Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Wat bezielt de Zwitsers?"

Azijnbode stelt echt hele open en nieuwsgierige vragen

Zwitserland brak onlangs onderhandelingen met de EU af over verdere uitbreiding van de interne markt-samenwerking. Brussel wilde simpelweg te veel in ruil voor Zwitserse toegang. In de Azijnbode heet dat "een stille revolutie" die wordt geweten aan de "conservatieve regering" en het negatieve oordeel daarover wordt vermomd als een vraag: "Wat bezielt de Zwitsers?" 

Als je die "vraag" nog moet stellen, heb je een paar afslagen gemist de afgelopen jaren. De EU, feitelijk pas begin jaren negentig opgericht, is een politiek instituut dat al drie decennia driftig op zoek is naar legitimiteit in de vorm van een liefhebbend volk. Het Europees parlement is een nepparlement van derderangs alcoholisten en graaiers die ja knikken op alles wat de ongekozen Commissie zegt en boos kijken naar iedereen met kritiek op de EU. Als die kritiek substantie krijgt via "Nee"-stemmen in diverse referenda, dan gaan die stemmen gewoon door de shredder.

Er is na de eeuwwisseling een munt ingevoerd op politieke gronden die nu voor grote monetaire problemen zorgt omdat zwartgrijze contante economieën niet met witgrijze girale economieën te verenigen zijn. Schuldenbergen worden afgedwongen communicerende vaten tussen Noord en Zuid en indien nodig worden democratische regeringen omvergeworpen met sancties. Tegelijkertijd worden ondemocratische, onderontwikkelde en nog veel corruptere landen in het verre oosten van Europa langzaam ingelijfd met associatieverdragen.

De vrijhandelszone wordt ook steeds meer gepolitiseerd om de EU meer macht te geven, zonder daarvoor het vervelende hobbeltje van "democratische instemming van de lidstaatbevolkingen" te hoeven nemen: "Wat de Europese Unie hier eigenlijk gedaan heeft, is een onderhandeling over het wegwerken van handelsbarrières misbruiken om de macht van het eigen regelgevende apparaat uit te breiden. Jammer genoeg is dit een tendens aan het worden op Europees niveau, aangezien de EU met haar nieuwe internationale handelspolitiek nu ook allerlei standaarden en voorwaarden aan handel drijven wil gaan koppelen", aldus Belgisch EU-watcher Pieter Cleppe vorige week. Dus zelfs de handelsvoordelen verdwijnen en worden opgeslokt in een moeras van regels, eisen en mores.

De EU is een instituut waar Timmerfrans niet de baas van werd, waarop er op ondemocratische wijze een nieuwe functie voor hem verzonnen werd die nagenoeg oncontroleerbaar is, waar ongekende bedragen die gaan oplopen tot duizenden miljarden in gepompt wordt en die op basis van voornamelijk morele blaaskakerij tot het belangrijkste ambt allertijden ooit is opgeblazen: Frenske is dé Europese klimaatpaus en we dienen allemaal te knielen voor de man met de meest beroerde verhouding tussen airmiles en aantal op hem uitgebrachte stemmen bij verkiezingen.

Vorig jaar nog waren de Zwitsers niet tegen vrij(er) reizen voor mensen & personeel tussen de EU en het neutrale Alpenland. Per referendum bepaald, dus gedragen door het volk. Maar de Zwitsers willen niet hun volledige soevereiniteit uitruilen tegen bepalingen, dictaten en gecentraliseerde onmacht vanuit Brussel - die willen controle over hun eigen democratie. Zoals het hoort, in een gezond en zelfdenkend land. In Zwitserland hebben ze bovendien ook televisie en kranten, daar zien ze heus wel hoe kleinzielig en bekrompen met de Britten wordt omgesprongen sinds die - democratisch! - besloten zichzelf op veiligere afstand van Brusselse bemoeienis met hun politieke zelfbestuur te zetten. 

De vraag is niet wat de Zwitsers bezielt om verdere samenwerking met Brussel op een lager pitje te zetten. De vraag is wat ons bezielt dat we ons steeds verder laten assimileren door een regime zonder land en zonder werkelijk democratisch mandaat, dat vanuit centralistische systeemtorens zonder stembussen onze soevereiniteit steeds verder erodeert en vervangt door opgelegde overtuigingen die het gros van het volk - blijkens meerdere referendumuitslagen - helemaal niet wil en niet deelt.

Vanavond om 17u is er een Kamerdebat over de aankomende EU-top van eind deze week. Daarin kun je alle kartelpartijen weer horen klappen als zeeleeuwen voor verdergaande centralisering van identiteitsbewijzen, coronapaspoorten en digitale rijbewijzen, en onderliggend voor transferunies, klimaatactie en handelsdwang. Want wij zijn helaas geen Zwitserland. Wij liggen op onze rug voor een regime dat alleen bestaat van ons geld en bij de gratie van zichzelf. En ze zullen alleen maar dwingender worden.

Reaguursels

Inloggen

Mooi land, dat Zwitserland. Feitelijk is het de mini-EU die de maxi-EU had moeten zijn. Met 3 talen, 100 dialecten en evenveel cultuurtjes weten ze toch welvaart te maximeren zonder democratie in te leveren. Hoe dan? Vrij simpel, een dikke rem op kansloze immigratie en directe inspraak.
Dat is ongeveer het tegengestelde van de EU: Karavanen kansloze immigranten en een hekel aan directe democratie.
Geen wonder dat ze geen vriendjes kunnen zijn.

Zeddegeizot | 22-06-21 | 20:55 | 2

4 talen

Blonde Nel | 22-06-21 | 22:56

4 idd, maar verder precies dit! Ik heb het opgegeven tegen familieleden enz het duidelijk te maken. Ik hou mijn mond. Ze gaan het meemaken, dat EU-succes.... never nooit....

Het brein erachter | 23-06-21 | 01:17

Heerlijk Zwitserleven gevoel

Ron_Paul | 22-06-21 | 20:14

Uitstekend stukkie, ik voel me Zwitser.

Klapsigaar | 22-06-21 | 18:07

Franz Timmermans, bekend van de uitspraak "problemen moet je niet oplossen, daar kan je jarenlang plezier van hebben" wat inmiddels ook het mantra is van de gehele nederlandse politiek, uitzonderingen daargelaten.

Waarom problemen oplossen als je ook de hele dag kan zitten duimen draaien voor gemiddeld 5x modaal en een pension waar je u tegen zegt. We worden geregeerd door incapabelen en the revolution wil not be televised.

Localhero | 22-06-21 | 16:50

Frenske is de man die alles wil, maar dan wel over onze rug. Een volidioot pur sang.

piet7003 | 22-06-21 | 16:14

Zo verbazingwekkend als het aantal zetels voor Rutte zo verbazingwekkend het aantal stemmen voor Fransje vetklep, ongelofelijke onbenullen.

bijna_raak | 22-06-21 | 15:13 | 1

Helemaal raak.

Cassandra | 22-06-21 | 15:33

Van de website van de ECB:

De banken die onder het directe toezicht van de ECB vallen, hadden medio 2020 voor € 550 miljard aan niet-renderende leningen – bijna 3% van het totale uitgeleende bedrag – in hun boeken staan. Na een piek van ongeveer € 1 biljoen in 2016 is het bedrag aan niet-renderende leningen gestaag teruggelopen. Door de economische crisis die de coronapandemie heeft veroorzaakt, zal het bedrag aan niet-renderende leningen echter naar verwachting sterk toenemen: in een ernstig maar plausibel scenario zou het eind 2022 kunnen uitkomen op € 1,4 biljoen.

theo-is-dood | 22-06-21 | 14:46

Verdiep je eens in the American led liberal international order. Voor wie nog dacht dat dat een complottheorie was, think again. De transatlantische samenwerking is uitgegroeid tot een monopolaire wereldheerschappij waar de Amerikanen de politieagent van de wereld willen spelen. Een grote kliek houdt via denktanks en schimmige constructies zijn grip op de macht. En de grote mediapartijen doen er dankbaar aan mee, niet zelden omdat ze geïnfiltreerd zijn vanuit gelijkgestemde lieden of verborgen diensten. The war on information die gevoerd wordt en die wij zien als een strijd tegen nepnieuws, is vooral een strijd tegen lieden die de monilopolaire elite tegen willen werken. Zij die ons ooit bevrijd hebben gaan nu doen waar we 75 jaar geleden tegen gestreden hebben. Als men echt begaan is met vrijheid en gelijke rechten wordt er gewerkt aan een open democratie en daadwerkelijk liberale waarden. De rest is slechts spiegeltjes en kraaltjes. Manipulatie op het wereldtoneel...

Rest In Privacy | 22-06-21 | 14:45 | 5

@EmilioEsteves | 22-06-21 | 15:28: De voorloper van de CIA heette OSS. En die bestond al voordat er ooit iemand van Marshall-hulp had gehoord.
Heeft u ook een bron voor uw beweringen?

theo-is-dood | 22-06-21 | 15:50

@EmilioEsteves | 22-06-21 | 15:28:

We kunnen discussiëren over de vraag in hoeverre Marshall hulp vrijblijvend was. Of in hoeverre er 70 jaar geleden verkiezingen zijn gemanipuleerd.
Uiteindelijk is elk weldenkend mens blij dat Italië en Frankrijk nooit socialistisch geworden zijn.

Dandruff | 22-06-21 | 19:41

Best wel veel dom gelul.

Otto Normal | 22-06-21 | 19:44
▼ 2 antwoorden verborgen

De eu is slecht voor Europa.

etwaboy | 22-06-21 | 14:28 | 1

Geen speld tussen te krijgen.

Lefty-Messup | 22-06-21 | 15:12

Ja, blijf maar trouw aan elk gezag, dat niets presteert maar alles mag. En heb maar niet te veel kritiek op heel die ouwe lullenkliek. Vol oorlogszucht en machtsmisbruik kwaadaardig en gemeen. En met schijt aan iedereen.

Was getekend, Robert Long

Nichtsneues | 22-06-21 | 14:26

Oei oei oei, laat het AD er niet achter komen dat we hier in Zwitserland anderhalve week geleden tegen strengere CO2 regels gestemd hebben...

Lebowski72 | 22-06-21 | 14:12 | 3

En de boeren worden vrij gelaten om hun producten op prima manier te produceren. Mooi land. Welke Regio woont u?

waarom dan | 22-06-21 | 14:24

@waarom dan | 22-06-21 | 14:24: ZH

Lebowski72 | 22-06-21 | 14:26

Ik kan echt helemaal niets met deze onzin. Dit is anti EU om anti EU te zijn.

Marcel66664746 | 22-06-21 | 13:43 | 5

Je bent een EU-fan. Je bent niet zeldzaam hier, je bent uniek. Of gewoon een trol.
Van Rossem zet tendentieus, dat is hier de gewoonte, de bezwaren tegen de EU uiteen. De representatie; de dwang tot overname van de regels, niet alleen de huidige maar ook de toekomstige; het beleid van de ECB; de arrogantie bij referenda; de arrogantie van de vriend van de show Timmermans.
Het bevalt je niet. Tja. Wel inhoud genoeg, die bezwaren.

GregorVanPallandt | 22-06-21 | 15:03

De argumenten van Van Rossem zijn wel degelijk valide. Spreek zijn argumenten maar tegen, als je dat kan.

EmilioEsteves | 22-06-21 | 15:31

Aldus de (eu)ambtenaar/d66 stemmer

WatZalIkErvanZeggen | 22-06-21 | 18:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat een hoop mensen zich geen zorgen maken om Frans zijn projectjes omdat hij er tijdens zijn vorige mandaat er ook geen ruk van gebakken heeft. Hij zou de strijd aangaan met de enorme regelberg was zijn opdracht. Daar is toen niet veel van gekomen omdat hij te druk was om democratisch gekozen Europese regeringen met een andere opvatting als de zijne te bedreigen.

down | 22-06-21 | 13:22

De EU staat juist in de weg van goede Europese samenwerking door zijn wenst tot centralisatie en doel om uiteindelijk 1 land te worden.

Europa is het meest succesvolle continent ooit, en de EU loopt het totaal te verkloten. We zijn verschillende landen met verschillende economieën, culturen, opvattingen en ideeën. Dat is geen zwaktepunt, dat is wat ons sterk maakt.

Samenwerken maar geen eenwording, dat is een werkbare toekomst voor Europa, maar de EU staat dat in de weg.

Iedereen die een beetje door heeft wat er aan de hand is, en die pro Europa en Europese samenwerking is, is tegen de EU.

DerUnterMensch | 22-06-21 | 13:22 | 2

Exact dit dus!

vluchtelingallergie | 22-06-21 | 13:31

Diversity is our strength, dus daarom allemaal in het EU keurslijf

Ron_Paul | 22-06-21 | 20:18

Afgelopen week had ik een 'ritje Europa' door Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italie.
Na verloop van tijd begon me iets op te vallen..
Bij Autobahn Polizei kantoortjes, gemalen, overheidsgebouwen in het algemeen is een tendens zichtbaar:
Een landsvlag, een EU vlag en een regenboogvlag bij, of op al die gebouwen, vaak gecombineerd met een afzichtelijke sculptuur, ook wel genoemd 'kunst'.
Toen ik dat zo aan mezelf voorbij zag trekken zag ik plots een parallel met het vlagvertoon in een andere periode in de Europese geschiedenis: 1940-1945

Het wordt een beetje eng eigenlijk..

DatInternetDingetje | 22-06-21 | 13:14 | 3

Een paar gay vlaggen en entartete kunst maken nog geen evenknie van fascisme o.i.d.

Schwanzeleber | 22-06-21 | 14:05

@Graaier | 22-06-21 | 14:50: En de gematigde westers geörienteerde moslims in Iran en Saudi Arabië ook in 1979. Het valt wel mee. Het zijn maar kleine stapjes die ze zetten. Straks stoppen ze die extremisten. NIet dus. Ook de EU stopt niet. Die gaat door totdat elk land met zijn bevolking erbij moedeloos het lot accepteert. Extremisten kunnen niet stoppen. Ze moeten doorgaan met steeds meer extreme maatregelen om hun bestaan te garanderen. De EU komt naar u toe. Elke dag een beetje meer. De D66 vlaggendragers zullen ervoor zorgen dat iedereen die zich verzet wordt aangepakt en kapot gemaakt. Hun tijd komt eraan. Of is er al.

Graaier | 22-06-21 | 14:53

Het doet me pijn zo'n tandeloze EU te zien. Met de beste wil in de wereld zie ik geen enkele optie hoe de Europese lidstaten op nationaal niveau door kunnen gaan. De uitdagingen waarvoor we staan zijn gewoon te groot om niet samen te werken. De Europese Unie heeft echter al decennia hun prioriteiten niet op orde. Waar ze zich nu druk maakt over de kromming van bananen, de co2 uitstoot van vlees consumptie en andere frivoliteiten, dient het eerst een solide basis te leggen. Een vuist vormen tegen andere machtsblokken China, Rusland en de VS, te beginnen op economisch niveau. Daarnaast dient het een keiharde buitengrenzen politiek te voeren, dat is namelijk de eerste voorwaarde wanneer je interne grenzen wilt opheffen zoals nu het geval is. Vergeet ook in godsnaam de tech industrie niet. Pomp eens wat van die miljarden in cutting edge R&D op het gebied van (nucleaire)energie, transport (supersonisch, Europees treinnetwerk), ruimtevaart (ESA naar een hoge niveau tillen), AI en biotech. Laat de beste bedrijven van de individuele lidstaten mega projecten oppakken. Begin weer met bouwen! Zorg voor de aller beste kunstscholen van de wereld. Geef weer vorm en richting aan de toekomst. Geen enkel land of volk wilt zich associeren met een identiteitsloze ambtelijke kolos zonder een visie voor de toekomst.

jopie1010 | 22-06-21 | 13:04 | 2

Ik hoef geen EU, wil geen EU en denk dat de EU het linkse kwaad in de wereld vertegenwoordigd. EEG wel. Geen politieke EU.
We hebben ons altijd weten te redden terwijl er grootmachten om ons heen waren en ik heb geen belang bij dat multinational welwaren bij de EU en niet de kleine burger. Ik geloof ook niet dat een EU enige meerwaarde heeft behalve hopen en hopen en hopen ellende die het uitstort over lidstaten.

appeltjesgroeneweide | 22-06-21 | 13:13

om dat te kunnen doen moet men "eigen" herdefinieren en vervolgens "eigenbelang" gaan uitdragen.
Dat lukt onze NL- (en daarmee kandidaat Eu-) bestuurders al niet, waarom zou het vanuit E.u. dan wel lukken?

CynicalBastard | 22-06-21 | 13:53

Maar wij hadden NEE gestemd.

Twannie | 22-06-21 | 12:58 | 1

Frankrijk ook, Balkenelende wast dat toch met zijn kornuiten?
Toen was al duidelijk dat we in een semi-totalitair systeem gerommeld werden.
De heren zullen nu best ergens in een raad van bestuur zitten gaan 2x per jaar met zijn alle relaxen bij thea of zo. Borreltje erbij, hapje. en loonstrookje in ontvangst nemen. miljoentje of wat.......
corrupt??? nuuuhh

enra | 22-06-21 | 14:42

Slimme mensen die Zwitsers.

pete1023 | 22-06-21 | 12:51 | 1

Volk wat prijs stelt op onafhankelijkheid, wel wil samenwerken, maar verstandig genoeg hier grenzen aan stelt.

DeCynischeAmbtenaar | 22-06-21 | 13:39

Eigenlijk is de EU Belgie in het groot. Werkt perfect zolang iemand betaald en zijn bek houdt.

Stuffed Human | 22-06-21 | 12:44

De EU is een tandeloze slak. Een stapel rubbertegels die de nooduitgang blokkeert. Als een EU lid wordt aangevallen beleggen ze eerste een vergadering die drie weken duurt, om tot een compromis uit te komen: economische sancties. Gelukkig hebben we de NAVO nog.

Sqbar | 22-06-21 | 12:39

Erg goed artikel. Goed onderbouwde, dergelijke en uitgebreide kritiek op de EU.

Hume | 22-06-21 | 12:38

De vraag is niet óf het klapt, maar wanneerven hoe hard.
Het begon leuk als EEG, maar is nu een gedrocht van onderdrukkende onvrede geworden.

Braco.me | 22-06-21 | 12:35

Ja, maar als de EU omvalt krijgen we Vlaanderen in onze schoot geworpen. Is dat wat we willen?

Baytep | 22-06-21 | 12:34 | 4

Hoezo? Ik zie niet in waarom België dan niet kan blijven bestaan. Het bestond al 163 jaar voordat de onzalige EU werd gesticht.

J.P.Drapeau | 22-06-21 | 12:47

Jazeker. Prachtvolk. Mooi landschap. Staat de tijd stil. Wandelden we in mijn jeugd af en toe de grens over de Voerstreek in, staan we in een of ander gehucht naar een leeg dorpsplein te staren, komt van rechts een man of 15 Franstalige boeren en van links een man of 15 Nederlandstalige boeren die een mooie matpartij tot bloedens toe van pakweg een kwartier houden (taalstrijd) om vervolgens gezamenlijk de kroeg op de hoek in te duiken en de zondagspils te nuttigen. Ik kan er wat mee!

RuigVanDeTichel | 22-06-21 | 12:50
▼ 1 antwoord verborgen

Een op hol geslagen systeem dat niet meer democratisch te stoppen is. Een soort van holle bolle Gijs die steeds meer uitbreidt maar voor wie of wat eigenlijk.

Als het aan Gay Verhoffstadt ligt breiden we letterlijk uit naar Afrika, dit zijn toch levensgevaarlijke denkbeelden.

"Let’s create a single Euro-African economic area. It would have an enormous potential that remains untapped: 1.5 billion consumers, 20 trillion in value, able to rival with China. #ALDEPAC"

https://twitter.com/guyverhofstadt/status/1101432653881008128

Roze_bril_drager | 22-06-21 | 12:34 | 5

Ik heb gehoord dat Holle Bolle Gijs niet meer zo dik is als gevolg van de lange sluiting van de Efteling afgelopen jaar.

FogerRederer | 22-06-21 | 12:56

Daarom heef ik ook aan unicef, voor de arme kindjes in Afrika, zodat ze al hun geld bij ons kunnen uitgeven..

boerk | 22-06-21 | 13:01

Adolf Verhofstadt? Wollt ihr den totalen EU?

discriminazie | 22-06-21 | 17:53
▼ 2 antwoorden verborgen

IJzersterk stuk. Helaas waar. We liggen op onze rug en onze volksvertegenwoordigers die klappen als willoze zeeleeuwen als de EU hun zelfbeschikkingsrecht afpakt. Nederland schaft zichzelf af. Wij maken het mee en de extremistische Nederland D66 en VVD'ers genieten.

Graaier | 22-06-21 | 12:33 | 1

"Nederland hatende D66'ers" naar boven gooit.

Graaier | 22-06-21 | 12:34

Potverdomme, die 2e en 3e alinea zouden op een tegeltje moeten! Wel in Delfts blauw uiteraard

Jongezeeschuimer | 22-06-21 | 12:32

Die Ursula von der Leyen was in het ongelijk gesteld door de rechter met die Astra Zeneca zaak. Astra Zeneca hoeft niet eind juni al die 120 miljoen vaccinaties te leveren die Ursula eiste, maar slechts wat Astra Zeneca zelf steeds had gezegd, 70 miljoen. Besturen kunnen die lui niet eens. Ik stem ook voor Nexit, maar het gebeurt maar steeds niet. Te weinig stemmen van de reaguurders, kom op joh, doe es Nexit stemmen!

Twee Jeetjes | 22-06-21 | 12:32

Zwitserland ontleent haar internationale politieke basis aan het ontstaan en thans tot op heden bestaan, van de BIS-Bank.

Het is louter aan deze bank te wijten dat de neutraliteit van de Zwitsers, tijdens WOII, wel gerespecteerd werd. En hoewel de stoelendans tussen de top van de Bis-Bank en de ECB, als incestueus is te bestempelen, is de BIS-Bank zelfs voor Brussel, een maatje te groot.

netniet | 22-06-21 | 12:30

Umm, fijn hoor kritiek enzo,
maar de titel van het Azijnbode stuk is wat genuanceerder...
Verder paywall, dus geen idee.
.
(Of is de titel snel even aangepast? Dan chapeau)

hotmint | 22-06-21 | 12:28 | 1

De titel bij de Volkskrant is aangepast.
Samenvatting: EU is geweldig en rechts nationalistisch Zwitserland is dat niet en mist daardoor de boot.

Bataafje | 22-06-21 | 14:52

20 jaar geleden is de boel al uitverkocht. Wat we nu zien is een sluipschutter die jaren na jaren stap voor stap langzaam alles bij beetje veranderd, om uiteindelijk tot die ideologie te komen waar waar toen al gewaarschuwd voor was.

Krachtkoe | 22-06-21 | 12:23 | 3

Balkenende 2005. Never forget.

J.P.Drapeau | 22-06-21 | 12:32

@J.P.Drapeau | 22-06-21 | 12:32:
Balkenende 2005. Never forget.
___________
Het CDA dus.
Sinds de oorlog heeft het CDA (en daarvoor de KVP) in bijna alle kabinetten een belangrijk aandeel gehad is het beleid waarvan we nu de (voor een flink deel bittere) vruchten plukken.

Kijkeensaan | 22-06-21 | 13:14

Behalve belastingontduiking, doorheen rijden,Milka reepjes en een koekoeksklok, waarvoor hebben we Zwitserland ook al weer nodig?

geenjagergeenneeger | 22-06-21 | 12:20 | 7

Lichtend voorbeeld, afwijzing van EU

dr Rechts | 22-06-21 | 12:33

@netniet | 22-06-21 | 12:31: ach welnee. Zwitserland is voor onze economie wat sywert is voor de gezondheidszorg.Er zijn veel grotere partijen meer bedreven in profiteren dan die alpengrazers.

geenjagergeenneeger | 22-06-21 | 12:34

Da's de vraag niet. De enige juiste vraag die de Zwitsers zich moeten stellen is waar zij de EU ook alweer voor nodig hebben?

breakingnews | 22-06-21 | 12:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Ronald Plasterk heeft een aantal weken geleden er een prima column over geschreven in de T.
En verder: lachen om de reacties op Twitter onder de post van De Volkskrant. Werkelijk iedereen zeikt de auteur van het stuk af. De kloof tussen auteur en lezer is gigantisch, net als die tussen EU en burger.

Road to serfdom | 22-06-21 | 12:19

We hebben onszelf zo in de nesten gewerkt met de EU. De democratie ligt bij de natiestaten, maar de macht ligt in Brussel. Dat hebben die ambtenaren toch wel echt slim bedacht. Nooit meer democratische verantwoording en alle macht centraal in Brussel. De stille staatsgreep.

Old_Spice | 22-06-21 | 12:17 | 2

Alleen het referendum moest nog even aan de kant en aan wie konden ze dat beter overlaten dan aan Kajsa Ollongren van 66.

Watching the Wheels | 22-06-21 | 12:26

Een rare combinatie inderdaad.

Hume | 22-06-21 | 12:54

Lekkere rant dit!

Gevurah | 22-06-21 | 12:17

De rest van de wereld wordt ook bedisseld door de Eu, zodat men in Afrika, waar toch al zoveel honger is (waardoor men besluit naar Europa te vertrekken), men geen GMO-voedsel mag produceren. De Eu legt de wereld een soort productie- en handelsdictatuur op. polderland.wordpress.com/2020/02/27/t...

CiTy3 | 22-06-21 | 12:14 | 1

De wereld zou een veel betere plaats zijn als er meer naar onze waarden en cultuur zou worden geleefd. En dat moet vaker worden uitgesproken.

Hume | 22-06-21 | 12:53

Door de Brexit en de houding van de EU daarin, is de geest uit de fles. Engeland gisteren, Zwitserland vandaag, morgen ook andere landen die de handelsbetrekkingen met de EU gaan heroverwegen. Lijkt me heel gezond.

El Rico Grande | 22-06-21 | 12:14 | 1

Zeer gezond en in the end..... weg ermee. Uithuilen en opnieuw beginnen maar dan met ieder land zijn eigen munt en zwaar testen van mensen in Brussel op idioterie want dat heerst nu heel erg daar

thesmul | 22-06-21 | 12:29

Ik begrijp de Zwitsers wel met zo'n onbetrouwbare kliek van EU bobo's, alles mooi presenteren en achteraf zit je met meer ellende opgezadeld zoals GreenDeals en dure verplichtingen.

Reebensteeltje | 22-06-21 | 12:14 | 1

Wat presenteren ze mooi?

Hume | 22-06-21 | 12:51

Naar volk. Rijk geworden door te profiteren van de criminaliteit van anderen. Al bijna een eeuw lang. Zijn over het algemeen vervelende, egoistische boeren, hoewel de jongere generatie zijn blik al op Europa heeft. Denk dat ze dit duur gaan betalen. Zwitserse economie stelt niet zo veel voor dat ze eisen kunnen gaan stellen.

BobDobalina | 22-06-21 | 12:13 | 4

Zwitserse economie stelt veel voor omdat ze heel wat geld en heel wat hele grote bedrijven hebben. Vergis je niet.

Hume | 22-06-21 | 12:50

Een van de weinig landen waar je nog kunt spreken van een democratie. Waar de overheid nog doet wat goed is voor het volk. Resultaat: hoge welvaart, hoge lonen, lage belatingen, vrijheid, rust. Woon er nu alweer een paar jaar. Ontevreden hoe ik als Nederlander als werkende werd uitgeknepenen en geterroriseerd door de belastingsdienst.

waarom dan | 22-06-21 | 14:07

@dr Rechts | 22-06-21 | 12:34:
En schietsport is daar de nationale sport

theo-is-dood | 22-06-21 | 15:58
▼ 1 antwoord verborgen

Mooie plaat weer van Cortés. Maar welke voortand is nu Frankrijk, en welke Moffrika?

J.P.Drapeau | 22-06-21 | 12:13 | 3

Nee joh, dit is het rotte gebit van Van Rompuy.

Astroturfer | 22-06-21 | 12:26

Nou en? Wat heb je aan Zwitserland? Bergen, koekoeksklokken, kaasfondue, zakmessen, jodelen, The Sound of Music en ze praten ook nog eens raar.

Mr_Natural | 22-06-21 | 12:11 | 9

@staat het bier koud? | 22-06-21 | 12:21:
Ik vind bergen prima, maar niet in mijn land.

Mr_Natural | 22-06-21 | 12:24

Koekoeksklokken komen niet uit Zwitserland. Die komen uit Duitsland. Wel hebben ze een werkende Democatie, welvaart, ruimte, vrijheid enz. En inderdaad daar hebben jullie niets aan, dat klopt.

waarom dan | 22-06-21 | 14:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Die kleuters in Den Haag kunnen nog niet eens een regering vormen naar de geest van de verkiezingsuitslag, laat staan dat ze weerbaarheid kunnen tonen tegen de ondemocratische macht uit Brussel, want baantjes carrousel. Nederland moet anders, en uit de EU.

Nederlanddraaitdoor | 22-06-21 | 12:09 | 1

Helemaal eens en als wij er uit gaan zullen er velen volgen. Dat gaat wat kosten maar in the end een fractie wat wij de volgende 10 jaar kwijt zijn als we er in blijven. Ik ben er voor een één Europa maar dan zonder dat idiote Brussel en uiteraard zonder monopolygeld zoals de Euro

thesmul | 22-06-21 | 12:34

De Zwitsers kunnen gewoon af en toe de tunneltjes sluiten om die EU despoten een lesje te leren.

geen koning | 22-06-21 | 12:03 | 1

Inderdaad, de EU heeft Zwitserland ook nodig, niet enkel andersom

Hume | 22-06-21 | 12:47

Lillike neus heeft dat vliegtuig. Vraag me af of die wel kan opstijgen of alleen over de grond kruipen.

Deksmaat | 22-06-21 | 12:02

Nou vooruit dan maar. Vanaf 15 jaar en ouder mag er op specifieke scholen weer over LHBTQ gesproken worden.
En nog even dit: De man van mijn dochter gaat een trambaan bouwen van Slofok naar Sziget maar komt nog 3 miljard tekort.
"Oh, had dat dan eerder gezegd!"

geen koning | 22-06-21 | 12:01

Niet te stoppen honger naar macht smaakt naar meer, nietwaar bolle Frans.

De moderne dictatuur ziet er zo uit. Nog sancties gedaan tegen Wit-Rusland, splinter -> balk.

Roze_bril_drager | 22-06-21 | 11:59

Eens! En prachtige prent van Cortes!

flupsen | 22-06-21 | 11:59

Hoeveel Zwitsers zullen de Azijnbode lezen? Zullen het vast een indrukwekkend artikel vinden.

Lorejas | 22-06-21 | 11:58

Ik heb een idee:

Kunnen we niet gewoon een wereldregering beginnen? Dat de hele planeet een grote federatie wordt onder gezag van ... nou laat ik mezelf dan maar opofferen.

Met dan ook een wereldleger. Gewoon één leger dat iedereen beschermt. Dan ben ik ook wel generaal, vooruit dan.

Knufter | 22-06-21 | 11:52 | 4

Dan hoop ik dat je een verlicht man bent. In godsnaam niet weer een democraat, technocraat, econoom, socialist, communist, fascist of een aanhanger van een religie.

Axelvon | 22-06-21 | 11:58

@Axelvon | 22-06-21 | 11:58: Ik zal alles wat ik van het volk steel jaarlijks in een lijstje publiceren.

Verder ga ik knokploegen optuigen tegen grafitti en hondenpoep.

Knufter | 22-06-21 | 12:01

@Knufter | 22-06-21 | 12:01hmmm.. klinkt als een technocraat

Axelvon | 22-06-21 | 12:03
▼ 1 antwoord verborgen

De grotere bedrijven in Zwitserland zullen worden gedwongen om zich te verplaatsen naar EU-landen als ze nog voor de EU willen produceren. Dat gaat nog pijn doen daar.

* Il Principe * | 22-06-21 | 11:52 | 7

@Kapitein Sjaak Mus | 22-06-21 | 12:05: Rolexen.

Sinterbikske | 22-06-21 | 12:14

Pilatus Aircraft

Major-Disaster | 22-06-21 | 12:23

@BobDobalina | 22-06-21 | 12:10: want voor onkreukbaarheid en degelijkheid moet je bij de faalhazen in Brussel zijn? Zwitserland is een uitstekend bestuurd land wat niet geleid wordt door mensen die gaten hebben in hun geheugen.

therealbraindump | 22-06-21 | 12:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Europa was een ijzersterk merk totdat Brussel zich ermee ging bemoeien.

Axelvon | 22-06-21 | 11:52 | 1

Nee, feitelijk zeker niet. Brussel is altijd de administratieve hoofdstad van de 'EU' geweest, dit gaat terug tot aan de start dagen van de EEC, grofweg de periode na WO2. De EEC op zijn beurt, is oorspronkelijk gesticht om de output van industrieën niet langer voor wapen productie in te zetten, echter voor vreedzame doeleinden in te schakelen (Dit vormde de reden dat de UK uiteindelijk midden jaren 70 lid werden). Achter dit grond principe, ligt het denken dat het maar eens afgelopen moest zijn, met de vijandigheid tussen Frankrijk en Duitsland. Voorgoed.

Pas later kwam het idee, het anders denken, van een Europese Superstaat, naar het model van de Verenigde Staten, uit ditzelfde Brussel. Dit uitgangspunt echter is veel recenter (Timmerfrans en Co.).

Nederlandop1 | 22-06-21 | 12:33

De EU wil alleen maar iedereen ontwortelen. Je mag niet meer trots zijn op jouw nationaliteit. Integratiegekut ook nog eens. Ik ben echt totaal pissig sinds een half uur. Ik heb niet per definitie een hekel aan BOA's. Ik heb ook niet per definitie een hekel aan Turken.
Ik liep net achter twee handhavers die aan het handhaven waren en onderling TURKS spraken! Mensen in dienst van de Nederlandse Overheid, die ik NiEt KaN vErStAaN! Gewoon op straat.
Wellicht is dat in de Randstad al normaal. Ik heb het hier in Twente nu voor de eerste keer meegemaakt. Ik ben gewoon kwaad. Het is alsof IK mij hier een buitenlander voel nu.

Leptob | 22-06-21 | 11:49 | 5

Is toch niet zo raar?
Ik kan in Twente de BOA's ook nooit verstaan.

Kapitein Sjaak Mus | 22-06-21 | 12:01

Wat deden de 2 grootste EU-adepten (Rutte, Timmermans) gisteren bij het Nederlands elftal. Beetje schizofreen eigenlijk om te juichen voor een natiestaat elftal.

Roze_bril_drager | 22-06-21 | 12:21

Daarom is de werkloosheid ook nooit zo heel hoog. Alle ambachten worden uitgeroeid en vervangen door controlerende taken. Welkom in Nederland.

grietmetgroenefiets | 22-06-21 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

De Duitse minister Klöckner onlangs: alle ministers hebben de indruk dat het gedrag van Timmerfrans het vertrouwen in de Europese commissie in gevaar brengt .. Worden de gebeden van burgers en bedrijven verhoord? Aftreden Franske in 3, 2, 1, ..

Harry.Langezwaal | 22-06-21 | 11:49 | 1

Frenske is een symptoom. Dankzij het DNA van de EU kan ongecontroleerde celdeling plaatsvinden. Frenske maakt daar gebruik van en gelooft er inmiddels ook in (zichzelf). Haal Frenske weg en elders komt het weer op met ander gezichtje.
Alsof je een Luxemburgse alcoholist inruilt voor een faal Duitser. Het maakt niet uit.

All_yall | 22-06-21 | 11:56

Zwexit is Volkskrant-zwets.

XHannibalX | 22-06-21 | 11:47

Ons land is al verkwanseld, de echte chaos breekt komende tijd uit als het ECB-banksysteem in elkaar dondert als Italië/Spanje en Frankrijk niet meer zonder boevenstreken overeind gehouden kunnen worden.

hagelkruis | 22-06-21 | 11:45 | 3

Draghi zei al: "whatever it takes". Ieder middel is toegestaan om de leugen van de Euro in stand te houden.

Koning Willy | 22-06-21 | 11:47

Ik verwacht nationale munten onder de koepel van de Euro en met een wisselkoers t.o.v. de Euro. Op die manier kan de politiek gezichtsverlies nog enigszins voorkomen, en kunnen de landen eigen monetair beleid voeren naar gelang de stand van de eigen economie. Dan zit in een Euro een mandje van Europese munten, zoals het altijd al had moeten zijn zonder politieke en fiscale unie.

Harry.Langezwaal | 22-06-21 | 11:52

Tja, maar er wordt massaal VVD gestemd, dus men vindt het allemaal best. Niet zeuren, zou ik zeggen. Partijen die wel tegen de EU zijn worden zwart gemaakt.

pjisonline | 22-06-21 | 11:45

"Ja maar je hebt nu wel gratis roaming hoor!" en "ja maar je kan nu zonder kosten in de EU pinnen hoor!".
En dan houden de voordelen wel op. Over de nadelen dat het ons per persoon duizenden euro's per jaar kost hoor je ze niet, dat de democratie uitgehold word hoor je ze niet.

2voor12 | 22-06-21 | 11:44 | 2

Ja en er was wel vrij reizen, maar nu niet meer, haha.

pjisonline | 22-06-21 | 11:46

Volgens mij is dat gratis pinnen zojuist afgeschaft in eigen land.

Knufter | 22-06-21 | 11:56

Bezielt ze niks. Zijn al volledig deel van de EU, op een paar uitzonderingen na. Wordt door een achterlijke partij als de SVP beetje omhooggespeeld omdat die op het punt staan hun tweede zetel in de Bundesrat kwijt te raken.

van Oeffelen | 22-06-21 | 11:43 | 1

Een afwijzing is voor de EU alleen maar een uitnodiging om de onderhandelingen op een ander moment, onder een andere naam en anders wellicht in gedeeltes, voort te zetten.

All_yall | 22-06-21 | 12:08

Ik zag de '66 propaganda op de NOS over Wit Rusland. Wat een verschrikking, moet Kaag hebben gedacht in het regeringsvliegtuig naar Luxemburg.
We gaan eerst Assange politiek asiel verlenen in plaats van al die raketgeleerden uit ReliAzie.

61 | 22-06-21 | 11:43

Naast de Timmerfrans-ferrydiensten die als pendeldienst fungeren voor het halen vandaag asielzoekers is er nu dus een een air Frans kist die de expansie van Europa gaat garanderen. We moeten nog wel eerst even af van die boeren, veestapel en biodiversiteit maar alle vertrouwen in dat we dit varkentje gaan wassen en die miljoen nieuwbouw woningen er zullen komen...daar zorgt Guy en Frenske wel voor

Hollandse_blauwe | 22-06-21 | 11:41

De EU topambtenaren hebben de macht in de EU. Niet de informele macht, maar formeel. De natte droom dus van de top ambtenaren hier ten lande, vandaar dat X66, PvdA en Volt zo ontzettend pro-europa zijn. De VVD sputtert nog een beetje tegen maar weet dat de ware macht bij de 4e macht ligt

BASinnic | 22-06-21 | 11:40

*liefhebbend rood paspoort met wit kruis zachtjes likt. Ik doe normaal zelden mee met Volksabstimmen maar deze keer wel.

FustViking | 22-06-21 | 11:39 | 2

Niet te vroeg juichen.

All_yall | 22-06-21 | 11:44

Nelis is it you?

@cid | 22-06-21 | 14:29

Laten wij hopen dat dit niet zo smerig wordt als de Brexit. Maar ik vrees het ergste want Brussel heeft niets geleerd en wilt niets leren.

loser | 22-06-21 | 11:39 | 1

Nee, want toegeven dat ze er wat van leren, betekent het eigen ongelijk, en dat kan natuurlijk niet. De EU is een project dat moet lukken, failure is not an option. En zolang het iedereen binnen de EU-overheid meer geld oplevert dan waar dan ook, zal deze rijstebrijberg echt niet worden opgegeven.

FrankVeer | 22-06-21 | 11:49

Voorspelling over die top en dat kamerdebat; men gaat heel hard roepen dat ook Hongarije heel hard aangepakt moet worden, immers "gedeelde waarden". Men vergeet daarbij even lekker, dat -los van de grote steden her en der, zoals Budapest, Bucharesti, Sofia, Warschau- de waarden in Oost Europa ten aanzien van de gender-letterbak ongeveer net zo positief zijn als in de Arabische wereld. Onze westerse normen opleggen aan de hele unie is dus onzin; zet het door en ook HU en wellicht zelfs meer stappen uit de EU. Niks zo trots als een Hongaar. Die gaan echt niet buigen vanwege geld. Ze bogen ook niet voor Russische tanks. Dat geldt voor heel Oost Europa trouwens; allemaal landen die eerder om ideologische redenen die de hunne niet zijn met een enorm machtig blok streden om vrijheid.

DeJemelscheet | 22-06-21 | 11:39 | 11

@Knufter | 22-06-21 | 11:57: Oh? Voorbeeld uit Roemenië dan maar:

"Twee-derde van de homo's in Roemenië verbergen hun seksuele geaardheid om discriminatie en geweld tot een minimum te beperken"
"Daarnaast heeft in ons land een homoseksueel niet het recht om iets na te laten aan zijn partner en ontvangt hij geen nabestaandenpensioen. Als zijn partner in ernstige toestand in het ziekenhuis ligt, kan een homoseksueel niet naast de persoon van wie hij houdt zitten."
- Asociației ACCEPT, dé LGBT organisatie van Roemenië.

Verder is er niks aan de hand en is daar alles net als hier. Als je maar niet met je vlag zwaait.

DeJemelscheet | 22-06-21 | 13:24

@R.F.Pickering | 22-06-21 | 12:47: Precies. Hoe meer de EU zegt 'mag niet" hoe meer de Oost Europeanen, en HU zeker zeggen; dat bepalen we zelf wel even.

Ik zag het al toen in in Oost Europa woonde, en het is alleen maar erger geworden. Men is er klaar mee dat "wij" de zogenaamde "gedeelde waarden" bepalen en opleggen.

DeJemelscheet | 22-06-21 | 13:32

@DeJemelscheet | 22-06-21 | 13:24:
Wie mag er dan naast het bed zitten? Uitsluitend familie?
Dat zou kunnen. Zo niet, dan kan een vriend iemand bezoeken.

Arachne | 22-06-21 | 23:31
▼ 8 antwoorden verborgen

Prachtige foto...een dikke karper met 2 vleugels.

Sexopolis | 22-06-21 | 11:37 | 2

'Air Frans' maakt mijn dag.

MickeyGouda | 22-06-21 | 11:35 | 3

Mijn dag ook.

viejohuevon | 22-06-21 | 11:37

"LuftFransa" had ook nog gekund.

Binkoo | 22-06-21 | 11:52

Wat hebben de bovenbaasjes van de EU nu eigenlijk geleerd van de Brexit over het eigen functioneren, 0 zelfreflectie.

therealbraindump | 22-06-21 | 11:34 | 6

@ therealbraindump
Die EU bovenbaasjes vinden dat ze niets hoeven te leren van wat dan ook
en al helemaal niet van Brexit, waar het vervolgtraject bestaat uit het VK te laten boeten en bloeden voor het lef er een andere mening op na te houden
Brexit dient afschrikwekkend te zijn voor ieder EU-land dat overweegt om tegen het Dictaat uit Brussel in te denken gaan

Tobi | 22-06-21 | 11:47

@Tobi | 22-06-21 | 11:47: het enige waar de EU bovenbaasjes mee bezig zijn is de bestaande EU woning, een gammele constructie met een verrotte fundering, nog verder uit te bouwen ter meerdere eer en glorie van henzelf. Deze constructie dondert een keer in elkaar, de enige vraag is, wanneer?

therealbraindump | 22-06-21 | 12:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Zwitsers betalen niet graag voor een ander.
Gelijk hebben ze.

Toetsenbordcomplex | 22-06-21 | 11:34 | 3

Geen geld, geen Zwitsers. Heel andere samenleving.

van Oeffelen | 22-06-21 | 11:44

"Resistance is futile."

Mr. Happy | 22-06-21 | 13:40

Niemand doet dat graag. Wat de Nederlandse overheid wel graag doet is met jouw geld voor en ander betalen

waarom dan | 22-06-21 | 14:22

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos