Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zwitserland verbiedt afbeelding Matterhorn op Toblerone-verpakking. "Niet Zwitsers genoeg"

Zwitserland is geen land

Ja dit krijg je dus als je nooit meedoet aan wereldoorlogen, geen koloniën had en niet weet wat oorlogsmisdrijven zijn of hoe je een respectabele genocide pleegt. Dan word je dus zo'n volkomen zielloos, steriel volk dat alles uit pure verveling altijd exact op tijd laat rijden en dat Toblerone verbiedt de Matterhorn op de verpakking te zetten, omdat een deel van de productie naar Slowakije verhuisd wordt en de reep daarmee niet "Zwitsers" genoeg meer is. 

Omdat Zwitserland geen echt land, maar een Madurodam in het groot is, heeft het vanaf 2017 strenge wetten over "Zwitsersheid". En die wetten dicteren nu eenmaal dat Toblerone "niet meer aan de vereisten voldoet om de Matterhorn te mogen gebruiken. Ook het onderschrift "of Switzerland" verdwijnt van de verpakking. (...) De Matterhorn wordt volgens Toblerones moederbedrijf Mondelez vervangen door "een generieke bergtop".

Een volk krijgt de verpakking die het verdient, maar dit verdiende niemand.

4,5 kilo aan STRAKS VERBODEN

Reaguursels

Inloggen

Extra-gratis tip: Beleg in Toblerone-repen!
Gewoon, achterin de ijskast, in een vacuumzakje. Over een jaar of 10 zijn die dingen goud waard!
Te koop: originele Toblerone reep mét Matterhorn! Zeldzame verpakking! Nu voor €250 voor een 250 gram reep.

EEnzame SchizofrEEN | 06-03-23 | 18:27

Die dame van "Bring me Edelweiss" met die grote jopen was zeker ook niet Zwitsers genoeg.
youtu.be/BuWrg80dXeU
Na dit liedje nooit meer wat van gehoord.

Osdorpertje | 06-03-23 | 17:26

Volgens mij is Zwitserland best een fijn land om te wonen en ze hebben er echte democratie.
Verder de reactie van Basil maar eens afwachten, maar ik verwacht dat hij zal bevestigen dat we te maken hebben met een prettig en keurig land.

Waar blijft Van Oeffelen overigens?

Nuuk | 06-03-23 | 16:44 | 1

Uit het FD: Nederland zakt een plek. Ons gave land is weer wat minder gaaf
archive.ph/YK1nI

Basil Fawlty | 06-03-23 | 19:32

KLM..., Royal French Airlines.

Mongeaulie waarsguwt | 06-03-23 | 16:44 | 1

De Koning and regering vliegen al jaren niet meer met de KLM.

McCain | 06-03-23 | 18:30

"Productie naar het buitenland verschepen is noodzakelijk voor groeiende vraag." Dit is corporate voor: We kunnen veel meer winst harken als we het ergens in een derde wereldland produceren. Lekker volpleuren met palmolie en suiker, en op naar het volgende product.
Ik ben zeer tevreden dat Zwitserland dit niet pikt. Dit is precies hoe je "zuivel-imitatieproduct op basis van melkeiwit-poeder en emulgatoren" in je schappen krijgt wanneer je kaas denkt tek open.

BakBananen | 06-03-23 | 16:39

Hoe zit het met Nederlandse kaas? Moet dat niet gewoon in Nederland zijn gemaakt? En wat is dan het verschil met Zwitserse chocolade. Moet dan toch ook in Zwitserland zijn gemaakt?

Jan, Leiden | 06-03-23 | 16:20

Recent in een supermarkt aan de andere kant van de wereld Nederlandse kaas gekocht. Keek later op de verpakking bleek het uit Denemarken te komen.

omwenteling | 06-03-23 | 15:40

De babbelbox vraagt, wat vindt u niet Nederlands genoeg?

omwenteling | 06-03-23 | 15:37 | 2

De samenleving, het straatbeeld, het gemiddelde niveau van de Nederlandse taal (in woord en schrift)

Guy_Tare | 06-03-23 | 16:38

Dit verhaal doet me een beetje denken aan de protesten van de Zwitserse overheid in 2001 over een ander Zwitsers symbool.

Toen ging het over een delicatesse die populair was in China: de St. Bernard hond.

Groeit snel, werpt tweemaal zoveel jongen als andere rassen, bijt niet en is heerlijk mals (aldus de Chinezen).

Anomiemus | 06-03-23 | 15:05

Als je in Slowakije produceert, mag je het niet meer Zwitsers noemen.

Na jaren collaboratie op grote schaal, een korte periode van serieuze wederopbouw en Nederlands belang eerst, is het alweer bijna een halve eeuw opportunistisch pseudowetenschappelijk gelöl. En weet Nederland niet meer wat logisch is en wat niet.

Overigens die grote Toblerone eens in de Makro gekocht. Één brok is al écht véél. Wel lekker... Aanrader.

Zomaarwat | 06-03-23 | 14:59

De Zwitsers hebben gelijk in deze.

thanseeuwen | 06-03-23 | 14:58 | 2

Zo is dat.

Zomaarwat | 06-03-23 | 15:02

Vind ik ook, gooi er maar een Slowaakse berg op dan.

Nuchternederland | 06-03-23 | 15:23

In de VS mag de Matterhorn denk ik gewoon op de verpakking blijven staan, getuige de uitspraak van een federale rechtbank vorige week.

---------
BBC News

US-made cheese can also be called 'gruyere', court rules

The name "gruyere" can now be used to label cheeses from outside of the Gruyère region of Switzerland and France, a US appeals court has ruled.

The Virginia court upheld a ruling stating that the US does not have the same strict rules as Europe on the designation of origin for foods.

It agreed that "gruyere" can legally be used to describe cheese regardless of where it was made.

This includes cheese from the US, Netherlands, Germany or Austria, it said.

Anomiemus | 06-03-23 | 14:51 | 1

Interessante uitspraak. Misschien kan Toblerone dan ook aanvragen geen invoer belasting meer te betalen, daar geldt namelijk nog wel het “Made-in” gedeelte: The rule of origin requires the regional value content to be at least 60% of the ex-works price of the good. The originating inputs and parts come up to 25% of the total ex-works price. However, labour and overheads constitute 40% of the value. As the combined value exceeds 60%, the good is considered originating

Der_Duutser | 06-03-23 | 14:57

Er is vastgesteld dat deze besneeuwde berg onbewust een ongewenst aanzuigende werking had op milieuvervuilende wintersporters. Goed bezig, wereldverbeteraar Toblerone !

funda | 06-03-23 | 14:47

Nou, als een berg in Zwitserland niet meer mag, zetten ze toch gewoon een Slowaakse berg erop? Ik heb het even opgezocht: "de Gerlachovský štít is met 2655 meter de hoogste berg van Slowakije." Het ding ziet er op de foto ook behoorlijk indrukwekkend uit. Probleem opgelost.

MAD1950 | 06-03-23 | 14:39

Bij Klene Drop is er een commercial afgekeurd : Een man meldt zich bij Klene , een hoertje staat hem te woord en ze vraagt : " Wilt U d'rop of d'ronder ? "

Minus Richels | 06-03-23 | 14:31

Ach de Zwitsers zijn goede vrienden van ons, ze hebben nog wel zo'n 2 miljard van ons goud achterover gedrukt maar een kniesoor die daar over valt. Hugo heeft misschien ook 5 miljard naar Zwitserland gesluisd en daar lullen we ook niet meer over, toch?
www.groene.nl/artikel/fout-goud

jan huppeldepup | 06-03-23 | 14:19

"De Matterhorn wordt volgens Toblerones moederbedrijf Mondelez vervangen door "een generieke bergtop"."
Dus dat wordt dezelfde Matterhorn met een extra rotsje aan de zijkant erop getekend. Zou ik doen, makkelijker.

Met_baard | 06-03-23 | 14:19 | 1

Of de Matterhorn afdrukken in spiegelbeeld...

Anomiemus | 06-03-23 | 14:45

Nederland kan wel wat van Zwitserland leren. Er gewoond en elke week een dik pak van de gemeente waar je bindend ja of nee tegen kan zeggen. Iedere volwassene krijgt een volautomatisch geweer met scherp wat dan in de kast staat en waar nooit wat mee gebeurd. Trosts zijn op je land mag daar wel en hier niet.

larie | 06-03-23 | 14:02 | 2

Mag hier ook. Rutte is beretrots op Nederland.

small_town_dude | 06-03-23 | 14:05

Iedere volwassene? Dacht het niet. Alleen als je reservist bent (en dat zijn inderdaad heel veel Zwitsers, maar bijna geen vrouwen omdat die niet dienstplichtig zijn) of een wapenvergunning hebt mag je een wapen thuis hebben. En als buitenlands ingezetene kun je geen reservist zijn en uit hoofde daarvan al geen wapen hebben.

rederijker | 06-03-23 | 14:24

Troubleone.

Ruimedenker | 06-03-23 | 14:01

Daar kon je de klok op gelijk zetten.

Ruimedenker | 06-03-23 | 14:00

Uit protest eet ik deze week geen Zwitserse kaas meer, dat zal ze leren.

jan huppeldepup | 06-03-23 | 13:59

Gelukkig zijn hun zakmessen nog authentiek.

small_town_dude | 06-03-23 | 13:58

En wat doen ze met de wandelende beer in het logo vd berg?

Okami | 06-03-23 | 13:56 | 1

Die krijgt een cameo in het vervolg van CocaineBear, The Swiss Connection.

elfenstein | 06-03-23 | 14:05

Gelukkig zijn deze spelers van het Zwitserse Voetbalelftal allemaal heel erg Zwitsers : Denis Zakaria , Edimilson Fernandes , Ardon Jashari , Haris Seferović , Breel Embolo , Ruben Vargas , Noah Okafor .

Minus Richels | 06-03-23 | 13:54 | 3

Verdikkie, allemaal oer-Hollandse namen.

Boeloeboe | 06-03-23 | 14:11

De Zwitserse bevolking is te rijk om te voetballen.

McCain | 06-03-23 | 14:18

Wel eens een willekeurige voetbalwedstrijd in de Nederlandse eredivisie gezien?

zwarte-string | 06-03-23 | 14:20

Zwitsal mag wel?

Ray Skak | 06-03-23 | 13:53

En die beer verstopt in het logo, mag die wel blijven? Beregoede chocolade uit Slowakije!?

ophetplotje | 06-03-23 | 13:52
-weggejorist-
GateKeeperNL | 06-03-23 | 13:52

De opera Willem Tell van Rossini, kont ook niet uit Zwitserland. Nou?

dathoujetoch | 06-03-23 | 13:51

Gaat er eigenlijk een skigondel omhoog bij de Matterhorn?

MorgenEenAnder | 06-03-23 | 13:45 | 3

Nee, maar er is wel een hele leuke wandelroute. Moet je wel speciale wax onder je ski´s smeren. Een die goed over rotswanden glijdt.

BobDobalina | 06-03-23 | 13:51

Er gaan gondels uit Zermatt en Saas Fee omhoog, maar niet de Matterhorn op. Trouwens, skien met uitzicht op de matterhorn beter dan van die berg zelf afglijden.

small_town_dude | 06-03-23 | 13:56

Dingen verbieden zorgt voor een gevoel van euforie
Chocola ook

RickTheDick | 06-03-23 | 13:45

In Indonesië heb je de Holland Bakery, overal. En dat mag wel? Daar hoor ik het kabinet of BuZa ook niet over.

dathoujetoch | 06-03-23 | 13:44 | 9

@Wayan | 06-03-23 | 14:14: Dus ze kiezen voor de Nederlandse marketing van een bakkerij maar het brood is dan weer zoet? Hoezo?

McCain | 06-03-23 | 14:20

Ik denk dat ze de Amerikaanse trend daarin volgen maar zeker weet ik dat niet. Ook de croissants smaken anders dan in Frankrijk en Nederland. Mijn familie daar koopt er regelmatig ook voor het gevoel. Indonesiers volgen sowieso meer de Amerikaanse trends dan de Europese.

Wayan | 06-03-23 | 14:32

@Wayan | 06-03-23 | 14:32: Misschien dat de Amerikaanse ondernemingen zich sneller in de market zetten? Is er een nostalgische vraag naar de Nederlandse bakkerij zoals wij de rijsttafel hebben?

McCain | 06-03-23 | 16:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Die Zwitsers hebben helemaal gelijk. Er is al genoeg naar de kloten in deze wereld.

RGV42 | 06-03-23 | 13:36

Op de verpakking staat "Toblerone -of Switzerland- "
En dan de Matterhorn er ook nog even op tekenen.

Maar het wordt gemaakt in Slovakije. Ik geef de Zwitsers 100% gelijk.
Productie naar een lager-loon-land verplaatsen betekent dat het niet meer Zwitsers is.

James Lastig | 06-03-23 | 13:34

Als we zoiets in Nederland zouden flikken stonden de kranten vol en waren de talkhowtafels gevuld met de usual suspects. Xenofobie! Witte superioriteit! Hebben ze geen talkshows in Zwitserland?

JJMS | 06-03-23 | 13:32 | 3

Excuses! Nu!

J.Cash | 06-03-23 | 13:35

Dus alleen nog maar witte chocolade en de bruine chocolade het land uit.
Of zoiets.

Boeloeboe | 06-03-23 | 13:36

Marokkanen hebben de Matterhorn gebouwd!

McCain | 06-03-23 | 14:24

Eigen chocolade eerst!

Duwbak_Linda | 06-03-23 | 13:31

Sinds Sonnema Berenburg uit Schiedam komt, kijk ik nergens meer van op.

Enterhaak | 06-03-23 | 13:28 | 1

En Grolsch bier uit Enschede.

SNAFU | 06-03-23 | 13:34

En dit is een probleem omdat...

Battery!!! | 06-03-23 | 13:28

Zwitserland kiest voor het eigen land en voor de Zwitsers, ze hebben groot gelijk.
Zie dit soort maatregelen ook in het verlengde van oa het migrantenquotum of eerst werk zoeken en dan pas verblijfsvergunning. Zou Nederland wel eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

johnyl | 06-03-23 | 13:27 | 1

Wij Nederlanders kunnen niet eens naar Zwitserland verhuizen.

McCain | 06-03-23 | 14:25

Credit Suisse mag zich voorlopig nog zo blijven noemen. Ook al is Saoudi Arabie de grootste aandeelhouder.

Glasgow Argus | 06-03-23 | 13:27

Dan zet je toch gewoon het spiegelbeeld van die berg op de verpakking? Vanuit de Italiaanse kant gezien?

Colin.Fart | 06-03-23 | 13:25

Ben het er wel mee eens. De Zwitsers geven nog om authenticiteit en kwaliteit

jeweettochniet | 06-03-23 | 13:24 | 2

En om geld. Nee, alleen maar om geld.

Glasgow Argus | 06-03-23 | 13:27

@Glasgow Argus | 06-03-23 | 13:27: In het algemeen heb je een punt door te zeggen dat geld belangrijk is in Zwitserland. Het beheer van geld is een van de sectoren waar het land zijn geld in verdient. In deze kwestie is het niet zozeer Zwitserland dat hier om geld geeft, maar Mondelez. Door wel te blijven linken naar de reputatie van Zwitserland, zonder echt iets in Zwitserland te doen zou je dus consumenten een rad voor de ogen draaien. Dus wat mij betreft terecht dat ze de verpakking moeten aanpassen.

rederijker | 06-03-23 | 13:35

Ik ben er altijd met plezier naar toe gegaan, vanaf kinds af aan en nog wel eens een vijftal dagen naar Grindelwald of Interlaken, een verademing.

J.Cash | 06-03-23 | 13:23 | 4

@J.Cash | 06-03-23 | 13:32: Veel betalen OK, maar toen ze met een maatje erbij mijn glas wijn van 15 Fr gingen afmeten was ik er klaar mee........

Knip | 06-03-23 | 13:55

Interlaken, was prettig, paar keer geweest.. Zelf vaker aan het Vierwaldstáttersee geweest, Luzern, Weggis en daarna door de tunnel naar Lugano en omstreken. Ebn dan Italië in.
Erg prettig land, maar wel erg duur geworden.
En toch stoppen we vaak nog in Luzern om bij de Brauerei aan het water een Spezialbier te bestellen.

Nuchternederland | 06-03-23 | 15:26
▼ 1 antwoord verborgen

Zou een ander niet-Zwitsers chocolademerk de Matterhorn wel op hun verpakking mogen gebruiken? Of heeft de CH net zo een bescherming op hun "zwitserse waarden" als de regio Champagne op hun wijnen?

viejohuevon | 06-03-23 | 13:22

De van Oeffelen reep.

Plukkieplukkie | 06-03-23 | 13:21 | 2

Die had er twee.

R. Skickr | 06-03-23 | 13:25

En dan een afbeelding van een generiek kippenhok op een vakantiepark. (Sorry Oef, grapje;-)

letopuwzaak | 06-03-23 | 13:30

Volgens mij is het jaloezie omdat de treintjes daar wel op tijd rijden...

Zwezerik | 06-03-23 | 13:18 | 7

@elfenstein | 06-03-23 | 13:19: Zwitserse treinen zijn behoorlijk gevuld, ook al is een kaartje vrij prijzig. Dat komt omdat ze schoon zijn, op tijd rijden en betrouwbaar zijn en dus een volwaardig alternatief voor de auto. Hier in Nederland is het meer een paupervervoermiddel van mensen die de auto te duur vinden of geen auto hebben.

rederijker | 06-03-23 | 13:38

@rederijker | 06-03-23 | 13:38:
Stel u wint het miljoen. Koopt u dan een jaarabbo NS of wordt het een nieuwe BMW/AUDI/Tesla?
Treinen zijn voor paupers. Arme paupers ook nog, de trein is in Nederland kapot duur voor wat ze leveren en extreem tijdrovend. Tijd = geld, zeker nu dus je bent dubbel dief van je eigen paupermonnaie als je erin stapt. Doe het niet, schnabbel wat centen bij elkaar en koop een of andere brik. Verhef uzelf. Kan gewoon.

elfenstein | 06-03-23 | 14:00

@elfenstein | 06-03-23 | 14:00: Nou ja, wat ik schreef; er is nogal een verschil tussen Nederland en Zwitserland. In Nederland pak ik zeker liever de auto, tenzij ik wil drinken. Als ik in Zwitserland zou wonen (doe ik niet, maar kom er vaak), zou ik met veel plezier de trein nemen afhankelijk van waar ik naar toe moet. De trein is in veel gevallen een stuk sneller en dan kun je in de trein de krant lezen, slapen of werken. Beter dan welke BMW of Audi (Tesla doe ik niet aan) dan ook.

rederijker | 06-03-23 | 14:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk mag de beer wel blijven in de berg?

GenetischVerantwoord | 06-03-23 | 13:17

De Matterhorn is tenminste nog een berg. Hier in de buurt hebben we de Holterberg. Dat is een opgeduwde zandbult uit de ijstijd, en de top is ongeveer 60 hoog. Nou ja, boven zeeniveau.
Dat zou toch eigenlijk niet eens een berg mogen heten.

SNAFU | 06-03-23 | 13:17 | 6

Dat vind ik nog een flinke, met 60 meter.
Kent u de Hoge Berg op Texel?
12 meter...

Kapitein Sjaak Mus | 06-03-23 | 13:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan kan de Zwitserse aardappelschotel van Aviko ook wel in de kliko.

Boeloeboe | 06-03-23 | 13:16 | 1

Dat zouden meer mensen moeten doen.

elfenstein | 06-03-23 | 13:17

Tsja, dan had Mondelez maar gewoon in Zwitserland moeten blijven he? Vertrekken naar een goedkoper land maar wel met de symbolen van Zwitserland blijven pronken, dacht 't niet.

elfenstein | 06-03-23 | 13:16 | 1

Exact, wel de lusten (Zwitserse reputatie), niet de lasten (Zwitserse kostprijzen), dus wat mij betreft terecht.

rederijker | 06-03-23 | 13:39

Oh shit, ik gebruik protonmail. Mag dat nog?

Zwezerik | 06-03-23 | 13:14 | 1

Heeft nooit gemogen. Toon berouw en stap over naar Hotmail nu het nog kan.

elfenstein | 06-03-23 | 13:16

En wat moet ik nu met mijn ‘Zwitserlevengevoel’ ?

laurentius | 06-03-23 | 13:11 | 3

Misschien een vraag voor Basil?

Kapitein Sjaak Mus | 06-03-23 | 13:14

@Kapitein Sjaak Mus | 06-03-23 | 13:14: Die woont in Ticino, half Italiaans, kwart Zwitsers.

gato | 06-03-23 | 13:22

Zwitserleven is van Bermuda.

Glasgow Argus | 06-03-23 | 13:24

Nou die Zwitsers hebben anders een hoop ellende gefaciliteerd met hun banken.

JJMS | 06-03-23 | 13:10 | 5

@J.Cash | 06-03-23 | 13:26: Zelfs dan lukt het niet, die gasten leven alleen voor zichzelf, het geld van andere landen op de bank en chageijnige gezichten.

gato | 06-03-23 | 13:30

@gato | 06-03-23 | 13:30:
Wat dat betreft zijn die Schweizer net zo gezellig als Noren...

Louter Leuter | 06-03-23 | 13:45

Klopt, ongezelliger kan niet.

Ray Skak | 06-03-23 | 14:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Zwitserland was en misschien is een van van de meest criminele landen van Europa. Zo’n beetje iedere grootschalige corruptie in de wereld liep via hun bankrekeningen en als er dan eindelijk beslag werd gelegd door het gedupeerde land, wilde ze er ook nog de helft van houden. Dat is met de opheffing van het absolute bankgeheim nu waarschijnlijk minder. En ze waren een goed witwashulpje van de nazi’s en ‘vergaten’ uiteraard nog even te melden dat ze enorme vermogens van vergaste joden bezaten.

Geen steriel zielloos volk. Naar, opportunistisch en zielloos volk. Uiteraard zijn er regionale verschillen.

BobDobalina | 06-03-23 | 13:10 | 6

@JJMS | 06-03-23 | 14:14: Mijn ervaringen zijn met het kanton Thurgau, en van de locale agrarische bevolking aan de Duitse kant van de grens werkten er veel in de Zwitserse industrie maar zei moesten dus wel een dure kamer huren in Zwitserland als vast woonadres, dat ze daar niet sliepen is een ander verhaal. Zoals ik al aangaf kunnen door de directe democratie de regels locaal verschilen, zelfs de percentages inkomstenbelasting en ozb verschillen per kanton.

HD50 | 06-03-23 | 14:34

Huh verblijf status? Is toch Schengen land?

Weethetallemaalniet | 06-03-23 | 15:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Zeg Spartacus, heb jij niet een topic in de maak over hoe Trump WW3 gaat voorkomen?

masahide | 06-03-23 | 13:09 | 1

Zie je niet dat ik het veel te druk heb met chocoladenieuws

Spartacus | 06-03-23 | 16:40

Meer dan terecht. Hoge standaarden, daar zouden meer landen of regeringen zich aan moeten houden.

Dude heb je eten | 06-03-23 | 13:09 | 2

Ja, dat lukt wel als het geld door de oren naar buiten komt

Weethetallemaalniet | 06-03-23 | 13:37

@Weethetallemaalniet | 06-03-23 | 13:37: je draait oorzaak en gevolg om. Ik lees meer berichten hier over geld en dat de focus is. Het is juist door trouw aan de hoge standaarden vast te houden dat je er veel geld voor kan vragen.

Dude heb je eten | 06-03-23 | 14:02

Als je je erin verdiept is Zwitserland misschien wel de enigste echte democratie in de wereld.

Alexander | 06-03-23 | 13:09 | 6

@HD50 | 06-03-23 | 14:45: De IJslandse wijze mannenraad en volksraadpleging is veel ouder en zeer democratisch. idem voor Nederland, Denemarken enz.

AntiZanicz | 06-03-23 | 14:53

@AntiZanicz | 06-03-23 | 14:53: U vindt dus dat u na de verkiezingen waar voor u stem krijgt? fijn dat er iemand tevreden is, veel plezier weer met RutteV.

HD50 | 06-03-23 | 15:12
▼ 3 antwoorden verborgen

LOL...... Beard Meets Food..... held!

SoepKip | 06-03-23 | 13:08 | 4

Beard Meats Food
(Als in 'eten', denk ik, niet als in 'vleesch')

LD69 | 06-03-23 | 13:15

@SterF... | 06-03-23 | 13:10: klopt. Ik heb zijn "tube of terror" episode zitten kijken..... die kreeg 'ie wel op maar ze konden bijna de ambulance bellen.

SoepKip | 06-03-23 | 13:21
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind dat ze gelijk hebben. Elke kaasfabriek waar ook ter wereld mag straffeloos 'Gouda' op zijn verpakking drukken. Dan heeft men hier toch zitten slapen of niet?

HD50 | 06-03-23 | 13:08 | 7

flauwekul, Gouda is beschermd, Zier elders

AntiZanicz | 06-03-23 | 14:04

@AntiZanicz | 06-03-23 | 14:04: echt niet, slechts de aanduiding 'Gouda Holland' mag men niet gebruiken als het niet in NL geproduceerd is. De aanduiding Goudse en Gouda mag iedereen gebruiken, wel moet het werkelijke productieland aangegeven worden. maar u begrijpt vast wel dat dit met hele kleine lettertjes gedaan wordt.

HD50 | 06-03-23 | 14:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Cacao handel is dan wel weer enorm slecht die lokale boeren in de armste delen van de wereld met een grijpstuiver achterlaat en hun producten via Zwitserland verkopen om zo maximaal beschermt te zijn en de winsten te verstoppen. Toch wel een beetje fout in de hedendaagse oorlog die choco dealers.

P-unit | 06-03-23 | 13:08 | 2

nederland is veruit de grootste importeur van cocoa bonen in europa maar ach ja details he

Captain_Dipshit | 06-03-23 | 14:06

@Captain_Dipshit | 06-03-23 | 14:06: ja in de Zaan vooral en dus? Welke details heb je het over, dat de Zwitser hun bonen ook via Nederland kopen? ‘We’ kopen deze bonen dan weer bij lokale handelaren want zo rolt men. Kunnen wij niks aan doen dat de lokalo’s elkaar naaien. Zo redeneert men. Beetje zoals alle producten die we uit de derde wereld betrekken. Of uit China. Eigenlijk moet er dus een plaatje van Ivoorkust of Ghana op de Zwitserse choco. Ik nomineer Mont Nimba is een berg op de grens van Ivoorkust, Liberia en Guinee in West-Afrika. Met 1752 meter vormt Mont Nimba het hoogste punt van deze drie landen. Lijkt me mooi symbolisch. Overigens waren deze landen ook groot in de slavenhandel.

P-unit | 06-03-23 | 14:17

Die Matterhorn op de verpakking was me nog nooit opgevallen.

Sinaslolly | 06-03-23 | 13:08 | 1

U is optisch uitgedaagd?

Kill_Blinton | 06-03-23 | 13:25

Best wel zonde van zo'n lekker reepje.
Gelukkig hebben ze het bankgeheim nog, proest.
Ik haal wel een reep bij de lidl, zonder Matterhorn.
Er zitten alleen geen stenen in de reep.

Zitvlak | 06-03-23 | 13:07

Wil je pochen met Zwitserland op je verpakking, zorg dan ook maar dat 't Zwitsers (genoeg) is. Prima.

Hans Kwalzan | 06-03-23 | 13:07

Bij ons staan er straks geen koetjes meer op de repen maar windmolens en zonnepanelen.

van stampij | 06-03-23 | 13:07 | 3

Nee, daar komt iets met een D en 2 zesjes op te staan….

Fark Mutte | 06-03-23 | 13:14

AZC’s bedoel je.

J.Cash | 06-03-23 | 13:29

u denkt dat koetjesrepen nog veel verkocht worden?

AntiZanicz | 06-03-23 | 14:03

Een zwitserse bankrekening mag nog wel. Vraag naar Ralf Hamers.

Glasgow Argus | 06-03-23 | 13:07 | 3

Ik heb het aan sywert gevraagd. Bestaat inderdaad nog zegt hij.

SterF... | 06-03-23 | 13:11

Al die Italianen hebben hun geld op Zwitserse banken, de rest van heel de wereld ook. Zo kan ik ook duur doen. Verder blijf je overal buiten, zoekt de wereld het maar uit. als wij het maar goed hebben. Zie ze nog lopen, met een uitgeproken smoel in Davos, met de meest dure kleding. Ik dacht toen huichelaars.

gato | 06-03-23 | 13:13

@gato | 06-03-23 | 13:13:
Ik geef ze geen ongelijk, als ik het maar goed heb en mijn geliefden. De rest bestaat om geld aan te verdienen. Ik heb genoeg gezien om nog idealistisch te zijn,

J.Cash | 06-03-23 | 13:30

En terecht. Alles naar lageloonlanden verplaatsen maar wel aanspreekbaar willlen maken op “Made in…” van EU mag harder afgestraft worden. Kan NL nog wat van leren!

Der_Duutser | 06-03-23 | 13:06

Zou iemand geen Camel meer roken als de kameel is vervangen door een... lama?
Geen hond die er op let toch?

Sneerpoets | 06-03-23 | 13:06 | 4

@R. Skickr | 06-03-23 | 13:08: lol

Sinterbikske | 06-03-23 | 13:09

@R. Skickr | 06-03-23 | 13:08:
Proest. Dank!

Louter Leuter | 06-03-23 | 13:37

@R. Skickr | 06-03-23 | 13:08:
Hhahaha!

zetje01 | 06-03-23 | 14:01
▼ 1 antwoord verborgen

Straks mag de driehoekige vorm ook niet meer. Dat zou het einde betekenen want dan past het niet meer in de verpakking.

R. Skickr | 06-03-23 | 13:06 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 06-03-23 | 13:08: Kost bijna niks en is erg lekker juist door de combinatie van honing met amandelen.

R. Skickr | 06-03-23 | 13:12

@R. Skickr | 06-03-23 | 13:12:
Iedere heug z'n meug; mijn smaak is het niet.

Kapitein Sjaak Mus | 06-03-23 | 13:15

@Kapitein Sjaak Mus | 06-03-23 | 13:15: Maar over prijs valt niet te twisten.

R. Skickr | 06-03-23 | 13:24
▼ 1 antwoord verborgen

Mag een Zwitsers zakmes nog wel?

Kapitein Sjaak Mus | 06-03-23 | 13:05 | 2

Wanneer het zakmes in CH geproduceerd is dan wel ja..

Der_Duutser | 06-03-23 | 13:07

Die Zwitsers beseffen tenminste het belang van het beschermen van culturele waarden EN merk EN banen in eigen land. Je vraagt je alleen af wie (behalve de mensen die ernaast wonen) in deze berg de Matterhorn herkent. Als ik toevallig onhandig breekbare chocola wil kopen, dan let ik niet op de verpakking...

bisbisbis | 06-03-23 | 13:04 | 9

Daarom mag iets "Zwitsers" genoemd worden wanneer het voor minimaal 60% in Zwitserland is geproduceerd. Geldt voor bv de uurwerken, waar ook Chinese onderdelen in zitten die goedkoper en efficiënter daar te produceren zijn.

Super Grover | 06-03-23 | 15:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Het wordt vervangen door 'een generieke bergtop'. Grappig.

letopuwzaak | 06-03-23 | 13:04

Best een goede manier om export van banen tegen te gaan.

dezakloper | 06-03-23 | 13:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl