Radeloze ouders Thijs Hermans klopten tot twee keer toe aan bij gekkenhuis, werden afgewimpeld
"Ga maar weer naar huis joh"
Dan ben je een nabestaande van de door Thijs Hermans neergeprikte Diny of Frans en dan hoor je dat de ouders van Thijs vóór die moorden (en na de moord in Den Haag) ten einde raad en tot twee keer toe bij GGZ-instelling Mondriaan hebben aangeklopt. "Hij vertoonde ‘bezeten gedrag’, was gewond, sliep amper en jaagde zijn omgeving angst aan. Daarom gingen zijn ouders op zondag met hem naar de spoedeisende psychiatrie voor opname. Twee psychiaters ‘stelden de ouders gerust’ dat het slechts om bijwerkingen van zijn nieuwe ADHD-medicijn ging. Ze moesten weer naar huis, bevestigen bronnen." Maandag (een dag voor de moorden) was Thijs nog steeds van de kaart, trokken de ouders opnieuw aan de bel, maar werden ze wederom WEGGESTUURD. Ja joh, gaan jullie maar weer gewoon lekker naar huis, puzzeltjes maken. Ga maar lekker de krant lezen. Ga maar lekker televisie kijken. Ga maar lekker joggen. Ga maar lekker koffie drinken met de buren. Ga maar lekker een taart bakken. Ga maar lekker een rondje met de hond wandelen. Ga maar lekker bij de lokale voetbalclub kijken. Ga maar lekker boodschappen doen. Ga maar lekker je e-mail checken. Ga maar lekker uit eten. Ga maar lekker naar een museum. Ga maar lekker bij familie op bezoek. Heel frappant, want dat zijn nou PRECIES allemaal dingen die Frans en Diny niet meer kunnen.
Reaguursels
InloggenGelukkig krijgt kwakzalvend deugmeisje met een Inholland diploma psychologie straks weer een mooie kans met de terugkerende haatlarven uit Syrie.
het vertrouwen in de GGZ is nul. triest
Er was weer een "blanke" dader nodig voor de statistieken.
Was destijds met Panhuys ook zo. Dan hoefde men het tenminste niet meer over Gökmen Tanis te hebben.
Het duurt lang en bloederig voordat mensen uit hun socialistische slaap komen en tot de conclusie komen dat uw hoogste autoriteit zegt u een ideaal verzorgingsstaat aan te bieden maar dat dit in wekelijkheid heel wat anders is. Een eigen belang is heel heel wat anders dan een eigen ideaal. Ik zou zeggen begin er weer eens voor te vechten.
Stond er toevallig ook in de bijsluiter van dat ADHD-medicijn dat gebruik 'de dood tot gevolg kan hebben' maar werd dat te eenzijdig uitgelegd misschien?
goeie haha. heb zelf jaren die medicatie gehad en na een infarct maar mee gestopt. de cardioloog wilde niet hardop zeggen dat het er mee te maken had, maar gaf toch wel wat steken onder water zeg maar
@omeP | 16-11-19 | 17:59:
En reken maar dat die duikmessen gróót zijn, man!
@ De waard zijn gast | 16-11-19 | 16:55 |
Alsw je maar genoeg overdoseert, ga je zelfs van paracetamol kapotdeaud. wibnet.nl/mens/11-dodelijke-doses-van...
@F. von Zeikhoven | 16-11-19 | 18:30: klopt, mijn zus slikte er 100 van 500 Mg, haar vriend belde de huisarts en die zei: geef haar maar een soepje, komt wel goed. Ben blij dat mijn zus nu dankzij een levertransplantatie nog leeft én gelukkig is, en dat die huisarts met pensioen is.
@F. von Zeikhoven | 16-11-19 | 18:30:
Klopt, ik refereerde alleen niet aan zijn eigen dood...
Psychiaters. Wereldvreemde lui, die na jarenlang op andersmans kosten studeren en uitvreten arrogant alles beter weten, inclusief ouders die duidelijker dan duidelijk aangeven dat hun zoon op het punt totaal door het lint te gaan weg te wieberen, want 'bijwerkingen'. Waarna ze 'met de kennis van nu' zichzelf vrijpleiten. Op naar het volgende fiasco. Maar vooral blijven geloven in je eigen superioriteit en zeker in de maakbaarheid van de samenleving, de aloude socialistische waanzinnige gedachtenkronkel
Ik wil niet ontkennen dat er iemand een grove inschattingsfout gemaakt heeft, maar als je iedereen opneemt van wiens ouders dat een goed idee vinden mag het budget van de ggz wel verdrievoudigen.
Goed idee, weg met de psychologie. We laten het gewoon aan de ouders over. Jos de storingsmonteur weet zeker dat het een goed idee is.
@bulk | 16-11-19 | 16:31:
En zit GeenStijl ineens zonder reaguurderts...
@Zoiets | 16-11-19 | 17:38:
Klopt. Ik bel jos al jaaaaren. En iedere keer voor wat anders, want wat hij behandeld heeft, doet het daarna nooit meer. Ook storen niet...
De psychiater kijkt met academisch gevormde ogen, de ouders voelen al zijn hele leven alles aan, raad eens wie er het meeste weet van die jongen?
Heb je wel gelijk in. Maaaar. Academisch gevormde ogen. Bedoel je, dat je dan per definitie het oordeel van 'gewone' mensen als niet ter zake doende beschouwt? Of heeft zo 'n academicus er echt verstand van? Mijn indruk, door vele keren in de krat te lezen dat 't weer eens is mis gegaan tijde 's het verlof van een tbs'er, is dat men ook gewoon maar wat aanklooit, zoals de meeste mensen . Is niet erg, maar geef dat dan toe.
Een drama voor de familie van de slachtoffers en de ouders van deze zwaar gestoorde jongen.
Hoe denkt deze beul over de doodstraf?
Dat soort hevige bijwerkingen zijn toch ook een reden iemand even op te nemen, je moet toch weten of ze tijdelijk zijn of blijven, zodat er andere medicatie komt?
Kan, er had in ieder geval een bloedonderzoek gedaan moeten worden naar de bloedspiegel van de bedoelde medicatie. Dan was de bijwerkingen-uitspraak wetenschappelijk onderbouwd geworden. Labuitslagen liegen niet. Behalve in de sport, daar dan soms weer wel...
De personen die deze beslissing namen om hun naar huis te sturen dienen een beroepsverbod te krijgen voor het leven. Overduidelijker falen in je functioneren dan dit kan simpelweg niet.
Hetzelfde was met Tristan van der Vlis. Ouders trokken meermaals bij de politie aan de bel. Politie had wapenvergunning nooit mogen afgeven en moeten intrekken.
Welke adhd medicatie precies zou dan als bijwerking zulk ontremd gedrag hebben als er volgens het voorschrift gebruikt wordt? Bij een adhd behandeling hoort ook psycho-educatie voor de direkte familie, hier de ouders. Daarin wordt onder meer verteld wat de beoogde effekten van de beschikbare farmacotherapieën zijn, en welke bijwerkingen er kunnen optreden, in welke prevalentie en mate.
Eerder dit jaar is de vernieuwde bijgewerkte richtlijn ADHD Bij Volwassenen door de Gezondheidsraad gepubliceerd. Die is hier richtlijnendatabase.nl/richtlijn/adhd... te raadplegen. De richtlijn bevat de laatste kennis stand van zaken van de medicatiesoorten die in Nederland bij deze aandoening kunnen worden gebruikt onder medisch toezicht.
Het is helaas nog steeds een voorkomende situatie dat een algemeen opgeleide psychiater specialistische aandoeningen behandelt zonder dat die beseft onvoldoende specifieke deskundigheid te bezitten om de patiëntveiligheid te kunnen bewaken. Bij somatische aandoeningen komt dit veel minder voor. Het is zaak dat het idee van een 'geest' wordt losgelaten. Er is ook geen ziel. De mens is een neurobiologische functie van een verzameling scheikundige elementen. Meer niet Als er ook maar één van die basiselementen mist, bestaat er geen mens. Het is een simpel systeemtype. Natuurlijk, de samenstelling die ons maakt tot wat we zijn, is complex. Daarom zouden de techneuten die aan defekten van ons sleutelen ook minimaal een IQ van 130 moeten mogen hebben. Helaas kun je met een IQ van 110 al basisarts worden, vertelde een meer dan hoogbegaafde medisch specialist me vijftien jaar geleden al eens. Mensen met een te laag IQ toelaten tot de beoefening van de geneeskundige gezondheidszorg is vragen om ongelukken...
Je doet je naam eer aan. Een mens bestaat uit geest, ziel en lichaam en we weten er veel te weinig van om effectirf iets te kunnen doen, dus doen we gewoon trial and error met medicijnen. En als zoonlief dan midden jn de nacht dan het knstituug met een pdychose op stelten zet, roept de slaapwacht dat ie zijn bek moeg houden of van het terrein gezet wordt.
Alles draait om geld. Er zijn goede jndividuen maar het systeem is door en door rot.
@Teeweetwee | 16-11-19 | 14:11: excuus voor de typos. Ik reageerde emotioneel.
@Teeweetwee | 16-11-19 | 14:11:
Al die logen en peuten moeten eerst maar eens leren
hoe men een "'gediplomeerde"" patient herkent.
Tip, als je ze niet "'triggert"" kom je er niet achter, of te laat.
Leg mij eens uit wat het geweten is.
Dit klinkt als een enigszins geborneerd neurobiologisch verhaal van iemand met goede connecties met big pharma, met alle respect. We laten de illusie van uw geest voor alle zekerheid alvast los
@Klappernoot | 16-11-19 | 15:27:
Geweten is een overlevingsmechansme.
@Teeweetwee | 16-11-19 | 14:11:
Uit welke atomen bestaan jouw geest en ziel dan precies?
@Teeweetwee | 16-11-19 | 14:12:
Dat mensen in crisis op onwenselijke momenten een instelling uitgegooid worden, is crimineel. Niets meer en niets minder...
Ouders kennen hun kroost als de beste en als die dan aan de bel trekken dan moet je als psychiater dit juist serieus nemen. Ouders brengen hun kind niet voor hun lol naar een psychiater en als je dan niet serieus genomen wordt is dat heel erg, die ouders waren vast wanhopig anders doe je dat niet.
+1 , dwalers met zoveel intelligentie maken zich normaal zelf "op tijd" van kant, de 3 "externe" moorden moeten door drugs/"medicijnen" zijn gestimuleerd. In de 27 jaren van zijn leven moeten er toch eerder signalen zijn geweest, die blijkbaar door omstaanders, tegen beter weten in genegeerd werden.
@grindbak | 16-11-19 | 13:47: Dwalers, met of zonder intelligentie, horen goede hulp te krijgen in plaats van zichzelf van kant te moeten maken. Al zijn er nog zoveel signalen door familie aangedragen, veelal werden deze in dit soort gevallen genegeerd door de hulpverlening. De hulpverlening die zich na de ramp onaantastbaar achter privacy verschuilt.
@miss error | 16-11-19 | 14:29: Uw bericht straalt warmte en zorg uit maar vergeet aub onze zgn zorgverlening, dat systeem is opgetuigd via papier/digi-werk en heeft niets meer te maken met de "oude" garde die exact wist hoe om te gaan met prikkelbare mensen in moeilijke fases/tijden.
@grindbak | 16-11-19 | 15:03: indeed indeed
Het probleem is dat geen enkele psychiatrische "ziekte" objectief gevalideerd is als ziekte, maar dat sets van klachten/symptomen tot "ziekte" benoemd worden. Een betere term zou psychiatrisch "syndroom" zijn (wat letterlijk "samenkomst van klachten" betekent).
Ter vergelijking: koorts bijvoorbeeld is geen ziekte. Het is een aanwijzing voor een ziekte. De onderliggende ziekte kan veroorzaakt zijn door bacterien (die behandeld kunnen worden met antibiotica) of virussen (die NIET behandeld kunnen worden met antibiotica). En als je te lang op het strand in de hete zon blijft liggen dan krijg je ook iets dat lijkt op koorts, maar dat moet je niet behandelen met antibiotica maar met koeling.
Psychiatrische "medicijnen" zijn niet meer dan psycho-actieve stoffen die invloed kunnen hebben op psychiatrische klachten. De term "medicijn" is in dit geval een marketingterm. Het is onduidelijk wat de onderliggende ziekte is, en het is onduidelijk wat het "medicijn" daar voor invloed op heeft. Het standaard verhaaltje is meestal "je mist een stofje in je hersenen" maar als je vraagt "laat me de labtests dan eens zien" dan zijn die er niet, en gaan ook niet gemaakt worden. Er zijn geen objectieve bloedtests of andere tests die welke psychiatrische "ziekte" dan ook aantonen.
De psychiatrische "medicijnen" zijn vaak erg nare stoffen die ernstige "bij"werkingen kunnen hebben. Zo krijgt ongeveer 3% van de Prozac gebruikers ernstige moord- of zelfmoordneigingen, met name bij gebruikers die dat soort neigingen daarvoor niet hadden.
Verder zijn veel psychiatrische "medicijnen" verslavend (waardoor je op zijn best het ene probleem vervangt door het andere probleem), en doen vaak niet meer dan de onderliggende problemen (tijdelijk) onderdrukken in plaats van genezen. En sommige van de "bijwerkingen" zijn permanent en blijf je houden zelfs als je weer afgekicked bent van de psychiatrische "medicijnen". Zo veroorzaken antidepressiva soms impotentie, en er is geen garantie dat die impotentie weer verdwijnt zodra de gebruiker stopt met het "medicijn". En dan heb je extra reden om depressief te zijn.
En Cold Turkey afkicken van psychiatrische medicijnen is levensgevaarlijk, dat kan een ernstige psychose veroorzaken.
Kortom, psychiatrische behandelingen: het middel is soms erger dan de kwaal.
kijk es aan, een beetje achtergrond info. Ik volg het niet meer echt maar ik heb de indruk dat dit langzaam bij de bevolking begint door te dringen.
Het zijn moment opnamen waar een label aan geplakt word. Jij bent gek of niet.
Wat moet gebeuren is dat een persoon 24/7 gevolgd word door 1 en dezelfde persoon/arts.
Dan pas kun je zeggen.. deze is maf of redelijk of helemaal normaal volgens onze maatstaven. Niet na een paar uur per dag. Je kan jezelf er op voor bereiden als patiënt.
Je kan jezelf niet voor doen als iemand anders 24 uur per dag als je geestelijk gezond bent. Je valt dan door de mand.
Een week 1 op 1 in een rustige omgeving en je weet precies wat de ander denkt en voelt.
Daar kun je dan een behandeling ( of niet ) op stellen.
De vergispsychiaters voor het tuchtcollege slepen, daar ondeskundig laten verklaren, vervolgens Een levenslang beroepsverbod laten opleggen en daarna in een civiele procedure helemaal de t*fus faillietprocederen. Daarna blijven doorgaan met civiel financieel-juridisch hinderlijk volgen...
Klinkt als: links aanpakken
:) thnx. dat had ik even nodig
dit heb ik achter me gelaten, het is me nooit overkomen gelukkig, maar ik ken collega's die door ernstig gestoorde mensen helemaal kapot zijn gemaakt, vaak geholpen door mensen met uw inquisitie-mentaliteit.
Die psychiaters hadden ervarings-deskundige moeten zijn maar waren het niet.
Dus ongeschikt vooor hun job en zouden verwijderd moeten worden uit hun vakgebied.
De door hen gemaakt fout is te ernstig en had te grote gevolgen voor een Mea culpa.
Er lopen talloze gekkies los waarvan familie, kinderen, vrienden, buren etc jarenlang talloze malen proberen de instanties duidelijk te maken dat het niet goed gaat terwijl t gekkie zelf beweert dat er helemaal niets aan de hand is. Het trieste is dat deze gek ook nog eens is gaan moorden.
Ga maar iets doen wat ons geen geld of moeite kost.
Verloopt volgens plan. Alle PZs zijn inmiddels gesloten. Alle gekken de straat op gestuurd.
Deze mensen zijn ziek, net als iemand met een gebroken been. Ze hebben hard een goede diagnose en behandeling nodig. Het is knettergek dat ze dat niet krijgen, ondanks dat ouders er om smeken.
@miss error | 16-11-19 | 12:34: er wordt dan gezegd dat de ouders er te dicht bij staan en niet de expertise in huis hebben. Dit in tegenstelling tot de professionals, die hebben de expertise natuurlijk wel.
@Crankhead | 16-11-19 | 12:47: Klopt, de behandelaars kijken vaak niet eens serieus naar de patiënten om, zoals ze ook Thijs H. wegstuurden. De ouders, die alles over hun kind weten, wordt niet eens naar geluisterd.
Hebben die GGZ-medewerkers ook geen gut-feeling, zo van, die ouders zouden best eens gelijk kunnen hebben, tenslotte, het zijn zijn ouders en die kennen hem het beste. Even een paar tikken op de computer en je hebt zijn dossier, zoveel moeite is dat dan toch niet?
Het enige wat er toe doet is het protocol.
"met hart en ziel" is vervangen door "geinstitutionaliseerd wantrouwen"
Protocol, ja, helaas werkt het zo, het hokjesmodel, maar alleen zijn we geen mechanische wezens, we zijn mensen en dan werkt zwart/wit redeneren niet, we zijn bij wijze van 1 groot grijs gebied
De oplossing zou gewoon moeten zijn om de GGZ-behandelaars in dit soort gevallen te vervolgen voor dood door schuld. Als ze welbewust agressieve personen met een haperende bovenkamer laten rondlopen, wordt het tijd om zich bij een rechter te verantwoorden, mochten die patiënten over de schreef gaan.
Probleem is dat tegenwoordig 'behandeltrajecten' zich beperken tot een goed gesprek en een paar pilletjes aanbieden. Sinds die Jolanda Venema-affaire lijkt het of het opsluiten en/of vastketenen van evidente probleemgevallen geheel not done is.
@Festen | 16-11-19 | 13:28: nou je haalt je wel wat op je hals, en als je per ongeluk toevallig het verkeerde hokje aanvinkt ben je gelijk de lul, vanaf het moment dat je iemands hand geschud hebt ben je verantwoordelijk als behandelaar, vervolgens check je en zie je dat je budget voor dat type probleem vol is dus moet je er liefdewerk van maken anders had je hem geen hand moeten geven.
Beide psychiaters voor 20 jaar opsluiten. Dan hebben ze tijd om eens over hun pseudo wetenschappelijk gezwets na te denken.
Doe niet zo achterlijk, als je dat wil dan ga je maar in de VS wonen.
Als ze zich aan het protocol hebben gehouden kan je ze niks maken
Jullie verwijzen naar het dossier van de AD. Maar ook GS heeft een dossier : https://www.geenstijl.nl/5147576/thijs-hermans-bezocht-ggz-kliniek-in-heerlen/ waaruit blijkt dat Omroep West ook een dossier heeft : https://www.omroepwest.nl/nieuws/3830921/Voormalig-werkgever-Thijs-H-geschokt-Hij-is-zeker-geen-seriemoordenaar Had ik het dossier van de NOS al genoemd ? "Ome Thijs heeft de prijs in de voetbal pool" zong ooit Toon Hermans of was het Wim Zonneveld ?
Bijwerkingen van medicijnen daar zou ook eens een keer beter onderzoek naar moeten worden gedaan. Heb al een aantal keren in mijn omgeving mensen totaal zien veranderen; mensen die stress hebben door werk en dan antidepressiva voorgeschreven krijgen, psychoses krijgen en zelfmoord plegen bijvoorbeeld.
Niet alleen de bijwerkingen. Een groot deel van de patienten verzet zich tegen behandeling of saboteert de behandeling door bijvoorbeeld drugs- of drankgebruik. Dat zie je ook bij patienten. Het is de schuld van de pillen, van de behandelaars, van de omgeving, dus zit men te k*tten met die pillen, wijst men behandelaars (al dan niet beleefd) de deur en sluit men zich af. Dat het probleem bij hen is opgetreden en dat ze daarom juist bij de behandelaars en de pillen zijn uitgekomen, is voor velen toch een stap te ver. De wet werkt daar ook niet mee. Opnames zijn vrijwillig, zolang er "geen gevaarlijke/levensbedreigende situaties of misdrijven hebben plaatsgevonden." Men komt voor een paar weken in een kliniek, en verder dan wat observeren komt het behandelteam niet, want zodra het echte werk begint, geeft de patient aan, naar huis te willen. Dan is dus al die tijd een peperdure plaats in een kliniek bezet gehouden, zonder enig resultaat en de weerstand tegen volgende behandelaars of opnames is nog groter. Dat is ook het grote verschil met andere ziektes. Als u een lichamelijke kwaal hebt, gaat u voor genezing, ook al is dat niet altijd leuk. Als het geestelijk is, willen sommigen toch in de eigen leugenwaan blijven en staan behandelaars met lege handen.
@Heiner | 16-11-19 | 12:43: Misschien moeten de behandelaars een waan eens leren herkennen.
@miss error | 16-11-19 | 12:56: Die behandelaars zien alleen momentopnamen. Ze mogen eens in de week of in de twee weken even langs komen en krijgen een nummer van de crisislijn mee. Patienten zijn vaak manipulatief. Natuurlijk weet zo'n behandelaar dat ook wel, maar iemand kan op het consult van een behandelaar een redelijk goede indruk maken en lekker meegaan in de suggesties van de behandelaar ,terwijl ie een half uur later, als ie weer thuis is, de bokkenpruik op heeft en zijn medicijnen "vergeet" te nemen. Bij een langere opname in een inrichting kan je als behandelaar misschien een beter, representatiever beeld krijgen, maar opnames komen nog maar weinig voor. Patienten veinzen "inzicht" in de eigen situatie bij een behandelaar of tegen hun omgeving, maar meer dan veinzen is het niet. Geldt niet voor iedereen, natuurlijk, maar het komt wel voor. Ook een vorm van manipulatie. De wetgeving rondom opnames laat gewoon heel weinig mogelijkheden tot een echt goede observatie.
@Heiner | 16-11-19 | 17:18: Des te meer reden om goed naar de familie te luisteren en een goede psychiater naar de patiënt te laten kijken.
@miss error | 16-11-19 | 20:12: U zult mij niet het tegendeel zien beweren. Maar aan het eind van de rit is het wel de psychiater die de conclusie trekt, of ie nou goed of slecht is. En wie of wat maakt dat een psychiater goed of slecht is? Begrijp me goed, Ik zeg niet dat psychiaters nooit fouten maken, maar je kunt ook niet alles wat er fout gaat meteen maar de behandelaar aanrekenen. Het afbreukrisico is nu eenmaal hoog.
@Heiner | 16-11-19 | 21:01: U leeft niet meer bij de tijd. U weet niet hoe het er heden ten dage aan toe gaat. Het klopt niet meer wat u zegt. Tegenwoordig mogen patiënten blij zijn als er nog überhaupt een goede psychiater aan te pas komt. Er zijn 800 psychiaters te weinig. Als het te zwaar wordt gooien ze iemand op straat. Naar de familie wordt tegenwoordig haast principieel niet meer geluisterd. De instelling verschuilt zich achter privacy. Was het maar zoals u zich voorstelt.
Alles draait tegenwoordig om geld. Zorg is een verdienmodel geworden en niet de zorgverleners en hun patiënten staan centraal en hebben “de macht” maar de accountants en controleurs, die op zichzelf ook geld kosten en dus budget opsouperend. Het is belangrijker wat dingen kosten of opleveren, kost het te veel of levert het te weinig op, wordt je gewoon aan de kant geschoven als hulp vragende. Dat is niet alleen bij zorg maar ook onderwijs, justitie, alle terreinen. Het streven is niet meer dat mensen gewoon een leuk, ontspannen en fijn leven kunnen leiden maar het streven is altijd en overal zoveel mogelijk geld aan overhouden.
Mee eens, het systeem zuigt.
Mee eens, behalve het woord "geworden". Ziektes zijn altijd al verdienmodellen geweest.
Ga naar drie verschillende psych’s en krijg drie verschillende labels en behandel plannen. Het is geen exacte wetenschap. Er wordt ook flink medicijnen voor geschreven op basis van een label(s) gegeven na een gesprek van een uur. En dan zijn er ook nog veel mis diagnoses en dus medicijnen die je helemaal niet nodig hebt. Met de kans op vreselijke bij werkingen. Verder dan opsluiten en platspuiten van zware gevallen komt men niet. Veel aandoeningen zijn simpelweg niet te genezen. Maar men doet het voorkomen of dat wel zo is. Slik maar neem maar. De meeste medicijnen zijn ook maar een gok. Zeker als er meerdere soorten tegelijk worden gebruikt. Het is triest dat er geen tijd en ruimte is om mensen met dit soort problemen te helpen. Langdurig te diagnoseren en te helpen weer een leven op te bouwen. Ipv af te schrijven vol proppen met medicijn en in de maatschappij dumpen.
Hear, hear! Klopt als een zwerende vinger.
Die medicijnen lijken soms een groter risico dan niets doen. Ken een paar mensen die met medicijnen een wrak geworden zijn en zelfs iemand (zeer stabiele en wijze huisvader) die eruit is gestapt na zogenaamde antidepressiva. Ze kunnen mensen die diep zitten beter een halfjaar verplicht laten sporten, dan die troep voor te schrijven zonder enige begeleiding.
@Watching the Wheels | 16-11-19 | 11:44: Je verplicht ze niets. De wet voorziet daar niet in. Ze hebben geen inzicht in de eigen geestelijke toestand , maar hun rechtspositie kennen ze veel te goed. Dat zit daar met elkaar te monkelen in die "woonlandschappen" in de klinieken. "Hé, psst, Ze kunnen je hier niet tegen je wil houden. Als jij weg wilt, ga je weg." Komen er ook nog van die verplegers/wijsneuzen met "Je hebt de regie in eigen handen". Dat soort taal spreekt wel aan. men vaart blind op dergelijke slecht (!) bedoelde suggesties, maar vindt die doc maar een nare vent of vrouw.
Er wordt ook wel duidelijk waarom dit soort fopgestuurdeerden meteen stonden te zwaaien met hun medisch beroepsgeheim toen de politie in het gekkenhuis onderzoek kwam doen. Het is niet meer dan een handige truc om hun totale incompetentie en het eigen wellicht verwijtbare handelen of nalaten te verdoezelen.
Deze zaak niet anders.
"Het leven van Karla, zoals vrienden en buren haar kennen, begon 48-jaar geleden in Brazilië. Het eindigde op een Alkmaarse straathoek, waar agenten haar woensdagochtend probeerden in te sluiten nadat ze een buurman te lijf had willen gaan met een mes en een klauwhamer. Een agent schoot haar neer om zichzelf te beschermen, zo meldde de politie. Gisteren overleed ze aan haar verwondingen. Een ‘verwarde vrouw’, zo noemden media haar, in een poging haar gedrag in een hokje te plaatsen. Haar dood is wrang: een rechter zou gisteren oordelen of ze gedwongen moest worden opgenomen, zegt een woordvoerder van verslavingskliniek Brijder. De rechtbank wil vanwege het gevoelige karakter van de zaak niet reageren." (...)
Vroeger was het Karla die de hele galerij schoonhield en beneden op straat de heg snoeide. Ze hield van opruimen. Op andere momenten zagen buren haar op en neer lopen met haar konijn op de arm. “Dat konijn was haar alles”, zegt Boon. “Net zoals ze ook van mijn kat hield. Ze kocht daar zelfs speeltjes voor.”
www.trouw.nl/binnenland/hoe-een-lieve...
Ik haal dit even aan omdat ik een vrouw ken die ook zo langs de rand is gegleden, (ze was ook zo innig met haar onlangs overleden konijn, derhalve komt dit stuk erg dichtbij). Ze richtte haar onmacht niet naar buiten, maar naar een voortdurende zelfmoordwens, ik heb vele dagen aaneen bij haar thuis gezeten om de rol van crisisdienst te vervullen, bier als zelfmedicatie, eindeloze gesprekken die zich continu herhaalden, en eenmaal weer thuis toch bang dat ze voor de trein springen zou. Gekmakend om van zo iemand te houden zonder uitzicht op genezing, bang als ze was voor gedwongen opname en daarmee verlies van zelfbeschikking. Uiteindelijk bleek EMDR en een vaste baan toch de oplossing, heeft ze haar levenslust weer terug, maar hier zijn vele jaren verloren gegaan.
Het huidige systeem is gewoon niet in staat om tijdig te signaleren en interveniëren, en als het al gebeurt doet het vaak meer kwaad dan goed.
Gelukkig krijgt de platte pet straks tasers, zodat bovenstaande bericht niet meer noodzakelijk verschijnen hoeft, van de GGZ hoeven we niks te verwachten.
Vraag eens een gemiddelde ggz'er hoe het zit met de crisisopvang. Niet genoeg plekken krijg je dan waarschijnlijk te horen.
De prioriteiten liggen in dit land tegenwoordig nogal fout naar mijn mening.
Tja, het budget voor het opvangen van uitgeprocedeerden alleen al is feitelijk van het GGZ budget gejat. Deugen is zoveel belangrijker dan zorg voor onze naasten.
Ik denk dat de GGZ ook moet kijken naar wat snel en effectief werkt. Problematiek vaststellen, kijken naar de kern van het probleem, dat oplossen, eventueel nog wat basisvaardigheden aanleren die ontbreken en dan terug de maatschappij in. Het probleem van de GGZ tegenwoordig is de gedachtegang achter de participatiesamenleving: Dat cliënten precies weten waar ze hulp voor nodig hebben en dat ze daar ook hulp voor vragen. Als je weet waar het probleem ligt, dan kun je 'm immers ook zelf oplossen en heb je geen hulp nodig. Maar hoe gaat iemand hulp vragen wanneer diegene in een depressie of psychose zit? Dan moeten ouders dit gaan doen of andere naaste familie dit gaan doen. Doen die het niet, dan zie je dat uiteindelijk de politie gaat smeken om betere GGZ, omdat zij iedere keer dezelfde verwarde mensen van straat moeten halen en dit de helft van hun capaciteit kost, terwijl de functie van hun dienst ordehandhaving is voor mensen die zichzelf staande kunnen houden in de samenleving, maar die even hardhandig binnen de kaders van de wet gezet moeten worden. De overheid moet op de een of andere manier (privacyvriendelijk en kosten-effectief) kunnen gaan toetsen wanneer iemand in de problemen komt en waardoor het komt. Verdachte aankopen worden al gemeld bij de overheid, maar waarom laat de bank niks van zich horen als het liquide vermogen van iemand flink achteruit gaat zonder verbetering? Kan immers een teken zijn dat het niet goed gaat met iemand. En misschien is het ook handig dat er binnen de politie psychologen/psychiaters aan het werk zijn die de gemeente kunnen adviseren over (gedwongen) GGZ. Want iets zegt mij dat iedere keer dezelfde verwarde personen oppakken om die vervolgens weer vrij te laten voor een dagje ook klauwen vol geld en mankracht kost, terwijl de politie weet waar ze mee te maken hebben en een heel dossier aan kunnen leveren.
Godfried Boymans zij het al: Een psychiater en patiënt liepen samen over de gang gebogen over een pispot.
Wie is hier de patiënt?
*Bomans... met dank aan de woordspeller.
lees het boek Anne van Hans Faber. Wim Faber, de vader van, onderzocht waarom Micheal P. zomaar een psychiatrische inrichting uit kon lopen, en waarom P. geen tbs had gekregen.
En spoiler alert, tis een triest verhaal.
Walgelijke stelletje met hun pretpakket opleidingen die die ouders continu afwimpelen omdat ze het allemaal zo goed weten, maar nooit eens verantwoordelijk zijn voor hun beslissingen of daden. Kunnen we net zo goed een dobbelsteen werpen.
Ik zou opleiding tot psychiater niet direct een pretpakketopleiding willen noemen. Hiervoor moet eerst geneeskunde worden afgerond. Om geneeskunde te studeren is wel degelijk een serieus vakkenpakket vereist. Denk aan een profiel met daarin natuurkunde, biologie en scheikunde.
www.youchooz.nl/beroepen/psychiater/w...
@lekgoot | 16-11-19 | 11:51: Het ligt niet alleen aan de behandelaars of de wettelijke mogelijkheden, maar ook aan de motivatie van de patienten, want die is vaak knudde.
Een patient die bij bijvoorbeeld een orthopeed of een internist terecht komt, is doorgaans gemotiveerder om van zijn probleem af te komen, dan een psychische patient. "Niet de patient is gek, maar de hele wereld om hem heen" Dat is toch wel een opvatting die leeft onder psychische patienten.
Tja, wat heb ik liever? Een vrije risicovolle maatschappij waar psychiaters terughoudend zijn met mensen gedwongen opsluiten of (nog meer) medicatie door de strot duwen omdat ouders mogelijk overbezorgd zijn en er een kans van 1 op een miljoen of minder is dat de persoon in kwestie een ander vermoord? Of een land waar alles verboden of verplicht is uit naam van preventie omdat een mensenleven een oneindige prijs waard is? Tot het punt dat je (slechts één voorbeeld) niet meer in een auto mag stappen wegens de zekerheid (!) dat dat in honderden gevallen per jaar tot de dood zal leiden (van een ander). Dan toch liever vrijheid met risico, persoonlijk.
Wezenlijk ook niet anders dan doodslag in een waan volgens mij. Vrijwel niemand stapt nuchter achter het stuur met de intentie iemand dood te rijden, maar zelfs met het strengste alcohol- en drugsslot, weggooien van een rijbewijs bij een eerste overtreding, inbeslagname auto bij onbevoegd bestuurder, herhaalde verkeerslessen levenslang, strenge toetsen op oudere en jongere automobilisten, maximale rijtijden, snelheid naar 80 of wat je nog meer kunt verzinnen, doden en gewonden zullen er vallen met de huidige situatie en techniek. Ook maar voorkomen met een totaalverbod op i.i.g. privéverkeer? Of gewoon accepteren dat niet alles onder controle en veilig is in een vrij land?
Wil je per se nóg meer veiligheid, ga dan in een gesloten gemeenschap wonen waar psychoten, mannen (onder de 30 minstens) en alle andere risico's en risicogroepen worden geweerd en de straattegels van rubber zijn.
Mocht achteraf blijken dat de jongeman in kwestie werkelijk gedreigd heeft met geweld, dan was het wellicht een reden geweest voor preventieve opsluiting en eventueel gedwongen behandeling. Anders, wat mij betreft dan, niet.
Mag je ook kiezen voor iets daar tussen in?
land te vol, niet te controleren
Dit. Deze tegel van wol laat zien wat er mis is met de psychiatrie. Wegkijken. Wegredeneren. Dooien laten vallen.
Geen zelfreflectie.
Gelijk de zwarte piet uitspelen:
Gedwongen behandeling is nazi.
Dan ben je toch gelijk uitgepraat?!?
De vergelijking met autorijden gaat nogal mank. Als je teveel gezopen hebt zou je nog een taxi kunnen nemen. In ieder geval heb je nog je eigen verantwoordelijkheid. Tot zover de vrijheid.
Als je lijp bent in je hoofd ben je al een soort van gevangene van je eigen geest. Het is in ieder geval niet zo dat je de dag erna weer nuchter bent. Om toch nog even bij de auto-vergelijking te blijven. Als er geen plek is in de crisisopvang zijn alle taxi's bezet als het ware.
"Gewoon accepteren" is een zwaktebod. Je kunt op z'n minst de risicogevallen er uit pikken. Deze jongen was/is zo gek als een deur, zoveel is duidelijk. Als daar al laconiek over wordt gedaan, hoe worden de "lichtere" gevallen dan behandeld? Niet dus. Lijkt me een ernstig geval van beroepsdeformatie, als je niet in staat bent om de ernst van zo'n alarmerende situatie in te schatten. Je wil ook geen machinist die geen boodschap heeft aan rode stopseinen.
@R. Skickr | 16-11-19 | 10:47:
Wat zou dat zijn dan? Met een dobbelsteen gooien en de ene persoon die een psychiater of de ouders "gewoon eng" vindt opsluiten en de ander niet?
@Analia von Solmsch | 16-11-19 | 10:54:
Waar ontwaar je het woord "nazi", laat staan gedwongen opname = nazi uit mijn tegel? Moeten we ons ook zorgen om jouw psychische staat gaan maken en eventueel preventief antipsychotica voorschrijven?
Niet alleen nazi's deden aan opsluiten van personen die feitelijk onschuldig waren. De Sovjets sloten je ook op wegens langzaam voortschrijdende schizofrenie, oftewel oppositioneel gedrag. In Victoriaans Engeland was "gek" verklaren van je vrouw ook een uitweg om te kunnen scheiden, en je suikeroom onder curatele laten stellen heeft ook zo z'n voordelen, om maar even wat voorbeelden van mogelijk misbruik van te kwistige gedwongen opname te schetsen.
Het gaat erom dat je als psychiater mensen niet zomaar op het gevoel aan je water of dat van ouders of omgeving kunt opsluiten. Want dat is niet alleen niet onfeilbaar, maar zelfs in veel gevallen niet betrouwbaar. Je moet een concrete aanwijzing hebben dat iemand een gevaar voor een ander is. Of zichzelf, ben ik het niet helemaal mee eens, maar is wel voldoende in de huidige praktijk.
@knutsel_ | 16-11-19 | 11:03:
Hij stond al onder behandeling. Mogelijk was zijn gedrag zelfs een gevolg van die behandeling. Vraag is wanneer je iemand mag opsluiten en bizar gedrag of afwijkend gedrag op zichzelf of de persoonlijke mening van je omgeving is dan niet voldoende.
@Wiebenick | 16-11-19 | 11:35:
Hij kreeg al pillen. Die mogelijk zijn gedrag nog hebben verergerd als je het artikel zo leest. Hadden de psychiaters hem dan maar voor onbepaalde tijd helemaal plat moeten spuiten of in een gewatteerde cel gooien tot "iemand" ergens volgens nattevingerwerk of de mening van buren of familie het wel veilig genoeg vindt om hem weer buiten gek te laten wezen? Soort van "bij twijfel over schuld of risico, sluit maar op"?
Dat is in ieder geval het omgekeerde van de vrije wereld waarin ik liever leef. Wie dat te eng of te gevaarlijk is kan altijd in een privégemeenschap nog veel meer veiligheidseisen stellen, heeft iedereen z'n zin. Of minstens dat ik binnen jouw "veiligheid voor alles" maatschappij in een vrijere privégemeenschap kan gaan wonen, met bijbehorend risico, vind ik ook best.
@Wol | 16-11-19 | 11:52:
U draaft een beetje door, vind ik. Je zou in ieder geval de risicogevallen moeten isoleren van de maatschappij en onderzoeken, totdat redelijkerwijs kan worden aangenomen dat er zo min mogelijk risico is. Ik pleit dus niet voor "veiligheid voor alles", maar voor een redelijk inschatting van de risico's voor de patiënt én de samenleving. En dus geen laconiek natte vingerwerk a la "Het zal wel loslopen met uw stapelgekke zoon, mevrouwtje".
@Wiebenick | 16-11-19 | 13:32:
Dat komt dus m.a.w. op hetzelfde neer: opsluiten bij puur gevoelsmatig twijfel, ondanks afwezigheid van concrete objectieve dreigementen richting de omgeving (of zichzelf), tot je met een niet bestaande kristallen bol "zeker" weet dat er niets gaat gebeuren. Wat je dus juist niet zeker kúnt weten vooraf. Over doordraven gesproken.
De psychiatrie behelst tegenwoordig vooral psychofarmaca voorschrijven en meer niet.
Het babbelwerk wordt aan laag opgeleid personeel overgelaten.
Haha. Het personeel heeft geen tijd om te praten. Grappenmaker.
@Analia von Solmsch | 16-11-19 | 10:56:
Toch wel. Er zijn veel 'ondersteunenden' die bij de mensen langs komen.
Fake-wetenschap!
Mensen die pretenderen ergens veel goede kennis van te hebben dus?
Doewie vertrouwen.
Best nuttige informatie dat medicijnen je gewoon gek kunnen maken. Dit wordt vaak niet benoemd.
Want alles wat eruit ziet als een bij steekt? Over bijwerkingen gesproken, heb jij je pillen wel geslikt? Net zoals alles met een kleurtje crimineel is zeker? Racist...
Lol, pas dan maar op vriend.... muhhahaha
Goh, wat leuk. Een heuse Joop trol. Welkom!
Het is onderdeel van een groter probleem. Mensen die om hulp vragen worden vaak niet gehoord. De buren van Carla R. en Suyin D. overkwam hetzelfde. Maar elke burger kan het overkomen. Als je een onwillige doktersassistente aan de lijn krijgt dan krijg je geen afspraak omdat zij zich "aan de regeltjes moet houden". Dat geldt dus ook voor lichamelijke kwalen.
Het mantra: “ helaas kunnen we niet alles voorkomen, zo is het leven...”
Het gaat de laatste tijd wel heel erg vaak fout ...
Daar zal de verziekte werksfeer, te weinig inzet hooggediplomeerd personeel en onderbezetting natuurlijk geen goed doen.
Klopt het, dat hij nieuwe medicijnen had gekregen? Want als dat klopt, dan kan het zomaar wel zijn, dat hij die moorden door die medicijnen heeft gepleegd. Het zou zeker niet de eerste keer zijn. In Amerika zijn er hele hearings over dat eventuele veband. Dat praat zijn daden niet goed, maar het mag wel serieus meegenomen worden in het onderzoek. Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat medicijnen behoorlijk kunnen ingrijpen op je algehele gedrag. Gelukkig werd ik heel amicaal, maar het kan natuurlijk ook kwaadaardig uitvallen.
Klopt, heb tal van patienten gezien die zich na begin van depri medicatie van het leven hebben beroofd.
Elke suggestie dat medicijnen dat effect kunnen hebben wordt consequent weggewimpeld, terwijl het overduidelijk wel het geval is.
Fouten worden altijd gemaakt. Hier met fatale gevolgen helaas. Ook psychiaters en chirurgen zijn mensen. Een foutloze wereld bestaat niet.
Er is een verschil tussen fouten maken, oorzaken niet herkennen en problemen negeren. Ik denk dat onafhankelijken specialisten professioneel beter zijn ingericht dan deze gegroepeerde GGZ ambtenaren.
Fouten straf je af zodat ze ervan leren
Klopt, maar het is altijd zo jammer als het gevoel dat fouten voorkomen hadden kunnen worden zo sterk is. Vooral als het een fatale fout betreft.
Lering uit trekken en doorrrr naar het volgende dodelijke incidentje.
Als je perongeluk een kleine verkeersovertreding maakt, weten diverse instanties je feiloos te vinden. Is natuurlijk niet hetzelfde, maar fouten dienen wel afgestraft te worden. Helemaal als ze doden tot gevolg hebben.
Klopt. Maar dat iemand ineens 'bezeten' gedrag vertoond na een medicatie verandering zou wel een indicatie voor opname zijn. Helemaal als een ongeruste familie zich meldt die dit gedrag niet herkend.
zeg dat tegen de nabestaanden van al die slachtoffers. Helaas, u vrouw, man, partner, zoon, dochter, moeder, vader, opa of oma.. in dit geval tegen de nabestaande wiens moeder, vader partner even de hond ging uitlaten.. ... toch niet echt een risico volle activiteit.
Weer een falend systeem.. Er is een hoop kapot gemaakte de afgelopen jaren.
afgelopen jaren , dit is al de trieste waarheid van de afgelopen 25/30 jaar. reken maar dat er nog heel wat zorgelijke individuen rondlopen, die tot alles in staat zijn.
@huiszwerver | 16-11-19 | 10:07:
‘Zorgelijke individuen’ is dat een eufemisme voor ‘verwarde mannen’?
@huiszwerver | 16-11-19 | 10:07:
U roept maar wat,... denk erom dat zich in de jaren 60-70 heel wat afspeelde.
@botbot | 16-11-19 | 10:2
wat ik roep dat er mensen in het bestand zitten die al die tijd rondlopen met een diagnose en niet geholpen worden en geen toezicht op gehouden wordt, gewoon waarheid.
Een OVERHEID systeem, vergeet dat belangrijke punt niet.
Een private instelling had nooit zo incompetent gehandeld.
@KutFilosoof | 16-11-19 | 10:35:
daar kunnen ze waarschijnlijk dan ook niet terecht vanwege de kosten, dus blijft voor het overgrote deel niks anders dan doormodderen, tot een levensgevaarlijke situatie voordoet voor hen of onschuldigen
@huiszwerver | 16-11-19 | 10:46: Dit gaat door totdat politici en ambtenaren zelf aan de beurt zijn. Hetzij door degenen die zij hulp onthouden hebben, hetzij door de burgers.
@huiszwerver | 16-11-19 | 10:31:
Oeps,.. was voor BozePaarseMan | 16-11-19 | 10:02 |
Arme slachtoffers en nabestaanden, arme ouders van Thijs en - hoewel het me moeite kost - arme Thijs. Nederland is stuk.
Maar Thijs komt weer terug zodra hij is gerehabiliteerd. No worries dude.
Bij deze trieste conclusie kan ik me aansluiten.
En over de verantwoordelijken (net als in de zaak Humeyra) wordt heel betekenisloos gedaan. Terwijl er echt cruciale fouten lijken te zijn gemaakt, waar je als professioneel op had moeten handelen.
Thijs krijgt nu wel de opname en de juiste medicatie.. dus ja, na een paar weken is de jongen behandeld voor zijn stoornis.. helaas, zodra hij weer buiten het complex stapt... is kans op herhaling natuurlijk wel aanwezig als hij niet de GGZ weer in komt als alle alarmbellen afgaan. Tenslotte hield hij zich wel aan de behandeling tentijde van de moorden.. alleen die behandeling was defect! Het is hoe spijtig ook THijs en zijn ouders niets toe te wijten.. hij volgde de aanwijzingen en de behandelingslijn uitgezet door de specialisten en experts..
Hoe dit in verband staat met de immigratie wordt uit uw betoog niet meteen duidelijk.
Er wordt te snel medicatie voorgeschreven, te snel gewisseld, en te snel gestopt zonder rustig af te bouwen.
Dan kun je dit soort extreme onvoorspelbare en levensgevaarlijke reacties verwachten.
Het middel is dus echt vaak erger dan de kwaal.
En je hebt met teveel verschillende hulpverleners te maken die het overzicht kwijt zijn. Ik snap dat die ouders radeloos waren.
Ik kreeg toen ik een hernia had pilletjes tegen de pijn. Het waren pilletjes ter grootte van een speldenknop. Ik had er 1 op en ik werd er hartstikke opgefokt van. In de bijsluiter stond: 'Dit medicijn kan in één op de duizend gevallen agressie veroorzaken'. En dan is er natuurlijk nog veel gekkere rotzooi waar niemand van weet hoe verschillende mensen daarop reageren.
En eerdaags nog al die psychopaten uit Syrië erbij. Gaat helemaal goed komen hoor, capaciteit zàt.
We kunnen nu eenmaal niet alles oplossen met de schamele opbrengst van uw belastingcenten. Dus hebben we níet gekozen voor uw veiligheid. We hebben überhaupt niet voor u gekozen. We hebben gekozen voor een veel nobeler doel: een deugdoel. Er wandelen 700 deugdoelen per week dit fantastische land binnen en die hebben al uw belastingcentjes nodig. En eigenlijk nog veel meer dan dat. Dus daarom gaan wij binnenkort weer de belastingen verhogen. Onder het mom van uw te hoge uitstoot van stikstof/CO2/pfas.
En die gekke zoon van u, dat lost u maar lekker zelf op.
www.rtlnieuws.nl/facts/gezondheid/art...
@Is dit nog nieuws? | 16-11-19 | 09:36:
Op een gekmakende manier is dit nog steeds nieuws. Waar houdt het op?
Eeuwen geleden, toen er nog maar een miljoen mensen in Nederland woonden, zaten de dolhuyzen al vol, en elk stadje had wel een dolhuys.
Een dolhuys of gekkenhuis was in vroegere tijden een inrichting voor opvang van geesteszieken. In de 15e eeuw ontstond door toenemende groei van de steden de behoefte de stadsbewoners te beschermen tegen gevaarlijke en onrustige mensen (geesteszieken, krankzinnigen). Het begrip krankzinnigheid werd daarbij overigens ruim genomen: alles wat buiten de gangbare (dat wil zeggen, wenselijke) omgangsvormen viel, werd al snel beschouwd als "krankzinnig": geesteszieken, lijders aan epilepsie, zwakzinnigen, mensen die asociaal gedrag vertoonden, oproerkraaiers, verslaafden, dementerenden, et cetera. De kans om levend uit een dolhuys te komen was klein.
Wat zouden de steden nu leefbaar zijn als we hadden vastgehouden aan dat adagium... En de woningnood was ook gelijk opgelost. Criminaliteit rond het nulpunt. Goede ouwe tijd...
Dwalers met zoveel intelligentie maken zich normaal zelf "op tijd" van kant, de 3 "externe" moorden moeten door drugs/"medicijnen" zijn gestimuleerd. In de 27 jaren van zijn leven moeten er toch eerder signalen zijn geweest, die blijkbaar door omstaanders, tegen beter weten in genegeerd werden.
Ik ben voor naming and shaming maar vind het in dit geval niet noodzakelijk om de foto zonder balkje te plaatsen.
1 de dader is gepakt. 2 de dader was ontoerekeningsvatbaar. 3. De mensen om hem heen deden er alles aan om dit drama te voorkomen.
Een foto van de behandelaren die dit psychotische gedrag wegwuifden als bijwerkingen zou ik dan wel weer toejuichen. Want een incompetente balzakken.
Behandelaren kunnen ook niet alles. En zijn ook gebonden aan beleid.
Hopenlijk gaat de rechter niet beslissen, dat het medicijn de hoofdschuldige is, Krijgt hij andere medicijnen, zelfde problemen, ouders weer naar kliniek en zo draaien we weer rond. Totdat er weer mensen vermoord worden door deze gast.
Ons rechtssysteem, gebaseerd op vrije wil, werkt niet lang meer. Het wordt enkel nog in leven gehouden door een maatschappij die niet durft te accepteren dat veel gedrag is aangeboren, en onomkeerbaar is. Niet psychisch, maar biologisch dus.
Tel daarbij op een systeem van jarenlange bezuinigingen en dit is wat je krijgt. Aan patienten worden duizenden euro's besteed, die uiteindelijk niet helpen om de patient beter te maken. Waarna het strafsysteem een nieuwe kans geeft. Ogenschijnlijk aan de dader, maar in werkelijkheid aan het systeem. Een systeem dat net zo goed werkt als een klok die stilstaat: twee keer per dag is er niks aan de hand.
Ik heb de GGZ wereld van dichtbij meegemaakt i.v.m. een opname van een familielid en moet constateren dat het binnen de instelling waar hij werd opgenomen een bende was . Er heerste een ongelofelijke angstcultuur onder het personeel en patiënten . Kritiek werd absoluut niet geduld en laten we het maar niet hebben over het voer wat de patiënten kregen voorgeschoteld . Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat men binnen een GGZ instelling weer beter kan worden .
GGZ is ambtenaren. Ambtenaren bewaken hun baantje, niet de belangen van een burger, welke burger dan ook.
Heb er midden in de nacht ooit een ""verwarde"" afgeleverd op de noodopname (u weet wel, burgermeestser,politie bellen etc)
Na een uur zei de psychiater van dienst... niets aan de hand....
Om verhaal kort te maken, volgende morgen zat ""niets aan de hand"" 3 dagen onder een spanlaken in de separee, en 6 weken opgenomen.
Tel ik de 2 x dat ie verdwenen was, en wij moesten zoeken en terug brengen effe niet mee.
@hollandsevluchteling | 16-11-19 | 09:23:
Personeel is wel betrokken, maar het management is bezig met aanpappen en nathouden vanuit hun kantoren.
Zet het management maar op de afdeling. Zien ze wat er op de werkvloer gebeurt.
@joppo0 | 16-11-19 | 10:33: Als je een gebroken poot hebt, wil je wel zelf om hulp vragen en weiger je ook geen hulp. Dat is met psychische patienten wel anders.
De vraag die men zich dan wel dient te stellen is of het thuis wel zou lukken, Thuis, waar men uitgebreid de tijd en gelegenheid heeft om de eigen familie te terroriseren. Een van de voordelen van een opname is dat er thuis weer wat rust kan komen.. Ook niet onbelangrijk. Want de angstcultuur die in de inrichting heerst, heerst ook wel eens in de thuissituatie. Alleen dan bij de huisgenoten.
Yuri Bezmenov zei het al in de jaren 80, toen hij van de inlichtingendienst KGB ontsnapte: hoe maak je een land instabiel? Vervang God door de overheid en oprechte betrokkenheid met de paycheck. Psychologie is meer in trek dan filosofie, omdat de gesubsidieerde paycheck vele malen groter is, maar het blijft een vorm van relativeren. Die linksgekkies zien als een absolute waarheid. En zich maar afzetten tegen andermans absoluten.
Zie hier het resultaat. Een stel postmoderne atheïstische hippies die het wiel opnieuw uitvinden en hun vierkant bewonderen. Succes met de discussie.
Mooi verwoord.
Exact, God is in de ban gedaan en het levens veranderende evangelie van Jezus naar de prullenbak verwezen.
@ccr316 | 16-11-19 | 16:51: eerder cultureel opgegeven. Nu is Christen zijn weer zoals het toen was. Zodra je leven voorbij is kun je jezelf wel voor de kop slaan dat je niet in Hem geloofde.
Niet geheel een verassende boodschap.
Deze geiten haren sokken psychologen vinden alle gekkies heel normaal , maar bij beoordelingen zijn ze wel vaak heel bang.
Triest wanneer je zo hard als ouder op de deuren ramt op hulp voor een doorgedraaide zoon en dat het zo niet serieus wordt genomen. En dan moet je daarna horen dat hij mensen heeft omgebracht. Wat doet dat met die ouders? Het systeem van GGZ faalt blijkbaar?
@Jan: God zij dank hebben de ouders op deuren geramd. Wanneer ze dit niet hadden gedaan... daar hadden ze eeuwig pijn van gehad.
@GWB | 16-11-19 | 10:08:
Jazeker, maar hoe moeilijk is het wanneer je dat tevergeefs doet?
Tja de psychiaters in de GGZ zeggen we moeten op de kleintjes letten en opnames zijn duur. Dit komt tig maal voor en nou is het nou net bij die ene uit de hand gelopen. Op een grafiek gezien is het nog binnen de grenzen, een op de 1000 die we wegsturen wordt opvallend. Het menselijk lijdt wat met deze cynische gedachtegang terweeg gebracht wordt is onmenselijk groot. ( Pilletje?)
We kunnen na circa vijftig jaar best stellen dat het met de Freudiaanse modelletjes niet echt werkt zoals het nu wordt toegepast. Beter is het om weer gestichten op te richten en zij die gestoord zijn daar voorgoed in te plaatsen. Je kunt ze een grote tuin geven met hek en bewakers en tal van activiteiten voor een zo humaan mogelijk bestaan. Dit soort lui laten rondhuppelen tussen het normale werkvolk kan gewoon niet. Ik denk dat niemand collateral damage wil zijn.
Dit gaat het nooit veranderen. Hulpverlening = eilandjes = slecht samenwerken. Ondanks alle goede bedoelingen van de individuen.
Zo werkt het helaas. De GGZ heeft te weinig capaciteit, centenkwestie. En aan PsyQ heb je ook niks, die komen hun kantoor niet uit en hebben geen idee hoe de patiënt zich werkelijk gedraagt.
Er is teveel aanbod.
@azijnseikerT | 16-11-19 | 09:15:
Ja, zo kun je het ook zeggen.
Maar jarenlang bezuinigen en opnameplekken schrappen maakt het er dan niet beter op.
@azijnseikerT | 16-11-19 | 09:15: En te weinig initiatief om efficiënter te werken want ambtenaren.
Jammer dat er niet vermeld wordt of de muis doodgeslagen is.
En muis als huisdier of op de kinderboerderij.....
Dextroamphetamine, en hij zal de laatste niet zijn die van dat medicijn compleet doordraait. Oh hey jij hebt psychische problemen, hier heb je een medicijn en ga nu maar weer lekker naar huis toe. Ouders niet serieus nemen en dan nu verbaasd zijn dat hij stemmen hoorde...
Zoals een wijs cabaretier ooit zei: "Psychologen en psychiaters zitten vaak aan de verkeerde kant van de tafel."
Dat vind ik dan weer zo'n enorme cliché. Helemaal niks wijs aan.
Psychiaters zijn de enigen die hun eigen werk nog serieus nemen. Ze hebben geen idee wat ze doen, al vinden ze zelf natuurlijk van wel. Wat ons rest is een peperduur circus waar steeds vaker doden vallen.
Wat is dat goed geschreven, ga maar lekker taart bakken enz, zeer confronterend en straight to the point want zo is het, die slachtoffers komen nooit meer terug en daar wordt veel te makkelijk over gedacht.
Klinkt als dagelijkse dagbesteding in een TBS kliniek.
psychiater willen worden is de roeping van een notaire gek.
Zo zie je maar weer hoe lastig het is om een juiste diagnose te maken. Dit soort mensen binnenhouden dan maar? Maar wie gaat dat bepalen want alle psychiaters zitten in het gekkenhuis?
Ja laten we iedereen maar preventief opsluiten omdat hij aan zijn medicijnen moet wennen.
was in dit geval wel handig geweest... Maar je zou in ieder geval de schreeuw om hulp van ouders serieus kunnen nemen. Heel vreemd, maar die kennen hun kind vaak het best. Helaas is dit geval een voorbeeld met een zeer droevige afloop.
was in dit geval wel handig geweest... Maar je zou in ieder geval de schreeuw om hulp van ouders serieus kunnen nemen. Heel vreemd, maar die kennen hun kind vaak het best. Helaas is dit geval een voorbeeld met een zeer droevige afloop.
Dat komt omdat bijna niemand zijn werk nog goed doet/serieus neemt. In deze wereld zonder grenzen ontbreekt het aan moed en verantwoordelijkheidsbesef
Zijn de grenzen weg?
Krijg je hè, met flexwerkers.
Gewoon een nummertje.
Psychiaters in de GGZ zijn gewoon apothekers geworden. Gesprekken ( vooruit eentje dan) krijg je niet, alleen bij de intake. En dit is toch echt te danken aan Rutte 1,2 en 3.
Zal straks eens het aantal en type contacten bekijken of je gelijk hebt. Met een query zo gevonden. Denk niet dat je gelijk hebt.
Ik zag de foto, titel nog niet gelezen, en dacht dat het om een jeugdfoto van Thierry Baudet ging.
Het probleem met de GGZ crisisdienst is dat een psychiater in een momentopname bepaalt of iemand een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is. Er wordt niet gekeken naar het ( mogelijk verdere) proces van psychische decompensatie. Alsof je naar een bandencentrale gaat en te horen krijgt dat de band inderdaad leegloopt maar nog steeds lucht bevat en je weer wordt weggestuurd met de spijker in de band.
Er zijn teveel gekkies in Nederland.
Daar valt niet meer tegenop te behandelen.
Goedkoper om die paar gezonde mensen te behandelen.
De grootste narcisten en psychopaten zijn de psychiaters in de GGZ zelf. Die hebben het narcisme uitgevonden. Van de 25 psychiaters waar ik mee samen heb gewerkt had ik het idee dat er slechts 2 begrepen waar ze mee bezig waren cq luisterden naar de werkvloer.
Nou ik vind die moordende gekken grotere psychopaten op basis van hun daden. Het moorden geeft voor mij toch de doorslag.
Psychiaters krijgen een te hoog salaris en bepalen teveel.
Welke psychopathologie ze zelf hebben is volstrekt irrelevant: ze zijn onschendbaar binnen een GGZ-organisatie wegens de macht van de functie.
Dáár zit het probleem.
@A.U.EnLeven | 16-11-19 | 08:56: Je wilt de diagnoses over laten aan mensen die geen arts zijn? Wie zou het volgens jou beter kunnen?
@A.U.EnLeven | 16-11-19 | 08:56:
Net als rechters, advocaten, OM medewerkers en politie top en ....
De verantwoordelijke minister.
@R. Skickr | 16-11-19 | 08:59:
Nee. Dat is werk voor artsen maar verder heeft hij een punt. Ze staan zo achterlijk hoog boven verheven voor alles en iedereen dat ze inderdaad zo goed als onschendbaar zijn.
@overVecht | 16-11-19 | 09:07: Een arts heeft lang gestudeerd en geinvesteerd. Die mag van mij goed verdienen. Het cliché dat je zelf gek moet zijn om er een studie erover te willen doen gaat er bij mij niet in. Er zal ongetwijfeld wel een aanleiding ergens in je leven kunnen zijn geweest waardoor je een bepaald pad bewandeld maar im geloof niet in die onzin. Blijft over de macht van de functie; wie zou het dan beter kunnen beoordelen? Misschien een team met specialisten als dat nog niet het geval is. Ik denk dat verplichte opname en binnenhouden de oplossing is tegen dit soort gekken en dan bedoel ik de moordende gekken, niet de artsen.
@R. Skickr | 16-11-19 | 09:16: een functionele MRI-scan.
Zou op termijn nog goedkoper zijn dan al die psychiaters.
@A.U.EnLeven | 16-11-19 | 09:27: weggegooid geld! De enige reden voor een MRI scan is als er duidelijk verdenking is op een onderliggende neurologische ziekte waarvan de symptomen bij neurologisch onderzoek zijn aangetoond. Dus niet als je stemmen hoort of zo.
@A.U.EnLeven | 16-11-19 | 10:18: Weggegooid geld is geen tril argument. Ik zeg namelijk niet dat het te duur is maar onzinnig. Maar blijf vooral vasthouden aan je clichés en tegeltjeswaarheden.
Kan ik voor 100% beamen.
@R. Skickr | 16-11-19 | 10:24:
Een arts mag van mij ook prima verdienen. Het gaat mij om psychiaters die doorgaans compleet losstaan van de realiteit cq zich ver boven het plebs stelt en vaak uit een dito milieu komen. Niet zelden gewoonweg niet luisteren naar bevindingen van SPV’ers, therapeuten, psychologen en begeleiders. Alleen oordelend op hun eigen bevindingen want dat is de waarheid. Wat de rest doet is allemaal leuk en aardig maar het interesseert ze geen reet.
@overVecht | 16-11-19 | 10:40: Daarom specialistisch multidisciplinair team een betere oplossing denk ik. Daarnaast is er teveel focus op rehabilitatie.
@R. Skickr | 16-11-19 | 10:55:
Nou mooi. Dan zijn we het dus gewoon eens met elkaar.
Tijd dat falende overheid ( politie) en GGZ zorg voor de rechter komt. Was het gisteren raak bij Huymera, de week daarvoor bij de metrosteker weer de week daarvoor bij.. nu weer Thijs. Misschien handig om tot een onderzoek en overzicht te komen waar het de laatste 3 jaar grandioos fout is afgelopen met het falende beleid van diegen die aangesteld zijn om de burger te beschermen voor anderen maar ook voor zichzelf.. Als burgers om hulp roepen bij de instanties met grote zorgen voor zichzelf, hun naasten of de uiteindelijke "dader" . Want je kunt deze man niet gaan afrekenen op zijn daden als bewezen is dat hij all GO tot zijn daad is aangezet door hulpinstanties of de overheid.
Lol. Rechters.
@isditnognieuws: u was mij voor. D666 danwel Groenslinks Rechter: "Er zijn inderdaad fouten gemaakt, maar dat is de ambtenaar/geneesheer in functie niet te verwijten. De procedures, door de 'politiek' opgelegd, zijn gevolgd. Helaas bleken deze procedures niet te voldoen. Ergo, vrijspraak. Case closed."
Je zou zeggen dat hulpverleners bij twijfel aan de (voor iedereen) veilige kant gaan zitten met hun inschatting. Maar de verwoeste levens van sommigen zijn misschien wel een ijskoud voorbeeld van de prijs die betaald wordt voor bezuinigingen in de GGZ.
Dat zou je wel zeggen, maar zo is het niet. Wie akuut psychische hulp nodig heeft wordt bijna altijd afgewimpeld in dit land, De zorg en vooral het aantal opnames is tot onder een absoluut minimum teruggebracht, De capaciteit om mensen op te nemen ook, De grote inrichtingen zijn tegenwoordig ook een beetje in het onroerend goed aan de gang en verpatsen hun eigen gebouwen en grond en als je (in de ogen van verpleegkundigen en een verdwaalde psycholoog) niet echt gevaarlijk of gewelddadig bent, kom je op een wachtlijst. Die patient heeft nu hulp of een opname nodig en die krijgt ie over 6 of 8 weken.
@Heiner | 16-11-19 | 08:56: ziekenhuis toch ook, politie toch ook, alles.
@Heiner: 6 tot 8 weken?! U bent wel erg positief. 6 tot 9 maanden komt eerst...
@Is dit nog nieuws? | 16-11-19 | 09:14: Ja. het enige dat op peil blijft zijn ondersteunende diensten en het personeel, maar de "output" wordt steeds minder.
@GWB | 16-11-19 | 09:33: In het geval waar ik mee te maken had, duurde het 6 of 8 weken, maar dat was wel met een bepaalde urgentie.
En zo is er ook net een rapport verschenen over de messentrekkende metromoordernaar te Mokum. Had nooit op straat mogen lopen. Dat is de staat en de behandelaars zeer aan te rekenen. Bizar is niet eens het juiste woord. Beyond bizar. Mensen liggen dood te bloeden oo straat.
Ja, maar...
Recht op terugkeer in de samenleving....
Links.
@Is dit nog nieuws? | 16-11-19 | 09:04: Eens, er is teveel focus op rehabilitatie van de daders.
Het juiste woord wat je zocht is FUBAR.
F*cked Up Beyond Any Recognition.
@nutsniet | 16-11-19 | 09:28: Dank, weer iets geleerd.
Afwimpelen.
Kim maandag maar.
Probeer eens in de schoen van die ouders te staan. Het blijft je kind, .je ziet van alles aankomen, maar het moet eerst gebeuren. Sterkte ermee.
Doe maar schoenen
Verschrikkelijk. Complete onmacht...
Instellingen adviseren deze verschrikkelijke medicijnen en geven daarna gewoon niet thuis..
Weet niet wat ik zou doen als ouder..
Net behandeling als bij een valse hond. Probleem opgelost. Een hond staat nog boven dit soort zieke geesten met moordneigingen.
@R. Skickr: Links zou zeggen: ziek, dus te genezen. Realist zou zeggen: van sommige ziektes kun je niet genezen...
Misschien moet je het op globaal niveau zien. Het gaat veel meer mensen op de wereld beter dan toen. Aan de andere kant is de welvaart juist nog meer in handen van happy few.
Blergh, verkeerde plek gepost.
Bijlmoord is wel vaker een bijwerking van anti-psychotica. Kan gebeuren.
Dat is omdat alles om het kwaad van de wereld gaat. Pillen zijn goedkoper dan opname. En de GGZ is nooit verantwoordelijk voor consequenties van patiëntgedrag. Zolang het maar geld geld geld oplevert is de moraal op standje na mij de zondvloed; gelijk het linken naar en adverteren voor het Algemeen Deugblad, waar de deugpropaganda welig tiert over de graven van slachtoffers en ruggen van nabestaanden. Terwijl de rechtszaak nog loopt.
Geld is het kwaad van de wereld.
In het ergste geval hebben de behandelaars gelijk en gaat het hier om bijwerkingen van deze specifieke ADHD-medicatie. In dat geval zijn dergelijke uitwerkingen, in de toekomst bij een specifieke groep patiënten dus niet uit te sluiten. Lekker idee, hopen dat er iemand in Den Haag wakker is.
Feit is in ieder geval dat iets, deze jongen op enig moment getriggerd heeft om tot zijn gedragingen over te gaan. Vreselijk voor de nabestaanden maar ook vreselijk voor zijn ouders, die wel degelijk hebben geprobeerd in te grijpen.
Hoort, wie klopt daar niet, kinderen?
Waarom?
Wáarom?
Waaróm?
Omdat bezuinigingen en falen.
Dit is echt zo'n zaak waar er alleen maar verliezers zijn. Droevig.
De één verliest wel nèt ietsje meer dan de ander... scheelt maar één of twee mensenlevens... Wat een dooddoener.
Zolang in de geestelijke gezondheidszorg verwijtbare fouten niet leiden tot vervolging zal er weinig veranderen. En verder, voor de managers van de klinieken telt alleen geld. Behandelaars zijn slechts werknemers die geld moeten opleveren en dus niet zomaar kunnen doen wat het beste voor de patiënt (en samenleving) zou zijn.
De grootste zieke in dit verhaal is het GGZ-systeem.
Die psychiater heet vast Hendrikus Colijn .... ga maar lekker slapen ....
Kunnen ze ook niet meer een taart bakken?
Gelukkig is hier niemand schuldig aan. Hier gaat niemands kop rollen. Zoals zo vaak met al die TBSers die keer op keer op keer op keer de mist in gaan. Oplossing is simpel; als het dan toch allemaal oké is om ze de samenleving in te sturen, staat u dan garant meneer de psycholoog? U neemt verantwoordelijkheid als hij pardoes een geweldsexplosie teweegbrengt mevrouw de begeleidster? Moet je eens kijken hoe rap het afgelopen is met 3e, 4e en tigste kansen.
Ik voel twee promoties aankomen.
Het maakt geen bal uit wat de oorzaak is van welk gedrag dan ook, het gaat om het vervolg, namelijk: Wat levert dat gedrag op ? De output kant dus.
Dat maakt wel degelijk uit: neem de oorzaak weg en je hebt in de toekomst minder ellende.
@langelat | 16-11-19 | 08:43: De oorzaak kun je niet wegnemen, hooguit beïnvloeden.
@langelat: helaas is de oorzaak niet altijd weg te nemen. En dan is de output het enige dat geldt. In dit geval is de output onvoorspelbaar (geweldadid) gedrag, dus nachtje ter observatie. In belang van zowel cliënt als samenleving.
Alles wijst op een in en in trieste zaak waarbij sprake is van een psychose o.i.d. En als je dat weet, waarom zou je de verdachte dan de elke keer zo pontificaal in beeld brengen als er weer een nieuwtje is?
Bel de wouten als je het er niet mee eens bent.
@bel_de_wouten: een gewaarschuwd mens... Jij en ik weten nu wie we in de gaten moeten houden als we deze jongeman in de winkelstraat zien lopen/rennen met/zonder begeleider...
@GWB | 16-11-19 | 09:46: Drogreden. Naast het feit dat deze knakker waarschijnlijk nooit meer vrij komt zijn, lopen er honderden moordenaars in het land rond. Zelfs als je al hun foto’s vrijgeeft, zal je ze in het dagelijks leven echt niet herkennen. Die foto dient geen nut en is vooral erg kudt voor zijn familie en de nabestaanden van de slachtoffers. Die zitten echt niet te wachten op zijn hoofd voor hun neus.
Maar dan ga ik nu ook een keer advocaat van de duivel spelen: als we alle verwarde mensen preventief opsluiten, dan voorkomen we een aantal van dit soort zaken, maarrr dan benemen we tegelijk tienduizenden onterecht hun vrijheid.
Wie gaat dat betalen, mensen opsluiten kost geld.
@the Jackdawn | 16-11-19 | 08:36:
Los laten lopen kost nog veel meer geld.
@the Jackdown | 16-11-19 | 08:36: dit soort figuren los laten lopen kost levens, en op zijn minst kost het de slaap van jou en de halve straat. wanneer er weer voor de 10-de keer dit jaar de politie gebeld moet worden omdat de buurman in het holst van de nacht krijst als een verwildert uitgemergeld speenvarken.
@DOHAR_BHIR_ASHAB | 16-11-19 | 08:43:
*en daarbij zijn huisraad dwars door zijn ruiten naar buiten kiepert.
Doit. Bij overduidelijk gevaarlijk verward ook maar niet opsluiten?
Verschil WILLEN zien is een noodzaak.
er is verschil hoor.. als ouders tot 2x toe aankloppen dat hun volwassen niet ben wonende zoon totaal aan het flippen is dan neem je dat serieus. Het is echter in dit land dat zodra een mens volwassen is de omgeving geen toegang krijgt tot de behandelaars van patiënten. En zeker niet als ze elders wonen wat bij Thijs het geval was. Je kunt er donder op zeggen dat patient Thijs door de crisisdienst psychiater een uurtje is gezien, moment opname in een stoel, wat vragen.. slaap je slecht, neu, doe je gekken dingen, neuh, heb je nog gegeten, ja hoor.. slik je de medicatie.. ja! En hij staat weer buiten.. met ouders! Deze twee moorden had voorkomen kunnen worden als de GGZ de ouders serieus hadden genomen en hem hadden opgenomen al is het maar gedurende de wenperiode van de medicatie..
@fikkieblijf! | 16-11-19 | 08:55: Dat is wel de praktijk. Daarbij liegen ze in die stoel ook nog eens alles aan elkaar, want de angst voor opname is groot.
Als we alle moordenaars nou eens de doodstraf geven...
@the Jackdawn | 16-11-19 | 08:36: dit kost nog meer.. nu wordt hij alsnog opgesloten en 3 doden te betreuren. Dus blijkbaar kun je pas een behandeling krijgen als je een ander in je gekkigheid vermoord.. is dat nu het komend beleid in dit land? opname via de rechter om een strafbaar feit.. en ja, ga je bezuinigen op de GGZ dan plopt elders de kostenpost enorm op.. politiemacht, onderzoek door jusititie, advocaten, OM, onderzoek dader, en uiteindelijk dus alsnog TBS totaal ontoerekeningsvatbaar zal Thijs worden aangerekend.. eindelijk een veilige omgeving voor Thijs..
Tienduizenden?
Als je het een beetje ruim meet kan je meer dan 80% van de bevolking opsluiten.
En een probleempje is dat ene meneer A.H. te Duitsland en Polen dit soort geintjes als eens heeft geprobeerd, daar werd niemand meer vrolijk van.
@Dauthi | 16-11-19 | 10:43: Dan noemen we het goelags, naar voorbeeld van Lenin, Trotski en Stalin. Dat waren strafkampen met een hoog sterftecijfer, maar heden zo'n 100 jaar later werkprojecten voor het omvorming van een agrarische maatschappij naar een moderne industriële maatschappij met ontwikkelings- en ontplooiingsmogelijkheden voor speciaal geselecteerde arbeiders.
De incapabele tendens vanuit de ambtenarij sijpelt ondertussen ook door in andere lagen.
Wanneer je als gemeenteraadslid of ambtenaar de kantjes ervan af loopt, dan zijn de consequenties minder voelbaar.
Maar ben je een net afgestudeerde HBO psychologie studentje (met een tussenjaar erbij) en je maakt fouten. Dan krijg je dus dit.
Godzijdank laten ze HBO doosjes en joostjes niet bij de GGZ werken als behandelaars. Je moet daar wel een universitaire studie voor hebben afgerond en daarna kun je je specialiseren als GGZ-psycholoog.
Met HBO erbij wordt het helemaal een grap natuurlijk.
Dé zorg organiseren binnen een wereld van markt en strijd, gelardeerd met mensenrechten en spekjes en dingen.
Verder is het achteraf uiteraard zeer gerieflijk wonen.
Draait het ook wel eens niet om geld in dit land?
Ja. Angst.
Lekker inhoudelijke reactie (not).
Zeg DOHAR, als je nou niks te doen hebt, doe dat dan niet hier.
Lijkt meer op Mohammed van Zuid.
Welkom welkom welkom
Je kan ook terug naar Dhaka als je het hier niet leuk vindt....
Wat mij in de "verwarde personen-problematiek" zeer interesseert, is de correlatie tussen drugsgebruik (nu en in het verleden) en "verwardheid".
Ik vemoed een correlatie van 80%. Dwz dat 80% van de verwarden teveel drugs heeft geconsumeerd.
Is daar ooit onderzoek naar gedaan? Zo nee, waarom niet?
En gaat over tot de orde van de dag.
Eerst de gekte, dan pas de drugs. Van coke, pep en pillen wordt je niet gek, dat was je al daarvoor alleen helpen sommige drugs best goed om het een beetje in toom te houden. Sommige drugs worden dan ook verkocht als medicijn. Je moet er alleen wel de juiste begeleiding bij krijgen, zomaar een handjevol van het een of ander in je mik gooien kan hele nare gevolgen hebben.
Er wordt al veel te veel onderzocht. Net zoals pfas, stikstof enz. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de correlatie tussen gedrag en het aantal dropveters dat iemand in zijn leven eet.
@elfenstein | 16-11-19 | 08:32:
"Van coke, pep en pillen wordt je niet gek". Dat zeg jij, maar kun de dat onderbouwen met een onderzoeksrapport. Er wordt zoveel onderzocht in Nederland, waarom dit niet?
@Leptob | 16-11-19 | 08:36:
Als een aanstaande wetenschapper dat een goed onderzoeksthema voor zijn eindscriptie vindt: waarom niet? Maar ik denk dat een onderzoek naar het verband tussen verwardheid en drugs meer kans bij de promovendus maakt.
Bij degene die ik persoonlijk ken, was drugs zeker hetgeen waardoor deze psychoses en verward gedrag zich konden manifesteren.
De ‘aanleg’ had men wel al.. maar zonder het overmatig drugsgebruik hadden deze personen een prima leven kunnen hebben.
Probleem is correlatie. Natuurlijk is er een correlatie, dat wil zeggen een verband. Het gaat er om dat men zelden wetenschappelijk -oorzakelijk- kan aantonen welke stoornis welke andere stoornis beïnvloedt.
Want wat was er eerder: de kip of het ei?
@langelat | 16-11-19 | 08:37: U bent bekend met de ingredienten van medicatie i.v.m. adhd?
@A.U.EnLeven | 16-11-19 | 08:48:
Oh, hoe groot is die correlatie dan? En als die groot is, wat ik vermoed, moet er dan eens niet wat heftiger worden ingezet op preventie en repressie van drugsgebruik. Denk aan strafbaar stellen gebruik (waarom bij autogordel-niet-dragen wel, maar bij drugsgebruik niet?) en eigen schuld dikke bult (verwarde (ex-)gebruiker in de psychose: taseren en nin opsluiten in een soort Veenhuizen en geen dure psychiaters meer, die kunnen we beter gebruiken voor mensen die er niks aan kunnen doen).
@langelat | 16-11-19 | 08:59:
Waarom opsluiten?
Kost duur.
@Is dit nog nieuws? | 16-11-19 | 09:29:
Loslaten is nog duurder en onaanvaardbaar voor de omgeving en de maatschappij.
En ik pleit voor een soort Veenhuizen: groentetuintje, zelf barakken bouwen, fabriekje voor simpele klusjes, dus zoveel mogelijk zelfredzaam.
Dat kan dan tevens gebruikt worden als afvalputje voor andere degenerates (overlast-plegers, we-are-here en dergelijke).
Ik dacht dat het hard achteruit ging met ons landje maar het Journaal , de kranten en GeenStijl laten keer op keer zien dat we al helemaal naar de kloten zijn.
Ja maar belangrijker zaken zoals genderneutraal maandverband....
Niets functioneert meer in Nederland.
We betalen de hoofdprijs en we krijgen onzin geleverd.
Trouwens... welk nieuw ADHD medicijn geeft zulke bijwerkingen dat ze lijken op een mega psychose?
Er gaat ook een hoop goed Kaas, niet te zuur, dat staat je niet!
Deze?
www.ge-bu.nl/artikel/nieuw-geneesmidd...
@Sikter_Git | 16-11-19 | 08:23: Nou Nou, vertel eens wat er precies beter is geworden in pakweg de laatste 20 jaar. Uiteraard gaan er dingen goed, maar volgens mij gaan er minder dingen goed dan innde jaren 80/90. Zorg, basisonderwijs, hoger onderwijs, hulpdiensten, koopkracht: allemaal uitgekleed.
Sikter. Er was zo rond de tachtiger jaren een bijna ingesleten gewoonte mensen met een realistisch gezonde kijk af te serveren met het stempel negatief. Er was bijna niks tegen te doen. Het is uiteindelijk overgewaaid zoals alles dat uiteindelijk doet. U bent blijven hangen?
@wazakzegguh | 16-11-19 | 08:36: Misschien moet je het op globaal niveau zien. Het gaat veel meer mensen op de wereld beter dan toen. Aan de andere kant is de welvaart juist nog meer in handen van happy few.
@Joost Maghetweten | 16-11-19 | 08:26:
Ik zie niets bij de bijwerkingen staan wat lijkt op het gedrag van deze knaap.
@Hadena | 16-11-19 | 08:44:
Ah.... nou dan is het goed.
@Joost Maghetweten | 16-11-19 | 08:26: deze waren het: www.farmacotherapeutischkompas.nl/bla...
Bijwerkingen zijn onder meer agressie. Dus het kan op een bijwerking hebben geleken. Feit blijft dat naar de ouders geluisterd had moeten worden.
Crack?
REAGEER OOK