Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

KNVB-bobo citeert 'onberispelijke nazi' over Qatar

Nou ja citeren, het is meer parafraseren eigenlijk

dude

Citeren: het blijft lastig. Niet alleen voor net beginnende Buitenhofmokkels, maar blijkbaar ook voor vers de wei in gestuurde KNVB-voorzitters. Just Spee is de nieuwe baas van onze nationale voetbalbond, en daar hoort nu eenmaal bij dat je in de vaderlandse pers volslagen van de pot gerukte beslissingen van de tot op het hoogste bod corrupte FIFA verdedigt. Zoals het WK voetbal organiseren in Qatar. Dat vindt echt helemaal niemand behalve Ronald de Boer een goed idee, maar in een interview met NRC is Spee er reuze enthousiast over. Zo enthousiast zelfs, dat hij er spontaan van aan het citeren slaat. Omdat wij ook de beroerdste niet zijn, hieronder het complete citaat van Spee, die een volstrekt absurde Godwin van een 'onberispelijke nazi' gebruikt om zijn idiote mening kracht bij te zetten. 

CITAAT!

Disclaimer voor parafraserende interviewers: de term 'onberispelijke nazi' komt uit dit stuk over een in 2014 verschenen biografie van Schmidt, waarin werd gesteld dat hij in zijn jaren als jonge Wehrmachtofficier een overtuigd aanhanger van het nationaal-socialistisch gedachtengoed is geweest. Verschillende historici waren het niet eens met die conclusie, maar vaststaat dat Schmidt in de jaren '30 bij de Hitlerjugend zat en van 1937 tot het einde van de oorlog bij de Wehrmacht heeft gezeten. Hij had dus even 'zijn tijd nodig' om erachter te komen dat de nazi's fout waren. Tijd die helaas niet iedereen gegeven was. 

Reaguursels

Inloggen

Ongeacht de inhoud van de rest van het stuk krijg ik van de naam 'Spee' de rillingen: dat is/ was die TV dominee met zijn 'snelheid = dodelijk' obsessie.
Dan nog de afkorting knvb, en ik ben weer voldoende misselijk voor de rest van de week.

Waarom ben ik toch zo dom om dit te lezen?!

klimgek | 27-02-20 | 14:27

Volgens mij is het veel te warm daar.

cat22 | 27-02-20 | 11:26

De foto betreft een Luftwaffe-militair. Geen SS-er en niet per sé een Nazi

batvoca2 | 27-02-20 | 09:30 | 1

Want het is Helmut zelf

batvoca2 | 27-02-20 | 09:32

"Niet eisen dat Qatar (en bij extensie alle gelijksoortige islamitische apenlanden) de stap van Middeleeuwen in een keer maken.." Wij lopen honderden jaren voor. Dus dat zou dan nog tot minimaal ergens in de 26e eeuw duren voordat ze een beetje op ons niveau in de 21e eeuw zitten.
Ik geloof daar niets van. De richting waar de islamitische wereld naar toe streeft is meer dat ze collectief ergens in onze 7e eeuw zitten te kutten in islamitische heilstaatjes (hopelijk dan alleen nog elkaar het leven zuur te maken) als wij in de 26e eeuw zijn aanbeland.

Maar die karakterisering vind ik wel winst voor een voetbalbobo zo staande op honderden slaven-lijken. Nodeloos optimistisch maar toch ook niet volslagen onrealistisch.

Mazzelstof | 27-02-20 | 07:05

De Golfstaten kopen gewoon allerlei zaken in: voetbaltournooien, wielerwedstrijden, depandances van wereldberoemde musea.
Gewoon kapitalisme, wat is daar mis mee?
Nou? Evocatus

Evocatus | 27-02-20 | 00:33 | 1

Er is niets mis met kapitalisme.
Maar met slavernij en uitbuiting wel.

Mr.Crowley | 27-02-20 | 09:01

Ach ja, die FIFA die zo vaak met spotjes komt tegen racisme. Racistische spreekkoren zijn inderdaad walgelijk. Maar het racisme dat mensen er toe zet om buitenlanders uit te buiten tot ze sterven, voor je eigen feestje, is veel erger. En wat deed de FIFA? Nou?

Diotima | 27-02-20 | 00:20

Je kan ook iets eerlijks zeggen over commerciële belangen. En reken maar dat mensen toch wel naar het WK willen kijken, al werden er executies tussen de eerste en tweede helft op de middenstip uitgevoerd.
Wij konden in de Middeleeuwen al zonder dwangarbeid en schrijnende uitbuiting een kathedraal bouwen (ja, echt waar). Het zijn gewoon keuzes.

Diotima | 27-02-20 | 00:04

Lang niet iedere Duitser was tussen 1933 en 1945 lid van de NSDAP oftewel nazi. Dat Amerikanen het verschil niet weten is één ding, maar van GS mag je toch wat meer nuance en inzicht (nou ja...) verwachten.

De gelaarsde kat | 26-02-20 | 22:32

Het wachten is op een nieuwe actie van Freek de Jonge: "Bloed aan de Paal"

jacob.van.campen | 26-02-20 | 21:42 | 1

Maar toch ging het WK door...

eerstneukendanpraten | 27-02-20 | 08:28

Nazi’s blijven nazi’s totdat iemand ze stopt. Doe je dat niet, dan blijven ze zo pak hem beet; een duizend jaar. Dat is met de islam-nazi’s in het middeleeuwen,... eh pardon, het Midden-Oosten niet anders.

