Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geldblog - Schuldenkwijting voor derdewereldlanden

Is het een keer niet de Schuld van GeenStijl

Door de Covid-19 fallout zullen vele economieën in zwaar weer geraken en 150 miljoen mensen in armoede doen belanden (in 2021), aldus de Wereldbank. Volgens de Wereldbank zitten nu al 73 ontwikkelingslanden in betalingsproblemen, of zijn ze hard op weg die status te bereiken. Al in 2019 was de helft van alle ontwikkelingslanden onder deze noemer te scharen. Nu Covid-19 een tweede lockdown heeft afgedwongen, zal de situatie alleen nog maar verder verslechteren.

Nu kan de lezer denken dat dit een ver-van-mijn-bed-show is, maar dat is helaas niet het geval. De hoofdeconome van de Wereldbank, Carmen Reinhart, stelt dat schuldeisers de schulden van deze landen voor een groot deel moeten kwijtschelden. Hoe eerder dit gebeurt hoe beter. Maar deze schuldeisers, dat zijn wij!

De reden dat snelheid is geboden, is dat een land dat in schuldproblemen komt, vaak in een langgerekte neerwaartse spiraal belandt. De schuldeisers leggen steeds meer druk op de bedrijven en regering in kwestie waardoor het beleid van voornoemde partijen alleen nog maar gericht is op dit probleem. Andere beleidsmogelijkheden die bedrijven en het land op de lange termijn zouden kunnen doen herstellen, die krijgen de kans niet. 

In plaats daarvan worden de belastingen verder verhoogd, wordt er monetair gerommeld en komen er meer reguleringen, zijn er ontslagen, wordt er ingeteerd op kapitaal en zo verder om de schuldenlast maar dragelijk te maken. Deze maatregelen hebben juist het tegenovergestelde effect van wat werd beoogd: de economie wordt verstikt en/of verder in het zwarte circuit geduwd. Uiteindelijk, na een uiterst langzaam maar zeer destructief proces, kunnen de schuldenaren het niet meer aan en zullen zij failleren. 

Vaak zijn de schuldeisers dan pas bereid water bij de wijn te doen; er valt immers niet veel meer te halen. Reinhart doelt dus op deze mechaniek die uiteindelijk slecht uitpakt voor zowel de schuldenaar als voor de schuldeiser. Het is dus beter dat schuldeisers inzien dat hoe eerder een schuldsanering plaatsvindt, hoe beter het voor iedereen is. 

Hoewel ik het volledig met haar eens ben, zie ik toch wel enkele problemen waar zij wel erg licht overheen stapt. Veel van de schuldeisers van deze bedrijven en regeringen in ontwikkelingslanden zijn institutionele partijen uit het Westen. Dit is dus waarom het geen ver-van-uw-bed-show is: onze banken, onze verzekeraars en onze pensioenfondsen zitten direct of indirect in veel van deze probleemleningen. Als zij deze deels of grotendeels moeten kwijtschelden, dan slaat dat een gat in het eigen vermogen. De impact kan zodanig groot zijn (of het kapitaal bij deze partijen is zodanig klein) dat een dergelijke actie tot een golf van herkapitalisaties, premieverhogingen en pensioenkortingen zal leiden. Aangezien de kwijtscheldingen ook nog eens nagenoeg gelijktijdig zullen plaatsvinden, krijgen we 2008 in het kwadraat op bezoek. 

Omdat het Westen nu alle monetaire en fiscale teugels laat vieren om zo de impact van de zich nu ontwikkelende economische crisis te verzachten, zullen veel van deze institutionele partijen sowieso al in de problemen komen. Dat deze partijen dan ook gelijktijdig schulden zullen kwijten die in derdewereldlanden uitstaan, zie ik dus als een onmogelijkheid. 

En dit brengt mij bij het tweede punt waar Reinhart óf overheen stapt, óf dat zij te makkelijk denkt te tackelen. Allereerst zullen de institutionele partijen het proces van schuldsanering zo lang mogelijk willen traineren om zo hun kapitaalratio niet nog verder te laten verslechteren. Ook al weten zij dat het beter zou zijn voor hen om de Reinhart-route te nemen, er is nu gewoonweg geen ruimte voor. Wat dat betreft is de situatie van deze schuldeisers niet zo veel anders dan die van de schuldenaren; ze kunnen geen kant op. 

Verder speelt hier een soort prisoner's dilemma: de schuldeisers willen toegeven omdat dat in het voordeel kan uitpakken van andere schuldeisers. Ook zijn er partijen, zogenaamde vulture funds, die juist goedkoop deze schulden opkopen. Zij doen dit om via een langslepend juridisch steekspel zowel de schuldenaar als de andere schuldeisers te dwingen om hen een hogere prijs te betalen voor de schulden in hun bezit. 

Dit is overigens een probleem wat de Wereldbank wel ziet, maar de voorgestelde oplossing lijkt mij geen haalbare kaart. Zo stelt de Wereldbank voor om het voor deze partijen onmogelijk te maken om via juridische weg hun gram te halen. Maar dit betekent dat de wetten die bij deze schuldcontracten gelden (veel schulden vallen contractueel in verschillende landen/jurisdicties) niet alleen veranderd moeten worden (een enorme opgave), maar ook nog eens retrospectief moeten gaan gelden op al bestaande schuldcontracten. 

Al met al rept Reinhart over goede maatregelen, alleen ontbreekt de wil en de financiële ruimte bij schuldeisers om deze ook uit te voeren. Vast staat wel dat onze financiële sector enorme klappen gaat krijgen. Ik voorzie vele banknationalisaties (past mooi in de 'sterkere staat'-retoriek van de VVD), pensioenpremiestijgingen, pensioenkortingen, stijgende verzekeringspremies en kortingen op toegezegde uitkeringen, en zo verder. Omdat een gemiddelde recessie 8 jaar duurt (voor sterke landen iets korter overigens) en we nu tegen een depressie aanlopen, kan dit hele decennium net zo dramatisch worden als 2020. 

Reaguursels

Inloggen

En wat is er zo bijzonder aan dit stukje Proza? Niets nieuws onder de zon, dit werkt al zo sinds de eerste grote financile " hulp" die kant op ging, verder geen vernieuwde inzichten, Maar past verder uiteraard prima in de retoriek dat we met z'n allen naar de financiele verdommenis gaan. In afwachting van stuk proza waar we iets mee kunnen, Nuff Said

Daemonis | 09-11-20 | 11:23

Gewoon stukken land verkopen om je schuld af te betalen. Zo moelijk is dat niet. Belofte maakt schuld.

Uni-isme | 09-11-20 | 08:56

Als ze hun schulden niet kunnen betalen, kunnen ze toch wel wat slaven sturen?

Sneerpoets | 09-11-20 | 08:26

Ik las laatst weer eens zo een oud jaren zestig geheim agenten verhaaltje waarbij in een minder ontwikkeld land een onbeveiligde opslag van volatiele stofjes "per ongeluk" in de lucht ging; de hulpgelden stroomden daarna vanzelf binnen en werden stiekem omgeleid voor "debt servicing" terwijl de agent het voortbestaan van de soort mocht veiligstellen met verder onbeschikbare dames. Het is maar pulp lectuur maar toch best inventief bedacht.

kindapaas | 09-11-20 | 02:28

Arme landen krijgen leningen die niet terug kunnen betalen. Ze kunnen de rente, arme landen rente laten betalen, niet betalen. Omdat ze arm zijn en dus een verhoogd risico, betalen ze een hoger rentepercentage, wat ze niet kunnen betalen.

In arme landen worden fabrieken geplaatst van globale bedrijven. Die betalen zeer lage lonen, zodat het eindproduct tegen een "lage prijs" in westerse landen verkocht kan worden. De inwoners van deze westerse landen wordt vertelt dat zij het zo goed hebben en dat door globalisering zij goedkope producten in de (keten)winkels hebben liggen. Zo hoeven mensen in westerse landen geen loonsverhoging en kan zelfs de onderklasse deze producten kopen; oh wat hebben ze het goed. In de arme landen worden geen maatregelen genomen voor het welzijn en veiligheid voor de werkers en geen milieumaatregelen.

Als het een US bedrijf is, en de arbeiders gaan protesteren, dan helpt de CIA mee door de acties te breken of door een tegenbeweging te organiseren. Hetzelfde geldt voor de regering van die arme landen; wie niet meespeelt met de US (die via het IMF dwang uitoefent), wordt vervangen. U kent de opname met Joe Biden, die de Oekraïne dwong een aanklager te ontslaan op straffe van het NIET accorderen van IMF leningen.

Feitelijk worden deze landen gebruikt als wingewesten. Met de hulp wordt hun stem in de VN etc gekocht, moeten ze een US militaire basis toestaan met daarnaast een bordeel voor de militairen. Eventuele bodemschatten worden geconfisqueerd en verhandelt door US bedrijven, welke miljarden incasseren. Daarmee kopen ze US politici en denktanks, zodat het beleid wordt voorgezet.

Groot-Brittanië heeft in 2006 voor WO2 en in 2015 voor WO1 de leningen afbetaald. Voor de leningen is dus betaald door 2 naoorlogse generaties.
En begin nou niet over de prijs van de vrede. De US, niet de gewone burger, verdienen aan iedere oorlog die zijn begonnen. En dat zijn er zat.

De algemene regel is, dat als een lening na 70 jaar NIET is afbetaald, krijg je die nooit meer afbetaald (rente en interest stapelen).

De Romeinen hadden als vuistregel: de generatie die de schade maakt, moet hem afbetalen. Dus binnen 1 generatie.

Arachne | 08-11-20 | 22:59

Het maakt uit welk derdewereldland de schulden heeft.
Zimbabwe was een tijdje terug dolblij: ze hadden een heks gevonden die met behulp van een toverspreuk diesel uit rotsen kon laten stromen. Ze werd uitgeroepen tot held van het land, en kreeg land en vee kado.
Het duurde ongeveer een jaar voordat de Zimbabwaanse regering er achter kwam dat het oplichterij was.
www.dailymail.co.uk/news/article-4945...
Iq and nationality: new-iq-test.com/all-images/Articles/i...

petersteenkamp | 08-11-20 | 22:23

Gelukkig kunnen ze mij mijn pensioen niet afpakken. Want dat hebben ze al gedaan.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 21:20

Onze huidige economie in drie woorden: World Debt Clock. (Qwant, Duck Duck Go, Google of Bing 'm maar!)

VBO_B_Niveau | 08-11-20 | 20:11 | 3

Merkwaardig is ook dat eerst de pensioengerechtigde leeftijd is verhoogd en daarna pas het pandemie ontstond, dat vooral tot oversterfte leidt in landen met een goed uitgewerkt bedrijfspensioenenstelsel. ZO-Azie bv heeft nauwelijks pensioenvoorzieningen en van Covid sterfte is nauwelijks sprake. Niet dat ik iets suggereer, het is enkel een observatie naar aanleiding van berichten in onafhankelijke en betrouwbare kwaliteitsmedia.

kindapaas | 09-11-20 | 02:35

@kindapaas | 09-11-20 | 02:35: Wat je suggereert is dat de overheid faalt op twee vlakken. Zowel qua beteugelen van deze ziekte, als uitvoeren wat je suggereert. Immers dat laatste hadden ze ook, of beter gezegd JUIST, kunnen bewerkstelligen door de economie niet stil te leggen en de ziekte door de populatie te laten razen.

ReyNemaattori | 09-11-20 | 09:33

maar wie hebben die schulden dan? centrale banken? pensioenfondsen? banken?

Ir. Wilhelmus | 08-11-20 | 20:05 | 1

Elk mens dat op deze planeet geboren was, geboren is, geboren wordt en nog geboren moet worden. Heel erg vreemd allemaal, maar ik weet zeker dat er vandaag of morgen wel iemand meeleest die Economie gestudeerd heeft, dus die kan het wel even uitleggen. Als je even tijd hebt. (Ik gok dat zo'n tegel ongeveer net zo lang zou worden als het archief van GeenStijl wanneer alle details de revue passeren?)

*heftig het hoofd schudden doet*

VBO_B_Niveau | 08-11-20 | 20:35

Told you so, niet dat ik dit helemaal snap of voorzag, maar je gaat toch niet een complexe machine zo maar even uitschakelen voor iets als cojona. Ik zag dit aankomen vanaf de eerste minuut, en kreeg reacties als, "heb je daar bewijs voor"?

Kane | 08-11-20 | 20:02

Beetje off-topic, maar gaat wel over geld en over een derde wereldland: Afgelopen vrijdag heeft Erdogan onverwachts het hoofd van de Turkse Centrale Bank ontslagen, en vandaag heeft de Minister van Financiën - de schoonzoon van Erdogan - plotseling ontslag genomen. Dat hoofd van de Centrale Bank was eerder door Erdogan zelf aangesteld, om zijn bizarre inflatiebeleid te realiseren, maar is nu kennelijk toch in ongenade gevallen.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met het shorten van de Turkse lira? Welke vehikels daarvoor hebben een beetje liquiditeit? Ik profiteer graag van Turks leed.

obominotie | 08-11-20 | 19:53 | 1

gewoon lira's verkopen, dan heb je een negatieve / short positie?

Ir. Wilhelmus | 08-11-20 | 20:03

Staan deze vorderingen op de balans van de van de schuldeiser tegen 100% gewaardeerd? A.d.h.v. Moody's etc. kan men wel een idee krijgen hoe groot de kans is dat de schuldenaar gaat aflossen/betalen?

EmilioEsteves | 08-11-20 | 19:47 | 2

Mark Rutte zegt dat iedere cent terug komt.

Plaktong | 08-11-20 | 20:00

Ik stel voor om als NL louter Suriname terug te kopen van de Chinezen.

squadra | 08-11-20 | 19:30

Een zwaar verslaafde junk vraagt u hem 1000 euro te lenen en belooft dat hij het terug zal betalen. Zou u deze junk 1000 euro lenen? En hoe groot acht u de kans dat er ook maar 1 cent wordt terugbetaald?
Anders gezegd, als je aan onbetrouwbare, incapabele, insolvente personen en/of landen geld leent, moet je niet piepen als je onder in de zak een kat aantreft.
Lenen doe je minimaal op vertrouwen (wat al aan verandering onderhevig kan zijn) en niet uit goedheid, want dat is gekheid. Zoals al eerder hier geschreven, geef een man geen vis om zijn honger van vandaag te stillen, leer hem vissen, dat helpt een leven lang.

Broadsquire | 08-11-20 | 19:19 | 4

@Zwezerik | 08-11-20 | 19:26:
"Laat hem vissen in een boot en hij zit de hele dag bier te zuipen....."

O ja, doet hij dat? Hoort dat bij die boot of bij dat vissen? Ik heb daar geen ervaring mee.

Broadsquire | 08-11-20 | 19:30

" leer hem vissen, dat helpt een leven lang." Totdat er een socialist komt die zegt dat de man recht heeft op een deel van jouw vis.

petersteenkamp | 08-11-20 | 22:08
▼ 1 antwoord verborgen

Lastig verhaal maar volgens mij is kwijtschelding onvermijdelijk.
Zet er dan een garantie tegenover dat het ontvangende land geen infrastructurele “hulp” uit China accepteert.
Een bekende manier van China om zijn invloedssfeer uit te breiden.
Zo kan het toch nog een klein beetje win-win worden.

Maar dit zal wel weer te simpel geredeneerd zijn.

Maya de Blij | 08-11-20 | 19:11 | 2

Dat wij zo stom zijn bakken en bakken met geld te blijven sturen zonder ook maar enig onderpand of tegenprestatie te eisen kan je de chinezen niet kwalijk nemen.
Feit is dat als er wel een verplichting tegenover al dat geld staat afrikanen opeens wel in staat zijn aan het werk te gaan. Ze hebben ons gewoon 60 jaar lang belazerd in die landen met hun "we zijn zielig en het kan niet" mentaliteit.

2voor12 | 08-11-20 | 19:15

@2voor12 | 08-11-20 | 19:15: hmwaaa belazerd... Het is voor de Afrikanen hun manier van zaken doen en de zaken gingen goed..
Als ik arm was, dan kon ik zeer waarschijnlijk ook wel de weg naar gratis geld vinden, zielig kijken, me kinderen zielig laten kijken... en me handje ophouden voor gratis geld...
Nederland (het westen) heeft dit "geld naar zielige-armen landen sturen" zelf in de hand gehouden en zelf laten gebeuren.

Angie_Thomas | 08-11-20 | 20:06

Ik mis de Chinezen in het verhaal.
Die woekeren letterlijk en figuurlijk door Afrika.
Zelfs in Europa. Griekenland, Roemenië en Turkije.

Ruimedenker | 08-11-20 | 19:08 | 5

@bqbq | 08-11-20 | 19:28:
Ook ja, zonder controle waar het geld vaak terechtkomt: krijgsheren die allemaal de macht willen, maar zero gevoel hebben voor hun bevolking.

Jan, Leiden | 08-11-20 | 19:35

Het werk wordt ook door Chinezen gedaan met enkele lokale Afrikanen voor het zware werk.

EmilioEsteves | 08-11-20 | 19:35

Tja de China-men hebben net de aankoop van hun leven gedaan: loopjongen Biden.. dus de invloed groeit en de laatste weerstand ligt als een obese schilpad op zijn rug in de zon.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 20:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Schulden kwijtschelden aan die derdewereldlanden prima, maar dan ook nooit meer 1 euro die kant op...

koningboco | 08-11-20 | 19:04 | 2

Nee. Want dat wordt dan : kwijtschelden. En een jaartje later: vooruit dan maar.

Net als een junk: hier is 10 euro als je dan niet nog een keer bij me langs komt voor geld. Wat denk je dat er gebeurt?

Knufter | 08-11-20 | 19:31

Is eigenlijk hetzelfde wanneer mensen hier in de schuldsanering zitten.
Wanneer iemand nooit het bedrag kan betalen om zijn schuld af te lossen, is kwijtschelden goedkoper om zijn persoonlijke situatie weer op de rit te krijgen, en dan heb je kans dat er geen nieuwe schulden meer komen.. hoewel ik dat hier betwijfel.

aardt | 08-11-20 | 18:56

Alexander zou John Perkins' "Confessions of an Economic Hit Man" moeten lezen. Daarin wordt o.a. uitgelegd dat deze leningen juist opzettelijk ontworpen zijn om nooit afbetaald te kunnen worden. Het derdewereldland in kwestie wordt dan gedwongen om voor een appel en een ei de infrastructuur die met die leningen bekostigd is (havens e.d.), maar ook andere bezittingen zoals nutsbedrijven, voor een appel en een ei aan westerse investeerders over te doen. Het resterende deel van de schuld wordt door de westerse overheid voldaan, ten laste van het budget voor ontwikkelingshulp - dat noemen we dan afschrijving of kwijtschelding ,maar de belastingbetaler betaalt en de investeerder spint gewoon zijn garen. Overigens wordt de rest van de gelden voor ontwikkelingshulp meestal ook aan het eigen bedrijfsleven uitgekeerd, dat op die manier zijn onverkoopbare voorraden of afgeschreven bedrijfsmiddelen voor een leuke prijs aan het derdewereldland mag leveren -- het derdewereldland ontvangt zodoende alleen dubieuze hulp in natura, ongeveer hoe ook de naoorlogse Marshall-hulp aan Nederland werkte.

GnottoBlotto | 08-11-20 | 18:46 | 3

Ik vind een linkje naar de wiki over dit boek wel op zijn plaats.

Ik denk inderdaad dat er met dit oogmerk geld uitgeleend wordt.

en.wikipedia.org/wiki/Confessions_of_....

Knufter | 08-11-20 | 19:33

En wij maar geld in die collectebusjes gooien.

VBO_B_Niveau | 08-11-20 | 19:47

Het probleem is dat vooral de Chinese staat ze uit de brand helpt in ruil voor consessies etc. Zelfs in griekenland zelf, de EU dus, hebben ze al havens, dankzij de idiote "dan verkoop je maar het tafelzilver"-opstelling van de Eurocommissie. Serieus, die EU breekt in recordtijd af waar we 55 jaar lang over hebben gedaan om op te bouwen. Verder met de EEG, schrappen van de EU en diegenen die ons de meeste schade hebben bezorgd voor de rechter slepen.

Graaisnaaiert | 08-11-20 | 23:04

Kunnen ze niet allemaal woordkunstenaar worden?

A.I. van Dee | 08-11-20 | 18:46 | 1

Het betaalt goed heb ik gehoord.

MistaRazista | 09-11-20 | 00:33

Schulden kwijtschelden is één ding. Onderzoeken waar het geleende geld heen is gegaan, is een heel andere.

Landen met veel schuldenlast hebben vaak een vermogende elite. Pluk die eerst voordat je de schulden laat vervallen.

Odin | 08-11-20 | 18:43

Corrupte regeringen,.oorlogen en vaak een bevolking met een laag IQ en te lui om te werken. Ze lachen zich rot ze krijgen al dit gratis geld van domme landen zoals wij.

Misterspok | 08-11-20 | 18:41

Op de debetzijde van de NL balans staat onder meer een bedrag van 20 miljard, nog terug te krijgen aan studieleningen. De helft kan je wel vast afschrijven.
Ook in NL nog een paar hele grote lijken in de kast, steden zoals Amsterdam die binnenkort financieel gaan verzuipen. De KLM is failliet voordat terugbetaald is, steun aan bedrijven en cultuurinstellingen vanwege Corona zullen weggegooid geld blijken. Belastingopbrengsten zullen sterk dalen. Al met al, ook gezien de snel oplopende staatsschuld hebben overheid, banken en whatever straks het geld niet meer om kwijt te schelden.

Wassila | 08-11-20 | 18:41 | 2

1500 miljard aan opgepot pensioengeld voor beschikbaar.
Zou voldoende moeten zijn voor 40 jaar uitbetaling,zelfs zonder inleg nu.
Sinterklaas bestaat.
20 miljard studieleningen is peanuts.

De Profundus | 08-11-20 | 20:15

@De Profundus | 08-11-20 | 20:15:
Probleem is dus dat de waarde van die pot deels bestaat uit bv waardeloze staatsobligaties van landen die technisch failliet zijn. Succes met je pensioentje.

Harry Turtle | 08-11-20 | 22:54

Schulden wegstrepen tegen rechten op grondstoffen of rechten op infrastructuur (netwerken e.d.)

cheops | 08-11-20 | 18:37

Betalen gaat die landen nooit lukken en het beste zou zijn ze alle schulden kwijt te schelden en ze een nieuwe start te laten maken. Het is vooral de bevolking die nu in een eeuwige armoede leeft terwijl de leiders die de schulden hebben veroorzaakt zijn overleden of in een westers land genieten van de rijkdom die ze zich hebben toeggeeigend.
Overigens zijn het niet alleen landen in Afrika die 3de wereld landen worden genoemd maar ook de helft van de landen in Azie en Zuid Amerika.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 18:27 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 08-11-20 | 18:41: helaas Kuif, de ene dictator verruilt de ander. Een nieuwe verandert de situatie niet. Kijk maar naar Zaïre/Congo met Mobutu vs Kabila

DeutschlandUberAlles | 08-11-20 | 18:47

@Kuifje-naar-Brussel | 08-11-20 | 18:41:

Een echte herstart hebben ze nooit gekregen. Bovendien valt er van een kale kip niets te plukken.
Als de ecoconomie in die landen kan opbloeien profiteren wij daar ook van.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 18:58
-weggejorist-
Nooitmeer_links | 09-11-20 | 05:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is heel simpel: als je geld uitleent loop je risico. Wie dit geld uitgeleend heeft, heeft iets uit te leggen. Het is gewoon subprime gedoe op internationaal niveau. Wereldbank, al die dikdoenerige stropdassen in banken, allemaal weten ze geld uit te lenen als de zon schijnt. En als er regen komt horen we asjemenou. "ja, dat zagen we niet aankomen'. Nee, stelletje amateurs, je dekt je juist in tegen dingen die je niet ziet aankomen. Een lease op een mijn. Eigendom van een stuk grond. Dat is hoe er aan bedrijven wordt uitgeleend. Een borgstelling dmv je huis. Dat is hoe er aan individuen wordt uitgeleend.

Maar landen. Ach, da's allemaal polletiek en handjeklap en heus waar dikke contarcten met 'keiharde' voorwaardes maar niks wat gewoon in eigendom genkomen kan worden bij failleren.

Als een land of bank zoveel uitleent en niet 100% zeker is van de incassering, dient daar naar verantwoordelijken te worden gezocht.

Knufter | 08-11-20 | 18:25

Er schijnt een onderhandelaar op de markt te komen over een paar maanden die wel raad weet met dit soort landjes en hun leiders. Kunnen we die vent niet recruiten?

Knufter | 08-11-20 | 18:20

Ontwikkelingslanden die in betalingsproblemen zitten... Wiens schuld is dat dan weer? Oh nee, dat is heel normaal. Vergelijk het met de ontwikkelingsmensen in ons land. Vanaf hun 18e gaan ze voor €700 per maand extra op de lat. En dan kan over een paar jaar de maatschappij weer iets vinden van kutstudenten die hun leningen niet aflossen. Maar van wie moeten ze lenen dan? De overheid moedigt iedereen aan te gaan studeren want dat is goed je ontwikkeling. En in de kleine lettertjes staat 'op de pof.' Steden maken reclame als studentenstad. Ze zouden reclame moeten maken als komhierjeschuld maken stad. Waar blijven de Postbus 51 spotjes met de disclaimer 'let op, studeren kost je hele leven geld!' Ditzelfde geldt ook voor die ontwikkelingslanden. Geef ontwikkelingshulp of geef niks. En vooral leen niks.

Leptob | 08-11-20 | 18:11 | 5

Ik betaal gewoon de studie van mijn kinderen, dan zijn zij bij behalen van hun doctoraat schuldenvrij.

rifraf | 08-11-20 | 18:40

@rifraf | 08-11-20 | 18:40: Dat is niet slim. Beter koopt u van dit geld vastgoed, wat u dan kunt verhuren. Per saldo houdt u aan deze constructie aan het einde van de looptijd geld over, aangezien studieleningen bijna geen rente kosten.

Het hele idee van sparen om iets te kopen is van de oude generatie.

Knufter | 08-11-20 | 19:36
▼ 2 antwoorden verborgen

De Afrikaanse landen blijven arm. Dat komt niet door het gebrek aan grondstoffen of mensen. Dat komt door de cultuur. Zolang die niet verandert - en zoiets gaat niet zomaar in enkele decennia - blijft Afrika arm. Hoeveel geld je er ook in pompt. Herkolonisatie zou helpen, maar uiteraard volkomen onuitvoerbaar.

Hommel | 08-11-20 | 18:08 | 5

@suscrofa | 08-11-20 | 18:13: is nog een beetje van de steentijd. Dat moest je elke kans om je voort te planten pakken.

Hommel | 08-11-20 | 18:58

Culture always wins.

van Oeffelen | 08-11-20 | 19:00

@Hommel | 08-11-20 | 18:58:
Tenzij je op jacht moest. Voor Bantoe's is dat in de moderne tijd het surrogaat geworden. Op seksjacht. Vrouwen spiezen met je bbc. Misschien is de natuurlijke selectie daar door de eeuwen heen om het hoekje komen kijken, als je de verhalen moet geloven over de grootte van hun gereedschap.

suscrofa | 08-11-20 | 19:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Het sparen van zilverpapier voor de negertjes in Afika en jarenlange ontwikkelingshulp heeft niet veel geholpen en kwijtschelden is ook zinloos.
Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime

Reebensteeltje | 08-11-20 | 18:06 | 3

En toen kwamen er andere landen die die visgebeieden van die kleine vissers claimden en zo de kleine vissertjes opnieuw geen vis om te eten en/of om te verkopen?

Rest In Privacy | 08-11-20 | 18:17

@kweethetooknietbeter | 08-11-20 | 18:17:
Ik bedoel niet specifiek vissen maar de moraal is dat zelfstandigheid een betere oplossing is dan kwijtschelden, immers iets waar geen moeite voor gedaan hoeft te worden wordt ook geen waarde aan gehecht.

Reebensteeltje | 08-11-20 | 18:28

Geef hem een kalashnikov en hij steelt de vis van zijn buurman. Elke dag opnieuw.

Dat is er wat er in de praktijk gebeurt in die regio.

SkepticalRealist | 08-11-20 | 21:19

Als we willen overleven dan blijven we dikke vrienden met de Scandinavische staten, Noorwegen, Denemarken en Zweden en niet Kuifland.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 08-11-20 | 18:05 | 2

Kuifland, die houden we erin. Speciaal voor onze blanke linksliberale neger.

suscrofa | 08-11-20 | 18:17

Klinkt op zich als een plan. Maar hiermee red je vele al gefaalde staten niet. Geld is denk ik niet de oplossing, want er zijn nog vele andere problemen zoals corruptie, niet draaiende economie en meerdere volksstammen per land.. en een groeiende bevolking.

DeutschlandUberAlles | 08-11-20 | 18:02

We kunnen natuurlijk ook gewoon niks meer uitlenen. Geen geld meer naar ngo's. Geld uitsluitend naar de oorspronkelijke bevolking van Nederland. Export van uitkeringen en toeslagen etc per direct stopzetten.

The2Amendment | 08-11-20 | 17:56 | 1

Ah, gewoon wat Wilders zegt dus.

ChipsNootjesBier | 08-11-20 | 17:58

Het heet in den beginne altijd “schuld”, dat is beter te verkopen aan hen die het moeten ophoesten. Inmiddels weten we dat het een ander woord is voor “weggeven”

DavidleeRoth | 08-11-20 | 17:54 | 1

Nee hoor (lol). volgens Jan Kees de Jager krijgen we al het 'geleende' geld aan Italië terug met rente. ........... Of zou hij ons gefopt hebben ?

Gemeen Mosje | 08-11-20 | 17:57

Als er zo makkelijk met schuldeisers wordt omgegaan zou ik me wel twee keer bedenken om daar nog maar één Zloty te investeren.

ChipsNootjesBier | 08-11-20 | 17:54

Aha dus ook hier weer gratis geld pffft.

de uitbater | 08-11-20 | 17:53

Schulden kwijtschelden, prima. In ruil voor het stopzetten van ontwikkelingsgelden en ons consessies geven voor het exploiteren van mijnen, bossen en landbouwareaal. Zo niet, dokken. We zijn Krankzinnig Kaagje toch niet? oh, wacht...

Graaisnaaiert | 08-11-20 | 17:50

Er zijn ook ontwikkelingslanden die geen onhoudbare schulden zijn aangegaan. Die krijgen dus niks.
Corona wordt weer als breekijzer gebruikt om onverantwoorde schulden kwijt te schelden. Dat hebben we feitelijk in Zuid-Europa ook al gedaan. Daarnaast kan er geen zeker rendement op vermogen meer behaald worden en zijn de belastingen op vermogen enorm gestegen.
Kortom, geld wordt afgepakt en herverdeeld onder de armen. Geld waarvoor gewoon hard gewerkt is.

du Roi Soleil | 08-11-20 | 17:46 | 3

Slecht gedrag wordt beloond, ook in NL. Al jaren.

Nichtsneues | 08-11-20 | 18:00

Deze "reset" is toch de achterliggende doelstelling van deze griep epidemie?

FlipMaster | 08-11-20 | 18:12

Uit welke ruif kunnen wij straks vreten? Nederland is ook keihard geraakt door corona. Ben bang dat we alleen mogen storten. Met dank aan de lachende leugenaar.

Ommezwaai | 08-11-20 | 18:13

Er voltrekt zich een ramp in onze samenleving, gelukkig zien de meeste burgers dit niet.
Het aantal Corona besmettingen loopt terug evenals het aantal ziekenhuisopnames.
Dat kan niet de bedoeling zijn, zo komt er van een totale lockdown niks terecht.
Ben benieuwd waar Rutte nu weer mee komt.
Overigens is de gemiddelde leeftijd van een Corona patiënt op een verpleegafdeling 66 jaar, dus zieke senioren -meestal met overgewicht- zorgen voor een totale lockdown, waarom beschermt en isoleert Rutte deze kwetsbare groep niet?

Bolder | 08-11-20 | 17:44 | 4

Voorlopig tot 2 december verandert er helegaar niks!

ChipsNootjesBier | 08-11-20 | 17:54

Rutte gaat meer teststraten openen zodat meer mensen getest kunnen worden zodat er meer besmettingen kunnen worden gerapporteerd

cheops | 08-11-20 | 18:46
▼ 1 antwoord verborgen

Holland first. Ojee, Kaag met haar Palestijnse vriendje gaat alles natuurlijk weggeven. En de AOW leeftijd weer omhoog, want onbetaalbaar.
Nee niet onbetaalbaar, maar die immigratie, hobby's van milieuclubjes en het spekken van grote bedrijven (hoi KLM en Co) kost klauwen en klauwen en klauwen met geld.

Mart6037 | 08-11-20 | 17:43 | 1

Allemaal met ons 65e met pensioen schijnt zo'n 6 miljard te kosten. Peanuts vergeleken met wat Rutte allemaal de grens over kiepert..

Ommezwaai | 08-11-20 | 18:11

Geef ons Marokko, 2000km strand en mooie bergen. De Marokkanen willen toch zo graag hier zitten dus de perfecte ruil.

Stonecity | 08-11-20 | 17:43 | 4

@Nichtsneues | 08-11-20 | 18:01:
We zijn gerift: Maar gelukkig wel dat niet iedereen les geeft aan een scholengemeenschap ergens in het wetsen of ootsen. *haha geintje!*

Jan-Joris-Jaap-Joop | 08-11-20 | 18:18

100 jaar verder bestaat Marokko uit vruchtbaar akkerland en grazige weiden met volvette melkkoeien en dikke uiers tot voorbij de horizon en staat Nederland 2 meter onder NAP. Wedje ?

suscrofa | 08-11-20 | 19:38
▼ 1 antwoord verborgen

Natuurlijk gaan we weer alle corrupte Afrikaanse regimes steunen met kwijtschelding van hun schulden.
Vroeger op school moest ik, al dan niet gedwongen, collecteren voor de arme kindjes in Afrika en nu decennia later kunnen ze nog niks anders ophouden dan hun hand. Het zit er gewoon niet in daar om zelf eens iets op te zetten en winstgevend te maken en houden, gewoon onder een boom gaan liggen janken, daar zijn ze heel goed in en het geld komt vanzelf wel van de deugmensen die hun linkse "goed doen van andermans geld" gevoel willen bevredigen. Waarom moeten wij keer op keer een heel continent helpen waar we vervolgens alleen maar last van hebben.

tsjajaja | 08-11-20 | 17:43 | 6

Mooiste voorbeeld is Haïti wat gewoon een stukje Afrika is zuid Amerika is: Total failure!

Conifeer | 08-11-20 | 17:58

Mijn vader van 90 moest vroeger al zegeltjes plakken voor de arme kindekes in Afrika.

Conifeer | 08-11-20 | 18:00

@Zwezerik | 08-11-20 | 17:53: Vrijdagavond stond er een collectant voor deur, ging over arme kindjes in het buitenland.
Ze konden niet naar school en lijden honger. Ik heb hetzelfde gezegd, vroeger gingen ze dood van de honger, nu zijn er nog veel meer die dood gaan van de honger.
Zielig dat meen ik echt maar ik zie totaal geen vooruitgang in die landen.
Ik heb tegen die man gezegd dat hij terug mocht komen als hij ging collecteren voor de pil/prikpil of andere anticonceptie.

De Let | 08-11-20 | 18:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Laat ze maar terugbetalen in natura - fabrieken, mijnen, infrastructuur. Zo doet China het ook. Het is toch van de zotte dat wij Sinterklaas moeten spelen en onze economie in gevaar brengen om geld weg te geven aan mensen die zich zelf in de schulden hebben gestoken?

Trekhaas | 08-11-20 | 17:42 | 2

En ook nog zonder zwarte Piet.......

bqbq | 08-11-20 | 17:48

Kijk, dit is een goed reaguursel! Zo hoort het te werken! Desnoods verkopen ze maar hun land!

Der Lehrer | 08-11-20 | 17:49

Afrika is een bodemloze put. Een jonge bevolking, boordevol grondstoffen, vruchtbare landbouwgebieden, prima klimaat buiten de woestijnen. Het wil echter maar niet lukken om er wat van te maken. Ze zijn dociel en apathisch.

wijsvinger | 08-11-20 | 17:35 | reageer

En Winnie de poe van China zag dat het goed was..

Shadow112 | 08-11-20 | 17:42

Gratistisch geld is de mooiste.

Eigenwijs | 08-11-20 | 17:40

In de volgende tekst moet een "niet" zijn weggevallen: "schuldeisers willen toegeven omdat".
Verder goed stuk.

jan99 | 08-11-20 | 17:38 | 1

'Deze mechaniek' vond ik ook wel wat vreemd

witwas | 08-11-20 | 18:34

Hebben we wel plek voor 150 miljoen mensen die gratis geld willen? Misschien toch maar de Zuiderzee dempen. Kunnen we ook de Waddenzee niet inpolderen? Vraag ik me al wat langer af, nog voor het computertijdperk. Weet je wel niet hoeveel huizen je dan kan bouwen als al die waddeneilanden aan elkaar zitten? Tel uit je winst.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 17:36

Alexander Sassen van Elsloo moet eens met Arno Wellens gaan praten.
Volgens mij de enige financiële expert die in staat is om gewone mensen inzicht te verschaffen in wat er nu precies gaande is. Kunnen onze kamerleden ook meteen meekijken. Hier kan alleen alleen Feynman het nog volgen.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 17:32

Geef geld,
Gratis.
Herhaal aantal generaties.

Is dit nog nieuws? | 08-11-20 | 17:31

Nog weer eens een nadelig effect van de globalisering die onder Biden verder zal worden gestimuleerd. Geld steken in risicovolle woekereconomieeën. Het idiote is dat een continent als Afrika eigenlijk schatrijk is aan natuurlijke hulpbronnen. Ze weten alleen niet hoe je een paradijs moet beheren. Wat doen wij ? We helpen ze om de boel verder te verkloten. Om het geld van onze multinationals en financiële instellingen veilig te stellen.

suscrofa | 08-11-20 | 17:29 | 5

@suscrofa | 08-11-20 | 17:50: Het is de cultuur daar. Nepotisme, clientelisme, tribalisme, etc. Het hele probleem is dat ze na het kolonialisme van het Westen weer meteen teruggevallen zijn naar pre koloniaal gedrag. Over beter het is eigenlijk nooit weggeweest. Het ironische is dat we in het Westen ook besmet worden met deze zaken.

ultraman | 08-11-20 | 17:59

@ultraman | 08-11-20 | 17:59:
Het allerwrangste vind ik nog wel dat sommigen van hen zich dan na opgegroeid te zijn geweest in een warm en weest welkom nest ook nog eens gaan gedragen als verongelijkte slachtoffers van slavernij waar hun voorouders zelf de ontwerpers van die ellende zijn geweest aka de Airfryer en het Akvarium en hun gastheren de maat durven te nemen. Dat is erger dan ironie, dat is een laffe leugen om niet zelfverantwoordelijk te hoeven zijn. Als een neger met een machete in zijn slaghand..

suscrofa | 08-11-20 | 18:42

De diamanten in Zuid-Afrika en Namibië worden door een onderneming gemijnd en deze betaalt geen cent belasting, in welke vorm dan ook. Dat is dus diefstal van natuurlijke hulpbronnen en van de bevolking van deze landen. De bevolking betaalt voor de belastingvoordelen van deze onderneming (de Beers/Oppenheimer).

Arachne | 08-11-20 | 22:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon weer lekker ruilen. Ik een geit, jij een varken....

Poesman | 08-11-20 | 17:28 | 2

Hé, we zijn niet in Marokko!

ChipsNootjesBier | 08-11-20 | 17:57

Ontwikkelingshulp heeft al miljarden geschonken richting Afrika de afgelopen jaren, wat is daar van terecht gekomen?

de uitbater | 08-11-20 | 17:26 | 3

ZuiDAfrika heeft zich met ANC en EFF en leiders als Zuma, Malema, Ramaposa zelf naar de bliksem geholpen. Beleid is er op gericht de blanken om zeep te helpen, waarna de zwarten elkaar gaan uitmoorden. Ondertussen verkwanselt het ANC alle minerale rechten aan China. De leiders verrijken zich zelf, steken het geld in eigen zak, de eigen bewoners delen niet mee, kunnen verrekken.
En nu de hand ophouden, want COVID ... de grote leugen.

Pleegzuster B | 08-11-20 | 17:34

@Pleegzuster B | 08-11-20 | 17:34: u vergeet dat dit met de hulp van Freek en de Jonge en zijn Marxistische vriendjes is gedaan.

Bolder | 08-11-20 | 17:36

@Bolder | 08-11-20 | 17:36: Sinds Mandela zijn er ruim 4000 blanke boeren vermoord. Kijk op YouTube voor de filmpjes waarin hij zingt: Kill de boere. One famer, one bullit.

Pleegzuster B | 08-11-20 | 18:01

Kwijtschelden, bailouts, noodfondsen.. slecht gedrag belonen. Op de lange termijn levert dat alleen maar meer problemen.

einz | 08-11-20 | 17:25

Is dit niet precies wat de groot kapitalisten willen.
De rijken der aarde ofwel de as van het kwaad.
Bil Gates de Rotshields en Soros?

likdoorn | 08-11-20 | 17:20 | 1

Welnee. Die holle marxistische retoriek is al ruim een eeuw achterhaald.

Dandruff | 08-11-20 | 17:24

Ik heb zo wie zo al een ontzettende pleurishekel aan de naam Reinhart(d)

MoonBeebe | 08-11-20 | 17:19

Ik ga aardappelen poten.. die gaan binnenkort 1000 euro de kilo doen.

broervandenhollander | 08-11-20 | 17:18 | 1

En wat denkt u dan met al die euro te kunnen als een week later een ei 1 miljoen kost.

cheops | 08-11-20 | 18:54

Kwijtschelden ammehoela. Dat is vooral de beloning van slecht gedrag en daarom een perverse prikkel voor de usual suspects.

Joris Beltsin | 08-11-20 | 17:18 | 3

Eens. Maar we zitten dus met dat dilemma van landen die zelf niet uit de shit kunnen kruipen. De situatie laten verergeren zal het eindresultaat niet mooier maken.

Dandruff | 08-11-20 | 17:26

@Rotterdammert1965 | 08-11-20 | 17:39:

Eens, daarom hebben we het ook over een *dilemma*.
Het belangrijkste is in mijn ogen dat "we" stoppen met het uitlenen van zoveel geld naar zoveel verschillende, vaak onbetrouwbare partijen.
Lastig is alleen dat "we" niet alleen staat voor onze overheid, maar ook een groot aantal particuliere partijen zoals banken en pensioenfondsen.
Dit dilemma gaat dus niet op korte termijn worden opgelost.
En ondertussen groeit die schuld, al was het maar door de rente.

Dandruff | 08-11-20 | 18:12

Gezien de wereldwijd op ludicrous speed draaiende geldpersen en het gemak waarmee men helicoptergeld over de coronacrisis uit stort bekruipt mij het idee dat het huidige monetaire stelsel niet lang meer te leven heeft, dus tja, als dat valt zijn die schulden, alle schulden ook in een klap kwijtgescholden.
Een wereldwijd faillissement.
Het zou me niks verbazen.

Abject | 08-11-20 | 17:15 | 2

Japan houdt t ook wel lekker vol met een dikke schuld op zich

brawler | 08-11-20 | 17:22

En dan komen de banken en kunnen overal beslag op leggen, inclusief privéwoningen. De bank wint altijd.

Arachne | 08-11-20 | 22:31

Derdewereld landen zijn meestal heel corrupt.
Schulden kwijtschelden is een dubieus gebaar.
Dus .........

pejoar | 08-11-20 | 17:15

Kwijt schelden? Je bedoelt denk ik het gokspelletje van de kapitaal krachtige bekostigen met onze reserves. Laten we hopen dat het via de pensioenen geschied en FNV alleen hun eigen leden heeft genaaid.

mmx | 08-11-20 | 17:13

En hoeveel van die 73 ontwikkelingslanden hebben te zwaar geleend bij China?, is dat ook uitgezocht?

steekmug | 08-11-20 | 17:12

Tja je kan ze de schulden wel kwijtschelden maar wie gaat die landen opbouwen dan? Aangezien de meeste jonge mannen richting Europa vertrekken.

de uitbater | 08-11-20 | 17:12 | 3

We moeten Afrika koloniseren, de oplossing.

pejoar | 08-11-20 | 17:16

Die jonge mannen niet toelaten.

Arachne | 08-11-20 | 22:29

Ja maar, we gaan er toch wel gewoon 500 binnenlaten volgende week? En de week daarop weer? En in maart beschimpen we iedereen die dat niet wil, en die zetten we keihard weg als racist. Bovendien moeten we snel bomen kappen om met biomassa het klimaat te redden! De wereld is van iedereen, en het is een kleine moeite om geen tekeningen te maken. Vrijheid komt immers met verantwoordelijkheid, zoals een armlengte en geen korte rokjes. Hup VVD, want Mark deed het zo goed. Proost mannen, het kan me aan m’n Arie oxideren, de mensen willen dit dus ze tetteren die gifbeker maar leeg ook. We zijn nog maar net begonnen. Hahaha, ouwe zuurpruim ben ik ook.

opblaasschaap | 08-11-20 | 17:10 | 1

Economische vluchtelingen toestaan is het meest egocentrische foute beleid wat er is. Alsof je je oom uit een brand red en 20.000 kinderen laat sterven.
Zo scheef zijn de verhoudingen tussen wat we hier kunnen doen met het budget qua opvang en in de eigen regio.

mmx | 08-11-20 | 17:17

Tja wat doe je tegen de inflatie? Een huis en bitcoin kopen.

Voorbeeldige burger | 08-11-20 | 17:07

Er zijn bijna geen landen die staatsschulden daadwerkelijk afbetalen. Het staat te wachten op verwatering door inflatie, of op de eerste crisis om een hair-cut toe te passen. Het is ooit verzonnen om economieën vlot te trekken, maar nu zijn we in een tijdperk waar zelfs tijdens hoogconjunctuur meestal geen cent wordt afgetikt. Dan wordt als het droog is het dak niet vervangen, en als het stormt gaan we een wedstrijdje houden wie het meest zielig is voor een aflaat, om daarna domino-d-day te spelen binnen financiële systemen. Politici moeten stoppen met spelen met andermans geld. Niet alleen stoppen met geld lenen van anderen, maar ook stoppen met het belenen van de volgende generatie. Dat is inclusief een hypotheek op de toekomst zoals een verneukt klimaat, mislukte integratie of gebrekkige educatie. Als je dat allemaal meeweegt zijn er eigenlijk geen oplossingen meer, hebben kabinetten geen enkele bewegingsruimte.

Feynman | 08-11-20 | 17:07 | 5

Wanneer de meeste landen een vergelijkbaar % financieringen qua hypotheek en dat in de centrale economie stoppen winnen ze riant van ons qua kapitaal. Staatsschulden zijn een vorm van onderdrukking/roof net zoals belasting.

mmx | 08-11-20 | 17:20

Inmiddels is er een 'wetenschappelijke' basis voor dit wangedrag gelegd door new monetarists die vinden dat er geen enkele logische waarde voor het ratio debt/gdp afgeleid kan worden en daarom de overheid onbeperkt schulden kan aangaan.

Joris Beltsin | 08-11-20 | 17:27

@Joris Beltsin | 08-11-20 | 17:27: Ja, maar die theorie snijdt waarschijnlijk geen hout. De meeste landen met hoge schulden raken snel in de problemen en kunnen na verloop van tijd moeilijk en tegen hoge rente geld lenen op de kapitaalmarkt. Zie Argentinië, zie Turkije, zie Venezuela.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 17:52
▼ 2 antwoorden verborgen

"In plaats daarvan worden de belastingen verder verhoogd, wordt er monetair gerommeld en komen er meer reguleringen, zijn er ontslagen, wordt er ingeteerd op kapitaal en zo verder om de schuldenlast maar dragelijk te maken. Deze maatregelen hebben juist het tegenovergestelde effect van wat werd beoogd: de economie wordt verstikt en/of verder in het zwarte circuit geduwd. Uiteindelijk, na een uiterst langzaam maar zeer destructief proces, kunnen de schuldenaren het niet meer aan en zullen zij failleren."

hebben we het hier over Nederland, het komt mij zo bekend voor.
bananenrepubliek, en nu derde wereld land. NL wil altijd de beste zijn.

isotope 465 | 08-11-20 | 17:06

Beter is het om in de ontwikkelingslanden de anticonceptiepil in de pap te doen.

pa_niek | 08-11-20 | 17:06 | 1

Beter om na bijna 50 jaar miljarden en miljarden én miljarden in die ontwikkelings shitholes te hebben geduwd, dit geld nu gaan gebruiken om de aangedobberde gezelligheid in Europa te beteugelen!

TijdelijkOptimist | 08-11-20 | 17:39

Big business voor China, die kopen als een dolle derde wereld landjes op.

Cookieman | 08-11-20 | 17:06 | 4

En wij niet. Lijkt te veel op kolonisatie...

Muxje | 08-11-20 | 17:22

Mensen uit Liberia schreeuwen om Euro’s, ze haten de Chinezen en Russen. Maar alle grondstofwinning gaat naar de eerstgenoemden. We slapen, durven niet omdat de Sylvana’s van deze wereld het niet willen.

Normpje | 08-11-20 | 17:33
▼ 1 antwoord verborgen

Je kan ze schuld kwijtschelden, maar je blijft aan de gang. Want over 10 jaar hebben ze weer een enorme schuld. Iets met slechte regeringsleiders en corrupte politici.

Rest In Privacy | 08-11-20 | 17:05 | 5

Zeiden we nu ook niet zoiets over Griekenland? Iets met lenen, terugbetalen...

MoonBeebe | 08-11-20 | 17:30
▼ 2 antwoorden verborgen

De VS gaat toch ook nooit haar schulden afbetalen. */Een global Nobelprijswinnend plan van Biden verwacht.

kaasfondue | 08-11-20 | 17:03 | 1

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland