Gigantische joekel vast in Suezkanaal, kost talloze rederijen miljoenen per uur
Gebeurt de beste.
Nou, daar gaan wij de beste stuurlui eens even wat van zeggen. Met 220.000 ton, 400 meter lang en 59 meter breed een van de grootste containerschepen ter wereld op weg naar Rotterdam, maar komt waarschijnlijk iets later aan met z'n 20.000 containers. Volgens de Taiwanese operator Evergreen Marine Corp werd het schip de kade in geblazen door een "sterke wind" en dat hebben we vooralsnog maar te geloven. Live AIS-tracker hier. Het schip ligt sinds gisteravond muurvast, vanaf de kade uitgraven (foto na breek) heeft voorlopig weinig zin. Dan maar volledig ontladen ÓF het Nederlandse SMIT Salvage met hun ondoenlijke grote takelkranen erop los laten. Enfin, honderden andere containerschepen liggen nu in een file (video na breek) en dat kost dus heel veel geld per minuut. De global energy supply chain heeft in ieder geval al een flinke tik te pakken. Lege schappen bij de Action Nederland in opstand!
Update: de gigant ligt er naar verluidt iets minder laf bij, waardoor er mogelijk weer bootjes langs kunnen.
Het is niet vol het is druk!
Alle beetjes helpen
Reaguursels
InloggenMeneer heeft eerst een hele grote pik gevaren met dat schip (te zien op vesselfinder.com), dus ik denk niet dat dit een ongeluk was :P
Tijdje geleden alweer. Roro en een Belg die vergeten was de deur dicht te doen.
Is het nou Evergreen of Ever Given? Op het schip zelf staan blijkbaar beide opties. CNN noemt het tweede.
Rederij-scheepsnaam
De scheepsnaam is Ever Given, de rederij is Evergreen.
Een beetje VOC mentaliteit mag er wel bij.
Gewoon lekker de oude route om Afrika heen doen. Dan ben je nog eerder in Europa.
De Noordoostelijke Doorvaart schijnt ook een optie te zijn heb ik mij laten vertellen.
cokesmokkelaars opgelet: aankomende week/weken chaos in Rotterdamse - en Antwerpse havens
Zou die Italiaan een zusje hebben ?
Ik ben er wel eens doorheen gevaren. De loodsen daar hebben een incompetentie-niveau zo groot als Hugo de Jonge. Je geeft ze een vuilniszak met sloffen sigaretten en whiskey in de hoop dat je een beetje vlot met het konvooi mee kan, ze ratelen wat in het Arabisch in de VHF en daarna steken ze verder geen poot uit en liggen alleen maar in hun opgeëiste hut te ruften. Windvlagen komen daar veel voor in de woestijn (grote temperatuurverschillen en dus wind), maar een beetje stuurman/roerganger zou daar wel mee moeten om kunnen gaan. Als je naar de past-track kijkt lijkt het ook op een soort opstuurcorrectie die is misgegaan.
Gelukkig hebben we op de Westerschelde betere loodsen, dat wil je bij Bath niet op de dijk hebben. Maar als het een "blackout" van het schip zelf was, dan is het slechts een kwestie van tijd. Zag pas de Al Muraykh, ook 400 x 59 m, helemaal volgestouwd - idd met Home en Love en blauwgeverfde sloophouten meuk voor Casa - en het was niet eens hoogwater. (Herinner me nog goed de tests met de destijds grootste containerschepen, 360 x 50 m, alleen met hoogwater, begeleid door slepers.)
@MisterC | 24-03-21 | 14:18:
Dat wordt nog eens 'grappig' als ze met zo'n groot vrachtschip bij te laag water over de Liefenhoektunnel varen en deze dan lek slaan. Die ligt zo dicht onder de Scheldebodem, dat ik echt met zweethanden en horrorscenario's voor een goeie film er door heen rij.
En opnieuw houdt Spartacus ons op de hoogte van de ontwikkelingen in de wereld die er echt toe doen.
Nu de Action niet bevoorraad kan worden verwacht ik de definitieve volksopstand in Nederland. Dat terrasjes niet open kunnen is al een veenbrand, maar kom niet aan onze “HOME” en “LOVE” letterdecoraties. Want dan ken je dit volk nog niet!
Hahaha, vergeet ook niet de bordjes met "KITCHEN" en "BEDROOM" voor de vergeetachtigen
Dat heb ik ook wel eens op zaterdag avond zit ik toch zo vast in een gleuf.
Vaak tot maandag.
Dat je dan zo graag dingen wilt zeggen maar ze niet in 1 bericht krijgt omdat je steeds pas na het verzenden de nieuwe oneliner bedenkt. Kut he
Schip klem in het kanaal, onze schuld langer in avondlockdown
Ze moeten de containers volblazen met helium.
Een paar jaar geleden was er een stuurman ( alleen op de brug )die van de brug naar het toilet ging , de toilet deur wou niet meer open . Resultaat vastgevaren.
De broer van de schoen aan het roer!
Dat komt ervan, als je dit soort schepen laat bemannen door de goedkoopste zeelui die derdewereldlanden te bieden hebben.
De goedkope Chineese rommel zal zich nu wel snel gaan ophopen, daar in China.
Of door operette-zeelui zoals Schettino van de Costa Concordia.
@Koning Willy | 24-03-21 | 12:54: Vada a bordo, cazzo!
En die stagiaire, ja die werkte er nog niet zo lang.
Die Egyptenaren hebben dat schip vast zo weer los.
Nou en. Als er geen vaccin aan boord zit mag dat schip opzouten van ons.
Hahaha! Dat graafmachientje erbij...
Zijwind snelheid padbreedte bldibla. Lekker omvaren. Zie je nog eens wat...
Over action gesproken. Vanaf wanneer kun je een vaccin kopen bij de action?
Pak 6 stuks 3€ met een gratis doe het zelf setje te waarde van 0.50cent.
Een containerschip vol gestapeld met containers is een flinke windvanger. Als er plots vanuit een bepaalde hoek een enorme wind komt opzetten dan duurt het ff voor het schip terug onder controle is. Er zal ook wel met een aangepaste snelheid zijn gevaren. Dan is moeilijk te anticiperen als men niet gelijk door plaatselijke omstandigheden full speed kan geven.
Zo zo, lang op de grote vaart gevaren? Of nog nooit op een brug gestaan.
Daar hebben ze een loods voor aan boord gekregen en die sleepboten om te helpen om op koers te blijven.
Een zevental Egyptische sleepboten gaan bij hoogtij vanmiddag het containerschip proberen los te trekken.
Weer de 7.
Hopen dat ze nu wel (!) goed met elkaar samenwerken en het schip loskomt.
@DeCynischeAmbtenaar | 24-03-21 | 13:00: 7's werken altijd goed.
Ik dacht dat het over Anouk ging.
Gigantische joekel vast in kanaal.
bij Anouk zit nooit iets vast
@BoetoeVoetoe(btvt) | 24-03-21 | 12:40: Nee... bij anouk is het alsof je een banaan in de gang gooit...
Hoor net dat het 2e stuurman De Jonge was van de loods hoorde dat het ook in dit beter was om zijn kop in het zand te steken.
Ursula von der Leyen was eerste stuurvrouw. Er gaat bij haar wel eens wat mis. Onderzocht wordt of haar diploma plagiaat is.
Raar verhaal, met een paar sleepboten vooraf was er geen vuiltje aan de lucht.
Blijkbaar zaten er een paar te slapen. Wind kan nooit een excuus zijn. Er is altijd wind.
De grootste snijkopzuiger ter wereld (JFJ De Nul, Belgisch) ligt momenteel in Singapore. Ook niet om de hoek.
Jammer, met "past track" op Marine traffic kun je in dit geval niet de laatste mijlen zien.
Op vesselfinder kun je zien dat deze tobbe een piemol tekende voor het binnenvaren van die sloot.
Thans lijkt me de snelste oplossing toch het schip dezelfde behandeling als de Sfinx van Gizeh te geven. Neusje van het schip eraf branden.
Hoeveel kost het beschadigde zand? Ik vraag dit voor een verzekeringsexpert.
Balen, nu moet in nog langer wachten op al die goedkope junk.
"Moving into the 13th hour with no movement."
Ach dat lossen die Arabieren zo op, ze hebben dat kanaal immers ook gegraven. Gaan we het als reaguurders allemaal weer lekker beter weten zeker...
De Arabieren stonden wel onder bekwame leiding van de Europeanen, ene Ferdinand de Lesseps, die het ook bedacht had, als ik mij goed herinner.
@Aisie | 24-03-21 | 12:06: ja uiteraard; nl.m.wikipedia.org/wiki/Suezkanaal
Een soort van Pieter Omtzigt van de containerschepen. Zorgen dat de boel volledig vast loopt door jouw dwarse gedrag ;-)
U bedoeld eerder het beleid van onze overheid, die koerst al geruime tijd af op een ijsschots en blijft achteruit kijken hoe mooi het water daar rimpelt.
“Progress isn't achieved by preachers or guardians of morality, but by madmen, hermits, heretics, dreamers, rebels and sceptics”
― Stephen Fry
ik heb dat soms met TicTac, als er eentje schuin vastzit komt er niks meer door
Ik heb het zelfde met zoetjes in zo'n knijp-doosje van Natrena.
De kapitein moet een Fries zijn. Het moet altijd weer dwars. En zoals je ziet, niet altijd de beste keuze.
een blokkeerfries.
Herkenbaar wel.
Lig ook wel eens vast in een "kanaal" met een gigantische joekel.
En dan komt Smit Salvage niet hoor.
Aanstelleritis.
Joh, dan maar geen Ali en Action goederen.
Een containertje of 2 coke.
Een 40ft container met bootkluchtelingen.
Ja, dat gebeurt.
Heeft mijn overoveroveroverovergrootvader ook al eens gehad toen hij kapitein op een VOC-schip was. Hij had voor dat soort akkefietjes zeshonderd gekochte mensen aan boord die het schip weer recht trokken.
En bedankt. Dankzij jouw overoveroveroverovergrootvader zitten wij nu met Sylvana S. opgescheept.
WIC bedoel je. VOC deed ander soort handel en ellende.
"De Rotterdamse haven kan zich opmaken voor totale chaos"...... welkom in Nederland waar alles veranderd in een chaos.
Nu er even geen containers uit de oost komen kan alle aandacht naar die cokeblikken de uit de west.
De ongeschoren jongens, meisjes en halfslachtigen van Greenpeace zijn aan het opschalen. Basaltblokken in de Noordzee was kennelijk niet afdoende.
Ongeschoren meisjes? Mkay.
Pas op reaguurder Miko is ook in de panelen. Deze hengelaar keurt iedere dwarsliggerij aangaande de beroepsvisserij goed. Hij houdt vast aan een beeld van de Noordzee van 150 jaar terug. Met hier en daar grote oestervelden. Een beetje hetzelfde als goedkeuren dat Greenpeace 's nachts een paar eiken midden op een boerenweiland of snelweg planten, omdat daar 150 jaar terug een bosschage stond.
@Van Urk | 24-03-21 | 11:48: Wil hij ook de Afsluitdijk doorsteken omdat er vroeger een Zuiderzee was? En moslims, die waren hier vroeger toch ook niet?
@goedverstaander | 24-03-21 | 11:50:
Precies, en dat Suez kanaal was er ook niet dus dit is een prima actie
@goedverstaander | 24-03-21 | 11:45: Die greenpeace madammekes hebben borsthaar hoor,
@goedverstaander | 24-03-21 | 11:50:
Trouwens,....80 jaar geleden waren we het grootste moslim land ter wereld,...... maar ik weet niet of ik DAT zo een goed idee vind.
@miko | 24-03-21 | 11:52: Jouw huis, was dat er vroeger wel? Bel de slopers! Maar vooral: je had ook geen internet. Dus weg ermee.
@goedverstaander | 24-03-21 | 11:56:
luister ik ben hypocriet genoeg om niet alles weg te wensen. mijn huis is trouwens veel ouder dan 80 jaar,stamt nog uit de tijd dat de schepen van hout en de mannen vaan ijzer waren.
Met een paar gigantische spuiten ruimte bij de boeg maken en dan met slepers wegtrekken. Lijkt mij de snelste oplossing.
Laten liggen en een omleiding maken kost waarschijnlijk te veel tijd.
Snel.bel ze, die mogelijkheid is vast niet bij ze opgekomen!
@Glasgow Argus | 24-03-21 | 11:45:
Nee dat niet, maar de vergunning om zand te dumpen in de woestijn neemt nog al wat tijd.
@miko | 24-03-21 | 11:50: Als dat een zandbodem is spuit je dat vrij snel weg, of je baggert het. Ze zullen het materieel wel niet bij de hand hebben.
We zitten nu op 46 comments en nog steeds geen opmerking over een gigantische joekel die vast zit in een kanaal.
U had een linkje uit de gay-sectie van youporn verwacht?
En had je nog geeneens gelezen, maar zie mn tegel hierboven (of onder).
@chicago river | 24-03-21 | 11:51:
Normaal ben ik altijd te laat, heb ik eindelijk eens gewonnen.
Ja godverdomme. Ik had net vppr 0,20 cent een paar snijplanken besteld.
Een serieus 'o shit' momentje voor die lui op de brug.
Oh my Goooaawwd!
Soort logistiek Suez coronavirus.
De niet-essentiële winkels kunnen nu het beste hun faillissement aanvragen. OP het moment dat ze open mogen, is er geen handel om te verkopen.
ik hoop ook dat er niet teveel bootvluchtelingen in die containers zitten.
dit geeft ook alweer aan hoe kwetsbaar de globalisering alles maakt. Een land kan dus een bom gooien in het Suezkanaal en de halve wereld heeft daar meteen last van binnen een paar dagen. Dan maar weer de Kaap ronden, de Boesselaere.
Dat was al duidelijk met de Suezcrisis...
@Re:Kniftig | 24-03-21 | 11:35: wordt mooi belicht in The Crown trouwens, voor wie geïnteresseerd is.
je weet toch niet appen aan het stuur
Ik las één P minder, excuus.
Hoe lang zou het eigenlijk duren om zo'n bakbeest te bergen als 'ie door "terroristen" in het Panamakanaal cq Suezkanaal tot zinken is gebracht?
En wat zou dat doen met bepaalde beurskoersen?
Vraag je dat voor een vriend?
Bij een filosofisch moment "hoe draaien de Arabieren het westen het best een kloot af" Hebben we dit al eens een jaar of 15 geleden besproken. Het is een van de makkelijkste manier om op korte termijn een gigantische shitstorm te veroorzaken.
@Lt-Kol Kilgore | 24-03-21 | 11:47: Nee, want dan varen ze gewoon om, duurt langer en kost meer, maar het kan wel.
Weinig. Je hoeft er niet door. Scheelt wat tijd. Thats all
Het kan natuurlijk ook zijn dat Ursula von der Leyen een bijbaantje heeft. Die vernielt echt alles.
Waarschijnlijk is Drumpiet de schipper.
Nu de notoire dwarsligger geband is moet hij iets met zijn tijd....
Is reaguurder Kapitein Sjaak Mus al opgeroepen?
Virusje in de navigatiesoftware denk ik.
U wilt hier naar stuurboord.
Mag dat?
@Boeloeboe | 24-03-21 | 11:33: stuurboord uit.
Vreemd, net in China een update gehad.
Ja, dat komt door de corona.
Dus....
Zucht, heeft Francesco Schettino een nieuwe job? 'Vada a bordo, cazzo!'.
Ik gok eerder op een onderhouds / diepteprobleemje dan op een dwarswindprobleempje.
'Sterke wind' opkliklinkje heeft het over black-out, en dan later over sterke wind.
In Panama trekken ze de schepen met locomotieven door de sluizen. Misschien ook een idee.
Nou, locomotieven... een soort onbemand trekertje op rails kun je niet echt een locomotief noemen
@Arietjuh | 24-03-21 | 11:28: Daar zitten machinisten op, heb ik met eigen ogen gezien.
@Arietjuh | 24-03-21 | 11:28: Hiero:
live.staticflickr.com/2071/2509626837...
De machinist heeft zelfs airco in de cabine.
Herkenbaar.
Ik wens jullie veel succes daar. En geduld. Dit geintje gaat nog wel ff duren.
Herkenbaar? U bent ook zo'n dwarsligger?
@goedverstaander | 24-03-21 | 11:27:
Het schip waarop ik zat, raakte stuurloos, kort voordat we een sluis in moesten. Met een enorme knal raakten we de sluiswand, en kwamen ook klem te liggen. Zowel aan de voorkant als achter ons ontstonden ook gelijk files. Vergeet nooit meer de rooie kop van de kapitein (terwijl dit nou eens niet zijn schuld was).
Na uren hangen en wurgen konden we vlotgetrokken worden en na de sluis weer de reis hervatten. Scheefliggend, met een groot gat aan bakboordzijde, schip krom, konden we linea recta door naar de werf in Werkendam. Vier weken vakantie.
@Deksmaat | 24-03-21 | 11:35:
Jullie hebben de gaten niet even gedicht met de roegel?
@Deksmaat | 24-03-21 | 11:35: Avontuurlijk!
@miko | 24-03-21 | 11:38:
Gapend gat van pakweg 1m2, verbogen en gerafeld staal. Water stroomde naar binnen. Gelukkig dubbelwandig :-)
@goedverstaander | 24-03-21 | 11:41:
O, dat was nog niet eens de ergste schade. We hebben ook een keer een brug gekopt. Ik heb maar 1 jaar op dat schip gezeten, maar ik kan er een boek over schrijven.
@Deksmaat | 24-03-21 | 11:49: Moet je doen, ik koop het!
@goedverstaander | 24-03-21 | 11:51:
Haha cool!
In welke container zitten die immigranten?
Hm, en die kickstarter liep al 1,5 jaar vertraging op...
Die naam Evergreen wat een gotspe.
Suezkanaal is toch wel een waterweg voor kneusjes. Echte mannen, die varen de kaap'ren rond.
Jan, Piet, Joris en Corneel. mannen met baarden.
@Hangtietsmurfin | 24-03-21 | 11:31: Pier en Tjoris.
Ze verzinnen tegenwoordig ook vanalles om de prijzen op te drijven.
Dit moet in de regio opgelost worden.
Ik zou de alarmen in Den Helder ook vast even af laten gaan. Piraten galore straks in de file bij de Hoorn van Afrika. Hup, alles volle gas die kant uit om de schepen te beschermen...
waarschuw de IND en het COA dan ook maar meteen !
En hoe komen die dan bij de hoorn?
Door het Suez kanaal?
@LucaBrasi | 24-03-21 | 11:19: Heeft onze TenaLady al een contingent reddingswerkers gestuurd om de containers af te zoeken naar verstekelingen? Dadelijk komt de target van 500 per week in gevaar, ik zie Benthe al huilen.
De loods was even te druk met iets anders?
"Sterke wind" mn reeDt.
Kapitein.
Eerste stuurman?
Ik wacht even op de reactie van Sjaak Mus of Iglo.
Ik was het niet dit keer.
Gvd hoop niet dat mijn Ali meuk op dat schip ligt, duurt nu al lang voordat t hier is maar nu nog langer ben ik bang. In tegenstelling tot die Ali meuk is de inmiddels bekende Bamihoest het enige wat kennelijk wel heel snel uit China kon komen.
Mijn warme pantoffels van Ali kan ik denk ik volgend jaar pas aan.
Dus dat uitgraven moet met zo'n minikraan da's ongeveer hetzelfde als m'n achtertuin uitgraven met een theelepel.
Ooit geprobeerd?
Eerst een olifant doodgooien met watjes. Kun je die daar mooi begraven.
Is dat de schuld van #dwarsligger# die hier wel is schrijft?
Voor evergreen wel lekker goedkope reclame op alle kanalen: bilder3.n-tv.de/img/incoming/crop2244...
Soo, breken weer mooie tijden aan voor Richards Bay en Saldanha.
Zullen wel een paar schepen omgeleid gaan worden.
Nu corona de economie in een wurggreep houdt lijkt het wel alsof alles en iedereen z'n stinkende best doet om daar nog een schepje bovenop te doen.
Wereldwijd gebrek aan plastic, ook dat kan, wegens de koudegolf in Texas.
Wereldwijd gebrek aan microchips hadden we al.
Die PS5 gaat voorlopig nog niet geleverd worden.
Voor de aandelen in chipgerelateerde bedrijven is het best feest. Dat je met je winsten in geld weer niets kan kopen, is minder.
Als de economie valt of staat met de verkoop van de PS5 dan is het wel heel beroerd.
In de tussentijd hou ik mijn Gameboy SP nog wel aan de gang.
Daarom pleit ik al jaren voor verbreding van de waterwegen.
File's aldaar kosten de maatschappij miljarden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over.
verbreding van waterwegen lost niets op. Je krijgt alleen maar meer verkeer en dat loopt ook weer vast. #achterlijk argument herhaald.
@El Rico Grande | 24-03-21 | 11:06:
Dan maar Shippoolen.
Maar er moet actie ondernomen worden.
@El Rico Grande | 24-03-21 | 11:06:
En wat dacht je van die prachtige bossen vlak naast het Suez-kanaal die ze er voor moeten kappen?
Handen af van Am-el-Isweerd!!
Het is eenvoudig, zet je thermostaat op 25, ook in de zomer. Rij altijd in de 2e versnelling, ook op de snelweg. Steek een extra gaspit aan tijdens het koken en gooi nog een blok hout in de kachel. Met jouw bijdrage worden alle waterwegen vanzelf breder en komt het strand dichterbij :-D
@Nuuk | 24-03-21 | 11:16:
En meer (mobiele)-flitscontroles. Want die schippers hebben maling aan snelheid en indirect dus het klimaat.
Spitsstroken.
Goede bom eronder die 'm precies een stukje optilt maar niet opblaast.
aan de romp te zien is dat al geprobeerd.
Ohja, "precies"
@Draak uit Brabant | 24-03-21 | 11:27: Moet lukken toch met de kennis van tegenwoordig? Precies een autootje op Mars laten landen lukt ook.
Kabel errond en doormidden zagen.
Hoeveel Liga's liggen er op die boot.....?
Tsja, overdrijven is ook een vak.
Helaas, hij moet juist overdrijven, maar dat doet 'ie dus niet.
Gewoon een stunt. Evergreen in een woestijn.
Arabische Liga.
(schaamteloos gejat van Evert Kwok: twitter.com/evertkwok/status/26577401... )
Ik lees Ever Given op 1 foto. Apart. Ander gevalletje.
@Deksmaat | 24-03-21 | 12:04: Evergreen is de rederij. Ever Given is de naam van de boot.
De beste stuurlui staan aan wal.
Ze zaten in ieder geval niet op die boot.
REAGEER OOK