Te Koop: iets te dure stijlloze Duitse klassieker
Eerst grinniken om het kenteken en dan toch twijfelen om te gaan kijken
Op internet is een klassieke Mercedes R107 380 SL uit het goede wijnjaar 1981 opgedoken. Puik zilveren harde kap-versie van een klassieker met een V8 en een relatief lage tellerstand voor z'n leeftijd. Wij eeuwige grote kleine kinderen moesten vooral grinniken om het stijlloos correcte kenteken: GS - 69 - BS. Allemaal waar. Maar dan ga je ook denken 'Goh, leuk voor het weekend' en ook om de binnenstedelijke autohatende bakfietsers in onze bloggersdomicilie Amsterdam de ogen mee uit te steken in de stad. Maar hij is wel steil geprijsd. We vroegen het ff na bij De Vakjury: "Voor die prijs moet hij redelijk perfect zijn, maar ik zie wat roest bij de deur foto's (achter de plastic covers en rubbers). Ook rubbers subframe zien er niet nieuw uit, dus vraag na wat er allemaal aan vernieuwd is. Kap is kapot en een dorpel is doorgeroest. Lakwerk ziet er goed uit, maar is altijd op foto's, dus kijken. In mijn boekje zou deze sub 15K moeten zijn...Maar neem een garagist mee...for sure!" D'r staan ook nog een zooi andere te koop (eigenlijk moet je de 560 hebben natuurlijk) en die zijn vaak scherper geprijsd maar ja, dan heb je dus niet dat kekke kenteken...
Reaguursels
InloggenRDW kentekencheck: kilometerstand onlogisch.
Een oude afgetrapte rammelbak dus die ze hebben gereviseerd door de kilometerteller terug te draaien.
... of je laat je 100 keer laveloos veilig thuis brengen door Uber.
Moet je de commentaren hier eens lezen, aldus de bezitters van een zwarte of grijze Opel of Golf.. man man.
Dit is wat je noemt een prachtige klassieker en goed betaalbaar ook nog eens..
Zat eens te kijken bij de alternatieven voor die auto die onderaan staan, en het valt wel op: een heleboel auto's van 40 jaar oud die nog geen ton gelopen hebben. Zelfs eentje van 1979 uit Californië met 11 kilometer (!) op de teller. Van een oud vrouwtje geweest die blijkbaar naast de dealer woonde. Wat een mazzel!
Volkswagen.
Mercedes.. hou op met me! Zigeuner/bontkraag bak.
Beste redactie, als het doel met name is om de "binnenstedelijke autohatende bakfietsers" zoveel als kan te irriteren kopen jullie, om meer dan één reden, beter een Nissan Patrol 3.0 TDI uit pakweg 1999/2000. Groter, meer uitstoot, minder roest, meer geluid, goedkoper in aanschaf en onderhoud, en minder kans dat bij het voorbij rijden van een bakfiets Sterre of Finn ineens in een vlaag van totale verveling besluit om de halflege beker van de avocado-frambozen-muntsmoothie van zeven euro in je kar te dumpen. Ook bij een frontale botsing met een bakfiets ben je ongetwijfeld beter af. img.ricardostatic.ch/t_1800x1350/pl/1...
U kent mijn buren? Die hebben twee kinderen Sterre en Finn en een bakfiets. Ze hebben 1,5 miljoen betaald voor 110m2 zonder parking.
Oh my god wat een gelul
Weet u, inmiddels aangekomen op 'middelbare' leeftijd en relatief goed verdienend... ik ga toch nog eens serieus overwegen om zo'n ding te kopen. Voordat ik auto's echt niet meer belangrijk vind en ik defintief uit mijn mid-ife crisis kom. Het moet wel zijn rechthoekige SL zijn
Tips? Waarschuwingen?
(hier komt de ellende...)
Ik heb geen verstand van de SL, maar hieronder werd de 300SL getipt m.b.t. de motor en dat kan ik bevestigen. Ik heb in een ver verleden 2 300E's W124 gehad, de M103 motor is onverwoestbaar. De laatste reed ik probleemloos van 110d naar 490d km (op LPG) en toen liep ie nog perfect.
Deze moet u hebben:
classics.honestjohn.co.uk/reviews/mer...
Alvast gefeliciteerd met de aankoop.
Als investering de 600 v12 als driver de 500. De v12 kon je een gulden op een zijn kant op zetten wanneer die stationair draaide.In historische juiste race kleur: zilver. Silperpfeil. De v12 zat ook in de Pagani Zonda. Zwart interieur heeft mijn voorkeur maar rood kan ook.
American Gigolo ?
Heb het idee dat er bij deze onder de aangebrachte tectyl nog wat onaangename verrassingen zitten en dan is 20k véél te veel.
FF met het schroevendraaiertje en hamertje aan de slag voor je hem koopt. Een beetje sleutelaar en plaatwerker prikt hier letterlijk zo doorheen als deze rot is.
Mooi zeg, ik heb wood....... in het dashboard en de deuren.
Ik heb alleen 's morgens wood.
@Peter Emile | 15-05-21 | 23:21: Oud zeker?
380SL is het verkeerde type en het verkeerde bouwjaar. Neem altijd een van de laatste bouwjaren. Vanaf '86. Je hebt dan af fabriek een katalysator en ABS. Het type met de kleinste motor, de 300SL, is altijd een goede keuze. Relatief zuinig en betrouwbaar. Deze motor werd ook in vele andere types gebruikt. De 560SL komt altijd uit de VS. De historie is dan weer moeilijker te achterhalen. Lelijke dubbele koplampen worden bij invoer vaak vervangen.
Precies!
En de dikke bumper bij die Amerikaanse uitvoering.
Dat zijn zulke ordinaire stijloze slettenbakken. Afgezien van het soort volk dat ermee denkt te pronken. Nee is niks. Leuk voor een ander.
Prius?
@Trasnochador | 15-05-21 | 23:01: NEEN!!!! Stijlvol zwevend over des lands wegen met 1983 CX2500GTI
Ik wil hem graag kopen deze mooie mercedes.
Dus bij deze bied ik mijn oude auto aan het betreft een auto van het bouwjaar 2015.
Het kenteken is jv-194_s doe een goed bod en deze leuke stads auto is van u .
www.kentekencheck.nl/kenteken?i=JV-19...
Leuk karretje, zeker, maar ik denk dat we blijvend van mening zullen verschillen over wat een "goed bod" is.
en kan ik er een corsa van uit '91 bij inruilen?
Deze wagen kan zo in een Duitse crimi waar de rechercheur eeuwig met een erectie loopt.
Harry, hol mahl den Wagen!
Of Tampert:
www.dailymotion.com/video/x2acibw
@Basil Fawlty | 15-05-21 | 19:07: Ik kwam Tampert gisteren nog tegen, die zit weer lekker te schrijven in het Zeeuws Vlaamse.
@uisge baugh | 15-05-21 | 19:41:
Als zijn nieuwe boek uitkomt kun jij in ieder geval zeggen: "I was there." Lol!
'Harry, hol schon mal den Wagen’ komt overigens als zodanig in geen enkele aflevering voor
Nothing more than a E39 540i, it's all i need!
Heb er ook eentje gehad, de touring. Kon daar inderdaad alles mee totdat alles stuk ging.
@Joffri | 15-05-21 | 19:10: Ik ben overgestapt naar de G30 540I.
Sorry, maar dan is de 530 natuurlijk veel interessanter. Met de prachtige zes-in-lijn motor; veel gebalanceerde en fijner rijden dan de v8 van de 540. Qua model is E39 wel een van de hoogtepunten in de BMW-geschiedenis.
@rederijker | 15-05-21 | 19:52: De 6 in lijn blijft inderdaad een heerlijk blok !! zowel om mee te rijden als om aan te sluetelen. Kent wat zwakheden maar een beetje kenner lost dat wel op.
Ah, de Bobby Ewing... Nice
Reed Pam toch altijd in? Niet Bobby..
Die auto doet mij altijd denken aan de Mercedes reclames in de Amerikaanse Playboy die mijn vader altijd kocht vanwege de goede artikelen.
Vroeger waren Mercedessen van veel betere kwaliteit, toen werden ze gemaakt met staal van Nederlandse fietsen.
Zoek een 300SL Gullwing. Liefst opknapper die al wat jaartjes in de garage van uw opa staat weg te kwijnen. Richtprijs 1000 euro. Sleep hem zelf wel naar buiten en naar m'n garage. Groet, Gerard Hebzucht.
18GD24
39JJ39
HG72ZS
XX69XX
Dat waren de kentekenplaten destijds van pa's auto's. Vraag mij niet welk kenteken ik nu op mijn auto heb. Dan moet ik eerst uit het raam kijken.
Xx69xx heb ik ook een tijdje gehad.
Vond het persoonlijk een ruk auto.
Ik reed ooit 69-HS-DG getekend door Pininfarina
Jt39JG staat ook in de schuur. Fijne auto beetje duur.
Heb een auto met kenteken gehad waarin o.a. PVV stond.
Zit je dan in je merc cabrio met dit kudt weer!
Cabrio kun je ook het dakje dicht maken.
@Bjorn19851111 | 15-05-21 | 18:53:
Hard top or soft top? Lol!
Ik krijg zelf van een softop een hardtop.
Btw waarom is het nieuwe Topgear niet om aan te gluren zo slecht?
Stop er svp asap mee BBC, maak jezelf niet nog belachelijker.
Was het oude oh zo spontane weer op reis met 3 auto's Topgear toch ook?
Goeddoeme in 1995 verkocht voor een grijpstuiver...
Had ik nooit moeten doen.
Zonder het nodige plaat werk had hij er waarschijnlijk ook niet meer geweest.. Roesten doen die dingen wel...
Ik heb een grote pik en een mooie vrouw. Ik heb geen sportauto nodig.
Als die mooie vrouw mijn pik ziet, dan was je blij geweest met een sport auto.
"Ik heb een grote pik en een mooie vrouw"
Mannen die zo praten, ZIJN meestal een grote l@l.
Sommigen vrouwen happen meteen als het woord lul horen.
@Bjorn19851111 | 15-05-21 | 19:08: deze hapreactie vindt zijn oorsprong in het zuigreflex.
Je vergeet geen geld
Mercedes Adrienne Ramona Manuela Jellinek (Wenen, 16 september 1889 – 23 februari 1929) is de dochter van Emil Jellinek, een Oostenrijks zakenman en de naamgeefster van het automerk Mercedes. Haar voornaam wordt ook wel op Franse wijze gespeld, als Mercédès.
Haar vader was naast diplomaat en verzekeringsagent ook auto-importeur en hij deed het bedrijf Daimler suggesties voor een nieuw model, dat hij op de markt bracht onder de naam van zijn dochter Mercedes. Op zijn aandringen nam Daimler deze naam over als officiële naam, op 23 juni 1902 werd deze als merknaam geregistreerd.
Zou het ook zo'n groot merk geworden zijn als haar naam Rosamunde was geweest? Of als de achternaam gebruikt hadden, Jellinek?
Heet zijn kleindochter Eva? Die ken ik ergens van, of zoiets.
Du Dieter, Ich kaufe bald 'ne Ramona.
Nee, dat klinkt inderdaad niet.
Dan had ik de afgelopen periode in de Mercedes-kliniek gelogeerd.
Nog een mazzel dat haar naam niet 'Sieglinde' was.
"Harry, hol mal die Rosamünde".
Ik ben ook op zoek naar een Duitse oldtimer. Een Tiger I, liefst in Afrika camouflage, met APK. Iemand?
Wat bent u van plan mevrouw?
@Joffri | 15-05-21 | 18:33: Ach, niets bijzonders. Ik sleutel graag, en ik heb de Haynes garage handleiding al.
Een contact in Finland heeft 153 stuks 88 millimeter granaten in de aanbieding, leuk voor oud en nieuw.
En de Afrika camo kleur goed af bij een Gucci nektasje.
Ik kan je vertellen het is een heerlijke 2 zitter. Voor de jaren 80 begin 90 In de jaren 80 was het een auto voor het strand en de meisjes. Het maakt de meisjes niet veel meer uit. Dit type auto is uit. Leuk voor een 60tiger maar niet voor jongelui. Jammer. Ik heb er nog 1 in de schuur. 350 sle. De jongens kijken er niet eens naar.
Wat moet ie kosten?
@juankroef ik zou maar opschieten inderdaad had er nog maar 1 in zn garage.
Er zijn er nog zat te koop. Het is alleen jammer dat ze hem niet buiten willen zetten om een tour te maken met andere auto's. Ze gaan nu voor honda s2000 ofzeau.
Tja de SLE bestaat niet, de SLC wel, maar die is sigaretten geld waard.
Leuk zeitgemäs ikon! Maar in het weekend zou ik hier niets aan hebben, dan maar een W123 T-serie (met de Reihen Sechser) om alle Heibeltjes en hun vriendjes van sportveld naar sportveld te transporteren.
Er zit niet eens een trekhaak aan voor dat geld.
Overgespoten dus maar afwachten wat er tzt onder vandaan komt. Banden afschuwelijk bespoten met tyre shine van de action.
De 280 en 380 waren bizar slecht..
Volgens mij was dat doordat ze een enkele distributieketting hadden die konden oprekken of zelfs breken. Zeker bij de 380. Was een v8 en die had beter een dubbele kunnen hebben met als de 500.
En de zuigerringen waren een dingetje..
@niv01 | 15-05-21 | 18:57: zuigerringen?? Misschien bedoelt u zuigerveren? Of schraapveren?
Is van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd in de garage gestaan dus i.z.g.st. (in zeer geroeste staat)
Op sommige zit echt een enorme bumper. Soort van misgeplaatste spoiler. Bedoeling of designfoutje?
VS regulatie.
Waarschijnlijk Amerikaanse import. Moest vande yanks. Je ziet het ook bij Ferrari’s uit de tijd. De koplampen zijn volgens mij ook van de Amerikaanse markt.
@Joffri | 15-05-21 | 18:17: met die afschuwelijke sidelights
@BobDobalina | 15-05-21 | 18:19: jij kan ook overal over mee praten hè
@geen: Bob heeft gewoon gelijk. Zegt ie eens niks raars is het weer niet goed?
Geen designfoutje, idiote USA regels dwongen Mercedes hiertoe.
"The Excellent" https://youtu(PUNT)be/jqjhWnfVfss
Net gisteren zitten te kijken.
@Met_baard | 15-05-21 | 18:19: Heh ik heb de originele top gear en the grand tour helaas uitgekeken. Inclusief specials en deleted scenes boehoe.
Ik heb nooit veel om auto's gegeven totdat ik op een dag voor het eerst een prachtige zwarte SL zag rijden. Toen was ik verliefd. Alleen nooit een gekocht, zo'n sport leicht, want ze zitten best wel laag.
Ja ik had dat met ferrari ook veel te laag .
Rijd nu een vespa.
@Bjorn19851111 | 15-05-21 | 18:14: Ook een goed vervoersmiddel. Vespa SL.
@Bjorn19851111 | 15-05-21 | 18:14: youtu.be/OlwQeET4leo
Hoort er niet gewoon een ster bovenop de motorkop te staan? Of is destijds het verval van het merk al ingetreden?
Die zit erop geplakt bij dit model.
Als de 'sport'wagens van Mercedes 1 ding missen dan is het elegantie en de styling die bij dit soort auto's hoort. En deze vierkante schoenendoos met 2 deuren is precies wat ik bedoel. Duitse auto's (zeker uit die tijd) hebben altijd de neiging om op een pantservoertuig te lijken.
Spuug lelijk, hoewel technisch zeer begaafd..
Dat was met heel veel auto's uit die tijd zo. Gewoon mode. Plus: deze auto was ontworpen voor een heer op stand, niet voor een paupervoetballer of een opgefokt Marokkaantje. En zo ziet hij er nog steeds uit. Met deze auto kan je fatsoenlijk voor de dag komen.
Tussen 1952 en 1963 hadden ze wel een geslaagd modelletje op de menukaart.
Technisch zeer begaafd... Wel waarom soms. Al hebben ze wel een paar vreselijke ontwerpfouten.. Zal niet iedereen met me eens zijn maar die mechanishe brandstof injectie.. Wat een vreselijk ding is dat.
@adam76 | 15-05-21 | 20:53: Die Kugelfischer? Niets mis mee, probeer eens een Lucas injectie te repareren, dan hoor ik u nog wel weer eens!
Weet je wie er ook met een dikke Mercedes reed ?
Jeremy Clarkson
Nigel Mansell
Hamilton?
www.stern.de/auto/mercedes-benz-typ-7...
Femke Halsema?
Ik heb een goede vriend, en die besteld wel eens een meisje en die pooier rijd er ook een dikke mercedes.
Per toeval vertelde hij me dat net.
ER moet ff wegdenken.
Foekje Dillema?
Mercedes is voor varkensboeren.
Oke en welk type heb je ?
@Bjorn19851111 | 15-05-21 | 18:08: hihi. Ooit wel een 220D geruild met een vent die mijn BMW520i graag wilde. Maar mijn vrouw wilde er om bovenstaande reden niet mee rijden. Dus weg ermee. De auto….
Goh,heb er een en ik heb geen varkens .ja wel in de vorm van karbo's telt dat ook ?
Hahaha dus was niet binnen jullie norm?
@Normpje | 15-05-21 | 18:09: de huidige coupes van mercedes vind ik subliem. Zijn helaas geen varkensboeren die er in rijden hier, maar veel jongens uit prachtwijken die op een wonderbaarlijke manier op jonge leeftijd veel geld hebben verdiend.
@BobDobalina: bij ons verdiennen ze geld met werken .
@Normpje | 15-05-21 | 18:09: Typisch, met een BMW had ze geen moeite? In die tijd was Mercedes een merk voor ondernemers (inclusief varkensboeren en aannemers); BMW was iets voor succesvolle managers en directeuren (enkel D, geen DGA dus). En ook toen zei men al: "Je rijdt BMW op op te vallen; een Mercedes rij je om gezien te worden".
Geen stijl doet graag standje 69
En Baccalaureus Scientiae.
Oh, ik dacht dat BS voor 'bullshit' stond.
Mooi!
SL zijn altijd mooi, helemaal van de modellen daarvoor. De 380 is volgens mij alleen wel een problematische motor.
En de 280 ook.. Extreem hoog olie verbruik.. Zuigerringen die kapot gaan.. Enzovoorts
Is eenvoudig op te lossen
@CamaroHans | 15-05-21 | 20:04: Ja natuurlijk, Koffiedik in de olie. Gaat goed voor de verkoop .. en de 100 km er na.... Voor de rest is het gewoon ouderwets aan de bak....
Het probleem is de distributie ketting, tegenwoordig is dat een slijtage onderdeel geworden. Gezien de leeftijd zou ik mij meer zorgen maken over roest. Veel duurder in reparatie dan een schroef onderdeel.
Die wieldoppen lijken van plastic. Het zal.
Putdeksels heette die.
Zijn de zgn putdeksels. Origineel werd deze auto geleverd met de zgn kroonkurken. Putdeksels zijn van na 85.
@BobDobalina | 15-05-21 | 18:05: Excuses. Bedacht me net iets te laat dat ik niet aan fipo's doe. Na al die jaren nog verbouwereerd. Haal maar weg. Ik schaam me kapot.
@Hetkanverkeren | 15-05-21 | 18:11: niets om voor te schamen. Jaren 80 fenomeen en kan me best voorstellen dat het niet je smaak is.
REAGEER OOK