Tom Lanoye bakt Mark Rutte helemaal op
Vlaamse schrijver begrijpt het beter dan de Nedermedia
Tom Lanoye, dat is een Vlaamse romancier die Nederlandstalige klassiekers schreef als Kartonnen Dozen, die in de jaren negentig op middelbare scholen in het boekenpakket van de Zwarte Lijsters zaten, of werd gedrukt en verspreid onder scholieren op dezelfde manier als hoe Vrij Nederland destijds nog verscheen, in een soort halfvorm tussen krant en magazine. En daarin lazen jonge vwo'ertjes dan met rooie oortjes over de ontluikende seksualiteit van een homoseksuele slagerszoon die zijn geslacht recreatief tussen de vitrine-biefstukken legde alvorens het bewijsmateriaal op te bakken en dan maar zelf te verorberen, nog altijd in twijfel over zichzelf. Maar we dwalen wellicht wat af van de aanleiding om überhaupt een topic aan Tom Lanoye te wijden want dat gaat niet over de liefde voor biefstukken, maar over een fantastische Zuiderburenblik op de Rutte Doctrine en de afbraak van wat ooit de schijnende stad in een stroomdelta was voor onze Vlaamse vrinden. Overigens, heer Lanoye, uw bestorven jaloezie over Dit Land was sowieso van een onzachte grondslag. België was in vele opzichten altijd al het betere Nederland en heus niet enkel omdat jelui altijd winnen met 10 voor Taal.
Brussel, jullie mogen hem hebben
Social
Reaguursels
InloggenMooie samenvatting, die column. Gewoon treffend. Alleen jammer dat de Rutte-trein nog steeds onverminderd doordendert. Alles wordt afgebroken, behalve voor de vvd-stemmer, dus stemt die gewoon weer op die weglachende huichelaar. Op naar Rutte IV. En V. En VI...
Iedereen die VVD stemt krijgt belasting korting, voorrang bij aanvragen en ga zo maar door. Echt ongelovelijk hoe die VVD kiezers bevoordeeld worden. Van het volgende kabinet krijgen ze allemaal een gratis auto! Snel VVD stemmen dus....
Weten, begrijpen, laten doordringen, herzien en uitvoeren.
We weten, te weinig IC bedden
We weten, te weinig Ziekenhuisbedden
Begrijpen...? Maart 2020...?
Laten doordringen, t'is nu februari 2021
Herzien, ja ja lockdown, men komt met nieuwe regels....
Uitvoeren, hoezo ? Ziekenhuizen zijn keidruk, laat die lieve mensen met rust. Morgen komen misschien nieuwe chirurgische maskers....
Abraço e Beijos
Rio de Janeiro
Vijf reeten voor de column van Lanoye.
Eens. 5.
An je reet, 5 nieuwe IC bedden bedoeld gij...
Dat schrijft ie toch...;;))p
Pijnlijk om te lezen, maar wat een weergaloos sterke column!
Een Belg mag natuurlijk best melden wat er in dit land misgaat, maar leuk is dat niet. Ik hoor het liever van een brutale landgenoot. En de vertaling van (je raadt het nooit, een Engelse kreet) "the shining city" is "de stralende stad". Steden geven wel licht, maar "schijnen" niet.
Een geweldige column in de Humo dus. Verplicht leesvoer voor iedereen en hopelijk gaan 'onze' kranten m ook plaatsen.
Ben serieus teleurgesteld dat GS een artikel wijdt aan Lanoye, die vent kan niets,
zoals wij zeggen een Jan mijn kl**ten eerste klas.
Op die column valt anders weinig aan te merken. Wel wrang natuurlijk dat wij van een Bélg moeten horen hoe diep we gezonken zijn, maar voila: 10 jaar Rutte, 10 jaar afbraak.
@Zenzeo | 03-02-21 | 18:22:
Belgen zijn calimero's.
Dat stukje zit anders aardig inelkaar.
Hij slaat de spijker op zijn kop, misschien is er een buitenstaander nodig om te zien wat Rutte allemaal kapotgemaakt heeft. De kiezer hier wil het maar niet zien.
Hij kan niks? Alleen schrijven kan hij zeker en vast.
@MoorCopJoris | 03-02-21 | 21:17: Het is qua stijl aardig geschreven, maar wel erg gemakkelijk.
Het staat vol gemeenplaatsen en goedkope cliches. Hij veinst verwondering en meet zich een underdog positie aan die niet bij zijn karakter past.
Dat het hier goed ontvangen wordt heeft vooral te maken met het feit dat het stukje volledig inspeelt op het sentiment dat hier is t.a.v. dhr. Rutte.
Het lafjes is afgetreden van Rutte is juist hetzelfde als het aftreden van kabinet Kok 2 over Srebrenica. Daags voor de eindstreep en eigenlijk ook op een moment dat de punch er al lang uit was.
Dat die Lanoye dan nog het lef heeft om het Nederlands elftal erbij te slepen getuigd enkel van een droevige afrekening van een hautaine opportunist.
Die Belgen begrepen nooit goed waarom hun noorderburen het zo beu waren te moeten betalen voor Zuid-Europa. Misschien dat ze dat na het lezen van de column van Tom iets beter begrijpen.
Leuk en treffend artikel.
Leuk en pijnlijk ja.
Lanoye heeft deze column al eens eerder geschreven. In het najaar kwam de "georganiseerde nachtmerrie" over België en hoorde je hem even niet. Hij heeft zich nog niet herpakt; de negativiteit van deze column toont nog zijn angst en frustratie. Wie ervaring heeft met de Belgische belastingdienst, iets weet over het functioneren van het parlement daar en over de werkwijze met 'ministeriële besluiten' weet wel beter.
Des te opmerkelijker is dan zijn analyse. Van een man die gehakt maakt van zijn eigen land.
Geeft een beetje kracht aan het beeld van veel Belgen. Ja, bij ons is het een puinhoop. Maar wat nu, nu blijkt dat het land waar zo hoog tegenop werd gezien in hetzelfde bedje ziek is?
@reservebelgië | 03-02-21 | 17:10: Zijn analyse is niet opmerkelijk, maar gemakkelijk. Nederland is helemaal niet in hetzelfde bedje ziek als Belgie. In Belgie is het echt veel erger.
Verder voor de verkiezingen en zonde corona had Rutte misschien afgetreden. Nu heeft ie de wind in de zeilen: geen regeerakkoord, controversiële beslissingen doorgeschoven en een Pipo de Clown waar het coronakwaad naar afglijdt.
Wel een mooie colum van Tom Lanoye, waardig ook.
Ik drink er vanavond een wijn op. Santé!
Trap er niet in. Liever Rutte dan De Croo. Dat blijkt ook uit de frustratie bij Lanoye.
Nederland is de afgelopen decennia afgezakt van iets bijzonders naar niks bijzonders, daar heeft Lanoye wel gelijk in. Toch zou ik ons corona-sterftecijfer per 1M inwoners niet willen ruilen voor dat van België.
Nogal terecht. Weg met die drol van een Rutte. Gluiperd.
Oh god weer dat Vlaamse achterbakse gehoon weer, hoor. Zogenaamd bescheiden beginnen met 'we waren altijd jaloers' en dan komt weer die dikke vette mayo van oudbakken sneren over zuinigheid, polderen, grote bek en tulpenbollen. En dat van een auteur die z'n kapitaal te danken heeft aan Nederlandse uitgeverijen, subsidiefondsen, literaire prijzen en lezers. Ga weg, we weten dat we in de shit zitten met Rutte, wees zo sjiek en hou je bij je eigen land, waar de ene helft niet met de andere praat en de bureaucratie niet om doorheen te komen is.
P.S, Van Rossem: je bewondering van België komt vast van televee en bladen, maar helaas, als voormalig inwoner kan ik je vertellen dat de Humo, Kamagurka, Deus en De Slimste Mens niet representatief zijn voor het Belgenvolk in de fermettes.
Wel meer koers op tv.
Vergis U niet, Vlamingen hebben een bloedhekel aan "Hollanders". Achterbaks, onbetrouwbaar en ontzettend op de centen, dat is van Oefs ervaring met Vlamingen.
ik had het niet beter kunnen zeggen. Maar als je nog nooit echt contact gehad hebt met die lui, dan kun je je het ook niet voorstellen. Dus dat is misschien de reden dat iedereen hier zo aan't juichen is. Dat we nu in een kut situatie zitten is nog geen reden om positief te zijn over die Humo-klojo.
En toch hebben ze gelijk. We hebben ook lang genoeg gezeken op België omdat ze zo lang zonder kabinet zaten. Nu is het tijd voor Nederland om te bukken...
@van Oeffelen | 03-02-21 | 15:11: klopt als een bus, ook mijn ervaring. Belgen scoren ook stukken lager dan Nederland op lijstjes van gul geven aan goede doelen en fooien in de horeca. Haat zene bebbel, Lanoye!
@van Oeffelen | 03-02-21 | 15:11:
Is zeker een uitstekende waarneming van een Ollander die den Belg probeert een hak te zetten, Vandaar hun wantrouwen en achterdocht. Ook wel onderling trouwens hoor.
De Belgische zakencultuur verschilt wezenlijk van de Nederlandse. In NL is het uitgangspunt een joviale omgang met een maximalisatie van het eigen rendement. In BE heerst meer het beetje ondergeschoven corrumperende idee van leven en een ander ook iets gunnen. Wat zich dan op een later tijdstip weer kan uitbetalen.
Een Hollander die enthousiast als de bekende bok de haverkist bespringt krijgt mede daarom nogal eens het gepantserde deksel op de neus.
Wat dan weer door de blijmoedig overenthousiaste "Natuurlijk heb ik gelijk" naïeve stropdasjes dan weer als achterbaks en onbetrouwbaar wordt ervaren.
sLands wijs. Of zoiets.
@reservebelgië | 03-02-21 | 17:22: Dan is rutte een belg want die geeft al ons geld weg aan europa om er zelf beter van te worden
@van Oeffelen | 03-02-21 | 15:11: Daar hebben de meeste Nederlanders ook last van hoor. Kut Hollanders.
Aangifte tegen Rutte. Mooi. Hij is al een keer veroordeeld voor het aanzetten tot discriminatie, dit zou dan de tweede keer kunnen worden. Wordt het niet een keer tijd voor een cordon sanitaire om Rutte/VVD? Koekje van eigen deeg.
Ja precies en daar hoor je die andere hypocriete partijen niet over.
@Dwarsdenker | 03-02-21 | 14:58: Nee want daar zitten de baantjesjagers en die worden verdeeld door en met goedkeuring van de VVD.
Ja cordon sanitaire voor echte discriminatie van Rutte , aanwijsbaar nalatig , mensen kapot gemaakt. Dit is niet minder minder. Dat kost 5 jaar rechtzaken nu is Rutte aan de beurt. Karma Rutte
Rutte op twitter sparktoro.com/fake-followers/minpres
Fake Followers Audit for @MinPres 48.8% (580.023) Fake Followers
Bij de andere regeringsleiders van de EU-landen is Rutte inmiddels wel af. Die gaan ze geen mooie baan meer aanbieden. Te zwak, te onbetrouwbaar, noem maar op.
Persvoorlichter bij een pindakaasfabriek zou misschien nog kunnen, als Rutte 4 geeindigd is in de voorspelbare puinhoop.
Ik denk juist dat Rutte uitermate geschikt is voor het EU apparaat. Alles doordrammen met schijt aan de burgers. Dit is precies wat ze nodig hebben in Brussel.
Geert staat er helemaal slecht op bij de andere leiders. Dat zou helemaal een blamage worden met zijn Limbo-Engels daar. Kurz in Oostenrijk doet het goed.
@van Oeffelen | 03-02-21 | 14:50: Ja, precies, waar blijft onze Kurz variant? Sta op en leidt ons de weg uit de ellende.
Kutverhaal. Ondanks alles moet die Belg gewoon z'n bek houden.
Hij studeerde Germaanse Filologie in "Hent".
wel konsekwent blijven, van Oeffelen -> "Hermaanse"
@Tinie | 03-02-21 | 14:30: een oud-klasgenoot van van Oef studeerde ooit "Heneeskunde in Hent".
@van Oeffelen | 03-02-21 | 14:36: die gast moet je dan eens "muggegeheugen" proberen te laten zeggen.
@mykdelta | 03-02-21 | 14:45: dat deden wij, na het salamanderen en een paar liter wijn, moesten die gasten "Geneeskunde in Gent en Zeebrugge, ugge ugge ugge, en zigge-zagge-zigge-zagge zeggen". Dat waren nog eens tijden.
En Johannes Paulus II sprak steeds maar over de 'Geilige Maagd Maria', maar dat is weer een ander hoofdstuk.
@Tinie | 03-02-21 | 15:04: Aha, hebben de west Vlamingen daar die uitdrukking vandaan.
@van Oeffelen | 03-02-21 | 14:53:
Zigge zagge oi oi oi?
Ach. Rutte is ook slechts het product van onze zesjescultuur. Slappe, polderende bestuurders die goed op de winkel kunnen passen maar nauwelijks een coherente visie kunnen formuleren, deze aan basisprincipes (of de grondwet) toetsen en vervolgens gedegen uit te rollen. En ze spelen helemaal niets klaar in een crisis. Balkenende was er ook zo eentje.
Ik verbaasde me weer eens dat men op Radio 1 probeerde om de Jonge een beetje uit de wind te houden: "Hij is eindverantwoordelijk maar de GGD is ook niet klaar". Inderdaad, en Rouvoet staat daar aan het roer. Net zo'n beroerde leider die in de polderpolitiek is opgeklommen. Dat excuus werd door de aanwezigen (o.a. Jolo!) trouwens volkomen afgebrand.
Luisterend naar Radio 1 verbaas ik me echt nergens meer over.
Goed stuk maar meneer de Belg drukt alles nog relatief zacht uit met betrekking tot het falen van onze bananen republiek.
Net even gelezen en zo, de rook slaat me nu nog van de brillenglazen. Over een keurige doch zeer vileine roost gesproken zeg! En ieder verwijt, iedere beschuldiging is terecht. Dit land is op zoveel vlakken zó hard afgegleden dat het gewoon zeer doet om naar te kijken. En [vul hier een godheid naar keuze in] verhoede dat hij er nog eens vier jaar aan vastplakt. Dan valt er straks niets meer te redden.
Nog 4 jaar trek ik echt niet.
@Milovsky | 03-02-21 | 14:10|
U bent niet de enige. Ik had er na de eerste vier jaar al schoon genoeg van.
Lees ook maar eens het boek van 10 jaar afbraak onder Rutte of het Oranje Zwartboek daar lees je dat we als volk door een kleine kliek zelfpijpers naar de afgrond worden gereden. Voor de kinderen is goed gezorgd (Rutte uitgezonderd) En iedereen zit met oogkleppen op Netflix. Waanzinnig gewoon.
Die vier jaar gaan komen. Binnen de VVD roert niemand zich, Hugo het clowntje en Corona zijn de perfecte bliksemafleider en Mark weet zich altijd ontspannen en van geen kwaad bewust te presenteren. Zelfs Tom Staal heeft warme gevoelens bij Rutte omdat die eens zijn opaatje te woord heeft gestaan inzake de lockdown.
Een sociopaat? Een psychopaat? Wie weet, maar hij is verdomd charmant als het moet, laat mensen makkelijk vallen en lijkt zich nooit druk te maken om situaties waarin veel anderen zich toch wel wat schuldbewuster zouden opstellen.
Het volk smult er van.
@Dwarsdenker | 03-02-21 | 14:12: "En iedereen zit met oogkleppen op Netflix. Waanzinnig gewoon."
Klopt. Maar wat moet je anders? Van het nieuws word ik of boos, of cynisch.
Netflix houdt mijn humeur tenminste nog een beetje op peil.
Nog een rake column uit linkse hoek, van Van Amerongen. Waarom ik niet boos kan zijn op Mark Rutte:
www.youtube.com/watch?v=P_1fUDRdxIc
Oei, laat Van Amerongen maar niet horen dat hij wordt verwisseld met Van Roosmalen.
@gestoptmetroken | 03-02-21 | 14:15: My bad.
Tom Lanoye. Als er een grachtengordel was geweest in Zuid-Afrika (daar zit ‘ie) had Tommeke er gewoond. Zo eentje die 4 huizen aanhoudt (Antwerpen, Frankrijk en de Belgische kust) in buurten die echt volledig los zijn van de werkelijke maatschappij. Het is een verdienstelijk schrijver die aardig wat centjes in z’n beheer BV heeft en zich daarom kan veroorloven lekker links te zijn. 6 maanden geleden was Nederland nog gidsland voor de Belgen. We zullen zien, prijzen bij de meet.
Niks mis met een pied a terre in ZA, al zou ik er nu niet willen zitten...
Een eurofiele, linkse, Vlaamse pisnicht die voor de NRC schrijft. Dan weet je het wel.
Nee, ik weet het dan niet. Als zijn argumenten goed zijn, dan maakt het niet uit wat zijn achtergrond of wie zijn werkgever is.
@Giraf01 | 03-02-21 | 14:11: zo goed zijn die argumenten niet. Het is meehuilen met de wolven of/en de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
@Giraf01 | 03-02-21 | 14:11:
Precies, dit is een mooi geschreven stuk en het is zo ontzettend waar.
Wat je ook van Lanoye vindt, hier heeft hij helemaal gelijk, geen speld tussen te krijgen!! Nu maar hopen, dat de kiezers er vóór 17 maart ook nog achter komen.
Verplicht leesvoer voor iedereen met stemrecht.
Ik vind Rutte een lul maar Jezus wat een onleesbare brij.
Nou, dan heb je ondanks de gebrekkige leesvaardigheid toch een adequaate samenvatting weten te formuleren.
Zinloos en verspilling van je energie en geld. De gedupeerden worden nu, terecht, aan alle kanten geholpen met financiële steun en andere vormen van steun maar waarom in de slachtofferrol blijven hangen ?
Ik denk niet dat het met het hangen in de slachtofferrol te maken heeft. Eerder met het ter verantwoording roepen van personen die dat keer op keer ontlopen.
Er moet en zal bloed aan de paal komen, zoveel is nu wel duidelijk.
Ik snap die gasten overigens wel.. Rutte komt immers overal mee weg en dat steekt bij een boel mensen.
Vanwege de hel waar Rutte mensen in heeft geduwd zijn huwelijken gesloopt, is het leven van mensen gesloopt, hebben mensen zelfmoord gepleegd. Van opgehaald belastinggeld compenseert Rutte dit? Hij dient zich te verantwoorden. Hij zou dit uit eigen zak moeten betalen.
Al het geld in de wereld lost het leed van de slachtoffers niet op. Vervolg de verantwoordelijke.
Kijk nu eens goed naar de erfenis van Rutte. Complete delen van de publieke infrastructuur zijn volledig weggezakt, politie, onderwijs, gezondheidszorg, volkshuisvesting. Maar gelukkig genoeg bezuinigd om zich miljarden te laten af persen door Brussel.
Woningnood Rutte
Los van wie die Belg is (ik ken m niet) is het stuk niet verkeerd. Richting het eind wordt zijn als verbazing verpakte leedvermaak wat sleets maar het bevat voor het merendeel rake observaties over het verval van NL. Opvallend dat de achtergrond van een schrijver hier voor sommigen al genoeg is om alles wat hij schrijft bij voorbaat als linkse bullshit te classificeren. Zo komt een fatsoenlijke discussie nooit op gang.
U kent hem niet.... En goed ik ken hem persoonlijk ook niet,maar ik heb jarenlang een abonnement op de Humo gehad en zijn stukjes gelezen..... Hij is een linkse rakker pur sang.Als het aan hem ligt gaan de grenzen wagenwijd open voor alle zielepieten uit Afrika en omstreken.....
@Kowalski11 | 03-02-21 | 14:08: Wat een schitterende manier om van andermans punt een uitroepteken te maken. Ethos, pathos of logos. Kies maar!
Ik vind het heerlijk om af en toe eens iets te lezen over hoe een buitenlander kijkt naar Nederland. En iets vindt. Vooral als het een buitenlander op buitenlands grondgebied betreft. Het is namelijk maar een mening, gewoon een mening.
Wat wel kut is, is dat meningen van buitenlanders maar dan op Nederlands grondgebied, geen meningen meer zijn maar de Nederlanders de wet voorschrijven. Dat is een klein verschil.
Rutte zal het erg goed doen in de EU. Hij is er incompetent genoeg voor. Promoveer maar weg. Hij heeft de Nederlandse bevolking genoeg getergd en gemarteld om dat plekje te verdienen.
incompetent, dus competent
Lekker met Diederik en Timmerfrans nietszeggende wetjes in elkaar draaien, dat zou zijn voorland moeten worden.
Hopelijk gaat het OM net zo te werk als de aangiftes tegen Wilders en sleept Rutte ook voor het gerecht. Gezien de aangiftes zou meneer ook nog weleens voor meineed veroordeeld kunnen worden. Een veroordeling voor het aanzetten tot discriminatie heeft deze sujet immers al een tijdje op zak.
De 'aanpak' heeft gefaald. Mooie woorden, briljante crisiscommunicatie en zo glad als een aal en iemand die het politieke spel heeft uitgespeeld. Maar daarachter zit inhoudelijk heel weinig. De overheid faalt op vele fronten, tijd voor iemand anders.
Alweer de 'Rutte-doctrine'. Is daar een éénduidige definitie van? Ik heb daar nu zoveel definities van gehoord en gelezen dat ik niet meer weet waar die voor staat. Enige gemeenschappelijke daarin is dat die anti Rutte is maar wat is het nou exact?
Wat Omtzicht zei. Geparafraseerd: weglakken, draaien, liegen, ontduiken, verantwoordelijkheid afschuiven, niet notuleren, zelf niet aansprakelijk zijn, altijd een buffer houden tot de casus en jijzelf... etc. etc.
Rutte-doctrine verwijst naar de visie van Nederlands minister-president Mark Rutte dat interne discussies tussen ambtenaren onderling en met bewindspersonen niet gedeeld hoeven te worden met journalisten en met de Tweede Kamer.
Aldus Wikipedia.
Dit is een sms tekst van een ambtenaar die is opgepikt en opgeblazen. Vooral door lieden die weer iets te klagen hebben.
@van Oeffelen | 03-02-21 | 13:51: Oh, je mag niet klagen als je onrechtvaardig (of zelfs misdadig) wordt behandeld? Maar goed dat u daar niet over gaat.
@goedverstaander | 03-02-21 | 13:48:
Juist! En eerlijk gezegd, vind ik dat daar wel wat voor te zeggen valt. Sterker nog: ik voorspel nu reeds dat de Kamer er niks mee opschiet als het ALLE genoemde interne discussies en gedachtenwisselibgen opgestuurd krijgt. Waar begin je en waar eindig je? Je raakt gewoon bedolven onder info waar je voor 98% niks aan hebt. Maar als De Kamer dat zo graag wil: vooral doen!
@Amsterdamsko | 03-02-21 | 13:57: Ze zullen bedolven worden onder informatie als alles gaat zoals beloofd. Maar toch. Beter grasduinen in bergen info dan helemaal niets.
@goedverstaander | 03-02-21 | 14:02:
Kijk, ik pleit niet voor het achterhouden van info maar hopelijk ziet u ook waar dit toe gaat leiden. Ambtenaren die zich inhouden of juist politiek gaan bedrijven want alles wordt toch geopenbaard. Vraag: moet een minister nou weet hebben van echt alle gedachtenwisselingen tussen al die duizenden ambtenaren?
@Amsterdamsko | 03-02-21 | 13:57:
Het punt is dus dat mede daardoor misstanden ook niet boven komen en je heel makkelijk verantwoordelijkheid kan ontlopen.
Als dingen te ‘politiek gevoelig’ worden, dan kun je dus altijd de informele lijn bewandelen. E.e.a. staat dan keurig zwart op wit, alleen het hoeft niet gedeeld, want interne discussie.
En zo wordt het steeds lastiger de regering te controleren.
En dan kun je de slachtoffers van de toeslagen affaire sneue zeikerds vinden. Waar het om gaat is dat je 10 jaar lang wordt kaalgeplukt, kapot gemaakt omdat je ofwel een foutje hebt gemaakt ofwel ten onrechte als fraudeur bent bestempeld. Als het dan 10 (!) jaar onmogelijk is om de valse beschuldiging ( = omgekeerde bewijslast en dat is onstaatsrechtelijk !) te weerleggen dan gaat iets grondig fout.
Men zegt altijd dat alles zo makkelijk van Rutte afglijd. Nogal wiedes, informeel valt er veel af te tikken en dicht te tikken en gaat het dan fout, door falen, dan is er met geen mogelijkheid achter te komen wie wat waar en wanneer. Kortom bijsturen is dan ook niet meer mogelijk. Dat is een interne discussie.
Zo kan hey gebeuren dat er ineens een klimaat akkoord is, wat 10-tallen miljarden kost en niet eens breed wordt gedragen.
We worden voorgelogen, gepiepeld en bedrogen dat is de bottom line. Het enige verschil met de toelage affaire slachtoffers is dat het ons niet direct geld kost.
En het trucje werkt. Men begrijpt niet wat er aan de hand is.
@Amsterdamsko | 03-02-21 | 14:07:
Nee, maar het is wel makkelijk als je er bij kunt als er dingen fout gaan. Transparantie, vertrouwen is goed (de mogelijkheid tot) controle is beter.
Hoed U voor Tom Lanoye, want dat is toch echt een uitgesproken linkse rakker.
In zijn column laat hij dat ook weer doorschemeren door er op te wijzen dat de toeslagenaffaire mede te maken had met vreemdelingenhaat... en dat had het dus niet in mijn ogen.
Misschien wel deels omdat er ook op buitenlands klinkende namen werd geselecteerd.
Is inderdaad geen vreemdelingenhaat maar pure wiskunde, het waren wel degelijk onevenredig veel allochtonen die in het begin helemaal loos gingen en hun burootjes.Als zo'n algoritme er eenmaal inzit krijgen de ambtenaren voor 80% gelijk maar de gezinnen die door een kleine "fout" alles zijn kwijtgeraakt... dat had nooit gemogen. Het toeslagen-achteraf-systeem werkt niet en is samen met de overdreven privatisering het slechtste wat na de oorlog is langsgekomen.
@grindbak | 03-02-21 | 13:54: Mee eens...
Oppervlakkige vent is het.
Ja, Rutte.... gelukkig zien andere landen ook in dat je de afgelopen jaren compleet hebt gefaald. Maar wij Nederlanders stellen niets meer voor vergeleken met de vrijheidsvechters van vroeger. Alles moet nu woke, gevoelens mogen niet meer gekwetst worden en minderheden moeten geforceerd naar voren worden geschoven. Dit alles heeft geleid tot een slap en zwalkend beleid waarbij we niet meer trots mogen zijn op wat we als Nederland allemaal hebben bereikt. Alles waar we goed in waren wordt afgebroken, weg bezuinigd en overgeheveld naar Brussel. Maar in maart zullen we weer als een stel schapen weer op dezelfde partijen stemmen en gaan we vrolijk verder met de ingeslagen weg.
"en zelfs wat copycatgedrag na de bestorming van het Capitool in Washington…"
Na die zin neem ik het hele stuk niet meer serieus. Wat een ongelofelijke mongool is dat zeg.
Wat zijn bij de noorderbelgen de druiven zuur, zeg! Goed stuk van Lanoy, ook al is hij zelf wat linksig.
Degenen die het hardst reppen over de Ruttedoctrine komen vaak niet veel verder dan de anti-Ruttedoctrinedoctrine.
Iedereens mening is belangrijk, zo lang het maar anti-Rutte is.
Linkse praktijken.
Onder welk hunebed heb jij de afgelopen tien jaar gelegen? :)
@goedverstaander | 03-02-21 | 13:41:
Wat houdt die doctrine nou exact in?
@Amsterdamsko | 03-02-21 | 13:47: Zie goedverstaander | 03-02-21 | 13:48
@goedverstaander | 03-02-21 | 13:50:
Okay. Gelezen. Dank!
De Ruttedoctrine is een eigen leven gaan leiden na een sms van een linkse ambtenaar. Vervolgens zijn ze elkaar gaan napapegaaien en vonden ze dit wel een geile term. Een agreed definition is er niet.
@van Oeffelen | 03-02-21 | 14:02:
Ja, grappig. Iedereen maakt er het zijne van, maar toegegeven: het klinkt zeer gewichtig. Echt zo'n opmerking waarvan niemand durft te vragen wat het nou exact inhoudt. Laat staan dat men de pro's en contra's daarvan overziet.
Voor tweeverdieners onder één kap is Rutte geen probleem en zelfs prima voor de mensen die ook één tot twee keer modaal verdienen. Dat is het brede draagvlak voor de VVD en Mark Rutte. Liever hem dan een socialist, want dan krijgt de middenklasse de rekening. Ondertussen zijn de multinationals de daadwerkelijke lachende en hoeven ze nog niet eens te lobbyen om hun ideale agenda uitgerold te krijgen.
En Nederland is geen samenleving maar een open inrichting. Er valt voor mij weinig solidair te zijn met mensen die aan de lachgas en drugs zitten, terwijl criminelen een strobreed in de weg wordt gelegd bii het uitvoeren van activiteiten. Het middenklasse eiland met koophuis bevalt prima
De middenklasse betaald al jaren de rekening en ieder jaar gaan ze er alleen maar meer op achteruit. Vraag me af of er nog wel zo'n groot draagvlak is onder deze groep.
De middenklasse krijgt al de rekening nu, met alle commitments aan de klimaatverdragen, immigratieverdragen enz.
De middenklasse heeft het alleen nog niet ervaren, maar de wetten zijn al aangenomen.
Hou op zeg met je modaal.
@Dr.Platypus | 03-02-21 | 13:36 |
Rutte zit er helemaal niet voor de Middenklasse. Die zijn er in 10-12 jaar Rutte keihard op achteruit gegaan.
Nou ja drugsdealers wordt geen strobreed in de weg gelegd, zeg je. De afgelopen 1,5 week heeft de drugs branche toch uiteindelijk ook last van de corona maatregelen.
Ik bedoel de handel is met de lockdown toch beperkt.
@Sjefke7807 | 03-02-21 | 13:57: klopt Rutte en zijn roversbende zit er alleen maar voor de multinationals en aandeelhouders.
@captain-caveman | 03-02-21 | 14:10|
Vergeet u ook 'Europa' niet. In Brussel zijn ze maar wát blij met Rutte. Nederland, de pinautomaat voor heel nooddruftig Europa en omstreken.
Verklaar dan graag waarom vinuxwijken massaal VVD stemmen? Zolang het besteedbaar inkomen stijgt hebben ze niets te klagen. PvdA programma gisteren gelezen. Eigen risico eruit e.d.. Ik weet wie dat mag gaan betalen, ‘ de sterkste schouders’, oftewel de middenklasse. Werkend Nederland, bij voorkeur modaal+, stemt gewoon VVD, dat is de realiteit.
Ben vergeten waarom precies ik Lanoye inmiddels zo'n door de msm geïncorporeerde lul vind. Even de afleveringen van DWDD en Buitenhof met hem terugkijkon. #brb
Exact! Tenenkrommende walgvogel is het, compleet met moeilijke blikken en zuchtende stiltes.
Waar bemoeit die lul zich mee?.
@DrumPiet | 03-02-21 | 13:39: waarom wordt hij uitgenodigd? Is helemaal geen interessante Belg dit.
ongetwijfeld omdat hij zo links is als de pest.
Dus omdat een persoon die links is een scherp en goed stuk schrijft over de teloorgang van Nederland in de afgelopen 10 jaar, is Geenstijl een spreekbuis van links geworden? Je zou misschien eens wat minder in links en rechts moeten denken en gewoon luisteren naar de woorden die worden gesproken. Niet links en niet rechts hebben de waarheid in pacht...
Maakt niet uit,gaat erom of iemand gelijk heeft of niet.
anything better dan hersenloos vvd geluid dat wel rechts lult maar daarna de bal laat vallen. rechts is goed, links is fout maar als je achter prutte gaat staan, sla je gewoon een modderfiguur
Het gaat er om wat er gezegd wordt, niet wie het zegt. Ik kan me vergissen maar ik denk dat Geenstijl het uitsluiten aan anderen overlaat.
Wou je zeggen dat Rutte en de VVD echt rechts zijn? Ik vind Rutte een koekebakker, niet omdat hij te links of te rechts is, maar omdat hij zijn shit niet op orde heeft.
Nou, ik vind het stuk niet heel links. Eerder een mooie opsomming van feiten. Rutte, op wie ook ik gestemd heb, past niets anders dan bescheidenheid na zoveel falen. Zelfs zijn kabinet is demissionair. Ze kunnen niets. Ècht helemaal niets.
Wat is er links aan om de linkse VVD en haar linkse D66 beleid af te fikken, door geen meningen maar feiten op te sommen?
Ja, veel zelfkastijders en ultra linkse meuk de laatste tijd. Ze kunnen het leven niet aan als de staat niet alles voor ze oplost.
Wat een kinnesinne!
Beargumenteer wat de man schrijft, niet wat hij is.
"Ik kwam daar een staat tegen die niet functioneerde.
Heel lang heb ik voor onmogelijk gehouden om een vergelijking tussen België en Nederland te maken.
Maar bij ons functioneert iets anders niet. En dat is macht en tegenmacht."
Nu maar wachten op de mening van Tommy Wieringa over de belgische MP, van wie haast niemand de naam weet zonder te googelen, op cheenstijl punt be.
Net zo machtig belangrijk.
-zelfJoris-
Wie kent er nog een leuke Belgenmop?
Nee. Ik ken wel een Ollandermop.
Weet gij waarom die Nederlanders allemaal van die grote neusgaten hebben?
Amaai, lucht is gratis hee.
Wat hoor je als een Turk van trap valt?
KEBAB
Twee Belgische parachutisten kijken in hun vrije val naar beneden.
Zegt de ene Belg: "van boven lijken de mensen net mieren."
Zegt die ander: "trekken, het zijn mieren."
Het is niet alleen Rutte, het is zelfs niet alleen de Belastingdienst. Wij zijn als volk afgegleden. Weg van god en gebod. Egoïsme, en geen principes. Dan krijg je automatisch een Rutte. We verdienen niet beter.
En links maakt de toestand ook niet beter. Links ligt bijziend te navelstaren met identity politics. Ook totaal de weg kwijt. Iets waar minstens evenveel volkshaat in zit als in de VVD-managerklasse.
Omtzigt heeft een donderpreek afgestoken tegen de Haagse kliek. Misschien kan hij ook een donderpreek afsteken tegen de gehele samenleving, het hele volk, om de stront uit onze oren te spuiten.
Hij heeft het knap samengevat. Compli. En zo makkelijk leesbaar ook, dat kan alleen een Belg. Özcan Akyol bijvoorbeeld zou er zeker 21 dure woorden bij gebruikt hebben, om ons duidelijk te maken hoezeer hij (een enigszins geleerde) Nederlander is.
Waarom hebben we in ins landje geen journalist die dit kan? Of durft?
-
Moet je ' Turis' van Akyol eens lezen, het is fictie zonder veel dure woorden. En je krijgt een interessant beeld van een Turks gastarbeidersgezin in het pittoreske Deventer.
Zo, da's een draai om onze oren om in te lijsten.
Spannend zo,n aangifte op termijn misschien een traject NL Impeachment als in de U.S. of A met the Donald, wie weet richt Pinokkio na kaltgestellt de PVPC Partij van Politieke Criminelen op. (geintje tog?)
Soms sta je er te dicht op om een situatie goed te kunnen beoordelen. Nu lees ik het van een relatieve buitenstaander. Ik ben dus toch niet gek.
Aldus de mening een domme Kutbelg.
Zal wel een Twittervriendje zijn.
Goed doorlezen en dan terugkomen:
www.desteven.nl/leerdoelen/persoonlij...
Het stuk niet gelezen zeker? Dat u teruggrijpt naar “domme Kutbelg” zegt genoeg.
Ga eens in je moerstaal schrijven, dit is echt niet meer te volgen.
Belgen zijn over het algemeen wél beter in het gebruik van de Nederlandse taal.
En toevallig staan de woorden van deze kut Belg in de perfecte volgorde en snijden ze hout en zonder typo's. Dat moet jou als Taalnazi toch eigenlijk wel aanspreken Piet!
@goedverstaander | 03-02-21 | 13:30:
Aldus de mening van een domme Kutbelg, zal wel een Twittervriendje zijn.
Twee onnodige beledigingen in de eerste zin.
Daarmee zet u uzelf meteen buiten spel, amai.
Een linkse Belg.
In het Zuiden zijn we het geklungel al maanden moe en alleen de heulers met de Hollanders volgen braaf (wie hier de laatste 30 jaar nog een lintje geaccepteertd heeft het echt niet begrepen). De nazaten met zwarte haren van die Spaanse "furie" zijn de mooiste jongens van onze dorpen en 10x socialer dan die Hollanders die hier op de campings aso-enVoeg Brabant en Limburg bij Vlaanderen en we hebben een fantastisch sterk land.
Sorry, wat zeg je?
haha jij begrijpt er echt geen klote van!
ik stel voor dat we de man zalig verklaren!
' Belgie bestaat niet' schijnt iemand ooit gezegd te hebben. Ik houd het graag bij de ' Zuidelijke Nederlanden'.
ondertussen beter bekend als de bestuurlijk niet vastgelopen nederlanden
@azubneritan | 03-02-21 | 13:22: Nou, als je een jaar doet over de formatie van een kabinet... maar het politiek een ingewikkeld land, ook versnipperd maar dan via taalgrenzen.
@azubneritan | 03-02-21 | 13:22: Dat bestuur is er enkel door Corona, anders was de boel mogelijk volledig ingeklapt. Jammer genoeg is dat mislukt.
Blaaskaak Hoekstra. Zelfde laken en pak.
Wat ik me afvraag is wanneer het moment aanbreekt waarop we uitgekeken zijn op Mark. Er moet een 'tipping point' zijn, een magisch punt in de tijd, een tijdstip dat achteraf als kantelpunt gezien zal worden. "Vanaf toen ging het bergafwaarts met de populariteit van Mark Rutte" zullen we dan later wanneer we terugkijken zeggen, en dan zullen alle journalisten, columnisten, politicologen, sociologen, psychologen, economen, talkshow hosts, bekende nederlanders, halve zolen, potsenmakers, astrologen en helderzienden binnen de kortste keren ook precies weten waaróm. Want daar zijn we met z'n allen goed in, achteraf doen alsof we het altijd geweten hebben, achteraf veinzen dat we profeten zijn.
Ik heb het gevoel dat de houdbaarheidsdatum van Mark Rutte is aangebroken of zelfs al is verlopen, en dat op elk moment nu dat 'tipping point' bereikt kan worden, maar het is slechts een gevoel, en ook helemaal geen originele gedachte. Velen van ons snappen al tijden niet waarom de VVD zo hoog blijft staan in de peilingen en waarom het Nederlandse volk, als we de peilingen mogen geloven, zo veel vertrouwen blijft hebben in Mark.
Maar het zal in één keer het geval zijn, van het ene moment op het andere, dat Mark het gehad heeft, plots, als donderslag bij heldere hemel. Het hangt in de lucht.
Mark gaat Merkel achterna, hopelijk nog dit jaar. Inderdaad onbegrijpelijk die peilingen, tenzij de meeste burgers (onbewust?) geen verandering willen.
2 termijnen is genoeg. Waarom dat niet in de grondwet staat.
Helemaal mee eens. Je moet op het toppunt van je succes stoppen, al is dat voor Mark mogelijk al een jaartje te laat. De afbraak-missie is immers voltooid, op wat BLM-voorstellen t.a.v. ons verleden na.
Ik snap het wel, in verkiezingstijd pretendeert VVD en goed alternatief te zijn voor "de anti immigratie en harde aanpak criminelen" van de PVV.
Veel mensen stemmen daarom op VVD omdat ze denken dat dat iets "fatsoenlijker" is dan PVV stemmen. De valse beschuldigingen aan het adres van PVV stemmers dat ze nazi's zijn lijd tot meningschaamte. En uiteindelijk kleurt men VVD rood in het hokje.
Bam die zit. Lanoye is goed in polemieken.
Wie het België uit de jaren 90 wil begrijpen leze de geweldige Monster-trilogie van Lanoye: www.bol.com/nl/p/de-monster-trilogie/...
Iemand nog Belgische leessuggesties?
Herman Brusselmans. Tip, je moet er wel van houden.
Hugo Claus: Het Verdriet van België.
Dimitri Verhulst: De Helaasheid der Dingen
@Torwart | 03-02-21 | 13:21: ik kan de korte inhoud geven als je wil : kut fuck , lul nog meer kut, poepen (en dan wat wij Vlamingen er onder verstaan) en nog meer kut. Zo dat is het ongeveer.
@leo de pejo | 03-02-21 | 13:25:
Ja, die zijn mooi.
Lannoo weet het bijzonder goed te formuleren vanuit zijn stulpje (slik) in Zuid-Afrika waar hij een beetje de belastingen naar zijn hand zet maar ondertussen wel het communisme en de islam wil goedpraten. Een paar maal afgerammeld worden omdat hij met zijn vriend hand in hand loopt neemt hij er met de glimlach bij.
@kokenrel | 03-02-21 | 17:12:
Gooi een gerenommeerd uitgevershuis Lannoo niet op een hoopje met schrijver Lanoye. Au.
Tom Lanoye is een scherp man, slaat veel om zich heen. Soms raak, dikwijls mis.
Ondanks zijn dikwijls rake waarnemingen geen liefhebber van zijn productie als geheel.
Zijn levensstijl zal mij, als West-Europees liberaal, roesten.
@reservebelgië | 03-02-21 | 17:36: lanno moet lanoy zijn. Stomme zelfcorrectie
Vlamingen en Tukkers konden het altijd al goed met elkaar vinden.
Wordt met de dag minder hier...
Prachtig. Nederland in de frituur. En terecht.
Als een Nederlandse regering de maat genomen wordt door een inwoner van een land waar ze met regelmaat een jaar niet eens een regering hebben, dan ben je toch wel ver gezakt.
Ik zou zeggen: Rutte, ga je schamen.
en weet je wat het leuke is van België? In de tijden van geen regering zijn de hoogtijdagen bij uitstek. Kortom, hebben we ze wel nodig?
Zelfs in de periodes dat ze geen (federale) regering hebben, hebben ze er nog 4 (vier) over. Te weten de Vlaamse, Waalse, Duitstalige en Brusselse regeringen. Allemaal met zwaarbetaalde ambtsdragers en hun beleidsmedewerkers (veelal familieleden of vriendjes). Je verzint het niet.
@Morgenstern064 | 03-02-21 | 13:27: Je bent de provincies nog vergeten daar doen ze geen klap maar gaan ze wel langs de kassa.
@Morgenstern064 | 03-02-21 | 13:27:
En de belastinginspecteurs zijn zelfstandig ondernemer hier. Ook zo iets aparts.
Ja, wat verwacht je anders van een Reserve Belg als 'Van Rossem'.
Zou u uw noden niet willen ventileren over rug van medereaguurders die part nog deel hebben in redactionele keuzes. Ook tav dhr vRossem lijkt mij dit een nogal vuige opmerking.
Kortom, hou mij erbuiten ja.
Du moment dat de schokbrekers van mijn auto niet meer door de carrosserie van mijn auto heen klappen zodra ik België binnen rijdt, pas dan mogen de Belgen enige kritiek leveren. Tot die tijd mondje dicht lieve Belgen.
Ik weet niet wat erger is, hobbelige wegen (België), of afbraak van de zorg (en nog veel meer, Nederlandje).
Volkomen onzin.
Voor een ambsmisdrijf kan je max 2 jaar krijgen. en dat x3. Dat wordt 6 jaar zitten voor het lachebekje
Droomt u lekker verder. De ambtenaren die tot nu buiten schot bleven zijn aan de beurt. Zie straks hoe snel de politiek deze werknemers zal opsporen en veroordelen.
Ik teken voor twee jaar waarvan een voorwaardelijke minimaal.
Wat is een ambsmisdrijf?
Nee in Antwerpen en Brussel gaat het lekker.
Lees het stuk even.
@Torwart | 03-02-21 | 13:17: doe ik: ""belgie is het beste voetballand van de wereld!" Ze hebben alleen nog nooit iets gewonnen. En dan zeggen ze dat Hollanders arrogant zijn.
Kijk... dat is pas een woordkunstenaar ! Jammer dat de gemiddelde stemmer dit meesterwerk nooit onder ogen krijgt .
En zo ja, dan komen ze hooguit tot de derde regel.
Hear hear.....
Is gewoon het gevolg van hoe onze politiek werkt. Gewoon blijven aanmodderen. Je hebt nu eenmaal niet de mogelijkheid om het echt over een andere boeg te gooien.
Nee, in België in de politiek wel heel slagvaardig. Die Belg kan beter naar zijn eigen failliete nepland kijken. NL is een kutland maar het is wel mijn kutland.
@_pacman_ | 03-02-21 | 13:15: Dus als het uitkomt kijken naar andere landen en als het niet uitkomt naar jezelf kijken? Waar ken ik dat van? O wacht, Rutte.
@Torwart | 03-02-21 | 13:18: Zo'n kutbelg is simpelweg niet in de positie om ons de maat te nemen. Als er nou 1 land is in Europa waar ze echt helemaal niets kunnen (nou ja, sommige biertjes zijn OK) is het België wel. Ondanks alle malloten en nonvaleurs die we in NL beleidsmakers noemen en er alles aan doen om NL de vernieling in te helpen gaat het nog altijd een stuk beter in NL dan in België.
Nederland faalt op te veel fronten
en Kabinet Rutte's rol in de toeslagenaffaire is ronduit verdorven
@_pacman_ | 03-02-21 | 13:23: Ik zou je woorden nog eens nakijken. Ik kwam ontzettend veel in België. Niet alles is goed, maar uitstekend land om te wonen. Dat was niet beter dan Nederland, maar de laatste 10 jaar is dit zeker andersom.
@_pacman_ | 03-02-21 | 13:23: We zijn momenteel zowat de helft van de wereld van Vaccin aan het voorzien, verder kunnen we niet zo veel buiten wafels en frieten bakken, overgoten met chocolade .
@Torwart | 03-02-21 | 13:48: Check, ik heb mijn woorden nagekeken. Belgen zijn nog altijd een achterbaks volk, wonend in een failliet en sterk verouderd en vervuild land met een gigantische staatsschuld en een niet functionerende overheid.
Nee, zover zou ik niet willen gaan, België het betere Nederland noemen. Edoch, we glijden wel steeds verder af naar het niveau van België.
We hoeven ze al niet meer uit te lachen die Belgen, want dan lachen ze net zo hard terug.
Goede column, spijker-kop. Tijd om de boel eens flink op te schonen.
Ook het voetbal is onderhevig aan de generale problemen die we in Nederland afgelopen 10 jaar hebben opgestapeld en verder genegeerd.
@Andersdenkend | 03-02-21 | 14:44: polderen, polderen, polderen.....
We hebben onszelf onder het niveau van de middelmaat gepolderd.
Op elk niveau, in elke discipline.
Gaaf land.
Hij heeft gelijk.
Kan charlatan Rutte niet de eer aan zichzelf houden.
Stomme vraag, geen eer.
ook geen empathie of geweten.
Iets met narcistisch denken?
... een hoofd in een doos, waar hebben we dat meer gezien.
Dat was een dakloze. Deze woont nog bij zijn moeder.
@goedverstaander
Kleine correctie, moeder is inmiddels RIP
@Tobi | 03-02-21 | 13:23: I stand corrected.
@Tobi | 03-02-21 | 13:23: Bij wiens moeder woont hij nu dan?
Rutte is een misbaksel.
Eensch, z'n ogen staan verkeerd
Waarom is iedereen zo onaardig over Marc Rutte ? Ik vind hem een bruggenbouwer die als geen ander weet partijen samen te brengen, zelfs als ze het oneens zijn.
En marcoplarco is een geweldenaar die het allemaal even oplost?
@van Oeffelen | 03-02-21 | 14:13: Een groot deel van de problemen komt door Rutte. Die 10 jaar puinzooi maken heb je niet in 1 keer opgelost.
Zo hoort.
Tom is ook maar een mening. Vrij matig geinformeerd die vent overigens. Oppervlakkig.
Oehhhhh Oeff is fervent VVD-er?
Slecht verliezer. En waar maak je je druk om, hoog in de bergen van der Sweiz.
@Torwart | 03-02-21 | 13:07: nee, KVP, nu voor Hoekstra. Maar om met een Belg mee te huilen tegen je eigen mensen, brrr, dat riekt naar verraad.
@van Oeffelen | 03-02-21 | 13:08: Hoekstra of Rutte. Of je door de kat of de hond gebeten wordt. Beetje creatief Oeff. Het verraad heeft al plaats gevonden Oef. Iets met gelijke munt....
@van Oeffelen | 03-02-21 | 13:08:
Volgzame katholieken heb in de geschiedenis meestal de verkeerde kant gekozen...
@* Il Principe * | 03-02-21 | 13:10: Zoals wanneer precies?
@* Il Principe * | 03-02-21 | 13:10: met het calvinistische geneuzel komen we nergens. Bourgondisch betalen voor de vaccins zoals bijv de Hebreeuwtjes gedaan hebben, dan heb je die spullen zo in huis: maar nee er moet weer geknijt worden.
Hahahaha Oef toch ,je laat je wel kennen .De man benoemt alleen maar keiharde feiten gelardeerd in zijn mening . Een mening die compleet aansluit bij die van menig reaguurder en inmiddels een behoorlijk deel van de bevolking . Rutte's enige visie is die van Merkel . Creativiteit staat niet in zijn cv.
@omanders | 03-02-21 | 13:16: il principe abusivo, maar die zal hij wel niet kennen.
@Koning BongoBongo | 03-02-21 | 13:18: Merkel mag niet, is zogenaamd fout, maar een tweederangsbelg wordt doedelzakkend en siegheilend gevolgd. Schei uit zeg, wat een aanfluiting dit.
@van Oeffelen | 03-02-21 | 13:08: Hoekstra , de man die meer salaris wil voor commissarissen van staatsbedrijven ? Die Hoekstra ?
@van Oeffelen | 03-02-21 | 13:21: Iemand als Merkel .... dus de EU .. blind achterna lopen is dom...... Weg creativiteit en eventuele slimme ideeen en oplossingen.
@Torwart | 03-02-21 | 13:07: Lid van het VVD web care team. Nou ja, lid. Avatar.
@Koning BongoBongo | 03-02-21 | 13:30: dat is een klein puntje, maar wordt er door de nijders weer uitgehaald. Lees eerst het hele verhaal.
@van Oeffelen | 03-02-21 | 13:57: Mijn AOW is met 12% gedaald terwijl alles elk jaar duurder wordt .Je kunt je voorstellen dat ik een beetje boos wordt door zulke berichten .
@Koning BongoBongo | 03-02-21 | 14:24: wat stelt AOW nou voor? Daar kan geen mens toch van leven?
@van Oeffelen | 03-02-21 | 15:13: leest u deze reactie zelf nog even door, en dan nog een keer. Probeer te begrijpen wat u nu zelf zegt.
En kijk dan naar een groot deel van onze maatschappij, kijk eens goed.
Dan ziet u het echte probleem.
Maar ik ben bang dat u echt niet begrijpt waar u de plank volledig mis sloeg.
Merkwaardigerwijze weet hij toch een aanzienlijk groter publiek te bereiken dan ene van Oeffelen, die als tegelaar op dit weblog vooralsnog geen columns in de HUMO schrijft.
REAGEER OOK