Best Gelezen in de Azijnbode: boerenverstand
Parel van het Zuiden op de lijst verboden middelen
Het Mastbos, de Pannenhoef, het beekdal van de Krabbenbosschen met z'n vennetjes, vogels en gagelgroei en natuurlijk de Galderse Meren, ontstaan voor de aanleg van de A16 naar Antwerpen en de A58: op de zandgronden richting de Belgische grens tussen Breda en Zundert blaakt het groen tussen de landbouwakkers. Gewassen van mais en bieten groeien daar in het westen van Brabant, maar ook fruit- en boomkwekerijen en wat glastuinbouw. Voorts veehouderij, niet al te grootschalig - hier, wandel er zelf eens doorheen. Nu het nog kan, want het moet allemaal weg. Want er moeten meer mensen wonen, die meer zonnepanelen nodig hebben en meer windmolens. De weide wordt een woestijn, voor de middenklasse om in te wonen. Dat zal de middenklasse leren.
Reaguursels
InloggenEn al die nieuwe Menschen leggen elke dag een drol en zijn zeker goed voor een paar litertjes plas... jakkes..(bekijk dat nou eens op jaarbasis...)
Uitstoot door de rioolwaterzuivering telt niet mee in de normen, heel neutraal dus.
De regering wil de migranten uit de woestijn graag thuis laten voelen, meer woestijn dus. Nederland zal als het aan Kaag ligt hoe dan ook een derdewereldland worden. Heeft ze zelf vaak gezeten en beviel haar kennelijk prima. De Nederlandse burgers moeten het allemaal maar slikken van Dedain66.
En die migranten zijn het juist gewend om een koe en een varken rondom het huis te hebben scharrelen.
Een koe, geit of schaap, met misschien wat kippen, maar geen varkens, dat mag niet van god
Oh, eh, ik schijt al een stuk minder. Klimaat hé. En, nu nog steeds de asiel-kandidaten. Die hebben er nooit van gehoord. Jammer hoor!
tien miljoen mensen minder en grenzen dicht is ook een optie. Gebeurde wel vaker in het verleden. Maar die oplossing zal wel iets te simpel zijn voor "onze" bestuurders. Jaren 50 liep dit land leeg.
Klopt. Samen met een eenmalige verplichte euthanasie van iedereen boven de 70 zou dat de oplossing zijn voor ongeveer alles, toch acht ik die oplossingsrichting redelijk onhaalbaar en wat ingrijpend.
@_pacman_ | 13-06-22 | 16:07: Waar haal je het vandaan die verplichte euthanasie?? Ik heb dus de jaren 50 meegemaakt en weet waarover ik het heb. En ik niet alleen want dit was overheidsbeleid. Met 10 miljoen was dit land overbevolkt wist iedereen.
Ik zeg maar zo: elke 100.000 economische migranten per jaar erbij betekent ook 100.000 extra flatulerende wezens er jaarlijks bij. Dus koeien, varkens en kippen ruimen we om lucht te krijgen, maar gooien dat gelijk weer te grabbel. Maar hee, die honderdduizenden zijn wel mensen hè! En dan bestaat die stikstof problematiek opeens niet meer.
En die CO2 problematiek natuurlijk.
We zijn een gidsland, denken ze. Ze bedoelen te zeggen dat andere landen het geen reedt interesseert maar dat wij als superieure NL-ers die dombo’s het goede voorbeeld moeten geven.
nee, maar ieder land moet zijn bijdrage leveren wil het kans maken. wij zijn er misschien vroeg mee, en mogelijk gaat het niet veel helpen, maar ieder moet zijn deel leveren.
Dit gaat niet over CO2.
Ik ben het met je eens hoor. Maar wil je a.u.b. de discussie zuiver houden door stikstof(verbindingen) en CO2 uit elkaar te houden?
CO2 = opwarming aarde, is een globaal probleem.
N = stikstofdepositie, slaat lokaal neer, zorgt er voor dat schrale grond "te veel" voedingsstoffen bevat.
Dus ja, puur in theorie, als we het er over eens zijn dat dat een probleem is (waar ik het zelf dus niet mee eens ben!) dan heeft het (een beetje) zin om megastallen te verplaatsen naar het buitenland. En dat moet dan niet België of Duitsland zijn, want dan waait alsnog de grens over, zo lokaal is het nou ook weer niet namelijk.
Je kan pas met je vingertje wijzen naar de rest als je het hier allemaal hebt gesloopt. En als er iets is wat de progressieven in dit land graag doen dan is het wel vingertjewijzen vanuit je morele luchtkasteel.
De overheid is te groot en te machtig. In de US is daar een amendment voor.
I'll second that!
Boeren eruit, en vluchtelingen, windmolens en zonnepanelen erin. Natuur dood, cultuur dood, en het klimaat een D66-klimaat.
Overbevolking is al erg, maar dat overbevolking wordt veroorzaakt door omvolking is helemaal om te janken.
@Nuria | 13-06-22 | 15:44:
Omdat wij een beschaafd land zijn en alle wurgcontracten tekenen die Europa ons voorlegt, zonder de kleine lettertjes te lezen.
@Nuria | 13-06-22 | 16:37:
Onze beschaafde asielkanjer Eric kwam hiermee, en die voldoet aan al jouw kwalificaties.
Woensdag 22 Juni Tractor defilé in Den Haag. Leve de Boeren Bevrijders
met bezems, pek en veren!
Over 10 maandjes zijn er weer verkiezingen voor de provinciale staten doe er uw voordeel mee
Na de Europese verkiezingen de minst aansprekende verkiezingen, ondanks dat deze verkiezingen ook bepalend zijn voor de samenstelling vd Eerste Kamer.
@_pacman_ | 13-06-22 | 15:45: Juist daarom zijn ze weer interessant. De coalitie wordt het hopelijk onmogelijk gemaakt om nog een dwangwet door te drukken in dit verloren land.
Stem ze weg. Weg uit de provincie en weg uit de eerste kamer.
En over een jaar of 2 en een half ook weg uit de tweede kamer.
Wie gaat het dan doen? Dat maakt me niet uit, als dit maar weggejaagd wordt, vindt ik het best.
Dus de import van vele asielzoekers is eigenlijk een stille chemische oorlogvoering?
Die kan ik wel waarderen.
Nederland is gewoon vol. Vol met huizen, boeren, natuur en water. Je kan hoogstens het wat anders indelen maar daarmee gaat de emmer niet leeg.
Niet doorvertellen master zijn nog een paar plekjes in NL te vinden waar het aangenaam wonen is door de afwezigheid van massa import, Randstedelingen maar aanwezigheid van mooie natuur. Alles ten westen van grofweg Ede is reddeloos verloren.
@_pacman_ | 13-06-22 | 15:37: Hmmm, Enschede misschien :-).
Links weer begonnen aan een Oorlog tegen de Mussen? Of een meer reguliere Grote Sprong voorwaarts?
Meer een Culturele Revolutie.
En vermoedelijk groeien op een gemiddeld zonnepanelenveld meer platensoorten dan op een gemiddeld boerenraaigrasland.
"Vermoedelijk".
Ik zou zeggen; ga eens een stukje fietsen op het platteland.
Niet alleen bomen zijn natuur. Het gaat om alle plantenleven, dierenleven (vogels, insecten, zoogdieren), zowel in water als op land. Het is dus niet zo dat als er geen bomen staan, er niets groeit of leeft. Het gaat om verscheidenheid aan soorten.
De brief van mevr. Daemen is dus inhoudelijk onzinnig, en waarschijnlijk een boerenpropagandapraatje.
Onzin. Al die zonneparken en windmolens zijn ook niet bepaald bevorderlijk voor het dieren en plantenleven maar daar hoor ik die groene khmer niet over. Noch over het feit dat ze zelf 4 koters hebben en elk jaar 100.000 opvreters binnen halen....
@zeeman73,
Niemand zegt toch dat alleen bomen natuur zijn?
Als je een stropop en een belediging nodig hebt om je punt te maken is je punt waarschijnlijk niet zo sterk.
Je mag best van mening zijn dat woonwijken, industriegebieden en zonnepanelen mooier en/of nuttiger zijn dan weilanden en bossen.
En de briefschrijfster mag het tegenovergestelde denken.
@zeeman73. Het mooie is dat de natuur de mens niet nodig heeft. Doe gewoon niets en kijk wat er gebeurt. Dan komen er eerst grassen, distels en dat wat wij onkruid noemen. Dan boompjes en heesters, alles gelardeerd met bijbehorende insecten en kleine diertjes. En die natuur zal vanzelf wel een keer veranderen, maar past zich toch altijd aan tot een evenwicht. Laat die Japanse duizendknoop maar woekeren, of de berenklauw. Laat die groene parkietjes zich lekker voortplanten. Niet inheems, ik weet het, maar is dat erg? Dan verdwijnt de mus en de spreeuw maar, of legt het riet het af tegen een andere soort. Een evenwicht zal er altijd ontstaan.
@Dandruff | 13-06-22 | 15:13: De schrijver van de brief zegt dat er niets meer groeit nu de bomen zijn weggehaald en suggereert - in mijn ogen ieder geval - dat daarmee er dus geen natuur meer is. Zeker omdat hij het woestijn noemt.
@Kaal-dik-en-lelijk | 13-06-22 | 15:16: Klopt, er zal altijd een nieuw evenwicht ontstaan, maar er verdwijnen daardoor wel hele ecosystemen. U wilt dat misschien, maar andere mensen misschien niet.
@guldenmiddenweg | 13-06-22 | 15:56: Is Monique de nieuwe mannen naam van 2022?
Maar OT. Ze kan natuurlijk niet de hele biodiversiteit van het gebied gaan benoemen in een ingezonden stukje tekst dat maximaal x woorden lang mag zijn. Dus om kort en bondig te formuleren heeft ze hier het woord boom gebruikt om aan te geven dat het platteland verstedelijkt moet worden.
De arme natuurgebieden zijn niet anders dan in de 16/17e eeuw omgehakte bosgebieden die verwaarloosd/door schapen kaal gevreten zijn, waardoor andere planten en diersoorten een kans kregen.
Gewoon cultuurgrond dus, dus lekker vol laten groeien met bomen en struiken, is nog goed voor de CO2 opslag ook.
@Peerkeoud | 13-06-22 | 16:03: Hij (m/v/x) heeft het in de 2e alinea over de honderden hectare bos die gekapt zijn in de naam van natuurbeheer. Dit is een wezenlijk ander punt dan in de 1e alinea, volgens mij. Anders is de schrijver niet duidelijk: niemand zal in het kader van natuurbeheer woningen, wegen en industrie bedoelen. Toch?
@guldenmiddenweg | 13-06-22 | 17:11:
De schrijfster is volgens mij vrij duidelijk. Enerzijds worden er namens "natuurbeheer" inderdaad massaal bomen en bossen gekapt om kunstmatig heidelandschap te creëren (en voor biomassa).
Anderzijds moeten de boeren en hun akkers en weilanden inderdaad plaatsmaken voor woningen, wegen en industrie. Steden stoten weliswaar veel meer stikstof uit dan landbouwgebieden, maar overbevolking van NL mag niet worden tegengegaan.
De boeren worden ingeruild, net als in 2019 de maximumsnelheid op snelwegen. Dat het om verschillende soorten stikstof gaat kunnen de theater- en gender- wetenschappers die dit bedacht hebben natuurlijk ook niet weten. Kern van de Rutte-doctrine is immers ook dat een minister nooit meer van zijn vakgebied mag begrijpen dan een kamerplant.
Misschien is het mij nieuws en mediabubbel maar ik zie de discussie: teveel mensen in nederland maar ook de mening te veel mensen in nederland eindelijk opbloeien. Wel erg laat dat had in de jaren 90 al gevoerd mogen worden.. maar goed
Voorheen werd je weggezet als fascist, genocideverheerlijker etc
Nu nog gezond beleid aanpassen maar daar ga ik niet vanuit met de huidige partijen aan t roer.
Leuk altijd die mensen die zeggen dat 'iedereen met gezond (boeren)verstand dat begrijpt' of 'iedereen met een beetje gevoel dat zou moeten begrijpen' of 'elk weldenkend mens tot die en die conclusie moet komen'.
Ik ben het niet geheel eens met de schrijver, dus wordt ik in de hoek geduwd van mensen zonder gezond boerenverstand?
Het is namelijk pertinent onjuist dat er (bijna) niets meer groeit. Er zijn minder bomen en grote struiken, dat klopt wel.
*word
(Net te laat om nog aan te passen)
Het gaat niet om het milieu, dat zou waanzin zijn.
Het gaat enkel om ruimte scheppen voor omvolking.
Hahaha, wat een pauper met boerenverstand. Kijk nou eens even naar de matrixen van de economie. Meer mensen = meer geld = beter voor de economie = beter voor iedereen. Dus ga weg met je realiteit en volg de modellen. Voor natuur ga je maar naar Duitsland. Dat was toch het komende 30 jaren plan? Nederland als Ruhrgebied van Europa
De Azijnbode lezers hebben het zelf zo gewild met hun linkse hobbies
Hoef er niet door heen te wandelen, heb er bijna dertig jaar gewoond, prachtig maar best wel druk.
Zure regen 3.0
Wie haalt nou steeds het biodiversiteits argument erbij terwijl nu wel duidelijk is dat het daar helemaal niet om te doen is?
Koningin Juliana vond 15 miljoen al veel. Binnenkort naar 22 miljoen. Vraag is wel blijven de ratio arbeidsparticipatie , belastinginkomsten en premies hetzelfde of komen de sociale zekerheid en zorg onder druk te staan. Robotisering en AI zullen ook banen laten verdwijnen. Asperges steken en bagage in vliegtuigen gooien daar zijn nog tekorten , maar daar willen de HBO+ academici werkloze afgestudeerden van de culturele en agogen sectoren niet in werken. Polen binnenkort ook niet want die krijgen het steeds beter op welvaartsniveau. En de zelfstandige coaches daar begint een overschot in te komen
Er wonen momenteel ongeveer 17.600.000 mensen in NL. Hoe komt u op het idee dat er 'binnenkort' 4.500.000 mensen bijkomen? Daar uw uitgangspositie lariekoek is, kan de rest van uw betoog ook naar de prullenbak. Laat me raden... u stemt PVV of circus Baudetti.
@Red shirt | 13-06-22 | 14:29: Dat zijn gewoon cijfers van het CBS en PBL, makkelijk te vinden, ook voor jou.
Juul heeft dat gezegd bij 10 miljoen.
@Red shirt | 13-06-22 | 14:29:
15 miljoen mensen was een nummer in 1996
18 miljoen in 2025
3 miljoen groei over die periode, waarvan de laatste jaren voornamelijk door immigratie
Aantal aanvragen per week honderden tot 1000, bron geenstijl/cbs.
De kaalslag in de Peel? Tja. Na wo2 is dat gebied vakkundig geschoren van turf. Toen was het al zaak om de boel nat te houden. Wat nu wordt geknipt levert wel mooie wandelgebieden op.(localio toerisme, hoi) Ik bedoel dat er meer geschiedenis achter zit. En btw; Mag het pas natuur genoemd worden als het tot in lengte der dagen niet door mensenhand beroerd is? Lijkt me wat problematisch in onze delta. Weet je.. eigenlijk is de Peel het nieuwe kwallenstrand aan de Noordzee, als het zover komt. Daar kabbelt het water niet verder Limburg in. . Maar wat zit ik te mijmeren? . Tis een kwestie van geduld.
Verbazend dat die brief geplaatst is.
De ommekeer. Verzuurd Nederland kon ergens die weilanden ook wel waarderen.
Overbevolking is sowieso de spreekwoordelijke olifant in de kamer. Teveel mensen in NL en teveel mensen op deze aardbol. Als gevolg daarvan milieuproblemen, voedseltekort, energietekort, tekort aan zoet water en als gevolg van dit alles, sociale spanningen uitmondend in opstand, rellen en wellicht oorlog.
Socialisme en communisme hebben nog nooit iets gebracht dan honger en dood. Netherlands best communistic experiment in the world, zoals een indische expat mij ooit zei.
Zou best kunnen dat het communisme in Nederland het beste gedijt. Maar wat is nou een Indische expat - uit India of Indonesië?
Er zijn inderdaad Indonesiërs aan wie de georganiseerdheid positief opvalt, van het vooroorlogse Nederlands-Indië/Indonesië.
-'hier, wandel' <link>
+Ik kwam in een 'doolhof' terecht.
+Heer van Rossem - die link van 'Rowwen Hèze' was beter - daarvoor dank.
Dat was een goeie brief, helemaal mee eens.
Helder
De verstedelijking van Nederland, maar dan veel erger.
En een VVD-er die tegen het stikstofbeleid is, kan gewoon ook zijn of haar lidmaatschap opzeggen, aldus de lachende en liegende leugenaar. Alles voor de import van stikstofblazers uit verweggistan.
Een grotere minachting voor je eigen achterban is een zeldzaamheid. Maar goed, Rutte is niet te beroerd zijn medekabinetsleden en fractiegenoten voor de bus te gooien, dus de gemiddelde VVD-stemmert zal dit niet verbazen.
@Graaisnaaiert | 13-06-22 | 13:42:
Zou hij niet weten dat dit zijn laatste termijn is en daarom dit gedrag vertoont?
Niemand kan hem iets maken als hij dit doordrukt, zolang het maar doorgedrukt wordt omdat hij anders zijn volgende baantje op de tocht zet?
Het trieste is dat het een achterhoedegevecht is, dat er allang beslist is en dat godbetere Johan Vollenbroek de laatste hoop is om huizenbouw in de onteigende gebieden tegen te houden.
En met wat er allemaal dit land binnenkomt en "recht heeft" op een woning zijn ook nog eens mensen uit een cultuur met grote gezinnen en veel kinderen. En die moeten over 20 jaar ook op zichzelf gaan wonen ( waar? ). En zo blijven we in het kringetje van onteigenen, project ontwikkelen en volbouwen, allemaal nog een stukje inkrimpen want de eisen he.... En een kind weet dat je met 22 miljoen mensen meer uitstoot dan met 18 miljoen, dus worden we beperkt. En daarbij gaan we de uitstoot meten aan die van 1990 toen we nog met 15 miljoen op dit hele kleine stukje aarde zaten.
Ik zou zeggen, gestoord, als het niet allemaal zo kwaadaardig van opzet was.
Het is niet kwaadaardig van opzet, het is meer een samenloop van omstandigheden.
@Après toi | 13-06-22 | 13:41:
Hahaha
Grappenmaker.
@Après toi | 13-06-22 | 13:41:
Ik denk daar anders over, A.t. Ik zie teveel dingen die samenkomen om nog van toevalligheden, onkunde en onwil te spreken.
Neem nou de "waterschaarste" Ja, als je polders en weilanden voldruk met woningen geeft dat druk op de bodem, dus een hoog grondwaterpeil. Dus wat doe je, dan water je dat af ( en in NL vangen we dat niet op maar jagen we dat naar zee ) door het grondwaterpeil te verlagen. En wat is het gevolg? Na 2 weken geen regen is er alweer "waterschaarste" met als gevolg lagere druk op de leidingen en sproeiwaarschuwingen, code geel en ga zo maar door.
@Après toi | 13-06-22 | 13:41:
Klopt, "het is ons overkomen", haha.
Heerlijk cabaret altijd uit vak k.
damn, dat ik nog begrip krijg voor die johan bollebroek met zijn bananenfiets en zijn strijd tegen ontgroening.
Puinhoop omvolkkabinet Rutte 4. Bedankt voor het niets kunnen en dat alle VVD en D66 stemmers een vluchteling in huis moeten gaan opnemen. Want dat is natuurlijk de echte reden: meer grond om huizen te kunnen bouwen voor de import. Ook zo'n leuk probleem dat mogelijk werd gemaakt door simpele en onverschillige VVD en D66 stemmers.
Mastbos, former home of the NACademicus
de kogelberg, veel kogelhulzen en oefengranaten gevonden als kind.
en de galderse meren (een enkele groot meer) ook veel in gezwommen.
maar de biomassacentrales hongeren want we moeten wel klimaatbewust zijn en handelen.
*headdeskt*
Mooi wonen daar Overaseweg ;)
Ik heb mijn hele leven altijd al veel meer waarde gehecht aan het boerenverstand dan aan de mening en visie van de intellectueel.
Een appje dat ik vanmorgen kreeg :
De maximale toegestane stikstof neerslag per hectare per jaar in Nederland: 0,9 gram, in Duitsland 100 gram, en in Denemarken 200 gram.
Dit is ons "stikstof probleem". Er is iets enstig mis in dit land.
Wie kan mij vertellen of dit waar is of onzin....
Ligt er een beetje aan van wie dat appje kwam natuurlijk.
In de lucht zit 80% N2. Al die 1000 immigranten per week, die eten, rijden, wonen, poepen en plassen ook amoniak. Die zijn welkom, en de boer niet (die hebben hun vertegenwoordiging in Den Haag al decenia geleden verloren). Er is iets zwaar mis.
@JJMS | 13-06-22 | 13:30:
Of de cijfers kloppen bedoel ik
Het ligt iets genuanceerder maar het klopt min of meer: nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-d...
Een hondendrol op een voetbalveld is al boven de norm heb ik wel eens gehoord.
Die cijfers kloppen, maar het verschil zit hem in dat wij in Nederland de grenswaarde eerder bereiken. Wij zitten continu dichtbij die grenswaarde en daardoor is er heel weinig speling met stikstofneerslag, terwijl in andere landen ze er soepeler mee om kunnen gaan.
Stel je mag 130 km/u op de snelweg en je rijdt al 128, dan kan je nog maar een beetje gas bij geven. Terwijl iemand die maar 100 rijdt flink wat gas bij kan geven.
@Muxje | 13-06-22 | 13:39: Dus als ik het artikel goed begrijp zouden we geen stikstofprobleem hebben als Nederland een provincie van Duitsland zou zijn zoals bijvoorbeeld Nordrhein-Westfalen. Het probleem is dus heel snel en goedkoop op te lossen. Zijn we gelijk ook van Rutte en Co af !!!!!!
@armandj | 13-06-22 | 15:27:
begrijpend lezen is niet jouw sterkste punt zo te zien.
@usb stok | 13-06-22 | 13:53: Oké, dus omdat we de haven in Rotterdam hebben en Schiphol, en al die schepen en vliegtuigen van ver buiten Nederland stikstof verbindingen de lucht in blazen. En er overwegend westen wind aanwezig is. Hebben de boeren pech gehad.
De briefschrijver praat over de Peel.
Geenstijl begint te mijmeren over Breda en omstreken.
Breda en omstreken is niet de Peel.
Nee de Peel begint daar... aan de andere kant van de snelweg. Wij zitten hier ook op het zand.
het allebei onder de grote rivieren toch? Dan houdt de kennis van de redactie wel zo'n beetje op.
Volgens mij bedoelt de schrijvert de Kempen... typfoutje zullen we maar zeggen
@small_town_dude | 13-06-22 | 13:31:
Van Rossem kwam toch uit... Bergen op Zoom? Roosendaal? Die kant van ons Brabant?
Peel loopt ergens van Reek tot Someren, via de (oude) middenpeelweg. Pannenhoef en Mastbos en dergelijke zijn oude turfgebieden. Beide type gebieden zijn prachtig maar hebben weinig met elkaar te maken volgens mij.
@ allemaal
Schrijfster refereert aan de Peel als een gebied waar het eerder misging. Ze heeft het verder over het gebied waar ze zelf woont, Rijsbergen. Bij Breda.
Niet zo moeilijk, toch?
schrijfster woont in Rijsbergen. daar dreigt eenzelfde scenario als in de Peel. En niet alleen daar maar overal in Nederland .
Maar ik las zojuist in de Volksverlakker een fijn stuk van S@nder Schimmelcent.( u weet wel die salonsocialist) dat we allemaal aan 40 m2 pp genoeg hebben. Want we leven al jaren op te grote voet . Behalve natuurlijk het journaille van de Volksverlakker. Die, met hun geestverwanten, gesubsidieerd met belastinggeld , hun sektarische geloofsuitingen over ons uitstrooien. Walgelijk misleidend .
Minder vee? Ok! Meer mensen? Niet ok!
wat is er gebeurd met de biodiversiteit van de zuiderzee?
het geelgroene zandkruipertje van Schokland?
de broedende zeearenden van de Wieringermeer?
De beverdammen langs de Maas?
De ganzen van Schiphol (en straks die van de flevopolder als Lelijkstad open gaat)?
Kap nou toch eens met die natuurhypocrisie. Nederland was vroeger een regelmatig vollopend moeras. Dr wonen nu 17 miljoen mensen in dat moeras and counting. Nederlands overgebleven groen is een park. Deal with it. Als je terug wilt naar de plaggenhut met alle bijbehorende bloemetjes en kikkers, moet er nog veel meer gebeuren . Vooral aan de hoeveelheid cq groei van het aantal mensen. Dat artikel snijdt gewoon hout.
oh wacht
Voor het groenvretersvolk is Nederland pas af als alle dijken en dammen zijn doorgestoken en alle vruchtbare cultuurgrond is afgegraven tot slechts de genoemde woestijnen zonder enig bodemleven over zijn gebleven.
Die zeearenden worden geslagen door turbinebladen.
@Lu_Tze | 13-06-22 | 13:32: Inderdaad. Willen we in Nederland echt natuur, waar niet continu ingegrepen wordt door de mens, dan moeten we haar teruggeven aan de zee. Weg met die milieubedreigende dijken en polders! Een rivierdelta moet af en toe overstromen, waarbij het zilte het zoet afwisselt. Laten we een pilot beginnen met Den Haag en Amsterdam - grote muur omheen en vol laten lopen.
Ai, Monique uit Rijsbergen stelt een terechte en moeilijke vraag die echter niet past in de door het kabinet gewenste plannen.
Het antwoord van het kabinet zal duidelijk zijn.
"................................................"
Negeren dus. dan verstommen de vragen op een gegeven moment vanzelf wel.
Alleen geboorte beperking redt het milieu.
Maar dan wel wereldwijd. Vooral in Afrika, midden oosten en India. In die regio's worden de kinderen er met mitrailleursnelheid uitgepoept.
In China is de bevolkingsafname al ingezet. Het is alleen Afrika dat nog buitensporig doorteelt, totdat natuurrampen daar ook een einde aan maken.
Vergeet niet als klant van de Rabobank bij een abortus per pin te betalen. Je krijgt dan namelijk van de Rabobank extra CO2-deugpunten.
Dat is eigenlijk de root cause van bijna alle wereldproblemen. Waar stopt het>
ourworldindata.org/uploads/2022/03/An...
Volgens de wappies is men daar wereldwijd al volop mee bezig; volgens diegenen zijn er over een jaar of 5 nog maar zo'n 3 miljard mensen over. Over 5 jaar zullen ze vanzelf zien dat ze ongelijk hadden, zoals altijd.
Eens.
Maar dan ook graag weer zoals in de jaren 50, ruimte krijgen om je kind zelf op te voeden.
"Alleen geboorte beperking redt het milieu.''
Geldt totaal niet voor Nederland en de oorspronkelijke, autochtone Nederlanders:
―Alle bevolkingsgroei in Nederland is migratie-gerelateerd;
―De autochtone bevolking krimpt daarentegen (steeds sneller);
―Zonder immigratie zou de NL bevolking nu circa 4 miljoen personen kleiner zijn geweest (13,4 i.p.v. 17,6).
Die geboortebeperking zou moeten gelden voor Afrika, alle islamitische shithole countries, China, en India.
Nederland moet gewoon stoppen om de overbevolking uit al die contreien hier ''op te vangen''. Opzeggen vluchtelingenverdragen, geen asielverlening meer, uiterst selectief te werk gaan met het toelaten van arbeidsmigratie - echt alleen als het binnenlands niet is op te lossen; en geen permanente verblijfsvergunning - en hopen dat de rest van de EU zo snel mogelijk volgt.
Die column van Plasterk heeft wel wat losgemaakt. Opeens komen uit alle hoeken en gaten de opiniemakers en pseudowetenschappers over elkaar gebuiteld om ons op het hart te drukken dat stikstof toch echt wel een heel erg groot probleem is. En een mondiaal probleem. De mening dat de normen zelf maar eens ter discussie komen te staan is er blijkbaar eentje die subiet kaltgestelt moet worden. De usual suspects zijn daar in elk geval braaf mee bezig.
Ik heb trouwens het idee dat buitenlandse politici de Nederlandse stikstofcrisis met argusogen bekijken. Het is een prachtige casus om eens te kijken hoe ver je kan gaan met maatregelen als je mensen van de noodzaak ervan weet te overtuigen. De eerste tekenen zijn er al dat buitenlandse media het startschot al hebben gegeven om ook in hun landen een stikstofcrisis te verzinnen. Complot? Tja... Ik begin steeds meer wappie te worden wat dat betreft. Wat er in de media en de politiek over dit onderwerp wordt gezegd valt al lang niet meer onder wetenschap of gezond verstand. Dus dan is het of grenzeloze domheid, of er zit een agenda achter. En ik weiger nog steeds te geloven dat zo veel mensen zo dom of blind kunnen zijn.
Buiten twijfel, het is een agenda die dit stuurt. Waarschijnlijk terug te voeren naar Davos, en dan is Rutte de meer dan uitstekende uitvoerder!.
Er is geen complot of agenda nodig om machtswellustelingen te stimuleren meer macht te grijpen. Wat wel nodig is is goed functionerende democratische controle om het te voorkomen.
De Vlaamse krant De Morgen had er vanochtend een groot artikel over. Nederland werd een gidsland genoemd, waar men impopulaire maatregelen durft te nemen.
Precies wat Monique Daemen zegt. Ik doe ook alles met mijn boerenlullen-verstand en dat heeft mij zakelijk geen windeieren gelegd. In Den Haag ontbreekt het de dames en heren aan bijna alles, ook wat betreft de verstandelijke vermogens.
Biodiversiteit van een wei van tegenwoordig verschilt niet veel met die van een vinexwijk.
Daarom fietsen er zoveel toeristen door de vinex-wijken??
Goed idee, Ik ga daar ook eens kijken!
Eens, en ik ben zeker niet van Team Boer in deze kwestie. Veel landbouwgrond is eigenlijk gewoon industrieterrein, een "groene woestijn". De landbouw legt een groot - deels onevenredig groot - beslag op onze beschikbare ruimte, en ik heb dan ook helemaal geen moeite met het idee dat er maar eens wat landbouwgrond moet worden omgezet in leefruimte. Die ruimte is nodig, ook als we vandaag nog de grenzen dicht gooien (voordat iemand weer met dát argument op de proppen komt).
Maar waar ik wel op tegen ben is dat boeren nu gedwongen worden om te stoppen op oneigenlijke gronden: de stikstofcrisis. Ik ben het met Plasterk eens dat het een verzonnen probleem is. En wacht maar, die stok wordt straks gebruikt om ook ons mee te meppen.
@Muxje | 13-06-22 | 13:29: De vraag is natuurlijk wat de definitie van leefruimte is. Ik vrees dat de overheid dat alleen ziet als ruimte voor woningbouw. En dat is in mijn perceptie geen leefruimte, maar woonruimte.
@Muxje | 13-06-22 | 13:29: nee. veeteelt beperken of vergroenen kan ik me nog enigszins in vinden. Landbouwgrond vervangen door Vinex is het kind met het badwater weggooien. Verstening leidt tot veel meer problemen. Ik pleit voor meer (extreme) woning-hoogbouw op bestaande bebouwde oppervlaktes binnen de grote steden. En een uitkoopregeling van veeboeren die beter is dan die van Grunnegers met aardbevingsschade.
Ik word heel erg moe van zo'n deug opmerking als deze, manmanman.
Waarom denken veel mensen dat die akkers volgebouwd gaan worden...
Omdat je drie miljoen nieuwe buren krijgt de komende jaren!
Wat gaan ze er anders mee doen?
@JJMS | 13-06-22 | 13:20: Mij lijkt, omdat er nu veel bouw stil ligt, vrij weinig.
Veel van de grond in de Peel en Veluwe is zo arm als job als je daar niet meer bemest heb je straks één dorre vlakte.
@Neuth | 13-06-22 | 13:23:
Het afschaffen van de landbouw is een ruilmiddel om de bouw weer op gang te helpen. Precies waarom in 2019 de maximumsnelheid op snelwegen werd verlaagd om de stikstofuitstoot van de bouw te "compenseren".
Dat het om verschillende soorten stikstof gaat kunnen politici ook niet weten. Rutte vindt visie iets voor de opticien, en kennis van zaken iets voor de oppositie.
@MargauxGrandCru | 13-06-22 | 13:23: Ik ken een vergelijkbaar verhaal op Texel: Polder de Eendracht werd van natuurmonumenten en gereserveerd voor rotganzen. Er mocht niet meer gemest en gemaaid worden, want dat was niet in lijn met "de natuur". Die rotganzen lieten de Eendracht links liggen en vraten de cultuurgronden eromheen kaal. Tonnen schade.
Tegenwoordig is het niet bemesten losgelaten, maar hebben de ze de omgeving afgegraven en verarmd.... droevenis. De dijken van polder het Noorden doorprikken is waarschijnlijk minder schadelijk.
@MargauxGrandCru | 13-06-22 | 13:23: Intensieve landbouw kan ook de grond uitputten.
Even een off topic. Als het mag. Zo niet dan alvast excuses en dan jorist u deze tegel maar.
Vanochtend op GS kregen onze lachende leugenaar en zijn magere vriendinnetje terecht de wind van voren. Hou dat vol GS, Nederland zal een zucht van verlichting slaken als Rutte eindelijk iets anders gaat doen.
De VVD blijft zakken in de peilingen.
Maar in het buitenland is er ook wat aan de hand.
Vanochtend waren de Eurofiele juichaapjes in feeststemming want Macron stond op winst. Wat blijkt? Het is volgens Le monde toch Melechon die aan de leiding gaat. Aankomende zondag weten we of Macron vleugellam is. Het gaat er sterk op lijken. (ja Melechon is radicaal links en lult dom over Putin, maar eindelijk de Eurofiele agenda breken is een enorme overwinning)
Melechon is een communist die terugverlangt naar de Sovjet-Unie.
Kan ik nog wel dit weekend de barbecue aan steken voor een lekker stuk vlees?
Nog wel.
Alleen als je daarna op je blote knietjes penitentie doet in de klimaatkerk.
Jazeker, en vooral blijven doen. Goede uitstoot noem ik dat
Alleen als je je ervoor schaamt.
Schamen lost alles op.
Dus als we een koe op de plee leren schijten zijn we van al het gezeik af?
Juist niet. Want, op een koeievlaai komen vliegen af, en op die vliegen en die maden komen dan weer de vogels af... Maar, helaas, Nederland moet en zal aangeharkt en proper zijn, zelfs geen enkel gesnoeid takje voor een nestje voor de vogels mag er nog in de Nederlandse tuinen liggen. En ja, als er geen materiaal is om te bouwen en er niets of weinig te eten is voor hen en hun kleintjes, dan gaan ze weg.
Als de koeien dat eerst in Amerika doen is dat hier geen probleem. Innovatie is in Nederland w e l een probleem als het n i e t uit Amerika komt.
Tenminste dat schrijft de Heilige Amerika Kerk voor.
Dat doen meeste asielzoekers/ migranten nog niet eens.
Schijt zit tot hoog op de muur, onder de rand bril enz.
Vraag elk willekeurige schoonmaker(ster) maar.
Helaas, maar die briefschrijfster gooit hier weer twee zaken op één hoop: grond die aan de landbouw wordt onttrokken voor woningbouw enerzijds, en windmolens en kaalslag van bos anderzijds.
Dat er na kaalslag "niets meer groeit" is pure onzin, er gaat altijd en overal wat groeien in ons Nederlandse klimaat. Alleen op het Noordzeestrand is het zo bar, dat er niets wil groeien. Als je een bos wegkapt en zelfs alle stobben rooit, dan nog gaat er korte tijd later vanzelf van alles groeien, zoals je op ieder braak liggend terrein ook kunt zien.
Jammer dus, dat ze zaken door elkaar haalt, maar dat zie je continu in dit soort ingezonden brieven of columns.
Ook die veelgeprezen column van Ronald Plasterk in de Telegraaf over de stikstofkwestie heeft te lijden van onjuiste beweringen en het door elkaar haspelen van zaken die niets met elkaar te maken hebben.
Natuurlijk groeit er altijd wat maar dat bos zal wel even duren denk ik.
Maar wat is uw punt ?
De briefschrijfster had het specifiek over bomen, "er mag daar geen boom meer groeien". Ook bomen komen altijd weer terug (tenzij het beleid is ze om te hakken) maar dat duurt toch wel een paar jaar.
Het hele stikstofsprookje draait er trouwens ook om dat "we" liever heide hebben dan bos. Ook in windmolen- en zonne- parken zijn bomen toch wel een sta-in-de-weg.
@Dandruff | 13-06-22 | 13:42: Welnee, bomen en windmolens gaan prima samen! Ga maar eens kijken in het Robbenoordbos in de Wieringermeer. Daar heeft Staatsbosbeheer windmolens laten neerzetten, die torenen boven de bomen uit. Alles voor de poen, weet u wel?
Het is toch allemaal niet zo lastig?
1) Minder tot geen immigranten, het liefst een quotum zodat we bevolkingsgroei kunnen reguleren.
2) Immigranten melden zich buiten de landsgrenzen aan en alleen na toestemming kunnen ze naar NL afreizen
3) Immigranten integreren, dus leren Nederlands en adopteren Nederlandse waarden en normen. Zo niet, terug naar land van herkomst
4) Immigranten krijgen GEEN voorrang op de arbeids- of woningmarkt, maar doen gewoon mee met een sollicitatieronde.
5) Geen EU bemoeienis over ons immigratie- en integratiebeleid.
6) Had ik al MINDER immigranten genoemd? MINDER MARK!!
7) Het aantal koeien blijft gelijk.
-'3) Immigranten integreren, dus leren Nederlands en adopteren Nederlandse waarden en normen. Zo niet, terug naar land van herkomst'
+Heb ik geen vertrouwen in.
Dat "hier is een "lening" van 10,000 euro om Nederlands te volgen, en als je slaagt voor het examen hoef je het niet terug te betalen" regel mag ook wel geschrapt. Werkt trouwens alleen maar fraude in de hand, zoals we reeds hebben kunnen constateren.
Punt 4b: laat ze bij gebrek aan een nuttige dagindeling papierprikken, graffiti verwijderen, het gemeentelijk groen onderhouden etc etc, wie werkt zal eten en dat soort ethos.
@Conan de Rabarber | 13-06-22 | 13:20:
Kijk daar ben ik het mee eens.
Bent u de taal niet machtig, dan verzorgt de sociale dienst uw tijdelijke werk.
Bij niet verschijnen, korten op de uitkering.
Bij meermaals niet verschijnen, land uit.
Bij wangedrag, het land uit.
Het programma 'even tot hier' maakte het voor het vara publiek nog even duidelijk: boeren zijn sjoemelaars en moeten weg... even later kwam aan de orde dat Poetin ons wil uithongeren. Maar de boeren moeten weg. Wat een logica.
Precies, NL kan gewoon in dat gat springen wat Oek achterlaat. Onze boeren hebben de know-how en het materiaal.
We hebben krankzinnig veel vee in dit land. Dat weten we al jarenlang. Iedereen kon zien aankomen dat daar de rem op moest.
Nu janken de boeren en hun aanhang daarover. Maar dat is gewoon janken om hun eigen kortzichtigheid.
We hebben ook krankzinnig veel mensen in dit land. Dat weten we ook al jarenlang, en de regering gaat maar door met het binnen laten van hordes asielzoekers.
Lees dat stuk nog eens voordat je begint te janken over te veel vee , wat er voor in de plaats komt is vele malen erger.
dat zijn voornamelijk boeren die niet veel grond hebben, behalve de grond waar de megastallen op staan. Maar in meeste regelingen wordt het zo gebracht dat ook de grootgrondbezitter met 175 koeien slachtoffer wordt en zijn land moet afstaan. Die boer met 15.000 kippen kun je wel uitkopen, maar dan kun je daar maar 10 huizen bouwen.
@KeesBruin | 13-06-22 | 13:13: ik had het nieter kunnen verwoorden
@Dr.Utker | 13-06-22 | 13:16: Beter, Utker. wanner gaat die zwitsal nou eens weg zodat ik kan corrigeren? duurt al dik 14 maanden nu
@Schadenfreude,
Mooie slogans. Maar je weerlegt niet het feit dat het prettiger wonen is tussen de weilanden dan tussen de flats vol te importeren kansenparels.
Evenmin weerleg je het feit dat mensen veel meer stikstof uitstoten dan dieren. Of dat het huidige "stikstofprobleem" een papieren probleem is dat 0,2 cm over de grens *ineens* is opgelost. Of dat een flesje pokon een natura2000 gebied kan "verwoesten".
@Dr.Utker | 13-06-22 | 13:18: Oh , bij mij duurde dat 2 weken ,maar ik wist niet , dat je niet kon corrigeren tijdens het zwitsal leven..
Veel vee? Laten we eens beginnen met de schapen weg te doen. Van wol krijg ik jeuk en voor kebab kun je ook andere beesten gebruiken.
van al dat vee waar wij het vlees van exporteren en geld mee verdienen kunnen wij andere zaken in ons land betalen.
als wij de boeren (en daarmee onze agrarische export) decimeren waar moeten de misgelopen inkomsten dan uit gehaald worden?
veel vee? heb het idee dat we vroeger veel meer vee hadden , maar minder zeikerige mensen
@Hapselaar | 13-06-22 | 13:46: We exporteren 80% van het vlees dat we produceren dus ja, er is teveel vee.
Hoezo kortzichtigheid van boeren? Kortzichtig beleid.
Wat kun je als boer anders dan waar de overheid en markt je toe dwingt? Als je wel steeds moet investeren in welzijn, milieu, administratieve lasten en als de prijzen door schaalvergroting naar beneden gaan, dan kun je als individuele boer niet zomaar besluiten om gezellig klein te blijven. Dan prijs je jezelf uit de markt.
Het mechanisme dat we hadden, het melkquotum, is door Europa afgeschaft.
@Bakkeleures | 13-06-22 | 14:00:
80% van alle landbouw export wordt in een straal van 500 km rond NL afgezet.
Bij onze buurlanden dus.
Als een noord Franse boer iets verkoopt in Toulouse, 1000 km zuidwaarts, is dat echter geen export.
Die export frame is wat lam.
@Dr.Utker | 13-06-22 | 13:18: premium lid worden, dan kun je corrigeren. Zwitsals kunnen geen linkjes plaatsen.
Laten wel wezen. De Loonse en Drunense Duinen zijn een natuurramp van een paar honderd jaar geleden door overbegrazing. Onze gemeente harkt om de zoveel jaar de vennen leeg (anders loopt het dicht en wordt het bos).
Nu is het natuur.
In het Gooi lieten ze kuddes schapen en Schotse(!) hooglanders aanrukken om de boompjes en het gras geenkans te geven.
Nederland was in de middeleeuwen een groot moerasland. Alles wat onze regering vandaag natuur noemt is feitelijk gecultiveerde grond, net als uw achtertuin. Waarom we dat met alle macht in de huidige tussenvorm willen behouden is me een raadsel.
@Bakkeleures | 13-06-22 | 13:59:
Boven de riolen wel ja. Hier niet. Hier zitten we op het zand op ca 40 m NAP.
Ik hoop dat het onderwerp stikstof"crisis" en de voorgenomen "maatregelen" hiertegen eindelijk begrijpelijk genoeg zijn om ook simplistisch Nederland in te laten zien dat de Nederlandse overheid, de politiek met name, volledig de weg kwijt is.
Ik hoop het...
De BBB is in de laatste peilingen virtueel groter dan D66. De VVD stemde op het congres tegen al te veel stikstofmaatregelen en voor 130km/h. Ik zie een kentering ontstaan.
Maar ja, peilingen. Daar is Tjerrie ook nog even de grootste geweest.
Iedereen wil die kentering natuurlijk, behalve het establishment. Volgende week weer een goedkope toezegging dat de boeren toch niet zó hard geraakt worden, er nog een kleine beetje extra energiecompensatie komt en we toch minstens twee kansloze asielzoekers per jaar gaan deporteren.
Wat er ook gebeurd, die aidspartij is volgende verkiezingen weer de grootste. Door het establishment en iedereen die bang is voor verandering.
Ha... de vvd, en vooral Rutte, zegt wat U wilt horen voor de verkiezingen en doen daarna vooral wat coalitiegenoten willen. Wanneer heeft de vvd de laatste jaren een keer zijn poot in de kamer stijf gehouden?
@Wilde Slechtdoener | 13-06-22 | 13:13: Toen was Thierry z'n verstand ook nog niet kwijt.
Wat de boeren doen wordt volledig doorgelicht. Maar wat de kosten en uitstoot zijn van de eindeloze asielinstroom: omerta.
Wat is het verschil tussen een megastal en een asielzoekerscentrum?
@small_town_dude | 13-06-22 | 13:08:
Koeien zijn over het algemeen minder gewelddadig en daarnaast productief.
@small_town_dude | 13-06-22 | 13:08: Het vee is beschaafder en beleefder, minder veeleisend ook.
@Der Schnitzeljäger | 13-06-22 | 13:10: Puntig antwoord!
Heb er nog een paar jaar fijn gewoond voordat ik emigreerde. Daar kon je nog gewoon bij de boer je vlees en groenten kopen voor een normale prijs. Gastvrije en gezellige brabo's ipv. die zuinige (milieu)calvinistentypes.
Als ik zie wat er hier in het buitengebied allemaal wordt gekapt met de meest doorzichtige rotsmoezen. En nu ik toch bezig ben, waarom wordt er nog steeds ethanol door de brandstof gemengd (E5 E10 B7) zeker daar deze gedeeltelijk uit tarwe wordt gewonnen en daar is nu gebrek aan ? Dat hele ethanol verhaal staat wat mij betreft gelijk aan die idiote biomassa centrales.
Ja, dat biomassaverhaal is natuurlijk ook al lang omver geblazen door de feiten. Maar ze gaan er lekker mee door, en ze hebben hout nodig, al was het maar voor de kachel van de medewerkers....
Simpel, uw auto moet zsm stuk zodat u een fijne stekkerbak moet kopen. Die ethanolbende levert naast minder vermogen allerhande problemen op, vooral voor oudere auto's. MIlieuwinst levert het niet echt op, wel neemt de productie van ethanol een flinke hap uit de voedselvoorziening zoals u zegt maar dat kan idealisten doorgaans weinig schelen, realiteit is maar een lastig concept, hoef je niks mee te doen.
@elfenstein | 13-06-22 | 13:18:
Synthetische ethanol (hetgeen in brandstoffen zit) is een petrochemisch product en drukt dus in zijn geheel niet op de voedselvoorziening.
@normanius | 13-06-22 | 13:44:
Er wordt bio-ethanol bijgemengd. Dat is toch niet synthetisch ?
"Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe en is een vorm van hernieuwbare energie. In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul."
www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e1...
Ik kan hier toch wel depressief van worden.
zie ook de problemen bij de geestelijke gezondheidszorg.
gelukkig is het onzin. Overigens zouden we wel moeten streven naar minder dan 15 miljoen Nederlanders in plaats van 20+ miljoen. Dus door minder immigratie toe te staan en de groei in vel sectoren maar eens op de nul te houden.
De klimaatconditionering van het volk via de media begint te haperen. Het WEF moet naarstig op zoek naar andere brainwash methodes. Misschien Klaus Schwab eens om raad gaan bij de Scientology Church, zoveel schelen die niet met het WEF qua hersenspoeling aandrang.
Milieu. Niet klimaat.
Een boer moet een hele stikstof en fosfaat boekhouding bijhouden...
Een vinexwijk belt een hovenier die ongecontroleerd dezelfde mest per PALLET de tuin in gooit.
Ik heb al eerder doorgerekend dat 100 gram POKON genoeg is om 23 hectare natura2000gebied van te veel stikstof te voorzien. Dat gooit een gemiddeld appartement over een balkonnetje. Het balkon ernaast ook, etc. etc. enz. enz. www.geenstijl.nl/5149888/feynman-en-o...
We zijn 400 tot 1400 keer strenger dan onze omliggende buurlanden...
Het waait toch wel vanuit buurlanden, tuinen en balkons...
Dit beleid is onbetaalbaar, onstrategisch en kansloos.
Ze zullen never en nooit toegeven dat ze in het begin de komma's verkeerd hadden staan toen ze hun poepmodelletjes opstelden. Nu zitten we ermee..
De zuiderburen geven ons de schuld van de stikstof.
www.tijd.be/politiek-economie/belgie/...
De kern is natuurlijk of deze maatregelen bijdragen tot een snelle afname van de opwarming van de aarde want daar wordt om gekrijst. Gezien de temperatuurstijging - de oplopende snelheid hiervan is dat natuurlijk niet zo.
Dat je je grond (milieu) gezonder wil maken en daarin wil investeren prima. Maar dat kan best over een veel langere periode worden verdeeld.
Oplossing:- plastic planten in de tuinen van de mensen.
@litebyte | 13-06-22 | 13:12: Als de globale temperatuur al wat stijgt dan is het beslist door menselijke invloeden. De klimaatpuriteinen denken dat ze God zijn.
Het waait toch wel...?!
Ik heb me recent door meerdere terzake kundigen laten vertellen dat het zich opstapelt, als een deken die alle leven vernietigt en dat die deken nooit meer weggaat.
@Conan de Rabarber | 13-06-22 | 13:13: *beslist -NIET- door menselijke invloeden*
@Conan de Rabarber | 13-06-22 | 13:13: Terwijl de aarde opwarmt, valt voor ons de warme golfstroom stil. Gemiddeld wordt het warmer, bij ons kouder. We moeten niet proberen klimaatverandering te voorkomen, we moeten leren het te veroorzaken. Zodat we deze planeet naar onze wensen kunnen instellen. Het klimaat op deze aarde is voor ons in de afgelopen 500 miljoen jaar nogal ongunstig geweest. Puur omdat onze geschiedenis zo beperkt teruggaat leven we in de illusie dat dit een stabiele planeet is. Dat moeten we op planeten zoals Mars ook gaan doen.
@Feynman | 13-06-22 | 13:17: Terraforming ligt voor ons nog ver in de toekomst. De enige globale invloeden op het klimaat zijn van natuurlijke oorsprong, zonnecyclus, vulkanen, de aardas-cyclus nl.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87... menselijke invloed is van het niveau muis die met de olifant meestampt op de houten brug.
Zo'n Pokon berekening moet mensen en ook politici toch wakker schudden zou je denken. Vergelijkbare berekeningen zijn gemaakt over de enorme hoeveelheid ganzenpoep. En toch gebeurt er niks. Ik kan er gewoon niet meer bij hoe de politiek zo onverschillig blijft tav dit soort argumenten.
@litebyte | 13-06-22 | 13:12: Gaan we weer... Stikstof(verbindingen) hebben nul komma nada met klimaat te maken. Áls deze verbindingen al een probleem zijn (en dat is aantoonbaar niet het geval) dan is het een milieuprobleem, geen klimaatprobleem.
Alsjeblieft, leer het nou eens..
@Jan van Haerlem | 13-06-22 | 13:40:
Eens, het is ongelofelijk aan het worden op wat voor kleuterniveau we “geregeerd” worden.
Ofwel gewoon misdadig, zie het vorige topic.
jaja een pallet in een vinextuintje. de meesten betoneren hun tuintje. Men wil alleen een plek om in de zon te zitten. ONderhoud doet part-timenen Nederland liever niet, tenzij een goedkope buitenlander het doet.
Als je werkelijk natuurintenties - vertaald als klimaat intenties hebt dan laat je het natuurgebied. Dan komt er geen enkele vorm van bebouwing terug.
De valse intenties tot daaraantoe maar de onderschatting van 'de (boeren)burger' door de beleidsbepalende klasse is nog vele malen pijnlijker.
de middenklasse?? dat lijkt me niet..
CDA, CU en PvdA ook
Sluit rutte op.
GroenLinks, D66 en VVD juichen.
REAGEER OOK