Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gen Z 'afgestompt' door Whatsappgroepen met kinderporno en onthoofdingen

Een soort Generation Kill maar dan met smartphones: Generation Zyklon.

Ja, weet je. Wij zaten vroeger na het inbellen op de modem als papa naar z'n towerbridge-avond was op rotten.com dat trouwens niet meer bestaat. En nu gebeurt het op Whatsapp. Maakt het allemaal niet minder onwenselijk dat de neuronale bedrading van tieners hier dagelijks aan blootgesteld wordt, en bovendien is de blootstelling via Whatsapp nu iets frequenter én heeft het ook wel een sociaal uitsluitingselementje gekeregen. "Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws, dat de afgelopen maanden toegang had tot tientallen WhatsAppgroepen van scholieren tussen de 12 en 16 jaar oud. De groepen hebben veelal honderden leden die samen dagelijks duizenden berichten sturen. (...) Een deel van de berichten bevat zeer schokkend materiaal. Naast kinderporno en wraakporno gaat het om zeer gewelddadige video's (...). Onthoofdingsvideo's van IS, slachtpartijen van Boko Haram of video's met brute afrekeningen uit Mexico. De beelden zijn vaak van hoge kwaliteit en schokkend. Je kunt bijvoorbeeld duidelijk zien hoe een lichaamsdeel wordt geamputeerd of een oog wordt uitgestoken."

Ja, en dan gaat er dus tegen elkaar opgeboden worden met de meest SPRAAKMAKENDE content. "Om in zo'n groep te mogen, moet je jezelf bewijzen. Als er vijftien keer beelden van een lijk worden gedeeld, wil je dat overtreffen. Zo wordt de shockstandaard al snel verhoogd." En als je zo'n groep verlaat, dan ben je eigenlijk ook weer 't haasje, aldus de 15-jarige Jasmin. "Als je uit de groep stapt, ben je een sukkel. Ik denk dat niemand daar bewust over nadenkt, maar dat zit er ergens wel. Je hoort in zo'n groep te zitten, want dan hoor je erbij." Ach, de middelbare school. 5 tot 6 jaar lang in sociale overlevingsmodus en daarna maar hopen dat je ongehavend genoeg bent om een kans te hebben in de echte wereld. Sterkte kiddo's.

Reaguursels

Inloggen

Wij keken destijds ook naar Faces Of Death... genereerde toen dezelfde ophef als dit nu. Zo zie je maar dat de geschiedenis zich herhaalt

MikeyMo | 12-12-19 | 07:50

In onze app groep kun je terecht voor de beste nazi grappen en grollen!

RickerdTM | 12-12-19 | 02:10

Op zich al niet blij dat ze IS filmpjes delen, maar ook kinderporno? Waar gaat dit naar toe met deze samenleving?

Jan, Leiden | 12-12-19 | 00:56 | 3

Ze missen het besef hoe slecht dat is, het gaat alleen om de shock-factor. Dat is die leeftijd. Mag van mij ook zonder maar het is niet zo dat ze ervan genieten ofzo hoor, het is juist stoer om de meest bizarre troep te delen waarvan je zo ongeveer over je nek gaat. Ik ben met de jaren alleen maar gevoeliger geworden op gewelddadige beelden enzo omdat ik me meer ben gaan beseffen wat voor pijn ik eigenlijk zie. Empathie komt met de jaren, daarom willen ze jongens voor het leger ook graag heel jong werven.

Upendo | 12-12-19 | 03:25

@Upendo | 12-12-19 | 03:25:
Het is maar te hopen dat die emphatie er ooit komt. Dat ze niet werkelijk totaal verhard zijn in onverschilligheid. Maar zal zeker met stoer doen en erbij willen horen te maken geven. Maar dan nog.... naar sommige dingen kijk je gewoon toch niet denk je dan.

Jan, Leiden | 12-12-19 | 08:01

@Jan, Leiden | 12-12-19 | 08:01: Zoals gezegd ben ik ook geen fan hiervan maar dit zijn wel dingen die al generaties lang gezegd worden sinds het uitvinden van de TV. Maar kijken we nog wat verder terug dan werken kinderen in fabrieken, maakten ze oorlogen mee, etc. Nog iets verder terug verder terug werden mensen op allerlei manieren geëxecuteerd op het dorpsplein waar iedereen bij was. 2000 jaar geleden zat men in het Colosseum zat voor volksvermaak te kijken hoe mensen elkaar vermoordden, of door wilde dieren uit elkaar gescheurd werden. Uiteraard allemaal liever niet maar het is niet heel bijzonder dat kinderen zulke grauwe beelden onder ogen krijgen, alleen zitten we nu in een heel veilige en voorzichtige periode dus is het relatief schokkend.

Upendo | 12-12-19 | 09:45

24/7 Gebombardeerd worden met die vuiligheid kan nooit gezond zijn natuurlijk.
Maar goed, wat doe je ertegen.

Ray69 | 11-12-19 | 22:07

Was kijken naar films van la Cicciolina ook afstompend voor je geest?

steekmug | 11-12-19 | 21:10

Gelukkig gaat mijn zoon straks naar het vwo, zo’n 3 niveautjes boven waar dit schering en inslag is.

grmblll | 11-12-19 | 19:49 | 3

Hahahaha.
Dus van dagelijks naar 1x per week een overzicht in een soort nsfw dumpert 2.0 app ontworpen door een cyber vwo'er.

steekmug | 11-12-19 | 21:03

Je bent sarcastisch hoop ik? 😂 je gelooft toch niet werkelijk wat je daar zegt? Nee zo naïef kan je niet zijn.

JanAmsterdamEnzo | 12-12-19 | 00:07

Dit is weer zo een onderwerp... Kom op zeg.
Nokken met die ongein.

Gokmaar | 11-12-19 | 18:57

Ik weet niet of ik dit mag zeggen hier, maar volgens mijn puberzoon zijn het bij hem op school vooral de moslim jongens die dit soort filmpjes onderling kijken en verspreiden.

TinyTinus | 11-12-19 | 18:31 | 1

Hahahahah, ik heb in memegroepen gezeten en dit is iets multicultureels.

Leefski | 11-12-19 | 18:53

Ik zie dat alleen maar positief, persoonlijk ben ik zo afgestompt dat ik nergens meer van schrik of van onder de indruk ben. Dus kan ik iedere situatie die mag voorvallen aan in volledige kalmte. Komt bij dat kinderen die niet zo bang zijn ook niet makkelijk te manipuleren of chanteren zijn door kwaadwillende. Ik zeg meer meer meer eelt op hun zieltjes!

Niedendeze | 11-12-19 | 18:13 | 2

Goed punt.

Al een aantal keren heb ik gelezen dat de jeugd steeds rechtser wordt. Afgestompt door de linkse indoctrinatie was voor mij al voldoende geweest.

yooooh | 11-12-19 | 22:42

@yooooh | 11-12-19 | 22:42: heb er eens op gegoogled en kom nagenoeg niks tegen afgezien van paar wappie sites, u lult uit uw nek.

JanAmsterdamEnzo | 12-12-19 | 00:09

Alle pubers zijn afgestompt. Maar het eerste vrolijke kinderen, hangen ze vanaf hun 13 lethargisch op hun bed met een smartphone. Hersenen zijn op dat moment in ontwikkeling en dat hoort er bij.

Diotima | 11-12-19 | 17:30

Tool heeft hier een mooi nummer over geschreven 'Vicarious'

Ojadasawe | 11-12-19 | 17:04 | 2

I need to watch things die.... from a good safe distance.... Met een ongekende bass tone....

Hellooder | 11-12-19 | 20:15

Tool... baas! Maar de performance laatst van coverband A Perfect Tool was ook om de vingerds bij af te likkken.

De waard zijn gast | 11-12-19 | 21:24

Maar ze hoeven geen eens lid te zijn van zo'n fan club, theync.com biedt alles, waar hunne hartjes zo vol van zijn !

Doe mij maar twee ! | 11-12-19 | 16:58

Door de jaren heen best veel zieke beelden gezien, maar een filmpje van jaren geleden waarin een zwerver met ondermeer een schroevendraaier wordt bewerkt is het enige filmpje dat nog regelmatig door m'n hoofd spookt. Ik wou dat ik nooit gezien had.

Johnny_Hoogerland | 11-12-19 | 16:57 | 1

Die heb ik ook gezien, de jongens zijn daarvoor wel gepakt, het in de ogen steken was deerniswekkend.

Doe mij maar twee ! | 11-12-19 | 17:00

Afschuwelijk, zeker voor jonge kinderen maar ook voor de slachtoffers die op film worden getoond. Dit normaal vinden is niet normaal.

BozePaarseMan | 11-12-19 | 16:50

Grappig dat Social media zo heet
De meesten zijn sinds Social media compleet contact gestoord. Durven niet te bellen, durven nergens alleen naartoe te gaan.

Henk de Vries2074 | 11-12-19 | 16:43

vanaf het begin van main stream worden van internet, hoorde het linkdelen van rotten.com gewoon bij je initiatie. "Hoi, je wil weten hoe je moet surfen op het web? Prima, type in dat balkje maar rotten.com" Naast alle verafschuwde blikken, zag ik toch 9 van de 10 keer vooral nieuwsgierigheid. Net als jaren daarvoor al bij het kijken naar Faces of Death. Dat zit in de aard van de mens. Stompt het je af? zal vast voor veel mensen wel gelden. Ik merkte na het zoveelste onthoofdingsfilmpje wel dat het minder shock effect had, maar dat kan je ook zeggen over gewone nieuwsberichten over aanslagen of recent elke dag een nieuwe steekpartij. Betekent dit dat dingen die ik echt voor mij neus zie gebeuren mij niks meer doen of dat ik zelf hierdoor in staat zou zijn tot zulke daden? Volmondig NEE.
Tis alleen jammer dat je vroeger al lol kon hebben met goatse . cx en dat je nu als reply iets 10x ergers krijgt (1 guy 1 cup). Alleen die pedo shit, dat ben ik godzijdank echt nog nooit tegen gekomen in de meer dan 20 jaar dat ik op het gewone en grijze net beweeg.

Quantum Suicide | 11-12-19 | 16:17 | 1

Vergeet tubgirl niet.

threeheadedmonkey | 11-12-19 | 17:39

Dit begon al jaaaaren geleden met inderdaad rotten.com of Ogrish. Ik zelf kreeg ook ooit een link 15 jaar geleden, toen ik nog op de brugklas zat. Ik ben altijd zeer nieuwschierig geweest en ten tijde van de Irak oorlog kwamen er veel van filmpjes naar buiten over Amerikaanse soldaten die geraakt werden of andersom. Heb ik er spijt van dat ik het gekeken heb? Ja en nee. Af en toe heb ik het weleens over met anderen die ook die gore filmpjes hebben gezien en wij kunnen ons de geluiden en beelden zo voor de geest halen. Aan de andere kant heeft dit mij wel harder gemaakt, realistischer en minder naief. Als er dan oorlog uitbreekt ben ik iniedergeval mentaal beter voorbereid. Overigens wordt er op whatsapp van allemaal soorten gore rondgestuurd, niks nieuws GS, al jaaaaaren bezig.

Nipplechip | 11-12-19 | 15:53 | 2

Mentaal voorbereid voor een oorlog door te kijken naar”echte” filmpjes. Daar winnen we de oorlog niet mee...

Hoolicool75 | 11-12-19 | 16:13

Misschien moet u ook eens proberen om iemand in een kooi te verbranden. Bent u tenminste goed voorbereid als u door druk van de groep dit een keer moet doen.

BozePaarseMan | 11-12-19 | 16:52

Video games hebben geen invloed op de jeugd. Anders zou de pac-man generatie later rondrennen in donkere ruimtes vol electronische muziek, en aan de lopende band pillen slikken.

petersteenkamp | 11-12-19 | 15:46

Ik krijg in onze vriendeapp ook wel eens van die gore brute filmpjes doorgestuurd. Ik ben gestopt met die dingen kijken en heb ook aangegeven dat ik ze gewoon niet leuk vind. Ik heb vanuit de sport die ik beoefen agenten getraind. Daar zat een agent bij die na 37 jaar politiewerk compleet is ingestort na het zoveelste uiteengerukte lichaam wat hij aantrof na een ongeval of misdrijf. Het 4 jarige kind waar de hersenen uit het hoofd waren gedrukt was voor hem de laatste druppel. Hij kon niet meer van slapen en is jaren depressief geweest.

Wat ik daarmee probeer aan te geven is dat mensen die daar niet voor kiezen met dergelijke beelden worden geconfronteerd. Godzijdank zullen de meesten van ons gelukkig bespaard blijven van dergelijk gruwelijke beelden. Maar waarom gaan wij dan vrijwillig naar die shit kijken? Niemand zou ongevoelig moeten zijn voor dit soort gruwelijke beelden. En als het je echt niks doet, zoek dan hulp. Of ruil met die politieagent die 37 jaar lang doeken over slachtoffers heen heeft moeten leggen.

Woelige Wimpie | 11-12-19 | 15:45 | 2

So true. Die wereldberoemde patholoog-anatoom, die al 40 jaar van alles op zijn snijtafel had gehad, van baby's tot bejaarden (maar vooral de kinderen waren altijd lastig voor de man), werd het opeens ook allemaal teveel. Dit nadat de gezichten van al die mensen hem in zijn dromen gingen achtervolgen.
Ook die IS-beulen worden vroeger of later achtervolgd door wat ze gezien en gedaan hebben. Liefst slachten ze iemand af zonder het gezicht te hoeven zien, for obvious reasons.

De waard zijn gast | 11-12-19 | 21:30

@De waard zijn gast | 11-12-19 | 21:30:
Ook al zijn het filmpjes die via een telefoon afgespeeld worden en waarschijnlijk uit nieuwsgierigheid worden bekeken vanuit een soort joligheid (mannen onder elkaar), ben ik er van overtuigd dat die beelden ergens in het brein worden opgeslagen. Op het moment van bekijken zal er wellicht wat van walging zijn. Maar het wordt weer weggeklikt en men gaat weer door met de orde van de dag. Maar er zal wellicht een moment komen dat die persoon eens wat minder in zijn vel zit. Laat dat nu het moment zijn dat die gruwelijke beelden ineens weer door je hoofd spelen.

Woelige Wimpie | 12-12-19 | 10:59

Gadver!
Kan iemand mij toevoegen?

Ali Bi | 11-12-19 | 15:35

Dan is een gecensureerd internet helemaal zo slecht nog niet.

Bill Cosby | 11-12-19 | 15:25 | 1

Wat spreek jij goed Nederlands voor een Chinees.

MrLahey | 11-12-19 | 15:57

Wat gebeurt er als je je leven in dienst stelt van het najagen van genot?
Het probleem met genot is dat je er op een gegeven moment aan gewend raakt, en afgestompt raakt. Om nog steeds verder te kunnen genieten moet je steeds intensere vormen van genot gaan najagen. Dit was een probleem voor de oude Romeinen. De oude Romeinen waren zo rijk en machtig dat ze alle genot konden krijgen dat ze maar wilden - wijn, lekker eten, warme baden, eindeloze orgies met zoveel seksslavinnen als ze maar konden kopen op de slavenmarkten.
Maar op een gegeven moment bent je zo afgestompt van plezier dat je alleen nog maar een kick kan krijgen van pijn. Dus in Nero's tijd gingen de Romeinen op zaterdag naar het Colloseum. Daar konden ze genieten van gladiatoren die elkaar voor het publiek aan mootjes hakten. Tegelijkertijd reden er karren rond in de arena met daarop slavinnen uit alle delen van het Rijk die in sexy kleren gestoken waren, met bloemen in hun haar. Die moesten de hele tijd zwaaien en lief lachen naar het publiek. Na afloop van de show moesten de slavinnen afstappen in het midden van de arena. Daarna werden de leeuwen losgelaten en werden de slavinnen levend aan stukken gescheurd ter vermaak van het publiek.

What Happens When You Only Pursue Pleasure - Alan Watts
www.youtube.com/watch?v=qOZqGUCrje8
---
Wat moet je doen als je vastzit in een traject van meer en meer plezier najagen terwijl je er steeds minder plezier aan beleeft? Dan wordt het tijd om af te kicken en te ontwennen. Zo had ik een paar jaar geleden een ernstige suikerverslaving - zoete frisdrank, taart, zakken vol snoep, ik at en dronk het steeds meer en proefde de zoetigheid nauwelijks nog. En gezond is zo'n dieet ook niet. Ik besloot toen om rigoreus alles wat meer dan 5% suiker bevatte (per de etiketten in de supermarkt) uit mijn dieet te gooien. Ik leerde daarna langzaam om weer te genieten van andere smaken. En mijn vermogen om zoet te proeven herstelde zich weer langzaam. Een maand of twee later was er iemand jarig op mijn werk en kreeg ik appeltaart. Die smaakte weer verrukkelijk zoet - als duizend engelenhanden die mijn tong streelden. Dus je kunt genezen van afstomping van plezier door een tijdje onthouding van jezelf.

petersteenkamp | 11-12-19 | 15:20 | 5

@grapo | 11-12-19 | 17:53: het is een dierlijk instinct, niks meer en niks minder. Waarom wil iemand eten? En waarom moet iemand naar de WC? Zo is het ook met genot. Het is een oer instinct, en daarom is bijv sex ook genot, puur uit overleving van de soort / voortplanting.
De mens onderscheidt zich van dieren door deze oer driften dmv de geest volledig te kunnen controleren, maar weinigen slagen daar volledig in.

Spaanse Peetvader | 11-12-19 | 18:48

@grapo | 11-12-19 | 17:53: Het streven naar meer genot zit ingebakken in het zenuwstelsel. Wetenschappers hebben ooit electroden in de hersenen van een rat gestoken, zo dat elke keer dat de rat op een knopje drukte, dat beest een orgasme kreeg. De rat bleef net zolang op het knopje drukken totdat hij dood was. Maar genot heeft zijn eigen ingebouwde failsafe: na verloop van tijd stompt het af en wordt het minder. Om van genot een permanente verslaving te maken voor mensen is een tweede factor nodig: een onprettig emotioneel of lichamelijk gevoel dat tijdelijk onderdrukt wordt met het genotsmiddel. Dit kan bijvoorbeeld een oud trauma zijn, of een medisch probleem. Als je een specifiek genotsmiddel gebruikt om dat onprettige gevoel te onderdrukken, dan word de aandrang om dat genotsmiddel te gebruiken op den duur automatisch elke keer als dat onprettige gevoel actief dreigt te worden. En het oude trauma raakt op een gegeven moment begraven zodat je zelf niet eens weet waarom je verslaafd bent. Als je rigoreus afkickt van het genotsmiddel dan komt het begraven trauma vaak in volle kracht naar boven. Dan kun je het confronteren en verwerken, maar dat maakt afkicken erg onplezierig.

petersteenkamp | 11-12-19 | 20:05

Hugh Heffner kon op het laatst ook alleen maar opgewonden raken bij het kijken naar homoporno. De rest boeide hem niet meer.

De waard zijn gast | 11-12-19 | 21:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Het verklaart waarom veel jeugd emotioneel afgestompt lijkt. Nog een groter probleem is het totale gebrek aan sociale vaardigheden. Bij meiden vooral veroorzaakt door social media die hun narcisme verder voedt en bij jongens porno. Doordat hun seksuele behoefte wordt bevredigd achter een scherm leren ze nooit de vaardigheden om een meisje in het echt te versieren. Vaardigheden die je ook in andere sociale situaties nodig hebt, bijv: solliciteren. Gevolg een depressiegolf onder de jeugd.

koter | 11-12-19 | 15:01 | 2

Eens.

Bill Cosby | 11-12-19 | 15:15

lekker op je zolderkamer blijven dus.

enfant_terrible | 11-12-19 | 16:31

Sommigen van ons zijn nog opgegroeid in de tijd dat het doorgaans alleen vaders en alleenstaande vrouwen waren die werkten; moeders waren thuis voor de opvoeding.
Toen kwamen er gastarbeiders.
Want voor al dat zware werk dat snel zou gaan verdwijnen (!), hadden we gasten nodig die niet (zoals andere gasten doen) weer zouden vertrekken.....
en die ook niet tot hun 65e "arbeiden" (maar hooguit tot een jaar of 45).

Om alle uitkeringen, huisvesting, zorg, scholing en extra bejaardenzorg te kunnen betalen, moeten sindsdien alle vrouwen werken.

Alle ellende die dit systeem oplevert, zorgt voor "lekker veel banen" en dus ook voor "lekker veel inkomsten" bij de overheid. Zodat wij als Rijk Land alsmaar nieuwelingen moeten/kunnen blijven ontvangen....

Mooi toch, aldus de overheid, al dat werk dat echt verzet moest worden buiten de deur is grotendeel vervallen, maar we hebben van alles wat vroeger heel normaal was, betaalde banen gemaakt: zorg voor kinderen, ouderen, de buurt, mantelzorg, oppas, huishouden, koken, boodschappen,....
Eén en al geregel, administratie, coördinatie, administratie, overleg, adviesraden, toezichthouders, procedures, protocollen, wet- en regelgeving, etc, etc.

Mensen worden dom gehouden en al zou je ergens terecht willen: maximaal bereikbaar contact is een "contactformulier" invullen....
Zóó erg,... all die mensen met schulden en zo.... hup, wéér een hele industrie erbij. Armoede: ook zo'n "probleem" waar veel werkgelegenheid in zit.....

Maar de echte armoede is natuurlijk dat het de vraag is of de jongeren van nu er in zullen slagen ooit weer terug te gaan naar een enigszins fatsoenlijk leefbare maatschappij.

Wering | 11-12-19 | 14:35 | 15

@koter | 11-12-19 | 17:53:
Zie Barbara Baarsma in DWDD: 1500 miljard aan uitgesteld loon in de pensioenpotten: betekent voor de overheid nog uitgestelde IB tegoed van zo'n 1/3e van al die uitgestelde lonen (immers: bruto weggezet).
En voilá, van die 1500, komt dus nog zo'n 500 binnen aan uitgestelde IB. Mag je dat staatsschuld noemen, of is het gewoon een reservering?

Die vergrijzende verzorgingsstaat: als het over de eigen bevolking gaat, dan geldt "nu veel grijs, was ooit veel groen".
Al dat groen van toen (nu bijna grijs) was met 'veel'. Gingen ook al jong werken. Moesten sparen (weet u nog: de Zilvervloot enzo)?
Hun ouders mochten stoppen met 57,5 jaar, maar de groep van 'nu' 60 jaar, zal 50 jaar moeten werken - en dus 50 jaar AOW premie betalen!

Wel eens gekeken hoeveel dat is, 50 x jaarpremie AOW?
En daarnaast 50 jaar lang verplicht pensioen opbouwen en dan straks over het totaal nog maar voor een héél klein deeltje een beetje minder IB betalen dan het zogenaamde voordeel dat je "later" zou gaan krijgen?
Vanaf 67 jaar !!! uitbetalen: de gemiddelde leeftijd van overlijden in NL is 81,4 jaar. Denkt u echt dat wie hier altijd al woonde en werkte, niet minimaal twee volledige pensioenen heeft gefinancierd?

Echt, die 15 pensioenjaren voor iedereen die minimaal 45 jaar werkte, zijn peanuts vergeleken bij de hele volksstammen die óók de 50 jaren voorafgaand aan die 15 pensioenjaren volledig gefinancierd moeten worden - om daarna rustig door te glijden naar de AOW.
Alleen 'minder jongeren' zou geen probleem zijn geweest; heel veel meer mensen die 50 jaar lang geld kosten, dát kunnen we niet meer opbrengen. Maar goed, blijf vooral zeggen dat het aan het aantal ouderen ligt....

Wering | 11-12-19 | 18:18

@koter | 11-12-19 | 18:01: Het probleem van vergrijzing is de verhouding tussen werkenden en niet-werkenden. Massa-immigratie uit de derde wereld verbetert dit niet, omdat een flink deel permanent werkeloos is en een ander flink deel alleen het allersimpelste handwerk kan doen. De denkfout die vaak gemaakt wordt is immigranten alleen als producenten van arbeid te zien en niet als consumenten van arbeid. Immigranten willen ook medische zorg, woningen, overheidsvoorzieningen enzovoort. Geld is de spiegel van de reeele economie. Dus als een groep immigranten meer geld kost dan opbrengt, dan vergroten ze het tekort aan arbeid inplaats van dat ze het verkleinen. Beter is om immigratie uit de derde wereld helemaal te stoppen en het geld dat daarmee bespaard wordt gebruiken om het geboortencijfer onder Nederlanders te subsidieren, en daarnaast vol in te zetten op automatisering en robotisering net als Japan.

petersteenkamp | 11-12-19 | 22:05

@petersteenkamp | 11-12-19 | 22:05:

Dat is een gok die de overheid klaarblijkelijk bereidt is te nemen. Van de eerste generatie weten ze dat die per saldo geld gaan kosten (autochtonen kosten per saldo trouwens ook meer dan dat ze opbrengen... alhoewel veel minder). Waar ze op inzetten zijn de kinderen en kleinkinderen van deze migranten. Echter doet de overheid nu tegenstrijdige dingen die de kansen van deze groep juist verkleinen - onder andere de drempel naar het hoger onderwijs verhogen door afschaffing basisbeurs. Er zit geen coherentie in het beleid... grote kans dus dat dit fout gaat. Te veel carrière politici en weinig die ideëel gemotiveerd zijn. Gevolg is korte termijn denken en veel tegenstrijdigheden.

koter | 12-12-19 | 00:08
▼ 12 antwoorden verborgen

Mooi. Deze generatie trapt later niet in de valse boodschap van correct links en ziet nu met eigen ogen waaruit al die nuttige en maatschappijgerichte nevenfuncties van al die vieze rechters feitelijk bestaan.

Baron Clappique | 11-12-19 | 14:34

In Mexico delen de kinderen geen filmpjes van brute afrekeningen maar zien ze de resultaten gewoon aan de viaducten hangen

ZonderNaam | 11-12-19 | 14:31

Idd schokkend, dat de cameraman gvd zn toestel niet stil houden doet. Net op het moment van de moneyshot de camera wegdraaien. Pfff...

sparka | 11-12-19 | 14:27

Wij hadden daarvoor geen internet nodig. Mijn vader vertelde gewoon 's avonds in detail over zijn avonturen in 2 missies Indonesië en 1 in Korea. Daar waren geen bewegende beelden bij nodig.

artie | 11-12-19 | 14:27

Best wel hypocriet van FB ook. Maar ja, je raakt er aan gewend.

Super Vaagstra | 11-12-19 | 14:24

Sinds Freek durf ik elk filmpje aan.
Vroeger spraken kids bewondering voor Audi Amin uit.

koperbij | 11-12-19 | 14:15 | 1

Idi is de naam

koperbij | 11-12-19 | 14:16

Tja, als je in de krant leest over een bedrijfsongeval, criminele afrekening of iets in die trant dan kan je er donder op zeggen dat er beeldmateriaal (CCTV) van te vinden is op bijvoorbeeld liveleak. Overal hangen camera's en anders heeft iemand wel een camera op zak die het filmt en dat vindt zijn weg wel naar het internet.

Op zich is het niets nieuws dat kinderen dat delen, in mijn jeugd kreeg ik ook van anderen te horen over zulke websites maar dan met verkeersongevallen en 'watersport' of dat soort fratsen. Als geestelijk gezond mens wil je dat niet op je netvlies hebben dus (in mijn ervaring) zijn het de emo depressieve types die dat soort sites en beeldmateriaal opzoeken 'om iets te voelen' en misschien dat als ze ouder worden dat ze dan wensen dat ze die shit nooit gezien hadden.

Shit zoals goatse, two girls one cup, 1 man 1 jar, en meer van dat krijg ik ook niet meer uit mijn hoofd zal ik maar zeggen.

GroetenVanUrk | 11-12-19 | 14:10 | 2

Beter kijk je die shit gewoon wel, dan weet je in ieder geval waar je familie naar mag kijlen als je jezelf met je zatte harses met 150 binnen de bebouwde kom om een boom vouwt.

G3spuiS | 11-12-19 | 14:37

@G3spuiS | 11-12-19 | 14:37: Ja, het heeft op zich een voorlichtingsfunctie om bijvoorbeeld eens te zien hoe een arbeider geplet of aan stukken gereten wordt door een machine in een fabriek, en dat je als fabrieksarbeider daardoor ook wat veiliger gaat werken (hetzelfde met uw verkeersongeval voorbeeld) maar dat is niet de sfeer of het doel waarom mensen/kinderen zoals in dit artikel naar dit soort beelden kijken.

GroetenVanUrk | 11-12-19 | 14:42

Generatie X hier. De enige groep die nog iets begrijptvan hoe dingen in elkaar zitten en daardoor totally fucked zijn.

Lafayette | 11-12-19 | 14:04 | 1

Lafayette | 11-12-19 | 14:04 correctie: fucked is

Lafayette | 11-12-19 | 14:06

De Cartesiaanse erfenis begint ernstige tekenen van doorgeschoten vervreemding te tonen. Er is vast een verregaande paradigma verschuiving gaande.

ecologiste | 11-12-19 | 14:02

Ik heb meerdere boeken over de crisis in het Midden-Oosten gelezen en raadpleeg tijdens het lezen vaak het internet om de beschreven gebeurtenissen te checken. Zo kwam het dat ik afgelopen week weer een aantal propaganda-video's en vergelijkbaar spul heb opgezocht en bekeken. Onthoofdingen, de verbranding van de Jordanese F16-piloot, dat soort dingen.

Er zal vast een element van ramptoerisme/sensatiezucht in liggen besloten, maar ik wil ook met eigen ogen zien met wat voor tuig we hier van doen hebben.

Overigens ook handig om gezichten bij die gezichten op te zoeken, want door alle Abu's zie je op een gegeven moment de Bakr's niet meer.

de IJsman | 11-12-19 | 13:56 | 4

@Super Vaagstra | 11-12-19 | 14:06: Dat het niet uitmaakt of je door een kat of hond gebeten wordt. Dat je verbrandt in een gebouw door de bommen van een Jordaanse piloot of je als Jordaanse piloot verbrandt dit het toedoen van is. Dood ben je zeker.

Cobarde | 11-12-19 | 14:17

@Super Vaagstra | 11-12-19 | 14:06: Middle-East bad!

K. Letskoek | 11-12-19 | 14:17

@Super Vaagstra | 11-12-19 | 14:06:

Terechte vraag. Een conclusie ontbreekt idd:

Dat het met eigen ogen aanschouwen tot welke gruwelijkheden de mens in staat is in mijn optiek niet automatisch een slechte zaak is.
Verspreiding van kinderporno is hier uiteraard van uitgezonderd; dit is immers bij wet verboden. Het IS-propagandamateriaal is eenvoudig te vinden is kan via gerenommeerde mediakanalen worden worden bekeken.

de IJsman | 11-12-19 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

Alles wat een mens aan gruwelijkheden kan verzinnen, kunnen ze elkaar ook aandoen. De jeugd neemt alvast een inkijkje.

horsteknots | 11-12-19 | 13:53

Ach ja, vroeger huurden we Faces of Death. Was ook niet mals voor die tijd. Bungeejump van een studentenflat en per ongeluk het souterrain meegeteld in de touwwlengte, dat werk. Bootschroeven in het gezicht enz. Was je wel een beetje van je apropos na een avondje. Maar alles slijt. Man up kids!

kokkie klaphaak | 11-12-19 | 13:51

Rotten.com was echt heel boeiend. Met biologie hadden we (getekend) plaatjes van darmen in de buik. Op Rotten lagen ze overal!
Iedereen kan wel iets bedenken bij een gaatje in je voorhoofd als er een kogel doorgaat. Maar nog veel mooier is een foto van de achterkant van het hoofd. Dat er niet meer is. Ik heb er een boel pathologische erecties mee bevredigd.

Leptob | 11-12-19 | 13:49 | 2

Meld je lekker aan voor zo’n WA groepje dan joh, echt iets voor jou.

Super Vaagstra | 11-12-19 | 14:09

die kerel die zijn gezicht had weggeblazen met .270 Winchester, beter dan 10 cursusen vuurwapenveiligheid.

Lt-Kol Kilgore | 11-12-19 | 14:50

Die oude foto van mijn klaslokaal was ik tijden kwijt, Spartacus. Op vrijdagmiddag het Theehuis in. The Cure en Level 42 op 10 en daarna met de pont naar de Stad. Je sprak eerder die week af om 20.00 uur ergens te zijn en dan kwam gewoon iedereen. Telefoonloos. Dat schijnt ook de reden te zijn dat de Handboog- en Voetboogsteeg niet meer bomvol staan op donderdagavond. Whatsapp.

Piet Karbiet | 11-12-19 | 13:49

Ik vond de beelden van Greta's persco's die binnenkwamen toch wel tot de schokkenste behoren.

Dat je een infantiel autistisch kind inzet om je klima-populisme politiek er op hysterisch religieus-enge manieren er door te rammen... GADVERDAMN!

litebyte | 11-12-19 | 13:49

Ohh dit artikel is een reclame voor videoland.

MrLahey | 11-12-19 | 13:45 | 1
-weggejorist-
frank4444 | 11-12-19 | 13:49

Jasmin, een veel voorkomende naam in het Midden-Oosten. nl.wikipedia.org/wiki/Yasmin
Tja ze kijken naar hun grote voorbeelden...

watergeus | 11-12-19 | 13:45

Ik vind het niet per se negatief. De jeugd die de werkelijkheid ziet. Holocaust. Gekken. Criminelen. Gevaar. Slachthuizen. Is wel wat verwijderd van rubberen tegels. Als ze het zelf maar laten.

Knufter | 11-12-19 | 13:45 | 4

Maar iedereen doet wel huilie huilie als een of andere minderjarige malloot met een vuurwapen op school verschijnt en wild in het rond begint te schieten... Zover ligt het allemaal niet van elkaar verwijdert...

Nemo_Tenetur | 11-12-19 | 13:52

@Nemo_Tenetur | 11-12-19 | 13:52: Zeg jij dat? De landen waar de meest gewelddadige schietspelletjes zijn, zijn ook toevallig de meest vreedzame.

Ik heb ook wel eens video's gezien die schokkend waren maar ik heb nog steeds niet de neiging zulke dingen zelf te gaan uitvreten.

Je opmerking is psychologie van de kouwe grond, maar helaas wordt er soms beleid op gebaseerd.

Knufter | 11-12-19 | 14:17

@bleached | 11-12-19 | 13:52: Het erge is: dit soort dingen zijn normaal. In grote delen van de wereld. Daarmee moet gedeald worden.

Knufter | 11-12-19 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn boomer vader, 1943 had het over "verschrikkelijke" beelden van Mondocane (1962) en Caligula. Dan zei ik, Pa je moet eens op het internet kijken, dan zegt hij internets, wat is dat? Allemaal flauwekul!

RdeFriesch | 11-12-19 | 13:45 | 4

Je pa is een dwaas.
Internet is toegang tot informatie.
De vrije informatiestroom vindt je pa dus ‘flauwekul’?

Is z’n learningcurve helemaal afgevlakt ofzo?

Noltie | 11-12-19 | 14:17

Hij is geen dwaas, hij is bejaard en leest de krant en de vpro gids.

RdeFriesch | 11-12-19 | 15:26
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal m'n leeftijd wel zijn, maar moet je nou eerst allerlei rare filmpjes naar je vriendjes sms'en voordat je een gratis proefabonnement op Videoland mag nemen? En dat je daar dan onder groepsdruk bijna niet meer van af komt?

Het moet toch niet gekker worden in dit land! Schande!

Rest In Privacy | 11-12-19 | 13:43

Wij hadden Chick en Candy. Sensatie!

chroll | 11-12-19 | 13:41 | 5

Tuk.

steekmug | 11-12-19 | 14:57

Tutti frutti rtl+

dhrat | 11-12-19 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Jongeren die dit soort rotzooi kijken maar wel laf en hypocriet links lullen en janken als het over immigratie of het klimaat gaat... Walgelijk...! Minderjarigen of niet, ik wens iedereen die dit soort zooi onderling deelt een dikke piemel in de anus waarvan de foto's eveneens op internet circuleren... Oog om oog!

Nemo_Tenetur | 11-12-19 | 13:39 | 3

Dat zijn andere jongeren denk ik zo

Knufter | 11-12-19 | 13:41

Oh nee hoor... Ook gewone normale roomblanke kindertjes kijken hiernaar... U weet wel; peer pressure enzo...!

Nemo_Tenetur | 11-12-19 | 13:43

@Knufter | 11-12-19 | 13:41:
Er zijn maar weinig Nederlanders die hun zoontje Yasin noemen. #artikelnogeenkeerlezen

Osdorpertje | 11-12-19 | 13:45

Maar ze weten niet wat de holocaust was.

Eierbal-is-fijn | 11-12-19 | 13:38

Marine Le Pen is in staat van beschuldiging gesteld voor de verspreiding van een gewelddadige boodschap van IS, die door een minderjarige gezien zou kunnen worden. Maar goed, zij is dan ook een extreem-rechtse politica en geen Fin.

Piet Karbiet | 11-12-19 | 13:37

Schokkende beelden, maar toch van hoge kwaliteit? Als ik schokkende beelden zie dan vraag ik me altijd af waarom ze die camera niet stil houden.

Verbandmeester | 11-12-19 | 13:37

De verzieking van de jeugd.
De debilisering van de mensheid.

Die zogenaamde "tolerante" samenleving ...................

Cool Pete | 11-12-19 | 13:37

De godganse dag verbonden zijn met de hele wereld via een virtuele navelstreng , daar moet je knettergek voor zijn en als je nog niet gek bent dan wordt je het wel .

Minus Richels | 11-12-19 | 13:36 | 2

U komt toevallig bij Geenstijl terecht?

Psycho3 | 11-12-19 | 13:38

Als je reageert op een draadje ben je natuurlijk helemaal niet bezig met dat soort dingen.

menage | 11-12-19 | 13:45

Het verval van de mensheid gaat steeds sneller, uiteindelijk worden we allemaal opgeslokt door die vernietigende draaikolk, genaamd internet.

Mr_Natural | 11-12-19 | 13:33

Saboteer de nieuwe generatie m.b.v. het onderwijs door hun denken te infiltreren zodat zij nooit meer zelfstandig, dus zonder the mob, kunnen denken en conclusies kunnen trekken. Geef hen de illusie dat alleen zíj goede mensen zijn, dat alleen zij de Waarheid in pacht hebben en dat alle anderen minderwaardige mensen zijn. Voila, nog een paar appjes van de aan hun lichaam verslaafden d.m.v. sex en het gezonde verstand is kaduuk voor altijd! Gefeliciteerd generation Z en dan maar oogsten...

pigadaki | 11-12-19 | 13:33 | 1

Best bizar hoe gemakkelijk men privacy/biometrische gegevens afstaan zoals fingerprint en gezichtsherkenning aan dubieuze apps.
Om nog maar niet te spreken van de Digid app die je voor bepaalde zaken dient te gebruiken, want lekker gemakkelijk zo'n app.

Reebensteeltje | 11-12-19 | 13:39

Gewoon een dickpick van Ron Jeremy delen in plaats van je eigen lul en je bent het heertje in je WhattsApp groep. En niemand die er ooit achter komt want tegenwoordig doucht de jeugd met zijn onderbroek aan.

Osdorpertje | 11-12-19 | 13:31

haha, rotten.com en die gast die zo'n helicopterblad gekopt had.

Jacques_SiConto | 11-12-19 | 13:30 | 1

Op vliegdekschip? Die?

RickyLaRue | 11-12-19 | 13:36

GS word wel de spreekbuis van boomer Nederland en nu alles gaan verbieden zeker?. Alles was vroeger beter!

miko | 11-12-19 | 13:29 | 10

Vroeger, toen ze nog een T achter word(t) plaatste.

Toetsenbordcomplex | 11-12-19 | 13:59
▼ 7 antwoorden verborgen

"Voor de liefhebbers" staat wat vreemd in dit geval.

Sqbar | 11-12-19 | 13:28 | 1

En met deze bizarre onthullingen in één moeite door reclame maken voor Videoland.
Daniël Verlaan = RTL
Videoland = RTL

leo de pejo | 11-12-19 | 13:34

D66 en hun democratiefeesten, hun emancipatieminister en zwartgelakte hoofdpijndossiers stompen mij af vwb de pure stompzinnigheid en achterbaksheid van de mens.

SIogra | 11-12-19 | 13:25

Dan moeten we whatsapp/smartphones maar net als vuurwerk gaan verbieden, ofniet GS?

keistad | 11-12-19 | 13:22 | 3

.. like treating dandruff with decapitation (Zappa)

ChatBot | 11-12-19 | 13:28

1/3 van je leven op een klein kudtscherrumpie hebben lopen kijken als je dood gaat, wat een manier om je leven door te brengen. Ik heb wel wat beters te doen met mijn leven.

Roadsurfer | 11-12-19 | 13:34

Jij zegt het.

Super Vaagstra | 11-12-19 | 14:19
-weggejorist-
frank4444 | 11-12-19 | 13:22

Filmpjes van IS en Boko Haram zullen vooral in groepen met een bepaalde religieuze persuasie te zien zijn.

2voor12 | 11-12-19 | 13:21 | 3

Kinderporno dan weer niet!

Drunken_Pumpkins | 11-12-19 | 13:27

Het gewoon laten leven van een slachtoffer gaat het helemaal worden.
Schokkender dan dat ga je het echt niet krijgen.

Sjekkie | 11-12-19 | 13:20

Ja, en wat dan te denken van die obscene rock&roll muziek die er voor zorgt dat een hele generatie verdorven tot op het bot zal worden. Of een duivelse machine als een automobiel, die paard en wagen zal verdrijven. Ontaarde jazzmuziek waar negerts en niet-negerts gezamenlijk op dansen met als gevolg rassiale vermenging.
Het einde der wereld is na, toon berouw en hopelijk krijgt u nog toegang tot het koninkrijk der hemelen nadat de eindstrijd is gestreden.

The2Amendment | 11-12-19 | 13:20 | 1

U bedoelt het cynisch volgens mij maar u klinkt als een jehova.
Ik zie de wereld helemaal niet eindigen. Ik zie wel de technologische ontwikkeling hard gaan wat tot een enorme groeispurt van het menselijke bewustzijn heeft geleid.

Prachtig al die rauwe potentie maar de mensheid moet eerst leren daarmee om te gaan. En we hebben nu eenmaal in de appel gebeten dus dat leerproces zal bij tijd en wijlen gruwelijk blijken. Dood en wedergeboorte, zo rolt de natuur...

Croisantneuf | 11-12-19 | 13:43

De wereld gaat ten onder aan de smartphone. Is helaas niet meer terug te draaien.

Superior Bastard | 11-12-19 | 13:19 | 2

Daarom heet het ook een smart-phone.

Mr_Natural | 11-12-19 | 13:21

*Sarcastisch reaguren doet vanaf zijn smartphone*

Kapitein Stijlvol | 11-12-19 | 13:21

Vroegâh. alt.tasteless

Dirrek | 11-12-19 | 13:17

Mijn kinderen hebben zo iets nooit gedaan.
* in oren steekt ogen sluit en lalalala roept*

miko | 11-12-19 | 13:17

En nu komt de roep om censuur in 3... 2... 1...

frank87 | 11-12-19 | 13:17

Uhm, volgens mij is het verspreiden van kinderporno gewoon zwaar strafbaar, óók als je minderjarig bent. In Amerika ben je in ieder geval goed het bokje als ze dát op je smartphone aantreffen. Kom je gelijk levenslang op de registratie rol "sex offenders" te staan.

Sjefke7807 | 11-12-19 | 13:17 | 5

Daar doet de poltitie ook hun werk,west europa heb je al zoveel van die aanhangers van een soort geloof dat er al geen beginnen aan is.
Hier kan ik al op school komen voor gesprek bij het gebruik van schuttingtaal.
Ze zien je meteen aan voor aso of sociaal onderontwikkeld.

Roger-Rabbit | 11-12-19 | 13:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Peer group pressure; de meest infantiele ademhalers vallen ervoor.

28 | 11-12-19 | 13:15 | 2

Dat dus... je bent een totale lamlul als je valt voor groepsdruk.

Solar666 | 11-12-19 | 13:33

als ze met z`n allen staan te springen dat je het moet doen is het juist cool te zeggen dat ze den boom in kunnen.

Lt-Kol Kilgore | 11-12-19 | 14:54

Ja lekker dan? Teasen teasen en geen filmpjes? Humpf.

Lorejas | 11-12-19 | 13:14 | 2

Staat toch een screenshot van Tetris tussen?

Superior Bastard | 11-12-19 | 13:19

@Superior Bastard | 11-12-19 | 13:19: Ik word anders wel geil van het Tetrisschaap.

Blote Bertus 2000 | 11-12-19 | 13:34

Ben niet graag pessimistisch, maar de komende decennia lijken mij niet al te gezellig worden.
Verlang, net als veel Oost-Duitsers, terug naar de DDR terwijl ik er nooit geweest ben.

Toetsenbordcomplex | 11-12-19 | 13:14 | 1

Wil graag weer terug naar de Republiek der Nederlanden. Dat waren nog eens tijden.

merkdolden | 11-12-19 | 13:20

WhatApp groepen die zo'n inhoud heeft, gewoon verbieden en de 'mensen' c.q. gasten die er aan meegedaan hebben, tot een forse gevangenisstraf veroordelen.

Thoth | 11-12-19 | 13:13 | 3

Appgroepen van honderden personen...

Mr_Natural | 11-12-19 | 13:18

Dat noemen ze tegenwoordig school.

Santtulainen | 11-12-19 | 13:20

De bron moet je aanpakken, met het verbieden van Whatsapp groepen verhuisd men gewoon naar Telegram. Of Signal. Of Discord. Of wat dan ook, het vindt zijn weg wel.

Tuinhekje | 11-12-19 | 13:35

Gelukkig hebben we Ogrish en Best Gore nog.

TRUMP | 11-12-19 | 13:13 | 7

@RickyLaRue | 11-12-19 | 13:20:
Ik zie dat opvolger Ogrish.tv eruit ligt door database error. Dan hebben we Kaotic, TheYNC en Xrares nog.

TRUMP | 11-12-19 | 13:24
-weggejorist-
frank4444 | 11-12-19 | 13:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Nou ja. En mijn teamleider vond het niet goed dat ik in de klas liet zien hoe half verbrande lijken door de Ganges dreven terwijl hindoes dit heilige water dronken!

de visser | 11-12-19 | 13:13 | 1

ongetwijfeld stond er ook nog wel een Sikh er ergens in te pissen ook.

Lt-Kol Kilgore | 11-12-19 | 14:56

Dat komt allemaal omdat de NPO geen interessante en onderhoudende programma's meer maakt voor de jeugd.

ChatBot | 11-12-19 | 13:12

Ik las vroeger altijd de Donald Duck waarin iedereen naakt liep; mannen, vrouwen, kinderen en vage familiebanden had.
Zou het daardoor komen?

Mr_Natural | 11-12-19 | 13:10 | 3

Precies, nooit gedacht dat Buurman Panzervuist ook heel goed een terroristenleider zou kunnen zijn.

Santtulainen | 11-12-19 | 13:20

@Santtulainen | 11-12-19 | 13:20:
Over een aantal jaren is alles van Walt Disney verboden en staat hij in de geschiedenisboeken in dezelfde categorie als Hitler.

Mr_Natural | 11-12-19 | 13:25

Wel opwindend, Katrien zonder broek. Gewoon op straat!

Blote Bertus 2000 | 11-12-19 | 13:39

Ergens is het toch serieus misgelopen.

Lt-Kol Kilgore | 11-12-19 | 13:10

Mijn generatie, wij belden net zijn tienen tegelijk. Lodewijk ‘de operator’ was de baas.

RickTheDick | 11-12-19 | 13:09
-weggejorist-
hellothere | 11-12-19 | 13:08

Vroegah toen je nog alleen de Playboy en zo had.

Moonwarrior | 11-12-19 | 13:07 | 14

@Kapitein Stijlvol | 11-12-19 | 13:19: In de heksenhamer was met wat fantasy ook wel snoeiharde sm porno te vinden.

Lt-Kol Kilgore | 11-12-19 | 14:57

Vroeger keken we vieze boekjes zo dat toen heten, Chick, Candy., Seventien, Playboy en Penthouse???

DerkArie-ut-de-Achte | 11-12-19 | 15:03

@pibasso | 11-12-19 | 13:45:
Dat aapje, was dat waar de hersenen van werden gegeten (terwijl het nog leefde)??

Grmblbarf | 11-12-19 | 16:00
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland