil sturen en controleren.
Bah!
Ik begrijp je, maar er zijn niet zoveel landen waar het zoveel beter toeven is, geloof mij. Ik zou willen dat het anders was, maar dat is het niet. In veel landen is de overheid in verschillende gradaties corrupt en/of functioneren diensten niet tot nauwelijks.
Moeten de Polen, Bulgaren, Esten etc. die hier wonen dit ook gaan betalen?
Natuurlijk niet! Maar moet jij als grens bewoner eens een maand of drie een tijdelijke auto van je Duitse werkgever krijgen. In no-time ben je de sjaak
Zeker niet, die kunnen gerust 10 jaar in hun Poolse auto blijven rijden, terwijl ze gewoon hier ingeschreven staan.
Maar o wee als jij eens de auto van een Duitse collega zou lenen, dan komt de Belastingdienst je helemaal kapot maken.
Eens met Nausicaa. Ervaar het beleid zelf ook steeds vaker als treiteren en betuttelen. De strafkolonie gaat me nog wat te ver, maar dat we continu moeten worden heropgevoed is wel duidelijk. Weg met deze kliek. Hoe eerder, hoe beter.
Meer een experiment om de ultieme grenzen van de schaapachtige Nederlander op te zoeken. Alleen door die "kutboeren' waren ze wel wat verrast.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 14:48: Met welk doel?
@Duwbak_Linda | 22-04-23 | 14:54:
Er is geen helder of eenduidig doel, daar is de bestuurlijke 'elite' te nihilistisch voor. Er is vooral geldingsdrang, belangenbehartiging en machtsuitoefening.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 15:08:
Want jij weet dat.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 15:42:
Hetgeen ik weet van de wereld is maar bijzonder weinig. Van het woord 'weten' zou je bij de meeste politieke onderwerpen strikt genomen ook geen gebruik moeten maken. En dat zou u ook moeten weten.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 15:08: Goed doordacht is het in ieder geval allemaal niet. Komt op me over als brandjes blussen, macht behouden, baantjes verdelen.
De politiek is er niet meer voor de burger, die is TEGEN de burger en probeert het u zo kut mogelijk te maken. Als je denkt dat dit land niet dieper de afgrond in kan zakken doen ze er nog een schepje bovenop. Wat gaat er wel goed in dit land? Werkelijk niets! En dit allemaal om naar de pijpen van de EU te dansen, want die voeren het beleid. NL heeft niets meer te willen en te zeggen, die soevereiniteit is al lang ver te zoeken. En u, werkende Nederlander, mag betalen voor al die kosten die deze snode en absurde EU plannen mbt klimaat, stikstof, immigratie, etc. met zich meebrengen. Gek dat het vertrouwen in de politiek zo ontzettend laag is hè?
Waar is het toch fout gegaan? Vragen, vragen, vragen....
pbs.twimg.com/media/FuUb46JWAAE2RqE?f...
@keestelpro | 22-04-23 | 14:40:
Simpel. Het ging helemaal fout toen mensen gingen denken dat zij "het volk" of "de burger" zijn en eventjes de rest van Nederland vergaten. Het ging helemaal mis toen zij gingen denken dat zij eigenlijk gelijker zijn dan anderen en derhalve willen eisen dat Nederland gaat doen wat zij willen dat Nederland zal zijn.
Ze zijn gemakkelijk te herkennen. Het zijn de Nexit jankerds die gewoon niet weten dat de EU heel goed is voor Nederland en dat ook niet willen weten. Het zijn de omvolkingsdebielen die niet weten hoe migratie werkt. Het zijn de religieuze fanaten die elke moslim zien als crimineel en of terrorist.
Daar ging het mis.
Ik maak me er niet zo druk meer om maar mag graag met nootjes kaas en een goede whisky genieten van het gescheld en getier op de regering. Niet alleen hier maar ook op andere blogs en social media. Al ruim veertig jaar lang volg ik het en al ruim veertig jaar lang blijven de meeste mensen stemmen op die politieke partijen waar ze uiteindelijk het minste van kunnen verwachten.
Stap voor stap is het inleveren.
Maar ze blijven het maar doen, net als gokverslaafden. De jackpot zal toch eens wel vallen?
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:44:
Heeft u het stukje van Nausicaa Marbe gelezen? Het is precies andersom.
De hoogopgeleide elite ziet de burger als klootjesvolk en behandelt het ook zo. De gemiddelde Nederlander heeft een groot saamhorigheidsgevoel. Dat heeft dit land ook zo sterk en groot gemaakt. Een voor allen en allen voor één. Wij hebben hier geen kastensysteem. In Nederland is iedereen gelijk.
@keestelpro | 22-04-23 | 14:52:
Je ziet het fout. Het klootjesvolk kent hun plek niet meer. Dat is niet erg. Iedereen is belangrijk maar als je de feiten niet eens snapt maar wel een mening wil hebben over diezelfde feiten die je niet begrijpt dan wordt je al snel een clownesk figuur. Een karikatuur van jezelf. En dat snappen sommige mensen niet. Ik heb vrienden en kennissen door alle lagen van de bevolking. Een slager, een timmerman, een pensioenfondsbeheerder, een ambtenaar ... denk je echt dat ik de gore lef heb om ook maar te denken dat ik een betere slager zou zijn omdat ik ooit een filmpje op YouTube heb gezien? Of dat ik denk dat ik verstand heb van pensioenfondsen? NEE. Dat heb ik niet. Ik ken mijn plekje op de wereld. Zouden meer mensen moeten doen.
Kan je beter? Doe het dan. Zo niet. Hou je bek en doe wat jij wel goed kan doen. Zo werkt de samenleving. Het is geen oneerlijk spel. Jij kan iets, of je kan niets. Dat zijn de regels. Niet lullen maar vullen en schoenmaker blijf toch bij je leest.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:07: Het klootjesvolk kent hun plek niet meer..... lager kun je niet zinken. Ik zou graag de woorden van ene Van Dam gebruiken maar dan krijg ik mogelijk een Joris.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:07:
Misschien is het beter dat het klootjesvolk dan ook niet de illusie wordt voorgehouden dat ze in een democratie leven? Als jij een goede slager bent dan weet je dat je mag uitleven in het draaien van worsten maar dat je verder je bek moet houden als het om het algemeen belang gaat omdat daar kennelijk per definitie figuren zitten die zaken veel beter begrijpen. En als diezelfde figuren over uw worst klagen dan hadden ze maar slager moeten worden. Lekker simpel.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 15:26:
You can't always get what you want... You can't always get what you want... You can't always get what you want...
But if you try some time, you might find, you get what you need.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:07:
"Het klootjesvolk kent hun plek niet meer."
Jeetje, jij wil helemaal terug naar het feodalisme. Zo conservatief tref je ze zelden.
@keestelpro | 22-04-23 | 14:52: Precies wat jij zegt Kees! En dat saamhorigheidsgevoel wordt nu in rap tempo gesloopt. De Coronaperiode heeft dat goed aan het licht gebracht, burgers die burgers moesten controleren op een QR code om toegang te verkrijgen tot horeca, hoe gek wil je het hebben.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:37:
Ik vermoedde al dat uw levensbeschouwing op tamelijk infantiele ideetjes en tegeltjeswijsheden was gebaseerd. Een stukkie songstekt kan inderdaad ook.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 15:47:
En toch heb ik veel minder te klagen dan jij. Dus de logische conclusie is dat ik beter mijn best doe en daarom meer succesvol ben dan jij.
@Sinterbikske | 22-04-23 | 15:46:
En kleine groep "wappies' ging zich afzonderen van de samenleving met als doel om de samenleving kapot te maken. Tot hun grote teleurstelling kregen ze alweer niet de meerderheid mee. Zelfs niet in een pandemie. Ken jij het verhaal van Jan Dijkgraaf? Dat is zo epische prutser en nietskunner. Zijn koppie werkt niet goed want hij heeft niet door waarom hij nooit iets presteert.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 16:11:
U kunt ook al niet logisch redeneren. De overtreffende trap van succes is immers dat je niet eens meer je best hoeft te doen. Doe je best, knul.
Is wel zo. Het is allemaal EU beleid.
@keestelpro | 22-04-23 | 14:40: Daar dus. Deze inmiddels kliek moet terug het hok in.
In 2021 heeft ruim 70% op voortzetting van het huidige beleid gestemd. Ondanks alle schandalen en leugens. Ja en daar horen ook de PvdA en GL stemmers bij. Dus 70% moet niet mekkeren maar zo flink zijn om de consequenties van hun keuze te dragen. Betalen zal je burgerlul! Ik overigens niet. Ik kom nooit op de snelweg en doe het meeste per fiets of vliegtuig. (Ja ik weet dat de vliegtaks omhoog gaat)
Nog snel ff extreemlinks scoren voor dit faalkabinet valt over crisis #437, en alle betrokken partijen door decimatie links en rechts maximaal ingehaald worden, een puinhoop achterlatend..
We zouden rekeningbeleiden in moeten voeren: politici afrekenen op behaalde resultaten.
Zou het rekeningrijden ook voor motorfietsen gaan gelden?
Zelfs bakfietsen komen nog wel aan de beurt.
Sssst, misschien vergeten ze die. Niks zeggen.
@keistad | 22-04-23 | 14:31: ook driewielers en stepjes
En rekeningvaren natuurlijk.
@aflaatverkoper | 22-04-23 | 15:13: u vraagt, wij draaien : Binnenhavengeldvignet, wilt u varen en afmeren in 020
“Klimaatverandering treft ons allemaal.“
Stel jezelf nu de simpele vraag: Hoe dan? Die ene graad per 150 jaar merk je niet echt en die paar millimeter zeespiegelstijging ook al niet. Nope, je merkt helemaal niets van klimaatverandering. Gister niet, vandaag niet, morgen ook niet. En het is al helemaal geen “doen of doodgaan”, zoals Kaag beweert.
Toch gaat je leven overhoop door klimaatverandering. Dat heeft helemaal niets te maken met klimaat, en alles met klimaatbeleid. Kaag, die briljante MinFin, wil namelijk 24 miljard wegpissen naar stikstof en ook nog eens 30 miljard versnipperen naar klimaat. Krijg je helemaal niets voor terug, kost wel veel. Dan staan ook nog eens de poorten open voor kansloze immigranten, kosten 200k per stuk. Met 70.000 gelukzoekers per jaar tikt dat best aan.
Konden we nog wat poen uit de grond pompen, maar dat gat is nu dicht. Dan zijn er nog altijd de grote bedrijven, maar die weten niet hoe snel ze Nederland moeten verlaten na alle pesterijen.
En dus is het geld op.
Geen probleem, onder de noemer “klimaat” kan je iedere burger kaal plukken. Je moet immers gered worden, zonder aflaat wordt je klimaatslachtoffer. En dus kan je straks niet meer vliegen, niet meer rijden, geen haard meer stoken, niet meer koken op gas, je huis niet meer warm krijgen en sta je onder een lauwe douche. Met een lege knip.
En het klimaat is geen micrometer veranderd door dit beleid. Nee lieve mensen, de beste manier om de belangrijkste problemen van vandaag op te lossen is door dit kabinet te laten vallen.
100% mee eens
Hear hear!
Gij zijt nie zot!
Klimaatbeleid is politieke 'scharensliep'.
Iedereen die ooit een scharensliep aan de deur heeft gehad weet wat ik bedoel.
Zo is het!
En daarbij, in Nederland zijn we verantwoordelijk voor 0,3 % van de uitstoot van broeikasgassen. Al zouden we dat halveren of tot nul terug brengen, het klimaat gaat zich daar helemaal niets van aantrekken. Laat die 1.4 miljard Indiërs en 1.4 miljard Chinezen maar wat korter douchen en de verwarming lager zetten.
Laat de andere maar beginnen! Klinkt het uit elke hoofdstad van ieder land.. Schiet lekker op dan hè?
"“Klimaatverandering treft ons allemaal. Dit vraagt ook iets van hoe we ons belastingstelsel in richten. Het beprijzen van ongewenste effecten en gedrag kan een bijdrage leveren naar een duurzame economie en een beter klimaatbeleid."
Wat is daar mis mee? Via de portemonnee is de enige manier waarop dit kan. En dat "arme" mensen dan minder kunnen genieten van luxe zaken die toch al buitensporig goedkoop waren door afwezige accijnzen op kerosine bijvoorbeeld, zoals goedkope vakantievluchtjes is dan een feit.
Maar niemand heeft ooit beweerd dat iedereen van lage tot hogere inkomens het recht heeft om goedkoop naar Turkije te kunnen vliegen. Bovendien hebben we al een progressief belastingstelsel, waarbij iemand die 2300 brute verdient slechts 250 euro inkomstenbelasting betaalt, maar iemand die 4600 euro verdient opeens 1360 euro. Dat is vijf maal zoveel.
De sterkste schouders dragen dus allang de zwaarste lasten in dit land, maar het is de populisten natuurlijk niet genoeg: Er dient genivelleerd te worden zodat iedereen in gelijke mate kan genieten van geld. Het gekke is: Juist de club die altijd zo ageert tegen "marxisme". Heel bijzonder want ze lijken voor de invoering ervan te zijn.
Men zal bij de populisten dus niet rusten voordat alle burgers in gelijke mate recht hebben op zaken die geld kosten, dat moet dan die "elite" dan maar opbrengen en zou zeggen, nog maar weer *extra* opbrengen, want blijkbaar is een vijfvoudig verschil in belasting nog niet voldoende nivellering en dan heb ik het nog niet eens gehad over alle toeslagen, zorgtoeslag huurtoeslag, alle pappers en nathouders waardoor het erop neerkomt dat geen cent belasting wordt betaald door lage inkomens, maar netto wordt geïncasseerd. En nog is dat niet genoeg.
Lees eens een boek over de onzin van het nudgen van de burger met fiscale stimuli. Ik beveel aan te beginnen bij Nassim Taleb.
Dus jij bent tegen "marxisme" en je wilt dat de overheid meer accijnzen heft?
En dan noem je anderen gek?
Je eerste alinea klopt al niet. Klimaatverandering is van alle tijden, en een postzegellandje met 0,2 procent van het aardoppervlak gaat geen mondiale problemen oplossen. Dit alles nog met de aanname dat mensen wezenlijk het klimaat zouden kunnen veranderen?
@ZonderNaam | 22-04-23 | 14:32:
"die toch al buitensporig goedkoop"
Textbook-drogreden.
Er worden dit jaar door ondermeer uw club 76.000 arme mensen toegelaten tot ons land die door de prijsverhoging van vliegtickets hun familie in land van herkomst nooit meer op kunnen zoeken. De oplossing van uw club zal dan wel zijn om die familie hier ook maar naartoe te halen waarschijnlijk. Nederland is tenslotte ook een all-in resort voor sommigen.
"kan een bijdrage leveren" staat er letterlijk. Ik mis het bewijs ondanks gericht zoeken Beste. Weet jij waar dat staat?
Poeh, wat een dedain. Jouw mensen hebben nu nog de macht. Ik zou zeggen, geniet er nog even van.
De paarse broek van de PR afdeling van het D66 is zo makkelijk te weerleggen. De enige populist ben je zelf BL. Ik zal het beknopt houden. Rekeningrijden raakt de mensen in de provincie omdat jouw liberaaltjes (met de nadruk op AAL) het openbaar vervoer kapot gemaakt hebben op het platteland. Om de vele miljarden te componeren die stukgesmeten zijn op een noord zuid metro in Amsterdam. Daar worden de mensen dus niet geraakt!
Dat de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen is alweer zo'n liberale leugen. Rijke mensen hebben BV constructies en andere fiscale sluiproutes waar Jan met de pet alleen maar van kan dromen.
Omdat in Nederland de rijken en de armen ontzien worden draagt de middengroep alle lasten. Ze verdienen teveel voor de compensaties en te weinig voor de juridische sluiproutes en zijn de pisang.
Hier laat ik het even bij, maar je praat weer poep.
Klimaatdoelen is niet hetzelfde als natuurherstel. Dat is er mis mee.
Door te lage lonen (omdat het bedrijfsleven dat wil!) kan een arbeider geen huur meer betalen en krijgt hij/zij daarvoor belastinggeld wat anders besteed had kunnen worden bij een realistischer loon.
Aan bijna alle vrijetijds bestedingen hangt een prijskaartje. Waarom zouden hoog opgeleiden zich andere en betere ervaringen mogen toeëigenen?
Volgens mij betaalt u over die eerste 2300 bruto hetzelfde belastingtarief als iemand die alleen die 2300 bruto heeft. Diegene krijgt dan wel weer een hoop toeslagen, wat eigenlijk verkapte loonsubsidies zijn.
"Omdat in Nederland de rijken en de armen ontzien worden draagt de middengroep alle lasten. Ze verdienen teveel voor de compensaties en te weinig voor de juridische sluiproutes en zijn de pisang."
Ah je hebt het door!!! Kijk en to welke groep denk je dat verreweg de meeste stemmers op middenpartijen behoren? Tot de rijke toplaag, de armen of de middeninkomens?
Bedenk het eens helemaal zelf.
@Sinterbikske | 22-04-23 | 15:17:
"Volgens mij betaalt u over die eerste 2300 bruto hetzelfde belastingtarief als iemand die alleen die 2300 bruto heeft."
Vul maar in!
www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/bru...
2300 = 223 euro belasting
4600 = 1282 euro belasting
Dat is 5.74 x zoveel loonheffing. Kijk wij vinden dat in ons land eerlijk delen. Ik vind het prima, want rijkere mensen betalen zo behoorlijk meer aan algemene voorzieningen. Maar dat houdt een keertje op, als iedereen maar eist dat alles gecompenseerd en betaald dient te worden.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 15:25: Ik heb het over de eerste 2300 euro. Daar betaal ik als zzp’er ook nauwelijks belasting over, volgens mij is dat voor iedereen hetzelfde. Daarna gaat het hard inderdaad.
@Sinterbikske | 22-04-23 | 15:36:
Over de 1e 2300 euro betaal je 9%
Over de 2e 2300 euro betaal je 46%
Alle klimaatoplossingen komen neer op dat rijken van alles wel mogen en armeren en middenklasse niet mogen of kunnen.
We waren in Nederland best ver, dat ook armere mensen konden eten, huis en nog wat plezier maken, vakantie etc. Tuurlijk je houd altijd een verschil tussen arm en rijk, dat blijft.. de rijke stapt in een bugatti en de armere haalt een tweedehandse.
Maar nu gaat het mij te ver met alle voorstellen want de kloof gaat weer groeien:
Bijvoorbeeld: Het CO2 budget voorstel van die miep van de rabobank/D66. Die had het idee iedereen krijgt CO2 punten maar je mag het overkopen. Wie hebben veel geld? De rijken, dus die kunnen dan de CO2 punten van de armere kopen.
Als je een eerlijk klimaatbeleid wilt. Dan zeg je prima je mag 1x per jaar maximaal met het vliegtuig (of een bepaalde afstand met het vliegtuig) of je nu arm of rijk bent. Je mag zo veel keer per week vlees of je nu arm of rijk bent.
Nu zijn alle maatregelen die men wilt nemen ten faveure van rijk, je kan gewoon afkopen. Dure vliegtickets: ze vliegen er niet minder om, armere en middenklasse misschien wel.
Dus netto zou je misschien wel minder CO2 uitstoten, maar als je rijk bent stoot maar uit wat je wilt, je kan het immers betalen..
Zelf ben ik overigens helemaal niet zo van klimaatbeleid. Wel voor het zoeken naar technische, betaalbare niet inferieure technieken voor energie. Ik hoop dat er wat Einstein types met een mooi nieuw idee komen, iets wat beter is dan we nu hebben. Daarom zouden we kunnen aansturen om meer jeugd in de techniek werkzaam te krijgen ipv influencers en andere lol banen.
Gelukkg hebben wij een liberale premier.......vrijheid van individu is 1 van de liberale grondbeginselen, onstaan in de 18e eeuw en nog altijd het stokpaardje van de VVD........o nee, wacht......VVD haha
Ga alle klimaat maffia adepten maar extra belasten en laat de normale mensen met gezond verstand er buiten.
Nederland gaat de verenigde Staten achterna waar er grote groepen mensen zijn die te arm zijn om te werken. Dit omdat ze het niet kunnen betalen om bij werk kunnen komen.
Gezien het grote aantal files lijkt het mij beter om per minuut in plaats van per kilometer te betalen. Gemiste kans.
Met dit huidige kabinet, wordt het niet of, maar en!
Dus naast houderschapsbelasting en kilometerheffing een 'uur-tarief'. Dank u wel voor dit idee!
Kan allemaal in ons gave land.
En de maximum snelheid naar 40 km per uur.
@Reebensteeltje | 22-04-23 | 14:26: Alleen binnen de bebouwde kom, op de snelweg max 30, anders neemt iedereen de snelweg en krijg je files.
Als de politieke top overwegend (fout)links is, de politietop overwegend links is, de media overwegend links is, de rechterlijke macht overwegend foutlinks D66 is, kun je dan verwachten dat de AIVD niet links geinfiltreerd is en links overgenomen is? Nee, dat kan je niet. De AIVD is wrs net zo foutlinks als de media, de politieke top en de politie.
Nederland is net China.
Best enge gedachte, maar het zou nog wel eens akelig dicht tegen de realiteit aan kunnen liggen.
Om het voor zichzelf makkelijk te houden heeft men besloten, voor u, dat u ook de kilometers zult betalen die u in het buitenland aflegt.
Dit is pure Waanzin !!
Vallen trekkers ook onder kilometerheffing? Kan ook prima een caravan achter.
Tja Van Rossem, had je maar hogere ambtenaar geworden en alle actuele maatschappelijk relevante klima-taxen werden je maandelijks via schaal 11 gecompenseerd. Want zo werkt het ook.
Op een enkele puber na is er tegenwoordig niemand meer die denkt: ach, weet je wat, ik ga gewoon zo maar eens een stukkie rijden.
Autorijden duurder maken heeft dus alleen tot gevolg dat autorijden duurder wordt. En dat treft de kleinste inkomens het meest.
Mooi gezegd. Voor levensgeluk moet je zorgen dat je altijd in een situatie bent waar je denkt 'ik ga gewoon zo maar eens een stukkie rijden'.
Als dat niet in jouw agenda (meer) past ben je op weg naar een zware depressie of zit je er al in.
De regering doet er in ieder geval alles aan om de onbezonnenheid van het leven de kop in te drukken terwijl haar functie precies het tegenovergestelde is. Schandelijk en verwerpelijk!
@keestelpro | 22-04-23 | 14:29: Alles moet een bewustwordingsgemaakte keuze zijn. Iedere handeling is tot economische handeling gereduceerd en daarmee volledig onder controle gebracht van lui die 18-25 miljoen burgers managen ipv besturen.
Ik neem aan dat de rekeningrijden componenten (btw en accijns) van de brandstof dan verdwijnen?
Toch? Toch?
1 miljoen beleidsambtenaren grijnzen u toe...
Maar is brandstof nou een groente, is het fruit?
@LD69 | 22-04-23 | 14:18: Alsof die iets in de pap te brokkelen hebben.
@HankHill | 22-04-23 | 14:23:
Blijkbaar meer dan u denkt.
Volgens mij hadden we al een onmogelijke energietransitie voor de boeg die veel meer capaciteit vraagt dan beschikbaar is omdat we vrijwel alleen nog maar social workers en cliniclowns hebben. En dan wil Den Haag nog een infrastructuurproject van megaproporties er bovenop gooien. Tuurlijk.
Daar is de migratie voor nodig. Voor die monsterprojecten: snelle scholing, snel werk. Tegelijkertijd zijn dat de jonge consumenten van de toekomst. Dat de overheid dit faciliteert is omdat er alleen maar een winstgevende Tristate kan worden ontwikkeld wanneer de overheid de infrastructuur optuigt (van jouw centen). Anders komen de TriState investeerders niet. Bovendien: al die 800- per weekiërs aan de tolpoorten: kassaaa!!!
De meest eenvoudige en de meest effectieve manier voor rekening rijden is de benzineprijs te verhogen. De afstand die je aflegt betaal je voor en hoe korter het (stads)ritje, des te hoger de prijs (door hoger verbruik). Waarom in godsnaam een of ander duur systeem opzetten, wat met een druk op de knop geregeld kan zijn?
Omdat benzineauto's verboden worden misschien?
Alle verhogingen zitten al in de benzineprijs als je vergelijkt met het buitenland.
Omdat alles gedigitaliseerd moet worden en niemand vraagt zich af waarom.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 14:19: Is nog ver weg. Daarnaast kun je ook elektrisch belasten door stroomprijs duurder te maken.
@Grachus | 22-04-23 | 14:31:
Het kabinet motiveert toch echt dat de toename van het aandeel elektrische voertuigen negatieve gevolgen heeft voor de accijnzen. Categorisch een hoger tarief voor de stroomprijs maken (nog duurder?) is geen heffing op kilometers maar ook op huishoudelijk gebruik.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 14:33: Dat realiseer ik mij, maar uiteindelijk gaat het om het totale energieverbruik. Voor thuisgebruik kun je een franchise inbouwen.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 14:33: En wie belasten de wegen het meest, juist de zwaardere electrische autos met hun accupakketten. En juist die EV 's worden vrijgesteld van wegenbelasting. Kunt u deze idiote logica nog volgen, ik niet koekoek.
@Jbgeno | 22-04-23 | 15:04:
Nou ja, dat gaat dus verdwijnen met rekeningrijden want anders wordt het gat in de accijnsinkomsten niet gedicht.
Wat laat de VVD zich kennen zeg. Compleet gegijzeld door de gekkies van D66 uit angst voor afstraffing tijdens volgende verkiezingen. In triest, en zeer schadelijk!!
mij hebben ze al uit de auto en in de bijstand. Dat moeten ze dan maar voor lief nemen. Ik ben blij dat ik uit die Teufelskreis ben. Een auto nodig zijn om op het werk te kunnen komen, het werk nodig hebben om de auto te kunnen betalen. Ik heb voorgoed het arbeidersdieseltje weg gedaan.
Pigs on the Wing.
Ik moet nog 5 maanden wachten op een bezoek bij de kaakchirurg.
Neem ondertussen maar een paracetamolletje tegen de pijn en een pepermuntje tegen de stank uit de bak van rottend vlees.
Ik leef met je mee want kan me eea. nog levendig herinneren. Sterkte !
Misschien heeft reaguurder Smoelensmid nog tijd. Effe een zwart weekendklusje voor een medereaguurder-vriendenprijsje. Kan hij ook zijn accijnzen weer betalen voor zijn tandarts busje.
Van burgerhaat komt overheidshaat. Toch knap hoe D66/Kaag echt iedereen op de kast krijgt.
U stemde BBB voor een vertraging of stopzetten van EU plannen? Dan krijgt u de Kaagse versnelling.
Ze vallen de boeren al aan op het tijdstip van aardappelen oogsten. Sinds wanneer is dat van de overheid, dat bepalen???
Precies daar waar burgers de BBB voor gekozen hebben, daar ramt de overheid met haar partners ineens opvallend hard tegen in.
Als alle coalitiepartijen al tig jaar lang zich laten leiden door bedrijven en nationale en internationale organisaties, wat is dan nog de betekenis van stemrecht bij burgers die nooit als gesprekspartner bij de overheid aan tafel mogen zitten?
Dan is het makkelijk schimpen door overheidsgetrouwe organisaties en individuen:
Autochtone margezeikers.
Bejaarde egotrippers.
6jes cultuur losers.
Domme laag opgeleiden.
Islamofobe eurocentristen.
Trumpfan.
Putinversteher.
Pim is zooo 2002.
Zonder migranten ben jij ook niks meer.
Ok boomer.
Je ontkent de feiten.
Dit is democratie.
Je houdt de toekomst tegen met je gedrag.
Omdat jij hebt wat je hebt en mag wat je mag heeft een ander het slecht en daarmee uit.
Enz.
Enz.
De argumenten bij overheid, organisaties en overheidgetrouwe tevreden burgers zijn blijkbaar op. Dus wordt er louter nog gesmaald en herhaald. Het lijkt wel of niemand in de gaten heeft dat er voor het huidige beleid geen duidelijke argumenten zijn. Het zijn grote kreten over snel noodzakelijke hervormingen gestoeld op bevindingen die opvallend goed overeenkomen met de gewenste economische omwentelingen.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:11: Huh? De oppositie heeft zichzelf opgeheven. Geen "kamerrevolutie" heeft een splinter verandering gebracht. Wel eens van de Derde Weg gehoord? Daar stopte de oppositie van betekenis.
Rutte en Kaag moeten weg, nieuwe verkiezingen. Nieuwe mensen. Het kerkhof ligt trouwens vol met mensen die niet vervangen konden worden/onmisbaar waren ( de Gaulle).
@Schilder58 | 22-04-23 | 14:17: Jazeker moeten die weg. En het klopt gewoon dat het landsbestuur radicaliseert.
Alle vervuilende bedrijven sluiten, alle auto’s verbieden want u hoeft toch niet meer naar uw werk (gesloten) Schiphol terug naar1 vlucht per dag. Iedereen vegetariër want vlees verboden. Oh jee wie betaalt nu de belasting voor de Palestijnenhobby van Kaag en de kerosine voor haar reisjes met de PH-GOV?
Nog even gauw wat kutmaatregelen doorvoeren voor alles in elkaar plettert. Wat knap dat dit soort dingen wèl heel snel kan, ineens.
Weer een vrijheid beperkingen en een belasting die het bedrijfsleven moet ophoesten. Hoezeeee!
We weten allemaal hoe het gaat: het wordt chaos. Het jaar 2030 was waarschijnlijk al niet eens een haalbare kaart.
Weer een faaldossier erbij voor de periode Rutte.
(Al ben ik an sich niet direct tegen rekeningrijden.)
(Al ben ik an sich niet direct tegen rekeningrijden.)
Dat komt vanzelf als het er is en voor de zesde keer de prijs verhoogd word. Maar je doet het niet voor jezelf maar voor een ander. En bij elke verhoging wel even klappen op je balkon, we zijn tenslotte de wereld aan het redden.
We hebben al lang rekeningrijden via de accijns op de brandstof.
Dus als er wat gebeurt wordt het dubbelop.
@bloothommel | 22-04-23 | 14:51: Hopeloos oud argument. Puur napraterij. We hebben het hier over een toekomst waarin er steeds minder getankt wordt vanwege ev's.
Als blanke man wordt ik snel in het hokje geduwd dat ik vrouwen geen kans wil geven, maar Nausicaa hoort samen met Louise Fresco tot de Champions League van de Nederlandse columnisten. En ik zie ook heel graag Carolien aan het werk in de tweede kamer, zoals ook Renske Leijten een klasbak is. Geef zulke vrouwen een kans ipv faalhazen zoals Kaag en Ollongren. Dat Kaag zo wordt verafschuwt heeft geen reet maar haar geslacht te maken maar met de hautaine wijze waarop ze ons land de vernieling in helpt.
Heeft meer te maken met het feit dat ze een heel stuk intelligenter is dan al die mensen die uit pure simpelheid niet verder komen dan haar een heks te noemen. Ze zou niets weten van niets. Maar dat zeggen mensen die nooit verder zijn gekomen dan de MULO buiten hun kleine vakgebied geen enkel verstand hebben van andere zaken.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:09: Proest, barst nu uit in een verschrikkelijk lachbui. Kom niet meer bij. En... ik heb wel iets meer in mijn mars dan MULO hoor.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:09:
Ik ben wel ietsje verder gekomen dan de MULO en vindt Kaag alles behalve intelligent overkomen. Het lijkt me een dommige alfa met dogmatische en rigide denkbeelden.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:09: Ik neem aan dat je nu ook een groot aantal voorbeelden kunt geven waaruit de genialiteit van Kaag, dan wel Ollongren blijkt? En nee, het zelf verkondigen van het voorkomen van een oorlog door mevroi Kaag zelve telt niet mee.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:09: nee schout, Kaag is totaal en dan ook totaal niet toegerust om minister van financiën te zijn, een gotspe. En deze vrouw moet Nederland dan vertegenwoordigen in de eurogroep, pfff.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 14:22: Exact. Kaag gooit het op 'xenofobie' en 'onderbuikgevoelens' zodra de cijfertjes in haar nadeel spreken. Daar komt geen enkele opleiding of intelligentie aan te pas. Dat is gewoon goedkoop populisme. Voor D66-volk wel te verstaan.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:09:
Kaag is niet zo intelligent hoor, ze is vooral monomaan. Ze heeft 'n idee in haar hoofd en dat gaat en blijft ze herhalen. Diezelfde monomaanheid zorgt er ook voor dat al haar personeel op elkaar lijkt, uitwisselbaar is. Zeg nou zelf, kan jij Bas en Sjoerd en Tjurd uit elkaar houden ?
En nee, die NPO-documentaire heeft wel wat opgeleverd maar is als boemerang terug gekomen dus dat was ook geen intelligente zet.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 14:22:
Ik schreef ongeveer hetzelfde maar jij kan dat een stuk compacter.
@LD69 | 22-04-23 | 14:31: Jullie vergeten nog dat ze geroemd wordt om haar diplomatieke kwaliteiten. Van horen zeggen dan, he, want niemand in Nederland heeft haar daar ooit op kunnen betrappen.
@LD69 | 22-04-23 | 14:29:
Ach man ga weg. Je mag best Kaag een kutwijf vinden maar doen alsof jij slimmer bent en intelligenter bent dan Kaag is lachwekkend. Ik lees jouw "bijdrages" wel hoor maar mijn oordeel is dat je amper weet waar je over wil praten laat staan dat je inhoudelijk iets kan toevoegen. En ik snap wel dat je Kaag haat. Ze is gewoon veel slimmer en intelligenter dan jij en ook meer succesvol. Zij kan dingen, jij niet.
Ik begrijp je wel. Maar doe niet zo uit de hoogte. Daar overtuig je niemand mee.
@Grachus | 22-04-23 | 14:38:
Gewetensvraag. Waarom, als jij beter kan en beter bent, doe jij het niet?
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:01: Kaag is klimaatreligieus bezeten, en heeft het voortdurend over de klimaatramp die op ons af zou komen, en dat noemt u een teken van intelligentie. Laat u nakijken.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 15:01: Heb Kaag in tegenstelling tot Hoekstra in zijn tijd als minfan nog geen enkele keer op een fatsoenlijke onderbouwde van feiten en cijfers voorziene manier een bijdrage aan een debat over financiën zien leveren, en debatten volg ik toch redelijk veel. Ze weet en snapt er gewoon weinig van, het is niet haar ding.
Je vacature, advertentie, boodschappenlijstje, rouwkaart, openingszin en liefdesbrief etc. beginnen met "Klimaatverandering treft ons allemaal" is het nieuwe normaal.
Het is niet normaal. Het is totaal abnormaal. Tjonge jonge wat een enorme kneuzen.
"Klimaatverandering treft ons allemaal. "
Val wel mee hoor, die hoge BPM tikken we gewoon elk jaar weer af als we een van onze auto's weer eens vervangen.
Want als je dat dat aftikt, wordt het milieu daar beter van, snap je?
Klimaatverandering treft ons allemaal, dus we moeten rekening met elkaar houden. Behalve als je het kunt betalen dan, dan kun je je gang gaan.
Klimaatverandering treft ons allemaal in de portomonnee.
Het gaat wel heel snel nu, bijna dagelijks topics wat nog niet gek lang terug "wappievoer" was. Het "Zover gaat het nooit komen" zie je al weinig meer.
www.youtube.com/watch?v=c1yu_5ZfRh8
Hogere belastingen, rekeningrijden, altijd maar weer lastenverhogingen doorvoeren. De simpele oplossingen voor burgerhatende beleidsmakers die zelf nooit last hebben van de maatregelen die ze bepleiten, want goedgevulde portemonnees wegens graaien uit de overheidsruif.
Ik maar denken dat milieubelastingen iets te maken had met uitstoot van mijn voertuig op de natuur. Maar nee. Is er al een klimaatbelasting of is dat de volgende opzet?
Ooit kwamen we in opstand tegen de Tiende Penning, tegenwoordig mag je als hardwerkende Nederlandse burger al blij zijn als je zelf nog een tiende van je inkomsten overhoudt nadat alle tollenaars zijn langsgeweest.
En dan hebben we gvd al een eeuwigheid rechtse premiers ook. Dus het volk stemt liberalisme en krijgt communisme.
Het probleem met "het volk" is dat ze vooral voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Wel de lusten, niet de lasten. Je kan en mag ook naar een land verhuizen waar er geen sociale zekerheid is en je na ontslag of ziekte op straat staat. Er zijn er zat. Waarom niet naar Hongarije verhuizen? Oh nee, ook EU. Nou Belarus dan?
Die Tiende Penning was een flinke trigger inderdaad maar na 80 jaar en bijna 4 eeuwen zitten we inmiddels op ruim Een Vijfde Penning.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:07: De belastingdruk en het aantal ambtenaren is nog nooit zo hoog geweest als nu. En toch krijgt de overheid geen enkel serieus probleem meer opgelost.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:07:
Het probleem is dat er altijd een tegenstelling tussen extremen wordt voorgesteld. Nee, Nederlanders willen geen overheid die helemaal niks voor het volk regelt. Moeten we daarom een overheid hebben die het liefst elke burger wil micromanagen? Die zoveel taken naar haar toetrekt dat elke focus ontbreekt en ze geen enkele taak succesvol kan volbrengen? Dat meer en meer belastinggeld eist en daar steeds minder dienstverlening tegenover stelt?
@LD69 | 22-04-23 | 14:10: vijfde penning? Zou je willen het is eerder de 2de penning.
@Plantendokter | 22-04-23 | 14:14: Sterker nog, deze overheid creeert serieuze problemen.
Oh heerlijk extra betalen. Meer meer meer .
Geen files meer en al de inkomsten naar schone energie en mooie plantjes en beestje all over the place.
Geweldig plan!
Die lui hebben een gouden hart, voor u en de omgeving
In 2030 is een groot gedeelte van het Nederlandse wagenpark voorzien van een elektromotor. De belastinginkomsten en accijnzen op benzine en diesel zijn dan sterk verminderd en de overheid heeft toch geld nodig. Dat is de echte reden van de versnelde invoering van rekeningrijden, niet het bevorderen van minder CO2 uitstoot. De belasting op elektriciteit kan niet onbeperkt verhoogd worden omdat dit ook betrekking heeft op andere sectoren en toepassingen. Ook in dit geval, follow the Money.
hef maar extra op het inkomen van de ministers en hoofdbestuurders die teveel ambtenaren en communicatiebureaus in dienst nemen danwel aan laatstgenoemden opdrachten geven. Kost klauwen met geld, maar daat wordt geen waterleiding of brug mee gerenoveerd.
"In 2030 is een groot gedeelte van het Nederlandse wagenpark voorzien van een elektromotor."
Wat niets bijdraagt aan de wereld. Batterijen: erg smerig om te maken, en het chemisch afval van de toekomst. Net als zonnepanelen.
U rijdt voorlopig op stroom uit steenkool, in plaats van op benzine.
De enige goede oplossing: waterstof, en Thorium centrales.
@Frau_Ferkel | 22-04-23 | 14:09: ik betwijfel ook of de genomen maatregelen effectief zijn. Mijn punt is juist dat het primaire doel van Rutte4, aka Kaag1, het zekerstellen van belastinginkomsten en accijnzen is en juist niet CO2 reductie.
@Frau_Ferkel | 22-04-23 | 14:09:
Batterijen zijn om meerdere redenen smerig om te maken. Als je ziet hoe het er in de kobaltmijnen aan toegaat, dan investeren we ook massaal in slavernij en dwangarbeid.
@Frau_Ferkel | 22-04-23 | 14:09: Waar wordt waterstof van gemaakt?
Waterstof is geen natuurlijke energiebron. Waterstof is een energiedrager.
@ChalinaRosa | 22-04-23 | 14:53: Waterstof wordt gemaakt van water, en, preferentieel, windenergie.
2 H2O = 2 H2 + O2.
Wanneer waterstof verbrand, dan heeft U weer water. 2 H2 + O2= 2 H2O.
@ChalinaRosa | 22-04-23 | 14:53: De zon denkt daar anders over.
"en proberen ongezond gedrag zoals roken te ontmoedigen via tabaksaccijnzen."
Iets verslavends en dodelijk ongezonds niet uit de schappen halen maar meer geld voor eisen is kenmerkend en misdadig. Geldt voor elke zittende overheid.
Als Roker zou ik er geen probleem mee hebben als zij nicotine als een harddrug behandelen. Mij via smerige foto's en een immense belastingheffing op het ongezonde aspect van mijn rokertje wijzen is dehumaniserend. Ook nog eens een aanpak die vooral sterk klassengericht zijn uitwerking heeft.
Als diezelfde mensen vervolgens afval uit het buitenland gaat halen om hier te verbranden en een giftige wolk over een deel van de bevolking uitstorten kun je je wel gaan afvragen of gezondheid werkelijk de insteek is. Of is het toch voornamelijk voor de centen.
De elite vindt het prima.
Al het plebs in het OV gepropt (als ze het kunnen betalen en halen qua reistijd) en zijn de wegen lekker vrij.
"We maken consumenten bewust dat vliegen negatieve externe effecten heeft, via een vliegbelasting"
Alle klimaat ontkennende tokkies staan vandaag in de rij op Schiphol of Frankfurt.
Ik pleit voor een subsidie, in plaats van een vliegbelasting. Voor een enkele reis, dat wel.
En alle zuurpruimen en moralisten blijven blijven dan over in NL? Niet echt een leuk vooruitzicht.
ovv poppenkast
We moeten met ons allen de nummerborden gaan zwartlakken
Blauw-wit-rood ook goed?
Ambtenarenbelasting en politiciheffingen.
Begrotingstekort smelt voor de zon.
ah... u was me voor, excuseer!
Alleen als je geld hebt, is de vrijheid niet duur.
Veeeeeel geld..!
Als je alles wat vervuild wil gaan belasten dan heb je een enorme hoeveelheid regels en uitvoering nodig om dat allemaal fair uit te voeren. Dit vergt een grotere overheid en wanneer de mening over “fair” niet eenduidig is, heb je ook nog eens uren aan debat en constante aanpassingen van de uitvoering, wat allemaal inefficiënt is.
Het alternatief zou kunnen zijn om innovatie te stimuleren en betere en goedkopere alternatieven te ontwikkelen. Stuk constructiever dan van alles te gaan belasten. Of op zijn minst doe je beide: hier en daar wat belasten en vervolgens flink investeren in alternatieven en die stimuleren. Maar dat lijkt iets te hoog gegrepen voor de huidige generatie bestuurders.
Uiteindelijk zijn die wel volksvertegenwoordiger geworden omdat mensen op hen stemmen. En die stemmen hebben ze gekregen omdat ze versimpelde visies op dit soort thematiek delen omdat anders het merendeel van de kiezer het niet kan volgen. Democratie is a bitch…
Er zouden een hoop progressieve verbruiksbelastingen ingevoerd kunnen worden. Bijv op water, energie en gas. Dus hoe meer je verbruikt hoe meer je een percentage betaald, vanaf een bepaald niveau...
Da's oneerlijk want besparingsmaatregelen pakken dan voordeliger uit voor de rijken en dat willen de armen ook weer niet.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 13:59: maar dan geven we die... Subsidie!! Tadaaa. En dat wordt óók betaald door de "rijken".
Dus als je geld voor je dikke zonnepanelen hebt kun je je lol op.
Ben je een sloeber mag je aftikken.
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 13:59: Als rijken mij minder verzieken door hun welvaart juig ik het toe...
Wat vind greta hiervan
Heeft vast iets te maken dat BBB dwars kan gaan zitten als ze overal in het land bestuurlijk gesetteld is.
Rekening rijden ( 'Betalen naar gebruik') is een uitstekende maar ook eerlijke maatregel. Waarom zou iemand die 10.000 km per jaar rijdt net zoveel belasting moeten betalen als degene die 100.000 km per jaar rijdt ? Wegen slijten meer bij veel gebruik, milieu wordt meer belast en bovendien zijn het vaak de hoge inkomens die de meeste km's maken.
Met je eens Johny. Maar dan wel ,zoals meerderen opperen hieronder, met afschaffing van de BPM en wegenbelasting.
Ik help u hopen dat er niet nog een vaste maandelijkse geste van u verwacht wordt voor het bezitten van een automobiel, een interne verbrandings vergunning of zo
Betalen naar gebruik bestaat al lang. Belastingen op brandstoffen raken precies diegenen die het grootste verbruik hebben.
@johnyl
Zoals hier boven al een paar keer gemeld is, we hebben al accijns op brandstof dus de vervuiler betaalt al. Als je geen brandstof verstookt in je auto betaal je die dus niet, verstookt je heel veel brandstof dan betaal je dus heel veel accijns. Handig he?
"de hoge inkomens die de meeste km's maken."
Klopt, als je straks op het minimumloon werkt, kom je je dorp niet meer uit.
Te duur.
Maar is dat eigenlijk wel liberaal.
Het kan zo simpel zijn, gewoon in de brandstof prijs verwerken zoals ze in Frankrijk doen maar nee, in NL moet en zal weer een kapitalen kostend vehikel opgetuigd moeten worden, want als men voor het Franse systeem zou kiezen zou het wel heel er opvallen t.o.v. de andere landen, als de brandstof ineens 3 euro per liter kost.
Ik ben een voorstander van rekeningrijden, als:
- De verzamelde gegevens alleen gebruikt gaan worden voor het innen van de belasting, nergens anders voor, nu niet nooit niet. (Nee garanties heb je nooit, maar dan heb je wel een stok om ze mee te slaan als ze het toch doen)
- We niet gaan betalen voor aanschaf én bezit én gebruik. BPM verdwijnt, wegenbelasting wordt afgeschaft, en de accijns op brandstof gaat fors omlaag, naar het niveau van de omringende landen.
- Min of meer budgetneutrale uitvoering. Automobilisten betalen al genoeg (3-4x het budget voor wegen én OV). En wie noodgedwongen veel moet rijden (vrijwel niemand doet dat voor z'n lol) mag er niet al teveel op achteruit gaan.
Wat de urbane bakfietsmoeders en de naar het werk OV'ende dan wel thuiswerkende ambtenaren waar ze mee getrouwd zijn niet beseffen, is dat mobiliteit voor heel veel gewone mensen een eerste levensbehoefte is: zonder auto is het verdomd lastig om betaald werk uit te voeren. Schijtziek wortd je van die lui, alle socials staan er weer vol mee na bericht zoals het toegenomen aantal verkeersslachtoffers: "Autorijden onmogelijk maken, lijkt me héérlijk". Je hoort ze zowat klaarkomen bij de gedachte.
@zwellevertje | 22-04-23 | 14:02: Me dunkt dat het in Nederland al een keer of 3 in de brandstofprijs verwerkt is. Maar het specifieke probleem is dat elektrische rijders nu niet bijdragen.
@Alfred E. Neuman | 22-04-23 | 13:58: Niet met elektrische auto's dus (die een steeds groter aandeel vormen in het totale wagenpark). Dat is de context.
@Muxje | 22-04-23 | 14:04: Keer op keer blijkt dat er steeds meer wereldvreemde autisten a la Kaag en Jetten het in de regering voor het zeggen krijgen/hebben.
@Muxje | 22-04-23 | 14:04: Daar zouden ze dan wel weer zo'n rekening rijd kastje voor kunne gebruiken.
Dat zit toch al lang in de brandstofprijs verwerkt een dikke euro is belasting en accijns.
Nou, na 40 jaar kan de vvd niet meer om het rekeningrijden heen.
Die partij is zo vlug als koude stront door een trechter.
Typisch conservatief, tegenstribbelen tot het niet anders meer kan.
Als de boeren nu eindelijk eens ruimte maken kunnen we de rest van Afrika ook uitnodigen.
Dan word het land nog gaver . .
Teringjantje, dat kan toch veel rapper? Uw salaris wordt direct overgemaakt naar de Belastingdienst en na aftrek van alle accijnzen en belastingen krijgt u het restant uitbetaald in waardebonnen voor de voedselbank, de Wereldwinkel van Oxfam Novib, krekels, krasloten van Greenpeace en een beperkt rantsoen voor benzine. Oh, en u mag 1 x per week een uur naar Marble Mania kijken. Vanzelfsprekend zijn rijks- en EU-ambtenaren hiervan vrijgesteld.
Ik zou die lui in Den Haag maar niet op ideeën brengen....
Wat er overblijft? Dat tuig stuurt je dan nog gerust een heffingsrekening na
@Ram_Ram | 22-04-23 | 13:56: vergeet de "administratiekosten" niet, ala Centraal Justitieel Incasso Bureau (3x woordwaarde)
Alleen virtueel dan: 'De Fik erin'
Wie niet horen wil moet maar voelen, wie zijn toch die masochisten die maar op VVD/D33 blijven stemmen?
Niets mis met rekeningrijden maar dan wel met verlaging accijnzen/wegenbelasting en tarief afhankelijk van plaats en tijd. Om 17.00u over de A2 mag per kilometer best een stuk duurder zijn dan op zondagmiddag over de N999 naar Uithuizen.
Waarom? Als je er niets te zoeken hebt om die tijd kom je er al niet. Zondag is het overdag niet veel rustiger op de weg alleen geen ochtendspits.
Wegennet privatiseren. Ik reserveer alvast wat geld voor aandelen.
U moet het ook onderhouden, net als de bruggen.
goed Plan we blijven dus een belastingparadijs voor multinationals en tokos zoals starbucks die geen ene cent bijdragen aan belastingen maar we hebben de burger die kunnen we als een citroen uitknijpen. Caffe latte met citroensmaak iemand?
Via accijnzen betalen mensen ook naar gebruik. Dus akkoord met rekeningrijden als accijnzen worden afgeschaft. Je gaat toch niet dubbel hetzelfde belasten.
Elke middelmatige prutser die op de snelweg gaat, terwijl hij of zij veel sneller en beter met de trein kan gaan, is niet alleen een kostenpost voor al die andere idioten die in de file gaan staan. Nee, dat kost ook nog eens bakken met geld voor de logistiek. Ik werkte vroeger in Schipholrijk. Vanuit Amsterdam was dat zo'n beetje 15 minuten met de trein en 5 minuten met de bus. Met de auto? Uurtje of meer. Als je een beetje pech had 2 uur. Ik was in totaal zelden meer kwijt dan 30 minuten.
Kijk eens naar de specificatie v/d energierekening en kom tot de ontdekking dat de overheid BTW rekent over de accijns.
Zeker je drs titel in een pak cornflakes gevonden.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 13:54: Denk je werkelijk dat mensen zo dom zijn om in de auto te stappen, wanneer het OV sneller is?
Nee dus.
Daarom gaat kilometerheffing de mensen ook niet uit de auto krijgen. Tijd is onbetaalbaar.
@HankHill | 22-04-23 | 13:55: die zaten vroeger bij de chips ,tussen de flippos door.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 13:54: Een zeer kleine minderheid van alle Nederlanders woont in Amsterdam. Zeg maar 1 op de 20. En die werken dan nog niet allemaal vlakbij, omdat allerlei jobs nu eenmaal vergen dat je je verplaatst.
@drs. Levi Samsonov | 22-04-23 | 14:56:
Jij werkt toch ook op afstand voor het hoofdkantoor in Sint Petersburg. Alles kan hoor beste kameraad.
Prima toch? De vervuiler betaalt. Ik zie het probleem niet. Je zou misschien hooguit een uitzondering kunnen maken voor mensen die ergens achteraf in een mini-dorpje wonen en op geen enkele andere manier boodschap... Oh ze kunnen het ook laten leveren.
En in de stad? Ik woon in Amsterdam. Je moet wel haast gestoord zijn om een auto te hebben. Maar mijn zwager heeft er eentje. Doet niets anders dan klagen dat er niet genoeg parkeerplekken zijn.
Vraag je hem ... Doe je ook andere dingen met de auto? Nou, nee, niet echt. Wat doe je dan met een auto? Lopend naar het centrum is sneller dan met de auto. Kan je niet lopen? Neem een tram. Is ook beter.
Sommige mensen...
Vervuiler betaalt al via BPM, wegenbelasting en vooral torenhoge accijnzen.
@drs. Levi Samsonov | 22-04-23 | 13:49: Dit dus. We hebben al Belasting op Belasting op Belasting.
En nu komt daar nog eens Belasting bij.
Jezelf en je microkosmos als uitgangspunt nemen en dan maar preken.
Denkend aan Amsterdam zie ik een vervuilde stad, een chaos in de politiek en mensen die geen kant op kunnen vanwege huizenprijzen en belastingen (hoi erfpacht...).
Ik woon dicht tegen de Duitse grens aan, in een zeer landelijk gebied, schoon, overwegend nette politiek en weliswaar woningnood, maar zeker niet zo extreem als in Amsterdam, en grond in eigendom. Maar hier is weinig OV, afstanden zijn groot, en autorijden dus noodzaak en duur.
En toch (dus?) zou ik niet met u willen ruilen, voor geen goud.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:16:
Mooiste aan Amsterdam is nog steeds de intercity naar Rotterdam
Ik woon in een dorp, mijn werk is 16km bij mij vandaan, openbaar vervoer is geen serieuze optie, ik heb 6 dagen per week een strak schema om alles gedaan te krijgen binnen mijn gezin.
De grote wekelijkse boodschappen gaan niet op de fiets. Een snel boodschapje moet snel zijn, met de auto ben ik allang weer thuis als ik met de fiets net bij de winkel aan zou komen.
Mijn auto, kortom, is onontbeerlijk voor mijn leefsituatie en die van mijn gezin. En zolang grote winstwoekerconcerns nog steeds dagelijks massa's dode dinosaurus oppompen om wereldwijd te verkopen, hoeven jij, noch de Nederlandse overheid mij een schuldgevoel proberen aan te praten.
Sterker nog, tal van "groene" alternatieven zijn bijlange niet zo "groen" als dat ze gepresenteerd worden. Een hoop luchtfietserij en verplaatsing van vervuilingsproblematiek.
Benzinemotoren zijn schoner dan ooit, de grootste vervuilingen in Nederland komen niet van het wegverkeer.
Ergo, dit is simpelweg belasting om meer poen binnen te halen, terwijl de Nederlandse overheid jaar na jaar, structureel 10-tallen miljarden wegpist waar de Nederlandse bevolking precies 0 aan heeft.
Men wil u poen, verder niks. Sommige mensen...
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:16: Zelf kom ook uit de provincie. De meeste Amsterdammers wonen in Purmerend en Almere.
Je lölt uit het lichaamsdeel wat je hoofd met je romp verbindt en je meent jouw eigen Amsterdamse imbeciele leven op dat van “de rest van Nederland” te moeten/ kunnen projecteren.
Voor de rest wat “WasHetMaarMakkelijk” typt
Dit lijkt heel zuur en ingrijpend, maar dat ziet u totaal verkeerd!
Maatregelen zoals genoemd in dit artikel, laten bij uitstek zien over wat voor een enorm incasseringsvermogen de Nederlanders en hun portemonnee beschikken. En zo laten Rutten en zijn kliek weer een helder zien , in wat voor een gaaf en krachtig maar breekbaar land u met zijn alle leeft.
Woorden schieten te kort om zulke schoonheid te beschrijven ( pinkt traantje weg) ik ben toch zo trots op jullie
Het laat vooral zien wat een dociele kuddedieren Nederlanders zijn. Probeer dit soort dingen maar eens in Frankrijk, Japan of Amerika.
Die foto is toch de Battersee power plant in Londen, bekend van Pink Floyd?
Bèèèèèhh !!
Yep. Na 60 jaar gedoe is men daar eindelijk aan het ombouwen tot woningen, kantoren, horeca en vermaak. Kunnen wij ook met Tata Steel doen.
@Piet Karbiet | 22-04-23 | 13:57:
Tata sluiten en dan allemaal etnische restaurantjes erin en dan openen in 2083. Met een halte van de inmiddels verlengde Noordzuidlijn voor de deur. Voor de tatta's uit Amsterdam.
@Piet Karbiet | 22-04-23 | 13:57:
Is al klaar, en het ziet er nogal meh uit.
Ik wil best rekeningrijden, maar dan met afschaffing van de BPM en wegenbelasting. Zeker als de opbrengsten naar het aanleggen van wegen gaat.
Belastingen worden ontworpen om elkaar aan te vullen, niet te vervangen
@ZonderNaam | 22-04-23 | 14:05: wat heb ik gewonnen? 3x belasting betalen zoals loonbelasting, wegenbelasting en BPM. Ohhhh, ik vergeet nog het rekening rijden, maar dat heet geen belasting te zijn.
@KlaagGraag | 22-04-23 | 14:15: Je vergeet nog de brandstofaccijns en BTW.
@gatij | 22-04-23 | 15:09:
En als je de pijp uitgaat pakken ze nog een groot deel van wat er ondanks alles nog overgebleven is onder het mom van erfbelasting.
@ZonderNaam | 22-04-23 | 14:05: Hoe kom je daar nou weer bij mafketel.
Wel eens erfbelasting betaald?
Je weet wel, van die belasting op geld waar al een paar keer belasting over betaald is?
Dus ze kunnen alle administratie bij de overheid nu al niet aan. En dan willen ze dit vervroegd invoeren, schiet mij maar lek.
Mensen kapot maken zijn ze in Den Haag zeer goed in. Dat is het doel. Alles klein en kapot maken.
Daarbij gevoerd door de ongekozen draken in Brussel. Zo vaak datde Haagse volksverlakers staan te oreren dat het moet vanuit Brussel.
Missie DH, u zult allen kapot gaan
Gelukkig wordt het de regering gemakkelijk gemaakt het rekening rijden in te voeren zonder grote investering. Gewoon een oude rentenier met een leren buiktas langs de file laten lopen en van iedere bestuurder geld verlangen, je krijgt zo niet alle chauffeurs te pakken, maar het tikt toch lekker aan.
Lol. Met zo'n munthouder met van die buizen voor stuivers en dubbeltjes (als je dat nog van Euromunten mag zeggen). Ik hoop dat ik dan wel een stickertje van hem krijg na het betalen.
Oude rentenier? Bewapende drone bedoel je.
Dit krijg je als reptielen aan de macht zijn. Hersenspinsels van een reptielenbrein..
Koudbloedig ook.
[66 modus = 1] Reptielen? Ons bestuur bestaat 100% uit homo sapiens.
Hoe kun je denken dat wij reptielen zijn? Dan heb je niet goed opgelet bij de biologie les. [66 modus = 0]
@keestelpro | 22-04-23 | 14:00:
Biologie is achterhaald, als ik mij identificeer als reptiel, wie ben jij dan om mijn geleefde ervaring in twijfel te trekken?
@ZonderNaam | 22-04-23 | 14:14: Wat voor rol Kees op zich zou willen nemen weet en bepaal ik niet.
Wel die van mijzelf; ik zou reptielenvanger willen zijn.
Met een soort instrument wat alle reptielen achter mij aan zou doen lopen.
Zo de gaskamer in.
Kees duidt het even:
www.nporadio1.nl/fragmenten/de-nieuws...
Tevens verkrijgbaar met beeld: www.youtube.com/watch?v=Mj5ECcO9Rmo Kees van Amstel is elke week steengoed.
De Partij tegen de Burger was ooit bedoeld als satire, maar voelt steeds meer als realiteit.
Vergeet de Intensieve Menschhouderij niet
Betalen om elke dag in de file te mogen staan, alles voor het klimaat.
Ik sta vroeg op en ben vroeg actief, maar ik maak bijna nooit een afspraak buiten de deur voor 10.00-12:00 uur. En meestal ben ik 's avonds bezig tot ongeveer 22:00 uur. Ik sta daarom bijna nooit in de file. Ik geloof dat er slechts 5% meer of minder auto's nodig zijn voor het ontstaan van een file. Wat meer spreiding van werktijden en hybride werken. Rekeningrijden kan daarbij een bewezen motivator zijn.
@Red shirt | 22-04-23 | 13:56: Als ik naar m’n nachtdienst ga sta ik nooit in de file.
En lekker dat ik me dan voel….
Kunnen spreiden van werktijden is een luxe.
Och ja, want gedragssturing via het belastingstelsel heeft ook zo goed gewerkt in het verleden. Het zal ook wel "erbij" zijn en niet "in plaats van". Nederland zou gewoon massaal een maandje de auto in de schorsing moeten doen. Kijken of ze het bestuurders pesten dan nog steeds zo leuk vinden.
We moeten als bevolking heel snel de functie van de politiek herdefiniëren naar waar het oorspronkelijk voor bedoeld was: volksvertegenwoordiging. Anders loopt het nog eens heel slecht af met de politiek en dat zou zonde zijn van dit toch wel heersende land.
Man snapt politiek niet. Kent het verschil niet tussen volksvertegenwoordiging en bestuur. Ik kan prima brullen van de zijlijn maar besturen, goed en verstandig besturen zonder rekening te houden met de gevoelens van mensen is toch echt andere koek.
Het verwende volk snapt niet meer het verschil tussen wat ze willen en wat mogelijk is. Zelfs niet eens meer het verschil tussen wat moet en wat iedereen zou willen.
Dan houdt het op. Het is alsof je met een peuterklas zit en iedereen wil chocolade eten voor ontbijt.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 13:50:
Deze regering als bestuurder koerst regelrecht de afgrond in.
Tijd om het stuur over te nemen of in ieder geval de auto stop te zetten en tot bezinning komen. Het gaat echt niet goed reaguurder met de moeilijke naam!
@keestelpro | 22-04-23 | 13:53:
Nee. Dat denk jij. Je denkt met je emotie dat te voelen omdat je boos bent. Maar dat is helemaal niet zo. Het gaat al met al nog steeds prima met Nederland. Na Luxemburg, Ierland en Denemarken de hoogste PPP. Geen zin om het uit te leggen maar "purchasing power parity" betekent dat de meeste mensen in Nederland nu massaal op vakantie kunnen gaan, straks weer in de zomer en sommigen zelfs voor wintersport.
Ik denk dat het tijd is voor heel veel reaguurders om een Nexit te doen.
Gewoon weggaan. Uit Nederland, uit de EU. Gewoon weg. Daarna gaan we eens kijken hoe kut het eigenlijk was in Nederland. Deal?
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 13:59:
Ik ga nooit weg uit Nederland. Ik heb een hekel aan buitenlanders en het buitenland zit er vol mee. Nog meer dan in Nederland. Ik zal er maar even bijzeggen dat dit een volkomen sarcastisch reaguursel is.
Zo, die zit.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 13:59: Keestelpro heeft gelijk. De afstand tussen kabinet en volk is nog nooit zo groot geweest. Kaag is hiervan de exponent. Hopelijk weet BBB het tij te keren. Maar ik verwacht dat er een drastischere wending nodig is.
@Papa Jones | 22-04-23 | 14:09:
Nee. Dat heeft hij niet. Hij baseert zijn opinie op zijn gevoel. Dit terwijl de feiten hem tegenspreken. Is het perfect? Nee. Kan het beter? Ja, denk van wel. Maar gaat het slecht? NEEEEE
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:13:
De 'we hebben het NOG goed' filosofie. Het gaat niet goed met een land zolang iedereen te vreten heeft hoor. Met je PPP. Een van de meest perverse politieke termen: 'koopkracht'. De politieke duimschroef.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:13: Een wachtlijst van 20 jaar voor een sociale huurwoning, waarbij mensen die nog wél in aanmerking komen louter mensen met 'urgentie' zijn, is héél slecht. Ook het klimaatbeleid is om te janken. Kost miljarden en levert niks op.
Dat telt allemaal niet mee in jouw 'feitjes'.
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 14:13: Wel eens gedacht in termen als welvaart e/o welzijn en waar dat eventueel zou kunnen gaan schuren?
Ik bespeur heel veel vrijvingswarmte als ik van mijn zolder kom.
En dat zint me niet.
Ik krijg het dan warm, voel me ongemakkelijk, wordt chagrijnig en uiteindelijk agressief.
Verder gaat het materieel best ok en voel ik me eigenlijk toch een gewoon, gemiddelde Nederlander.
Zolang de definitie van normaal nog staat tenminste.
Het gaat de VVD en D66 alleen om geld, natuur kan ze gestolen worden. Kudt uitzuigers.
Geld en grond. We gaan een boeren of veestapels uitkopen maar hun grond.
@W_F | 22-04-23 | 13:43: Onder het mom van Stikstof/natuur. En ze denken dat we hier intrappen. Want volk is achterlijk, mooi niet. Verkiezingen NU
Begrotingstekort van ettelijke miljarden omdat de asielinstroom zo hard geld opzuigt. Betalen!
Vergeet ook niet dat we aan de betalende kant zitten van een Europese Transferunie, dus er moet ook continu in die bodemloze put gestort worden.
Rekeningrijden is in Singapore een groot succes, maar dat is bij Van Rossem niet bekend, krijg ik zo het idee.
Singapore ligt een eindje verderop en is een heel ander land dan Nederland al heeft d66 wel plannen in die richting met Jetten’s Berlijn aan de Rijn. Dat is namelijk gewoon Singapore aan de Noordzee.
Er zijn ook landen waar NIET rekeningrijden erg succesvol is, maar dat is bij Après toi niet bekend, krijg ik zo het idee.
Je bedoeld dat Singapore waar géén personenauto of motorfiets meer mag bijkomen? En waar je maximaal 90 km/u mag rijden?
En waar je tussen de 40.000 en 50.000 dollar betaald om een COE (kenteken) te kopen?
Singapore is een stad met zeer weinig ruimte. Wij een complex netwerk van dorpjes en kleine provinciestadjes. Daar is metro voor iedereen een goed alternatief. Hier alleen voor de meeste Amsterdammers en Rotterdammers.
In Singapore is efficient en betrouwbaar openbaar vervoer. Het OV in Nederland functioneert nauwelijks en is nu al overbelast en dat gaat niet beter worden als de overheid nog meer mensen uit hun auto jaagt.
Een vriendin van me vertoeft geregeld in Singapore en laat me altijd haar aankomst- en vertrek foto's zien. Altijd files. Rekeningfilerijden dus.
Net als het centrum van Londen, Melbourne, Stockholm, Gothenburg: congestion tax
@zwarte-string | 22-04-23 | 13:46: je een auto mag kopen als je ook al een parkeerplaats voor die nieuwe auto hebt. Grappig hé
@drs. Levi Samsonov | 22-04-23 | 13:53: Als de metro in Amsterdam vergelijkt met de underground in Londen valt het toch wat tegen.
In Nederland zijn voedselbanken dan weer een groot succes, maar dat idee… Zo heeft ieder land wel iets Kuif, de Zwitsers zijn bijvoorbeeld heel erg tevreden met hun referenda.
REAGEER OOK