Nuuk | 26-02-20 | 20:54

Ben benieuwd hoeveel Geyle Bavariajurkjes ik ga zien tijdens het toernooi.
Gaan we überhaupt vrouwen zien?

Messerschmitt | 26-02-20 | 20:33

Ehm... Ik ben het er dus wel degelijk mee eens dat je andere landen niet moet beoordelen (of erger nog: veroordelen) op basis van onze maatstaven. Ik vind daarentegen dat je dit wel moet doen wanneer mensen uit die landen zich in Nederland willen vestigen. Daarmee sta ik lijnrecht tegenover D66 adepten die onze normen wel willen opleggen aan mensen zolang zij zich buiten onze landsgrenzen bevinden, maar eenmaal hier alle ruimte willen gunnen om een parallelle samenleving met stuitende gewoontes te creëren.

Pierre Tombal | 26-02-20 | 20:28

Het enthousiasme waarmee Duitsers soldaten, ja de wehrmacht, Polen, Nederland, België en Frankrijk binnentrokken en richting Engeland gingen, is in ieder geval voor de generaties vastgelegd.

Mr.Crowley | 26-02-20 | 20:18

Wat betreft de nazi opmerking,ik ben liever nationaal socialist als socialist.Naar nu blijkt is een socialist sociaal naar de hele wereld waar een nationaal socialist gericht is op zijn eigen volk.Zo heeft men ten slotte ook de economie weer draaiende gekregen. Er bleef na de Versailler verdragen en de wereldwijde boycot uitgeroepen door de joodse gemeenschap in 1933 niet veel opties over voor Duitsland.Het ging de geallieerden namelijk niet om hitler maar om Duitsland,daar hebben ook de coupplegers van de 20 Juli zich in vergist.
Het is dus logisch dat je voor je land vecht, hetzij in de wehrmacht danwel de SS dat destijds een elite corps was.Het is absurder zoals dat in Nuremberg is bepaald,de hele organisatie als fout te bestempelen.Dat zou je na de atoombommen op Japan dan ook voor de USAF kunnen laten gelden of na Vietnam het hele US leger.Welke keuze zou Schmidt hebben gehad en hoeveel wist de gewone duitser van wat er achter of aan het front gebeurd.
Laat dat WK doorgang hebben,dan heb je op locatie in ieder geval de dialoog.Kwalijker is dat het WK gewoon "te koop"is,dat is nl hoe het aan Qatar is toegewezen.

inspector71 | 26-02-20 | 19:58 | 8

Niet zo beste Inspector71,

Als potentieel nationaal-socialist begrijp ik dat u graag de Wehrmacht en de ongeveer SS gelijkschakelt, want dan komt de laatste ploertenclub er wat genadiger af.
Maar het is historisch gewoon baarlijke nonsens, alleen door het feit, dat het begon als een persoonlijke lijfwacht van Hitler. In staat tot en verplicht tot elke vorm van geweld.

Overigens had ik graag een tribunaal gezien dat Truman zou veroordelen voor het totaal onnodige afwerpen van de atoombommen.
Een serie presidenten en hun raadgevers, m.n. Kissinger, zouden ook veroordeeld dienen te worden wegens de Vietnam-oorlog.
Gebeurde helaas niet. Evocatus
.

Evocatus | 27-02-20 | 00:49

@Evocatus | 27-02-20 | 00:49:
Iemand moest die oorlog winnen. Bent u maar blij dat het die Amerikanen waren.
Anders waren wij ook in Nacht iund Nebel verdwenen.

Mr.Crowley | 27-02-20 | 02:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik moet inmiddels een beetje spugen van die nederlanderlandse verzetstrijders die geboren zijn na 1945

Henk1955 | 26-02-20 | 19:48

Duidelijk dat Ronaldo niet het uitstekende boek “Kindheit und Jugend unter Hitler van Loki en Helmut Schmidt heeft gelezen, waarin beiden overtuigend en met diepgaande spijt aantoonden hoe zij ingekapseld werden door de bijna onweerstaanbare druk om mee te lopen met de nazi’s.
Het klopt dat Schmidt bij de Wehrmacht zat en geen verzet pleegde. Hij maakte in 1944 ook deel uit van het bewakingspersoneel van de Volksgerichtshof-processen tegen de aanslagplegers op Hitler onder de lugubere leiding van “Richter in roter Robe” Roland Freisler.
Er was in Duitsland slechts een enkeling die in verzet kwam tegen Hitler en met bijna iedereen liep dat slecht af.

Lees je in het vervolg even war grondiger in Ronaldo. Het is maar een advies.

Ridde Rogter | 26-02-20 | 19:39

G*dT, het schijnt dat Onkel Adolf een socialist was als ik TIK history mag geloven en ome Helmut was bij de SPD;-)
Socialisme is het evangelie van de afgunst vermomd als solidariteit om de sigaarrokende ome Winston te parafraseren.
*CcMed*

kapitein oosterlng | 26-02-20 | 19:37 | 2

Zoek even uit waarom Hitler ook al weer ruzie had met Gregor Strasser en deze in juni 1934 werd vermoord. Dan prik je wat gemakkelijker door je eigen lulkoek heen.

Ridde Rogter | 26-02-20 | 20:43

@Ridde Rogter | 26-02-20 | 20:43: Een dictator sine collega ruimt iedereen op die hem in weg zit daar hoef je geen rationaliteit en redelijkheid te verwachten.
Voor wie er zin in heeft kan kijken naar Hitler’s socialism destroying the denialist counter argument (4:54:21) op you tube!

kapitein oosterlng | 27-02-20 | 03:47

100% eens met de uitspraak dat je van mensen die qua cultuur en mentaliteit in de Middeleeuwen leven niet kunt verwachten dat ze ineens de westerse normen en waarden adapteren.
Andersom wordt wel verwacht dat westerlingen zich aanpassen aan de middeleeuwse cultuur die ze opgedrongen wordt, en die cultuur bestaat voornamelijk uit haat naar alles wat de sekte een strobreed in de weg legt.

K. Westergaard | 26-02-20 | 19:22 | 1

Eigenlijk zegt Spee: het is zielig om die mensen vanuit de middeleeuwen naar het Westen te halen. Dat is een bizarre cultuurshock. Een paar honderd jaar vooruit in de tijd.

GWB | 26-02-20 | 19:36

Dat citaat is nog wel het minst erge aan dit stukje geneuzel. Een loepzuiver staaltje 'bigotry of low expectations.' Schending van mensenrechten met de dood tot gevolg is niet erg, zolang het maar gebeurt in de tweede en derde wereld.

His Lordship | 26-02-20 | 19:19

Ik heb Helmut Schmidt altijd wel een sympathieke vent gevonden. En altijd sigaretten paffend dik in de negentig geworden.

Willibald von Klúúúk | 26-02-20 | 19:17

Z'n vader Koos was ook al zo'n belerende druiloor...

Roehm | 26-02-20 | 19:06

Beetje vergezocht.

Mijn klomp breekt | 26-02-20 | 18:25

Weinig eerlijk en een weinig eervolle winst.

#eenvoetballernaarpolletiekvragen

KlauwnBassie | 26-02-20 | 18:24

Helmut Schmidt, gedecoreerd met het Ijzeren Kruis, mind you, bleef volgens Ronaldo "tot het einde van de oorlog" bij de Wehrmacht.
Schande! Hij had natuurlijk halverwege de oorlog uit die Wehrmacht moeten desertern. Hoe had de heer Ronaldo zich dat voorgesteld? Ooit gehoord van het vuurpeloton? Enig idee hoe de situatie in Nazi-Duitsland was, waar zo ongeveer ieder kind ingelijfd werd bij de Hitler Jugend en aldaar gehersenspoeld?
Ik raad de auteur aan zich eerst maar eens te gaan verdiepen in de geschiedenis van Duitsland tussen de wereldoorlogen, de opkomst van de Nazi's en de Hitler Jugend, vóórdat hij met verontwaardigde vingers gaat wijzen naar Helmut Schmidt. Hoe had hij - of u, of ik - het gedaan, als we in de schoenen van Schmidt hadden gestaan?
Denk daar maar eens over na, alvorens Schmidt te ridiculiseren als "fatsoenlijke Nazi".

KeesBruin | 26-02-20 | 18:19 | 6

Toch blijft het schokkend voor mij dat zo’n gentleman en uitstekende politicus voor de sociaal Democraten zo’n verleden heeft Blijft natuurlijk de vraag, wat had ik gedaan als ik in zijn schoenen had gestaan?

lingo star | 26-02-20 | 19:34

@lingo star | 26-02-20 | 19:34:
Niemand weet wat hij of zij doet als het echt spannend is en het is hem of haar niet kwalijk te nemen.
Maar er zijn er die er voor gaan. Ons aller voorbeeld.

Mr.Crowley | 26-02-20 | 19:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Al dat gebemoei helpt niets. We pompen al 50 jaar triljarden in Afrika en kijk wat we oogsten. Kansloze drommels komen hierheen die gezet en gelegd moeten worden en nog geen greintje dankbaarheid tonen, maar de boel gewoon verzieken voor de goedwillenden. Dus het Hollandse spreekwoord 's Lands wijs, 's Lands eer gewoon aanhouden.

Tuinhekje | 26-02-20 | 18:17 | 1

Logisch toch. Die mensen denken: wat doen die Hollanders toch een moeite om al dat geld naar ons te brengen. Laten we zelf ook eens wat moeite doen en het daar gaan halen. Dan blijft er ook niet zoveel aan die NGO-strijkstokkem hangen

Janas | 26-02-20 | 19:09

"van andere landen eisen dat zij de stap van de Middeleeuwen naar vandaag in één keer maken"

Vind deze uitspraak van Spee over Qatar stuk beledigender. Zou als organiserend land zo'n mafklapper persona non grata. maken. Doet Wilders zo'n uitspraak dan staat de hele deugclub + islamitische wereld op z'n achterste poten.

Hadiho | 26-02-20 | 18:17

Waarom weer een witte hetero man en niet een of ander leuke Mosloïde Schaardame?

Braco.me | 26-02-20 | 18:11

Helmut Schmidt bezocht in 1981 de toenmalige DDR. Hij zette de door Willy Brandt ingezette OstPolitik voort, en bezocht in dat jaar Erich Honecker. Er zijn foto's op internet van die twee. Helmut draagt een zwarte schipperspet, enkele weken later liep iedereen in de DDR met zo'n pet. Helmut was razend populair bij de ossies. Jammer dat de bevrijding van dat land nog tot 1989 moest duren.

hotnot | 26-02-20 | 18:00

Die Helmut Schmidt was helemaal geen nazi. Wat een domme aanname van Ronaldo. Ieder joch moest bij de HJ en als Schmidt een nazi was geweest ging hij wel bij de SS. In plaats daarvan diende hij bij de Wehrmacht.

van der g | 26-02-20 | 17:58 | 10

@van der g | 26-02-20 | 18:20:
Zeker moest Claus zich ook aansluiten bij de Hitler Jugend. Was verplicht he, heb me laten vertellen dat als je niet kwam opdagen, je thuis netjes werd opgehaald.

2tribes | 26-02-20 | 18:42

@2tribes | 26-02-20 | 18:42:
HJ wel maar SS niet. Claus diende bij de Wehrmacht en niet bij de SS zoals Hadiho stelt. Nergens wordt ook melding gemaakt dat Claus bij de Waffen-SS diende.

van der g | 26-02-20 | 18:52

@van der g | 26-02-20 | 18:52: Google maar effe op "Het verhaal over prins Claus dat niemand mocht lezen"

Hadiho | 26-02-20 | 20:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat een flapdrol.

EefjeWentelteefje | 26-02-20 | 17:58

Spee zat in de jaren ‘30 bij de HJ, dan is hij nu mintens 100?

Bolder | 26-02-20 | 17:35 | 1

Of ging dit over Schmidt? Vragen, vragen.........

Crossing_The_Rubicon | 26-02-20 | 17:38

Just Bullshit.

Ruimedenker | 26-02-20 | 17:20

Spee is een waardeloze flapdrol om een dergelijke uitspraak te doen. En dat voor zijn kutbaantje met bijbehorend salaris. Het is al jaren bekend dat Qatar zijn gastarbeiders uit Nepal en India dood laat werken. Het is een walgelijk land. Tijd voor een nieuwe "bloed aan de paal" actie. Liefst niet door Freek de Jonge deze keer, die seniele oude gek.

Toos Bevergeil | 26-02-20 | 17:18 | 3

U was mij voor met dat 'flapdrol'...
En inderdaad, waar blijft die boycot?

EefjeWentelteefje | 26-02-20 | 17:58

Ik volg het voetbal en weet wat voor een Bobo en baantjesjager van Praag was maar van deze Spee had ik nog nooit gehoord.

Trumme | 26-02-20 | 18:14

Poen, poen, poen, poen...

squadra | 26-02-20 | 18:42

Hoho... ook ik vind het WK in Qatar een goed idee. Waarom? Omdat een echte wereldkampioen voetballen ook in Qatar uit de voeten moet kunnen. Het gaat immers om de WERELDKAMPIOENSCHAPPEN en Qatar is gewoon een deel van de wereld. Het gejank van met name Europeanen over de weersomstandigheden in Qatar is echt bespottelijk. Draai het eens om: zouden wij luisteren naar een Qatarese voetbalbond die deelname aan het WK weigert vanwege het koude weer in Europa? Neen, nou dan!
En wat de arbeidsomstandigheden daar betreft: typische Europese muggenzifterij. Die lui daar doen de dingen op hun manier. Wij op de onze. Wij laten ons niks voorschrijven door hen. Andersom geldt dat dan ook!

Amsterdamsko | 26-02-20 | 17:13 | 6

@Toos Bevergeil | 26-02-20 | 17:20: niet goed we can believe in, yes we can

vincent2470 | 26-02-20 | 17:28

Je nick doet vermoeden dat je uit die stad komt waar zo’n beetje alles voorgeschreven wordt.

Trumme | 26-02-20 | 18:15

Voetbal is het mensenrecht.

KlauwnBassie | 26-02-20 | 18:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Niet normaal. Het meest trieste is nog als de job klaar is mogen die gastarbeiders niet eens voor altijd blijven. Moeten wij Nederlanders zulke jobs niet aannemen en als ze dan ziek worden of werkeloos gewoon een Nederlands paspoort geven. Ze hebben dan toch immers een keer voor ons gewerkt.

G.M.I.M. Pet | 26-02-20 | 17:08

Die Spee is nu al ongezien een eikel. Let op, wij gaan nog meer meemaken met deze knakker.
Oh, en let op: er volgt nog een bericht van hem met iets van context enzo. Is binnen 3 jaar weer weg want verschil visie/chemie/gendergelul en nog wat bla bla.

RGV42 | 26-02-20 | 16:59 | 1

Totaal niet meegekregen hoe en wanneer dit heerschap tot voorzitter gekozen is.

Trumme | 26-02-20 | 18:16

Citeren of parafraseren... als het maar goed uitkomt voor het narratief wat je wilt verkondigen kun je het door elkaar gebruiken.
Het kwam in dit gesprekje ook nog even voorbij: youtu.be/HuEFHdmZess

Stormageddon | 26-02-20 | 16:54 | 1

Heeft iemand de aangifte van Thier' al gezien by the way?

Crossing_The_Rubicon | 26-02-20 | 17:39

Wat een spijkers op laag water zoeken is dit nu weer. Wie is er in zijn jeugd nu nooit bij de nazi's geweest?

JvanDeventer | 26-02-20 | 16:54 | 1

Ja, afgezien van wat anderen. Maar die tellen niet.

juan Kroef | 26-02-20 | 19:29

gewoon geen duitsers van voor 1945 citeren.
als ze die nazi's na de oorlog met een groot merkteken op het voorhoofd hadden getattoeerd dan had dat een hoop gedoe gescheeld qua wie wel of niet ok is.
maarja het is duitsland, ze zijn gewoon stilletjes doorgegaan in allerlei functies alsof er niks aan de hand was.

prototyp | 26-02-20 | 16:50

Ik heb me eerlijk gezegd nog nooit druk gemaakt om de mensenrechten in Qatar (of welk land ook) en voel dan ook weinig behoefte dat nu wel te doen.

Lefty-Messup | 26-02-20 | 16:46
-weggejorist-
frank4444 | 26-02-20 | 16:41
-weggejorist-
frank4444 | 26-02-20 | 16:40

Zolang er centjes verdiend kunnen worden en het zwarte goud blijft vloeien
is elk land of organisatie bereid om in het kader van economisch gewin/groei,
met elke schurkenstaat of dictatuur zaken te doen. Wij als burgers moeten hier onze mond houden en in dat soort landen verdwijnen je gewoon in een of ander gat.

TijdelijkOptimist | 26-02-20 | 16:40 | 2

precies, de overheid hier is helemaal weg van china, lekker goedkoop en de rest boeit ze niet. kijk maar naar de aanschaf van chinese stadsbussen.
je gaat als modern land toch geen zaken doen met een communistische dictatuur?

prototyp | 26-02-20 | 16:52

#boycotqatar

internetnaam | 26-02-20 | 16:39 | 1

Zo is het

Pilgrim2001 | 26-02-20 | 17:45

Ruud Gullit draait zich om in zijn hemelbed.

Normpje | 26-02-20 | 16:36

Als het om levenskwaliteit gaat gaan de grenzen open omdat dan ineens wel de westerse maatstaven gelden. Dan varen er zelfs veerboten heen en weer.

Kunnen beter deze KNVBer op immigratie zetten.

Rotterdammert1965 | 26-02-20 | 16:35

Normalerwijze voetballen de voetbalmiljonairs op grasvelden. Maar in Qatar voetballen ze op grafvelden.

Maar ja, de één zijn dood is de ander zijn miljonairsbonus, zullen we maar zeggen.

Ik hoop dat Nederland wint. Dan krijgen de spelers van Willy & Maxi bovenop hun bonus ook een welverdiend lintje. Wat zullen ze trots zijn. En daarna hossen met Rutte en Jetten op TV.

De families van de aan uitputting gekrepeerde Nepalezen en Indiërs die het allemaal mogelijk hebben gemaakt, krijgen natuurlijk niets, want fuck ze.

Varende_Reaguurder | 26-02-20 | 16:35
-weggejorist-
frank4444 | 26-02-20 | 16:35

Wehrmacht officier Schmidt had 8 jaar nodig om te 'bedenken' dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt. Als dader.

Moeten we Jos Brech ook 8 jaar de tijd geven om na te denken over zijn zonden alvorens hij berecht mag worden?

van heinde en verre | 26-02-20 | 16:33

"Just Speer"
Familie van Just Eat ?
Nee

Familie van Albert ?
Wie
Albert Speer?

MorgenEenAnder | 26-02-20 | 16:31 | 4

Spee : 19e eeuwse Duitse admiraal (Von Spee) waar later het slagschip de Admiral Graf Spee naar vernoemd werd.

Zwizalletju | 26-02-20 | 16:41
-weggejorist-
frank4444 | 26-02-20 | 16:52
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat dat door dan, in Quatar?

McSnor | 26-02-20 | 16:30

Je kunt China (en Qatar) niet vergelijken naar Westerse maatstaven?

Dan kun je wel.
Dat zullen we doen ook.
Mensenrechten zijn namelijk universeel.

Daarbij heeft China louter haar succes kunnen bereiken op de politieke, economische en technologische vooruitgang van het Westen.

“The West is the best”: zoals Jim Morrison knetter stoned, maar oh zo juist opmerkte.

Zonder de liberale Westerse waarden waren wetenschap, individuele vrijheid en economische vooruitgang nooit bereikt.

Noltie | 26-02-20 | 16:30 | 4

Jim Morrison: altijd +1

Toos Bevergeil | 26-02-20 | 17:12
▼ 1 antwoord verborgen

Wij geven landen totaal geen kans om zich te ontwikkelen zoals wij hebben gedaan. Mensen hebben allemaal keihard gewerkt om ons te brengen waar wij nu zijn.
In een boel landen die zich nog lang niet zover ontwikkeld hebben als wij, hebben wij al onze technologie en kennis beschikbaar gesteld, aan maatschappijen die daar nog helemaal niet aan toe waren.
Landen moeten fouten mogen maken zoals wij ze ook hebben gemaakt (die slavernij was echt niet top). Wij hadden destijds ook geen ver boven ons verheven wereldmachten, die ons corrigeerden door bommen te gooien.
Ontwikkeling kost tijd. Mensen kunnen heel gemotiveerd waterputten graven, maar als zij dat nu doen, met een mobieltje op zak dat weergeeft dat wij dat hier met een computergestuurde graafmachine in 10 minuten doen, valt de drive weg.
Als wij hier in nederland, in 1400 ons al hadden moeten houden aan alle werknemersrechten, mensenrechten enz. Van nu dan waren we lang zover niet gekomen.

Leptob | 26-02-20 | 16:29 | 2

Slaven houden en gast-arbeiders het zelfde behandelen? Dat is middeleeuws?
Dat is mentaliteit. Heeft niks met tijd te maken gewoon grof geld verdienen.

enra | 26-02-20 | 16:36

De wereld is daar net zo oud als hier hoor. En waarschijnlijk nog veel langer bewoond. Je zou kunnen stellen dat zij al veel meer tijd hebben gehad.

John McClane | 26-02-20 | 16:41

Maar hij zegt dus wel dat ze nog in de middeleeuwen zitten, pijnlijk... En dan die domme vergelijking, dat wij er ook niet zomaar uitgekomen zijn. Nee, maar we leven toch niet daadwerkelijk in een andere tijd? Dus hoe je het went of keert, ze zijn gewoon echt traaaaaaag van begrip. Toen hier de 16e eeuw begon, begon hij daar ook hoor, al geven ze het een ander nummer.

John McClane | 26-02-20 | 16:24 | 5

Jij haalt de onberispelijke taalnazi in mij naar boven met je 'went'.

hustler01 | 26-02-20 | 16:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Blijft een centen ķwestie!

DeutschlandUberAlles | 26-02-20 | 16:24

Zouden ze dat ook zeggen als er een paar vliegtuigen met Nederlanders boven die middeleeuwse landen werden geBukt?

snapal | 26-02-20 | 16:22

En toch is het veel interessanter naar zijn denkwijze te kijken dan te mekkeren over Schmidt. Want veel Duitsers hebben geleerd van die geschiedenis en Spee suggereert dat china daar ook wel komt, zij het wat later. Vanwege omstandigheden.

En dat geeft weer aan dat hij een soort onnvermijdelijkheid ziet in de geschiedenis. Maar de geschiedenis van China na Mao laat nu juist precies zien dat dat helemaal niet het geval is. En ik heb met genoeg continentale chinezen gepraat om te weten dat die geen westerse democratie ambieren.

Eenzelfde houding zie je over de Islam. Bewegingen waar we tegenaan kijken worden als achterlijk en middeleeuwd neergezet, daarbij vanuitgaande dat zoiets uiteindelijk zal verdwijnen als men maar met zijn tijd meegaat. iedereen een Verlichting! Maar ook daar geldt, je ziet het tegenovergestelde gebeuren. dat is de grote les uit de Arabische Lente.

Die Verlichting is zo ontzettend uniek Westers, en in essentie christelijk. De rest van de wereld is niet zo.

omanders | 26-02-20 | 16:22 | 1

Dat laatste: Pech voor ze. Wij wel en daar zijn we trots op en blij mee. Dat willen we uitdragen maar wat mij betreft, als de rest van de wereld niet wil is het ook goed maar val mij dan verder ook niet meer lastig met de resultaten van al die andere levensvisies. Die zijn namelijk wel allemaal vrij dwingend en invasief en dat hoeft dan nou ook weer niet meteen.

elfenstein | 26-02-20 | 16:48

Bagatelliseren als je kerncompetentie. Een nieuw soort bestuurder is opgestaan.

van heinde en verre | 26-02-20 | 16:19

Wat hébben mensen toch ineens met nazi's de hele tijd. Nazi hier, en nazi daar, overal 'geestige' films met Adolf look-a-likes, nazi's zijn helemaal modieus geloof ik? En als je maar iets waagt af te wijken van de linkse doctrine dan ben je ook al 'een nazi', vind je Freek de Jonge een eikel dan ben je 'een nazi', lees je GS dan ben je 'een nazi' vind je Thierry wel een oke guy die voor de nodige vernieuwing kan zorgen dan ben je 'een nazi', en het állerergste is: de mensen die dat zeggen hebben geen idéé wat een nazi nu eigenlijk was. Ze snappen er werkelijk geen ene hol van. Nazi vergelijkingen; het is werkelijk te imbeciel voor woorden. Niet gehinderd door kennis van historische context als een malle pietje 'nazi!' gaan staan gillen, hou toch gewoon je muil erover. Lees eerst eens een stapel boeken. Probeer nu eens te begrijpen wat er daar gebeurde, en waarom, en hoe de dynamiek in die maatschappij werkte. Ipv domweg onze huidige moderne maatschappij met alle morele stokpaardjes rechtstreeks te spiegelen op een totáál andere wereld van meer dan 80 jaar geleden. Dat stelt de man zelf, je kunt niet 1 op 1 vergelijken nou kerel, DOE het dan ook niet.

Macroglossum | 26-02-20 | 16:19 | 8

@van heinde en verre | 26-02-20 | 16:29:
Precies, maar er is hoop. Vrijwel alles is aan inflatie onderhevig, ook dit "argument".

DenBeert | 26-02-20 | 16:38

@snapal | 26-02-20 | 16:33: Dit bedoel ik dus. We leven niet in WO2 en wat men toen deed, deed men met een reden. Begrijp die reden, beter: redenen, en je begrijpt meteen dat een vergelijking van toen met nu ronduit bespottelijk is.

Macroglossum | 26-02-20 | 16:55

@Macroglossum | 26-02-20 | 16:55: Inderdaad ik zou op dit moment ook geen rijksdaalder meer accepteren, maar eerder 100 Euri's ofzo.

Psycho3 | 26-02-20 | 17:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Duizend doden voor een wk is niet goed te praten, op geen enkele manier, betekent dat tienduizenden mensen hun leven elke dag gewaagd hebben.
Kutvoetbal. Kut QUATAR, vervloekt zij gij.

snapal | 26-02-20 | 16:18

Okay. En hoe zit het Afrika en Ottomanen? Zijn die ook uit de Middeleeuwen? Ik zeg dus.. JA.

Thoth | 26-02-20 | 16:18

Wij brouwen al eeuwen bier dus dat wordt daar dan ook getapt?

Piet Karbiet | 26-02-20 | 16:17

Beetje flauw om Helmut Schmidt hier als Nazi te framen. Iedereen die geboren is rond 1925 tot pakweg 1935 kan je dan wel nazi noemen omdat ze allemaal verplicht in de Hitler Jugend zaten. Ook Helmut Kohl bv. Maakt niet uit hoe vaak ze zich gedistantieerd hebben van de nazi's, blijkbaar blijf je dan toch altijd een nazi. Mensen die na 1935 geboren zijn kon men wat dat betreft niets meer verwijten. Schmidt zelf noemde dat de "Gnade der spaten Geburt".

halbstark | 26-02-20 | 16:14 | 5

Ze hebben hem ooit voor het kriegsgericht willen zetten omdat hij kritisch was over Hermann Göring. Dat dan weer wel...

Drunken_Pumpkins | 26-02-20 | 16:23

Helmut Heinrich Waldemar Schmidt (Hamburg, 23 december 1918 – 10 november 2015) was een Duits econoom en politicus van de Sozialdemokratische Partei Deutschlands (SPD). Hij was bondskanselier van 1974 tot 1982.

Van 1941 tot en met 1942 diende Schmidt als officier bij de Wehrmacht aan het oostfront. In die periode werd hij onder meer gedecoreerd met het ijzeren kruis voor zijn inzet als pelotonscommandant bij het Beleg van Leningrad.
Van 1942 tot het einde van de oorlog werd hij onder meer ingezet als officier aan het westfront en bij de verdediging van Berlijn.

Hij was geen Nazi of SS-er. Geen ideoloog.
Maar ja; je kwam op voor je nummer en had niet veel te vertellen in die tijd.
Toch?

zetje01 | 26-02-20 | 16:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat parafraseren gaat nog een groot ding worden!

Bon-sens | 26-02-20 | 16:14

Inderdaad kunnen we niet eisen dat ze de stap van middeleeuwen naar nu in korte tijd maken. Daar geven we ze dan ook keurig de tijd voor, en over een paar eeuwen kijken we dan wel hoe het er voor staat en of ze iets als een EK of WK mogen en kunnen organiseren.

The2Amendment | 26-02-20 | 16:12

Just Speer.

Deksmaat | 26-02-20 | 16:09

Is deze meneer trouwens een intellectueel zwaargewicht in bobo-land, of is KNVB-baas meer iets waar mislukte lastposten naar weggepromoveerd worden?

Reaguurdeskundige | 26-02-20 | 16:09

Het WK van 2022 zal het eerste WK worden wat ik zal boycotten. Geen NL elftal gekte voor mij.

Indoneesje | 26-02-20 | 16:09

De Telegraaf schreef ooit over de treinkapers: Afgezien van het feit dat de gijzelaars een volkomen onschuldige passagier doodschoten, gedroegen zij zich verder correct.

snapal | 26-02-20 | 16:09 | 1

gijzelaars? ja gijzelaars, later zijn ze ze pas gijzelnemers gaan noemen om verwarring te voorkomen.

snapal | 26-02-20 | 16:25

Okay, Qatar heeft een middeleeuwse cultuur.

zetje01 | 26-02-20 | 16:09

Tja, die nazitijd waar altijd zo vaak naar wordt gerefereerd was een gitzwarte bladzijde in de geschiedenis van Duitsland en de mensheid. Niemand wil een nazi genoemd worden. Terecht. Terwijl een nog gevaarlijkere politieke stroming springlevend is, waarnaar nooit wordt gerefereerd en die inmiddels van rood is veranderd in groen:
www.hawaii.edu/powerkills/NOTE1.HTM Maar ja, dat leren we - ondanks de feiten - niet meer op school.

matrixbluepill | 26-02-20 | 16:09

Ik zie een man in Luftwaffe uniform ?

Habe das Gewust | 26-02-20 | 16:08

Ja, zo wordt de regenboog-aanvoerdersband vervangen door de swastika-aanvoerdersband en duurt een speelhelft voortaan 40-45 minuten raszuivere speeltijd.

DrumPiet | 26-02-20 | 16:08

Een land dat zich wil voordoen als een beschaafd wereld land moet zich ook zo gedragen over de hele linie en niet gaan cherrypicken. Nu wordt het tuig een hand boven het hoofd gehouden. Gewoon geen zaken mee doen. Moet je zien hoe snel ze zich aanpassen. En anders blijven ze maar lekker in de modder spelen.

Deflatiemonster | 26-02-20 | 16:07

Familie van Koos?

Gulliver | 26-02-20 | 16:04 | 1

Of Lori?

OverdaanDerOnderheid | 26-02-20 | 16:15

Maar ach Rutte heeft in 3 kabinetten toch ook meer slaven 'gemaakt' dan alle andere MP's ooit sinds het ontstaan van democratisch Nederland. Best knap in een democratisch land, dat moet je hem toch nageven. Zegt eigenlijk alles over de knipmesjes (doet me aan iets denken.... een tijd van onberispelijke......) om hem heen in Den Haag en in het land.

Roadsurfer | 26-02-20 | 16:03

Oorlog is voetbal.

Poesman | 26-02-20 | 16:03

Altijd weer diezelfde redenering. Je lieert je als FIFA onvoorwaardelijk aan een fout regime en redeneert vervolgens dat die liaison dat regime minder fout maakt. Collaboreren omkatten naar missionariswerk. "Ik zat wel bij de SS, maar dat was allemaal om die SS tot een bétere, menswaardigere SS te maken. Zonder mijn invloed was die SS slechter geweest. U moet mij dankbaar zijn voor mijn goede zorgen."

Schoorsteenveger | 26-02-20 | 16:02 | 1

Dit.

Ook te gebruiken bij stikstof, vliegschaamte etc etc.

DMaN | 26-02-20 | 18:15

In Qatar werd de slavernij pas in 1952 afgeschaft. Officieel dan. Maar die arbeiders die ze uit India importeren worden nog steeds als wegwerpartikelen gebruikt.
En daar gaan wij straks met een schoon geweten foebele.

Osdorpertje | 26-02-20 | 16:00 | 2

WIe is wij? Ik niet. Ik weiger nu al standvastig de voetbalplaatjes bij de appie, dat zal ze leren.

elfenstein | 26-02-20 | 16:52

Isis is erger dan de NAZI"S ! en Qatar is de grote financier van Isis ! Nou, lekker dan . Want nazi's hielden graag hun uniform schoon, en deden geen zelfmoordaanslagen. Isis martelt expres, terwijl nazi's nog een concept als de 'zachte dood' hadden of te wel euthanasie. P.S. ik heb dit van Rabbijnen zelf. En dan te bedenken dat mensen zo tegen Trump zijn. Voor Obama was er geen Isis, en daar wil ik het maar bij laten.

vincent2470 | 26-02-20 | 16:00 | 8

@Bennie Verbaasd | 26-02-20 | 16:05: nee dat bedoel ik niet mafkees, .... leees eens ebven goed. we leven NU ! we kunnen moeten ISIS NU stoppen ! en niet daar gaan voetballen !

vincent2470 | 26-02-20 | 16:43

Vincent2470.

"Want nazi's hielden graag hun uniform schoon"

Ja, ja, vetleren medaille van de dag voor politiek gebazel.
Alsof dat er iets toe doet.

Maar zegt de term "Einsatzgruppen" iets. Dat was iets waar Hitlers trawanten ontstellend smerige handen mee maakten uit een door-en-door verrotte geest.

Als bovengenoemde term u niets zegt, dan moet u terug naar school, en uw geschiedenisleraar een verbaal pak ransel verkopen.

Als u ooit de kans krijgt om de bijv. de film "Nuit en brouillard" Alain Resnais (1955) op het grote doek te zien, dan begrijpt u heel misschien waar ik op doel.

Ook te vonden op YouTube, alleen de impact op zijn klein kudtschermpie is wat minder. Op een groot scherm komt de industrieel georganiseerde mensvernietiging wat beter binnen.
Dát heeft u wel nodig.
"Schone uniformen"
Volidiot! Evocatus
PS
Mijn got. Haalt er ook nog Trump en Obama bij.

Evocatus | 27-02-20 | 00:28
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan die bobo zonder IQ simpelweg bij zijn leest blijven: de bal is rond!

Bouwfraudeur | 26-02-20 | 15:58

Ik hoorde bij Buitenhof dat hij het Israelische voetbalteam wilde vergassen.
Nou ja, iets in die trant. Ging over douchen, maar toch.

Piet Karbiet | 26-02-20 | 15:57 | 3

Stil nou dat moest een verassing blijven.

Gulliver | 26-02-20 | 16:03

Maag- en darmcatarre krijg je er wel snel daro.....

laurentius | 26-02-20 | 15:57

Hahahaha!
Prima dus dat het WK er gehouden wordt. Leve de (moderne) slavernij.
*koekoek*
Joehoe! Sylvana?

Is dit nog nieuws? | 26-02-20 | 15:57

Mooi man, hoe het Westen toch altijd meent de wijsheid én het eeuwige gelijk in pacht te hebben, met hun "westerse maatstaven". U bedoelt die kromme koepels die we gebruiken om ons morele kompas zo nu en dan mee te eiken?

Pontius Vulgaris | 26-02-20 | 15:56

Vrije Universiteit van Amsterdam als opleiding. Genoeg gezegd.

Gulliver | 26-02-20 | 15:56

futbol is een zemmel "sport"
ze noemen het nog oo'log ook
mietjes, allemaal

hallevvezool | 26-02-20 | 15:56

Alles wat krom is, wordt recht geluld door dit soort zogenaamde bestuurders. Niets meer dan sokpoppen zijn het.

pibasso | 26-02-20 | 15:55

Voerbal is oorlog

van Oeffelen | 26-02-20 | 15:54

Qatar is een harstikke leuk en modern land. Vraag maar aan Robje.

''Alle mannen rende achter me aan, ik voelde me echt speciaal'', aldus de D66 leider na een bezoek aan het betreffende land.

Toetsenbordcomplex | 26-02-20 | 15:53 | 2

Dat kwam omdat hij een alleen nog een stringetje droeg en alle theedoeken dachten dat Rob een meisje was...

Klinisch dood | 26-02-20 | 16:32

@Klinisch dood | 26-02-20 | 16:32:
en hij had 'squeel like a pig' geïnterpreteerd als 'mekker als een geit', zoals ie in wezen ook in de 2eK doet.

Hemmenaar7 | 26-02-20 | 17:43

Wat een ongelooflijke imbeciel. Qatar heeft ook gewoon eeuwen de tijd gehad om de stap van middeleeuwen naar nu te maken, net als ons.

Reaguurdeskundige | 26-02-20 | 15:53 | 4

Terwijl Europa de middeleeuwen meemaakte, stond de tijd in het Midden-Oosten gewoon stil. Letterlijk.

SamKoeman | 26-02-20 | 16:02

@SamKoeman | 26-02-20 | 16:02: Staat nog steeds stil, ben een keer in Qatar geweest. Land vol pinguïns en theedoeken met 1 hersencel in hun skulleke.

Roadsurfer | 26-02-20 | 16:05

@Roadsurfer | 26-02-20 | 16:05: Dus wel de lusten, mooie auto's, gecreerd door de witte man maar niet de lasten, zoals je vrouw behandelen als een gelijkwaardig mens.

tragic1911 | 26-02-20 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken