Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tolerantiepaviljoen. Kent u dat woord?

Wir haben es nicht gewusst in ieder geval. De Stichting Oorlogsslachtoffersstuurt mailt ons dit: 

Toen

Nu

"De bouw van het Tolerantiepaviljoen op de Duitse begraafplaats in Ysselsteyn begon maandag 18 november 2019 met de afbraak van het uit 1957 daterende voormalig kantoortje van kapitein Timmermans. Historisch gezien en als geheel van de begraafplaats een betreurenswaardig verlies. Historisch, omdat dit gebouw vol geschiedenis was. Kapitein Timmermans werd door de oosterburen diep gerespecteerd en gezien als ‘Integrationspersonlichkeit’. Het is de grootste Duitse militaire begraafplaats ter wereld. Tevens had het de meest sobere bebouwing, met onder meer twee kleine gebouwen, die symbool staan voor de gevoelige voorgeschiedenis. 

Jammer dat voor deze argumenten zo weinig respect bestond, waardoor een kenmerk van de identiteit van de begraafplaats voorgoed verloren gaat. Volgens het JOC Ysselsteyn komen er tot nu toe ca 34.000 bezoekers per jaar naar Ysselsteyn. Dus zo ongeveer één bezoeker per jaar per graf... Het project wordt volledig gesubsidieerd door de Duitse Bundestag, de provincie Limburg, de gemeente Venray, en het Vfonds (Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg). De kosten zouden geraamd zijn op ca 2,6 miljoen euro. Dit is dan ongeveer 84 euro per betonnen kruisje. De provincie Limburg betaalt 740.000 euro, de gemeente Venray 350.000 euro, het Vfonds 750.000 euro en de Duitse Bundestag het resterende bedrag. 

Gemeente Venray laat desgevraagd weten een educatieve en toeristische taakstelling te geven aan deze begraafplaats. Deze subsidies zijn erg vreemd in vergelijking met de Amerikaanse erebegraafplaats in Margraten, waar het te bouwen bezoekerscentrum aldaar volledig betaald wordt door de Amerikaanse overheid. Kosten circa 7 miljoen dollar en geen cent subsidie. Daar kwamen alleen al tijdens de memorialweek 20.000 bezoekers op 8301 graven. Als Stichting Oorlogsslachtoffers zijn we voor vredesgedachte en verzoening. Ook zijn wij voor het behoud van de Duitse begraafplaats, maar dan in zijn huidige, historisch correcte vorm. Op 11 december 2019 is de eerste steenlegging, op notabene 5 mei 2020 moet dit 'Tolerantiepaviljoen' geopend worden. Inderdaad: op Bevrijdingsdag.

Alle oorlogsgraven Ysselsteyn staan ook online voor digitaal onderzoek op de websites Oorlogsslachtoffers.nl en Findagrave.com."

Namens stichting oorlogsslachtoffers,
Richard Schoutissen, Deurne
Fred van den Munckhof, Venray (niet blij - red.)

Reaguursels

Inloggen

Gezien het tweede plaatje ageert men wel rijkelijk laat tegen de sloop.. in NL regeltjes land kan je zo ongeveer procederen tot je dood als je denkt dat je benadeelt wordt door een besluit.

mr.money | 01-12-19 | 09:24

Tolerantie-paviljoen: multiculti homo cruise plek in park of bos.

Iggy_Plop | 01-12-19 | 05:15

Stompzinnig en vooral onbegrijpelijk dat het huisje van Timmermans is gesloopt. Als iets een monument van verzoening was dan was dat het wel.

GormSuil | 30-11-19 | 23:26

Tolerantiepaviljoen? Huh? HUH ?? Tolerantie_paviljoen? Die Duitse Übermenschen kwamen zonder uitnodiging ons land binnenvallen! Moeten we dat tolereren? Al dan niet achteraf? Is die gemeente nu helemaal van de pot gerukt?

ljcoster | 30-11-19 | 23:16 | 1
-weggejorist-
BrokenTipi | 01-12-19 | 09:44

De Duitsers van nu zijn prima te pruimen, net als de Nederlanders van toen, (enkel paspoort)

Ray Skak | 30-11-19 | 21:34

De Duitse oorlogsslachtoffers vieren we toch op 5 mei?

Busverhuur | 30-11-19 | 21:20

Gelukkig hebben ze de foto's nog.

sjef-van-iekel | 30-11-19 | 20:44

nederland dokt dus 1.84 miljoen en duitsland maar 760.000?
goedkoper is het gewoon om een graafmachine te huren, al die nazi's er uit scheppen en samen met de rekening voor de graafmachine huur ongefrankeerd in een doos naar duitsland terug te sturen.

prototyp | 30-11-19 | 20:33 | 1

Gelukkig ben je maar een prototype, zullen we maar zeggen.

BrokenTipi | 01-12-19 | 09:45

"Tevens had het de meest sobere bebouwing"

Dan heb je La Cambe nooit gezIen.

Desolator | 30-11-19 | 19:39

De Joy Division. Freude Abteilung.

Piet Karbiet | 30-11-19 | 19:28

Een stichting die zich voornamelijk gezicht op Duitse oorlogsdoden uit de tweede wereldoorlog met de naam stichting oorlogsslachtoffers? Hoewel ik erken dat veel dienstplichtigen en veel familie geen enkele invloed hadden op de politieke besluitvorming vind ik de term slachtoffers toch wat misplaatst. Van bijvoorbeeld Joodse zijde zijn er al zo'n 6 miljoen redenen om deze stelling te onderschrijven. De Duitse soldaat vertegenwoordigde een misdadig en genocidaal regime en kan de enkel als dader worden gezien.

ECLP | 30-11-19 | 18:45 | 4

Ik vind ons altijd zo gaaf en goed.

Jezus_Boeddha | 30-11-19 | 19:05

Mijn vader is dwangarbeider geweest en door de invloed daarvan jong gestorven. Mijn familie heeft veel meegemaakt en ook ik heb de gevolgen daarvan. Dus toen ik hoorde dat Duitsland tol ging invoeren heb ik een brief geschreven aan hun minister van verkeer dat ik nimmer tol zal betalen in Duitsland. Ik moet regelmatig door Duitsland, waar ze sowieso al de pik hebben op gele kentekenplaten. Ik heb keurig antwoord gekregen, uiteraard afgewezen. Maar ik doe niet mee, ik betaal geen cent en ik doe ook niet aan hun stedelijke milieu vignetten. Ik betaal die boetes ook niet. Ik vind dat iedereen die schade heeft ondervonden door Duitsland hetzelfde moet doen.

ADVIZEUR | 30-11-19 | 21:07

@Beste_Landgenoten | 30-11-19 | 18:55:
Kort na D-day verklaarden krijgsgevangen duitse soldaten (moffen) aan geallieerde troepen dat zij de geallieerden terug in de zee zouden drijven. We spreken 1944, krijgsgevangen duitsers, die er nog steeds zin an hadden. Ardennenoffensief idem dito, met een lijst van oorlogsmisdaden tegen burgers en amerikaanse krijgsgevangenen (malmedy). Onder andere canadese troepen hebben de duitse troepen die deelnamen aan het ardennenoffensief zonder genade achtervolgd en afgeschoten waar dat maar mogelijk was. SS-ers hadden in 1944-1945 zowieso een slecht jaar.

De Briemusketier | 01-12-19 | 00:15
▼ 1 antwoord verborgen

We zijn dus altijd heel tolerant voor wie ons naar het leven stonden.

Jezus_Boeddha | 30-11-19 | 18:38 | 1

Iets met de andere wang enzo.

De Profundus | 30-11-19 | 19:25

Een oud lelijk gebouw uit 1957, wat een verlies. Maar goed. Boe, Europa, boe, subsidie. Zucht.

captainobvious | 30-11-19 | 18:36

Oh, wat erg! Tjonge! Het is de schuld van de VVD!

Frau Merkel | 30-11-19 | 18:36

Benieuwd waar met welke "nieuwigheden" -die mensen moeten toch wat verzinnen ipv elk jaar een sobere herinnering aan de Nederlandse oorlogsslachtoffer (met name Joden)- het committee 4 & 5 mei dit jaar weer eens mee aankomt.....!

Elder of Z. | 30-11-19 | 18:26 | 1

gokje:
- terroristen herdenken, met palestijnse turkse marokaanse en IS vlaggen.
- kaarsjes branden voor moordenaars, verkrachters en pedofielen.
- inzamelingsactie voor plofkrakers en coke uithalers.
- kranslegging om de overheid van iran te steunen
- onthullen monument voor treinkapers
- minuut herrie uit een minaret ipv minuut stilte.

prototyp | 30-11-19 | 20:44
-weggejorist-
Troumoetblijcken | 30-11-19 | 18:13
-weggejorist-
Frau Merkel | 30-11-19 | 18:13 | 1

Anno heden is het Duitsland toch nog gelukt om over Europa te heersen.

BozePaarseMan | 30-11-19 | 18:03 | 1

Duitsland heersen? Ze kunnen hun eigen problemen nauwelijks aan en de islam heerst daar spoedig in alle grote steden.

Misterspok | 01-12-19 | 09:07

Achterliggende gedacht: het gestaag doorgaan met het wissen/hér-schrijven van de geschiedenis. Over 75 jaar blijkt het onze eigen schuld te zijn dat de Duitsers hier binnen vielen.

RickVogelschrick | 30-11-19 | 17:58 | 1

Maar deze keer via min of meer democratische weg.
Dat scheelt een hoop doden, maar lukt alleen onder de randvoorwaarde dat er genoeg domme mensen buiten Duitsland zijn die stemmen vóór Duitse overheersing.
Maar dat zit wel snor in West Europa, en vooral in Nederland.

jemagookniksmeer | 30-11-19 | 18:31

Waarom zijn ze niet een paar kilometer verder in hun heimat begraven ???

Winston1 | 30-11-19 | 17:52 | 1

Zat te veel PFAS in de lichamen, dus moesten ze hier begraven worden. Met de nieuwe noodwet van de PVV - o nee 3 weken later van de regering mogen de lichamen vanzelf terug naar Duitsland lopen.

funkyd | 30-11-19 | 17:57

Met die oorlogstichting ben ik wel klaar. Sinds zij stelden dat mijn opa misschien wel vrijwillig naar Duitsland was gegaan in plaats van meegenomen voor de Arbeitseinsatz. Ik vroeg mij af waarom hij niet geregistreerd stond als slachtoffer. Het zou een geld kunnen gaan kosten... Wel een gratis treinkaartje om met de trein (!l eerte klas naar een Friedhof in Duitsland te kunnen reizen. Jaarlijks eventueel. Dus toch erkenning. Maar die kosten kunnen dan weer verhaald worden op de Duitse overheid.

Mark van Leeuwen | 30-11-19 | 17:46

"Om geen cultuurgrond te hoeven opofferen kocht de Staat der Nederlanden van de gemeente Venray, voor 5 cent per m2, dertig hectare woeste Peelgrond aan. Duitse krijgsgevangenen groeven er de graven voor hun gesneuvelde kameraden. Bij gebrek aan hout werden stoffelijke resten niet in kisten maar in linnen zakken ter aarde besteld. Commandant der doodgravers was Louis Timmermans. BIj regenweer was het kerkhof een grote modderpoel. Daarom liet Timmermans sloten graven. Het werd hem van hogerhand verboden. De haat van Hollanders tegenover Duitsers zat diep. Ook Duitse kranten berichtten over het oorlogskerkhof in Ysselsteyn. Zo vernam mevrouw Meyerbohmer dat haar zoon, die bij een vuurgevecht op de Noordzee gewond raakte en overleed, daar begraven lag. Tussen Venray en Deurne stapte zij uit de bus. Ze moest drie-en-een halve kilometer lopen; door regen en wind. Timmermans had het consigne om niemand toe te laten. Zijn vaderhart sprak. Over stalen rijplaten begeleidde hij de moeder naar het graf van haar zoon. " (uit een boekje over het verzetsmuseum Overloon)

LucaBrasi | 30-11-19 | 17:45 | 1

Mooi. Dank voor het overtikken.

Diotima | 30-11-19 | 22:23

Je kunt ook niet alles willen behouden.

Jan, Leiden | 30-11-19 | 17:14 | 1

Is geen kwestie van niet kunnen, het is niet willen.

Ruler | 30-11-19 | 17:26

Jaja en allemaal onder het mom van:

1- De Joden, dat waren ook geen lievertjes
2- De SS-ers in Auschwitz hadden ook geen makkelijk leventje
etcetc

Het eerder vervroegd vrijlaten van oorlogsmisdadigers en het huidige opkomen voor terugkeer van IS-ers en hun familie behoort tot het zelfde pak en laken.

Ervaringsdeskundige | 30-11-19 | 17:08

Toch wel een mooi en vredig gezicht, al die dooie mo.., al die strak geplaatste kruizen.

vander F | 30-11-19 | 17:07 | 2

Margraten staat er strakker bij

CaseIf | 30-11-19 | 17:51

KijkT. Met U kan ik praten!

RickVogelschrick | 30-11-19 | 17:54

Zoiets van over 10 jaar staat ergens een memorial voor ISIS-deelnemers ...?

Elder of Z. | 30-11-19 | 16:58

Nu we het toch over tolerantie hebben, heeft Marco van Basten al gereageerd?

De Briemusketier | 30-11-19 | 16:52 | 2

Ja, hij maakte er een 'grapje' over...!

Nemo_Tenetur | 30-11-19 | 17:14

Drei liter.

Dutch_Holland | 30-11-19 | 17:19

Kort samengevat:

Een markant gebouwtje uit 1957 maakt plaats voor een educatiecentrum met multifunctionele ruimten.

Ik denk dat dat oude huisje niet klimaat-/CO2-/milieucentraal was te krijgen met verbouw en/of renovatie, en dus was sloop en nieuwbouw beter. En nu komt er een klimaat-neutrale centrum voor terug, met dubbelglas, zonder gas aansluiting, wellicht zelfs met zonnepanelen op het dak en natuurlijk een warmtepomp, en oplaadpunten voor te bezoeken Tesla-rijders. die op hun beurt dan kunnen kijken naar de geëxposeerde foto's van het inmiddels gesloopte markante gebouwtje uit 1957. Maar misschien zie ik het verkeerd, hoor.

kweethetooknietbeter | 30-11-19 | 16:50 | 4

Als we echt geluk hebben misschien zelfs een islamitisch 'centrum'... U weet wel, voor verbinding met de vele Marrokanen die de oorlog voor ons hebben gewonnen...!

Nemo_Tenetur | 30-11-19 | 17:17

@Nemo_Tenetur | 30-11-19 | 17:17: Er was tijdens de EU van 1939-1945 wel een Balkan- Moslim SS divisie. Vrijwilligers tegen de Joden. De SS was met de vele nationaliteiten wel een multi-cultie organisatie, van de Nationaal Socialisten.

Winston1 | 30-11-19 | 17:58

@Winston1 | 30-11-19 | 17:58: Jawel, de Handschar Divisie. Gingen op de Balkan zo te keer dat het zelfs voor Nazi kopstukken te gortig werd.

Piet Karbiet | 30-11-19 | 19:33
▼ 1 antwoord verborgen

Een begraafplaats met SSers, afgeknalde collaborateurs, en opgehangen oorlogsmisdadigers. Die hadden ze natuurlijk meteen moeten verassen en in de Maas moeten gooien. En een tolerantiepaviljoen op een mofrikaanse houten jassenpark is de spreekwoordelijke vlag op een strontschuit. Al moet je het de moffen nageven dat het ze weinig uitmaakte wie ze doodschoten. Dat dan weer wel!

De Briemusketier | 30-11-19 | 16:46 | 10

@van der g | 30-11-19 | 23:14:
En likewise de papoeaas over indonesiers.

De Briemusketier | 30-11-19 | 23:48

@horsteknots | 30-11-19 | 17:11:
Mijn opa mocht verplicht een paar jaar aan de Atlantikwal gaan metselen in Scheveningen, en als dank een hongerwinter als bonus. Had ie het niet gedaan hadden de moffen 15 van zijn dorpsgenoten tegen de muur gezet. Zo gezellig was dat toen met de Wehrmacht.

De Briemusketier | 30-11-19 | 23:54

@Dutch_Holland | 30-11-19 | 18:44:
De moffen hebben twee keer een wereldoorlog veroorzaakt omdat ze graag achter dictators aanliepen. Het besef dat een parlementaire democratie & rechtstaat beter werkt moest er eerst ingebombardeerd worden. Waarvan acte.

De Briemusketier | 30-11-19 | 23:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat er veel smerige hufters in Ysselsteyn liggen is evident.
Maar er liggen ook veel dienstplichtige jongens die geen dienst konden weigeren.

Komen er nu daadwerkelijk 34.000 bezoekers per jaar?
Gemiddeld 93 per dag? Ik betwijfel dat.
Met meer bezoekers zal de waanzin van oorlog wellicht bij meer (jonge) mensen doordringen.
Elke oorlogsbegraafplaats is al erg indrukwekkend, maar op zo'n hele grote komt de waanzin van oorlog echt bij je binnen.

Wel jammer van het gebouwtje van kapitein Timmermans.
Waar overigens de Timmermannsweg niet naar vernoemd is.

Ik heb ooit een foto gezien van zijn pensionering.
Had men bovenop het straatnaambord een bordje met 'is' bevestigd:
Timmermanns is weg.

Ben-Bataaf | 30-11-19 | 16:46

Nog steeds worden in Europa niet gemarkeerde graven van gesneuvelde Duitse soldaten geruimd en de restanten opnieuw begraven in Duitsland. Aan de restanten is goed te zien wat de gevolgen zijn van een kogel of een stuk metaal, versplinterde botten, afgezaagde benen.
www.youtube.com/watch?v=ym8GN0NUXCo

Cerpio | 30-11-19 | 16:33 | 2

Indrukwekkend.

Ben-Bataaf | 30-11-19 | 17:55

Dank voor je verwijzing.
Dit was ons werk als dienstplichtige in het 402e Gravendienst detachement.
Het verdwijnen van het kantoorgebouw van kapitein Timmermans sluit een eerbiedwaardig en gedenkwaardig stuk militaire historie af.

roomserdan | 01-12-19 | 09:41

Urmm wat voor rol speelde een gebouwtje dat in 1957 werd gebouwd in een oorlog die 12 jaar eerder eindigde?

Mijn GS nick magnie | 30-11-19 | 16:32 | 1

Dat, dus. Blijkbaar heeft de stichting wat tijd over...

Goldfinger | 30-11-19 | 17:27

Doordat de nederlandse overheid zo tolerant was om de jodendossiers netjes over te dragen zijn er zoveel weggevoerd...als dat ook in het guitige centrumpje gaat staan ben ik voor.

dhrat | 30-11-19 | 16:27 | 2

Ja en dat ze me dezelfde tolerantie onze nieuwe "bezetters" (ik zeg het maar eufemistisch) op een nog grotere schaal toelaten. Misschien kunnen ze alvast wat extra grond in de buurt aankopen.

SchweinchenDick | 30-11-19 | 16:32

dhrat
In heel Nederland 100.000 Joden gedeporteerd waarvan 60.000 in Amsterdam. Bekend zijn de verhalen van Amsterdamse ''Jodenjagers'' en vergeet niet de talloze Joden (Anne Frank) die verraden werden door Nederlanders. Als ik dan die Dokwerker zie aan de Wibautstraat besef ik weer hoe benepen en hypocriet Nederlanders eigenlijk zijn.

van der g | 30-11-19 | 23:02

Wereldoorlog tweeëneenhalf is nu in volle gang.

am*dam | 30-11-19 | 16:26

Ze zijn bang dat het een bedevaart plaats voor extreem rechts word,zal wel de smoes zijn,ja iets slopen kunnen we als de beste.

wiers | 30-11-19 | 16:23 | 1

Dat slaat dus als Kut op Dirk.

Papa Jones | 30-11-19 | 16:29

Het is een lange brief, als ik het even mag samenvatten zijn ze tégen het slopen van het gebouwtje, maar dat is dus net gesloopt.
Brief is dus niet alleen veel te langdradig, maar ook nog eens te laat.

Papa Jones | 30-11-19 | 16:22 | 1

Oh wacht, je moet helemaal op het einde op 'niet blij' klikken, dan wordt e.e.a. duidelijk.

Papa Jones | 30-11-19 | 16:28

WOII is nog dagelijks om ons heen. Er gaat geen dag voorbij of er is wel een verwijzing in het nieuws of je rijdt langs monumenten. Misplaatste opmerkingen zijn nog altijd misplaatst. Iedereen maakt ellende mee. Mensen laten jarenlang slaapkamers in takt van hun kinderen. Maar er komt een moment dat die leeg gaat. En dan komt er iets kleins voor in de plaats.
Waarom kan onze maatschappij dat niet. Het land staat nog steeds vol met betonnen kruizen. Wij kunnen niet nieuwe generaties maar blijven opzadelen met het herdenken om het herdenken. Ik heb van mijn opa's nog verhalen gehoord over de oorlog. Maar als mensen niets meer uit de eerste hand horen gaat, denk ik, de gedachte achter het herdenken volledig verdwijnen. Laten we hier zelf iets op bedenken voordat een nieuwe generatie zegt hoppaaaa en nu met de shovels erover want niemand snapt meer waar het over gaat.

Leptob | 30-11-19 | 16:08

Waar liggen de veterinnen?

RickTheDick | 30-11-19 | 16:02 | 3

grappig?

ruudvangeelen | 30-11-19 | 16:09

"volledig betaald wordt door de Amerikaanse overheid. Kosten circa 7 miljoen dollar en geen cent subsidie" heh?

John McClane | 30-11-19 | 16:02

Een Hollander en Duitser wandelen op 4 mei door een Nederlandse straat. De Duitser vraagt de Hollander waarom de vlaggen halfstok hangen. Daarmee eren wij de gevallen geallieerden uit de 2e Wereldoorlog zegt de Hollander. Aber, aber, er zijn ook veel Duitsers gesneuveld in de 2e Wereldoorlog, aldus de Duitser. Ja, dat klopt zegt de Hollander, en dat vieren we morgen.

padbuffel | 30-11-19 | 15:58

Dat van Margraten klopt niet helemaal. Ja, de Amerikanen betalen vrij veel. Alles is een groot woord. Ooit kregen we op school een graf toegewezen om een beetje te verzorgen, voordat de herdenking zou plaatsvinden. Tot op de dag van vandaag doe ik dat nog netjes 2x per jaar. Het is een jongeman van 17 jaar. Ik ben niet de enige die dat is blijven doen. Jong, oud, maakt niet uit. Je doet het gewoon en denkt eventjes aan de waanzin dat oorlog is.

Klappernoot | 30-11-19 | 15:52 | 1

Respect...

Bill le Koek | 30-11-19 | 16:00

In Venray doen ze heulegaar niet zo moeilijk over het vernietigen van cultuurgoed. Staat dat klooster van die Maharadja daar niet ook? Dat had die knakkert gekocht en toen hij zijn porsches daar parkeerde kwam hij er ineens achter dat de voordeur niet aan de spiritueel aanbevolen kant stond. Toen wilde hij het afbreken en dat mocht niet maar hij deed het toch gewoon. En de gemeente Venray laat dat allemaal gebeuren.

Ze hebben het misschien te druk met scoreborden van ontsnapte TBS-ers bijhouden....

treintrien | 30-11-19 | 15:51 | 3

Vlodrop, ook met een V, bijna goed.

Ben-Bataaf | 30-11-19 | 16:03

Dat was Vlodrop, 50 km verderop. Maar alles buiten de randstad ligt op 1 grote hoop toch Trien?

Zueco | 30-11-19 | 16:06

@Zueco | 30-11-19 | 16:06: Ha, correct, ik was wat door de war aan het halen. Deze Trien had nog niet genoeg koffie gehad.

treintrien | 30-11-19 | 16:35

Ja, dus?

Amsterdamsko | 30-11-19 | 15:50

Kapitaalvernietiging zowel cultureel kapitaal als financieel kapitaal. Brutaal.

ecologiste | 30-11-19 | 15:49

Probleem is dat er ook 500 heel (en veel erger) slechte Duitsers liggen, trefwoorden; sadisme, moordenaars, door en door slecht. Daar kunnen die duizende andere jongens niets aan doen, maar ik begrijp dat ieder deftig oorlogs"cultuur" centrum niet past.

grindbak | 30-11-19 | 15:48

Vergeten ze niet een torentje met een halve maan op dat Tolerantiepaviljoen te zetten? Zodat de bevolking weet tegenover welke geimporteerde gewelddadige doctrine we tolerant moeten zijn?

2voor12 | 30-11-19 | 15:47 | 1

Of een felgele jodenster! Als er daar niet zo veel van in Amsterdam hadden gewoond, hadden de moffen nooit Rotterdam plat gegooid.

En maar bomkraters blijven graven op onze mooie stranden. Alsof we ons lesje nog steeds niet geleerd hebben.

Hetkanverkeren | 30-11-19 | 16:14

Mooi, het wordt hoog tijd dat we bepaalde culturen wat tolerantie gaan bijbrengen.
Of begrijp ik het weer verkeerd?

Harry Turtle | 30-11-19 | 15:36 | 1

Ze hebben nu zelfs een nieuwe naam voor die cultuur namelijk "plunderjeugd"

pejoar | 30-11-19 | 15:41

Tolerance is the refuge of men without conviction. Ooit van een reaguurder gejat en o zo waar.

boccelullus | 30-11-19 | 15:35 | 5

Tolerance is the virtue of the man without convictions.

G. K. Chesterton

Geen dank.

Vageling | 30-11-19 | 16:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Die ken ik nog niet, wel verwarde mannen, suikerspiegel patiënten, plunderjongeren, kansenparels en nog veel meer van dat fraais. Tolerantiepaviljoen kan daar gewoon nog wel bij. Ruimte genoeg in Nederland.. euhh in de herberg.

silletje | 30-11-19 | 15:34

Op zich wat vreemd, maar het gaat hier dus om een ondergrondse Moffen-samenscholingsplaats
Vervuil daar onze Vaderlandsche bodem niet mee ja

Tobi | 30-11-19 | 15:31

Wat is nu precies het probleem?

wapster | 30-11-19 | 15:30 | 4

Tsja dat zie ik ook niet.

Berbaar | 30-11-19 | 15:46

Alle subliminal stimuli nou es an toe zeg.. ik zie steeds frenske als kapitein iglo op me af koersen.. Sterk spul dit.

Shareholder II | 30-11-19 | 15:55

@wapster
Geen idee wat het probleem is.
Het is in ieder geval geen juichbrief, dat is zeker.

Papa Jones | 30-11-19 | 16:25
▼ 1 antwoord verborgen

Wat mij betreft een prima oplossing. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat we niet alleen de VS laten betalen voor hun graven maar daar gaan ook de VS over.

lingo star | 30-11-19 | 15:28

Geschiedenis is de bron van het leven. Denk daar maar eens over na.

Poesman | 30-11-19 | 15:28 | 10

@Premier Trutte | 30-11-19 | 17:30: Gaap. Je snapt niets.

Sitting_targets | 30-11-19 | 17:36

@Premier Trutte | 30-11-19 | 18:06: O wat flauw

Sitting_targets | 30-11-19 | 18:28
▼ 7 antwoorden verborgen

Uiteindelijk draait echt alles maar om 1 ding; geld.

Zo ook dit, het liefst over lijken, wat dat is zooo zielig, de meeste levenden zijn immers bang voor de dood en de connotatie is altijd zo ellendig he, een opeenvolging van kommer en kwel en misère is het; zo'n oorlog en dan ook nog doodgaan.
Het zijn immers ook mensen geweest, alsof dat gvd een verdienste is van een zak knoken, dat ie ooit mens was.
Nee, dan liever tolerantie, want dat is zo'n mooi, warm woord, to-le-ran-tie, ook voor uw bezetter.

Yumi | 30-11-19 | 15:27

Tja pandjes op begraafplaatsen eigenen en exploiteren voor toeristen is de nieuwe hobby van luitjes zoals Prins Bril, binnenkort ook naast uw familie? www.missethoreca.nl/restaurant/nieuws...

HdJ | 30-11-19 | 15:22

Waar bevinden zich eigenlijk de Slavenbegraafplaatsen in Nederland?

Kuifje-in-de-EU | 30-11-19 | 15:22 | 3

Die zijn allen gecremeerd.

R. Skickr | 30-11-19 | 15:25

@Kuifje-in-de-EU
Op de Joodse begraafplaats 'Beth Haim' in Ouderkerk aan de Amstel is een aantal Surinaamse slaven begraven. De namen daarvan zijn op één na - Eliaser - onbekend.

Amsterdamsko | 30-11-19 | 15:49

Wat een waanzin. Een beetje betalen voor de moffen. Misschien ook nog een standbeeld van Hitler en een herdenkingsdienst op zijn sterfdag. Moet kunnen.

R. Skickr | 30-11-19 | 15:22

The museum of tolerance... Bekend van South Park.

Muxje | 30-11-19 | 15:21

Dit is niet de grootste ter wereld, wel in Nederland. Over de grens, in Lommel, liggen 38.000 Duitse militairen begraven. En is een ontmoetingsruimte/café.

Gazelle | 30-11-19 | 15:21 | 3

inclusief Bierkeller

Tobi | 30-11-19 | 15:28

Met bierkelder?

Stormageddon | 30-11-19 | 15:29

LOL @Tobi | 30-11-19 | 15:28:
GMTA

Stormageddon | 30-11-19 | 15:30

Wacht even. Het gaat dus om het gebouwtje? Of om de subsidie voor het gebouwtje?

Polarisator | 30-11-19 | 15:20

Timmermans en gerespecteerd in dezelfde zin. Ik schrok eventjes.

R. Skickr | 30-11-19 | 15:16

Eigenlijk moeten we de Duitsers uitnodigen om er bij te zijn bij de dodenherdenking en een krans te leggen op de Dam. Er zijn tenslotte heel veel Duitsers overleden in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Osdorpertje | 30-11-19 | 15:15

Oooooooh wat zijn wij goed, kijk ons een doneren aan de moffen en de Nederlandse SS-ers, wij pas GUT, echt superGUT, kijk naar ons, gut doen met andermans poen.

Yumi | 30-11-19 | 15:12

Mooi man dat we dat voor de Duitsers betalen als een soort van dank voor het vijfjarig bezoek zegmaar.
En ja die fucking bevrijders wie wil daar nou geld voor neerleggen.

IkWilOokWatZeggen | 30-11-19 | 15:09

Er zal ongetwijfeld wel weer een overeenkomst worden gevonden tussen toen en nu waarbij de bezoekers worden gewaarschuwd voor Baudet en Wilders.

ginosino | 30-11-19 | 15:09 | 1

Yep, anders geen soepsidie.

Afgeschminkte Bassie | 30-11-19 | 15:14

Ik ben altijd heel erg intolerant richting personen en organisaties die het woord 'tolerantie' bezigen. Zo zijn er wel meer woorden die een vieze politieke geur hebben gekregen in deze tijden van newspeak.

Abject | 30-11-19 | 15:09

Triest!! Maar ja met D66 in het college en een PVDA’er als burgermeester is het meer dan logisch. Ook CDA laat zien dat na vooral Balkende het bergafwaarts is gegaan met de ooit christelijke partij... nu CDA = Chaotisch Deug Appél geworden.

ja-nee-misschien | 30-11-19 | 15:08

Zonder toekomst geen geschiedenis

rein9576 | 30-11-19 | 15:08 | 1

Zonder toekomst ben je dood, maar een geschiedenis heb je gedaan.

Mr.Crowley | 30-11-19 | 15:35

Zonder geschiedenis geen toekomst.

Ciconia | 30-11-19 | 15:04 | 1

Zonder heden geen verleden.
Maar van de geschiedenis leert de mens niets.
En dat, terwijl wij een geschiedkundig geschoolde MP moeten aanstaren.
Stelt allemaal geen fuQk voor.
Geschiedenisles haal ik uit mijn eigen boeken.

chicago river | 30-11-19 | 15:23

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken