Brante & Immink — Communistische vrijheid
Week 52
Wel weer eens zin in wat vrijheid? Moet je naar een dictatuur gaan. Iedereen beleefd, vriendelijk welwillend en beschaafd. Niet onze boertige lompheid die we dan eufemistisch ‘direct’ noemen. Ja, we zijn zo’n direct volk. Maar ondertussen wil er niemand met ons spelen. Natuurlijk is vrijheid van meningsuiting de beste manier om samen tot de waarheid te komen, maar met een een beetje bescheidenheid en een stukje wellevendheid zou het maar zo kunnen zijn dat die waarheid bestaat uit een leuke tijd hebt met lieve mensen om je heen. Maar goed, daarvoor moet je niet in Nederland zijn natuurlijk.
Reaguursels
InloggenBrante & Immink, weer genoten, thx.
" maak kapot wat u kapot maakt "
Krakers kreet uit de kille koude 80er jaren.
Nu wat mij betreft 180° point blank gericht op de Marxisten van nu..... menigeen een parasiet in de 80ers.
A drink needs me
"Lieve mensen":
www.punthoofd.nu/punthoofd-van-tere-z...
Patje.nl elke bezoeker krijgt misschien 10 euro.
Nieuws, reisverslagen, veel te lange verhalen over Oegandese jongedames, bezoek aan de Floriade, af en toe scherpzinnige analyses tussen het geouwehoer door. Ik kan geen genoeg krijgen van Brante en Immink. Dankjulliewel, heren. Zelfs op vakantie zijn ze niet te stoppen.
Oh dit was niet het stamcafé. Mijn excuses.
Vrijheid betekent dat je vrij bent om bepaalde keuzes te maken in het leven.
Soort en merk auto. Designer kleding of gewone kleding. Vaste partner of vrijgezel.
Maar iedere keuze die je maakt beperkt je vrijheid. Als je iets snapt van het leven en dus genoegen neemt met dat feit leef je in echte vrijheid. Je weet dat niet alles tegelijk kan (financiën, aangegane verplichtingen en bestede tijd die je nergens aan kunt besteden). Als je keuzes maakt, zonder spijt of andere ongewenste last ben je vrij.
Anders word het als je al verdiende geld moet steken in eerste levensbehoefte zoals verwarming, voedsel en hypotheek/ huur. Als iedere cent van je inkomen reeds een bestemming heeft valt er op dat gebied niet veel meer te kiezen en daarmee verlies je een deel van je vrijheid.
Ook als andere groeperingen beperkingen opleggen aan jouw vrijheid (vaak vanwege een geloof) drukt dat enorm op jouw vrijheid. Een groepering maakt een keuze, maar kan niet leven met het feit dat de gevolgen alleen voor hun zijn, en vervolgens proberen ze ook de vrijheid van anderen te beperken.
En uiteraard is er een stuk vrijheidsbeperking vanwege de wet, die moet zorgen voor een veilige maatschappij en een goede verdeling van ieders vrijheden.
Het bestaan van wetten is onvermijdelijk en ook het stukje vrijheid dat je daarmee inlevert. het is zaak de wet zo te bepalen dat de vrijheidsbeperking zodanig geformuleerd word dat de vrijheid van het individu alleen word beperkt daar waar het, het functioneren van de maatschappij, de veiligheid en de aanwezigheid van basisbehoeftes in de weg staat.
Dus schaf het stakingsrecht af? Wat voor de een vrijheid is, is voor de ander een beperking hiervan. Vrijheid bestaat niet. Ook niet bij ons. Vrijheid is rondzwerven in een bos, eten van wat je vindt, doden van wat je wilt eten en bestrijden van hetgeen je bedreigt. Je ben toch een paar eeuwen te laat geboren om dit nog te kunnen. Maar even serieus: vrijheid is een utopie, een wensbeeld, een onmogelijkheid om te bereiken. Daarom hunkert de mens hier zo naar.
@rijfkoek | 30-12-22 | 21:56: Ik geef toch ook aan dat een bepaalde mate van vrijheidsbeperking noodzakelijk is in een functionerende maatschappij.
En zoals ik ook aangaf zou het beperken van vrijheden die niet nodig zijn voor een functionerende maatschappij, niet moeten gebeuren vrijheid een groot goed is.
@Andersdenkend | 30-12-22 | 22:02: Vrijheid bestaat niet, kan niet, is een utopie. Persoonlijke vrijheid moet je zelf maken. Dat is niet gemakkelijk en zal altijd schuren met andere zaken, maar er zijn mogelijkheden: zoek welk dat als een hobby voelt, leef zodanig dat je automatisch geld overhoudt elke maand, zoek een partner (of niet) die je aanvult en niet op je lijkt, behandel anderen zoals je zelf behandelt wilt worden, geef en neem verstandig, ben lief voor dieren, laat je vallen in een bos en blijf 10 minuten liggen (als het niet regent), dans met je partner door de woonkamer als jullie er zin in hebben, floss... ow wacht daar is ooit een liedje over gemaakt: www.youtube.com/watch?v=sTJ7AzBIJoI (Sun screen)
Vrijheid wordt bepaald door je eigen beperkingen, (in NL te veel) beperkingen opgelegd door de staat en beperkingen uit respect voor je omgeving (mens, dier, natuur). Tot overmaat van ramp zijn er dan ladingen mensen die dat laatste niet willen kunnen opbrengen. Dan blijft er eigenlijk niet veel over.
Morgen is het oudjaarsdag en voor de eerste keer in mijn leven heb ik een paar goede voornemens voor het nieuwe jaar gemaakt. De belangrijkste is om 15 kilo van mijn lichaamsgewicht te doneren aan wie het hebben wil. Een slok minder per week is een goede tweede. Hebben jullie die ook nog?
Een goede tweede? Even denken.
Was dat niet Zoetemelk?
@Whisky | 30-12-22 | 21:47: Dat was Poepoe.
@rijfkoek | 30-12-22 | 21:58: Poulidor.
@rijfhoek ja! Die was het!
ik heb ook nog 15 kilo te geef.
En vanavond neem ik mijn jaarlijkse borrel: één (soms twee) Jägermeister met Oud & nieuw.
En de rest van het jaar koffie, melk, heel veel water & soms wat frisdrank.
Dus alvast gewenst voor elke reaguurder én de voltallige GS-redactie: een fijn, vrolijk, vredig, gezond en liefderijk nieuw jaar zonder chagrijn.
Over communistische vrijheid:
Over de Vriendschapsbrug (Noord-Korea - Rusland) is in 2017 langs het spoor een optische vezel geïnstalleerd, waardoor Noord-Korea niet alleen van China afhankelijk is voor zijn internetverbinding.
Ik ben in China geweest. En op Cuba, ook, jaren geleden onder Fidel. Geen toeristische trekpleisters, maar zelfstandig rondgereisd. Dan kun je op een gegeven moment echt door zaken heen kijken en zie je het systeem erachter. Ik zou er niet kunnen wonen.
Tsja toch is het in India of andere niet communistische landen met grote armoede niet veel beter vind ik. Maar ik snap je punt en daar zou ik ook niet willen wonen. Ik zou de snert missen.
Over vrijheid van meningsuiting gesproken. Vriend Zelensky heeft een omstreden wet getekend om de media te reguleren.
In tijd van oorlog kan ik me daar iets bij voorstellen. Na het uitbreken van de vrede wel meteen terugdraaien.
@goedverstaander | 30-12-22 | 21:31:
Tja, dat laatste is maar de vraag of dat zal gebeuren. Eerder dit jaar heeft hij ook al politieke partijen verboden. Ben benieuwd of die ook nog terug mogen komen.
Als het een door een parlement dat door vrije verkiezingen is gekozen aangenomen wet is waarin voldoende grondwettelijke waarborgen inzitten en waartegen voldoende onafhankelijke rechtsbescherming mogelijk is, lijkt mij dit prima door de beugel kunnen. Maar is dat zo?
"Maar ondertussen wil er niemand met ons spelen"
Daar merk ik werkelijk waar helemaal niks van. Was het maar zo, dan droogde de immigratie wellicht een beetje op.
Die droogt pas op als de economische vluchtelingen in hun vaderland net zo in de watten leggen als we hier doen.
Ik zou vandaag erwtensoep maken. Wilde mijn vriendin. Maar we leven in een vrij land. Dus het is snert geworden. Voor morgen.
Snert wordt het toch als je hard in de erwtensoep niest?
@Kaas de Vies | 30-12-22 | 21:20: Ja. Wil je het andersom dan moet je erin pissen. Met avondurine.
Ik zou er morgen nog wat knalerwten indoen.
@Spring Bruissteen | 30-12-22 | 21:31: Overbodig!
Hmmm, met ribjes en varkenspoot. Een echte ketel erwtensoep kost hier 2 dagen.
@goedverstaander | 30-12-22 | 21:21:is dat niet uiensoep?
Gooi de kroeg open zodat we lekker off topic kunnen raaskalen.
Ik heb een vraag die alleen door dronken personen kan worden beantwoord.
Present.
Nou, vraag dan maar.
4!
Blauw!
Wat win ik?
Kun je de vraag uitstellen tot morgenavond 21.23 uur?
Dan ben vrijwel zeker dronken.
Nu niet
Een kabeljauw douwer. Is ie goed?
Haha komt dat goed uit , ik heb een antwoord en zoek er nog een vraag bij ;)
@Ruimedenker | 30-12-22 | 21:04: Nu ook al gezien de interpunctie Ruime.
@Lukiluuk | 30-12-22 | 21:05:
Drie puntjes en een persoonlijk voornaamwoord.
Kniesoor die daar op llet.
@Kaas de Vies | 30-12-22 | 21:02: Helaas,Kaas. Het was groen 66.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:58: Hoi Linda.
Hoi hero
@Smoelensmid | 30-12-22 | 21:04: wat kan 1 koe niet maar twee koeien wel?
@hero_of_heaven | 30-12-22 | 21:32:
Samen loeien.
Overmars hartaanval. Geschrokken van eigen dickpick?
Tsja, dat zeg ik toch!
Signeren die pics!
Hebben jullie dat ook wel eens gehad? Je gaat slapen, maar wordt al snel weer wakker, en dan vraag je je af hoe laat het is. Dan hoor je de kerkklok in de verte één keer slaan. Oké, denk je dan, het is dus één uur, óf half ...? Dan blijf je een half uur liggen wachten, en dan slaat de kerkklok wéér één keer. Oké, denk je dan, dan is het dus óf één uur, óf half twee... En, koppig als je bent, blijf je dan dus, in plaats van gewoon op de wekker te kijken, nóg een half uur wakker liggen, en dán pas mag je van jezelf weer gaan slapen.
Uhm nee, ik kijk dan even op mijn wekker.
Goed verhaal hoor. Echt interessant.
Als ik slaap dan slaap ik..
Slapen is voor losers.
Excuus, dacht dat dit het stamcafé was.
Herkenbaar, maar blijf niet tobben. Ga het bed uit, eet een paar droge koekjes, drink een glas melk, neem nog een halve dormonoct, omhels teder uw slapende geliefde, en bedenk: liefde is het enige dat dit leven de moeite waard maakt. Slaap wel, mijn vriend.
Je hebt wekkers die ook op het plafond de tijd projecteren. Dan hoef je je niet om te draaien.
Maar ik herken het luisteren naar de kerkklok voor de tijdsaanduiding wel.
Alles wat totalitair is kan rechtstreeks in de prullenbak.
Je kunt er voor kiezen maar communisme of facisme, er is maar 1 weg uit en dat is met geweld.
Und bist du nicht willig, so brauch ich Gewalt!
Yup.
Wordt een beetje moe van de negativiteit die de laatste tijd in Nederland rondwaart. Zelfs de kersttoespraak van 'onze' koning deed me bijna keukentrapje en stuk touw grijpen. Kijk naar de rest van de wereld en besef dat je nog altijd in één van de beste landen woont.
Maar het gaat met hele grote stappen achteruit. Al decennia.
Wat k1100 zegt: als we bepaalde processen geen halt toeroepen is er over een paar decennia weinig meer van over.
@K1100 | 30-12-22 | 20:35: onzin. Op zijn slechts is onze welvaart de afgelopen decennia stabiel tot een lichte stijging. En als je het wegzet tegen de rest van de wereld, leven we in het paradijs.
@Komjehiervaker | 30-12-22 | 20:41:
Dream on. Je laatste zin slaat als een tang op een varken. Het is altijd wel slechter ergens.
@K1100 | 30-12-22 | 20:50: ik zeg dat het vrijwel overal slechter is. Maar, wat vind je van de rest van de tegel? Het is zo makkelijk om te zeggen dat het allemaal naar de klote gaat, maar bewijs ontbreekt.
Kun je niet van de keukentafel springen, scheelt weer een trap.
@MickeyGouda | 30-12-22 | 20:39: precies , het gaat ook over verdeling van de welvaart en daar is scheefgroei herkenbaar
@Komjehiervaker | 30-12-22 | 20:59:
Jij zegt dat de welvaart al decennia stabiel is, dus onveranderd. NL heeft de laagste koopkracht van de westerse landen. Gepensioneerden zijn twaalf jaar lang niet geïndexeerd.
En ben je alle crisissen vergeten, daar worden we ook niet rijker van.
Conclusie: Kutland.
Maar zoals ik zei: dream on.
@K1100 | 30-12-22 | 21:13:
Lekker wegwezen dan.
@K1100 | 30-12-22 | 21:13: behalve dat we qua koopkrachtpariteit gewoon prima in het linker rijtje staan. Die crises heeft Nederland niet in zijn eentje gehad en pensioenen in andere westerse landen (Scandinavië uitgezonderd, zoals altijd) zijn meestal slechter.
"Kijk naar de rest van de wereld en besef dat je nog altijd in één van de beste landen woont."
Nóg wel. Maar ik vraag me steeds weer af voor hoe lang nog. Sowieso geef ik de stad waarin ik woon (020) nog een jaar of vijftien, en het is een islamitische stad.
Je voelt je nu al in een hoek gedrukt met al die lelijke, chagrijnige, onsympathieke, opgeschoren macho-koppen met baarden om je heen.
En aangezien ik ervan overtuigd ben dat de meeste Nederlanders komend jaar met de Staten-verkiezingen sowieso gewoon weer stompzinnig zullen stemmen op de zelfde partijen die al 45 jaar lang de islamisering faciliteren en de halve Derde Wereld hier naar binnen halen, zie ik het somber in. Dan wordt het hier, net als in de Derde Wereld, een feest van corruptie, cliëntelisme, achterlijk bijgeloof, het afknijpen van allerlei vrijheden, homo-haat, vrouwen-onderdrukking en -mishandeling, gedwongen huwelijken, stompzinnig macho-gedrag en criminaliteit.
Kortom: als je bewoners van shitholes met honderdduizenden in je land binnen laat, wordt je vanzelf ook een shithole.
Het feit bijvoorbeeld, dat momenteel pubertjes van 13, 14, 15 jaar met pistolen en messen lopen te zwaaien en elkaar en anderen overhoop steken & schieten, is naar mijn overtuiging één van de gevolgen van de massa-immigratie uit gewelddadige landen met een macho-cultuur. Er zijn genoeg Hollandse scholiertjes die dat macho-gedrag wel stoer vinden; het barst hier in 020 al van blonde polderjongens die praten met een Marokkaans accent, of die het onverstaanbare rimboe-brabbeltaaltje uit de zwarte asfalt-cultuur nadoen. Want dat is stoer.
@Peter Emile | 31-12-22 | 02:07:
Hier (010) heb ik precies dezelfde indruk.
goldenarrowschannel.info/stream1.html...
@SNAFU | 30-12-22 | 20:40: dartstreams.de.cool/pdc1.php
Vanuit NL geen VPN nodig. Werkt perfect.
@K1100 | 30-12-22 | 20:48: Die werkt ook goed, zie ik. Identieke stream. Alle kleine dartjes helpen. :-)
De weeffout die in democratie zit, is dat mensen aanslaan op mooie beloften en gevoelsmatige betrouwbaarheid van personen.
Of bot geformuleerd: als 51% van de mensen dom is, heb je aan democratie ook niks.
In dat geval zijn er verkiezingen die dit kunnen herstellen.
Democratie is de slechtst denkbare vorm van bestuur, met uitzondering van alle andere.
De werkelijkheid is grilliger:
(Wiki)
In voormalige communistische landen bestaat heimwee naar het communisme. Bij de DDR wordt dat ostalgie genoemd.
Bij Joegoslavië joegonostalgie.
81 procent van de Serviërs vond het leven het best in het voormalige socialistische Joegoslavië.
66 procent van de bevolking in Armenië betreurde de val van Sovjet-Unie.
72 procent van de Hongaren, 63 procent van de Roemenen, 66 procent van de bevolking in Slowakije vond het leven beter onder het communisme.
Een jaartje of 10 geleden.
Nou zegt dat waarschijnlijk alleen iets over de levenskwaliteit, niet over of je dan communisme terug wil. Maar dat staat er dan net niet bij.
Is toch een beetje van het niveau "vroeger was het beter". Je herinnert je de aangename aspecten van dat communistische verleden en romantiseert die. En er was waarschijnlijk onder het juk van het communisme een gevoel van saamhorigheid dat binnen kapitalistische verhoudingen minder of helemaal niet bestaat.
Verkeerde redenatie. Het niet weten hoe ze met vrijheid kunnen of mogen omgaan gaf een wens naar vroeger. Het leven was armoedig maar overzichtelijk.
Overigens is Servië een huidig toonbeeld van nationalisme, die knikker gaat niet meer op.
En nu ?
@Lukiluuk | 30-12-22 | 21:15:
Wat de inval in de Oekraïne gedaan heeft met dat idee?
Rusland is niet communistisch meer.
Dus misschien is het verlangen wel sterker geworden.
Het is geen communisme, het is geen socialisme, het is nog steeds totalitair. En dat laatste geeft altijd rotzooi in welke vorm dan ook.
Ik kom er zo op terug, eerst even de afwas doen.
Herstel, je bent bevolen eerst de afwas te doen.
@donkieshot | 30-12-22 | 20:3 Noli me tangere.
Ut credis.
@donkieshot | 30-12-22 | 21:05: Vade retro, santanas
@Guldenroede | 30-12-22 | 21:57: Perdone me, quise decir: ¡ Vade retro, Satanas!
]
Ik blijf nog even, tis vrijdag.
Het grote voordeel van een communistisch systeem is dat De Leider precies weet wat het volk moet willen en dat ook duidelijk kan maken.
Als het goed is, is het volk de baas.
Maar ja...de praktijk is anders.
Het collectief gaat boven het individu, er nestelen zich wat zelfzuchtige psychopaatjes in de top en dat was het wat betreft de gelijkheid van alle mensen.
Dat is inderdaad het opmerkelijke eraan. Het volk heerst maar toch is er altijd een kleine groep echte heersers. Die vertegenwoordigen het volk maar in de praktijk zijn ze net zo elitair als veel democratische beroepspolitici.
"Natuurlijk is vrijheid van meningsuiting de beste manier om samen tot de waarheid te komen..."
Werkelijk? Misschien noem je het 'waarheid', maar is het wellicht niet meer dan een leugen die door iedereen onderschreven wordt?
Na de val van de muur in Karl Marx stadt (thans Chemnitz) , film kijken in een bioscoop. Prachtige bioscoop trouwens, met rode fauteuils, tafeltjes en je mocht er roken. Aan de wand bij de kassa een groot bord met allemaal verschillende tarieven voor minder(heden/bedeelden): ouderen, kinderen, gehandicapten, veteranen, weduwen, de lijst was lang. Eigenlijk was de DDR ook een soort van Wook.
Al geeft dit relaas geen antwoord op je vraag. Het is me altijd bijgebleven.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:02: Of eerder een voorbeeld van een mislukt systeem. Paar maanden na de val van het ijzeren gordijn in oost Europa geweest en wat je zag was vooral armoede en corruptie. Ook nieuwe westerse producten en invloeden waar de hoofdprijs voor betaald moest worden, maar vooral veel hartelijke, gastvrije vriendelijke mensen. Misschien lag het er ook wel aan dat wij westers waren dat we toen zo vriendelijk ontvangen werden.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:02:
Ben in Oost Duitsland geweest toen de Muur er nog stond. West Berlijn was heel apart, dat eilandje 'decadent' Westen dat tegen Oost Berlijn zat aangeplakt. Wie de waarheid in pacht had, moeilijk vast te stellen. Misschien dat de bewoners van het oostelijk deel beter doorhadden hoe het zat met de 'condition humaine' dan de westerlingen. Dat is in elk geval wat de Woke beweren, dat de slachtoffers de waarheid zien en de daders in het duister toeven.
@Sinterbikske | 30-12-22 | 20:12:
Dat beeld was imposant commons.wikimedia.org/wiki/File:Karl-...
Maar vond de rest van die stad zo naargeestig en duister. Stond toen vlakbij een friettent die liep als een malle. Die deed met rare neonverlichting iets van een westerse impressie na. Maar werkelijk alles wat westers leek, rook of klonk liep daar als een malle. Zag daar handelaren met een BMW, kofferbak open, westerse muziek aan, en je zag de Ossies scharrelen. Was gewoon troep. Bizar.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:18: Heb iedere dag drie weken lang meerdere malen per avond het nummer ‘Rithme is a dancer’ van ‘Snap’ voorbij horen komen in de boeren openlucht disco, klein dorpje met ongeveer 300 inwoners. Ze wilden zo graag.
@Schoorsteenveger | 30-12-22 | 20:15:
Je had het over waarheid. Heb in die korte periode veel gesproken met Oost-Duitsers (verkopen ho maar, daarom kort). Ik kreeg niet het idee dat de meesten daar nou zo vreselijk hebben geleden. Ja die Stasi en de onzekerheid die dat bracht, dat was vreselijk. Ignorance is bliss.
@Sinterbikske | 30-12-22 | 20:21:
Wij een keer in een gehucht (geen idee meer waar) ook zo'n boerendisco. Wij waren schathemeltje rijk vergeleken met de inlandsche competitie. Flessen wijn en bubbels tegelijk en maar uitschenken aan eenieder die het glas hief.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:23:
Tja, wat is lijden. Je kunt je afvragen (of het mag is een andere kwestie) hoezeer de tot slaaf gemaakten geleden hebben in vergelijking tot de 'vrije' arbeiders in onze contreien.
Ok, wat is een betere manier? Ik hou het toch, na flink wat afwegingen op vrijheid.
@Schoorsteenveger | 30-12-22 | 20:31:
Waarheid of kennis is soms een hardere gesel dan een onderdrukkend systeem. Soms denk ik wel eens dat ik niet per se gelukkiger, maar wel vrediger was geweest als ik in een religieus/ideologisch systeem was opgegroeid. Nu kijk ik dagelijks in de peilloze diepte van zinloosheid.
Enfin, opa vertelt.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:37:
Geluk heeft niets met waarheid te maken.
Hoed u voor lieden die in gelukzaligheid leven en met een lach op het gezicht zeggen jou de waarheid te komen brengen.
Die peilloze diepte der zinloosheid, is dat niet het begin van echte vrijheid? Het kan ontaarden in radeloosheid, blinde paniek, maar je hoofd afwenden en wegvluchten in, om in de Woke-terminologie te blijven, deze of gene 'safe space' zal geen persoonlijke vrijheid brengen.
@Schoorsteenveger | 30-12-22 | 20:46:
"Die peilloze diepte der zinloosheid, is dat niet het begin van echte vrijheid? "
Jarenlang heb ik non dualiteit bestudeerd. Jaren gekeken, gezocht, geprobeerd het nu te zien zoals het is. Jarenlang heb ik gekeken, naar mezelf gekeken en de wereld zoals die is.
Niets heb ik gevonden. Er is niets Schoorsteenveger, werkelijk helemaal niets dat het waard is door te geven. Niets dat het waard is om voor te leven. Niets. Helemaal niets.
Hoe kun je vrijheid ervaren als je het niet kunt afzetten tegen onvrijheid? Helemaal niets is vrijheid, doch zinloos.
Jammer dat dit soort gesprekken altijd ontstaan op een uur dat men of op bed ligt, of al winterbier heeft genuttigd.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:27: Ik was dertien jaar, met Tsjechische oom ( die eindelijk weer in staat was om familie op te gaan zoeken ), tante en neefje en nichtje daar. Wij deden boodschappen met een kar in het kleine supermarktje, de lokale bevolking met een mandje. Wat heb ik mezelf toen ongemakkelijk gevoeld.
@Sinterbikske | 30-12-22 | 20:58:
Wij waren jonge honden, op zoek naar snel geld en pussy. Abonnementen verkopen. Daar ben ik nog steeds niet trots op.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:54:
"Er is niets Schoorsteenveger, werkelijk helemaal niets dat het waard is door te geven."
Er is niets buiten onszelf, buiten wat wij zelf creëren, wat van zichzelf waarde heeft. Waarde is iets wat wij zelf toekennen, waarde is wat wij zelf scheppen. Die peilloze diepte is de klei die wij kunnen kneden. Niets buiten ons kan ons vertellen of wat wij kleien zinvol is of niet. Dat kunnen wij enkel zelf.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 20:54: Mooi dat je dat zegt. Denk eigenlijk dat geld veel kapotmaakt. Het schept verplichtingen, maakt je een slaaf maar schept tegelijkertijd ook weer andere vrijheden. Ben altijd nieuwsgierig geweest naar Noord Korea, zou er een keer heen willen gaan, gewoon om het mee te maken, in hoeverre je het mee kunt maken dan.
@Schoorsteenveger | 30-12-22 | 21:02:
Wat is het zelf, Schoorsteenveger?
Nee die ga ook jij niet kunnen beantwoorden.
En toch, het leven is mooi. Natuur is mooi, het is a hell of a ride. Ik had het niet willen missen. Maar die leegte graag wel.
@Sinterbikske | 30-12-22 | 21:06:
Geld is gewoon een ruilmiddel. Zonder geld was je waarschijnlijk gewoon een horige geweest. Arbeiden onder de zon, 's avonds aardappelen eten en dan slapen, bang voor witte wieven.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 21:08:
Die leegte kunnen omarmen, ik denk dat ik het een beetje machtig ben. Maar heb er wel heel lang over gedaan.
Wat het zelf is, nee, ik weet het niet. Maar dat ik een organisme ben, een levend wezen, dat ageert en reageer, daar heeft het alle schijn van. En dat alles wat ik waarneem waarde-oordeel is, schijn, interpretatie, daar heeft het ook alle schijn van. En dat wij samen, als samenleving, die interpretaties steeds bundelen tot waarheden, waarheden voor de groep, het lijkt erop.
Freedom is just another word for nothing more to loose. Vrij naar Janis Joplin.
@Sinterbikske | 30-12-22 | 21:06:
Noord Korea heeft geen communisme. Het ooit wel zo begonnen, maar net als de andere probeersels mislukt.
Nu is er een elite die alleen maar geld en macht naar zicht toeharkt en de bevolking wordt aan z'n lot over gelaten.
Er loopt een spoorlijn die vanuit Pyong Yang naar Moskou, over de Tumangang Vriendschapsbrug.
6413km
Kaartje kopen?
Eens per week gaat er een nachttrein van Moskou naar Noord-Korea.
https://rail,cc/nl/trein/moskou-naar-pyongyang
"Om met de trein in Noord-Korea te reizen, kunt u uw treinkaartjes ter plaatse op een treinstation in Noord-Korea kopen."
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 21:12: Wat de heren B & I zeiden, wat je niet hebt kunnen ze niet van je afpakken. Dus minder bemoeienis, minder aasgieren, minder verplichtingen terwijl je toch in een communistisch land leeft. Hoe vrij zijn wij hier eigenlijk terwijl we kunnen kopen wat we willen. Een simpeler bestaan zou naar mijn mening wel eens meer vrijheid kunnen betekenen.
En leegte, tsja, denk dat het bijzonder is dat je je daar bewust van kunt zijn, het is een harde soms dodelijke waarheid. Veel mensen verkiezen bewust of onbewust de SBS6 leegte.
@Schoorsteenveger | 30-12-22 | 21:19:
Ik lees je graag en we zitten vaak op dezelfde lijn. Maar in het diepste van mijn ziel is niets te zien. En dat is de peilloze diepte waarin ik kijk. Misschien wij allemaal wel. Misschien dat "we" daarom zo raar en krampachtig doen. En spirituele ruimtes bij elkaar verzinnen. Ik weet het niet. Maar dank zover voor deze dialoog. Proost (ja of thee). :)
@rijfkoek | 30-12-22 | 21:23: U heeft ook de top 2000 opstaan.
@Sinterbikske | 30-12-22 | 21:24: Ik luister B&I bij voorkeur altijd des ochtends bij een straffe bak.
@AdvocatusDiaboli | 30-12-22 | 21:24: Gaat me er puur om dat het me het meest bizarre land op aarde lijkt. Heb een vriendin uit Macau die nu hier is en hier meer nieuws over China meekrijgt dan in China zelf. Noord Korea is dat nog eens in het kwadraat. Gaat me niet om de armoede of het communisme, gaat me om de totale afzondering van de rest van de wereld, bijna letterlijk een andere planeet.
Ik vraag mezelf wel eens af wat ik gedaan zou hebben als ik vijfhonderd jaar geleden geboren zou zijn. Ik zou op de Pinta, de Nina of de Santa Maria gestapt zijn.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 21:25:
In het diepst van je ziel is óók geen waarheid te vinden. Simpelweg omdat 'de' waarheid niet bestaat. Jezelf zoeken is niet verkeerd, dunkt me, maar dat komt dan meer neer op doorkrijgen hoe de machine werkt, waar de energie zit, wat je kunt en niet kunt. Denken of hopen dat er ergens een authenticiteit tevoorschijn kruipt en dat je die dan ook nog zou herkennen, nee, dat lijkt me een doodlopende straat. Maar dat er daarom niets te vinden is, nee, dat ook weer niet. Dat is waar de depressie begint en de resignatie vat op je beginnen te krijge. Wat botter geformuleerd: "als de zin van mijn bestaan me niet aan komt waaien of niet ergens in een hoekje kant en klaar gevonden wordt is het leven voor mij zinloos". Maar dat is nou juist de crux, dat zingeving geschapen moet worden, gecreëerd, en niet op zichzelf bestaat en dus gevonden kan worden. Alle zingeving is gecreëerde zingeving en als zodanig historisch en eindig. Wij leggen zingevingen over de chaos heen.
Ik kan het helaas niet beter formuleren dan zo. Het is voor mij een diepe waarheid, maar ik besef dat het een gecreëerde waarheid is, mijn waarheid. Die leegte, dat is het materiaal waarmee we werken als we alles ontdaan hebben van zingevingen die we ontmanteld en ontmaskerd hebben.
Proost.
@Schoorsteenveger | 30-12-22 | 21:42:
"Wij leggen zingevingen over de chaos heen."
Mooi gesproken.
Opent ook weer vele perspectieven over andere zingevingen die al dan niet achterlijk zijn.
Maar nogmaals, het is een "discussie" waar je niet uitkomt. Jij niet, niemand. Het is een glimp van de diepte waarin ik iedere dag kijk. En ja, ik zie ook veel mooie dingen.
Maar goed. Ik ga Rammstein luisteren en dan slapen. Goed uiteinde, ouwe Schoorsteenveger. Dat het een goed jaar mag worden.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 21:56: en@schoorsteen
Dank. Heerlijk draadje.
@reservebelgië | 30-12-22 | 22:00:
Precies, lees het nu en kan zonder enig cynisme of sarcasme zeggen dat ik het zowel hoogstaand als diepzinnig vind. Kleine toegift van Harry Dean Stanton:
The void, the concept of nothingness, is terrifying to most people on the planet. And I get anxiety attacks myself. I know the fear of that void. You have to learn to die before you die. You give up, surrender to the void, to nothingness.
@Spring Bruissteen | 30-12-22 | 22:05:
Ja dat klinkt allemaal logisch en nobel. Hier ben ik, oh Heer.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 22:49:
Haha, die Heer hoort nou juist niet in het verhaal thuis.
@Spring Bruissteen | 30-12-22 | 23:17:
Uiteindelijk weet ook jij niets. Net als ik. Duisternis. leegte. Eeuwigheid.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 23:30:
Klopt. En toch is die duisternis vrij eenvoudig te verlichten zo nu en dan.
@Spring Bruissteen | 30-12-22 | 23:39: Wat is het dat de duisternis verlicht?
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 23:45:
De keerzijde van de leegte, het zinloze, die het zwaar opvatten van het bestaan overbodig maakt.
@Duwbak_Linda | 30-12-22 | 23:45:
De mens zelf. Het licht van de zielenrust zal de ons omgevende leegheid doen oplichten in onze zoektocht langs randen van afgronden die ons wijzen naar de vaste grond onder de voeten.
Allemaal mooie volzinnen die helemaal niets zeggen als je vredig naar buiten gaat, het regent en het waait, en een duif schijt op je autoruit. Terwijl je een huurachterstand hebt.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:04:
Dat klinkt eerder als de grond die onder je voeten wegzakt. Als dan de hond die je (te laat) ging uitlaten dan ook nog eens over je schoenen pist krijg je wel een indruk van een leegte. Wat.Doe.Ik.Hier,
@reservebelgië | 31-12-22 | 00:08:
Ben beetje aan het dollen. Probeer datgene te vatten dat tijdloos waarde heeft. Want alles met een begin heeft een einde. Dat is nu eenmaal zo.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:04:
Ach, voordat je geboren wordt heb je het heel lang makkelijk gehad en nadat je dood bent gegaan heb je het nog langer makkelijk. Dan kun je een beetje shit tijdens die korte periode dat je op deze planeet rondloopt wel aan toch.
@Spring Bruissteen | 31-12-22 | 00:11:
Van de periode voor mijn geboorte als de periode naar mijn verscheiden weet ik net zoveel als van mijn diepe droomloze slaap. Niets.
Maar goed, de joligheid begint in te dalen. #Winterbier
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:15:
Voilà. Licht in de duisternis.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:10:
Hebben wij recht op een tijdloze waarde? Wij zijn slechts splinters in een universum. Als we goed doen op zijn best nuttige splinters op het einde.
Sterrenkundigen breken zich het hoofd over het begin. Vast staat dat dit eindeloos lang voor ons verschijnen heeft aangevat. Vast staat ook dat tijd en ruimte ook een eindeloosheid kennen na ons verscheiden. Het splinter-zijn kan slechts een poging doen tot bevatten. Bevatten dat wij nooit de omvang en de tijdloze leegheid rondom ons ooit zullen ontrafelen.
En om dat onbevattelijke proberen te ontlopen zullen wij tot het besef moeten komen dat het hier en nu onze enige vaste grond onder de voeten is.
En dat valt niet altijd mee. Althans mij niet.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:15: en @Spring
Haha. Proost.
Zware dingen worden alcoholisch naar lichtere podiums gehesen.
Ik weet het ook niet en ben nu aangeschoten bezig een aanvankelijk mooi draadje lelijk te maken.
@reservebelgië | 31-12-22 | 00:27:
Santé.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:31:
Valt mee hoor. Het lijkt in de achtertuin te landen.
Het blijft dichtbij dus.
U weet: Geniet het leven. Het duurt maar even.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:31:
Niemand weet het, da's dan wel weer fair aan deze kwestie. En dit draadje is in mijn ogen nog steeds mooi.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 00:04:
Beste Duwbak,
We kennen elkaar niet, en ik houd niet van lange verhalen tikken, daarom kort het volgende. Als kind was ik reeds nihilist, op rationele gronden (voor zover een kind hiertoe in staat is). Als jongvolwassene was ik echter overwegend optimistisch en zag zingeving. In de nadien volgende periode, waarvan ik nooit helemaal zeker weet of deze is geëindigd of nog steeds eindigende is, ben ik mentaal en fysiek door allerlei omstandigheden door een zeer duistere periode gegaan. Nu zijn we zo’n 15 jaar later. Fysiek ben ik er weer redelijk bovenop, oa geen paniekaanvallen meer. Echter, een diep doorleefd gevoel van zinloosheid is blijvend. Toch ben ik niet ongelukkig. Ik heb de duisternis omarmd, zoals Spring ook schreef. Geen hoop, geen diep ervaren geluk, maar wel: het leven ervaren hoe het eigenlijk is. Dat is ook wat waard.
@Spring Bruissteen | 31-12-22 | 00:38:
Eensch. Een prachtige oefening in het vangen van het ongrijpbare.
@Hopenschauer | 31-12-22 | 00:43:
Een periode van stille aanvaarding. Zeer waardevol, maar de hoop op het ervaren van (al dan niet diep) geluk mag u niet in de duisternis laten verdwijnen. Dan heeft het gevoel van zinloosheid overwonnen n dat is niet de bedoeling. Daarom, houdt een licht in uw hart, zoek niet persé de zin, maar behoudt de hoop.
@Hopenschauer | 31-12-22 | 00:43:
Dankjewel Hopenschauer. Ook ik ben niet depressief of ongelukkig, want zie ook veel schoonheid en mooie dingen. Doch als ik in de bomen kijk, de door de maan verlichte half bewolkte lucht terwijl ganzen overvliegen. Ja dan, soms.
Maar misschien begrijpen jullie (hen/men?) nu waarom zelfhulpboekjes zoals van Tolle nooit echt lelief kunnen bieden. Het is allemaal prachtige blabla voor de mind. Het stelt even gerust, tot je naar buiten gaat.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 01:08:
Yep. Dat hondje hé. Dat doet het hem. Dan sta je daar.
Op aarde.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 01:08:
Tolle c.s. helpen vooral hun eigen banksaldi groeien.
@Duwbak_Linda | 31-12-22 | 01:08: Hoop dat King het niet erg vindt, geleend uit het café van 05-05-20:
Het valt allemaal niet mee, daarom dit gedicht voor al degenen die ook zo zijn:
DE HONGER VAN HET HUNKERENDE HART
tegen de
eenzaamheid
nam hij
een hond
tegen de
stilte
een vrouw
tegen de
zinloosheid
nam hij
een kind
maar tegen de leegte
die onverpleegde vage droefenis
de honger van het hunkerende hart,
hielp niets
King of the Oneliner | 05-05-20 | 00:41 | 8 | favoriet
Pfft, het zou wat. Stelletje oikofoben...
Het is nog niet te laat en er is nog hoop, terug naar de wortels.
"How the hell did these people get in charge of anything? They're not in charge"
www.youtube.com/shorts/UC5jxG01Kd4
Toevallig heb ik ik net wortels opstaan, samen met aardappels en cordon bleus.
@Sinterbikske | 30-12-22 | 19:49: Niet eens een winterpeen in deze tijd van het jaar? Valt me weer een beetje tegen Sint. Al klinkt de combinatie verder prima, eet smakelijk.
@keistad | 30-12-22 | 19:52: Winterpeen gebruik ik als smaakmaker, de kleinere wortels eet kook ik en bak daarna op met een uitje.
Is dit het café al?
Zo ja - Waarvoor moet je dan wel in Nederland zijn ?
Nou:
"Huis huis, gratisj huis" "Gratisj huis wollah" "Geef snelweg huis gratissss wollah"
www.telegraaf.nl/nieuws/1101852966/ma...
Als we hebben gedronken dan is dit het café.
Dit is het café!
@Patje | 30-12-22 | 19:54: Hahaha juist!
Hmm. Ik vermoed dat er nog wat lijstjes komen.
Ik ben ook in de war
De enige goeie communist is Kaas de Vies.
Kaas is geen communist maar een rechtvaardige goede fascist.
Nee hij is sympathiek antifa-lid met humor.
Iedereen mijn land uit!
Zodat jullie allemaal gelijk kunnen zijn.
REAGEER OOK