achtergrond

Geenstijl

Gigantische joekel vast in Suezkanaal, kost talloze rederijen miljoenen per uur

Gebeurt de beste.

Nou, daar gaan wij de beste stuurlui eens even wat van zeggen. Met 220.000 ton, 400 meter lang en 59 meter breed een van de grootste containerschepen ter wereld op weg naar Rotterdam, maar komt waarschijnlijk iets later aan met z'n 20.000 containers. Volgens de Taiwanese operator Evergreen Marine Corp werd het schip de kade in geblazen door een "sterke wind" en dat hebben we vooralsnog maar te geloven. Live AIS-tracker hier. Het schip ligt sinds gisteravond muurvast, vanaf de kade uitgraven (foto na breek) heeft voorlopig weinig zin. Dan maar volledig ontladen ÓF het Nederlandse SMIT Salvage met hun ondoenlijke grote takelkranen erop los laten. Enfin, honderden andere containerschepen liggen nu in een file (video na breek) en dat kost dus heel veel geld per minuut. De global energy supply chain heeft in ieder geval al een flinke tik te pakken. Lege schappen bij de Action Nederland in opstand!

Update: de gigant ligt er naar verluidt iets minder laf bij, waardoor er mogelijk weer bootjes langs kunnen.

Het is niet vol het is druk!

Alle beetjes helpen

Alle beetjes helpen

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.