Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het internet scheurt op breuklijnen van Big Tech

Goedemorgen thuiswerkers! Doet je internet het nog?

Zin in wat verbaal agressieve arbeidsvitaminen? Want dit ⤴️ is het sfeertje op het Amerikaanse internet momenteel. Je kan natuurlijk denken: Oh my GAAAAWD gaan we weer met dat Amerikaanse tweepartijen-polarisatie-gedoe. Maar als het regent in Amerika, wordt onze VvMU ook ondergezeken. Het "debat" over de Capitoolbestorming van vorige week door een paar revolutionaire ragequitters, een handjevol complot-LARP'ers en een overdosis ontevreden onrendabelen (bekend Nederlands synoniem voor 'deplorables' - red.) is gekapseisd. Links en rechts (maar vooral links, links en links) trekken techmiljardairs de stekkers uit servers, hosting services en social media, onder luid instemmend gejuich van corporate media, in Nederland vertegenwoordigd door de NPOverheid en zwaar EU-gesubsideerde Belgen. 

Twitter heeft tienduizenden accounts gepurged, Facebook is grote patriottenpagina's aan het jorissen en zelfs libertaire politici zoals Ron Paul mogen niet meer meedoen van Zuckerberg. Alternatieve diensten worden tegelijkertijd door Big Tech gewurgd, met Apple en Amazon voorop. Parler eist nu een parlay (jawel we maken 'm gewoon) bij de rechter in een dagvaarding van Jeff Bezos' en Jack Dorsey's bedrijven vanwege het moedwillig monopolistisch kartel-kapotmaken van hun dienst, in hun eigen belang van keiharde cash onder een dun vlaggetje van virtue signaling waar woke-links juichend in tuimelt: "Strangely, the article with the letter was posted before Parler itself received the letter in an email, received at 7:19 pm PST, over an hour after the BuzzFeed article went online, meaning AWS leaked the letter to BuzzFeed before sending it to Parler. See Exhibit A.”

Aan de andere kant begint Twitter-alternatief GAB, zogenaamd volledig in dienst van VvMU, dreigtaal tegen afwijkende meningen uit te slaan op... Twitter. Niemand minder dan Angela Merkel is ondertussen van vrije mening dat Trump terug op de blauwe vogel zou moeten mogen - dat zal vast een paar systeemlaven kortsluiting bezorgen (maar Deutsche Bank dumpte Trump vannacht). Volgens het Amerikaanse MinBuZa is Trump al geen president meer, edoch de stemming over de zelfbevlekkende natrap-impeachment van een loser die toch al zonder rozenkrans door de Rose Garden naar buiten beweegt is pas woensdag, waarbij de FBI waarschuwt voor gewapende opstand tegen de overheid als de Democraten hun zin krijgen, door al dan niet zelfverklaarde patriotten die met de 2nd Amendment in hun hand de tirannieke overheid omver willen werpen.

Wat ons betreft kun je één lijn trekken van George Floyd en de BLM-protesten, ingegooide ruiten en platgebrande MKB'tjes, naar het hoefijzer van Antifahoodies versus Boogaloo-lawaaihemden en het scanderen van leuzen onder hun eigen hooggehouden vlaggen tot aan de mars op het Capitool. Maar de wortels van dat alles liggen nóg dieper en inmiddels begint het hele internet te scheuren. Dan kun je lachen dat het aandeel TWTR volgers verliest, de San Andreas breuklijn die recht onder de hoofdkantoren van Big Tech door loopt glasvezelt z'n seismische schokken rechtstreeks door naar serverhokken in het hele vrije westen. Als je geen zin hebt om een rancuneus reactionaire linkse of luidkeels protesterende rechtse kant te kiezen (vooral niet doen, ook), bevelen we de diepcynische waarheidstijdlijn van Glenn Greenwald aan. Of laat je hierboven wakker ranten door een YouTuber Bitchuter die één stap verwijderd lijkt van een paar hoorns op z'n hoofd en een bestorming van een kantoortje van de lokale plantsoenendienst, maar ook wel weer een goed punt heeft over de symptomen van de current developing situation.

2021 is nog geen twee weken oud, maar de vraag is lawaaierig en met rinkelende ruiten opgeworpen of een onafhankelijk, niet-woke en off-mainstream internet mogelijk blijft, of dat het ‘oer-internet’ een klein gruizig keldertje wordt onder het ‘deug-internet’ waar Big Tech en corporate kartel-MSM samen met 'democratische' overheden hun heilige huisjes bovenop gemetseld hebben, bijeengehouden door de mortel van hun zelfvoldane moraal.

Social
Social
Social
Social

"Poor Martha", huilie of spijker/kop?

Reaguursels

Inloggen

-wegejorist-

Sitting_targets | 12-01-21 | 19:49
-weggejorist-
wimdebok | 12-01-21 | 18:19

En bij het openen van deze webpagina (letterlijk) wil mijn computer verbinding* maken met amazon, facebook, google en twitter (zelfde geldt dus ook voor jou hè!).
Oh en nog minstens 9 andere derde partijen.
Zo gaat er natuurlijk nooit iets veranderen.

*uiteraard blokkeer ik dit in mijn browser (jij ook toch?), resultaat daarmee is helaas wel dat ik geen advertenties zie...

Boris die Sauertopf | 12-01-21 | 17:57

Perfecte samenvatting door Robert Raupach:
“De bestorming van het Capitool en de naschokken daarvan zijn de voorlopige culminatie in de strijd van het globalisme jegens de gewone burger in de VS. Deze finale misstap van de door hen zo intens gehate Trump was hét moment waarnaar de Democratische Partij en al hun linkse metgezellen in de media, sinds zijn bekendmaking in juni 2015 om te gaan voor het presidentschap, hebben gesmacht. Sinds die zestiende juni, vijfeneenhalf jaar geleden, is er geen dag voorbij gegaan dat de CNN-anchors, de NYT- en WaPo-redacteuren en de big tech-CEO’s uit hun bed gestapt zijn zonder de hoop dat hij nu eindelijk die kapitale fout zou maken.“
opiniez.com/2021/01/12/de-kruistocht-...

Bolder | 12-01-21 | 16:10 | 4

Calimero. En inmiddels ontkent Trump, zoals gewoonlijk, iedere verantwoordelijkheid.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 18:10
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien maar een verbod op al die moraliserende Techreuzen, en weer van voor af aan beginnen. En een nieuwe generatie de kans bieden om het nu beter en eerlijker te doen (zonder al dat normatief milieu- en diversiteitsgelul)

Phantomas | 12-01-21 | 14:08

het is ook van een grote sneuheid, dat geen enkel democratisch land dit zag aankomen. marktwerking heeft zo zijn grenzen. die van vrijheid van meningsuiting. wat mij betreft doet Trump nu een Erdogannetje. En zet heel twitter op zwart.

Naall | 12-01-21 | 13:38

Het is nooit zo'n goed idee om hele (grote) groepen het zwijgen op te leggen. Dat gaat schuren. Discussie is beter. Ik denk dan alleen al hoe WOII ontstaan is toen na WOI Duitsland kort werd gehouden

Mark van Leeuwen | 12-01-21 | 13:26

Vandaag maar eens lid geworden van GAB. Om te kijken wat daar gebeurt. Anders kan je er niks over zeggen. Wat me direct opvalt zijn de extreme en bizarre meningen die geen enkel weerwoord krijgen.

Zo is er een mevrouw Annemarie van Korlaar van Blijenburgh, die de totaal van het pad gerukte theorie verspreidt dat destijds koningin Beatrix een geheim clubje bediende van kinderen om op te eten. Elite uiteraard. Dit soort mensen verdient een plaatsje in de GGZ. Zij hoort nergens op internet haar nonsens te kunnen verspreiden. Er zijn altijd sukkels die dit versterken en de wereld inhelpen als "de waarheid". Levensgevaarlijk.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 12:59 | 21

@Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 15:20:
U bent niet meer in staat zaken buiten een politieke context te bezien. Alles wat van uw politieke opponent komt is slecht en wat uit het eigen kamp komt is goed of wordt vergoelijkt. De huidige wokeness en BLM hebben duidelijk gemaakt dat precies dit ongefundeerde zwarte racisme juist heel erg actueel is. Wat mij betreft ´levensgevaarlijk´ en ik kan alleen over mezelf spreken dat ik als universiteitsstudent nooit in kringen heb verkeerd waarin deze totaal verknipte racistische en onwetenschappelijke ideeën rond gingen. Het kan u allemaal wel ongeloofwaardig klinken dat iemand op latere leeftijd dergelijke ideeën nog steeds zou aanhangen maar het is uw (politieke) keuze om niet de minste argwaan te willen hebben en niet bereid bent een minimale oprechte poging te doen om begrijpen dat de wereld, links en rechts, vol zit met twijfelachtige en slechte ideeën. U bent niet de maat der dingen om te bepalen wat wel en niet gedacht mag worden (ook al bent u nog zo ingenomen met uw eigen 'verstandigheid').

Joris Beltsin | 12-01-21 | 17:08

@BobDobalina | 12-01-21 | 15:40:
Donald brengt het er zeker niet best vanaf, je hoeft hem niet eens streng langs de lat te leggen om dat te zien maar dat is het geheel niet het issue hier. Wat wel het issue is, is dat de ene helft van een populatie niet de arrogantie moet hebben om de andere helft op te leggen wat gedacht of gezegd mag worden. Dat is per definitie slecht ongeacht wie er gelijk heeft en dat laatste is in een politieke werkelijkheid eigenlijk sowieso nauwelijks vast te stellen.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 17:44

Waar dan? Tegen zijn boek bedoel je. Welke stroming deed ook alweer aan boeken verbieden/verbranden?

Roeieber | 12-01-21 | 19:01
▼ 18 antwoorden verborgen

Wat zou er gebeuren als we vandaag allemaal stoppen met Facebook, Twitter en Google?

yyrr | 12-01-21 | 12:52 | 2

De wereld zou er een stuk van opknappen, in ieder geval van die eerste twee want dat zijn in toenemende mate luchtplaatsen voor debielen, narcisten en OCD-ers.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 12:59

Ik heb het goede voorbeeld al een beetje gegeven, maar kan niet functioneren zonder google... denk ik.

Joffri | 12-01-21 | 14:01

Laat dit een wake up call zijn. Ik heb het eerste begin van internet meegemaakt (worldonline haha) en we hebben het met zijn allen in handen laten komen van een paar lieden die er behalve steenrijk ook machtig door zijn geworden. Besef dat je het niet nodig hebt. Er zijn veel alternatieven en anders maar niet. Facebook is toch voor huisvrouwen, Twitter is voor extremen en whatsapp kun je vervangen door signal. Ik doe niet meer mee!

professorinopleiding | 12-01-21 | 12:48 | 3

Onzin. Overheden, staatshoofden en bedrijven communiceren steeds meer via deze grote platforms en zelfs Rijkswaterstaat gaat influencers inhuren om u via youtube voor te lichten.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 13:01

@Joris Beltsin | 12-01-21 | 13:01: Je geeft mijn gelijk goed aan.

professorinopleiding | 12-01-21 | 13:29

@professorinopleiding | 12-01-21 | 13:29:
Alleen als u zichzelf een volwaardige burger vindt die niettemin niet meer in staat is om met de overheid te communiceren omdat u 'vrij' bent om alternatieven te kiezen. Als een hutje op de hei ook zo'n alternatief is dan heeft u gelijk.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 13:44

Ik ben al tijden van plan om mijn facebook te deactiveren/op te zeggen. Maar ik wacht nog even want als ik dat nu doe wordt ik meteen in het hoekje van alt-right gedrukt.

lekgoot | 12-01-21 | 12:38 | 1

Huh? Ik heb nooit FB gehad. Dus het zal me de kont roesten in welk hokje ik word gedrukt. Ik ben gewoon ik, geen gekunsteld digitaal fotoboek of tijdslijn.

kapoerewiet | 12-01-21 | 12:50

Ik denk dat de burgeroorlog al is begonnen. Ze hebben alle communicatie van Trump en zijn aanhangers onmogelijk gemaakt. Trump wordt gecensureerd op het moment dat hij zijn aanhangers oproept om naar huis te gaan. Nancy Pelosi heeft een val opgezet. Nu waarschuwt de FBI dat Trump aanhangers een gewapende opstand beginnen als Trump wordt afgezet. Dat is een excuus om geweld te gebruiken en ze als een domestic terrorist organisation te behandelen. Bij de “bestorming” van de capitol waren BLM en Antifa elementen gesignaleerd. Ze zullen niet rusten voordat ze Trump de gevangenis in kunnen framen.

Short | 12-01-21 | 12:32 | 7

@Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 12:55: Doodsangsten nog wel, mooi dat je dat voelt. Pelosi is de duivel zelf. Allen dan met een plastic schedel en een klappergbit. Ze is al 4 jaar bezig met het sarren van Trump. Komop zeg, niet altijd goedpraten wat jou goed uit komt.

professorinopleiding | 12-01-21 | 13:01

@professorinopleiding | 12-01-21 | 13:01: Dat sarren is dan wel geheel wederijds, dat vergeet je dan weer gemakshalve en ook niet zonder grond. Maar dat inzicht is niet verenigbaar met je vooringenomenheid vermoed ik.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 13:30

@Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 12:34: Er zullen altijd wappies rondlopen. Heb je overigens ook gemerkt dat GAB net als andere alt-tech sites moeilijk te bereiken is... toeval? Je hebt niets over de rest van mijn analyse gezegd, dus ik neem aan dat je het daar mee eens bent.

Short | 12-01-21 | 18:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik treklijn geld terug uit Google. Dat zal ze leren.

Leffe Blonde | 12-01-21 | 12:27 | 1

Jouw geld alleen zal ze niet boeien. Mar als meer mensen dat doen, gaat het een effect hebben.

a9b2b1 | 13-01-21 | 00:44

Tja..
Helaas mag elke domme koe die niet meer dan de Story leest stemmen, en telt deze stem net zo zwaar als van iemand die wel de moeite neemt zich in politiek te verdiepen.
Zo ook met het 'nieuws'; elk volslagen idioot kan zonder enige factchecking wat op het internet zetten terwijl anderen minder aandacht genereren doordat ze alleen 'saaie' en gecontroleerde feiten opsommen.

druipsmurf | 12-01-21 | 12:12 | 4

Laat me eens raden, U bent zo'n iemand die de moeite neemt zich in politiek te verdiepen en dus "mag" stemmen?

Garantiebewijs | 12-01-21 | 12:28

@Turbulentie? | 12-01-21 | 12:24:
Hoezo engnek?..
Wat ik ermee wil zeggen dat je met onzin een hoop (domme) stemmers kunt trekken. En dat geldt voor beide zijden van het hoefijzer.
Veel antifa lieden bijvoorbeeld zijn niet alleen extreem, maar ook dom. Het zit aan beide zijden.

druipsmurf | 12-01-21 | 12:31

Met het opzetten van de massa met leugens en bangmakerij zijn al heel wat wereldrijken begonnen en weer ten onder gegaan. Laatst nog..

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

Wat momenteel gaande is in het hele "vrije" westen, is een opstand tegen 50 jaar linksdraaiende dominantie en morele chantage. Met als klap op de vuurpijl het door de deug-brigades in bescherming nemen van de meest vrijheids-vijandige religie ter wereld. Steeds meer mensen hebben er schoon genoeg van en trekken hun bek open. De reactie op deze bedreiging van het linksige gedachtegoed is niet het aangaan van een open discussie (iets wat 'links' zelf pretendeert te hebben uitgevonden en gecultiveerd), maar het botweg de mond snoeren van iedereen met een onwelgevallige mening.

Het is de paniekreactie en tevens de in alle opzichten pijnlijke finale stuiptrekking van een failliet politiek en moreel internationaal bolwerk, waarin talloze mensen terecht vrezen hun vanzelfsprekende politieke en/of morele machtspositie te verliezen.

Het resultaat is dat er twee kampen aan het ontstaan zijn die zich moreel, cultureel én fysiek bedreigd voelen. Het is de ideale voedingsbodem voor geweld.

Het is niet voor niets dat 30 jaar geleden al, vrijwel alle marxistische regimes ineen zijn gestort, door een brede volksbeweging die genoeg had van de onderdrukking, de fysieke en morele terreur en die het niet niet meer pikte. We zien nu dat de westerse erfgenamen van deze marxistische beweging die zich hadden vermomd met een vriendelijker en zogenaamd vrijheidslievender masker en die zichzelf, eenmaal in een comfortabele machtspositie, moreel superieur verklaarden, door een zelfde brede volksbeweging onder druk komen te staan.

En wat gebeurt er: ze gooien hun masker af en grijpen naar de zelfde methodes als hun dictatoriale voorgangers: opposanten en mensen met onwelgevallige meningen zwart maken, demoniseren en de mond snoeren.

Dan moet je niet schijnheilig verbaasd zijn als mensen in alle wanhoop & onmacht zelfs naar de wapens gaan grijpen.
Ik voorzie op zijn zachtst gezegd chaotische en onstabiele tijden, om te beginnen in de VS, waarin de hele westerse beschaving gevaar loopt als een kaartenhuis in elkaar te storten en het speelveld te worden van machtsgeile potentaten en boeven, criminelen en gewelddadige radicalen.

Peter Emile | 12-01-21 | 12:10 | 13

Hear!

JackStick | 12-01-21 | 13:40

@Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 12:37:
Ten eerste: ik beweer nergens "dat het de normaalste zaak van de wereld" is om je gelijk met geweld te gaan halen. Ik zeg dat ik me kan voorstellen dat mensen in al hun wanhoop & onmacht naar dit middel grijpen, en dat men daar niet verbaasd over moet zijn.
Ten Tweede: u heeft gelijk als u zegt dat we nu juist de parlementaire democratie hebben om je doel te bereiken. Alleen: die democratie - mét als fundament de VVMU - staat steeds meer onder druk omdat lieden in machtsposities, die voortdurend beweren voor die democratie en de VVMU pal te staan, steeds meer, en vaak via sluikse omwegen, naar middelen grijpen om zowel die democratie als de VVMU aan banden te leggen.

Peter Emile | 12-01-21 | 14:00
▼ 10 antwoorden verborgen

Lang geleden gebruikten we machetes en kapmessen om ons van A naar B te verplaatsen en onderweg zagen we wel hoe we de rivier over zouden steken. Omdat vaste paden en oversteekplaatsen veel efficiënter zijn, hebben we langzamerhand een collectieve vaste infrastructuur aangelegd: door iedereen en voor iedereen. De virtuele werkelijkheid op het internet is een extensie op de fysieke werkelijkheid. Door te stellen dat de Big Techs onze vrijheid niet aangetast hebben omdat je zelf ook nog altijd een website kunt beginnen is een beetje onzinnig. Het is ongeveer hetzelfde als zeggen dat je vandaag gerust naar je werk mag gaan maar zonder gebruik te maken van de aangelegde wegen en infrastructuur.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 12:04 | 2

Jamaar, jamaar, het is ene privaat platform, en de brug is van de gemeente. Dus je mening gaat niet op. (aftrekken doet met linker hand.)

SinisterNL | 12-01-21 | 12:20

@SinisterNL | 12-01-21 | 12:20:
Ik had dat linkse aftrekken al geconcludeerd uit uw nickname.
Maar goed voor wat betreft uw bezwaar: kan zijn en in het verleden zijn onze wegen deels ook door private initiatieven tot stand gekomen en samenwerkingen tussen overheid en privaat bestaan ook nog steeds. Laat onverlet dat we nu te maken hebben met een nieuwe publieke ruimte die op dit moment volledig in bezit is genomen door enkele private monopolisten en dat dit de vooruitgang van onze vrije samenleving in de weg zit. Ik weet de oplossing ook niet maar met droge ogen beweren dat we makkelijk zonder hen kunnen terwijl alle overheden, staatshoofden en bedrijven al via hun platforms met ons communiceren helpt ons ook niet echt verder.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 12:55

Bouw je eigen dit, bouw je eigen dat...
Er was een tijd dat zowat iedereen zijn eigen BBS had. Buiten degenen die erotisch getint materiaal aanboden, liepen die niet echt hard.

a9b2b1 | 12-01-21 | 11:47

Er is een mooie docu op netnix over (a)sociale media : The social dilemma. Aanrader!.

All_Anonymous | 12-01-21 | 11:43 | 1

Ja een aanrader!

Patjep | 13-01-21 | 00:13

Het internet is niet de grote techreuzen. Er zijn nog steeds mogelijkheden om AWS, Google play services, twatter en faecesbook te ontwijken en alles te kunnen doen wat deze reuzen ook leveren allen dan met allemaal kanttekeningen.
Parler en Gab en anderen maken de fout zich in eerste instantie al afhankelijk te maken van de bedrijven waar zij zich zogenaamd tegen afzetten. En zijn daarmee onderdeel van het probleem.

haddem | 12-01-21 | 11:34 | 5

@haddem | 12-01-21 | 12:02|
In een nog normaal functionerende wereld zou ik het volkomen met u eens zijn. Maar helaas is de wereld al een tijdje goed van het padje af. Want u zult zien dat onder druk van de gehele deugende Woke-gemeente ISP-ers zullen meegaan in hun eisen tot verbanning, bang als ze zijn voor hun eigen zaak. De Woke-gemeente heeft helaas namelijk de macht hun zaak volledig kapot te maken omdat niemand nog voor zichzelf durft te denken. Dat is hetgeen dat er zo perfide aan is.

Ik ben op de hoogte van die wetgeving (de zogen. Antitrust Laws), en dat is ook de reden waarom de CEO van Parler nu een rechtszaak heeft aangespannen tegen o.a. Amazon.

Sjefke7807 | 12-01-21 | 13:10

@Sjefke7807 | 12-01-21 | 13:10:
Een ISP kan geen decentrale diensten onderdrukken als die gebruik maken van standaard versleutelde protocollen die ook door de reguliere diensten worden gebruikt.

lekgoot | 12-01-21 | 13:22

@lekgoot | 12-01-21 | 13:22|
Ik help het u hopen want op dit moment is niets meer vanzelfsprekend.

Sjefke7807 | 12-01-21 | 13:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Apple: Think Different.
And you will be delete.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 11:28 | 4

d

Super Vaagstra | 12-01-21 | 11:40

@Piet Karbiet | 12-01-21 | 11:39: nou piet, ga maar naar je kamer en probeer het nog maar een keer.

SinisterNL | 12-01-21 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Kan iemand me uitleggen waarom zogenaamde Twitter haat kan worden opgelost met het Jorissen van accounts, maar dat Parler er maar helemaal af moet? Is daar eigenlijk wel uitleg voor behalve dan dat Parler niet de lijn van de grote jongetjes volgt?

OscarWilde | 12-01-21 | 11:24 | 4

Bigtechtuur.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 11:38

Geen verantwoording verplicht.

JackStick | 12-01-21 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Al die internet bedrijven hebben het volste recht om zelf te bepalen wie bij hun in de winkel komt waar gratis producten zijn te halen. En dat zal mij ook een rotzorg zijn omdat ik zelf geen gebruik maak van die bedrijven. (Ik ben hier menigmaal gejorist en je hoort mij niet klagen, zelfs als betalend reaguurder. Ik weet het, door hier te reageren maak ik wel indirect gebruik van het internet en mogelijk van één van de vermaledijde bedrijven. Komt daar een eind aan omdat ze GS niet lief vinden, dan zal GS zelf wat moeten verzinnen (weer terug naar de papieren krant?) en tegen die tijd zien we wel. Dat de westerse beschaving naar de gallemiezen gaat is grotendeels te wijten door de volledige afhankelijkheid van de internetbedrijven die men zich heeft laten aanpraten.

forecastle | 12-01-21 | 11:22 | 2

Wordt een probleem als er maar 1 winkel is

shimanski | 12-01-21 | 11:38

Er zijn banken die hun helpdesk hebben verplaatst van fysiek naar virtueel: in veeboek. Telefonisch kan ook, via 09betaaluscheel. Als klant heb je dan niet echt een keuze meer, de keuze is opgedrongen door de leveranciers. Overheden lijken deze trend te volgen waardoor al snel (voor de burger/klant) ongewenste bijeffecten kunnen ontstaan.

kindapaas | 12-01-21 | 12:21

En de reaguurders maar hopen dat het volk in opstand komt tegen de politieke elite. Het lijkt er op dat het andersom is.

Hadena | 12-01-21 | 11:21 | 2

En het is maar het begin.

Incidentje-doorlopen | 12-01-21 | 11:52

Een samenleving is een golvende beweging. Een reis, geen haven.

a9b2b1 | 12-01-21 | 12:02

Bezos en Dorsey mogen hun persoonlijke bewaking wel sterk gaan opschalen.
Ik denk dat heel nu heel wat rancuneuze Qanon etc figuren rondlopen.

Tronald_dump | 12-01-21 | 11:20

In the land of the not so free and the home of the wappies.

Hangtietsmurfin | 12-01-21 | 11:18

Gewean weer bellen zoals vroegah

clockandhammergame | 12-01-21 | 11:15 | 3

Totdat vodafone gaat besluiten wie wel en wie niet mag bellen.
Of Ben gaat beslissen wat je wel en niet in zo'n telefoongesprek mag zeggen.
Of je alleen een telefoon kunt kopen als je lid bent van een bepaalde politieke partij.
Dat is wat er zich aan het voltrekken is.

a9b2b1 | 12-01-21 | 12:07

Niet alleen vier jaar treiteren, ook uiterst rancuneus censuur invoeren. Als je een burgeroorlog wilt is dit het recept.

revolte | 12-01-21 | 11:15 | 3

Ach man, liberal tears, fake news, lock her up, obama is a kenian, vote fraud leugens (maar wel you lost roepen bij Trump), en dan gaan huilen dat links treitert.

Beide kanten zijn verrot, tijd dat het midden shit terugclaimt en idioten opzouten, stoppen met aandacht geven

menage | 12-01-21 | 11:21

@menage | 12-01-21 | 11:21: exact dit. Het midden lijkt voor veel van die idioten niet te bestaan. Als je het niet eens bent met sommige idioten hier wordt je gelijk voor neofascist uitgemaakt. Het ontgaat ze dat je zowel trump als BLM als een stel populistische ophitsers kan zien.

BobDobalina | 12-01-21 | 11:42

Censureren is een ander woord voor verbergen.

Mr.Crowley | 12-01-21 | 11:13 | 1

Yep. Dat is het doel. Meningen en informatie verbergen.

Graaier | 12-01-21 | 11:29

krijg hier een slecht gevoel over. Propaganda, vrijheid van meningsuiting zwaar onder druk. Mensen die geen huis kunnen vinden. Wordt tijd dat we grachten uitdiepen, de poorten sluiten, de brug omhoog halen. Godzijdank hebben we nog boeren die het volk kunnen voeden.

1977 | 12-01-21 | 11:11 | 1

Boeren die het volk kunnen voeden.... Nou, dat worden er denk ik steeds minder. Ze gebruiken immers veel grond, dus land, waar je óók windmolens en woningen kunt neerzetten, wat cash in the pocket is...
Dus treiter die boeren gewoon lekker weg. De overheid verbrandt in een hoog tempo alle schepen achter zich terwijl ze met 100 km/h richting de afgrond rennen.

EEnzame SchizofrEEN | 12-01-21 | 11:35

ZELFS als je dit een couppoging was dan nog moet je niet zo reageren. Na de laatste keer dat in Spanje een couppoging werd ondernomen riep de koning het leger op de coup te onderdrukken EN men was voorzichtig om het leger niet keihard aan te pakken.

Coupplegers werden vastgezet, hun sympathisanten die niet hadden meegedaan niet. Dat was de laatste coup die elementen uit het Spaanse leger nog deden.

Zo doe je realpolitik.

omanders | 12-01-21 | 11:05 | 4

@Louter Leuter | 12-01-21 | 11:14:

Ja die.

" During the coup, the King, wearing his uniform as Captain-General of the Armed Forces, gave a public television broadcast calling for unambiguous support for the legitimate democratic government. The broadcast is believed to have been a major factor in foiling the coup. The coup leaders had promised many of their potential supporters that they were acting in the King's name and with his approval, but were unable to demonstrate either, and the broadcast – coming just after midnight on the night of the coup – definitively showed the King's opposition to the coup makers."

en.wikipedia.org/wiki/Juan_Carlos_I#1...

omanders | 12-01-21 | 11:18

@omanders | 12-01-21 | 11:18:
Ja kan mij Tejero nog goed herinneren. Ooit in Spanje op school gezeten en er altijd een zwak voor gehouden (nageslacht woont er nu zelfs).

Louter Leuter | 12-01-21 | 11:36

Slechts voorbeeld of misschien een voorbeeld van hoe het niet moet. www.bbc.com/news/world-europe-3484493.... In 1981 vond daardoor nog een coup plaats. Argentinie is ook een mooi voorbeeld van wat er gebeurt als je niet afrekent met het verleden.

BobDobalina | 12-01-21 | 11:47
▼ 1 antwoord verborgen

Mogen Twitteren is niet hetzelfde als VvMU. Social media zijn geen grondrecht, ze zijn een goudmijn van de nu verguisde 'private big tech' waar hele volksstammen zich maar al te graag aan onderworpen. Socal media zijn zelfs niet het internet. Iedereen mag een online nieuws- en opinieplatform beginnen. Te duur? Niet genoeg aanhangers zeker, klinkt bijna democratisch. Deze discussie gaat over keuzes, niet over rechten.

Het Oude Rijden | 12-01-21 | 10:59 | 8

@1977 | 12-01-21 | 11:15: Als GS te vervelend wordt gaat gewoon de stekker uit het server park. Uiteindelijk zal zelfs de energiecentrale onder druk worden gezet om geen stroom te leveren aan rechts.

OscarWilde | 12-01-21 | 11:26

@Bolhoed | 12-01-21 | 11:07: U mist het punt. GS en supporters bepalen niet wat ik mag zeggen, ze bepalen hooguit of ik in hun kroeg een barkruk krijg (dank, menage) om vanaf te roepen. Zo niet, dan mag ik in alle vrijheid elders mijn zegje doen.

Het Oude Rijden | 12-01-21 | 11:30

@OscarWilde | 12-01-21 | 11:26|
Dit dus!

Sjefke7807 | 12-01-21 | 11:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Unlock Yourself.
-Stop met het gebruik van CloudSevices.
Opslag van beelden (camera's en deurbellen) en online officeproducten zijn duur, OEM versies van ms office kosten een paar tientjes
- Communiceer zo veel mogelijk P2P
- Kijk ook eens rond voor alternatieve apps op APKPure
- Kies met familie/vrienden voor gezamelijk gebruik van goede alternatieve apps
- Etc,etc

Bolhoed | 12-01-21 | 10:49 | 6

@Louter Leuter | 12-01-21 | 11:04:
Er zijn veel sites waar de laatste OEM versies worden aangeboden. Dat is legale handel. Ik heb op deze wijze w9 pro (legaal geupdate naar 10) en de laatste uitgebreide MS Officesuite gekocht voor nog geen 30 euro.

Bolhoed | 12-01-21 | 11:14

@Bolhoed | 12-01-21 | 11:14:
Unlock jezelf... en MS Office aanschaffen is een contradictio in terminis

Louter Leuter | 12-01-21 | 11:16

Cloudservices, kom er met mijn verstand niet bij waarom mensen dit gebruiken. Is toch zoiets van... hier heb je alles van mij en amuseer je.

swapper | 12-01-21 | 13:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Quote:

"2021 is nog geen twee weken oud, maar de vraag is lawaaierig en met rinkelende ruiten opgeworpen of een onafhankelijk, niet-woke en off-mainstream internet mogelijk blijft, of dat het ‘oer-internet’ een klein gruizig keldertje wordt onder het ‘deug-internet’"

Dan nu maar de hamvraag: Tot welke klasse behoort GS zelf? Tot het off-mainstream of tot het woke internet? Want Joris maakt hier soms overuren om content te modereren, dus linksom of rechtsom, we hebben op GS te maken met minder dan 100% "free speech". Hoe rijmt dat met de soms felle pleidooien voor stellingen als: "aan de vrije meningsuiting hoort geen grens te zitten"?

Zie GS als Twitter in het klein. Het blijkt lastig om zoiets overeind te houden zonder moderatie op extreme content, dat blijkt wel uit de feiten. De vraag is natuurlijk waar de grens ligt maar iedereen zal erkennen dat die grens ergens ligt en niet bij de totale vrijheid van content. Anders bestond hier geen Joris.

Mijn stelling is: Ieder platform dat geheel vrije content toelaat wordt vroeg of laat gekaapt en overwoekerd door extreme figuren en verlaten door de gematigder stemmen. Geheel vrije content werkt niet.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 10:40 | 11

@Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 11:18: Maar anonimiteit op het internet is een absolute voorwaarde voor VvMU. Immers, de kroeg vergeet, het internet nooit. En gezien de weerzinwekkende afrekencultuur die momenteel opgeld doet kan dat zeer kwalijk uitpakken.

Zie hoe leven van Mimi Groves compleet kapot is gemaakt.

chicago.suntimes.com/columnists/2020/...

omanders | 12-01-21 | 11:30

Geheel vrije content bestaat natuurlijk niet want er zijn juridische grenzen, zoals het aanzetten tot geweld. En dat is goed want dat hebben we samen afgesproken in een democratisch land. Daarnaast wil je op je platform wel debat met argumenten en geen scheldpartijen over en weer. Bijvoorbeeld iedereen die een andere mening heeft uitmaken voor wappie draagt niet bij tot het bedat of een zinvolle gedachteuitwisseling. Laatste punt: wat is extreem? Homosexualiteit was in de meeste landen verboden tot in de jaren 50. Nu is het geaccepteerd. Hier kan je een heleboel voorbeelden van geven, maar ook omgekeerd wat toen mainstream en nu als extreem wordt ervaren.
Juist het toestaan van zeer diverse meningen maakt een platform interessant. Mits gemodereerd op zo een manier zodat er een zinvolle gedachte uitwisseling is. Zo moderen dat alleen mensen met bepaalde ideeen hun verhaal kunnen doen leidt tot totaal oninteressant platform.

mikes43357369 | 12-01-21 | 11:32

@mikes43357369 | 12-01-21 | 11:32: Maar er zijn ook wetten die het aanzetten tot haat verbieden. En die zijn uiteraard ruim intepreteerbaar. Als ik zeg dat transeksualiteit een geestesziekte is kunnen sommige rechters dat opvatten als aanzetten tot haat.

omanders | 12-01-21 | 13:04
▼ 8 antwoorden verborgen

Toen Egypte (Turkije, Libië, Tunesië, etc) de a-socialmedia op slot gooide tijdens de 'lente', toen sprak iedereen van schande.

Maar wanneer het ze zelf beter uitkomt, is het ineens weer wel 'gerechtvaardigd' om deze Chineese en Iraanse censuur uit te voeren.

Het niets mogen zeggen over 'anders gelovigen' of 'buitenlanders', heeft ook al aanslagen opgeleverd, dus wat gaat dit doen op deze huidige grote schaal?

FLP_du_Stok | 12-01-21 | 10:40 | 2

Er zit wel een verschil tussen Egypte en Twitter / Apple.

ZureKoek | 12-01-21 | 11:01

Daar ging een regering bepalen wat wel en niet mocht, hier doet het bedrijf dat, dus censuur versus geen echte censuur.

menage | 12-01-21 | 11:25

Huawei vormt nu wel een realistisch alternatief.

dhrat | 12-01-21 | 10:39 | 1

Misschien heb je gelijk.
Ik zocht naar een alternatief in de EU, maar ...
Innovatie in de EU is zo dood als een pier!! Innovatieve concurrentiekracht nada. Dank EU-rocraten!!

DenBeert | 12-01-21 | 10:52

Eigenljk is het wel slim van die techbedrijven om zich te verbinden aan het woke/blm gedachtegoed en de deplorables eraf te trappen. Het zijn grote bedrijven met beroerde arbeidsomstandigheden (zie het magazijnpersoneel van Amazon, waar je maar in een fles moet pissen tussen de bestellingen door). Normaal gesproken heb je dan links als tegenstander, maar door je te scharen aan de woke/blm kant zien ze je ineens als bondgenoot, of zijn ze in ieder geval vergevingsgezinder.

Tashtego | 12-01-21 | 10:39

Hier een argument: Freedom of speech ≠ Freedom of reach.

Vieze_Rik | 12-01-21 | 10:37

Uit de lijst van Trump accomplishments:

"Record number of regulations eliminated."

laughs in big tech.

ZureKoek | 12-01-21 | 10:36

Ordnung muss sein.

JackStick | 12-01-21 | 10:31

Als de republikeinen 4 jaar geleden een fatsoenlijk iemand naar voren hadden geschoven dan was er nu niets aan de hand geweest.

maruyama | 12-01-21 | 10:28 | 4

Fatsoenlijke kandidaten hebben ook verkiezingen verloren.

Deflatiemonster | 12-01-21 | 10:32

Dan hadden ze destijds niet gewonnen. Politiek gaat niet om de inhoud.

sjef-van-iekel | 12-01-21 | 10:34

De scheuring in de VS heeft verdomd weinig te maken met het naar voren geschoven poppetje.
Dit is een cultureel probleem binnen een land wat zich heeft laten verdelen door een machtstijd tussen twee politieke stromingen die beiden feitelijk rechts zijn, maar de ander afbeelden als ultieme vijand.
Dit is al decennia gaande, en nu iets roepen over het poppetje op het toneel toont vooral aan dat je niet op de coulissen hebt gelet.

TeeJee | 12-01-21 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Inderdaad stapt corporate America in een gat dat de overheid laat liggen want er is geen sprake van persconferenties waarin aangekondigd wordt dat men deze zaak tot op het bot gaat uitzoeken. Misschien wel na de inauguratie maar Trump geeft daar blijkbaar geen opdracht toe. Er zijn wel bedrijven die steun aan republikeinse politici terugtrekken en de social networks grijpen in.

Simon_GS | 12-01-21 | 10:20

Bezos heeft met de webwinkel Amazon al aardig wat ervaring opgedaan met wurgen. Bedrijven die op Amazon aanbieden, krijgen concurrentie van Amazon die gewoon maar hun ideeën jat. Amazon drukt zo nieuwe veelbelovende bedrijven plat.

Ook mooi aan Amazon is dat elke beweging van magazijnmedewerkers wordt gemonitord. Als je niet genoeg beweegt, dan mag je weg. Magazijnmedewerkers plassen in flessen omdat lopen naar de WC al kan betekenen dat je je baan verliest.

Tijdens de pandemie moeten een heleboel bedrijven stoppen met activiteiten. Amazon niet. Die draaien als nooit tevoren tijdens deze crisis. Crisis? Welke crisis? Handig als je politieke connecties hebt.

Dus de MKB concurrentie van Amazon ligt stil, maar is ook nog eens platgebrand door BLM. En wie is helemaal BLM? Juist, ja. Voor Bezos is BLM gratis, het levert zelfs op. De ex van Bezos heeft nog met een hoop Amazon-geld BLM gefinancierd. Maar niet alleen de blanke medewerkers op de werkvloer van Amazon, ook de zwarte, worden als slaven behandeld.

Sitting_targets | 12-01-21 | 10:19 | 1

Zijn vermogen is vorig jaar van 138 naar 185 miljard dollar gestegen. Hij is dan ook voorstander van nog langere lock downs. Zou ik ook doen. Het is wel een totale lul. Bestel er nooit niks.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:39

Laten we het eens hebben over de slechte werkomstandigheden en de rechten van de mensen die in Azie en Zuid Amerika voor deze 'sociale media' werken. 24 uur beschikbaar om voor een fooi iedere 20 seconden een nieuw filmpje of reactie te moeten beoordelen. In een tochtig hol met de pc naast je bed. In dienst van een of andere andere vage opdrachtgever zodat de Zuckerbergjes van deze wereld er niet aanspreekbaar op zijn.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:19

Iedereen een maskertje op, maar toch is deze pandemie 1 groot démasqué.

van Oeffelen | 12-01-21 | 10:17

Zelfs in het meest kapitalistische land ter wereld kwam men honderd jaar geleden tot de conclusie dat de vrije markt niet altijd de gewenste geeft en zelfs kan leiden tot een regelrechte schending van de rechten van het individu. In de USA werd daarom antitrust wetgeving ingevoerd om te voorkomen dat grote conglomeraten hun monopoliepositie t.o.v. de consument konden gaan misbruiken. Deze wetgeving die de keuzevrijheid van de consument beoogt te beschermen, heeft wereldwijde navolging gekregen. Echter, met de opkomst van het internet heeft de wereld extra publieke ruimte gekregen waarin kleine bedrijven onschuldig konden uitgroeien tot grote monopolisten die samenspannen en zo de keuzevrijheid van de (informatie)consument beperken. Het is tijd dat de 'big techs' en hun samenspanningen opgebroken worden en dat hun contractvrijheid ondergeschikt wordt gemaakt aan het algemeen belang van een VRIJE samenleving waarbij het individu bovenaan staat. De wereld is veranderd en heeft een 2.0 versie van de antitrust wetten nodig.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 10:17 | 8

@Harry.Langezwaal | 12-01-21 | 11:00:
Eens. Het is niet vanzelfsprekend dat in een kapitalistische economie de output voor het totaal wordt gemaximaliseerd omdat er monopolies ontstaan die de vrije markt tegenwerken. Maar als dat gereguleerd wordt zijn er veel betere garanties voor meer welvaart dan in een communistische samenleving. Het is een kwestie kiezen tussen twee kwaden waarbij het ene toch echt een veel slechter track record heeft dan het andere.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 11:05

@Joris Beltsin | 12-01-21 | 11:00:
In Rusland jaren 90 zag je het onbegrensde kapitalisme een jaar of tien huishouden. Dat heeft tot ernstige armoede geleid voor de onderklasse. Dat was graaien voor de topdogs, ongelimiteerd. Zonder begrenzing is kapitalisme geen goed systeem. Dat gezegd hebbende: communisme is slechts een iets hypocrietere verpakking van naai-de-massa en grijp-de-kassa.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 11:21

@Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 11:21:
Dat is in feite wat ik zeg. In Rusland was dan ook allerminst sprake van vrije marktwerking ten gunste van iedereen maar een privatiseringsslag t.b.v. een samenspannende (politieke) elite. Dat is geen kapitalisme maar nepotisme.

Joris Beltsin | 12-01-21 | 11:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Het grappige is dat Russische beïnvloeding op de Amerikaanse politiek/verkiezingen erg onwenselijk is maar blijkbaar mogen Amerikaanse techbedrijven die veel sociale media beheren wel filteren op wat hun niet aanstaat. Hoe krom is dat?

Sinclair | 12-01-21 | 10:15 | 2

Stel de vraag eens zo: Wat zouden de Russen ervan vinden als Amerikanen hun internet zouden gaan zitten trollen? Russische bedrijven doen dat zelf al, maar ik weet honderd procent zeker dat iedere Amerikaanse inmenging zou worden bestreden. Daar is de greep van de overheid op internet veel groter. En dan hebben we het niet eens gehad over China.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 10:30

Maar niet op de wereld. Uit rusland komen geen Social Media die over de hele wereld worden gebruikt.

SinisterNL | 12-01-21 | 10:40

Er komt een Amerikaanse Executive Order die investeringen in communistische Chinese bedrijven verbiedt. Dit kan het startsein zijn van militaire, financiële en cyber-aanvallen. Mainstream mediakanalen, of social media-kanalen gaan wellicht vandaag nog uit de lucht. De komende gebeurtenissen zijn een belangrijk onderdeel in het proces om de Deep State neer te halen.

Vandaag om ±20:30 uur spreekt president Trump op Right Side Broadcasting Network. De tijd van uitzenden kan veranderen, dus hou het Youtube-kanaal in de gaten voor de exacte tijd. youtu.be/c_WNI43s3ds

Gisteren heeft Mike Pompeo ook al een toespraak gehouden, via het kanaal van de US Department of State. Voice over America. youtu.be/b6nwruHutMI

Er is iets gaande in de States.... and I think, it ain't good.

Paaldanseres | 12-01-21 | 10:14 | 5

"Mainstream mediakanalen, of social media-kanalen gaan wellicht vandaag nog uit de lucht. "

Waarom zou dat het gevolg zijn? Ik zie niet meteen het verband.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 10:31

Angst verkoopt

SinisterNL | 12-01-21 | 10:44

@Wilhelm Tell | 12-01-21 | 10:21:
Er was een goede reden: de bedoeling was dat al die landen democratisch werden, meer geld nodig hadden dan dat er verdiend werd en dus moesten gaan lenen (met rente). Rente en speculatie op een vrije markt voor de één, maar gesloten voor de ander zorgden vervolgens voor extractie van waarden "naar elders": tafeltje dekje, ezeltje strekje, met de USA als knuppel uit de zak. Trumpologie dreigde dat beleid structureel te verstoren en daarom moest hij weg.

kindapaas | 12-01-21 | 12:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou, GeenStijl, wat let je? Spring erin. Kom maar op met een alternatief voor Twitter. Jullie hebben de ervaring, jullie kunnen ongetwijfeld zelf hosten en anders zijn de vrijheidsstrijders van XS4ALL hier vast nog wel voor te porren. Wat Twitter kan, kunnen jullie ook. En dan beter.

Sakamoto Ryoma | 12-01-21 | 10:14 | 4

Niet eens met het kabinetsbeleid? Start gewoon een politieke partij.
Oh wacht.

Deflatiemonster | 12-01-21 | 10:31

@Louter Leuter | 12-01-21 | 10:29: Is dit wat? iemand?https://freedom.nl/over-freedom

Jan de Vries | 12-01-21 | 10:38

@Jan de Vries | 12-01-21 | 10:38:
Gebookmarked! Bedankt! Oei ze zitten wel in Amsterdam...

Louter Leuter | 12-01-21 | 10:58
▼ 1 antwoord verborgen

een vrije samenleving stopt bij het inperken van de vrijheid van meningsuiting.

Mr.Crowley | 12-01-21 | 10:13 | 10

@Mr.Crowley | 12-01-21 | 11:28:
"Af en toe denk ik dat wel eens van mijzelf."
Extremisten vragen dat zich nooit af. Dus, nee.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 13:45
▼ 7 antwoorden verborgen

2021 wordt volgens mij nog vele malen erger dan 2020.

JackStick | 12-01-21 | 10:13

Waarom zou je je de maat laten nemen door bedrijven die sinds hun bestaan crimineel handelen, waarbij belastingontduiking het #1 mantra is.

Het is als een hardrijder op de snelweg, die staat te jengelen dat je links rijdt. Niet serieus te nemen.

Het meest hilarische blijft toch wel wat voor walgelijke meelopers mensen zijn, en hoe het goede fatsoen met het badwater wordt weggegooid, omwille van alles is geoorloofd voor de goede zaak.

NomadBrewer | 12-01-21 | 10:11

Intussen semi-OT: het is hier bij O.H. Dennenboom ook niet best gesteld met de Ziggo-internetsnelheid met alle thuiswerkende zoomers. Tijd voor meer glasvezels. Anderen die daar ook last van hebben?

O.H.Dennenboom | 12-01-21 | 10:10 | 5

Meteen ff speedtest gedaan en verdomd, Ziggo is traag. 876 Mbps down en 48 up. Ik mis 124 Mbps down. Ga direct ff mailen met klantenservice.

JdV030 | 12-01-21 | 10:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zag deze week Jeff Bezos, eigenaar van Amazon in een prachtig, lichtgekleurd maatpak. Fantastisch mooi. Knappe man! Mooie handen, ogen als wereldzeeën. Ik vind hem geweldig goed en bijzonder.

Nou, ik hoop dat ik nu nog een tijdje op internet mag.

Normpje | 12-01-21 | 10:10

"Wat ons betreft kun je één lijn trekken van George Floyd en de BLM-protesten, ingegooide ruiten en platgebrande MKB'tjes, naar het hoefijzer van Antifahoodies versus "
=========
Met dit verschil..................groepen als Antifa en BLM zijn al twee jaar aan het rellen, plunderen, vernielen en aan het in brand steken van overheidsgebouwen met "toestemming" van de media en de Democraten die dit soort protesten aanmoedigen. En uiteraard mogen groepen als Antifa en BLM gewoon gebruik blijven maken van sociale media.

Swieberj | 12-01-21 | 10:09 | 1

Some protests are more equal than others. Om met de woorden van Halalsema te spreken: sommige protesten zijn "te belangrijk".

JackStick | 12-01-21 | 10:15

* alle adverteerders van Facebook en Twitter bellen gaat *

Prieelvogel | 12-01-21 | 10:08

Ach God, Merkel is voor VvMU. Zou dat ook gelden voor Holocaust ontkenners in Duitsland?

Bigi Bana Boy | 12-01-21 | 10:08 | 2

Waardeloos vergelijk en totaal opgezocht om de boel op springen te zetten.

Torwart | 12-01-21 | 10:16

Zelfs twijfels uiten is niet toegestaan, laat dit liever met rust.

kindapaas | 12-01-21 | 12:54

Parlez. Parlay... is de oorsprong van het Parlement.

Toen Jan Zonderland het wingewest verder wilde uitmelken met hogere belastingen, kwamen de baronnen in opstand en eisten dat ze inspraak hadden en parliament werd geboren.

Louter Leuter | 12-01-21 | 10:07 | 3

Dank voor dit weetje.

3Xniks | 12-01-21 | 10:11

Echt niet, 'parlay' komt oorspronkelijk uit the Pirates of the Caribbean!

JackStick | 12-01-21 | 10:14

Het is nu duidelijk hoe eenvoudig Big Tech de communicatie op slot kan gooien. De vraag die we ons moeten stellen, is of we die afhankelijkheid willen. Let wel: links nederland staat te juichen op de buhnes, maar dat is zo lang een uitkomst hen bevalt. Net als met referenda en D66.

3Xniks | 12-01-21 | 10:06 | 3

Inderdaad, het hypocriete van Links is weer eens duidelijk.

Bolder | 12-01-21 | 10:09

Het is helemaal niet eenvoudig.
Ja, een paar mensen hebben hier een paar dagen last van: maar straks draait Parler gewoon op een server ergens anders.
De enige die hier schuld op zich kunnen nemen zijn wij zelf; de consumenten, die alle macht aan deze bedrijven gegeven heeft. Maar het is een heel eenvoudig op te lossen probleem.
En ja: Parler maakt er een mooi drama stukje van, en als ik daar op de marketing/communicatie afdeling zat dan deed ik hetzelfde, want dit is de best fucking reclame die je kan hebben.

Wilhelm Tell | 12-01-21 | 10:16

Ja en rechts staan ze te juichen om deregulering tot er opeens zo weinig regulering is dat een bedrijf dit wettelijk gewoon mag doen.

ZureKoek | 12-01-21 | 10:33

Grappig dat het blog dat het woord WegJorissen heeft toegevoegd aan de Nederlandse taal, dit schijnbaar wel opmerkelijk gedrag vindt...

Epistulae_Morales | 12-01-21 | 10:06

Ik ben het eens met Razorfist. De staat is een soort kanker die de hele samenleving overwoekert en van mensen een soort robotten dan wel slaven maakt.

Het tegen gaan van monopolies en kartels dmv antitrust-wetten, dat is wel iets waar de staat zich nuttig kan maken.

Sitting_targets | 12-01-21 | 10:05 | 1

Nog simpeler: per land/federatie/unie een vergunningen stelsel met boetes. Mevr. Malmström indertijd heeft het al eens voorzichtigjes voorgedaan.

kindapaas | 12-01-21 | 13:01

Elke social media zou gewoon een KYC check moeten doen, of beter nog, een betaal versie maken.

Dan kan je eventueel wel onder een nickname reaguren maar ben je niet anoniem op het internet wanneer je haatzaaiende, racistische, seksistische etc etc onzin spuit.

Nu zit er bij vele mensen geen rem meer op omdat ze denken zich te kunnen verschuilen achter hun toetsenbordje.
Trek ze uit de anonimiteit, dat zou al een hoop bagger van links en rechts schelen.

Maya de Blij | 12-01-21 | 10:03 | 4

@3Xniks | 12-01-21 | 10:09: Nee hoor en ik zeg toch ook niet dat belediging strafbaar moet zijn?
Wat ik aangeef is al strafbaar dus heeft niet zoveel met VVMU te maken, behalve seksisme wellicht.

Mijn punt is dat elke randdebiel alles kan spuien op het internet in volledige anonimiteit.
Dat neemt alle blokkades weg en moedigt VVMU aan, op de verkeerde wijze.

Maya de Blij | 12-01-21 | 10:18

Goed plan joh! Lekker op naam laten weten dat ik komende verkiezingen op Bosma (PVV) stem. En dan toevallig ook docent of ambtenaar zijn.
Hoe lang gaat het dan nog duren eer ik werkeloos ben? Ik zie de woke-mob nu al werkgeversbellen.

Abject | 12-01-21 | 10:37

@Abject | 12-01-21 | 10:37: Ik zei, de mogelijkheid om onder een nick te reaguren maar wel met bekendmaking van je identiteit bij de aanbieder (KYC, Know your Customer) zodat mensen wel 3 keer nadenken voordat ze iets strafbaars neerplempen.
Niets mis mee.

Maya de Blij | 12-01-21 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Bijltjesdag. Iets anders is het niet. Het moment waarop het gebeurt is wat het zo duidelijk maakt dat dit een zeer slechte ontwikkeling is.

Deflatiemonster | 12-01-21 | 10:03

Hier blijft het niet bij. Cloudflare (Maakt GS ook gebruik van) Er wordt via social media veel druk gelegd op Cloudflare om in navolging van 8chan nu ook Parler etc. in de ban te doen. www.techdirt.com/articles/20210111/09...

En zo stapelt de politiek partijdige infrastructuur zich maar op.
Debiel eigenlijk, maar meteen een waarschuwing voor de rest van de wereld. Tenzij je je eigen infrastructuur hebt ben je dermate afhankelijk van die Yanks dat ze je land min of meer maken of breken kunnen. Dat verkiezingen beïnvloeden voor hun een peulenschilletje is, ook waar het die van ons betreft. Hoeven ze niet eens het volledige nationale elektrisch grid lam te leggen zoals in Pakistan drie dagen geleden gebeurde (en niemand op het nieuws heeft gezien, wat toch wel een beetje bizar heten mag). www.dw.com/en/pakistan-power-partiall...
dailytimes.com.pk/710580/securing-our...

Abject | 12-01-21 | 10:02 | 1

Ook al die lui die het nu prachtig vinden dat Trump en een hoop anderen op rechts gebanned zijn moeten eens nadenken dat ze zelf ook een keer aan de beurt kunnen zijn. Want dit gaat nooit stoppen want de randen van het spectrum worden continu er uitgegooid tot er alleen een grijs uniform midden overblijft.

2voor12 | 12-01-21 | 10:07

Als Silicon Valley morgen door een gigantische onverwachte aardbeving wordt opgeslokt door een giant sinkhole, bekeer ik mij direct tot een Christendom naar keuze. Hoewel ik sommige verbanningen (Lin Wood, Trump etc) prima terecht vind, slaat mensen als Ron Paul bannen nergens op. Overigens worden er ook vrij veel extreem linkse partijen en personen gejorist (ook in sommige gevallen terecht). Je mag best mensen een podium weigeren, maar als je de een weigert (Trump), weiger dan ook die komijnenkaas uit Iran.

Het probleem is dat "foute" mensen verbannen alleen eerlijk kan als er een soort omnipotente onfeilbare entiteit achter de knoppen zit met een absoluut en 100% eerlijk oordeel, een soort God dus. En Zuck en Jack zijn misschien onaannemelijk rijk, maar daarmee koop je geen onfeilbaarheid (geloof ik).

Los van dit alles zijn Twitter en Apple hier niet strafbaar voor en hebben republikeinen met hun eeuwige deregulering er zeer grotendeels zelf voor gezorgd dat big tech nu zoveel macht heeft. Om dat gedeelte moet ik als ouwe communist dan stiekem wel een beetje gniffelen.

Wie een kuil graaft voor een ander....
is een arbeider.

ZureKoek | 12-01-21 | 10:01 | 5

@Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:07: for real? dat wist ik niet

3Xniks | 12-01-21 | 10:17

Uw kwalificatie “foute personen” en bijbehorende mening over al dan niet terechte verbanningen van links en rechts staat op gespannen voet met het door u gestelde ‘dat verbannen uitsluitend kan door een onfeilbare entiteit’. Of u bent zelf die godheid?

Major-Disaster | 12-01-21 | 10:23

@Major-Disaster | 12-01-21 | 10:23: Ik zeg enkel dat ik die verbanning persoonlijk wel terecht vind. Ik pretendeer niet dat iemand daar ook echt iets mee moet doen hoor. Lijkt me overigens ook een hoop werk, de baan die @Piet Karbiet hierboven beschrijft.

ZureKoek | 12-01-21 | 10:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Poezie dit stuk.

Schwanzeleber | 12-01-21 | 10:01 | 1

Voor in het Poezie-album.

R. Skickr | 12-01-21 | 10:04

Ik denk dat dit een prachtige ontwikkeling is en dat big tech zichzelf enorm in de voet aan het schieten is.
Ja, ze zijn de facto een monopolie, maar in deze tijd duurt het hoogstens een paar weken om dat op te lossen.
Dit is de best mogelijke reclame voor Parker, die straks lekker in Zwitserland of Rusland gehost zijn.
En ik denk dat Merkel slim genoeg is om dat te begrijpen - en dat nu Facebook en Twitter van grootst mogelijke hulp zijn van de westerse geheime diensten. En als alle gekkies straks op Parler zitten op ee Russische server, dan kunnen ze dat lekker op hun buik schrijven.

Wilhelm Tell | 12-01-21 | 10:01

Shooting the messenger:
"The first messenger, that gave notice of Lucullus' coming was so far from pleasing Tigranes that, he had his head cut off for his pains; and no man dared to bring further information. Without any intelligence at all, Tigranes sat while war was already blazing around him, giving ear only to those who flattered him".
en.wikipedia.org/wiki/Shooting_the_me...

Jan de Vries | 12-01-21 | 10:00

Vroegah was internet veel leuker. Puur, authentiek en vooral ongecensureerd. Toen kon men nog uitgaan van eigen interpretaties en verantwoordelijkheid.
Was alleen wel tyfus traag.

citywok | 12-01-21 | 10:00 | 5

Wat een tijd was dat. FIDO-netwerken, Compuserve en natuurlijk het inbellen via een analoog modem.

Pardoes | 12-01-21 | 10:24

@Bigi Bana Boy | 12-01-21 | 10:11: Nee toen waren de elite niet alleen pedo's, kanibalen maar ook reptielen.

Papierversnipperaar | 12-01-21 | 10:24

@Bigi Bana Boy | 12-01-21 | 10:11: Jawel hoor ik zit al sinds 1990 op internet.

A.I. van Dee | 12-01-21 | 17:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Censur hoch! Dat Internet fest geschlossen!
Links marschiert mit ruhig festem Schritt.
Kam'raden, die Republikaner und Donald Trump erschossen,
Marschier'n im Geist in unser'n Reihen mit.

Die Straße frei Dorsey's Bataillonen.
Die Straße frei dem Zuckerbergmann!
Es schau'n auf Facebook voll Hoffnung schon Millionen.
Der Tag für WOKE und für BLM bricht an.

Zum letzten Mal wird Sturmalarm geblasen!
Zum Kampfe steh'n wir alle schon bereit!
Schon flattern Twitterfahnen über allen Straßen
Die Freiheit dauert nur noch kurze Zeit!

Dr.Mabuse | 12-01-21 | 09:58 | 2

Is datd e taal van de Nazis!!? BAN

SinisterNL | 12-01-21 | 09:59

Mein kampferfoelie!

R. Skickr | 12-01-21 | 10:11

Wat ik vreemd vind is dat iedereen vergeten is wat er 4 jaar geleden gebeurde. Trump stemmers werden irl in elkaar geslagen, in socials uitgescholden msm sprak schande van de keuze die de stemmers hadden gemaakt. De VS zou vergaan onder Trump en alles mocht gezegd worden door iedereen die geen Trumpstemmer was. Er was geen censuur niemand kreeg te horen dat ze verkeerd bezig waren als ze in grote bijeenkomsten dat Trump niet hun president was.
Het feit dat ze mochten roepen heeft de veiligheid geborgd, als ze dat niet hadden mogen doen had er een opstand ontstaan, dat zien nu dus gebeuren. De censuur maakt dat dit een enge periode in de geschiedenis van de VS is. Gebrek aan vvmu is de lont in het kruidvat.

de andere kant | 12-01-21 | 09:58

Nog meer redenen om deze bedrijven op te breken. En we hadden al genoeg redenen. Nu zijn alle politici hopelijk ook overtuigd.

Vula | 12-01-21 | 09:58

De angst voor een tyrannieke overheid welke bij sommige Amerikanen leeft (en die daarom grijpen naar het 2nd amendment) gaat alleen maar groter worden als Joe Biden zich na een maand of 6 terugtrekt en zij de President van de Verenigde Staten van Amerika wordt.

Zeker als je beseft dat zij in de Democratische voorverkiezingen nog geen 5% van de stemmen kreeg en daarom reeds in een vroeg stadium de handdoek in de ring gooide!

Tollebol | 12-01-21 | 09:58

Zelfbevlekkende natrap impeachment?
Trump heeft letterlijk aan z'n volgers opgedragen het Kapitol te bestormen waar op dat moment een officiële stemming was over de aankomende president (en die op z'n minst te verstoren). Als het metaforisch bedoeld was, dan was dat in ieder geval niet duidelijk...

Volgens mij kun je niet veel dichter bij een impeachment, zoals bedoeld in de boeken, komen dan dat.

Als we Trump of Alex Jones (en friends) gaan zien als de Messias van het vrije westen en free speech dan is dat weinig realistisch. Op democratie hameren als het je uitkomt (en om anderen mee te treiteren) maakt je nog lang geen democraat die opkomt voor democratische waarden (specifiek als het je zelf ff niet uitkomt).

Dionea | 12-01-21 | 09:57 | 11

Democratie is dan ook iets meer dan het vrije woord alleen. Dat lijkt de Trumpies namelijk alleen goed uit te komen als het om de eigen mening gaat. Democratie is ook: Rekening houden met de minderheid.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 11:27

Trump heeft veel goede dingen gedaan: onder meer de banen terughalen uit China.
Maar hij had de MSM tegen zich; of liever de aandeelhouders van de grote mediacorporaties. Dat zijn ook de aandeelhouders van de bedrijven tegen wie Trump zei: we gaan al jullie werk terughalen naar de VS.
Nu hebben dezelfde mediamogols Trump gekruisigd op de servers van de nieuwe Romeinse dictatuur!
Maar dit zal uiteindelijk tegen ze keren...

Aristotalloss | 12-01-21 | 11:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Wie heeft er ook een Enigma-machine?

Mr_Natural | 12-01-21 | 09:56 | 1

Ik heb postduiven? Eentje hebben voor weinig?

Louter Leuter | 12-01-21 | 10:19

Eerst even over het potsierlijke gejank over "free speech": Iedereen is daarvoor, van links tot rechts, daar bestaat echt geen twijfel over. Echt iedereen omarmt het recht op vrije meningsuiting en de open discussie. Alleen op de uiterste randjes van het spectrum zit het probleem, daar zitten zowel de oprekkers van die VVMU richting puur haatzaaien, beledigen en onderuit trekken, alsook de monddood makers van de andere zijde van het spectrum. Dat geldt zowel voor de rightwing-nuts, als de antifas en de militante blm.

Nu zien we in de VS een letterlijk explosieve situatie ontstaan. De terecht boos geworden democraten over de sinds november aanhoudende pogingen van Trump om de verkiezingen te willen verwerpen zonder enige basis in bewijs, gaan nu in de overdrive en beginnen een strafcampagne tegen alles wat zij zien als de coup-plegers van het Capitool, Trump als eerste en belangrijkste doelwit. De ultra-rechtse spreekbuizen op internet worden daarbij stilgelegd in een poging het vuur te temperen. Allemaal begrijpelijk, want wat er nu broeit onder de rechtse milities en gefrustreerde Trumpies is echt gevaarlijk. Gewapende marsen in de hoofdsteden van de staten, what could possibly go wrong?

Echter, deze impeachment en het monddood maken van de tegenpartij is een heilloze weg die alleen maar tot meer agressie leidt. Het versterkt de indruk bij de Trumpies dat ze altijd het slachtoffer zijn van iets, een gevoel dat toch al overmatig gecultiveerd wordt in die kringen dus dat wordt alleen maar erger. Maar het is ook niet nodig, want de democraten hebben de verkiezingen EN de Senaat gewonnen dus kunnen straks vier jaar lang tamelijk ongehinderd hun plannen uitrollen. Als het goed is, krijgen ze de kans om echt iets te betekenen voor de Amerikanen en als dat lukt, zullen ze laten zien dat ze meer waard zijn dan Trump is geweest.

Ik zeg: Verlaat dat pad van de overwinnaars-justitie, laat de zoete wraak op Trump varen, wacht rustig en kalm af tot de 20ste en ga dan als democraten keihard aan het werk om op een positieve manier het verschil te maken. En lukt dat ze niet, dan is helder dat er echt wat moet veranderen daar, met dat absurde tweepartijensysteem. Maar wraak nemen op wie al ligt, ook al heb je nog zo de schurft aan je tegenstander, leidt tot grote ellende.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 09:55 | 14

@Epistulae_Morales | 12-01-21 | 10:28:
"De impeachment van Trump moet je daarom ook niet zien als een poging van de Democraten om hem te straffen"

Ik ben het met je eens dat Trump en Giuliani aantoonbaar de bedoeling hadden om aan te sturen op ellende. De teksten liegen er niet om, die waren een duidelijke aansporing om het recht in eigen handen te nemen. En jazeker, er waren lieden bij die extreme plannen hadden, die ze tot uitvoer hadden kunnen brengen. Maar dat is niet gebeurd en dus moet je ook bij die feiten blijven bij je beoordeling van die bestorming.

Wat je zegt dat het geen "straf" is. Zo wordt het zeker opgevat door de Trumpies. En terecht. Zij zagen dit meer als een ludieke actie, het equivalent van de FDF die een fruitmandje kwam aanbieden aan Rob Jetten zeg maar, in plaats van een gewelddadige poging om de macht omver te werpen. Keiharde repressie zal alleen de sfeer richting een death spiral lanceren.

Mijn idee is: Laat dit geheel ongemoeid, wacht af tot Biden president is en laat dan door daden zien waarom je als democraten beter zou zijn dan Trump. Lukt dat, dan krijg je een deel van dat Trump-electoraat de volgende keer wel mee.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 10:57

@Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 10:57: Een deel van het Trump-electoraat luistert alleen naar gezag, niet naar rede. IJdele hoop dat deze door het beleid van Biden wellicht zijn over te halen. Dat de extreme plannen niet zijn uitgevoerd verandert verder weinig aan de ernst van de situatie. Vervolg en bestraf de hardliners niet anders dan je een 'gewone' moslimterrorist bestraft en geef een duidelijk signaal af. Ook ten aanzien van de mogelijke betrokkenheid van Trump. Vervolging van dit soort lieden moet niet ondergeschikt worden gemaakt aan politieke doelen of wensdenken. Argentinie en Spanje zijn wat dat betreft voorbeelden van hoe het niet moet. Ik kan in Spanje nog steeds flessen wijn met Franco op het etiket kopen bij een willekeurige winkel langs de weg.

BobDobalina | 12-01-21 | 11:56

@BobDobalina | 12-01-21 | 11:56:
"Ik kan in Spanje nog steeds flessen wijn met Franco op het etiket kopen bij een willekeurige winkel langs de weg."

Dat zal. Maar desondanks heeft Spanje zich ontwikkeld tot een tamelijk progressieve samenleving waar van deze oude sentimenten maar weinig te merken is. In Zuid-Afrika heeft Mandela ook de bijltjesdag vermeden, het was de beste strategie voor de langere termijn.

Beste_Landgenoten | 12-01-21 | 15:56
▼ 11 antwoorden verborgen

Straks gaan Google, Apple, Amazon en Facebook elkaar censureren, tot er maar 1 overblijft, want dat is toch het uiteindelijke doel?

Mr_Natural | 12-01-21 | 09:55 | 1

Doel = geïndoctrineerd marxisme, vanuit 1 "ministerie van waarheid"

Guy Fawkes | 12-01-21 | 10:10

Na het lezen van diverse reaguurders zou je bijna de conclusie willen trekken dat het gematigd trumpisme een fictie is.

BobDobalina | 12-01-21 | 09:55 | 1

Extreem anti-trumpisme is wel al lang een bewezen feit.

2voor12 | 12-01-21 | 09:58

Die laatste alinea! Prachtig! Het is een cartoon maar dan in woorden. Dit stuk moeten scholieren als eindexamen tekst krijgen.

Tiscali-2 | 12-01-21 | 09:53

Nou, als dit niet afkoelt dan gaat binnenkort de eerste serverfarm in vlammen op.

quantumcollider | 12-01-21 | 09:53

Meritocratie versus onrendabelen 1-0

Abu Bachouca | 12-01-21 | 09:53

Oproepjes onder nummer en zoekertjes worden zo wel weer hip gemaakt als communicatie kanaal in dode bomen media.
"Stel zoekt man(nen) om samen de MAGA vlag uit te hangen", of zoiets dergelijks.

steekmug | 12-01-21 | 09:52 | 1

Je kunt ons herkennen aan onze rode petten.

R. Skickr | 12-01-21 | 09:55

Denk dat dit Trump alleen maar in de kaart speelt.
En waarschijnlijk is hij al bezig om zijn eigen nieuwe social media platforms te lanceren.
Geld genoeg en 75 miljoen potentiële gebruikers.

laurentius | 12-01-21 | 09:51 | 4

Klopt. Alleen moet kamal het eerst 4 jaar doen. Ze zal gerust wel herkozen worden over 4 jaar, maar ik denk niet dat ze er uiteindelijk beter uitkomen. Tijd zal het leren.

Schepvogel | 12-01-21 | 10:00

Twitteraccount van John Barron al gezien?

Spring Bruissteen | 12-01-21 | 10:02

@Spring Bruissteen | 12-01-21 | 10:02:
Haha ja !! Mooi

laurentius | 12-01-21 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

Internetprovider Your T1 WIFI in Idaho heeft toegang naar Facebook en Twitter geblokkeerd voor zijn gebruikers. Klanten die toch van deze diensten gebruik willen maken moeten bij de provider aanvragen om ze te 'whitelisten' voor deze diensten. Zo kan het dus ook.

padbuffel | 12-01-21 | 09:51 | 3

Precies, zo hoog kan eht dus. Wat als opeens Ziggo en KPN ook gaan deugen? Wat dan? Maakz elf maar een aansluiting op de zeekabels bij Amsterdam?

SinisterNL | 12-01-21 | 10:12

@SinisterNL | 12-01-21 | 10:12:
U heeft niet goed gelezen of het niet begrepen. Of ik heb het zelf niet goed uitgelegd. No pun intended, have a nice day.

padbuffel | 12-01-21 | 10:19

Nee zeker wel! Maar trek dit eens door naar Nederland. Dat hier het wordt omgedraaid. Dat die partijen dat zeggen over "rechtse stemmers". Maak maar je eigen internet. De bak rolt al

SinisterNL | 12-01-21 | 10:56

Nee mijn internet was wel weg.Bel Online werd telefoontje bij de techdienst geweigerd.. Nu na een uur weer terug.. Volgens abonnement miep, was, mijn laatste optie, stonden er meer dan 100 daar in de wacht, kon wel uurtje duren. Dus niet zie het wel, fijne dag ;)

Shadow112 | 12-01-21 | 09:50

Free speech is leuk voor mensen met enige geestelijke bagage. Ik zie niet in waarom je holocaust ontkenners, nazi’s, mensen die oproeien tot geweld, qanon idioten een podium zou moeten geven voor hun walgelijke en gevaarlijke gelul.

Bigi Bana Boy | 12-01-21 | 09:50 | 14

Die eerste zin van je lijkt erg op de gedachtengang die Russische dissidenten in psychiatrische inrichtingen liet belanden in de tijd van de Sovjet Unie.

Rennieflox | 12-01-21 | 10:19

over het algemeen hoef je mensen met een abjecte geestelijke bagage alleen maar te laten praten om zichzelf te laten ontmaskeren. Ik noem een politicus uit ons eigen land als voorbeeld, de aap komt altijd uit de mouw. Geef mensen altijd de kans om in hun eigen voet te schieten.....

azubneritan | 12-01-21 | 10:22
▼ 11 antwoorden verborgen

Ollogren zal nu wel liggen te smullen van dit alles. Het vrije woord om zeep helpen. Heil Kaag.

Mart6037 | 12-01-21 | 09:50 | 1

Het zal haar, zeker in de aanloop naar 18 Maart, wel heel erg goed uitkomen. Met Mark R die vrolijk inzet op het handhaven van de lockdown en deze eventueel nog wat verzwaard, kan zij haar pijlen richten op de communicatie en informatievoorziening (incl. het "kaltstellen" van geenstijl) terwijl zij de kieswet coronaproof gaat maken...

Tollebol | 12-01-21 | 10:07

BREAKIE BREAK.... is er iemand staaaaaande bij op kanaal 13 over

R. Skickr | 12-01-21 | 09:48 | 13

@R. Skickr | 12-01-21 | 10:14: Mooi schoon signaal op 104.6 MHz. 3.6 op de schaal van 5. Je hebt wel een klein spiegeltje op 106.3 MHz.

Prieelvogel | 12-01-21 | 10:17

@Prieelvogel | 12-01-21 | 10:17: Mooi man, volle bak. Dadelijk draai ik nog even een muziekje voor je. Is Lady Prieelvogel daar ook toevallig

R. Skickr | 12-01-21 | 10:26

@R. Skickr | 12-01-21 | 10:26: Die zit naast mij te bingoën bij Radio Telstar

Prieelvogel | 12-01-21 | 11:00
▼ 10 antwoorden verborgen

Verslaafden, Is het nou echt zo moeilijk om en masse te stoppen met de “sociale media”?

Schriever | 12-01-21 | 09:47

De onrendabelen, de plebejers, onmaatschappelijken, populisten, het grauw, paupers.
Als je zo'n grote groep in de hoek blijft trappen, ridiculiseert, niet serieus neemt, zelfs criminaliseert en nu dus ook nog hun stem afpakt, dan staan ze vroeg of laat voor je deur met fakkel en hooivork.

Herfsttijloos | 12-01-21 | 09:47 | 8

@Torwart | 12-01-21 | 09:59: Nee dwaas. Ik heb de pest aan liberalen en populisten. De idioten die totaal de verkeerde invulling geven aan wat rechts zou moeten zijn. De idioten die rechts tot een grote schande maken.

Bigi Bana Boy | 12-01-21 | 10:14

@Bigi Bana Boy | 12-01-21 | 10:14: Populisten zitten net zo goed op links. Zoek anders even op wat het woordje betekent.

SirCharlesPoploch | 12-01-21 | 11:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Is het slim om als president je afhankelijk te maken van een prive bedrijf? Je kunt ook verschillende prive bedrijven gebruiken om reclame te maken voor je eigen website en daar informatie plaatsen en mensen met emails contacteren.

foka | 12-01-21 | 09:46 | 1

1. Trump kon nergens anders terecht wegens biasmedia.
2. Mailen met 75.000.000. kiezers is niet te doen.

Herfsttijloos | 12-01-21 | 09:48

Censuur werkt beter als je niet precies weet waar en wat je niet mag zeggen, je moet het lekker vaag houden. Dan gaan ze zichzelf censureren en is het effectiever en gemakkelijker.

Papierversnipperaar | 12-01-21 | 09:46 | 1

Zo doet Geenstijl het intern ook.

HogeNood | 12-01-21 | 11:56

De tijd van de Eloi en Morlocks (H.G.Wells, Time Machine) is bij deze aangebroken.

Dubbelepunthoofd | 12-01-21 | 09:44

Op dit moment ben ik weer deeltijdonderwijzer aan het spelen voor junior. Hij maakt sommetjes. Dat ik op mijn telefoon bezig ben, heeft niets te maken met ongeïnteresseerdheid. Hij moet z'n ding doen en als ie vragen heeft krijgt ie mijn aandacht. Jammer dat het alleen maar over rekenen en taal gaat in groep vier. Liever had ik gezien dat er een lesje maatschappijleer/social media voorbij komt waarbij ik wat input kan geven.
Hij kan trouwens best goed rekenen. Wellicht kan ik hem de tafel van asielzoekers met voortplanting leren:
1x400=800
2x400=1600
3x400=2400

Leptob | 12-01-21 | 09:44 | 2

Bente is al 4 jaar woorvoerder voor immigratie namens een immigratiekritische partij. Terwijl Bente dat is, komen er elke week gemiddeld 500 nieuwe immigranten Nederland binnen.

a. Hoeveel immigranten zijn er met Bente Becker als woordvoerder Nederland binnen gekomen?
b. Als per immigrant zijn vrouw en twee kinderen nareizen. Hoeveel nieuwe Nederlanders heeft Nederland dan?
c. Het blijkt dat de vrouw binnen een jaar zwanger is. Hoeveel immigranten hebben we nu?
d. 90% van de immigranten leven van een bijstandsuitkering a 1200 euro per maand. Hoeveel bijstand krijgen de immigranten gebaseerd op je antwoord bij a).

Succes, Leptob Jr.

BBRDWR | 12-01-21 | 09:50

@BBRDWR | 12-01-21 | 09:50:
Er komen 700 immigranten per dag binnen.
Die 500 per week zijn asielzoekers.

de honden blaffen... | 12-01-21 | 10:19

Over die bedelbrief: hoe is dat bezwaarlijk? Voor die enkeling die niet begrijpt dat Geenstijl niet zonder inkomsten kan? Dat is al helemaal niet iets om je voor te schamen, laat staan als je een discussieplatform bent, maar dan i.t.t. "Big Tech" met wel een uitgesproken eigen mening. Waar je het als al dan niet betalende reaguurder/lezer hartgrondig mee oneens mag(!) zijn.

En die uit de VS overgewaaide identitaire valkuil is inderdaad een hele listige. Het is een parasitaire exoot, die op inhoud te bestrijden is zonder in zijn spelletje mee te gaan. Want daarvoor is de huidige overmacht te groot.

Hetkanverkeren | 12-01-21 | 09:43

Volgens mij is het een beetje zoals schelden in een kerk, dat is niet bij wet verboden en je zou het vrijheid van meningsuiting kunnen noemen, maar men zal je wel dringend verzoeken het gebouw te verlaten.

klavert | 12-01-21 | 09:43 | 2

"De aarde draait om de zon."
"Opzouten, Galileo!"

quantumcollider | 12-01-21 | 09:59

Geen zaken doen met Deutsche Bank lijkt mij zeer verstandig. Dat ding is zo rot als de Big Tech.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 09:41 | 2

Die stond vlak voor de pandemie al op omvallen. Hoe toevallig.

Lupuslupus | 12-01-21 | 09:43

@Lupuslupus | 12-01-21 | 09:43: Die stond op omvallen, maar een oude Itiliaans-Duitse as was weer in het leven geroepen om slechte leningen af te kopen. Drie keer raden wie betaalt.

heldheino | 12-01-21 | 09:53

Informatie is macht. Bedrijven willen die macht kunnen sturen.

Mahatma | 12-01-21 | 09:39

Het is ook een a-typische samenwerking: letterlijk de grootste bedrijven ter wereld, die samenspannen met de linksige kant van de samenleving. Beide denken nog deel uit te maken van 'de resistance' ook, echt idioot.

Verder kunnen we wel zeggen dat de grote platformen het internet er niet per se leuker of beter hebben gemaakt. Twitter b.v. heeft echt zijn voordelen, maar het is niet zo dat een Trump daarvan afhankelijk is. Tenminste, hij zou dat niet moeten zijn.

StiekemeBunzing | 12-01-21 | 09:38

Dit gaat nog een dingetje worden. Want volkomen objectief nieuws bestaat niet. De brenger van het nieuws (meestal een journalist) geeft er altijd, bewust of onbewust, zijn draai aan.

Kijk bijvoorbeeld naar de NOS. Wát ze vertellen klopt doorgaans wel, maar door hóe ze het brengen wordt je -te vaak- op het verkeerde spoor gezet. Het zit 'm vaak in wat ze er NIET bij vertellen.

druipsmurf | 12-01-21 | 09:38 | 4

NOS Teletekst vandaag: Israel wil weer bouwen op bezet Palestijns gebied. nos.nl/teletekst#126 Dat is dus faliekant fakenews. De Westbank (of eigenlijk Jueda Samaria, het woord zegt het al) was een VN-protectoraat beheerd door de UK toen Jordanie het na een aanvalsoorlog in 1949 heeft bezet. Na een tweede aanvalsoorlog door o.a. Jordanie in 1967 werd het gebied door Israel veroverd. Dat gebeurt in oorlogen. Het gebied is hooguit betwist. De Joden wonen er vele eeuwen.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 09:50

@Piet Karbiet | 12-01-21 | 09:50:
Inderdaad, dat lijkt mij ook een gevalletje nepnieuws. Van uw belastingcenten nogwel.

druipsmurf | 12-01-21 | 10:12

@Piet Karbiet | 12-01-21 | 09:50: Klopt. Joden woonden er al in de tijd van het Ottomaanse rijk. Het was mandaatgebied van de Volkenbond (voorloper van de VN), bedoeld voor het oprichten van een joodse nationale staat, later opgesplitst (bij gebrek aan een oplossing in overleg) in Jordanië (trans-Jordan) en Palestina (Israel). Het gebied van Joods Palestina is bijna 80 % kleiner dan het oorspronkelijke mandaatgebied, en veel van de grond is verkocht door arabieren die dachten waardeloze woestijngrond te verkopen. De Engelsen werden het vermoedelijk zat om op een woenstijn vol heethoofden te passen, en bij gebrek aan tijdige mediation en een overmaat aan politieke belangen en bemoeienis is het 'debat' zo verzuurd en verhard dat vreedzame oplossingen onbereikbaar werden.

Harry.Langezwaal | 12-01-21 | 11:18
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe minder social media, hoe meer normale menselijke interactie. Ik juich dit van harte toe.
Verder snap ik niet zoveel van bovenstaand artikel. Gelukkig doet GS het nog wel.

DrumPiet | 12-01-21 | 09:37

Terug naar dialup modems en packet radio, het gaat er nog van komen.

Lt-Kol Kilgore | 12-01-21 | 09:36

Parlay? What's in a name? Pat Par Kay is een van de Mouchage Brothers. en.wikipedia.org/wiki/Par_Par_Lay?wpr.... Een komisch theatergezelschap in Birma, dat het waagde om de corrupte regering te bespotten. Jarenlange gevangenisstraf en constante observatie van de regering was het gevolg.

Arnold Layne | 12-01-21 | 09:35

De afrekening met rechts Amerika is pas net begonnen. Iedereen die sympathiseert met rechts of met Trump, kan rekenen op ontslag en vervolging.
Het wordt hoog tijd dat die techreuzen, media en links aan de ketting worden gelegd, want dit krijgt flinke Mccarthy-achtige trekjes.

Pillendraaiert | 12-01-21 | 09:35 | 4

Yep. En dan 40 jaar later er achterkomen dat men er helemaal naast zat. History repeats.

Piet Karbiet | 12-01-21 | 10:02
▼ 1 antwoord verborgen

We can change the world
Rearrange the world
It's dying, if you believe in justice
It's dying, if you believe in freedom
Let a man live his own life
Rules and regulations, who needs them
Open up the door
Dit soort liedjes zongen we vroeger, 50 jaar geleden.

Mr_Natural | 12-01-21 | 09:35

@Sqbar | 12-01-21 | 10:27:
Door wie wordt uw informatie geleverd? Deze informatie zal uw mening kleuren. Verschillende bronnen leveren in deze tijd verschillende informatie. Uw mening over uw realiteit kan dus verschillend zijn.
u MOET hiermee rekening houden.
NOS of Geen Stijl.

Mr.Crowley | 12-01-21 | 10:31

@Sqbar | 12-01-21 | 10:27:
Ik kijk ook op nupuntenel. Alleen maar om een indruk te krijgen hun visie op de realiteit.

Mr.Crowley | 12-01-21 | 10:35

@Mr.Crowley | 12-01-21 | 10:35: Wie de informatie levert is niet van toepassing omdat ik, in tegenstelling tot de meesten hier, nog geen mening heb gevormd en dus geen conclusies getrokken.

Sqbar | 12-01-21 | 10:39
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik koop sowieso niets bij Amazon. Die kerel is de biggest creep ever! Ook heb ik geen Twitteren sta te popelen om over te stappen naar een goed alternatief voor whatsapp en facebook.

Dr.Platypus | 12-01-21 | 09:34 | 5

Een goede vervanger voor WhatsApp is Signal. Dezelfde look and feel, maar dan wel privacyveilig.

druipsmurf | 12-01-21 | 09:54

@druipsmurf | 12-01-21 | 09:54: Steeds meer van mijn kennissen zijn al overgestapt op Signal of gaan dat doen. Ook Telegram is populair.

Pardoes | 12-01-21 | 10:33

@Pardoes | 12-01-21 | 10:33:
Telegram is server-side echter niet open-source, terwijl Signal dat wel aan beide zijden is (dus volledig).

druipsmurf | 12-01-21 | 14:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Foutje

Leptob | 12-01-21 | 09:34

Normaal kan ik het nieuws redelijk buitensluiten maar gisteren had ik echt het gevoel dat de wereld gek aan het worden is en dat ik bij de verliezende partij zit. Wat ik me wel al heel de dag afvraag is waarom parler niet op het ethereum netwerk gaat. Dit lijkt me precies de reden dat er ooit een gedecentraliseerd netwerk is gebouwd.

hustler01 | 12-01-21 | 09:31 | 2

Zelfde gevoel van aan de verliezende kant te zitten. Ethereum lijkt mij ook uitermate geschikt om big tech en deugdictaturen te omzeilen. Iemand?

Graaier | 12-01-21 | 09:44

Omdat er in verhouding geen hond op het ethereum netwerk zit?

Gregovic | 12-01-21 | 11:07

Het corporatisme neemt een vlucht naar voren en denken hun problemen te kunnen oplossen door Trump en de zijne te slachtofferen, maar missen het besef dat wanneer de linkse en rechtse populisten tot elkaar nader komen ze hard het zakje zijn. Dat of Biden's presidentschap bouwt de beste samenleving ooit, waar iedereen in tevreden is en er geen reden is om in opstand te komen.

heldheino | 12-01-21 | 09:29 | 4

Dat laatste is onzin.. echt.

MooseNL | 12-01-21 | 09:41

@*101# | 12-01-21 | 09:37: Nou nee, want de premisse is dat Trump de veroorzaker is van alle ellende onder links, maar zodra die doorhebben dat zonder Trump derangement syndrome hun problemen er nog steeds zijn, moeten ze opzoek naar een nieuwe zondebok. De oude boosdoener is Big Corporate America en iets doet mij zeggen dat het Trump volk ook nog wel een appeltje te schillen hebben met hen.

heldheino | 12-01-21 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Deze platformen hebben machtspotentie omdat je zoveel mensen tegelijkertijd kunt bereiken met je boodschap.
Het gaat dus niet om het platform an sich als vehikel maar de inhoud van de boodschap die wordt gebracht.
Vrijheid van meningsuiting is in ieder geval overleden op deze platforms.
Interessant om te weten welke machten invloed en grip hebben op deze platformen.

Eppo | 12-01-21 | 09:28 | 3

Nee, deze bedrijven hebben een machtspositie omdat een miljoenmiljard retards jaren lang bij elke waarschuwing dat deze bedrijven te groot en te machtig werden "Boeiend, next" of "Ik heb toch niets te verbergen" hebben geroepen.

normanius | 12-01-21 | 09:33

@normanius | 12-01-21 | 09:33: Ik herinner me een filmpje over de evolutie van google en waar het heen zou gaan.

Iets in de trant van de Microsoft is evil toestanden uit begin 2000 Microsoft is niet langer evil, het zit daar , een beetje zoals IBM 20 jaar geleden, en nu nog steeds is. Ze zijn aanwezig in de markt, maar niet langer de verpersoonlijking van Big Brother of het Evil tech bedrijf.

In de jaren 80 en 90 was IBM skynet, vanaf 2000 was Microsoft dat en nog geen 10 jaar later zie je Google, Amazon en Faecesbook opduiken.

Een zoek ding, (alta vista, Yahoo, Ask Jeeves etc opgeslokt of weggedrumd) een Boekenboer en een veredelde studentenkrant.

Wat gaat het volgende zijn... Want wees er zeker van er komt iets nieuw, wat dat gaat zijn en in welke garage in de Silicon Valey ze dat gaan verzinnen zal ons worst wezen. Maar dat "het" er komt is zeker.

Wie weet is dit wat we nu meemaken zelf de laatste stuiptrekking van die cloud boeren. Want dit gaat mensen aan het denken zetten. Je kan niet zomaar misbruik van je Monopoly maken. IBM en Microsoft kunnen daar over meespreken.

Lt-Kol Kilgore | 12-01-21 | 09:49

Die vent uit dat bovenste fillempie heeft z'n Ritalin vergeten in te nemen.

hotnot | 12-01-21 | 09:27

Ik blijf van mening dat als je zonodig een social media platform / krant / televisiekanaal / whatever moet hebben, omdat het huidige aanbod je te links / rechts / dwars door het midden is, dan begin je er zelf maar eentje. Google en Facebook hebben geen officiele status en dat is maar goed ook, want ooit moeten ze, net zoals MySpace en Yahoo, plaats maken voor iets nieuwer, leuker en beter is.

konjodebonjo | 12-01-21 | 09:27 | 4

Lezen is moelijk he? Het gaat er om dat zelf je eigen platform opzetten juist onmogelijk gemaakt word door Big Tech.
Die bedreigen kleinere bedrijven die andere platformen met tegengeluiden wel zouden willen hosten met dat ze ze wel kapot zullen maken.

2voor12 | 12-01-21 | 09:31

Gaat niet meer lukken... Hebben te veel macht.
Gaat alleen maar als de grootste gedeelte van de gebruikers afhaken!

*101# | 12-01-21 | 09:32

Als je het nog niet snapt (maar Engels kunt verstaan.) Luister nog eens naar dit verhaal: youtu.be/Ev__j30ZRTw. Kost even krap een half uurtje maar is een duidelijke uiteenzetting van het probleem. Een succesvolle tegenhanger voor twitter (zoals Parler) of Youtube heeft een enorme hoeveelheid aan diensten van andere aanbieders nodig om van de grond te komen. Als die allemaal niet mee willen werken moet je in feite je eigen internet uit de grond stampen maar zal vervolgens niemand je vinden en ben je dus al morsdood als platform voor je begonnen bent.

Er zijn meer dan genoeg alternatieven voor Youtube (BitChute bijvoorbeeld), maar Youtube is oppermachtig. Aanbieders op meerdere platforms zien 99% van hun views op youtube en de laatste procent verdeeld over de andere platforms. Dan is het nauwelijks de moeite waard om nog iets buiten Youtube te doen.

Gregovic | 12-01-21 | 10:58
▼ 1 antwoord verborgen

P0pc0rn!

gebruikesrnaam | 12-01-21 | 09:25

Heeft Trump gisteren nog een speech gehouden over Twitter-gate?
Iemand een linkje?

Aristotalloss | 12-01-21 | 09:25 | 3

Doet ie vandaag. Als het goed is.

gebruikesrnaam | 12-01-21 | 09:35

OK. Thnx!

Aristotalloss | 12-01-21 | 10:15

Shula Rijxman heeft ook een seintje gekregen, wat te merken is aan haar censuurverhaal van gisteren. Ongehoord Nederland wordt op zwart gezet. Let maar op.

Sitting_targets | 12-01-21 | 09:25 | 1

Het is een veel erger virus geworden dan covid. Het is communistische, satanische tyrannie all over the place. Dit is pas het begin, let maar op.

Lupuslupus | 12-01-21 | 09:33

Er zou een gehele ban moeten komen op sociale media, dit heeft ons weinig goeds gebracht in de onderlinge menselijke interactie. Om nog maar te zwijgen van een generatie die zichzelf geestelijk incontinent maakt door alleen maar met facebook, twitter, instagram en tiktok bezig te zijn.

pibasso | 12-01-21 | 09:25 | 2

Helemaal mee eens, wat zou het weer rustig worden op de wereld.

shimanski | 12-01-21 | 09:40

Blij dat Trump oprot maar dit begint idd eng te worden, benieuwd hoe lang deugend links dit goed kan blijven praten, dat wordt op den duur zelfs voor de grootste deuger een beetje beschamend.

zwellevertje | 12-01-21 | 09:24 | 4

De grootste en kleinste deugers zijn juist blij, want deugen weer een beetje meer in hun ogen.

Nuchternederland | 12-01-21 | 09:35

@*101# | 12-01-21 | 09:34: Omdat hij gewoon een oplichter is. En ja, dat is Biden ook, en Hillary deugt ook niet.

zwellevertje | 12-01-21 | 09:37

Trump daarentegen is zich zelf en speelt geen spelletjes, maar is juist direct en laat zien hoe hij echt is.

Biden en Hillary zijn minstens net zo slecht als Trump, alleen ze kunnen goed toneel spelen. De buitenwereld denkt dat dit capabele mensen zijn, maar ondertussen gaan ze achter de schermene over lijken!

Drunken_Pumpkins | 12-01-21 | 09:50
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt er steeds meer op dat de bestormers daadwerkelijke moordplannen hadden. Noem ze gewoon wat ze zijn: terroristen. Het weren van terroristen en hun leider heeft nog nooit voor beroering gezorgd. Schijnheilig geleuter dit GS.

BobDobalina | 12-01-21 | 09:24 | 18

Te makkelijk. Het was een protestmars... Klaar. Overigens, wat vind je van het 'polariserende' gedrag van Biden met zijn opmerkingen over wat er was gebeurd als het BLM of zwarte protesters waren geweest? Totaal niet onderbouwde, niet terzake doende opmerkingen. Is dit de verbinding die dit halve lijk gaat zoeken?

BBRDWR | 12-01-21 | 10:23

@BBRDWR | 12-01-21 | 10:23: Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de betogers erg makkelijk is gemaakt. Als dit inderdaad een blm bestorming was geweest zou Trump meteen de nationale garde hebben opgeroepen. Sterker nog die zou al klaar hebben gestaan. Ik begrijp de vergelijkig van Biden dus wel.

BobDobalina | 12-01-21 | 10:48
▼ 15 antwoorden verborgen

De klassieke fout die deugmensen van allerlei slag steeds weer maken is het negeren, uitsluiten en (proberen) het zwijgen op te leggen van en aan mensen met een afwijkende mening, waardoor de tegenkrachten juist sterker en groter worden, terwijl het noodzakelijke debat wordt uitgesteld. Uiteindelijk lijdt - zo leert de geschiedenis - de hele maatschappij schade als gevolg van dit patroon.

Harry.Langezwaal | 12-01-21 | 09:24 | 4

Niet alleen dat. Er zijn meer zaken die hier spelen, zoals commerciële belangen.
Je moet ook een fundering hebben die deze commerciële belangen dragen.

Mr.Crowley | 12-01-21 | 09:34

Op zich een redelijk argument dat vaak wordt aangehaald is dat je alles mag zeggen, tot dat je oproept tot geweld. Alles wat dan dus met geweld heeft te maken qua uitspraken zou je op als bedrijf kunnen eisen dat je dat soort types niet op je platform wil hebben. Het hele punt is of het er beter op wordt als je deze geluiden onderdrukt/ondergronds laat gaan. De zichtbaarheid voor het publiek wordt minimaal en de aandacht trekken is moeilijker. Aan de andere kant krijg je dan weer het argument dat je er helemaal geen controle meer op hebt wat ze denken/uitspoken enzovoorts. Discussie met ze wordt moeilijker waardoor het misschien er ook niet beter op wordt.

Maar tot geweld oproepen wordt volgens mij al sinds het begin van internet op weinig plekken geaccepteerd. Behalve misschien wat fora die bijna niemand kent.

Wybe Wabes Abbema | 12-01-21 | 09:46

"Debat is niet nodig want die andere afwijkende meningen zijn irrelevant en vaak zo ontzettend dom en stom. Laat het nu maar ons over, want wij weten het beste wat goed voor u is. En wees nu maar dankbaar dat wij voor jullie het paradijs op aarde aan het creëren zijn."

kweethetooknietbeter | 12-01-21 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

Hoewel ik het altijd heel vervelend vind dat anderen andere meningen hebben dan ik heb - en dat komt erg veel voor - zou ik het ook wel erg saai vinden als iedereen dezelfde mening zou hebben als dat ik heb.

Wat mij zo verbaast bij het censureren van anderen mening is dat het nogal willekeurig lijkt te gebeuren maar ook pas nadat een medium groot is geworden. Twtter bestaat omdat er afwijkende meningen zijn. Geenstijl bestaat omdat er afwijkende meningen bestaan. Dat Twitter nu afwijkende meningen van slechts Trump verbiedt, maar andere, ergere, meningen toelaat is een signaal dat veelzeggend is.

El Rico Grande | 12-01-21 | 09:22 | 4
-weggejorist-
Mr.Crowley | 12-01-21 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

"Wat ons betreft kun je één lijn trekken van George Floyd en de BLM-protesten, ingegooide ruiten en platgebrande MKB'tjes, naar het hoefijzer van Antifahoodies versus Boogaloo-lawaaihemden en het scanderen van leuzen onder hun eigen hooggehouden vlaggen tot aan de mars op het Capitool." #damnbro

Prof. D.A.H. Vintik | 12-01-21 | 09:22

Haha, mooi!

Prof. D.A.H. Vintik | 12-01-21 | 09:35

Hopelijk laat GS ook niet teveel de oren naar Apple hangen om maar in de appstore te mogen blijven.

2voor12 | 12-01-21 | 09:19 | 1

als het van hoop afhangt, is het al veel te ver doorgeschoten.

sockpuppet | 12-01-21 | 14:01

Een server/service uitzetten is toch wat gemakkelijker dan boeken inzamelen en een brandstapel aansteken

Piet Pirenne | 12-01-21 | 09:19 | 1

Servers kunnen ook roken...

Nuchternederland | 12-01-21 | 09:33

Trump heeft overigens onder zijn regime, de Bigtech gedreigd en gechanteerd aan te pakken met allerlei onzinnige regels om zo cart blanche te krijgen in al zijn online uitspraken. Echter nu valt het doek voor Trump. Iedereen neemt afstand van deze idioot op Baudet na. Er komen nog rechtzaken waarin nog meer dirt over Trump naar buitenkomt.

mocroGS | 12-01-21 | 09:19 | 5

Zuckerberg is ook door de EU uitgenodigd om te komen spreken, ivm de macht en positie van o.a. Facebook.
Ik zie echter facebook de EU geen permaban geven.

Nuchternederland | 12-01-21 | 09:33

@2voor12 | 12-01-21 | 09:28: Inderdaad, je kunt tegen Trump zijn maar niet voor al die waanzin van Links die je in dr VS ziet.

R. Skickr | 12-01-21 | 09:33

@2voor12 | 12-01-21 | 09:28: Precies. Je mag zeggen wat je vindt, maar wel vanuit een kerker, diep onder de grond waar niemand je kan horen. Dat zijn linksmensen ten voete uit.

BBRDWR | 12-01-21 | 09:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat had Big Tech eigenlijk tegen Trump? Wat was de echte reden om hen uit te sluiten. Niemand heeft het daar over.
Trump was geen Adolf Hitler, of een Stalin, of een Mao'.

Mr.Crowley | 12-01-21 | 09:19 | 6

bonkers is net op tijd gestopt. Met een tweede termijn oneindige had het lelijk met de USA af zullen lopen. Bonkers bonespur was heel erg een wannabe dictator. Maar als stable genius was hij er te dom voor. Hij werd door de hele wereld gespeeld. Next year in jail.

AntiZanicz | 12-01-21 | 10:30

Twitter e.a. vallen onder de ‘section 230’ wetgeving. Een wet die ze beschermd tegen de verantwoordelijkheid voor reaguursels die door anderen op de desbetreffende media worden gepost. Ze zijn dus alleen maar een doorgeefluik. Omdat de reaguursels openbaar zijn zit er een bepaalde moderatie achter en dat is toegestaan. Nu is het zo dat deze bedrijven volgens o.a. Trump ook modereren op bepaalde meningen en in feite het debat bepalen. Hierdoor vallen ze onder de noemer uitgever wat weer andere en zwaardere verplichtingen met zich mee brengt. Twitter e.a. zijn het daar niet mee eens omdat dit meer werk, minder content en dus ook minder winst op zal leveren. Een rede om Trump tegen te werken.

cheops | 12-01-21 | 10:38

@AntiZanicz | 12-01-21 | 10:30:
"Met een tweede termijn oneindige had het lelijk met de USA af zullen lopen."
Dat werd 4 jaar geleden al geroepen en klopte ook niks van.
Gelul in de ruimte.

ditotje | 12-01-21 | 11:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Doe mij maar oer-internet. Wel over 1 gb glas graag. De Big Tech mogen kapodt wat mij betreft. Ik doe er niks mee, behalve dat ik nog ergens een iPad heb slingeren.

R. Skickr | 12-01-21 | 09:17

Ervan uitgaande dat een wereldrijk gemiddeld 250 meegaat, is dit denk ik onderdeel van de teloorgang van de USA. Als mutti Merkel het op moet nemen voor de vvmu in USA, is het niet best gesteld met je land.

Schepvogel | 12-01-21 | 09:17 | 2

De VS is geen wereldrijk van 250 jaar maar ca 100 jaar of mss nog minder.

Nichtsneues | 12-01-21 | 09:34

*alu-hoedje opzet* En dat alles om het Epstein schandaal maar onder de mat te kunne schuiven..

NaughtiusMaximus | 12-01-21 | 09:15 | 1

Is realistisch hoor , dus geel alu-hoedje.

A.C.H.M.E.D | 12-01-21 | 09:19

Trump heeft terecht een permaban gerkegen wegens schending van de beleidsregels. Trump dient niet anders te worden behandeld dan andere leden van een community of platform. Imho had hij al veel eerder een permaban moeten krijgen.

mocroGS | 12-01-21 | 09:15 | 6

Jij begrijpt weinig van de implicaties als je de oppositie haar spreekrecht ontneemt. Maar aan de andere kant, past dat volledig in de Arabische traditie.

heldheino | 12-01-21 | 09:24

@heldheino | 12-01-21 | 09:24: strikt genomen waren de republikeinen de meerderheid. Danzkij Bonkers is dat nu voorlopig voorbij. Er volgen ook nog wat gedwongen aftredens van de goedpraters.

AntiZanicz | 12-01-21 | 10:20

@mocroGS | 12-01-21 | 09:23: lulargument, je kunt juist niet op die regels bouwen, die zijn volstrekt arbitrair en worden met willekeur toegepast.

sockpuppet | 12-01-21 | 14:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Probleem is nuance. Nuance is essentieel maar sneeuwt onder in het geschreeuw. Twitter banned Trump: eens. Gebaseerd op zijn laatste weken en alleen vanwege zijn laatste weken. Oproepen tot opstand, mogelijk geweld, in zijn positie als machtigste man van de US is gewoon onverantwoord en dat moet Twitter niet willen steunen. Maar ik lees nu ook berichten als: "4 jaar te laat" en dan gaat het te ver. 4 jaar geleden was de man gewoon een redelijk losbandige twitteraar die van alles riep en vooral met weinig samenhang, maar dat was VvMU. Een vrijheid die nogal eens verward wordt met vrijheid om alles maar te mogen zeggen. Vrijheid die komt met een verantwoordelijkheid: namelijk nadenken wat de effecten zijn of kunnen zijn van dat wat je zegt. Als het gaat om gevoelige kwesties moet je misschien niet alles zeggen wat in je op komt, maar er nog wat langer over nadenken zodat je het beter kunt uitten. En dat laatste moet altijd kunnen...

BBRDWR | 12-01-21 | 09:15 | 1

je bent al volop bezig met goedkeuring van censuur, blijkt uit je tekstje. je hebt totaal niet nagedacht over principes van vvm. primitief.

sockpuppet | 12-01-21 | 14:00

Nou lezers, duidelijker dan van Rossem kan ik het niet maken; word lid/doneer!
Onafhankelijk dorpje dat dapper weerstand moet bieden.

Normpje | 12-01-21 | 09:14 | 7
-weggejorist-
GU | 12-01-21 | 10:36

Wat schreef GU? Bijzonder...

Normpje | 12-01-21 | 10:47
▼ 4 antwoorden verborgen

De nieuwe President van de Wereld heet Joris :-p

Madame Poitiers | 12-01-21 | 09:13 | 1

Dat is inderdaad de titel die vanaf nu boven President, Keizer en Paus uitsteekt.
De Ultima Joris!
En voorlopig heeft de Amazon die titel nu lijkt het.

Aristotalloss | 12-01-21 | 09:36

Rusland gaat nog eens heel groot worden in 2021. Iedereen put opties Big Tech!

de Voorzittert | 12-01-21 | 09:13 | 7

u weet niet wat een put-optie is. Heeft u aandelen?

AntiZanicz | 12-01-21 | 10:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Waar begint en houdt de verantwoordelijkheid van een platform op?
Als ik in de panelen het privé-adres van Femke Halsema zet met de oproep daar te gaan protesteren, slaat Joris ook ongenadig toe.

kapotte_stofzuiger | 12-01-21 | 09:12 | 8

@Joris von Loghausen | 12-01-21 | 10:41: Hoi!

GU | 12-01-21 | 11:10

@Joris von Loghausen | 12-01-21 | 10:41:
Lol en nu terug in je hoek AntiZanicz.

ditotje | 12-01-21 | 11:54
-weggejorist-
Gokmaar | 12-01-21 | 12:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Big Tech moet helemaal buiten spel gezet worden.
Het kan niet zo zijn dat een democratisch gekozen leider van de Verenigde Staten monddood gemaakt wordt door sociale media providers.
Trump het nota bene twitter groot gemaakt en niet andersom.
Eigenlijk had Donald Trump zijn eigen persoonlijke website als informatiebron moeten gebruiken. Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen.
Mijn voornemen voor 2021: vrij worden van al deze censurerende platforms!

keestelpro | 12-01-21 | 09:10 | 17

@AntiZanicz | 12-01-21 | 10:09: nee, dat zelf bepalen is tot aan de situatie waarin men de facto een monopoliepositie inneemt, hierover is al meerdere keren in het congres gedebatteerd en men is het grotendeels erover eens. jouw standpunt is allang achterhaald. nu gaat het erom, wetgeving te vervaardigen om dit volstrekt arbitraire censuurtuig aan banden te leggen.
ook je idee over anonimiteit is stompzinnig in een tijd waarin zelfs de fysieke veiligheid niet wordt beschermd. je ziet over het hoofd hoe snel een land in dictatoriale staat kan vervallen terwijl het voor je eigen ogen gebeurt. onder tyranniek bewind is anonimiteit een recht.

sockpuppet | 12-01-21 | 14:07
▼ 14 antwoorden verborgen

Altijd lastige afweging bij zulke topics: maken we het haakje over onafhankelijkheid inclusief een linkje naar de lidmaatschapspagina of donaties, of maken we het dan te veel over onszelf en leest zo'n heartfelt topic dan ineens als een larmoyante bedelbrief? Daarom dus maar achterwege gelaten hierboven.

Maar dat maakt de vraag toch niet minder waar: gáát dit niet ook gewoon over de onafhankelijkheid van GS? Alex Jones en Donald Trump weg, wanneer zet Amazon de cloudservers van De Dagelijkse Standaard uit, en blijven die van woke wappies OneWorld gewoon draaien? Wanneer wordt Weltschmerz van YouTube gewist, en mag Extinction Rebellion dan wel gewoon klimaatnepnieuws blijven plaatsen? Wanneer gooit Facebook de pagina van FvD er af en Twitter het account van Wilders, maar niet die van BIJ1? Komen we dan zelf ook aan de beurt? We hebben al een advertentieboycot en een verbanning uit TMG meegemaakt en alles wat er in Amerika gebeurt, voelt als een opmaat naar erger, voor iedereen. Maar we willen best graag blijven bestaan.

Dus mocht u nou denken 'Ik wil ook dat GS blijft bestaan', dan is hier alsnog die link naar lidmaatschap. Voor wie 'm ging zoeken na lezen van het bovenstaande.

premium.reaguurder.gs/-/

Van Rossem | 12-01-21 | 08:49 | 19

het gaat goed maar stuur geld, de bekende vakantiegrap uit de 70-er jaren.

AntiZanicz | 12-01-21 | 10:22

@Zonen-van-Kuifje | 12-01-21 | 09:14: nee, ze hebben nergens om gevraagd, dat zie je ook uit trump's poging nog langs andere weg te communiceren. het is willekeur en alleen echte fascisten juichen dit toe.

sockpuppet | 12-01-21 | 13:58
▼ 16 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken